Een tas gaat ook al snel 50 euro kosten, net zoals de geheugenkaart(jes).
Tuurlijk, er zit zeker wat in, in die vergelijking van KR. Maar het is ook duidelijk dat 'ie een hekel heeft aan tripods en dat hij film sowieso beter vind. Ik vind het helemaal grappig om te zien dat hij de scheiding van de kleuren als een pre voor FF aanhaalt en dat aantoont met een vergelijking tussen een D200 en een 5D, waarbij bij het shot met de 5D de zon duidelijk achter wat minder wolken zit, lol. Een vergelijking D3 <> D300 zou bijvoorbeeld een stuk beter zijn geweest.
Deze bijvoorbeeld:
DX:
FF:
Het wil er bij mij dus echt niet in dat fullframe / crop de enige factor is die het verschil veroorzaakt.
Ik heb overigens nergens gerept over DX glas. FF glas is ook prima bruikbaar op een D300. Je hebt dan zelfs nagenoeg geen vignetting
Een D700 is dan wel heel leuk, maar als je vervolgens een rijtje dingen moet afstrepen omdat je daar dan geen budget meer voor hebt, dan is dat jammer.
Met de 800 euro besparing zou je bijv. een nieuwe 24-70 kunnen halen, een SB600 en dan nog 140 euro 'over' hebben, of juist 80 euro over het budget heen en een MB-D10 grip erbij, iets wat wellicht wel comfortabel is als je er een dag mee rondloopt.
En wat wellicht ook een optie is: een D90; nog eens 400 euro goedkoper dan een D300, de ISO prestaties zijn zelfs beter (nog lang niet zo goed als die van de D700 welliswaar). Tel daar nog een grip (MB-D80) bij op, tas + geheugen (zeg 100) en je hebt 2000 euro om aan glaswerk te besteden. Daar kun je bijvoorbeeld een nieuwe 24-70 van halen, de nieuwe AF-S 50mm f1.4G prime én een SB600 flitser.
Samen gevat: fullframe is heel leuk, maar als je jezelf daarna achter het hoofd gaat krabben omdat je toch liever een lens erbij had gehad voor die 800 euro, dan is dat weer niet leuk.