wow ... Ik hoop dat mij dergelijke reparaties bespaard blijven ... :-)
First of all ... als dit topic niet hiervoor bedoeld is, dan *knip* ik wel... Ik kon niet vinden dat het niet is toegestaan
Ik wil wat 'investeren' in een lens en heb een
budget van max. €400. Ik vind het alleen lastig om een goede keuze te maken. Nu heb ik een D80, Tamron 17-50 F/2.8, Tamron 70-300 F/4.5-5.6. Over die laatste ben ik niet tevreden. Scherp is 'ie zeker niet. Recentelijk heb ik 'm op statief gezet op AF en het lijkt wel een loterij of de foto's scherp worden
Anyway, ik heb eens gekeken op welke focal length ik de meeste foto's heb gemaakt. Driekwart van de foto's zitten op 3 focal lengths:
20% 17mm
25% 50 mm
30% 300 mm
Deze statistieken zijn een beetje vertekend in de richting van de 300mm, omdat ik daar nog een verzameling foto's van moet uitzoeken. Een niet onbelangrijk deel van de 50mm's zijn (quasi) closeup foto's - idem voor de 300mm.
Gegeven deze cijfers heb ik een paar opties:
- ultra wide angle (11-16/10-22/12-24, iets in die richting)
- 50 mm prime (1.8 of zelfs 1.4)
- goede (betere?) tele(zoom) (80-200 F/2.8 schuifzoom, 300mm F/4 als die te vinden is)
- macro lens - Dit vind ik meer iets voor het (vroege) voorjaar
Wat overwegingen
- Lenzen die ik nu koop wil ik graag ook op een FF body kunnen gebruiken - met uitzondering van een uwa, want da's haast niet te combineren.
- 300mm vind ik regelmatig (te) weinig, zeker als ik op 'jacht' ben naar (kleine) vogeltjes.
- Er is een kleintje op komst, ik verwacht over niet al te lange tijd regelmatig foto's in beroerd licht te (willen) maken
- 50mm 1.8 is altijd wel betaalbaar, is 1.4 nog bruikbaar ivm kleine DOF? is dat kleine beetje extra lichtsterkte het prijsverschil waard?
- met de 80-200 lever ik flink wat berijk in, maar dat valt met een teleconverter wel (een eind) goed te maken.
Een redelijk lichtsterke tele(zoom) die nog betaalbaar is én lichtmetering heeft op een D80 ... is een rariteit. Ik zie regelmatig erg mooie Ai lenzen langskomen op marktplaats, maar die zijn dus geen optie. AF boeit me niet zo, maar lichtmetering wel ;-) Vandaar dus die 80-200 F/2.8 als optie. Lichtsterke 300+ AF lenzen zijn helaas onbetaalbaar.
andere opties die ik wil overwegen
- goed statief. Momenteel heb ik een Velbon te leen. geweldige uitvinding, maar wat een flutimplementatie. Zeker met een 80-200 is dat geen overbodige luxe.
- goede flitser ter vervanging van de build-in flash. Omdat 't allemaal cheap moet zal dat wel een SB400 worden ;-)
Nu vraag ik uiteraard het onmogelijke van jullie als ik zou willen weten wat ik moet doen ... daarom wil ik alleen maar advies hebben: wat zou jij doen in zo'n situatie?
[
Voor 0% gewijzigd door
Honolulu op 18-12-2008 20:33
. Reden: budget benadrukt - tnx PageFault ]
Ach, laat maar...