Me too...
Ben nog uitgebreid aan het rekenen aan alle details (helaas worden vastrechten netbeheer nog steeds niet uitgesplitst, terwijl ik dat gevraagd/geeist heb...).
dagtarief +1 kwh
nachttarief +609 kwh
gas 514 m3
goed voor een maandbedrag van 29 euro.
Enkeltarief bij zonnigtype:
minus (je leest het goed!) 34 kWh, van 1 okt. 2007 tot 9 sep. 2008
NB: er is honderd procent "door de nul heen gesaldeerd", zoals ik gevraagd heb...
Kookgas 31 m3 (gecorrigeerd voor calorische waarde)
Stadswarmte kom ik zo op, onderaan...
Elektra + gas: Goed voor een maandbedrag van ... 12 euripegeltjes

(puur kunstmatig, vooral door netbeheerkosten, absurde vastrechtposten e.d. veroorzaakt...)
NB: op jaarbasis verbruiken we ongeveer 1.200 kWh, en wekken we ongeveer hetzelfde op, alles wordt volautomatisch gesaldeerd met enkeltarief Ferrarismeter. Cruciaal is het moment van meterstand opname cq. doorgave voor de momentane "balans". En vooral: hoe je leverancier daar mee om wil gaan. Greenchoice, tot nu toe:

ik moet 6 cent bijbetalen.
Ik krijg 98,54 euripegeltjes terug, en voorschot oktober is er al vanaf ...
.....
ach, investeren in duurzame middelen werkt beter dan sparen, das me duidelijk,
waar haal je zo`n rendement ?
als ik zijn maandlast deel op mijn investering, kom ik op 37 maanden ;-)
en ik stoot ook nog eens dik 4 ton co2 minder uit.
Yup, was me ook al heel lang duidelijk, ik heb al jaren een negatieve elektra/kookgas nota (komt ook natuurlijk omdat over de elektrapost je de heffingskorting van (dit jaar) 236,81 Euri incl. BTW (!) terugkrijgt).
Rendement? Ach... CO2? Laat ik liever aan "der Gore" over, daar krijg je meeste mensen echt niet voor uit het zachte pluche. Ik ontken dat gigantische probleem beslist niet, maar ik denk dat de focus voor de volle honderd procent naar duurzame opwekking moet gaan. Is veel leuker om over te praten en, nog veel meer, om "het" te doen... Bovendien heeft Gore in CO2/gas/biomassa-geil Rotterdam al keihard gesteld dat de E-bedrijven liegen dat het gedrukt staat als ze stellen dat ze al die CO2 in de grond gaan stoppen, dus waar hebben we het over?
Tot slot nog effekes de energienota compleet maken, want ik was natuurlijk de stadswarmte nog vergeten.
Zoals regelmatig gesignaleerd: slechts 8 gigajoule verbruik/jaar, kost nu in ons gezegende Leiden 24,92 euri/gieg, dus 299,04 euri dit jaar. Komt dat

vastrecht van 314,40 euri nog overheen, totaal 613,44 euri. Daar moet dan nog wel weer compensatie kookgas vanaf, maar door truken van NUON zal dat minder zijn dan we voor alle vastrechten betalen. Zeg dat d'r een euri of 140 vanaf gaat, houden we alleen voor het SV verhaal zo'n 475 euri over, effe voor het gemak x 344/366 (correctiefactor niet complete jaarnota 1 okt - 9 sep), is warmte verhaal dan ongeveer 445 euri voor genoemde periode gemiddeld.
Daarvan aftrekken wat ik terug krijg (98,54 euri), 346 euri voor afgelopen periode (helaas loopt NUON Warmte niet synchroon met Greenchoice, blijft lekker puzzelen geblazen), komt ongeveer neer op een euri per dag aan totale energiekosten, plm. 30 euri/maand.
Dus eric, we zitten "ongeveer op een lijn", al hebben wij helaas geen zonnecollector (is ook waanzin bij de gedwongen SV vastrechten en ons absurd lage SV verbruik). En al betaal ik mij helemaal kapot aan bezopen vastrecht wat ik never nooit niet kan beïnvloeden (hoezo "de vervuiler betaalt"...). En er komt zoals geschetst nog veel meer niet beïnvloedbare ellende aan (Cap. tarief). Tenzij er een wonder gebeurt en de juristen bij de NMa nou eindelijk eens naar burgers willen gaan luisteren en een aap uit hun mouw tevoorschijn toveren voor de netbeheerders (en het parlement)...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)