Marumi Multi coated UV-filter niet multi coated?

Pagina: 1
Acties:

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-11 20:18
Hallo beste mensen,

Ik heb recentelijk voor bij de aanschaf van mijn nieuwe Sigma 17-70 voor Canon een nieuw UV-filter gekocht van 72mm in diameter, van het merk Marumi.

Op het moment van aanschaf, nu 6 dagen geleden, wist ik nog niet zoveel van filters, pas thuis kwam ik erachter (op zoek naar een polarizer) hoe coatings werken.
Zo kwam ik erachter dat mijn Marumi UV filter niet multi coated kan zijn. Voor multi coating hoorde een filter ofwel groen te reflecteren, dan wel nauwelijks licht te reflecteren. Dit filter deed dat niet. Bovendien was flare duidelijk zichtbaar. De Sigma lens zelf was wel multi coated. Het plaatje zonder UV zag er dan ook veel beter uit, geen flare. Bovendien heb ik het filter nog met een single-coated UV-filter vergeleken (magentareflectie). De weerspiegeling van de Marumi was nog steeds vele malen helderder.

Echter toen ik de verkoper opbelde om dit te melden, kon hij me vertellen dat het wel een multi coated UV-filter is. Ook het internet wees me dat uit (alleen blijkt dus dat ik het filter ook nog eens voor bijna 2 keer de adviesprijs heb gekocht :( ). De verkoper zei wel dat ik langs mocht komen om ernaar te kijken.

Voorgaand heb ik ook een polarizer van Marumi gehad, welke volgens het internet ook multi coated hoort te zijn, maar niet aan de eisen voldoet.

Dus wat is het nou, ben ik bedrogen uit (dus moet ik mijn geld terugeisen), is het gewoon een extreem slecht exemplaar of zit ik verkeerd?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mjin mening (en van heel wat anderen): Marumi == troep. Mensen die iets van het merk gehad hebben weten waarom ik dit verder nit hoef te onderbouwen. :P

[ Voor 46% gewijzigd door Voutloos op 05-04-2007 14:50 ]

{signature}

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
masser120 schreef op donderdag 05 april 2007 @ 14:46:
Voor multi coating hoorde een filter ofwel groen te reflecteren, dan wel nauwelijks licht te reflecteren. Dit filter deed dat niet.
hieruit concluderen dat je filter niet multicoated is, is wat kort door de bocht.

marumi filters zijn wel écht slecht en weggegooid geld, maar dat is meer aan jezelf te wijten...

• masser120
lateef schreef op donderdag 05 april 2007 @ 15:22:
[...]
hieruit concluderen dat je filter niet multicoated is, is wat kort door de bocht.

marumi filters zijn wel écht slecht en weggegooid geld, maar dat is meer aan jezelf te wijten...
Dat wist ik toen dus niet.

Ik ga mijn geld terugeisen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door masser120 op 05-04-2007 15:23 ]

• masser120
Jippie! Ik heb hem laten inruilen voor een Hoya HMC UV-filter. Met 14 euro bijleg heb ik deze volgende week binnen.