Duurzame Energie deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 63.477 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:01
CanonG1 schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:40:
Vroeger gingen er wel meer dingen anders dan nu... we konden prima met zijn vieren op vakantie in een D-Kadett van 750kg, zelden meer lol gehad dan toen Nu moet dat minimaal in een dikke stationwagen van minimaal 1500kg 'anders is het niet veilig'. Check het verschil in fossiel brandstofverbruik.
Heh, okee..

Opel Kadett 1980, 855 kg, brandstofverbruik gecombineerd snelweg/bebouwde kom: 7,9 l/100km (1 op 12,7). Waarschijnlijk loodhoudende benzine by the way. Ook nog met een carburateur, dus geen injectie, dus verbruikt ook benzine tijdens remmen op de motor (dus "het nieuwe rijden" heeft in zo'n auto geen zin).

Volvo V70 2.4D 2008, 1535 kg, verbruik gecombineerd 6,8 l/100km (1:14,7)

Ze noemen het vooruitgang. Thanks for playing, please try again.

(Ik waag ook nog wel te betwijfelen dat die V70 bijzonder zuinig is, ik heb gewoon willekeurig een auto gezocht waarvan ik wist dat ze vrij zwaar zijn.)

Edit: ik snap trouwens je punt wel hoor, ze zouden vanwege de betere motoren dan nu ook auto's kunnen maken die 1:30 rijden en minder dan 900 kg wegen. Bv. de VW Polo TD haalt dat wel, maar zullen de meeste mensen te klein vinden, terwijl je vroeger ook in zo'n formaat auto op vakantie ging.

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 28-10-2008 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:34
Het gaat weer lekker: Den Haag plant maar... maar echt steun van grote (commerciele) partijen: ho maar...

Leest en huivert....

http://www.nu.nl/news/181...beleid_vallen_slecht.html

:'(

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-06 11:41
Wilke schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:54:
Heh, okee..

Opel Kadett 1980, 855 kg, brandstofverbruik gecombineerd snelweg/bebouwde kom: 7,9 l/100km (1 op 12,7). Waarschijnlijk loodhoudende benzine by the way. Ook nog met een carburateur, dus geen injectie, dus verbruikt ook benzine tijdens remmen op de motor (dus "het nieuwe rijden" heeft in zo'n auto geen zin).

Volvo V70 2.4D 2008, 1535 kg, verbruik gecombineerd 6,8 l/100km (1:14,7)

Ze noemen het vooruitgang. Thanks for playing, please try again.

(Ik waag ook nog wel te betwijfelen dat die V70 bijzonder zuinig is, ik heb gewoon willekeurig een auto gezocht waarvan ik wist dat ze vrij zwaar zijn.)

Edit: ik snap trouwens je punt wel hoor, ze zouden vanwege de betere motoren dan nu ook auto's kunnen maken die 1:30 rijden en minder dan 900 kg wegen. Bv. de VW Polo TD haalt dat wel, maar zullen de meeste mensen te klein vinden, terwijl je vroeger ook in zo'n formaat auto op vakantie ging.
Nou geen benzine met diesel vergelijken he :)

Als je eenzelfde kadett neemt met een 1.2S motor ipv 1.3N (S heeft hogere compressie) kan je daar makkelijk 1:16/1:17 mee rijden (geen linkjes heb ik ervoor, slechts eigen ervaring ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Wilke schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:40:
[...]

Probeer 3 a 4, voor een condensdroger.
Bij een gezin met twee kinderen is er bijna niet meer te ontkomen aan een wasdroger.
Bergen was aan oa. spijkerbroeken, handdoeken etc kan absoluut niet op een kamertje te drogen hangen. :X

Probeer eens een droger met warmtepomp Blomberg TKF1350, bevalt prima. :)
http://www.top10.hier.nu/topten/top10.jsp?cid=54

[ Voor 34% gewijzigd door SpeksteenWP op 28-10-2008 15:35 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazzup105
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 10:21
Anoniem: 135487 schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:46:
Droogkast kan inderdaad snel wat meer verbruiken dan 1 kWh hoor. Wij hebben een oud model dat een veelvoud daarvan gebruikt (maar gebruiken we dan ook zo weinig mogelijk).

Overigens kan je de was ook goed laten drogen als het vriest. Ik geloof dat dat iets te maken had met sublimatie, maar ik weet het niet zeker.
Buiten in de zon vriest het prima droog, en de was wordt buiten nog zachter ook dan als je het binnen hangt. Zelfs zonder wasverzachter.

Mijn wasdroger is niet eens aangesloten, maar wij zijn dan ook maar met zijn tweeen en beide volwassen en we hebben een hele slaapkamer die toch niet gebruikt wordt waar doorgaans de was hangt. Raam op een kiertje en klaar. Buiten moet je weer zo opletten dat het niet gaat regenen, of dat de buurman zijn vuurkorf aansteekt, (of zoals vroeger thuis dat de boer zijn land weer ging gieren waardoor de was linea recta de wasmachine weer in kon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
stefan001 schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 15:18:
Nou geen benzine met diesel vergelijken he :)
OK.

BMW 520i Touring 2007 (benzine), 1565 kg, verbruik gecombineerd 7,0 l/100km (1 op 14,2)

Opnieuw zonder de moeite te nemen specifiek naar zuinige auto's te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Of als iemand z'n speksteen aansteekt _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazzup105
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 10:21
Speksteenkachel schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 15:57:
Of als iemand z'n speksteen aansteekt _O-
Die heeft tenminste nog een schoorsteen die fatsoenlijk boven het huis uit komt en ik neem aan dat je er geen conifeer snoeisel in stookt (in tegenstelling tot mijn buurman zijn vuurkorf). Blijft het feit dat we met al die houtkachels wat mij betreft weer terug gaan naar de middeleeuwen (niet noodzakelijkerwijs slecht, zolang we maar niet terug gaan naar turf en "open riolen" :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:30
Wij drogen vrij veel aan de lijn, ik probeer ook het dekbed pas te wassen als het mooi weer is (kan niet aan de lijn binnen, te groot) maar sommige dingen zijn gewoon lekker als die in de droger zijn geweest (handdoeken, babypyjama etc)
Wat bij mij ook meespeelt is dat mijn vriendin niet echt zuinig met energie omgaat...die laat rustig alle lampen branden boven terwijl ze beneden zit :(

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Daar heeft een paar 'corrigerende' tikjes hier wel geholpen (met kinderen mag dat helaas neit). Helaas krijg ik het nu net zo hard op mijn bord dat als ik iets uit de koelkast pak ik vanuit de kamer hoor: 'Niet te lang die deur openlaten hoor, dat vindt mijn vriendje neit zo leuk' ....
Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

NielsTn schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 15:03:
Het gaat weer lekker: Den Haag plant maar... maar echt steun van grote (commerciele) partijen: ho maar...

Leest en huivert....

http://www.nu.nl/news/181...beleid_vallen_slecht.html

:'(
Wel d'r bij zeggen dat Eneco lekker dwars gaat liggen, maar die rol hebben ze voor zichzelf al uitgestippeld. Zeg maar: het minst slechte jongetje van de "hoogste klas" (de rest van de leveranciers hebben ze het helemaal niet over, dus Greenchoice wordt helemaal niet eens genoemd).

Voorzitter van EnergieNed is Hansje Pansje Alders. Je weet wel, die PvdA gast die het distributienet in het noorden van het land vol liet claimen voor die "multifuel" kolencentrale van NUON (die nu met staart tussen de benen voorlopig eerst maar effe de gascomponent gaat bouwen, het kolengedeelte ligt nu nog effekes "maatschappelijk gevoelig") en de poederkool (!!!) centrale van bruinkool megastoker RWE, terwijl die centrales nog gebouwd moeten worden. En er dus geen duurzame capaciteit (binnen no-time te realiseren) op dat "geclaimde" net mag...

Hetzelfde mannetje wat Schiphol er weer (voor de tigduizendste maal) 50.000 vliegbewegingen bij heeft laten pakken, alle geluidsmetingen kalt heeft gestellt, en de arme bewoners de vette Noord-Hollandse polderklei in heeft getrapt.

Dat mannetje is nu dus voorzitter van EnergieNed (die wilden nog kortere lijntjes naar "politiek Den Haag", om nog effectiever hun ranzige plannetjes er door te jassen). En Hansje is natuurlijk rabiaat voorstander van Orwelliaanse "slimme meters", want dat is wel zo "goed" voor ons, en daar gaan we natuurlijk enorm van "besparen" :N ... Etcetera, etcetera.

Vind je het gek dat zelfs een partij als Eneco van zo'n ranzig fossiel akkoordje gaat stuiteren.

Dan weet je hoe diep dit land gezonken is.... :(

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wil de echte Hermann Scheer opstaan.
En dan te bedenken dat ik maar 4km van de grens af woon. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
NielsTn schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 22:50:
Even een vraag, wellicht dat iemand er reeds ervaring mee heeft:
Leuke optie, maar voor ik misschien zoiets doe:
-wat zijn de voordelen en/of nadelen?
-iemand realtime ervaringen met zo'n externe sensor?
Weersafhankelijk stoken is comfortabeler doordat de binnentemperatuur constant(er) blijft. De stooklijn houdt rekening met de buitentemperatuur. Dus als het buiten -10 is zal hij meteen een hogere aanvoer temperatuur aanbieden dan bij +5 graden. Als je volledig weersafhankelijk stookt kun je ook alle vertrekken regelen d.m.v. thermostaat kranen.

In de praktijk:
Normaliter staat de CV ingesteld op 75 aanvoer en 65 retour. De CV pompt dit water door je radiatoren totdat het vertrek is opgewarmd. Daarna stopt ie met pompen totdat de thermostaat ziet dat de ondergrens-temperatuur is bereikt.

Bij weersafhankelijk stoken kan de ketel constant een aanvoer temperatuur van 40 graden rondpompen bij bijvoorbeeld 10 graden buiten. Als het kouder wordt kan dit stijgen naar bijvoorbeeld 60 graden. Hieruit kun je meteen opmaken dat je dus alle vertrekken kunt regelen, omdat je het CV water constant rondpompt. Kwestie van de thermostaat kranen goed instellen.

Duidelijk? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
FicoF schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 21:38:
[...]

Weersafhankelijk stoken is comfortabeler doordat de binnentemperatuur constant(er) blijft. De stooklijn houdt rekening met de buitentemperatuur. Dus als het buiten -10 is zal hij meteen een hogere aanvoer temperatuur aanbieden dan bij +5 graden. Als je volledig weersafhankelijk stookt kun je ook alle vertrekken regelen d.m.v. thermostaat kranen.

In de praktijk:
Normaliter staat de CV ingesteld op 75 aanvoer en 65 retour. De CV pompt dit water door je radiatoren totdat het vertrek is opgewarmd. Daarna stopt ie met pompen totdat de thermostaat ziet dat de ondergrens-temperatuur is bereikt.

Bij weersafhankelijk stoken kan de ketel constant een aanvoer temperatuur van 40 graden rondpompen bij bijvoorbeeld 10 graden buiten. Als het kouder wordt kan dit stijgen naar bijvoorbeeld 60 graden. Hieruit kun je meteen opmaken dat je dus alle vertrekken kunt regelen, omdat je het CV water constant rondpompt. Kwestie van de thermostaat kranen goed instellen.

Duidelijk? ;)
Helder !! waarvoor dank!
hmmm vervolgvraag: is deze manier van weersafhankelijk stoken nu zuiniger (qua gasverbruik) dan de normale 'klokthermostaat"?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

mijn buitensensor staat aan tussen 1-11 en 1-2, en dat werkt erg goed,
maar wel in combinatie met dag en nachtverlaging.
bij zon staat de buiten sensor even buitenspel, dan gaat de warmte hoe dan ook naar de cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 13:05
IJsbeer schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 17:01:
Daar heeft een paar 'corrigerende' tikjes hier wel geholpen (met kinderen mag dat helaas neit). Helaas krijg ik het nu net zo hard op mijn bord dat als ik iets uit de koelkast pak ik vanuit de kamer hoor: 'Niet te lang die deur openlaten hoor, dat vindt mijn vriendje neit zo leuk' ....
Zucht.
Alhoewel je naam anders doet vermoeden :Y

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:42
FicoF schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 21:38:
[...]

In de praktijk:

Duidelijk? ;)
Ik heb vandaag een luxere thermostaat aangesloten (nefit moduline 30 ipv 15) en die kan ook werken met een buitensensor. Er staat in de handleiding dat het werken met ruimtetemp gestuurde regelingen economisch het meest rendabel zijn. Stoken met buitensensor is pas zinvol als er geen referentieruimte is voor de temperatuur. De pomp moet in die situatie altijd draaien (is bij mij toch 75W) en je moet thermostaatkranen plaatsen.
Omdat onze ketel toch al vraaggestuurd is (weinig warmtevraag = lagere aanvoertemp) heeft weersafhankelijk stoken IMHO bij een modulerend systeem geen voordeel. Je kan de thermostaat ook instellen dat ie op de schakelpunten de ingestelde temp al heeft. Het ding is dan zelflerend, dwz hij onthoudt zelf hoelang de ketel nodig heeft om van de ene naar de andere temperatuur te komen.
Overigens is dat natuurlijk afhankelijk van de situatie, maar in ons huis is de temp goed stabiel, of het nu koud of warm is buiten. (Ik neem tenminste aan dat de moduline 30 dat net zo goed kan als de moduline 15)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-06 14:46
Het lijkt mij ook minder zuinig stoken met een buitensensor. De ketel staat toch de hele tijd te draaien, al staan alle thermostaatkranen dicht.

Trouwens, wel balen dat met modulerend stoken de thermostaat bepaalt wat de aanvoertemperatuur van het CV-water is (Remeha Quinta - Celcia 20). Vanochtend was het water 70'C, zag ik op de ketel. Aangezien de thermostaatkraan op de verdeler op 50'C staat, heeft dat mijns inziens niet zoveel zin, maar ja, wat doe je eraan?

....je houtkachel stoken natuurlijk... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-06 22:29
JakeNL schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 09:16:
Het lijkt mij ook minder zuinig stoken met een buitensensor. De ketel staat toch de hele tijd te draaien, al staan alle thermostaatkranen dicht.

Trouwens, wel balen dat met modulerend stoken de thermostaat bepaalt wat de aanvoertemperatuur van het CV-water is (Remeha Quinta - Celcia 20). Vanochtend was het water 70'C, zag ik op de ketel. Aangezien de thermostaatkraan op de verdeler op 50'C staat, heeft dat mijns inziens niet zoveel zin, maar ja, wat doe je eraan?

Je kan heel simpel de temperatuur van de remeha aanpassen. Ik heb hem zelf op 60graden staan ipv 90 vanuit de fabriek. Hij zal dus nooit boven de 60 graden komen. De vloerverwarming staat op max 50 graden dus warmer is niet nodig, tenzij de slaapkamers helemaal niet meer op temp komen, die hebben overigens wel extra grote radiatoren om de lagere stooktemp te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 14:44
Ik heb bewust geen droger gekocht. Ik had al bij mijn ouders gezien dat dit zo'n 4-5 KWh gebruikte (gemeten). Ik woon alleen, en mijn was is binnen 8 uur droog als deze binnen staat. Ik heb zo'n staand uitklaprek + een waslijnsysteem van Leifheit voor de grote dingen die ik kan in en uittrekken. Vannacht heeft het gevroren, en zelfs nu is het 18-19 graden in mijn appartement, en wordt het weer warmer doordat de zon op de ramen staat. Ik heb de verwarming tot op heden nog niet gebruikt: ik woon hier sinds september. Ik hou van goede isolatie :)

[ Voor 3% gewijzigd door Irby op 29-10-2008 09:34 . Reden: typefout ]

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Laat me raden, je woont in een apartement. Komt er dus opneeer dat je buren voor jou stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Nou jongens, ons kabinet gaat toch voor kolen:

http://www.snm.nl/page.php?pageID=88&itemID=4487

Hoorde ik daar ene Herman Scheer zeggen dat alles wat je nu nog bouwt in de conventionele energie sector binnen 10 jaar waardeloos is geworden? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:29
QuestionMarc schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 10:43:

Hoorde ik daar ene Herman Scheer zeggen dat alles wat je nu nog bouwt in de conventionele energie sector binnen 10 jaar waardeloos is geworden? :'(
En vergeet niet dat deze centrales voorrang krijgen op het elektriciteitsnetwerk, waardoor grootschalige duurzame projecten minder tot geen kans hebben om hun energie kwijt te kunnen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
QuestionMarc schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 10:43:

Ik ga maar vandaag rouwen.... t' is te triest voor woorden!! :'(
Tijd voor een echte revolutie, op naar Den Haag, EZ en de rest... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
TD-er schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 10:56:
[...]
....waardoor grootschalige duurzame projecten minder tot geen kans hebben om hun energie kwijt te kunnen.
Grootschalig krijg je er in NL toch niet door (muv van windmolenparken op zee). Ik denk dat de overheid de focus moet leggen op het stimuleren van kleinschalige particuliere projecten (eigen huis). Minder regels, en het stimuleert de bevolking om zelf bewust te worden van het energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Roamor schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 11:12:
[...]

Grootschalig krijg je er in NL toch niet door (muv van windmolenparken op zee). Ik denk dat de overheid de focus moet leggen op het stimuleren van kleinschalige particuliere projecten (eigen huis). Minder regels, en het stimuleert de bevolking om zelf bewust te worden van het energieverbruik.
De vader van mijn vriendin is al een paar jaar (sinds 2003) bezig om met name de lokale overheid over te halen om in oost Groningen een groot windpark aan te leggen langs de N33.
Echter ligt dat project nu al enige tijd stil. Is IMHO inderdaad tekenend.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Ik zit in een studentenhuis, waarvan ik weet dat de ketel een buitensensor heeft. De radiatoren hebben géén thermostaatkraan, maar gewoon zo'n knop om hem open of dicht te draaien. Ik heb gemerkt dat een kwartslag draaien voldoende is om het ding goed heet te laten worden :P. Het lijkt er dus op alsof de radiator 'aan' of 'uit' is.

Ik neem aan dat het gas zal schelen in vergelijking met een 'gewone' cv, anders zou de huisbaas waarschijnlijk niet de moeite van een buitensensor nemen :P. Het is natuurlijk wel zo dat studenten (behalve ik uiteraard) niet letten op het verbruik en de boel gewoon aan laten staan... (soms als iemand gedouched heeft (=warm) plus die radiator vol aan (=nog warmer) :X das echt niet grappig als je ff je tanden wil poetsen)

En ja de ketel staat ws altijd aan, ook al zijn de radiatoren dicht, maar dan heeft de ketel niet zoveel moeite om de boel heet te houden, aangezien er geen vraag naar warmte is. Maar toch, het kan dus beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:11

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dat kan je instellen op de Remeha ketel zelf. Althans op mijn Avanta kan het. In de gebruikershandleiding kan je lezen hoe je de aanvoer temperatuur kan terugregelen. ( bij mij regelbaar van 35 - 90 graden )

bij mij staat hij ingesteld op 55 graden op dit moment. Als ik boven op de CV ketel de aanvoertemperatuur uitlees dan bljift hij hier altijd bij in de buurt. 50 - 60 graden. En tussen aanvoer en retour zit mij mij ongeveer 8 a 10 graden verschil.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-06 10:39
flitspaal.nl schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 11:35:
[...]

Dat kan je instellen op de Remeha ketel zelf. Althans op mijn Avanta kan het. In de gebruikershandleiding kan je lezen hoe je de aanvoer temperatuur kan terugregelen. ( bij mij regelbaar van 35 - 90 graden )

bij mij staat hij ingesteld op 55 graden op dit moment. Als ik boven op de CV ketel de aanvoertemperatuur uitlees dan bljift hij hier altijd bij in de buurt. 50 - 60 graden. En tussen aanvoer en retour zit mij mij ongeveer 8 a 10 graden verschil.
Zelf heb ik een nefit hr combiketel. Tijdens de jaarlijkse controle is gaf de monteur aan de temperatuur niet zo laag te zetten omdat het rendement van de radiatoren teveel omlaag zou gaan. Met andere woorden volgens de monteur: bij een hogere watertemperatuur heb je minder gas nodig om de kamer op temperatuur te krijgen en houden.

Ik heb het verschil nog niet gemeten. Wel merk ik dat na een jaar met de temperatuur op 60 graden dat het gasverbruik is gestegen. Wel moet ik daarbij aangeven dat de woonkamer met 25m2 is vergroot en dat daardoor er geen vergelijking is te maken.

Ik weet dus niet wat beter is, er bestaan wel meerdere meningen. 'k zal van het weekend eens wat googelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
stefan001 schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 11:32:
[...]

Ik zit in een studentenhuis, waarvan ik weet dat de ketel een buitensensor heeft. De radiatoren hebben géén thermostaatkraan, maar gewoon zo'n knop om hem open of dicht te draaien. Ik heb gemerkt dat een kwartslag draaien voldoende is om het ding goed heet te laten worden :P. Het lijkt er dus op alsof de radiator 'aan' of 'uit' is.

Ik neem aan dat het gas zal schelen in vergelijking met een 'gewone' cv, anders zou de huisbaas waarschijnlijk niet de moeite van een buitensensor nemen :P. Het is natuurlijk wel zo dat studenten (behalve ik uiteraard) niet letten op het verbruik en de boel gewoon aan laten staan... (soms als iemand gedouched heeft (=warm) plus die radiator vol aan (=nog warmer) :X das echt niet grappig als je ff je tanden wil poetsen)

En ja de ketel staat ws altijd aan, ook al zijn de radiatoren dicht, maar dan heeft de ketel niet zoveel moeite om de boel heet te houden, aangezien er geen vraag naar warmte is. Maar toch, het kan dus beter.
Volgens mijn handleiding is een buitensensor alleen nodig als er geen goed referentievertrek is, waar de temperatuur betrouwbaar gemeten kan worden. Dat is dus in een studentenhuis het geval. De hal kan niet want daar staan de deuren vaak open, de keuken is toch al warm door het koken, en de individuele vertrekken vallen af. De ketel stookt dan op basis van buitentemperatuur, wat inderdaad al weer beter is dan lukraak stoken. Thermostaatkranen zou echter wel een goede aanvulling zijn op een dergelijke config.
Als alles eenmaal op temperatuur is, dan is het verbruik inderdaad lager. Al zie je wel vaak dat in een dergelijk systeem ergens in de hal een verwarming hangt "die nooit uitmag". De pomp loopt verder continu, en die is in de utiliteitsbouw toch wel even iets zwaarder dan gemiddeld.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:15
Waar ik al een tijdje mijn twijfels bij heb is de kleur van de radiatoren. Waarom zijn deze praktisch altijd wit/beige? Bij natuurkunde leren (volgensmij in practica op het voortgezet onderwijs al) dat donkere dingen dan wel sneller opwarmen (auto in de zon), maar ook sneller afkoelen.

Een zwarte radiator kan dan toch meer warmte afstaan, of gaat het bij een radiator om convectie in plaats van straling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

tw_eek schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 13:07:
[...]

Zelf heb ik een nefit hr combiketel. Tijdens de jaarlijkse controle is gaf de monteur aan de temperatuur niet zo laag te zetten omdat het rendement van de radiatoren teveel omlaag zou gaan. Met andere woorden volgens de monteur: bij een hogere watertemperatuur heb je minder gas nodig om de kamer op temperatuur te krijgen en houden.

Ik heb het verschil nog niet gemeten. Wel merk ik dat na een jaar met de temperatuur op 60 graden dat het gasverbruik is gestegen. Wel moet ik daarbij aangeven dat de woonkamer met 25m2 is vergroot en dat daardoor er geen vergelijking is te maken.

Ik weet dus niet wat beter is, er bestaan wel meerdere meningen. 'k zal van het weekend eens wat googelen.
Ik heb inmiddels gebruikscijfers sinds ik deze ketel heb. Hij staat nu op 55 graden aanvoer temp afgesteld en ik kan in de verbruikscijfers nog geen rare dingen vinden. Maw verbruik is normaal.

Ik kan voor de grap de temperatuur weer op standaard zetten ( 75 graden ) en kijken wat dan de temperatuur delta is van aanvoer en afvoer. Dat bepaald namelijk de hoeveelheid energie die is afgegeven aan de woonkamer.

Mijn delta is nu ongeveer 10 graden waarbij m'n CV op de laagste stand draait. Ik ben benieuwd wat er gebeurd met 75 graden als instelling.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Google is your friend:
Fabel: Donkere kleuren zenden meer warmtestraling (infrarode straling) uit dan lichte kleuren.

De kleur van een radiator heeft GEEN invloed op de warmteafgifte.

Donkere kleuren zenden precies evenveel warmtestraling uit als lichte kleuren, behalve metaalhoudende verven; die stralen minder uit dan gewone verven. De fabel vindt vermoedelijk zijn oorsprong in het feit dat een zwart vlak dat in de zon ligt, veel warmer wordt dan een wit vlak. Dit komt doordat het "zichtbare" deel van de zonnestraling ook in warmte kan worden omgezet. Bij een wit vlak wordt veel zonlicht teruggekaatst en weinig in warmte omgezet, voor een zwart vlak geldt het omgekeerde. Bij radiatoren en kachels is er alleen sprake van warmtestraling, ze zenden geen licht uit zoals de zon. Een witte radiator geeft dus net zoveel warmte af als een zwarte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
  • Laatst online: 16:15
:? hoe is dat dan in dat practicum gegaan? is ondertussen wel wat jaartjes terug, maar daar bleek echt dat een zwart object sneller zijn warmte kwijt raakte dan een wit object.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Mistraller schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 13:31:
Al zie je wel vaak dat in een dergelijk systeem ergens in de hal een verwarming hangt "die nooit uitmag". De pomp loopt verder continu, en die is in de utiliteitsbouw toch wel even iets zwaarder dan gemiddeld.
Er is inderdaad wel een radiator, in de bijkeuken (waar de ketel ook hangt, op de begane grond dus), waar geen knop meer aan zit. Volgens mij werd die wel warm, ik zal het eens controleren. Maar ook die is iig niet geschikt als referentie omdat de ketel in dezeflde ruimte hangt (en de wasmachine staat er...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

rooiekool schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 14:07:
Waar ik al een tijdje mijn twijfels bij heb is de kleur van de radiatoren. Waarom zijn deze praktisch altijd wit/beige? Bij natuurkunde leren (volgensmij in practica op het voortgezet onderwijs al) dat donkere dingen dan wel sneller opwarmen (auto in de zon), maar ook sneller afkoelen.

Een zwarte radiator kan dan toch meer warmte afstaan, of gaat het bij een radiator om convectie in plaats van straling?
in ieder geval is inderdaad de convectie de grootste factor. bovendien zou je alleen maar het maximaal uitgestraalde vermogen een klein beetje kunnen beinvloeden door 'm zwart te verven, maar dat is natuurlijk niet de efficientie. Ik zou haast zeggen: verf 'm wit, dan verdwijnt de energie in ieder geval niet door warmte straling via het raam naar buiten. Maar het verschil is zowieso te klein om je druk over te maken.
De term 'radiator' is gewoon misleidend. Dat ding zou dus convector moeten heten.

edit: en eigenlijk gaat het natuurlijk niet eens echt om de vraag "hoe snel je radiator z'n warmte af kan staan". Dan is je kamer alleen iets sneller opgewarmd, maar de efficientie veranderd nauwelijks. Bij een radiator die minder snel warmte afgeeft is het afvoerwater iets warmer dan normaal. De enige verliezen die je dan hebt onstaan in de afvoerleidingen terug naar je CV-ketel, als je die maar goed isoleert is er nauwelijks verlies. Immers, bij de volgende circulatie hoeft de ketel minder te stoken om het water op dezelfde temperatuur te krijgen. Loopt je afvoerbuis meterslang ongeisoleerd door de koude buitenlucht dan pas hoef je gaan rekenen denk ik :)

[ Voor 29% gewijzigd door GemengdeDrop op 29-10-2008 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
  • Laatst online: 26-07-2024
Iemand al verder gekeken naar de efergy draadloze energiemeter?
Ik ben wel geïnteresseerd hierin. Alleen ik heb een 3 fase aansluiting en niet de mogelijkheid om de drie afzonderlijke fasen te meten.
Weet iemand een oplossing ( a la efergy) om toch inzicht te krijgen in het actuele verbruik?

Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Laatst online: 23-06 22:53
zijn er tweakers die geëxperimenteerd hebben (of bezig zijn) met windmolens van het Savonius type (verticale as)?
Als grote voordeel zie ik dat ze relatief klein zijn en dus niet in het oog springen.
Op het net kom je diverse "bouwsites" tegen, maar nergens bespreken ze hoe rendabel ze zijn, en hoe je de energie van de molen naar het net krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
polleke schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 14:54:
Iemand al verder gekeken naar de efergy draadloze energiemeter?
Ik ben wel geïnteresseerd hierin. Alleen ik heb een 3 fase aansluiting en niet de mogelijkheid om de drie afzonderlijke fasen te meten.
Weet iemand een oplossing ( a la efergy) om toch inzicht te krijgen in het actuele verbruik?
Ik heb hun site bekeken.

Ze bieden voor 5 pound ook nog een losse sensor aan, alleen de vraag is natuurlijk of je die op dezelfde zender zou kunnen aansluiten, of dat het meer een vervanging is.
Gezien de prijs denk ik namelijk dat je alleen de ferriet-kraal met spoel krijgt.

En op de site staat ook dat je de spanning met de hand moet invullen op de meter, dus je kunt geen cos-phi meting doen. In feite meet je dan dus je verbruik in VA en niet in Watt. Oftewel je meter zal meer aangeven dan wat je op de rekening terug ziet.
Promy schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 16:12:
zijn er tweakers die geëxperimenteerd hebben (of bezig zijn) met windmolens van het Savonius type (verticale as)?
Als grote voordeel zie ik dat ze relatief klein zijn en dus niet in het oog springen.
Op het net kom je diverse "bouwsites" tegen, maar nergens bespreken ze hoe rendabel ze zijn, en hoe je de energie van de molen naar het net krijgt...
Op de Wikipagina over dit type windturbine staat eigenlijk het grootste nadeel van dit soort turbines:
Omdat het draaien door het verschil in weerstand wordt veroorzaakt is de efficiëntie niet erg groot vergeleken met andere vormen van windturbines. Ze kunnen door de verticale constructie ook alleen laag bij de grond worden geplaatst waar de windsnelheid niet het grootst is.
Hoe je het opgewekte vermogen naar het net krijgt... op dezelfde manier als bij PV-cellen.
Alleen zul je de omvormer wel een beetje moeten aanpassen zodat deze ook bij de lage spanningen van zo'n turbine kan werken.

[ Voor 36% gewijzigd door TD-er op 29-10-2008 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb expres even gelezen en niet gepost,
het stukje kolencentrale is snel gewend en gepasseerd, misschien wel geaccepteerd ook, vermoed ik.
toch is er blijkbaar vraag naar die energie, en dat zijn wij allemaal,
energiemaatschappijen en ez voldoen daar graag aan.
"1kwh per dag persoon oh ja ? kenniet !" ja daaag
u vraagt zij draaien op hun manier.
alles aan 1 centrale is communistisch, we hebben er ooit kernraketten op gericht.
icm de slimme meter iets waar de stasi van zou dromen.
het zijn onze volksvertegenwoordigers.
zachte heelmeesters maken smerige wonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.volkskrant.nl/...ndanks_gedaalde_olieprijs

hoe duur zou het waaien in november 2015 ?
hoe duur zou het in 2015 zijn als ik 1 uur douche in mei ?
in mijn geval dus net zo duur als in 1998.

als je de keus niet hebt heb je altijd het rode potlood en het stembiljet nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 14:52
Promy schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 16:12:
Ja, ik. Ik heb een paar jaar geleden van hout een kleine savonius gebouwd (40cm doorsnee, 60cm hoog) om te kijken wat dat 'deed'. Ik kan je vertellen dat het niet veel doet, het was leuk als projectje maar zinvol was het niet. Hij wil al wel draaien met een klein beetje wind, dus het lijkt heel wat. Echter zodra enige belasting wordt aangesloten staat hij stil. Pas bij erg veel wind kon hij een klein beetje elektriciteit produceren (ongeveer 1A @ 12V) met een stappenmotor die ik als generator aan had gesloten.

Nader onderzoek leerde me dat zowel de Savonius als het hele concept van de 'kleine, laaggeplaatste huis-windtubine' feitelijk niets kan betekenen. Daarna heb ik zonnestroompanelen gekocht, en ik ben er nu van overtuigd dat dat in stedelijk gebied the way to go is.

Kleine windturbines kunnen rendabel zijn, maar dan moeten aan drie voorwaarden voldaan zijn:

- Hij moet hoogesplaatst zijn, dus een mast van 10-20m, zeker niet minder
- Geen obstakels in de buurt (huizen)
- Zorg dat je in een windrijk gebied woont (kust of waddeneilanden)

Dat sluit plaatsing in de bebouwde kom feitelijk uit. Wind is een perfecte duurzame energiebron, maar moet naar mijn mening grootschalig, dus met grote windturbines in dunbevolkte gebieden en op zee.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 21:00:
http://www.volkskrant.nl/...ndanks_gedaalde_olieprijs

hoe duur zou het waaien in november 2015 ?
hoe duur zou het in 2015 zijn als ik 1 uur douche in mei ?
in mijn geval dus net zo duur als in 1998.

als je de keus niet hebt heb je altijd het rode potlood en het stembiljet nog.
Grin..... ik zie hier op mijn wijk meer en meer mensen maar als gekken verwarmde zwembaden en jacuzzi's plaatsen... gestookt/gevoed door electriciteit....
Hoe lang zouden ze daar plezier van hebben komende jaren? .... in elk geval TOT aan de afrekening :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
NielsTn schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 22:03:
[...]

Grin..... ik zie hier op mijn wijk meer en meer mensen maar als gekken verwarmde zwembaden en jacuzzi's plaatsen... gestookt/gevoed door electriciteit....
Hoe lang zouden ze daar plezier van hebben komende jaren? .... in elk geval TOT aan de afrekening :+
In de toekomst show je je rijkdom door gloeilampen te gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-06 14:46
flitspaal.nl schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 11:35:
[...]

Bedankt, ik heb het ingesteld en het werkt!, ondanks dat in een heel aantal posts geleden gemeld werd dat niet kon:
Anoniem: 54122 schreef op zondag 14 september 2008 @ 12:38:
[...]

Welke thermostaat heb je? Als je namelijk de Celcia 20 hebt (en dat denk ik wel) dan hebben de instellingen op je ketel weinig zin. Die doen alleen wat met een aan/uit thermostaat. Zodra je gaat moduleren, neemt de thermostaat de controle over en zal in bepaalde gevallen de radiatortemperatuur toch boven de 55 graden komen.
Zo zie je maar, toch maar niet alles klakkeloos aannemen en toch even kijken of je zelf wat kan tweaken.

Zijn er hier ook mensen die hun warm tapwater temperatuur nog aangepast hebben? Standaaard is dat 60'C, maar wat zou minimaal nodig zijn om legionella definitief geen kans te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
JakeNL schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 09:39:
Zijn er hier ook mensen die hun warm tapwater temperatuur nog aangepast hebben? Standaaard is dat 60'C, maar wat zou minimaal nodig zijn om legionella definitief geen kans te geven?
60 graden, daarom is dat ook de standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Wilke schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 11:18:
[...]

60 graden, daarom is dat ook de standaard.
Hierbij wat genuanceerder; de uitleg in mijn nefit ecomline HR manual is als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://marcel.reinieren.net/files/pictures/legionella.jpg

Bij mij staat ie op stand 7.

[ Voor 9% gewijzigd door RobIII op 28-09-2012 00:27 . Reden: Plaatje i.v.m. ISP verhuizing aangepast ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:49

Niwla

dat dus....

TD-er schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 11:30:
[...]

De vader van mijn vriendin is al een paar jaar (sinds 2003) bezig om met name de lokale overheid over te halen om in oost Groningen een groot windpark aan te leggen langs de N33.
Echter ligt dat project nu al enige tijd stil. Is IMHO inderdaad tekenend.
Toevallig las ik vandaag dit! 8)

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Thanks, ik heb het gelijk even naar hem toegemailed.
Geen idee of dit via hem gaat, of dat ze hem nu proberen te passeren, maar dat zal ik tzt vast wel van 'm horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147332

Ik kwam net dit tegen:

"At $1 per Watt, the iTunes of Solar Energy Has Arrived" schrijft David Sassoon op Solveclimat.com. Zijn artikel vertelt het verhaal van Nanosolar. "

http://www.nanosolar.com/articles.htm

Detail, ze zijn voor de komende 12 maanden uitverkocht.
Dat is dan weer jammer, maar..... we gaan de goeie (betaalbare) kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Zes procent van de Veendammers zou slechter slapen als er windmolens komen langs de weg. In de buurt van de molens is dit zelfs 18 procent.
Waarop gebaseerd? Enquêtes? Yeah right...
Hoewel, ik zou misschien ook slecht slapen, met het idee dat er van die prachtige windturbines in de buurt zijn die heerlijke groene stroom maken ;).

[ Voor 14% gewijzigd door stefan001 op 30-10-2008 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

commentaar overbodig :
http://van.wijk.net/pvt/gceric.jpg

bij 75 euro per maand heb ik dus tot half februari gratis energie, november zowieso.
van de teruggaaf, en dan komt de zon weer lekker hoog. ik kom van 279 in 2006,
de buurman gaat fijn naar 409 euro/maand op 1-1-2009 omdat ie niets doet.
(het voorjaar 2008 was ook nog eens erg koud...)

wil iemand het nog hebben over terugverdientijd ? dit is een qsolar, met 5m2 collector en 1800Wp pv,
op een hoekhuis uit 1974.
mijn budget is en blijft iedere maand dus 200 euro netto cash,
en daarvan komt er nog 1000Wp pv van bij in 2009.
de afrekening word dan een tiental jaar 0.
duurzaam rulez !

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 30-10-2008 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mijn 50% 2e hands en 50% nieuwe pv hebben samen nu al 895,62 KwH/Kwp geproduceerd.
dat is eind oktober al meer dan onder de sde uitgekeerd na 1 jaar (850KwH/Kwp max)
erg zonnig was het dit jaar nu ook weer niet, hopelijk volgend jaar beter....
de kuststreek doet het inderdaad erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

stefan001 schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 18:00:
[...]

[...]

Waarop gebaseerd? Enquêtes? Yeah right...
Hoewel, ik zou misschien ook slecht slapen, met het idee dat er van die prachtige windturbines in de buurt zijn die heerlijke groene stroom maken ;).
Ik heb hier net het proefschrift binnengekregen met de zeer grondige (lees: echt GRONDIGE) studies naar geluid problematiek (met name bij stabiele lucht condities in de nacht). Ik was ook zeer sceptisch over die verhalen, maar er is meer aan de hand dan uit al dan niet slecht uitgevoerde "enquêtes" zou blijken. Maar als die dingen naast een snelweg komen, tja...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tsja naast de snelweg liggen al zoveel dooie vogels, het afval rubber en sludge gaat zo het riool in bij overstort zo voor de vissen, en geluid is er ook al.
maar dat is algemeen aanvaard, net zoals het devil uitlaatje, en de umts telefoon in het honda vtecje of het golfje. net zoals in heemskerk, die nieuwe wijk, oh wat maakt die molen een geluid zegt men,
met de polderbaan aanvliegroute boven het hoofd (53.000 vliegbewegingen)
de a9 en een spoorlijn lopen er dwars door, ik volg de maatschappij af en toe niet meer, het is zo achterlijk en subversief geworden.
en de noordzee is nog steeds helemaal leeg, de stroomprijs gaat 21% omhoog,
en er komen 2 kolencentrales bij, waarvan de toegevoegde energie steeds duurder word.....

het lijkt op monthy pyton : zaklopen voor een koekje terwijl je bij elke sprong jezelf in je gezicht slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Iemand ervaring met de windturbine van enflo?
http://enflo.nl

Buurman kwam aanzetten met een foldertje ervan. Model wat ze nu hebben kost iets van 5000€, maar zou 500kW leveren bij een optimale windsnelheid van 12m/s. Met dat vermogen (geeft in het westland per jaar zo'n 3000kwh/jaar) zou je hem in +/-2,5 jaar terugverdiend hebben. Klinkt interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
_ferry_ schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 19:46:

Buurman kwam aanzetten met een foldertje ervan. Model wat ze nu hebben kost iets van 5000€, maar zou 500kW leveren bij een optimale windsnelheid van 12m/s. Met dat vermogen (geeft in het westland per jaar zo'n 3000kwh/jaar) zou je hem in +/-2,5 jaar terugverdiend hebben. Klinkt interessant :)
hmm... voor 5k Euro kun je ook ca 1050Wp PV-systeem laten plaatsen, die ca 850-900 kWh per jaar genereren.... geluidsstil, en makkelijk te plaatsen (zeker indien je buiten de SDE-subsidie blijft ivm de verborgen kosten)
Da's ' proven technology' waar ik mijn (duurzame) geld op zou plaatsen... maar dat zijn mijn 2 cents... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Even een vraag over een zonneboiler...

Ik ben nu de hotfill aan het installeren (moet een kraan erbij maken voor warm water), totdat ik een zonneboiler heb zal de ketel het warme water leveren. Ik zat eens te kijken...als je nu een zonneboiler hebt, dan sluit je die aan op de (normaal koud) water inlaat van de CV ketel zodat de ketel bij zal springen als het boilerwater te koud is. Maar....wat gebeurt er nu als het water van de boiler wármer is dan 65 graden...mijn CV (Nefit ecomline) heeft maar één water ingang...dus dat betekent dat als ik verder geen maatregelen neem, dan komt er in het slechtste geval kokend water uit de warmwater kraan! Lijkt me niet echt veilig eerlijk gezegd.
Is het dus zo dat er een regelaar bij geïnstalleerd moet die terugmengt naar 65 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

een zonneboiler mixed af, anders zouden kinderen gevaar lopen, bij het handjes wassen.
dat is 62c meestal, of instelbaar.
ook een cv ketel mixt af.
het boilerwater kan 96c worden, maar het uitgangswater (naar het huis) word altijd gemixed door de boiler, of in de hr ketel.

hoe heter de zonneboiler, hoe groter de mix, dwz, een 200liter boiler op 90c levert wel 450 liter water op 62c (!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 20:58:
een zonneboiler mixed af, anders zouden kinderen gevaar lopen, bij het handjes wassen.
dat is 62c meestal, of instelbaar.
ook een cv ketel mixt af.
het boilerwater kan 96c worden, maar het uitgangswater (naar het huis) word altijd gemixed door de boiler, of in de hr ketel.

hoe heter de zonneboiler, hoe groter de mix, dwz, een 200liter boiler op 90c levert wel 450 liter water op 62c (!)
Ik zie nergens dat de boiler dit voor je zou doen. De CV kán het simpelweg niet omdat die maar 1 ingang heeft. Ben even aan het zoeken gegaan, er moet dus een thermostatisch mengventiel tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

klopt. En dit is afhankelijk van je CV ketel.

In mijn geval ( remeha Avanta ) komt het mengventiel na de CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-06 23:14
NielsTn schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 20:07:
[...]

hmm... voor 5k Euro kun je ook ca 1050Wp PV-systeem laten plaatsen, die ca 850-900 kWh per jaar genereren.... geluidsstil, en makkelijk te plaatsen (zeker indien je buiten de SDE-subsidie blijft ivm de verborgen kosten)
Da's ' proven technology' waar ik mijn (duurzame) geld op zou plaatsen... maar dat zijn mijn 2 cents... :9
Hoe kom je aan die prijzen? Voor die prijs per kWh kan ik alleen doe het zelf pakketten vinden. Kun je wat meer informatie geven? Ik ben nog op zoek naar een leverancier voor een PV-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonneschijn schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 23:21:
[...]

Hoe kom je aan die prijzen? Voor die prijs per kWh kan ik alleen doe het zelf pakketten vinden. Kun je wat meer informatie geven? Ik ben nog op zoek naar een leverancier voor een PV-systeem.
In elk geval bij benadering he!
en idd doe-het-zelf, die groepen kan een handige electronica-techneut voor je aanleggen, incl. aardlek.
wil je laten installeren, en ook afhankelijk van installatie (plat dak, of hellend), zal ook daar variatie in zitten.
In elk geval voor ca 5-6k zit je aan een leuk PV-setje vast voor jarenlang duurzaam groene stroom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wie heeft z'n meterstanden al verwerkt van oktober 2008?

De mijne

Stroom : 211 kWh
Gas : 115m3
Water : 7,8m3

Stroomverbruik blijft nu rond de 200kWh per maand liggen en lijkt gestabiliseerd. Het is nu wachten op de zonneboiler om dmv 2 hotfills de stroomrekening verder naar beneden te krijgen

Gasverbruik is volgens mijn gegevens ook normaal. En dat is wat teleurstellend. Ik kan namelijk op basis van mijn huidige gegevens niet herleiden dat mijn gasverbruik is gedaald door de LTV ( 55 graden instelling ) op mijn CV ketel. Het weer uiteraard niet meegeteld!

Verbruik in oktober over de jaren die ik heb ( 78, 118, 115 ) resp 2006, 2007, 2008.

Waterverbruik is normaal verder.

Wat zou ik nog kunnen doen om mijn gasverbruik verder te verlagen?

Wat ik algedaan heb:

- Leidingen geisoleerd ( overal in huis )
- CV naar LTV settings ( maakt geen verschil )
- Voorpui heeft HR++ glas
- Vloer is geisoleerd
- Overal zit radiatorfolie
- Nergens in huis staat verder de verwarming aan
- Modulerende klokthermostaat
- Temperatuur overdag op 19.6 graden 's avonds op 20.0 graden
- We luchten / ventileren regelmatig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
  • Laatst online: 26-07-2024
Ik heb de standen ook weer verwerkt:
Elektriciteit: 171 kWh
Gas: 74 m3
Water: 6 m3

@Flitspaal: vanwaar je temperatuur op 19,6 overdag? Ik neem aan dat er dan wel iemand thuis is?

[ Voor 31% gewijzigd door polleke op 01-11-2008 09:26 ]

Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

polleke schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 09:18:
Ik heb de standen ook weer verwerkt:
Elektriciteit: 171 kWh
Gas: 74 m3
Water: 6 m3

@Flitspaal: vanwaar je temperatuur op 19,6 overdag? Ik neem aan dat er dan wel iemand thuis is?
Uiteraard, anders had hij dan uitgestaan. Mijn vriendin + zoontje van 3,5 zijn bijna altijd thuis. Als ze weggaan gaat de verwarming naar de away mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

besparingen zie je alleen terug op jaarbasis, en reken maar dat ze erin hakken.
oktober was wat vreemd, tot 14 oktober verbruikte ik 8m3 gas, van 14 tot 31 oktober 75m3 gas, het was na 15 oktober fors kouder en zeker de laatste dagen met wind.
dit zorgt voor een faktor waardoor je niets terugziet van isolatie of besparingen.

mijn verbruik (met qsolar en 1800Wp)
gas 10-2008 83 m3 (2007 96m3)
stroom 10-2008 35 kwh (2007 120 kwh)

ik heb dus in oktober meer gas verbruikt dan in de voorgaande 7 maanden bij elkaar.
oktober was redelijk zonnig, maar onvoldoende om nog warmte te leveren,
de zonneboiler haalde maximaal 54c eind oktober.
de zonnepanelen houden wel van een koud windje met zon.

ik ben erg benieuwd naar mijn verbruik in nov/dec de zon voegt dan vrijwel niets meer toe,
en dan weet ik wat na alle besparingen, isolatie en nieuwe zuinige apparatuur mijn echte verbruik word.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 01-11-2008 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zoals eerder aangegeven, greenchoice laat je stroomoverschot dus wegstrepen tegen je gasverbruik VOOR belasting. http://van.wijk.net/pvt/gceric.jpg
dit kun je bij de big boys wel shaken.

vermoedelijk is dit in combinatie met mijn vaste kontrakt (3jaar) met duur hoogtarief, en goedkoop laagtarief voordeliger dan de sde over 10 jaar. (hoogtarief = ZON -> duur = opbrengst)
door het niet verbruiken van energie van maart tot oktober, en het wel betalen van een lage maandlast,
krijg ik 190 euro terug.
in relatie tot het maandbedrag (75 euro) is dit 2,53 maand.
dit zijn dus nov-dec en half januari gratis, dan stijgt de zon weer en betaal ik dus eigenlijk maar 4 wintermaanden. dit heet salderen naar nul, INCLUSIEF GAS.
ik betaalde voorheen 235 / 279 per maand.(x12)
het vermijden van kosten door zonneenergie is allang rendabel.

de theorie achter een combi solar en pv :
4 wintermaanden lang lekker stoken en lekker warm op 100+ m3 per maand,
de kamerthermostaat altijd op 20c.
dan 8 maanden lang op de zon.
de 4 wintermaanden worden over het hele jaar uitgesmeerd, en dan is het verwaarloosbaar weinig.

de meeste mensen zullen een forse naheffing krijgen door het koude voorjaar, tot 30-04 was het nog geen 20c geweest, het was wel erg zonnig, de combi heeft dat hele verschil in het tussenseizoen weggepoetst.
dit is ongeveer wel 80+ m3 per maand in feb-maart-april.
dan de euro`s.
het verschil van ontvangen en naheffen is gelijk aan -1 en +1 oftewel 2.
en dit is wat we echt terugverdienen mogen noemen, ofwel ROI.
het gevoel erbij is onbetaalbaar, uitstoot is 4 ton co2 minder,
en als 5 miljoen huishoudens dit doen hebben we nog wel 50 jaar gas uit slochteren.

ik heb dit jaar tot 31 oktober al 2451,33 euro aan uitgespaarde energiekosten gehad,
tov mijn oude maandlast van 2006......

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 01-11-2008 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er

Zoals al vaker hier voorbij gekomen, kleine windturbines moet je niet aan beginnen.
- Opbrengst is kwadratisch evenredig met de diameter
- Opbrengst is tot de derde macht evenredig met de windsnelheid.

Dat laatste wil dus zeggen dat je zo hoog mogelijk moet zitten als het even kan.
In een bebouwd gebied is het dus niet praktisch (en dan heb ik het nog niet over herrie en trillingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hier ook een paar cijfers en wel maandelijkse kosten stadsverwarming.
2006 (zonder speksteenkachel) 165 euro per maand
2007 (met kachel) 113 euro per maand
2008 (uiteraard ook met kachel) 95 euro per maand.
Daarnaast hebben we bij de jaarafrekening steeds een paar honderd euro teruggekregen.
Deze hebben we weer geinvesteerd in een wasdroger met warmtepomp (bespaart weer elektrisch t.o.v. de vorige droger)
Ik kan nu al wel zeggen dat die 95 euro stadsverwarming nog steeds te hoog is ingeschat.
Maandelijkse kosten elektriciteit is 50 euro bij Greenchoice, zal ook wel lager worden nu de nieuwe wasdroger er is. We zitten echter wel met elektrisch koken omdat we hier geen gasaansluiting hebben en twee opgroeiende kinderen ha ha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

TD-er schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 10:15:
[...]

Zoals al vaker hier voorbij gekomen, kleine windturbines moet je niet aan beginnen.
- Opbrengst is kwadratisch evenredig met de diameter
- Opbrengst is tot de derde macht evenredig met de windsnelheid.

Dat laatste wil dus zeggen dat je zo hoog mogelijk moet zitten als het even kan.
In een bebouwd gebied is het dus niet praktisch (en dan heb ik het nog niet over herrie en trillingen)
Okee :) interresant.

Wij wonen in de polder (effin, wel redelijke bebouwing/bomen rond ons huis) en van het geluid hebben we op zich niet echt last, daar hij op de schuur kan staan, op ruime afstand van het woonhuis. Als ik het dus lees zou het met goede omstandigheden wel 3x meer energie geven dan een PV instalatie. Dat is wel interessant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
_ferry_ schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 11:43:
[...]

Wij wonen in de polder (effin, wel redelijke bebouwing/bomen rond ons huis) en van het geluid hebben we op zich niet echt last, daar hij op de schuur kan staan, op ruime afstand van het woonhuis. Als ik het dus lees zou het met goede omstandigheden wel 3x meer energie geven dan een PV instalatie. Dat is wel interessant ;)
De genoemde opbrengsten in dat foldertje zijn volgens mij een klein beetje rooskleuriger dan in de praktijk vaak het geval is.
In de polder zou je wel wat meer wind kunnen vangen, maar kijk vooral eerst even op de diverse windkaarten die er zijn.
En het gaat dus om zo hoog mogelijk.
Als je een oude kantel-mast op de kop zou kunnen tikken (die ook nog eens stevig genoeg is), dan zou dat een oplossing kunnen zijn.
Mijn ouders hebben zo'n mast in de tuin gehad (ik was vroeger nogal bezig met bakkies "enzo") van zo'n 30 meter hoogte, maar dan zit je al snel op een 1000+ kilo aan staal en een loden contragewicht waar je U tegen zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

_ferry_ schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 11:43:
[...]

Er is een paar pagina's terug een test langsgekomen van allerlei kleine windturbines. Deze presteren allemaal zwaar onder de maat. De turby ( andere Savonius type ) presteert zelfs helemaal belachelijk weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:27

WouterB

3680 Wp

Bij benadering (ben nu niet thuis):

Flatje (met buren boven, beneden, links en rechts) van +/- 80 m2.

Oktober 2007: Gas 50 m3, elektra 180 kwh
Oktober 2008: Gas 95 m3, elektra 195 kwh

Wel isoleeracties ondernomen ondertussen, eind oktober is al het enkel glas vervangen door HR++ glas.
Hiervan hoop ik vooral in de wintermaanden effect te zien.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat ziet er idd niet echt rooskleurig uit. Nu ik er over denk, eigenlijk kan het ook gewoon haast niet: 0,5kw en dan 3000kw/h per jaar opleveren. Dan moet dat ding altijd flink zijn max. vermogen leveren, en dat elke dag. Terwijl we zomers genoeg dagen zonder wind hebben.

Onze el. rekening is trouwens aardig hoog, 15000kw/jaar :X
Maar dat is dan met een werkplaats (lasapparaat, slijptollen etc.), en ruime kamers in oude boerderij.
We koken elektrisch, verwarming op hout. tevens wordt het water wat naar de boiler gaat voorverwarmd door de verwarming dmv warmtewisselaar. Alleen in de periodes dat de verwarming gestookt wordt.

Op mijn kamer valt er weinig winst te behalen (ja, pc en radio uitzetten ;) ) Verlichting is bij mij allemaal LED.
Op andere kamers zou het wel zuiniger kunnen. ook verlichting brand nogal eens onnodig maar daarmee haal je die 15000 niet :P

[ Voor 54% gewijzigd door _ferry_ op 01-11-2008 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:19

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Kamervragen na uitzending tegenlicht:

http://static.ikregeer.nl/pdf/V080903590.pdf

BTW mijn verbruik vanaf 1 januari 2008 tot nu is:

Gas: 248 m3
Electra laag: 706 KWh
Electra hoog: 632 KWh
Teruggeleverd: 290 KWh

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147332

Zojuist in mijn mailbox:

--------------------------------------

Beste ondertekenaars,

Allereerst hartelijk dan voor jullie steun en ondertekening. Op dit moment zijn we al met meer dan 1200 personen en organisaties!

Als eerste stap is de open brief inmiddels ter kennisgeving verzonden aan de Tweede kamerleden van de commissie VROM en aan de premier en ministers van der Hoeven en Cramer.
Ook de directies van de energiebedrijven worden in kennis gesteld.

Maandag 3 november wordt in de commissie VROM het programma Schoon en Zuinig besproken. We hopen dat de brief voldoende aanleiding is om extra aandacht te geven aan feed-in in het kader van de aanpassing van de SDE regeling.

Het is echter niet ons voornemen om daar te stoppen. Op basis van de open brief willen we een petitie opstellen, die persoonlijk wordt aangeboden aan de betreffende ministers. En in het verlengde daarvan kan de actie worden voortgezet in een burgerinitiatief. Het gaat ten slotte om een van de fundamenten voor een duurzame toekomst.

In Trouw is vandaag een opiniestuk gepubliceerd (Podium pag 14) dat ook hier te lezen is:
http://www.insnet.org/nl/...=Effectieve%20tegenstroom

We houden jullie op de hoogte van de voortgang!

Jan Juffermans en Peter van Vliet
--
Met vriendelijke groeten,
Peter van Vliet

------------------------

De geest is uit de fles!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

In de mijne ook 1600 mensen ondertekend tot nu toe.

Beste Ondertekenaars van de open brief,

Allereerst: hartelijk dank aan iedereen, op dit moment (zaterdag 1 november om 14.00) zijn er meer dan 1600 mensen en organisaties die hebben getekend. Dat is een geweldig resultaat, zeker ook gezien de enorme achterban die door de deelnemende organisaties wordt vertegenwoordigd, naar schatting meer dan 2 miljoen mensen.

Verder kunnen we melden dat:

Trouw vandaag een opiniestuk heeft geplaatst over onze aktie (pag. 14 Podium in de krnat, niet op de site) ( ook te lezen op http://www.insnet.org/nl/...=Effectieve%20tegenstroom)

Ministers Balkenende, van der Hoeven en Cramer zijn geinformeerd;

De leden van de tweede kamer commissie VROM zijn geinformeerd; zij vergaderen maandag 3-11 over het programma Schoon en Zuinig.

Dat we verder gaan en als vervolg op de open brief een petitie voorbereiden, die gevolgd kan worden door een burgerinitiatief.
Jullie massale steun geeft aan dat een andere en betere stimulering van duurzame energie gerealiseerd kan worden.

We blijven er aan werken en houden jullie op de hoogte!

Mede namens De Kleine Aarde / Jan Juffermans,

Met vriendelijke groeten,
Peter van Vliet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

Dus is qua afmetingen toch wel een flinke loeier die 500kW (0,5MW) en toch maar een opbrengst van 3000kWh per jaar. Bij die opbrengst zou de generator bij continu draaien slechts 0,034 kWh per uur leveren. Of anders gerekend, bij vol vermogen van die 500kW wordt die opbrengst van 3000kWh al bereikt in zes uren.
M.a.w. staat hier niet een kommafoutje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-06 23:14
Jammer dat in geen enkele van die vragen de (verschrikkelijke) SDE regeling wordt genoemd. Nu is het antwoord op de vragen heel makkelijk: Wij hebben de SDE regeling. Ik betwijfel of dit kamerlid wel iets weet van het bestaan van de SDE :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

net zoals het patienten dossier, de wet is nog niet aangenomen en de brief komt in de bus.
waarom rost het cda dingen door die we niet willen ?
waarom drukken ministers gewoon door ?
dit willen we toch niet ?
ov chipkaart in rotterdam ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

flitspaal.nl schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 08:37:

Trui aan? :>

@zonneschijn
Ik betwijfel of dit kamerlid wel iets weet van het bestaan van de SDE :|
Een niet onaardige poging van een kersvers parlementslid van de PvdDieren om hun "single-issue" probleem te proberen te verminderen. Waarvoor ik ze hartelijk steun, overigens (heb niet op hen gestemd, maar ik heb al vroeg geadviseerd om energie in hun oppositiedebatten te betrekken, dat is bijvoorbeeld alleen al qua vleesconsumptie inkoppertje voor open doel en zal CDA nooit een zinnig antwoord op kunnen geven). Wel uiteraard met paar foutjes. Alleen de adressering al is verkeerd, had naar EZ gemoeten, en je mag zelf verzinnen wat dus (een deel van) het antwoord gaat worden. Goede poging, maar wordt gegarandeerd door EZ beleidsambtenaren al in een vroeg stadium "politiek afgeserveerd". Den Haag blijft namelijk een ranzig kippenhok. Kunnen ze hun stront ook meteen naar Moerdijk laten verslepen en daar in die kippenstrontcentrale van Atoom Boer Delta in de fik laten steken om "groene stroom" (tegen betaling van MEP of wellicht SDE subsidie) van te laten maken...

(just my 2 cents...)

@eric-pvt:
waarom rost het cda dingen door die we niet willen ?
Omdat l'histoire se repête. Omdat we nog steeds (of weer) worden geregeerd door VOC-mentaliteit Regenten. En we een nieuwe Max Havelaar nodig hebben. Fair trade koffie gaat in Duitsland ietwat moeizamer dan hier, maar daar heet de Energie Max Havelaar Hermann Scheer, en Duitsland plukt er elke dag de zoete vruchten van.

CDA = Lubbers = "We moeten CO2 leren liefhebben" (ECHT WAAR, dat staat letterlijk op het Lubberiaanse papier in Financieele Dagblad/Outlook van September 1(1): pp. 36-41, over "carbon storage & sequestring") = van Geel "de Nederlandse Staat met minimaal 1 miljard Euro chanteren" door Borssele veel langer open te houden = Economische Zaken het ene na het andere super ranzige "dossier" er door te laten rammen, geholpen door hun vrindjes bij EnergieNed, SenterNovem, NMa, CertiQ, TenneT, en noem ze allemaal maar op. Etcetera.

Heb net brief van NMa op mijn zeer gedetailleerde "zienswijze" op dat :X capaciteitstarief ontvangen. Ik ga nu nog niet voorlezen wat er in dat microscopisch stukje tekst staat. Maar ik ben nog steeds aan het natrillen. Niet van "vreugde", nee, goed geraden...

Van mij mag die hele ranzige zooi op een ouderwetse Middeleeuwse brandstapel. Wie steekt hem voor ons aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-06 19:41

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

flitspaal.nl schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 08:37:
Wie heeft z'n meterstanden al verwerkt van oktober 2008?

De mijne

Stroom : 211 kWh
Gas : 115m3
Water : 7,8m3

Het voordeel van een warmtepomp wordt goed zichtbaar als het wat kouder wordt. Mijn verbruik in oktober is 590kWh, jij hebt ongeveer 1200kWh verbruikt (ik reken dat 1m3 gas ongeveer 8,6 kWh warmte geeft).

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

....en de qsolar zonnecombi dus 713 kwh(oktober cv+ww), een nette 2e plaats.
maar samen electrisch gestuurd door pv dus ze geven elkaar ook een *kusje*

(mijn oude ruk-ketel-vaillant deed in 10-2006 trouwens 202m3 ofwel 202*8,6=1738Kwh energie...)

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 02-11-2008 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hier een kleine kuub hout verbruikt voor de maand oktober.
Mengelmoes van pallets en beuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Oktober 0,425 GigaJoule stadswarmte verbruikt,
1,8 kuub kookgas,
29 kWh elektra (gesaldeerd verbruik van afname minus productie 1,24 kWp Shell moduultjes)
76 kWh totaal opgewekt (alle 12 modules bij elkaar)

38 kWh van dat saldo was voor het extreem intensieve computergebruik (grotendeels feitelijk door zonnestroom overdag afgedekt, en overschot, alleen niet meer op maandbasis). Apart gemeten met Wetekom meter.

Moet slechter kunnen, toch?

(ja, ja, verwarming staat inmiddels aan, maar wel niet te ver van de "pijngrens"... >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op maandag 03 november 2008 @ 01:25:
29 kWh elektra (gesaldeerd verbruik van afname minus productie 1,24 kWp Shell moduultjes)
76 kWh totaal opgewekt (alle 12 modules bij elkaar)
En wat was nou je maandverbruik, zonder de zonnestroompanelen? 105kWh?

Bij ons:

Elektriciteit: 60,9 kWh
Zonnestroom: 58,9 kWh
(netto dus 2,0 kWh verbruikt)
Gas: 44,4 kuub
Water: 4,0 kuub
Fietskm: 167 km
Autokm: 82,3
Treinkm: 633,7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
zonnigtype schreef op maandag 03 november 2008 @ 01:25:
[...]
(ja, ja, verwarming staat inmiddels aan, maar wel niet te ver van de "pijngrens"... >:) )
Wat is bij jou de "pijngrens" ?
Pijn van "zou wel wat warmer mogen, maar we redden het" of "pijn van hogere rekening, dus laten we 'm een graadje lager zetten" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
Tja, het wordt weer wat kouder, de verwarming gaat weer aan en dat heeft in oktober gemiddeld 3m3 per dag gekost. Totaal van nov 2007 t/m oktober 2008 1130 m3 gas en 2900 kwh stroom.

We zijn dan wel met vier personen, twee volwassenen en kinderen van 3 en 1.5.

Nog even een stukje over de temperatuur van het water voor de radiatoren:
De temperatuur van het water voor de radiatoren had de onderhoudsmonteur voor de zomer op 90 graden gezet terwijl deze eerst op 60 graden stond. Nu ik het weekend even heb gezocht naar informatie kom ik op de volgende algemene conclusie die waarschijnlijk al bekend is bij veel forumleden. (ik blijf een leek tenslotte)

Een radiator heeft een bepaald wattage, dit is afhankelijk van de soort radiator (grootte, aantal platen ed.). Het wattage is meestal in een situatie waarin de inkomende temperatuur van het water 90 graden en en de uitgaande 70 bij een kamertemperatuur van 20 graden. Tegenwoordig met de hoogrendement ketels is 90 graden niet meer nodig omdat de bij lagere temperaturen ook een hoog rendement kunnen halen. De radiatoren echter zullen bij een lagere temperatuur minder wattage (lees warmte) kunnen afleveren.

Als je dus temperatuur gaat verlagen dan zal je overcapaciteit moeten hebben van de radiatoren om de ruimte goed te kunnen verwarmen. Gelukkig zijn de huizen tegenwoordig goed geisoleerd en is er snel sprake van een overcapaciteit.

Een vraag over het uitzetten van de centrale afzuiging:
In ons huis, bj 1996, is een centrale afzuiging. Het apparaat maakt veel herrie en verbruikt waarschijnlijk jaarlijks best wel wat kwh'tjes. Ook na het schoonmaken blijft er een gezoem over.
Nu dacht ik, waarom zet ik 'm niet uit. De afzuiging gaat nu naar de keuken, wc beneden en de doucheruimte.
-De keuken heeft nu een wazemkap waardoor centrale afzuiging niet meer nodig is.
-In de douche wil ik het dichte raam vervangen door een raam dat gewoon open kan omdat ik denk dat frisse lucht van buiten beter is dan een stoffige afzuiging.
-Blijft de wc over, daar kan ik op het bestaande kanaal een kleine afzuiging plaatsen die alleen wordt gebruikt als dat nodig is.

Kan ik na deze aanpassingen zonder problemen de centrale afzuiging uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Als ik mij niet vergis, heeft zo'n centrale afzuiging vaak ook een warmte-wisselaar om de verse buitenlucht al een beetje voor te verwarmen met de lucht die je naar buiten blaast.
Door de luchtverversing op te vangen met een open raam, loop je dus kans dat je op die manier een hoop warmte weggooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:21

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

tw_eek schreef op maandag 03 november 2008 @ 09:59:

Als je dus temperatuur gaat verlagen dan zal je overcapaciteit moeten hebben van de radiatoren om de ruimte goed te kunnen verwarmen. Gelukkig zijn de huizen tegenwoordig goed geisoleerd en is er snel sprake van een overcapaciteit.
Ja. Heel snel.
Ik had gisteravond de thermostaat op 19 staan, en als de verwarming draait is het dan ook best lekker. Maar als die uitslaat en je geen stralingswarmte meer krijgt van de radiator, dan wordt het toch wat fris. En de radiator koelt voordat de ruimte afkoelt zo ver af dat hij gewoon koud is, terwijl ik de ketel ook maar op 60 graden heb staan.
Ik moet er niet aan denken om de ketel op 90 te hebben staan. Dan zweet je eerst de tent uit vanwege de stralingswarmte om daarna je kont af te vriezen omdat het gewoon echt koud wordt.

Modulerende ketels FTW. Helaas is die van mij (Nefit) al een jaar of 10 oud en er is ooit wel een modulerende klokthermostaat voor gemaakt maar die is nergens meer te krijgen dus heb ik er een aan-uit klokthermostaat op zitten.
Het wordt tijd dat het protocol voor het moduleren gestandariseerd wordt. Want nieuwere Nefit modulerende klokthermostaten werken dus ook niet.

Misschien eens wat gaan prutsen met twee thermostaten, een modulerende niet-klok, en een niet-modulerende klok. Zou dat werken? Er zijn per slot van rekening verschillende aansluitingen voor modulerend en niet-modulerend.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Kun je niet beter die centrale afzuiger vervangen door een zuinig en stil apparaat.
Ventilatie in huis is toch erg belangrijk en dat apparaat haalt lucht weg uit huis waardoor er vanzelf "verse" lucht binnen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:58
Een vraag over het uitzetten van de centrale afzuiging:
In ons huis, bj 1996, is een centrale afzuiging. Het apparaat maakt veel herrie en verbruikt waarschijnlijk jaarlijks best wel wat kwh'tjes. Ook na het schoonmaken blijft er een gezoem over.
Nu dacht ik, waarom zet ik 'm niet uit. De afzuiging gaat nu naar de keuken, wc beneden en de doucheruimte.
-De keuken heeft nu een wazemkap waardoor centrale afzuiging niet meer nodig is.
-In de douche wil ik het dichte raam vervangen door een raam dat gewoon open kan omdat ik denk dat frisse lucht van buiten beter is dan een stoffige afzuiging.
-Blijft de wc over, daar kan ik op het bestaande kanaal een kleine afzuiging plaatsen die alleen wordt gebruikt als dat nodig is.

Als je de afzuiging uitzet en op het kanaal in de WC een losse ventilator plaatst, dan blaast die de lucht dus naar de andere ruimtes die op de centrale afzuiging aangesloten zijn.
Centrale afzuiging is gebaseerd op toevoer van lucht via ventilatoren, in bijvoorbeeld slaapkamers en woonkamer, deze wordt dan (via kieren onder binnendeuren) weer afgezogen in vochtige ruimtes.
Ga je nu de afzuiging uitzetten, dan ontregel je dit systeem.
Ik heb zelf de ventilator vervangen door een energie zuinig type (met gelijkstroommotor). Normaal staat deze op de laagste stand, tijdens en na douchen op hoge stand.
De keuken heeft een eigen afzuigkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 23-06 16:22
Ik zou het niet doen. Een huis uit 1996 is erg goed geisoleerd en de afzuiging is verplicht omdat het zorgt voor de broodnodige (verplichte) ventilatie. Als je dat optioneel gaat maken (afzuigkap staat niet altijd aan, je vrouw zal het raam in de badkamer in de winter gewoon dicht doen) dan zorg je voor een ongezond binnenklimaat. Ik zou het risico niet lopen met 2 kleine kinderen, de besparing is het gewoon niet waard, imho is het verkeerd besparen.

Ik zou de unit vervangen door een nieuw exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Tja, het wordt weer wat kouder, de verwarming gaat weer aan en dat heeft in oktober gemiddeld 3m3 per dag gekost. Totaal van nov 2007 t/m oktober 2008 1130 m3 gas en 2900 kwh stroom.

We zijn dan wel met vier personen, twee volwassenen en kinderen van 3 en 1.5.

Nog even een stukje over de temperatuur van het water voor de radiatoren:
De temperatuur van het water voor de radiatoren had de onderhoudsmonteur voor de zomer op 90 graden gezet terwijl deze eerst op 60 graden stond. Nu ik het weekend even heb gezocht naar informatie kom ik op de volgende algemene conclusie die waarschijnlijk al bekend is bij veel forumleden. (ik blijf een leek tenslotte)

Een radiator heeft een bepaald wattage, dit is afhankelijk van de soort radiator (grootte, aantal platen ed.). Het wattage is meestal in een situatie waarin de inkomende temperatuur van het water 90 graden en en de uitgaande 70 bij een kamertemperatuur van 20 graden. Tegenwoordig met de hoogrendement ketels is 90 graden niet meer nodig omdat de bij lagere temperaturen ook een hoog rendement kunnen halen. De radiatoren echter zullen bij een lagere temperatuur minder wattage (lees warmte) kunnen afleveren.

Ik heb mijn aanvoer temperatuur verlaagd van 75 graden ( fabrieksinstelling ) naar 55 graden. de delta T tussen aanvoer en retourleidingen blijft nagenoeg geiljk bij beide instellingen. Maw mijn warmteafgifte is in beide gevallen nagenoeg gelijk.

Psychologisch gezien vind ik de setting die ik nu heb ( 55 graden ) een stuk prettiger dan de fabrieksinstelling. Ik vind het nu behagelijker in m'n woonkamer en heb nu absoluut niet de neiging om de temperatuur te verhogen omdat ik het koud heb.

Voorheen zetten we de temperatuur regelmatig om 20.4 of 20.6 omdat we het koud hadden 's avonds. Nu staat hij op 20 graden en heb ik het 's avonds vaak bloedheet. De temperatuur zal bij ons denk ik nog wel wat verder zakken. ( 19.8 of 19.6 ). Beetje afhankelijk wanneer mijn vriendin begint te zeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Vandaag contact gezocht met SenterNovem, omdat ik nog geen reactie had gekregen op mijn aanvraag van een voorschot voor de SDE subsidie.
Ik kreeg het volgende antwoord:
Senter Novem gaat in Januarie 2009 over tot het betalen van de voorschotten. Ook zullen de voorschotten over 2008 met terugwerkende kracht worden uitbetaald.U kunt in Januarie het voorschtoformulier voor 2009 toe sturen.
Maar weer wachten dus om die ambtenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
Arnout schreef op maandag 03 november 2008 @ 12:32:
[...]

Ik zou het niet doen. Een huis uit 1996 is erg goed geisoleerd en de afzuiging is verplicht omdat het zorgt voor de broodnodige (verplichte) ventilatie. Als je dat optioneel gaat maken (afzuigkap staat niet altijd aan, je vrouw zal het raam in de badkamer in de winter gewoon dicht doen) dan zorg je voor een ongezond binnenklimaat. Ik zou het risico niet lopen met 2 kleine kinderen, de besparing is het gewoon niet waard, imho is het verkeerd besparen.

Ik zou de unit vervangen door een nieuw exemplaar.
Zeker heb je gelijk. Ventilatie is nodig en moet zorgen voor een goed binnenklimaat.
In de woonkamer is de ventilatie overgedimensioneerd, meer dan 50%.

Je hebt 100% gelijk wat betreft het dichtzetten van de ventilatieroosters en ramen. Bij een mechanische ventilatie is er altijd ventilatie (standje 1) en zonder MOET je de roosters wel openzetten. Maar het is ook zo dat je alleen kan afzuigen als er toevoer is en die moet vanuit de roosters komen. Wat er uit gaat (vuil en warm) moet er ook weer in (kouder en schoon) komen.

Wat de risico's zijn kan ik niet inschatten. Het vervangen van het vaste raam in de douche naar een raam dat open kan zal ik zeker uitvoeren. Het warmteverlies valt wel mee omdat de verwarming niet vaak aan staat.

Om zeker te zijn zal ik moeten meten. De temperatuur, vochtigheid en co2 denk ik. Veiligheid voor alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik hoop toch niet dat dat echt in het bericht wat je kreeg stond? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

TD-er schreef op maandag 03 november 2008 @ 07:43:
[...]

Wat is bij jou de "pijngrens" ?
Pijn van "zou wel wat warmer mogen, maar we redden het" of "pijn van hogere rekening, dus laten we 'm een graadje lager zetten" ;)
Mijn "pijngrens" ligt een stuk hoger dan die van mijn partner. Ze is veel te aardig t.o.v. mij (al ben ik degene die gisteren 2 radiatoren aanzette, je moet af en toe ook een beetje geven, toch? ;) ). Financieel zouden we hoger verbruik makkelijk kunnen betalen, geen enkel probleem. Maar het is een sport om voor jezelf de grenzen te blijven verleggen. En ik gun het die holdings niet, die alles maar naar de gasprijzen toe mogen blijven rekenen terwijl daar productietechnisch bezien geen enkele, of slechts een zeer gedeeltelijke aanleiding voor is. Ook om straks beter opgewassen te kunnen zijn (qua fysieke toleranties, wat ben je "gewoon" geworden) tegen "heftige" tijden. Waarbij de knallende koppijn veroorzakende bloedwarm gestookte appartementen (ik kom ze regelmatig tegen) hopelijk financieel bezien tot het verleden zullen (gaan) behoren. Al ben ik daar niet gerust op. D'r is geld zat in deze wereld, en het vliegt per megajoule het raam weer uit...

@CanonG1
En wat was nou je maandverbruik, zonder de zonnestroompanelen? 105kWh?
Is onbepaalbaar, vanwege enkeltarief volautomatisch salderende Ferrarismeter. Ons totale verbruik op maandbasis is het gesaldeerde verbruik (eindmeterstand minus beginmeterstand per maand), dus wat de werkelijke eigenconsumptie van de zonnestroom is, is onbekend. We verbruiken op jaarbasis rond de 1.200 kWh (is een tijdje minder geweest, maar sinds PPV in de lucht is weer meer), dus ongeveer 100 kWh/maand. Het gros ervan wekken we vnl. in de zomerperiode op (vet overschot), terughalen van het net in de winterperiode (vooral WKK stroom van de gasgestookte tuinders in het Westland, waarschijnlijk). Balans: ongeveer in de buurt van de nul komend, op jaarbasis. Werkelijk verbruik kun je alleen hard maken als je telwerken hebt voor in en uit (en natuurlijk: betrouwbare bruto productiemeting, denk ik met OK485 interface ook te hebben), maar interesseert me verder niet zoveel, is nl. behoorlijk stabiel, behalve in vakantieperiodes. Kijk maar naar evolutie van onze stroommix, dat is veel interessanter, want daar gaat het mij vooral om:

Maandgrafiek
Jaargrafiek

[ Voor 34% gewijzigd door zonnigtype op 03-11-2008 13:53 . Reden: maandverbruik spullie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
CanonG1 schreef op maandag 03 november 2008 @ 13:35:
[...]

Ik hoop toch niet dat dat echt in het bericht wat je kreeg stond? ;(
Letterlijk citaat (knip en plak) :(
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.