Op de fiets vervuil je niets!
Ik lees ~12 jaar af, uit die grafiek. Bij 30 jaar zie ik 2x het bedrag staan wat de investering was.QuestionMarc schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 14:03:
[...]
Hier is er 1:
http://www.solarnrg.nl/im...ning%20zonnehypotheek.pdf
Terugverdientijd 30 jaar...zonder die belachelijke SDE subsidie wel trouwens.
Daarnaast gaan ze uit van verouderde gegevens en een stijging van de elektriciteitsprijs van 0% per jaar, niet echt realistisch.
Dus dan zou het nog minder dan 12 jaar zijn momenteel, maar hoeveel minder?
[ Voor 4% gewijzigd door Arnout op 23-10-2008 14:22 ]
Anoniem: 238103
ik heb 1025Wp besteld in die actie en daarvan is 650Wp gemaximeerd.
je mag elke leverancier kiezen en lekker shoppen.
650 x 2,5 euro dus en de rest betaal ik zelf. de set komt gewoon in aanmerking voor sde, dat staat in de bijlage, dus aanschaf subsidie en terugleversubsidie.
best wel riant.
"het woord terugverdientijd staat niet in de bijlage, dat staat trouwens nergens..."
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 23-10-2008 17:26 ]
Tja, maar weet je zeker dat de warme kraan daarmee volledig wordt afgesloten? Bij mijn douchemengkraan is dat dus niet het geval. Het gevolg is dan dat de warmwater leiding is verbonden met de koudwater leiding. Iets dat je altijd moet voorkomen! Als er geen warmwater vraag is, moet ergens vóór het mengpunt van warm en koud, een leiding (liever 2) worden afgesloten.deejeebv schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 06:41:
[...]
Ik heb de wasmachinekraan vervangen door een thermostatische douchekraan. Vooraf instellen op de gewenste temperatuur. Na het vullen (voor het spoelen) even terugzetten naar koud. De kraan kosten 3 tientjes. De aquastop blijft er gewoon tussen.
In de gebruiksaanwijzing van mijn Miele vaatwasser staat zelfs dat het (uit energieoogpunt) wordt aanbevolen deze op het warme water (max 60 gr) aan te sluiten. Het enige nadeel is dat bij een programma met voorspeoelen, het voorspoelen ook warm gebeurt. Het programma dat wij normaal gebruiken gebruikt geen voorspoelen.
Verder staat onze machine op zolder, dus dat terugdraaien ga ik geheid vergeten. Momenteel draaien we trouwens ook altijd in de nacht. Wat je eventueel wel kan doen, en wat ik dus overweeg, is ín de machine het schakelsignaal van het verwarmingselement oppikken, en dat gebruiken om een klep open te sturen in de warmwaterleiding. En dan daarachter een thermo-mengpunt.
De automaat van dugoshop heeft 2 kleppen, en een thermo voeler. Je stelt dat de temp digitaal in, in de mengkamer zit een sensor. Daarnaast zit er ook een aqua sensor op die de kleppen dicht stuurt bij lekkage. De inschakeling van de verwarming wordt gemeten aan de hand van het stroomverbruik, en dat stuurt dus de warmwaterklep open. Ook een inschakelvertraging is ingebouwd, je kan dan dus een tijd instellen dat de machine gaat lopen. Al gaat dat bij onze tiptoetsmachine dus niet werken.
Onze vaatwasser mag overigens maximaal 60 graden hebben. Het voorspoelen gebeurt met een lagere temperatuur, dus daar zou dan wat "verlies" zitten. In de handleiding staat wel "bij voorkeur koud water". Ik ga eens meten hoeveel liter het duurt voordat ons warmwater beneden is.
[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 23-10-2008 22:36 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik spoel al jaaaaaaren het toilet, gewoon met emmers regenwater uit de regenton. Groot model met groot deksel, waar ik gewoon de emmer in kan laten plonsen. Heb ook buiten nog kleiner buffervat (alleen gebruikt in droge periodes), in badkamer staat ook nog buffervaatje.tw_eek schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 13:30:
[...]
Zo moeilijk moet dat toch niet zijn. De normale regentonnen zijn inderdaad erg duur en er kan niet veel in.
Zelf vond ik nog op marktplaats een advertentie van een waterton voor 1000 liter voor 36 euro, met kraan en al.
TE KOOP: z.g.a.n. 1000 ltr tanks met KUNSTSTOF pallet met kraan en vuldop.
Zijn schoon, voor vele doeleinden te gebruiken.
Prijs per stuk is € 30,00 excl. BTW
Oh, ja. Ik ben niet de verkoper!!!!!![]()
Daar moet je nog wel een mooi groen hoesje om maken.
Zelf ben ik geïnteresseerd omdat ik die buiten op de eerde verdieping wil plaatsen. De ton zal niet in de zon komen vanwege de ligging (noorden). Die 1000 liter wil ik gebruiken voor als wc water en voor de tuin. Laat de zwaartekracht maar zijn werk doen. Geen pomp, geen elektriciteit, alleen een buisje door het huis trekken.
Zijn er meer mensen die op deze manier hun stortbak vullen met regenwater? Zelf ben ik het nog niet tegengekomen, afgezien van personen die een ton onder het huis hebben en met een pomp gaan werken.
Resultaat...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Sorry. Nieuwe installaties in 2008 geplaatst krijgen 46,75 eurocent, 20 jaar lang plus deel van jaar van plaatsing vanaf netkoppeling.QuestionMarc schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 12:38:
[...]
In duitsland is het zo booming omdat je daar 20 jaar lang 50 cent per kwh krijgt voor je zonnestroom. Dat is pas een mooi bedrag. In Nederland is het m.i. echt niet interessant.
Ik zou nog even wachten tot de prijzen gedaald zijn tot de helft van nu, zou in een paar jaar zo moeten zijn.
Installaties in 2009 geplaatst krijgen nog maar 43,01 eurocent, zelfde condities... Althans, als je onder de 30 kilowattpiek blijft...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
^^Anoniem: 238103 schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:09:
<KNIP>
http://www.tomshardware.c...ntel-atom-cpu,1947-3.html
(The Atom Z500 has a TDP that varies between 0.85 W (for the 800 MHz version without HyperThreading) and 2.64 W (for the 1.86 GHz model with HyperThreading enabled). )
morgen eens proberen om er 2 virtuele servers op te draaien,
das lachu, dan is het 2,5 watt per server idle.
Zijn die virtuele servers nog enigzins werkbaar?
Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice
En in een van de reakties stond een link naar the real time electricity monitor. Ziet er intressant uit, iemand ervaring ermee
[ Voor 8% gewijzigd door hjs op 24-10-2008 10:22 ]
2x server 2008, host os met readyboost en superfetching,
768mb ram, en ditto pagefile laat alles in ram draaien.
hiermee draait het sneller dan met meer resources want dan gaat het pagen.
gemiddeld nu 13,3 watt continu, voor 3 operating systems.
het serveert divx films in 1080p fluitend, en iis en mail en smb.
opvallend is ook dat de intel e100b nic drivers beschikbaar heeft die powermanagement supporten. (laptop driver)
[ Voor 68% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 24-10-2008 10:33 ]
Cool ding, kost 46 pond, dat is ongeveer € 56, vind ik niet zo duur. Vraag is natuurlijk: meet hij ook negatieve stroom (=teruglevering door zonnestroompanelen)? Ik heb ze de vraag al gemaild, als ze reageren post ik het hier.hjs schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 10:19:
En in een van de reakties stond een link naar the real time electricity monitor. Ziet er intressant uit, iemand ervaring ermee
Andere vraag: hoe nauwkeurig kan het zijn, met zo'n contactloze opnemer? Kan dat wel cos phi en zo meten?
-edit-
Hum, volgens mij kan hij niet loggen, alleen huidige waarde aangeven en een cumulatief verbruik onthouden. Nog steeds leuk, maar ik wil grafiekjes!!!
[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 24-10-2008 12:06 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
en mijn eerdere post van die andere kent iemand die ? (conrad heeft hem)
http://www.energieportal....0-USB--ENERGY-SENSOR.html
Warm en koud water worden in de kraan altijd met elkaar verbonden. Dat realiseerde ik me pas toen ik tijdens de verbouwing de warmwaterkraan had doorgezaagd. Om de leiding leeg te laten lopen had ik vervolgens ALLEEN de warmwaterkraan opengedraaid van een kraan boven het afzaagpunt. De leiding liep keurig leeg, dus ik dacht: klaar! Vervolgens tapte ik een paar uur later koud water uit dezelfde kraan (terwijl ik de warmwater kraan vergeten was dicht te draaien). Gelijk kletterde het water weer uit de afgezaagde leidingMistraller schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 22:33:
[...]
Tja, maar weet je zeker dat de warme kraan daarmee volledig wordt afgesloten? Bij mijn douchemengkraan is dat dus niet het geval. Het gevolg is dan dat de warmwater leiding is verbonden met de koudwater leiding. Iets dat je altijd moet voorkomen!
Ehm, wanneer het signaal komt om te verwarmen IS het water al in de (vaat)wasmachine en ben je al te laat.Verder staat onze machine op zolder, dus dat terugdraaien ga ik geheid vergeten. Momenteel draaien we trouwens ook altijd in de nacht. Wat je eventueel wel kan doen, en wat ik dus overweeg, is ín de machine het schakelsignaal van het verwarmingselement oppikken, en dat gebruiken om een klep open te sturen in de warmwaterleiding. En dan daarachter een thermo-mengpunt.
Aangezien het een contactloze opnemer is, zul je ook gewoon de andere kant op kunnen meten.CanonG1 schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 11:23:
[...]
Cool ding, kost 46 pond, dat is ongeveer € 56, vind ik niet zo duur. Vraag is natuurlijk: meet hij ook negatieve stroom (=teruglevering door zonnestroompanelen)? Ik heb ze de vraag al gemaild, als ze reageren post ik het hier.
Het enige wat je namelijk meet is de stroom. In het ongelukkigste geval hoef je alleen de sensor om te draaien.
Voor cos-phi meting moet je zowel de spanning en de stroom meten.CanonG1 schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 11:23:
Andere vraag: hoe nauwkeurig kan het zijn, met zo'n contactloze opnemer? Kan dat wel cos phi en zo meten?
[...]
Contactloos kun je volgens mij geen spanning meten, maar alleen stroom. (tegenwoordig zelfs gelijkstroom trouwens)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Uiteraard, dat spreekt voor zich zelf. Maar dat geldt natuurlijk ook voor vermogen en verbruik, met enkel dat stroomtangetje heb je alleen maar stroom. Echter deze meetmogelijkheid pretendeert dat ding wel (althans dat meen ik er uit te begrijpen) en daarvoor is hoe je het ook wendt of keert ook de spanningswaarde nodig.TD-er schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 12:58:
[...]
............
Voor cos-phi meting moet je zowel de spanning en de stroom meten.
.............
Met het netvoedingssnoertje heb je die zondermeer beschikbaar. Alleen vertelt dat absoluut niet alles. Ten eerste ben je qua energierichting afhankelijk hoe de stekker is geplaatst waardoor je de correcte richtingsinfo mist. Ten tweede weet je op die manier niet of stroom en spanning bij elkaar horen. Je kunt nl. in geval van een driefasen installatie met stroom en spanning toevallig zitten meten op verschillende fasen, wat helemaal leidt tot andere waarden van cos phi en daarmee van vermogen en verbruik. Je denkt met ongeveer 10° fasenverchuiving te maken te hebben, maar je meet ongemerkt 130° of 250° wat resp. leidt tot cos phi waarden van 0,98, -0,64 en
-0,34. En daarmee overeenkomende waarden van vermogen en verbruik.
Al met al, bruikbaar? Ja, maar dan wel met verstand van zaken. Echter niet voor metingen die ook de energierichting aangeven.
Mag ik vragen wat je precies besteld hebt? Ik wil ook zsm aan de zonneboiler, met een 300 liter boiler en 2 collectoren van SunSystems. Zit toch ook nog wel te twijfelen om 3 panelen te nemen, dan pak je veel meer subsidie. En die dan combineren met een 400 liter boiler...flitspaal.nl schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 13:27:
Goed nieuws. De boiler zelf is ook binnen! Ik word gebeld door de aannemer om de gehele zonneboiler te laten installeren
TuurlijkQuestionMarc schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 16:33:
[...]
Mag ik vragen wat je precies besteld hebt? Ik wil ook zsm aan de zonneboiler, met een 300 liter boiler en 2 collectoren van SunSystems. Zit toch ook nog wel te twijfelen om 3 panelen te nemen, dan pak je veel meer subsidie. En die dan combineren met een 400 liter boiler...
2x24 vacuumbuizen + 300l boiler bij Sunsystems.nl.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Anoniem: 165002
Heb net contact met ze gehad; de pagina is nog niet klaar, wordt nog aan gewerkt
Je kan de brief al wel ondertekenen!
http://www.insnet.org/feedin/
Hoeveel stemmen zouden we nodig hebben?
Inderdaad een mooi apparaat! Zou de sensor groot genoeg zijn om bijvoorbeeld om je binnenkomende electriciteitskabel te klemmen?hjs schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 10:19:
Via Sargasso zag ik dit artikeltje over standbye van veel producten.
edit. Ik denk het niet:
The clip is designed to fit a 11mm wire and reads the total current being drawn by the whole house.
Met de kortingscode Offer08 is ie maar 38,95 pond. Scheelt toch weer iets!CanonG1 schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 11:23:
[...]
Cool ding, kost 46 pond, dat is ongeveer € 56, vind ik niet zo duur. Vraag is natuurlijk: meet hij ook negatieve stroom (=teruglevering door zonnestroompanelen)? Ik heb ze de vraag al gemaild, als ze reageren post ik het hier.
Bij de verzending kan ik Europa alleen niet selecteren om te kijken wat de verzendkosten zijn.
[ Voor 38% gewijzigd door polleke op 24-10-2008 18:50 ]
Dit natuurlijk als voorbereiding voor de zonneboiler.
Als die hotfill goed werkt ga ik er ook 1 voor de afwasautomaat bestellen...
http://van.wijk.net/pvt/was.jpg
hier alles over de atom processor en low power computing :
http://www.cpu-world.com/CPUs/Atom/index.html
Anoniem: 33142
is dat een atag of benraad ketel?Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 21:46:
way to go!
http://van.wijk.net/pvt/was.jpg
hier alles over de atom processor en low power computing :
http://www.cpu-world.com/CPUs/Atom/index.html
dan kan je al het geld wat je bespaart besteden aan raparatiekosten van zo'n kreng
Nee, als de thermostaatkraan dichtstaat en er dus geen water getapt wordt, is er geen directe verbinding tussen warm en koud. Volgens mij is dit volgens de normen ook niet eens toegestaan als er geen goede stroomsnelheid is.JakeNL schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 12:13:
[...]
Warm en koud water worden in de kraan altijd met elkaar verbonden. Dat realiseerde ik me pas toen ik tijdens de verbouwing de warmwaterkraan had doorgezaagd. Om de leiding leeg te laten lopen had ik vervolgens ALLEEN de warmwaterkraan opengedraaid van een kraan boven het afzaagpunt. De leiding liep keurig leeg, dus ik dacht: klaar! Vervolgens tapte ik een paar uur later koud water uit dezelfde kraan (terwijl ik de warmwater kraan vergeten was dicht te draaien). Gelijk kletterde het water weer uit de afgezaagde leiding
Zet je nu áchter de kraan nog een afsluiter, dan is de directe verbinding zonder goede doorstroming een feit.
Aangezien vóór je warmwatertoestel de leidingen weer samenkomen, is uiteindelijk wel alles met elkaar verbonden. Zodoende kan je gekke dingen ervaren als de druk eraf ligt. Zo liep onze boiler leeg via de koudwaterleiding toen ik de badkraan ging vervangen. Als warm water op een of andere manier in je koudwaterleiding kan komen is er kans op legionella. En daarnaast, de meeste thermostaatkranen sturen de warmwaterleiding volgens mij niet geheel dicht als je hiermee koud water tapt. Daarom is een normale thermostaatkraan dus niet helemaal de oplossing voor wasmachine hotfill.
Volgens mij gaat het opensturen van de waterklep tegelijk met het aansturen van de verwarming. Op dit principe is elk hotfill apparaat gebaseerd. Ook de commerciële apparaten werken op die manier, alleen meten die het stroomverbruik van de machine om te detecteren of er warmwatervraag is. Maar mocht het toch anders zijn, dan laat ik het weten. (Meten is weten, nietwaarEhm, wanneer het signaal komt om te verwarmen IS het water al in de (vaat)wasmachine en ben je al te laat.
---------------
das een atag qsolar, 25sc200.
draait als een trein, via duco kraantje(20 euro afgemixed op 39c), met enorme besparingen, niks geen hotfill apparaten gedoe. en kapot gaat het niet, ondanks wat iedereen zomaar blijkt te moeten roepen.
duco zit ook in elke zonneboiler/cv om het warme water af te mixen.
mijn afwasmachine krijgt gewoon de volle laag, ook al 1,5 jaar lang,
direkt heet zo ongemixed erin.(met heetwaterslang 90c op de toevoer)
affijn zegge 2000 kwh minder, moet ik zeggen dat het erg goed werkt.
wassen of afwassen is nu zo`n 0,08 kwh per beurt.
[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 24-10-2008 22:44 ]
Anoniem: 33142
ik hoop dat atag deze keer wel de belofte voor verbetering van kwaliteit nakomt met de Q,de blauwe engel 2 zou ook een grandioos keteltje moeten worden zei atag toendertijdAnoniem: 238103 schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 22:39:
@mark_m
das een atag qsolar, 25sc200.
draait als een trein, via duco kraantje(20 euro afgemixed op 39c), met enorme besparingen, niks geen hotfill apparaten gedoe. en kapot gaat het niet, ondanks wat iedereen zomaar blijkt te moeten roepen.
duco zit ook in elke zonneboiler/cv om het warme water af te mixen.

vooral die wisselaars...ellende

zoveel scheelt het en krijg ik terug,(ook luigjes was redelijk ruk trouwens)
en dan dit :
http://www.telegraaf.nl/d...energienota__.html?p=21,1
Ben benieuwd naar de ervaringen. Overigens kreeg ik van Dugoshop als antwoord op mijn vraag over de vaatwasser hotfill:QuestionMarc schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 20:17:
Heb zojuist de bestelling de deur uitgedaan voor een hot-fill voor onze wasmachine. (deze) Die staat nl náást de CV ketel en ik kan dus heel makkelijk een warmwater tappunt maken.
Dit natuurlijk als voorbereiding voor de zonneboiler.![]()
Als die hotfill goed werkt ga ik er ook 1 voor de afwasautomaat bestellen...
Omdat een vaatwasser minder water nodig heeft, en daarnaast een langere aanvoerleiding heeft doorgaans. Onze vaatwasser mag maximaal 60 graden aanvoer hebben dus 90 graden zoals eric-pvt doet zou ik niet aandurven. Onze machine heeft 3 spoelgangen, bij het meest gebruikte programma gebeurt het volgende (en zou het volgende gebeuren bij directe hotfill):Eerlijkheidshalve dus minder interessant dan toepassing voor de wasmachine, tenzij het u vooral om het milieu gaat (vermindering CO2 uitstoot).
1) koude spoeling (De eerste sloot warm water bevat het afgekoelde water uit de leiding, ca 2 liter)
2) wasbeurt op 55 graden (waarbij mogelijk het verwarmingselement wordt ingeschakeld zonder water te pakken omdat onze machine eerst meet of het water uit stap 1 nog schoon genoeg is)
3) hete spoeling 65 graden voor de droogbeurt. (machine pakt heet water uit de leiding van ca 60 graden, waarbij ook weer naverwarmd wordt omdat de eerste sloot water afgekoeld is, weer die 2 liter)
Kortom. Ook dat hot fill ding van dugoshop zal moeten wachten tot de eerste 2 liter gepasseerd is. In totaal verbruikt ons standaard programma 18 liter, en 14 als er in stap 2 water hergebruikt wordt. Van die liters koelt er dus elke wasbeurt 6 liter af in de leiding. Hiermee wordt het wel een heeeeele lange terugverdientijd. Ik zou het dus niet doen.
Ik ga vannacht in elk geval de machine aanzetten en een meting doen, met koud water dus.
---------------
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 22:54:
niks dan goeds over dit systeem, als ik mijn jaarafrekening ook nu zie, dan mag ie ook te barsten gaan,
zoveel scheelt het en krijg ik terug,(ook luigjes was redelijk ruk trouwens)
en dan dit :
http://www.telegraaf.nl/d...energienota__.html?p=21,1
Je zou je bijna af gaan vragen of "ze" het er om doen, in de duurste periode in te kopen...Nuon baseert de prijzen op de olieprijzen tussen mei en oktober, omdat toen is ingekocht.
Duur inkopen = duur verkopen met extra marge...
Leer mij de "maatschappelijk ondernemende" energieleveranciers kennen...
Toch leuk. Greenchoice koppelt vast aan prijs "vroegere" energieleverancier in je netgebied. Betekent dat de marktwaarde van mijn gesaldeerde zonnestroom ook de nodige procentpuntjes omhoog gaat...
En nu we toch bezig zijn.
Zonnigtype heeft, samen met enkele ongelofelijk hardnekkige terriers, weer eens wat betekend voor onze arme SDE klanten (insteek van Zt was vooral extreem gedetailleerde screening en SenterNovem burokraatjes de gordijnen injagende snoeiharde, beargumenteerde kritiek leveren).
De antwoorden van onze hooggeschatte mevrouw van der H. van EZ op de prikkelende vragen van ook hooggeschatte Diederik Samsom over de SDE bemeteringsellende zijn binnen. En u gelooft uw oren wellicht niet, of moet misschien aan een nieuwe bril:
De Ferrarismeter mag blijven hangen!!!!
Zegt het voort!
Uitvoerig commentaar en analyse van het fraais:
http://www.polderpv.nl/ni...eter_antwoorden_van_Maria
en het eraan gelinkte materiaal (vooral SDE pagina 6 met analyse van de antwoorden).
Advies aan iedereen die reeds betaald heeft voor een niet gevraagde metervervanging (van de bestaande netmeter, dus, meestal een klassieke Ferrarismeter): reclameren bij de netbeheerder of anders rechtszaakje beginnen!
En als u reeds in Sinterklaas stemming bent heeft zonnigtype ook de Moeder Aller Slimme Meters voor u in de aanbieding...
HIER.
Trustuh!

[ Voor 41% gewijzigd door zonnigtype op 24-10-2008 23:39 . Reden: SDE/smart ass meter MEGA style ]
Ik ben één van degenen die de meter al hebben laten vervangen. Ik heb wel geprobeerd de oude ferrarismeter te laten hangen, maar dit was volgens (Conti)nuon niet mogelijk. Ik had geen zim om te wachten. De productiemeter heeft inmiddels als 445 kWh gereistreerd, waarvan il 310 kWh heb teruggeleverd.zonnigtype schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 23:30:
Advies aan iedereen die reeds betaald heeft voor een niet gevraagde metervervanging (van de bestaande netmeter, dus, meestal een klassieke Ferrarismeter): reclameren bij de netbeheerder of anders rechtszaakje beginnen!
Procederen tegen de netbeheerder heeft volgens mij geen zin, omdat mevr. van der Hoeven in de brief aangeeft dat ze nu de regeling gaat veranderen. Op het moment van metervervanging was de teruglevermeter nog wel nodig. Leve de SDE regeling
Als er geprocedeert moet worden, dan tegen EX, maar daar begin ik niet aan. Het gaat om een bedrag van € 77,35. De subsidie over de tot nu toe gegistreerde productie is 445 * 0,33 = € 146,85.
elke warmwaterinstallatie is afgemixed op 62 - 65 graden in nederland, anders zouden er ongelukken gebeuren. het water is dus ~65c. en dat ontvet prima, ik doe zeker geen tikkie terug,dus 90 graden zoals eric-pvt doet zou ik niet aandurven.
en was-af gedurende 8 maanden gewoon op zon-warm-water.(geen belasting, geen uitstoot, geen fossiele brandstof)
de was is een ander verhaal, die mix ik gewoon op 40c, met dezelfde mixkraan van 20euro die in elk warmwater toestel zit in nederland.(geen belasting, geen uitstoot, geen fossiele brandstof)
naspoelen in was en afwas laat elke laatste zeeprest oplossen,
de typisch nederlandse terugverdientijd van het kraantje is zomers dus al 1 maand.
elektrisch gestuurde hotfills zijn onzin en nog sluipverbruikers ook.
als je koud wilt wassen draai je gewoon het kraantje dicht,
kan je ook direkt het verschil meten in gebruik en verbruik.
het verschil tussen warm water en warm water word nu duidelijk,
belastingvrij warm water zonder uitstoot is het beste warme water wat er is.
alle legionellabedtime stories die ik hier de revue heb zien passeren zijn naar de eeuwige jachtvelden verwezen,
omdat ik wekelijks maximale doorstroming bereik, en een nog veel hoger en beter rendement uit de zonneboiler gaat er geen hitte overschot optreden, want dat word afgetopt door de was en afwas.
de zonneboiler heeft dit jaar slechts 2x op hot gestaan (met system stop) en dat was begin mei.
ik heb hiermee >30% stroom bespaard en 1387 m3 gas uitgespaard.
van het geld dat ik nu terugkrijg kan ik een nieuwe wasmachine kopen,
dit is voornamelijk belasting en btw....
wees een hollander en geloof marketing niet, er is geen verschil tussen :
-gooi een emmer gas verwarmd heet water in je wasmachine
-doe niets en warm elektrisch op naar 40c
-vul de wasmachine met een zonneboiler
alleen optie 3 is uitstoot vrij en volledig gratis, en heeft zelfs "terugverdientijd"
http://www.nuzakelijk.nl/.../energieprijs-weer-omhoog
precies als je je huis gaat verwarmen is dat....(zoooo toevallig),
en misschien daalt het weer als je het niet nodig hebt.
de koppeling tussen gas en olie word handig ingezet om winst maximering te bewerkstelligen.
met duurzame middelen hoef je hier niet aan mee te doen.
vermeden belasting op energie word ook een steeds groter wordende faktor.
en die windenergie die we nu <niet> hebben ? daar word dan maximaal rendement op behaald,
het waait voor niets, en het waait volgend jaar ook niet duurder....
denemarken en duitsland zijn dan heel wat slimmer bezig, zeker ook economisch.
tegenlicht as maandag word dan ook erg interessant.
Ook hier wordt gebruik gemaakt van Hotfill voor de vaatwasser, water van 60' van de stadsverwarming gaat rechtstreeks de vaatwasser in.
Programma is eerder klaar en verbruik scheelt 1kWh per wasbeurt, GJ meter van de stadverwarming zie ik achter de komma niet verspringen (maar zal ongetwijfeld iets registeren).
Zonneboiler is natuurlijk helemaal ideaal, ik ben nog opzoek naar een installatie met een kleine boiler die ik elektrisch wil bijverwarmen als de temp. onder de 60' zit (ivm legionella).
80 liter lijkt me genoeg voor een douchebeurt, of een keer de wasmachine of vaatwasser op te laten draaien.
Immers je hoeft nooit allemaal tegelijk te douchen en kleine boiler is zo weer opgewarmt door de zon.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Daarom snap ik ook niet dat mijn groene energie leverancier Green Choice de prijs net zo hard laat stijgen als Essent.Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 10:03:
en die windenergie die we nu <niet> hebben ? daar word dan maximaal rendement op behaald,
het waait voor niets, en het waait volgend jaar ook niet duurder....
Volgens mij zijn alle energie leveranciers hetzelfde (zoveel mogelijk winst maken) of ze nu gas of windmolens gebruiken.
Duitsland is inderdaad goed bezig dankzij de heer Scheer met z'n prima uitleg.
Wil de Nederlandse Scheer nu opstaan in onze regering.
Volgens mij kijkt iedereen naar onze PolderBoy... als aangewezen kandidaatSpeksteenkachel schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 13:38:
[...]
....Wil de Nederlandse Scheer nu opstaan in onze regering.
/stadion-speaker mode:
Ladies and gentlemen,
We're proud to introduce to you:
The Dutch mister Scheer: aka Polderboy....
//stadion-speakermode.
(Emmy award, Nobelprijs en nog wat literatuurstukken worden overhandigd....
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Dank voor het vertrouwen, maar er is een categorie van de orde Scheer (superzeldzaam, en hors categorie).
En er is ergens een paar niveaus lager een categorietje keffertjes die af en toe een puntje "mogen" scoren.
That's it. Niet overdrijven mensen. Daar gaan heel wat uurtjes nijvere arbeid in zitten. Gewoon, hard ploeteren.
Heeft weinig met mensen als Scheer te maken. Al zou ik hem wis en waarachtig wel eens willen ontmoeten...
Dat heeft heel veel te maken met het feit dat hun prijs"politiek" tot nu toe heel simpel een vaste korting op de basisprijs van - wat zij eigenlijk foutief noemen - de "regioleverancier" is. En als die prijs omhoog gaat (of omlaag), gaat de daarvan met een kwart (meeste klanten) of halve eurocent (zonnestroom klanten) verminderde prijs van Greenchoice automatisch mee. Simpel, maar als je naar het "groenverhaal" kijkt natuurlijk niet terecht.Speksteenkachel schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 13:38:
[...]
Daarom snap ik ook niet dat mijn groene energie leverancier Green Choice de prijs net zo hard laat stijgen als Essent.
Hetgeen inhoudt dat, als ze een andere strategie zouden willen (gaan) voeren (let wel: dat heeft nogal wat voeten in de aarde, administratief bezien), het hele systeem omgegooid moet worden en ze daadwerkelijk zouden moeten "ontkoppelen". Mijn zegen hebben ze, maar het bedrijf komt mogelijk sowieso in de problemen als de plannen van Brussel erdoor gejast gaan worden en oude of reeds gesubsidieerde "groene stroom producerende" installaties niet meer als zodanig (via die mistige groencertificatenhandel) als "officieel groen" gezien mogen worden. Dat betekent dat o.a. GC het zwaar voor de kiezen gaat krijgen, omdat ze uitsluitend groene stroom (helft uit NL, helft uit water en biomassacentrales in Scandinavië) leveren, en dat dus onder een "niet officieel groenlabel" moeten zien te gaan slijten aan hun klanten.
Ik heb ze al geadviseerd een communicatiemanager in dienst te nemen om kristalhelder over deze problematiek te gaan communiceren met de klanten. Wel met alle kaarten op tafel, open en bloot, dat is de beste strategie (zie ook Triodos). Klanten die dan wegvluchten zijn het niet waard om klant bij GC te zijn, is mijn onbescheiden opinie.
Er heeft een stuk in het Financieele Dagblad gestaan van Rob van Rees (directeur). Ga ik denk ik nog bespreken als ik een gaatje vind...
Nieuw item op new-energy.tv, ik heb nog nooit zulke kul gehoord

En de meterkosten maar stijgen.
Jammer dat de heer Scheer niet in de zaal zat.
Er komt een groot hangslot om mijn ferrarismeter.
Ja, maar dat geeft niet. Naar mijn mening is het goed dat zoveel mogelijk mensen er reclame voor maken.hjs schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 23:49:
http://www.insnet.org/feedin/
Was die al langs gekomen
En voor wat betreft de slimme meter: die meter is slechts zo slim als het systeem wat er achter zit. "Het systeem" zit op dit moment niet te wachten op kleine opwekkers zoals bezitters van zonnestroompanelen, en dus zie ik de slimme meter op dit moment als een bedreiging. Op dit moment wordt de verrekening van onze geproduceerde en verbruikte energe nog veilig in onze eigen meterkast gedaan, met de slimme meter geef ik die verrekening voorgoed en onherroepelijk uit handen aan een partij die er geen enkel belang bij heeft om dat snel en goed te doen. Dat is voor mij een verslechtering, en ik zal me zo lang als mogelijk is verzetten tegen een metervervanging.
De slimme meter biedt naar mijn mening fascinerende mogelijkheden, mits er een open standaard is om het uit te lezen zodat dataloggers eenvoudig en goedkoop aangesloten kunnen worden, de privacy goed beschermd wordt en het belangrijkste: als het systeem achter de meter wordt aangepast zodat het belang van de verbruiker en duurzame opwekker centraal staat. Deze zaken zijn op dit moment nog lang niet in het voordeel van de verbruiker/opwekker, de winst van de netbeheerder en leverancier staan centraal.
Pas als die situatie veranderd wordt kan ik enthousiast worden over de slimme meter.
[ Voor 64% gewijzigd door JeroenH op 26-10-2008 01:37 ]
"welk voordeel heb je eraan" ten koste van wat ?"
laten we beter investeren in een slim groen grid met intelligentie op kopstation niveau.
In Duitsland, zo gaan de verhalen althans, zou menig grote omvormerbak (voor de, zeg, 10 kWp installatie) op de keldervloer liggen juist vanwege de koeling problematiek (kan ook broodje @@p verhaaltje zijn uit den ouden doosch). Inverter technologie is ook razendsnel toegenomen. Goed informeren over de toegepaste koelingconcepten, en bij betrouwbare installateurs navragen. Meeste Duitse spul is super OK (zware eisen), maar er komt steeds meer concurrentie. Let wel: DC kabelverliezen zijn veel groter bij slechte bekabeling (grotere afstanden minimaal 4 mm kwadraat nemen, is wel duurder), dan AC, dus liever omvormers dicht bij de modules. Tenzij het niet anders kan wegens gebouw omstandigheden (we moeten wel, hier, 25 meter tussen dak 4e verdieping en onze woning op begane grond). Dan maar wat kabelverlies. Verder optimale opstelling zonder schaduw: veel belangrijker. Prioriteit.Roamor schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 10:20:
Is het overigens aan te raden om de omvormer(s) zo dicht mogelijk bij de panelen te plaatsen? Want ik plaats ze liever in de garage, ipv op zolder, waar het 's zomers aardig warm kan worden. Op zolder staan ze weliswaar dichtbij, maar ik ben bang dat de actieve fans dan veel harder moeten werken.
Het verschil in verliezen is kwadratisch met de stroom, maar lineair met de weerstand. (P=I2R)
De weerstand van een draad is R=rho * lengte/oppervlakte.
Kortom het verschil in weerstand tussen 4mm2 en bijvoorbeeld standaard 2½mm2 installatiedraad is een factor 1,6. (vermogens verlies dus ook)
Stel er gaat een 10A door de draad (lijkt me niet zo'n gekke schatting voor een forse installatie).
De weerstand van 2½mm2 koper is per meter (1,72*10-8/2,5*10-6 = ) 0,00688 Ohm.
Stel van dak naar kelder is zo'n 10 meter kabel (en 10 meter terug), dan heb je het dus over een kabel-weerstand van 0,1376 Ohm. Dat is met 10A stroom een verlies van 13,7 Watt.
Met 4mm2 is dat een factor 1,6 minder, dus 8,6 Watt.
Dat scheelt dus een 5 Watt bij een string van pak 'm beet 2000 - 2500 Wp. (of haal je geen 200 - 250 Volt per string?) oftewel een verlies van zo'n 2 promille.
Ik weet niet wat de meerprijs is van 4mm2 koper, maar ik vraag me af of je dat verschil gaat merken in de opbrengst.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Wat is trouwens de spanning die uit de panelen komt, 24VDC?
http://users.telenet.be/annette-guy/calc/voltagedrop.htm
Mooi tooltje, alleen te hoog gegrepen voor mij. Maar installateurs zullen deze tools toch ook wel gebruiken neem ik aan.Speksteenkachel schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 11:45:
Kijk eens op onderstaad berekeningstooltje, misschien hebben jullie daar iets aan.
Wat is trouwens de spanning die uit de panelen komt, 24VDC?
http://users.telenet.be/annette-guy/calc/voltagedrop.htm
@CanonG1, misschien handig voor de TS; een sectie met tools? Deze is ook wel handig:

Heeft hier iemand een lijst paraat met Energie/m^2 en dan met name in Cadiz(zuidwesten van Spanje) of verwijzing naar een dergelijke lijst of iemand die dit zou kunnen opduiken?
M'n schoonfamilie moet nog even van het nut overtuigd worden en met een aantal berekeningen gebaseerd op iets anders dan aannames gaat dat beter. De focus bij aanbieders van Solar in de regio lijkt op autonome systemen en zwembad-verwarming te liggen trouwens

per omvormer hangt het af van de hitte bij full load.
hoge voltages en grote strings geven minder verlies als je onder 5A blijft
hoge amperages geven veel verlies bij laag voltage en matige kabeldiktes.
hoge voltages bijv 5x42 volt, geven goede meeropbrengst bij slecht weer.
op deze rotdag, met regen heb ik toch nog 101,4 watt uit 1120Wp,
de kleinere strings staan uit/standby, de soladin 120 knippert niet eens.
sunny boy op 80% = heetkoker op het koelblok, en stevige knor uit het apparaat
steca 300/500 heel relaxte temperatuur op 90%(handwarm) en stil (maar geen galvanische scheiding)
gridfit, heetkoker op 190+ watt (met gesis)
soladin 600 loeier koeler op 490+ watt
instralingsgegevens kun je spieken op :
http://www.sonnenertrag.e...ast=Letztes+Jahr+anzeigen
kortom zij doen met kerstmis wat ik in piek nog niet eens haal in mei/juni,
grrrrrr, zwaar jaloers.
dit ben ik dan :
http://www.sonnenertrag.eu/detail.php?pk=2210
in de extreem zonnige kuststreek http://www.solaronline.nl/images/nedinstralinglogo.jpg
Bij Essent Netwerk eisen ze dat je 4mm2 gebruikt. Zie deze pagina over de SDE subsidie.TD-er schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 11:35:
Ik weet niet wat de meerprijs is van 4mm2 koper, maar ik vraag me af of je dat verschil gaat merken in de opbrengst.
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/index.htm
In Photon staan regelmatig maandelijkse instralingsdiagrammen, zeer gedetailleerd, voor Duitsland. Italiaanstalige en Spaanstalige versies heb ik ook van die instralingskaartjes/maand voor die zonnige landen in gezien, maar ik heb geen nummer waar jaaroverzicht in staat. En je moet dan ook nog terugrekenen naar instraling op het modulevlak. Is gecompliceerde zaak. Als je de impact van daadwerkelijke productie van geselecteerde systemen in Spanje wilt zien, moet je deze grafiek op Sonnenertrag bekijken. Geeft goed beeld van de hoge opbrengsten die daar nu eenmaal behaald kunnen worden. Let wel: opbrengst in kilowattuur per kilowattpiek per jaar wordt in die grafiek weergegeven. Italië nog minder representatief, met nog maar 8 systemen, geeft echter ook weer al aardig beeld in vergelijk met de rest. Over NL (totaal niet representatief, vaak oudere systeempjes, slecht gedimensioneerd of maar paar paneeltjes) zullen we het daar maar niet hebben.
Vandaag al helemaal niet, ik kwam niet verder als 0.5 kWh uit 3.5 kWp.zonnigtype schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 18:32:
Over NL (totaal niet representatief, vaak oudere systeempjes, slecht gedimensioneerd of maar paar paneeltjes) zullen we het daar maar niet hebben.
iedereen groen, tidiptipdie.....meter door je strot, alles went behalve essent.
http://www.insnet.org/nl/...ieregeling%20zonnepanelen
In mijn situatie (3500 Wp met Sunny Boy 3300) zou de theoretische opbrengst per jaar volgens Sunny Design 3120 kWh zijn met 2.5 mm2 kabel (lengte 10 m). Met 4 mm2 3122 kWh. Dat verschil is dus te verwaarlozen. Het voorschrift van Essent (en Continuon) heeft te maken met de standaard aansluiting van de meter.TD-er schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 11:35:
Ik zat me net af te vragen hoeveel verschil bijvoorbeeld 4mm2 tov 2½mm2 zou maken. (2½mm2 is volgens mij de standaard bedrading in huis voor max 20A per groep)

P.S. Vanmiddag nog ff heerlijk gezwommen in de Atlantisch oceaan
Je zult wellicht begrijpen dat de gemiddelde consument die net vader dreigt te worden, wel wat anders aan z'n hoofd heeft dan tijdig naar die machine te rennen.Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 09:33:
[...]
elektrisch gestuurde hotfills zijn onzin en nog sluipverbruikers ook.
als je koud wilt wassen draai je gewoon het kraantje dicht,
Lees even het volgende:alle legionellabedtime stories die ik hier de revue heb zien passeren zijn naar de eeuwige jachtvelden verwezen,
omdat ik wekelijks maximale doorstroming bereik, ...
Bron: http://www.oasen.nl/Docum...ief_van_Geel_jan_2007.pdfOp de punten waar warm en koud tapwater wordt gemengd
Vanwege het beperken van het risico op nagroei is de gewenste temperatuur in het
warm tapwaternet hoger dan de gebruikstemperatuur voor bijvoorbeeld douchen. Om
dezelfde reden is het gewenst het water pas te mengen zo dicht mogelijk bij het
gebruikspunt. Op het punt waar beide systemen bij elkaar komen (bijvoorbeeld
mengkranen) bestaat het risico van terugstroming van het ene systeem in het andere.
Bij terugstroming vindt menging plaats van warm en koud tapwater en komt de
mengtemperatuur dus in het voor Legionellagroei kritieke traject terecht. Ook gezien
de zorgen over de chemische waterkwaliteit van het warme tapwater is terugstroming
van warm tapwater in het koude drinkwatersysteem ongewenst. Een dergelijk risico op
terugstroming tussen drinkwater en niet-drinkwater, zonder fysieke onderbreking
tussen beide systemen, staan de Inspectievoorschriften bij zakelijke klanten niet toe.
Kort samengevat
Warm tapwater is geen drinkwater (conform wetsvoorstel Drinkwaterwet). Met betrekking tot
de waterkwaliteit zijn er een aantal risico’s te benoemen. Ervaring wijst uit dat het
kwaliteitsbewustzijn bij particuliere, commerciële beheerders van een waterleidingnet
beduidend lager ligt dan bij drinkwaterbedrijven. In 1999 heeft VROM al een beleidsadvies
gegeven om warm tapwater in ieder geval niet voor consumptie te gebruiken. In lijn met een
eerder, in het kader van huishoudwater ingenomen beleidsstandpunt ((voor douche / badwater
gelden dezelfde eisen als voor drinkwater) zou dat advies ook voor deze toepassingen moeten
gelden.
Dit is zomaar een bericht waarom je in je huisinstallatie gewoon geen risico moet gaan nemen met watersystemen.
Mastervolt heeft een aardige excel sheet (gezipped) waar de cable losses te berekenen zijn.Roamor schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 10:20:
Is het overigens aan te raden om de omvormer(s) zo dicht mogelijk bij de panelen te plaatsen? Want ik plaats ze liever in de garage, ipv op zolder, waar het 's zomers aardig warm kan worden. Op zolder staan ze weliswaar dichtbij, maar ik ben bang dat de actieve fans dan veel harder moeten werken.
---------------
Aha. Dan moet ik binnenkort wellicht een "Spaanse PV-newbee" pagina gaan beginnen? Althans, wel uitsluitend voor Nederlandse import Spanjaarden, natuurlijk (of zijn dat Spaanse import Nederlanders?), want ik kan moeilijk die 1.455 MegaWattpiek aan > 1 MWp parken allemaal op gaan nemen...Loekie schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 19:44:
Bedankt eric-pvt en zonnigtype voor de links, als ik de beschikbare informatie op de laatste pagina voor de hele jaren 2005-2007 vergelijk is ruwweg een 1,5 maal de nominale waarde van een paneel te halen in Spanje als geheel(zuidwesten lijkt 1,8 keer meer instraling te hebben dan het noorden van Spanje). Een installatie zonder 'zonnevolger' wordt dan al snel haalbaar en op niet al te lange termijn betaalbaar. Een aantal gegevens v.w.b. huidig verbruik en elektrische constructie(in Spanje lopen er allerhande leidingen langs de gevels) zijn nog wel nodig. Daar verwacht ik echter geen schokkende zaken, nu maar hopen dat de schoonfamilie daar in mee wil.
P.S. Vanmiddag nog ff heerlijk gezwommen in de Atlantisch oceaan
Toch?
Zover zijn we nog lang niet, eerst ruwweg kosten-baten plaatje en haalbaarheid, daarna kunnen we pas gaan 'shoppen'. Ik woon nog niet in Spanje, maar de schoonfamilie heeft wel een eigen huis met voldoende dakruimte. Het enige nadeel dat me nog niet lekker zit is de leeftijd van het huis, komt uit het begin van de 19e eeuw. Nu zal het na 200 jaar niet ineens in elkaar zakken, maar een vrij specifieke belasting op het dak zal niet helemaal meegenomen zijn met de bouwzonnigtype schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 21:37:
[...]
Aha. Dan moet ik binnenkort wellicht een "Spaanse PV-newbee" pagina gaan beginnen? Althans, wel uitsluitend voor Nederlandse import Spanjaarden, natuurlijk (of zijn dat Spaanse import Nederlanders?), want ik kan moeilijk die 1.455 MegaWattpiek aan > 1 MWp parken allemaal op gaan nemen...
Toch?
De grootte zal ook bescheiden blijven, ergens tussen 1000 en 1200 Wp wegens o.a. kosten. Keuze voor Spanje is om logische redenen, kosten van aanschaf zijn ruwweg gelijk(vnl Engelse aanbieders hanteren ook €/Wp en die verschillen weinig van de Nederlandse aanbieders die ik heb gezien). Rendement zal iets hoger liggen, hoewel ik me wel afvraag hoe temperatuur daar nog een nadelige invloed op heeft. Regelgeving is ook iets eenvoudiger van opzet, hoewel de ambtelijke molen in Spanje wel redelijk erg is. Daarnaast ga ik op den duur migreren zoals het er nu uitziet en dan heb ik direct profijt van die zwarte dingen op het dak.
Niet Eric, maar Zonnigtype met oude Shell paneeltjes en van die ranzige okaviertjes:polleke schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 21:49:
@Eric-pvt, werkt jouw A Solar een beetje met de weersomstandigheden van de afgelopen week?
Gisteren, hartstikke mooi weer, zeer zonnige dag: 3,11 kWh per kWp (25 oktober).
Vandaag, pokkenweer, zwaar bewolkt en veel regen: 0,07 kWh per kWp (26 oktober).
Gemiddeld over deze redelijke herfstextremen: 1,59 kWh/kWp per dag. Da's een leuke opbrengst, maar je moet natuurlijk (uiteindelijk) naar jaaropbrengsten kijken. That's the only thing that counts. Slechte dagen zijn slechte dagen. Gaat weer over. Such is life. In ieder geval hebben we de tuin weer winterklaar gemaakt. Ook leuk (afgezien van de natte troep dan).
Je gaat me toch niet vertellen dat je aan dieLoekie schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 22:35:
[...] Daarnaast ga ik op den duur migreren zoals het er nu uitziet en dan heb ik direct profijt van die zwarte dingen op het dak.
Hmmmm. Toekomstig vakantieadresje, misschien?

mijn HR-ketel wordt aangestuurd door een Honeywell IV klok-thermostaat. Deze thermostaat biedt de mogelijkheid om een externe sensor voor de buiten-temperatuur aan te sluiten.
Leuke optie, maar voor ik misschien zoiets doe:
-wat zijn de voordelen en/of nadelen?
-iemand realtime ervaringen met zo'n externe sensor?
PS: overdag als ik hier in huis leef/woon dan staat de thermostaat op 19 graden Celsius...
dit is zo'n externe sensor
[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 26-10-2008 23:07 . Reden: Url van sensor aangevuld ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Hmm, ik merk meteen wanneer het een bewolkte dag is geweest; mijn LED-solarLED's gaan dan maar heel even uit. Vandaag maar een half uur ofzo?!zonnigtype schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 22:45:
[...]
Niet Eric, maar Zonnigtype met oude Shell paneeltjes en van die ranzige okaviertjes:
Gisteren, hartstikke mooi weer, zeer zonnige dag: 3,11 kWh per kWp (25 oktober).
Vandaag, pokkenweer, zwaar bewolkt en veel regen: 0,07 kWh per kWp (26 oktober).
Gemiddeld over deze redelijke herfstextremen: 1,59 kWh/kWp per dag. Da's een leuke opbrengst, maar je moet natuurlijk (uiteindelijk) naar jaaropbrengsten kijken. That's the only thing that counts. Slechte dagen zijn slechte dagen. Gaat weer over. Such is life. In ieder geval hebben we de tuin weer winterklaar gemaakt. Ook leuk (afgezien van de natte troep dan).

Gulfstream G650
Als je met @hierboven mij bedoelt (zonnigtype): momenteel 1,236 kWp, 2 typen Shell modules.salimrmaf schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 00:11:
[...]
Hmm, ik merk meteen wanneer het een bewolkte dag is geweest; mijn LED-solarLED's gaan dan maar heel even uit. Vandaag maar een half uur ofzo?!Terwijl een week geleden de Led's aanbleven tot de volgende morgen!
Dus echt een verschil; @hierboven; hoeveel Wattpanelen/totaal?
hij zit gewoon in je cv/warmwater hoor,Je zult wellicht begrijpen dat de gemiddelde consument die net vader dreigt te worden, wel wat anders aan z'n hoofd heeft dan tijdig naar die machine te rennen.
en ik heb dit jaar dat kraantje niet aangeraakt, hij staat dus altijd op 40c, en de cv altijd op 62c
goede doorstroming is de beste remedie.
warm water is ook nog eens gewoon de koudwaterleiding maar dan verwamrd, er komt maar 1 leiding je woning in.
>>de asolar in de auto doet het prima(meestal achter de spiegel)
ik heb dan ook cpu scaler in mijn htc telefoon, en daarom heb ik erg weinig nodig.
Ik heb een Nefit HR ketel met Moduline 400 thermostaat. Ik heb de regeling gisteren als experiment op weersafhankelijk gezet. De sensor had ik al, maar werd niet voor de regeling gebruikt. Ik kan apart nog de invloed van de ruimtetemperatuur instellen. Deze heb ik maximaal gezet. Toch merkte ik gisteren al dat het soms langer duurde voor de ingestelde ruimtetemperatuur werd bereikt. De kamer was dan nog niet op temperatuur, maar de ketel wordt dan al uitgeschakeld. Waarschijnlijk moet ik de instelling van de stooklijn nog finetunen.NielsTn schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 22:50:
Even een vraag, wellicht dat iemand er reeds ervaring mee heeft:
mijn HR-ketel wordt aangestuurd door een Honeywell IV klok-thermostaat. Deze thermostaat biedt de mogelijkheid om een externe sensor voor de buiten-temperatuur aan te sluiten.
Leuke optie, maar voor ik misschien zoiets doe:
-wat zijn de voordelen en/of nadelen?
-iemand realtime ervaringen met zo'n externe sensor?
http://www.bengshop.nl/de...p=41&itemgr=&startlimit=0 Zo'n soort mengkraan heb jij dus voor het aansturen van je wasmachine?
Hoe heb je dit precies aangesloten? Heb je na dit mengventiel nog een gewone kraan waarmee je de watertoevoer helemaal kan afsluiten?
Meer de kleur van de panelen op afstandzonnigtype schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 22:48:
[...]
Je gaat me toch niet vertellen dat je aan die![]()
![]()
gitzwarte SunPowertjes gaat?
Hmmmm. Toekomstig vakantieadresje, misschien?
Even afhankelijk van de situatie: wellicht.
Anoniem: 147332
dit invullen:
www.insnet.org/feedin
Wellicht helpt het.
Het komt nu zo ongeveer 1x per pagina voorbijAnoniem: 147332 schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 13:22:
Iedereen die veranderingen in Nederland wil op het gebied van de zonnestroom regelingen kan
dit invullen:
www.insnet.org/feedin
Wellicht helpt het.
Al 612 aanmeldingenAnoniem: 147332 schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 13:22:
Iedereen die veranderingen in Nederland wil op het gebied van de zonnestroom regelingen kan
dit invullen:
www.insnet.org/feedin
Wellicht helpt het.
Wel een paar dubbelen, moeten d'r uit.
Aardig wat Ecostream/Econcern mensen (waarom zouden die nou een "FIT" willen...
Nog geen EZ mensen tegengekomen...
Nog minimaal 15.999.000 te gaan. (OK, baby's etc. excluded).
40.000 ondertekenaars zijn genoeg om het op de agenda van de 2e kamer te plaatsen. Zie: Wikipedia: Burgerinitiatiefzonnigtype schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 14:49:
[...]
Nu nog 15.998.999zonnigtype schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 14:49:
Dus dan ga ik ook keurig overstagCanonG1 schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 14:06:
[...]
Het komt nu zo ongeveer 1x per pagina voorbij
Heb een mooi groenig projectje voor mezelf in gedachten: solar buitenlamp met ingebouwde accu die bij invallende duisternis inschakelt/reageert op bewegingssensor. Met de komende donkere dagen geen overbodige luxe. 'T dinnetje vond het een uitermate goed idee, die is helemaal voor
Misschien wel leuk om dat eens neer te knallen hier, solar (tuin)verlichting
[ Voor 6% gewijzigd door 2Dutch op 27-10-2008 15:48 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
K=koud
W=warm
M=output
cool dingetje toch ?
warm naspoelen met een zonneboiler is ook oke,
voor een baby dus zeker geen zeepresten of allergie dus.
Jammer dat ik pas 19 ben en geen huis heb om panelen op te gooien en energieneutraal te maken
Is dat waar van die 50 kWh per jaar per huisbel? Dan zou de trafo in zo'n ding 5,7 Watt trekken, beetje veel?
Nu hopen dat er naar aanleiding van deze uitzending wat beweging komt in Den Haag (en onder bevolking!), maar ik heb er een hard hoofd in
Dat van die deurbel leek me ook een beetje overdreven. Ik kan het stroomverbruik niet eens meten met mijn metertje...dus 50kWh lijkt me erg veel.Crackh34d schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 22:00:
Tegenlicht uitzending was super, kon me er helemaal in vinden!
Jammer dat ik pas 19 ben en geen huis heb om panelen op te gooien en energieneutraal te maken
Is dat waar van die 50 kWh per jaar per huisbel? Dan zou de trafo in zo'n ding 5,7 Watt trekken, beetje veel?
Nu hopen dat er naar aanleiding van deze uitzending wat beweging komt in Den Haag (en onder bevolking!), maar ik heb er een hard hoofd in
Overigens verbaasde ik me wel over de opmerking dat je met de huidige prijzen van panelen al goedkoper uit bent. Ik ben dus eens gaan rekenen:
Stel je gaat uit van een 1400 Wp systeempje van Esdec.nl. Dat kost 7140 euro en levert ongeveer 1200 kWh.
Je financiert dat met een hypotheekverhoging van 7140 euro, bij 5% rente kost dat 30 euro per maand, met belastingvoordeel van 42% maar €17,25.
Je systeem levert 1200 kWh dus 100 kWh per maand, dat is ongeveer 22 euro waard. Als je dat terug levert aan het net dan ben je dus inderdaad een paar euro goedkoper uit! Of zie ik iets over het hoofd?
Wat heb ik niet meegenomen: aflossing van de hypotheek, afsluitkosten hypotheek...installatie.
Ik ga met deze kraan en een magneetventiel eens klussen. De wasmachine ga ik binnenkort toch weer eens openmaken (het verwarmingselement ontkalken gaat immers het beste door gewoon het element te demonteren) en dan zal ik dus ook eens meten of ik ergens een stuursignaal kan oppikken om een warmwaterklep open te sturen. Ik ga ook bekijken of het mogelijk is om het signaal voor de aquastop te gebruiken om zowel warm en koud dicht te sturen bij een evt lekkage. Dan moet dus de mengkraan wel achter de aquastop komen. Dat wordt lekker tweakenAnoniem: 238103 schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 19:15:
duco :
K=koud
W=warm
M=output
cool dingetje toch ?
warm naspoelen met een zonneboiler is ook oke,
voor een baby dus zeker geen zeepresten of allergie dus.
---------------
probeer eens te rebooten en nu echt goed na te denken.
mijn deurbel hier (de oude) gebruikte 8,6 watt.
jullie rekenen met een vrijgestelde kolenprijs.
jullie rekenen niet mee dat je afname en belasting vermijd.
bespaar eens wat, en van de resterende 60% wek je dan makkelijk >25% op,
wat is hiervan het effect over tien jaar, wat vermijd je ?
hoeveel gaat de prijs verder stijgen ?
waarom werkt het bij mij wel subsidieloos ?
op de ard volgde een nog veel leukere uitzending,
er waren vandaag kamervragen in de bundestag, omdat de gasprijs wel aan de olie is gekoppeld, maar de afgelopen 8 jaar wel altijd steeg maar niet meer daalde.
keurig grafisch feitelijk weergegeven.
geen enkele maatschappij wilde op camera reageren.
als tegenlicht je geen inzage gaf in je denkwijze, wat kan ik daar dan nog aan toevoegen.
mijn element is helemaal niet bekalkt, hij staat namelijk nooit aan.....;-)het verwarmingselement ontkalken gaat immers het beste door gewoon het element te demonteren
de ouwe zanker(1995) gaat zo nog jaren mee denk ik...
de slimste en doeltreffendste dingen zijn altijd het simpelst.
ehm ik beredeneer het zo :Je systeem levert 1200 kWh dus 100 kWh per maand, dat is ongeveer 22 euro waard. Als je dat terug levert aan het net dan ben je dus inderdaad een paar euro goedkoper uit! Of zie ik iets over het hoofd?
streef naar 1kwh verbruik per persoon per dag, wek dan in de zomermaanden het dubbele op.
je stroom rekening daalt naar 0 op jaarbasis.
gemiddeld betaald jan modaal 86 euro per maand all-in bij 3600kwh per jaar,
besparen en opwekken geeft je dus een budget van 12x86 euro per jaar, en je vermijd elke belasting en prijsstijging. op het dak of op de bank is nu wel heel simpele keus geworden.
je vermijd dus 1000 euro per jaar, je investeert dus 7000, en dat 10 of 20 jaar lang.
besparingen op duurzame warmte gaan nog veel sneller,
de gasprijs is inmiddels all-in een echte knaller.
Deurbellen gebruiken kortsluitvaste transformatoren en die zijn niet zuinig. Maar als ik het me goed herinner ligt het nullast-gebruik van zo'n ding op 50% van vollast. Als je een bel gebruikt die echt een volle ampere bij acht volt gebruikt (is acht Watt) dan zou je dus op 4W nullast-gebruik komen. Dat is iets minder dan die 5.7W. Met een lampje in het knopje van je deurbel zou het wel ongeveer op 5.6 of 5.7W uit kunnen komen, maar ook hoger. Ik zie lampjes die tussen de 1.6 en 3W gebruiken als ik zoek naar het soort wat in deurbellen zit.Crackh34d schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 22:00:
Ja, het lijkt me zonder meer een reeel getal.
I don't like facts. They have a liberal bias.
1kWh per persoon per dag...dat is bij ons 4x 365 kWh per jaar...nah dat gaat niet echt lukken denk ik. Alleen de vriezer en koelkast verbruiken al 450 kWh en dan moet je nog wassen, drogen en afwassen...Anoniem: 238103 schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 23:03:
[...]
ehm ik beredeneer het zo :
streef naar 1kwh verbruik per persoon per dag, wek dan in de zomermaanden het dubbele op.
je stroom rekening daalt naar 0 op jaarbasis.
gemiddeld betaald jan modaal 86 euro per maand all-in bij 3600kwh per jaar,
besparen en opwekken geeft je dus een budget van 12x86 euro per jaar, en je vermijd elke belasting en prijsstijging. op het dak of op de bank is nu wel heel simpele keus geworden.
je vermijd dus 1000 euro per jaar, je investeert dus 7000, en dat 10 of 20 jaar lang.
besparingen op duurzame warmte gaan nog veel sneller,
de gasprijs is inmiddels all-in een echte knaller.
Waarom zou dat niet haalbaar zijn?QuestionMarc schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 07:43:
[...]
1kWh per persoon per dag...dat is bij ons 4x 365 kWh per jaar...nah dat gaat niet echt lukken denk ik. Alleen de vriezer en koelkast verbruiken al 450 kWh en dan moet je nog wassen, drogen en afwassen...
Ik ben met 2 vingers in mijn neus terug van 15kWh per dag naar gemiddeld 6.6kWh per dag ( gezin van 3 ). Met straks de zonneboiler ( +2x hotfill ) hoop ik uit te komen op 5.5kWh per dag.
Als ik alle investeringen doe die ik nog graag wil doen ( andere mechanische ventilatie ( gelijkstroom ), andere diepvriezer, nog wat lampen vervangen ) dan kan ik terug naar 4.5kWh per dag als prognose.
Okay, het is nog geen 1kWh per persoon per dag maar 1,5kWh per persoon per dag. Ook geen vervelende prestatie lijkt mij
Goed, dan is de terugverdientijd dus 7 jaar volgens jouw berekening. Stel ik heb 7000 euro over, dan ben ik dat bedrag 7 jaar kwijt, en dan is het aan vermeden kosten weer teruggekomen. Vanaf het 7e jaar begint de installatie geld op te leveren, dus nog zo'n 13 jaar (ervan uitgaande dat de installatie 20 jaar leeft).Anoniem: 238103 schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 23:03:
[...]
Klinkt positief, wie heeft bedenkingen?
Als ik ons elektriciteitsverbruik over de eerste 10 maanden van dit jaar extrapoleer naar heel 2008 kom ik op zo'n 800kWh, met zijn tweeën. Dat is ongeveer 1,1 kWh per persoon per dag. Daarmee doen we alles, verlichting, computeren, TV kijken (dat doen we niet veel), wassen, koken (fornuis is gas maar oven is elektrisch), stofzuigen, koffie zetten, telefoons opladen, elektrisch tanden poetsen, noem maar op. Alles wat in een 'normaal' huishouden ook gebeurt. Alleen: uitsluitend zuinige apparaten, geen standbyverbruik en nadenken over het gebruik. Niet klakkeloos 24/7 de TV als bewegend behang aan laten staan, niet de PC 's nachts ingeschakeld laten alleen om een filmpje te downloaden, etc. Slim omgaan met energie dus.QuestionMarc schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 07:43:
1kWh per persoon per dag...dat is bij ons 4x 365 kWh per jaar...nah dat gaat niet echt lukken denk ik. Alleen de vriezer en koelkast verbruiken al 450 kWh en dan moet je nog wassen, drogen en afwassen...
Of iedereen zo'n laag verbruik kan halen weet ik niet (we werken allebei en zijn dus overdag niet thuis), maar ik ben er van overtuigd dat met voldoende wil en kennis elk huishouden aanzienlijk zuiniger gemaakt kan worden. Maar juist aan wil en kennis ontbreekt het nog wel eens...
Doordat we zo'n laag verbruik hebben is het haalbaar om 100% van ons elektriciteitsverbruik met zonnestroompanelen op te wekken.
wat voor deurbel heb je nu?Anoniem: 238103 schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 22:44:
mijn deurbel hier (de oude) gebruikte 8,6 watt.
Maar de inhoud vond ik zeer interessant. Wubbo Ockels hoort zichzelf graag praten, dat is wel duidelijk, maar hij is een grote drijvende kracht met goede ideeën over educatie en zo. Willem Vermeend ken ik niet maar lijkt de zaken wel scherp te zien. Peter Blom van Triodos was zoals altijd rustig en inhoudelijk goed. Ad van Wijk van Econcern (bouwer van o.a. een groot windpark in de Noordzee) verraste me met zijn uitspraken over zowel kleinschalige zaken (de deurbel) als grootschalige zaken (wind- en zonne-parken), goede zaak! Duurzame opwek is mooi en nodig, maar grote en kleine besparingen evenzeer.
Discussie is mooi, maar kan hier nu ook enig daadwerkelijk effect van verwacht worden? Hoeveel mensen die voorheen niet veel wisten van duurzame energie en besparingen e.d. denk nu n.a.v. deze uitzending "hee, dat is helemaal zo gek nog niet"? Want dat is wat er natuurlijk moet gebeuren: "gewone" mensen moeten "om". Hier op forums discussiëren is absoluut leuk, maar is preken voor eigen parochie, het moet gaan leven bij Joe the plumber...
Anoniem: 147332
Triodos kan een slag slaan met het vereenvoudigen van de financiering.CanonG1 schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 11:17:
Nog even over de uitzending van Tegenlicht gisteravond: lag het aan mij of was het zeer beroerd gefilmd? Rare kleuren, overbelichte stukken gezicht, een rare draaiende lamp op de achtergrond. Een beetje storend, het leek wel een uitzending van TV Hilversum - 10 jaar geleden. Beetje jammer.
Maar de inhoud vond ik zeer interessant. Wubbo Ockels hoort zichzelf graag praten, dat is wel duidelijk, maar hij is een grote drijvende kracht met goede ideeën over educatie en zo. Willem Vermeend ken ik niet maar lijkt de zaken wel scherp te zien. Peter Blom van Triodos was zoals altijd rustig en inhoudelijk goed. Ad van Wijk van Econcern (bouwer van o.a. een groot windpark in de Noordzee) verraste me met zijn uitspraken over zowel kleinschalige zaken (de deurbel) als grootschalige zaken (wind- en zonne-parken), goede zaak! Duurzame opwek is mooi en nodig, maar grote en kleine besparingen evenzeer.
Discussie is mooi, maar kan hier nu ook enig daadwerkelijk effect van verwacht worden? Hoeveel mensen die voorheen niet veel wisten van duurzame energie en besparingen e.d. denk nu n.a.v. deze uitzending "hee, dat is helemaal zo gek nog niet"? Want dat is wat er natuurlijk moet gebeuren: "gewone" mensen moeten "om". Hier op forums discussiëren is absoluut leuk, maar is preken voor eigen parochie, het moet gaan leven bij Joe the plumber...
Daar moeten toch betere modellen voor te bedenken zijn.
Bedoel je dit serieus? Ik hoop het niet.Anoniem: 238103 schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 22:44:
hou eens op .... jullie zien het niet.
probeer eens te rebooten en nu echt goed na te denken.
mijn deurbel hier (de oude) gebruikte 8,6 watt...............
De rest van je betoog ga ik even niet op in, maar 8 watt? Ik heb hier even om moeten glimlachen. Die 8 W staat denk ik op het typeplaatje van bel of beltrafo? Het is inderdaad het vermogen van een gemiddelde bel (1A bij 8 V). Althans als de bel wordt bediend. Reken eens uit hoe vaak en hoe lang dit is per dag. Misschien dat bij jou die bel 24 uur per dag rammelt, in dat geval blij dat ik niet in jouw huis woon
Nodig tijd om te rebooten ........
Bij deze dus. Ik heb even een oude beltrafo uit het rommmeldoosje gevist. Meten is weten is me destijds ingeprent. Welnu. in nullast gebruikt deze ongeveer 0,5 watt (plus of min 0,1 watt). Dit betekent 3,5 à 5,3 kWh per jaar. Lijkt me niet iets wat de moeite waard is zwaar over na te denken om daar nog op te bezuinigen.
Ik denk dat je het meer moet zien als manier om de argumenten van de politiek onderuit te halen om niet voor duurzame oplossingen te kiezen.CanonG1 schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 11:17:
[...]
Dus niet dat Joe the Plumber ineens gaat denken om een zonneboiler op zijn dak te monteren (PV vind ik om de een of andere manier minder goed bij hem passen
Oftewel meer om het gedweeë uit het volk te praten dat de politiek wel gelijk zal hebben, maar dat mensen aangespoord worden om iets meer na te denken over dat soort dingen.
Het is een heel lang proces om mensen anders te leren denken (of überhaupt te laten denken)
Kijk daar zit 'm de kneep...wij zijn vrijwel altijd thuis, en 2 kinderen zorgen voor heel veel was. Nu wassen we vrijwel altijd op 30 of 40 graden, maar de droger draait toch ook nogal eens. We drogen in de zomer veel aan de lijn maar in de winter schiet dat niet echt op...CanonG1 schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 09:01:
[...]
Of iedereen zo'n laag verbruik kan halen weet ik niet (we werken allebei en zijn dus overdag niet thuis), maar ik ben er van overtuigd dat met voldoende wil en kennis elk huishouden aanzienlijk zuiniger gemaakt kan worden. Maar juist aan wil en kennis ontbreekt het nog wel eens...
Doordat we zo'n laag verbruik hebben is het haalbaar om 100% van ons elektriciteitsverbruik met zonnestroompanelen op te wekken.
Ik stoorde me daar ook echt heel erg aan. Zag er ook het nut niet van in. Het leidde zelfs zo erg af dat ik af en toe niet eens meer naar de personen luisterde maar naar het lichtpatroon zat te kijken. Echt heel stom gedaan...CanonG1 schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 11:17:
Nog even over de uitzending van Tegenlicht gisteravond: lag het aan mij of was het zeer beroerd gefilmd? Rare kleuren, overbelichte stukken gezicht, een rare draaiende lamp op de achtergrond. Een beetje storend, het leek wel een uitzending van TV Hilversum - 10 jaar geleden. Beetje jammer.
Toevallig geen werkkamer of zolderruimte over? Plemp er een 5 lijns leifheit aan de muur en voila, berg ruimte om was neer te hangenQuestionMarc schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:30:
[...]
Kijk daar zit 'm de kneep...wij zijn vrijwel altijd thuis, en 2 kinderen zorgen voor heel veel was. Nu wassen we vrijwel altijd op 30 of 40 graden, maar de droger draait toch ook nogal eens. We drogen in de zomer veel aan de lijn maar in de winter schiet dat niet echt op...
Nu hebben t dinnetje en ik makkelijk praten hoor (tussenwoning met zijn tweetjes) maar met een beetje creativiteit kom je een heel eind hoor
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Het is op zich logisch dat als de bewoners van een huishouden meer thuis zijn er meer gas, elektriciteit en water verbruikt wordt - als je elders bent verbruik je dat gewoon elders, maar dat verschijnt niet op je eigen rekening.QuestionMarc schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:30:
Kijk daar zit 'm de kneep...wij zijn vrijwel altijd thuis, en 2 kinderen zorgen voor heel veel was. Nu wassen we vrijwel altijd op 30 of 40 graden, maar de droger draait toch ook nogal eens. We drogen in de zomer veel aan de lijn maar in de winter schiet dat niet echt op...
Het drogen van de was wat je noemt is wel een goed punt, dat kost zeer veel energie. Een droogbeurt kost zomaar een volle kWh geloof ik? Dan gaat er hard doorheen. Net als de poster hierboven hebben we gewoon een groot droogrek en het is dan ook niet erg als de kleding twee dagen nodig heeft om te drogen. Ik begrijp dat het wat anders ligt met kleine kinderen, die sneller door hun kleding heen gaan als volwassenen (en je hebt dan opgeteld simpelweg meer), maar ik weet wel dat als er bij ons ooit kinderen komen ik de plaatsing van een wasdroger in eerste instantie zal proberen te voorkomen. Als het dan toch nodig blijkt komt er zeer zeker een efficiënte, bv. op aardgas of met een warmtepomp. Daarnaast zal hij zo spaarzaam mogelijk gebruikt worden, alleen voor was die echt snel gedroogd moet worden (dus als het rek vol is).
Dat probleem ga ik ook krijgen straks in ons nieuwe huisje. Een keer iets aanschakelen heb ik geen problemen mee, maar steeds even moeten blijven staan voor het aanschakelen van het tweede apparaat gaat mijn dinnetje niet leuk vinden. Is daar niets voor te bedenken? Een klikaanklikuit variant waarin je een vertraging kan inbouwen oid??Anoniem: 135487 schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 14:11:
Mmm bij mij kan ik mijn router niet aanschakelen net na het aanschakelen van de modem & ontvanger. Ik moet hiertussen zo'n 15 sec wachten schat ik, anders krijg ik enkel lokale verbinding...
Maak er maar 3 kWh van ...CanonG1 schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:12:
[...]
Het drogen van de was wat je noemt is wel een goed punt, dat kost zeer veel energie. Een droogbeurt kost zomaar een volle kWh geloof ik? Dan gaat er hard doorheen.
Klopt, aan 5 lijntjes heb je dan snel te kort. Ook eigen ervaring. Toch maar eens aan mamlief vragen hoe zij dat dan vroeger deden. Minder snel kleren tot vies bestempelen?CanonG1 schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:12:
[...]
Net als de poster hierboven hebben we gewoon een groot droogrek en het is dan ook niet erg als de kleding twee dagen nodig heeft om te drogen. Ik begrijp dat het wat anders ligt met kleine kinderen, die sneller door hun kleding heen gaan als volwassenen (en je hebt dan opgeteld simpelweg meer), maar ik weet wel dat als er bij ons ooit kinderen komen ik de plaatsing van een wasdroger in eerste instantie zal proberen te voorkomen. Als het dan toch nodig blijkt komt er zeer zeker een efficiënte, bv. op aardgas of met een warmtepomp. Daarnaast zal hij zo spaarzaam mogelijk gebruikt worden, alleen voor was die echt snel gedroogd moet worden (dus als het rek vol is).
[ Voor 49% gewijzigd door Joba op 28-10-2008 14:16 ]
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Probeer 3 a 4, voor een condensdroger.CanonG1 schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:12:
Het drogen van de was wat je noemt is wel een goed punt, dat kost zeer veel energie. Een droogbeurt kost zomaar een volle kWh geloof ik?
Vroeger gingen er wel meer dingen anders dan nu... we konden prima met zijn vieren op vakantie in een D-Kadett van 750kg, zelden meer lol gehad dan toen Nu moet dat minimaal in een dikke stationwagen van minimaal 1500kg 'anders is het niet veilig'. Check het verschil in fossiel brandstofverbruik.Joba schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:12:
Klopt, aan 5 lijntjes heb je dan snel te kort. Ook eigen ervaring. Toch maar eens aan mamlief vragen hoe zij dat dan vroeger deden. Minder snel kleren tot vies bestempelen?
Ik kan me van vroeger ook nog de drogende was herinneren. Mijn vader had extra waslijnen boven het trapgat gemaakt, als ik terugdenk werden die extra lijnen alleen 's winters gebruikt (als de was langzamer droogde en als je een groter volume aan kleren wast). Ik heb nooit in vieze kleren rond hoeven lopen, en dat zonder wasdroger.
Anoniem: 135487
Overigens kan je de was ook goed laten drogen als het vriest. Ik geloof dat dat iets te maken had met sublimatie, maar ik weet het niet zeker.
Dit topic is gesloten.