Heh, okee..CanonG1 schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:40:
Vroeger gingen er wel meer dingen anders dan nu... we konden prima met zijn vieren op vakantie in een D-Kadett van 750kg, zelden meer lol gehad dan toen Nu moet dat minimaal in een dikke stationwagen van minimaal 1500kg 'anders is het niet veilig'. Check het verschil in fossiel brandstofverbruik.
Opel Kadett 1980, 855 kg, brandstofverbruik gecombineerd snelweg/bebouwde kom: 7,9 l/100km (1 op 12,7). Waarschijnlijk loodhoudende benzine by the way. Ook nog met een carburateur, dus geen injectie, dus verbruikt ook benzine tijdens remmen op de motor (dus "het nieuwe rijden" heeft in zo'n auto geen zin).
Volvo V70 2.4D 2008, 1535 kg, verbruik gecombineerd 6,8 l/100km (1:14,7)
Ze noemen het vooruitgang. Thanks for playing, please try again.
(Ik waag ook nog wel te betwijfelen dat die V70 bijzonder zuinig is, ik heb gewoon willekeurig een auto gezocht waarvan ik wist dat ze vrij zwaar zijn.)
Edit: ik snap trouwens je punt wel hoor, ze zouden vanwege de betere motoren dan nu ook auto's kunnen maken die 1:30 rijden en minder dan 900 kg wegen. Bv. de VW Polo TD haalt dat wel, maar zullen de meeste mensen te klein vinden, terwijl je vroeger ook in zo'n formaat auto op vakantie ging.
[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 28-10-2008 14:59 ]