Niet zoveel, behalve dat 'experts' mij vertellen dat gecomprimeerde lucht nooit een efficiënte opslagmethode kan zijn. De reden: warmte. Bij het comprimeren van lucht komt veel warmte vrij, voel maar aan een fietspomp na het oppompen van een band. En dan heb je het over zeer weinig energie in vergelijking met de hoeveelheid die nodig is om een voertuig te laten rijden. Dat is allemaal energie die niet door de auto voor aandrijving gebeut gaat worden.Speksteenkachel schreef op zondag 09 november 2008 @ 16:52:
Weet iemand iets meer over dit onderwerp?
Als voor die restwarmte een nuttige bestemming gevonden kan worden wordt het verhaal iets anders, maar dat zal niet altijd het geval zijn. Aan de andere kant heb je bij het gebruik van de gecomprimeerde lucht het omgekeerde probleem: omdat de lucht sterk uitzet is zeer veel warmte nodig, anders gezegd: het geheel van tank/leidingen en motor koelt af. Dat lijkt 's zomers prettig ('gratis' airco) maar in de praktijk levert het problemen op met het bevriezen van kleppen e.d. doordat het vocht in de lucht bevriest. Hier worden oplossing voor gezocht door toch weer een klein beetje fossiele brandstof te verbranden, maar waar ben je dan mee bezig...
Het algemene denkbeeld is dat de totale efficiëntie nooit zo hoog zal kunnen zijn als van een goede accu. Als laatste heeft dit systeem nog alle nadelen van de zuigermotor: complexe bouw, relatief onderhoudsgevoelig (ivg met elektromotor), beperkt bruikbaar toerentalbereik (dus versnellingsbak nodig), hoge geluidsproductie (ook bij het comprimeren van de lucht, leuk zo'n lawaaiding in je gangkast), etc. Tanks met zeer hoge druk zijn ook gevaarlijk bij botsingen e.d., maar dat geldt voor elk voorwerp wat veel energie bevat (tank benzine, geladen accu, etc.). Ik heb liever een accu die wat zuur lekt of in de fik gaat, dan een druktank die ontploft en mij aan reepjes rijt.
Ik zet mijn geld nog steeds op full-electric voertuigen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant