Duurzame Energie deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 63.596 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-07 00:18

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Zuinigerds! d:)b

Maar effe weer terug naar mijn zonnepaneeltjes-project.

Ik heb er een GP RecyKo+ AAA batterijtje ingestopt. De vorige batterij was minder krachtig. Maar nu geeft de LED maar 3 minuten licht nadat het donker is geworden. :s

De eerste dag was dat 12 uur (logisch want de AAA was toen vanuit de fabriek al vol).

Maar hoe kan dit dan.. ikzelf denk; de batterij heeft een te hoge amperage, waardoor die nooit volraakt tijdens het 'opladen' overdag. Conclusie: koop een veel minder krachtig batterijtje? :?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Speksteenkachel schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 19:47:
Wat ze bedoelen te zeggen bij Kyocera is dat er over een paar jaar zoveel capaciteit is om zonnepanelen te produceren dat ze onder de prijs moeten verkopen om niet met voorraad te blijven zitten.
Zou best eens kunnen als je zo her en der leest hoeveel produktielijnen er uit de grond worden gestamt.
Rogol/Photon Consulting. Beste good educated guess voor 2012: productiecapaciteit 52 GIGAWattpiek per jaar (eind 2009 al bijna 15 GWp voorspeld). Rogol is vaak beschimpt. Zijn cijfers bleken in werkelijkheid nog wel eens aan de "bescheiden" kant...

Ik ben erg benieuwd wat de "markt" gaat laten zien. Vooral in samenhang met de wipkippende olieprijs, en de mondiale "crisis" (kijk om je heen naar de shoppende medemens, en krab over je hoofd).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Mijn vriendin gaf aan dat er een brief op de mat was gevallen waarin stond dat we niet voldeden/mee konden doen aan de gratis isolatiescan. Heb de brief nog niet gelezen (vanavond even doen) maar als dat zo is ga ik even aankaarten dat als er geselecteerd wordt op bouwjaar of wat dan ook, je bij een afwijkend bouwjaar dan wel ff mag aangeven bij het aanvragen dat ze het dan gewoonweg niet doen. Het zal ze wel te weinig opleveren in hun berekeningen? Erg wazig..het grappige is namelijk dat er ook een brief van de gemeente op de mat viel, met een gelijksoortig aanbod (via een andere toko prolly, maar dannog) 8)7 Naja, ik ga het even bekijken en laat wel weer even hier horen hoe of wat :)

[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 13-10-2008 08:12 . Reden: tis nog een beetje vroeg voor zoveel geblaat :P ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

een atom boardje : (ideaal als monitorings pctje/nas/servertje)
http://farm3.static.flick...25714776_09efe76a24_o.jpg
(met een z500 cpu dus idle 0,85 watt verbruik)

@salimrmaf

ik heb zo`n dingetje gekocht, en was maar 39 euro : http://van.wijk.net/pvt/asolar.jpg
deze is ook door middel van usb als een string te maken, eventueel ook voor je losse paneel,
en heeft lion aan board (1250mah)

curieus : als ik de asolar op een usb poort van mijn atom boardje aansluit, ziet deze hem als een battery ??!

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 13-10-2008 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

in het ad :
'Gasprijs stijgt 10 procent'
Uitgegeven: 13 oktober 2008 07:34
Laatst gewijzigd: 13 oktober 2008 07:39

AMSTERDAM - Vanaf 1 januari gaat de gasprijs zo'n 10 procent omhoog.
(nederland heeft ook nogal was gasgestookte elek.centrales.....)

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 13-10-2008 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Anoniem: 238103 schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 09:23:

@salimrmaf

ik heb zo`n dingetje gekocht, en was maar 39 euro : http://van.wijk.net/pvt/asolar.jpg
deze is ook door middel van usb als een string te maken, eventueel ook voor je losse paneel,

curieus : als ik de asolar op een usb poort van mijn atom boardje aansluit, ziet deze hem als een battery ??!
Ja die atoms zijn erg leuk ja, scheelt al bergen met de meer gebruikte Epia borden :)

Over die Asolar lader: heb je deze al lang en bevalt ie (ook met dit minder zonnige weer)? Ben beetje huiverig voor dat soort laders omdat in mijn geval (ander merk) de capaciteit heel rap terugliep en het ding vrij snel onbruikbaar is.

Ik heb namelijk 4 stuks USB batterijen in AA uitvoering (aanrader trouwens, gebruik ze voor in mijn Wiimotes) die ik ooit online heb gekocht. Zie http://www.usbcell.com. Niet extreem hoog qua capaciteit omdat je natuurlijk ruimte mist door de usbstekker, maar heb ze al bijna een jaar en doen het perfect en wie heeft er nu geen usbpoorten :P Maar veel zonneladers hebben een usbstekker erbij, dus laden maar :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik ben zeeeeeer tevreden met de asolar, hij doet precies wat ik nodig had,
en de telefoon hoeft nooit meer aan de lader.
(htc 9100, met audio out en usb dc in, de htc ttytn is weer weg, want heeft enkel 1x usb)

ik heb het vermoeden dat de asolar de atom overdag in de lucht kan houden, maar moet nog even prutsen om usb dc aan de praat te krijgen.

walloulet ac-> dc out -> dcout+asolar (x1 of x2) -> atom board

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 13-10-2008 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Anoniem: 238103 schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 10:23:
ik ben zeeeeeer tevreden met de asolar, hij doet precies wat ik nodig had,
en de telefoon hoeft nooit meer aan de lader.
Dank voor je opmerking, ik ga de Asolar lader eens even op mijn verlanglijstje zetten :)
Wel goed om te zien dat er steeds meer en vooral betere solarladers bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Zijn er nog meer 'Zenta-zonneboiler' eigenaren die de temperatuur van de boiler in de gaten houden?

Mij vallen een paar dingen op:
-Afgelopen donderdag en vrijdag kwam de temperatuur niet hoger dan 59'
-Afgelopen zaterdag had de boiler al een goede start doordat de temperatuur nog 40' was en bereikte vervolgens een temp. van 66'C
-Wanneer de temperatuur 's avonds 40'C is, dan is het de volgende ochtend gedaald naar 32'C. Een aardige daling die ook wel merkbaar lijkt te zijn in de gestegen temperatuur van het zolderkamertje waar de CV-ketel/boiler staat

Al met al was er zaterdag eindelijk (na plaatsing van installatie 2wk geleden) sprake van een 100% gratis douche :)

Toch vind ik de bereikte temperaturen in het algemeen wat tegenvallen (lokatie ZW, dakhoek 34'). Afgelopen do-vr-za heeft de zon toch met de nodige kracht geschenen en ondanks de oktober maand zou het rendement OK moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Kun je de ATOM z500 ook in NL krijgen? Ik kan m niet vinden in de pricewatch

- edit: o wacht, het is een CPU die op een mobo zit gesoldeerd. Laat ik mijn vraag anders stellen: welke bordjes hebben een Atom z500?
- edit2: er loopt zelfs een draadje hier op GoT over \[Ervaringen+discussie]Atom CPUs en (ITX) bordjes

[ Voor 24% gewijzigd door Eusebius op 13-10-2008 11:42 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:27
Verbruik vanaf 1 januari:
Electra 1422 kWh
Gas 317 kuub

Rijtjeshuis uit 1991, 2 volwassenen (fulltime en parttime). Overal dubbel glas of HR++ glas.

Ik hou wekelijks de standen bij op nuonenergiebesparen.nl (kan ook als je daar geen klant bent). Vergeleken met vorig jaar steven ik af op een besparing van 60% op electra en 20% op gas. Er is nog geen PV of zonnecollector maar al wel e.e.a. geïnvesteerd om te besparen:
- nieuwe hr-combiketel (wel NZ mogelijk, dec 2007 aangeschaft)
- nieuwe koel/vries combinatie (dec 2007 aangeschaft)
- 80+ voeding voor pc die altijd aanstaat (mailserver, kan niet uit)
- overal echte schakelaars voor o.a. gameconsole, keukenapparatuur, kantoor, printers etc.

[ Voor 43% gewijzigd door robkds op 13-10-2008 13:37 ]

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Leuk om die getallen in verschillende gezins/huis/isolatiesituaties terug te lezen :)
Valt wel op dat de meesten hier (goh, wat een verrassing) flink onder de gemiddelde waarden zitten voor zowel elektra als gas. Vraag me dan eigenlijk af, want we doen alles wat we willen, wat die mensen met hun 4000+ kwh per jaar toch allemaal uitspoken :X Uitzonderingen (chronisch zieken, gehandicapten) daargelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-07 20:00

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Heeft iemand van jullie ervaring met teraria, ik heb er 2 met in het totaal 2x100watt en 2x 75watt lampen. De 100watters zijn speciale warmte/UV lampen specifiek voor de schildpadden cd 2x 75 watters zijn normale warmte lampen. De lampen staan 10 uur per dag aan. Dit geeft een verbruik van 1300kwh per jaar
Dit zijn overduidelijk de grootste energie slurpers bij mij in huis.
Ik kom op jaarbasis in een appartement 70m2 met 2 personen uit op 3600kwh en 400 kuub gas aan verwarming,koken en warmwater. Het gas verbruik is redelijk goed te noemen en lager dan de gemiddelden die ik op verschillende sites zie, alleen het elektriciteit verbruik zuigt.

Iemand goede ideeen om zonder dat de leefomstandigheden van de schildpadden slechter worden (liever alleen maar beter) toch wat aan de energie rekening te doen?

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:44
djlinsen schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 14:20:
[...]
Iemand goede ideeen om zonder dat de leefomstandigheden van de schildpadden slechter worden (liever alleen maar beter) toch wat aan de energie rekening te doen?
Is het alleen om de warmte te doen met die lampen, of ook juist het zonlicht nabootsen?
De warmte zou je bijvoorbeeld ook deels aan je verwarming kunnen koppelen. Ik denk dan aan een radiator erbij en daar het terrarium op. Als de temperatuur in het terrarium dan mooi op peil is, zou je die warmte-lampen uit kunnen zetten.
Is absoluut geen standaard oplossing, maar zou redelijk wat kunnen besparen op de electra-kosten en waarschijnlijk niet eens zoveel extra stookkosten met zich meebrengen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-07 20:00

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

TD-er schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 14:30:
[...]

Is het alleen om de warmte te doen met die lampen, of ook juist het zonlicht nabootsen?
De warmte zou je bijvoorbeeld ook deels aan je verwarming kunnen koppelen. Ik denk dan aan een radiator erbij en daar het terrarium op. Als de temperatuur in het terrarium dan mooi op peil is, zou je die warmte-lampen uit kunnen zetten.
Is absoluut geen standaard oplossing, maar zou redelijk wat kunnen besparen op de electra-kosten en waarschijnlijk niet eens zoveel extra stookkosten met zich meebrengen.
De 2 75watt lampen zijn speciefiek voor het verwarmen van het terrarium, de 100watters zijn speciale lampen die het zonlicht nabootsen maar ook flink warmte geven. De temperatuur in de terraria's loopt van 22graden buiten de lampen op naar 25 graden onder de 75 watters en 30 graden onder de 100 watters. Dit is ook een redelijk gewenste situatie, de schildpadden kunnen zo zelf kiezen waar ze zitten indien ze het koud of juist warm hebben.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:29
2Dutch schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 13:51:
Leuk om die getallen in verschillende gezins/huis/isolatiesituaties terug te lezen :)
Vraag me dan eigenlijk af, want we doen alles wat we willen, wat die mensen met hun 4000+ kwh per jaar toch allemaal uitspoken
Die vraag is voor mij niet zo heel moeilijk te beantwoorden. Ik denk dat het vooral gaat om zaken als:

- Alles maar op standby laten staan (paar TV's, paar DVD-spelers, stereo, satelliet/digiTV-ontvanger, computer(s), netwerkapparatuur, noem maar op)
- Onzuinige apparatuur (koelkast, vriezer, wasmachine, enorme plasma-TV, etc.)
- Onzuinig gedrag, de TV, stereo, computer(s), etc. altijd maar aan hebben staan als bewegend behang
- Meerdere bewoners in huis. Als je met 4 of 6 man woont, helemaal als daar (op energiegebied onopgevoede) kinderen bij zitten, zal het je lastig vallen je verbruik laag te houden.

Op de laatste na precies het omgekeerde van wat wij de afgelopen paar jaar veranderd hebben :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218213

Verbruik: vanaf 1 januari:
Electra 7.418 kWh :>
Gas 1644 kuub

wel een huis van 1860 , wel goed geïsoleerd . zoon 3000 euro per jaar aan gas /electra netwerk kosten ,ectr

te veel pc's, ;) moet er wel bijzeggen is niet alleen huis alleen , ook de garage , tuinhuis, en veranda

4 volwassenen

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 218213 op 13-10-2008 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Anoniem: 218213 schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 15:15:
Verbruik: vanaf 1 januari:
Electra 7.418 kWh :>
Gas 1644 kuub
wel een huis van 1860 , wel goed geïsoleerd . zoon 3000 euro per jaar aan gas /electra netwerk kosten ,ectr
te veel pc's, ;) moet er wel bijzeggen is niet alleen huis alleen , ook de garage , tuinhuis, en veranda

4 volwassenen
Holy cow :o Dat is wel echt fors zeg, wel spaarlampjes en schakelaars? Klinkt als een luxe villa..en er lekt ook nergens wat stroom weg? :P Denk dat systemen zoals Plugwise voor mensen aan jou enorm handig kunnen zijn, dan zie je terug waar het door veroorzaakt wordt. Je noemt wel pc's, staan die 24/7 aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@salimrmaf

Ik zit ook al een tijdje naar die solar laders te kijken.
we gaan eind dit jaar 4 weken door India trekken; gaat erg handig worden lijkt me.

Ik vraag me alleen af of die lader ook zou werken icm digi-cams en mn nog aan te schaffen digitale reflex camera.

iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

2Dutch schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 15:25:
[...]

Holy cow :o Dat is wel echt fors zeg, wel spaarlampjes en schakelaars? Klinkt als een luxe villa..en er lekt ook nergens wat stroom weg? :P Denk dat systemen zoals Plugwise voor mensen aan jou enorm handig kunnen zijn, dan zie je terug waar het door veroorzaakt wordt. Je noemt wel pc's, staan die 24/7 aan?
voor mijn pap is het handig indd :P

tja, 3 pc's, laptop , mediacenter , xbox360 tv's en shit , er lekt nergens stroom weg nee, tis niet zoon hele geke rekening , hebben wel eens meer verbruikt , tja, consequenties van een groot huis >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

how did you get so pretty ignorant zou doctor house dan zeggen.....
probeer eens een dagje 1 kwh per dag per persoon te doen,
of doe hieraan mee : http://www.klimaatstraatfeest.nl

de solar lader doet het goed op mijn :
panasonic lumix, iphone, ipod en htc telefoon, en oude nokia.
op vrijwel elk usb laadbaar device werkt deze erg goed.
opvallend is ook dat sony vaio laptops zich laten opladen via de usb poort.

saillant :
op het strand bij porto, even met moeder bellen,
daar waar alle portugeesjes het met de smartphone het lieten afweten,
lekker warm, ver van de gsm paal en hoge battery drain.
ik moest hem 4x uitlenen........en ontving een fijne pint sagres ervoor.
(in india heb je ook geen voltage probleem, de zon schijnt overal hetzelfde, en een usb lampje of usb ventilator doet het er ook prima op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.klimaatstraatfeest.nl ik kom meteen op 834 punten na het invullen,
das een mooi indexcijfer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.klimaatstraatfeest.nl _O- goed idee , maken we er meteen een feestje van, nog meer stroom

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 218213 op 13-10-2008 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Anoniem: 238103 schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 16:12:
opvallend is ook dat sony vaio laptops zich laten opladen via de usb poort.
Zou dat ook voor mijn Dell M1330 gelden? Dat zou ik wel erg interessant vinden; overdag opladen in de zon, 's avonds op de batterij werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.tomshardware.c...tom-Efficient,1981-3.html

die atom cpu is een must have voor mijn desktop pc,
waar ik nu al een athlon64 LE heb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:25

Punkrocker

Mostly harmless

Tja, zo lukt het natuurlijk nooit om je gemeente duurzaam te maken.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-07 17:44

@salimrmaf

Werkt dat nu een beetje met een PDA? Ik heb een paar maanden geleden ook zo'n ding bij de Gamma gekocht, en aan mijn rugzak gehangen tijdens Geocachen. Bij volle zon liep mijn PDA (een Qtek S200 dus praktisch dezelfde als de jouwe) net zo keihard leeg, terwijl de inwendige accu's (4x AA, 2200 mAh) ook goed gevuld waren :( Heb het waardeloze prul dus bij de gamma geretourneerd.
Dit soort gadgets moeten het volgens mij voorlopig nog altijd van de interne accu hebben overigens, die panelen doen imho niet zo veel?
Mbt aansluiten op USB, ik zou oppassen, want ik weet niet of de USB circuits op jouw atom bordje wel tegen een hogere spanning kunnen. Doorgaans levert dit soort apparatuur een spanning van > 5volt om de laadcyclus in gang te zetten. Dat ding van mij leverde 5,6 volt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dat heeft er op z'n minst alle schijn van dat de lokale overheid naar de pijpen van de grote energie-boeren danst.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-07 15:52
en DIT is ook geen 'duurzaam alternatief' :(

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NielsTn schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 09:53:
en DIT is ook geen 'duurzaam alternatief' :(
Niet echt nee.

Hmmmz, interessant, in het stukje van nu.nl wordt de naam Sjef Peeraer genoemd, dat is ook de eigenaar van de plug-in Prius waarin ik vorig jaar een stuk mocht rijden. (De plug-in Prius is demo c.q. reclame voor zijn bedrijf SP Innovation) Destijds leek hij geïinteresseerd in het voeden van de auto met zonnestroompanelen, helemaal nadat ik hem uit het blote hoofd voorgerekend/-geschat had dat je met een bescheiden oppervlak aan panelen voldoende elektriciteit op kon wekken voor een aanzienlijk jaarkilometrage. Maar nu lijkt hij dus een andere manier van elektriciteitsproductie na te jagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn verbruik dan ook maar ff

Sinds overdracht van ons huis >>1 feb tm 13 oct ; ~8.5 maanden

Elektriciteit: : 1470 kWh
Stadsverwarming : 7,524 GJ

We koken op inductie (geen andere keus ivm stadsverwarming); bijna elke dag
De verwarming is dit jaar alleen in februari en maart even aangeweest; sinds de zomer nog niet meer aangehad. Alle gordijnen open en de zon haar werk laten doen!!

Huis is nieuw van 2005; alles HR++ ramen etc..
2 persoons huishouden.

Hopenlijk volgend jaar (na verkoop van onze auto; krijg leasebak) zonnepanelen op ons dak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aha een stadverwarming in GJ, ik kan mijn qsolar sc200(combi) ook uitlezen in Mj,
de teller staat sinds mei 2007 op : 9320Mj
dit is met een 5,2 m2 triple cascade vlakke plaat collector in 17 maanden.

1m3 aardgas = 36Mj warmte
3,6Mj = 1Kwh

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 14-10-2008 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hoekwoning uit 1991
Beneden verdieping voorzien van HR+ glas (boven wordt ook niet gestook)
Gezinssituatie 4 personen

Verbruik van 1-07-2007 tot 1-07-2008
Elektra 3400 kWh (elektrisch (halogeen) koken ivm stadsverwarming)
Stadsverwarming 12 GJ (voornamelijk voor tapwater)
Hout 6m3

Elektra verbruik zal flink naar beneden gaan als de droger met warmtepomp is gearriveerd (tweede week november).

[ Voor 23% gewijzigd door SpeksteenWP op 14-10-2008 17:46 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb een vergelijking gemaakt van mijn situatie in 2006, en nu.

als ik de pv opbrengst optel bij mijn verbruik,
en de gasbesparing optel bij mijn afname, kom ik op interessante cijfers.

er blijft een gat zitten van 1021 m3 gas.
dit is de vloerisolatie, herisolatie, dubbel glas en de hr107 ketel.
absolute winnaar in geld is dus isolatie en dubbel hr++ glas,
daar kan geen zonneboiler of pv tegenop.
een groot deel vult elkaar wel aan,
door goede isolatie draait de cv pomp bijvoorbeeld minder,
er zijn zeer veel dingen die elkaar aanvullen en positief verergeren, in minder verbruiken,
maar voor mij persoonlijk is de top 10 duidelijk :

1 isoleren + hr++ glas
2 zonneboiler combi + hr107 ketel
3 hotfills op was en afwas (a klasse en sensor based)
4 spaarlampen
5 a++ koelkast
6 zuinige apparaten uitzoeken (lcd led tv tot 63cm)
7 itho ecofan
8 wwtw
9 laptop ipv desktop pc
10 pv

het afgelopen jaar bespaarde ik 3681 euro netto geld tov indexjaar 2006
in de theorie : eerst 50% besparen, dan ~35% van het restant opwekken.
(wat je niet afneemt word ook niet meer duurder)
over 10 jaar bezien en zeker nu, een verstandige investering denk ik,
mijn investering in dit huis van 1974 staat nu op 15584 euro.
je uitgangspunt bepaald je rendement.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 14-10-2008 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Laatst online: 19-07 15:08
Een bericht van businesswire.com, geplaatst op 14 oktober.

Evergreen Solar Introduces New American-Made String Ribbon™ Solar Panels at Solar Power International in San Diego
The Company’s Most Powerful Solar Panels to Date with Performance Ratings over 90%

Solar Power International
MARLBORO, Mass.--(BUSINESS WIRE)--Evergreen Solar, Inc. (Nasdaq: ESLR) will introduce its new American-made ES-A Series Solar Panels at its booth #1115 during Solar Power International in San Diego, October 14-16, 2008. This new line of 200, 205 and 210 W solar panels features the most powerful products Evergreen Solar has ever produced. With a -0, +5W power specification, the ES-A Series also provides the best power tolerance currently available in the industry.

The ES-A Series is a range of high quality String Ribbon™ solar panels offering exceptional performance, cost effective installation and industry-leading environmental credentials. With a design driven by customers, these panels feature new extended length cables that can eliminate home-run wiring, new clickable connectors that make connections between panels quick and reliable, and a new low-voltage configuration that enables the most cost-effective commercial-scale installations.

These new panels, made in the USA at the company’s new flagship production facility in Devens, Massachusetts, recently received both CEC recognition and ETL Listing to the American and Canadian UL Standard 1703. The new ES-A Series panels also have a CEC approved 90.4 percent PTC/STC rating, compared with most other major brands of multi-crystalline silicon panels which have ratings under 90%.

“Our American-made ES-A Series panels further position Evergreen Solar as a leader in producing powerful, efficient, and environmentally-friendly solar panels,” said Dr. Terry Bailey, Senior Vice President, Marketing and Sales. “These panels are our most powerful solar panels to date with the tightest power tolerance in the industry meaning our customers get optimal system performance right out of the box. At the same time, we are proud to lead the industry in environmental credentials with the smallest carbon footprint and the quickest energy payback available today.”

All Evergreen Solar panels are constructed using proprietary, low-cost wafer manufacturing technology which is the most environmentally-friendly process in the industry with virtually no wasted silicon. The carbon footprint of these panels is up to 50% smaller than that of its competitors’. These solar panels also have the quickest energy payback, now as fast as 12 months for installed panels. And to round out the Company’s leading environmental credentials, the new ES-A series also uses 100% cardboard-free packaging to minimize job site waste and disposal costs.

The new ES-A series panels are the first production using the Company’s revolutionary Quad furnace which creates four silicon wafer strips that are then cut using Evergreen Solar’s proprietary “Cut on the Fly” laser systems. The Company’s new Quad furnace was also on display at Solar Power International. The Quad furnaces are being used for all of the company’s production in its new manufacturing plant in Devens, Massachusetts which started panel production in July of this year.

About Evergreen Solar, Inc.

Evergreen Solar, Inc. develops, manufactures and markets solar power products using proprietary, low-cost manufacturing technologies. The Company’s patented crystalline silicon wafer technology uses significantly less silicon than conventional approaches. Evergreen Solar’s products provide reliable and environmentally clean electric power for residential and commercial applications globally. For more information about the Company, please visit www.evergreensolar.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-07 22:51
Speksteenkachel schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 17:44:
Verbruik van 1-07-2007 tot 1-07-2008
Hout 6m3
Ik dacht dat een speksteenkachel niet zo veel hout verbruikte? Of was het allemaal zachthout? Weet je ook hoe veel kilo hout je verbruikt hebt?

Ons verbruik (2 volwassenen en 2 kleine kinderen, vrijstaand huis uit 1999)
Van 1-1 t/m 30-9

Electra: 1357 kWh (waarvan 378 kWh zelf opgewekt :) )
Gas: 777 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-06 11:41
tw_eek schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 18:21:
Een bericht van businesswire.com, geplaatst op 14 oktober.
The new ES-A Series panels also have a CEC approved 90.4 percent PTC/STC rating, compared with most other major brands of multi-crystalline silicon panels which have ratings under 90%.
Even alle onzin-geblaat eruit geknipt :+.

CEC: california energy commission

Alle PTC en STC schijnt iets met vermogen in watts te maken te hebben, en ze hebben het hier over procenten :? Dit bericht slaat nergens op, of ik snap er geen reet van. Gezien al het geblaat erom heen, dat werkelijk nergens over gaat, denk ik het eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
TD-er schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 09:17:
[...]

Gezien de omschrijving heb ik daar niet echt veel vertrouwen in, maar voor de prijs zou het technisch wel kunnen.
Mischien dat ik 'm wel even haal om te testen.
En, gehaald?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Eh nee, vergeten door de drukte, morgen ben ik vrij dus kan ik wel ff op en neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
stefan001 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 21:37:
[...]

Even alle onzin-geblaat eruit geknipt :+.

CEC: california energy commission

Alle PTC en STC schijnt iets met vermogen in watts te maken te hebben, en ze hebben het hier over procenten :? Dit bericht slaat nergens op, of ik snap er geen reet van. Gezien al het geblaat erom heen, dat werkelijk nergens over gaat, denk ik het eerste.
Toch goed dat er goed gelezen wordt in dit forum. Geblaat? Ja zeker. Wat mij opviel waren was dat de amerikanen een methode hebben om de opbrengst die de fabrikant opgeeft in wattagge bij standaard condities (=std) om te zetten naar een percentage dat je over kan houden in de werkelijke wereld.

Een citaat van de definitie van ptc:
PTC stands for "PVUSA Test Conditions." PTC watt rating is based on 1000 Watt/m2 solar irrandiance, 20 degree Celsius ambient temperature, and 1 meter/second wind speed. The PTC watt rating is lower than the "Standard Test Conditions" (STC), a watt-rating used by manufacturers.
Einde citaat.

De STC condities zijn blijkbaar bij meer ideale omstandigheden gedefiniëerd. Op wikipedia, Wikipedia: Zonnepaneel , kwam ik de volgende definitie tegen:
"Om het vermogen van zonnepanelen te kunnen vergelijken zijn er standaardcondities opgesteld : een instraling van 1000 Watt/m2, waarvan het spectrum overeenkomt met het spectrum van zonlicht bij een luchtmassa van 1,5 en een celtemperatuur van 25°C. Het maximale elektrische vermogen van een zonnepaneel onder deze condities wordt het piekvermogen genoemd en wordt geschreven als Wp (Wattpiek)."

Ik vraag me af hoe men dat in Nederland doet. Zelf ben ik het nog niet tegengekomen. Dat kan natuurlijk ook aan mijzelf liggen 8)7 .

Stel dat je een leverancier wilt kiezen voor een aantal panelen op je dak. Kijk je dan alleen naar de opbrengst per m2 of zijn er nog andere kwaliteits aspecten die belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonneschijn schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 20:17:
[...]
Ik dacht dat een speksteenkachel niet zo veel hout verbruikte? Of was het allemaal zachthout? Weet je ook hoe veel kilo hout je verbruikt hebt?
Ik gebruik hoofdzakelijk kurkdroog pallethout aangevuld met een wat beuken hout in de winter.
Mijn kachel is helaas niet van die omvang dat ik maar 1x hoef te stoken per 24 uur zoals een Tulikivi.
Bij ons is het meestal 2x stoken per 24 uur.
Hoeveel kilo kan ik eigenlijk niet zeggen, wat ik wel eens kan doen is het gewicht aan hout meten per stookbeurt (dat past wel op de weegschaal).
Uitgaande van 2x stoken per dag en dat van 1 oktober t/m 30 april dan moet ik een eind in de richting komen lijkt me. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
Het gas en elektra verbruik is in de laatste vijf jaar behoorlijk gestegen.
Elektra van 2100 naar 2800 kwh.
Gas van 700 naar 1100 m3.
Het huis is van '96, is met een zolder en een begane grond uitbouw met 40% groter geworden. En we hebben nu twee kinderen waardoor we meer thuis zijn.

Het gebruiken van spaarlampen is onvoldoende gebleken, voor het jaar 2009 eens gaan shoppen voor een zonneboiler en misschien een hotfill wasmachine.

Het verbruik moet lager kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:52

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

hoe kom jij in hemelsnaam aan 1100 m3 gas?
wij hebben voor de zomer een HR107 ketel geplaatst

toch nog 2048 m3 gas verbruikt, 2 volwassenen+2 kids 1+4 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
sander817 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:36:
hoe kom jij in hemelsnaam aan 1100 m3 gas?
wij hebben voor de zomer een HR107 ketel geplaatst

toch nog 2048 m3 gas verbruikt, 2 volwassenen+2 kids 1+4 jaar
Ons huis is een tussenwoning met een woonoppervlakte van 150m2. De ketel is ook een HR van twee jaar oud.
De temperatuur staat normaal op 20 graden. In de nacht daalt de temperatuur erg langzaam waardoor er weinig nodig is om op temperatuur te komen.

Toch is er voldoende ventilatie, dat is vorig jaar nog berekend en meer dan voldoende gebleken.

Nu staat de verwarming uit en het is 19.5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

en dan nog het verschil in electriciteit:
gemiddeld verbuik afgelopen 3 jaar: ca 5300 kWh :X
- met een vriezer van 1 jaar oud
- met spaarlampen en enkele ledlampen
- pc's uit met schakelaar(geen server oid)

ik had wel mat mindering verwacht dit jaar

wellicht een boosdoener is de afwasmachine van 12 jaar oud?
Als ik dat hier lees is ons gas/stroomverbruik nogal aan de hoge kant

[ Voor 8% gewijzigd door sander817 op 15-10-2008 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de volksvertegenwoordigers bakken hem weer flink bruin :
http://www.nu.nl/news/178..._kredietproblemen%27.html
daar had menig duurzaam initiatief of subsidietje van geregeld kunnen zijn,
en sinds wanneer gaan gemeentelijke gelden naar vage bankjes ?
(jou en mijn gemeentelijke belastingen zijn dat)
schoon&zuinig vraagt om andere zaken,
dat had dus op de triodos of asn bank moeten staan, dat is beleid.
ik vind het volstrekt kansloos,
en snap niet waarom dit allemaal kan......en of het mag, dat bepalen ze blijkbaar ook zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als dan toch iedereen met cijfers komt, dan ik ook maar weer eens :)

Vanaf 1 januari tot afgelopen zaterdag:
  • 4190kWh verbruikt volgens meter
  • 236kWh opgewekt met PV
  • 652,99m3 gas
  • 109m3 water
Dit met 4 volwassenen in een hoekhuis uit 1971 zonder vloer/spouwmuurisolatie, maar met dubbelglas.

Eén persoon heeft kantoor aan huis (met bijbehorende backupserver) en is altijd thuis, de drie anderen werken/studeren 4 dagen per week en zijn dus vaak 3 dagen per week de hele dag thuis. Dan krijg je al snel een heel ander gebruik dan bij een gezin dat alleen 's avonds en in het weekend thuis is.

Voor de rest zijn 95% van de lampen spaar of LED, hebben mijn vader en ik een desktop met groot scherm (24" en 30"), de rest werkt op laptops. Op elke slaapkamer staat een tv en in de huiskamer een 42" plat geval. Ook douchen we allen vrijwel elke dag, maar toch vind ik het waterverbruik niet buiten proporties als ik gemiddeldes op andere sites mag geloven. Verwarmen gebeurt met een houtkachel

Spouwmuurisolatie krijgen we hoogstwaarschijnlijk in november, er moet nog een mannetje (of vrouwtje) van de Nuon langskomen voor advies en de prijs. Niet eens in de eerste plaats om de stookkosten te verminderen, maar eerder voor het comfort. Vooral de slaapkamers koelen nu idioot snel af omdat ze vaak twee buitenmuren hebben.

Ik hoor het wel als iemand commentaar heeft :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:17
tot mijn verbazing wordt hier veel gesproken over wasmachines met hotfill. Ten eerste kosten dergelijke apparaten bij mijn weten meer en heb je veel minder keus kwa merk/type, maar los daarvan: wij wassen 80-90% op 30-40 graden. Is de energiebesparing dan echt wel zo groot t.o.v. een moderne (7kg) wasmachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 00:07:
de volksvertegenwoordigers bakken hem weer flink bruin :
http://www.nu.nl/news/178..._kredietproblemen%27.html
daar had menig duurzaam initiatief of subsidietje van geregeld kunnen zijn,
en sinds wanneer gaan gemeentelijke gelden naar vage bankjes ?
(jou en mijn gemeentelijke belastingen zijn dat)
schoon&zuinig vraagt om andere zaken,
en snap niet waarom dit allemaal kan......en of het mag, dat bepalen ze blijkbaar ook zelf...
Ook het geld waar wij onze Zonneboiler van wilden financieren zit vast in IJsland. Die boiler komt er dus niet wat later. Gewoon niks aan te doen, die bank had ten tijde van storting gewoon een AA rating, net als een heleboel NL banken. Landsbanki heeft zelfs een triple A gehad net als de Rabo.
Zo vaag was die bank dus niet, want dat geld zit nu ook weer bij een heleboel andere bedrijven uitgeleend. (ruim 600 miljoen is aan Nederlandse bedrijven uitgeleend en dat komt niet ineens terug)
Reken maar dat er dus ook Nederlandse gemeenten een lening hebben lopen bij Landsbanki. Daar hoor je alleen niks over, die wachten rustig af.
Voor verdere discussie over de ijslandse banken kan je verder hier terecht. Icesave (vrijwel) failliet, wat nu? (deel 2)

Verder ontopic.
Onze verbruikscijfers over 2006 t/m 2008

Electriciteit
Afbeeldingslocatie: http://marcel.reinieren.net/files/pictures/elec.jpg

Water
Afbeeldingslocatie: http://marcel.reinieren.net/files/pictures/water.jpg
Leuk detail, in mei 2008 hebben we graszoden gelegd. En heeeeel veel gesproeid.

Gas
Afbeeldingslocatie: http://marcel.reinieren.net/files/pictures/gas.jpg

Gegevens, 2 onder 1 kap. bouwjaar 86
2 personen, beiden fulltime werkend.

2009 wordt een leuk jaar, we krijgen gezinsuitbreiding...ben benieuwd hoe de grafiekjes er dan uit zien!

[ Voor 17% gewijzigd door RobIII op 28-09-2012 00:28 . Reden: Plaatje i.v.m. ISP verhuizing aangepast ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

tw_eek schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 22:06:

Toch goed dat er goed gelezen wordt in dit forum. Geblaat? Ja zeker. Wat mij opviel waren was dat de amerikanen een methode hebben om de opbrengst die de fabrikant opgeeft in wattagge bij standaard condities (=std) om te zetten naar een percentage dat je over kan houden in de werkelijke wereld.

PTC stands for "PVUSA Test Conditions." PTC watt rating is based on 1000 Watt/m2 solar irrandiance, 20 degree Celsius ambient temperature, and 1 meter/second wind speed. The PTC watt rating is lower than the "Standard Test Conditions" (STC), a watt-rating used by manufacturers.
Einde citaat.
PVUSA is een testveld N. van Davis in California. Ontdekte ik bij toeval tijdens google earth soppen rondje: foto's en wat info. PTC is typisch Amerikaans fenomeen, wordt bij mijn weten nergens anders gebruikt (zekers weten niet in wereldkampioen Duitsland).
De STC condities zijn blijkbaar bij meer ideale omstandigheden gedefiniëerd. Op wikipedia, Wikipedia: Zonnepaneel , kwam ik de volgende definitie tegen:
"Om het vermogen van zonnepanelen te kunnen vergelijken zijn er standaardcondities opgesteld : een instraling van 1000 Watt/m2, waarvan het spectrum overeenkomt met het spectrum van zonlicht bij een luchtmassa van 1,5 en een celtemperatuur van 25°C. Het maximale elektrische vermogen van een zonnepaneel onder deze condities wordt het piekvermogen genoemd en wordt geschreven als Wp (Wattpiek)."

Ik vraag me af hoe men dat in Nederland doet. Zelf ben ik het nog niet tegengekomen. Dat kan natuurlijk ook aan mijzelf liggen 8)7
Is volstrekt normaal, internationaal gebruik. Alleen willen ze bij EZ en SenterNovem d'r niks van weten, maar die hebben dan ook gigantische pakken belangenboter op hun hoofd en blijven het liefst in raadselen spreken als "vollasturen" bij PV, hanteren totaal bezopen termen (herhaal ik hier niet), en blijven zonnestroom capaciteit in vierkante meters uitdrukken, terwijl nominaal (STC) vermogen compleet begrijpelijk is als je tenminste weet wat het betekent (wordt vaak volstrekt verkeerd begrepen). Er zijn enkele leveranciers die het wel goed doen, dat zijn bijna zonder uitzondering de paar overgebleven exemplaren uit "die goeie ouwe tijd" (lees: tot en met 2003)...
Stel dat je een leverancier wilt kiezen voor een aantal panelen op je dak. Kijk je dan alleen naar de opbrengst per m2 of zijn er nog andere kwaliteits aspecten die belangrijk zijn.
Je moet het instralingskaartje van KNMI (horizontale instraling is dat) d'r bij pakken, of bij Rob de Bree (prachtige initiatief Siderea.nl) naar de verwachte productie op maand/jaarbasis voor jouw gebied proberen te interpoleren (Nederland kent niet zoals Duitsland, etcetera een zeer nauwkeurige officieel gepubliceerde gedetailleerde instralingskaart).

Hangt ook beetje van beschikbaarheid oppervlakte af. Relatief krap dan voor beste kristallijne technologie gaan (poly goedkoper dan mono, maar laatste hogere opbrengst). Veel ruimte, dan onder voorwaarden en op eigen risico mogelijk naar dunnelaag. CdTe mag niet geïmporteerd worden vooralsnog, veel andere startups zijn in Duitsland reeds actief. Moeilijk om naar NL te krijgen. Uitkijken, er zijn "verdachte" partijen actief! Let op IEC certificaat. Als men dat niet wil geven is het oppassen geblazen, ook al is het niet alleenzaligmakend.

Profi over IEC en kwaliteit

Overigens heeft Evergreen een zeer goede reputatie, hun RGS technologie spaart enorm veel zaagverlies uit omdat hun "wafers" direct uit "ribbons" gesneden worden i.p.v. uit cylinders (mono) of blokken (poly) "gezaagd" moeten worden. Daarom kunnen ze ook veel gunstiger gaan zitten met hun prijsstelling. Kon wel eens een factor van betekenis gaan worden in diverse markten. Ze hebben wel een tijdelijk polarisatie probleem gehad, maar dat schijnt inmiddels opgelost te zijn (o.a. artikelen in Photon, had waarschijnlijk met hun unieke productieproces te maken, wat bijgesteld is).

Die opgeklopte taal is niet typisch iets van Evergreen. Elk zichzelf "respecterend" PV-bedrijf (veelal van Amerikaanse "kunne") bedient zich van dit soort "investeerders verleidende" taal. Evergreen is een van de bedrijven die aantoonbaar resultaat en goede producten levert... ;)

(geen Evergreen eigenaar of aandeelhouder, al jeuken mijn vingers...)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Nou als iedereen zijn verbruikscijfers gaan opsommen dan doe ik wel mee. ;)

Tot aan vandaag verbruikt
2086 kWh
1608 m3 gas

Gezin van 6 personen, hoekhuis uit 1982 met nog een VR ketel uit 1995.
Neem aan dat het gasverbruik aardig omlaag gaat als er een HR ketel komt met eventueel een zonneboiler, maar nog even geduld, al ons het geld verdwijnt nog steeds naar het opknappen van de T2b uit 1973.

Oh, iemand nog intresse in een 1977 Elektro bus :P

[ Voor 13% gewijzigd door hjs op 15-10-2008 10:01 . Reden: Elektobus erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
TD-er schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 22:05:
[...]

Eh nee, vergeten door de drukte, morgen ben ik vrij dus kan ik wel ff op en neer.
En de Lidl energiemeter is gehaald. Zo meteen even uitgebreid testen.
Volgens het doosje (en volgens de display) kan de meter ook spanning, netfrequentie, stroom en cos-phi weergeven. Tevens kan de meter tijd, verbruik in Watt (en max waarde) en kosten weergeven. Tot dusver dus ideaal qua specs, voor dat geld.
Echter staat op het doosje dat de meter het verbruik kan meten tussen 5 en 4416Watt meten (+/- 5% van gemeten waarde, +/- 10VA)
Oftewel als je onder de 5 Watt niet kunt meten, is 'ie niet heel zinvol voor het meten van sluipverbruik van de meeste apparaten.
Maar goed, zo meteen maar even uitgebreid testen.

Trouwens morgen hebben ze een elektrische thermostaat-knop voor op de verwarming en op de reclame-poster in de winkel stond dat 'ie de radiator uitzet als je het raam open zet. Dat laatste lijkt me op z'n minst wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oftewel als je onder de 5 Watt niet kunt meten, is 'ie niet heel zinvol voor het meten van sluipverbruik van de meeste apparaten.
ik gebruik meestal een hubje of switchje erbij om laag vermogen te meten, de elro m12 meet ook niet lager dan 1,5 watt.
een hubje of switchje doet meestal statisch 5 watt.
stop je dan het te meten apparaat erbij, zie je direkt het verschil.
ik ben erg geinteresseerd of ie ook 2 kanten puls meting kan doen....

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 15-10-2008 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hjs schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 08:35:
Nou als iedereen zijn verbruikscijfers gaan opsommen dan doe ik wel mee. ;)

Tot aan vandaag verbruikt
2086 kWh
1608 m3 gas

Gezin van 6 personen, hoekhuis uit 1982 met nog een VR ketel uit 1995.
Volgens mij is dat erg zuinig... jullie hebben tot nu toe 350kWh per persoon verbruikt, net als wij. Jullie gasbverbruik is ook niet eens zoveel hoger (270 vs. 190 kuub per persoon). Netjes! 8)
Oh, iemand nog intresse in een 1977 Elektro bus :P
Wat een cool ding... zal wel een boel moeten kosten en het onderhoud zal lastig zijn met al dat oude spul (de elektra en elektronica, niet de bus zelf). Loodaccu's eruit, de helft van het gewicht = dubbele capaciteit aan Li-ion accu's er in... *droomt lekker verder* :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-07 22:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ons verbruik tot nu toe :
2592kWh stroom *
1078m3 gas
72m3 water

* begin van het jaar verbruikten we 15kWh per dag. Dat is inmiddels teruggebracht naar 6 a 7kWh per dag.

Gezin van 3 personen, tussenwoning uit 1978 met een HRketel.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Laatst online: 00:17
Hmm, ik doe ook maar mee met de hype: 77KWh verbruikt voor de 2,5 week (:P) die ik nu in mijn appartement (alleen) woon. 0,26GJ aan stadsverwarming, ik heb de verwarming tot op heden nog niet aan gehad (appartement uit 2002).

Van de 77KWh is ongeveer 35KWh voor rekening van de koelkast + WTW balansventilatie. Ik kook op inductie. Ik heb bij Conrad een energiemeter gekregen omdat ik een klant aan had gebracht (de 3000 serie). Een paar bevindingen tot zover: mijn desktop verbruikt 150 watt idle, 200 tijdens het gamen. Mijn printer heb ik van het stekkerblok gehaald, die gebruikte 9 watt terwijl hij uitstond (voor die 10 keer per jaar dat ik wat print). Mijn Dell xps 1530 verbruikt zo'n 40 watt tijdens het gamen, 60 tijdens het opladen + gamen. Conclusie: mijn gewone computer, die qua specificaties vrijwel gelijk is, gaat de deur uit ;)

Daarnaast heb ik vrijwel alle verlichting aangepast (vervelende G9 lampjes): spaarlampen of lager wattage: wie verzint het nu om in een g9 armatuur 3x 40 watt te stoppen? Nu op naar de volgende controle voor E-gebruik, mijn tv / home cinema set / upc hd-box.

Heeft iemand trouwens al een berekening gemaakt wat het capaciteitstarief van de netbeheerders gaat inhouden voor hun energierekening van 2009? Zie www.energiekamer.nl voor de eerste (nog niet goedgekeurde) voorstellen. Ik kom zo'n 15 euro duurder uit voor E, warmte krijgt nog geen capaciteitstarief, dat is al duur zat met een goede 300 euro per jaar voor alleen vastrecht.

[ Voor 0% gewijzigd door Irby op 15-10-2008 14:25 . Reden: typefout ]

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 12:41:
[...]

ik gebruik meestal een hubje of switchje erbij om laag vermogen te meten, de elro m12 meet ook niet lager dan 1,5 watt.
een hubje of switchje doet meestal statisch 5 watt.
stop je dan het te meten apparaat erbij, zie je direkt het verschil.
ik ben erg geinteresseerd of ie ook 2 kanten puls meting kan doen....
De meter lijkt een beetje onnauwkeurig onder de 3Watt, maar als de belasting niet al te veel schommelt, geeft 'ie het wel redelijk nauwkeurig aan (+/- 1 Watt, resolutie is hele Watts)
De meter is verrassend nauwkeurig (vergeleken met EnergyMonitor 3000 en EnergyLogger 3500), ondanks dat de spanning er steevast zo'n 5-7V onder de spanningsmeting van de beide Conrad-meters zit.
De cos-phi meting komt goed overeen met die van beide Conrad-meters, behalve in het bereik 0,33 - 0,6. Maar de vraag is uiteraard hoe nauwkeurig die conrad-meters zijn in dat bereik. (gepulseerde belasting zoals een senseo icm een koelkast op dezelfde stekkerdoos)

Het display is een beetje klein en daardoor soms wat slecht af te lezen, maar al-met-al is die meter zeker die 12 euro wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
  • Laatst online: 21-07 08:58
Sinds half augustus leg ik de meterstanden ook maandelijks vast:
Elektriciteit: 317 kWh
Gas: 56 kuub
Water: 10 kuub
Bovenstaand is het verbruik sinds half augustus.

Betreft een hoekwoning uit 1985. HR ketel. Beneden dubbelglas, twee verdiepingen zijn voorzien van kunststof kozijnen met HR++ glas. Isolatie niveau is me niet helemaal bekend, maar ik heb het idee dat de woning redelijk goed geïsoleerd is. Verder zijn de standaard zaken toegepast om het verbruik terug te dringen zoals stand-by verbruik uitsluiten, led lampen, spaarlampen etc.
Gezinssamenstelling: 2 volwassenen 32 u/week, 2 kleine kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 00:07:
.....
hoort ik Triodos schallen?? ;)

Check!! reeds overgestapt, en zodra de Icesave pecunia weer terug bij rechtmatige eigenaar is,
verplaatst dat zich naar de nieuwe bank :+

Ik zal eens checken wat mijn jaarverbruik aan electriciteit en water/gas is....

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 15-10-2008 16:55 . Reden: aanvulling eigen verbruik ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
TD-er schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 14:33:
[...]

De meter lijkt een beetje onnauwkeurig onder de 3Watt, maar als de belasting niet al te veel schommelt, geeft 'ie het wel redelijk nauwkeurig aan (+/- 1 Watt, resolutie is hele Watts)
De meter is verrassend nauwkeurig (vergeleken met EnergyMonitor 3000 en EnergyLogger 3500), ondanks dat de spanning er steevast zo'n 5-7V onder de spanningsmeting van de beide Conrad-meters zit.
De cos-phi meting komt goed overeen met die van beide Conrad-meters, behalve in het bereik 0,33 - 0,6. Maar de vraag is uiteraard hoe nauwkeurig die conrad-meters zijn in dat bereik. (gepulseerde belasting zoals een senseo icm een koelkast op dezelfde stekkerdoos)

Het display is een beetje klein en daardoor soms wat slecht af te lezen, maar al-met-al is die meter zeker die 12 euro wel waard.
Hoop dat ze er nog eentje hebben liggen dan haal ik hem ook. Lukt alleen zelden met lidl/aldi spul, want ik red het bijna nooit voor sluitingstijd. Ik ben volgens mij één van de weinige vaste posters hier, die daar overdag géén tijd voor heeft? :? (Gezien de posting tijden?)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Mistraller schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 20:24:
[...]

Hoop dat ze er nog eentje hebben liggen dan haal ik hem ook. Lukt alleen zelden met lidl/aldi spul, want ik red het bijna nooit voor sluitingstijd. Ik ben volgens mij één van de weinige vaste posters hier, die daar overdag géén tijd voor heeft? :? (Gezien de posting tijden?)
Och ik was een dagje vrij vandaag en qua post-tijden heb ik soms op m'n werk ook nog even tijd om 't forum te checken :)
Hier bij de Lidl in Groningen (Selwerd) waren er vanmorgen nog 3. Maar als dingen populair zijn, komen ze vaak binnen een paar maanden nog wel een keer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

polleke schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:17:
Water: 10 kuub
Bovenstaand is het verbruik sinds half augustus.

Gezinssamenstelling: 2 volwassenen 32 u/week, 2 kleine kids
Ah kijk, interessante getallen.Wij verbruiken 3,6 kuub per week (4 personen), dus wij zitten na minder dan 3 weken al aan de 10 kuub. Douchen jullie maar 2x per week? Vooral met kleine kinderen moet je vaak wassen en douchen lijkt me?

Knap verbruik in ieder geval en ik vraag me af hoe het komt :)

edit: zie ook dat wij precies gemiddeld verbruiken. Jullie zitten daar echt ver onder.

[ Voor 16% gewijzigd door Gizz op 15-10-2008 21:13 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Irby schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 14:24:

Heeft iemand trouwens al een berekening gemaakt wat het capaciteitstarief van de netbeheerders gaat inhouden voor hun energierekening van 2009? Zie www.energiekamer.nl voor de eerste (nog niet goedgekeurde) voorstellen. Ik kom zo'n 15 euro duurder uit voor E, warmte krijgt nog geen capaciteitstarief, dat is al duur zat met een goede 300 euro per jaar voor alleen vastrecht.
In 2007 was er sprake van zo'n 135 euri vastrecht extra per jaar (het "fameuze" cap. tarief, ik heb data van Continuon gekregen en heb er spreadsheet van gemaakt). Energeia (achter paywall) spreekt n.a.v. de voorlopige "voorstellen" van netbeheerders van bandbreedte tussen 109 en 160 Euri. Variabele transportkosten zouden "moeten" verdwijnen, wat uitsluitend in het belang van de netbeheerders is, die al aan het begin van het jaar exact zullen (gaan) weten wat ze voor inkomsten gaan krijgen. In de wijzigingsvoorstellen TarievenCode staat NERGENS vermeld de absoluut voor de volle honderd procent financieel en juridisch met die ranzige onzin te koppelen verplichte compensatie van minister van Financiën. Dwz.: energiebelasting evenzoveel hoger dan transportkosten variabel komt te vervallen, en, de absolute CRUX, een forse verhoging van de heffingskorting die iedereen terug moet krijgen, anders gaat de pleuris uitbreken (lees: wel het volle pond gaan dokken aan de netbeheerders, maar er minder voor terugkrijgen van Min. Fin. in financieel "moeilijke" tijden, want alle compensatie moet uit de altijd heftig omstreden rijksbegroting komen).

Dat je "duurder" uitkomt kan volgens mij niet, want dat was "de bedoeling helemaal niet". Moet allemaal voor alle aansluitingen tot 3x25A financieel neutraal uitpakken. Als die compensatie tenminste voor de volle honderd procent uitbetaald gaat worden (voor de komende eeuw of zo...), en dat is en blijft de politiek extreem gevoelige crux. 15 euro op maandbasis??? In het "voorstel" van een netbeheerder staat natuurlijk alleen maar wat hij gaat rekenen, en dat is in 2009 (als het doorgaat, 99,99% kans...) uitsluitend nog het cap. tarief voor de elektra aansluiting. Var. transportkosten komen te vervallen. Wat je daar NIET ziet is de beloofde compensaties door Min. Fin. Energiebelasting/kWh evenredig omhoog als var. transportkosten tot 1-1-2009 kostte. Heffingskorting zodanig omhoog dat iedereen met 3x25A neutraal uitkomt met de drie posten.

Let wel, dit geldt allemaal uitsluitend voor elektra. Gas is al voor een fors deel "capaciteitsgebonden". Warmte is complete onzin, want elk project is verschillend, en zoals gezegd, we betalen als SV gebruikers ons allemaal al kapot aan compleet fictieve, "naar de dure gasprijzen toegerekende" vastrechten. Het cap. tarief is allemaal uitsluitend in het belang van de netbeheerders (E- en gas), of de warmtenet beheerders (als dat ooit in het zieke brein van Den Haag zou opkomen).

Gezien het feit dat afscheid van variabel transport bij netbeheerders een DRAMA gaat worden omdat daarmee zeer effectief een (in principe zeer verstandige) route naar het Duitse financieringssysteem van het superieure EEG wordt afgesneden, heb ik de moed maar weer bij elkaar geraapt en een zeer stevige zienswijze ingediend bij de NMa. Heeft weer een paar jaar van m'n leven gekost. Ik reken nergens op, ik ken mijn pappenheimers inmiddels wel een beetje...

Ik zal de zooi van Energiekamer ook maar eens gaan bekijken (let op: verdwijnt binnenkort van website), maar vergeet niet dat het voorstellen zijn die NMa alsnog kan wijzigen. Je kunt blijkbaar ook inspreken (onder rigide voorwaarden...). Voor wie d'r zin an heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ehh wat moet ik me voorstellen bij "het verdwijnen van variabele transport-tarieven" voor elektra?
Gaat de kWh prijs dan met 1/3e omlaag en gaat iedereen dan een vast bedrag betalen, gebaseerd op een gemiddeld verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
  • Laatst online: 21-07 08:58
Gizz schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 21:12:
[...]

Ah kijk, interessante getallen.Wij verbruiken 3,6 kuub per week (4 personen), dus wij zitten na minder dan 3 weken al aan de 10 kuub. Douchen jullie maar 2x per week? Vooral met kleine kinderen moet je vaak wassen en douchen lijkt me?

Knap verbruik in ieder geval en ik vraag me af hoe het komt :)

edit: zie ook dat wij precies gemiddeld verbruiken. Jullie zitten daar echt ver onder.
We hebben een kleine die nog in een klein badje gaat. Douchen doen we zo'n 3 keer in de week, en natuurlijk niet te lang. :)
Verder hebben we in alle kranen waterbespaarders toegepast en hebben we een waterbesparende douchekop. Brengt het aantal liters per minuut behoorlijk terug zonder comfort verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

TD-er schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 21:34:
Ehh wat moet ik me voorstellen bij "het verdwijnen van variabele transport-tarieven" voor elektra?
Gaat de kWh prijs dan met 1/3e omlaag en gaat iedereen dan een vast bedrag betalen, gebaseerd op een gemiddeld verbruik?
Bij Continuon is momenteel het variabele transporttarief elektra voor enkeltarief tm 3x25A 3,477 eurocent/kWh ex BTW, is 4,138 cent/kWh incl. BTW (voor alle andere categorieën, raadplege men de website van de eigen netbeheerder, daar moet alles op staan in de vorm van tariefbladen kleinverbruik). Bij mij is mijn totale all-in prijs bij Greenchoice met zonnestroom korting momenteel 22,16 eurocent/kWh, dus er gaat in eerste instantie zo'n 19% van de marktwaarde van mijn "gesaldeerde" zonnestroom verloren. Want, dat onderdeel van de variabele prijs pyramide zou moeten gaan verdwijnen, maar Minister van Financiën gaat dan datzelfde bedrag bovenop de al heftige energiebelasting opslaan (waardoor die belachelijke prijspyramide nog onwaarschijnlijker d'r uit gaat zien dan die al is, met een ijsberg aan energiebelasting als heftige lekkermaker). Ergo: de kWh prijs sec blijft hetzelfde (met alle correcties die er natuurlijk door Min. Fin. i.p.v. door netbeheer in gestopt gaan worden om regulering transport door NMa te "verwerken"). En je salderingswaarde (zonnestroom opwekkers, buiten of binnen de SDE) blijft hetzelfde.

Maar omdat je een krankzinnig nieuw vastrecht aan de netbeheerder gaat betalen (cap. tarief elektra), moet Min. Fin. die hele zooi separaat gaan compenseren met ook een heftige verhoging van de vaste heffingskorting (je krijgt dit jaar 199 euri ex BTW terug, wordt dus veel meer). En dat zou all-in kostenneutraal voor de van dit soort zaken niks wetende kleinverbruikers moeten gaan uitpakken.

Talloze complicaties, bijv. systeemdienstentarief TenneT stond in Wet dat die kWh gerelateerd moest zijn, daar hebben ze nu, zeer scherp "over de randen van de Wet lopend" (NMa waarschuwde voor mogelijke "juridische consequenties") kW (dus: capaciteit) van gemaakt, en je krijgt daar nu een forfaitaire waarde voor in je tokes gedouwd. Gaat weer een stukje extra kosten voor weinigverbruikers en decentrale opwekkers (vaak gecombineerd). Is niet veel, maar gaat om het principe: het is alweer een min (lees: vastrecht verhoging) bij alle verbruikers, vooral de zeer weinig verbruikers, die worden "forfaitair in het pak genaaid", want naar "gemiddelde waarde" voor kleinverbruik toegerekend, zoals ze eerder ook al geflikt hebben met die ranzige meetdienst (waar ik sinds 1 jan. 2008 30% meer voor betaal...).

Verder wordt alles gebaseerd op capaciteiten, die al langer in die vreselijke codes (TarievenCode, Meetcode, Netcode, noem ze allemaal maar op) zijn vastgelegd. 3x80 A is max. voor "kleinverbruik" (lees: capaciteitstarief van toepassing, dus ook voor kleinere bedrijven), daarboven gaan hele andere regels gelden.

Er zijn al boekwerken aan regelgeving en Tweede Kamer racekak over volgeschreven, en talloze analyses. Het komt allemaal uit de koker van EnergieNed (rapport 2005), en ze gaan het er gewoon allemaal (inclusief slimme meters en verplichte "leveranciersmodel van facturatie") doordrukken. Kun je vergif op innemen, want zo "werkt" die ranzige energiemarkt in Nederland nu eenmaal... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dus even kort samengevat...
- De kWh-prijs zal anders samengesteld worden, voornamelijk met een groter aandeel belastingen.
- Vastrecht gaat omhoog
- heffingskorting gaat omhoog.

Dus als ik het goed begrijp gaat er een grotere constante stroom geld van de overheid naar de netbeheerder en krijgt de netbeheerder minder te maken met de consument.
Nou ja dan hebben ze het in de toekomst wat makkelijker om staatssteun te krijgen als ze in de problemen komen, wanneer ze afgestoten zijn door de energie-leveranciers en in een apart bedrijf zitten. (uitgekleed en leeggeschud en wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

polleke schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 21:42:
[...]
Verder hebben we in alle kranen waterbespaarders toegepast en hebben we een waterbesparende douchekop. Brengt het aantal liters per minuut behoorlijk terug zonder comfort verlies.
Ja, dat hebben wij ook allemaal, plus water besparende stortbakken. Dan komt het toch geheel doordat wij vaker douchen lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:14
TD-er schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 21:34:
De variable (kWh) prijs gaat inderdaad omlaag en er komt een extra vastrecht voor terug, welke is gebaseerd op capaciteit van de aansluiting. Uiteraard zal deze bij de invoering ongeveer gelijk zijn aan het gemiddelde gebruik van de aansluiting, daarna zijn de netbeheerders vrij om het tarief te bepalen.

Het is een zuinige levensstijl belasting, immers iemand 1500 kWh per jaar verbruikt betaald per kWh meer als iemand die 10.000 kWh per jaar verbruikt, het stimuleert feitelijk verspilling. Voor de meeste mensen met een zuinige levensstijl blijft het naaien bij eenmaal per jaar, voor de geitewollensokken ;) figuren met hun zonnepaneeltjes die mogen nog een keertje extra bukken voor de netbeheerder immers deze mogen hun aan het net geleverde kWhs wegstrepen tegen verbruikte kWhs, echter het capaciteitstarief zorgt ervoor dat een component van de kWh prijs verdwijnt en als vastrecht terugkomt welke uiteraard niet gesaldeerd mag worden.

Voor de overheid trouwens ook wel prettig maakt het opstellen van de begroting wat eenvoudiger, immers zij zijn de grootaandeelhouders van de energieboeren.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Breek me de bek niet open over vastrecht.
372 euro aan vastrecht voor de stadsverwarming per jaar :X
Onze wijk bestaat uit zo'n 5000 woningen maal 372 is maar liefst 1860000 euro aan vastrecht.
Tel ik nog niet eens die andere wijk hier in Enschede mee die op dezelfde kleine centrale zit.
Afsluiten van de stadsverwarming zou iedereen hier eigenlijk moeten doen maar wordt op de een of andere manier heel moeilijk over gedaan door Essent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

squaddie schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 23:18:
[...]

De variable (kWh) prijs gaat inderdaad omlaag en er komt een extra vastrecht voor terug, welke is gebaseerd op capaciteit van de aansluiting. Uiteraard zal deze bij de invoering ongeveer gelijk zijn aan het gemiddelde gebruik van de aansluiting, daarna zijn de netbeheerders vrij om het tarief te bepalen.
Beslist niet mee eens, en je las de laatste reactie van TD-er (hele slimme jongen/meid...) niet goed.
Totale variabele prijs verandert NIET omdat het variabele transportdeel wat weg gaat vallen vervangen wordt door extra energiebelasting (ook variabel, dus /kWh) van precies hetzelfde bedrag. Cap. tarief netbeheer wordt "opgevangen" door verhoging heffingskorting. En netbeheerders zijn beslist NIET "vrij" om cap. tarief naar believen aan te gaan passen (omhoog, uit der aard), want die staan onder de tucht van de Energiekamer van de NMa. Ze zullen wel degelijk soortgelijke ongein uitproberen, want zo zijn ze (gemaakt...).
Het is een zuinige levensstijl belasting, immers iemand 1500 kWh per jaar verbruikt betaald per kWh meer als iemand die 10.000 kWh per jaar verbruikt, het stimuleert feitelijk verspilling. Voor de meeste mensen met een zuinige levensstijl blijft het naaien bij eenmaal per jaar, voor de geitewollensokken ;) figuren met hun zonnepaneeltjes die mogen nog een keertje extra bukken voor de netbeheerder immers deze mogen hun aan het net geleverde kWhs wegstrepen tegen verbruikte kWhs, echter het capaciteitstarief zorgt ervoor dat een component van de kWh prijs verdwijnt en als vastrecht terugkomt welke uiteraard niet gesaldeerd mag worden.
Wat netbeheerders deel betreft, ja, maar zoals gezegd: alles wordt door Min. Fin. gecompenseerd. Althans: dat is de BEDOELING. En daarom ook heb ik die verd**de brief geschreven om dat in de TarievenCode keihard te laten afspijkeren. Als de compensatie om wat voor debiele reden dan ook door Min. Fin. niet meer 100% zal/kan zijn, moet dus OOK dat door netbeheerders opgelegde Cap. tarief evenredig omlaag. Anders kunnen ze bloed aan het blauwe pluche verwachten als het aan mij ligt.
Voor de overheid trouwens ook wel prettig maakt het opstellen van de begroting wat eenvoudiger, immers zij zijn de grootaandeelhouders van de energieboeren.
Niet "aandeelhouders van de energieboeren", maar: ze romen vet energiebelasting, BTW en omzetbelasting mee als de energieleveranciers dik verdienen aan alle kunstmatig aan de olieprijs gekoppelde energiekosten (levering gas, elektra, stadswarmte). En ze worden inderdaad na gedwongen splitsing straks feitelijk een soort verkapte eigenaren van de afgesplitste netbeheerders. Waarmee dus via dat krankzinnig nieuwe capaciteitstarief waanzinnige bedragen rondgepompt gaan worden via de nota van de er de ballen van begrijpende kleinverbruikers uit de heffingskorting die van dezelfde instantie (de Staat) gaat komen. De Staat int (netbeheer) en spuugt ongeveer dezelfde bedragen via de heffingskorting weer terug (Min. Fin.). Totdat er gemanipuleerd gaat worden en de kleinverbruiker gegarandeerd de l*l gaat worden van de ambtelijke tovertruken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 23:24:
Breek me de bek niet open over vastrecht.
372 euro aan vastrecht voor de stadsverwarming per jaar :X
Onze wijk bestaat uit zo'n 5000 woningen maal 372 is maar liefst 1860000 euro aan vastrecht.
Tel ik nog niet eens die andere wijk hier in Enschede mee die op dezelfde kleine centrale zit.
Afsluiten van de stadsverwarming zou iedereen hier eigenlijk moeten doen maar wordt op de een of andere manier heel moeilijk over gedaan door Essent.
De subtitel van mijn in 2005 al begonnen "NUON Soap" (stadswarmte) luid dan ook al vanaf dat jaar:

... de oorlog om de vastrechten is reeds begonnen ... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier kan ik momenteel geen nuttige cijfers geven over ons verbruik, we zijn tweemaal verhuisd in het laatste jaar. Qua elektriciteit is de schatting 1800 kWh, al moet er nog veel gebeuren vooraleer het elektriciteitsverbruik stabiel is. Gas is al helemaal niet in te schatten voorlopig...

Gisteren opnieuw begonnen met een rondje elektriciteit meten, en dat maakte me wel relatief gelukkig. Adaptors van GSMs vallen goed mee (laatste van Nokia heeft geen sluipverbruik), en ook de adaptor van laptop valt goed mee. Het enige minpuntje was de modem en ontvanger van telenet (internet & digitale tv), die samen 8,5W continu verbruiken. Op jaarbasis is dat zo'n 75 kWh, niet te negeren dus. Het is wel vrij onhandig om deze af te leggen bij niet-gebruik om verschillende redenen. Zo moet ik voor tv of internet eerst deze aanleggen, dan een tiental seconden wachten vooraleer de switch (+ router) aan te leggen en dan pas heb ik internet of tv... Daarnaast hoor ik van een paar mensen die afgesloten geweest zijn omdat blijkbaar de ontvanger af en toe getest wordt vanop afstand... Ik mag er niet aan denken om een periode zonder internet te zitten (bijberoep) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 09:53:
Het enige minpuntje was de modem en ontvanger van telenet (internet & digitale tv), die samen 8,5W continu verbruiken.
Valt nog mee... zou ook zomaar 10 of 25W kunnen zijn. Dat is (mede) de reden dat we geen digitale TV hebben. Ten eerste biedt het naar mijn mening compleet geen voordeel en alleen maar nadelen. Ja, het beeld is scherper en je hebt meer kanalen maar net zoals in de digitale fotografie geldt: meer != beter. Er is ook nog zoiets als kwaliteit, en die lijkt alleen maar af te nemen (dunnere spoeling en zo). Doordat de Nederlandse huishoudens in snel tempo voorzien worden van dergelijke kastjes neemt het sluipverbruik zeer snel toe (het UPC kastje verbruikt 25W in rust -> 220kWh/yr 8)7). Dat je hem van de leverancier niet uit mag zetten vind ik helemaal onbegrijpelijk, als je van complottheorieën houdt zou je kunnen denken dat de TV-aanbieders bespeeld worden door de energieleveranciers.

Onze internetrouter is altijd uitgeschakeld als we niet thuis zijn. Hij heeft ongeveer 20-30s nodig om contact te maken met ADSL en zijn WLAN in te schakelen, ruimschoots minder dan de tijd die nodig is om onze computer(s) aan te zetten. We hoeven voor die kleine besparing (10W -> 90kWh/yr) dus geen comfort in te leveren, iets waar veel mensen bang voor zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:24
Laatst was er een discussie over de Turby windmolen. Vandaag stond in de PZC een verslag van een test van kleine windturbines. De Turby (kosten € 21.350) had van april t/m september 107 kWh opgebracht.
Beste prestaties leverde de de Montana (€ 18.508) nl. 1164 kWh.
Zie http://www.pzc.nl/regio/z...van-de-kleine-turbine.ece voor het hele artikel.
Zie ook http://www.new-energy.tv/...llende_kleine_molens.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
CanonG1 schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 10:44:
[...]
......
Onze internetrouter is altijd uitgeschakeld als we niet thuis zijn. Hij heeft ongeveer 20-30s nodig om contact te maken met ADSL en zijn WLAN in te schakelen, ruimschoots minder dan de tijd die nodig is om onze computer(s) aan te zetten. We hoeven voor die kleine besparing (10W -> 90kWh/yr) dus geen comfort in te leveren, iets waar veel mensen bang voor zijn...
Hier in de meterkast een schakelaar gemonteerd met wandcontactdoos waar WLAN en ADSL op zijn aangesloten. Bij thuiskomst: klik aan, en lekker internetten wanneer nodig. Zodra ik ga slapen: klik uit, en dat blijft ie tot ik na een werkdag thuis kom....
kosten: ca 4 EUR voor een schakelaar, en ca 15 minuten werk. :+ it's tooltime ehh tweak-time! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmm bij mij kan ik mijn router niet aanschakelen net na het aanschakelen van de modem & ontvanger. Ik moet hiertussen zo'n 15 sec wachten schat ik, anders krijg ik enkel lokale verbinding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Bij mij moet mijn modem aan blijven staan. Mijn modem fungeert namelijk ook als VOIP doorgeefluik ( Tele2 ). Modem uit is geen telefoon meer. En dat wil ik niet.

Overigens verbruikt mijn modem slechts 10W continu, wat ik absoluut niet veel vind.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Absoluut niet veel is relatief denk ik dan. Neem die 10W maar eens voor alle gezinnen in Nederland (en België). 10W is zo'n 87 kWh per jaar. Doe dat x een hoop huishoudens en noem dat nog eens 'niet veel' ;-).

Over die windturbinetest, hier kan je wat meer info vinden en rechts (onder documenten) de opbrengsten over de gemeten periode. Allemaal erg interessant, en er zijn een paar algemene conclusies te trekken:

1) Windmolenverkopers verkopen veel wind. Als je ziet wat de verwachte opbrengst is t.o.v. het resultaat is dat soms echt ontmaskerend. Vergeet niet dat je in deze omgeving relatief veel wind hebt en minder turbulentie dan in dichtgebouwde omgeving, dus daar gaat dat nog veel minder zijn.

2) Alternatieve modellen die afwijken van de klassieke wieken scoren het zwakst.

3) De Skystream komt er voor mij als winnaar uit, qua opbrengst t.o.v. de kost. Echter zonder subsidie moet deze zo ongeveer 30 jaar zo produceren om 'breakeven' te draaien aan huidige prijzen.

Deze test lijkt te staven wat velen hier vertellen, namelijk dat windenergie moet opgewekt worden met grote turbines en niet met kleine...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2008 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je router uit is ook nog eens de veiligste firewall die er te koop is,
de air-gap firewall, er is gewoon geen verbinding.

net afgerekend met greenchoice voor een jaar,
dagtarief +1 kwh
nachttarief +609 kwh
gas 514 m3
goed voor een maandbedrag van 29 euro.
ik moet 6 cent bijbetalen.
buurmanneke op deze foto : http://van.wijk.net/pvt/6.jpg
per 1-11 maandbedrag voor hem 409 euro, en per 1-1-2009 voor hem ook 10% gaskosten erbij,
dat word dan 440 per maand (4400 netto na 10 maanden...)
ach, investeren in duurzame middelen werkt beter dan sparen, das me duidelijk,
waar haal je zo`n rendement ?
als ik zijn maandlast deel op mijn investering, kom ik op 37 maanden ;-)
en ik stoot ook nog eens dik 4 ton co2 minder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 238103 schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 15:19:
[...]
[...]
Ja dat is op dit moment wel heel erg makkelijk, met IJslandse banken enzo ;)

Maar even zonder gekheid, jouw cijfertjes hebben mij zeker wel enthousiast gemaakt om -wanneer ik zelf een huis ga kopen- toch zeker even te kijken naar dergelijke slimme-energie-oplossingen.
Op dit moment ben ik nog even puur aan het "verdienen" door nu nog even niet een huis te gaan kopen. (helaas gaan die "verdiensten" wel naar Essent toe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

dagtarief +1 kwh
nachttarief +609 kwh
gas 514 m3
per 1-11 maandbedrag voor hem 409 euro, en per 1-1-2009 voor hem ook 10% gaskosten erbij,
toon volledige bericht
:P nice!

Wanneer we hier alles investeren wat we nog willen ( circa 5000 euro ) ( behalve zonnepanelen ). Dan komt mijn maandbedrag uit op ongeveer 90 euro. Dat was begin van het jaar 210 euro. Totale "terugverdien" tijd ( investering / besparing in maandlasten ) = 4,4 jaar.

Ik bespaar dit jaar alleen al aan electriciteit zo'n 475 euro.

Mijn buren zijn sinds kort ook begonnen met het bijhouden van hun meterstanden. Ik ben ontzettend benieuwd wat daar uit gaat komen. Die zijn met z'n 5en en zijn absoluut *NIET* zuinig met energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

ok, ik vond 241 euro al veel, maar 440 voor een woonhuis?

wij zitten ook al op de 5200 kWh per jaar, dat moet toch echt omlaag

ik ga ook een aantal maatregelen nemen, eens kijken wat het effect wordt:
-CVE vervangen door een ITE CVE (geen idee wat dat ding verbruikt, maar dat zal wel richting de 250 kWh per jaar gaan)
-pomp vloerverw op lagere stand, en van 22:00-07:00 uitschakelen dmv tijdschakelaar(50 watt-> 18 watt besparing=150kWh)
-router/modem van 23:00-18:00 uitschakelen met tijdklok (ca 90 kWh)
-nog meer lampen vervangen door spaarlampen
-schakelcontactdoos tussen alles behalve de tv(schatting 20 watt= 175 kWh)
dat zijn er al zon 600kWh

iemand nog meer tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

ik zit ook sterk te denken aan een zonneboilersysteem van sunsytems.nl...ik zoek alleen een installateur in de buurt van nijmegen. Sunsystems heeft zelf geen contacten hier

Ik kan natuurlijk installcenter bellen, maar dan weet ik bij voorbaat al dat ik teveel betaal. Zelf doen is helaas geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

CanonG1 schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 10:44:
[...]
Doordat de Nederlandse huishoudens in snel tempo voorzien worden van dergelijke kastjes neemt het sluipverbruik zeer snel toe (het UPC kastje verbruikt 25W in rust -> 220kWh/yr 8)7). Dat je hem van de leverancier niet uit mag zetten vind ik helemaal onbegrijpelijk, als je van complottheorieën houdt zou je kunnen denken dat de TV-aanbieders bespeeld worden door de energieleveranciers.

Dat UPC kastje is tevens brandgevaarlijk in mijn ogen, ooit gevoeld hoe heet dat kreng wordt :X Probeer mijn vriendin al tijden te overtuigen het ding uit te zetten als we em niet gebruiken, desnoods via een aparte schakelaar. Die updates komen ook wel binnen als ie handmatig wordt aangezet hoor en ik voel me wat geruster als dat ding geen bakplaatje speelt.

Over dat verhaal van jou mbt je router: heb me laten vertellen dat modems gebouwd zijn op always on, weet niet hoeverre dat geldt voor (losse) routers. Heb nu nog 2 losse apparaten staan, maar wil deze vervangen door 1 modem/router combo, als daar 4 poorten in zitten is het eigenlijk meer dan zat voor ons eigen gebruik (2x pc utp, 2x wlan, 2 poorten voor gasten). Ben een beetje huiverig zo'n ding steeds aan/uit te laten schakelen...vooralsnog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-07 13:00
2Dutch schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 17:19:
[...]
Ben een beetje huiverig zo'n ding steeds aan/uit te laten schakelen...vooralsnog ;)
Persoonlijk denk ik niet dat je daar bang voor hoeft te zijn. Bij mijn oom en tante in huis staat het ding ook achter een tijdklok, niet vanwege de energie besparing, maar vanwege de betrouwbaarheid. De software van het ding liep soms vast. Soms 1x in de week, soms 1x maand. Firmware upgrade gedaan, instelingen veranderd etc. Niets hielp, maar een simpele tijdschakelaar deed wonderen. Het ding gaat elke nacht uit en drie jaar verder draait het apparaat nog steeds als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Het is inderdaad zo dat modems stabieler werken als de temperatuur van de onderdelen constant is.
Maar zo warm als sommige DSL-modems worden slaat echt nergens op.
Het is ook nog eens zo dat elektronica wat steeds aan- en uitgezet wordt en daarnaast ook nog eens behoorlijk warm wordt, een grotere kans heeft om stuk te gaan tijdens het aanzetten. Dit komt dan door haarscheurtjes, maar ook doordat dingen uitdrogen en poreus worden. Dat laatste heb je ook als je het apparaat aan laat staan, maar dan heb je er geen last van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dat "kastje van UPC" is hun mediabox voor digitale TV-ontvangst. De reden dat UPC adviseert om hen 's nachts standby te laten staan is dat ze hun periodieke software-updates 's nachts uitvoeren. Heb je daar geen boodschap aan, dan schakel je hem gewoon uit als je geen TV kijkt. Die update komt dan ooit wel eens en die schijn je ook te kunnen forceren. Enige nadeel is dat hij vrij veel tijd nodig heeft voor het weer inschakelen.
Ook een router kun je bij geen PC-gebruik rustig uitschakelen. De inschakeltijd daarvan is verwaarloosbaar en technisch is er zoals bij de meeste standby geen enkel bezwaar.

Zelfs bij de modems is dit op zich geen probleem, alleen daar zit je in toenemende mate met combinatie internet en telefonie (VOIP). Bovendien schijn je bij langer breedbandmodems, die dus permanent internetverbinding hebben, bij wat langduriger uitschakelen een nieuw IP-adres te krijgen. Ik zou dat niet erg vinden, maar voor sommigen is dat nogal een bezwaar.

Als die door TD-er genoemde haarscheurtjes optreden, ga je dat op den duur merken door steeds vaker optredende uitval. Ook al werkt hij op vrijwel op constante temperatuur, waardoor hij niet onderhevig is aan uitzetten en krimpen. Moet hij gewoon tegen kunnen, anders is het een prul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 14:46:

Deze test lijkt te staven wat velen hier vertellen, namelijk dat windenergie moet opgewekt worden met grote turbines en niet met kleine...
Dat wist Jaap Langenbach van Wind Service Holland natuurlijk al jaaaaaaren....

Jammer dat er veel te weinig naar hem geluisterd wordt.

http://home.planet.nl/~windsh/Kleinemolens.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Techneut schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 18:55:
[...]
Als die door TD-er genoemde haarscheurtjes optreden, ga je dat op den duur merken door steeds vaker optredende uitval. Ook al werkt hij op vrijwel op constante temperatuur, waardoor hij niet onderhevig is aan uitzetten en krimpen. Moet hij gewoon tegen kunnen, anders is het een prul.
Helaas is het merendeel van de modems en routers bij de mensen thuis wel van het kaliber "prul". Is het niet hardwarematig, dan wel softwarematig.
Als het een apparaat in bruikleen is, lijkt het me echter geen probleem, aangezien je dan gewoon van de provider een nieuw exemplaar zou kunnen krijgen.

* TD-er had eerst ook een ZyXEL-modem, welke bij mij en menig kennis na 1,5 a 2 jaar steeds vaker uitviel en ben nu meer dan tevreden met een mooi Netopia-modem/router. (vrienden ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Me too... ;)
Ben nog uitgebreid aan het rekenen aan alle details (helaas worden vastrechten netbeheer nog steeds niet uitgesplitst, terwijl ik dat gevraagd/geeist heb...).
dagtarief +1 kwh
nachttarief +609 kwh
gas 514 m3
Enkeltarief bij zonnigtype: minus (je leest het goed!) 34 kWh, van 1 okt. 2007 tot 9 sep. 2008
NB: er is honderd procent "door de nul heen gesaldeerd", zoals ik gevraagd heb... _/-\o_
Kookgas 31 m3 (gecorrigeerd voor calorische waarde)
Stadswarmte kom ik zo op, onderaan...
Elektra + gas: Goed voor een maandbedrag van ... 12 euripegeltjes :> (puur kunstmatig, vooral door netbeheerkosten, absurde vastrechtposten e.d. veroorzaakt...)

NB: op jaarbasis verbruiken we ongeveer 1.200 kWh, en wekken we ongeveer hetzelfde op, alles wordt volautomatisch gesaldeerd met enkeltarief Ferrarismeter. Cruciaal is het moment van meterstand opname cq. doorgave voor de momentane "balans". En vooral: hoe je leverancier daar mee om wil gaan. Greenchoice, tot nu toe: *O* *;
Ik krijg 98,54 euripegeltjes terug, en voorschot oktober is er al vanaf ... :*)

.....
Yup, was me ook al heel lang duidelijk, ik heb al jaren een negatieve elektra/kookgas nota (komt ook natuurlijk omdat over de elektrapost je de heffingskorting van (dit jaar) 236,81 Euri incl. BTW (!) terugkrijgt).

Rendement? Ach... CO2? Laat ik liever aan "der Gore" over, daar krijg je meeste mensen echt niet voor uit het zachte pluche. Ik ontken dat gigantische probleem beslist niet, maar ik denk dat de focus voor de volle honderd procent naar duurzame opwekking moet gaan. Is veel leuker om over te praten en, nog veel meer, om "het" te doen... Bovendien heeft Gore in CO2/gas/biomassa-geil Rotterdam al keihard gesteld dat de E-bedrijven liegen dat het gedrukt staat als ze stellen dat ze al die CO2 in de grond gaan stoppen, dus waar hebben we het over?

Tot slot nog effekes de energienota compleet maken, want ik was natuurlijk de stadswarmte nog vergeten.
Zoals regelmatig gesignaleerd: slechts 8 gigajoule verbruik/jaar, kost nu in ons gezegende Leiden 24,92 euri/gieg, dus 299,04 euri dit jaar. Komt dat :X :( vastrecht van 314,40 euri nog overheen, totaal 613,44 euri. Daar moet dan nog wel weer compensatie kookgas vanaf, maar door truken van NUON zal dat minder zijn dan we voor alle vastrechten betalen. Zeg dat d'r een euri of 140 vanaf gaat, houden we alleen voor het SV verhaal zo'n 475 euri over, effe voor het gemak x 344/366 (correctiefactor niet complete jaarnota 1 okt - 9 sep), is warmte verhaal dan ongeveer 445 euri voor genoemde periode gemiddeld.

Daarvan aftrekken wat ik terug krijg (98,54 euri), 346 euri voor afgelopen periode (helaas loopt NUON Warmte niet synchroon met Greenchoice, blijft lekker puzzelen geblazen), komt ongeveer neer op een euri per dag aan totale energiekosten, plm. 30 euri/maand.

Dus eric, we zitten "ongeveer op een lijn", al hebben wij helaas geen zonnecollector (is ook waanzin bij de gedwongen SV vastrechten en ons absurd lage SV verbruik). En al betaal ik mij helemaal kapot aan bezopen vastrecht wat ik never nooit niet kan beïnvloeden (hoezo "de vervuiler betaalt"...). En er komt zoals geschetst nog veel meer niet beïnvloedbare ellende aan (Cap. tarief). Tenzij er een wonder gebeurt en de juristen bij de NMa nou eindelijk eens naar burgers willen gaan luisteren en een aap uit hun mouw tevoorschijn toveren voor de netbeheerders (en het parlement)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

TD-er schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 17:45:
Het is inderdaad zo dat modems stabieler werken als de temperatuur van de onderdelen constant is.
Maar zo warm als sommige DSL-modems worden slaat echt nergens op.
Het is ook nog eens zo dat elektronica wat steeds aan- en uitgezet wordt en daarnaast ook nog eens behoorlijk warm wordt, een grotere kans heeft om stuk te gaan tijdens het aanzetten. Dit komt dan door haarscheurtjes, maar ook doordat dingen uitdrogen en poreus worden. Dat laatste heb je ook als je het apparaat aan laat staan, maar dan heb je er geen last van. :)
Speedtouch ADSL modem (van goeie ouwe KPN) gaat bij ons dagelijks soms meerdere malen aan als we willen internetten of mailen, en als we daar geen behoefte aan hebben, gaat het ding (via schakelblok) uit. Wordt bij langdurig gebruik slechts minder dan handwarm. Doen we al zo sinds een jaar of drie. No problems, ding start uitstekend, probleemloos, en snel op, internet is snel beschikbaar.

Ook een "leuke": verhuurder heeft hier in gigantische operatie peperdure glasvezeltoestanden aan laten leggen. Nadat de zooi in de meterkasten was aangelegd (inclusief een nagelneue dubbele wandcontactdoos), ging ik maar weer eens kijken hoe alles was achtergelaten, mijn pappenheimers wel kennende. En ja hoor, BINGO! Van de 16 meterkasten hadden de ;( eikels er in TWEE kasten de TWEE 11 Watt trafoblokken van het modem zelf en een of andere debiele versterker unit of zo, in die wandcontactdoos laten zitten (verbinding moest getest worden, maar daarna hadden de eikels die trafo's uit de contactdozen moeten halen). Afgezien van ondergetekende kijken in ons van academici vergeven (...) complex mensen zelden in hun meterkast (die in een aparte ruimte zitten, ver verwijderd van de meeste appartementen). Ik heb mijn goede daad toen maar weer zelfstandig uitgevoerd en die rotdingen uit die contactdozen gerukt, want toen was er niemand die behoefte had aan een glasvezelabo en stonden die dingen in die twee meterkasten sowieso voor niks hun 0,011 x 2 x 2 x 24 x 365 = 385 kWh per jaar weg te branden zonder dat iemand er naar om had gekeken.

Nu, pas twee jaar later, is er slechts één huishouden wat zo'n abo heeft genomen, en die verslind dus 193 kWh/jaar alleen al aan die stompzinnige trafoblokjes die nooit afgezet/uit de contactdoos getrokken worden (heb wel eens een vakantie planten verzorgd bij die mensen, het was janken met de pet op wat daar allemaal aan apparatuur aan stond, de twee weken dat ze weg waren...).

Probeer voor jezelf na te gaan wat er mogelijk alsnog elders in den lande door de betreffende installateur aan trafoblokjes in nooit bezochte meterkasten in het stopcontact is achtergelaten, en je weet: Nederland - verspillland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

ik vraag mij af hoe ik in het daltarief 3 kWh verbruikt heb, en dagtarief 2400? met 1 volwassenen en 2 kids thuis
's Nachts gebeurt er hier in huis niks, geen wasmachine, geen afwasmachine, geen pc/tv, dat staat overdag aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-06 11:41
Mijn GOD wat gaat het snel hier. Ik ben 'helaas' niet werkloos (zonnecellen :P), dus ik moet echt veel skippen... Hoe houden jullie dit forum eigenlijk bij? :|
tw_eek schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 22:06:
[...]

Einde citaat.

Ik vraag me af hoe men dat in Nederland doet. Zelf ben ik het nog niet tegengekomen. Dat kan natuurlijk ook aan mijzelf liggen 8)7 .

toon volledige bericht
Dat is inderdaad wat ik ook gevonden heb voor die afkortingen.

In Nederland heb je ECN, die een zonnesimulator heeft. Vergeet alleen niet dat elke zonnesimulator een afwijking heeft. Als je echte betrouwbare metingen wil (certified) moet je naar NREL gaan, in Colorado, en daar doen ze ook een correctie voor de spectral mismatch. Als je echter bij ECN meet en je publiceert dat, wordt het over het algemeen wel geaccepteerd door referees ;). Waar ik werk gebruiken we een simpel halogeenspotje als zonnesimulator, en als je dat spectrum over het AM1.5 legt, is de mismatch niet eens bijzonder groot :o . Dat werkt een stuk beter dan de officiele zonnesimulator die we wel degelijk hebben, maar die geeft veel te veel licht in het UV, waardoor de cellen in prinicipe wel 'beter' worden :+, maar het is gewoon niet correct.

Die AM1.5 testcondities is dus wat de fabrikanten hanteren (neem ik aan), en dat is ook wat je wil, want dat is gewoon de standaard ;). En bij 1000 W m-2, en 25 graden idd.

Het komt er dus op neer dat ze de PTC weten te verhogen, en dat zou inderdaad kunnen met een lagere STC, als je in een gebied zit waar je niet de standaard testcondities als instraling hebt ;). Maar met die windspeed en alles vind ik maar een hoop onzin, je moet gewoon een standaard hebben om zonnecellen met elkaar te vergelijken. Een vaste temperatuur (25 graden) is ook duidelijk, lijkt me, heb je geen windspeeds voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
sander817 schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 21:27:
ik vraag mij af hoe ik in het daltarief 3 kWh verbruikt heb, en dagtarief 2400? met 1 volwassenen en 2 kids thuis
's Nachts gebeurt er hier in huis niks, geen wasmachine, geen afwasmachine, geen pc/tv, dat staat overdag aan
In brabant gelden afwijkende tijden. wellicht verklaart dat iets? (vanaf 21.00) Zie boven, mijn grafiek geeft ook aan dat wij bijna 2x zoveel nacht als dagstroom verbruiken. Dat komt óók door de panelen natuurlijk, maar meestal wassen wij (vaat en kleding) 's avonds. En vergeet de weekenden niet! Die vallen ook in het daltarief. En op zondag staan veel mensen wat uitgebreider te koken met vaak een electrische oven.
Mistraller schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 20:24:
[...]

Ik heb er één! (er lagen er nog een stuk of 10) Het is wel de beste die ik tot nu toe geprobeerd heb, alle andere heb ik geretourneerd, maar deze meet inderdaad netjes de cosphi. De metingen zijn eindelijk waardevol nu.

[ Voor 31% gewijzigd door Mistraller op 16-10-2008 22:22 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

stefan001 schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 21:47:
Mijn GOD wat gaat het snel hier. Ik ben 'helaas' niet werkloos (zonnecellen :P), dus ik moet echt veel skippen... Hoe houden jullie dit forum eigenlijk bij? :|
Flink doorlezen (en dinnetje ongelukkig maken, maar ze redt zichzelf verder prima - gelukkig... :/ Ze zit nu kaartspelletje op de laptop te doen, achter me... :P ).

Heb verder stapels ongelofelijk interessant leesvoer hier liggen (het wordt een grote bende met al dat papier), net ook al flink op stoom met bloedinteressant boek over de geschiedenis van elektriciteit opwekking (AC/DC oorlog Edison/Westinghouse en het wonderkind Tesla).

Nu kappen, naar bed en doorlezen...

Kan Photon van oktober d'r ook nog wel effe bij, voordat november uit gaat komen...

;) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-07 22:51
sander817 schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 16:30:
[...]

-pomp vloerverw op lagere stand, en van 22:00-07:00 uitschakelen dmv tijdschakelaar(50 watt-> 18 watt besparing=150kWh)

iemand nog meer tips?
Misschien kun je beter de pomp op 50 watt laten staan, en een pompschakelaar installeren, zie deze links:
http://www.lvs-vloerverwarming.com/main_pompschakelaar.html
http://www.heatnet.nl/indexpompschakelaar.html
etc.

Ik heb er zelf ook 1, en het werkt goed.

Het voordeel is dat de pomp alleen draait als het nodig is. Tevens draait hij elke dag minimaal enkele minuten om vastzitten van de pomp te voorkomen. En je hoeft niet aan het begin en einde van het stookseizoen je tijdschakelaar opnieuw te programmeren.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kajb/zon/pictures/vloerverwarming.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik zie daar nog een paar CV leidingen die in aanmerking komen voor buisisolatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

zonneschijn schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 07:48:
[...]
Misschien kun je beter de pomp op 50 watt laten staan, en een pompschakelaar installeren, zie deze links:
http://www.lvs-vloerverwarming.com/main_pompschakelaar.html
http://www.heatnet.nl/indexpompschakelaar.html
etc.
Marktplaats is er natuurlijk ook ;)
Ik heb er wel eens over zitten denken, maar de tijdschakelaar werkt ook goed.
Bij ons zit de vloerverwarming op de zelfde leiding als de radiator voor, als de vloerverwarming aanstaan wordt de radiator niet goed warm. (erfenis van de vorige eigenaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-07 14:36
Als ketel en vloerverwarmingsregelaar vlak bij elkaar hangen, kun je natuurlijk ook de pomp van ketel en regelaar (evt met een relais) parallel schakelen. Nadeel is alleen dat de vvw pomp ook draait bij warmwatervraag. Spaart wel een pompschakelaar uit..

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.