Toon posts:

Duurzame Energie deel 8 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:
  • 61.650 views

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 18:20

Cheese_man

Waarom kiezen?

llevering schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 12:04:
[...]

In de tijd dat ik bij Greenchoice werkte, hadden we een klant met deze vraag. Een collega van de klantenservice had 1,5 A4tje vol aan berekeningen en theorieën opgeschreven. Sorry dat ik het meeste vergeten ben, maar zijn eindconclusie was dat de waterkoker (waarschijnlijk) het meest efficiënt was. Theoretisch is gas het meest efficiënt, maar omdat je dan niet helemaal precies kan bepalen wanneer het water kookt (tenminste je merkt het later op als de sensor in de waterkoker) of er niet naast blijft staan, blijft het gas (iets) langer openstaan dan noodzakelijk. De waterkoker slaat direct zodra het water 100c graden bereikt af en wint daardoor in de praktijk.
Daarbij zal een hoop energie (warmte) langs de fluitketel gaan. De warmteoverdracht van de vlam naar het water moet ook nog "via" de metalen ketel zelf. In de waterkoker wordt de energie direct aan het water overgedragen en wordt er minder "lucht" verwarmd rond de waterkoker. Daarbij nog dat je bij een waterkoker wellicht meer afgepaste hoeveelheden kunt opwarmen...dan kom ik iig tot de conclusie dat energetisch de waterkoker efficienter is...maar of dat ook nog opgaat wanneer rendementen voor het opwekken van electriciteit en transport worden meegenomen.....

Ben benieuwd of er echt iemand gaat meten.

reserveringshouder Tesla Model 3

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:15

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Ik weet dat het eerder besproken is in dit topic. Ik kan het alleen zo snel niet terugvinden.

Ik kan mijn CV ketel aansluiten op een buiten temperatuur sensor en de ketel hier het stookgedrag op laten aanpassen.

Wat zijn hier de voordelen van? Bespaard het gas?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
NielsTn schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 12:12:
[...]

Proficiat!! en hoop dat nog veel mensen zullen volgen (naar ASN danwel Triodos ;) )
Bedankt. :)

Het nu eenmaal zoals de wereld werkt, de taal van geld verstaat men het best. En ook al is mijn geld een druppel, het geeft toch een goed gevoel om ook op dat gebied een steentje bij te dragen. Net als al die andere inspirerende dingen die in dit topic voorbijkomen overigens. _/-\o_

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

W3ird_N3rd schreef op donderdag 20 november 2008 @ 01:21:
[...]
Vooral je koelkast lurkt dus. Ik heb geloof ik eens gelezen dat je moet checken of ie waterpas staat, dat kan schelen.

Verder de deur zoveel mogelijk dichthouden. De koelkast opvullen helpt ook.
[...]
http://www.ikleefgroen.nl...gie-besparen-in-de-keuken
[...]
En ik als "volgens mij overlijdt mijn koelkast maar hij koelt nog wel" slachtoffer: neem regelmatig eens een kijkje bij elk apparaat met een mooie verbruiksmeter. Dan zie je ook eenvoudig of het apparaat ineens meer gaat slurpen wat een teken kan zijn van : ontdooi dat vriesvakje bovenin/doe er een extra pak melk in ;) Want als je overdag niet thuis bent merk je niet dat je apparatuur om elke zoveel uur staat aan te slaan. Schrik je je ineens een ongeluk na wat maanden als je toch maar eens besluit tussendoor je meterstanden op te nemen. Meten is weten mensen :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:31
Mijn oude koelkast was de reden dat ik mijn eerste energiemeter kocht. Ik huurde toen een kleine verdieping en de koelkast stond dicht bij de woon- en slaapkamer. De koelkast was een vijfdehands krijgertje, en ik begon last te krijgen van het geluid van de compressor die toch wel erg vaak liep. Iemand zei eens tegen mij dat dat waarschijnlijk toch wel veel elektriciteit zou verbruiken, maar daar had ik toen zelf nog helemaal geen idee van. Ik heb toen een energiemeter gekocht en die een paar dagen aan de koelkast gehangen.

Nou, dat was schrikken. Dat ding verbruikte bijna 1000kWh per jaar! Dat is meer dan we nu in een heel huishouden verbruiken. Volgens mij kostte elektriciteit destijds iets van 15ct (gulden-cent) per kWh dus dat kostte me fl.150 per jaar. Dat was voor toen een heleboel geld, en ik heb dus direct een nieuwe zuinige koelkast gekocht, gedeeltelijk met geleend geld van mijn ouders. De koelkast heb ik nu nog en af en toe meet ik weer eens een paar daagjes om te kijken of hij het nog steeds goed doet.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
llevering schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 12:04:
......Theoretisch is gas het meest efficiënt, maar omdat je dan niet helemaal precies kan bepalen wanneer het water kookt (tenminste je merkt het later op als de sensor in de waterkoker) of er niet naast blijft staan, blijft het gas (iets) langer openstaan dan noodzakelijk. De waterkoker slaat direct zodra het water 100c graden bereikt af en wint daardoor in de praktijk.
Cheese_man schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 12:45:
Daarbij zal een hoop energie (warmte) langs de fluitketel gaan. De warmteoverdracht van de vlam naar het water moet ook nog "via" de metalen ketel zelf. In de waterkoker wordt de energie direct aan het water overgedragen en wordt er minder "lucht" verwarmd rond de waterkoker. Daarbij nog dat je bij een waterkoker wellicht meer afgepaste hoeveelheden kunt opwarmen...dan kom ik iig tot de conclusie dat energetisch de waterkoker efficienter is...maar of dat ook nog opgaat wanneer rendementen voor het opwekken van electriciteit en transport worden meegenomen.....

Heel steekhoudend argumenten. Staat wel tegenover dat in een vrij groot deel van het jaar die lekwarmte niet als verlieswarmte beschouwd hoeft te worden. Ze komt rond de winterperiode ten goede aan de ruimteverwarming. Maar goed, dat geldt natuurlijk niet voor hartje zomer. Met een nattevingergevoel heb ik dan ook bovenstaande argumenten al heel lang geleden beredeneerd en dus zonder gewetenswroeging een electrische aangeschaft ongeacht dat gas per gelijke hoeveelheid kJ wel goedkoper is dan electrische energie.

Met electrisch koken heb je eigenlijk het zelfde. Maar daar verlies je weer energie doordat de kookplaten nog een hele tijd heet blijven, wat dan ook weer verloren warmte is. En ook die warmte komt wordt in het stookzeizoen nuttig gebruikt voor het vertrek waar zich het fornuis bevindt. Geldt trouwens ook voor de meer dan 95% van de energie die gloeilampen aan warmte produceren. Die warmte is dus ook niet altijd verloren.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:18
CanonG1 schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 15:27:

Nou, dat was schrikken. Dat ding verbruikte bijna 1000kWh per jaar! Dat is meer dan we nu in een heel huishouden verbruiken.
1000 khwh per jaar voor een heel huishouden?! Ik zit alleen al op 3k per jaar. En dat krijg ik met geen goud naar beneden meer ;)

• JeroenH
Adlermann schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 17:57:
1000 khwh per jaar voor een heel huishouden?! Ik zit alleen al op 3k per jaar. En dat krijg ik met geen goud naar beneden meer ;)
Wij gebruiken met zijn tweetjes zo'n 800-850 kWh per jaar, het is te doen...

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:07

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 12:51:
Ik weet dat het eerder besproken is in dit topic. Ik kan het alleen zo snel niet terugvinden.

Ik kan mijn CV ketel aansluiten op een buiten temperatuur sensor en de ketel hier het stookgedrag op laten aanpassen.

Wat zijn hier de voordelen van? Bespaard het gas?
Het voordeel is dat je binnentemperatuur aangepast wordt aan het weer buiten. Vooral handig als je met meerdere mensen in huis bent, en ook andere vertrekken dan de woonkamer behaaglijk wil hebben. Je watertemperatuur wordt aangepast. Het kost altijd meer gas.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Anoniem: 238103
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
ehm, mijn buitensensor zorgt voor excessief lager verbruik,
juist omdat de ketel eerder begint bij temperatuursdaling,
en daardoor dus langer lager op ltv vermogen werkt.(38-45c)
(ipv vol gas en dan condenseert een hr niet goed, rustig pruttelen is the way to go.)
besparing met buitensensor & ltv = significant.
ik sta nu op 38m3 gas tov 98 m3 vorig jaar november zonder buitensensor.

[edit : wij verbruikten met zijn tweetjes 961kwh in een jaar, het is te doen]

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 21-11-2008 19:11]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:07

ericplan

5180 Wp PV

Ik moet m'n uitspraak blijkbaar nuanceren. Het uitgangspunt van een weersafhankelijke regeling is het beter anticiperen op de buitentemperatuur. Dat hier winst uit te halen valt bij ltv kan ik me eigenlijk best voorstellen. Maar als je installatie niet ltv geschikt is denk ik dat je meer verbruikt. Met een goede modulerende thermostaat zou je ook al veel winst kunnen hebben. Ik vraag me bijvoorbeeld af of eric-pvt's oude thermostaat wel netjes moduleerde en of de ketelthermostaat wel laag genoeg stond. Want die buitensensor is alleen maar een hulpmiddel. Ook zonder moet die ketel hetzelfde kunnen. Hangt overigens allemaal erg van je woonsituatie af. Met twee zoons op de middelbare school en wisselende schooltijden is ook ons stookgedrag nogal grillig.

A'dam ZonPHP PVOutput

• JeroenH
Cheese_man schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 12:45:
Workin' on it right now...

Ik doe een paar metingen in stapjes van 0,25 l, ik vermoed dat het per hoeveelheid water nog wel eens kon verschillen. Later meer.

• JeroenH
Weet iemand hoeveel kuub aardgas er in een gemiddelde Nederlandse elektriciteitscentrale verbrand moet worden om bij mij 1 kWh uit het stopkontakt te laten komen?

Ik ben dus benieuwd naar het gemiddelde rendement van de centrale + gemiddelde transportverliezen.

-edit-

Oh, en is ook bekend hoeveel energie er gemiddeld nodig is om een kuub gas bij mij thuis te krijgen?

[Voor 16% gewijzigd door JeroenH op 21-11-2008 22:15]

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:28
Ik schat dat het elektrisch rendement van een centrale rond de 40% ligt.
Als er ook warmte geleverd kan worden dan is 60% haalbaar.

Transportverliezen kun je voor het gemak wel verwaarlozen denk ik.
Is toch moeilijk te bepalen, geinporteerde stroom uit bijv frankrijk, of gas uit rusland zal per definitie meer transport verliezen dan stroom/gas uit een centrale/gasveld uit de buurt.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

"Netbeheerders worden verplicht om duurzaam opgewekte elektriciteit met voorrang over de netten te transporteren. Dat is een van de wijzigingen die minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven (CDA) wil doorvoeren in de Elektriciteitswet."

He He dat heeft lang geduurd.

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-06 17:23
lithoijen schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 22:17:
Ik schat dat het elektrisch rendement van een centrale rond de 40% ligt.
Als er ook warmte geleverd kan worden dan is 60% haalbaar.

Transportverliezen kun je voor het gemak wel verwaarlozen denk ik.
Is toch moeilijk te bepalen, geinporteerde stroom uit bijv frankrijk, of gas uit rusland zal per definitie meer transport verliezen dan stroom/gas uit een centrale/gasveld uit de buurt.
gas levert 32 Mj per m3 en kost ongeveer 40 ct excl. belasting = 1,25 ct/Mj
electriciteit levert 3,6 Mj per KwH en kost ongeveer 7 ct = 1,94 ct/Mj.
Gas kost dan 60% van electriciteit voor dezelfde energie, dat komt dan heel aardig overeen met bovengenoemde schatting.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 23:13
maxtrash schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 22:57:
[...]

gas levert 32 Mj per m3 en kost ongeveer 40 ct excl. belasting = 1,25 ct/Mj
electriciteit levert 3,6 Mj per KwH en kost ongeveer 7 ct = 1,94 ct/Mj.
Gas kost dan 60% van electriciteit voor dezelfde energie, dat komt dan heel aardig overeen met bovengenoemde schatting.
Maak van die kWh-prijs maar zo'n 22ct. (heffingen, BTW, leverkosten)
Gas kost zo uit mijn hoofd zo'n 60ct, maar zou best kunnen dat dat inmiddels alweer een stuk meer is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:53
flitspaal.nl schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 12:03:
[...]

Klopt. En als je gaat kijken naar wat je krijgt is dat precies hetzelfde als bij Sunsystems. Tot en met het regelsysteem is alles hetzelfde. ( behalve het Rivosul stickertje ).

En ik moet daarbij wel zeggen dat Rivusol WEL weet waar ze het over hebben. Ik heb met ze gepraat diverse malen en daaruit blijkt wel dat ze zeer kundig zijn en serieus bezig zijn met hun zonneboilers.
Ook hier in Heesch is een installatie te bezichtigen ;) De buurman van 3 huizen verder heeft Rivusol op zijn dak. Zelf geplaatst, want hij is zelf monteur. Ben er wezen kijken en ziet er netjes uit allemaal. Hij heeft er een 150 liter vat bij gekocht.
Deze buur komt bij mij de installatie verder afwerken en monteren als ik het niet meer snap. Dat wordt in elk geval de 4e installatie bij ons in de straat! (2x PV en 2x zonneboiler)
ericplan schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 20:33:
Ik moet m'n uitspraak blijkbaar nuanceren. Het uitgangspunt van een weersafhankelijke regeling is het beter anticiperen op de buitentemperatuur. Dat hier winst uit te halen valt bij ltv kan ik me eigenlijk best voorstellen. Maar als je installatie niet ltv geschikt is denk ik dat je meer verbruikt. Met een goede modulerende thermostaat zou je ook al veel winst kunnen hebben. ...
Zo staat het bij ons zelfs in de handleiding, de buitensensor biedt alleen voordeel bij het slecht op temperatuur komen van vertrekken, en/of als er geen goede referentieruimte is waar de (modulerende) thermostaat hangt. Maar goed, ik denk dat als je huis minder goede isolatie heeft, en gevoeliger is voor kou van buitenaf, dat je wellicht een wat rustiger stookgedrag krijgt.
Onze woning heeft "gewone" radiatoren, dus in het begin moet de ketel toch wel hard werken, anders duurt het opwarmen te lang. En dan staat ie gewoon even op max te stoken. Als ik de max cvwatertemp lager zet, merk je dat direct in een erg lange opwarmtijd. In onze situatie kan ik me dan ook niet voorstellen dat het bij ons iets zou toevoegen. Moduleren nadat het eenmaal warm is, doet ie netjes, en ik merk dat het systeem bij kouder weer wat warmer is.

[Voor 42% gewijzigd door Mistraller op 21-11-2008 23:40]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• JeroenH
Het Onwetenschappelijke Waterkook-Experiment is voltooid; klik op het plaatje voor de uitslag.

http://www.solarwebsite.nl/nieuws/img/20081122fluitketel_waterkok.jpg

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:28
Leuk experiment.

Ik schat dat een waterkoker een redement van bijna 100% haalt.
Het redement van een fluitketel zal aanzienlijk lager zijn, maar hangt sterk af van het fornuis en de gebruikte ketel. Als ik moet gokken dan zal een kleine vlam met een grote ketel het beste rendement geven. Dan ontsnapt de minst wamte langs de ketel.
Maar in de buurt van het rendement van een waterkoker kom je nooit.

Het word natuurlijk anders als je het rendement van de centrale meetelt.

Misschien eenleuke aanvulling op je test, hoe doet een magnetron het?
Mijn schatting is dat dit nog lager komt of op zijn best vergelijkbaar met gas.

[Voor 13% gewijzigd door lithoijen op 22-11-2008 00:09]

• JeroenH
lithoijen schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 00:07:
Misschien eenleuke aanvulling op je test, hoe doet een magnetron het?
Grappig dat je dat zegt, dat was het eerste wat mijn vriendin zei toen ze thuiskwam. Misschien doe ik dat nog wel een keer, voorlopig vind ik het welletjes voor vandaag. Ik heb een kwart dagverbruik aan gas en elektriciteit aan de wetenschap geofferd :+

• Mistraller
Is dat je echte waterkoker? Wij hebben momenteel een RVS model, dat zo lekker loeiheet wordt aan de buitenkant. Bij ons kookt het water nog ca 15 seconden na, voordat ie afslaat, en helaas betrap ik mijn vrouw er nog steeds op dat ze maar gewoon een dikke klets water kookt, terwijl ze maar een kopje nodig heeft...terwijl onze koker zo'n mooie vlakke (energieverspillende?) bodem heeft.

---------------

• Niet online
geniale eenvoud, het is precies die wazige materie waar ik ook steeds over twijfel.
het komt overal terug, zo is die ene liter water op gas of op elektra overal mee te vergelijken,
onverslaanbaar blijft natuurlijk de zonneboiler warmte, zonder transportverlies en na aanschaf geen kosten, en de wasmachine op pv en zonneboiler.(lokale direkte energie)
het is gewoonweg alleen in te schatten en nauwelijks herleidbaar tot feiten, hooguit te vergelijken met een oudere situatie.
de ketel en waterkoker verhouden zich nu exact tot wassen op gas (per liter) omdat de zonneboiler niets meer oplevert.
vermoedelijk is dan het dichtdraaien van de thermostatische kraan op de wasmachine nu energetisch beter,
maar financieel ???
mijn verbruik laat zien dat wassen op gas toch voordeliger is, zelfs als ik reken met 9kwh/m3.

• mkleinman

mkleinman

Mistraller schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 23:31:
[...]

Ook hier in Heesch is een installatie te bezichtigen ;) De buurman van 3 huizen verder heeft Rivusol op zijn dak. Zelf geplaatst, want hij is zelf monteur. Ben er wezen kijken en ziet er netjes uit allemaal. Hij heeft er een 150 liter vat bij gekocht.
Deze buur komt bij mij de installatie verder afwerken en monteren als ik het niet meer snap. Dat wordt in elk geval de 4e installatie bij ons in de straat! (2x PV en 2x zonneboiler)

[...]
Hoeveel vacuumbuizen heeft hij op zijn dak liggen? Ik vermoed 15? ( verhouding 1:10 ). Heb je foto's toevallig van zijn installatie. Ik ben ontzettend nieuwsgierig hoe het bij hem is geinstalleerd.

via www.zonstraal.net heb ik 1 andere installatie van Rivusol gezien ( in Belgie ).

.

Echt netjes vind ik deze installatie niet. Ik zie althans zo op het eerste oog een hoop losse buizen. Alsof ze zo koperen pijp van een rol hebben gehaald en zo hebben aangesloten.

[Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 22-11-2008 10:26]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• maxtrash
TD-er schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 23:14:
[...]

Maak van die kWh-prijs maar zo'n 22ct. (heffingen, BTW, leverkosten)
Gas kost zo uit mijn hoofd zo'n 60ct, maar zou best kunnen dat dat inmiddels alweer een stuk meer is.
weet ik, maar om een eerlijke schatting te maken van de efficiëntie van gas versus electriciteit in de centrale heb ik de kale energieprijzen geprobeerd te pakken. Ongelofelijk trouwens dat wij feitelijk 3x de kostprijs betalen onder het mom dat de overheid energiegebruik wil remmen. En dan een deel van dat geld via allerlei inefficiënte manieren (senternovem) weer terug denkt te brengen bij mensen die een zonneboiler aanschaffen...

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

maxtrash schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 11:10:
[...]
Ongelofelijk trouwens dat wij feitelijk 3x de kostprijs betalen onder het mom dat de overheid energiegebruik wil remmen. En dan een deel van dat geld via allerlei inefficiënte manieren (senternovem) weer terug denkt te brengen bij mensen die een zonneboiler aanschaffen...
En het capaciteitstarief helpt al helemaal niet om minder energie verbruik te behalen. :(

We worden aan alle kanten genaait :X

Gasloos

• JeroenH
Nee, en ook niet onze fluitketel. Ik heb de plaatjes van internet gehaald. Wij hebben een hele simpele waterkoker van plastic.

• maxtrash
volg dit topic al een tijdje en afgezien van het feit dat je als tweaker leuke technische oplossingen veel sexier vindt ben ik nu toch ernstig aan het denken aan betere isolatie. Dat is immers het meeste bang for the buck.

ik woon in een jaren 30 huis, voormalig klooster. Dikke muren, veel m3 inhoud. De kozijnen zijn van metaal maar met een inventieve oplossing is hier toch dubbel glas (Isolide) in geplaatst. Dit in verband met de uitstraling van het pand. Of we dit echt hadden moeten doen vraag ik me inmiddels af want de tuindeuren vormen een wel erg duidelijke koudebrug.

nu ben ik begonnen met tochtstrips, met name ook bij de tuindeuren want daar voel je de tocht zo naar binnenkomen. Maar overal lees ik dat ventilatie zo belangrijk is. We hebben ook een wtw-unit die bovenaan de trappehal lucht inblaast die van de badkamer en toiletten afkomstig is. Oorspronkelijk zou dan (30m verderop) tevens in de keuken die aan de woonkamer grenst een afvoer naar buiten moeten komen zodat de lucht daar weer naar buiten kan. Die afvoer is er nooit gekomen.
Nu maak ik me niet echt zorgen over slechte ventilatie, kieren genoeg.
Als ik nu de kieren dicht ga stoppen zou ik misschien alsnog de ventilatieopening in de keuken moeten plaatsen. Wel iets prettiger bij het koken maar voor de energiebesparing heb ik dan volgens mij niets bereikt.

Dus ik vraag me eigenlijk af of ik wel verder moet met de tochtstrips?

Verder zit ik sterk te denken aan spouwmuurisolatie. Ook die leveranciers hebben het weer over de ventilatie. Het blijft voor mijn gevoel tegen-intuitief: je isoleert de muur en elders laat je warme lucht zo naar buiten ontsnappen. Kan iemand het mij uitleggen?

• Mistraller
flitspaal.nl schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 10:24:
[...]

Hoeveel vacuumbuizen heeft hij op zijn dak liggen? Ik vermoed 15? ( verhouding 1:10 ). Heb je foto's toevallig van zijn installatie. Ik ben ontzettend nieuwsgierig hoe het bij hem is geinstalleerd.

via www.zonstraal.net heb ik 1 andere installatie van Rivusol gezien ( in Belgie ).

[afbeelding] .

Echt netjes vind ik deze installatie niet. Ik zie althans zo op het eerste oog een hoop losse buizen. Alsof ze zo koperen pijp van een rol hebben gehaald en zo hebben aangesloten.
/me Rent naar buiten
Ja volgens mij 15 stuks ja. Ze kunnen er nog meer bijzetten evt, maar willen wellicht nog een dakkapel en/of PV. Dus daarom voorlopig 15 buizen. De zolders zijn hier niet zo heel hoog dus de leidingen zitten wel in het zicht. Hij heeft de isolatie aan één stuk door laten lopen, de buizen met isolatie zitten tesamen in rioleringsbuis-beugels. Dat is wellicht weer iets minder mooi, maar wel beter voor de isolatie. Ze zijn niet zo van het internet, en vragen of ik bij hem foto's mag maken om dan op het internet te zetten ga ik niet doen. Het is inderdaad een stuk netter dan hier op de foto te zien. Er is ook een site van de limburgse firma Kaelen, onder projecten staan zeer veel leerzame foto's. Bedenk ook dat mijn buur de installatie zelf heeft gedaan, omdat hij zelf bij een installatiebedrijf ook de zonneboilers plaatst.

@QuestionMarc

Check de site van Kaelen! Er staat een installatie op met horizontaal OPdak systeem. Je kan daar zien dat de aansluitingen van de panelen anders zijn. Wellicht gewoon een belletje plegen naar de firma.

[Voor 12% gewijzigd door Mistraller op 22-11-2008 14:49]

---------------

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:35

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Leuk leuk; mijn moeder (directeur van een basisschool) heeft te horen gekregen dat ze de subsidie van de provincie voor een PV-systeem daardwerkelijk krijgt. Ze krijgt €20.000 en de school zelf brengt €15:000 in, dus er mag voor €35.000 aan spulletjes uitgezocht worden! Een deel van het geld moet wel in het verstevigen van het dak gestopt worden, maar alsnog kun je er behoorlijk wat panelen van kopen natuurlijk.

Wat denken jullie, kun je bij 40 á 50 panelen al naar iets als €4,40 per Wp gaan, of is dat te optimistisch?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• egraaf
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-01-2019
Mag ik tussen de zonneenergie ook een vraagje over een douchekop kwijt?

Ik ben op zoek naar een spaardouchekop, maar ik kan nergens een leverancier vinden die cijfers levert over hoeveel liter per minuut er doorheen gaat. Ik heb mijn huidige douchekop gemeten op 8,5 l/m, en dat lijkt me niet heel slecht, maar zo rond de 6 zou ook moeten kunnen.

Aangezien we graag onder de douche staan is een zuinigere douchekop lijkt me wel een goed idee, heeft iemand een merk en type met daarbij wat gegevens over het verbruik?

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-06 13:51
CanonG1 schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 00:14:
[...]

Grappig dat je dat zegt, dat was het eerste wat mijn vriendin zei toen ze thuiskwam. Misschien doe ik dat nog wel een keer, voorlopig vind ik het welletjes voor vandaag. Ik heb een kwart dagverbruik aan gas en elektriciteit aan de wetenschap geofferd :+
Ik dacht dat een magnetron erg inefficient is met het opwarmen van water. Ik kan helaas de bron waar ik dat gelezen heb niet meer terugvinden. Voor zover ik kan herinneren gaat ongeveer 60% van de energie niet in het water zitten.

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

maxtrash schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 12:59:
...Verder zit ik sterk te denken aan spouwmuurisolatie. Ook die leveranciers hebben het weer over de ventilatie. Het blijft voor mijn gevoel tegen-intuitief: je isoleert de muur en elders laat je warme lucht zo naar buiten ontsnappen. Kan iemand het mij uitleggen?
Wanneer je een ruimte niet goed ventileert, wordt waterdamp niet goed afgevoerd. Het idee van goede ventilatie in combinatie met isolatie gaat uit van het feit dat een m3 lucht opwarmen dat veel waterdamp bevat (veel) meer energie kost dan een m3 lucht met een lagere concentratie waterdamp.

Daarnaast loop je bij een vochtige ruimte meer kans op allerlei gezondheidsrisico's zoals schimmels. Ook kunnen er klachten aan luchtwegen ontstaan (mede door schimmels en dergelijke).

Dus bij goede isolatie....ALTIJD goed ventileren. :)

@CanonG1: Nice dat experiment! Grappig dat het kwa kosten niet zoveel uiteenloopt. Even los van de gekke meting bij meer water.

[Voor 6% gewijzigd door Cheese_man op 22-11-2008 15:38]

• maxtrash
Cheese_man schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 15:33:
[...]

Wanneer je een ruimte niet goed ventileert, wordt waterdamp niet goed afgevoerd. Het idee van goede ventilatie in combinatie met isolatie gaat uit van het feit dat een m3 lucht opwarmen dat veel waterdamp bevat (veel) meer energie kost dan een m3 lucht met een lagere concentratie waterdamp.

Daarnaast loop je bij een vochtige ruimte meer kans op allerlei gezondheidsrisico's zoals schimmels. Ook kunnen er klachten aan luchtwegen ontstaan (mede door schimmels en dergelijke).

Dus bij goede isolatie....ALTIJD goed ventileren. :)
dat aspect dat vochtigere lucht meer energie kost om op te warmen had ik nog niet aan gedacht!

Na het posten bedacht ik me nog de volgende redenering: om een gezond binnenklimaat te creëren moet je altijd ventileren. De warmte die je daardoor verliest ben je sowieso kwijt. Isolatie van een muur zorgt ervoor dat je niet nog meer warmte verliest op andere manieren.

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

maxtrash schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 15:45:
[...]

dat aspect dat vochtigere lucht meer energie kost om op te warmen had ik nog niet aan gedacht!

Na het posten bedacht ik me nog de volgende redenering: om een gezond binnenklimaat te creëren moet je altijd ventileren. De warmte die je daardoor verliest ben je sowieso kwijt. Isolatie van een muur zorgt ervoor dat je niet nog meer warmte verliest op andere manieren.
Ja precies....dat is ook het probleem wat ontstaat bij veel woningen die geisoleerd worden. Een minder geisoleerd huis heeft gewoon veel "natuurlijke" ventilatie door kieren en dergelijke. Wanneer je alles dichtstopt en geen extra ventilatie mogelijkheden creeert, dan ontstaan dus de problemen. Ironisch genoeg ook door mensen die het "zonde" vinden de koude lucht binnen te laten...

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-04 08:55
Mistraller schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 14:37:
[...]
@QuestionMarc

Check de site van Kaelen! Er staat een installatie op met horizontaal OPdak systeem. Je kan daar zien dat de aansluitingen van de panelen anders zijn. Wellicht gewoon een belletje plegen naar de firma.
Ik zie het ja! Ik denk dat zij de horizontale versie voor op plat dak hebben genomen en daar dakhaken onder geplaatst hebben. Zo zou ik dat zelf iig wel doen :)

Op de fiets vervuil je niets!

• TD-er
Ik zat nog even te denken over het verschil in gas-verbruik bij meer water.
Je verbrandingswarmte blijft gelijk, maar als je meer water probeert te verwarmen, blijft de temperatuur langer laag. Hierdoor zit je dus in feite meer de lucht eromheen te verwarmen dan dat het water de warmte opneemt.
Verliezen van warmte zijn -als ik me niet vergis- ook kwadratisch afhankelijk van het verschil in temperatuur.

Als je de temp. van het water tegen de tijd zou uitzetten, zul je een vergelijkbare grafiek zien.
Water in een waterkoker zal redelijk lineair gaan (mits redelijke isolatie van de waterkoker), terwijl het op een fornuis waarschijnlijk meer een kwadratisch verloop zal laten zien. (verliezen in overdracht nemen af doordat het verschil in temp afneemt)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:12
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 09:57:
de ketel en waterkoker verhouden zich nu exact tot wassen op gas (per liter) omdat de zonneboiler niets meer oplevert.
vermoedelijk is dan het dichtdraaien van de thermostatische kraan op de wasmachine nu energetisch beter,
maar financieel ???
mijn verbruik laat zien dat wassen op gas toch voordeliger is, zelfs als ik reken met 9kwh/m3.
Er zit een verschil tussen een fluitketel en een goede HR-ketel, en dat is uiteraard voordeliger dan electriciteit...

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

CanonG1 schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 23:55:
Het Onwetenschappelijke Waterkook-Experiment is voltooid; klik op het plaatje voor de uitslag.

[afbeelding]
Inderdaad, leuk experiment, hulde.

Wel even realiseren dat het gebruik van kookgas in een huishouden marginaal is op het totale verbruik voor de warmtevoorziening. We gebruiken zelf bij dagelijks koken per jaar ongeveer 30 kuub, dat stelt niks voor (gasverbruik in een gemiddeld HH kan rond de 1.800 kuub/jaar liggen [cijfers hierover liggen fors uit elkaar], da's voor ruimteverwarming, tapwater, en koken, dus). De rest van ons warmteverbruik, extreem laag overigens (goed geïsoleerd ingebouwd appartement, en ik hou wel van energiebedrijfje pesten, vooral als je gebonden stadswarmte met pepahduug vastrecht hebt), tapwater en verwarming is nog geen 8 GJ/jaar. Daar kun je heel wat fluitketeltjes van laten koken. Al of niet "rendabel".

Maar: alle kleine beetjes helpen. Om te voorkomen dat we in de min blijven steken met ons enkeltarief ferrarisje heb ik de laatste 2 maanden met de waterkoker van het werk van mijn partner water gekookt, en het tweedehands fluitketeltje even tijdje vrij gegeven. We zitten inmiddels weer "in de plus" (kWh meterstand enkel tarief ferraris weer hoger dan begin december volgend jaar), dus ik hoop dat de meterboy over een paar weken niet een rolberoerte gaat krijgen van die "verdacht lage kWh meterstand". We koken inmiddels weer op het efficiënte fossiele gas, dus... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• mkleinman

mkleinman

Ik zit me nog wat te bedenken. De beide dakdoorvoeren zijn op dit moment niet geisoleerd.
Deze leiding loopt dus nu vlak langs het hout van mijn dak. De binnenkant en de buitenkant zijn inmiddels wel geisoleerd.

Gaat dit nog problemen opleveren? En dan met name wanneer het systeem in stagnatie gaat? De stagnatie temperatuur van de collector ligt op 280 graden. Kan dit een probleem worden?

Ik kan me in dat geval voorstellen dat het beter is om de gaten iets groter uit te boren en er alsnog isolatie omheen te doen?

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Niet online
>>Ik kan me in dat geval voorstellen dat het beter is om de gaten iets groter uit te boren en er alsnog isolatie omheen te doen?<<

ik heb dat wel gedaan, maar dan met wat isofer (aluzijde tegen de leiding).

• Niet online
alle zegen komt van boven....

http://www.youtube.com/watch?v=EID6J0QepaQ

• Mistraller
Zooo....weer 20 watt "sluipverbruik" opgeruimd. Ben van een radeon 9800 videokaart (actief gekoeld) naar een 9600 gegaan, passief gekoeld. Ik game nooit, en buiten het geluidsverschil merk ik niets. En de energiemeter geeft zomaar 20 watt lager aan!

Ik kreeg vandaag een mailing van Essent met een slimme thermostaat. Zo'n ding zag ik bij centerparcs ook al; de thermostaat heeft een bewegings- en lichtsensor. Daarmee kan je dus instellen dat bij een langere periode van inactiviteit en/of duisternis, de thermostaat terugschakelt. Ik vond het een slim idee, maar of ie dan ook modulerend is betwijfel ik. Het voorkomt wel dat je bij veel afwezigheid, ongewenst aan het stoken bent.

---------------

• Niet online
te slim kan best moeilijk worden, ik werd gek van de atag brain, een complete computer is het,
nu heb ik de smart, en regel het aan de ketelzijde in.

same here trouwens, in mijn 2005 mce xp heb ik een 9250se radeon,
stil en zuinig zijn ze, en in s3 sleep state onmeetbaar zuinig, nvidia`s zijn zuipschuitkaarten, tenzij je ook vol gas voor een stoplicht staan, normaal vind.

• IJsbeer
  • Niet online
maxtrash schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 15:45:
[...]

Na het posten bedacht ik me nog de volgende redenering: om een gezond binnenklimaat te creëren moet je altijd ventileren. De warmte die je daardoor verliest ben je sowieso kwijt.
Je hebt ook nog zoiets als een WTW (warmte-terug-win) ventilator. Door een warmte wisselaar wordt de koude (buiten) lucht dus eerst opgewarmt en dat wordt je huis weer ingeblazen.

• mkleinman

mkleinman

Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 22:07:
>>Ik kan me in dat geval voorstellen dat het beter is om de gaten iets groter uit te boren en er alsnog isolatie omheen te doen?<<

ik heb dat wel gedaan, maar dan met wat isofer (aluzijde tegen de leiding).
Dan hebben we nog wat te doen :)

Wat is trouwens de maximale temperatuur die je zonneboiler kan bereiken? En/of waar heb je hem op ingesteld?

Het schijnt dat boven de 60 graden er een veel grotere kans is op kalkafzetting?

• Niet online
ik heb mijn max op 98c ingesteld, hoger kan, maar dan gaat de overdruk klep sissen.
aangezien ik ook een uber-collector heb (lekker groot) is die temperatuur zo bereikt.
2 a 2,5 uur juni zon bij 20c en hij staat op max.
kalkafzetting heb ik nog niet eerder van gehoord, alles is keramisch en rvs.(geen emaille meer tegenwoordig)

leuk je grafieken, en het waarom erachter, koelkast spaarlampen en server uit,
geeft exact gelijke grafieken :
http://www.familie-kleinm...lectriciteit/verbruik.png
http://van.wijk.net/pvt/2007stroom.jpg
hier is de server nu een atom, die 9 watt verbruikt en snachts vanzelf uitgaat,
de hotfills maakten het verder af, zodat 1800Wp nu ruim dekkend is voor alle stroom.

heb je de cv ook op de boiler ? die radiator op je foto`s daar schreeuwt bijna om door de boiler te mogen stromen....

[Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 23-11-2008 20:34]

• mkleinman

mkleinman

Anoniem: 238103 schreef op zondag 23 november 2008 @ 20:20:
ik heb mijn max op 98c ingesteld, hoger kan, maar dan gaat de overdruk klep sissen.
aangezien ik ook een uber-collector heb (lekker groot) is die temperatuur zo bereikt.
2 a 2,5 uur juni zon bij 20c en hij staat op max.
kalkafzetting heb ik nog niet eerder van gehoord, alles is keramisch en rvs.(geen emaille meer tegenwoordig)

leuk je grafieken, en het waarom erachter, koelkast spaarlampen en server uit,
geeft exact gelijke grafieken :
http://www.familie-kleinm...lectriciteit/verbruik.png
http://van.wijk.net/pvt/2007stroom.jpg
hier is de server nu een atom, die 9 watt verbruikt en snachts vanzelf uitgaat,
de hotfills maakten het verder af, zodat 1800Wp nu ruim dekkend is voor alle stroom.

heb je de cv ook op de boiler ? die radiator op je foto`s daar schreeuwt bijna om door de boiler te mogen stromen....
De CV zit er nog niet op aangesloten, ik wil eerst kijken hoeveel capaciteit ik over houd in het voor- en najaar. ( februari / maart / april en september / oktober / november ).

Welke radiatoren bedoel je trouwens? Die twee nieuwe die ik in mijn voorkamer heb hangen ?! Die zouden er zeker voor in aanmerking komen. Ze hebben 40% meer capaciteit dan de oude radiator.

Mocht in die periode de boiler regelmatig boven de 53 graden zitten dan gaan we inderdaad ook de CV installatie erop aansluiten.

53 graden is trouwens de huidige retourtemperatuur van mijn CV installatie. ( ca 60 aanvoer, 53 retour ).

Ik heb alleen nog geen alomvattende set gevonden waarmee dit mogelijk is. Een 3wegklep en de CV leidingen zijn standaard. Alleen de electronica om de 3 weg klep aan te sturen? Die heb ik nog niet gevonden.

[Voor 5% gewijzigd door mkleinman op 23-11-2008 21:10]

• maxtrash
IJsbeer schreef op zondag 23 november 2008 @ 18:11:
[...]

Je hebt ook nog zoiets als een WTW (warmte-terug-win) ventilator. Door een warmte wisselaar wordt de koude (buiten) lucht dus eerst opgewarmt en dat wordt je huis weer ingeblazen.
heb ik ook maar de zuigt niet op uit de woonkamer maar uit de badkamer.
zou ik een 2e wtw-unit moeten plaatsen maar zal niet meevallen. Of een aftakking maken van de wc-beneden. Dan zijn er 4 openingen dus dan moet de motor wel op standje 2 of 3. Veel herrie (moet ik de uitgang isoleren) en wat extra electra kosten. Mmm, je brengt me wel op een idee, zal er eens over denken

• Niet online
vandaag de hele dag de cv (qsolar/ataghr107) op 21 laten staan, en dat is toch wel fors,
de ketel moduleert naar max 55c en de pomp ook naar max.
na 12 uur (8-20 uur) : (gemeten is enkel de cv installatie)
8,3m3 gas (=56kwh)
1,4kwh stroom
dat betekend dat dit op een winterdag zomaar 6,50 euro + 0,35 = zeg maar 7 euro per dag kost.
(15 ouwe guldentjes..)

• JeroenH
Ho, tot daar en niet verder.

[off-topic]
Sinds 28 jauari 2002 is de gulden geen wettig betaalmiddel meer. Er zijn nog steeds mensen die denken die dat je bijna zeven jaar later nog steeds met dezelfde factor van 2,2037 kunt terugrekenen, maar dat klopt niet! Doe er eerst even zeven jaar inflatie overheen AUB.

Stop. Met. Terugrekenen.

We leven niet meer in 2002, we leven in 2008 - bijna 2009.
[/off-topic]

• Mistraller
CanonG1 schreef op zondag 23 november 2008 @ 22:36:
[...]

[off-topic]
Sinds 28 jauari 2002 is de gulden geen wettig betaalmiddel meer. Er zijn nog steeds mensen die denken die dat je bijna zeven jaar later nog steeds met dezelfde factor van 2,2037 kunt terugrekenen, maar dat klopt niet! Doe er eerst even zeven jaar inflatie overheen AUB.

Stop. Met. Terugrekenen.

[/off-topic]
_/-\o_

Ik heb net besloten dat sneeuw niet duurzaam is. Ik constateerde zojuist 5 cm sneeuw op onze panelen! En dan ook nog bovengenoemde stookkosten...
Maar het geeft wel mooie plaatjes!

Wat ik wel aardig vind, is de lichtopbrengst van straatverlichting en auto's, die lijkt ineens stukken hoger bij sneeuw.

Disclaimer; De lamp die hier te zien is, is van het type "spaar", 11 watt, brand alleen bij schemer en duisternis want er zit een sensor in.

[Voor 3% gewijzigd door RobIII op 28-09-2012 00:27. Reden: Plaatje i.v.m. ISP verhuizing aangepast]

---------------

• TD-er
CanonG1 schreef op zondag 23 november 2008 @ 22:36:
[...]

offtopic:

Stop. Met. Terugrekenen.

offtopic:
Doen we er dan ook nog even 7 jaar aan inflatie-correctie op het loon bij?
Feit is wel dat vrijwel alle prijzen, behalve computers en electronica, sterker gestegen zijn dan het salaris, dus om nog een beetje gevoel te krijgen bij dergelijke stijgingen, kun je het nog best wel vergelijken met de guldenprijzen van eind 2001. (mits je die prijzen van toen nog weet te herinneren, of om wat voor reden dan ook de verhouding tot je salaris)
Dat is toevallig namelijk ook ongeveer het punt waarop de energie- en brandstofprijzen ineens flink zijn gaan stijgen. (en dus ook een hoop andere goederen)
Toevallig moest ik laatst ook nog even denken aan de Euro95-prijs van het moment dat de Euro ingevoerd werd. Dat was rond de 1 euro/liter. Ik kon er niets aan doen, maar dacht toch even "gaat goed met die prijzen, nog even en we zijn weer op de oude-gulden-prijs"

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-05 13:05
maxtrash schreef op zondag 23 november 2008 @ 21:14:
[...]

heb ik ook maar de zuigt niet op uit de woonkamer maar uit de badkamer.
zou ik een 2e wtw-unit moeten plaatsen maar zal niet meevallen. Of een aftakking maken van de wc-beneden. Dan zijn er 4 openingen dus dan moet de motor wel op standje 2 of 3. Veel herrie (moet ik de uitgang isoleren) en wat extra electra kosten. Mmm, je brengt me wel op een idee, zal er eens over denken
Een WTW hoort ook geen lucht uit de woonkamer te zuigen. Een WTW blaast in de woonkamer/slaapkamer in en zuigt af via het toilet en badkamer. Zo creeer je een circuit.

• mkleinman

mkleinman

Interessant filmpje op Youtube. http://www.youtube.com/watch?v=Z322o2X8upY . Filmpje over hoe ze dubbelwandige vacuumbuizen maken.

En deze is ook leuk http://www.youtube.com/watch?v=AVIlFpgR6LY&NR=1

*SIS*

[Voor 23% gewijzigd door mkleinman op 24-11-2008 07:15]

• QuestionMarc
flitspaal.nl schreef op maandag 24 november 2008 @ 07:09:
Interessant filmpje op Youtube. http://www.youtube.com/watch?v=Z322o2X8upY . Filmpje over hoe ze dubbelwandige vacuumbuizen maken.

En deze is ook leuk http://www.youtube.com/watch?v=AVIlFpgR6LY&NR=1

*SIS*
Wat is nu eigenlijk het voordeel van vacuumbuizen t.o.v. vlakke plaat systemen met een vulling van bijv Glycol zoals Nefit gebruikt? Beide systemen doen het nl bij diffuus licht, en bij vrieskou.

• mkleinman

mkleinman

QuestionMarc schreef op maandag 24 november 2008 @ 07:46:
[...]

Wat is nu eigenlijk het voordeel van vacuumbuizen t.o.v. vlakke plaat systemen met een vulling van bijv Glycol zoals Nefit gebruikt? Beide systemen doen het nl bij diffuus licht, en bij vrieskou.
De vulling van het systeem heeft er niets mee te maken ( voor zover ik heb begrepen ). Vacuumbuizen leveren meer energie op dan vlakke plaat collectoren. Volgens mij is belangrijker of een systeem een terugloop tank heeft ( vrieskou ) of niet.

Wanneer een tank een teruglooptank heeft hoef je er geen glycol in te doen. Mijn systeem heeft geen teruglooptank. Ik moet er dus wel glycol in doen.

Voor zover ik weer is het verschil in warmteoverdracht van deze twee vloeistoffen verwaarloosbaar?

Wat veel belangrijker is is de effectiviteit van de verschillende collectoren.

Bijvoorbeeld ( uitgaande van effectief collector oppervlak ) :

Vlakkeplaat : Remeha Zenta 2,75m2 levert 3,3GJ op = 1,2GJ/m2
Vacuumbuizen : SunSystems 24 buizen ( 1,93 m2 ) levert 4,2 GJ op = 2,17GJ/m2

Beide getest volgens NEN-12975 .

Vacuumbuizen zijn dus gewoon effectiever in het opvangen van licht dan dat een vlakkeplaat collector dit doet.

• IJsbeer
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op maandag 24 november 2008 @ 08:36:
[...]

Wat veel belangrijker is is de effectiviteit van de verschillende collectoren.

Bijvoorbeeld ( uitgaande van effectief collector oppervlak ) :

Vlakkeplaat : Remeha Zenta 2,75m2 levert 3,3GJ op = 1,2GJ/m2
Vacuumbuizen : SunSystems 24 buizen ( 1,93 m2 ) levert 4,2 GJ op = 2,17GJ/m2

Beide getest volgens NEN-12975 .

Vacuumbuizen zijn dus gewoon effectiever in het opvangen van licht dan dat een vlakkeplaat collector dit doet.
Die cijfers zijn berekend over het hele jaar door. Naar de verhalen gaan lijkt het erop dat vacuumbuizen meer opbrengst hebben met 'diffuus' licht en dus beter presteren in de situaties als je het nodig hebt (buiten de zomer om). MAAR dat is alleen maar 'napraat' wat ik her en der gelezen heb, geen idee of het echt zo is!

Anoniem: 165002

Na de UK http://www.renewableenerg...al/news/081020_UKFiT.html
gaat ook Frankrijk aan de feed-in. http://www.duurzameenergiethuis.nl/?p=1083

Heeft iemand een idee hoe die feed-in regelingen van hen geregeld zijn (bijv: via staatsbegroting of via electriciteits prijs) (NL vs DE ))

Kan tot nu toe niet zo snel vinden hoe ze dit regelen.

• mkleinman

mkleinman

IJsbeer schreef op maandag 24 november 2008 @ 09:45:
[...]

Die cijfers zijn berekend over het hele jaar door. Naar de verhalen gaan lijkt het erop dat vacuumbuizen meer opbrengst hebben met 'diffuus' licht en dus beter presteren in de situaties als je het nodig hebt (buiten de zomer om). MAAR dat is alleen maar 'napraat' wat ik her en der gelezen heb, geen idee of het echt zo is!
Daar heb ik geen antwoord op. Vergelijken wordt voor mij ook lastig :) aangezien ik alleen vacuumbuizen op m'n dak heb :)

Update : Glycol is binnen! Vandaag wordt het systeem gevuld en op druk gebracht.Binnen kunnen we nu alles controleren op lekkage e.d.

Hopelijk kunnen we ook het dak op. Daar ligt nu nog sneeuw op en dan mag de aannemer het dak niet op.

[Voor 17% gewijzigd door mkleinman op 24-11-2008 12:17]

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:02
even een kick voor Al's movie:

vanavond SBS6 , om 20.30u " an inconvenient truth"

KLIK

het bier wordt al gekoeld middels A-klasse koeling, en duurzaam geoogste zonne-energie (oke... een mager laagstaand winterzonnetje), dus ik ben er klaar voor!!
:+

[Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 24-11-2008 15:42]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• mkleinman

mkleinman

YES YES YES!

De zonneboiler is in productie :D

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op maandag 24 november 2008 @ 15:53:
YES YES YES!

De zonneboiler is in productie :D
Congratuliere!! en nu zit je er dus warmpjes bij!! :+

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Geluk bij een ongeluk? Onze dakkapel lekt (miniem) merkten we van het weekend (het is al zo'n slecht afgewerkt ding, niet door ons geplaatst mind you..grrr, haat slechte afwerking)

Als er iemand naar komt kijken meteen maar even vragen of het dak van het kreng wel een zooitje zonnepanelen aankan..anders ga ik maar energie opwekken met een crosstrainer of fietsje :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• mkleinman

mkleinman

NielsTn schreef op maandag 24 november 2008 @ 16:12:

[...]

Congratuliere!! en nu zit je er dus warmpjes bij!! :+
Nog niet :) De temperatuur in de boiler is op dit moment maar liefst... JAJA.. 16!!!! graden :). Nog niet echt om over naar huis te schrijven ;) ( Dat is althans als ik het display goed aflees ;) )

[Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 24-11-2008 17:53]

• FicoF
flitspaal.nl schreef op maandag 24 november 2008 @ 17:49:
[...]

Nog niet :) De temperatuur in de boiler is op dit moment maar liefst... JAJA.. 16!!!! graden :). Nog niet echt om over naar huis te schrijven ;) ( Dat is althans als ik het display goed aflees ;) )
Je gebruikt de zonneboiler ook voor de CV? Ben wel benieuwd hoe je dat hebt aangesloten, op vloerverwarming nee ik aan?

• mkleinman

mkleinman

FicoF schreef op maandag 24 november 2008 @ 18:05:
[...]

Je gebruikt de zonneboiler ook voor de CV? Ben wel benieuwd hoe je dat hebt aangesloten, op vloerverwarming nee ik aan?
Ik heb de zonneboiler nog niet op de CV installatie aangesloten. Ik gebruik hem ( nog ) alleen voor warm water. Ik wil in het voor- en najaar kijken hoeveel warmte ik over houd in de boiler. Als dat genoeg is dan sluit ik hem aan op mijn CV installatie.

Ik heb geen vloerverwarming trouwens. Ik heb mijn CV installatie teruggeregeld naar 55-60 graden aanvoer. De retourleiding is dan 52/53 graden.

• JeroenH
Een zonneboiler kun je behalve kopen natuurlijk ook winnen: http://www.haaldewarmteinhuis.nl :)

• mkleinman

mkleinman

CanonG1 schreef op maandag 24 november 2008 @ 19:43:
Een zonneboiler kun je behalve kopen natuurlijk ook winnen: http://www.haaldewarmteinhuis.nl :)
JAAAAAAAAAa! Daar ga ik aan mee doen :D Een tweede zonneboiler op mijn dak _/-\o_

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op maandag 24 november 2008 @ 20:13:
JAAAAAAAAAa! Daar ga ik aan mee doen :D Een tweede zonneboiler op mijn dak _/-\o_
Het mooie is, als je wint krijg je de zonneboiler 'installatieklaar' geleverd, je moet hem dus nog laten plaatsen. Dus mocht jij winnen, bel ff 06-CanonG1 en dan spreken we een zacht prijsje af :p

• QuestionMarc
Vandaag is er hier ook weer een bedrijfje langsgeweest om een offerte te maken voor een Nefit 2-110 zonneboiler. Ik ben benieuwd. Het vorige bedrijf had er volgens mij geen trek in want die kwamen met een offerte voor een Agpo systeem met terugloop, 1 collector en 100 liter boiler voor meer dan 5000 (!) euro 8)7
Ik erger me trouwens dood aan het feit dat veel bedrijven niet eens reageren op een offerteverzoek, maar dat zal wel bij het vak 'bouwvakker' horen ofzo...

• IJsbeer
  • Niet online
Ja, bizar he. Of nog raarder, hier een installateur langsgeweest om te kijken voor plaatsing zonneboiler. Kreeg niet de kans om vragen te stellen en met een kwartier stond hij weer buiten. Offerte zou ik afgelopen week krijgen. Kan er met de kop niet bij waarom hij dan wel de moeite heeft genomen om langs te komen...

• Niet online
sms 2020 naar g1 zonneboiler-spotten (niet in hele guldens) en je weet zo wat de collector kost en kan....
prrrrt, zonneboiler hier vandaag toch nog een redelijke 38c (200liter)

• JeroenH
QuestionMarc schreef op maandag 24 november 2008 @ 20:43:
Ik erger me trouwens dood aan het feit dat veel bedrijven niet eens reageren op een offerteverzoek, maar dat zal wel bij het vak 'bouwvakker' horen ofzo...
Hetzelfde had ik tweeëneenhalf jaar geleden met het opvragen van offertes voor onze zonnestroominstallaties. Van één derde van alle bedrijven die mailde kwam simpelweg helemaal geen antwoord (bij nog eens één derde duurde het antwoord meer dan een week en slechts één derde mailde binnen twee dagen terug). Waarom heb je dan een knopje 'contact' op je website vraag ik me af....

• mkleinman

mkleinman

Ook ik heb vergelijkbare verhalen. Zoals ik ook al op m'n "blog" meldde. Alle bedrijven die hier langs kwamen ( op 1 na ) was van het type "meep meep zoef!" binnen, boven.. buiten.

Alleen De Reus nam de tijd. Hij wilde wel een kop koffie om eventueel vragen te beantwoorden.

En er zijn bedrijven die niet eens de moeite hebben genomen om te reageren.

• QuestionMarc
Anoniem: 238103 schreef op maandag 24 november 2008 @ 20:54:
sms 2020 naar g1 zonneboiler-spotten (niet in hele guldens) en je weet zo wat de collector kost en kan....
prrrrt, zonneboiler hier vandaag toch nog een redelijke 38c (200liter)
Wat heb jij voor zonneboiler? Vlakkeplaat of vacuumbuizen?

• Niet online
een qsolar sc200 met 5m2 vlakke plaat collector
http://van.wijk.net/pvt/1.jpg
http://van.wijk.net/pvt/was.jpg
(and extremely happy with it)

[Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 24-11-2008 21:26]

• FicoF
flitspaal.nl schreef op maandag 24 november 2008 @ 19:29:
[...]

Ik heb de zonneboiler nog niet op de CV installatie aangesloten. Ik gebruik hem ( nog ) alleen voor warm water. Ik wil in het voor- en najaar kijken hoeveel warmte ik over houd in de boiler. Als dat genoeg is dan sluit ik hem aan op mijn CV installatie.

Ik heb geen vloerverwarming trouwens. Ik heb mijn CV installatie teruggeregeld naar 55-60 graden aanvoer. De retourleiding is dan 52/53 graden.
Hoe wil je dat precies gaan doen? Ik neem aan dat je de zonneboiler nu als voorverwarmer gebruikt voor tapwater. Dat water in die boiler ga je neem ik aan niet gebruiken voor de cv.

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op maandag 24 november 2008 @ 21:19:
Ook ik heb vergelijkbare verhalen. Zoals ik ook al op m'n "blog" meldde. Alle bedrijven die hier langs kwamen ( op 1 na ) was van het type "meep meep zoef!" binnen, boven.. buiten.

Alleen De Reus nam de tijd. Hij wilde wel een kop koffie om eventueel vragen te beantwoorden.

En er zijn bedrijven die niet eens de moeite hebben genomen om te reageren.
Hmmm laten we hopen dat een financiele crisis wat zuiverend zal werken op dat soort
hardleerse installatiebedrijven :+
Ken hier ook een firma... en notabene ook nog een 'publieksprijs' gewonnen vanwege duurzaamheid, maar een fatsoenlijke offerte uitbrengen : HOH maar!! :o

• Niet online
de cv wil je juist wel op de zonneboiler, daar zit je winst,
vooral bij een hottop boiler.
de cv in het midden, de collector onderin.(douchen via bovenin)
de delta regeling laat via een 3 weg klep de cv alleen door de boiler als het nut heeft,
en dat heeft het, in lente en herfst, als het vat 60c is, en de zon schijnt.

http://van.wijk.net/pvt/combisolar.jpg

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 24-11-2008 23:16]

• Mistraller
Vandaag is er hier ook weer een bedrijfje langsgeweest om een offerte te maken voor een Nefit 2-110 zonneboiler. Ik ben benieuwd. Het vorige bedrijf had er volgens mij geen trek in want die kwamen met een offerte voor een Agpo systeem met terugloop, 1 collector en 100 liter boiler voor meer dan 5000 (!) euro 8)7
Ik ben ook wel benieuwd wat je voor prijs doorgespeeld krijgt. Ben er inmiddels achter dat de gemiddelde installateur gewoon adviesprijs rekent, maar als je de zonneboiler zelf koopt, kan je dikke winst boeken. Je moet dan alleen nog een installateur zoeken die hem wil plaatsen zonder dat je de aanschaf bij die persoon hebt geplaatst. (En je kan evt dingen zelf doen, als je zelf het dak op durft dan kan je dat erg veel geld schelen omdat de installateur vanwege arbo een steiger moet plaatsen. )
Wij kregen een offerte van 3500 levering+installatie. Dat was zonder het opnieuw afwerken van betimmeringen.
In mijn huidige plan zal de installatie straks op ca 2200 uitkomen.

Bedragen ex subsidies (van 880 euro)

Voor 1300 euro wil ik best wel eventjes een paar zaterdagen uittrekken, zo makkelijk verdien ik ze niet normaliter.

@CanonG1, je mag wel mee installeren straks als je zin hebt....maar ik betaal slechts broodjes en koffie, en een biertje na afloop ;)

---------------

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Anoniem: 165002 schreef op maandag 24 november 2008 @ 10:22:
Na de UK http://www.renewableenerg...al/news/081020_UKFiT.html
gaat ook Frankrijk aan de feed-in. http://www.duurzameenergiethuis.nl/?p=1083

Heeft iemand een idee hoe die feed-in regelingen van hen geregeld zijn (bijv: via staatsbegroting of via electriciteits prijs) (NL vs DE ))

Kan tot nu toe niet zo snel vinden hoe ze dit regelen.
Frankrijk heeft al een gezonde feed-in regeling sinds de zomer van 2006. Ze maken hem alleen nog aantrekkelijker dan hij al was, al is het vnl. voor bedrijven.

Hier zou de hele zooi in moeten staan, maar ik ben er ook nog niet achter hoe precies de feed-in wordt uitbetaald. Volgens mij moet EDF dat schokken, maar hoe het dan precies is geregeld, weet ik ook nog niet. Ook niet hoe dat in UK er aan toe gaat.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Niet online
In mijn huidige plan zal de installatie straks op ca 2200 uitkomen.
yep, 2116 hier,-- zonder subsidie, en doe het zelf.
en na 1,5 jaar al 1500m3 minder op de rekening.(oftewel 1050 eurootjes)

de rekening liegt niet, kijk maar :
http://van.wijk.net/pvt/gceric.jpg

de installateurs en de overheid wel,
waarom zouden ze het ook adviseren ?
wc eend adviseert toch ook wc eend ?

[Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 25-11-2008 07:41]

• mkleinman

mkleinman

CanonG1 schreef op donderdag 20 november 2008 @ 00:55:

[afbeelding]

Ik denk dat er niet heel meer is wat we op dit gebied aan besparing kunnen doen. Een wat meer gedetailleerde analyse op mijn website.
Ik heb een soortgelijke grafiek gemaakt. Die zal ik vanavond posten.

Mijn grootste hap in het verbruik is kleding verzorging. ( wasmachine, droger, strijkbout ). bijna 29% van het totaal.

Goede tweede is de afdeling koeling ( 21.3% )

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-06 09:02

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ja, erg he, zelfde ervaring hier. Alleen hun eigen spul installeren ze. Ik heb denk ik een 14-15 installateurs gemaild/gebeld heb om een sunsystems te installeren. Op mail 2 reacties gehad, waarvan er 1 eerlijk was en wegens marges, alleen bestaande systemen levert, en de anderen hadden geen zin denk ik of meteen hun eigen systemen aanprijzen als zijnde de beste. Toppunt een offerte van een atagsysteem, excl. ketel, 7000 euro, maar dat was wel incl installatie 8)7

Beste kun je eoa ZZP'er zoeken die installeert. Na lang rondkijken heb ik er 3 gevonden die bereid zijn een sunsystems installatie te installeren

• mkleinman

mkleinman

sander817 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 09:44:
[...]

ja, erg he, zelfde ervaring hier. Alleen hun eigen spul installeren ze. Ik heb denk ik een 14-15 installateurs gemaild/gebeld heb om een sunsystems te installeren. Op mail 2 reacties gehad, waarvan er 1 eerlijk was en wegens marges, alleen bestaande systemen levert, en de anderen hadden geen zin denk ik of meteen hun eigen systemen aanprijzen als zijnde de beste. Toppunt een offerte van een atagsysteem, excl. ketel, 7000 euro, maar dat was wel incl installatie 8)7

Beste kun je eoa ZZP'er zoeken die installeert. Na lang rondkijken heb ik er 3 gevonden die bereid zijn een sunsystems installatie te installeren
Ik weet niet waar je woont? Maar kan je niet via SunSystems een installateur vinden?

En als je in de omgeving van Lelystad woont kan De Reus Flevoland hem installeren. Die heeft mijn installatie ook gedaan. Zie foto's in dit topic.

Mijn installatie draait inmiddels sinds gistermiddag 15:30

Edit : Ik zie net dat je in de buurt van Gennip woont :) Dat ligt niet echt naast de deur vergeleken met Lelystad :X

[Voor 5% gewijzigd door mkleinman op 25-11-2008 10:02]

• IJsbeer
  • Niet online
sander817 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 09:44:

Grappig, zelfde ervaring hierzo. Tot nu toe 1 ZZP-er gesproken, maar die is tot nu toe wel het grondigst geweest. Wacht nog op de offertes.... :(

• sander817

sander817

flitspaal.nl schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 10:01:
[...]

Ik weet niet waar je woont? Maar kan je niet via SunSystems een installateur vinden?

Edit : Ik zie net dat je in de buurt van Gennip woont :) Dat ligt niet echt naast de deur vergeleken met Lelystad :X
nee, anders was ik allang wezen kijken :) . Sunsystems heeft hier geen installateurs, daar moet ik zelf voor zorgen. De Reus doet alleen in flevoland, begrijpelijk

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
CanonG1 schreef op maandag 24 november 2008 @ 20:28:
[...]

Het mooie is, als je wint krijg je de zonneboiler 'installatieklaar' geleverd, je moet hem dus nog laten plaatsen. Dus mocht jij winnen, bel ff 06-CanonG1 en dan spreken we een zacht prijsje af :p
Ik heb meegedaan, maar als je wint wat heb je eraan :9
Ik zou gelijk een nieuwe cv-ketel erbij moeten bestellen en dan zit je waarschijnlijk vast aan Nefit en moet je ook nog een Solarthermostaat erbij kopen.
Nee, gister wel even rondgekeken op de site, maar mocht ik aan een zonneboiler gaan is dat vast geen Nefit ;)

• IJsbeer
  • Niet online
hjs schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 10:30:
[...]
Nee, gister wel even rondgekeken op de site, maar mocht ik aan een zonneboiler gaan is dat vast geen Nefit ;)
Vanwaar deze anti-Nefit reclame?

• Joba
  • Laatst online: 10:44
flitspaal.nl schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 10:01:
[...]

Mijn installatie draait inmiddels sinds gistermiddag 15:30
@Flitspaal

Ik ga ook voor een sunsystem systeem, offerte is binnen en subsidie-aanvraag op de bus.

Weet jij inmiddels hoe het systeem met overtollige hitte in de zomer (nu niet echt voor te stellen) om gaat? Ik hoorde iets over lozen op het riool. Dat wil ik eigenlijk niet. Gaat de pomp dan uit ? En wat gebeurt er dan met de vaccuumbuizen?

Ander punt is dat ik sunsystems (Johan) steeds hoor spreken over bijstoken met de cv met de bovenste spiraal. Op je foto's zie ik dat je de CV als naverwarmer ipv bijstook gebruikt. Heb je bijstoken overwogen?
In ons geval, en wellicht later in jouw geval, kan je dan dus de bovenste spiraal gebruiken voor het CV-water (retourleiding) en dan weer naverwarmen door de ketel?

Wij zijn zeer druk geweest in ons nieuwe huis, waar we nu al weer twee weekjes wonen *O*
- offertes zonneboiler + subsidieaanvraag
- pompregeling voor vloerverwarmingspompen, alleen aan bij warme aanvoer
- Bergkachel + rookkanaal. Wordt nu uitgezocht of we een vergunning nodig hebben voor het rookkanaal :O :|
- tig spaarlampen
- Energycontrol 3000 (Conrad) in bestelling, ben erg benieuwd of dit wat is
- Had een nieuwe router nodig: gigabit, wireless-N en vooral zuinig, uiteindelijk Edimax gevonden, maar 5 watt verbruik! (vergelijkbare routers hebben al snel 12 watt).
- Sluipverbruikers achter stekkerblokken

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• mkleinman

mkleinman

Joba schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 11:42:
[...]

@Flitspaal

Weet jij inmiddels hoe het systeem met overtollige hitte in de zomer (nu niet echt voor te stellen) om gaat? Ik hoorde iets over lozen op het riool. Dat wil ik eigenlijk niet. Gaat de pomp dan uit ? En wat gebeurt er dan met de vaccuumbuizen?
De pomp gaat inderdaad uit bij een bepaalde temperatuur. In dat geval gaat het systeem in stagnatie. Een gedeelte van je vloeistof in je systeem verdampt. Deze druk wordt opgevangen door het expansievat.
Zodra er weer warmte "bij" kan in je boiler dan begint het systeem weer te pompen.

Er wordt dus geen heet water in het riool oid gedumpt.
Ander punt is dat ik sunsystems (Johan) steeds hoor spreken over bijstoken met de cv met de bovenste spiraal. Op je foto's zie ik dat je de CV als naverwarmer ipv bijstook gebruikt. Heb je bijstoken overwogen?
In ons geval, en wellicht later in jouw geval, kan je dan dus de bovenste spiraal gebruiken voor het CV-water (retourleiding) en dan weer naverwarmen door de ketel?
Dat ben ik nu aan het uitzoeken. Toevallig net een mailtje naar Remeha gestuurd om te vragen of dit mogelijk is. In mijn ogen zijn twee sensoren en 1 driewegklep voldoende.

Ik kijk de komende maanden eerst aan. Als blijkt dat het systeem een warmteoverschot heeft dan ga ik ook het CV gedeelte op de bovenste warmtewisselaar aansluiten.

• sander817

sander817

welke hotfills heb je nu? was+afwas machies? en waar heb je die gehaalt?

• mkleinman

mkleinman

sander817 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 13:27:
welke hotfills heb je nu? was+afwas machies? en waar heb je die gehaalt?
Ik gebruik nog geen. Ik doe mee met Mistraller voor een inkoopaktie van MS1002 DUCOSHOP hotfill voor de wasmachine.

En de vaatwasser kan ik rechtstreeks aansluiten op heet water. Het kraantje zit er al. Ik moet hem nog even omhangen.

• QuestionMarc
flitspaal.nl schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 13:41:
[...]

Ik gebruik nog geen. Ik doe mee met Mistraller voor een inkoopaktie van MS1002 DUCOSHOP hotfill voor de wasmachine.

En de vaatwasser kan ik rechtstreeks aansluiten op heet water. Het kraantje zit er al. Ik moet hem nog even omhangen.
Vaatwasser op heet water is volgens mij niet echt aan te raden, tenzij je alles goed voorspoelt. Dit ivm aankoeken van mn zetmeel op het servies. Iemand ervaring hiermee?

• IJsbeer
  • Niet online
QuestionMarc schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 14:51:
[...]

Vaatwasser op heet water is volgens mij niet echt aan te raden, tenzij je alles goed voorspoelt. Dit ivm aankoeken van mn zetmeel op het servies. Iemand ervaring hiermee?
Dat zou betekenen dat een wasprogramma zonder voorwas dit probleem ook zou hebben.... Daar is mij niets van bekend! Volgens mij eenzelfde verhaal als de eiwitten met wassen,
Stukje van Mileucentraal:
# Enzymen worden toegevoegd om zetmeel en eiwitten grondig te verwijderen. Enzymen zijn eiwitten en brengen geen milieurisico's met zich mee. De meeste enzymen zijn werkzaam van 30°C tot 60°C.
http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Afwasmiddelen

(hebben we gelijk antwoord op het eiwitten probleem!)

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
IJsbeer schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 10:33:
[...]

Vanwaar deze anti-Nefit reclame?
Eh, nou omdat wat ik zag op de site qua producten mij niet beviel ;)

De cv ketels hebben blijkbaar een warmwater resevoir in de ketel waardoor je nog een extra ding moet aanschaffen om die uit te schakelen. Ik hou niet van die voorraad vaten in cv ketels.
En een 300 liter zonneboiler systeem vond ik toch vrij prijzig (zonder subsidie) een vanaf prijs van boven de 4500 euro.

Anoniem: 221003

hjs schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 15:16:
[...]
De cv ketels hebben blijkbaar een warmwater resevoir in de ketel waardoor je nog een extra ding moet aanschaffen om die uit te schakelen. Ik hou niet van die voorraad vaten in cv ketels.
Dat is inderdaad een nadeel; ook in onze Remeha Quinta zit zo'n boilertje.
De interval wanneer de ketel het 1-liter boilertje op temperatuur moet brengen staat bij ons al op de maximale waarde (10 uur, default is 2 uur). Uitzetten kan niet, alleen in het "vakantieprogramma" is het opwarmen van het boilertje uitgeschakeld. Onze thermostaat staat dus van mei t/m september op de vakantiestand. :*)
Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee