Zover ik kan beoordelen is er nooit een expliciete garantie gegeven vanuit de IJslandse overheid om alle spaartegoeden te garanderen. Dat is een aanname die men genomen heeft. En als je dan gaat aannemen dat de IJslandse overheid het gaat dekken moet je jezelf eerst afvragen wat de kredietwaardigheid en betalingsbereidheid van deze overheid is. Nee, een individuele spaarder die niet blind in het avontuur gegaan is, en dus onderzoek heeft gedaan, had moeten weten dat het niet zonder risico is. Ze hebben dan mazzel dat de Nederlandse overheid onnodig een risico op zich neemt.rossinl schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 13:56:
Zoals ik al aangaf in mijn eerdere betoog, onderken ik dat sparen bij IceSave inderdaad niet intrinsiek gezien risicovrij is. Dat neemt niet weg dat het vanuit een individuele spaarder gezien risicovrij spaargedrag is, aangezien zij onder het DPG schadeloos worden gesteld bij een evt. omvallen van hun spaarbank. Kosten van het DPG worden namelijk omgeslagen over de gehele belastingbetalende bevolking, waardoor per capita een verwaarloosbare stijging in de belastingdruk waarneembaar is. Dit toont aan dat het risico per individuele Icesave spaarder nauwelijks hoger is t.o.v. de situatie dat zij bij een Nederlandse bank zouden sparen. Vandaar mijn benaming risicovrij in deze.
Als het om risicovrij gaat zou ik alleen zaken met een garantie van de Amerikaase, Duitse en Nederlandse (als Nederlander) regering vertrouwen. Dat zijn de landen die het meest risicovrij zijn en bij benadering gewoon risicovrij zijn.
Het is niet alleen achteraf gepraat:rossinl schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 14:05:
Dus jij meent dat spaarders ex ante hadden moeten weten dat IJsland haar wettelijk vastgelegde afspraken omtrent het DPG, dat nota bene is afgegeven door een soevereine staat en niet door een privaat bedrijf, niet na zou komen? Ex post is het allemaal gemakkelijk praten, als je naar de zaak kijkt met de kennis van toen (want dat is relevant voor de beslissing die spaarders toen moesten maken; ga ik bij Icesave sparen of in NL) is het een perfect te verklaren spaargedrag van Icesave spaarders geweest om hun geld daar onder te brengen.
mr_obb in "Icesave... is het wat? - (op punt van) f..."
Bigfoot in "Icesave... is het wat? - (op punt van) f..."
neographikal in "Icesave... is het wat? - (op punt van) f..."
neographikal in "Icesave... is het wat? - (op punt van) f..."
pkopf in "Icesave... is het wat? - (op punt van) f..."
Brons in "Icesave... is het wat? - (op punt van) f..."
Etc, etc. Ik kan het gedrag van de spaarders niet begrijpen maar aangezien er ieder jaar weer een aantal oplichtingszaken zijn is het blijkbaar wel normaal.
En over de staat: zou jij garanties van Zimbabwe, Rusland of Turkije als 100% aannemen? Waarom dan wel dat van IJsland?
[ Voor 33% gewijzigd door Brons op 13-01-2010 14:14 ]