Het ging me er in die quote om dat de spaarder de nuance van het verschil in garantiestelsel niet door zou hebben gehad. Dat stond echter open en bloot bij Icesave op de site, als de klant zelfs dat niet heeft gelezen, dan wijs ik op de eigen verantwoordelijkheid. Dat je de gevolgen als spaarder niet kunt overzien heb ik nog enigszins begrip voor, maar ik ga er wel vanuit dat de klant de voorwaarden van een product doorleest.Mx. Alba schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 13:57:
Sorry hoor neo maar dat is al meerdere malen ter sprake gekomen: de gemiddelde spaarder had er geen enkel idee van welk risico hij liep. Inderdaad, het spaargeld werd niet gedekt door het Nederlandse garantiestelsel, maar wel door het IJslandse, en dat garantiestelsel was kennelijk afdoende voor de Nederlandse Bank om ze op Nederlands grondgebied toe te laten. Zelfs overheidsorganen hadden geld bij Icesave staan, en als je willekeurig welke econoom vlak voor de val van Icesave het scenario zou voorleggen dat zich later zou afspelen, dan zouden ze je voor gek verklaren.
Goede wake up call dus, zowel voor de spaarder, als voor de DNB. Hoewel ik niet weet of de DNB Icesave wel had mogen weigeren, daar was een maand of twee geleden nog discussie over ten tijde van het onderzoek, de uitkomst daarvan heb ik gemist. Toen het hele verhaal aan de gang was kon de DNB weinig anders dan de mond dichthouden, anders had men eigenhandig Icesave de nek omgedraaidWij Nederlanders hebben decennia lang het dogma "sparen=veilig" erin gehamerd gekregen door banken en overheid. Bij "sparen" denk je dus gewoon niet aan risico's. En zelfs de risico's die er wel waren, werden door mensen met gedegen kennis van zake als fabeltjes van de hand gedaan. De spaarder treft dus mijns inziens geen enkele blaam.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 15:59 ]