Daarbij zal een hoop energie (warmte) langs de fluitketel gaan. De warmteoverdracht van de vlam naar het water moet ook nog "via" de metalen ketel zelf. In de waterkoker wordt de energie direct aan het water overgedragen en wordt er minder "lucht" verwarmd rond de waterkoker. Daarbij nog dat je bij een waterkoker wellicht meer afgepaste hoeveelheden kunt opwarmen...dan kom ik iig tot de conclusie dat energetisch de waterkoker efficienter is...maar of dat ook nog opgaat wanneer rendementen voor het opwekken van electriciteit en transport worden meegenomen.....llevering schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 12:04:
[...]
In de tijd dat ik bij Greenchoice werkte, hadden we een klant met deze vraag. Een collega van de klantenservice had 1,5 A4tje vol aan berekeningen en theorieën opgeschreven. Sorry dat ik het meeste vergeten ben, maar zijn eindconclusie was dat de waterkoker (waarschijnlijk) het meest efficiënt was. Theoretisch is gas het meest efficiënt, maar omdat je dan niet helemaal precies kan bepalen wanneer het water kookt (tenminste je merkt het later op als de sensor in de waterkoker) of er niet naast blijft staan, blijft het gas (iets) langer openstaan dan noodzakelijk. De waterkoker slaat direct zodra het water 100c graden bereikt af en wint daardoor in de praktijk.
Ben benieuwd of er echt iemand gaat meten.
reserveringshouder Tesla Model 3