Duurzame Energie deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 63.670 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:15
Speksteenkachel schreef op zondag 09 november 2008 @ 16:52:
Weet iemand iets meer over dit onderwerp?
Niet zoveel, behalve dat 'experts' mij vertellen dat gecomprimeerde lucht nooit een efficiënte opslagmethode kan zijn. De reden: warmte. Bij het comprimeren van lucht komt veel warmte vrij, voel maar aan een fietspomp na het oppompen van een band. En dan heb je het over zeer weinig energie in vergelijking met de hoeveelheid die nodig is om een voertuig te laten rijden. Dat is allemaal energie die niet door de auto voor aandrijving gebeut gaat worden.

Als voor die restwarmte een nuttige bestemming gevonden kan worden wordt het verhaal iets anders, maar dat zal niet altijd het geval zijn. Aan de andere kant heb je bij het gebruik van de gecomprimeerde lucht het omgekeerde probleem: omdat de lucht sterk uitzet is zeer veel warmte nodig, anders gezegd: het geheel van tank/leidingen en motor koelt af. Dat lijkt 's zomers prettig ('gratis' airco) maar in de praktijk levert het problemen op met het bevriezen van kleppen e.d. doordat het vocht in de lucht bevriest. Hier worden oplossing voor gezocht door toch weer een klein beetje fossiele brandstof te verbranden, maar waar ben je dan mee bezig...

Het algemene denkbeeld is dat de totale efficiëntie nooit zo hoog zal kunnen zijn als van een goede accu. Als laatste heeft dit systeem nog alle nadelen van de zuigermotor: complexe bouw, relatief onderhoudsgevoelig (ivg met elektromotor), beperkt bruikbaar toerentalbereik (dus versnellingsbak nodig), hoge geluidsproductie (ook bij het comprimeren van de lucht, leuk zo'n lawaaiding in je gangkast), etc. Tanks met zeer hoge druk zijn ook gevaarlijk bij botsingen e.d., maar dat geldt voor elk voorwerp wat veel energie bevat (tank benzine, geladen accu, etc.). Ik heb liever een accu die wat zuur lekt of in de fik gaat, dan een druktank die ontploft en mij aan reepjes rijt.

Ik zet mijn geld nog steeds op full-electric voertuigen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

CanonG1 schreef op zondag 09 november 2008 @ 17:32:

Ik zet mijn geld nog steeds op full-electric voertuigen.
... of full-BCPBSMP-voertuigen ...

:P

BCPBS = biochemical conversion of peanut-butter sandwiches to muscle power... :z

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op zondag 09 november 2008 @ 17:55:
BCPBS = biochemical conversion of peanut-butter sandwiches to muscle power... :z[/small]
Zit ik al een tijd aan te denken (dan bij voorkeur een overdekte), maar behalve onze komende woningisolatie houd ik mijn geld voorlopig in mijn zak. Zoals ik al zei, ik zet mijn geld op full-electric voertuigen ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Nog een paar gegevens over de Airpod

De 175 liter lucht, samengeperst tot 350 bar, brengt je tot een snelheid van 70km/u en tot 220 kilometer ver in stedelijke gebieden.
Herladen duur slechts 1,5 minuut en kost circa 50 cent per 100 kilometer! De Airpod is 2,07m lang, 1,6m breed, 1,74m hoog, weegt 220 kilo en heeft een draaicircel van 1,74m. In de airpod passen 3 volwassenen en een kind, de twee volwassen passagiers zijn gedraaid en kijken dus naar achter. In 2009 is de Airpod verkrijgbaar in Frankrijk.

Wat mij betreft mag ie zo snel mogelijk op de markt komen zodat er wat gebruikerservaringen beschikbaar komen.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 14:44
Speksteenkachel schreef op zondag 09 november 2008 @ 18:52:
[...]
Wat mij betreft mag ie zo snel mogelijk op de markt komen zodat er wat gebruikerservaringen beschikbaar komen.
Want?

Zo'n auto maken is het probleem niet, er hoort alleen een complete infrastructuur bij, die er niet is. Er komen dus vooralsnog geen gebruikerservaringen.

Daarnaast is de efficiëntie van zo'n oplossing niet geweldig. Je kunt dan beter naar waterstof kijken, dat is een betere energiedrager, want daar hebben we het nu over.

Vergeet niet dat fossiele brandstoffen energie én drager in één zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Je weet niet op welke manier de lucht gecomprimeerd wordt.
Misschien wel door elektriciteit opgewekt door zonnepanelen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:25
Ik heb in mijn vrije deel van mijn opleiding een literatuurstudie(tje ;)) gedaan naar voertuigen op waterstof.

Hier kwam voor mij duidelijk uit naar voren dat je waterstof alleen moet willen om energie in op te slaan als het niet anders kan. Bijvoorbeeld overdag de energie die je zonnepanelen opwekken direct in waterstof omzetten omdat je niet op het net aangesloten zit, zit je wel op het vaste net aangesloten dan kun je beter terugleveren en dan fossiel om laten zetten naar waterstof omdat elke opgewekte Kw dan 4x zoveel waterstof oplevert. Dit even afgezien van het CO2-bezwaar van fossiel.

Daarnaast werkt elk waterstof voertuig met elektromotoren, zeker met de gemiddelde actieradius(200-250Km) van een elektro-auto in verhouding tot de gemiddelde gewenste actie-radius van bijvoorbeeld een forens(duidelijk minder dan de eerder genoemde 200Km) was de conclusie voor mij vrij duidelijk: verwachte voertuigen op electriciteit dekken een behoorlijk deel van de markt af.(bij de toenmalige stand van zaken, 2 jaar geleden)
Een dubbele omzetting van electicitiet >> waterstof >> electriciteit of fossiele >> waterstof gaat ook gepaard met omzetverliezen, door alleen dat simpele feit al is waterstof m.i. niet het meest interessante alternatief.

Is de gewenste actie-radius groter dan haalbaar bij electro voertuigen dan is het 'tanken' van electriciteit een beperking en zou waterstof een alternatief kunnen vormen, maar alleen als er een infrastuctuur bestaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Loekie op 09-11-2008 21:18 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Speksteenkachel schreef op zondag 09 november 2008 @ 20:52:
Je weet niet op welke manier de lucht gecomprimeerd wordt.
Misschien wel door elektriciteit opgewekt door zonnepanelen O-)
Dan nog is het wel een issue of je met diezelfde kWh's meer km's kunt rijden op luchtdruk of accu's.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Lijkt mij dat ze 'm anders niet in produktie nemen.
By the way een accu is ook niet echt duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:22
Update zonneboiler; Vandaag eens met een bewoner van onze straat gebabbeld, die heatpipes op zijn dak heeft liggen. Deze zijn van de firma www.rivusol.nl, een bedrijf uit eindhoven. Een bedrijf wat ik in dit topic nog niet eerder gezien had.

Heatpipes functioneren niet onder een hellingshoek van 10 graden (van onze dakkapel) dus dit systeem valt af. Wel was de boiler grootte interessant, 150 liter. Helaas komen we 4 cm tekort en kunnen we deze waarschijnlijk niet plaatsen, dus dan wordt het toch de 110 liter van nefit.
Het blijkt dat de onderdelen van het nefit pakket los aan te schaffen zijn, dus we kregen het advies om wellicht een andere regelaar, met een zuinigere pomp te nemen. De regelaar van Rivusol is digitaal, dus uit te lezen. :P Een ander handigheidje, was om een buitensensor op onze nefit ketel aan te sluiten, en in de boiler te plaatsen. Dan kan je met de ketelthermostaat (moduline 30) de temp van de zonneboiler makkelijk uitlezen. Uiteraard moet dan de thermostaat wel op "ruimteregeling" blijven staan.
Vanwege de lage hellingshoek zal het naar binnen voeren van de leidingen wat puzzelen worden. Maar het ziet er naar uit dat het allemaal gaat lukken!

Na een avondje googlen vond ik de nefit 2-110 voor 1719 incl BTW. www.online-sanitair.nl. Dat is tot nu toe toch wel de bodemprijs, want minder dan de adviesprijs ex btw. Zal ik hem bestellen...?

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 10-11-2008 00:30 . Reden: Edit; prijsdoorbraak? ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Of een accu duurzaam is hangt natuurlijk heel sterk af van of de accu gerecycled wordt. Een korte google-scan levert meerdere hits op van bedrijven die diverse types accu's recyclen, dus het lijkt er op dat alle gangbare types te recyclen zijn. Auto's worden in de regel netjes gerecycled (als ze niet in het water verdwijnen), dus daar is net niet echt een probleem voor.

Het komt allemaal neer op efficiency. Als een accu per kilo meer energie bevat dan een druktank is de keuze gauw gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bij accu's (elk energie-opslag medium feitelijk) zou je ook mee moeten rekenen hoeveel energie het recyclen kost (dus ophalen bij de eindgeberuikers, verzamelen, vervoeren naar recyclingfabriek, uit elkaar halen, omsmelten, zuiveren, aanvullen met nieuwe grondstoffen, verpakken, opnieuw distribueren, etc. Deze 'overhead-kosten' zou je moeten aftrekken van de hoeveelheid energie die het zuiniger voertuig bespaart t.o.v. een onzuinig fossiel voertuig.

Ook druktanks hebben niet het eeuwige leven, en zullen periodiek vervangen en dus gerecycled moeten worden. Staal kan weer omgesmolten worden (kost veel energie, helemaal om er weer hoogwaardig staal van te maken) koolstofvezels zijn helemaal energieslurpers en kunnen op dit moment zeer slecht gerecycled worden.

Ik vermoed - maar kan het niet met berekening aantonen - dat voor voertuigen accu's de winnaar zijn/worden t.o.v. druklucht. Niet alleen door hun efficiëntie maar ook door de andere bijkomende voordelen zoals genoemd in mijn post een stukje hoger.

En ik blijf erbij dat we naar een ruimte-inrichting moeten waardoor mensen simpelweg veel minder gemotoriseerd persoonlijk vervoer nodig hebben. Dus wonen, werken en recreëren op korte afstand van elkaar zodat het te voet, met de fiets of OV gedaan kan worden. Dan wordt het hele mobiele opslagverhaal al weer een stuk minder belangrijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:21
Mistraller schreef op zondag 09 november 2008 @ 22:38:
Een ander handigheidje, was om een buitensensor op onze nefit ketel aan te sluiten, en in de boiler te plaatsen. Dan kan je met de ketelthermostaat (moduline 30) de temp van de zonneboiler makkelijk uitlezen. Uiteraard moet dan de thermostaat wel op "ruimteregeling" blijven staan.
DIt gaat niet lukken, ik heb een Moduline 400 met buitensensor. Bij 30 graden stopt deze. Voor een CV regeling geen probleem, maar voor het boilerwater niet zo zinvol.
Wat wel leuk is van die buitensensor is dat je het temperatuurverloop van gisteren en vandaag in een grafiek kunt bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
deejeebv schreef op maandag 10 november 2008 @ 08:40:
[...]

DIt gaat niet lukken, ik heb een Moduline 400 met buitensensor. Bij 30 graden stopt deze. Voor een CV regeling geen probleem, maar voor het boilerwater niet zo zinvol.
Wat wel leuk is van die buitensensor is dat je het temperatuurverloop van gisteren en vandaag in een grafiek kunt bekijken.
Hij vroeg daarom ook specifiek welke moduline ik had, ik heb de moduline 30. Ben benieuwd...ik test het eerst wel even uiteraard ;) Ach, tis niet meer dan een leuk extraatje natuurlijk.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
Speksteenkachel schreef op zondag 09 november 2008 @ 16:52:
Air France en KLM starten proef luchtdruk aangedreven voertuig.

De Airpod heeft 3 zitplaatsen en een snelheid van 28 mph (ca 45 killometer per uur).
Hij heeft een actieradius van 135 mijl (grofweg 200 kilometer) op een tank gecomprimeerde lucht.
Lijkt me meer geschikt voor een 45-km karretje (zou enorm schelen in lawaai en uitstoot :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:21
grin.. goed nieuws: een bonus komt er weer aan....
aflossen op hypo, of maar potje zonneboiler giganticus-joekelillus.... :+

Dat laatste heeft nu mijn voorkeur.... even sparen, en maar mn Intergas combi van 2 jaar oud even aanvullen,
over jaar of 8 gaat er dan een dedicated Atag (of nie Eric? :+) opgepoot worden....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

http://www.nu.nl/news/183...aslanden_Schiphol%27.html

Schiphol goes solar?? Nu blijven vliegtuigen niet al te milieuvriendelijk, maar als de schittering van de panelen een vermindering van vogels oplevert en toch energie...lijkt oke toch?

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnepanelen schitteren niet, en vogels afschieten is niet echt een oplossing.....
als het maar een kwart van de energie oplevert met de kolencentrale hemweg om de hoek, dan is schiphol een schipbreuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik weet niet genoeg van metalen, maar loop je met dat soort drukverschillen in de tank (en het laadstation) geen kans op metaalmoeheid?
Ik zit liever niet op een tank met een dergelijke druk.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Cheese_man schreef op maandag 10 november 2008 @ 21:21:
http://www.nu.nl/news/183...aslanden_Schiphol%27.html

Schiphol goes solar?? Nu blijven vliegtuigen niet al te milieuvriendelijk, maar als de schittering van de panelen een vermindering van vogels oplevert en toch energie...lijkt oke toch?
Hmmmm. Leuk proefballonnetje. Maar van ons Bulderbos blijven ze af! (daar komen misschien al die vogels vandaan, volgende keer nog maar een paar nestkastjes ophangen, dus... }) )

Lijkt me wel leuk projectje voor Willem Vermeend (ja, dezelfde van "Nederland van wind- en zonnestroom", Tegenlicht). Die is tot nu toe zowel in Friesland gestrand (vliegveld Leeuwarden, nix meer van vernomen), als in Zeeland (daar zit atoomliefhebber Delta dwars, die wil geen concurrentie in eigen provincie). Dan maar naar de Staat in de Staat met 50.000 extra vliegbewegingen in de Haarlemmermeerpolder, met dank aan die fossiele PvdA-er die nu ook voorzitter is van belangenclub EnergieNed die met de inauguratie van die wereldvreemde figuur nog kortere lijntjes naar "Den Haag" wilden verkrijgen?

Mijn zegen hebben ze. Maar milieubewust zal het vlieg-tuig nooit worden, is mijn inschatting... :?

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

TD-er schreef op maandag 10 november 2008 @ 22:56:
Ik weet niet genoeg van metalen, maar loop je met dat soort drukverschillen in de tank (en het laadstation) geen kans op metaalmoeheid?
Nee. Iedere duiker of brandweerman loopt met dezelfde druk op z'n rug rond.
Ik zit liever niet op een tank met een dergelijke druk.
Koop geen waterstof-aangedreven voertuig, want die tanks worden tot 700 bar opgepompt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
burne schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 02:12:
[...]

Nee. Iedere duiker of brandweerman loopt met dezelfde druk op z'n rug rond.

[...]
Iets zegt me dat de druk op een duikfles geen 700 bar is.
Hoe lang is de levensduur van een duikfles? is dat gerelateerd aan het aantal keer gebruik, of gewoon als er bepaalde defecten zichtbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
200 bar is normaal voor luchttanks voor sportduiken meen ik me te herinneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Airpod maakt een raar geluid tijdens het rijden.
Het lijk wel op een Trabant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 09:38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Volgens mij ben je toch niet verplicht om een slimme meter te laten plaatsen?
Eigenwijs als ik ben laat ik dus de draaischijfmeter hangen.
Zul je zien dat je het jaar daarna ipv meterkosten de METEROPNAME kosten op je nota hebt staan.
En die zullen wel zo hooooog zijn dat je graag overstapt op die slimme meter :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

YES!

Volgende week dinsdag of woensdag wordt de zonneboiler geplaatst!!!!!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 19:47:
YES!

Gefeliciteerd! *O* Ik denk dan gelijk: fotoreportage!! ;)

Maar serieus: goed man. Het zal de eerste paar maanden nog niet veel opbrengen, maar dan komt het voorjaar en dan zie je gasverbruik ineen storten naar misschien wel nul kuub. Ga je de opbrengst in MJ/kuub gas meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tsjakka, goed man, enne vandaag toch weer 48c hier, (200 liter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
flitspaal.nl schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 19:47:
YES!

Feli!

Hier staan ook alle seinen op groen:
Bestelling gaat morgen waarschijnlijk de deur uit.
Plaatsing volgt begin december waarschijnlijk.

@ CanonG1, ik ga de plaatsing hier zelf doen, dus ik ga alles vastleggen.

Welk type is het geworden?

Ga je ook hotfill toepassen, en zo ja, hoe?

Overigens voor alle limburgers;

http://www.limburgseenergiesubsidie.nl

ZEER goede regeling, maar ben op tijd! Mijn schoonouders vissen alweer achter het net...de pot was al leeg.

• Zonnepanelen of PV-panelen 2,50 / Wattpiek
• Zonneboiler >= 3 GJ 750,-- / woning
• Vloerisolatie/bodemisolatie R >= 2,5 m2 K/W 10,-- / m2
• Dakisolatie R >= 2,5 m2 K/W 10,-- / m2
• Spouwmuur R >= 1,3 m2 K/W 5,-- / m2
• Gevelisolatie R >= 2,5 m2 K/W (isolatie binnen of buitenzijde) 10,-- / m2
• HR++ glas U <= 1,2 m2 K/W 20,-- / m2
• Verbetering energielabel met 2 stappen (bijvoorbeeld van D naar B ) 1500,-- / woning
• Douche-WTW (warmteterugwinning) 300,-- / stuk

[ Voor 33% gewijzigd door Mistraller op 11-11-2008 23:53 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

CanonG1 schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 20:02:
[...]

Gefeliciteerd! *O* Ik denk dan gelijk: fotoreportage!! ;)

Maar serieus: goed man. Het zal de eerste paar maanden nog niet veel opbrengen, maar dan komt het voorjaar en dan zie je gasverbruik ineen storten naar misschien wel nul kuub. Ga je de opbrengst in MJ/kuub gas meten?
Die foto reportage komt wel goed :). Ik ben thuis die dagen om mee te helpen en om een hoop foto's te maken :)

Het wordt een systeem van Sunsystems.nl, 48 vacuumbuizen + 300l boiler en een simpele aanstuurunit ( basis unit die wordt aangeboden via hun ). Alles wordt geinstalleerd door De Reus in Flevoland.

We gaan met twee hotfills werken. 1 voor de vaatwasser, 1 voor de wasmachine. Over de hotfill voor de wasmachine twijfel ik nog. Namelijk of ik een simpele thermostatische mengkraan ga gebruiken of een duur hotfill apparaat van de ducoshop.

[ Voor 26% gewijzigd door mkleinman op 12-11-2008 07:38 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Mistraller schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 23:49:

http://www.limburgseenergiesubsidie.nl

ZEER goede regeling, maar ben op tijd! Mijn schoonouders vissen alweer achter het net...de pot was al leeg.

• Verbetering energielabel met 2 stappen (bijvoorbeeld van D naar B ) 1500,-- / woning
Ongelofelijk, wat een matsregeling! Afgelopen zomer heb ik ons zojuist aangeschafte huis (Zuid Holland) verbouwd

- HR++ glas in de hele achtergevel (beneden een schuifpui met HEEL veel m2 glas
- Vloer geisoleerd met Rc 3,0m2/K/W (38m2)
- Zonneboiler geplaatst (OK, SenterNovem subsidie, 660 Euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:07

Punkrocker

Mostly harmless

Goed nieuws.

Nu maar hopen dat de aandeelhouders ermee akkoord gaan...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
JakeNL schreef op woensdag 12 november 2008 @ 09:34:
[...]

- Vloer geisoleerd met Rc 3,0m2/K/W (38m2)
Met PUR of piepschuim platen? En wat waren de kosten als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
IJsbeer schreef op woensdag 12 november 2008 @ 12:07:
[...]

Met PUR of piepschuim platen? En wat waren de kosten als ik vragen mag?
Wij wilden 'vloerverwarming op houten vloer'. Dit is prima mogelijk, alleen komt de vloer dan (incl. tegels) 6cm omhoog. Ik heb dus de vloerdelen verwijderd, de houten balken laten zakken en mbv Rockwool spijkerflensdekens de hele vloer geisoleerd. Rc3 is alleen bijna nergens op voorraad, ook niet bij professionele bouwhandels omdat het hoger is dan minimaal toelaatbaar (Rc2.5). Ik moest dus direct een pallet van 40 rollen kopen (4mtr per rol). Wat ik over heb van de vloer gaat nu op de zolder gebruikt worden. Ik weet niet meer uit mijn hoofd wat nu de totale palletprijs was, ik dacht zo'n 1200 Euro. Per m2 was het verschil tussen Rc2.5 en Rc3 ongeveer 1 euro en dus niet de moeite van afwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb eens mijn woning vanaf een afstand bekeken op verschillende tijden op de dag. En toen bemerkte ik (verdomme) dat er best veel slagschaduwen van bomen/boomkruinen op valt. Mijn vriendin en ik waren meteen nogal bezorgd dat eventuele zonnepanelen dan niet bepaald hun beste kant kunnen laten zien (voorkant huis<->achterkant is noordwest<->zuidoost zo globaal gezien) dus we balen stiekem wel een beetje. Nu hangt de zon op dit moment vrij laag, maar ik denk dat we in t voorjaar eens een keertje dr een expertje bij moeten halen die ons het even kan voorrekenen.

Hopelijk valt 'de schade' mee ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
2Dutch schreef op woensdag 12 november 2008 @ 15:30:
Heb eens mijn woning vanaf een afstand bekeken op verschillende tijden op de dag. En toen bemerkte ik (verdomme) dat er best veel slagschaduwen van bomen/boomkruinen op valt. Mijn vriendin en ik waren meteen nogal bezorgd dat eventuele zonnepanelen dan niet bepaald hun beste kant kunnen laten zien (voorkant huis<->achterkant is noordwest<->zuidoost zo globaal gezien) dus we balen stiekem wel een beetje. Nu hangt de zon op dit moment vrij laag, maar ik denk dat we in t voorjaar eens een keertje dr een expertje bij moeten halen die ons het even kan voorrekenen.

Hopelijk valt 'de schade' mee ;)
Bij mij staat er een mega berkeboom in de tuin, in het naseizoen zorg'tie precies voor schaduw op de zonnecollector aan het eind van de middag. Bij de buren links en rechts is het dak dan nog in de zon.

Nou heeft die boom pech dat hij begint te rotten in de kruin. Over een paar weken, als alle bladeren eruit zijn, gaat die boom er ook uit en zal zeer waarschijnlijk volgende winter in de kachel belanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Collega van mij (ja, Limburger) heeft zo met drie subsidies een zonnecollector op het dak laten leggen.
Subsidie van de gemeente, subsidie van de provincie, subsidie van het rijk.
Kassa. 50% gefinancierd.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Punkrocker schreef op woensdag 12 november 2008 @ 11:45:
Goed nieuws.

Nu maar hopen dat de aandeelhouders ermee akkoord gaan...
Hmmmm
Helaas is het voorlopig nog niet zo ver. Daarom moeten we tegelijkertijd blijven investeren in traditionele energieopwekkers, zoals gas-, kolen- en kerncentrales. Anders komt de energievoorziening in het geding.
Boerma natuurlijk weer. Die heeft al (per ongeluk?) uit zijn mond laten vallen dat hij het liefst VIER nukes d'r bij wil naast Borssele, en dat NEEderland naar 25% aandeel atoomstroom in de mix "moet" om "op faire basis met Duitsland te kunnen concurreren in een geliberaliseerde markt" (of iets van dergelijke strekking).

Van mij mag de eerste de beste Solland wegkopen bij die slinkse Shell haai van Delta (die eigenlijk liever de komende eeuw de stroomvoorziening in NL nucleair op slot wil zetten).

Laat ik hopen dat ik weer eens ongelijk krijg, en dat meneer Boerma opeens heel erg "duurzaam" is geworden. En dat hij ons aan twintig procent duurzame elektriciteit gaat helpen binnen een paar jaar... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JakeNL schreef op woensdag 12 november 2008 @ 16:06:
[...]
Nou heeft die boom pech dat hij begint te rotten in de kruin. Over een paar weken, als alle bladeren eruit zijn, gaat die boom er ook uit en zal zeer waarschijnlijk volgende winter in de kachel belanden
Met welk vies spullie heb je dat eigenlijk gedaan, dat "rotten", als ik vragen mag? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 23:06

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

[...]

dat is toch maar voor een paar gemeentes? mijne (gennep) zit er helaas niet bij. Wel heb ik vandaag mijn subsidieaanvraag weggedaan voor mijn 12.6 GJ sunsystems systeem. Nu nog een installateur gaan zoeken die het WIL installeren. Wegens winstmarges willen de grotere bedrijven het hier niet doen, alleen hun eigen spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op woensdag 12 november 2008 @ 19:39:
[...]
Met welk vies spullie heb je dat eigenlijk gedaan, dat "rotten", als ik vragen mag? ;)
Gelijk de (speksteen)kachel in met die berk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
sander817 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 20:01:
[...]

dat is toch maar voor een paar gemeentes? mijne (gennep) zit er helaas niet bij. Wel heb ik vandaag mijn subsidieaanvraag weggedaan voor mijn 12.6 GJ sunsystems systeem. Nu nog een installateur gaan zoeken die het WIL installeren. Wegens winstmarges willen de grotere bedrijven het hier niet doen, alleen hun eigen spul
36 gemeentes is toch best veel imho. Helaas doen er een aantal niet mee voor particulieren, waaronder Gennep. En er zijn al een aantal gemeentes die de pot alweer (bijna) leeg hebben.
Hier in de regio (Bernheze, veghel, den bosch, st michielsgestel en nog wat andere gemeentes) geldt nog steeds de vlagheidesubsidie.
Maar je moet inderdaad geluk hebben dat er nog geld in de diverse potjes zit, en dat er überhaupt een regeling in je gemeente bestaat. Ik heb in elk geval zoveel mogelijk Limburgse familie, collega's en vrienden enthousiast proberen te maken. Binnenkort eens polsen of er nog iets gaat gebeuren :)

[ Voor 14% gewijzigd door Mistraller op 12-11-2008 20:58 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
sander817 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 20:01:
[...]

<Schrikt wakker...>
HUH? Gennep?!?

ach breek me de #@# niet open :+
Join the local club!! Als je toch in de gemeente woont, kom gerust ff langs 8) bij een ander duurzaam Gennepenaar...
;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

NielsTn schreef op woensdag 12 november 2008 @ 21:15:
[...]

<Schrikt wakker...>
HUH? Gennep?!?

ach breek me de #@# niet open :+
Join the local club!! Als je toch in de gemeente woont, kom gerust ff langs 8) bij een ander duurzaam Gennepenaar...
;)
Ik dacht al: waar blijft die jongen... :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

NielsTn schreef op woensdag 12 november 2008 @ 21:15:
[...]

<Schrikt wakker...>
HUH? Gennep?!?

;)
was ik inderdaad wel van plan ja, lijkt me wel leuk, ik kwam je op het spoor via google
mijn ouders en mijn broer wonen ook in het pagepark inmiddels

zonnepanelen komen er ook, alleen niet zonder subsidie vooralsnog
btw: ottersumer hier

mailtje aan een raadslid in de gemeente gennep
Sander

De subsidie voor zonnepanelen die door de provincie is gegeven is in Gennep besteed aan verenigingsgebouwen en dit soort instellingen.Dus niet voor particulieren.

Groet
waar ze liggen op scholen of verenigingsgebouwen in de gemeente gennep weet ik niet, jij misschien?

[ Voor 33% gewijzigd door sander817 op 12-11-2008 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
In Ottersum staat wel een knots van een cafetaria oid, die op beide zijden van het dak een lel van een solardak heeft gelegd...solarfriet!

(Vrienden van ons wonen daar, dus ik kijk elke keer verlekkerd naar dat dak :) )

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

yep, al jaren, en zover ik weet zonder subsidie
iedereen verklaarde hem toendertijd voor gek...en dat is al zeker 7-8 jaar geleden dat hij dat geinstalleerd heeft
Niet dat ik er vaak kom, maar ik denk wel dat hij inmiddels beter weet :)

[ Voor 52% gewijzigd door sander817 op 12-11-2008 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Mistraller schreef op woensdag 12 november 2008 @ 22:08:
In Ottersum staat wel een knots van een cafetaria oid, die op beide zijden van het dak een lel van een solardak heeft gelegd...solarfriet!

(Vrienden van ons wonen daar, dus ik kijk elke keer verlekkerd naar dat dak :) )
Its a small world: de eigenaar hielp me richting Oskomera :+
enne.... we zijn er met een PV-gathering ook even langs gelopen , vraag maar aan Polderboy en CanonG
de volgende ochtend ook nog even gekeken :)

toch maar regionaal vaker een meet houden :9

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 12-11-2008 22:16 . Reden: URREL van meet toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Hmmz, 1500 euro subsidie hier in Sittard voor 600Wp, kan interessant worden.

1 Wp kost ongeveer 5 euro? Dan heb je 600 Wp voor ongeveer 1500 euro. Komt nog een omvormer bij (a 500?)
Mijn vader toch maar eens aansporen om erover na te denken :)

Jammer dat de subsidie maar tot 1500 euro gaat, want 600 Wp is nou ook weer niet superveel. Als je begint, leg dan ook je hele dak vol :P

• Mistraller
Crackh34d schreef op woensdag 12 november 2008 @ 23:01:
Hmmz, 1500 euro subsidie hier in Sittard voor 600Wp, kan interessant worden.

1 Wp kost ongeveer 5 euro? Dan heb je 600 Wp voor ongeveer 1500 euro. Komt nog een omvormer bij (a 500?)
Mijn vader toch maar eens aansporen om erover na te denken :)

Jammer dat de subsidie maar tot 1500 euro gaat, want 600 Wp is nou ook weer niet superveel. Als je begint, leg dan ook je hele dak vol :P
als je uitgaat van 5,50 per Wp dan is dat inclusief omvormer en installatiemateriaal over het algemeen.
600Wp is een leuke start, ik weet niet hoe het met de limburgse regeling zit, maar bij de vlagheide subsidie die hierzo geldt, mag je per maatregel één subsidie aanvraag doen per kalenderjaar. Onze PV installatie heb ik zo in 2 keer aanvragen opgebouwd.

Verder; zojuist onze wasmachine open gehad. Het is een machine met een electronische regeling. De relais om het verwarmingselement etc te schakelen zitten direct op de printplaat. Die plaat zit vol met smd componentjes, dus ik heb hem maar teruggestopt, daar ga ik niet aan zitten prutsen.
Afbeeldingslocatie: http://marcel.reinieren.net/files/pictures/printplaatwasser.jpg
Dat houdt dus in dat ik een hotfill alleen kan maken door te schakelen met 220v. En dat vond ik ook niet zo'n goed idee. Ik ga denk ik ook een hotfil automaat kopen. Overigens zal de inschakelvertraging van die automaat ('s nachts draaien bv) bij ons waarschijnlijk wél gaan werken...want het apparaat onthoudt ook zonder spanning, dat de startknop ingedrukt is geweest. Dus éérst instellen en de startknop indrukken, en dan de tijdvertraging erop.

In duitsland is het dugoshop hotfill device overigens een stuk goedkoper te krijgen. Prijzen liggen rond de 230 euro. Zoek op Waschmaschinenvorschaltgerät MS1002. Ik denk dat ik hem in Duitsland ga kopen. Ik heb dugoshop echter wel gevraagd of er kwantumkorting gegeven wordt. Mocht dit het geval zijn, dan kunnen we wellicht met meerdere GoTters een inkoopactie doen.

Zie ook http://www.ms1002.de/

[ Voor 41% gewijzigd door RobIII op 28-09-2012 00:27 . Reden: Plaatje i.v.m. ISP verhuizing aangepast ]

---------------

• Crackh34d
Mistraller schreef op donderdag 13 november 2008 @ 00:30:
[...]

als je uitgaat van 5,50 per Wp dan is dat inclusief omvormer en installatiemateriaal over het algemeen.
600Wp is een leuke start, ik weet niet hoe het met de limburgse regeling zit, maar bij de vlagheide subsidie die hierzo geldt, mag je per maatregel één subsidie aanvraag doen per kalenderjaar. Onze PV installatie heb ik zo in 2 keer aanvragen opgebouwd.

Verder; zojuist onze wasmachine open gehad. Het is een machine met een electronische regeling. De relais om het verwarmingselement etc te schakelen zitten direct op de printplaat. Die plaat zit vol met smd componentjes, dus ik heb hem maar teruggestopt, daar ga ik niet aan zitten prutsen.
[afbeelding]
Dat houdt dus in dat ik een hotfill alleen kan maken door te schakelen met 220v. En dat vond ik ook niet zo'n goed idee. Ik ga denk ik ook een hotfil automaat kopen. Overigens zal de inschakelvertraging van die automaat ('s nachts draaien bv) bij ons waarschijnlijk wél gaan werken...want het apparaat onthoudt ook zonder spanning, dat de startknop ingedrukt is geweest. Dus éérst instellen en de startknop indrukken, en dan de tijdvertraging erop.

In duitsland is het dugoshop hotfill device overigens een stuk goedkoper te krijgen. Prijzen liggen rond de 230 euro. Zoek op Waschmaschinenvorschaltgerät MS1002. Ik denk dat ik hem in Duitsland ga kopen. Ik heb dugoshop echter wel gevraagd of er kwantumkorting gegeven wordt. Mocht dit het geval zijn, dan kunnen we wellicht met meerdere GoTters een inkoopactie doen.

Ik ga me er dan toch maar eens verder in verdiepen. Is het slim om dan bijv maximaal gebruik te maken van die subsidie door 600 Wp neer te leggen maar dan wel een omvormer te nemen die veel meer aankan en dan afwachten op een nieuwe subsidie? Ik neem aan dat je niet 100% dezelfde panelen op dezelfde omvormer kan aansluiten?

Zo'n hotfill is ook wel interessant, wij hebben namelijk een zonneboiler, al enkele jaren, maar ik geloof dat er gewoon koud water de wasmachine ingaat. En er wordt hier HEEL VEEL gewassen. Zelfde geldt voor afwasmachine.

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:57
Mistraller schreef op donderdag 13 november 2008 @ 00:30:
[...]

Ik heb hem nu ongeveer 2 weken, die hotfill. Werkt prima. Ik vind hem alleen wel vrij duur...maar goed er zitten 2 magneetkleppen bij, en een heleboel andere meuk. Ik mis alleen wel de 2e slang van kraan naar mengventiel, je moet daar de originele slang voor gebruiken maaar die heeft een haakse koppeling. Niet zo fraai :)

Op de fiets vervuil je niets!

• zonnigtype

zonnigtype

NielsTn schreef op woensdag 12 november 2008 @ 22:14:
[...]

Its a small world: de eigenaar hielp me richting Oskomera :+
enne.... we zijn er met een PV-gathering ook even langs gelopen , vraag maar aan Polderboy en CanonG
de volgende ochtend ook nog even gekeken :)

toch maar regionaal vaker een meet houden :9
PV-gathering Gennep fotoverslag. Met foto's van Super Bikkel Henri Geurts zijn Kwalitaria PV-dak... d:)b

Reken maar dat de patatterie-baas voor zijn duurzame investeringen overal geld vandaan heeft gesleept. En VAMIL, en EIA, en wat nog meer voor leuke aftrekpostjes voor ondernemers. Laat onverlet dat die man ook nu nog op het erepodium moet. Hij heeft nogal wat veldslagen met onwillige ambtenaren en dat soort totaal overbodige duurzame energie saboteurs moeten leveren, namelijk. Hij kwam, zag, en overwon. Zouden meer mensen en ondernemers in NL moeten doen. Die (halmen boven het maaiveld uitstekende) verstikkende bureaucratenbende uitroken, bedoel ik... :X

• JeroenH
Ik wil ook meer bezoekers op mijn website! Ik plaats ook een link op GoT! :)

Snackbar met zonnestroompanelen in Gennep

• Mistraller
QuestionMarc schreef op donderdag 13 november 2008 @ 13:05:
[...]

Ik heb hem nu ongeveer 2 weken, die hotfill. Werkt prima. Ik vind hem alleen wel vrij duur...maar goed er zitten 2 magneetkleppen bij, en een heleboel andere meuk. Ik mis alleen wel de 2e slang van kraan naar mengventiel, je moet daar de originele slang voor gebruiken maaar die heeft een haakse koppeling. Niet zo fraai :)
INKOOPACTIE!!!

HOTFILL apparaat voor wasmachine MS1002. Met dubbele magneetklep, inschakelvertraging, aquastop (lek beveiliging), thermostatische mengkamer, geheel compleet.

Ik heb met dugoshop een afspraak weten te maken. Vanaf een afname van 4 stuks gaat een prijs van 249,-- gelden. Dus interesse? Stuur me dan aub binnen een weekje een DM. Ze worden allemaal tegelijk naar mij verzonden, dus eventuele distributie vanuit Heesch komt er nog bij. (4,50 via DHL, 6,20 via tnt.) Afhalen of ergens een meet organiseren kan natuurlijk ook :*)

Mochten er (veel) meer geïnteresseerden zijn, dan wil ik nog proberen om een lagere prijs te bedingen.

---------------

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:32

ericplan

5180 Wp PV

Wij hebben net onze Miele wps 3841 Allwater (de enige hotfillmachine in NL) ontvangen. We waren toch toe aan een nieuwe, de oude Miele maakte na 16 jaar net zoveel lawaai als een boeing 747. Vorige week net de tweedehands Miele gaswasdroger aangesloten. En we wachten op de bouwvergunning voor 1200Wp PV en de zonneboiler. Ons energieverbruik zal er komend jaar in ieder geval heel anders uit zien dan afgelopen jaar. Nu nog de quooker als hotfill aansluiten en verder nog wat halogeenspots vervangen door LED. Helaas blijven er nog wat lampen over die niet zomaar vervangen kunnen worden. Als je boven de 50 bent heb je veel meer licht nodig (en een bril) om te lezen e.d. Dat moet dan maar. We zijn toch al zo braaf zonder auto, zonder afwasmachine en met één vliegvakantie de afgelopen 20 jaar.

A'dam PVOutput

• Crackh34d
Ik meende dat je geen bouwvergunning nodig hebt voor PV? Meende zoiets gelezen te hebben op geloof ik de site van SenterNovem

• NielsTn
Crackh34d schreef op donderdag 13 november 2008 @ 18:47:
Ik meende dat je geen bouwvergunning nodig hebt voor PV? Meende zoiets gelezen te hebben op geloof ik de site van SenterNovem
Voor PV is geen bouwverguning nodig, tenzij je op een historisch pand woont... De gewone doorsnee woning mag zonder bouwvergunningen voorzien worden van PV-panelen.
Klein aandachtspuntje is indien dit aan straatzijde zichtbaar is (voorzijde woning), dan kan de lokale overheid hier 'regels' voor hebben.

Maar in principe: PV = bouwvergunningvrij (en dat houden we zo!! :+ )
(zie evt. VROM site voor exacte info)
http://www.vrom.nl/bouwvergunningen_online
en dan " Veel voorkomende bouwwerken" > Zonnepaneel/collector

CanonG1: Misschien bovenstaande info in de OP opnemen van Duurzaam Energie topic?

[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 13-11-2008 19:40 . Reden: URL voor VROM erbij gezet ]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Net het programma Ecopolis gezien op Discovery Science.
Hier was een prachtige reportage te zien over de Duitse stad Freiburg met diverse soorten zonnepanelen.
Als je in de mogelijkheid bent om Discovery Science te ontvangen zeker eens gaan kijken naar Ecopolis.

Verwijderd

een hotfill, tsja...
wanneer werkt wat ?

test eric-pvt 1 : draai een was op 40c met een wattmeter op de stekker, meet kwh en wattage piek.
test eric-pvt 2 : draai een was op 40c en donder een emmer warm water in de machine, bij de start.

indien het verschil tussen 1 en 2 ongeveer 1 kwh is aan het eind,
dan heeft de wasmachine dus sensors op temperatuur.
je kan dus met een mixkraan van duco (20 euro) en een zonneboiler 8 maanden vrijwel gratis wassen.
je bespaard zomaar 30% stroom op je maandverbruik als je het truukje herhaald met de afwasmachine.
een zonneboiler kan dus ook stroom besparen.
er blijft dus maar 70% van je verbruik over, 600Wp zonnepanelen zijn dan een veel groter aandeel op je verbruik.

zie hier het effect van hotfill en de zonneboiler op mijn stroomverbruik, in mei 2007 :
http://van.wijk.net/pvt/2007stroom.jpg

mijn wasmachine is een oudere zanker eco uit 1995.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2008 22:05 ]

• Mistraller
Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 22:00:
een hotfill, tsja...
wanneer werkt wat ?

test eric-pvt 1 : draai een was op 40c met een wattmeter op de stekker, meet kwh en wattage piek.
test eric-pvt 2 : draai een was op 40c en donder een emmer warm water in de machine, bij de start.

indien het verschil tussen 1 en 2 ongeveer 1 kwh is aan het eind,
dan heeft de wasmachine dus sensors op temperatuur.
je kan dus met een mixkraan van duco (20 euro) en een zonneboiler 8 maanden vrijwel gratis wassen.
je bespaard zomaar 30% stroom op je maandverbruik als je het truukje herhaald met de afwasmachine.
een zonneboiler kan dus ook stroom besparen.
er blijft dus maar 70% van je verbruik over, 600Wp zonnepanelen zijn dan een veel groter aandeel op je verbruik.

zie hier het effect van hotfill en de zonneboiler op mijn stroomverbruik, in mei 2007 :
http://van.wijk.net/pvt/2007stroom.jpg

mijn wasmachine is een oudere zanker eco uit 1995.
Elke machine heeft sensors op temperatuur. Al was het alleen maar omdat je koude water niet altijd dezelfde temp heeft. Ik ga mijn zwangere vrouw niet met emmers laten tillen in elk geval. En al helemáál niet zitten wachten tot de eerste koude spoeling voorbij is. Het voordeel van deze hotfill automaat is daarnaast het automatisch later inschakelen, zodat je ook nog netjes op nachtstroom kan draaien zonder er naar om te kijken.

Er zijn 2 soorten duurzame mensen;

1) zij die alles duurzaam willen met behoud van volledige comfort nivo

2) zij die voor duurzaamheid een stap verder gaan, en een lager comfort voor lief nemen.

Groep 1 neemt koopt doorgaans maatregelen vanwege de fun, hobby, etc, en onderneemt geen acties die het bestaande woongenot of comfort verminderen.

Groep 2 gaat wat verder, is doorgaans economischer ingesteld en is bereid met emmers te lopen voor toiletwater of warm water (om maar 2 voorbeelden te noemen) en neemt een lager luxenivo voor lief.

Zo behoor ik duidelijk tot groep 1, wel een auto (eentje, mijn partner treint) mét roetfilter. Wel zonnepanelen, maar als het donker is gaat het licht aan, en er komt geen laptop ipv PC. Wel een regenton, maar geen gedoe met emmers voor het toilet. Als het bij ons mogelijk was om het water automatisch bij het toilet te krijgen dan was het wellicht een optie geweest. En zo dus straks wél een zonneboiler, en hotfill voor de vaatwasser en de wasmachine, maar ik zie het echt niet te zitten om na te denken over de warmtevraag van mijn apparatuur. Dat mag dan wat mij betreft wat kosten, nu is gebleken dat ik dat niet zelf kan tweaken.

Ik denk dat het voor de meesten wel duidelijk is wie bij 1 en wie bij 2 hoort.

No offence verder, maar ik merk wel dat het regelmatig botst hier.

De groep 2 mensen zijn vaak ook bezig met (overheids) beleid, terwijl ik gewoon lekker wil tweaken en tips wil uitwisselen. Ik vind het jammer dat in dit topic bijna geen écht technische zaken meer uitgediept worden, terwijl we in den beginne de hele soladin communicatie samen hebben uitgedokterd.

---------------

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op donderdag 13 november 2008 @ 19:37:
[...]

Voor PV is geen bouwverguning nodig, tenzij je op een historisch pand woont... De gewone doorsnee woning mag zonder bouwvergunningen voorzien worden van PV-panelen.
Tenzij je in een historisch stads- of dorpsgezicht woont, ook al woon je in nieuwbouw. Dat is dus helaas ietsje anders

A'dam PVOutput

Verwijderd

heb je het wel gelezen ? ik heb het zo getest, of het kon, en het kon.
en zo heb ik het uitgevoerd.
er was helaas voor mij, niemand die ik het kon vragen, en nu toon ik graag hoe ik het heb gedaan, ik deel het zonder commentaar, onderbouwd met meting en feiten.
er zijn vele juiste wegen naar rome, maar hoe kom je erbij dat ik met emmers loop ?
ik zit in geen enkele groep, i just did it.

ik behoorde wel tot de groep domme fossiele grootverbruikers in 2006,
maar in welke groep ik nu val hoor ik graag op een wat positievere manier.

thanx.

• Mistraller
Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 22:49:
heb je het wel gelezen ? ik heb het zo getest, of het kon, en het kon.
en zo heb ik het uitgevoerd.
er was helaas voor mij, niemand die ik het kon vragen, en nu toon ik graag hoe ik het heb gedaan, ik deel het zonder commentaar, onderbouwd met meting en feiten.
er zijn vele juiste wegen naar rome, maar hoe kom je erbij dat ik met emmers loop ?
ik zit in geen enkele groep, i just did it.

ik behoorde wel tot de groep domme fossiele grootverbruikers in 2006,
maar in welke groep ik nu val hoor ik graag op een wat positievere manier.

thanx.
Ik zeg niet voor niets "no offence", en doelde niet op jou specifiek, want een mengkraan is inderdaad wat anders. Maar dan nog zal je naar de machine moeten, want spoelen mag nooit warm gebeuren, want dan zijn eiwitten en bepaalde andere organische vlekken (bv bloed) er niet meer uit te krijgen. Je mag dus pas warm water toevoegen bij de 2e spoelgang. Het water van de eerste gang wordt immers afgepompt.

Het is alleen lastig om mensen enthousiast te maken voor duurzaamheid als de leefbaarheid er minder door wordt. Een wasmachine met de hand bij vullen die al decennia automatisch z'n water pakt, is gewoon niet handig voor de meesten. Ik weet wel dat ik in dit topic niemand meer enthousiast hoef te maken, maar ik merk gewoon dat ik collega's en familie alleen kan interesseren als ze zien dat duurzaamheid in de onzichtbaarheid kan gebeuren. Bij diverse personen is geld niet eens de belangrijkste drijfveer, maar als bepaalde vormen van gemak wegvallen dan haken de meesten af (ik ook overigens).

[ Voor 12% gewijzigd door Mistraller op 13-11-2008 23:27 ]

---------------

• zonnigtype

zonnigtype

Mistraller schreef op donderdag 13 november 2008 @ 22:35:

2) zij die voor duurzaamheid een stap verder gaan, en een lager comfort voor lief nemen.
Ik denk dat ik nu maar even mijn mond houd. Lijkt me het verstandigste... :X

OK: probéér te houden... Ben in dit opzicht niet zo'n hokjesdenker. Ik heb enorm veel respect voor mensen die zich buiten die "hokjes" (willen) bewegen. En natuurlijk voor al diegenen die zich binnen (al dan niet vermeende) "hokjes" duurzamer gaan gedragen... _/-\o_

Toegevoegd: "comfort" zit tussen de oren en is een subjectief, sterk persoonsgebonden begrip. Zoals heel veel aspecten m.b.t. duurzaamheid...

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 13-11-2008 23:27 ]

• Mistraller
zonnigtype schreef op donderdag 13 november 2008 @ 23:24:
[...]

Ik denk dat ik nu maar even mijn mond houd. Lijkt me het verstandigste... :X

OK: probéér te houden... Ben in dit opzicht niet zo'n hokjesdenker. Ik heb enorm veel respect voor mensen die zich buiten die "hokjes" (willen) bewegen. En natuurlijk voor al diegenen die zich binnen (al dan niet vermeende) "hokjes" duurzamer gaan gedragen... _/-\o_

Toegevoegd: "comfort" zit tussen de oren en is een subjectief, sterk persoonsgebonden begrip. Zoals heel veel aspecten m.b.t. duurzaamheid...
Misschien stelde ik het wat zwart-wit, maar no-way dat ik de auto wegdoe bijvoorbeeld. Maar aan de andere kant; ik zit nu wel met een trui aan omdat onze ketel om 22.30 afslaat.

Ok, je hebt gelijk. Hokjesdenken is subjectief :P

NB, de zonneboiler is besteld!

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Mistraller schreef op donderdag 13 november 2008 @ 23:32:
[...]

Misschien stelde ik het wat zwart-wit, maar no-way dat ik de auto wegdoe bijvoorbeeld. Maar aan de andere kant; ik zit nu wel met een trui aan omdat onze ketel om 22.30 afslaat.

Ok, je hebt gelijk. Hokjesdenken is subjectief :P

NB, de zonneboiler is besteld!
:) *;

Wat zijn we weer lekker klef...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
[...]

Ik ben het wel met de analyse eens en ik moet mijzelf dan in hokje 1 plaatsen:
- Een zonneboiler voor warm water heeft geen comfort gevolgen. Ik ga hem nog wel wat tweaken (dankzij info van Guus Aschmann)
- Een hotfill wasmachine staat op de wensenlijst
- Een houtkachel die we zoveel mogelijk stoken, omdat het leuk is en gas bespaart. Heb ik echter geen tijd, dan zal de thermostaat dat merken en vrolijk de vloer opwarmen met de CV. (die ik dan weer wel op een MAX van 55'C heb gezet, zodat de HR-ketel een goed rendement kan halen)
- Spaarlampen op plaatsen waar dat mogelijk en verstandig is
- Isolatie waar mogelijk

Wanneer ik lees dat mensen, hoera, een klokje van een magnetron uitgezet hebben omdat het wel 2W (???) verbruikt, of die zichzelf 'afharden' door in een woonkamer de temperatuur verder en verder te verlagen, dan moet ik toch een beetje ;)

Er zijn toch ook nog andere dingen in het leven dan je alleen maar frustreren over het oerwoud aan overheidsregels en het besparen van de laatste Wh.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De groep 2 mensen zijn vaak ook bezig met (overheids) beleid, terwijl ik gewoon lekker wil tweaken en tips wil uitwisselen. Ik vind het jammer dat in dit topic bijna geen écht technische zaken meer uitgediept worden, terwijl we in den beginne de hele soladin communicatie samen hebben uitgedokterd.
Volgend voorjaar heb ik pas weer tips/ervaringen, dan ga ik prijsopgeven opvragen voor isolatie van spouw+vloer, en dat zal pas volgend najaar resultaat in de verbruiksgrafieken geven.
JakeNL schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 08:27:
Er zijn toch ook nog andere dingen in het leven dan je alleen maar frustreren over het oerwoud aan overheidsregels en het besparen van de laatste Wh.?
En voor wat betreft de opmerking over de laatste Wh... zolang er nog zat huishoudens zijn waar dik 100W aan sluipverbruik heerst vind ik het het waard daar wat aan te doen. Laatst heb ik een lokale organisatie hier in mijn woonplaats die huishoudens met lage inkomens helpt om energie en dus geld te besparen een zak met stekkerschakelaars kado gedaan. Dat is simpelweg de goedkoopste en makkelijkste manier om veel elektriciteit en dus geld te besparen.

In een perfecte wereld zouden de fabrikanten van elektronische apparatuur er dmv van wetten toe gedwongen worden om apparatuur zonder sluipverbruik te maken. Dat is technisch prima mogelijk, gewoon een 'harde' schakelaar. Tot die tijd moet je met 'tweaks' als stekkerschakelaars aan de gang.

En de overheidsregels... ik discussieer er ook niet graag over, niet hier en niet op mijn website. Het is zo'n gebed zonder eind. Ja, we hebben kut-regering. Ja, ze doen niets voor duurzame energie. Ja, dat zou anders moeten. Elke belangengroep heeft wel iets om over te zeiken v.w.b. de regering, de voorstanders van duurzame energie ook.

Het probleem is dat je als individu maar zo ver kunt komen onder deze regering, en dat je pogingen het 'goed' te doen gericht worden gefrustreerd (capaciteitstarief, om maar eens wat te noemen). Dat levert nu eenmaal discussie op.

[ Voor 24% gewijzigd door JeroenH op 14-11-2008 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
Voor de MS1002: kijk even op ebay, 225 euro in Duitsland. Ducoshop moet toch nog even zijn best doen om een goede prijs te bieden...

Vraagje voor de bezitters van een zonnecollector: Mijn CV ketel (remeha avanta) zou aangepast moeten worden om als naverwarming te kunnen dienen voor de zonneboiler. Hier zijn setjes voor in de handel van 150 euro excl. installatie met een andere doorstroombegrenzer en flowsensor.
De doorstroombegrenzer moet vervangen worden omdat het plastic standaardringetje smelt bij warm water. Dat snap ik, het irriteert me alleen dat er niet 20 cent meer uitgegeven is om dit ringetje standaard van metaal te maken en ik nu flink geld moet betalen om dit te corrigeren.
Maar die flowsensor.... Volgens het boekje zou dit moeten voorkomen dat de ketel gaat pendelen door wisselende aanvoertemperatuur. Ik kan dit niet begrijpen. Hebben alle systemen een elektrische verbinding tussen de boiler en de ketel? Hoe ziet dit er uit?

Wat is er mis met de temperatuurregeling in de ketel? Warm water wordt aangevoerd, ketel registreert dat uitgaande temperatuur toeneemt, moduleert de ketel terug totdat de uitgangstemperatuur weer op 65 graden komt. Hoe kan een flowsensor hier nog aan helpen? En waarom zou die noodzakelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Paide22 schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 11:05:

Vraagje voor de bezitters van een zonnecollector: Mijn CV ketel (remeha avanta) zou aangepast moeten worden om als naverwarming te kunnen dienen voor de zonneboiler. Hier zijn setjes voor in de handel van 150 euro excl. installatie met een andere doorstroombegrenzer en flowsensor.

Wat is er mis met de temperatuurregeling in de ketel? Warm water wordt aangevoerd, ketel registreert dat uitgaande temperatuur toeneemt, moduleert de ketel terug totdat de uitgangstemperatuur weer op 65 graden komt. Hoe kan een flowsensor hier nog aan helpen? En waarom zou die noodzakelijk zijn?
Heeft jouw ketel een NZ label? Zoja dan kan je ketel als naverwarmer dienen en hoef je niks aan te passen. Ik heb recent een Remeha Quinta aangeschaft en daar hoefde niks aan gedaan te worden. Zoals je zelf al aangeeft, de ketel stoolt puur op uitgaande temperatuur. Bovendien, die temperatuur fluctueert helemaal niet, je tapt uit (of via, in het geval van een Rehema Zenta) een vat van 100 + liter.

Alleen vanwege het feit dat ik op mijn Celcia 20 wilde zien wat de temperatuur van de zonneboiler is, heb ik een Celcia Gateway die ook aan de ketel verbonden zit en bij een voldoende hoge temperatuur voorkomt dat de ketel aanslaat wanneer warm water gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmartino
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-06 14:34
Ik heb ook een zonnecollector vorige zomer op mijn dak geplaatst. Om deze aan te sluiten op mijn Vaillant ketel moest ik ook een zonneboiler-aanpassingsset kopen.
Het bevatten een mixkraan, een doorstroombegrenzer en een flowmeter.
De mixkraan dient ter voorkoming dat er kokend heet zonnewater uit de kraan kan komen, en de doorstroombegrenzer omdat de doorstroming wordt verkleind door de boiler.
Ik begreep dat de flowmeter dient om de ketel te laten weten dat er heet water uit de zonneboiler aan komt, en het opstarten van de vlam dus niet nodig is.
Tevens schakelt het volgens mij meteen het voorraadvat boven een bepaalde temperatuur uit, je hebt tenslotte al een voorraadvat (de boiler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Paide22 schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 11:05:
Voor de MS1002: kijk even op ebay, 225 euro in Duitsland. Ducoshop moet toch nog even zijn best doen om een goede prijs te bieden...
Eens, maar ik koop liever bij een Nederlandse winkel dan een duitse ebay shop.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Dmartino schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 15:01:
Ik heb ook een zonnecollector vorige zomer op mijn dak geplaatst. Om deze aan te sluiten op mijn Vaillant ketel moest ik ook een zonneboiler-aanpassingsset kopen.
Het bevatten een mixkraan, een doorstroombegrenzer en een flowmeter.
...
Ik begreep dat de flowmeter dient om de ketel te laten weten dat er heet water uit de zonneboiler aan komt, en het opstarten van de vlam dus niet nodig is.
voorraadvat (de boiler).
Die mixkraan is logisch, de doorstroombegrenzer heeft volgens mij iedere ketel zowieso al nodig.
Wat ik niet begrijp is de flowmeter uitleg. Wat heeft een flowmeter te doen met de temperatuur van de zonneboiler? Het water wat naar de ketel stroomt, gaat ALTIJD via de zonneboiler, ook als het zo'n snertdag is als vandaag en de collectorplaat alleen maar uit z'n neus staat te eten. Die flow is er dus wel, maar temperatuur.........?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
JakeNL schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 14:48:
[...]

Heeft jouw ketel een NZ label? Zoja dan kan je ketel als naverwarmer dienen en hoef je niks aan te passen. Ik heb recent een Remeha Quinta aangeschaft en daar hoefde niks aan gedaan te worden. Zoals je zelf al aangeeft, de ketel stoolt puur op uitgaande temperatuur. Bovendien, die temperatuur fluctueert helemaal niet, je tapt uit (of via, in het geval van een Rehema Zenta) een vat van 100 + liter.
Quote uit de handleiding van de Remeha Avanta:
Gaskeur NZ :
Naverwarming Zonneboiler; dit houdt in dat de Remeha Avanta
geschikt is als naverwarmer voor zonneboilers. Het label
Gaskeur NZ (naverwarming zonneboilers) geldt in combinatie
met de Remeha-zonneboileraansluitset

Alleen in combinatie met dat setje dus van de begrenzer en de flowmeter. Het eerste onderdeel is in mijn ogen gewoon slecht ontwerp dat dit vervangen moet worden, de tweede snap ik niet.
Die mixkraan is logisch, de doorstroombegrenzer heeft volgens mij iedere ketel zowieso al nodig.
Wat ik niet begrijp is de flowmeter uitleg. Wat heeft een flowmeter te doen met de temperatuur van de zonneboiler? Het water wat naar de ketel stroomt, gaat ALTIJD via de zonneboiler, ook als het zo'n snertdag is als vandaag en de collectorplaat alleen maar uit z'n neus staat te eten. Die flow is er dus wel, maar temperatuur.........?
Exact! Dat is dus precies wat ik me ook afvraag... Wat betreft de doorstroombegrenzer: Die zit dus al standaard in je ketel, maar kan niet tegen een hoge aanvoertemperatuur en moet dus vervangen worden. Om me maar eens polderiaans uit te drukken: ranzig ontwerp zodat ze weer dure cv-installateur-uren kunnen slijten...

@Mistraller
Eens, maar ik koop liever bij een Nederlandse winkel dan een duitse ebay shop.
Absoluut, maar toch een mooi argument om Ducoshop nog eens goed naar de prijsstelling te laten kijken...
Ik overweeg mee te doen met je inkoopactie, maar ook DIY kan een mooi hobbyprojectje worden op basis van een drieweg magneetventiel (50 euro) en een mengkraantje (25) samen met een digitale schakelklok en wat koperbuis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Maken de Soladin 600 omvormers echt zoveel lawaai? Of is dit inmiddels standaard opgelost, zoals ook hier gepost;
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=eMnbBWbEZps]

Want dat is voor mij echt onacceptabel, omdat ik er niet ver vandaan moet slapen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Roamor schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 16:26:
Maken de Soladin 600 omvormers echt zoveel lawaai? Of is dit inmiddels standaard opgelost, zoals ook hier gepost;
[video]

Want dat is voor mij echt onacceptabel, omdat ik er niet ver vandaan moet slapen. ;)
Je, ze maken helaas echt zoveel lawaai. Bij mij hangen ze op zolder, dus ik heb er geen last van, maar ze kunnen zeer zeker niet in een leefruimte hangen. Wat ik jammer en raar vind want ze zien er best mooi uit.

Merk ook op dat ze in- en uit schakelen met een vrij luide 'klik' (relais), en als dat inschakelen 's zomers om 05:30 gebeurt is dat net iets om wakker van te worden...

Mijn Philips (nu Steca) PSI300 omvormer is vrijwel geruisloos, die geeft alleen een zacht klikje bij in- en uitschakelen, het kan dus wel...

Afbeeldingslocatie: http://solarwebsite.nl/nieuws/img/20080421Installatie_06.jpg

-edit-

Mijn eerste S600 maakte toen ik hem net had nog veel meer lawaai, er zat ook nog een resonantiecomponent in. Die is omgeruild door eentje die niet resoneerde, maar het geluid is nog steeds (te) hard. Ook uit slijtage-overwegingen vind ik de keuze voor een kleine, sneldraaiende fan vreemd. Iedere computerbezitter weet dat de meest storingsgevoelige componenten in een PC de kleine fans van o.a. videokaarten zijn. Ik begrijp niet waarom er niet gekozen is voor passieve koeling (ik begrijp het ook weer wel: geld - passieve koeling zal wel duurder geweest zijn door het grote koelblok wat dan nodig is).

[ Voor 26% gewijzigd door JeroenH op 14-11-2008 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Roamor schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 16:26:
[video]

Ik heb er 3 snorren hier, maar geen last van (ze hangen in de schuur/garage).
E.e.a. kan voorkomen worden door de omvormer GOED te bevestigen: speling of vrije ruimte geeft al snel resonanties op de Soladin.
Soms kan de fan luider klinken, maar eea is volgens mij middels garantie om te ruilen.
aan de andere kant: er zit standaard 5 jaar garantie op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:07

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Je moet die stekkers er wel in doen Canon :p 8)7

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JopieE schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 17:50:
Je moet die stekkers er wel in doen Canon :p 8)7
Aaahhhh... vandaar dat er de laatste paar weken bijna niets meer uitkomt ;)

(foto is gemaakt op de dag van plaatsing van de panelen, daarom is er nog niets aangesloten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Om weer even technisch te gaan. Waar zit bij jullie zonneboiler bezitters de mixkraan? Tussen zonneboiler en naverwarmer (CV-ketel) of na de naverwarmer? Ik verwacht het meeste rendement van het laatste, maar kan de CV ketel ook water van 80 graden aan?
Wij krijgen de solarline 2-110 liter en hebben een Daalderop Combifort (met ingebouwde 50 liter boiler)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de qsolar heeft de thermostatische duco mixkraan na de hr ketel, de atag blauwe engel krijgt dus de volle laag van de boiler zomers.ook in het schema staat het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:21
ericplan schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 22:11:
Om weer even technisch te gaan. Waar zit bij jullie zonneboiler bezitters de mixkraan? Tussen zonneboiler en naverwarmer (CV-ketel) of na de naverwarmer? Ik verwacht het meeste rendement van het laatste, maar kan de CV ketel ook water van 80 graden aan?
Nefit geeft in zijn manual aan dat er maximaal water van 60 graden de ketel in mag, het mengventiel moet dan dus voor de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

Om nog even terugtekomen op de geluidsproductie van omvormers:
De sunny boy's zijn zo goed als onhoorbaar (voor ietwat oudere mensen - +20 jaar :D), maar ik hoor nog perfect dat ze een vrij tot zeer hoge piep produceren.Dit komt gewoon door de muren heen, maar je geraakt er wel gewend aan. Natuurlijk kan je dit niet in een leefruimte plaatsen!
Ook het klikken gebeurt, maar dit is niet zo fel hoorbaar... als je niet in dezelfde ruimte staat hoor je ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:04
deejeebv schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 08:55:
[...]

Nefit geeft in zijn manual aan dat er maximaal water van 60 graden de ketel in mag, het mengventiel moet dan dus voor de ketel.
Klopt, je kunt beter voor de ketel het water op de juiste temperatuur mengen. Sowieso kun je het beste zo snel mogelijk de temperatuur omlaag brengen, in verband met temperatuursverliezen, meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

FicoF schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 13:38:
[...]

Klopt, je kunt beter voor de ketel het water op de juiste temperatuur mengen. Sowieso kun je het beste zo snel mogelijk de temperatuur omlaag brengen, in verband met temperatuursverliezen, meen ik.
Maar de Combifort heeft een ingebouwde 50 liter boiler. Hoe heter het water daarin, des te minder naverwarming. Ik heb overigens een mailtje naar Daalderop gestuurd met deze vraag.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:57
Mistraller schreef op donderdag 13 november 2008 @ 23:23:
[...]

Ik zeg niet voor niets "no offence", en doelde niet op jou specifiek, want een mengkraan is inderdaad wat anders. Maar dan nog zal je naar de machine moeten, want spoelen mag nooit warm gebeuren, want dan zijn eiwitten en bepaalde andere organische vlekken (bv bloed) er niet meer uit te krijgen. Je mag dus pas warm water toevoegen bij de 2e spoelgang. Het water van de eerste gang wordt immers afgepompt.
De MS1002 Hotfill werkt op zo'n manier dat hij ca 20 minuten water afgeeft op een bepaalde temperatuur (30-40-60), dat is de tijd dat 90% van alle wasjes warm water nodig hebben. Er is dus helemaal geen spoelgang met koud water! Zou ook wel vreemd zijn want anders spoelt het wasmiddel uit je wasbolletje na de eerste gang weg :)
Op het hotfill apparaat kun je wel kiezen voor een voorwas, dan wordt er een bepaalde tijd aleen koud water doorgelaten, waarna het apparaat weer warm water geeft, en daarna koud.
Met erik-pvt zijn 'oplossing' kun je dit volgens mij niet doen zonder er bij te blijven...maar ik kan het natuurlijk fout hebben. Aan de andere kant, als je warme water toch al uit een zonneboiler komt, waarom er dan op besparen...
Wij wassen vrij vaak op 60 graden (kinderen dus etensresten, poep, kots, en weet ik het allemaal wat) dus voor ons is het een hele handige oplossing die zelfs mijn vriendin en schoonmoeder begrijpt ;)

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Iets ander onderwerp.

Ik heb de afgelopen tijd ontzettend bespaard op stroomverbruik door een hoop aan computerapparatuur uit te zetten. Enige wat ik nu echt mis is een gedeelte schijf waar onze documenten en foto's semi veilig op staan ( raid 1 ).

Nu zijn er tientallen, zo niet honderden, verschilende NAS apparaten te krijgen. Waar ik nieuwsgierig naar ben welke is het energiezuinigst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
flitspaal.nl schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 18:51:
Iets ander onderwerp.

Ik heb de afgelopen tijd ontzettend bespaard op stroomverbruik door een hoop aan computerapparatuur uit te zetten. Enige wat ik nu echt mis is een gedeelte schijf waar onze documenten en foto's semi veilig op staan ( raid 1 ).

Nu zijn er tientallen, zo niet honderden, verschilende NAS apparaten te krijgen. Waar ik nieuwsgierig naar ben welke is het energiezuinigst?
Kijk dan ook naar de schijven. 2.5" is al te krijgen met een gebruik van <2 Watt per schijf, terwijl 3.5" al minimaal 8,5Watt neemt. (up- en downspinnen ben ik geen voorstander van, gaat je echt schijven kosten, al zou het met laptopschijven mogelijk nog wel eens kunnen schelen in positieve zin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 23:28
TD-er schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 19:43:
[...]

Kijk dan ook naar de schijven. 2.5" is al te krijgen met een gebruik van <2 Watt per schijf, terwijl 3.5" al minimaal 8,5Watt neemt. (up- en downspinnen ben ik geen voorstander van, gaat je echt schijven kosten, al zou het met laptopschijven mogelijk nog wel eens kunnen schelen in positieve zin)
even out of the box denkend, misschien is online backup een optie. Heb zelf nu syncplicity in gebruik. Voor documenten wat mij betreft prima (5GB) en twee PC's. Ik overweeg nog of ik een abonnement wil nemen voor 60GB dan kan ik ook mijn foto's kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

flitspaal.nl schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 18:51:
Iets ander onderwerp.

een nas die 24/7 aanstaat verbruikt denk ik altijd teveel stroom voor iemand die besparen wil...25-30 watt is toch wel het minimale schat ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Online backup heeft nog meer voordelen... Waartegen wil je je jezelf beschermen door het maken van backups? Feitelijk twee zaken:

1) data kwijt door 'beperkte fouten' (per ongeluk gewist, virusinfectie, PC gejat, harddiskcrash, etc.) en
2) data kwijt door 'big ass fouten' (huis fikt af, overstroming, etc.)

Online backup beschermt je tegen beide. Een NAS in de gangkast alleen tegen nummer één.

Over de energiekant van het verhaal durf ik niets gefundeerds te zeggen. Een simpele NAS-oplossing (bv. 2,5" USB-HDD aan router) kost je misschien 10W -> 90kWh per jaar. Een groot online backupsysteem kost wellicht vele tientallen MWh per jaar, maar dat deel je met een groot aantal gebruikers. Hoe die vergelijking uitpakt is van veel factoren afhankelijk.

Met online backup verschijnt de verbruikte energie ten minste niet op je eigen rekening ;) Wellicht is er een 'groene' aanbieder van online backup te vinden, vergelijkbaar met groene hosting (willekeurig voorbeeld).

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 15-11-2008 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

wellicht, maar een online backup van 60 gb zoals gevraagd is denk ikniet te betalen

http://www.crashplan.nl/O...p_prijs_vergelijking.html

[ Voor 28% gewijzigd door sander817 op 15-11-2008 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
CanonG1 schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 22:43:
Online backup heeft nog meer voordelen... Waartegen wil je je jezelf beschermen door het maken van backups? Feitelijk twee zaken:

1) data kwijt door 'beperkte fouten' (per ongeluk gewist, virusinfectie, PC gejat, harddiskcrash, etc.) en
2) data kwijt door 'big ass fouten' (huis fikt af, overstroming, etc.)

Online backup beschermt je tegen beide. Een NAS in de gangkast alleen tegen nummer één.
1 seconde nadat je een file bewaart wordt deze al geupload naar de centrale servers. Ik heb nog geen software gevonden die dat in je lokale netwerk ook zo transparant en gebruikersvriendelijk doet (houdt me aanbevolen, wordt wel een beetje offtopic)
Over de energiekant van het verhaal durf ik niets gefundeerds te zeggen. Een simpele NAS-oplossing (bv. 2,5" USB-HDD aan router) kost je misschien 10W -> 90kWh per jaar. Een groot online backupsysteem kost wellicht vele tientallen MWh per jaar, maar dat deel je met een groot aantal gebruikers. Hoe die vergelijking uitpakt is van veel factoren afhankelijk.
als je het per server bekijkt verwacht ik toch wel minimaal 100 gebruikers per server dus dan is dat al snel energiezuiniger dan je eigen nas. E.e.a. triggerde me wel om eens te googlen naar het energieverbruik van google searches. Daar gaan ook de wildste verhalen over rond namelijk, als zou één zoekopdracht evenveel energie kosten als een uur een lamp laten branden. Dit lijkt toch mee te vallen (vanuit subjectieve bron)
http://www.google.com/corporate/datacenters/

en nog iets meer on-topic: google heeft wel een fikse pv-installatie van 1,6 MW (!)
Met online backup verschijnt de verbruikte energie ten minste niet op je eigen rekening ;) Wellicht is er een 'groene' aanbieder van online backup te vinden, vergelijkbaar met groene hosting (willekeurig voorbeeld).
ach, ik ben voor energiebesparing en meer gebruik van alternatieve energiebronnen op een globaal niveau maar het feit dat bedrijf x zegt dat "hun" energie groen is zegt me niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
sander817 schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 23:03:
wellicht, maar een online backup van 60 gb zoals gevraagd is denk ikniet te betalen

http://www.crashplan.nl/O...p_prijs_vergelijking.html
ik zie geen reden om de backup per se in nederland te hebben. Syncplicity kost $99 per jaar (80 euro) en mozy is nog goedkoper. Gebruik zelf voorlopig dus nog de gratis variant van syncplicity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
maxtrash schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 23:40:
[...]

1 seconde nadat je een file bewaart wordt deze al geupload naar de centrale servers. Ik heb nog geen software gevonden die dat in je lokale netwerk ook zo transparant en gebruikersvriendelijk doet (houdt me aanbevolen, wordt wel een beetje offtopic)
Probeer Allwaysync eens. ;)

Maar ik denk dat online opslag toch niet echt een alternatief kan zijn voor een NAS. Van een online dienst kun je niet video's of muziek op hoge kwaliteit streamen, om maar iets te noemen. De meest duurzame oplossing is denk een router (die je sowieso hebt neem ik aan) met USB aansluitmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Bij deze nog een link naar een mooie Duitstalige site over zonnestroom.
Iets voor jou zonnigtype ;)

http://www.jenni.ch/index...onne/Heizen_mit_Sonne.htm

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.