Het grote Nikonmount-objectieven-topic V8.0 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 35 Laatste
Acties:
  • 203.086 views

Onderwerpen

Alle 55 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 06:58
Verwijderd schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 16:42:
De AF-S 50mm f1.4G was op voorraad bij Konijnenberg afgelopen nacht! Ik heb er in ieder geval eentje uit de voorraad besteld. Hij staat nu weer in back-order bij FK.

Bij KE is 'ie nog wel op voorraad.
http://www.cameranu.nl/ar...Nikkor_AF-S_50_1.4_G.html

*dansje doet*

Ben benieuw of dat ding van zelfde bouwkwaliteit is als de AF-D variant. In dat geval ga ik 'm zeker bestellen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als FK die van mij vandaag opstuurd heb ik hem morgen binnen. Eind van de middag + avond vrij als het goed is (al is dat nooit een garantie hier), dus ik zie het vanzelf. Ik heb de AF-D niet, dus ik kan niet vergelijken. Ik kan wel vergelijken met de 18-70 en de 70-300VR.

Voordeel van de AF-S is sowieso dat 'ie een constante grootte heeft (extern).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2008 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 15:12:
Als FK die van mij vandaag opstuurd heb ik hem morgen binnen. Eind van de middag + avond vrij als het goed is (al is dat nooit een garantie hier), dus ik zie het vanzelf. Ik heb de AF-D niet, dus ik kan niet vergelijken. Ik kan wel vergelijken met de 18-70 en de 70-300VR.

Voordeel van de AF-S is sowieso dat 'ie een constante grootte heeft (extern).
iirc is de 1.4 AF-D (in ieder geval op DX) echt een heerlijke lens qua scherpte, kleur en vooral bokeh. Ben benieuwd naar je resulaten.

Wellicht komt er dan eerst een AF-S 50mm NAAST m'n 18-70mm i.p.v. de 18-70 te verkopen en er een 17-50 f/2.8 van Tamron voor in de plaats te kopen.

*twijfelt*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 12:04
@3 mensen hierboven

Dankjulliewel! Hiermee weet ik ongeveer wat de perspectieven zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 12:54
Ik heb sinds kort een Nikon D60 met de standaard kitlens 18-55 3.5-5.6 DX VR. Ik ben zelf veel met stijldansen bezig en vind het ook leuk om daar foto's van te maken. Het nadeel is dat je te maken hebt met beperkte lichtomstandigheden. Het gaat in eerste instantie om foto's van het afdansen bij de dansschool waar ik zelf dans, dus ik heb niet echt het probleem om dichtbij te komen, in tegenstelling tot de danswedstrijden waar je een veel grotere dansvloer hebt dus vaak wat meer moet kunnen zoomen.

Met mijn huidige lens is qua bereik ruim voldoende omdat ik dichtbij de dansers kan komen. Ik heb ook een externe flitser erbij (Speedlight SB600), maar die richt ik dan naar boven en ik heb er een omnibounce op zitten. Rechtstreeks flitsen is best wel irritant voor de dansers en ik vind het op de foto gewoon niet mooi omdat alles te goed verlicht is. Een lichtsterke lens is dus gewenst, maar ik weet dus niet of ik dan een prime lens van b.v. 35 of 50mm die lichtsterk is moet nemen of misschien wel een lichtsterke zoom lens, b.v. een 18-50 mm 2.8?

Zijn er mensen hier die stijldansfotografie doen en mij wat tips kunnen geven welke lens ik het beste kan gebruiken? En misschien kan ik ook nog met de externe flitser wat creatiever omgaan, want volgens mij is het eigenlijk niet mogelijk om zonder flits acceptabele foto's te schieten gezien de snelle bewegingen.

Ik ben op zoek naar een betaalbare oplossing, dus lenzen van vele honderden euro's geven natuurlijk een fantastisch resultaat, maar die ruimte is er op dit moment helaas niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Myrdhin op 08-12-2008 17:51 . Reden: Budget erbij vermeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je 18-55 is op 50mm f5.6 (of bijna f5.6). Met een 50mm f1.4 kun je een sluitertijd gebruiken die dan zestien (16) keer sneller is.

Een lichtsterke zoom is f2.8 en kost een vermogen (als je voor een Nikon gaat). Een prime is nog veel lichtsterker en goedkoper. Maar je moet dan zoomen met je voeten.

Gezien de snelle bewegingen gok ik dat je wel autofocus wilt. Met een D60 vallen dan de AF-D 50mm f1.4 en f1.8 en 35mm f2 al af. De nieuwe AF-S 50mm f1.4 is dan wel een optie, maar wellicht te lang.

Wat voor brandpuntsafstanden gebruik je veel? Veel 55mm? > Haal een 50mm prime. Juist veel 35mm? Haal een 30-35mm prime (Sigma, als je autofocus wilt).

Let wel op dat met een groter diafragma (kleinere f-waarde) je scherptediepte afneemt. Ik weet niet hoeveel je in focus wilt hebben :P, maar als je sowieso op f5.6 wilt schieten dan is flitsen je enige oplossing :+ (Of een D700 kopen en een hogere ISO waarde gebruiken ($$$$))

Het pakje is trouwens vandaag verstuurd vanaf FK. Morgen is er de hele dag iemand thuis hier als het goed is en zelf ben ik uiterlijk 14:45 thuis :9

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2008 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Compromis voor stijldansen zou een Sigma AF 17-70mm F2.8-4.5 HSM kunnen zijn. Toch wat lichtsterker, iets meer bereik en autofocus op de D60. Flitsen ontkom je niet echt aan denk ik.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:47

Barrycade

Through the...

Ik zou als ik jou was even in het Partyfotografie ervaringen topic kijken. Voor dat je naar een andere lens gaat kijken. Disco/stijlsdanshut is ongeveer hetzelfde. Ik denk dat er in eerste instantie veel winst te halen valt door goed gebruik van je flitser. De mannen daar hebben veel ervaring die je wellicht kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
ThunderNet schreef op maandag 08 december 2008 @ 13:30:
[...]

Autofocus en diafragma instellingen op de body zijn sowieso uitgesloten met Ai lenzen :)
Op een D200 (geen D100!!!), D300, D700, D1/D1h/D1x, D2x/D2h, D3/D3x gaat de lichtmeting prima. Autofocus natuurlijk niet ;)

Een D40(x)/D50/D60/D70(s)/D80/D90 inderdaad niet: geen mechanische koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 12:56:
Hmm, dacht het ergens gelezen te hebben :?
ik zie dat het op nikonrumors staat. dus wie weet....
Lichtsterke objectieven zijn prima, maar je scherptediepte is dan weer dun. Ik gebruik voor partyfotografie de 17-55, maar op f/4 anders heb ik teveel onscherpte in de plaatjes. Dus qua lens zit je goed. Je moet experimenteren met hoge iso, lange sluitertijd en 2nd curtain flash.
Zet je camera op M stand. Probeer om te beginnen 800 ISO, diafragma objectief op F/5.6, sluitertijd op 1/10e en flitsert op 2nd curtain + BL (balanced) flash. en kijk dan hoe je foto eruit ziet. verander de ISO, sluitertijd, of diafragma naar wens. Je kan overigens thuis nog in LR/PS/GIMP nog schuiven met van alles. Zelf schiet ik in RAW, dn heb ik meer mogelijkheden met het uiteindelijke plaatje.

[ Voor 66% gewijzigd door Shark.Bait op 09-12-2008 12:32 ]

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Partyfotografie is nou niet echt te vergelijken met stijldansen, aangezien bij partyfotografie je onderwerp vrijwel altijd vooraan in beeld staat, je onderwerp vaak ongeveer stil staat en je met flink gekleurd omgevings/achtergrond licht werkt.
Bij stijldansen heb je een bewegend onderwerp en flitsen is niet gewenst, dus dan kom je automatisch bij een lichtsterke lens uit. Op een D60 is een 30/1.4 van sigma of de 50/1.4 van nikon een optie... met de afstanden tot je onderwerp waar we hier over praten is de scherptediepte op f/1.4 denk ik geen issue (als in: diep genoeg).
Plaats anders eens een voorbeeldje?

[ Voor 11% gewijzigd door abrakadaver op 09-12-2008 13:54 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
Bedankt voor de tips en suggesties tot zover. Partyfotografie is inderdaad niet echt vergelijkbaar. Bij het stijldansen fotografeer je bij kunstlicht (TL licht bij wedtrijden in de sporthal) of, in mijn geval, in de dansschool waar ik dans, spots, parren en led-bars. Over het algemeen is het normaal wit licht, dus geen kleuren enzo. Daarnaast, zoals abrakadaver al zegt, staat het onderwerp eigenlijk nooit echt stil voor de camera.

Ik heb helaas nog geen foto's om de situatie te kunnen laten zien. In januari is er weer afdansen en dan zal ik wat foto's gaan maken en hier ook laten zien wat het is geworden.

Als ik kijk naar een lichtsterke lens zoals de Nikon 50mm f/1.4 dan zit ik op 5 meter afstand nog op een halve meter scherptediepte. Ga ik op f/2.8 zitten dan wordt dat iets meer dan 1 meter. Dat zou dus ruim voldoende moeten zijn. De vraag is alleen of ik mijn sluitertijd voldoende snel kan instellen dat het zonder flits kan... Ik heb gelezen dat mensen met een D60 niet bang waren om de ISO op 800 of zelfs 1600 te zetten. Dan zou het toch moeten lukken, maar dat moet ik uitproberen. Ben ook net pas bezig en het is wel heel erg leuk!

Ik denk dat ik gewoon de Nikon AF-S 50mm f/1.4 gaan aanschaffen. Van wat ik begrepen heb is het gewoon een goede lens waar je veel leuke dingen mee kan doen. Aangezien ik toch vrij dichtbij kan komen tijdens het afdansen bij mijn eigen dansschool (de vloer is 11 bij 11 meter, dus ik kan overal goed bij) kan ik eerst eens gaan proberen om met die lens goede foto's te schieten.

Als ik later ook bij grote danswedstrijden foto's ga maken kan ik altijd eens gaan kijken naar een lichtsterke zoom. Op dit moment liggen die lenzen, waar je toch al gauw 800 - 1500 voor betaald, een beetje buiten mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Probeer met je kitlens wel even uit of 50mm wel een prettig bereik is :)

Op zo'n korte afstanden wordt het met 50mm misschien best lastig om een heel danspaar op de foto te krijgen. Een Sigma 30mm 1.4 is dan misschien geschikter :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koop je die 50mm 1.4 bewaar dan de spullen die erbij zaten netjes. Ik heb 't idee dat dat ding voorlopig niet super leverbaar zal zijn en een zo goed als nieuw exemplaar doet dan makkelijk 90% in de 2e hands verkoop mocht 't niet bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PageFault schreef op maandag 08 december 2008 @ 09:58:
[...]

De 135 vind ik wel wat traag en de eindeloze hunting bij slecht licht..... :(

Optisch en mechanisch is het een Über-superlens.
Super snel zijn ze niet, maar voor mij snel genoeg.
Hunting bij slecht licht heb ik geen last van, zal dat niet een camera probleem zijn?

Super scherp, een prachtige bokeh (rot woord) en oerdegelijk.
De DC (defocusing controll) gebruik ik zelden maar er zijn mensen die de lens daar speciaal voor aanschaffen.

Samen met de 85 1:1.4 mijn favoriete Nikkors d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 15:05:
Koop je die 50mm 1.4 bewaar dan de spullen die erbij zaten netjes. Ik heb 't idee dat dat ding voorlopig niet super leverbaar zal zijn en een zo goed als nieuw exemplaar doet dan makkelijk 90% in de 2e hands verkoop mocht 't niet bevallen.
FK heeft ze nu in de Nederlandse winkel op voorraad.

Overigens neemt de TNT doodleuk een dag extra de tijd. Geen pakje gezien vandaag. En dat is dus mooi balen, want morgen heb ik het wel druk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

abrakadaver schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 13:51:
Partyfotografie is nou niet echt te vergelijken met stijldansen, aangezien bij partyfotografie je onderwerp vrijwel altijd vooraan in beeld staat, je onderwerp vaak ongeveer stil staat en je met flink gekleurd omgevings/achtergrond licht werkt.
Bij stijldansen heb je een bewegend onderwerp en flitsen is niet gewenst, dus dan kom je automatisch bij een lichtsterke lens uit. Op een D60 is een 30/1.4 van sigma of de 50/1.4 van nikon een optie... met de afstanden tot je onderwerp waar we hier over praten is de scherptediepte op f/1.4 denk ik geen issue (als in: diep genoeg).
Plaats anders eens een voorbeeldje?
Partyfotografie is meer dan alleen maar stilstaande mensen fotograferen; ik heb genoeg danseressen op de foto staan, en die staan heel vaak niet stil.
Ik heb een bruiloft geschoten waar er in sfeervolle verlichting vanalles gedanst werd, en mijn partyachtergrond kwam daarbij goed van pas; ze bewogen, en ik stond er niet pal voor.
De essentie die jij (en ook Myrdhin) in mijn post mist is om een achtergrond te krijgen die alles behalve pikzwart is. Daarbij heb ik ervaren dat als je dansende mensen op deze manier vastlegt je de beweging ook mee vastlegt. Als je dat niet wil, dan rest er niks anders op dan tevreden zijn met zwarte achtergronden of een dure lichtsterke camera kopen, eventueel overal flitsers neerplanten die de boel netjes oplichten in je achtergrond. "Adapt and improve" zou je motto in deze moeten zijn.
Op 5 meter is de DOF van de 50mm f/1.4 56cm. Als dat genoeg is, dan is er geen probleem idd. Als er niet geflitst mag worden, dan is er geen andere optie natuurlijk.
Myrdhin schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 14:28:
Bedankt voor de tips en suggesties tot zover. Partyfotografie is inderdaad niet echt vergelijkbaar. Bij het stijldansen fotografeer je bij kunstlicht (TL licht bij wedtrijden in de sporthal) of, in mijn geval, in de dansschool waar ik dans, spots, parren en led-bars. Over het algemeen is het normaal wit licht, dus geen kleuren enzo.
Aha, dat wist ik niet. In dat geval heb je idd niks aan de flitser, dat geeft rare dubbele beelden op je foto's, maar het is alsnog afhankelijk van de hoeveelheid licht. Als ik jou was zou ik gewoon een keer testen met je huidige setup wat je kan schieten in M mode bij een bepaalde stand, en wat je limieten zijn. Dan heb je erna een beter idee wat je nodig hebt.
Verwijderd schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 18:43:
gebruik het woord "onscherpte" ;)
De DC (defocusing controll) gebruik ik zelden maar er zijn mensen die de lens daar speciaal voor aanschaffen.

Hmmm...ik heb de 85 f/1.4 ; hoe is de 135 DC in vergelijking daarmee dan?

[ Voor 9% gewijzigd door Shark.Bait op 10-12-2008 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Verwijderd schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 18:43:
[...]

Super snel zijn ze niet, maar voor mij snel genoeg.
Hunting bij slecht licht heb ik geen last van, zal dat niet een camera probleem zijn?

Kan best, de D200 is niet echt snel in focussen met slecht licht :|

Inderdaad erg scherp, mooie bokeh en gebouwd als een tank. DC gebruik ik ook zelden, ik vind het effect te minimaal (kan aan mij liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnen!

Hij is aan het opwarmen. Ding besloeg meteen toen de lenscap eraf ging :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Whahaha :)

Maar laat weten hoe die het doet.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Camera: D300
Lens: Nikkor AF-S 50mm f1.4G
Settings:

ISO 400
D-lighting off
Long exposure NR off
Focus op 45cm

Vignetting:

Muur met korrelig monochroom behang op circa 125cm van de sensor

f1.4
Afbeeldingslocatie: http://www.coenverbruggen.nl/foto/Nikon_AF-S_50mm_f1.4G/DSC_6842.jpg

f1.7
Afbeeldingslocatie: http://www.coenverbruggen.nl/foto/Nikon_AF-S_50mm_f1.4G/DSC_6843.jpg

f2.0
Afbeeldingslocatie: http://www.coenverbruggen.nl/foto/Nikon_AF-S_50mm_f1.4G/DSC_6844.jpg

f2.4
Afbeeldingslocatie: http://www.coenverbruggen.nl/foto/Nikon_AF-S_50mm_f1.4G/DSC_6845.jpg

f2.8
Afbeeldingslocatie: http://www.coenverbruggen.nl/foto/Nikon_AF-S_50mm_f1.4G/DSC_6846.jpg

Dat ziet er iig goed uit. Op f1.7 op een DX dus al geen echt hinderlijke vignetting.

De bouwkwaliteit:
De eerste paar minuten piepte het ding met scherp stellen. Nu is dat al een stuk beter geworden, maar vreemd vind ik het wel.
De focusring draait niet echt soepeltjes. De weerstand is ook niet overal even groot.
De MA / M schakelaar voelt beter aan dan die van m'n 18-70. Dus ongeveer gelijk aan de MA/M schakelaar van m'n 70-300VR.
De zonnekap is een ergernis. De zonnekap is op z'n breedste punt ongeveer net zo breed als de zonnekappen van de 18-70 en 70-300VR
De zonnekap zelf is een grote ergernis. Hij gaat er veel lastiger op dan die van de 18-70 of 70-300VR.
De plastic cilinder die aan de kant van de body zit (dus nog voor de scherpstelring (die cilinder waar het scherpstelruitje inzit)) kun je met twee vingers in een ovaal drukken. Aan de onderkant hoor je dan *klik* als je hem indrukt en weer *klak* als 'ie weer terugspringt. Ik heb er serieus niet naar gezocht, het viel me gewoon op. 8)7

Tja, wat is er verder over de bouwkwaliteit te zeggen? Het stukje tussen de mount en de focusring voelt goedkoper aan dan dat van m'n 18-70 en 70-300VR. En na de focusring houd de lens op :P

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2008 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Oh, dat is heel netjes :)
Netjes zat dat ik me er niet aan stoor, en dit is worst-case.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scherpte / Bokeh

Ga ik geen woorden aan vuil maken, iedereen beslist maar voor zichzelf:

f1.4:
Afbeeldingslocatie: http://www.coenverbruggen.nl/foto/Nikon_AF-S_50mm_f1.4G/DSC_6864_small.jpg

f2.0
Afbeeldingslocatie: http://www.coenverbruggen.nl/foto/Nikon_AF-S_50mm_f1.4G/DSC_6865_small.jpg

f2.8
Afbeeldingslocatie: http://www.coenverbruggen.nl/foto/Nikon_AF-S_50mm_f1.4G/DSC_6866_small.jpg

f4
Afbeeldingslocatie: http://www.coenverbruggen.nl/foto/Nikon_AF-S_50mm_f1.4G/DSC_6867_small.jpg

f5.6
Afbeeldingslocatie: http://www.coenverbruggen.nl/foto/Nikon_AF-S_50mm_f1.4G/DSC_6868_small.jpg

f8
Afbeeldingslocatie: http://www.coenverbruggen.nl/foto/Nikon_AF-S_50mm_f1.4G/DSC_6870_small.jpg

f11
Afbeeldingslocatie: http://www.coenverbruggen.nl/foto/Nikon_AF-S_50mm_f1.4G/DSC_6871_small.jpg

f16
Afbeeldingslocatie: http://www.coenverbruggen.nl/foto/Nikon_AF-S_50mm_f1.4G/DSC_6872_small.jpg

Allemaal klikbaar naar de onbewerkte Fine quality Large recht-uit-de-camera JPG's.

Alle testshots tot nog toe staan hier:
http://www.coenverbruggen.nl/foto/Nikon_AF-S_50mm_f1.4G/

EDIT: laat even weten of 'ie het doet. Ik ben zelf weer IP banned van m'n eigen domein, dus ik zie niks :+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2008 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:18
Ik vind die vignetting ook niet heel storend hoor. En dit is in nabewerking echt prima weg te werken als je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Je hebt me aan het twijfelen gebracht jcvjcvjcvjcv. Ik denk dat ik even de kat uit de boom kijk en wacht tot alle reviews op internet voorbij zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Optisch of bouwkwaliteit?

Sommige andere vinden de AF-S beter gebouwd dan de AF-D. Ik heb zelfde AF-D niet, dus ik kan niet vergelijken. Maar dat ene stukje voelt gewoon gammeler aan als je erin gaat knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Bouwkwaliteit ben ik begonnen met een 18-70, wat best een stevig stuk glas is voor een kitlens, dus de lat ligt wat hoger dan bij de mensen die begonnen met de plastic-fantastic 18-55 (nofi, is wat ik er van vond na het proberen van een 18-70 en 18-55).

Optisch, ik ben nog niet helemaal overtuigt. Zou graag nog wat meer voorbeelden van jou zien in wat betere lichtomstandigheden (of is mijn monitor zo donker of heb je ze expres zo geschoten?)

Twijfel is dus tussen een 17-50 f/2.8 van Tamron of deze Nikkor AF-S 50mm f/1.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Myrdhin schreef op maandag 08 december 2008 @ 17:44:
Ik heb sinds kort een Nikon D60 met de standaard kitlens 18-55 3.5-5.6 DX VR. Ik ben zelf veel met stijldansen bezig en vind het ook leuk om daar foto's van te maken. Het nadeel is dat je te maken hebt met beperkte lichtomstandigheden. Het gaat in eerste instantie om foto's van het afdansen bij de dansschool waar ik zelf dans, dus ik heb niet echt het probleem om dichtbij te komen, in tegenstelling tot de danswedstrijden waar je een veel grotere dansvloer hebt dus vaak wat meer moet kunnen zoomen.

Met mijn huidige lens is qua bereik ruim voldoende omdat ik dichtbij de dansers kan komen. Ik heb ook een externe flitser erbij (Speedlight SB600), maar die richt ik dan naar boven en ik heb er een omnibounce op zitten. Rechtstreeks flitsen is best wel irritant voor de dansers en ik vind het op de foto gewoon niet mooi omdat alles te goed verlicht is. Een lichtsterke lens is dus gewenst, maar ik weet dus niet of ik dan een prime lens van b.v. 35 of 50mm die lichtsterk is moet nemen of misschien wel een lichtsterke zoom lens, b.v. een 18-50 mm 2.8?

Zijn er mensen hier die stijldansfotografie doen en mij wat tips kunnen geven welke lens ik het beste kan gebruiken? En misschien kan ik ook nog met de externe flitser wat creatiever omgaan, want volgens mij is het eigenlijk niet mogelijk om zonder flits acceptabele foto's te schieten gezien de snelle bewegingen.

Ik ben op zoek naar een betaalbare oplossing, dus lenzen van vele honderden euro's geven natuurlijk een fantastisch resultaat, maar die ruimte is er op dit moment helaas niet.
Lichtsterk lens wat betaalbaar is, is ook de Tamron 17-50/2.8.
Of ehmm ietwat serieuzer de Nikkor 17-55/2.8 :+
deze beide objectieven heb ik zelf of zelf gehad. Momenteel zweer ik bij de Nikkor 17-55/2.8
Mocht je wat meer met flitsen willen doen, ik zie dat je relatief uit de buurt komt,
dus wellicht is eea uit te wisselen (hier 1x SB800, 2x SB600, en dan nog wat flits-zooi als paraplu/statief/swivels etc).

Kon je niet via PM bereiken vandaar dit signaal

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niky schreef op woensdag 10 december 2008 @ 20:46:
Bouwkwaliteit ben ik begonnen met een 18-70, wat best een stevig stuk glas is voor een kitlens, dus de lat ligt wat hoger dan bij de mensen die begonnen met de plastic-fantastic 18-55 (nofi, is wat ik er van vond na het proberen van een 18-70 en 18-55).

Optisch, ik ben nog niet helemaal overtuigt. Zou graag nog wat meer voorbeelden van jou zien in wat betere lichtomstandigheden (of is mijn monitor zo donker of heb je ze expres zo geschoten?)

Twijfel is dus tussen een 17-50 f/2.8 van Tamron of deze Nikkor AF-S 50mm f/1.4.
Euh, bij mij zijn ze niet echt donker ofzo, alleen die op f1.4 is wat donker.

Qua bouwkwaliteit: dat ene stukje is dan wel wat gammeler, maar de vraag is of dat ook wat uitmaakt? Volgens mij niet. Alles wat niet degelijk is aan de 18-70 zit na de zoomring. Die tubes die eruit komen rammelen als de neten. Daar heb je dan weer geen last van bij de 50 f1.4
Maar ik had er simpelweg iets meer van verwacht qua bouwkwaliteit voor die 350 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 22:24:
[...]
[...]
Uhm, je hebt nogal wat witte objecten gefotografeerd, maar je histogram zit nog een aardig eind los van de rechterkant. Als ik dat zo bekijk zijn de platen makkelijk een stop onderbelicht. Dus opzich heeft Niky wel een punt :)
Die op f/1.4 is inderdaad nog wat erger dan de rest:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FSc1sRR2maY1aUqJ6Lxgjmx5/full.png
Histogram van het shot op f/1.4 met daaronder die van het shot op f/2.8

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hem gewoon op 1/250 gezet met afwisselend diafragma en de flitser op TTL. Zou toch goed moeten gaan zou ik zeggen. De flitser ging never full-power af.

Wellicht dat het in de zoeker invallende licht nog een kleine rol heeft gespeeld?

Dat f1.4 shot heb ik trouwens nog een keer overgedaan, vandaar dat nummertje xx69 er niet is. Met de hand de zoeker afgedekt, maar het resultaat was hetzelfde, dus die heb ik weer weggegooid.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2008 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wat dacht je er van dat je lichtmeter van al dat mooie wit, nog mooier 18% grijs probeert te maken ;)

Als je iets wits fotografeert moet je altijd overbelichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht: 'zo snel mogelijk de shots online zetten om ze te delen met de rest van de wereld' :+

Nooit geweten dat je moest overbelichten met veel wit er in. Maar hoe komt het nou dat de f1.4 plaat veel donkerder is dan de f2.8 plaat en dat die nog steeds veel donderder dan de f11 plaat is :?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2008 22:58 ]

Leuke opzet voor de test.

Bij dit soort shots moet je eigenlijk gewoon op M schieten :)

Die over/onderbelichting... geen flauw idee :P

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Henk schreef op donderdag 11 december 2008 @ 09:22:
Bij dit soort shots moet je eigenlijk gewoon op M schieten :)

Die over/onderbelichting... geen flauw idee :P
Dat heeft ie ook gedaan, afgezien van de flitser dan. Dus het zal wel gewoon een kwestie zijn van enige inconsistentie van de TTL flitser of zo.

Anyhow, we raken een beetje off topic zo. Bedankt voor de tests en de opstelling an sich is inderdaad best geschikt zo. Volgende keer gewoon even op het histogram letten tijdens het schieten van zo'n test :)

[ Voor 22% gewijzigd door Orion84 op 11-12-2008 10:29 ]

Orion84 schreef op donderdag 11 december 2008 @ 10:27:
[...]

Dat heeft ie ook gedaan, afgezien van de flitser dan. Dus het zal wel gewoon een kwestie zijn van enige inconsistentie van de TTL flitser of zo.
Ow, hmm... geflitst. Ik zeg niks :+
Anyhow, we raken een beetje off topic zo. Bedankt voor de tests en de opstelling an sich is inderdaad best geschikt zo. Volgende keer gewoon even op het histogram letten tijdens het schieten van zo'n test :)
Ik vraag me af waarom hij eigenlijk geflitst heeft, waarom niet gewoon statief en niet flitsen? :) Want dat was eigenlijk waar ik vanuit ging.... :P

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Niky schreef op woensdag 10 december 2008 @ 19:34:
Je hebt me aan het twijfelen gebracht jcvjcvjcvjcv. Ik denk dat ik even de kat uit de boom kijk en wacht tot alle reviews op internet voorbij zijn gekomen.
Je hebt Bjørn Rørslett's review gezien?

Ik wil de AF-S versie wel hebben, maar gezien hoe het gaat met nieuwe spullen wacht ik nog ff.

• abrakadaver
Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 22:53:
Nooit geweten dat je moest overbelichten met veel wit er in.
No offence hoor, maar dit is toch wel erg basic kennis. Misschien kan je je geld beter in kennis stoppen ipv apparatuur ;)

• Myrdhin
Ik heb inmiddels de Sigma 30mm f/1.4 HSM aangeschaft en ik ben er echt tevreden over. Die 50mm Nikon lens is inderdaad niet prettig om mee te werken op korte afstanden als je mensen compleet op de foto wilt hebben. Na wat verder gelezen te hebben snapte ik ook waarom 50mm zo gewilt is: als standaard lens op een FF camera is het een prachtige lens, maar de D60 heeft een 1.5 cropfactor en dan ben je, zoals Orion84 al zei, beter af met een 30mm.

Ik heb gisteravond wat foto's geschoten met de 30mm onder laag licht omstandigheden en ik moet zeggen dat dat nog niet mee valt, maar dat ligt meer aan mijzelf. Ik heb voornamelijk geschoten op ISO 1600, diafragma vaak op 2.2 en 2.8, sluitertijden die varieerden van 1/6 t/m 1/50. Ik heb daarbij ook nog onderbelicht (zeg ik dat zo goed?) zodat ik wat hoger uitkwam met de sluitertijden. Het is best lastig om goede foto's te maken in slecht licht, maar het begin is er, ondanks de vele foto's die toch wat donker waren en soms wat bewogen waren (maar er redelijk uitzagen op het display van de camera.....).

Ik heb ook nog naar de EXIF data zitten kijken van de foto's in het partyfotografie en concert/bands topic en daar zag ik toch best wel vaak sluitertijden van 1/80 en 1/100. Vanavond is er in hetzelfde cafe waar ik gisteren was een live optreden, gelukkig is het podium wat meer verlicht. Kan ik aan de hand van de informatie die ik nu verzameld heb misschien wat betere foto's schieten. Al doende leert men!

Iedereen bedankt voor de adviezen.

@NielsTN: PM staat aan, raar dat het dan niet gelukt is.. Maar zogauw ik wat meer met flitseropstellingen ga doen hou ik je aanbod in het achterhoofd. Op dit moment kan ik met de SB600 best wel aardige plaatjes schieten en ben ik nog niet bezig met fotostudio achtige dingen zoals schermen enzo.

Fotootje van gisteravond (klik voor grote versie):
Afbeeldingslocatie: http://files.devzero.nl/dollars_small.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Myrdhin op 11-12-2008 16:48 ]

Shark.Bait schreef op donderdag 11 december 2008 @ 12:50:
[...]

Je hebt Bjørn Rørslett's review gezien?

Ik wil de AF-S versie wel hebben, maar gezien hoe het gaat met nieuwe spullen wacht ik nog ff.
Bjorn is echt een superzeikerd hoor. Als hij een lens 3.5 scoort zullen de meeste mensen er al doltevreden mee zijn.
Myrdhin schreef op donderdag 11 december 2008 @ 16:22:
Ik heb inmiddels de Sigma 30mm f/1.4 HSM aangeschaft en ik ben er echt tevreden over. Die 50mm Nikon lens is inderdaad niet prettig om mee te werken op korte afstanden als je mensen compleet op de foto wilt hebben.
Heb je niet dat sommige lichaamsdelen dan last krijgen van groothoek vervorming?

[ Voor 32% gewijzigd door Wijnands op 11-12-2008 21:08 ]

Verwijderd

Henk schreef op donderdag 11 december 2008 @ 10:40:
[...]

Ow, hmm... geflitst. Ik zeg niks :+

[...]

Ik vraag me af waarom hij eigenlijk geflitst heeft, waarom niet gewoon statief en niet flitsen? :) Want dat was eigenlijk waar ik vanuit ging.... :P
Statief heb ik wel gebruikt. Geflitst omdat je dan toch nog een fatsoenlijke sluitertijd kunt gebruiken. Ook met een stevig statief en een lange sluitertijd krijg je toch nog altijd een beetje bewogen foto's. Ook met Mirror lock-up (ook gebruikt trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
Wijnands schreef op donderdag 11 december 2008 @ 21:07:
Heb je niet dat sommige lichaamsdelen dan last krijgen van groothoek vervorming?
Ik heb net een flinke reeks foto's gemaakt en geprobeerd de sluitertijden zo rond de 1/80 en 1/100 te houden. Dat werkt echt een stuk beter, maar nu was de belichting iets beter (het was nog steeds donker en helaas heb ik bij sommige foto's nogal wast ruis zitten vanwege de ISO 1600 en soms rode verlichting...)

Ik merk niet dat er vervorming optreed, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet precies weet waar ik op moet letten. Voor mijn oog ziet het er allemaal gewoon normaal uit. Kan je wat uit onderstaande foto halen qua vervorming?

Afbeeldingslocatie: http://files.devzero.nl/stringkings.jpg

Ja, jammer van dat bierglas rechts onderin, gelukkig kan ik die nog eventueel wegcroppen...

[ Voor 6% gewijzigd door Myrdhin op 12-12-2008 05:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:11
Ik kwam er van de week achter dat er een klein stofje achter het front element van mijn 18-70DX zit. Ik zie het niet op de foto's zover ik kan beoordelen.

Wat denken jullie: geen aandacht aan besteden, of even langs de winkel gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gelukkie schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 10:37:
Ik kwam er van de week achter dat er een klein stofje achter het front element van mijn 18-70DX zit. Ik zie het niet op de foto's zover ik kan beoordelen.

Wat denken jullie: geen aandacht aan besteden, of even langs de winkel gaan?
Van zo'n stofje merk je niets. Stof kan vroeg of laat in kleine hoeveelheden in een lens komen, dus dat ene stofje laten verwijderen (als het al onder garantie valt) is niet echt zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat maakt het uit als je er toch niks van ziet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:11
Het maakt ook verder niet uit, maar wilde graag even de mening van anderen horen :) Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Linkje dat ik elders tegen kwam:
http://www.lensrentals.co...0/front-element-scratches
stofjes op het frontelement hebben niet zoveel invloed...

• Honolulu
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
bouwfraude schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 18:50:
Linkje dat ik elders tegen kwam:
http://www.lensrentals.co...0/front-element-scratches
stofjes op het frontelement hebben niet zoveel invloed...
wow ... Ik hoop dat mij dergelijke reparaties bespaard blijven ... :-)

First of all ... als dit topic niet hiervoor bedoeld is, dan *knip* ik wel... Ik kon niet vinden dat het niet is toegestaan :*)

Ik wil wat 'investeren' in een lens en heb een budget van max. €400. Ik vind het alleen lastig om een goede keuze te maken. Nu heb ik een D80, Tamron 17-50 F/2.8, Tamron 70-300 F/4.5-5.6. Over die laatste ben ik niet tevreden. Scherp is 'ie zeker niet. Recentelijk heb ik 'm op statief gezet op AF en het lijkt wel een loterij of de foto's scherp worden :/

Anyway, ik heb eens gekeken op welke focal length ik de meeste foto's heb gemaakt. Driekwart van de foto's zitten op 3 focal lengths:
20% 17mm
25% 50 mm
30% 300 mm
Deze statistieken zijn een beetje vertekend in de richting van de 300mm, omdat ik daar nog een verzameling foto's van moet uitzoeken. Een niet onbelangrijk deel van de 50mm's zijn (quasi) closeup foto's - idem voor de 300mm.

Gegeven deze cijfers heb ik een paar opties:
- ultra wide angle (11-16/10-22/12-24, iets in die richting)
- 50 mm prime (1.8 of zelfs 1.4)
- goede (betere?) tele(zoom) (80-200 F/2.8 schuifzoom, 300mm F/4 als die te vinden is)
- macro lens - Dit vind ik meer iets voor het (vroege) voorjaar

Wat overwegingen
- Lenzen die ik nu koop wil ik graag ook op een FF body kunnen gebruiken - met uitzondering van een uwa, want da's haast niet te combineren.
- 300mm vind ik regelmatig (te) weinig, zeker als ik op 'jacht' ben naar (kleine) vogeltjes.
- Er is een kleintje op komst, ik verwacht over niet al te lange tijd regelmatig foto's in beroerd licht te (willen) maken
- 50mm 1.8 is altijd wel betaalbaar, is 1.4 nog bruikbaar ivm kleine DOF? is dat kleine beetje extra lichtsterkte het prijsverschil waard?
- met de 80-200 lever ik flink wat berijk in, maar dat valt met een teleconverter wel (een eind) goed te maken.

Een redelijk lichtsterke tele(zoom) die nog betaalbaar is én lichtmetering heeft op een D80 ... is een rariteit. Ik zie regelmatig erg mooie Ai lenzen langskomen op marktplaats, maar die zijn dus geen optie. AF boeit me niet zo, maar lichtmetering wel ;-) Vandaar dus die 80-200 F/2.8 als optie. Lichtsterke 300+ AF lenzen zijn helaas onbetaalbaar.

andere opties die ik wil overwegen
- goed statief. Momenteel heb ik een Velbon te leen. geweldige uitvinding, maar wat een flutimplementatie. Zeker met een 80-200 is dat geen overbodige luxe.
- goede flitser ter vervanging van de build-in flash. Omdat 't allemaal cheap moet zal dat wel een SB400 worden ;-)

Nu vraag ik uiteraard het onmogelijke van jullie als ik zou willen weten wat ik moet doen ... daarom wil ik alleen maar advies hebben: wat zou jij doen in zo'n situatie?

[ Voor 0% gewijzigd door Honolulu op 18-12-2008 20:33 . Reden: budget benadrukt - tnx PageFault ]

Ach, laat maar...

• PageFault
Lastig. Met een 80-200 kun je ook close-up's maken, dus wellicht is een 80-200 AF-S versie (als je die kunt vinden, ik zag er laatst een) of een 70-200 wat voor je. Gecombineerd met een 1.4 of 1.7 teleconverter (ik heb alleen die laatste) werkt dat best goed.

Portretten schiet ik vaak tussen de 70mm en 135mm.

Met je D80 zou ik Ai telelenzen mijden, sommige vogels bewegen snel ;) Als je 300mm te weinig vindt, zul je merken dat 400mm ook al te weinig is, en zelfs 600mm. Met wild moet je gewoon geduld hebben en goed nadenken waar je gaat zitten (wachten). Als de vogels een tijd aan je gewend zijn en je maakt verder weinig beweging, heb je grote kans dat ze weer terugkeren. Ik heb dat geduld niet en omdat ik met 400mm ook niet uitkwam, heb ik de 80-400mm gewoon verkocht (verder was het een voor mij te trage lens). Als ik ooit achter wild aan ga, huur ik wel zo'n groot kanon voor een weekend.

Voor goede statieven: kijk es naar statieven zoals de Manfrotto 190XB met bijv. een Manfrotto 484RC2 Mini ball RC2 head. Ik kan niet in je portomonnaie kijken, maar na een Vanguard en een Velbon gehad te hebben, wilde ik nu iets wat wel bleef staan... Ik heb een iets zwaarder Manfrotto statief, maar hij staat als een huis.

Wat betreft flitser: ik zou voor de SB-600 gaan, desnoods 2e hands. Tenzij je zelden flits, dan volstaat de SB-400 misschien. De SB-600 heeft een kantelbare kop (dus ook handig bij indirect flitsen) en is met jouw camera remote te gebruiken. Mijn flitsers zitten zelden op de body.

• Hurricane
  • Laatst online: 11-09 14:50

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Mijn 17-80 nikkor is de geest aan het geven. Kan hem de laatste tijd steeds vaker niet naar de 18mm draaien of naar de 70mm. Hij blijft dan steken tussen de 28 en 50mm. Ik moet dan een paar keer in en uitzoomen. Het is net of je dan tegen een randje aandraait. Iets later werkt het dan wel weer. Heeft iemand dit ook eens gehad en is hier op een eenvoudige manier wat aan te doen zonder dat de kosten de pan uitreizen.
Anders ga ik op zoek naar een andere lens met ongeveer dezelfde eigenschappen als de 18-70. Ga dan denk ik wel naar iets lichtsterkers kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik jaag ook regelmatig op kleine vogeltjes. Deze tijd van 't jaar wens ik regelmatig dat ik de 70-300 VR had, kon ik ook 's niet op iso1600 schieten maar dan nog is het bereik gewoon krap.

400 euro... ik zou overwegen door te sparen voor die nieuwe Sigma 150-500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:09

Sjaak_Afhaak

Bleh!

voor vogeltjes en ander gedierte is een 70-300VR niet bepaald heilig hoor. Zolang het onderwerp niet stil zit/staat/ligt, heb je niets aan je VR. Je huidige telelens presteert dan nu net zo goed (zelfs iets beter op 70mm) qua sluitertijd dan de 70-300VR

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 08:38:
voor vogeltjes en ander gedierte is een 70-300VR niet bepaald heilig hoor. Zolang het onderwerp niet stil zit/staat/ligt, heb je niets aan je VR. Je huidige telelens presteert dan nu net zo goed (zelfs iets beter op 70mm) qua sluitertijd dan de 70-300VR
Ik heb anders langs de baan op Zandvoort best wel wat aan mijn VR. Pas als je echt snel gaat pannen zet ik VR uit omdat deze voor vertraging zorgt. Helaas is het niet zoals bij Canon dat je verschillende modussen hebt voor VR/IS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneelZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 10:54
Ik heb een Nikon D80 met de volgende lenzen:
- Tokina AF 12-24mm f/4 AT-X Pro DX
- Nikkor AF-S 18-135mm f/3.5-5.6 G IF-ED DX (Kit lens)
- Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 G IF-ED VR
- Tokina AF 10-17mm f/3.5-4.5 AT-X DX Fisheye

Helaas is mijn 18-135mm het aan het begeven. Lens wil soms niet meer naar 135mm blijft zo rond de 100mm steken en zakt, als de cam aan mijn schouder hangt, op de meest vreemde momenten naar beneden. Ben dus op zoek naar een vervanger. Zelf dacht ik eerst aan een Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED (vooral handig als ik ooit upgrade naar FF) omdat deze mooi aansluit bij mijn tokina 12-24 en nikkor 70-300. Echter door de crop factor is hij wellicht minder handig op de d80.

Andere optie is de Nikkor AF-S 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR, handig door de VR maar die heeft dan weer aardig wat overlap met mijn Tokina. Ben vooral op zoek naar advies over wat te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:09

Sjaak_Afhaak

Bleh!

J0YR1D3R schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 09:58:
[...]

Ik heb anders langs de baan op Zandvoort best wel wat aan mijn VR. Pas als je echt snel gaat pannen zet ik VR uit omdat deze voor vertraging zorgt. Helaas is het niet zoals bij Canon dat je verschillende modussen hebt voor VR/IS.
Ik doelde meer op vogeltjes die een beetje rond aan het huppelen zijn, of zichzelf aan het wassen zijn om maar iets te noemen. Vogels in vlucht pannen werkt redelijk/prima met deze lens, maar juist het drukke karakter van de beestjes op de grond of in bomen, zorgt ervoor dat VR geen meerwaarde heeft (in deze situaties).

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
KneelZ schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 10:02:
Zelf dacht ik eerst aan een Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED (vooral handig als ik ooit upgrade naar FF) omdat deze mooi aansluit bij mijn tokina 12-24 en nikkor 70-300. Echter door de crop factor is hij wellicht minder handig op de d80.

Andere optie is de Nikkor AF-S 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR, handig door de VR maar die heeft dan weer aardig wat overlap met mijn Tokina. Ben vooral op zoek naar advies over wat te kopen.
Ik weet niet hoe concreet je plannen zijn om over te stappen naar FF, maar een 24-70 2.8 is echt een hele goede lens. Het lijkt mij echter op een DX camera niet echt prettig, aangezien 24mm dan weinig groothoek meer is. Overlap met de 12-24 lijkt me niet zo'n probleem, dat heb ik zelf ook (12-24 en 17-55). Daarnaast heb ik ook de 70-300VR en het stuk van 55 tot 70 mis ik al helemaal niet. Ik kwam van een Sigma 18-125, vergelijkbaar dus met wat jij had. Als je niet over gaat/wilt naar FF zou je bijvoorbeeld eens naar de Tamron 17-50 kunnen kijken.
Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 10:10:
[...]

Ik doelde meer op vogeltjes die een beetje rond aan het huppelen zijn, of zichzelf aan het wassen zijn om maar iets te noemen. Vogels in vlucht pannen werkt redelijk/prima met deze lens, maar juist het drukke karakter van de beestjes op de grond of in bomen, zorgt ervoor dat VR geen meerwaarde heeft (in deze situaties).
Daar heb je dan wel weer deels gelijk in ja, al zorgt VR er met weinig licht wel voor dat je langere sluitertijden zonder problemen kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

J0YR1D3R schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 10:33:
[...]
Daar heb je dan wel weer deels gelijk in ja, al zorgt VR er met weinig licht wel voor dat je langere sluitertijden zonder problemen kunt gebruiken.
Het punt is juist dat je, om die vogels te bevriezen in hun drukke gedrag, toch al op sluitertijden wil zitten waar je VR niet of nauwelijks meer nodig hebt :)

Maar opzich is VR dan nog steeds wel erg prettig om te hebben op je telelens. En ook bij vogels kom je wel eens in een situatie waar door gebrek aan licht het echt niet mogelijk is om korte sluitertijden te nemen en dan is het hopen dat de vogel af en toe stil genoeg zit en VR je eigen gebibber opvangt :)

[ Voor 27% gewijzigd door Orion84 op 19-12-2008 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Ik heb verder niet heel veel ervaring met het maken van vogelfoto's, behalve in de dierentuin. Over het algemeen heb ik altijd VR aan staan, maar als het echt snel gaat zet ik het uit. Mode "active" op de 70-300VR zorgt er wel voor dat je eigen gebibber opgevangen wordt inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 22:24:
[...]

Qua bouwkwaliteit: dat ene stukje is dan wel wat gammeler, maar de vraag is of dat ook wat uitmaakt? Volgens mij niet. Alles wat niet degelijk is aan de 18-70 zit na de zoomring. Die tubes die eruit komen rammelen als de neten. Daar heb je dan weer geen last van bij de 50 f1.4
Maar ik had er simpelweg iets meer van verwacht qua bouwkwaliteit voor die 350 euro.
Late reactie, maar ik weet niet hoe jouw 18-70 er dan aan toe is, maar die van mij voelt zo stevig als een huis. Vignettering, onderbelichting en mindere bouwkwaliteit geven mij het gevoel dat het die AF-S 50 f/1.4 toch niet gaat worden.

Maarrrrr, via marktplaats een F70 op de kop getikt om mee te kloten, en met Amerika volgend jaar in het zicht een D90 op het oog, zou ik natuurlijk ook gewoon voor de 50 AF-D f/1.4 kunnen gaan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

J0YR1D3R schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 10:40:
Ik heb verder niet heel veel ervaring met het maken van vogelfoto's, behalve in de dierentuin. Over het algemeen heb ik altijd VR aan staan, maar als het echt snel gaat zet ik het uit. Mode "active" op de 70-300VR zorgt er wel voor dat je eigen gebibber opgevangen wordt inderdaad :)
Je eigen gebibber wordt in beide modes opgevangen. Het enige verschil tussen Normal en Active is dat in Active mode de panning detection uitstaat, waardoor hij elke beweging probeert te corrigeren. Dus behalve trillingen, ook langere bewegingen, die in Normal mode als panning beschouwd worden, wat dan weer met name nuttig schijnt te zijn voor het schieten vanaf een bewegend voertuig (aldus de handleiding).

[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 19-12-2008 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Orion84 schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 10:36:
[...]

Het punt is juist dat je, om die vogels te bevriezen in hun drukke gedrag, toch al op sluitertijden wil zitten waar je VR niet of nauwelijks meer nodig hebt :)

Maar opzich is VR dan nog steeds wel erg prettig om te hebben op je telelens. En ook bij vogels kom je wel eens in een situatie waar door gebrek aan licht het echt niet mogelijk is om korte sluitertijden te nemen en dan is het hopen dat de vogel af en toe stil genoeg zit en VR je eigen gebibber opvangt :)
Precies. Klein grut beweegt of dusdanig snel dat 1/500 echt minimaal is of het zit lekker stil. Als ze stil zitten lijkt VR me toch wel prettig.
KneelZ schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 10:02:
Ik heb een Nikon D80 met de volgende lenzen:
- Tokina AF 12-24mm f/4 AT-X Pro DX
- Nikkor AF-S 18-135mm f/3.5-5.6 G IF-ED DX (Kit lens)
- Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 G IF-ED VR
- Tokina AF 10-17mm f/3.5-4.5 AT-X DX Fisheye

Helaas is mijn 18-135mm het aan het begeven. Lens wil soms niet meer naar 135mm blijft zo rond de 100mm steken en zakt, als de cam aan mijn schouder hangt, op de meest vreemde momenten naar beneden. Ben dus op zoek naar een vervanger. Zelf dacht ik eerst aan een Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED (vooral handig als ik ooit upgrade naar FF) omdat deze mooi aansluit bij mijn tokina 12-24 en nikkor 70-300. Echter door de crop factor is hij wellicht minder handig op de d80.

Ligt heel erg aan wat je schiet denk ik. Qua bereik zou een 24-70 best passen natuurlijk, groothoek heb je dan al afgedekt met je tokina. Kijk 's goed naar je foto's, hoe vaak gebruik je het stuk tussen 18 en 24mm?

Dan is er natuurlijk de geld kwestie. Wanneer verwacht je naar fullframe te gaan? En kan je een 24-70 betalen? De 16-85 is natuurlijk mooi maar een 18-105 kan ook een optie zijn als je wat krapper bij kas zit.

[ Voor 49% gewijzigd door Wijnands op 19-12-2008 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Als je zeker weet dat je volgende camera een fullframe wordt zou je de 24-70 kunnen overwegen, maar zoniet dan zou ik de 17-55/2.8 eens overwegen. Die is ook aardig lichtsterk, duur en zwaar maar heeft een iets ander bereik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niky schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 10:51:
[...]

Late reactie, maar ik weet niet hoe jouw 18-70 er dan aan toe is, maar die van mij voelt zo stevig als een huis. Vignettering, onderbelichting en mindere bouwkwaliteit geven mij het gevoel dat het die AF-S 50 f/1.4 toch niet gaat worden.

Maarrrrr, via marktplaats een F70 op de kop getikt om mee te kloten, en met Amerika volgend jaar in het zicht een D90 op het oog, zou ik natuurlijk ook gewoon voor de 50 AF-D f/1.4 kunnen gaan :*)
Ach, zeg nou zelf, die twee tubes die er uit komen als je zoomed; dat is niet bepaald degelijk.

Vignettering heeft elke 50mm f1.4. De AF-D heeft zelfs meer ;)

Volgens mij ben ik ook een beetje zeikerig over die bouwkwaliteit. Ik had er alleen meer van verwacht. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2008 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 01:05:
[...]

Ach, zeg nou zelf, die twee tubes die er uit komen als je zoomed; dat is niet bepaald degelijk.

Vignettering heeft elke 50mm f1.4. De AF-D heeft zelfs meer ;)

Volgens mij ben ik ook een beetje zeikerig over die bouwkwaliteit. Ik had er alleen meer van verwacht. :P
True, maar als je eerst een 18-50 "plastic fantastic" in je handen hebt gehad, voelt die 18-70 als een huis :9

Ik zit toch nog te twijfelen of ik tóch die 50 f/1.4 af-s moet kopen. Een 50 f/1.4 af-d heeft wat andere nadelen (focus element wat draait tijdens focussen, meer vignettering zoals je zegt).

Een paar reviews op internet zeggen dat de nieuwe af-s variant goed op kan boksen tegen de af-d, en daarnaast, mijn d40 heeft dan tenminste ook autofocus. Zelf focussen op f/1.4 zie ik mezelf nog niet doen.

Eens wachten tot dat ding te huur is en er een weekend mee lopen wordt het denk ik O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honolulu
  • Niet online
Dank voor jullie adviezen. Ik was er al een beetje bang voor dat 400 en 500 mm ook te kort zoude zijn ... Tja, waar houdt het dan op? ;-)
Gek genoeg was juist dat een argument om toch maar een 80-200 te kopen. Geen AF-s helaas, een gewone AF, maar wel voor een mooie prijs. De rest komt later nog wel eens.

@KneelZ: welke focal lengths gebruik je meestal?
Zit je vaak tussen de 18 en de 50? Neem dan een lens die dat hele bereik afdekt
meestal of 18 of 50 (dus weinig rond de 24)? Neem dan die 24-70 en gebruik als je (u)wa nodig hebt de tokina
gebruik je de hele range van die lens veel? Overweeg een 18-200 VR

Ach, laat maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Hier is de kogel door de kerk. :9 Ik ga deze week nog de 18-105VR halen ter vervanging van de 18-55 op mijn D50. Ik lees op het forum van DPreview toch ook best veel positieve verhalen over de 18-105, waarbij veel gebruikers zeggen dat ie veel beter presteert dan z'n prijs doet vermoeden. En de prijs is inmiddels al aardig gezakt. Vermoed dat veel winkels de D90 kit inkopen en de kit splitsen en zo de 18-105 best voordelig kunnen aanbieden.

Zal (als ik ergens tijd kan vinden zo rond de feestdagen) nog even proberen hier wat ervaringen te melden.
Ik heb hem inmiddels in huis en even snel wat geprobeerd. Eerste snelle indruk is dat ie qua bouwkwaliteit toch wel behoorlijk beter is dan de 18-55 en behoorlijk steviger en zwaarder aanvoelt. Ook de zoomring voelt wat stabieler en wat minder "los". Focussen in lowlight gaat zeker sneller dan met de 18-55, dus de AF-S doet op de 18-105 beter zijn werk dan de AF-S op de 18-55. Wel is het zo dat ie ergens net op of boven de 70mm al op f/5.6 zit, dus qua lichtgevoeligheid zal er weinig verschil zijn met de 18-55 en ben je met de 18-70 beter af (f/4.5 op 70mm).

Qua fotokwaliteit heb ik nog niks kunnen proberen, maar voor zover ik de enkele reviews en gebruikerservaringen mag geloven zit dit ook best wel goed. Dus... deze mag mee naar Lapland over 5 weken :9 (waarbij ik mijn 18-55 maar even ga meenemen als reserve.. je weet nooit)

En ow ja, dit was ook een lens uit een D90 Kit.. kreeg hem in een witte doos.

[ Voor 56% gewijzigd door hars73 op 23-12-2008 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen straks. Deel ze met ons ;)

De 18-70 is 4.5 op 70mm.

Heb je de D50 op hele, halve of derde stops ingesteld? (Ik vind het een beetje vreemd dat ie al 5.6 is op 70mm).
Ik zie net bij onze grote vriend Rockwell, dat hij 5.3 zou moeten zijn op 70mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Ik zit te twijfelen tussen de Sigma 50mm 1.4 en de Nikon 50mm 1.4G.

Welke is beter?

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PageFault schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 09:55:

De 18-70 is 4.5 op 70mm.

Heb je de D50 op hele, halve of derde stops ingesteld? (Ik vind het een beetje vreemd dat ie al 5.6 is op 70mm).
Wellicht eenzelfde grapje als bij de 70-300VR waar hij bij bij verschillende mensen ook verschillende waardes aangeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 12:38:
[...]

Wellicht eenzelfde grapje als bij de 70-300VR waar hij bij bij verschillende mensen ook verschillende waardes aangeeft?
Volgens mij bij alle getallen op je lens zelf zou hij moeten verspringen naar een andere waarde. Dat is in ieder geval bij mij het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al iemand ervaring met de Tamron SP AF 10-24MM F/3.5-4.5 DI II LD? Vrij nieuwe lens van Tanron, weinig reviews te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

PageFault schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 09:55:

De 18-70 is 4.5 op 70mm.

Heb gisteravond even de minimale diafragma's bekeken op mijn 18-105VR en dit is wat het resultaat bij mij was:
18mm - f3.5
24mm - f4
35mm - f4.5
50mm - f5
70mm - f5.6

En even vanuit diafragma bekeken:
f4 - 20mm
f4.5 - 30mm
f5 - 45mm
f5.6 - 68mm

Hier zie je dus dat ie net een fractie onder 70mm op f5.6 springt. Alle andere waarden zijn hetzelfde als Ken Rockwell heeft gemeten, behalve dus die f5.6. Ken meet inderdaad f5.3 op 70mm, maar voor hetzelfde geld springt ie op f5.6 als ie 'm op 71mm zet, dus dat verschil is mijns inziens waarschijnlijk verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Laatst online: 08-08 14:47
ken schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 12:16:
Ik zit te twijfelen tussen de Sigma 50mm 1.4 en de Nikon 50mm 1.4G.

Welke is beter?
Ik hoor hele positieve verhalen over de Sigma. Op DPReview is er in het NIkon SLR Lens Forum een discussie gaande over beide lenzen en de Sigma ligt toch wel voorop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
De Nikon is lichter, maar wat ik tot nu toe lees, issie vooral traag :( Da's een tegenvaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Ik ga de Sigma en Nikon in de winkel uitproberen.

Waar ik me vooral "zorgen" over maak: Bij Sigma moet je "geluk" hebben om een goed exemplaar te krijgen.
Ik heb tot nu toe alleen maar Nikon lenzen gehad en heb hier weinig/geen problemen mee.

Hoe erg is dit bij Sigma? Hoe kan ik in de winkel testen of ik een goed exemplaar te pakken heb?

Hoop dat iemand mij kan helpen :)

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:07
ken schreef op woensdag 24 december 2008 @ 14:30:
Ik ga de Sigma en Nikon in de winkel uitproberen.

Waar ik me vooral "zorgen" over maak: Bij Sigma moet je "geluk" hebben om een goed exemplaar te krijgen.
Ik heb tot nu toe alleen maar Nikon lenzen gehad en heb hier weinig/geen problemen mee.

Hoe erg is dit bij Sigma? Hoe kan ik in de winkel testen of ik een goed exemplaar te pakken heb?

Hoop dat iemand mij kan helpen :)
http://www.focustestchart.com/chart.html

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tokina 12-24 f/4 aangeschaft. Komend weekend wat experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Hey, een eindejaarsbonus! Mijn loonstrookje klopte al niet (in een positieve zin :P), dus maar eens op zoek naar een nieuw lensje.

In principe is de 17-50 f/2.8 van Tamron gaaf als all-round werkpaard (als vervanging van de 18-70), maar de Nikkor 50G f/1.4 klink ook erg aantrekkelijk. En een Tokina 12-24 moet er ook nog een keer komen.

* NickH twijfelt

Zoveel glas en zo weinig (:P) geld *shakes head*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Ik zie dat je een D40 hebt. Zorg dat je de nieuwe 17-50mm f/2.8 MET motor hebt dan. Ik heb de oude versie (te koop ook overigens, maar da's iets anders) en die heeft geen autofocus voor jouw body.

Verwijderd

Tip voor als je op zoek bent naar lenzen (site nog niet 100% af maar wel interessant): www.lensdb.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al een aantal jaren de D50 met de kitlens 18-55. Ik heb hier al zoveel mee geschoten, dat de kitlens steeds vaker moeite heeft met het bepalen van de focus.

Ik ben dan ook op zoek naar een nieuwe lens, met ongeveer dezelfde mm-specificaties, maar hij mag kwalitatief wel wat beter zijn. Budget is ongeveer 250 eur.

Nu viel mij oog op onderstaande lenzen:

Sigma 17-70 mm F 2.8-4.5 DC nikon HSM
Nikon 18-70 mm f/3.5-5.6

Mij lijkt de Sigma de beste deal: deze is net wat lichtsterker dan de 18-70. Voor de rest lijken ze me elkaar niet veel te ontlopen. Heb ik het aan het juiste end?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 18-70 is f3.5 - 4.5, niet f5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oops, verkeerd gelezen ergens. Maar biedt de Sigma net het voordeel boven de Nikon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Verwijderd schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 01:20:
Ik heb al een aantal jaren de D50 met de kitlens 18-55. Ik heb hier al zoveel mee geschoten, dat de kitlens steeds vaker moeite heeft met het bepalen van de focus.

Ik ben dan ook op zoek naar een nieuwe lens, met ongeveer dezelfde mm-specificaties, maar hij mag kwalitatief wel wat beter zijn. Budget is ongeveer 250 eur.

Nikon 18-70 mm f/3.5-5.6

Mij lijkt de Sigma de beste deal: deze is net wat lichtsterker dan de 18-70. Voor de rest lijken ze me elkaar niet veel te ontlopen. Heb ik het aan het juiste end?
Probeer ook te achterhalen hoe het diafragma-verloop is: kan goed zijn dat de Nikkor 18-70 /3.5-4.5 weer wat beter(lees: gunstiger) verloop heeft als de Sigma.
Te denken is dat de 3.5 van Nikkor tot 40mm is, terwijl de Sigma de 2.8 al bij 20mm laat vallen en al sneller op een hoger diafragma-getal uitkomt. Let wel: ik kan dit niet bevestigen, maar is wel het uitzoeken waard.

Wel heb ik de Nikkor 18-70 als kitlens gehad en veel plezier mee gehad. Helaas is zijn/haar plek nu eervol ingenomen door de Nikkor 17-50/2.8 :9

De Nikkor kun je misschien nog prijstechnisch op marktplaats etc terugvinden...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een vraag ik was eigenlijk van plan om mijn 17-55 f2.8 weg te doen en dan een 24-70 F2.8 daar voor in de plaats te nemen .maar ik werk niet met een FF .heb gewoon een d300 .is mijn keuze dan wel verstandig?omdat hij eigenlijk beter tot zijn recht komt hebt ik begrepen.op een FF

gr mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 09:44:
Oops, verkeerd gelezen ergens. Maar biedt de Sigma net het voordeel boven de Nikon?
De Sigma heeft een redelijk goede macro stand ivt de Nikon, heeft welliswaar f/2,8 maar dat is alleen op en rond de 17 mm.
Maar van alle Sigma's is de 17-70 een goede scherpe lens.
Verwijderd schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 12:39:
ik heb een vraag ik was eigenlijk van plan om mijn 17-55 f2.8 weg te doen en dan een 24-70 F2.8 daar voor in de plaats te nemen .maar ik werk niet met een FF .heb gewoon een d300 .is mijn keuze dan wel verstandig?omdat hij eigenlijk beter tot zijn recht komt hebt ik begrepen.op een FF
Als je niet naar FF wil gaan in de nabije toekomst snap ik de overstap niet. Wat bevalt er niet aan de 17-55 dat je wel in de 24-70 denkt te vinden?
Zolang je niet overstapt naar FF ga je er royaal in groothoek achteruit, je wint alleen in het tele gebied. Maar wellicht kom je daar nu te kort en dan is de 24-70 natuurlijk een mooie lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

littlejoannes schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 12:48:
Als je niet naar FF wil gaan in de nabije toekomst snap ik de overstap niet. Wat bevalt er niet aan de 17-55 dat je wel in de 24-70 denkt te vinden?
Zolang je niet overstapt naar FF ga je er royaal in groothoek achteruit, je wint alleen in het tele gebied. Maar wellicht kom je daar nu te kort en dan is de 24-70 natuurlijk een mooie lens.
ik ga zeker niet over stappen naar ff in de toekomst.voor mij is het puur hobby.moet wel leuk blijven natuurlijk. >:)
die 17-55 is echt een topper ben er zeer te verder over maar ik vind hem wat kort had liever wat meer berijk.

daar heb je een goed punt |:( .inleveren op groothoek wil ik eigenlijk ook niet.misschien dan wel licht de 24-70 er bij aanschaffen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Als er dus voldoende budget is zou je ook naar de combi 14-24 en 24-70 kunnen kijken.

Of als je voor tele wil gaan de 70-200 2.8 bij je 17-55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
/sadface

Eindelijk besloten om de AF-S 50mm f/1.4G te kopen: IS 'IE NERGENS LEVERBAAR MEER :'(

Wordt dus niet meer dit jaar dat ik 'm krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honolulu
  • Niet online

Nikon 18-70 mm f/3.5-5.6
Waarom overweeg je niet om wat verder te sparen en een Tamron 17-50/2.8 of een Sigma 18-50/2.8 te kopen?
Misschien dat je ze tweedehands nog wel binnen je budget kunt vinden ook.

Het verschil tussen 50 en 70mm is vrij minimaal en van F/2.8 word je echt wel blij.
Verwijderd schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 12:57:
ik ga zeker niet over stappen naar ff in de toekomst.voor mij is het puur hobby.moet wel leuk blijven natuurlijk. >:)
die 17-55 is echt een topper ben er zeer te verder over maar ik vind hem wat kort had liever wat meer berijk.

daar heb je een goed punt |:( .inleveren op groothoek wil ik eigenlijk ook niet.misschien dan wel licht de 24-70 er bij aanschaffen. O-)
Mijn voorkeur zou dan toch echt uitgaan naar een telezoomlens met als minimale focal length 50 tot 70mm of een prime lens van 85 mm, beetje afhankelijk van wat je ermee gaat doen.

Ach, laat maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Ik heb nog nooit gehoord van een lens die focusproblemen krijgt omdat er zoveel mee is geschoten. Ligt het niet ergens anders aan? En om hoeveel shots gaat het eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een D50 kan tussen de 15 en 25k last krijgen van z'n AF unit, dat komt niet zo heel veel voor. Wat vaker voorkomt is dat de kitlens na 20 of 30k gewoon echt opgesleten raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Hmm, dan krijgt Nederland er erg weinig, of hij is nu al erg geliefd, of allebei. Misschien een idee om hem te reserveren bij een grotere fotozaak die er per week of twee weken toch al een aantal binnenkrijgt, dan kan je er niet naast grijpen :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Remy schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 23:09:
[...]
Hmm, dan krijgt Nederland er erg weinig, of hij is nu al erg geliefd, of allebei. Misschien een idee om hem te reserveren bij een grotere fotozaak die er per week of twee weken toch al een aantal binnenkrijgt, dan kan je er niet naast grijpen :)
Heb ik inderdaad gedaan, jammer dat hij er dan niet met o&n is om mooie fototjes te maken van een feestje waar ik heen ga. Maarja, je kan niet alles hebben :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[

[...]

Mijn voorkeur zou dan toch echt uitgaan naar een telezoomlens met als minimale focal length 50 tot 70mm of een prime lens van 85 mm, beetje afhankelijk van wat je ermee gaat doen.
[/quote]

eigenlijk schiet ik heel alround van party tot vakantie plus alles wat er tussen zit. en wil het liefst een zon groot berijk met zon min mogelijk glas werk mee te hoeven slepen .en bijvoorkeur alles lichtsterk en van nikon zelf :)

en buget speelt niet echt een grote rol ben best berijd om diep in de dburs te tasten zo lang ik maar geen spijt krijg over een tijdje.vandaar ook de twijfel om de 17-55 te vervangen..... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Honolulu schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 13:24:
Het verschil tussen 50 en 70mm is vrij minimaal en van F/2.8 word je echt wel blij.
Daar ben ik het persoonlijk helemaal niet mee eens. Als ik moet kiezen tussen zoom tot 70 mm of f2.8, weet ik het wel. Het zoombereik is dan voor mij VEEL belangrijker dan de f2.8.
Wat er van belang is voor iemand, is "nogal" afhankelijk van wat hij/zij doet met zijn/haar apparatuur.

Overigens zou ik op een D300 de 17-50 f2.8 zeker niet inruilen voor een 24-70 als je nu zegt zeker te weten dat je niet wilt overstappen op en FF camera. Het verlies aan groothoek gaat je waarschijnlijk opbreken.
Tja, volgens mij ga je dan 1200 euro (ongeveer of zo) uitgeven aan een experiment waarvan de algemene opinie is dat de slagingskans toch niet erg groot is.
(Maar tja, wie ben ik om dat te zeggen. Ik gebruik vooral mijn 24-120 op een D300.)
Ik zou zelf serieus overwegen om een 70-200 f2.8 te kopen. Als je in de buurt woont, mag je best een keer langs komen om die van mij te lenen (onder toezicht en zo.). Ik wil die 17-50 van je wel eens proberen.

(Nu is die van mij wel wit en dat is volgens sommige hier erg storend. Soms denk ik zelfs dat ze het idee hebben dat je geen goede foto's kan maken met een witte, maar dat heb ik nog niet zelf gemerkt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Verwijderd schreef op zondag 28 december 2008 @ 00:14:
en wil het liefst een zon groot berijk met zon min mogelijk glas werk mee te hoeven slepen .en bijvoorkeur alles lichtsterk en van nikon zelf :)
Een 17-55 en een 70-200Vr geven samen een mooi bereik, redelijk lichtsterk maar 't is wel een zware set. Dat laatste is heel persoonlijk, maar voor mij de reden dat ik m'n 70-200/2.8 alleen gebruik als 't echt niet anders kan :) Geeft een hardstikke mooi beeld, focust lekker snel maar om een dag mee te nemen 'voor-het-geval-dat-je-eens-een-tele-foto-wil-nemen' is ie niet zo geschikt i.m.o.

Pagina: 1 ... 4 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.