CanonG1 schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 21:35:
[...]
Zoals al eerder gezegd zijn die energetisch en financieel het meest interessant. Feitelijk zou je die ook moeten plaatsen vóór je zonnestroompanelen neemt, en nadat je je woning hebt laten isoleren.
[...]
(Om het onderscheid met een zonneboiler duidelijk te maken zeg ik meestal zonnestroompanelen, maar dat terzijde)
De zonnestroompanelen zijn er nog gewoon, en worden ook nog wel mondjesmaat geplaatst door mensen die zich wel zorgen maken over de toekomst van energie etc. Maar door het
ontmoedigings-, sorry subsidiebeleid in Nederland wordt er lang niet zo veel geplaatst als zou moeten. Drie woorden: Kijk. Naar. Duitsland.
Laat ik daar een kanttekening bij plaatsen: Een zonneboiler is alleen interessant als je voldoende warmwater afname hebt, en de ruimte hebt om één en ander technisch te realiseren.
Daarom hebben wij al 2 jaar PV, en gaan we nu pas aan de gang met zonneboilers, want volgend jaar krijgen we een kindje, en dan pas wordt de zonneboiler voor ons rendabel. Overschot kan je immers niet lozen. En een joekel van een boiler kost bij ons nu eenmaal vierkante meters leefruimte. Dus daarom wordt het een kleine boiler met meerdere afnamepunten (hotfill), zodat de boiler op meerdere momenten zijn warmte kan afvoeren.
Een ander voordeel van PV is dat je het redelijk simpel oppakt en meeneemt bij een verhuizing, of 2e hands door kan verkopen mocht het nodig zijn vanwege verbouwing, etc. Een zonneboiler is veel meer geïntegreerd in de installatie, en haal je dus niet snel meer weg.
Financiëel is er ook nog zat mogelijk, als je geluk hebt zit je in een regio waar gemeentelijke of provinciale subsidies gelden.
Wij vonden PV gewoon in eerste instantie het leukste, want daarbij kan je direct rekenen, en in harde cijfers zien wat je nu eigenlijk bespaart. Bij warmte blijft het schatten, want bijna niemand meet de liters WARM water die verbruikt worden.
Maar onze PV heeft ons wel aangezet om over meer dingen na te denken. Isolatie heeft hier weinig meerwaarde, huis is van 86, dus is al geïsoleerd. Naisolatie zou kunnen, ware het niet dat onze enige verwarmde ruimte (de woonkamer) tussen de garage en de buren in zit. Dubbelglas is reeds aanwezig, en ik weet niet of het financiëel zo aantrekkelijk is om dat te vervangen door HR. Dan zouden de vurenhouten kozijnen ook vervangen moeten worden, en dat kan nog best wat jaartjes wachten.
Kortom, de "te volgen route" kan om tal van redenen anders zijn. In mijn ogen blijft PV wel het "geilste"

...Zelf electriciteit maken vinden mensen toch meestal het spannendste. Het blijft een persoonlijke kwestie.