Duurzame Energie deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 63.671 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Persoonlijk heb ik een hekel aan mechanische ventilatie in niet al te nieuwe woningen (erg nieuw= meestal erg potdicht). De herrie, het onderhoud, het (gebrek aan) nut, het versterken van geluiden uit andere ruimtes (hoorde in mijn appartement zowat letterlijk wat er in de keuken gezegd werd, bizar!)

Wij hebben alle ventilatieroosters geheel of gedeeltelijk open, badkamerraam heeft zowel een rooster / kan open, dus met erge kou alleen het rooster open tijdens badderen/douchen, daarna gaat het raam open en gaat de deur van de badkamer open en voila. Het hele huis is prima geventileerd, een dinnetje met astma is ook een goede graadmeter..net als de vele spinnen ;)

Vergis je niet: veel mensen denken dat je van ventileren meer moet stoken, terwijl juist het tegendeel het geval is :) Stookwarmte = nare warmte, truien en sweaters eerst :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

CanonG1 schreef op maandag 03 november 2008 @ 13:35:
[...]

Ik hoop toch niet dat dat echt in het bericht wat je kreeg stond? ;(
Ach, wat dacht je van deze:
voorschtoformulier
Ze hebben heel wat menskrachten bij SenterNovem moeten aanstellen, voor alle nieuwe "stimuleringsgrut".

En er moeten nog 19 fte voor de Warmtewet ( :X ) bij, waar van der HO-Even al moord en brand over heeft geschreeuwd gedecideerd heeft uitgesproken (heeft ze geen budget voor, dus wil ze dat van vrind Bos toegeschoven krijgen).

Ergo: je krijgt in huis wat er nu zo'n beetje losloopt op de arbeidsmarkt.

Geeft wel aan hoe "serieus" de "stimulering" van duurzame energie wordt aangepakt, niet?

Voorschotten van het al verloren jaar 2008 (met andere tarieven dan in 2009) "met terugwerkende kracht verrekenen"... Knappe jongen/dame die er uit gaat komen wat er nu PRECIES per kilowattuur aan (a) subsidie is betaald (in 2008), en (b), hoeveel er voor de halfjaarlijks wijzigende "salderingscomponent" (voor iedereen weer verschillend) is "ontvangen" (van 4 "instanties": leverancier, lokale netbeheerder, TenneT, Ministerie van Financiën, de laatste gaat het variabele transportkosten verhaal overnemen [lees: "compenseren"] van netbeheer als het capaciteitstarief er door geramd gaat worden per 1 januari).

:'(

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
[b][message=30990236,noline]....
Wij hebben alle ventilatieroosters geheel of gedeeltelijk open, badkamerraam heeft zowel een rooster / kan open, dus met erge kou alleen het rooster open tijdens badderen/douchen, daarna gaat het raam open en gaat de deur van de badkamer open en voila. ...
Als de badkamer vochtig is geworden door badderen/douchen is het beter om de deur dicht te houden en alleen het raam/rooster te openen. Dan weet je zeker dat er geen vocht via de badkamer het huis in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:32
zonnigtype schreef op maandag 03 november 2008 @ 13:38:
maar interesseert me verder niet zoveel,
Mij juist wel, hoe lager het eigenverbruik hoe beter. Vooral om te laten zien dat het prima kan zonder aan 'comfort' in te leveren. Daarom reken ik dat altijd apart van de zonnestroompaneelopbrengsten (3x de woordwaarde) uit, ik zie dat los van elkaar. Maar dat is mijn visie...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:09
2Dutch schreef op maandag 03 november 2008 @ 13:45:
Wij hebben alle ventilatieroosters geheel of gedeeltelijk open, badkamerraam heeft zowel een rooster / kan open, dus met erge kou alleen het rooster open tijdens badderen/douchen, daarna gaat het raam open en gaat de deur van de badkamer open en voila.
Ik las laatst ergens dat juist tijdens het douchen je het raam niet open moet zetten ivm schimmelvorming bij het raam. Na het douchen open zetten is wel prima.

De deur open zetten naar de rest van het huis toe is niet verstandig. De vochtige lucht zal zich door het huis verspreiden.

Het voordeel van mechanische opzuiging in de badkamer is dat er een stroming de goede richting ontstaat (warme vochtige lucht het huis uit). Ideaal gezien is er zelfs sprake van onderdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
deejeebv schreef op maandag 03 november 2008 @ 13:01:
Vandaag contact gezocht met SenterNovem, omdat ik nog geen reactie had gekregen op mijn aanvraag van een voorschot voor de SDE subsidie.

[...]

Maar weer wachten dus om die ambtenaren.
Ik kreeg vorige week bericht over mijn zonneboiler aanvraag. Op zich best snel (3wk), maar helaas, het 'betaalbewijs' ontbreekt. Een factuur blijkt niet voldoende. Er zit een retourformulier in dezelfde envelop, met een handgeschreven zaaknummer er op. Ik moet dit formulier meesturen, samen met het betalingsbewijs. Overigens moet ik al mijn persoonlijke info ook weer invullen met de hand.

Het blijven tenslotte ambtenaren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op maandag 03 november 2008 @ 14:28:
[...]

Mij juist wel, hoe lager het eigenverbruik hoe beter. Vooral om te laten zien dat het prima kan zonder aan 'comfort' in te leveren. Daarom reken ik dat altijd apart van de zonnestroompaneelopbrengsten (3x de woordwaarde) uit, ik zie dat los van elkaar. Maar dat is mijn visie...
Dat weet ik wel, maar mijn "eigenverbruik" ken ik al vele jaren lang tot op grote hoogte (grotendeels kompjoet, en dat meet ik, rest van de apparatuur, die schaars gebruikt wordt, ken ik het verbruik van). De rest is marginaal, behalve mechanische ventilatie unit, maar daarvoor ben ik afhankelijk van mijn verhuurder [het kreng staat helemaal bovenop het dak van de woontoren hier...] en na een positief oprispingkje van die kant na vraag mijnerzijds heb ik daar weer eens niks meer van gehoord. Moet ik dus weer achteraan (ik wil een gelijkstroom ventilator), het is zo vreselijk moeizaam om eens wat duurzaamheid in die hollandsche koppen te krijgen, knettergek word je d'r van...

En zoals gezegd, gezien de prima werkende enkel tarief Ferrarismeter hier, is het werkelijke eigenverbruik onbepaalbaar, omdat "het" zo niet is te meten (neen, ik ga niet zitten rotzooien in de meterkast om "voor (danwel "achter", afhankelijk hoe je het bekijkt) de netmeter" te meten, daar blijf ik lekker van af...).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
8)7

[ Voor 99% gewijzigd door tw_eek op 03-11-2008 15:08 . Reden: foutje, excuus ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Rukapul schreef op maandag 03 november 2008 @ 14:47:
[...]

Ik las laatst ergens dat juist tijdens het douchen je het raam niet open moet zetten ivm schimmelvorming bij het raam. Na het douchen open zetten is wel prima.

De deur open zetten naar de rest van het huis toe is niet verstandig. De vochtige lucht zal zich door het huis verspreiden.

Het voordeel van mechanische opzuiging in de badkamer is dat er een stroming de goede richting ontstaat (warme vochtige lucht het huis uit). Ideaal gezien is er zelfs sprake van onderdruk.
Tijdens het douchen het raam open = echt te chilly :P Dus dat doen we sowieso niet..maar wel apart dat dat bij het raam schimmelvorming zou geven: bij ons gaat de damp eerder richting deur dan raam (douchecabine zit bij de deur) maar misschien dat een bioloog er meer van weet? :P Nooit geweten, zal er eens op letten, thx.

Hebben nog geen last van te hoge luchtvochtigheid gehad door onze deur open truuk, let wel: onze zoldertrap zit vlakbij de badkamerdeur, de lucht trekt vrijwel direct omhoog en daar de ramen uit (die staan altijd open, de was hangt daar te drogen). En bovendien heb ik wel de verwarming aan in de werkkamer (de deuren zien elkaar zeg maar) doordat deze vrij groot is en door het verwarmen wordt het daar wel weer droger, dus die vochtdruppeltjes mogen best mijn werkkamer in..zolang mijn tft maar niet beslaat :+

Maar ik ga het toch in de gaten houden, keer zo'n metertje scoren ergens. Meestal vraag ik mijn dinnetje of ze nog goed ademen kan, zo ja: no worries >:) ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:21
JakeNL schreef op maandag 03 november 2008 @ 14:58:
[...]

Ik kreeg vorige week bericht over mijn zonneboiler aanvraag. Op zich best snel (3wk), maar helaas, het 'betaalbewijs' ontbreekt. Een factuur blijkt niet voldoende. Er zit een retourformulier in dezelfde envelop, met een handgeschreven zaaknummer er op. Ik moet dit formulier meesturen, samen met het betalingsbewijs. Overigens moet ik al mijn persoonlijke info ook weer invullen met de hand.

Het blijven tenslotte ambtenaren :)
Misschien wel snel omdat de aanvraag niet volledig was. Mijn aanvraag (overigens vooraf, ik wil eerst zekerheid voor ik bestel) is al 5 weken geleden ingediend, maar ik heb nog niets gehoord. Ze hebben overigens wel (op mijn verzoek) telefonisch bevestigd dat de aanvraag binnen was. Een schriftelijke bevestiging van ontvangst kan er niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:04
TD-er schreef op maandag 03 november 2008 @ 10:13:
Als ik mij niet vergis, heeft zo'n centrale afzuiging vaak ook een warmte-wisselaar om de verse buitenlucht al een beetje voor te verwarmen met de lucht die je naar buiten blaast.
Door de luchtverversing op te vangen met een open raam, loop je dus kans dat je op die manier een hoop warmte weggooit.
Dat is balansventilatie. De warme binnenlucht wordt afgevoerd, frisse buitenlucht aangevoerd. Deze stromen over een wisselaar, waardoor de buitenlucht wordt verwarmd. Dit moet in balans zijn, vandaar de naam balansventilatie. Dus mechanische afvoer en toevoer.

Hier wordt mechanische ventilatie bedoelt, als ik het zo lees. Dus mechanische afvoer en natuurlijke toevoer. Tegenwoordig zijn die stil en vele malen zuiniger door het toepassen van een gelijkstroommotor. Kan zo €50,- per jaar schelen in de portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

zonnigtype schreef op maandag 03 november 2008 @ 14:59:
[...]
Dat weet ik wel, maar mijn "eigenverbruik" ken ik al vele jaren lang tot op grote hoogte (grotendeels kompjoet, en dat meet ik, rest van de apparatuur, die schaars gebruikt wordt, ken ik het verbruik van). De rest is marginaal, behalve mechanische ventilatie unit, maar daarvoor ben ik afhankelijk van mijn verhuurder [het kreng staat helemaal bovenop het dak van de woontoren hier...] en na een positief oprispingkje van die kant na vraag mijnerzijds heb ik daar weer eens niks meer van gehoord. Moet ik dus weer achteraan (ik wil een gelijkstroom ventilator), het is zo vreselijk moeizaam om eens wat duurzaamheid in die hollandsche koppen te krijgen, knettergek word je d'r van...

En zoals gezegd, gezien de prima werkende enkel tarief Ferrarismeter hier, is het werkelijke eigenverbruik onbepaalbaar, omdat "het" zo niet is te meten (neen, ik ga niet zitten rotzooien in de meterkast om "voor (danwel "achter", afhankelijk hoe je het bekijkt) de netmeter" te meten, daar blijf ik lekker van af...).
Die mooie ferrarismeter hangt bij mij ook trots in de meterkast (idem bouwjaar als ikzelf, 1980). Kan niet wachten tot we over een paar jaar kapitaalkrachtig genoeg zijn om paneeltjes op het dak te zetten en de meter terug kunnen zien draaien. Maar ben bang dat dan <leverancier x> gaat mekkeren dat het met een slimme (irritante) meter moet, of minimaal eentje met een derde digitale telwerk voor teruglevering. Bah, waarom moeilijk doen als het eenvoudig kan.

Overigens begint de drang om een Plugwise systeem (http://www.plugwise.com/nl/) te bestellen steeds sterker te worden. Die cycledingen zijn ook standbykillers die zelf niet zoveel slurpen..en ook ideaal om teruglevering mee te meten :) Hou wel van getallen, maar ben niet handig met eigen grafiekjes. Zal eens wat strenger worden en meer gaan vastleggen.

Meten=weten..heb bovendien al een mogelijk sterfgeval (koelkast) in huis, die ga ik eens nauwkeurig bespioneren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

2Dutch schreef op maandag 03 november 2008 @ 15:50:

Die mooie ferrarismeter hangt bij mij ook trots in de meterkast (idem bouwjaar als ikzelf, 1980). Kan niet wachten tot we over een paar jaar kapitaalkrachtig genoeg zijn om paneeltjes op het dak te zetten en de meter terug kunnen zien draaien. Maar ben bang dat dan <leverancier x> gaat mekkeren dat het met een slimme (irritante) meter moet, of minimaal eentje met een derde digitale telwerk voor teruglevering. Bah, waarom moeilijk doen als het eenvoudig kan.
Leveranciers hebben (straks, nu is Oxxio de enige met uitermate "domme" slimme meters die teruglevering niet kunnen meten) helemaal geen moer te vertellen over welke meter er in je meterkast hangt.

Dat is nl. in ons gezegende poldermoeras de netbeheerder. Nauwkeuriger: de door hem aangewezen "meetgemachtigde". Per dit jaar (1 januari) "gereguleerd". En daar betalen alle enkeltarief klanten dan ook nog eens tientallen procenten meer voor (voor de meterhuur). Zonder tegenprestatie. Met dank aan onze hogepriesters, de juristen van de NMa... (en de netbeheerders zelf, natuurlijk, die lekker hebben zitten "in te spreken" en "schriftelijke wijzigingsvoorstellen" hebben ingediend, die grotendeels zijn gehonoreerd en de ellende alleen nog maar erger hebben gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Hmm. Alliander/Continuon houdt zich daar aardig stil over tot nu toe. Maar goed veel is toch nog steeds uitbesteed bij Nuon, dus dat blijft nog wel even een vaag gebied. Oxxio heb ik geen hoge pet van op, veels te amateuristisch en te drammerig. Niet voor niets hebben ze al genoeg boetes gehad en belabberde resultaten op de toen nog dte website. Daar wil ik geen meter van al kreeg ik em kado :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

2Dutch schreef op maandag 03 november 2008 @ 16:25:
Hmm. Alliander/Continuon houdt zich daar aardig stil over tot nu toe. Maar goed veel is toch nog steeds uitbesteed bij Nuon, dus dat blijft nog wel even een vaag gebied. Oxxio heb ik geen hoge pet van op, veels te amateuristisch en te drammerig. Niet voor niets hebben ze al genoeg boetes gehad en belabberde resultaten op de toen nog dte website. Daar wil ik geen meter van al kreeg ik em kado :P
"Alliander" houdt zich bewust stil. Ze weten donders goed hoe bloedheet die materie is. Voor je het weet douwen ze een "slimme" meter in je meterkast als je effekes met je ogen knippert, en is het te laat. (gaan ze dubbele meetdienst berekenen van 29,12 euri het stuk ["in" en "uit", kun je vergif op innemen...)

Oxxio is een Nationale Ramp, zoals er velen zijn op het energieleveringspiratenfront (28 letters). Ze rekenden vet voor die fijne meter van ze, volgens een contribuant van TROS Radar forum energiebedrijven ( 4,95 Euri per maand, zie polderboy's bijdrage van 12 oktober jl..). Blijkbaar roken ze onraad, nu is het nog maar 2,68 Euri incl. BTW/maand voor alleen elektra [32,16 euri/jaar], maar de gereguleerde meters (waar de Oxxio meter niet bij hoort) zijn per 1-1-2008 allemaal (uniform tarief, vandaar dat de enkeltarief klanten allemaal de pineut zijn) 29,12 Euri incl. BTW. Oxxio roomt dus nog steeds af met hun niet geschikte meter... (ruim 3 euri per meter per jaar, alle kleine beetjes helpen...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58
Ik heb net even het gebruik van mijn ventilatiesysteem opgemeten, een Buva Boxstream. Mijn meter is een budgetexemplaar van Cresta.

StandOpgenomen vermogenPowerfactor
Afwezig6 watt0,5
Thuis32 watt0,6
Thuis (veel personen)67 watt0,6
Maximaal90 watt0,6

Weet iemand wat de "powerfactor" is? Staat op de meter achter het opgenomen vermogen.

[ Voor 7% gewijzigd door Jape op 03-11-2008 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:04
Jape schreef op maandag 03 november 2008 @ 18:47:
Ik heb net even het gebruik van mijn ventilatiesysteem opgemeten, een Buva Boxstream. Mijn meter is een budgetexemplaar van Cresta.

StandOpgenomen vermogenPowerfactor
Afwezig6 watt0,5
Thuis32 watt0,6
Thuis (veel personen)67 watt0,6
Maximaal90 watt0,6

Weet iemand wat de "powerfactor" is? Staat op de meter achter het opgenomen vermogen.
Wikipedia: Power factor 8) ff geen tijd om meer uitleg te typen in het NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Jape schreef op maandag 03 november 2008 @ 18:47:
Dat heeft te maken met het 'blind' vermogen, iets wat je in NL (nog ...) niet hoeft te betalen als particulier. (en nog kan wel heel kort zijn, zie het relaas hierboven over de 'slimme meter', houdt je ogen open dus ;) )

Met andere woorden 32W opgenomen vermogen met een 'power factor' van 0,5 'kost' je dus 16W gezien vanuit je meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
IJsbeer schreef op maandag 03 november 2008 @ 19:15:
[...]

Dat heeft te maken met het 'blind' vermogen, iets wat je in NL (nog ...) niet hoeft te betalen als particulier. (en nog kan wel heel kort zijn, zie het relaas hierboven over de 'slimme meter', houdt je ogen open dus ;) )

Met andere woorden 32W opgenomen vermogen met een 'power factor' van 0,5 'kost' je dus 16W gezien vanuit je meter.
Oke, dat is duidelijk. Rest mij enkel nog de vraag hoe betrouwbaar mijn meter dat kan meten. Maar het valt me inderdaad heel erg mee dan. Het betekend dus dat mijn afzuigsysteem op de laagste stand niet meer dan 3 à 4 watt comsumeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
IJsbeer schreef op maandag 03 november 2008 @ 19:15:
[...]

Nee...
Je ziet het vermogen in Watt terug op de rekening.
Een vermogen van 32Watt en een power-factor van 0,5 (cos-phi) wil zeggen dat er 64 VA door de koperdraden gaat.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WARNING : alkmaar noord holland 03-11-2008 postcode gebied 1816-1817 (tussen 17:00u en 21:00u)

(conti)nuon aan de deur, meteropnemer, kan meterstand niet verwerken op zijn pda,
ik heb een mooie 2003 siemens ferraris, een van de laatste.
kan tellerstand +167 kwh niet verwerken, "controleer meter" stand te laag.
(ik heb de hele heisa gefilmd, ik ben namelijk gepokt en gemazeld nuon kenner)
navraag leert dat de buurman verderop met hottub en terrasverwarming maar liefst 8480kwh hoog heeft,
dat kan wel verwerkt worden, dat geeft geen storing op het apparaatje.(meter wel heel...?)
alles digitaal en slim, maar teller 3 of saldering is onbekend.
een verwijzing naar het dak geeft : dat mag niet, dat moest u aanmelden.
dat is puur onwaar en onwettig, ik zit bij greenchoice, en die vind het prima zo.

klacht nma/dte al onderweg.

nuon aan de deur bij mijn pa, verderop, weigert opbrengst telwerk op te nemen,
landys&gyr nieuwe meter, was "nodig vanwege de zonnepanelen"
"kan het systeem niet aan meneer, en zonnepanelen zijn niet gemeld" (waar staat dat dan ? nergens op de site of folder van nuon)

klacht nma/dte al onderweg, mijn pa is met pensioen en heeft erg veel tijd om zich hier vol in te boren, inclusief media.
het is maar 241 kwh, en hij heeft al 91 minuten met het nuon CCC moeten bellen, a 44 cent per minuut,
en is nog steeds nergens.

sde kandidaat 4 km verderop(goede kennis) : weigering opbrengst meter op te nemen....
sde panelen niet aangemeld bij nuon,
er hangt wel een bruto opbrengst meter van nuon a 283 euro, en netbeheerskosten.

klacht nma/dte al onderweg.

en het groene imago van nuon is zo zwart als roet, winstmaximering en bonussen alom,
waar kennen we dat ook alweer van....
maar een opbrengsttelwerk uitlezen lukt niet eens na 5 jaar artikel 31c,
en dure netbeheerskosten, waar betaal je dat eigenlijk voor....
sde`ers wees gewaarschuwd, uw netbeheerder komt eraan, met een slimme pda,
die vooral erg schimmig is op lage standen, en telwerk 3 niet kent.
volkomen onwettig ook nog, en al bekend sinds 2005 :
http://www.zonnestroompro...rgoedingen_tcm7-86623.pdf
http://www.zonnestroompro...rvragen-ferrarismeter.pdf
zelfs kamervragen zijn er al geweest, ik ervaar dit al 2 jaar, dat betekend gewoon beleid, wat onwettig is, consequent doorvoeren.
ik heb het erg te doen met alle sde kandidaten, ik heb het subsidieloze geld van greenchoice al op mijn rekening, alle lof voor greenchoice, continuon stikt maar in haar eigen meterstanden, al dan niet ingeschat.
ik zal binnenkort wel een nieuwe meter aangeboden krijgen, deze is namelijk erg kaput, en de gasmeter ook ....
hahaha wat een totale farce zeg, duurzaam nederland.

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2008 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

@zonnigtype
Werkelijk verbruik kun je alleen hard maken als je telwerken hebt voor in en uit

Is de slimme meter niet iets voor je _O-

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

tw_eek schreef op maandag 03 november 2008 @ 14:19:
[...]
Als de badkamer vochtig is geworden door badderen/douchen is het beter om de deur dicht te houden en alleen het raam/rooster te openen. Dan weet je zeker dat er geen vocht via de badkamer het huis in gaat.
In het blad van vereniging eigen huis staat dat je dat juist niet moet doen.
Raam dicht na het douchen en deur naar de overloop open, minder kans op schimmelvorming in de badkamer.
De koude buitenlucht neemt namelijk geen vocht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
TD-er schreef op maandag 03 november 2008 @ 21:02:
[...]

Nee...
Je ziet het vermogen in Watt terug op de rekening.
Een vermogen van 32Watt en een power-factor van 0,5 (cos-phi) wil zeggen dat er 64 VA door de koperdraden gaat.
Auch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
CanonG1 schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 14:06:
Het komt nu zo ongeveer 1x per pagina voorbij ;)
Maar het topic loopt hard, het is dat ik al wat pagina's terug zat te lezen, anders was ik de link niet tegengekomen :P

Bij deze de oproep ook maar op deze pagina een plekje geven:
Verwijderd schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 13:22:
Iedereen die veranderingen in Nederland wil op het gebied van de zonnestroom regelingen kan
dit invullen: www.insnet.org/feedin. Wellicht helpt het.
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op maandag 03 november 2008 @ 22:40:
@zonnigtype
Werkelijk verbruik kun je alleen hard maken als je telwerken hebt voor in en uit

Is de slimme meter niet iets voor je _O-
Kék jij daar effe heul errug uit, linkepinkemiechel dat je d'r bent!

Ik ga naar je "satelliet-googelen", hoor, al is het het allerlaatste wat ik doe. Een ieder die maar in de verste verte de SUGGESTIE opwerpt om de p.........y euuuuuuhhhh zonnigtype aan die rattenmeter te helpen, gaat zware tijden tegemoet..........

De maffiavrindjes van zonnigtype zijn reeds ingeseind.

U bent gewaarschouwd... :o

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
Speksteenkachel schreef op maandag 03 november 2008 @ 22:44:
[...]

In het blad van vereniging eigen huis staat dat je dat juist niet moet doen.
Raam dicht na het douchen en deur naar de overloop open, minder kans op schimmelvorming in de badkamer.
De koude buitenlucht neemt namelijk geen vocht op.
Logische beredenering en goed dat je een bron hebt vermeld. Als de luchtvochtigheid buiten hoger is dan in de douche ruimte dan heeft het geen zin om het raam open te zetten.

Idealiter is het beste om via een onderdruk het vocht te laten verwijderen. Dat staat voor mij vast. Daar heb je een afzuiging voor nodig.

In december heb ik wat weekjes vrij, dan ga ik eens meten, sleutelen voor een duurzame en geluidsarme oplossing.

Bedankt allemaal. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
zonnigtype schreef op maandag 03 november 2008 @ 23:45:
[...]

...... Een ieder die maar in de verste verte de SUGGESTIE opwerpt om de p.........y euuuuuuhhhh zonnigtype aan die rattenmeter te helpen, gaat zware tijden tegemoet..........

>:)
Vooruitgang kan je nu eenmaal niet tegenhouden, ook niet in deze donkere dagen zonnigtype.

We kunnen je wel gelijk geven en dat heb je meestal ook wel. Maar soms moet je toegeven ^) om op een ander terrein een grotere winst te behalen *O* . Neem nu het vastrecht tarief dat gaat veranderen, veel interessanter imho.

No offence hoor zonnigtype, onze neuzen staan dezelfde richting op. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:57

Niwla

dat dus....

Je eigen energieverbruik eenvoudig bijhouden:

http://www.opgewekt.nu/?p=591

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

tw_eek schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 09:00:
[...]
. Neem nu het vastrecht tarief dat gaat veranderen, veel interessanter imho.
Je gaat me toch niet vertellen dat het vastrecht van de stadsverwarming omlaag gaat O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Hey da's handig: Die ga ik eens proberen, zit nu alles los in Excel te plempen, kijken of dit programma 2Dutch friendly is ;)

Even over die zonnepanelen: Heb me ook altijd afgevraagd waarom ze niet duidelijker aangeven waarom je moet melden dat ze je hebt. Heeft misschien te maken met het feit dat ze dus in de administratie het opnemen en je geen gezever krijgt over "hey uw meterstand is lager dan voorheen" bij de ferrarismeters elk jaar weer. Als ik mij niet vergis heet dat verrekenen salderen en doet de ferrarismeter dit lekker automatisch (lekker simpel) maar als je met een nieuwere meter dit wilt doen zullen ze dat aparte telwerk misschien "aan" moeten zetten in hun administratie? En bij grote teruglevering naar het net wil de netbeheerder vast weten hoeveel, ivm belasting van het net ofzo? Maar goed ik ben hier geen expert in...

-edit-
http://www.zonnestroomproducenten.nl/paginas/salderen.htm bij 12 oktober 2008..verplichten van extra kosten voor iemand die duurzaam wil doen en subsidie wil..grrrr, ik word soms zo moe van dit land :(

[ Voor 9% gewijzigd door 2Dutch op 04-11-2008 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

tw_eek schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 09:00:
[...]

Vooruitgang kan je nu eenmaal niet tegenhouden, ook niet in deze donkere dagen zonnigtype.
Wat "vooruitgang" is bepaal ik zelf wel, met uw permissie...
We kunnen je wel gelijk geven en dat heb je meestal ook wel.
*O* Thanx. Laat ssj3gohan het maar niet horen... ;)
Maar soms moet je toegeven ^) om op een ander terrein een grotere winst te behalen *O* .
Wel effekes specificeren, dan, WELK "ander terrein", en gaarne wat wetenschappelijke rapporten citeren waar die "winst" dan wel uit gebleken is, en bij welke "partij" die vermeende "winst" dan wel is terechtgekomen...
Neem nu het vastrecht tarief dat gaat veranderen, veel interessanter imho.
Als je daarmee het capaciteitstarief voor de elektra aansluiting bedoelt, dat wordt voor iedereen een nieuw vastrecht van een Euri of 140 of meer per jaar, en onze zwaar gekwelde, en reeds extreem vrijgevig geweest zijnde Minister van Financiën gaat al die extra kosten de komende 20 jaar voor de volle honderd procent compenseren????

Staat nergens in die "wijziging van de Tarievencode" vermeld, hoor, dat die compensatie überhaupt uitbetaald "hoeft", dan wel "moet" gaan worden. Daar heb ik dus ook inhoudelijk op gereageerd (en nog op veel meer). En toen kreeg ik een ultrakort briefje in de bus, met de strekking "waar bemoeit u zich eigenlijk mee"???? Van mij mogen ze die *^$ :r *&^ juristen allemaal door de plee trekken...
No offence hoor zonnigtype, onze neuzen staan dezelfde richting op. :*)
Ik hoop het beste tw_eek, ik hoop het. Vooralsnog maakt het blijkbaar allemaal niks uit, en mogen de netbeheerders (straks, na de door de Staat afgedwongen splitsing, weer semi-staatsbedrijven), ons leeg blijven roven, en moeten we maar afwachten wat Woutertje Bos straks nog in zijn door de financiële ondersteuning van de bank- en verzekeringsbobo's leeggeplunderde zakken vindt aan "compensatie fooi" voor al die dom gehouden kleinverbruikers... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
Verbruik in de afgelopen maanden (ik woon sinds 19-5-08 in dit huis). We wonen er met z'n tweeën op 60 m².

Verbruik Gas (m³)Elek 1 (Nacht)Elek 2 (Dag) Water (m³)
Juni7,953 38 52 3,760
Juli 4,801 42 37 2,941
Augustus 4,584 43 47 2,977
September 7,095 49 53 3,888
Oktober 21,517 40 59 3,809

Duidelijk te zien dat we de verwarming aangezet hebben in oktober, verder blijft het redelijk gelijk. Elektriciteitsverbruik is iets gedaald, wat denk ik te maken heeft met onze nieuwe vaatwasser die minder gebruikt dan de vorige (14 jaar oud), ondanks dat de verlichting wat vaker heeft aangestaan dan vorige maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wie kan zich nu voorstellen dat in november 2001 je 500 gulden per maand zou betalen voor energie ?
en toch is dat al zo als je op 273 euro per maand zit...
ik betaalde in 2001 nog 98 gulden per maand, en mijn verbruik was in de jaren erna vrij constant,
in mei 2006 was mijn boiling point op 235 euro...

lekker linkje : http://www.duurzaamnieuws...Naderende%20oliecrisis%3f

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2008 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:22
tw_eek schreef op maandag 03 november 2008 @ 14:19:
[...]

Wij zetten bij ons het raampje open als het niet te koud is, en dan is het dus meestal ook niet zo vochtig buiten. Al geloof ik niet dat het buiten nóg vochtiger kan zijn dan binnen tijdens het douchen. Daarna wellicht wel. We hebben een ventilator op de afvoerbuis gezet, die rechtstreeks naar buiten gaat. De ventilator heeft zelfsluitende lamellen. Oh, en vergeet niet dat de kier onder je douchedeur groot genoeg moet zijn! ;) Ons huis heeft geen centrale afzuiging, we hebben een wcraampje (waar helaas de wind vaak recht op staat) en in de keuken staat 's zomers het bovenlicht altijd open, en 's winters alleen met het koken. De afzuiger is vrij fors, de wind giert onder de gangdeur als het bovenlicht niet open staat. (Bovenlicht is uiteraard voorzien van antinbraak stang) We merken wel dat er in de kamer soms wat vocht zit momenteel rond de 55 a 60 RH, er zit een klein beetje schimmel soms bij het raam aan de voorzijde. Dat zou te voorkomen zijn met continue afzuiging. Op de eerste etage (die altijd onverwarmd is) zijn overal dauerluftungs aangebracht boven de ramen. Dat geeft ventilatie zonder dat het meteen tocht.

@eric-pvt: €235?!? Wij zaten zonder PV ook al nooit boven de 85 euro. (Nu 75)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

235e = groot hoekhuis 420 m3, noordmuur, en een verbruik van 4500kwh en 2240m3 gas,
dus weinig isolatie, enkelglas, oude apparaten en een vaillant vr ketel uit 1993,
gewoon de standaard modale woning eensgezins uit 1974/1975 met lage epc,
en nergens op letten.

alike dommeric-pvt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
2Dutch schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 10:24:
[...]

Hey da's handig: Die ga ik eens proberen, zit nu alles los in Excel te plempen, kijken of dit programma 2Dutch friendly is ;)

Even over die zonnepanelen: Heb me ook altijd afgevraagd waarom ze niet duidelijker aangeven waarom je moet melden dat ze je hebt. Heeft misschien te maken met het feit dat ze dus in de administratie het opnemen en je geen gezever krijgt over "hey uw meterstand is lager dan voorheen" bij de ferrarismeters elk jaar weer. Als ik mij niet vergis heet dat verrekenen salderen en doet de ferrarismeter dit lekker automatisch (lekker simpel) maar als je met een nieuwere meter dit wilt doen zullen ze dat aparte telwerk misschien "aan" moeten zetten in hun administratie? En bij grote teruglevering naar het net wil de netbeheerder vast weten hoeveel, ivm belasting van het net ofzo? Maar goed ik ben hier geen expert in...

-edit-
http://www.zonnestroomproducenten.nl/paginas/salderen.htm bij 12 oktober 2008..verplichten van extra kosten voor iemand die duurzaam wil doen en subsidie wil..grrrr, ik word soms zo moe van dit land :(
Net even geprobeerd...maar voor ons valt dit programma af. Wij hebben hier een prima digitale teller met 4 telwerken (werkte gewoon direct nadat de panelen eraan hingen, pas een week later gebeld met essent).

De terugtelwaarden kunnen niet ingevoerd worden. Ik blijf dus lekker excellen.

Onze meters zijn net weer opgenomen, en er was een foutje in de aflezing geslopen, want essent belde direct op om de terugtelwaarde alsnog even door te geven.
Ik ben persoonlijk van het "meten is weten". Ik heb een tijdlang voor een multimeter fabrikant gewerkt. Daar waren we regelmatig bezig met kalibratie. Ik snap dus soms ook niet waarom er zo afgegeven wordt op de meetinstanties. De ferrarismeters zijn gewoonweg niet geijkt/gekalibreerd in de retourstand. Dat het werkt is een feit, maar er kunnen afwijkingen in het voor- dan wel nadeel liggen.
Alles wat we afrekenen via weegschalen of meetsystemen (denk aan weegschalen in de supermarkt, brandstof) valt onder de ijkwet. Ik vind het echt niet zo gek dat men daarom de ferrarismeter wil vervangen. Ik heb bij Essent in elk geval gezien dat een digitale meter uiteindelijk nog gemak geeft ook, want mijn standen zijn nu inzichtelijk, én er wordt prachtig gesaldeerd.

NB onze meter werd vervangen op ons verzoek omdat we dag/nacht stroom wilden.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Mistraller schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 23:50:
[...]

Net even geprobeerd...maar voor ons valt dit programma af. Wij hebben hier een prima digitale teller met 4 telwerken (werkte gewoon direct nadat de panelen eraan hingen, pas een week later gebeld met essent).

De terugtelwaarden kunnen niet ingevoerd worden. Ik blijf dus lekker excellen.

Onze meters zijn net weer opgenomen, en er was een foutje in de aflezing geslopen, want essent belde direct op om de terugtelwaarde alsnog even door te geven.
Ik ben persoonlijk van het "meten is weten". Ik heb een tijdlang voor een multimeter fabrikant gewerkt. Daar waren we regelmatig bezig met kalibratie. Ik snap dus soms ook niet waarom er zo afgegeven wordt op de meetinstanties. De ferrarismeters zijn gewoonweg niet geijkt/gekalibreerd in de retourstand. Dat het werkt is een feit, maar er kunnen afwijkingen in het voor- dan wel nadeel liggen.
Alles wat we afrekenen via weegschalen of meetsystemen (denk aan weegschalen in de supermarkt, brandstof) valt onder de ijkwet. Ik vind het echt niet zo gek dat men daarom de ferrarismeter wil vervangen. Ik heb bij Essent in elk geval gezien dat een digitale meter uiteindelijk nog gemak geeft ook, want mijn standen zijn nu inzichtelijk, én er wordt prachtig gesaldeerd.

NB onze meter werd vervangen op ons verzoek omdat we dag/nacht stroom wilden.
Blijft een feit dat er in California 1 megawatt (kleine windturbien, of als je de pecunia hebt, een leuk zonnestroomparkje in het stuk woestijn achter je huis) op Ferrarismeter wettelijk verplicht mag worden ingevoed en gesaldeerd (als netbeheerder dat niks vindt, mag hij op ZIJN kosten een andere meter installeren, maar je moet beslist op jaarbasis dan administratief worden gesaldeerd met dat leuke duurzame decentrale vermogen in je achtertuin of op je dak, wordt Net Metering genoemd, breed geaccepteerd in U.S.A.). En dat in Vlaanderen er gewoon 10 kWp gesaldeerd mag worden (mits je niet met je opwek onder de nul komt t.o.v. eigen verbruik, want dan geef je het negatieve verschil weg aan de hard lachende netbeheerder), met de bestaande Ferrarismeter. En zo zijn er nog de nodige verstandige landen die al dat slimme meter gedoe (of gedwongen metervervanging voor "teruglevermeter" met 3, 4 of meer telwerken, te betalen door de toch al aan het PV-systeem financieel leeggebloede burger) "niet zo'n verstandig idee" vinden.

Let wel dat al dat gelazer rond die gedwongen metervervangingen in NL BOVENOP de al diep treurige en hoogst onzekere SDE condities komen, voor mikrosysteempjes gecapt op 3,5 kWp. Dat zijn allemaal compleet gestoorde overhead kosten, waar je die burgers beslist niet mee lastig moet vallen als je het in je hoofd haalt om "stimulering" in de titel van die bezopen regeling te zetten.

Alle minimikro systeempjes die buiten de SDE vallen, geven nog veel meer ellende, omdat je feitelijk vogelvrij bent (ondanks dat mooie, doch slecht geformuleerde artikel 31-c van de E-Wet), en de netbeheerder je het liefst aan een haakje wil laten bungelen (tegen betaling mag je d'r van af...).

In Duitsland zijn al die wezenloze piraterijen al op voorhand in EEG Wet verboden verklaard, en wordt alles op het net ingevoed zonder al dat oeverloze en hyperstompzinnige metergezeur. Feed-in meter mag een officieel herijkt stokoud Ferrarisje zijn, in jouw eigendom, als 'tie het maar doet,het ding hoeft slechts "bruto productie" te meten (die direct het net op gaat, zonder problemen), 1 getalletje, en dat is genoeg voor uitbetaling (in maandelijkse termijnen, naar verkiezing...) van de feed-in door de netbeheerder...

De standaard meter in de meterkast (uitsluitend: afname) verandert niks an in Duitsland, tenzij de netbeheerder vindt dat hij met de tijd mee moet gaan en "slimme meter plannen" krijgt (ja, gebeurt ook in Duitsland, RWE heeft al dik proefproject). Dat mag 'ie doen, maar wel op zijn eigen kosten welteverstaan... Heeft verder nix met feed-in meter onder de (voor de netbeheerders) loeizware EEG condities te maken, tenzij je zo dom bent geweest om die te huren bij je netbeheerder daar (wat wettelijk beslist niet verplicht is, integendeel...). Want dan kon je wel eens een ietwat heftig meterhuurtje in je *** krijgen:

Laatste "Neu bewertete Einspeiseverträge" (in Wet beslist niet als verplichting opgenomen, netbeheerders daar willen echter desondanks een ranzig voetje in de deur zien te krijgen door jou als domme invoedende, verder van nix wetende PV-Duitser zeer ongunstige "invoedingscontracten" te laten ondertekenen die jouw in Wet geregelde EEG rechten kunnen ondermijnen) in laatste Photon van november: Voor de zoveelste maal alle 4: afgekeurd. Netbeheerder "SÜC Energie und H2O GmbH" maakt het helemaal bont met een postje "Messkosten" van 117,28 Euri/maand. 8)7 Ha, ha, ha. (er is er ook eentje die het waagt om "slechts" 249,01 Euri te vragen per jaar). Conclusie van Photon, net als de afgelopen maanden voor ALLE door hun zeer goed in de materie zittende juristen bekeken "Einspeiseverträge" is geschied: "Daumen 'runter!! Nicht unterzeichnen!!!!" >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Vanaf vandaag (het duurde weer effekes bij EZ...) is "het" officieel (Staatskrant publicatie officieel in werking getreden):

De standaard Ferrarismeter mag in de meterkast blijven hangen (bij de SDE en MEP (...) "groenestroom certificaten" klanten, andere zonnepaneel bezitters zijn voorlopig nog steeds vogelvrij als het aan de netbeheerders ligt).

Toch weer een succesje dus, op deze "historische dag"...

;)

Oh ja. Als jullie toch in de jubelstemming zijn vanwege een mogelijk behoorlijk "groene" nieuwe U.S.A. president (moet nog gaan blijken, maar hij lijkt goede kaarten te hebben), onderteken dan s.v.p. ook de petitie voor de invoering van een Klimaatwet in Nederland. Niet geschoten is altijd mis, en maak gebruik van de "stroom van deze tijd". Zoiets. Kan via mijn homepage (of daar gelinkt via de site zelf). DANK!

Dat (ook) de U.S.A. maar mooie tijden tegemoet mag gaan... :)

[ Voor 2% gewijzigd door zonnigtype op 05-11-2008 14:44 . Reden: nog een restcategorietje GC klanten toegevoegd... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Okt. verbruik dan ook even:

Elektriciteit : 196Kw
Stadsverwarming: 0.774 GJ

Electriciteit is hoog uitgevallen doordat we samen meer thuis zijn geweest in de weekenden; en ik ook veel thuis heb gewerkt.

De PV installatie die komt er volgend jaar sowieso (auto verkopen + grote spaarpot bij belastingdienst 8) )
Het grootste hekel-punt is voor mij echt die nuon-stadsverwarming, om in een bestaande woning hierop een besparende (zelf opwekken + geld besparing) oplossing te vinden lijkt bijna onmogenlijk zonder grote verbouwing.
Ik ben vorige week contact gehad met Ynergy; alle mogenlijkheden die zij bieden gaat voor mijn huis niet werken.
De enige oplossing zal dat waarschijnlijk toch een mooie speksteen in de kamer te zetten die het hele huis verwarmt. Niet dat ik dit geen mooie oplossing vind echter doe ik het liever met zon / bodem energie.

Qua besparing moet ik alleen nog de spotjes in de keuken aanpakken. Ik ben op zoek naar led lampjes die in een G4 halogeen aansluiting kunnen (van die platte). Ik heb er nu nog 8 a 10w boven het aanrecht en in de afzuigkap zitten.
Dat moet dus snel anders.

Iemand tips voor de G4 leds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Ik hoop er binnenkort een aantal te kunnen testen, zie ook het LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2008 @ 13:38:
.... Ik ben op zoek naar led lampjes die in een G4 halogeen aansluiting kunnen (van die platte). Ik heb er nu nog 8 a 10w boven het aanrecht en in de afzuigkap zitten.
Dat moet dus snel anders.

Iemand tips voor de G4 leds?
Ik ben ook nog altijd opzoek naar een G9 230V led lampje ter vervanging van een 25W halogeen (die iedere avond aanstaat). Die blijken ook erg lastig te zijn...of ik ben kippig...dat kan ook :).

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de slimme meter is niet slim, omdat je aan het ferraris wieltje kan zien welke kant er stroom vloeit.
ik heb er veel werk inzitten, bij regen toch energie neutraal te zijn, wieltje stil of zelfs terug.
hoe doe ik dat digitaal ?

als die slimme meter nu eens een weegschaaltje emuleert, en na de standen ook momentaan wattage laat zien, akkoord, wellicht zelfs per stop, doe mij er maar eentje dan.
na meteropname zou ik graag ook reset naar 0 zien, dat kan digitaal gewoon.
zo kun je altijd op jaarbasis zien hoe je ervoor staat.
ik zou zelfs graag een huiskamer display hebben van die display.

beetje consument vriendelijk brengen dat ding... mag best voor al die netbeheerskosten,
of de keuze uit 3 midellen, basic, advanced en power of zo.
ik betaal graag voor zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het ziet er hier na uit dat CV ltv 50 - 55 graden, tov vorig jaar (factory default 85c) een gasbesparing begint op te leveren van 50%. langdurig rustig draaien is voor een hr107 ketel dus ideaal, ipv flink hard opstoken.
de cv draait hier nu consequent op 20c tussen 17:30u en 21:30u,
erg comfortabel, en nauwelijks temperatuur fluctuaties.
ook de pompmodulatie heb ik van 20-100% naar 10-50% gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2008 @ 13:38:

De enige oplossing zal dat waarschijnlijk toch een mooie speksteen in de kamer te zetten die het hele huis verwarmt.
Goed plan :)

Lees het volgende draadje maar eens rustig door (trek er maar twee avonden voor uit), zeer nuttig leesvoer.
http://www.bondbeterleefm...y=1129623851&replies=1594

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2008 @ 18:23:
de slimme meter is niet slim, omdat je aan het ferraris wieltje kan zien welke kant er stroom vloeit.
ik heb er veel werk inzitten, bij regen toch energie neutraal te zijn, wieltje stil of zelfs terug.
hoe doe ik dat digitaal ?

als die slimme meter nu eens een weegschaaltje emuleert, en na de standen ook momentaan wattage laat zien, akkoord, wellicht zelfs per stop, doe mij er maar eentje dan.
na meteropname zou ik graag ook reset naar 0 zien, dat kan digitaal gewoon.
zo kun je altijd op jaarbasis zien hoe je ervoor staat.
ik zou zelfs graag een huiskamer display hebben van die display.

beetje consument vriendelijk brengen dat ding... mag best voor al die netbeheerskosten,
of de keuze uit 3 midellen, basic, advanced en power of zo.
ik betaal graag voor zoiets.
Ik weet niet precies hoe de echte slimme meter dit doet, maar onze digitale meter laat met een icoontje op het display zien welke kant de stroom vloeit. Verder knippert er een ledje, 1000 impulsen per kWh. Er zijn diverse projectjes op internet te vinden waarmee je dit soort impulsjes kan oppikken en kan verwerken. Met een beetje tweaken kan bovenstaande dus prima. Ik hoop er eigenlijk stilletjes op dat ik straks via internet het één en ander kan scripten, zodat ik de meterstanden direct automatisch kan verwerken, zoals dat nu ook al gebeurt voor mijn zonnepaneeltjes. (Zie ook onderstaande site)

Verder nog wat nieuws over onze zonneboiler. We kregen bericht van Nefit. Het blijkt dat het systeem wat we voor ogen hebben (solarline 2-110) vanwege condensvorming niet gegarandeerd is op onze dakkapel met een helling van 10 graden. Waar die condens dan zou moeten ontstaan weet ik niet, want ik wil het op-dak systeem, dwz het zweeft net als PV boven de pannen. Het enige probleem wat ik al had gezien was de dakdoorvoer, die vanwege de lage hellingsgraad wellicht op een andere manier (om het hoekje van de randen van de dakkapel of zo) moet komen. Ik heb gevraagd of ze niet in de war waren met het in-dak systeem. Nog geen antwoord ontvangen helaas.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ben blij! Ik ga bij Econcern werken, een bedrijf wat zeer actief is op het gebied van duurzame energie :Y)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op woensdag 05 november 2008 @ 12:25:
Vanaf vandaag (het duurde weer effekes bij EZ...) is "het" officieel (Staatskrant publicatie officieel in werking getreden):

De standaard Ferrarismeter mag in de meterkast blijven hangen (bij de SDE en MEP (...) "groenestroom certificaten" klanten, andere zonnepaneel bezitters zijn voorlopig nog steeds vogelvrij als het aan de netbeheerders ligt).

Toch weer een succesje dus, op deze "historische dag"...

;)

Oh ja. Als jullie toch in de jubelstemming zijn vanwege een mogelijk behoorlijk "groene" nieuwe U.S.A. president (moet nog gaan blijken, maar hij lijkt goede kaarten te hebben), onderteken dan s.v.p. ook de petitie voor de invoering van een Klimaatwet in Nederland. Niet geschoten is altijd mis, en maak gebruik van de "stroom van deze tijd". Zoiets. Kan via mijn homepage (of daar gelinkt via de site zelf). DANK!

Dat (ook) de U.S.A. maar mooie tijden tegemoet mag gaan... :)
Joh, post dan een link naar de bron en niet naar die (in mijn ogen) verschrikkelijke onoverzichtelijke poppenkast website waar je niets terug kunt vinden.

Bron: http://www.insnet.org/feedin/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 14:44
Ik heb de provincie Zuid-Holland gemaild met de vraag of er een vergelijkbare regeling in de maak is zoals in Noord-Holland (Amsterdam) maar dat is helaas niet het geval. Zij zijn van mening dat dit een taak is voor het Rijk (SDE) en anders de gemeente.

Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arnout schreef op donderdag 06 november 2008 @ 09:51:
Ik heb de provincie Zuid-Holland gemaild met de vraag of er een vergelijkbare regeling in de maak is zoals in Noord-Holland (Amsterdam) maar dat is helaas niet het geval. Zij zijn van mening dat dit een taak is voor het Rijk (SDE) en anders de gemeente.

Helaas.
Nou die regeling in Amsterdam is ook niet meer dat een publiciteit-stunt.
Ik heb mij direct op de dag dat het mogenlijk was ingeschreven..., maar sta nog altijd op de wachtlijst omdat de subsidie al op is!.

Er is niet veel geld beschikbaar gesteld; zo'n 200-250k volgens mij.
In 2007 was er geld voor zo'n 168 pv installaties van 600wp http://www.klimaat.amsterdam.nl/main.php?obj_id=417404445

Voor dit jaar heeft men wel 2 weken lang info sessies gehouden. Grote onzin omdat vanaf dag 1 het gehele budget dus al op was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

CanonG1 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 08:51:
Ik ben blij! Ik ga bij Econcern werken, een bedrijf wat zeer actief is op het gebied van duurzame energie :Y)
Lucky bastard :P Veel plezier en succes :) Dat je maar duurzaam mag..err werken :P
Zou voor velen een mooie baan zijn, mogen bemoeien met duurzame zaken. Ik zou best mensen willen poken/mobiliseren voor duurzame zaken, maar voorlopig blijf ik maar helpdeskertje spelen tho ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Laatst online: 20:07

Punkrocker

Mostly harmless

CanonG1 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 08:51:
Gefeliciteerd!

d:)b

Je nieuwe baas zat toch bij Tegenlicht vorige week?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om dat te vieren zal ik deze avond de offerte voor Atrium panelen ondertekenen, CanonG1. Zoals je ongetwijfeld weet heeft Econcern daar een serieuze vinger in de pap (via Ecostream). Alvast veel succes gewenst in je nieuwe job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een aantal winkels gevonden (op ebay zijn ook veel g4 leds!) ; eerst maar eens een paar besteld via conrad.
http://www1.conrad.nl/scr...&~cookies=1&scrwidth=1280

Binnenkort mn ervaringen!

Als die niet bevallen ga ik hier een aantal bestellen http://stores.ebay.nl/Del...fsubZQ2d999QQftidZ2QQtZkm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Iedereen bedankt! Ik kan bijna niet wachten. Ik had het echt niet verwacht maar het is op mijn huidige werk echt ten slechte veranderd sinds bekend is dat ik wegga. Mensen zijn kinderachtige wezens...
Punkrocker schreef op donderdag 06 november 2008 @ 10:39:
Je nieuwe baas zat toch bij Tegenlicht vorige week?
Dat was hem inderdaad! Niet veel mensen krijgen de kans hun baas op de televisie te zien voordat ze voor hem gaan werken :) Ook leuk is gezegd horen worden dat het bedrijf waar je gaat werken het bedrijf van de toekomst is!

Ze groeien ook enorm hard, wie weet wat voor vacatures en opleidingen er in de toekomst vrijkomen. Misschien kan ik wel wat dichter naar (zonne-)vuur kruipen. Ze vinden het belangrijk dat werknemers zelf ook ideeën hebben duurzaamheid en er zelf ook mee bezig zijn, dus daarmee kunnen ze met mij hun lol op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 09:38
Even een wat afwijkende vraag, maar ik denk dat hier de mensen zitten die de meest creatieve ideeën hebben. Ik woon in Zuid-Afrika en werk daar voor een organisatie die mensen in de sloppenwijk helpt. Hier hebben we veel te maken met digitale pre-paid meters, waarvan we eigenlijk benieuwd zijn wat er gebeurd als je stroom gaat invoeden op het net. Persoonlijk heb ik het sterke vermoeden dat deze meters niet achteruit kunnen draaien, maar we zouden dat graag testen.

We hebben geen zonnepanelen en inverter omdat te testen, wel hebben we hier nogal vaak stroomuitval en daarom UPS'en die we eventueel zouden kunnen gebruiken. Zouden we die UPS kunnen gebruiken om te testen of de meter terug kan lopen? Doormiddel van de uitgang op het lichtnet aan te sluiten, alle andere apparaten te ontkoppelen (eitje hier), of zouden we dan vooral de UPS opblazen? Iemand enige ervaring/ideeën?

Een ander idee wat ik had, maar waar ik weleens wat commentaar op zou willen horen: We hebben hier nogal vaak geen stroom, vaak voor 2 of 3 uur. Ook met een grote UPS trek je het dan niet om die tijd te overbruggen. Wel hebben we een overschot aan zon & wind, dus zou het zin hebben om zonnepanelen (of windturbine, met de bekende nadelen) via een inverter op het net aan te sluiten om zodoende zo min mogelijk stroom uit de UPS te verbruiken en tijd te winnen?

[ Voor 1% gewijzigd door llevering op 06-11-2008 13:21 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
llevering schreef op donderdag 06 november 2008 @ 13:19:
Zouden we die UPS kunnen gebruiken om te testen of de meter terug kan lopen?
Nee, de omvormer in een ups is niet net-gesynchroniseerd. Als je dat aansluit geeft dat rook...
Een ander idee wat ik had, maar waar ik weleens wat commentaar op zou willen horen: We hebben hier nogal vaak geen stroom, vaak voor 2 of 3 uur. Ook met een grote UPS trek je het dan niet om die tijd te overbruggen. Wel hebben we een overschot aan zon & wind, dus zou het zin hebben om zonnepanelen (of windturbine, met de bekende nadelen) via een inverter op het net aan te sluiten om zodoende zo min mogelijk stroom uit de UPS te verbruiken en tijd te winnen?
Ik zou de zonnestroompanelen of de windturbine niet op het net aansluiten, maar op de laagsspanningskant. Op die manier is de ontlaadstroom uit de accu's kleiner en kun je er bij voldoende zon en/of wind langer mee doen. Daarnaast kun je een overschot op de hoogspanningskant niet terugvoeden de accu's in.

-edit-

Ik ben wel benieuwd: die prepaid meters, hebben die een draaischijf of zijn die elektronisch?

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 06-11-2008 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 09:07:
[...]

Joh, post dan een link naar de bron en niet naar die (in mijn ogen) verschrikkelijke onoverzichtelijke poppenkast website waar je niets terug kunt vinden.

Bron: http://www.insnet.org/feedin/
Hmmm. Merkwaardig.

Ik geef een diepe link die direct op het besprokene uitkomt. Hoef je dus niet "terug te vinden" (je kunt het ook vragen als je met zo'n probleem zit, ik ben niet te beroerd om je per omgaande van de betreffende info te voorzien).

Niets terug kunnen vinden? Hmmmm. Zal wel aan die 250 bezoekers/dag liggen, dan...

Hmmmm. Je geeft een link naar een website (die ik ook al besproken heb, waar ik ook al lang heb getekend, en waar ik nogal wat gefundeerd commentaar naar de intiatiefnemers heb gestuurd om te voorkomen dat ze door EZ worden afgeslacht op diverse punten, heb ik ook al reply over terug gekregen), die op dit punt niet gaat over die "andere" door mij gelinkte actie, die met de feed-in actie niets te maken heeft (althans, in de verste verte op termijn wel zou kunnen hebben, maar daar ging het niet om bij de linkvermelding...).

Aanfijn, hoeft niet hoor. It's a free country.

Je kunt ook een eigen DE/PV website beginnen waar alles oppietoppie is en in kannenenkruiken. En die minimaal 500 unieke bezoekers per dag zal trekken... Ik zal hem graag bezoeken... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
CanonG1 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 13:45:
[...]

Nee, de omvormer in een ups is niet net-gesynchroniseerd. Als je dat aansluit geeft dat rook...
Bedankt! Gelukkig dat ik er nog aan dacht dit te vragen voor het te proberen. Ik heb deze week al genoeg kapotte zekeringen gehad, door een problematisch stekkerblok. Gelukkig is in dit topic de benodigde kennis aanwezig.
Ik zou de zonnestroompanelen of de windturbine niet op het net aansluiten, maar op de laagsspanningskant. Op die manier is de ontlaadstroom uit de accu's kleiner en kun je er bij voldoende zon en/of wind langer mee doen. Daarnaast kun je een overschot op de hoogspanningskant niet terugvoeden de accu's in.
Goede tip! Er is geen kant en klare aansluiting omdat te realiseren, dus heb er niet bij stil gestaan. Als we iets in die richting gaan doen, dan kunnen we dat natuurlijk best zelf tweaken.
Ik ben wel benieuwd: die prepaid meters, hebben die een draaischijf of zijn die elektronisch?
Elektronisch, dus kleine kans dat dat werkt. Een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://z.hubpages.com/u/195795_f120.jpg
Trouwens gefeliciteerd met je nieuwe baan!

Iemand een ander idee hoe je kan uitvinden (zonder inverter) of een meter terug kan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
  • Laatst online: 20:50
llevering schreef op donderdag 06 november 2008 @ 14:17:
[...]

Iemand een ander idee hoe je kan uitvinden (zonder inverter) of een meter terug kan draaien?
Asynchroonmotor elektrisch laten draaien, en deze met bijvoorbeeld een benzinemotor over zijn asynchrone toerental heen helpen zodat hij als generator gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Wat is er mis met gewoon de 'in en uitgangen' omdraaien. Dus even een stekker met 220 Volt op de 'uitgang' zetten en even een lampje op de ingang aansluiten en kijken of de teller terugloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
  • Laatst online: 20:50
Niet heel veel, hoewel ik vermoed dat de meters verzegeld zijn, omdat anders het prepaid-effect (of iedere andere betalingsregeling) een beetje loos is als je de ingaande lijn zo zou kunnen losschroeven.

Mocht je losse meters hebben liggen kan het natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IJsbeer schreef op donderdag 06 november 2008 @ 14:37:
Wat is er mis met gewoon de 'in en uitgangen' omdraaien. Dus even een stekker met 220 Volt op de 'uitgang' zetten en even een lampje op de ingang aansluiten en kijken of de teller terugloopt?
Dan lever je geen stroom. Een spanningsbron op zichzelf aansluiten levert geen energie op. Er gaat gewoon geen stroom lopen omdat de spanning aan de ene kant even hoog is als de spanning aan de andere kant.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Maasluip schreef op donderdag 06 november 2008 @ 14:59:
[...]

Dan lever je geen stroom. Een spanningsbron op zichzelf aansluiten levert geen energie op. Er gaat gewoon geen stroom lopen omdat de spanning aan de ene kant even hoog is als de spanning aan de andere kant.
Hij doelde op het testen of de meters ook "terug" kunnen tellen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Het omdraaien van de in- en uitgang is een prima idee, ware het niet dat het apparaat idd gesealed is en er zware straffen op staan om daaraan te rommelen. Opzich ok wel terecht. De asynchroonmotor is een goed idee als ik het zo lees, helaas geen voorhanden, maar ik kan wel een beetje rondvragen of iemand er één te leen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"poppenkast website"
edit je het zelf even weg ?
krijg je van mij een paar wollen sokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:21
Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 19:27:
"poppenkast website"
edit je het zelf even weg ?
krijg je van mij een paar wollen sokken.
Misschien niet de meeste high-tech site, maar wel een van de meest duurzaam ingestelde en informatie verstrekkende site die we hier op Nederlands grondgebied mogen koesteren....

@Polderboy: respect voor je motivatie/drijfveer en enthousiasm! (SOO! ook een keer complimenten maken moet kunnen :) )

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
NielsTn schreef op donderdag 06 november 2008 @ 22:17:
[...]

Misschien niet de meeste high-tech site, maar wel een van de meest duurzaam ingestelde en informatie verstrekkende site die we hier op Nederlands grondgebied mogen koesteren....

@Polderboy: respect voor je motivatie/drijfveer en enthousiasm! (SOO! ook een keer complimenten maken moet kunnen :) )
Respect is het juiste woord. Maar het is ook zo dat je maar 24 uur per dag tot je beschikking hebt. Van die 24 uur slaap je gemiddeld 8 uur en werk je 8 uur. Blijft acht uur over voor eten, reizen, boodschappen, sociale dingetjes enzo en het weekend.

Wat ik wil aangeven is dat als er mensen zijn die mopperen op de site ook aan moeten geven hoe het wel moet. Desnoods met hulp omdat je nu eenmaal niet alles kan in de beperkte tijd die voorhanden is.

Als het nodig is om de krachten te bundelen voor het doel 'duurzame energie voor iedereen' laten we dan de krachten bundelen. Er moeten voldoende mensen en middelen beschikbaar zijn. Ik ben voor.

De stelling van de dag: waarom is er een partij voor de dieren en niet voor duurzame energie!

Nog 1 uur en 25 minuten te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:21
tw_eek schreef op donderdag 06 november 2008 @ 22:35:
[...]

Respect is het juiste woord. Maar het is ook zo dat je maar 24 uur per dag tot je beschikking hebt. Van die 24 uur slaap je gemiddeld 8 uur en werk je 8 uur. Blijft acht uur over voor eten, reizen, boodschappen, sociale dingetjes enzo en het weekend.

Wat ik wil aangeven is dat als er mensen zijn die mopperen op de site ook aan moeten geven hoe het wel moet. Desnoods met hulp omdat je nu eenmaal niet alles kan in de beperkte tijd die voorhanden is.

Als het nodig is om de krachten te bundelen voor het doel 'duurzame energie voor iedereen' laten we dan de krachten bundelen. Er moeten voldoende mensen en middelen beschikbaar zijn. Ik ben voor.

De stelling van de dag: waarom is er een partij voor de dieren en niet voor duurzame energie!

Nog 1 uur en 25 minuten te gaan.
Trek het partij-plan gewoon breder: Partij van de Duurzaamheid...
zowel energetisch, als op andere vlakken... d'r is nog genoeg om 'aan te pakken' lijkt me

:+ om te beginnen bij een bepaald ministerie.... :+

zelf heb ik ook een site maar 'met beperkte kennis/middelen' opgezet, en ben niet beroerd om mee te brainstormen (met wie dan ook).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Maasluip schreef op donderdag 06 november 2008 @ 14:59:
[...]

Volgens mij werkt een solar inverter daarom met een faseverschuiving. (cosphi van 0,99 meen ik ergens gezien te hebben)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Mistraller schreef op donderdag 06 november 2008 @ 23:47:
[...]

Volgens mij werkt een solar inverter daarom met een faseverschuiving. (cosphi van 0,99 meen ik ergens gezien te hebben)
Volgens mij is het gewoon te lastig om stroom te leveren bij lage spanning. Dan krijg je ook een cos-phi van <1.
Als ik me niet vergis levert de inverter gewoon een iets hogere spanning dan de netspanning. Maar ik ben nog steeds op zoek naar een schema van een commercieel verkrijgbare omvormer, puur uit interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

NielsTn schreef op donderdag 06 november 2008 @ 22:17:
[...]

Kijk uit mensen, anders gaan er bepaalde lieden naast hun schoenen lopen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazzup105
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-09 22:10
zonnigtype schreef op donderdag 06 november 2008 @ 14:02:
[...]

Hmmm. Merkwaardig.

Ik geef een diepe link die direct op het besprokene uitkomt. Hoef je dus niet "terug te vinden" (je kunt het ook vragen als je met zo'n probleem zit, ik ben niet te beroerd om je per omgaande van de betreffende info te voorzien).

Niets terug kunnen vinden? Hmmmm. Zal wel aan die 250 bezoekers/dag liggen, dan...
Mijn excuses, maar ik had je link ook gevolgd en kon het ook niet vinden, dus maak daar maar 249 bezoekers van :). Ik vind de inhoud erg interessant, maar de opmaak tamelijk onrustig. Er is gewoon te veel van het goede (IMO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik vraag me af waarom de bestaande partijen niet veel meer aan duurzame energie doen. Als ik het cru stel:

CDA: fossiele brandstoffen zouden volgens hun denkbeelden helemaal niet moeten kunnen bestaan, die zijn meer dan 6000 jaar geleden gevormd.
CU: idem, maar heftiger
SGP: idem, maar vrouwen en homo's mogen er niet over meebeslissen
PvdA: zonnestroompanelen op daken van woonhuizen geven de macht (over energie althans) aan de gewone man
VVD: afhankelijkheid van fossiele brandstoffen beperkt onze vrijheid omdat we het spul moeten kopen van mensen die ons niet altijd even gunstig gezind zijn, en fluctuerende grondstofprijzen zijn slecht voor de economie
PVV: fossiele brandstoffen kopen we veelal van mensen met een donkere huidskleur
Groenlinks: het gebruik van fossiele brandstoffen vernielt het milieu
SP: het gebruik van fossiele brandstoffen zorgt voor een grotere sociale ongelijkheid
D66: ik heb nog steeds geen idee wat die mensen precies doen...
PvdD: hebben naast hun dierencomplex alleen voor de vorm andere issues, dus waarom niet duurzame energie

Bovenstaande text is natuurlijk veel te kort door de bocht, maar ik ben wel van mening dat in ieders belang is, wat je ook denkt of gelooft of aanhangt om af te stappen van fossiele brandstoffen en over te stappen op duurzame bronnen, naast een grote efficiëntie-verbetering.

...en toch gebeurt het niet. Ik kan er met mijn hoofd niet bij waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 10:01:
[...]

Nou die regeling in Amsterdam is ook niet meer dat een publiciteit-stunt.
Ik heb mij direct op de dag dat het mogenlijk was ingeschreven..., maar sta nog altijd op de wachtlijst omdat de subsidie al op is!.

Er is niet veel geld beschikbaar gesteld; zo'n 200-250k volgens mij.
In 2007 was er geld voor zo'n 168 pv installaties van 600wp http://www.klimaat.amsterdam.nl/main.php?obj_id=417404445

Voor dit jaar heeft men wel 2 weken lang info sessies gehouden. Grote onzin omdat vanaf dag 1 het gehele budget dus al op was!
Dat moet iets genuanceerd worden, er was/is per stadsdeel een plafond gesteld. Ik woon in stadsdeel centrum en heb mijn aanvraag op 21 nov ingediend en deze is toegewezen. Blijkbaar hadden ze voor mijn stadsdeel weinig aanvragen

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
CanonG1 schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 09:29:
[...]
Zoals een oud-huisgenoot van mij altijd zegt:
"Je hebt principes en je hebt vaste lasten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
Ik vraag me af waarom de bestaande partijen niet veel meer aan duurzame energie doen. Als ik het cru stel:

CDA: fossiele brandstoffen zouden volgens hun denkbeelden helemaal niet moeten kunnen bestaan, die zijn meer dan 6000 jaar geleden gevormd.
CU: idem, maar heftiger
SGP: idem, maar vrouwen en homo's mogen er niet over meebeslissen
PvdA: zonnestroompanelen op daken van woonhuizen geven de macht (over energie althans) aan de gewone man
VVD: afhankelijkheid van fossiele brandstoffen beperkt onze vrijheid omdat we het spul moeten kopen van mensen die ons niet altijd even gunstig gezind zijn, en fluctuerende grondstofprijzen zijn slecht voor de economie
PVV: fossiele brandstoffen kopen we veelal van mensen met een donkere huidskleur
Groenlinks: het gebruik van fossiele brandstoffen vernielt het milieu
SP: het gebruik van fossiele brandstoffen zorgt voor een grotere sociale ongelijkheid
D66: ik heb nog steeds geen idee wat die mensen precies doen...
PvdD: hebben naast hun dierencomplex alleen voor de vorm andere issues, dus waarom niet duurzame energie

Bovenstaande text is natuurlijk veel te kort door de bocht, maar ik ben wel van mening dat in ieders belang is, wat je ook denkt of gelooft of aanhangt om af te stappen van fossiele brandstoffen en over te stappen op duurzame bronnen, naast een grote efficiëntie-verbetering.

Hier en stukje over D66 uit 2004. Mijn stem krijgen ze niet.

De D66-fractie in de Staten van Utrecht is tegen de plaatsing van wind­turbines binnen de provincie Utrecht nu de bouw van wind­molen­parken op zee door D66-minister Brinkhorst weer mogelijk wordt gemaakt. D66 heeft schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Staten gesteld om antwoord te krijgen op de vraag of het college de mening van D66 deelt en daartoe ook actie wil ondernemen.

De Minister van Economische Zaken, Laurens Jan Brinkhorst, heeft op 13 september zijn voor­nemen bekend gemaakt om voor het einde van dit jaar met een kabinetsvoorstel te komen om het moratorium op de bouw van wind­molens voor de Nederlandse kust in de Noordzee te beëindigen. Hiermee wordt de weg vrijgemaakt om daadwerkelijk tot de realisatie van 6000 megawatt aan windenergie via windmolen­parken op zee voor het jaar 2020 te komen. Het voornemen van de minister is overwegend positief ontvangen.

De plaatsing van windturbines op het vasteland in het kader van de vaststelling van het streekplan 2005-2015 stuit binnen de Provincie Utrecht op veel weerstand. De provincie heeft zich in IPO-verband via het zogeheten BLOW-convenant gecommitteerd aan het realiseren van 50 megawatt aan windenergie. Ondertussen is duidelijk geworden dat het maximale vermogen van de Utrechtse windmolens 50 megawatt zal zijn. Met de hoeveelheid wind in de provincie zal dat echter niet gehaald worden zonder dat dit tot aanmerkelijke overlast voor de inwoners leidt. Daarom is zowel het maatschappelijke als politieke draagvlak voor de plaatsing van windmolens (via het streekplan 2005-2015) aan het afkalven.

Het risico bestaat nu dat Provinciale Staten in december bij de vaststelling van het streekplan een onomkeerbaar besluit nemen tot plaatsing van windturbines op een reeks locaties in de provincie, terwijl bijna tegelijkertijd het kabinet de weg vrijmaakt voor grootschalige windenergieprojecten op zee. De Statenfractie van D66 is een groot voorstander van de opwekking van duurzame energie zoals windenergie, maar wenst daarbij ook landschappelijke waarden mee te laten wegen. Het kabinetsvoornemen biedt een uitgelezen mogelijkheid om tot een afgewogen besluit ten aanzien van de plaatsing van windturbines in de provincie te komen. D66 heeft daarbij een voorkeur voor plaatsing op zee.

Bron: D'66, 24 september 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft ff niets te maken met duurzame energie maar laat wel zien dat onze regering altijd weer het wiel zelf uit wil vinden.
Exact dezelfde situatie als waar we met onze duurzame energie regelingen zijn...., prutswerk gedoemd om te valen.

http://webwereld.nl/artic...-door-open-standaard.html
Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 09:35:
[...]

Dat moet iets genuanceerd worden, er was/is per stadsdeel een plafond gesteld. Ik woon in stadsdeel centrum en heb mijn aanvraag op 21 nov ingediend en deze is toegewezen. Blijkbaar hadden ze voor mijn stadsdeel weinig aanvragen
oh! dat wist ik niet.., ik heb dus weer pech op ijburg (stadsdeel zeeburg) ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldorf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-08 19:42

Ik denk dat dat komt door een combinatie van onwetendheid en belangenverstrengeling.

Onwetendheid omdat men eigenlijk alleen maar praat met de lobbyisten van de grote energieleveranciers zoals Eneco, Essent en NUON. Ik krijg het idee dat men niet in de gaten heeft (wil hebben?) dat ze op korte èn lange termijn veel meer kunnen bereiken met energie-opwekking op duurzame wijze.

Belangenverstrengeling omdat de grote leveranciers van elektriciteit volledig in handen zijn van provincies en gemeenten. Hoe meer elektriciteit er dus verkocht wordt hoe meer geld men vangt. Decentrale energie-opwekking past dus niet in hun plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.nu.nl/news/182...lt_kans_op_Alzheimer.html

met duurzame energie decentraal verlaag je de spanning naar 10kv, meer dan zat.
probleem opgelost.

-oh, we hebben nauwelijks duurzame energie in nederland...
-waarom niet ?
-omdat we last hebben van alzheimer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hier wordt je ook niet vrolijk van.

http://www.volkskrantblog.nl/bericht/163683

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 19:09:
http://www.nu.nl/news/182...lt_kans_op_Alzheimer.html

met duurzame energie decentraal verlaag je de spanning naar 10kv, meer dan zat.
probleem opgelost.

-oh, we hebben nauwelijks duurzame energie in nederland...
-waarom niet ?
-omdat we last hebben van alzheimer....
Wat veroorzaakt het effect op de mens? De hoge spanning of de stroom die door de kabels loopt?
Als je de spanning omlaag zou kunnen gooien, omdat je in bebouwde kom zelf al veel opwekt, zal de stroom niet heel erg omlaag gaan.
Daarnaast denk ik dat decentrale opwek nog steeds dezelfde pieken in de belasting van het (centraal geoptimaliseerde) net zal hebben als nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldorf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-08 19:42
Word je inderdaad niet vrolijk van.
We zijn inmiddels een jaar verder en veel is er niet veranderd laat staan verbeterd. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor die stroom over de kabels geld hetzelfde als de afwatering in nederland.
gewoon wachten op noordwest 9, springtij, en een stroomstoring.
gebeurt iedere 20 jaar, en het is alweer 20 jaar geleden.

vele kleine afwateringskanalen en gebieden maakte nederland veel veiliger en leefbaarder,
zelfs in de middeleeuwen wisten ze precies waar molens moesten staan, voor slim bemalen.
betonnen kanalen en bedrijven terreinen maken van nederland een tijdbom,
net zoals centrale kolencentrales voor energie, het gaat hier om hoge stroom + spanning,
1 uitvalpunt is meteen een brownout.
wie ooit nog in dienst zat, met niets in het bos, in je schuttersputje, weet precies hoe dat voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Even een kleine onduidelijkheid van mijn kant.

Onze gemeente geeft ook subsidie op de plaatsing van zonnepanelen. Dan heb ik toch ook niet meer te maken met Senter Novem of SDE? Niet dat het nog kon (nu Augustus is gepasseerd), maar kan iemand hier iets over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 22:21:
[...]

Wat veroorzaakt het effect op de mens? De hoge spanning of de stroom die door de kabels loopt?
Als je de spanning omlaag zou kunnen gooien, omdat je in bebouwde kom zelf al veel opwekt, zal de stroom niet heel erg omlaag gaan.
Daarnaast denk ik dat decentrale opwek nog steeds dezelfde pieken in de belasting van het (centraal geoptimaliseerde) net zal hebben als nu.
1. elektromagnetische velden
2. magneetvelden

Als je wilt weten welke de problemen veroorzaken moet je dit rapport beslist lezen:

http://www.bioinitiative.org/report/index.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Roamor schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 13:19:
Even een kleine onduidelijkheid van mijn kant.

Onze gemeente geeft ook subsidie op de plaatsing van zonnepanelen. Dan heb ik toch ook niet meer te maken met Senter Novem of SDE? Niet dat het nog kon (nu Augustus is gepasseerd), maar kan iemand hier iets over zeggen?
Bij SDE mag je niet stapelen. Je kan dus wel beide aanvragen, maar de SDE brengt de reeds verkregen subsidie in mindering.

Bij onze gemeente is ook nog steeds subsidie, die is op PV vrij hoog, €2,-- per Wp. Als je via brabant bespaart bv nog meer subsidie krijgt, dan mag dat gewoon gestapeld. En dan ben je al beter af dan de hele SDE, met veel minder gedoe.

Voor zonneboilers is de gemeente subsidie wel weer lager, dus die laten we volledig links liggen, die gaan we wel via de SDE doen. Maar bij zonneboilers is de regeling ook weer eenvoudiger, want dat is een aanschafsubsidie.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 17:38:
2. magneetvelden
Ik weet bijna zeker dat je het anders bedoelt, maar deze twee zijn zoals het er staat precies het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij SDE mag je niet stapelen. Je kan dus wel beide aanvragen, maar de SDE brengt de reeds verkregen subsidie in mindering.
nee; punt uit. het mag wel en word niet in mindering gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dan doet Vlaanderen het beter.
Het aantal geplaatste zonnepanelen is daar in 2008 drie keer zoveel als in 2007.

http://www.energieportal....n-in-Vlaanderen-4337.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 17:38:
[...]

2. magneetvelden

Als je wilt weten welke de problemen veroorzaken moet je dit rapport beslist lezen:

http://www.bioinitiative.org/report/index.htm
Voor zover ik weet, is de magnetische veldsterkte lineair afhankelijk van de stroom. ( Φ = L * I )
Dus in die zin zou je willen dat de hoogspanning zo hoog mogelijk is, zodat de stroom zo laag mogelijk is.
Uiteraard gaan hoge spanningen ook weer vervelende bijeffecten geven, zoals herrie en storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anyway, v/d hoeven kwam, zag, en deed geen flikker,
as always.
http://www.hartvannederla...rende_hoogspanningskabels

ruil maar met die man in het filmpje...... ik dacht het niet.
het is volstrekt onnodig 380kv in nederland, het is voor de export van de diemercentrale (kolen) hemweg (kolen) en velsen(gas)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2008 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor wat betreft de sde, en 850kwh/kwp limiet .....
ik sta al op 911,5 kwh/kwp, en dat, +/- 3% zal de jaaropbrenst zijn,
en het was niet zo`n heel goed zon-jaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 17:52:
[...]
Ik weet bijna zeker dat je het anders bedoelt, maar deze twee zijn zoals het er staat precies het zelfde.
In elektromagnetische straling komt een oscillerend elektrisch zowel als een oscillerend magnetisch veld voor. Deze velden zijn inherent aan elkaar gekoppeld. Zie ook de wetten van Maxwell.

bron: Wikipedia: Magnetisme

Dus, je hebt gelijk. Ik druk me verkeerd uit.

De magneetvelden onder een hoogspanningslijn wordt uitgedrukt in Tesla (uTesta of nTesla).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
We zijn het eens. Ik wou je reactie even afwachten, maar waar ik in mijn vorige bericht al van plan was op te noemen, is heel kort samengevat het volgende:
Bij hoogspanningslijnen vinden anders dan bij laagspanning voortdurend ontladingen plaats, merkbaar door met name wat vochtig weer door geknetter. Die ontladingen kunnen componenten bevatten van hogere frequenties. De meningen over de schadelijkheid van die electromagnetische straling voor de gezondheid verschillen. Maar er is inmiddels wel redelijk eenduidig beleid m.b.t. richtlijnen voor minimale afstand voor bebouwing in de omgeving.
Dit aspect is dus een belangrijk verschil tussen een electromagnetisch c.q. electrisch veld afkomstig van een stroom bij lage spanning en van een zelfde stroom bij hoogspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Welkom in Griekenland:

http://wikimapia.org/8600822/Future-50MW-photovoltaic-park

(is al niet eens meer de grootste, als het al gebeurt, bij de oosterburen zijn al vergevorderde plannen voor een 51 MWp park, en het volgende 50 MWp exemplaar staat ook al in de steigers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Air France en KLM starten proef luchtdruk aangedreven voertuig.

Air France en de KLM hebben plannen aangekondigd om een proef van een halfjaar te houden met een nieuw luchtdruk aangedreven voertuig.
De Airpod heeft 3 zitplaatsen en een snelheid van 28 mph (ca 45 killometer per uur).
Hij heeft een actieradius van 135 mijl (grofweg 200 kilometer) op een tank gecomprimeerde lucht.

Motor Development International, de ontwerper van het voertuig, verwacht het voertuig medio 2009 in productie te kunnen nemen.
De Airpod zal verkrijgbaar zijn voor circa € 6000.
Het zal waarschijnlijk worden geproduceerd door Tata Motors, en worden verkocht in Frankrijk en India.
100 km op perslucht rijden a een halve Euro per 100 km :)

Aldus duurzaam nieuws.
Staat helaas niet bij hoe de lucht gecomprimeerd wordt.
Zou iets zijn voor woon/werkverkeer als de afstand te groot is voor de fiets.
Weet iemand iets meer over dit onderwerp?

Afbeeldingslocatie: http://www.dag.nl/upload_mm/5/a/3/1936063415_1999999635_airpod_440x293.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-11-2008 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op zondag 09 november 2008 @ 10:06:
voor wat betreft de sde, en 850kwh/kwp limiet .....
ik sta al op 911,5 kwh/kwp, en dat, +/- 3% zal de jaaropbrenst zijn,
en het was niet zo`n heel goed zon-jaar....
Ik zat tot gisteren met het hele systeem (deels niet optimaal uitgericht, relatief veel kabel en omvormer verlies, zeg maar "suboptimale SDE omstandigheden") ook al op 878 kWh/kWp.

Maar, de 2 pal zuid georiënteerde ouderwetse 108 Wp moduultjes deden al gemiddeld 907 kWh/kWp tot en met gisteren. Als ik nu de opbrengst van 9 nov. - 31 dec. 2007 bij het resultaat van dit jaar voor die laatste 2 modules optel, kom ik in dit inderdaad erg "middelmatige" zonjaar al op 956 kWh/kWp uit. Da's vet honderd kWh/kWp hoger dan je in de SDE zou krijgen voor je subsidie. Scheelt toch weer 33 euri per kWp voor 2008 (een jaar waarin slechts weinig mensen door het hele circus heen gekomen zullen zijn, en dus nog nulkommaniks "SDE productie" zullen hebben behaald...).

SDE is, zoals ik heb ontdekt (geen enkele duurzame energie organisatie hoorde je d'r over, ze hebben waarschijnlijk zitten slapen), gemaximeerd op die volkomen bezopen 850 kWh/kWp. Je saldeert wel voor de volle bak. Wat heet, nu ongeveer 22 cent, volgend jaar misschien 27 cent (als je NUON "grijs" of "groen" variabel afneemt en die aangekondigde 21% verhoging voor elektra "krijgt"), tenzij je ongunstig piratencontract hebt bij bijv. NLEnergie, want dan hang je en mag je vette boete bij vast contract breuk betalen... Maar je krijgt met die gemaximeerde 3,5 kWp dus maximaal 2.975 kWh in het jaar "subsidie fooi". Die zoals bekend voor 2008 33 cent/kWh was, maar volgend jaar, gezien het laatste zoveelste Staatscourant stuk :X van maandag, al omlaag gaat naar (56,4 - 27,3 =) 29,1 cent/kWh. De zonrijke, dichtbevolkte kuststrook (ruim gezien, instraling is nog tientallen km. landinwaarts gemiddeld relatief hoog), met waarschijnlijk de meeste systemen, gaan dus gewoon dik geknepen worden in "de te ontvangen bijdrage van de kruideniers van de Staat". In het oosten van het land mag je natuurlijk in je handjes knijpen dat je überhaupt aan die 850 zal komen, al blijkt dat volgens Siderea.nl toch best mee te vallen, en komt een redelijk goed georiënteerd systeem daar tegenwoordig zeker boven de 850 kWh/kWp uit. Wel afhankelijk van het jaar, maar kijk zelf maar hoe dat uitpakt (voorbeeld 2007, meer plaatjes van eerdere jaren daar gelinkt):

http://www.siderea.nl/zone/lobjr/lobjr/lob_jr07.html

Ben benieuwd wat de ECN PV boys van die waarden van Siderea vinden, want ECN Beleidsstudies (dat zijn volgens mij uit EZ overgevlogen economie boys die alles "stuk" moeten rekenen) vindt dat we in NL "gemiddeld" 850 kWh/kWp per jaar halen. En EZ "maximeert" dat in de SDE...

Het voortdurende gepruts en gesaboteer van "de opbrengst" van SDE systemen, door pakken fossiel boter op hun hoofd hebbende ambtenaren in NL is compleet ondenkbaar onder de Duitse wetgeving. En die lachen NL dan ook hard uit voor dat oeverloze, eeuwige gestuntel en bouwen d'r maar weer een gigawattpiekje bij in 2008 (nog niet duidelijk hoe veel het echt wordt, maar reken er op dat het beslist niet die nu wel erg fragenswürdige 18 MWp [SDE "aanvragers"...] van vdHoeven zal worden) ... :/

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.