Duurzame Energie deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 63.704 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 20:17
salimrmaf schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 00:16:
[...]
Gezin van 6 mensen. 2 Ouders, 4 Kinderen. 1 PC, 3/4 TV's (Waaronder 32"LCD-TV met bijbehorende versterker, DVD-spelers etc.), Gamingconsoles, 360, PS2, PSP,
Ik denk dat je de oorzaak vooral in bovenstaande zaken moet zoeken.
De gezinsgrootte speelt natuurlijk ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:46
Gezin van 6 mensen. 2 Ouders, 4 Kinderen.
Vermoedelijke oorzaak #1. Ik zie dat de meeste mensen in dit topic met twee mensen zijn, en dan verbruik je nu eenmaal minder dan met zijn zessen. Daar is niet zoveel aan te doen.
1 PC, 3/4 TV's (Waaronder 32"LCD-TV met bijbehorende versterker, DVD-spelers etc.), Gamingconsoles, 360, PS2, PSP, 3n 6 mobiele telefoons. 3 Laptops, Wasmachine, Koelkast, Magnetron, Electrische waterkoker, 3 Stofzuigers, en een Electrische oven.
Vermoedelijke oorzaak #2. Staat al dit spul op standby? Je zou kunnen overwegen om eens één week lang niets op standby te hebben, maak er een soort 'gezinsproject' van. Apparaat niet in gebuik? Stekker er uit. Ik zie in het lijstje 15-20 apparaten met een mogelijk standbyverbruik, als we dat gemiddeld op 8W zetten dan heb je de eerste 3 à 4 kWh op een dag al te pakken.

Vermoedelijke oorzaak #3. Er zijn vier kinderen... ik weet niet hoe oud deze kinderen zijn, maar zijn ze van de leeftijdscatgorie en type "ik-laat-mijn-stereo-TV-playstation-PC-en-verlichting-lekker-24-uur-per-dag-aanstaan-en-waag-het-niet-daar-wat-van-te-zeggen"? In dat geval is daar vermoedelijk wel een grote slag te maken, de vraag is natuurlijk hoeveel moeite dat gaat kosten, maar dat kun jij beter beoordelen dan ik.

Misschien is het een goed idee een goede verbruiksmeter aan te schaffen, daarmee kun je nauwkeuriger te weten komen wat al die apparaten verbruiken (op standy en in werking) en op basis daarvan gefundeerde beslissingen nemen over het beperken van je stroomverbruik. Ik gebruik voor dit soort doeleinden zelf de Conrad Energy Monitor 3000, die is niet goedkoop maar wel erg goed. Hij meet ook lage vermogens en cos phi zodat ook lage (standby-)vermogens betrouwbaar gemeten kunnen worden, evenals apparaten die niet helemaal ohms zijn (bijna alles consumentenelektronica).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Zijn er mensen die links hebben naar fabrikanten/leveranciers van consoles voor PV-panelen bij voorkeur in NL? Mijn (toekomstige) leverancier heeft een platte plaat aluminium omgezet waarbij de onderzijde en bovenzijde van het paneel aan bevestigd wordt. Het lijkt me dat hierdoor veel krachten op het paneel komen te staan. Bovendien heb ik m'n vragen bij de constructieve sterkte, bijvoorbeeld bij flinke wind of sneeuwbelasting. Er is niet zoveel kracht voor nodig om een plaat aluminium te laten knikken.
|
|___|
Hierboven een doorsnede van de omgezette plaat. Onderin komt de ballast, erop een Suntech 200Wp paneel van 100 x 150 cm (portrait)
De plaat is echt alleen maar omgezet op de bovengenoemde hoeken en aan de bovenrand, om bevestiging van het paneel mogelijk te maken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-10 19:17
Deze link werkt wel

(klikken op Afbeeldingslocatie: http://www1.conrad.nl/sap/its/mimes/zprt_con_glb/99/icons/icon_pc_pfeil.gif"Directe productlink")

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Als ik het zo zie heb je dezelfde consoles als NielsTn, en hij heeft er geen problemen mee...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
[...]
Dat is zo een beetje wat ik heb kunnen meten. Ik ben zo zuinig mogelijk bezig. Ik kan niet stoppen met stofzuigen etc. Ook mijn TV heb ik voor altijd gewoon nodig. Ik heb al veel geld uitgegeven aan mijn kamer, die echt superzuinig is; behalve de PC, terwijl ik zelfs mijn (game)-PC zo heb geconfigureerd dat hij heel zuinig is. (2500 Euro 250Watt Idle))

Mijn kamerverlichting bestaat uit LED's en spaarlampen. Dit heeft me 100 Euro gekost.
Een PC die 250 Watt idle gebruik is _niet_ zuinig.
Gemiddeld zou je op zo'n 100 Watt moeten kunnen uitkomen (met een inefficiente voeding, zonder Active PFC, zit je echter al gauw op 140-150Watt voor hetzelfde systeem) en alleen als je bijvoorbeeld heel veel schijven (10-12Watt per schijf) of meerdere high-end videokaarten in je PC hebt zitten zou dat hoger mogen zijn. Actieve programma's zoals Folding@home, of dnetc kunnen ook aardig meetellen in het "idle-verbruik".
Maar goed, 250 Watt gedurende 8 (??) uur per dag is alsnog maar 2kWh per dag. Dan ben je er nog steeds niet.

Je zou eens kunnen kijken wat er zoveel verbruikt door per groep de boel uit te zetten en te kijken wat dat verbruikt. Afhankelijk van de nauwkeurigheid van je meter in de meterkast kun je dat in een paar minuten al vaststellen. Je weet dan ook gelijk welk stopcontact op welke groep zit, wat ook altijd handig is te weten.
Zou ik een 2500Mah--batterij kunnne koppelen aan de zonnepaneeltje?

En welke weerstandje meot ertussen?
Of je een batterij kunt opladen met die zonnecel, hangt af van een aantal factoren.
1) heb je een laad-circuit nodig? Lood-accu's en NiCD accu's kun je gewoon met een constante stroom opladen. LiIon en NiMH echter niet.
2) Welke klem spanning heeft die 2500 mAh batterij?
3) wil je efficient laden? Met een weerstandje ertussen is per definitie niet efficient, wat bij een nogal zwak paneel nogal zonde is.

In elk geval moet er echt een diode tussen, anders sloop je je paneel. Die diode zorgt ervoor dat de stroom van het paneel naar de accu kan lopen en niet omgekeerd.
Je moet de stroom door het paneel op zo'n 100mA beperken, dus het makkelijkste is om een heel simpel IC (bijvoorbeeld de LM317) in te zetten als stroombron en die dan in te stellen (met 2 weerstandjes) op 0,1A.
Dit is echter niet heel erg efficient, want je misbruikt dat IC dan als automatisch varierende weerstand en die neemt dan dus een groot deel van het vermogen zelf op.
Meest simpele schakeling is dit: (kost ongeveer 1,50 euro)
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/davshomepage/bitmaps/curreg.jpg
De weerstand moet zijn:
R = 1.25V / I
R = 1.25V /0,1A = 12,5 ohm

Een meer efficiente oplossing is een switching DC-DC converter, die de spanning zo dicht mogelijk bij de gewenste laad-spanning van de accu brengt. Echter dat zijn weer niet heel erg makkelijke dingen om zelf even in elkaar te zetten en als module kunnen die dingen nogal prijzig zijn (10-30 euro)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:18

SalimRMAF

SpaceX - 4K

TD-Er, bedankt voor je uitleg.
offtopic:
Wel grappig, je icon; net de auto van mijn pa zijn kilometerteller precies de 194,000,- KM zien passeren. >:)

Volgens mij heeft de fabrikant de weerstandjes er standaard inzitte. Die heb ik verwijdert, maar ik heb ze nog wel. Ze zien er als volgt uit;

Afbeeldingslocatie: http://img504.imageshack.us/img504/7593/testra4.jpg

Ik zie dat de (bruine) weerstand alleen nodig is voor de LED. De wat grotere (zwarte) weerstand heeft effect op de output. Dus moet ik alleen de zwarte weerstandje koppelen?

@CanonG1:

Met mijn PC bedoel ik ook de rest van de Desktop; Monitor, speakers etc. Mijn PC heeft een Zalman ZM600-HP voeding; "80+-rendement" Dat zit dus wel snor. Mijn videokaart, een nVidia 9800GTX+ zuigt het meeste stroom. }:| Helaas...

De kinderen zijn allemaal volwassen. Ik ben er een van (25,22,19,17) 4 Kamers met ieder een TV.

Ik denk dat onze wasmachine een van de boosdoeners is. Samen met de oven; een keer zette ik de oven op zijn hoogst. De zekering switchte zichzelf uit! :D De draai-schijf draaide echt als een tierelier... De wasmachine is ooik best oud.

En ja, ik heb alles gemeten met een Energiemeter. :)

De meeste apparaten hebben een aan/uit schakellaar. Die doen we snachts dus helemaal uit; 0 watt verbruik. Daaronder horen mijn PC en de TV en toebehoren beneden ook. Alleen de Klik-aan/uit systeem, en een paar andere apparten (waaronder koelkast, A+) verbruiken dan nog stroom. De energiemeter is wel handig trouwens. Voor 9 euro gekocht bij de Praxis ee jaar geleden.

Der is 1 lid in de familie die alles graag aanlaat. Dat zijn haar TV, der Laptop en haar bureaulamp. 35+40+20=~100 watt. dat 5 uur lang is een halve kilowatt. Niet veel dus.

[ Voor 66% gewijzigd door SalimRMAF op 05-10-2008 18:05 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

ericplan schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 11:59:
Zijn er mensen die links hebben naar fabrikanten/leveranciers van consoles voor PV-panelen bij voorkeur in NL? Mijn (toekomstige) leverancier heeft een platte plaat aluminium omgezet waarbij de onderzijde en bovenzijde van het paneel aan bevestigd wordt. Het lijkt me dat hierdoor veel krachten op het paneel komen te staan. Bovendien heb ik m'n vragen bij de constructieve sterkte, bijvoorbeeld bij flinke wind of sneeuwbelasting. Er is niet zoveel kracht voor nodig om een plaat aluminium te laten knikken.
|
|___|
Hierboven een doorsnede van de omgezette plaat. Onderin komt de ballast, erop een Suntech 200Wp paneel van 100 x 150 cm (portrait)
De plaat is echt alleen maar omgezet op de bovengenoemde hoeken en aan de bovenrand, om bevestiging van het paneel mogelijk te maken.
Die zijn speciaal ontworpen door Oskomera. Heeft "nogal" wat ervaring in de business. Die "consoles" (eig. verkeerd woord, die gebruiken we liever voor de kunststof bakken die nu door Ubbink/Centrosolar worden verkocht), zeg maar "frames" worden massaal op Belgische daken gezet door Oskomera...

Zit wel goed, dus, denk ik. Ik heb zelf - gaia zei dank - open frames die destijds door NUON zelf in opdracht zijn gemaakt voor het Sunpower project (1999-2001), doen het prima. Begin liever niet (meer) aan dichte bakken, veel te hoge temperatuurbelasting van de modules. Laat de wind lekker tussen de panelen door spelen, prima voor omzettingsefficiëntie van de cellen/modules (indien kristallijn).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Bedankt voor de naam, even googlen levert me de site van de oskomera (en de pagina op Olino van Niels) op en de naam van het produkt, de "Lightbox" Op het produktblad van de lightbox staat dat ze 10 jaar garantie geven, dat stelt me enigzins gerust. Nu alleen nog even vragen of het geen namaak is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

ericplan schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 19:32:
Bedankt voor de naam, even googlen levert me de site van de oskomera (en de pagina op Olino van Niels) op en de naam van het produkt, de "Lightbox" Op het produktblad van de lightbox staat dat ze 10 jaar garantie geven, dat stelt me enigzins gerust. Nu alleen nog even vragen of het geen namaak is.
Niet altijd even duidelijk, maar het onder aan deze (tweakers) pagina weergegeven Sunkit pakket komt dus ook van Oskomera...

http://www.sunkit.nl
http://www.oskomera.nl/osps_products.php?wmid=1

Installatiegegevens met foto van Niels zijn installatie (incl. foto met Oskomera frames) zie:
http://www.sonnenertrag.eu/detail.php?pk=2206

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Onderstaand ziet er zeer interessant uit.
Schotland gaat onderwatermolens aanleggen.

http://www.nu.nl/news/177...rmolens%27_aanleggen.html

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:55
TD-er schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 13:32:
Een PC die 250 Watt idle gebruik is _niet_ zuinig.
Dat klopt inderdaad, ik heb de mijne tot 90W ofzo terug weten te brengen (door CPU freq. reductie o.a.), maar tijdens gamen zit die alsnog wel op 250W.
Gemiddeld zou je op zo'n 100 Watt moeten kunnen uitkomen (met een inefficiente voeding, zonder Active PFC, zit je echter al gauw op 140-150Watt voor hetzelfde systeem)
Als ik het goed lees, lijk je te denken dat Active PFC de efficientie verbetert t.o.v. passive PFC (of geen PFC). Dat is niet het geval. Active PFC brengt cos phi dichter bij 1, maar dat is, zoals jij volgens mij wel weet, boeiender voor het energiebedrijf dan voor jezelf. De efficientie wordt door Active PFC iets verlaagd.

Het helpt voor een computer die 8+ uur per dag aan staat wel om een goede 80%+ efficientie voeding te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-10 21:20
[...]

Yep, ik heb bijna alles gemeten hier thuis.. kom er echt niet uit wat zoveel stroom slurpt. :X

Gezin van 6 mensen. 2 Ouders, 4 Kinderen. 1 PC, 3/4 TV's (Waaronder 32"LCD-TV met bijbehorende versterker, DVD-spelers etc.), Gamingconsoles, 360, PS2, PSP, 3n 6 mobiele telefoons. 3 Laptops, Wasmachine, Koelkast, Magnetron, Electrische waterkoker, 3 Stofzuigers, en een Electrische oven.

Ik heb bijna alles gecontroleerd;

Mijn PC komt uit rond de 1KW/h per dag.
Woonkamer-verbruik; 2KW/h
Verlichting: Allemaal spaarlampen/LED's: 0,5KW/h
Modem/Router: 24/7: Onbekend
Wasmachine: 1Kwh/ dag
Overige laptops 0,5KW/h
Stofzuigen: 0,5Kw/h

Dat is zo een beetje wat ik heb kunnen meten. Ik ben zo zuinig mogelijk bezig. Ik kan niet stoppen met stofzuigen etc. Ook mijn TV heb ik voor altijd gewoon nodig. Ik heb al veel geld uitgegeven aan mijn kamer, die echt superzuinig is; behalve de PC, terwijl ik zelfs mijn (game)-PC zo heb geconfigureerd dat hij heel zuinig is. (2500 Euro 250Watt Idle))

Mijn kamerverlichting bestaat uit LED's en spaarlampen. Dit heeft me 100 Euro gekost.

Enkele andere stiekeme verbruikers zijn koel en vries apparatuur, 0,5 kWh/dag als ze niet al te nieuw zijn. Verder kan een vloerverwarmingspomp voor een middelgroot tot groot huis wel 2 kWh per dag verbruiken. Ook een HR combiketel kan tijdens het stookseizoen makkelijk 1 kWh/dag gebruiken (pomp+ventilator).

Stel dat je (net als wij) 2 koelkasten en een diepvries hebt, vloerverwarming en een HR-ketel dan heb je al weer 4,5 kWh van je dagelijkse verbruik gevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Is onderstaande pc van Dell misschien iets, verbruikt 65 watt.

http://www.computeridee.nl/nieuws.jsp?id=2326050

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

65 is wat veel, mijn laptop doet 11,3 full load en minder dan een watt idle.
mijn athlon64 venice trowuens ook onder de 32 watt....

en dan dit :
http://www.nu.nl/news/177...teren_in_wind_op_zee.html

het lijkt polderpv wel ! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Wilke schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 21:23:
[...]

Als ik het goed lees, lijk je te denken dat Active PFC de efficientie verbetert t.o.v. passive PFC (of geen PFC). Dat is niet het geval. Active PFC brengt cos phi dichter bij 1, maar dat is, zoals jij volgens mij wel weet, boeiender voor het energiebedrijf dan voor jezelf. De efficientie wordt door Active PFC iets verlaagd.

Het helpt voor een computer die 8+ uur per dag aan staat wel om een goede 80%+ efficientie voeding te kopen.
Inderdaad, de functie van een (A)PFC voeding is dat 'ie een cos-phi van nagenoeg 1 probeert te krijgen. (ook handig als je je PC aan een UPS hebt hangen)
Maar het is wel zo dat een voeding zonder (A)PFC in de praktijk een stuk minder zuinig is dan de voedingen met.
Mijn eigen ervaring is dat de voedingen van Coolermaster met Active PFC een stuk zuiniger zijn dan hun voedingen met passive PFC en daarnaast zijn die Active-PFC-voedingen vaak een stuk beter uitgerust en nauwelijks duurder, dus vandaar dat ik een degelijker voeding aanraad. (zie ook mijn sig ;) ) Sterker nog, als je PC meer dan 8 uur per dag aanstaat heb je die meerprijs er vaak al binnen een jaar uit aan elektriciteit-kosten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Verwijderd schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 22:37:
65 is wat veel, mijn laptop doet 11,3 full load en minder dan een watt idle.
mijn athlon64 venice trowuens ook onder de 32 watt....

en dan dit :
http://www.nu.nl/news/177...teren_in_wind_op_zee.html

het lijkt polderpv wel ! ;-)
Ja bij pc's is heel wat zuinigs op de markt, maar je moet wel net weten hoe/wat. AMD Geode (verouderd al, maar voor kantoorwerk zat) is ook zeer zuinig, die kleine netbookjes tegenwoordig ook. Maar ja, gamebakken en zuinig..mijn vorige was 125watt full load, huidige zit rond 200..helaas is sneller tot nu toe bij veel chips en gpu's alleen maar meer verbruik..goed in de gaten houden en meten dus!

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

[...]

Ik krijg de indruk dat de tv's en de pc's de hele dag aanstaan, ga wat vaker buiten voetballen met je kinderen ;)
en als je tv kijkt, hoeft toch niet je hele stereo-surround-set aan te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
ericplan schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 11:59:
|
|___|
Ik ben dan 'degene' van OliNo (en die van de duitse zonne-site genoemd door Polderboy) met die metalen platen van Oskomera/sunkit.
Het betreft overigens RVS plaat wat gezet/gebogen is. Montage per paneel omvat 4 boutjes/moertjes (ik meen M10 maat).
De ballast houdt het geheel goed op zijn plek, en de stormen van januari 2006 (en latere stormen) hebben ze allen zonder verschuiven overleefd. Gelukkig zit er wel wat flexibiliteit in het geheel, wat natuurlijk schokken/klappen van de windvlagen doet dempen.
Meer zie/lees je ook op m'n site verder.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Zo, een isolatiescan/offerte aangevraagd via Nuon, ben benieuwd wat ze me gaan vertellen en wat de kosten gaan zijn (aka: aderlating vs betaalbaar). Ondertussen even kijken of ik kan nagaan wat een gemiddelde isolatieoverhaul kost, wel vergelijkingsmateriaal erbij halen natuurlijk.

Heb zelf het sterke vermoeden dat als er sprake is van een fatsoenlijke spouwmuur, spouwmuurisolatie samen met vloerisolatie de meeste winst geeft. Denk toch dat er heel wat warmte dwars door de muren heen verdwijnt, vooral op de bovenverdiepingingen. We zullen eens zien :)

-aanvulling-
En het werkt 2 kanten op: warmte buitenhouden in de zomer = lekker koel huis.

[ Voor 7% gewijzigd door 2Dutch op 06-10-2008 11:42 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
2Dutch schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 11:37:
Zo, een isolatiescan/offerte aangevraagd via Nuon, ben benieuwd wat ze me gaan vertellen en wat de kosten gaan zijn (aka: aderlating vs betaalbaar).
Hopelijk wil je de resultaten van die scan hier ook posten, ik wil na het komende stookseizoen (ons eerste in dit huis) ook aan de isolatie gaan werken, en ik wil zoveel mogelijk informatie vooraf hebben verzameld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

CanonG1 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 11:43:
[...]
Hopelijk wil je de resultaten van die scan hier ook posten, ik wil na het komende stookseizoen (ons eerste in dit huis) ook aan de isolatie gaan werken, en ik wil zoveel mogelijk informatie vooraf hebben verzameld.
Maar natuurlijk :) We moeten zelf ook even bekijken of we het nog dit jaar gaan doen (ons eerste stookseizoen ook) of het verschuiven naar volgend jaar, dat heeft vooral te maken met de centjes natuurlijk. Ik merk dat ons huis namelijk nu al vrij fors afkoelt, dus ik heb het zelf dan liever meteen goed gedaan. Gas is immers het grootste stuk van je energierekening, dus daar is besparing mogelijk. Het plan is om dan per maand geld weg te leggen (de besparing) om ons huis nog meer eco te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik twijfel nog over zo'n scan.

Eigenlijk het enige waar ik nieuwsgierig naar ben is een "hitte / infrarood" foto ( cq foto's ) van mijn huis. Dan weet ik waar de problemen zitten waar ik aandacht aan moet besteden.

spouwmuur isolatie heeft bij mij nauwelijks zin. Ik stook alleen om de benedenverdieping te verwarmen. En daar heb ik geen spouwmuur. De gehele voor en achtergevel beneden bestaat namelijk uit hout + glas. Daar heb ik zelf alles al zoveel als mogelijk geisoleerd.

Tijdens een renovatie van onze voor en achtergevel heb ik gezien dat overal netjes 6cm schuimisolatie tussen zit. En 1 stuk heb ik zelfs extra kunnen isoleren ( 10cm steenwol ) omdat daar een extra radiator op is gehangen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Het is een gratis advies, het kost me alleen tijd. Maar er zijn genoeg woningen waar het geen zin heeft of weinig zin heeft, zoals in jouw situatie.

Niet alles is eenvoudig aan te passen, van enkelsteens naar een spouwmuur bijvoorbeeld is lichtelijk ingrijpend :P Maar als ik zie hoeveel mijn ouders in hun 1932 woninkje verstoken (vergelijking met het oppervlak waarop ze wonen) en vooral hoe oncomfortabel het daar is bij hitte en kou..poeh..nou dan had ik allang de woningbouw bestookt (pun intended) met verzoeken tot een beetje modernisering van het geheel! Nergens dubbel glas ook :( Een hel was dat op mijn 9m2 kamertje..mijn CRT was mijn verwarming jarenlang..en mijn rolluiken mijn 2e beste vriend :P

Maar goed, je moet er maar tijd en moeite in willen steken en het geheel moet wel rendabel zijn om uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb toch het gratis advies aangevraagd. Mijn huis is van 1978. Ik heb in elk geval vloerisolatie en dakisolatie. Alhoewel bescheiden ( paar cm max ).

Misschien dat het toch uitkan om extra te isoleren.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
2Dutch schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 12:29:
Het is een gratis advies, het kost me alleen tijd. Maar er zijn genoeg woningen waar het geen zin heeft of weinig zin heeft, zoals in jouw situatie.

Niet alles is eenvoudig aan te passen, van enkelsteens naar een spouwmuur bijvoorbeeld is lichtelijk ingrijpend :P Maar als ik zie hoeveel mijn ouders in hun 1932 woninkje verstoken (vergelijking met het oppervlak waarop ze wonen) en vooral hoe oncomfortabel het daar is bij hitte en kou..poeh..nou dan had ik allang de woningbouw bestookt (pun intended) met verzoeken tot een beetje modernisering van het geheel! Nergens dubbel glas ook :(
.........
Hier in een dorp verderop heeft de woningbouwvereniging letterlijk 3 blokken (totaal ca 30 woningen) voorzien van nieuwe buitengevel, 10cm glaswol spouwmuur en dakisolatie. Huidige bewoners mochten kiezen : kleine erker voor aan de straat erbij, of openslaande tuindeuren. Uiteraard is de electrische installatie ook 'vernieuwd'.
Zal wat kosten, maar dat zal de bewoner(s) wel gaan merken bij volgende huurverhoging. Besparing voor bewoners is IMHO de stookkosten op gas (uiteraard waar nodig is ook HR-ketels geplaatst).
dus t kan wel.... :+

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

NielsTn schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 13:50:
[...]
Zal wat kosten, maar dat zal de bewoner(s) wel gaan merken bij volgende huurverhoging. Besparing voor bewoners is IMHO de stookkosten op gas (uiteraard waar nodig is ook HR-ketels geplaatst).
dus t kan wel.... :+
Ja meestal wordt de huur dan zover omhoog gegooid dat het per saldo niet zoveel meer boeit :X Maar goed, an sich moeten ze het redelijk verhogen, de huurder daarna is vaak de sjaak. Terwijl ik zoiets heb van: je woning moet gewoon comfortabel zijn, nou, ik ken genoeg huurwoningen waar het woord comfortabel ver te zoeken is :P Maar ja, mensen willen niks veranderen want dat kost meer huur..tis maar waar je prio ligt..en hoe groot je mond is. Maar het zou uit milieu oogpunt echt wel rendabel zijn om een hoop oude tochtige woningen eens van wat glaswol te voorzien ja, tis nog ongezond ook, tocht op je spieren..brrr. Maar let wel, wel ventileren he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:36
Bij controle van mijn 1ste jaarnota van Eneco bleek dat er onterecht geen korting energieheffing berekend is. Dit scheelt op jaarbasis toch weer € 199,- . Aangezien dit bij de vorige eigenaar (mijn ouders) ook niet berekend is, is mijn vraag: hoeveel jaren kan ik eigenlijk nog terug vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 11:09:
[...]

Ik ben dan 'degene' van OliNo (en die van de duitse zonne-site genoemd door Polderboy) met die metalen platen van Oskomera/sunkit.
Het betreft overigens RVS plaat wat gezet/gebogen is. Montage per paneel omvat 4 boutjes/moertjes (ik meen M10 maat).
De ballast houdt het geheel goed op zijn plek, en de stormen van januari 2006 (en latere stormen) hebben ze allen zonder verschuiven overleefd. Gelukkig zit er wel wat flexibiliteit in het geheel, wat natuurlijk schokken/klappen van de windvlagen doet dempen.
Meer zie/lees je ook op m'n site verder.
Bedankt voor de info, de leverancier heeft me vandaag de montagehandleiding toegezonden, daar is inderdaad sprake van de Lightbox, hoewel de tekst spreekt van geanodiseerd aluminium in tegenstelling tot jouw versie.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk ook eens naar clickfit en flatfix,
ik ben daar erg happy mee, simpel goed en goedkoop.

http://www.click-fit.nl/
(esdec.nl verkoopt het)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:09
Vandaag in het Lidl krantje gezien: Energiemeter. Als omschrijving staat oa bij: efficiëntiefactor in ampère. Zou dit apparaat werkelijk de Cosphi meten voor €11,99?

Zie http://www.lidl.nl/nl/hom...o.20081013.p.Energiemeter

[ Voor 17% gewijzigd door Mistraller op 07-10-2008 00:00 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
2Dutch schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 10:25:
[...]

Ja bij pc's is heel wat zuinigs op de markt, maar je moet wel net weten hoe/wat. AMD Geode (verouderd al, maar voor kantoorwerk zat) is ook zeer zuinig, die kleine netbookjes tegenwoordig ook. Maar ja, gamebakken en zuinig..mijn vorige was 125watt full load, huidige zit rond 200..helaas is sneller tot nu toe bij veel chips en gpu's alleen maar meer verbruik..goed in de gaten houden en meten dus!
Ik heb zelf ook rigoreus gesneden in het PC verbruik thuis. Alle PC's zijn verkocht en vervangen door laptops (2). Verder haal ik elke nacht het AP van de stroom. Alleen de Livebox blijft aan, anders kunnen we niet gebeld worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

flitspaal.nl schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 13:07:
Ik heb toch het gratis advies aangevraagd. Mijn huis is van 1978. Ik heb in elk geval vloerisolatie en dakisolatie. Alhoewel bescheiden ( paar cm max ).

Misschien dat het toch uitkan om extra te isoleren.
Moet je dan geen klant zij bij de Nuon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Mistraller schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:50:
Vandaag in het Lidl krantje gezien: Energiemeter. Als omschrijving staat oa bij: efficiëntiefactor in ampère. Zou dit apparaat werkelijk de Cosphi meten voor €11,99?

Zie http://www.lidl.nl/nl/hom...o.20081013.p.Energiemeter
Gezien de omschrijving heb ik daar niet echt veel vertrouwen in, maar voor de prijs zou het technisch wel kunnen.
Mischien dat ik 'm wel even haal om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hjs schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 09:16:
[...]

Moet je dan geen klant zij bij de Nuon?
Dat ben ik 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik wil een regenton, maar nieuw zijn die dingen bespottelijk duur. Nu kan ik voor bijna niks (een zak koeken) aan een grote ton komen, maar die heef geen aftapkraan, aansluiting voor regenpijp en overloop e.d. Een gat in het vat zagen of knippen zal me wel lukken, maar ik vraag me af: zijn zaken als aftapkranen en zo gewoon los te koop in de bouwmarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Ik ben even "lost" bij het bedenken van de juiste installatie van de 4 collectoren en 2 boilers die we op het oog hebben.

Zaken die vast staan:
- 4 collectoren: 2 west en 2 oost, onafhankelijk van elkaar aan te sturen
- 2 boilers van 200 liter. Dit is vanwege de beschikbare hoogte bij ons op zolder. De boilers die aangeboden worden hebben 2 spiralen. Onderste voor de collectoren. Inhoud van de boiler is dan tapwater.
- een nog te kiezen nieuwe ketel

Wat we tot nu toe bedacht hebben is dat beide boilers door de collectoren op temperatuur gebracht moeten worden. Eerst de eerste (primaire) dan de tweede (secundaire). De secundaire boiler wordt in serie gezet met de primaire boiler. Dus als er warm water getapt wordt wordt dat uit de primaire boiler gehaald. De primaire boiler wordt bijgevuld vanuit de secundaire boiler.

Waar ik nu vooral mee zit is met het bijstook versus doorstroom verhaal. Ik kreeg de indruk dat de boiler geschikt was als indirect gestookte boiler. Kan ik die bovenste spiraal ook gewoon op de combi-ketel aansluiten als doorstroom optie, of is er gegronde reden om aan te nemen dat de boiler daar niet geschikt voor is??? Ik heb bijvoorbeeld ook ergens doorstroomboilers apart aangeboden gezien van cv/indirect gestookte boilers, maar wat is het verschil tussen beiden?

En hoe zit het met een indirekt bijgestookte boiler met het CV-water? Ik wil de in de boiler opgeslagen warmte ook gebruiken voor (voor)verwarming van het CV-water. De "solo" ketels die ik tot nu toe gezien heb zijn in staat om te switchen tussen cv-systeem (huisverwarming) en boiler warmtewisselaar (bijstook boiler) met behulp van een driewegklep. Maar ik zie nog even niet hoe ik dus de warmte uit de boiler overbreng op het CV-water.

Moeilijk, moeilijk, hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:59
CanonG1 schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 21:49:
Ik wil een regenton, maar nieuw zijn die dingen bespottelijk duur. Nu kan ik voor bijna niks (een zak koeken) aan een grote ton komen, maar die heef geen aftapkraan, aansluiting voor regenpijp en overloop e.d. Een gat in het vat zagen of knippen zal me wel lukken, maar ik vraag me af: zijn zaken als aftapkranen en zo gewoon los te koop in de bouwmarkt?
Wij hebben hiervoor een gebruikt wijnvat. Aansluiting (met overloop) en kraantje gewoon gekocht bij bouwmarkt/tuincentrum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
RikTW schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 21:57:
Wij hebben hiervoor een gebruikt wijnvat. Aansluiting (met overloop) en kraantje gewoon gekocht bij bouwmarkt/tuincentrum
Kijk! Zaterdag sta ik bij Gamma en als die het niet heeft rijd ik door naar het lokale tuincentrum. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Maar ik zie nog even niet hoe ik dus de warmte uit de boiler overbreng op het CV-water.

gewoon de cv op een gesloten warmtewisselaar circuit aansluiten, ik zou daarvoor de 1e boiler gebruiken.
in de qsolar(3 circuits 1 boiler) zit de cv in het midden, de hr bovenin(hot top) en de collector onderin.
warm water stijgt naar de top, temperatuursverschillen tussen top en bottom hier van wel 60c zijn heel normaal.
http://van.wijk.net/pvt/combisolar.jpg

(ik ga ook voor de regenton, ramen(auto) wassen met regenwater geeft geen gezeik met vrouwlief over strepen, verder heb ik een vijver en die lust wel wat regenwater)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2008 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:59
Ik kreeg trouwens laatst een brief van Besseling dat ik in aanmerking kom voor de "zonnesteek-" subsidie. Uit de brief bleek ook dat je gewoon ieder ander systeem aan kunt schaffen en installeren door wie je wilt (in tegenstelling tot wat mij door hen verteld werd ;)). Helaas heb ik op dit moment totaal geen tijd om nog offertes te gaan vragen. Bovendien weet ik nog niet precies hoeveel ruimte we op ons dak overhouden omdat we van plan zijn een dakkapel te laten plaatsen. Jammer maar helaas op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@Joba
Als ik het goed begrijp, heb je zo 400 liter leiding/tapwater in vooraad.
Dat is een hele berg legionella.

Mijn advies is, gebruik de beide 200 liter-inhoud als terugloopvat.
Water van onderuit, door de collector en dan bovenin terug.
Warm tapwater door de bovenste warmtewisselaar.
Verwarming retourleiding via een driewegklep, direct of via de onderste warmtewissellaar.

Let bij driewegkleppen op de maximale werktemperatuur.
Er zijn diverse (Honeywell) exemplaren die maar tot 85 graden bruikbaar zijn.

Bij de pomp moet je oppassen dat hij niet droog kan lopen.
En vergeet het overdruk ventiel (direct na de pomp) ook niet.

Als je de boel zo aansluit, kun je de warmtewisselaars van beide boilers in serie zetten.
Het te verwarmen water gaat eerst door de secundaire en daarna door de primaire boiler.
Je hoeft zo ook zo min mogelijk met 3-weg kleppen te doen, zeker in het tapwater is dat een pré.

[ Voor 17% gewijzigd door guus.assmann op 08-10-2008 00:02 . Reden: stukje toegevoegd ]

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Joba schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 21:55:
Ik ben even "lost" bij het bedenken van de juiste installatie van de 4 collectoren en 2 boilers die we op het oog hebben.

.....hele grote knip......

Moeilijk, moeilijk, hoop dat jullie me verder kunnen helpen!
het verhaal wat je hier schetst lijkt akelig op 1 van de systemen die Sunsystems aanbiedt. Kies producten op hun site daarna Besturing uitgebreid en dan schema van systeem 3. . Dit systeem werkt overigens met 1 grote collector en geen oost/west systeem. Dat zou je denk ik kunnen oplossen met en tweede systeembesturing?

Over legionella zou ik me niet zo druk maken. Hoe dan ook wordt al je water nog eens naverwarmt tot 60/65 graden door je CV ketel. Dus legionella gaat hardstikke dood daarin.

Vertrouw je het toch niet dan kan je ervoor kiezen om de tweede warmtewisselaar te gebruiken voor je warmwater aansluiting. Het water in je boiler blijft dan altijd gescheiden van je water in je tapcircuit.
Wil je dan je CV installatie er ook op aansluiten dan heb je dus nog wel een derde warmtewisselaar nodig.

Overigens. Waarom zo ontzettend ingewikkeld met twee boilers? Kan je niet 1 grote kwijt? Ik krijg zelf straks een 300l boiler met afmetingen 60cm diameter en 171cm hoogte. Wat voor afmetingen kan je kwijt?

Het aansluiten van je CV installatie gebeurd met een drieweg klep, twee sensoren, en een regelinstallatie.

In het kort.

Op de retourleiding van je CV installatie zet je een driewegklep. Je zet tevens op deze retourleiding een temperatuursensor. In je warmtewisselaar van je boiler zet je ook een temperatuursensor.

Wanneer het water van je retourcircuit kouder is dan de temperatuur in je boiler dan laat de driewegklep het water eerst door de boiler stromen voordat het je CV installatie weer in gaat.

Wanneer het water in je retourcircuit warmer is dan de temperatuur in je boiler dan gaat de driewegklep in een andere stand en gaat het water meteen naar je CV installatie. Het heeft in deze situatie geen nut om je water eerst door je boiler te halen.

De meeste winst haal je dus in dit systeem als de temperatuur van je retourleiding relatief laag is. Des te lager des te beter zelfs :) Des te groter is de kans namelijk dat je boiler in de wintermaanden nog wat warmte bevat.

ZOiets ongeveer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Uit de brief bleek ook dat je gewoon ieder ander systeem aan kunt schaffen en installeren door wie je wilt (in tegenstelling tot wat mij door hen verteld werd ).

en hoe denk je dat dat daar komt in die brief ? ;-)
ik heb 1Kwp besteld bij esdec, (lekker cheap, vast van een palletje sde afwijzer) en krijg op 650Wp daarvan dus de subsidie.
maximeer altijd je subsidie, das rendement, en tevens minder uitstoot, wat nog wel eens word vergeten,
en ik heb het dan niet alleen over co2.deze set komt ook nog eens in aanmerking voor sde, en laat hem pas in 2009 uitleveren, want dan start de sde 2009. opbrengst zou nu toch niet zoveel zijn.
kortom, 1kwp erbij met gemeentelijke subsidie, sde fahig.
ik denk dat je wel degelijk nog kunt gaan shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Knapt binnenkort de zonnecel-zeepbel?
Volgens Kyocera wel zie onderstaand bericht.

http://www.powermanagementdesignline.com/news/210604621

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pukkeltje denk ik....

Energieprijs stijgt buitensporig
Tot die tijd adviseren we rekening te houden met een substantiële kostenstijging vanaf 2009. Speculatie overheerst De hoge energieprijzen worden vooral ...

vakblad tuinders, waar jij en ik van eten....laat maar bubbelen, het is goed,
Hoge energieprijzen stimuleren investeringen in energiebesparing

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2008 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wat ze bedoelen te zeggen bij Kyocera is dat er over een paar jaar zoveel capaciteit is om zonnepanelen te produceren dat ze onder de prijs moeten verkopen om niet met voorraad te blijven zitten.
Zou best eens kunnen als je zo her en der leest hoeveel produktielijnen er uit de grond worden gestamt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 19:29:
pukkeltje denk ik....

Energieprijs stijgt buitensporig
Tot die tijd adviseren we rekening te houden met een substantiële kostenstijging vanaf 2009. Speculatie overheerst De hoge energieprijzen worden vooral ...

vakblad tuinders, waar jij en ik van eten....laat maar bubbelen, het is goed,
Hoge energieprijzen stimuleren investeringen in energiebesparing
Quote je dit nu ergens van?

Maar het is een goed teken dat er meer en meer concurrentie gaat ontstaan. Dit is niet alleen goed voor de prijzen, maar ook voor de efficiency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, ik was aan het quoten,
voor wie het gemist had :
http://www.nu.nl/news/178...s_om_feestje_AIG-top.html

ik geloof niets meer uit de mond van de verantwoordelijke bestuurders,met pak en krijtstreep en al.
en ga fijn door op de ingezette weg, het klopt gewoon.
je geld in duurzame energie stoppen word steeds verstandiger, maakt niet uit hoe,
maar vooral wel.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2008 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 02-10 09:24

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

[...]

250 watt pc is niet echt zuinig nee, pc waar ik atm aan zit 35 watt

ook ik heb een 50% van de verlichting door leds/spaarlampen vervangen(daar waar het kon, leds geven nou niet echt veel licht), en afgelopen jaar zoveel mogelijk uit proberen te zetten wat iets zou verbruiken, nieuwe 109% CV, minder lang douchen: resultaat: 131 euro teveel betaald bij essent tov vorig jaar(gas iets meer verbruikt). Dus veel moeite voor (naar mijn mening )weinig resultaat
Daarbij gaat ons nieuwe maandbedrag wel van 205 euro naar 241 euro, ik neem aan door de verwachte energieprijsstijging? Ik vind het wel erg veel worden, dus ik ga me eens flink orienteren op zonneboilers

[ Voor 6% gewijzigd door sander817 op 08-10-2008 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 19:47:
Wat ze bedoelen te zeggen bij Kyocera is dat er over een paar jaar zoveel capaciteit is om zonnepanelen te produceren dat ze onder de prijs moeten verkopen om niet met voorraad te blijven zitten.
Zou best eens kunnen als je zo her en der leest hoeveel produktielijnen er uit de grond worden gestamt.
Ik had hierover al wat meer berichten gelezen.
Onderstaande link geeft ook deze signalen af.

http://www.renewableenergyworld.com/rea/news/story?id=53736

Zou erg mooi zijn als de prijs van pv gaat dalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Gelukkig maar, ik dacht al dat je feest gehad had :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Brand bij zonnepanelen

SANTPOORT NOORD - Bij een woning in Santpoort Noord is brand ontstaan bij een van de zonnepanelen op het dak. Omdat een achterbuurman een en ander op tijd zag en de brandweer waarschuwde, kon die snel ingrijpen. De schade is beperkt gebleven tot twee woningen. Of de brand is ontstaan door de zonnepanelen, is niet duidelijk.

http://www.telegraaf.nl/b...d_bij_zonnepanelen__.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-10 20:37

Punkrocker

Mostly harmless

Beetje dure workshop...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
http://www.businesswire.c...0081007005342&newsLang=en

nieuws: Konarka opent 's werelds grootste fabriek flexibele zonnecellen

Vet. Eindelijk. :) Ik ben nu wel benieuwd welk type plastic ze nu hebben gebruikt, zou best het 'normale' P3HT:PCBM kunnen zijn, ik vraag me ook af wat ze bij de transparante electrode hebben gebruikt. Normaal ITO, maar Indium is een nogal zeldzaam element...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Trouwens.

Hoeveel mensen in dit topic kennen de Turby windturbine? ( Savonius type ).

Wat mij opvalt is dat ELKE Turby waar ik langs kom geen productie levert ( ergo totaal niet draait ).

Is dat meer mensen opgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 21:12:
Hoeveel mensen in dit topic kennen de Turby windturbine? ( Savonius type ).
Wel eens op een beurs gezien. Groot. Duur. Start niet vanzelf, moet gestart worden door de generator kortstondig als motor te laten werken.
Wat mij opvalt is dat ELKE Turby waar ik langs kom geen productie levert ( ergo totaal niet draait ).
Ik heb ze nog niet in het wild gezien, maar mag ik een gok doen? Staan de turbines die jij ziet opgesteld op een lage mast, en waarschijnlijk ook nog op het dak van een huis? Als dat zo is ligt daarin het antwoord: laag bij de grond is er slechts weinig windenergie te verkrijgen. Het is vast geen slecht apparaat, maar zoals alle windturbines, onafhankelijk van het type, moeten ze hoog als mogelijk opgesteld worden, pas dan heb je een grote opbrengst. Maar een hoge mast stuit op bezwaren van buren (in de bebouwde omgeving naar mijn mening terecht) en mensen die klagen over horizonvervuiling. Volgens mij is het Nederlands de enige taal die daar een woord voor heeft. Tekenend.

-edit-

Het laatste nieuws op de website is van fabruari 2006... :z

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 09-10-2008 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoc
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-04 17:03

remoc

Q25SC380N

@eric-pvt:
Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 22:33:
gewoon de cv op een gesloten warmtewisselaar circuit aansluiten, ik zou daarvoor de 1e boiler gebruiken.
in de qsolar(3 circuits 1 boiler) zit de cv in het midden, de hr bovenin(hot top) en de collector onderin.
warm water stijgt naar de top, temperatuursverschillen tussen top en bottom hier van wel 60c zijn heel normaal.
http://van.wijk.net/pvt/combisolar.jpg
Als ik je collector bekijk op http://van.wijk.net/pvt/ krijg ik de indruk dat deze op het westelijke dak ligt, en dat het dak ongeveer 45 graden helt. Klopt dat ? Wat voor temperatuur haal je dan vandaag op je qsolar ?

Meten is weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

CanonG1 schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 21:22:
[...]

Wel eens op een beurs gezien. Groot. Duur. Start niet vanzelf, moet gestart worden door de generator kortstondig als motor te laten werken.

[...]

Ik heb ze nog niet in het wild gezien, maar mag ik een gok doen? Staan de turbines die jij ziet opgesteld op een lage mast, en waarschijnlijk ook nog op het dak van een huis? Als dat zo is ligt daarin het antwoord: laag bij de grond is er slechts weinig windenergie te verkrijgen. Het is vast geen slecht apparaat, maar zoals alle windturbines, onafhankelijk van het type, moeten ze hoog als mogelijk opgesteld worden, pas dan heb je een grote opbrengst. Maar een hoge mast stuit op bezwaren van buren (in de bebouwde omgeving naar mijn mening terecht) en mensen die klagen over horizonvervuiling. Volgens mij is het Nederlands de enige taal die daar een woord voor heeft. Tekenend.

-edit-

Het laatste nieuws op de website is van fabruari 2006... :z
Nee,

ik ken er 4. En alle 4 staan uit.

1. Staat bij de ingang van Lelystad Haven, langs het water van het Markermeer. dus volledig vrij. Sinds een paar maanden doet hij helemaal niets. Ook al waait het windkracht 6

2. Staat in Amsterdam op een gebouw vlakbij m'n werk. Deze doet ook helemaal niets

3 en 4. Staan in the middle of nowhere in de provincie Groningen. Ergens midden in een weiland. Beide deden ook helemaal niets terwijl er een stevige bries stond buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij de (gele)flat in amsterdam/schellingwouderbrug/zeeburg staat een turby, en die draait meestal wel.
Als ik je collector bekijk op http://van.wijk.net/pvt/ krijg ik de indruk dat deze op het westelijke dak ligt, en dat het dak ongeveer 45 graden helt. Klopt dat ? Wat voor temperatuur haal je dan vandaag op je qsolar ?
het dak staat net uit het lood, 12 graden zzo-nnw, de collector ligt zw-w, dakhoek 41,2 graden.
de qsolar was vanmiddag om 17:10u 72c, en was gestart op 41c om 11:10u
oude vraag flitspaal : de 3 wegkleppen in de qsolar zijn van honeywell

de qsolar doet het vreselijk goed, maar ik begin hem na 2 jaar pas te snappen,
zoals nu vandaag, de kachel aan op 22c, vanaf 15:00u heeft de combi zijn werk gedaan,
en is het huis lekker warm, en buiten 4c. gas verbruik is 0,00.
kamertemperatuur nu om 22:40u 20,2 c

http://van.wijk.net/pvt/gas.jpg
je moet dus blijkbaar met een combi en wat zon smiddags gewoon je thermostaat op 20+ zetten.
het gaat al stukken beter dan vorig jaar en factory default.
de collector was eerder hopeloos te groot,
na 1 jaar en 2 hotfills op was en afwas, ging dat al beter,
en nu ik de verwarming beter snap en inregel, is ie prima zo, die 5m2.

een vlakke plaat collector is nog steeds rond van binnen in de bak,
het zogenaamde rendementsverlies wat ik zou krijgen, merk ik helemaal niet.
vooral in de kuststreek is avondzon op een west collector, precies wat ik nodig heb.

mijn loodgieter heeft ook een qsolar (hij is atag dealer) een 38kw sc200,
maar een kleinere collector op het zuiden.
een west collector en 5m2 doet het beter, zeker op het moment dat er vraag is (later op de dag)
de combi cv functie doet het zelfs beter en langduriger in de namiddag, omdat savonds je huis warm moet zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2008 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik het het voor mekaar gefietst om op een atom z500 cpu,
een corsair 8gb usb stick, en wat ssd flash een servertje te bouwen,
die nu slechts 13,3 watt <all in full load> doet.(5,3 idle)
mijn gigabit switchje en adsl modem zitten ook op de laptop voeding.

volgens mij de zuinigste webserver van nederland, en alle energie volledig zelfopgewekt.
bij stroomuitval een runtime van 6 uur en 13 minuten op 4400mah
mijn website en mail draait erop, en verschil zie je niet, behalve de access time, die is flink hoger met ssd.

http://www.tomshardware.c...ntel-atom-cpu,1947-3.html
(The Atom Z500 has a TDP that varies between 0.85 W (for the 800 MHz version without HyperThreading) and 2.64 W (for the 1.86 GHz model with HyperThreading enabled). )

morgen eens proberen om er 2 virtuele servers op te draaien,
das lachu, dan is het 2,5 watt per server idle.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2008 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:46:
bij de (gele)flat in amsterdam/schellingwouderbrug/zeeburg staat een turby, en die draait meestal wel.
Ik fiets daar 2x per dag langs (naar en van werk vanuit ijburg); de dagen dat die draait de het afgelopen jaar kan ik op 1 hand tellen.
Als hij draait is hij binnen 2 dagen weer stuk.

Mooie constructie alleen denk ik dat het te licht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:09:

volgens mij de zuinigste webserver van nederland, en alle energie volledig zelfopgewekt.
mijn website en mail draait erop, en verschil zie je niet, behalve de access time, die is flink hoger met ssd.

(The Atom Z500 has a TDP that varies between 0.85 W (for the 800 MHz version without HyperThreading) and 2.64 W (for the 1.86 GHz model with HyperThreading enabled). )

Hmm klinkt interessant. Heb je ook foto's, schema's, linkjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sure,

http://download.advantech.../1-2QU0M4/SOM-6760_DS.pdf

ik heb wel een engineering release,
en of ie x64 doet weet ik niet (zo even proberen)

ik heb mijn oude vaio laptop voeding erop,
hij accepteerd 12 - 19,3 volt.(3A max)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:46:
de qsolar doet het vreselijk goed, maar ik begin hem na 2 jaar pas te snappen,
zoals nu vandaag, de kachel aan op 22c, vanaf 15:00u heeft de combi zijn werk gedaan,
en is het huis lekker warm, en buiten 4c. gas verbruik is 0,00.
kamertemperatuur nu om 22:40u 20,2 c

http://van.wijk.net/pvt/gas.jpg
Als ik jou verhalen altijd lees, moet ik altijd wel lachen om reacties van de 'grote'CV leveranciers als je zegt op zoek te zijn naar een zonneboiler die ook je CV kan verwarmen, iedereen geeft aan dat het onzin is, omdat de winter te weinig zon zou zijn... klopt natuurlijk wel, maar ja, die voorjaar en najaar he :)

Een verklaring waarom de QSolar hoger in prijs lijkt te liggen dan een tijdje geleden, kan ook te maken hebben met een reactie van Daalderop (de enige die ik nog heb kunnen vinden die ook een kant en klaar systeem heeft/had...):
De MutiSolar is uit het productiescala gehaald in verband met tegenvallende prestaties. Dit is logisch te verklaren. Een cv toestel wordt het meest aangesproken in de winter. Dit is de periode waar de minste zonuren per dag zijn. Tevens is het rendement van een los cv toestel in combinatie met een MonoSolar systeem beter dan een MultiSolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Een beetje de makke van zonneboilers; op het moment dat ze het minst nodig zijn (in de zomer) kunnen ze het meeste energie produceren. In de winter is het dan juist helaas weer andersom.

Voordeel van PV systemen is dat de energie "algemeen" is, en ook voor andere dingen gebruikt kan worden, naast het verwarmen van water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Roamor schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 11:21:
Een beetje de makke van zonneboilers; op het moment dat ze het minst nodig zijn (in de zomer) kunnen ze het meeste energie produceren. In de winter is het dan juist helaas weer andersom.

Voordeel van PV systemen is dat de energie "algemeen" is, en ook voor andere dingen gebruikt kan worden, naast het verwarmen van water.
Daarom is/wordt mijn collector "over"gedimensioneerd. Ik wil niet alleen op de top dagen in juni/juli/augustus "gratis" heet water hebben maar over een veel groter gedeelte van het jaar.

Als ik puur energietechnisch ga kijken zou ik vanaf half maart t/m half oktober niet hoeven naverwarmen. In de zomer betekent dit wel dat m'n zonneboiler wat vaker in stagnatie gaat. Dat is dan niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wat ik me nog steeds afvraag, is het niet mogelijk om het overschot aan warmte van de zonneboiler terug te leveren aan de stadsverwarming?
Een warmtewisselaar werkt toch twee kanten op lijkt me, alleen die digitale GJ meter kon wel eens tegenstribbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Weet iemand trouwens hoe je hier inlogt op dit forum?
Telkens als ik een reactie plaats moet ik achteraf inloggen om het te bevestigen.
Op de index pagina zie ik ook nergens een inlogscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Speksteenkachel schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 13:37:
Weet iemand trouwens hoe je hier inlogt op dit forum?
Telkens als ik een reactie plaats moet ik achteraf inloggen om het te bevestigen.
Op de index pagina zie ik ook nergens een inlogscherm.
Rechtsboven onder het knopje MyTnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even niet duurzaam :

al die installateurs verkopen je liever gietijzer, lekker bekend.
iemand wel eens gedacht aan een mega moesson douchekop ? (totaal niet spaarkop) op je te grote zonneboiler, en nog ben je beter bezig dan de buurman....(die douched op gas)
en vrouwlief gaat nog eens extra in bad..... cw waarde 6, en de wasmachine staat ook aan...hotfill.
ik schaam me niet in nederland water te verbruiken,
en trouwens dat nam dit jaar fors af ook, dat kwam door de stortbak truuk in de wc,
kortom, lekker lang douchen, daar waar elders de schoorsteen rookt, en de drol met 30 liter drinkwater word doorgetrokken, nee dan kan je daar beter zonverwarmd van douchen.

als je 80% minder consumeert dan 2 jaar geleden, mag je er ook wel van genieten vind ik.
op naar het electrische inductie fornuis nu.....(weg met dat domme dure gas)
(het gasfornuis is aan vervanging toe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kwam met mijn wattmeter nog een oerlelijke b-merk slaapkamer lcd tv tegen bij bcc,
maar dat dingetje deed wel 3,3 watt....
ik val wel eens in slaap met de tv nog aan (oude crt 38cm).....
toch nog net te duur vond ik, de oude doet het nog (49 watt), maar is wel al 12 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Inductie kost in verbruik ongeveer hetzelfde als aardgas. Maar er zit een hoop gevoelige elektronica in en het is ook niet uitzonderlijk dat na een paar jaar een kookveld ermee ophoud. Kijk maar eens hoeveel tweedehands inductieplaten worden aangeboden waar bij staat dat er nog maar 3 velden van werken. (quote van het Belgische klimaatnet forum)

Als je op deze manier echter je gasaansluiting de deur uit kunt doen (besparing vastrecht) zou ik het zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Speksteenkachel schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 14:48:
Inductie kost in verbruik ongeveer hetzelfde als aardgas. Maar er zit een hoop gevoelige elektronica in en het is ook niet uitzonderlijk dat na een paar jaar een kookveld ermee ophoud. Kijk maar eens hoeveel tweedehands inductieplaten worden aangeboden waar bij staat dat er nog maar 3 velden van werken. (quote van het Belgische klimaatnet forum)

Als je op deze manier echter je gasaansluiting de deur uit kunt doen (besparing vastrecht) zou ik het zeker doen.
Het verwijderen van je meter (want anders blijf je vastrecht betalen ;) ) is echter een duur geintje. Hou dat even in het achterhoofd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 14:48:
Klopt. Aan de andere kant kun je zo goedkoop omswitchen, mits je geen probleem hebt met een 3/4 functionerend toestel. Ik bedoel, hoe vaak gebruik je ze allemaal tegelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Volgens mij is eric-pvt een ontzettende keukenprins dus ik weet het zo net nog niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

2Dutch schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:01:
[...]

Het verwijderen van je meter (want anders blijf je vastrecht betalen ;) ) is echter een duur geintje. Hou dat even in het achterhoofd :)
Ik weet er alles van probeer hier maar eens van de peperdure stadsverwarming a 372 euri vaste kosten per jaar af te komen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Volgens mij is eric-pvt een ontzettende keukenprins dus ik weet het zo net nog niet

mmmm juist niet, kan voor de reet niet koken...verder ben ik best handig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:09
CanonG1 schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 21:49:
Wij hebben de 230 liter van dbcom.nl bij onze zonnepanelen bedongen. Alleen later nog een los kraantje voor aansluiting op de tuinslang erbij gekocht. Werkt prima, alleen krijgen we het water meestal niet op. En als het écht nodig is, in de zomer is ie immers zo leeg.
Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:09:

Puur als webserver is 5,3 Watt idle niet bijzonder. Mijn asus router (wl500gx) met linux (waar nu alweer ruim 1,5 jaar mijn solar statistieken vandaan komen) doet het met minder, zeker als de harddisk (2,5 inch, uitgezocht op zuinigheid en minimale dBtjes) niet actief is. Alleen in de nacht, wanneer alle berekeningen worden bijgewerkt, alle videobeelden van de webcam worden omgevormd tot een mpeg, dan is het verbruik richting de 9 Watt. Meer als 10 is niet mogelijk, want het ding is bij 5volt op 2A afgezekerd. Het ding is echter ook gewoon traag. Ik gebruik hem ook als downloadbakje, met SABnzbd, en dan merk je dat ie door cpu limieten al snel aan een maximale verwerkingssnelheid zit. Dat zal bij jouw apparaat een stuk beter lopen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en ach, zo raar ben ik nu ook weer niet bezig,
http://www.nu.nl/news/178...t_zuiniger_apparaten.html
maar dan wel in mijn eigen tempo, voordat afnemen, verplicht word, of afgedwongen met accijns.
mijn dagverbruik is nu minder dan 1,5kwh per dag.
besparen met mooie nieuwe zinnige dingen, stap voor stap, is leuk om te doen,
erg verstandig, uiteindelijk goedkoop ook,
en de oude dingen laten we netjes afvoeren.
vandaag heeft de lcd tv 25% korting, dus die halen we gewoon even.
want hoe lager het verbruik, hoe groter het aandeel van de pv op het totaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2008 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Helemaal mee eens.
Wij beschikken volgende week over Blomberg TKF1350 wasdroger, energieklasse A.
Drogen gebeurd middels een warmtepomp.
Onze oude goed functionerende droger (siemens C6, energieklasse C) weer verkocht op marktplaats.
Besparing op energiekosten zo'n slordige 110 euro per jaar. (volgens vergelijkingsside top10.hier.nu)

http://www.top10.hier.nu/topten/top10.jsp?cid=54

Vanmorgen stond in de krant dat volgend jaar de gasprijs weer met 10% verhoogt wordt.
Lang leven m'n speksteenkachel _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door SpeksteenWP op 11-10-2008 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Weet er iemand meer informatie te vinden over het energieverbruik van de Nederlandse huishoudens? Er worden vaak alleen waarden gegeven voor 'het gemiddelde huishouden', maar ik weet niet eens hoe dat er uit ziet... heeft dat vier bewoners of zo?

Ik zou ons energieverbruik graag vergelijken met huishoudens van vergelijkbare samenstelling (twee full-time werkende bewoners, geen kinderen).

Ik heb nog geen bron kunnen vinden waarin dit doort data gedatailleerder is uitgesplitst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik gok zo dat het gemiddelde verbruik heel simpel het totale verbruik over huishoudens is gedeeld door aantal huishoudens.
Zo zou je dus kunnen kijken bij het CBS waaruit een gemiddeld huishouden bestaat (bijv man, vrouw, 2.1 kids en een halve hond of kat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 19:08
Speksteenkachel schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 10:47:

Wij beschikken volgende week over Blomberg TKF1350 wasdroger, energieklasse A.
Drogen gebeurd middels een warmtepomp.
toevallig (of niet, als je in dit topic post) heb ik al twee jaar of zo een blomberg 1350. Ik heb hem speciaal gekozen omdat hij in een kast staat en voor de energiezuinigheid. Hij bevalt goed. Heeft toch wel wat ventilatie nodig dus de kastdeurtjes gaan open, maar functioneert dan goed.
Grote voordeel vind ik ook dat er bijna alles in kan. De temperatuur waarmee gedroogd wordt is volgens mij lager waardoor je er ook spullen in kunt doen die kwetsbaarder zijn (doe ik in ieder geval). Ook handig dat er 6 kg in kan, ik stop de was van onze 7 kg wasmachine er in ieder geval in 1x in. Ook de tijdschakelaar gebruik ik trouwens vaak.
Lijkt me trouwens ook een energie-tipje: grotere capaciteit machines nemen dan 5 kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Hardware.info: nVidia geeft haar partners een BIOS-update zodat het stroomverbruik minder word. *O*

Ze komen echt NET OP TIJD. Wilde net mijn eVga 9800GTX+ wegdoen.. teveel watts.

Mijn Game-pc met simpele PCI-videokaartje: 140Watt
PC met de 9800GTX+: 210 WATT

En dat^ is nog wel in IDLE. :X Ik kan er echt niet meer tegen... gewoon te gek voor woorden, voor dezelfde functie; desktop showen. Het is geen probleem als mijn desktop 300W verbruikt tijdens gamen, maar in IDLE. :(

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Als je toch wilt gaan besparen op Watt's, zou je ook naar dit soort boardjes kunnen kijken:
Intel Atom dualcore mainboard (toevallig vandaag naar zitten te kijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

TD-er schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 20:51:
Als je toch wilt gaan besparen op Watt's, zou je ook naar dit soort boardjes kunnen kijken:
Intel Atom dualcore mainboard (toevallig vandaag naar zitten te kijken)
Denk niet dat Salimrmaf zo'n bordje wil. Geen PCIe slot en (ik gok) een stevig stapje terug in performance.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
salimrmaf schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 20:47:
En dat^ is nog wel in IDLE. :X Ik kan er echt niet meer tegen... gewoon te gek voor woorden, voor dezelfde functie; desktop showen. Het is geen probleem als mijn desktop 300W verbruikt tijdens gamen, maar in IDLE. :(
Misschien is het vloeken in de kerk, maar is een console niets voor je? Computeren op een laptop of zuinige desktop, en als je echt wilt gamen, slinger je de console aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
TKing schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 21:02:
[...]

Denk niet dat Salimrmaf zo'n bordje wil. Geen PCIe slot en (ik gok) een stevig stapje terug in performance.
Och om idle de desktop te tonen valt het wel mee lijkt me ;)

Maar voor de meeste desktop toepassingen lijkt het me meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

TD-er schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 21:12:
[...]

Och om idle de desktop te tonen valt het wel mee lijkt me ;)

Maar voor de meeste desktop toepassingen lijkt het me meer dan voldoende.
Wat je daar zegt is 100% waar, maar aan de 9800GTX+ te zien zal dat niet het enige zijn wat er gedaan wordt op zijn PC ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toch interessant om die posting te zien,
performance is toch meestal wat anders, en zeker niet fps of watts.
de performance van mijn laptop is de tijd die vrouwlief ermee op de bank kan zitten werken....
dat is dus zuinigheid als performance factor, en stilte.

een 9800gtx is een volledig irreel onnodig dom produkt, voor 3 frames minder neem je een radeon,
die doet 12 watt idle, en dat is ook teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Verwijderd schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 21:32:
een 9800gtx is een volledig irreel onnodig dom produkt, voor 3 frames minder neem je een radeon,
die doet 12 watt idle, en dat is ook teveel.
Ja, voor je desktop te laten zien wel, ja. Maar als je wilt gamen? Moet je dan maar twee systemen nemen? Of een zuinig systeem en een console? Maar wat als je niet met een controller om kunt/wilt gaan?
Natuurlijk,ik ben het met je eens, dit verbruik kan en moet ook nog worden teruggebracht, maar om een 9800GTX+ een 'onnodig dom product' te noemen, vind ik volstrekt onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Roamor schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 21:11:
[...]

Misschien is het vloeken in de kerk, maar is een console niets voor je? Computeren op een laptop of zuinige desktop, en als je echt wilt gamen, slinger je de console aan.
Wat denk je zelf. :)

Ik game wel, op mijn PS2, of XboX360. Maar ik wil mijn PC toch gebruiken voor dingen als FSX en Crysis. Net wat anders. ;)

Savonds, in mijn bed browse ik altijd op mn PSP. Heel handig.
TKing schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 21:36:
[...]

Ja, voor je desktop te laten zien wel, ja. Maar als je wilt gamen? Moet je dan maar twee systemen nemen? Of een zuinig systeem en een console? Maar wat als je niet met een controller om kunt/wilt gaan?
Natuurlijk,ik ben het met je eens, dit verbruik kan en moet ook nog worden teruggebracht, maar om een 9800GTX+ een 'onnodig dom product' te noemen, vind ik volstrekt onnodig.
Nou, dit ben ik dus van plan. :D Ja, OMDAT mijn Desktop in Idle gewoon 200 Watt verbruikt, ga ik een laptopje kopen. Als je iets doet, doe het dan goed en dus hier: een Nettop. :)

Superzuinig, en ja er zit een Atom in. ;) Voor de "rustige momenten", helaas maar het kan dus niet anders.

Old skool: PS2
Met vrienden online: XboX 360 Live
Savonds in bed: PSP
Gamen FSX/Crysis etc: Desktop
Browsen en MSN: Nettopje.

Ik kan gewoon niet rustig internette op mijn PC.. de gedachte van stromverspiller zit dan heel de tijd in mijn hoofd. O-)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[---------]
anyway, probeer zelf de energie van al die dingen eens te produceren.

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2008 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Verwijderd schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 22:38:
goed zeg, en nu iets zonder stroom, wat doe je dan ?
Gelukkig heb ik nog genoeg reservebatterijen, accus in huis. Ook nog zonnepanelen. Kijk maar in de andere topics waar ik heb gereageerd. :> Ik ben op veel voorbereid..

OMG Ik zit in de verkeerde topic. |:( Ik dacht dat ik in het grote nVidia-topic postte. Pffff. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door SalimRMAF op 11-10-2008 23:33 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ack, in dit topic gaat het niet om ipc maar om performance per watt ....
Ik zou ons energieverbruik graag vergelijken met huishoudens van vergelijkbare samenstelling (twee full-time werkende bewoners, geen kinderen).
hoekhuis/2 pers werkend /huis 1974+herisolatie inclusief vloer.
sinds 1-1-2008 :
ik sta nu op 701m3 gas (combi solar)
en +281kwh stroom (1800Wp pv)

[ Voor 160% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2008 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

CanonG1 schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 11:09:

Rijtjeshuis 1982
2 volwassenen en fulltimers
vanaf 1-12-2007 (blijkbaar peildatum Nuon voor mij)
1369 kWh
925 m3

vanaf 1-1-2008:
1179 kWh
692m3

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
Voor ons, 2 volwassenen en 2 kinderen, huis uit 1964, vrijwel niet geisoleerd

vanaf 20 januari:
2070 kwh en 674 (!) kuub gas.

In ons nieuwe huis moet dat nog lager worden (terwijl het huis een stuk groter is)

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Kijk, dat is leuk om te zien!

Vanaf 1 januari 2008 (dus ook 2 fulltimers, jaren '30 rijtjeshuis, gedeeltelijk geïsoleerd, 100% dubbelglas, geen sluipverbruik):

628 kWh
369 m3 gas

De zonnestroompanelen hebben sinds hun plaatsing in april 2008 714 kWh opgeleverd, we zitten dus nog in de min.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.