+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Een zonnekap zorgt toch dat ongewenst licht niet in de lens valt? Heeft het nog negatieve effecten om de zonnekap binnen te gebruiken? Ik vind het namelijk niks om de kap steeds erop en eraf te draaien
Het liefst laat ik het dus gewoon erop zitten als dit geen negatieve effecten heeft.
Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L
Het repareren van de backfocus en het feit dat de lens decentered is, zal dat alsnog gratis zijn of zal hier een prijskaartje aanhangen (enig idee hoeveel?)
Bedankt voor de hulp al in ieder geval
Maar ik denk dat je beter eerst even langs de winkel kunt gaan. Ik kan me niet voorstellen dat een objectief maar één jaar garantie heeft.
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Een zonnekap kan een schaduw op de foto geven als je flitst...ken schreef op zondag 03 mei 2009 @ 09:36:
Heeft het nog negatieve effecten om de zonnekap binnen te gebruiken?
Bij de 35mm 1.8 zal dit denk ik meevallen. De hood is maar 24mm diepEgMaf schreef op zondag 03 mei 2009 @ 10:39:
[...]
Een zonnekap kan een schaduw op de foto geven als je flitst...
Vraag me alleen af hoe effectief de hood is. Lijkt wat aan de kleine kant te zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door ken op 03-05-2009 11:17 ]
Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L
Verwijderd
Dat is ook een prima excuus om een losse flitser te kopenEgMaf schreef op zondag 03 mei 2009 @ 10:39:
[...]
Een zonnekap kan een schaduw op de foto geven als je flitst...
Aangezien dit iets is wat meestal een fabrikage probleem is en je een jaar hebt gehad om dat te vinden... zou me niks verbazen als ze strikt aan de garantie houden. Een 18-70 doet ongeveer 150 euro 2e hands.gelukkie schreef op zondag 03 mei 2009 @ 09:58:
Ik ga dinsdag met de lens even langs de fotowinkel.. maar bekeek net mij garantie bewijs maar heb de lens 11 april 2008 gekochtdus het jaar van de garantie is net voorbij
![]()
Het repareren van de backfocus en het feit dat de lens decentered is, zal dat alsnog gratis zijn of zal hier een prijskaartje aanhangen (enig idee hoeveel?)
Verwijderd
Een statief of externe flitser zijn wellicht ook nog mooie opties?
[ Voor 6% gewijzigd door Rudedadude op 03-05-2009 22:31 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Verwijderd
Verwijderd
Except dat de motoren die Tamron gebruikt slomer zijn dan de bodymotoren.Rudedadude schreef op zondag 03 mei 2009 @ 22:30:
Zo'n 70-200 zal het vast prima doen, zeker nu Tamron ook motortjes in de Nikon lenzen inbouwt en je niet afhankelijk bent van de schroevedraaier van de D70. Bedenk wel dat je daarmee je VR kwijtraakt, dus je wint pak-em-beet 2 stops en je verliest er weer ongeveer 2 door het gebrek aan VR. Dan is het afhankelijk van wat je fotografeert (bewegende onderwerpen of niet) of het zinvol is. Heb je iets wat beweegt dan wil je lichtsterke lenzen. Als het stilstaat maakt dat al weer minder uit en kan de VR ook wonderen doen.
Een statief of externe flitser zijn wellicht ook nog mooie opties?
Verwijderd
Over het algemeen wordt de Sigma 70-200 f2.8 bla-bla-bla-bla (er zijn drie versies van) gezien als de koning van de budget lichtsterke telezooms. Als je goed met een schuifzoom overweg kunt, (ik vind het een weergaloos waardeloos systeem, maar mijn schoonvader doet er een moord voor) kun je ook een keer kijken naar een tweedehands 80-200 f2.8 van Nikon. De schuifzoom's kun je vaak voor minder dan 300 euro krijgen. Voor dat geld een schitterende lens.
De Tamron doet ergens tussen de 500 en 600 euro en de 2e hands waarde.... wat de gek er voor geeft, maar je zult waarschijnlijk lang naar die gek moeten zoeken. Kortom als je ooit een keer iets anders wilt, dan ga je vrij zwaar het schip in.
Als je toch na wilt denken over de Sigma. Als je er een tweede hands koopt, koop dan een 70-200 NON-Macro. Die hebben ongeveer nooit last van back-focus of front-focus of dat soort rare dingen. Koop je een Macro of een Macro II, doe dan zeker een focus test. Vraag maar aan Nomad waarom je dat moet doen.
Overigens, als je tevreden bent met je huidige lenzen, zou ik ook zeker een body upgrade overwegen. ISO 1600 op een D90 is meestal beter dan ISO 400 op een D70 (En je hebt nog eens een bak meer pixels.)
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Goed:
- Bouw is redelijk goed, maar mist de sealing van de dure Canon en Nikon lenzen
- Scherpte, kan zich meten met de Canon 70-200 f/2.8 L en de Nikon 70-200 f/2.8. Wide-open is redelijk, sweet spot ligt rond de f/5.6 - f/8, f/32 is onbruikbaar.
- Zoomen werkt hetzelfde als alle andere Nikon- lenzen.
- Bokeh
- Geen kleurzweem
Minpunten:
- Zoomring zit dicht tegen de body aan
- Bij omschakeling tussen AF en M kan het zijn dat het focussysteem ontkoppeld is en de lens helemaal niet meer focust.
- Focus is niet altijd accuraat (zie pagina 5)
- Focusmotor is een normale DC motor en focussen is niet snel en lawaaiig ten opzichte van de Canon, Nikon en Sigma lenzen.
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Verwijderd
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2009 11:39 ]
Ik merk zelf dat ik ook met een half oog loop te kijken naar lenzen op FX die nog een stukje verder komen dan 300mm. Mijn 70-300 kwam natuurlijk eerst tot 450mm en nu nog 'maar' tot 300mm en in bepaalde situaties is het toch wel erg prettig om zo'n eind te komen...
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Verwijderd
Schijnt erg goed te zijn voor zijn prijs.
Gaat hier al een lang draadje over.
ftp://ftp.nikon-euro.com/Manuals/uAUooy9ev9/af_lenses-En.pdf
[ Voor 17% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 05-05-2009 13:23 ]
Hier staat tekst
Omdat je boven F/5.6 je autofocus verliest, en omdat het voor de optiek ook niet al te best zal zijn.Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 13:23:
Ik zat voor de gein eens te kijken naar de compatibiliteitslijst van nikon betreft de TC's. M'n 70-300VR wordt niet ondersteundWeet iemand waarom?
ftp://ftp.nikon-euro.com/Manuals/uAUooy9ev9/af_lenses-En.pdf
Ik denk sowieso niet dat de TC's gemaakt worden voor consumentenlenzen (met verlopend diafragma)
Verwijderd
Ik zou die lenzen niet in combinatie met een TC willen gebruiken, want het achterste element van die lenzen komt bij de juiste zoom/focus combinatie ongeveer de achterkant van je lens uit vallen. Zo ver dat er wellicht het gevaar bestaat dat het glas van de TC tegen het glas van de lens komt. Iets zegt mij dat dat geen goed plan is.
(Als je de 70-200 kijkt, dan komt het achterste glas element niet verder dan een paar centimeter voor de mount, dus daar heb je dat probleem niet.)
Ik heb overigens voor de grap mijn 85 mm wel eens op een TC geschroeft. Past ook niet volgens de verhalen van Nikon. Het werkt wel, maar ook daar: Oppassen voor een glas botsing.
18-70 en 18-55 VR steken op wide wel ver uit, maar dat zijn sowieso geen lenzen waar je een TC voor zou gebruiken. De 50mm f/1.8 is ook geen goed idee, die lens steekt ver naar achter en schuift bij het focussen. Maar daar geldt hetzelfde voor als de voorgaande 2: waarom zou je daar een TC op gebruiken.
En onze vriend Rockwell zegt ook dat de mounts van de Nikon TC's zo zijn ontworpen dat de 70-300 VR niet past.
[ Voor 49% gewijzigd door Jaap-Jan op 05-05-2009 15:37 ]
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
mocht ik meer bereik willen, dan koop ik liever een andere lens, maar dat is toekomstmuziek.
Hier staat tekst
Dan heb je een redelijk snelle teleprimeJaap-Jan schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 15:24:
De 50mm f/1.8 is ook geen goed idee, die lens steekt ver naar achter en schuift bij het focussen. Maar daar geldt hetzelfde voor als de voorgaande 2: waarom zou je daar een TC op gebruiken.
Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 16:04:
misschien had ik meer moeten benadrukken dat ik voor de gein aan het kijken was. Ik was enkel benieuwd
mocht ik meer bereik willen, dan koop ik liever een andere lens, maar dat is toekomstmuziek.
Zoiets?
Hier staat tekst
Ik zei van ja jammer, ik koop hem wel ergens anders. Vond het wel raar geval.
MacBook Pro 2019 | Oppo Reno 2 | Panasonic Lumix TZ70
Verwijderd
Denk dat je er beter aan doet om die 2de hands aan te schaffen, er staan er echt zoveel op MP. Er zijn zoveel mensen die hem hebben liggen en er niets mee doen (oa. ikzelf), dat de 2de hands prijzen echt goedkoop zijn.Ms_Hyde schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 17:28:
Ik was daarnet in MediaMarkt Den Haag om de Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G (AF-S, DX) aan te schaffen, heb goed research gedaan online erover, ook gemiddeld prijs wat rond 110 euro ligt. Kom ik aan in MM zie ik dat ze de lens voor rond de 269 euro verkopen?! Ik dacht ik vergis me in lens, pak ik me iPhone om online te kijken, nee hoor zelfde lens. Verkopen ze dus daar in MediaMarkt voor dubbel van het gemiddeld markt waarde. Toen ik vroeg als die prijs klopte gezien dat het wel erg duur is, was het antwoord "dat is onze prijs".
Bij Kamera-Express hebben ze de non-VR versie (Nikon AF-S 18-55mm F/3.5-5.6G II DX) in de aanbieding voor €68,- en de VR (geen aanbieding) voor €98,-.
@Koeitje, hij kan behoorlijk dichtbij focussen, voor macrolens is hij goed geschikt.
[ Voor 15% gewijzigd door Jaap-Jan op 05-05-2009 17:40 ]
Idd daar heb ik de prijs ook vandaan, ik wil hem best 2e hand maar heb geen gezien op marktplaats of hier bij vraag/aanbod. Dus ik zal hem wel van Kamera Express bestellen.Bij Kamera-Express hebben ze de non-VR versie (Nikon AF-S 18-55mm F/3.5-5.6G II DX) in de aanbieding voor €68,- en de VR (geen aanbieding) voor €98,-.
Klopt, zo heb ik een nikon 12-24 F4 voor 499,- kunnen scorenWijnands schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 17:47:
Mediamarkt spoort wel vaker niet, voor een S5 willen ze ook nog zo;n 1300 euro hebben. En een 18-55 nieuw, waarom?
Verwijderd
das geen verkeerde prijsTukkerTweaker schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 18:58:
[...]
Klopt, zo heb ik een nikon 12-24 F4 voor 499,- kunnen scorenbij de MM.
Niet? Hoeveel wil je er hebben:Ms_Hyde schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 17:50:
[...]
Idd daar heb ik de prijs ook vandaan, ik wil hem best 2e hand maar heb geen gezien op marktplaats of hier bij vraag/aanbod. Dus ik zal hem wel van Kamera Express bestellen.
http://link.marktplaats.nl/248587156 (non-VR nieuwe versie + Marumi UV filter -beter weggooien als ik dat zo lees-)
http://link.marktplaats.nl/248025893 (non-VR oude versie)
http://link.marktplaats.nl/247454114 (VR)
http://link.marktplaats.nl/247349458 (gereserveerd)
http://link.marktplaats.nl/245678731 (VR)
http://link.marktplaats.nl/249107271 (non-VR oude versie + Kaiser (?) UV filter)
Ik ben er ook achter hoe je die verschillende versies makkelijk uit elkaar kunt houden op slechte foto's
• De oude versie heeft 4 ringen op de zoomring
• De nieuwe versie (zowel VR- als non-VR) heeft 3 ringen
• Bij de non-VR zit de A/M- knop dicht op het typeplaatje
• De VR- versie heeft in gouden letters VR staan en de VR- en A/M- knoppen zitten verder naar links ten opzichte van het typeplaatje.
[ Voor 27% gewijzigd door Jaap-Jan op 06-05-2009 01:36 ]
Verwijderd
Nikon DX VR 18-55
Net als nieuwe
voor meer info kunt u bellen of mail
mvg
Dank! Ik heb een bod gedaan op deze http://link.marktplaats.nl/247454114 eens kijken als het wat word.Jaap-Jan schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 01:14:
[...]
Niet? Hoeveel wil je er hebben:
http://link.marktplaats.nl/248587156 (non-VR nieuwe versie + Marumi UV filter -beter weggooien als ik dat zo lees-)
http://link.marktplaats.nl/248025893 (non-VR oude versie)
http://link.marktplaats.nl/247454114 (VR)
http://link.marktplaats.nl/247349458 (gereserveerd)
http://link.marktplaats.nl/245678731 (VR)
http://link.marktplaats.nl/249107271 (non-VR oude versie + Kaiser (?) UV filter)
Ik ben er ook achter hoe je die verschillende versies makkelijk uit elkaar kunt houden op slechte foto's
• De oude versie heeft 4 ringen op de zoomring
• De nieuwe versie (zowel VR- als non-VR) heeft 3 ringen
• Bij de non-VR zit de A/M- knop dicht op het typeplaatje
• De VR- versie heeft in gouden letters VR staan en de VR- en A/M- knoppen zitten verder naar links ten opzichte van het typeplaatje.
Alle dingen die ik van Nikon heb gezien zijn daar ruim boven de gemiddelde marktprijs geprijst. Een SB-600, D700 of D2x is daar ook fors duurder dan elders. Of geheugenkaartjes, die zijn daar bijna 2x zo duur.Ms_Hyde schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 17:28:
Ik was daarnet in MediaMarkt Den Haag om de Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G (AF-S, DX) aan te schaffen, heb goed research gedaan online erover, ook gemiddeld prijs wat rond 110 euro ligt. Kom ik aan in MM zie ik dat ze de lens voor rond de 269 euro verkopen?! Ik dacht ik vergis me in lens, pak ik me iPhone om online te kijken, nee hoor zelfde lens. Verkopen ze dus daar in MediaMarkt voor dubbel van het gemiddeld markt waarde. Toen ik vroeg als die prijs klopte gezien dat het wel erg duur is, was het antwoord "dat is onze prijs".
Bij de MM kun je hooguit via een speciale aanbieding misschien goedkoper uit zijn.
Ik ben trouwens langs de fotowinkel geweest met mijn 18-70. Maar tip was om contact met Nikon op te nemen omdat als het probleem binnen de norm valt het mij alsnog zo'n 80 euro kan gaan kosten. Ik heb gisteren telefonisch contact gehad, en Nikon vertelde mij dat het probleem meestal bij de body ligt. Ik heb ze vervolgens een paar testfoto's gestuurd. Ik wacht nog op antwoord maar ik ga binnenkort even naar het Nikon service punt in Beverwijk.
[ Voor 52% gewijzigd door gelukkie op 06-05-2009 10:55 ]
Nu wil ik wat extra zoom en zit dus te kijken naar een extra lens. Omdat ik student ben is het budget helaas beperkt.
Nu zit ik erg te twijfelen. Of ik een Nikon 55-200 incl VR neem of een Sigma 70-300 zonder VR (of zijn deze ook met VR te vinden?!).
Hoe erg ga ik die VR missen als ik verder ga zoomen? En hoeveel extra plezier ga ik hebben aan het stuk 200->300. Qua prijs ontlopen deze lenzen elkaar niet veel. Uiteraard sta ik ook open voor tips van andere merk / typen en soorten lenzen. Aangezien het allemaal nog vrij nieuw is voor mij vind ik het moeilijk een goede afweging tussen de lenzen te kunnen maken. Zeker ook als je ziet dat je bij Sigma tig lenzen heb die allemaal net iets anders zijn :-)
/edit. Ik zat eerst ook te denken aan de 18-105 VR van nikon. Dit omdat je dan niet van lens hoeft te wisselen, maar schiet ik daar veel mee op? Heb ik niet meer aan meer zoom en dan soms maar van lens te moeten switchen? Het liefst zou ik denk een 18-200VR van nikon willen, maar deze vind ik toch vrij duur
[ Voor 16% gewijzigd door swtimmer op 06-05-2009 11:40 ]
Sigma 70-300 is in het gebied 200-300 optisch niet zo sterk en zal je toch minimaal moeten afknijpen naar >f/8 voor je platen. En dan ga VR of OS zeker missen op die mm's om bewegingsonschepte uit te sluiten.
Tenzij je echt behoefte hebt aan het gebied 200-300 mm.
Ik heb de Nikkor 55-200 zonder VR, en qua beeldkwaliteit is deze lens gewoon prima. Echt veel Bang4Bucks, IMHO.
Ik ben er zelfs zo tevreden over dat ik overweeg om de VR versie aan te schaffen.
Dit lensje schiet ook erg mooie close-ups omdat hij al vanaf 90 cm van de sensor kan scherpstellen.
Hier zijn 3 plaatjes zodat je zelf kunt kijken:
http://richub.no-ip.org/web/DSC_4994.jpg
http://richub.no-ip.org/web/DSC_5133.jpg
http://richub.no-ip.org/web/DSC_5014.jpg
[ Voor 21% gewijzigd door Richub op 17-10-2009 02:21 ]
Als je gaat kijken, gebruik dan even de checklist van Wijnands.Ms_Hyde schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 08:32:
[...]
Dank! Ik heb een bod gedaan op deze http://link.marktplaats.nl/247454114 eens kijken als het wat word.
Verder, €75,- zou wel het maximum wat ik zou uitgeven voor zo'n lens. Misschien zou je hem zelfs wat goedkoper kunnen krijgen als de verkoper er graag vanaf wil. Verder werkt mailen of bellen vaak beter dan een bod, is mijn ervaring.
Omdat ik vanaf zaterdag in de UK zit wordt die waarschijnlijk bij Amazon besteld.
Nu zie ik daar 2 versies:
http://www.amazon.co.uk/N...ics&qid=1241617247&sr=1-2
en
http://www.amazon.co.uk/N...ics&qid=1241617247&sr=1-3
Ik heb zitten kijken, maar zit er nu verschil tussen deze lensen? Het enige verschil wat ik zie is de "black", maar wta houd dat in dan?
[ Voor 58% gewijzigd door Jaap-Jan op 06-05-2009 16:43 ]
Verwijderd
Verwijderd
Ik snap de grap niet goed xD, maar ik zie wel dat je ook de sigma hebt. Moest er nu hier iemand zijn die geintresseerd is mag hij/zij altijd een emailtje sturen. Anyway NickH, wat zijn je ervaringen met deze lens?
edit, nick heeft de sigma dus.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2009 19:50 ]
Hier staat tekst
Je hebt die 70-300 een maandje of 5-6 geleden zelf van mij gekocht pannekoekVerwijderd schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 19:05:
[...]
Ik snap de grap niet goed xD, maar ik zie wel dat je ook de sigma hebt. Moest er nu hier iemand zijn die geintresseerd is mag hij/zij altijd een emailtje sturen. Anyway NickH, wat zijn je ervaringen met deze lens?
edit, nick heeft de sigma dus.
De Sigma 70-200 is zeker een mooie lens. Eergister nog even met de Nikon 70-200 van DickCAH zitten spelen en je merkt het verschil wel erg duidelijk. Bouwkwaliteit, focussnelheid, scherpte, VR, het is allemaal net een beetje beter. Maar die kost dan ook 1000 euro meer (meer dan 2,5x zo duur).
Terug naar de Sigma versie. Icm. de 2.0 Tc heb je achtelijk veel bereik (70-400mm met wat gepruts), lichtsterk, scherp en de lens zelf voelt een stuk degelijker dan de 70-300 (die ik je dus heb verkocht
Verwijderd
Verwijderd
Nou nee. Als ik jou zo hoorde, was mijn Nikkor ongeveer 2 keer zo duur. Ik heb er (Met dank aan MP) iets van 1200-1300 euro voor betaald. De winkelprijs was toen overigens rond de 1700 euro. (Heel hard zoeken kwam je daar misschien net onder.)NickH schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 00:15:
De Sigma 70-200 is zeker een mooie lens. Eergister nog even met de Nikon 70-200 van DickCAH zitten spelen en je merkt het verschil wel erg duidelijk. Bouwkwaliteit, focussnelheid, scherpte, VR, het is allemaal net een beetje beter. Maar die kost dan ook 1000 euro meer (meer dan 2,5x zo duur).
Verwijderd
Verwijderd
De tamron 70-200 f/2.8NickH schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 21:20:
Wat staat bij KE voor 587?
Thuis gekomen gelijk een paar test shots gemaakt en het resultaat valt mij zeker niet tegen, ik ben er zelfs heel blij mee.

Natuurlijk zijn er de vaste keuzes (Nikkor 12-24, Sigma 12-24 & 10-20, Tokina 12-24, Tamron 10-24) maar de bemoeilijkende factor is dat het apparaat op een D40 geschroefd gaat worden.
De enige reële keuzes zijn dan de Tamron 10-24 en de hierboven geshowde Sigma 10-20.
Voor de prijs hoef ik geen keuze te maken, beiden zitten op 400 euro.
Kan iemand mij hier iets in helpen? Wat is wijsheid, en zijn er specifieke nadelen die ik nog niet heb gezien. (Of zijn er andere kapers op de kust?)
Thanks!
Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude
Je hebt inmiddels ook de Nikon 10-24 die past, of valt die onder het kopje niet reele keuzeSwaptor schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 21:53:
Ik ben in de markt voor een supergroothoekzoom.
Natuurlijk zijn er de vaste keuzes (Nikkor 12-24, Sigma 12-24 & 10-20, Tokina 12-24, Tamron 10-24) maar de bemoeilijkende factor is dat het apparaat op een D40 geschroefd gaat worden.
De enige reële keuzes zijn dan de Tamron 10-24 en de hierboven geshowde Sigma 10-20.
Kan iemand mij hier iets in helpen? Wat is wijsheid, en zijn er specifieke nadelen die ik nog niet heb gezien. (Of zijn er andere kapers op de kust?)
Thanks!
Ik zou zeggen: die laatste 4 mm op de Tamron maakt het misschien iets meer een walk-around lens, maar veel scheelt dat niet. Verder moet je denk ik zelf op zoek gaan naar gebruikerservaringen van beide lenzen om te kijken of die dermate verschillend zijn dat je er naar jouw idee ook nog iets van gaat merken in jouw foto's of gebruik van de lens.
Waarom niet? Je body vervang je eerder dan je glas. Investeren in goed glas is dus een betere lange termijn investering dan een nieuwe body.Rudedadude schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 22:43:
[...]
Je hebt inmiddels ook de Nikon 10-24 die past, of valt die onder het kopje niet reele keuze(900 euro...)
Niet dat ik wil impliceren dat de Tokina en Sigma varianten niet goed zijn, en daarnaast is de Nikon gloednieuw en dus nog relatief ongetest.
Verwijderd
In de VS is de 12-24 zo'n $870, hier staat hij voor 700 euro bij KE
Vraag me niet hoe het opeens kan, maar het lijkt er op dat de Eurozone atm het goedkoopste uit is qua Nikon lenzen. Importeren vanuit Hong Kong loont op dit moment helemaal niet. Zelfs zonder verzendkosten loont het nog niet. Idem dito voor de VS dus. Importeren vanuit de UK was rond de jaarwisseling interessant, nu niet meer. Wellicht staat ons ook nog wel zo'n drop in de waarde van de euro te verwachten...
EDIT: De euro is al in waarde gezakt de laatste paar dagen. Ruim 1% verloren vs de USD en de Yen. Met dank aan de ECB..
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2009 01:54 ]
Tokina 12-24 is nu ook verkrijgbaar met build-in motor. Zoek naar een versie IISwaptor schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 21:53:
Ik ben in de markt voor een supergroothoekzoom.
Thanks!
The Nikon mount AT-X 124 PRO DX II has a built-in AF motor drive.
Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.
Maakt 't uit?Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2009 @ 08:06:
Een echte motor, of zo'n ding die ook in die koffieroerdertjes zit?
Verwijderd
door de krediet crisis heeft Nikon overal de prijzen verhoogd, vooral in de USA. Dat en de fluctuerende valuta koersen zetten natuurlijk geen zoden aan de kijk-ons-eens-goedkoop-importeren-dijk.Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2009 @ 01:51:
Vraag me niet hoe het opeens kan, maar het lijkt er op dat de Eurozone atm het goedkoopste uit is qua Nikon lenzen. Importeren vanuit Hong Kong loont op dit moment helemaal niet. Zelfs zonder verzendkosten loont het nog niet. Idem dito voor de VS dus. Importeren vanuit de UK was rond de jaarwisseling interessant, nu niet meer. Wellicht staat ons ook nog wel zo'n drop in de waarde van de euro te verwachten...
EDIT: De euro is al in waarde gezakt de laatste paar dagen. Ruim 1% verloren vs de USD en de Yen. Met dank aan de ECB..
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Verwijderd
zal ik zeker doen, maar ik vermoed dat deze me zeer goed zal bevallen. Het zal dan ook ineens 1 van de eerste degelijke lenzen zijn die ik me aanschaf naast de primes die ik al heb. Moest er nog iemand vrijdag in amsterdam rondlopen hoor ik het graag.Wijnands schreef op zondag 10 mei 2009 @ 12:53:
Gefeli, ik hoor graag hoe 'ie bevalt. En ik kan met 99.9999% zekerheid zeggen dat je me daar niet zal aantreffen op vrijdag.
Ben ook wel benieuwd naar die Tamron en ik loop in Amsterdam vrijdag, maar wel op mijn werk in het havengebied. Dus kleine kans dat ik je zal treffen.Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2009 @ 22:26:
[...]
zal ik zeker doen, maar ik vermoed dat deze me zeer goed zal bevallen. Het zal dan ook ineens 1 van de eerste degelijke lenzen zijn die ik me aanschaf naast de primes die ik al heb. Moest er nog iemand vrijdag in amsterdam rondlopen hoor ik het graag.
Verwijderd
Welke teleconverter raden jullie me trouwens aan voor deze lens. AF mag, maar is niet absoluut nodig. De teleconverter zou dan vooral bij het vliegtuigspotten gebruikt worden en aangezien de focus dan toch vaak dichtbij oneindig ligt. Ik dacht aan deze: http://www.kamera-express...age=product&product=14086 . De soligor dus. Ik vind de Nikon van 389 euro toch net iets teveel.
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2009 11:07 . Reden: vraag teleconverter ]
Verwijderd
Ik vond hem net op het net voor 895 euro... Zie hier. Ze claimen ook nog dat hij leverbaar is...Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2009 @ 01:51:
Die 10-24 zal hier geen 900 euro worden denk ik...

De sigma kon ik al, had 3 versies eerder, nu dus met macro en wat extra scherpte. Vertekening van Tokina op 12mm is grappig:

Mooie aanwinstenNickH schreef op maandag 11 mei 2009 @ 20:17:
Meteen maar even op pad geweest met nieuwe aanwinsten:
Maar zeg eens: vanwaar een tweede Sigma? Of heb je de 1ste verkocht? Je kunt er toch maar 1 tegelijkertijd gebruiken niet. Ben wel benieuwd naar je ervaring. Want tja, je hebt toch eerst een Sigma non macro non II versie gehad toch? En nu de meest recente. Laat me weten wat je ervaringen met beide zijn en welke je beter bevalt.
[ Voor 25% gewijzigd door Joosie200 op 11-05-2009 21:16 ]
Mocht er nog wat nieuws komen, dan wordt het een tweedehands 24/2.8. Afgelopen weekend een feestje hiermee geschoten (geleend van DickCAH
Ik heb inderdaad gister mijn "oude" Non Macro Non II verkocht. Voor dat geld plus de verkoop van mijn 18-70 kon ik de nieuwe Sigma aanschaffen. Het is een flink verschil, maar de oude Sigma was dan ook flink gebruikt (ik was minimaal derde eigenaar). Een beetje soft, slipkoppeling draaide een beetje stroef en de buitencoating had flink wat beschadigingen. Een nieuwe lens voelt gewoon goed (bedenk me net, al het glas wat ik nu heb is nieuw, evenals body en flitser
Ik heb me eerst rot gezocht naar de macro switch, maar blijkbaar is dat geen switch
Ik had in eerste instantie het idee de Nikon 18-105vr of Sigma 17-70mm 2.8-4.5 aan te schaffen om te beginnen. Ik lees op de meeste plekken dat beide wel aardige objectieven zijn. Of zie ik nog goede allround objectieven over het hoofd?
Tijdens mijn zoektoch kwam ik de: Tamron AF 18-250mm f/3.5-6.3 Di-II LD Aspherical (IF) MACRO tegen voor slechts € 227,00. Ik ken de voor en nadelen van het objectief, enige ervaringe met de pentax variant en over het algemeen gewoon leuk speelgoed. Nu mijn vraag, is er iets met deze lens? Een opvolger of iets dergelijks? De nikon is namelijk als enige afgeprijst, voor de overige merken kost hij gewoon € 350,00.
Zoals gezegd voor de landschappen en vakanties wil ik er ook een groothoek bij en ik twijfel nog wat ik hiervoor moet aanschaffen. Hier weet ik niet wat ik moet kiezen, lees zeer diverse dingen. Misschien iemand ie er wat over kan zeggen:
Tokina 12-24 ~420
Tarom 10-24 ~420
Tamron 11-18 ~358
Sigma 10-20 ~420
Voor wat betreft superzooms, het blijft een consessie (je zegt dat je er ervaring mee hebt, denk zeg het nog een keer) op IQ. 18-105 wordt als kit met D90 meegeleverd en heb ik wel wat goede dingen over gelezen. Anders kan je gewoon een 17-50 van tamron aanschaffen, altijd scherp en lichtsterk.
Die 24mm, hoe gevoelig voor flare, ca en dat soort narigheid is dat ding?
Dan nu de hamvraag, welke allround lens
Nikon 18-105 of de 17-70 van Sigma en ergens in mijn achterhoofd spookt de aanbieding van de 18-250.
Een prijsklasse hoger ligt de 16-85mm van nikon. Mijn n00b gehalte is te hoog om hier een goede keus in te maken denk ik. Is deze laatste het extra geld waard? Help me
Pas op voor de Nikon TCs, die passen op slechts "enkele" lenzen. De lenzen moeten AF-S of AF-I zijn en de meeste DX lenzen werken niet. Nikon heeft wel een compatibility chart voor die dingen. Voor mij was het vervelend dat de 1,4x TC niet op de 80-400mm paste. Ik heb toen een 1,4x van Soligor gekocht. Op zich wel redelijk, niet geweldig. Ik gebruik het ook niet zo vaak.Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 10:41:
Ik ben van 10 tot 19 in Amsterdam, met school, dus ik zal het Anne Frank huis doen, een museum, en al die andere dingen die "educatief" zijn. Voor de andere mensen, kijk naar een grote groep, met een lange blonde jongen meteen lowepro fastpack 250, een D90 met MB-D80 met de tamron lens op.
Welke teleconverter raden jullie me trouwens aan voor deze lens. AF mag, maar is niet absoluut nodig. De teleconverter zou dan vooral bij het vliegtuigspotten gebruikt worden en aangezien de focus dan toch vaak dichtbij oneindig ligt. Ik dacht aan deze: http://www.kamera-express...age=product&product=14086 . De soligor dus. Ik vind de Nikon van 389 euro toch net iets teveel.
Andere opties zijn Sigma, Kenkoo en Tamron.
De 24mm van mijn 24-70 is daardoor zelfs al vaak voldoende.
De tokina 12-24? die heeft wel last van CA maar je ziet het lang niet op elke foto, de rest is mij nog nooit opgevallen maar dan schiet ik ook niet recht in de zon. Het is toch een lens die ik minder vaak gebruik.Wijnands schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 08:06:
Tokina's ATX-Pro is sowiso fijn spul. Die 12-24,als ik de doos zie wordt ik al hebberig. Zal 't niet genoeg gebruiken om de aanschaf te rechtvaardigen maar toch..
Die 24mm, hoe gevoelig voor flare, ca en dat soort narigheid is dat ding?
Misschien door de minder interessante grand canyon achtige landschappen in NL.
@kevinneke De Kenko 1.4x teleplus pro 300 is wel aardig als TC, In hong kong was die rond de 85 euro
in ieder geval een stuk voordeliger dan hier. 2x converters geven wel erg veel verlies. Maar ook de TC gebruik ik weinig, de lens wordt er langer van, ligt minder prettig in de hand, de bokeh kan onrustiger worden.
[ Voor 19% gewijzigd door bouwfraude op 12-05-2009 09:54 ]
Ik heb laatst even met een 16-85 gespeeld. Mooi spul maar, naar mijn mening, het vrij extreme prijskaartje niet waard. De 17-70 ken ik niet goed maar over de laatste versie hoor ik goeie dingen. De 18-105 is een leuk ding met een indrukwekkende prijs/kwaliteitverhoudingthefox154 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 09:11:
Helder, ik had het inderdaad gelezen. Dus groothoek de tokina, heb nooit met een groothoek gewerkt dus zal is kijken of ik bij iemand wat kan spelen zodat ik weet wat het verschil in die 2mm is.
Nikon 18-105 of de 17-70 van Sigma en ergens in mijn achterhoofd spookt de aanbieding van de 18-250.
Een prijsklasse hoger ligt de 16-85mm van nikon. Mijn n00b gehalte is te hoog om hier een goede keus in te maken denk ik. Is deze laatste het extra geld waard? Help me
Nee, ik bedoelde die 24mm prime.bouwfraude schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 09:45:
[...]
De tokina 12-24? die heeft wel last van CA maar je ziet het lang niet op elke foto, de rest is mij nog nooit opgevallen maar dan schiet ik ook niet recht in de zon. Het is toch een lens die ik minder vaak gebruik.
Misschien door de minder interessante grand canyon achtige landschappen in NL.
[ Voor 20% gewijzigd door Wijnands op 12-05-2009 10:03 ]
Verwijderd
De nikon is voor mij toch veel te kostelijk, zal dan waarschijnlijk wel een soligor worden, een 2x dan wel. Is ook niet de bedoeling om alledaags te gebruiken, gewoon voor het vliegtuigspotten af en toe, en mss eens om mee te spelen.PageFault schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 09:36:
[...]
Pas op voor de Nikon TCs, die passen op slechts "enkele" lenzen. De lenzen moeten AF-S of AF-I zijn en de meeste DX lenzen werken niet. Nikon heeft wel een compatibility chart voor die dingen. Voor mij was het vervelend dat de 1,4x TC niet op de 80-400mm paste. Ik heb toen een 1,4x van Soligor gekocht. Op zich wel redelijk, niet geweldig. Ik gebruik het ook niet zo vaak.
Andere opties zijn Sigma, Kenkoo en Tamron.
Exact, het is erg moeilijk om een geslaagde ultra-groothoek foto te maken. Het lijkt zeker in het begin spectaculair, maar als je niet uitkijkt worden ze erg saai.Nomad schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 09:37:
Ik vind sowieso 12mm al groothoek genoeg. 10mm lijkt leuk maar het perspectief maakt de foto steeds beperkter bruikbaar. Op crop zat ik vaak rond 13mm en op fullrame kom ik ook niet vaak onder de 20mm, het efect van groothoek valt anders hinderlijk op en dat werkt vaak niet voor klanten.
De 24mm van mijn 24-70 is daardoor zelfs al vaak voldoende.
Dat, en het probleem dat alles dat verder van je af staat gelijk kleiner lijkt dan een mier... Het is ook niet mijn koekje zegmaar... ~20mm is ook voor mij idd wijd zat... Er blijven altijd wel situaties dat je nét wat wijder wilt, maar het is niet zo dat daar niet omheen te werken valt/\/\|) schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 10:48:
[...]
Exact, het is erg moeilijk om een geslaagde ultra-groothoek foto te maken. Het lijkt zeker in het begin spectaculair, maar als je niet uitkijkt worden ze erg saai.
De Sigma 17-70 heb ik zojuist verkocht (de versie zonder focusmotor), maar heb ik altijd met plezier gebruikt. De bokeh vond ik als enige niet zo fantastisch. De 16-85 is van een hogere kwaliteit dan de 18-105 (VRII ip VR, metal mount ipv plastic) en heeft natuurlijk net weer wat meer groothoek (omgerekend 24 mm ipv 27). Verder heeft de Sigma geen vr, de beide Nikons wel, maar is de Sigma weer wat lichtsterker. Die laatste mm's van de 18-105 zou ik niet teveel op letten, dat is een stap naar voren. Aan de andere kant, wanneer je geen telelens meeneemt kan het misschien mooi meegenomen zijn...thefox154 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 09:11:
Helder, ik had het inderdaad gelezen. Dus groothoek de tokina, heb nooit met een groothoek gewerkt dus zal is kijken of ik bij iemand wat kan spelen zodat ik weet wat het verschil in die 2mm is.
Nadeel van de 18-250 is, naast de optische compromissen, het gebrek aan beeldstabilisatie. De andere superzooms van nikon/tamron/sigma hebben dit wel en dat kan aan het telebereik toch wel erg handig zijn. Dat verklaart wellicht ook de lagere prijsstelling.
Verwijderd
Redenen:
VR
Relatief het minste compromis op beeldvorming. (dwz relatief kleine distortion op het korte en lange eind)
Veelal moet je op het lange eind veel afstoppen om goede platen te krijgen met superzooms. Bij de Nikon hoeft dit relatief gezien, niet zo erg.
Alleen het prijskaartje is natuurlijk best wel stevig....
Leescht vooral de review van de groothoekzooms op dpreview, die waren erg leerzaam.
Nu maar hopen dat de shop in kwestie niet de reguliere DX uitlevert en zich houdt aan de afspraak conform mailwisseling. (Dat het de DX II is die ze leveren tegen DX-prijs :-) )
Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude
Verwijderd
( ik weet het, beetje lichte body voor zo'n objectief )
Nu heb ik ooit eens gelezen dat de non-Macro objectieven beter presteerden dan de APO 70-200mm F2.8 EX DG MACRO HSM of APO 70-200mm F2.8 II EX DG MACRO HSM.
klopt dit? waar moet ik het verschil zoeken?
Zijn deze non-Macro objectieven nog te koop?( heb zelf al uitgebreid gezocht en kom alleen op Amazon iets tegen )
Verwijderd
Dit topic is gesloten.
![]()