Toon posts:

Duurzame Energie deel 8 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:
  • 61.629 views

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 23:20
Ik heb mijn backup geregeld met een gewone USB-schijf, die je uit kunt zetten en die ik in ons fietsenkelder bewaar. In mijn geval is die kelder een huizenblok verder, dus als dat ook affikt, denk ik dat de andere problemen iets groter zijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Helemaal mee eens. Je voldoet ruimschoots aan de voorwaarde van risico spreiden (niet alles onder één dak).

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Even weer over duurzame energie ipv backup strategieën: is er ergens een soort Shopsurvey (zoals hier op t.net) voor bedrijven die zonnepanelen verkopen/installeren?

Na wat akkefietjes met keukenboeren en vloerenleggers die 30x extra terug moeten komen om hun fouten te herstellen is mijn vader niet zo happig om een willekeurig bedrijf €8000+ te geven voor een opdracht :)

We zaten aan een 1400Wp systeem van ESDEC te denken, maar nu las ik op de ons bekende polderpv site dat die rekenmodule eigenlijk nergens op slaat, terwijl mijn vader die module juist handig vond.. Als je zoekt vind je voor de rest vooral van die link verzamelsites waar 50 bedrijven worden genoemd, maar daar heb je weinig aan als je qua service voor een bedrijf wil kiezen.

Overigens, na de posts over rumoerige omvormers: ESDEC gebruikt Gridfit 1900 omvormers die volgens de PDF 'Convection Cooling' hebben. Houdt dit dan in dat ze 100% zeker geen piepende ventilator hebben?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Speksteenkachel schreef op zondag 16 november 2008 @ 11:24:
Bij deze nog een link naar een mooie Duitstalige site over zonnestroom.
Iets voor jou zonnigtype ;)

http://www.jenni.ch/index...onne/Heizen_mit_Sonne.htm
Dank, Speksteen, maar ik heb hier alleen al aan fysiek spul genoeg liggen om drie van die "poppenkast sites" mee te vullen... :+ ;)

En als ik gewoon lekker "nat" wil worden, ga ik gewoon in Bayern rondfietsen op het biohummertje® (maagje gevuld mit leckeres Deutsches Biobrot und Schafskäse)...

Hebben jullie Photovoltaikforum wel eens bekeken?

Neem eerst effe paar daagjes vrij... (16.000 geregistreerde bezoekers, 176.000 berichten, bijna uitsluitend over zonnestroom... :9 )

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• zonnigtype

zonnigtype

Gizz schreef op zondag 16 november 2008 @ 15:22:
Even weer over duurzame energie ipv backup strategieën: is er ergens een soort Shopsurvey (zoals hier op t.net) voor bedrijven die zonnepanelen verkopen/installeren?

Na wat akkefietjes met keukenboeren en vloerenleggers die 30x extra terug moeten komen om hun fouten te herstellen is mijn vader niet zo happig om een willekeurig bedrijf €8000+ te geven voor een opdracht :)

We zaten aan een 1400Wp systeem van ESDEC te denken, maar nu las ik op de ons bekende polderpv site dat die rekenmodule eigenlijk nergens op slaat, terwijl mijn vader die module juist handig vond.. Als je zoekt vind je voor de rest vooral van die link verzamelsites waar 50 bedrijven worden genoemd, maar daar heb je weinig aan als je qua service voor een bedrijf wil kiezen.

Overigens, na de posts over rumoerige omvormers: ESDEC gebruikt Gridfit 1900 omvormers die volgens de PDF 'Convection Cooling' hebben. Houdt dit dan in dat ze 100% zeker geen piepende ventilator hebben?
Gizz, als je het over die financiële berekening hebt, dat klopt, is alweer van een tijdje geleden. Ik kreeg er overigens geen "kritische vragen" over van de heren, toen ik een bakkie leut bij de Clickfit stand mocht nuttigen, op Intersolar deze zomer). Er is niemand in Nederland die een betrouwbare berekening kan maken qua terugverdientijd (SenterNovem reikt je alleen maar leugenachtig "maximale inkomsten" aan die niemand zal incasseren...) omdat (a) binnen de SDE de variabiliteit van diverse tariefcomponenten en "risicofactor" rond essentiële zaken als "compensatie capaciteitstarief", prijsontwikkeling PV-systemen, etc., groot is, (b) buiten de SDE je nog steeds vóór je aansluiting zit, en je dus maximaal op salderen kunt rekenen, voor enkeltarief bij meeste leveranciers nu op zo'n 22 euricent/kWh neerkomend (volgend jaar wordt dat weer meer, *O* ). Stelt natuurlijk nog steeds geen drol voor, zelfs niet in vergelijking met het inmiddels in WET vastgelegde verlaagde feed-in tarief in Duitsland, nu 46,75 euricent/kWh (vast, 20 jaar, voor eerste 30 kilowattpiek), per 1 januari 43,01 euricent/kWh (vast, 20 jaar, plus periode vanaf netkoppeling in 2009).

We zitten nu eenmaal in NL, en dan is alles "marktgeliberaliseerd variabel" en aan eeuwige verandering onderhevig. Knappe jongen die d'r uitkomt. Ik ken al mijn variabelen, en kan het achteraf wel berekenen, maar dat zou je je ergste vijand niet wensen die papier- en excelbende (foutjes zijn rap gemaakt, je moet echt je kop d'r bij houden).

De boodschap: nemen wat er te nemen is, laat dat terugverdientijd gezever alsjeblieft liggen, want daar krijg je alleen maar koppijn van, en saldeer (en gooi alle meterboys uit je meterkast als ze met hun *&%$^& aan je Ferrarismeter dreigen te gaan zitten). Als je in SDE stapt: be my guest, maar val niet mij, maar SenterNovem en, vooral: EZ en de politiek daarmee lastig, die zijn met die "regeling" die de "S" niet waardig is gekomen.

Verder "gewoon" zonnestroom bakken,uiteraard, want dat gaat voor alles. Esdec heeft verder op dat gebied goede reputatie qua spullen. De relatief nieuwe Gloria Solar modules daar komen van een "subsidiary" van E-Ton uit Taiwan, in samenwerking met Spire Corp. uit U.S.A. Naar ik begrepen heb (don't kill me if I'm wrong), wordt er zwaar ingezet op hoge kwaliteit op dit "niet-Chinese" eiland. De business is daar trouwens aan het boomen, volgens Photon International gigantische productiestijging van wafers (2010: 2.381 MWp), cellen en dunnelaag (2010: 5.257 MWp), en modules (2010: 1.841 MWp, daarvan iets minder dan de helft al dunnelaag!). Let wel: dat is nog uitsluitend Taiwan. China is al lang niet meer te overzien. ENF database vermeldt nu al 358 Chinese modulefabrikanten...

Ik ga zelf vooralsnog niet aan zo'n NL leveranciers "kwaliteits"lijstje beginnen, want er zijn slechts een paar goeden (eigenlijk degenen die in de Brinhorstiaanse woestijn jaren 2004-2008 de "markt" nog net het stadium van rigor mortis hebben weten te onthouden). En d'r zitten ook weer allerlei risico's aan vast, moet je eigenlijk permanent bij gaan houden. Zou eigenlijk taak van Holland Solar moeten zijn, of DE Koepel, maar ja... Verder is er het nodige aan nieuwe jongens die zich nog moeten bewijzen in de bikkelharde praktijk (heb ik nog te weinig zicht op), en er is erg veel puin en byzonder schimmige bende op de "markt". Daarbij reken ik trouwens ook Chinese import van onbekende makelij/herkomst met vage etiketten die, Gaia betere het, door sommige aan fossielen slapend rijk wordende energieholdings naar NL worden versleept om ze aan hun gebonden klanten te slijten... Hoe serieus wordt die arme NL burger eigenlijk genomen door die .... (vul zelf in).

Mail maar voor een (kort) lijstje, ZPV heeft een verouderd/onvolledig lijstje (leveranciers pagina). Uiteindelijk zul je zelf toch een keuze moeten maken, maar daarvoor is eigenlijk een veel grotere "markt" nodig. En niet die prutsmarkt van maximaal 20 MWp/jaar waarvan onze gezegende neprode/confessionele coalitie (met de grootste "voorvechter van zonnestroom als welluidend spreekbuis, uche, uche) blijkbaar vindt dat daar een enorme hoeveelheid "innovatie" van komt... ;(

"Hij" was ook op de "Green New Deal" dag van PvdA/CDA/Peak Oil, afgelopen zaterdag, maar hij moest al snel weg, blijkbaar rook hij mijn kritische vraag al over die ongelofelijke, door EZ ambtenaren geschreven onzin die hij zat uit te kramen over het Duitse EEG "wat steeds meer op het Nederlandse SDE gaat lijken".... :X :X :X . Ik kwam helaas niet aan de beurt, hij was 'm al snel gepeerd, en toen zaten we met nog zo'n "licht" van de coalitiepartij opgescheept. Je weet wel, die vindt dat "nieuwe kerncentrales zeker moeten mogen", en wat ze van van Geel en Verhagen nog effekes duidelijk moest benadrukken op die dag die eigenlijk zou moeten gaan over een "Groene Revolutie"... :'( :'( :'( De borrel mochten we overigens zelf betalen. Met de hartelijke poldergroeten uit NEEderland...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-05 13:05
Bestaat er ook een website waarop de subsidies voor zonlicht/zonneboilers staan per gemeent/provincie.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 08:43

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

*DANST IN HET ROND*!

Morgen word de zonneboiler geinstalleerd!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op woensdag 12 november 2008 @ 07:29:

Het wordt een systeem van Sunsystems.nl, 48 vacuumbuizen + 300l boiler en een simpele aanstuurunit ( basis unit die wordt aangeboden via hun ). Alles wordt geinstalleerd door De Reus in Flevoland.
Op de site van Sunsystems.nl staat dat je minimaal 3 panelen moet hebben om in aanmerking te komen voor de subsidie (>6m2). Jij doet 'het' dus zonder subsidie?

• mkleinman

mkleinman

IJsbeer schreef op maandag 17 november 2008 @ 10:06:
[...]

Op de site van Sunsystems.nl staat dat je minimaal 3 panelen moet hebben om in aanmerking te komen voor de subsidie (>6m2). Jij doet 'het' dus zonder subsidie?
Voorlopig wel inderdaad. Sunsystems is op dit moment wel bezig om een kleiner systeem in aanmerking te laten komen voor de subsidie. Misschien dat ik daar nog geluk mee heb.

Ik heb een afweging gemaakt tussen aanschafprijs ( met subsidie ) en de GJ opbrengst per jaar volgens specs. Als ik dat tegen elkaar afzet is mijn huidige systeem ZONDER subsidie goedkoper per GJ dan bijvoorbeeld een Remeha Zenta of een zonneboiler van HRSolar. Wanneer ik wel subsidie ga krijgen op mijn SunSystems set dan is mijn systeem zowiezo het "goedkoopst"

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-04 08:55
flitspaal.nl schreef op maandag 17 november 2008 @ 09:47:
*DANST IN HET ROND*!

Morgen word de zonneboiler geinstalleerd!
Hou je ons op de hoogte van je ervaringen met de spullen van SunSystems? Want naar mijn idee is sunsystems heel leuk, alleen ik vind het allemaal nogal goedkoop overkomen en vraag me af wat de levensduur van de collectoren is. Ben even bezig geweest met collectoren van MIG-SOLAR, deze zijn 2x zo duur, maar de fabrikant geeft wel 10 jaar garantie, ook niet onbelangrijk...

Op de fiets vervuil je niets!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:21

ericplan

5180 Wp PV

ericplan schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 13:48:
[...]

Maar de Combifort heeft een ingebouwde 50 liter boiler. Hoe heter het water daarin, des te minder naverwarming. Ik heb overigens een mailtje naar Daalderop gestuurd met deze vraag.
Het antwoord van Daalderop kwam vandaag: het afmengen tot 60 graden mag voor of na de CV-ketel :)

A'dam ZonPHP PVOutput

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

CanonG1 schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 09:20:
In een perfecte wereld zouden de fabrikanten van elektronische apparatuur er dmv van wetten toe gedwongen worden om apparatuur zonder sluipverbruik te maken. Dat is technisch prima mogelijk, gewoon een 'harde' schakelaar. Tot die tijd moet je met 'tweaks' als stekkerschakelaars aan de gang.
Hier haak ik graag even op in, want het valt mij zo op dat tegenwoordig alles maar stroom hapt terwijl het geen flikker uitvoert...tv's die niet meer compleet uit kunnen, decoders die van slag raken als ze even geen 230v kunnen happen..je mooie stalampjes met fake dimmer die toch lekker veel doorlaat... Maak apparatuur zo dat als het uit staat, het uit staat. Uit, geen stroom, geen warmte. Minder kans op fik ook nog. Ik kan maar niet begrijpen dat het verbruik maar toeneemt van zoveel apparatuur, in plaats van afnemen.

Bijvoorbeeld mijn Shuttle (game pc) : voorgaande uitvoering hapte 125 watt weg als ie wat moest doen. Mijn huidige hapt 200 (!) weg als ik pech heb. Alles wordt sneller, maar zuiniger ho maar. Ik heb nu een macbookje, die ik eigenlijk 99% van de tijd gebruik, alleen game ik nog op de Shuttle. Macbook verbruikt..25 watt volgens mij meter, laat het eens uitschieten naar de 30..kan er ook alles mee, behalve gamen ;) Zelfs als ik er lang achter 'moet' zitten en muis/tobo/scherm eraan hang is het nog goed te behappen.

Ik zou een wet voor het verbieden van standby erg waarderen: aan of uit, klaar ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

zonnigtype schreef op zondag 16 november 2008 @ 17:33:
[...]

Gizz, als je het over die financiële berekening hebt, dat klopt, is alweer van een tijdje geleden.
Nee, ik doel op het stukje van 23 maart dit jaar:
"Leuk die rekenmodule van Esdec maar dat gaat natuurlijk niet altijd op [...] De prijs van een extra groep is niet zomaar te bepalen! Mensen worden hiermee op het verkeerde spoor gezet. Alles is afhankelijk van de afstand van de kabel, betonnen of houten muren en vloeren, is er wel plek op de verdeelinrichting voor een extra groep of zit hij al vol. De meeste leveranciers mogen niet eens meterkastuitbreidingen doen laat staan dat ze er een prijs voor afgeven.
Enzovoorts.

Het terugverdienen maakt ons even niks uit, het systeem komt er sowieso. En daarbij komt natuurlijk ook nog eens dat het terugverdienen niet afhankelijk is van het verhaaltje op de website van de installateur maar van de prijs per Wp.

Waar het ons (nuja, vooral mijn vader) om gaat is dat een bedrijf zich aan zijn afspraak houdt en een mooie prijs vraagt. Dus niet dat als er bij installatie een paneel kapot gaat het dan 2 maanden duurt voordat ze een nieuwe komen installeren, of dat als het de dag zelf niet meteen lukt met het aanleggen van een extra groep dat er weer flinke tijd overheen gaat voordat ze eens komen. Of dat ze überhaupt niet komen op de dag die je hebt afgesproken terwijl je er wel vrij van je werk voor hebt genomen.

Dat soort akkefietjes hebben wij de laatste tijd teveel gehad met de stucadoor, schoorsteenveger, vloerenlegger, timmerman, keukenbouwer (na anderhalf jaar wachten we nu nog steeds op een onderdeel van een kastje), een tuinarchitect die maar geen tekening af lijkt te krijgen en de lijst gaat maar door.

Het gaat ons dus even niet om de duurzame kant of mooie praatjes op de site, maar om welk bedrijf gewoon zijn werk goed doet; snel een goede en duidelijke offerte, houden aan afspraken, bij problemen die snel oplossen. Vooral omdat het niet om een klein bedrag gaat en wij al genoeg tijd moeten inplannen voor de 10 andere prutsers die keer op keer terug moeten komen :z
Esdec heeft verder op dat gebied goede reputatie qua spullen. De relatief nieuwe Gloria Solar modules daar komen van een "subsidiary" van E-Ton uit Taiwan, in samenwerking met Spire Corp. uit U.S.A. Naar ik begrepen heb (don't kill me if I'm wrong), wordt er zwaar ingezet op hoge kwaliteit op dit "niet-Chinese" eiland.
Ah kijk, dat is mooi om te horen. Dat is ook zoiets: hoe herken ik als leek een redelijk merk? Als er Sharp bij staat snap ik wel dat het geen troep is, maar E-Ton zou me dus niets zeggen :)
Uiteindelijk zul je zelf toch een keuze moeten maken
Is ook zo, maar er is dus weinig om je keuze op te baseren. Alleen op keiharde euro's kunnen bedrijven zich duidelijk onderscheiden; ik zie het voordeel niet van zonnepaneel merk X boven Y of omvormer zus vs. omvormer zo.

Ik ben wel iemand van het vergelijken, maar voor een nieuwe videokaart lees ik tig reviews door waarna ik op basis van prijs én shop-beoordelingen kies waar ik het koop. Bij PV-spullen gaat dat dus niet zo makkelijk, terwijl het bedrag waar het om draait vele malen groter is.

Geheel iets anders: wij hebben sinds 2003 vier panelen van beldezon.nl (daar bestelt, door een klussende kennis op het dak laten plaatsen), maar ik heb geen idee welk merk deze panelen zijn of hoeveel Wp ze zijn. Documentatie, voor zover we die ooit hebben gehad, is na 5 jaar in ieder geval zoek :P

Weet iemand welke panelen dat bedrijf in die tijd gebruikte? Het pakketje werd in ieder geval geleverd met een mooie gele Philips omvormer, die we toen bijna meteen een jaar niet konden gebruiken wegens brandgevaar :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• zonnigtype

zonnigtype

Gizz schreef op maandag 17 november 2008 @ 16:25:

Geheel iets anders: wij hebben sinds 2003 vier panelen van beldezon.nl (daar bestelt, door een klussende kennis op het dak laten plaatsen), maar ik heb geen idee welk merk deze panelen zijn of hoeveel Wp ze zijn. Documentatie, voor zover we die ooit hebben gehad, is na 5 jaar in ieder geval zoek :P

Weet iemand welke panelen dat bedrijf in die tijd gebruikte? Het pakketje werd in ieder geval geleverd met een mooie gele Philips omvormer, die we toen bijna meteen een jaar niet konden gebruiken wegens brandgevaar :P
Eerst maar de makkelijkste (ik beloof verder niks... :> ). Beldezon heeft (ook...) Philips "pakketten" uitgeleverd, die door "onze lampenfabriek in het blablabla" in een vlaag van verstandsverbijstering (gezien het feit dat ze hem al snel zijn gepeerd, en de hele inverter divisie aan het Duitse Steca hebben overgedaan, tot GROOT verdriet van enkele ontwikkelaars...) in de "markt" hebben gezet. Toen die eigenlijk al zo'n beetje het nekschot van van Geel stond te wachten...

Volgens "mijn bronnen" zijn dat OEM paneeltjes (modules in opdracht laten maken bij een bekende producent, en daar je eigen stickertje op plakken), en de cellen waren afkomstig van ........ Sharp, ja... ;)

Zit waarschijnlijk wel "snor" dus, al heb ik geen idee of die moduultjes ook bij Sharp zelf in elkaar zijn gezet of elders. Maar gezien de reputatie van Philips en Sharp denk ik dat dat gedeelte van het verhaal wel in orde is, al had ik liever dat ze gewoon gevestigde merkmodules hadden uitgeleverd.

De ellende met de omvormers (toen nog "PSI" geheten, later "EVO") was/is bekend, een condensator die te goedkoop is ingekocht en met zeer ruimhartige regeling is vervangen. Jammer dat "het" nog wel eens gebeurde (weer: vervanging), maar ik heb niet gehoord dat mensen na die vervangingsoperatie(s) nog problemen hebben gehad. Verder zijn het prima omvormers, Ton Peters (Spijkenisse) sopt er dagelijks van en perst een waanzinnige hoeveelheid kilowattuurtjes uit die dingen (we heten natuurlijk niet allemaal Ton Peters, daar is er echt maar eentje van...).

Oh jah. Wattpiek vermogen? Zou op de achterkant van die dingen moeten staan, op etiket. Effe kijken in mijn archief. Ah, wat ligt hier? Philips Solar Energy. "High technology, simple solutions" blablabla ... High efficiency modules. "polycrystalline ... best in class ... power to surface ratio [nooit zo gedefinieerd gezien] 125 W[p] on 1200*800 mm module ... 10-year guarantee ... module performance = 90% of minimum value of specified maximum power". Voor dat laatste: is eigenlijk de flashdata van de modules zelf nodig, want het standaard Wp getal is een "fabrieksgemiddelde" voor de batch/module type, en niet de individuele STC waarde die bij flashen is vastgesteld voordat het module in de doos ging. Volgens mij zijn flashdata nooit uitgeleverd (gebeurt in NL nooit bij mijn weten), dus dan weet je niet met welk vermogen je "mag" rekenen na 10 jaar. Zul je ook bij Beldezon nooit gekregen hebben.

Datasheet heb ik niet. Misschien kan ik er aan komen, maar garanties krijg je zelfs bij zonnigtype niet... Dit soort "mist" is namelijk karakteristiek voor de NL "markt", waar alle leveranciers naar elkaar loeren om een paar moduultjes te "mogen" afzetten en zo'n beetje alle harde data voor elkaar afschermen. NUON flikt met hun nieuwste uit China geïmporteerde 151 (???) Wp speeltje weer precies hetzelfde, een en al vage bende, en je moet maar afwachten wat je krijgt geleverd (er is nl. op hun papieren sprake van 150 en 151 Wp spul)... Er zijn nog veel ergere leveranciers, waar je zo'n beetje alles uit moet trekken voordat überhaupt duidelijk is wat voor type modules er op de pay-roll staan. En dan hebben we het maar niet over complete datasheets en IEC certificaten en dergelijke...

• zonnigtype

zonnigtype

Gizz schreef op maandag 17 november 2008 @ 16:25:
[...]

Nee, ik doel op het stukje van 23 maart dit jaar:
Ah, OK. Heb het even gezocht voor de door de bomen het bos niet meer zien gevallen:

http://www.polderpv.nl/ni...mrt2008_rekenmodule_Esdec

... en de reactie uit het veld...:

http://www.polderpv.nl/ni...reactie_rekenmodule_Esdec

Die stukjes, dus.

Het blijft natuurlijk een globale berekening, vergeet niet dat de esdekkers helemaal uit Deventer moeten komen (kan voor sommige oosterlingen best meevallen), en elk dak is anders. Vooral bij schuine daken problematisch als er hogere ladders moeten komen of erg enge raampjes om uit te kruipen het glibberige dak op. Wil je ook jezelf niet aandoen, dus wat mij betreft mogen ze daar best wel wat voor rekenen. Maar wel duidelijk aparte kosten vermelden voor meerwerk, spijker zoveel mogelijk van tevoren in detail af, om al te grote miscommunicatie achteraf over die meerkosten te voorkomen...

De beste leverancier is de naar de klant luisterende, en daar op gerichte wijze op reagerende leverancier. Met uitmuntende, de klant tevreden houdende nazorg. Die in principe beperkt zou moeten blijven tot mogelijk een eenmalige uitwisseling van de omvormer in de 15-jarige SDE periode, of zelfs als je d'r buiten zou zitten. Een goed systeem moet zeker twintig jaar mee kunnen gaan, met 1-malige omvormer vervanging zeker 25 jaar of langer. Fraunhofer Instititüt heeft het zelfs over 30-40 jaar...

[Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 17-11-2008 19:31. Reden: niet een maar twee stukjes]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:15
Shit..ik heb een probleem. Ben er pas achtergekomen dat mijn Ferrarismeter met dubbel telwerk niet meer switcht tussen dag/nacht-stand. Het ding staat nu dus klem op de nacht-stand, *of* Essent/de netbeheerder "vergeet" het signaal te zenden om het ding te switchen (onwaarschijnlijk lijkt me). Allemaal leuk, maar waarschijnlijk gaat dit door Essent niet zo gewaardeerd gaat worden bij de komende meteropname.

Aangezien ik er niet zo'n zin in heb dat ze voor me gaan "schatten" hoe de verdeling van het verbruik had moeten zijn, wil ik ze er wel over bellen...alleen, dan zit ik daarna waarschijnlijk met zo'n schitterende Big Brother-meter in de kast :(

Iemand enig idee of daar nog wat tegen te doen valt? En verder, kan Essent me laten opdraaien voor kosten ter vervanging? (er is uiteraard niet mee geprutst, ding is ook gewoon netjes verzegeld etc.)

Ik woon in een appartement dus zonnestroom etc. is hier toch nooit een optie, op zich kan het me dus weinig interesseren of ze er een digitale meter inhangen, als het maar niet zo'n ding is dat het verbruik draadloos opstuurt naar waar dan ook.

edit: ik realiseer me net dat dit eigenlijk niet zo veel met duurzame energie te maken heeft, maar aangezien het (terecht) afzeiken van "slimme" energiemeters in dit topic een favoriete hobby lijkt, post ik het maar hier...

[Voor 9% gewijzigd door Wilke op 17-11-2008 20:12]

• mkleinman

mkleinman

Daarnet mijn meterstanden doorgegeven.

Electriciteit 3521kWh totaalverbruik sinds de vorige periode
Gas 1541m3 totaalverbruik sinds de vorige periode.

Electriciteit is daarmee 2000kWh lager dan de periode vorig jaar :D
Gas is ongeveer gelijk. En dat is met een hele koude april maand nog best knap :)
Hou je ons op de hoogte van je ervaringen met de spullen van SunSystems? Want naar mijn idee is sunsystems heel leuk, alleen ik vind het allemaal nogal goedkoop overkomen en vraag me af wat de levensduur van de collectoren is. Ben even bezig geweest met collectoren van MIG-SOLAR, deze zijn 2x zo duur, maar de fabrikant geeft wel 10 jaar garantie, ook niet onbelangrijk...
Ik moet dit even opzoeken in m'n mail. Ik heb het hier wel met SunSystems ( en Solar2all ) over gehad. De vacuumbuizen zijn dubbelwandig en afaik is de enige manier om de vacuum op te heffen om ze kapot te meppen.

In elk geval was het een ruime periode garantie op de collector en/of de losse buizen.

[Voor 53% gewijzigd door mkleinman op 17-11-2008 20:44]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:51
deejeebv schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 08:55:
[...]

Nefit geeft in zijn manual aan dat er maximaal water van 60 graden de ketel in mag, het mengventiel moet dan dus voor de ketel.
Bij onze nefit (ecomline HR/C 30) staat 65 graden als ingangstemp.
We hebben er een 25 liter boilertje in zitten.
sander817 schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 23:03:
wellicht, maar een online backup van 60 gb zoals gevraagd is denk ikniet te betalen

http://www.crashplan.nl/O...p_prijs_vergelijking.html
www.idrive.com
150GB $49 per jaar.
Volgens mij heeft kpn ook een zogenaamd onbeperkte dienst (fair use) voor €4,95 per maand

Is dus niet duur.

MAAR NIET DUURZAAM!!!!

Dat spul draait allemaal in een datacenter, is actief gekoeld, alles in Raid5 en waarschijnlijk actief met disk2disk2tape gebackupped. Dan nog de frontend webservers, internet apparatuur etc etc
Voor jouw gigabytes staat dus veel apparatuur te draaien. Die fijne usb harddisk daarentegen gebruikt 0,0Watt aan energie als ie in de kast ligt. Backup, maar vooral restore (!) is VEEEEL sneller.

Ik stel voor om online backup uit het duurzame straatje te verjagen. Het niet op je eigen energierekening hebben betekent niet dat je duurzaam bezig bent. Dat is gewoon je eigen straatje schoonvegen.

[Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 17-11-2008 23:26]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• IJsbeer
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op maandag 17 november 2008 @ 20:34:

Electriciteit 3521kWh totaalverbruik sinds de vorige periode
Gas 1541m3 totaalverbruik sinds de vorige periode.

Electriciteit is daarmee 2000kWh lager dan de periode vorig jaar :D
Gas is ongeveer gelijk. En dat is met een hele koude april maand nog best knap :)
Met nog wat besparingen en de hotfils hoop je toch onder de 2000 te komen? Benieuwd naar die cijfers van volgend jaar! Als e dat al redt dan heb je in 2 jaar 66% van je electriciteitsverbruik weggegooid! Netjes!

Over een maand wonen wij een jaar in het huidige huis, dan ga ik de balans van het jaar eens opmaken.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:06
(jarig!)
CanonG1 schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 22:43:
Met online backup verschijnt de verbruikte energie ten minste niet op je eigen rekening ;)
Mistraller schreef op maandag 17 november 2008 @ 23:25:
Ik stel voor om online backup uit het duurzame straatje te verjagen. Het niet op je eigen energierekening hebben betekent niet dat je duurzaam bezig bent. Dat is gewoon je eigen straatje schoonvegen.
Zag je de ;) achter die zin? Dat was dus niet serieus...

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• wazzup105
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-05 10:21
2Dutch schreef op maandag 17 november 2008 @ 15:55:
[...]

Ik zou een wet voor het verbieden van standby erg waarderen: aan of uit, klaar ;)
wordt aan gewerkt:
Experts van de 27 EU-lidstaten stemden maandag in met een verordening die nieuwe normen vastlegt voor televisietoestellen, magnetrons, computers, ovens en andere huishoudelijke toestellen en kantoorapparaten. Naargelang hun functionaliteit mogen deze toestellen vanaf 2010 in stand-by maximaal 1 tot 2 Watt verbruiken. En vanaf 2013 wordt het maximale energieverbruik nog eens gehalveerd naar 0,5 tot 1 Watt.
http://www.keytsman.be/bl...indelijk-ook-bij-ons.html

ok 1 watt is nog geen 0 watt, maar alle beetjes helpen. (voorlopig doet de schakelaar op de stekker het uitstekend)

• mkleinman

mkleinman

IJsbeer schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 08:14:
[...]

Met nog wat besparingen en de hotfils hoop je toch onder de 2000 te komen? Benieuwd naar die cijfers van volgend jaar! Als e dat al redt dan heb je in 2 jaar 66% van je electriciteitsverbruik weggegooid! Netjes!

Over een maand wonen wij een jaar in het huidige huis, dan ga ik de balans van het jaar eens opmaken.
Dat is inderdaad de bedoeling :). Ik zit nu op 200-240kWh verbruik per maand. ( 2400-2800kWh op jaarbasis).

Er komt een hotfill op de wasmachine en de vaatwasser en er komt nog een andere diepvriezer ( A++ ) in de schuur. Daarmee hoop ik nog een 400 tot 600 kWh te kunnen besparen per jaar.

• mkleinman

mkleinman

Zonneboiler update :

De boiler staat inmiddels op zijn plek. Op dit moment zijn ze bezig om de panelen te plaatsen op het dak. Hij komt 3 pannen van de voorkant af en 2 dakpannen vanaf de nok.

Hierbij alvast wat pix.

Boiler bloot inclusief. Isolatiemateriaal is te zien. ( RAMP om boven te krijgen! )

[Voor 58% gewijzigd door mkleinman op 18-11-2008 11:24]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Niet je kinderen erin laten spelen dus!

Engrish, altijd leuk. :D

• JeroenH
(jarig!)
Coole foto's! Moet mooi zijn om te zien :)
Inderdaad. Altijd voorzichtig zijn als je in vacuümbuizen bent... :D

• mkleinman

mkleinman

Update : De frames zitten inmiddels op het dak met de manifolds :)

• TD-er
Waarom laat je die isolatie niet om de boiler heen zitten?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
TD-er schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 13:57:
Waarom laat je die isolatie niet om de boiler heen zitten?
Ik had het idee dat er nog een bekleding omheen kwam na het aansluiten van de nodige materiaal, ik zie de ritsluiting zitten van het jasje.
Dat de isolatie dus wel blijft zitten.

[Voor 6% gewijzigd door hjs op 18-11-2008 14:01]

• mkleinman

mkleinman

Inderdaad. Deze hoes is gewoon om het netjes weg te werken :). Op dit moment worden de dak doorvoeren gemaakt en gaan zo de vacuumbuizen erin. :) Daarna wordt het een puzzelwerk op de vliering om de buizen netjes bij de boiler te krijgen.

Update :

De eerste 12 buizen zitten erin. De dakdoorvoeren zijn ook gemaakt. morgenochtend komen de overige 36 buizen en wordt alles aangesloten.

Ik kan nu al uit eigen ervaring vertellen dan die vacuumbuizen goed werken. Ze lagen ( plat notabene ) buiten in de zon ( diffuus licht ) en binnen een paar minuten werd het koperen stuk warm :)

Morgen wordt alles afgemaakt.

Wat pix van de collector

[Voor 69% gewijzigd door mkleinman op 18-11-2008 16:22]

Anoniem: 165002

Prachtige reportage!

feli hoor!!

• QuestionMarc
Ik wil dat ook :) Hoort dat bekertje met rietje bij de set?

[Voor 10% gewijzigd door QuestionMarc op 18-11-2008 16:52]

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

Reportage van Nova over het percentage duurzame energie van 20% in 2020.

http://www.novatv.nl/nova...p&id=rep-6487-0&x=27&y=7#

Volgens Diederik is de zonne-energie markt in Nederland ge-explodeerd, ha ha wat een lulkoek.
En op het eind "we hebben het Duitse systeem gekopieerd" ook zeker het feed-in tarief voor 20 jaar vastgelegd. :X

[Voor 40% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-11-2008 18:41]

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• mkleinman

mkleinman

QuestionMarc schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 16:51:
[...]

Ik wil dat ook :) Hoort dat bekertje met rietje bij de set?
WHAHAHA. Ehehe. da's een pot vaseline. :). Daarmee worden de rubbers ingesmeerd. Anders krijg je de vacuumbuizen met geen mogelijkheid in de manifold bovenin.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 21:20
Mooie foto's, zouden zo als installatiehandleiding kunnen dienen!!!
" kind kan de was doen" --> Inderdaad, nadat PA de zonneboiler heeft aangesloten :+

Tip: maandag a.s. op SBS6 de docu van Al Gore's " Inconvenient Truth" (voor degene die geen DVD er van hebben... (tenminste geen reclames dan!! ) :+

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-05 12:04

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

[quote]flitspaal.nl schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 11:22:
Zonneboiler update :

De boiler staat inmiddels op zijn plek. Op dit moment zijn ze bezig om de panelen te plaatsen op het dak. Hij komt 3 pannen van de voorkant af en 2 dakpannen vanaf de nok.

Hierbij alvast wat pix.

Boiler bloot inclusief. Isolatiemateriaal is te zien. ( RAMP om boven te krijgen! )
[afbeelding]

[/quote]

so, die is groot, en wat had jij? ik dacht 300 liter? ik dacht zelf aan de500ltr versie

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-05 12:04

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

[quote]flitspaal.nl schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 11:22:
Zonneboiler update :

Hierbij alvast wat pix.

http://www.familie-kleinman.nl/energie/zonneboiler/plaatsing/boiler_bloot.jpg
[/quote]

so, die is groot, en wat had jij? ik dacht 300 liter? ik dacht zelf aan de500ltr versie

• mkleinman

mkleinman

sander817 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 21:05:

Hij is 60-65cm in doorsnede en ongeveer 1m70 lang. En inderdaad 300 liter.

• Anoniem: 238103
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
ja, en waarom is een zonneboiler 19% btw eigenlijk ?
en pv ook ?(ach we gooien er wat subsidie tegenaan...sigaar uit eigen doos)

het zijn geen luxe artikelen, maar duurzame artikelen en investeringen,
weg met die btw dus !

mooie set trouwens flitspaal!

• TD-er
Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 21:44:
ja, en waarom is een zonneboiler 19% btw eigenlijk ?
en pv ook ?(ach we gooien er wat subsidie tegenaan...sigaar uit eigen doos)

het zijn geen luxe artikelen, maar duurzame artikelen en investeringen,
weg met die btw dus !

mooie set trouwens flitspaal!
Tsja je kunt zonder die set ook wel leven, dus vandaar die 19%.
Misschien dat je het ook onder kunst kunt laten vallen, dan zit je maar op 6% ;)

Ik ben het wel met je eens dat het al een mooi stimulerend gebaar zou zijn om dit soort dingen BTW-vrij te maken.

• QuestionMarc
flitspaal.nl schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 21:19:
[...]

Heb je eigenlijk een afvoer nodig voor die boiler? Tis wel een mooie maat, die past zelfs nog op zolder bij mij, mits alles aan de zijkant aan te sluiten is. Wat weegt dat ding?

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 21:19:
[...]

hmmm..... daar kan schoonmoeder net in :+

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Mistraller
flitspaal.nl schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 14:19:

Update :

De eerste 12 buizen zitten erin. De dakdoorvoeren zijn ook gemaakt. morgenochtend komen de overige 36 buizen en wordt alles aangesloten.
Niet vergeten om de dakdoorvoeren nog even netjes te isoleren he ;)

---------------

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-05 21:28
Nog een leuke item over geothermie: http://www.novatv.nl/inde...details&reportage_id=6390

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-05 10:23
In Duitsland is dat al heel gewoon om aardwarmte te gebruiken. Daar moeten ze ook niet zo diep boren voor de energie.
Zelf dacht ik bij een uitbouw van het huis om een installatie aan te schaffen. Na het inwinnen van informatie bleek dat er nogal wat ruimte gereserveerd moet worden voor een installatie die ik niet heb. :'(

Het mooie is dat er nu een subsidie is: http://www.aardwarmtesystemen.nl/subsidie.html

Misschien koop ik nu wel een speksteentje. Hoog rendement, redelijk co2 neutraal.

• Mentalist
  • Laatst online: 01:04

Mentalist

[avdD]

2Dutch schreef op maandag 17 november 2008 @ 15:55:
Bijvoorbeeld mijn Shuttle (game pc) : voorgaande uitvoering hapte 125 watt weg als ie wat moest doen. Mijn huidige hapt 200 (!) weg als ik pech heb. Alles wordt sneller, maar zuiniger ho maar. Ik heb nu een macbookje, die ik eigenlijk 99% van de tijd gebruik, alleen game ik nog op de Shuttle. Macbook verbruikt..25 watt volgens mij meter, laat het eens uitschieten naar de 30..kan er ook alles mee, behalve gamen ;) Zelfs als ik er lang achter 'moet' zitten en muis/tobo/scherm eraan hang is het nog goed te behappen.
Zelfs je laptop gaat ermee mee. Mijn IBM Thinkpad 560X (P233MMX) gebruikt idle zonder scherm maar 8 (acht!!) watt. Met scherm aan 11 of 12 geloof ik. Mijn Thinkpad 600E (P2 400) doet idle al 15-16 watt met scherm aan. M'n Asus A6Va (Pentium M 1,73Ghz) deed iirc 35 watt.. M'n Thinkpad 750C (486 op 33Mhz) moet ik nog meten, maar ik gok dat die nog lager uit zal vallen. :P

Ik heb wel een aantal vragen over duurzame energie. Zal het maar opsommen:

Zonnepanelen:
  • Zonnepanelen kosten energie om te produceren. Grondstoffen delven kost energie, transport etc. Maken ze de vervuiling tijdens productie eigenlijk wel goed tijdens hun levensduur, en hoeveel tijd kost dat dan? (in NL)
  • Een zonnepaneel in de Sahara zal veel meer opleveren dan hier. Met een spiegel kan je het rendement van je zonnepaneel verhogen. Dan vraag ik me af: waarom zijn er geen systemen (of waarom heb ik ze nooit gezien) met gemotoriseerde spiegels bij het zonnepaneel, die de spiegels wegdraaien als de zon volop schijnt om te voorkomen dat het paneel overbelast kan worden? Dat je dus extra rendement hebt 's ochtends, 's avonds en bij bewolking. En kan je in NL niet permanent spiegels bij je paneel zetten? Je hebt hier zelfs met spiegels in de volle zomer denk ik niet zoveel zon als in de Sahara..
  • Onder welke hoek moet een zonnepaneel vrij zicht hebben? B.v. een schotelantenne moet voor de reguliere satellieten 30 graden omhoog kunnen kijken. Ik weet dat de ideale hellingshoek 35 graden is voor zonnepanelen, maar ik neem aan dat je beter ook daaronder wat zicht kan hebben. Ik kan mogelijk een zonnepaneel achter het huis plaatsen (tuin op het noorden), maar dan moeten de panelen over het dak heenkijken. Ik schat dat ze tussen de 30 en 35 graden zicht zullen hebben.
  • Ik wou eigenlijk beginnen met een losstaand PV-systeem. Ik heb bij http://stores.ebay.de/ACCU-ONLINE wat leuke spulletjes gezien en dacht aan:
    • 20 watt of 40 watt paneel
    • Solarladeregler TPS-545 mit Lastabwurf bis 7A max. 100W
    • Accu
    En snoer natuurlijk. Heb ik dan alles wat nodig is? En kan ik als accu dan gewoon een auto-accu gebruiken? Die kan ik 2dehands voor 25-30 euro op de kop tikken en zijn volgens mij vaak dik 50A. Een nieuwe accu bij Accu-online of Elektronica-online kost me een veelvoud voor een accu die amper in de buurt komt qua Ah's.
  • Mijn plan is om op die setup een berg spullen aan te sluiten die anders batterijen slurpen of met adaptertjes op het net zijn aangesloten. 12V LED-lampjes, een kleine radio, mobiele telefoons, DECT-telefoon, 5V-inserters en dergelijke zooi. Als er genoeg power is ook modem/router. Voordeel: geen inefficiënte adapters die 24/7 lurken of batterijen meer. En geen inefficiënte omvormer. Nadeel: een loodaccu.. Alleen al voor het gadget-gehalte wil ik dit toch wel installeren, maar ik vraag me af of het nu wel of niet goed voor het milieu is. :P
Zonthermisch:
  • Het leek mij dat dit toch wel goed zou moeten werken: warm water, en je hoeft niets om te zetten. Toch is een zonneboiler een tamelijk complex en vooral duur (duizenden euro's) ding dat zichzelf niet eens noodzakelijk terug kan verdienen. Een paar zwarte buisjes op je dak, how hard can it be? Ik dacht, dit kan je als je handig bent ook wel zelf bouwen en zoniet dan zou je het kant-en-klaar voor een paar honderd euro moeten kunnen krijgen. Niet dus. Ik niet snap.
Besparing:
  • Er zijn mensen die zeggen dat de verwerking van giftige stoffen in een spaarlamp het milieu meer schaden dan de energiebesparing die ze opleveren. Ik geloof er geen klap van. Heb ik gelijk? Ik kan/wil niet geloven dat gloeilampen beter voor het milieu zijn.
  • Mijn ouders krijg ik niet aan de spaarlamp "want dat licht is niet mooi". Eigenlijk zijn het gewoon zeurpieten maargoed. :P Op Wikipedia staat dit ook:
    Het licht van een spaarlamp wordt door veel mensen als onprettig ervaren. Dit komt doordat de fluorescerende laag van de spaarlamp slechts een smal spectrum aan kleuren kan opwekken. Men kan wel meerdere soorten fluorescerend materiaal gebruiken om natuurlijk licht zo goed mogelijk na te bootsen, maar dat maakt de lamp weer duurder.
    Maar er staat niet waar die te koop zijn. Ik gok dat het met de kleurcodes te maken heeft, maar welke zou je dan moeten kopen om zeurende mensen te sussen?
  • Zijn er bewegingsmelders die je tussen lamp en fitting kan draaien? Idealiter beweging+lichtsensors, zodat de lamp alleen aangaat bij beweging in het donker. Beetje stevige LED-lamp erin draaien (moet ik ook nog een fatsoenlijk adres voor vinden) en het zou op een aantal plekken aardig schelen..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• JeroenH
(jarig!)
Ik vind het niet reeël om een P233MMX en zelfs een 486 te vergelijken met wat er vandaag de dag op je bureau staat. Zeker met de zuinige processoren van nu zijn de prestaties veel harder toegenomen dan het stroomverbruik. De vraag is of al deze extra prestaties nuttig worden gebruikt, maar dat is een heel ander verhaal.
Zonnepanelen kosten energie om te produceren. Grondstoffen delven kost energie, transport etc. Maken ze de vervuiling tijdens productie eigenlijk wel goed tijdens hun levensduur, en hoeveel tijd kost dat dan? (in NL)
Drie tot vier jaar, en omdat hun levensduur 25-30 jaar is verdienen ze hun productie- en plaatsingsenergie dus vele malen terug.
Een zonnepaneel in de Sahara zal veel meer opleveren dan hier.
Weet je dat zeker? De stroom moet vanuit de Sahara ook nog hierheen...
Met een spiegel kan je het rendement van je zonnepaneel verhogen. Dan vraag ik me af: waarom zijn er geen systemen (of waarom heb ik ze nooit gezien) met gemotoriseerde spiegels bij het zonnepaneel, die de spiegels wegdraaien als de zon volop schijnt om te voorkomen dat het paneel overbelast kan worden? Dat je dus extra rendement hebt 's ochtends, 's avonds en bij bewolking. En kan je in NL niet permanent spiegels bij je paneel zetten? Je hebt hier zelfs met spiegels in de volle zomer denk ik niet zoveel zon als in de Sahara..
Heel simpel: kosten. Het geheim van zonnestroompanelen is dat ze geen onderhoud nodig hebben. Zodra je spiegels, motortjes, etc. gaat gebruiken is er onderhoud nodig en dat kost geld. Het is goedkoper om dan gewoon een extra zonnestroompaneel bij te plaatsen. Om dezelfde reden zie je in Nederland geen trackers (op de zon richtende panelen).

Ook zullen spiegels de levensduur van de panelen sterk verkorten, en het is ook tegen de garantievoorwaarden. Niet doen dus, je schiet er niets mee op.
Onder welke hoek moet een zonnepaneel vrij zicht hebben?
Bij voorkeur toch een groot deel van hemelkoepel. Het belangrijkste is dat de panelen van ongeveer maart tot oktober geen beschaduwing hebben bij directe zon. In die periode produceer je 95% van je hele jaaropbrengst.
Ik wou eigenlijk beginnen met een losstaand PV-systeem.
Dat kan, maar besef dat het energetisch gezien niet 'nuttig' is, alleen maar leuk. Maar doe het vooral, zo ben ik ook begonnen!
En snoer natuurlijk. Heb ik dan alles wat nodig is?
Volgens mij wel, misschien nog een 12V-stekkerdoos (met van die sigarettenplug-stopcontacten) zodat je apparatuur aan kunt sluiten. Oh, en vergeet geen zekeringen. Bij 12V-accu's kunnen zullen kortsluitstromen zeer hoog zijn en je wil geen brand.
En kan ik als accu dan gewoon een auto-accu gebruiken?
Het kan maar het is verre van optimaal. Auto's zijn gemaakt om 99,99% van de tijd volgeladen te zijn en slechts af en toe een hoge stroom (starten) te leveren. Solar-accu's hebben dunnere platen en zijn veel beter bestand tegen diep(er) ontladen dan auto-accu's. Je zou er mee kunnen beginnen maar je zult al snel merken dat de capaciteit en levensduur tegenvalt, en daarmee is op lange termijn toch duurder dan een duurdere maar beter geschikte accu.
En geen inefficiënte omvormer. Nadeel: een loodaccu.. Alleen al voor het gadget-gehalte wil ik dit toch wel installeren, maar ik vraag me af of het nu wel of niet goed voor het milieu is. :P
En daarmee sla je de spijker op zijn kop: het is leuk, het is leerzaam en het kan je voldoende kennis geven om uit te kijken naar een netgekoppeld systeem, maar 'milieuvriendelijk', 'duurzaam', etc. zal het niet zijn. Zo lang je dat in je achterhoofd houdt is er niets mis mee om te experimenteren. Je zult dan ook al snel het enorme verschil in opbrengst tussen de seizoenen merken (wel een factor 8-10). 's Winters komt er bijna niets uit je paneeltje, en 's zomers krijg je het waarschijnlijk niet op. En dat is dus het enorme voordeel van een netgekoppeld systeem: 's zomers gaat het overschot het net in, en 's winters betrek je je tekort weer ut het net. En dat zonder dure, milieu-onvriendelijke en slijtagegevoelige accu's.
Zonthermisch:
Het leek mij dat dit toch wel goed zou moeten werken: warm water, en je hoeft niets om te zetten. Toch is een zonneboiler een tamelijk complex en vooral duur (duizenden euro's) ding dat zichzelf niet eens noodzakelijk terug kan verdienen. Een paar zwarte buisjes op je dak, how hard can it be? Ik dacht, dit kan je als je handig bent ook wel zelf bouwen en zoniet dan zou je het kant-en-klaar voor een paar honderd euro moeten kunnen krijgen. Niet dus. Ik niet snap.
Je kunt het ook zelf bouwen, en dat wordt ook wel gedaan. Maarrrrr, het spul is niet voor niets zo duur. Iets wat je op je dak legt moet 20+ jaar zonder onderhoud en lekkage werken. De producenten van zonneboilers maken al 30+ jaar zonneboilers en hebben dus inmiddels wel door hoe je spullen van hoge kwaliteit maakt. Als jij het gaat bouwen wordt het je eerste zonneboiler. Weet je zeker dat je iets kunt bouwen wat 20 jaar zonder onderhoud en lekkages op je dak kan liggen? Blootgesteld aan direct zonlicht (UV), grote hitte, soms diepe koude, regen, hagel, noem maar op? Als je dat denkt: doen! Als je - zoals ik - denkt: ik wil geen problemen, dan gewoon sparen en daarna kopen.
Er zijn mensen die zeggen dat de verwerking van giftige stoffen in een spaarlamp het milieu meer schaden dan de energiebesparing die ze opleveren. Ik geloof er geen klap van. Heb ik gelijk? Ik kan/wil niet geloven dat gloeilampen beter voor het milieu zijn.
Zoals met bijna alles is het antwoord niet simpel. In elke spaarlamp zit een par mg kwik. Dat is geen fijne stof, maar je hoeft er niet zo paniekerig om te doen als sommige mensen je willen doen geloven. Als de spaarlamp na zijn levensduur gewoon weggegooid wordt en op de vuilnisbelt terechtkomt kan dat kwik in het grondwater terechtkomen e.d. en dat is niet gunstig. Als spaarlampen gewoon gerecycled worden is er niets aan de hand. Daarnaast komt bij de opwekking van elektriciteit met steenkool kwik in de atmosfeer. Een gloeilamp verbruikt meer elektriciteit -> meer kwik in de atmosfeer.

Dus wat hebben die mensen liever: een heel klein beetje kwik in huis, veilig opgeborgen in een lamp, of heel veel kwik in de atmosfeer en dus in hun eigen lichaam? Ik zou het wel weten.
Mijn ouders krijg ik niet aan de spaarlamp "want dat licht is niet mooi". Eigenlijk zijn het gewoon zeurpieten maargoed. :P
Ik weet niet zo ze zeurpieten zijn... Ik ben een beeje kleurenblind, dus ik vind de lichtkleur van een lamp al gauw goed, maar als je kleuren goed kunt waarnemen kan ik me voorstellen dat je het licht van een goedkope spaarlamp niet mooi vindt.
Maar er staat niet waar die te koop zijn. Ik gok dat het met de kleurcodes te maken heeft, maar welke zou je dan moeten kopen om zeurende mensen te sussen?
Ik denk dat als je de Philips flame spaarlampen koopt de meeste mensen dat wel mooi vinden. Het is geen mooier licht, maar het is wat geler en roder licht en dat ervaren de meeste mensen als 'gezellig'.
Zijn er bewegingsmelders die je tussen lamp en fitting kan draaien?
Weet ik niet. Geen spaarlamp op een bewgingsmelder zetten! Snel achter elkaar en kort inschakelen is niet goed voor spaarlampen, daar gaat de levensduur hard van achteruit (daarom hebben we bv. ook geen spaarlamp op de wc of in de gangkast).

[Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 19-11-2008 07:12]

• mkleinman

mkleinman

Zonneboiler update :

De eerste collector zit vol ( 24 buizen ) op dit moment wordt de tweede collector gevuld :). Ze hebben de slag nu te pakken .gaat echt met een bloedsnelheid :)

• Roamor
  • Niet online
Hier ook goed nieuws, mijn meter kan gewoon blijven hangen. Wij hebben schijnbaar nog een ouderwetse "draaischijf" meter. Scheelt weer gedoe met de Essent. :)

• IJsbeer
  • Niet online
Mistraller schreef op zondag 09 november 2008 @ 22:38:
Na een avondje googlen vond ik de nefit 2-110 voor 1719 incl BTW. www.online-sanitair.nl. Dat is tot nu toe toch wel de bodemprijs, want minder dan de adviesprijs ex btw. Zal ik hem bestellen...?
En, gedaan? Eerder gaf je aan dat je ze niet kwijt kon op je dakkappel? Daar een oplossing voor bedacht of toch voor het in-dak systeem gegaan?

Wij zijn ondertussen ook bezig. Ondertussen 2 leveranciers voor de Atag QSolar over de vloer gehad. Vanavond komt er nog een die Nefit en Daalderop levert, volgens hem moeten die ook CV kunnen doen. Ben benieuwd.
Helaas niemad in de A'hoek kunnen vinden die iets doet/durft met Heatpipes.

Aanpak wel verschillend. De ene leverancier wou de zonnecollectoren op de dakkappel plaatsen, de ander via het 'indak' systeem. Dakkapel heeft wel mijn voorkeur, daar er dan nog genoeg ruimte voor (evt) PV paneeltjes over blijft. Alleen nog uitzoeken hoe het zit met draagvermogeven van de dakkapel.

[Voor 39% gewijzigd door IJsbeer op 19-11-2008 10:08]

• mkleinman

mkleinman

Weer wat pix

Zonthermisch:

* Het leek mij dat dit toch wel goed zou moeten werken: warm water, en je hoeft niets om te zetten. Toch is een zonneboiler een tamelijk complex en vooral duur (duizenden euro's) ding dat zichzelf niet eens noodzakelijk terug kan verdienen. Een paar zwarte buisjes op je dak, how hard can it be? Ik dacht, dit kan je als je handig bent ook wel zelf bouwen en zoniet dan zou je het kant-en-klaar voor een paar honderd euro moeten kunnen krijgen. Niet dus. Ik niet snap.
Wat is duur?

Mijn zonneboiler ( 48 vacuumbuizen + 300l boiler + plaatsing ) kost net geen 4000 euro. Deze installatie gaat me tussen de 150 en 250m3 gas per jaar schelen en ongeveer 400kWh per jaar. Geschatte energetische opbrengst is tussen de 6-9 GJ per jaar. ( totaal afhankelijk van het weer ).

Met de stijgende prijzen op de energiemarkt verdien ik mijn zonneboiler ( naar schatting ) in 7 a 8 jaar terug. Dat is puur economisch gezien. Technisch gezien bespaar ik geld in mijn portemonee vanaf dag 1. En een zonneboiler complex?

Een pomp. Een paar sensoren aangesloten op een computer, een mengventiel en wat leidingwerk. THATS it.

[Voor 50% gewijzigd door mkleinman op 19-11-2008 11:39]

• JeroenH
(jarig!)
Ik vind het er cool uitzien! Het vordert al goed. d:)b

• mkleinman

mkleinman

Het gaat uitstekend. Ze krijgen het alleen jammer genoeg niet af.

Enige waar ik mij druk over ( blijf ) maken is de hoeveelheid werk die in de CV zelf zit. Ook daar moet behoorlijk in verbouwd worden. En dat zit me niet lekker op de 1 of andere manier.

• Paide22
  • Laatst online: 21:55
flitspaal.nl schreef op woensdag 19 november 2008 @ 13:51:
Het gaat uitstekend. Ze krijgen het alleen jammer genoeg niet af.

Enige waar ik mij druk over ( blijf ) maken is de hoeveelheid werk die in de CV zelf zit. Ook daar moet behoorlijk in verbouwd worden. En dat zit me niet lekker op de 1 of andere manier.
Ziet er stoer uit inderdaad. Zou jij eens kunnen vragen aan de installateurs bij jou wat het nut gaat zijn van die wijzigingen aan de ketel? Zie ook mijn vorige posts?
Je hoeft je er geen zorgen over te maken, de wijziging stelt technisch niks voor, de doorstroombegrenzer zit alleen op een lastig bereikbare plaats, waardoor ze eea moeten demonteren voordat ze er bij kunnen.
Niemand heeft mij echter nog kunnen overtuigen van het nut van de flowsensor...

• mkleinman

mkleinman

Paide22 schreef op woensdag 19 november 2008 @ 14:10:
[...]

Ziet er stoer uit inderdaad. Zou jij eens kunnen vragen aan de installateurs bij jou wat het nut gaat zijn van die wijzigingen aan de ketel? Zie ook mijn vorige posts?
Je hoeft je er geen zorgen over te maken, de wijziging stelt technisch niks voor, de doorstroombegrenzer zit alleen op een lastig bereikbare plaats, waardoor ze eea moeten demonteren voordat ze er bij kunnen.
Niemand heeft mij echter nog kunnen overtuigen van het nut van de flowsensor...
Ze snappen het zelf ook niet. Wat ze gewend zijn bij De Reus is dat het mengventiel VOOR de CV ketel komt en dat het water dus IN de ketel max 60-62 graden is.

Misschien? Is dit systeem van Remeha en de verbouwing van de ketel puur geldklopperij?

Alleen ik durf het niet uit te testen.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

CanonG1 schreef op woensdag 19 november 2008 @ 07:04:
[...]

Ik vind het niet reeël om een P233MMX en zelfs een 486 te vergelijken met wat er vandaag de dag op je bureau staat. Zeker met de zuinige processoren van nu zijn de prestaties veel harder toegenomen dan het stroomverbruik. De vraag is of al deze extra prestaties nuttig worden gebruikt, maar dat is een heel ander verhaal.
Performance/watt is zeker beter, maar waar ik (en 2Dutch) naar kijken is wat het nodig heeft. Toen die machines nieuw waren hoorde je niemand klagen over performance. :P Het is ook best mogelijk machines te bouwen die net zoveel gebruiken als hun voorgangers en tegelijkertijd toch sneller zijn, maar die zijn dan niet zo snel als de huidige machines.
[...]

Weet je dat zeker? De stroom moet vanuit de Sahara ook nog hierheen...
Nee ik bedoel _in_ de Sahara. Stel dat je in de Sahara zou wonen en daar je zonnepaneeltje zou planten. Dan haal je er daar meer watts uit. Het idee is dus: het ding kan volgens mij zonder stuk te gaan meer aan qua opbrengst dan ie hier doet.
[...]

Heel simpel: kosten. Het geheim van zonnestroompanelen is dat ze geen onderhoud nodig hebben. Zodra je spiegels, motortjes, etc. gaat gebruiken is er onderhoud nodig en dat kost geld. Het is goedkoper om dan gewoon een extra zonnestroompaneel bij te plaatsen. Om dezelfde reden zie je in Nederland geen trackers (op de zon richtende panelen).
Een spiegel op zich heeft niet meer onderhoud nodig dan een zonnepaneel lijkt me. Een simpele elektromotor en wat kleine elektronica gaan volgens mij al snel (meer dan) tien jaar mee. Het paneel zelf kan ook op z'n plek blijven, dat scheelt.
Ook zullen spiegels de levensduur van de panelen sterk verkorten, en het is ook tegen de garantievoorwaarden. Niet doen dus, je schiet er niets mee op.
Dat was dus mijn Sahara-punt: een spiegel zou meer licht op het paneel werpen, in de Sahara zou je ook meer licht op je paneel hebben. Waarom zou een spiegel de levensduur dan zo ernstig verkorten?
[...]

Volgens mij wel, misschien nog een 12V-stekkerdoos (met van die sigarettenplug-stopcontacten) zodat je apparatuur aan kunt sluiten. Oh, en vergeet geen zekeringen. Bij 12V-accu's kunnen zullen kortsluitstromen zeer hoog zijn en je wil geen brand.
Goede tip!
[...]

Het kan maar het is verre van optimaal. Auto's zijn gemaakt om 99,99% van de tijd volgeladen te zijn en slechts af en toe een hoge stroom (starten) te leveren. Solar-accu's hebben dunnere platen en zijn veel beter bestand tegen diep(er) ontladen dan auto-accu's. Je zou er mee kunnen beginnen maar je zult al snel merken dat de capaciteit en levensduur tegenvalt, en daarmee is op lange termijn toch duurder dan een duurdere maar beter geschikte accu.
Hebben "solar-accu's" nog een speciale aanduiding, of zijn dat gewoon accu's zoals b.v. http://www.elektronica-online.nl/?content=10148 ?
[...]

En daarmee sla je de spijker op zijn kop: het is leuk, het is leerzaam en het kan je voldoende kennis geven om uit te kijken naar een netgekoppeld systeem, maar 'milieuvriendelijk', 'duurzaam', etc. zal het niet zijn. Zo lang je dat in je achterhoofd houdt is er niets mis mee om te experimenteren. Je zult dan ook al snel het enorme verschil in opbrengst tussen de seizoenen merken (wel een factor 8-10). 's Winters komt er bijna niets uit je paneeltje, en 's zomers krijg je het waarschijnlijk niet op. En dat is dus het enorme voordeel van een netgekoppeld systeem: 's zomers gaat het overschot het net in, en 's winters betrek je je tekort weer ut het net. En dat zonder dure, milieu-onvriendelijke en slijtagegevoelige accu's.
Maar bij een netgekoppeld systeem zijn er ook nadelen: een bak apparatuur werkt gewoon met DC-stroom, waardoor je dus DC>AC doet met je omvormer en dan weer AC>DC met de adapter van je dingetje. Daarbij zitten veel van die AC>DC adapters constant in het stopcontact waardoor ze het hele jaar slurpen. En een aantal apparaten waar ik anders batterijen in zou stoppen zouden er ook op aan te sluiten zijn, en batterijen kopen en weggooien is ook niet echt een milieuvriendelijke bezigheid. Maar dat weegt dus bij lange na niet op tegen het gebruik van een accu?

Ik wist niet dat zonnepanelen in de winter zò weinig op zouden brengen. Kan je ook in de winter geen spiegels bijplaatsen? Sloop je dan nog steeds je paneel ondanks het feit dat er met spiegels waarschijnlijk nog steeds minder licht op komt dan in de zomer zonder spiegels?

Valt me wel tegen, die opbrengst in de winter.. Ik zag zonnepanelen als dè oplossing voor groene energie, maar ze leveren 's winters dus haast niks op. Kan je in de winter alsnog kolencentrales ofzo aanslingeren, want zo lang kan je energie niet goed opslaan.

Koppelen aan het net voel ik trouwens weinig voor: subsidie is een administratieve hel en onze draaischijf is schijnbaar al een tijd geleden vervangen door een digitaal ding. Mocht je dan genoeg opwekken om een draaischijf terug te laten draaien dan zal dat met een digitale meter wel neerkomen op gratis elektriciteit voor Tennet. Ik ben Sinterklaas niet.
[...]

Je kunt het ook zelf bouwen, en dat wordt ook wel gedaan. Maarrrrr, het spul is niet voor niets zo duur. Iets wat je op je dak legt moet 20+ jaar zonder onderhoud en lekkage werken. De producenten van zonneboilers maken al 30+ jaar zonneboilers en hebben dus inmiddels wel door hoe je spullen van hoge kwaliteit maakt. Als jij het gaat bouwen wordt het je eerste zonneboiler. Weet je zeker dat je iets kunt bouwen wat 20 jaar zonder onderhoud en lekkages op je dak kan liggen? Blootgesteld aan direct zonlicht (UV), grote hitte, soms diepe koude, regen, hagel, noem maar op? Als je dat denkt: doen! Als je - zoals ik - denkt: ik wil geen problemen, dan gewoon sparen en daarna kopen.
Tja, 20+ jaar zonder onderhoud en lekkage. Een satellietschotel zet je ook buiten, kost geen drol en werkt zo 10+ jaar probleemloos. Dan vraag ik me inderdaad af waarom een zonneboiler zo duur moet zijn. Er hoeven ook niet noodzakelijk honderden liters mee verhit te worden.
[...]

Ik weet niet zo ze zeurpieten zijn... Ik ben een beeje kleurenblind, dus ik vind de lichtkleur van een lamp al gauw goed, maar als je kleuren goed kunt waarnemen kan ik me voorstellen dat je het licht van een goedkope spaarlamp niet mooi vindt.
Ik heb zelf een goedkope lamp (heel goedkoop, 8 euro bij de Aldi dacht ik, eigenlijk een staaflamp om mee rond te lopen), en ik zie echt wel dat die een behoorlijk blauwig licht geeft. Maar daar wen ik gewoon aan. :)
[...]

Ik denk dat als je de Philips flame spaarlampen koopt de meeste mensen dat wel mooi vinden. Het is geen mooier licht, maar het is wat geler en roder licht en dat ervaren de meeste mensen als 'gezellig'.
Zullen eens kijken.
[...]

Weet ik niet. Geen spaarlamp op een bewgingsmelder zetten! Snel achter elkaar en kort inschakelen is niet goed voor spaarlampen, daar gaat de levensduur hard van achteruit (daarom hebben we bv. ook geen spaarlamp op de wc of in de gangkast).
Weet ik, ik wou er dan ook een LED-lamp indoen.

Bedankt voor de antwoorden! :)
flitspaal.nl schreef op woensdag 19 november 2008 @ 11:32:
[...]

Wat is duur?

Mijn zonneboiler ( 48 vacuumbuizen + 300l boiler + plaatsing ) kost net geen 4000 euro. Deze installatie gaat me tussen de 150 en 250m3 gas per jaar schelen en ongeveer 400kWh per jaar. Geschatte energetische opbrengst is tussen de 6-9 GJ per jaar. ( totaal afhankelijk van het weer ).

Met de stijgende prijzen op de energiemarkt verdien ik mijn zonneboiler ( naar schatting ) in 7 a 8 jaar terug. Dat is puur economisch gezien. Technisch gezien bespaar ik geld in mijn portemonee vanaf dag 1. En een zonneboiler complex?

Een pomp. Een paar sensoren aangesloten op een computer, een mengventiel en wat leidingwerk. THATS it.
De kosten voor het opwarmen van een m3 water zitten in het gasverbruik en de afschrijving van het toestel voor warm water. Aangezien een zonneboiler flinke aanschafkosten heeft, verwacht je hogere kosten voor warm water. Dat is slechts ten dele waar: omdat een zonneboiler het gasverbruik met 45 procent verlaagt, speelt een gemiddeld huishouden met zonneboiler quitte.

Het kost een gemiddeld huishouden (2,3 personen) met een zonneboiler en warmwatertoestel op gas als naverwarmer 5,45 euro om een m3 kraanwater op te warmen (berekend bij gemiddeld verbruik van 48 m3 warm water per jaar). Zonder zonneboiler betaalt zo'n gezin met eenzelfde gastoestel 5,40 euro.
Veel kosten en dan nog een stuiver bijbetalen zie ik niet zitten. :+ Er staat daarna wel een voorbeeld dat het bij een groter gezin (wat hier atm ook is) wel winst op kan leveren.

Maar 4000 euro blijft een flinke hap in één keer, en daarbij mag ik toch niet het halve dak vol buizen leggen. Waar ik meer aan dacht was dit: 25-50 liter, <2m² met goede isolatie die bij kan verwarmen (liever geen legionella). Daarmee zou dan een elektrische boiler hier te vervangen zijn, en dat geeft sneller winst denk ik.

Ik zou trouwens verwachten dat bij een zonneboiler de hoek van de buizen minder belangrijk is dan bij PV, klopt dat? En hoe zit het in de winter, ook 8-10x minder opbrengst?

• mkleinman

mkleinman

Veel kosten en dan nog een stuiver bijbetalen zie ik niet zitten. :+ Er staat daarna wel een voorbeeld dat het bij een groter gezin (wat hier atm ook is) wel winst op kan leveren.

Maar 4000 euro blijft een flinke hap in één keer, en daarbij mag ik toch niet het halve dak vol buizen leggen. Waar ik meer aan dacht was dit: 25-50 liter, <2m² met goede isolatie die bij kan verwarmen (liever geen legionella). Daarmee zou dan een elektrische boiler hier te vervangen zijn, en dat geeft sneller winst denk ik.
Ik kies nu inderdaad voor een redelijk forse installatie. In eerste instantie alleen voor warm water en voor hotfill op de vaatwasser en wasmachine. Daarmee hoop ik al gigantisch te besparen. Mocht mijn boiler een warmte overschot hebben in het voorjaar ( februari / maart / april ) en najaar ( september / oktober / november? ) dan ga ik hem ook gebruiken voor mijn verwarming . Deze uitbreiding is relatief goedkoop, 3wegklep, regelelectronica en wat koperen pijpen.

Je kan ook kiezen voor een kleinere setup, 20 tot 24 buizen en een kleinere boiler. Daarmee kan je al aardig besparen. Daarnaast kan je ervoor kiezen om alles zelf te installeren, hiermee gaan de kosten nog verder naar beneden.

De kosten van een zonneboiler versus zonnepanelen zijn overduidelijk in het voordeel van de zonneboiler. Voor 4000 euro krijg je ongeveer 800Wp aan zonnepanelen en dan moet je eea nog zelf installeren. De opbrengst hiervan is ongeveer 700-750kWh per jaar.

Mijn zonneboiler brengt ( schatting ) zo'n 150-250m3 gas en 300-400kWh op.
Ik zou trouwens verwachten dat bij een zonneboiler de hoek van de buizen minder belangrijk is dan bij PV, klopt dat? En hoe zit het in de winter, ook 8-10x minder opbrengst?
De invalshoek t.o.v. opbrengst is ongeveer hetzelfde als bij zonnepanelen. Het grote verschil zit hem in beschaduwing. Bij een beetje schaduw op een zonnepaneel is je terugval dramatisch. Dat heb je met een zonnecollector stukken minder.

• Niet online
de zonneboiler kan nog veel meer dan de pure m3 terug berekening,
ik heb de combi nu 1,5 jaar en ik lach me nu al rot.
neem nu de onderhoudsinterval van de gasketel, 1 keer in de 5 jaar dus....(ipv jaarlijks)
de levensduur van de gasketel, 20 jaar >+
en het is niet slechts ~ m3 gas, het is hier 50%+ gas besparing, dat is dik 1250 euro in een jaar,
de zonneboiler zorgt hoe dan ook voor een gedragsverandering, en een heerlijk gevoel als ie weer eens op max of hot staat.
na 12 maanden zonneboiler rekende ik minder dan 500m3 gas af....en had de hr ketel 8 maanden niets gedaan. de efficiency zit in het gemiddelde van de 12 maanden.(ik kom van 2000m3+)
en dit is slechts marginaal wat ik nog meer kan noemen.......
de familie kleinman word hyper in februari let maar op ;-)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Een leuk bedrijf met relatief nieuw soort goedkopere zonnepanelen is Nanosolar.
Alleen jammer dat ze voor het komende jaar al uitverkocht zijn.
Weet iemand iets meer van deze technologie?

http://www.nanosolar.com/about.htm

• Niet online
het begint er zo langzamerhand op te lijken dat de bevolking het behoorlijk zat aan het worden is,
probeer die reacties eens te lezen :

http://www.trouw.nl/groen...mst_energie_rsquo___.html

marktwerking .....*zucht*

• Mistraller
W3ird_N3rd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 04:51:
[...]

Zonthermisch:
Het leek mij dat dit toch wel goed zou moeten werken: warm water, en je hoeft niets om te zetten. Toch is een zonneboiler een tamelijk complex en vooral duur (duizenden euro's) ding dat zichzelf niet eens noodzakelijk terug kan verdienen.
Je hoeft niet persé vacuumbuizen te nemen. Ik betaal nu voor mijn setje nefit spullen 1809 euro. Ik installeer voor zover als dat gaat zelf, dus ik verwacht zeker onder de 2500 euro te blijven. Onze ketel kan prima naverwarmen, en met de subsidie meegerekend zit ik dus dik onder de 2000 euro all-in.
Dat is dus zeker geen "duizenden" euro's!
IJsbeer schreef op woensdag 19 november 2008 @ 10:02:
[...]

En, gedaan? Eerder gaf je aan dat je ze niet kwijt kon op je dakkappel? Daar een oplossing voor bedacht of toch voor het in-dak systeem gegaan?
Het wordt op-dak, nefit kon mij melden dat ze bang zijn dat condens een rendementsverlies oplevert. Ik geloof daar niet zo in. Onze PV is in no-time droog, als de zon opkomt, en als er wél condens op zit, dan blijft dat ook onder 35 graden erop zitten. Garantietechnisch was er geen probleem.

Bij die webwinkel besteld, maar ondertussen is alleen wel de prijs gestegen. Ik hoop de spullen volgende week te ontvangen.
Wij zijn ondertussen ook bezig. Ondertussen 2 leveranciers voor de Atag QSolar over de vloer gehad. Vanavond komt er nog een die Nefit en Daalderop levert, volgens hem moeten die ook CV kunnen doen. Ben benieuwd.
Helaas niemad in de A'hoek kunnen vinden die iets doet/durft met Heatpipes.

Aanpak wel verschillend. De ene leverancier wou de zonnecollectoren op de dakkappel plaatsen, de ander via het 'indak' systeem. Dakkapel heeft wel mijn voorkeur, daar er dan nog genoeg ruimte voor (evt) PV paneeltjes over blijft. Alleen nog uitzoeken hoe het zit met draagvermogeven van de dakkapel.
Het draagvermogen; aangezien onze dakkapel voorzien is van betondakpannen, ga ik er vanuit dat die 90 kilo verdeeld over 4 vierkante meter echt wel zal kunnen.

Heb je al bij www.rivusol.nl geïnformeerd? hmmm de site is offline...raar. Ze zitten in Eindhoven, tel 040-2928488. Maar misschien even checken waarom die site eigenlijk offline is.. 8)7

[Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 19-11-2008 20:42]

---------------

• Niet online
En hoe zit het in de winter, ook 8-10x minder opbrengst?
19-11-2008 :
de qsolar combi zonneboiler was zojuist 41,2 c na een zonnige middag (5m2 vlakke plaat collector zuidwest)
daar kan 1 persoon goed van douchen, dan is het op.(naverwamer aan sinds 22 oktober)

de pv heeft toch zowaar nog 2,2 kwh gemaakt (1800Wp)
voldoende voor ons zuinige huis voor 24 uur, en comfortabel leven.

de cv is inmiddels volledig op gas.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 19 november 2008 @ 19:34:
het begint er zo langzamerhand op te lijken dat de bevolking het behoorlijk zat aan het worden is,
Een mooie quote van het Trouw forum aldaar:
"Gisteren heeft minister Borloo in Frankrijk bepaald dat tot 2020 er 400 maal zoveel zonnepanelen moeten worden bijgebouwd. Particulieren en bedrijven krijgen hier 45 of 55 cent/kWh terugleververgoeding, geen energiebedrijf dat daar onderuit kan.
Borloo is van Ecologie en Energie, ja werkelijk hier bestaat er zo'n ministerie."

• zonnigtype

zonnigtype

Mijn kompelementen, beste flitspaal.

Dat u maar vele, vele navolgers moge krijgen.

U kunt uzelve gerust als een van de vacuumbuis pioniers beschouwen. (in Nederland, welteverstaan...)

Ik hoop dat je lekker gedoucht hebt vanavond (ondanks de ietwat tegenvallende hemelkoepel)...

Wanneer is de housewarming party? :9

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op woensdag 19 november 2008 @ 19:07:
Een leuk bedrijf met relatief nieuw soort goedkopere zonnepanelen is Nanosolar.
Alleen jammer dat ze voor het komende jaar al uitverkocht zijn.
Weet iemand iets meer van deze technologie?

http://www.nanosolar.com/about.htm
Tot nu toe: een grote 500 miljoen investerings-dollar kostende hype.

Citaat van een profi in "het wereldje" die hem heeft ontmoet (Roscheisen, de welbespraakte CEO):
Vriendelijk en zeer goed geinformeerde man. Zijn techniek moet zich nog bewijzen. Tot nu toe produceert hij meer persberichten dan panelen.
Waarvan akte... ;)

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 19 november 2008 @ 19:34:

... volgens Van der Hoeven bepaalt de markt wat er gebeurt.
en
CDA wil de energiebedrijven in Nederlandse handen houden
Mevrouw van der HO-even begrijpt helemaal niks van marktwerking. Haar beleidsambtenaren wel, die hebben al deze ranzige bende verzonnen. Die zitten er helemaal niet mee dat juist vanwege die mysterieuze "marktwerking" NUON klanten straks mogelijk een nota van nuke exploitant Vattenfall gaan krijgen, en Essent klanten straks, wie weet (onderhandelingen zijn momenteel gaande en diep geheim), wellicht E.ON of zelfs RWE (bruinkool megastoker) nota's...

Maakt verder niet uit wie daar Minister is. De ambtenaren bepalen het beleid, de minister is compleet uitwisselbaar en van generlei waarde. Die hoeft slechts de ranzige beleidsstukken voor te lezen tijdens het zoveelste (mislukte) energie overleg in de TK, of door een ambtenaar namens haar ondertekend zoveelste stuk naar het Binnenhof te sturen...

Het is echt ho-pe-loos in dit land...

Niet gek staan te kijken dat straks super atoom moloch EDF, wat mooie sier zit te maken met het al eerder genoemde Nanosolar, straks "in samenwerking met Delta" er 4 nukes bij mag laten plempen naast Borssele, met de (stiekeme) zegen van het CDA. Hoezo, "geen buitenlandse bedrijven"? Stelletje hypocrieten!

• JeroenH
(jarig!)
Na twee avonden door het huis rennen met de Conrad energiemeter, en flink schatten en rekenen heb ik denk ik nu een aardig beeld hoe ons elektriciteitsverbruik is opgebouwd:

http://www.solarwebsite.nl/nieuws/img/20081120verbruikverdeling.png

Ik denk dat er niet heel meer is wat we op dit gebied aan besparing kunnen doen. Een wat meer gedetailleerde analyse op mijn website.

Next stop: spouw- en vloerisolatie! Volgend voorjaar, ik wil eerst sparen en de meetresultaten van ons eerste stookseizoen in deze woning afwachten en dan de beslissing nemen.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

CanonG1 schreef op donderdag 20 november 2008 @ 00:55:
Na twee avonden door het huis rennen met de Conrad energiemeter, en flink schatten en rekenen heb ik denk ik nu een aardig beeld hoe ons elektriciteitsverbruik is opgebouwd:

[afbeelding]

Ik denk dat er niet heel meer is wat we op dit gebied aan besparing kunnen doen. Een wat meer gedetailleerde analyse op mijn website.
Vooral je koelkast lurkt dus. Ik heb geloof ik eens gelezen dat je moet checken of ie waterpas staat, dat kan schelen.

Verder de deur zoveel mogelijk dichthouden. De koelkast opvullen helpt ook.
#
Plaats de koelkast op een koele plaats, niet te dicht bij een verwarming of fornuis of in de zon.
# Zet een koelkast met de achterkant minstens tien centimeter van de muur af. Het apparaat gebruikt minder energie als de warmte die aan de achterkant vrij komt gemakkelijk weg kan. Houd de achterzijde van de koelkast stofvrij.
# Open de deur zo min en zo kort mogelijk. Zo gaat er zo min mogelijk koude verloren.
# Energie bespaart u ook door het apparaat regelmatig te ontdooien (tweemaandelijks of wanneer er een laag ijs opzit).
# Ontdooi ingevroren producten in de koelkast. De kou die vrijkomt wordt gebruikt voor de koeling. Dat bespaart weer energie.
# Zet de koelkast uit als u deze een tijd niet gebruikt, bijvoorbeeld tijdens vakanties. Zet de deur dan op een kier om schimmels tegen te gaan.
# Een slecht sluitende deur 'lekt' energie. Controleer dit door een stukje papier tussen de deur en de koelkast te steken en te trekken. Voelt u weerstand, dan sluit de deur nog goed. Het randje rubber langs de deur houdt u soepel door het regelmatig te reinigen met een vochtige doek.
http://www.ikleefgroen.nl...gie-besparen-in-de-keuken
#
Zet de koelkast vol, maar prop hem niet te vol
Koude etenswaren houden koelte vast. Door er voldoende van te hebben, zorgt u ervoor dat de koelte niet zo snel verloren gaat bij het openen van de deur. Lege koelkast? Zet er wat flessen met water in. Let op: zet de koelkast niet té vol! Zorg er altijd voor dat de lucht in de koelkast kan circuleren.
#
Denk na over de organisatie van uw koelkast
Zet producten die u bij / met elkaar gebruikt bij elkaar. Op deze manier hoeft u de deur korter open te houden als u iets nodig heeft.
#
Haal meerdere producten tegelijk uit de koelkast
Bent u aan het koken? Haal dan de ingrediënten niet één-voor-één uit de koelkast. Haal in plaats daarvan alles tegelijk uit de koelkast. Uiteraard geldt dit niet voor zeer snel bedervende voedingswaren.
#
De ideale temperatuur is 4°C
Kouder is niet nodig en kost alleen maar energie. Koop een thermometertje en zet hem in een schaaltje water.
#
Ontdooi producten in de koelkast
Bevroren producten geven koelte af en zorgen ervoor dat de koelkast minder hard hoeft te werken.
#
Laat warme gerechten afkoelen
Alvorens u ze in de koelkast plaatst. Die gehaktbal is lekker op brood morgen, maar kan ook eerst even buiten de koelkast afkoelen. Op deze manier bespaart u de koelkast een hoop werk.
#
Zet de koelkast uit als u op vakantie gaat
Doe slim boodschappen: u heeft meestal geen 3 liter melk nodig als u overmorgen op vakantie gaat! Laat wel de deur op een kier staan, om schimmelvorming te voorkomen.
#
Kijk naar het energielabel als u een koelkast koopt
Het verplichte energielabel is een uitstekende manier om te zien hoe uw koelkast presteert. Probeer een koelkast te kopen met een 'A'-classificatie. U kunt bij keukenvoordelig.nl tegenwoordig zeer voordelig via het internet een koelkast bestellen.
# Luister naar uw vriezer
Als de compressor / motor van uw vriezer continu loopt, sluit hij waarschijnlijk niet goed of is er een ander probleem.
# Ontdooi uw vriezer bij meer dan 1cm ijsafzetting
Het hoort hier niet helemaal thuis, maar we vermelden het even. Overmatige ijsafzetting hindert de circulatie en isoleert het koelelement. Snel ontdooien? Zet een bak warm water in de vriezer.

[Voor 35% gewijzigd door Mentalist op 20-11-2008 01:22]

• Mistraller
W3ird_N3rd schreef op donderdag 20 november 2008 @ 01:21:
[...]

Vooral je koelkast lurkt dus. Ik heb geloof ik eens gelezen dat je moet checken of ie waterpas staat, dat kan schelen.

Verder de deur zoveel mogelijk dichthouden. De koelkast opvullen helpt ook.

[...]

http://www.ikleefgroen.nl...gie-besparen-in-de-keuken

[...]
Het zijn natuurlijk percentages he... ik geloof niet dat er bij CanonG1 nog sprake is van lurken in de zin van het woord ;)
Het volzetten van de koelkast is volgens mij discutabel. De fles water oid moet natuurlijk nog altijd gekoeld worden, en een liter water koelen kost veel meer energie van een litertje lucht koelen. Als je het juist doet omdat je koelkast anders zoveel lucht bevat, en de deur gaat vaak open en dicht, neem dan een kleinere koelkast. Maar goed, ik heb het nooit gemeten dus ik kan er niet echt iets over zeggen.

---------------

• mkleinman

mkleinman

zonnigtype schreef op donderdag 20 november 2008 @ 00:02:
[...]

Mijn kompelementen, beste flitspaal.

Dat u maar vele, vele navolgers moge krijgen.

U kunt uzelve gerust als een van de vacuumbuis pioniers beschouwen. (in Nederland, welteverstaan...)

Ik hoop dat je lekker gedoucht hebt vanavond (ondanks de ietwat tegenvallende hemelkoepel)...

Wanneer is de housewarming party? :9
De buren staan al klaar :). Die willen ook wel maar zijn nog wat huiverig. Ik hoop dat ik die kan overtuigen met deze install.

De installatie is nog niet klaar. Vandaag gaan ze verder. Ik ga vandaag meehelpen. Meer pix will follow :)

Housewarming? goed idee :)

• TD-er
Mistraller schreef op donderdag 20 november 2008 @ 01:35:
[...]

Het zijn natuurlijk percentages he... ik geloof niet dat er bij CanonG1 nog sprake is van lurken in de zin van het woord ;)
Het volzetten van de koelkast is volgens mij discutabel. De fles water oid moet natuurlijk nog altijd gekoeld worden, en een liter water koelen kost veel meer energie van een litertje lucht koelen. Als je het juist doet omdat je koelkast anders zoveel lucht bevat, en de deur gaat vaak open en dicht, neem dan een kleinere koelkast. Maar goed, ik heb het nooit gemeten dus ik kan er niet echt iets over zeggen.
Als je iets van (koud) water in de koelkast hebt staan, verlies je veel minder energie wanneer je de deur opentrekt.
Dit omdat het koude water veel meer energie nodig heeft om weer op te warmen en dus de kou veel langer vast kan houden dan de koude lucht die vrijwel meteen uit de koelkast "valt"

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

TD-er schreef op donderdag 20 november 2008 @ 08:41:
[...]

Als je iets van (koud) water in de koelkast hebt staan, verlies je veel minder energie wanneer je de deur opentrekt.
Dit omdat het koude water veel meer energie nodig heeft om weer op te warmen en dus de kou veel langer vast kan houden dan de koude lucht die vrijwel meteen uit de koelkast "valt"
Volgens mij kun je dan net zo goed lege flessen in de koelkast leggen. Dan stroomt er ook geen koude lucht uit, en een fles met koude lucht zal ook niet snel opwarmen.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• JeroenH
(jarig!)
Mistraller schreef op donderdag 20 november 2008 @ 01:35:
Precies... het is 29% van weinig.

Ik heb het advies over de flessen ook wel eens gehoord of gelezen, en ik heb me altijd afgevraagd wat dat uit zou maken. Als je flessen water in de koelkast legt zullen die ook eerst gekoeld moeten worden, wat heel veel energie kost. Het koelen van water kost veel meer energie dan lucht, dus ik heb me altijd afgevraagd of je dat er wel uithaalt. Lege flessen zouden ook kunnen, maar om nou een stapel lege flessen in de koelkast te houden...

Sowieso gaat de deur van onze koelkast niet zo vaak open. 's Avonds misschien een keer of tien, de rest van de dag (als wij weg zijn) is hij dicht.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:07
Mistraller schreef op woensdag 19 november 2008 @ 20:31:
[...]

Heb je al bij www.rivusol.nl geïnformeerd? hmmm de site is offline...raar. Ze zitten in Eindhoven, tel 040-2928488. Maar misschien even checken waarom die site eigenlijk offline is.. 8)7
De site is weer in de lucht.

• mkleinman

mkleinman

Update :

Het collector circuit is af. De eerste 15 liter vloeistof zit in het systeem. We wachten nog op een andere jerrycan voor de overige vulling.

De electronica en sensoren hangt inmiddels ook. Dat heb ik allemaal zelf aangesloten.

De leidingen richting de CV liggen er inmiddels ook. Nu volgt de laatste fase. We moeten nu de CV ketel aan gaan sluiten en de CV ketel gaan ombouwen.

Pix volgen uiteraard ;)

• QuestionMarc
[[...]

Het wordt op-dak, nefit kon mij melden dat ze bang zijn dat condens een rendementsverlies oplevert. Ik geloof daar niet zo in. Onze PV is in no-time droog, als de zon opkomt, en als er wél condens op zit, dan blijft dat ook onder 35 graden erop zitten. Garantietechnisch was er geen probleem.

Bij die webwinkel besteld, maar ondertussen is alleen wel de prijs gestegen. Ik hoop de spullen volgende week te ontvangen.
[...]
Weet jij toevallig ook of je de collectoren ook horizontaal OP dak kunt plaatsen? Eigenlijk is het systeem van Nefit voor mij het meest ideaal. Ik wilde voor vacuumbuizen gaan, alleen die dingen kan ik eigenlijk niet lekker kwijt. Op de dakkapel heb ik ruimte genoeg, alleen dat ziet er niet uit!

• mkleinman

mkleinman

De zonneboiler gaat helaas vandaag niet meer online. Er zou vandaag nog glycol binnenkomen maar dit is helaas niet geleverd. Het systeem bevat nu 10 liter glycol en dat is helaas niet genoeg om hem op bedrijfsdruk te krijgen ( circa 1.5 bar ).

De verbouwing van de ketel viel ontzettend mee. Alleen de doorstroombegrenzer moet vervangen worden. Hiervoor moet wel de halve ketel worden geopereerd. Hij was met dik 20 minuten klaar met de ketel verbouwing. We hebben nog warm water en CV, dus die operatie is in elk geval geslaagd :)

Ik heb vandaag meegeholpen. Ik heb alle electra aangelegd. oa voor de sensoren en de pomp.

Dit moet er nog gebeuren.

1. Vullen systeem tot bedrijfsdruk
2. Controleren koppelingen op lekkage
3. Isoleren van alle koppelingen
4. In bedrijf brengen van de zonneboiler

De beloofde pics:

Vulpomp om glycol in het systeem te pompen.

Whoops, Overdruk beveiliging zat niet goed vast.

Isolatie close-up

Aansturing/regeling wordt aangesloten.

En nog wat overzichtsfoto's.

bovenop is nog net de ontluchtingspijp te zien ( hoogste punt ).

Ik ben ontzettend tevreden hoe de mensen van De Reus de zaken hebben geinstalleerd. Ik kan niet anders zeggen dat het er zeer netjes uitziet. Het duurt alleen allemaal wat langer dan ik had verwacht.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:07
Vandaag de afrekening van Elektran binnen, ik krijg over mijn verbruik van 1-1 t/m 26-8 (de datum van plaatsing van de nieuwe meter) 193 € terug. Het verbruik was 1494 kWh.
Mijn nieuwe maandbedrag is € 0,54.
Dit dankzij de 3.5 kWp PV-installatie die sinds 12 juni op het dak ligt.
Helaas gaat het met het huidige weer en de korte dagen niet zo hard meer.

• NielsTn
Hier in 2007 (meetperiode 18-10-2007 tm 10-10-2008) 874kWh verbruikt,
nieuw maandbedrag (na aanpassing) EUR 63 p mnd (gas+electra);

Terug ontvangen van Essent: EUR 329,= (met inhouden eerste voorschot: EUR 268)
en dat met 1 persoons huishouden, en 1.710 Wp aan blauw goud :+

Anoniem: 147332

http://llink.nl/beginpagina/index.php

LLINK zoekt leden. Zijn willen alternatieve energie ook op de agenda blijven zetten.
Welicht interessant voor de "groene" tweakers.

• Mistraller
QuestionMarc schreef op donderdag 20 november 2008 @ 16:20:
[...]

Weet jij toevallig ook of je de collectoren ook horizontaal OP dak kunt plaatsen? Eigenlijk is het systeem van Nefit voor mij het meest ideaal. Ik wilde voor vacuumbuizen gaan, alleen die dingen kan ik eigenlijk niet lekker kwijt. Op de dakkapel heb ik ruimte genoeg, alleen dat ziet er niet uit!
Ze zijn officieel niet als zodanig bestelbaar. Wat ik me voor kan stellen is dat je de platdak versie koopt, en zelf het frame ombouwt. Hiervoor zou ik echter wel even advies bij nefit inwinnen, die zijn best snel met reageren. Maar ook zeker even in het echt even de boel bekijken, want ik denk dat de panelen technisch gewoon hetzelfde zullen zijn. (Wellicht alleen de aan/afvoer anders?) Alleen de bevestiging is wellicht even puzzelen. Toen wij van 4 naar 5 panelen PV zijn gegaan hebben we ook zelf iets gefabriekt, en het was veel mooier/netter dan onze leverancier ons de materialen aangeboden had. Dat was hij overigens met ons eens. :)
Met een paar H profielen kan je heel veel bereiken.
Ik verwacht volgende week de spullen binnen, dus ik zal zowieso wel foto's posten. Of je komt ff kijken, maar dan moet je dus wel naar Heesch... (Help dan meteen ff mee de boel op zolder te krijgen :P )

---------------

• NielsTn
Anoniem: 147332 schreef op donderdag 20 november 2008 @ 21:31:
http://llink.nl/beginpagina/index.php

LLINK zoekt leden. Zijn willen alternatieve energie ook op de agenda blijven zetten.
Welicht interessant voor de "groene" tweakers.
Reeds al lid.... evenals de Rabo gedumpt en over naar Triodos...
'how green can you be' :+

• Mistraller
NielsTn schreef op donderdag 20 november 2008 @ 22:04:
[...]

Reeds al lid.... evenals de Rabo gedumpt en over naar Triodos...
'how green can you be' :+
Wij hebben Rabo Groen certificaten. Die worden door de overheid goedgekeurd als officieel duurzame beleggingen. (... en ja met hoofdsomgarantie én een vooraf vastgesteld rentepercentage)

Het kan dus ook bij de rabo wel groen. Maar qua rendement wordt het pas interessant als je het met geld doet wat boven de belastingvrije voet uitkomt.

---------------

• NielsTn
Mistraller schreef op donderdag 20 november 2008 @ 22:12:
[...]

Wij hebben Rabo Groen certificaten. Die worden door de overheid goedgekeurd als officieel duurzame beleggingen. (... en ja met hoofdsomgarantie én een vooraf vastgesteld rentepercentage)

Het kan dus ook bij de rabo wel groen. Maar qua rendement wordt het pas interessant als je het met geld doet wat boven de belastingvrije voet uitkomt.
Tja... tis wat de bank je verteld... (zegt een ex-rabo mdw.... :+ )
heb bijgedragen/meegedacht intern bij de nieuw te bouwen toren in Utrecht... maar tja.... veel ideeen zijn gewoonweg aan de kant geveegd en niet ten uitvoer gebracht..... do the math! ;)

• Niet online
http://www.nu.nl/news/184...ken_steeds_goedkoper.html
even reflecteren, want wat zeiden we ook alweer in 2005 ?
...jemig wat is benzine duur...

verder is `t inderdaad wat je bank je verteld, of juist niet, zoals icesave...
http://www.nietmetmijngeld.nl

pinnen in rome ging prima met de triodos pas,
hoewel menigeen me wist te vertellen dat ik problemen kon verwachten,
omdat het de triodos was, jammer mensen, ook alweer niet waar....
de pv van benedictus lag heerlijk te bakken trouwens, prachtig spul, en prachtig gezicht.

• Niet online
ook in mijn rechteroor hoor ik nu wat, (ik ben a-politiek)

http://www.peakoil.nl/2008/11/20/vvd-erkent-peak-oil/

• Mistraller
NielsTn schreef op donderdag 20 november 2008 @ 22:23:
[...]

Tja... tis wat de bank je verteld... (zegt een ex-rabo mdw.... :+ )
heb bijgedragen/meegedacht intern bij de nieuw te bouwen toren in Utrecht... maar tja.... veel ideeen zijn gewoonweg aan de kant geveegd en niet ten uitvoer gebracht..... do the math! ;)
Eensch, tuurlijk wordt er van de verdiensten vaak weer een minder groen iets gedaan...mijn collegae zijn momenteel bezig met het inrichten van een datacenter voor de rabo. Als je hoort hoeveel MW daar doorheen gaat... :'(
Ik ben me daar uiteraard bewust van. Maar na ons Icesave avontuur houdt ik mijn overige centjes maar eventjes "gewoon" bij de rabo, en de groen certificaten zijn in mijn ogen dan een betere keus dan een deposito. De fiscus/overheid dient de doelen van deze gelden goed te keuren, anders mag er immers geen heffingskorting toegepast worden. Wat die projecten betreft zit het groene dus wel snor lijkt me.

Van de bovengenoemde site:
Slechts 0,36% van het geld dat Rabobank beheert wordt in duurzame energie geïnvesteerd.
Door in groencertificaten in te leggen dwing je als klant dus af dat dit percentage hoger wordt. Zeker als dat met geld gebeurt wat eerst op een spaarrekening stond.

Overigens hebben wij ook de genoemde klimaatcreditkaart. (Al verwacht ik daar niet zoveel groen rendement van, maar alle beetjes helpen)

@eric-pvt: Wat zou icesave achterwege gehouden hebben? Dat ze stiekum geen AA rating hadden? Dat ze vooraf al wisten dat er een bankrun zou ontstaan? Dat de nederlandse gemeenten eigenlijk maar domkoppen zijn? Sorry maar lees je even in in de kredietcrisis. Er zijn toevallig zomaar landen als de VS die ook wel eens een bankje laten omvallen en zo...noem ze Lehman Brothers of zo. Sorry, offtopic, maar ik moest dit even kwijt.

[Voor 30% gewijzigd door Mistraller op 20-11-2008 23:36]

---------------

• zonnigtype

zonnigtype

Mijn bijdrage aan de groene (???) VVD feestvreugde:

Groene VVD? (18 nov. 2008)

Een spreekbuis uit Nieuw-Groen-Rechtse kringen

zei opeens hele gekke dingen.

"Milieu is immers van ons allemaal!"

Maar dat is al een errug oud verhaal.

Eerst maar eens de sloop van Borssele bezingen...

Hebbu ook een leuke energetische limerick (zie voorwaarden op de pagina met lekkers), stuur die dan naar me toe, en als hij leuk genoeg is plaats ik hem voor u... ;)

• djlinsen
  • Laatst online: 27-05 09:14

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Wat is de energie effecientste en goedkoopste manier van water koken voor een kopje thee? In de waterkoker of de ouderwetse fluitketel op gas?

Are you following me, Are you following me?

• NielsTn
Mistraller schreef op donderdag 20 november 2008 @ 23:26:
[...]

Eensch, tuurlijk wordt er van de verdiensten vaak weer een minder groen iets gedaan...mijn collegae zijn momenteel bezig met het inrichten van een datacenter voor de rabo. Als je hoort hoeveel MW daar doorheen gaat... :'(
Ik ben me daar uiteraard bewust van. Maar na ons Icesave avontuur houdt ik mijn overige centjes maar eventjes "gewoon" bij de rabo, en de groen certificaten zijn in mijn ogen dan een betere keus dan een deposito. De fiscus/overheid dient de doelen van deze gelden goed te keuren, anders mag er immers geen heffingskorting toegepast worden. Wat die projecten betreft zit het groene dus wel snor lijkt me.

Van de bovengenoemde site:

[...]
....
Overigens hebben wij ook de genoemde klimaatcreditkaart. (Al verwacht ik daar niet zoveel groen rendement van, maar alle beetjes helpen)
....
hmmm ben jaren lid geweest, met klimaatcreditkaart, maar heb nog NOOIT terugkoppeling ontvangen/gezien/gelezen wat er waar nu gecompenseerd is met de door mij verrichte transacties... :|

In tegenstelling tot Triodos, waar je zelf in jaarverslagen concreet zaken terugvind zoals alternatief vervoer versus autovervoer van de eigen medewerker etc.etc.

• NielsTn
djlinsen schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 09:48:
Wat is de energie effecientste en goedkoopste manier van water koken voor een kopje thee? In de waterkoker of de ouderwetse fluitketel op gas?
Ik zet in op gas....

maar even ter verduidelijking:
efficientst en goedkoopst qua financien? of qua emissies? of qua transportverliezen??

[Voor 17% gewijzigd door NielsTn op 21-11-2008 09:59. Reden: verduidelijking aangevuld]

• djlinsen
  • Laatst online: 27-05 09:14

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

NielsTn schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 09:50:
[...]

Ik zet in op gas....

maar even ter verduidelijking:
efficientst en goedkoopst qua financien? of qua emissies? of qua transportverliezen??
Goedkoopst natuurlijk O-) dat is voor veel nederlanders toch de belangrijkste reden om over energie na te denken. emissies etc is voor velen toch een beetje bijzaak, en meer mooi meegenomen dan het doel opzich.

Are you following me, Are you following me?

• JeroenH
(jarig!)
Dat is een grappig experiment om eens uit te voeren... Ik vermoed dat het ook afhangt van de hoeveelheid water die je warm maakt, en waarschijnlijk ook nog wel van de gebruikte apparaten. Zo heeft ons gasfornuis een werkelijk enorme gasbrander en ik denk dat een gedeelte van de warmte zó om de fluitketel heen gaat en dus verloren gaat.

Het verbruik van de waterkoker is makkelijk te meten met een energiemeter, en het gasverbruik kun je aflezen op de gasmeter als je er voor zorgt dat tijdens het experiment geen ander apparaat gas verbruikt.

Ik zou zeggen doe het experiment en laat ons weten wat er uitkomt! :)

• NielsTn
CanonG1 schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 10:35:
Dat is een grappig experiment om eens uit te voeren... Ik vermoed dat het ook afhangt van de hoeveelheid water die je warm maakt, en waarschijnlijk ook nog wel van de gebruikte apparaten. Zo heeft ons gasfornuis een werkelijk enorme gasbrander en ik denk dat een gedeelte van de warmte zó om de fluitketel heen gaat en dus verloren gaat.

Het verbruik van de waterkoker is makkelijk te meten met een energiemeter, en het gasverbruik kun je aflezen op de gasmeter als je er voor zorgt dat tijdens het experiment geen ander apparaat gas verbruikt.

Ik zou zeggen doe het experiment en laat ons weten wat er uitkomt! :)
Q=m x c x dT
stel water begin temp. = 12 graden C
eind temp water = kookpunt = 100 graden C
100 gram water wordt even als kopje aangenomen
er is dan Q= 0,1 * 4.7 * (100-12) = 41,36 kJ nodig om 100 gram van 12 naar 100 graden celsius te stoken
nu nog even opsplitsen naar electrisch en gas (hoeveelheid) en je kan vandaar uittellen wat economisch het gunstigste is (let wel: er is hier nog geen rekening gehouden met verliezen...., dus 100% rendement...) :+

• QuestionMarc
Mistraller schreef op donderdag 20 november 2008 @ 22:00:
[...]

Ze zijn officieel niet als zodanig bestelbaar. Wat ik me voor kan stellen is dat je de platdak versie koopt, en zelf het frame ombouwt. Hiervoor zou ik echter wel even advies bij nefit inwinnen, die zijn best snel met reageren. Maar ook zeker even in het echt even de boel bekijken, want ik denk dat de panelen technisch gewoon hetzelfde zullen zijn. (Wellicht alleen de aan/afvoer anders?) Alleen de bevestiging is wellicht even puzzelen. Toen wij van 4 naar 5 panelen PV zijn gegaan hebben we ook zelf iets gefabriekt, en het was veel mooier/netter dan onze leverancier ons de materialen aangeboden had. Dat was hij overigens met ons eens. :)
Met een paar H profielen kan je heel veel bereiken.
Ik verwacht volgende week de spullen binnen, dus ik zal zowieso wel foto's posten. Of je komt ff kijken, maar dan moet je dus wel naar Heesch... (Help dan meteen ff mee de boel op zolder te krijgen :P )
Daar zit ik idd ook aan te denken. Gewoon de horizontale plat-dak versie bestellen en die ombouwen naar op-de-pannen versie. Lijkt me niet zo moeilijk. Hier op de zaak hebben we een grote technische ruimte waarin allerlei machines staan om ijzer te buigen en te vormen, dus dakhaken kunnen we ook wel zelf maken.
Heesh...is wel een beetje ver :) En helaas kan ik je niet helpen want ik zit met één hand in het gips ;)

• IJsbeer
  • Niet online
Niet ge-informeerd. Volgens de 'offerte-lijst' van Flitspaal zijn ze aardig aan de prijs. 5000 euro voor 24 'pipes' en 200L boiler vind ik wel aardig aan de prijs worden.

• Roamor
  • Niet online
Even iets anders gerelateerd; ik heb mijn spaargeld overgezet naar de ASN-bank. Als je een duurzame samenleving nastreeft, is het denk ik belangrijk om ook je investeringen te sturen in de richting van duurzame projecten. De Rabobank zie ik dat veel te weinig doen, dus vandaar de overstap. Ik heb ook getwijfeld aan de Triodos bank, maar de rente bij de ASN is toch wat beter. :)

• mkleinman

mkleinman

IJsbeer schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 11:26:
[...]

Niet ge-informeerd. Volgens de 'offerte-lijst' van Flitspaal zijn ze aardig aan de prijs. 5000 euro voor 24 'pipes' en 200L boiler vind ik wel aardig aan de prijs worden.
Klopt. En als je gaat kijken naar wat je krijgt is dat precies hetzelfde als bij Sunsystems. Tot en met het regelsysteem is alles hetzelfde. ( behalve het Rivosul stickertje ).

En ik moet daarbij wel zeggen dat Rivusol WEL weet waar ze het over hebben. Ik heb met ze gepraat diverse malen en daaruit blijkt wel dat ze zeer kundig zijn en serieus bezig zijn met hun zonneboilers.

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:16
NielsTn schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 10:59:
[...]
Q=m x c x dT
stel water begin temp. = 12 graden C
eind temp water = kookpunt = 100 graden C
100 gram water wordt even als kopje aangenomen
er is dan Q= 0,1 * 4.7 * (100-12) = 41,36 kJ nodig om 100 gram van 12 naar 100 graden celsius te stoken
nu nog even opsplitsen naar electrisch en gas (hoeveelheid) en je kan vandaar uittellen wat economisch het gunstigste is (let wel: er is hier nog geen rekening gehouden met verliezen...., dus 100% rendement...) :+
In de tijd dat ik bij Greenchoice werkte, hadden we een klant met deze vraag. Een collega van de klantenservice had 1,5 A4tje vol aan berekeningen en theorieën opgeschreven. Sorry dat ik het meeste vergeten ben, maar zijn eindconclusie was dat de waterkoker (waarschijnlijk) het meest efficiënt was. Theoretisch is gas het meest efficiënt, maar omdat je dan niet helemaal precies kan bepalen wanneer het water kookt (tenminste je merkt het later op als de sensor in de waterkoker) of er niet naast blijft staan, blijft het gas (iets) langer openstaan dan noodzakelijk. De waterkoker slaat direct zodra het water 100c graden bereikt af en wint daardoor in de praktijk.

[Voor 3% gewijzigd door llevering op 21-11-2008 12:06]

• NielsTn
Roamor schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 12:01:
Even iets anders gerelateerd; ik heb mijn spaargeld overgezet naar de ASN-bank. Als je een duurzame samenleving nastreeft, is het denk ik belangrijk om ook je investeringen te sturen in de richting van duurzame projecten. De Rabobank zie ik dat veel te weinig doen, dus vandaar de overstap. Ik heb ook getwijfeld aan de Triodos bank, maar de rente bij de ASN is toch wat beter. :)
Proficiat!! en hoop dat nog veel mensen zullen volgen (naar ASN danwel Triodos ;) )

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee