Ubuntu heeft mij vandaag weer eens verbaasd. Matroska bestanden (.mkv's) worden keurig multithreaded afgespeeld in totem. Geweldig
Welke codec was het, H264? Zou wel een hele verbetering zijnknakworst schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 23:04:
Ubuntu heeft mij vandaag weer eens verbaasd. Matroska bestanden (.mkv's) worden keurig multithreaded afgespeeld in totem. Geweldig
h264 doen Totem, VLC en MPlayer bij mij allemaal multithreaded, want anders trekt ie 1080p helemaal niet.MALEADt schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 09:26:
Welke codec was het, H264? Zou wel een hele verbetering zijn
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Dan lijkt jouw laatste commando vast te lopen/te blijven hangen. Bij welke commando's gebeurt dat meestal? En kun je het oplossen met Ctrl-C (de normale manier om een commando te killen)?MsG schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 00:59:
Ik heb vaak als ik iets met de terminal doe, dat hij soms leeg is na een actie.
Zo deed ik bijv:
sudo apt-get install assaultcube
Wat het resultaat gaf:
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
Package assaultcube is not available, but is referred to by another package.
This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or
is only available from another source
E: Package assaultcube has no installation candidate
Daarna krijg ik niet zoals gewoonlijk meer "mathijs@mathijs-desktop:~$" te zien bij een volgende regel. Ook kan ik niks intypen. Hierdoor moet ik heel vaak een nieuwe terminal venster of tab openen, waardoor mijn sudo sessie weer wordt vergeten. Wat is de normale manier om een bestaand terminalvenster weer te kunnen gebruiken?
Uitgezocht moet dan worden waarom er zo vaak iets vastloopt, want dat is zeker niet normaal.
en anders ctrl+z, gevolgd door bg (of kill -9 %1
). Niet alle programma's reageren op ctrl+c, zelfs ctrl+/ werkt niet altijd
Het gebeurt super vaak. Ook heb ik dat als ik een programma open via de terminal, bijv. gparted. en ik gparted sluit via het venster, dan blijft mijn console in gparted-mode en dus onbruikbaar, waardoor ik weer een nieuwe consoletab moet gebruiken en weer mijn sessie wordt vergeten
. Daarom gaf ik laatst zo af op aldoor dat wachtwoord invullen
. Maar sinds ik emerald heb geswitcht terug voor metacity, gaat het allemaal een stuk sneller en is het ook wat werkbaarder. Intrepid nu helemaal goed draaiend.
Ow ja nog iets: Mijn "/" partitie is bijna vol
heb van de 12 gb nog 2 ofzo over. Hoe kan ik duidelijk zien wat het euvel is? De games worden geinstalleerd altijd in /usr/ toch? Nou /usr was echt maar iets van 2GB, dus dat kan het niet zijn. Iemand ideeën?
Ow ja nog iets: Mijn "/" partitie is bijna vol

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Bij VLC gaat het bij mij over 1 core, 1080p is vervolgens meer een diashow aan het worden. Totem deed het bij mij dan helemaal slecht, totdat ik gisteren dubbelklikte op een bestand, en alles het tot mijn verbazing vlekkeloos deed. Ik dacht dat je altijd met AVCcoded moest prutsen, maar dat hoeft dus niet meer.gertvdijk schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 12:21:
[...]
h264 doen Totem, VLC en MPlayer bij mij allemaal multithreaded, want anders trekt ie 1080p helemaal niet.
Met du kan je de disk usage controleren. Pak eerst even de man page erbij, want een max-depth instellen is wel handigMsG schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 13:16:
Het gebeurt super vaak. Ook heb ik dat als ik een programma open via de terminal, bijv. gparted. en ik gparted sluit via het venster, dan blijft mijn console in gparted-mode en dus onbruikbaar, waardoor ik weer een nieuwe consoletab moet gebruiken en weer mijn sessie wordt vergeten. Daarom gaf ik laatst zo af op aldoor dat wachtwoord invullen
. Maar sinds ik emerald heb geswitcht terug voor metacity, gaat het allemaal een stuk sneller en is het ook wat werkbaarder. Intrepid nu helemaal goed draaiend.
Ow ja nog iets: Mijn "/" partitie is bijna volheb van de 12 gb nog 2 ofzo over. Hoe kan ik duidelijk zien wat het euvel is? De games worden geinstalleerd altijd in /usr/ toch? Nou /usr was echt maar iets van 2GB, dus dat kan het niet zijn. Iemand ideeën?
Ja je hebt gelijk. Het gaat inderdaad over 1 core. Verbaast me wel hoeveel sneller 1 core van mijn T9300 is t.o.v. mijn Athlon 64knakworst schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 13:23:
Bij VLC gaat het bij mij over 1 core, 1080p is vervolgens meer een diashow aan het worden. Totem deed het bij mij dan helemaal slecht, totdat ik gisteren dubbelklikte op een bestand, en alles het tot mijn verbazing vlekkeloos deed. Ik dacht dat je altijd met AVCcoded moest prutsen, maar dat hoeft dus niet meer.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
In accessories zit een grafische disk usage tool, die laat in een taartdiagram zien wat je schijfruimte in beslag neemt..
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Hoe heet dat ding dan? Ik gebruik nu meestal zoiets:Demoniac schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 14:15:
In accessories zit een grafische disk usage tool, die laat in een taartdiagram zien wat je schijfruimte in beslag neemt..
du -hsx * |grep [0-9][MG]
oftewel alles groter dan een paar KB, human readable, op dezelfde partitie. Als dat nog teveel oplevert alleen [0-9]G (gigabytes) of [0-9][0-9]M (>99MB)
Waarschuwing: doe dit niet op je root, dat duurt 'eventjes'
Oh ja, begin eens met apt-get clean. Intrepid zal wel aardig wat pakketjes hebben geupdate, en die downloads laat hij fijn rondslingeren
[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 20-10-2008 14:40 ]
Verwijderd
Applications > Accessories > Disk Usage Analyzer.
Dat is toch wel een stuk overzichtelijker dan du.
Ik heb dat taart dingetje gebruikt, maar die vond ik wel erg onduidelijk en gaf bovendien waarden aan die ver boven de gehele schijfgrootte uit gaan
, ik post wel even een plaatje straks.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Hardlinks issues?MsG schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 16:13:
Ik heb dat taart dingetje gebruikt, maar die vond ik wel erg onduidelijk en gaf bovendien waarden aan die ver boven de gehele schijfgrootte uit gaan, ik post wel even een plaatje straks.
edit: hardlink sizes staat erbij
Bedoel je niet gewoon dat je over het hoofd ziet dat er recursief wordt geteld? DU op /usr is alles incl subdirs van /usr.
[ Voor 20% gewijzigd door gertvdijk op 20-10-2008 16:32 ]
Om hier wat dieper op in te gaan, dat is ook deels de 'schuld' van Gnome zelf. C gebruiken voor userspace software is IMO achterhaald. Het is leuk voor de kernel en een enkele high-performance library, maar voor de andere 99% werkt C++ veel fijner en net zo snel. Vooral in GUI-code, dan krijg je zulke code voor GTK:Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 04:59:
Ik heb liever de features van KDE, maar in een cleane GUI van Gnome. Ik heb het idee dat er bij Gnome meer GUI-designers en usability-experts zitten, terwijl er een gebrek aan programmeurs is, en bij KDE meer programmeurs die features aan het pompen zijn, maar een gebrek aan visie op GUI-gebied hebben.
C:
1
2
| gtk_container_border_width (GTK_CONTAINER (window), 10); gtk_widget_show (button); |
In C++ code zou dat bijv. zo gaan:
C++:
1
2
| window.setBorderWidth(10); button.show(); |
Vergelijk de code van een (modern, op Qt4-gebaseerd) KDE-programma maar eens met die van een Gnome-programma. De eerste is over het algemeen veel leesbaarder, dankzij C++ references, classes en inheritance. In C krijg je dan code zoals hierboven, gemixt met pointers en code om classes te simuleren. Het is dan veel aantrekkelijker om bij te dragen aan het KDE-programma
Als er dan nog een goede reden voor was, maar C++ is intuïtiever, mooier, compatible met C-libraries, ongeveer even snel (zeker in vergelijking met C#, Java of Python) en GCC kan er prima mee overweg...
Einde rant. Ik heb niets tegen Gnome: ik gebruik het graag en het werkt best lekker (zolang je geen advanced features wilt instellen...). Als programmeur vind ik het echter zo jammer dat ze maar blijven vasthouden aan C-code, terwijl KDE/Qt heeft laten zien dat het ook anders kan
Verwijderd
Dit is wel een leuk project dan: http://live.gnome.org/Vala C++ maar dan op de manier van GObject. De high-level programmeer-taal van Gnome was natuurlijk altijd C#, maar dat werkt niet native. Vala wordt bij compilatie omgezet in C code. Er moet ook nog een compiler komen die er direct machine-code van maakt.JanDM schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 16:32:
Einde rant. Ik heb niets tegen Gnome: ik gebruik het graag en het werkt best lekker (zolang je geen advanced features wilt instellen...). Als programmeur vind ik het echter zo jammer dat ze maar blijven vasthouden aan C-code, terwijl KDE/Qt heeft laten zien dat het ook anders kan
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2008 17:14 . Reden: Bij nader inzien kan ik dat nergens terugvinden ]
Klotski hebben ze ook ooit overgezet van GTK naar QT. Scheelde 30% code ofzoJanDM schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 16:32:
[...]
Om hier wat dieper op in te gaan, dat is ook deels de 'schuld' van Gnome zelf. C gebruiken voor userspace software is IMO achterhaald. Het is leuk voor de kernel en een enkele high-performance library, maar voor de andere 99% werkt C++ veel fijner en net zo snel. Vooral in GUI-code, dan krijg je zulke code voor GTK:
[knip]

Verwijderd
Datzelfde zou waarschijnlijk het geval zijn met C++/Gtkmm.MBV schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 17:14:
[...]
Klotski hebben ze ook ooit overgezet van GTK naar QT. Scheelde 30% code ofzoIs toch een goede indicatie voor de complexiteit, en hoe meer regels code, hoe meer kans op een typo. Ook/juist met copy/paste code
Verwijderd
Zo, vandaag een manier verzonnen om ape files om te zetten naar wav onder Ubuntu 8.10 64bit 
Straks maar eens lekker omzetten naar flac of ogg
code:
1
2
3
4
5
| aptitude install libjmac-java en daarna for file in *.ape ; do java -jar /usr/share/java/jmac.jar d "${file}" "${file%.ape}.wav" ; done |
Straks maar eens lekker omzetten naar flac of ogg
Ik heb voor een projectje ooit (4 jaar geleden) uitgezocht hoe dat zat, en GTK-- scoorden toch een stuk slechter dan QT. Voordeel is ook dat je QT makkelijk kan porten naar windows (sindskort gratis, vroeger met een dikke rekening). Ik weet dat QT een heel stuk verbeterd is sindsdien, hoe zit dat met GTK--?Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 17:19:
[...]
Datzelfde zou waarschijnlijk het geval zijn met C++/Gtkmm.
[/zwaar offtopic]
@hierboven: je zou daar ook VLC kunnen gebruiken, vermoed ik. Die heb ik uiteindelijk gebruikt om een audio-DVD te rippen naar CD. Was wat gedoe, maar het werkte wel
[ Voor 14% gewijzigd door MBV op 20-10-2008 19:21 ]
Verwijderd
Ik gebruik voor alles eigenlijk de commandline. Over het algemeen kan ik dan beter en sneller werkenMBV schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 19:20:
@hierboven: je zou daar ook VLC kunnen gebruiken, vermoed ik. Die heb ik uiteindelijk gebruikt om een audio-DVD te rippen naar CD. Was wat gedoe, maar het werkte wel
aptitude install lltag
Op zich lijkt dit programma verschrikkelijk ingewikkeld maar in praktijk valt het best mee. Op de homepage vind je wat mooie tag voorbeelden:
http://home.gna.org/lltag/
Mwoah, een programmaatje maken in gtkmm is net zo makkelijk / moeilijk als met QT. Windows is inderdaad wat lastiger. Het kan allemaal wel, maar niet zo makkelijk als met QT en het ziet er ook niet zo gelikt uit. Bovendien zit in QT veel meer functionaliteit (denk aan SQL, sockets, threads) die ook allemaal meteen onder Windows werkt.MBV schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 19:20:
[...]
Ik heb voor een projectje ooit (4 jaar geleden) uitgezocht hoe dat zat, en GTK-- scoorden toch een stuk slechter dan QT. Voordeel is ook dat je QT makkelijk kan porten naar windows (sindskort gratis, vroeger met een dikke rekening). Ik weet dat QT een heel stuk verbeterd is sindsdien, hoe zit dat met GTK--?
\[/zwaar offtopic]
Ik had gnome ook liever in C++ gezien. Er zijn wel redenen om het in C te doen:Als er dan nog een goede reden voor was, maar C++ is ..
1: Bindings naar andere talen zijn eenvoudiger te maken (java-gnome, pygtk, ruby-gtk).
2: C-compilers zouden beschikbaar zijn voor meer platformen (bijvoorbeeld telefoons).
Het blijft de vraagt of de voordelen opwegen tegen de nadelen.. Een nieuwe klasse maken in GTK is echt een hel ..
Onvoorstelbaar!
Verwijderd
Het porten van een programma naar Windows heeft verder weinig te maken met de taal waarin het geschreven is. De Qt library is erg groot, en heeft officiële Windows-support. Dat maakt het makkelijk.writser schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 20:37:
[...]
Mwoah, een programmaatje maken in gtkmm is net zo makkelijk / moeilijk als met QT. Windows is inderdaad wat lastiger. Het kan allemaal wel, maar niet zo makkelijk als met QT en het ziet er ook niet zo gelikt uit. Bovendien zit in QT veel meer functionaliteit (denk aan SQL, sockets, threads) die ook allemaal meteen onder Windows werkt.
Maar dat is natuurlijk niet erg relevant voor de makkelijkheid van programmeren voor Gnome. Ik denk dat het met dat Vala-initiatief een stuk makkelijker zal worden. Inheritance wordt opeens kinderspel. En het blijft plain C zonder extra runtime libraries enzo.
tik eens in 'vlc --help'. Als je dat geen command-line support noemt...Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 20:11:
[...]
Ik gebruik voor alles eigenlijk de commandline. Over het algemeen kan ik dan beter en sneller werkenMochten mensen niet vies zijn van de commandline en nog een goede ogg/flac/mp3 tagger zoeken dan is lltag de ultieme tagger:
aptitude install lltag
Op zich lijkt dit programma verschrikkelijk ingewikkeld maar in praktijk valt het best mee. Op de homepage vind je wat mooie tag voorbeelden:
http://home.gna.org/lltag/
Precies: als je een programma in QT hebt gemaakt, kan je het direct 1-op-1 overzetten op windows, zonder unix-emulatie en/of grote dll'swritser schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 20:37:
[...]
Mwoah, een programmaatje maken in gtkmm is net zo makkelijk / moeilijk als met QT. Windows is inderdaad wat lastiger. Het kan allemaal wel, maar niet zo makkelijk als met QT en het ziet er ook niet zo gelikt uit. Bovendien zit in QT veel meer functionaliteit (denk aan SQL, sockets, threads) die ook allemaal meteen onder Windows werkt.
Ik denk dat die redenen niet meer relevant zijn, waarschijnlijk wel ooit relevant geweest. Net zoals signals/slots met moderne compilers ook zonder macro's geschreven kunnen wordenIk had gnome ook liever in C++ gezien. Er zijn wel redenen om het in C te doen:
1: Bindings naar andere talen zijn eenvoudiger te maken (java-gnome, pygtk, ruby-gtk).
2: C-compilers zouden beschikbaar zijn voor meer platformen (bijvoorbeeld telefoons).
Het blijft de vraagt of de voordelen opwegen tegen de nadelen.. Een nieuwe klasse maken in GTK is echt een hel ..
kijk mensen, het gaat meteen al fout:
Ubuntu staat samen met Window$ op een ~ 80 GB schijf, ongeveer beide 40 gb als partitie heb ik ze toen gegegeven.
En wat denkt meneer Linux? :

Right...
klopt helemaal niks van. Hoe kan dat?
Ubuntu staat samen met Window$ op een ~ 80 GB schijf, ongeveer beide 40 gb als partitie heb ik ze toen gegegeven.
En wat denkt meneer Linux? :

Right...
Nee, dat gaat waarschijnlijk wel goed: alle gemounte file systems tellen mee!MsG schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 00:15:
kijk mensen, het gaat meteen al fout:
[...]
Right...klopt helemaal niks van. Hoe kan dat?
Ter indicatie: Niks gemount (behalve / ):

Alles gemount:

[ Voor 51% gewijzigd door Room42 op 21-10-2008 00:37 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Gister ook gedaan, zelfde verhaal.
Maar goed, door de mounts in Media snap ik de grootte al wat meer. Maar wat kan het in / nog zijn dan?
hier iig het plaatje:
Maar goed, door de mounts in Media snap ik de grootte al wat meer. Maar wat kan het in / nog zijn dan?
hier iig het plaatje:

Wat is het probleem nou? 113.1 - 100.7 = 12.4 GB. Dat kan dan toch kloppen op een 40GB schijf?MsG schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 00:59:
hier iig het plaatje:
[afbeelding]
Zie anders de preferences om de ongewenste schijven/partities uit te sluiten.
edit:
Anders kun je in de console du (DiskUsage) draaien:sudo du -hs --one-file-system /
[ Voor 15% gewijzigd door Room42 op 21-10-2008 01:16 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Het probleem is dat ik me af vroeg waarom mijn Ubuntu opeens zo vol is geworden, terwijl het enige wat ik veelal installeerde was Linux games, en aangezien dit vooral in /usr/share/games zit en die nog vrij leeg is zit er iets geks. Maar het komt door mn virtuele machines ben ik achter.
Dan wel even een linkje plaatsen naar het versch afgesplitste probleem van het maken van een network bridge met de mobiele telefoon:
HSDPA als draadloos netwerk delen
(hits genereren he
)
HSDPA als draadloos netwerk delen

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Ik wilde vandaag eindelijk ubuntu op mijn Fakeraid-array installeren.
Nu kom ik echter volgens deze guide tot het partitioneren van mijn schijf.
Ik heb in mijn vista installatie 100gb vrij gemaakt door mijn partitie te verkleinen (die is nu unallocated space).
Ik ga terminal in:
sudo dmraid -ay
sudo fdisk /dev/mapper/isw_dggjcicaih_RAIDset
p
n
p (primary partitie)
Dan kan ik mijn partitienr ingeven, 1 en 2 zijn al bezet door mijn windows partities (deze worden ook netjes weergegeven door fdisk.
Dus ik geef 3 op
3
Geen vrije sectoren beschikbaar
Terwijl ik 100gb aan unallocated space heb??
Wat doe ik verkeerd?
Ik heb in mijn vista installatie 100gb vrij gemaakt door mijn partitie te verkleinen (die is nu unallocated space).
Ik ga terminal in:
sudo dmraid -ay
p
n
p (primary partitie)
Dan kan ik mijn partitienr ingeven, 1 en 2 zijn al bezet door mijn windows partities (deze worden ook netjes weergegeven door fdisk.
Dus ik geef 3 op
3
Wat doe ik verkeerd?
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
Ik zou oppassen met al die raid-achtige toepassingen op Linux zonder een fysieke raid kaart. Ik ben er maar mee opgehouden omdat het bij mij ook helemaal fout ging.
Wat is dan een geschikte 'echte' raidkaart voor ubuntu? PCI of PCI-express?MsG schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 20:44:
Ik zou oppassen met al die raid-achtige toepassingen op Linux zonder een fysieke raid kaart. Ik ben er maar mee opgehouden omdat het bij mij ook helemaal fout ging.
Ik wil namelijk echt linux op mijn raid array, vind windows gewoon echt niet fijn meer werken nu in eenmaal een 1,5maand met ubuntu aan de gang ben.
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
Verwijderd
Gewoon Linux Software Raid (mdadm) gebruiken 
-Gratis
-Oerdegelijk
-Goede prestaties
-Geavanceerde mogelijkheden
-Gratis
-Oerdegelijk
-Goede prestaties
http://linuxmafia.com/faq/Hardware/sata.html wat je zoekt?El Snorro schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 21:33:
[...]
Wat is dan een geschikte 'echte' raidkaart voor ubuntu? PCI of PCI-express?
Ik wil namelijk echt linux op mijn raid array, vind windows gewoon echt niet fijn meer werken nu in eenmaal een 1,5maand met ubuntu aan de gang ben.
Vicariously I live while the whole world dies
Je bedoelt: al die hybride klungel-oplossingen zoals BIOS RAID enzo die zo populair zijn bij Windows-gebruikers en die ze vaak ook willen 'porten' naar hun dualboot Linux als ze daar eenmaal aan beginnen?MsG schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 20:44:
De native software RAID zoals aangeboden door de Linux kernel is al een lange tijd stabiel. De RAID die door de chips op veel moederborden voorzien wordt is vaak een stuk riskanter.El Snorro schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 21:33:
[...]
Wat is dan een geschikte 'echte' raidkaart voor ubuntu? PCI of PCI-express?
* Borromini heeft hier zelf een server draaien met software RAID 5 en de nieuwe upgrade gaat geen hardware RAID krijgen
+1Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 00:45:
-Gratis
-Oerdegelijk
-Goede prestaties
[ Voor 20% gewijzigd door Borromini op 25-10-2008 12:46 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Verwijderd
/me heeft sinds jaar en dag ook een server met software RAID 5 draaien en ook daar komt geen hardware RAID inBorromini schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 12:45:
* Borromini heeft hier zelf een server draaien met software RAID 5 en de nieuwe upgrade gaat geen hardware RAID krijgen
Bedankt voor de tips hierboven.El Snorro schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 19:58:
Ik wilde vandaag eindelijk ubuntu op mijn Fakeraid-array installeren.
Ik ga terminal in:
sudo dmraid -ay
p
n
p (primary partitie)
Dus ik geef 3 op
3
Wat doe ik verkeerd?
Iemand nog tips over wat ik verkeerd doe met DMraid?
Het gebruiken ervan.El Snorro schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 13:13:
Bedankt voor de tips hierboven.
Iemand nog tips over wat ik verkeerd doe met DMraid?
ok ok..
Ik zal eens met die software raid aan de gang gaan morgen dan.
Ik heb vandaag de RC van 8.10 op een Thinkpad T60p(Met Atheros wifi en ATI X1650) geinstalleerd, hier mijn ervaring:
- Op de Live-cd al Compiz met de radeon-driver, nice!
- De iets veranderde grafische stijl is wel ok
- Op de Live CD staat een tool om een live-USB te maken, die werkte perfect (Was die er eerder ook al?)
- Bij de eerdere Ubuntu's had ik problemen met Suspend/Hibernate ism de fglrx driver. Als ik namelijk of Compiz gebruikte of een game had gespeeld kon ik niet meer uit suspend/hibernate komen. Nu de radeon-driver al Compiz mogelijk maakte, was ik erg hoopvol. Maar na suspend en hibernate komen er artifacts in beeld
Onder de bovenste en boven de onderste Gnome-balk onstaat een ´reep´ met random kleuren.
Toen heb ik in Synaptic RadeonHD geprobeerd, maar die wou niet werken. Tenslotte maar fglrx geinstalleerd, en voor nu maar geen compiz of games gebruiken, want dan kan ik wel suspend/hibernate.
- Na een suspend/hibernate werkt mijn Atheros met proprietary driver niet meer
Op vorige Ubuntu's ging dit wél goed, ook met de proprietary driver. Dus nu heb ik helemaal niks aan suspend op een laptop!
- Verder lijkt hij iets vlotter op te starten, maar dat kan ook komen door de clean install.
Gemengde gevoelens dus...Volgende keer dat ik een laptop koop kijk ik of er open drivers zijn voor de GPU, zoals een onboard intel GPU-tje. Geen gezeiks.
EDIT: Geen wireless op T60p na suspend is bij meer mensen: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/282263
- Op de Live-cd al Compiz met de radeon-driver, nice!
- De iets veranderde grafische stijl is wel ok
- Op de Live CD staat een tool om een live-USB te maken, die werkte perfect (Was die er eerder ook al?)
- Bij de eerdere Ubuntu's had ik problemen met Suspend/Hibernate ism de fglrx driver. Als ik namelijk of Compiz gebruikte of een game had gespeeld kon ik niet meer uit suspend/hibernate komen. Nu de radeon-driver al Compiz mogelijk maakte, was ik erg hoopvol. Maar na suspend en hibernate komen er artifacts in beeld
Toen heb ik in Synaptic RadeonHD geprobeerd, maar die wou niet werken. Tenslotte maar fglrx geinstalleerd, en voor nu maar geen compiz of games gebruiken, want dan kan ik wel suspend/hibernate.
- Na een suspend/hibernate werkt mijn Atheros met proprietary driver niet meer
- Verder lijkt hij iets vlotter op te starten, maar dat kan ook komen door de clean install.
Gemengde gevoelens dus...Volgende keer dat ik een laptop koop kijk ik of er open drivers zijn voor de GPU, zoals een onboard intel GPU-tje. Geen gezeiks.
EDIT: Geen wireless op T60p na suspend is bij meer mensen: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/282263
[ Voor 3% gewijzigd door Crackh34d op 25-10-2008 21:24 ]
Ook ik krijg die balken na een suspend/hibernate, erg irritant.
Vandaag Kubuntu 8.10 RC geinstalleerd:
- De installatie liep vast, ctrl alt backspace bracht me op de live cd desktop vanwaar ik de installatie opnieuw kon beginnen
- De Amarok DB en m'n kwallet file heb ik kunnen overzetten zonder problemen, voor de rest is alles clean.
- Plasma werkt heel goed, ondanks de oude hardware: Pentium M 1.6 en radeon 7500 Het ziet er zeer smooth uit.
- Verder teleurstellend weinig problemen
Het spannende van een Linux installatie is heel ver te zoeken met (k)ubuntu tegenwoordig
Welke grafische chip en driver? Radeon?pkwarts schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 23:02:
Ook ik krijg die balken na een suspend/hibernate, erg irritant.
Stap dan over naar VistaBob schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 23:39:
- Verder teleurstellend weinig problemen
Het spannende van een Linux installatie is heel ver te zoeken met (k)ubuntu tegenwoordig
==
hoi
Installatie van Vista is nou ook niet bepaald spannend
[ Voor 6% gewijzigd door Touchdomex op 26-10-2008 11:54 ]
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Verwijderd
Hey, sinds ik mijn ubuntu geupdate heb via de automatische updater (naar versie 8.10 maybe?) Staat er in mijn grub menu nog twee dingen erbij... iets met kernel x.21 .. de andere was x.19 oid.. Is dit normaal?
Ook is hierdoor mijn default waarde fout.. (niet dat dat uitmaakt, heb het alweer aangepast)
Ook faalt ubuntu soms met het opstarten.. dan zie ik die balk heen en weer gaan, en daarna wordt het beeld oppeens zwart. En het blijft zwart.. en dan start ik het opnieuw op, en dan doet ie het wel goed..
Ook is hierdoor mijn default waarde fout.. (niet dat dat uitmaakt, heb het alweer aangepast)
Ook faalt ubuntu soms met het opstarten.. dan zie ik die balk heen en weer gaan, en daarna wordt het beeld oppeens zwart. En het blijft zwart.. en dan start ik het opnieuw op, en dan doet ie het wel goed..
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2008 12:03 ]
Dit heb ik in mijn test VM ook gehad, voordat ik Interpid als host-OS ready beschouwde. Instellen dat hij de nieuwe kernel automatisch als nieuwe default moet selecteren in startupmanager werkte niet. Nu heb ik nog geen nieuwe kernel binnengekregen.Verwijderd schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 12:01:
Hey, sinds ik mijn ubuntu geupdate heb via de automatische updater (naar versie 8.10 maybe?) Staat er in mijn grub menu nog twee dingen erbij... iets met kernel x.21 .. de andere was x.19 oid.. Is dit normaal?
Oude kernels bewaart de package manager standaard. Dit is speciaal gedaan voor de mogelijkheid dat een nieuwe kernel niet werkt. Heb je de oude kernel niet meer, dan word het zo'n gedoe om weer een andere kernel erop te zetten. Wil je dit niet meer, veranderen dan in grub (/boot/grub/menu.lst) het volgende:Verwijderd schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 12:01:
Verder is het even oude kernels via je package manager verwijderen (linux-image-$kernel_version)## controls how many kernels should be put into the menu.lst
## only counts the first occurence of a kernel, not the
## alternative kernel options
## e.g. howmany=all
## howmany=7
# howmany=all
When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.
Radeon Mobility X1400
Geen driver geinstalleerd, gewoon standaard dus.
Met hoeveel werkgeheugen?Bob schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 23:39:
- Plasma werkt heel goed, ondanks de oude hardware: Pentium M 1.6 en radeon 7500 Het ziet er zeer smooth uit.
Verwijderd
MsG schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 00:59:
hier iig het plaatje:
[afbeelding]
Verwijderd
Het ziet er wel zeer strak uit..Room42 schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 18:15:
[...]
Je ziet geen windowmanager /-decoration in die screenshot. Dus het enige dat je ziet is de zwarte "window background".
Het is ook strak... het is namelijk gewoon egaal zwart

In de perfecte wereld heb je idd goede prestaties en stabiliteit. In de werkelijkheid zie je daar amper wat van. De ervaring leert dat bij problemen je vrijwel geen moer aan md hebt en dat md vaak de problemen nog erger maakt waardoor je ineens dataloss hebt. Om die reden hebben we op werk maar gekozen voor hardwarematige raid omdat dat bij een x aantal operaties toch heel wat robuuster is gebleken. Tevens zijn er aardig wat performance problemen met md als je het gaat vergelijken met systemen als GEOM (wat in FreeBSD zit). Doet niet af aan het feit dat softwarematige raid in een aantal gevallen wel degelijk een betere performance neer kan zetten dan hardwarematige raid.Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 00:45:
-Gratis
-Oerdegelijk
-Goede prestaties
Overigens zijn die chips op moederborden veelal goedkope raid chipjes van het niveau fakeraid/softraid. Dan kun je inderdaad beter gebruik gaan maken van md dan van dmraid. Als je dan iets hardwatigs wil hebben dan kun je beter ook meteen goed je knip trekken en een echte hardwarematige raid controller kopen (die zijn niet bepaald goedkoop).
Overigens heb ik nu wat problemen met Ubuntu 8.04 en 8.10 icm de VMware Tools. Die tools werken niet naar behoren, ook niet als ik de open VMware tools gebruik. Het resizen van de vm window zorgt er niet meer voor dat de resolutie aangepast wordt, die blijft gewoon fixed op 1024x768 staan (of wat je dan ook instelt) en ik heb helaas ook geen drag 'n drop mogelijkheden tussen mijn vm en mijn host os. Kennelijk zijn die open VMware tools ook nog niet geschikt voor kernels 2.6.24 en hoger, wel jammer.
Een gecustomizede versie van Clearlooks Dark-Orange. Ik wil hem wel sturen als iemand verteld hoe je een zelfbewerkte skin exporteert.
Deze: http://art.gnome.org/themes/gtk2/1065
en dan dus wat bewerkt
[ Voor 11% gewijzigd door MsG op 26-10-2008 23:51 ]
768 MB op dit moment.
512 MB ga ik deze week eens proberen, ik heb mijn latje van 256 nog nodig voor een andere laptop. Ik denk wel dat dat zal lukken, de grootverbruikers zijn Xorg en firefox, die ongeveer evenveel verbruiken als in 8.04, wat ik een lange tijd heb gedraaid met slechts 512 MB.
Oei, da's nog redelijk wat. Ik heb nog een Athlon -bakkie staan met maar 256, en daar draaien Firefox, MS Office en OpenOffice best vlot op, onder W2000. Zelfs niet al te zware CAD gaat daar best goed op. Bij U- en Kubuntu wordt meestentijds als "recommended" 256 of 384 aangegeven. Ik kan natuurlijk altijd terugvallen op XFCE, maar wil als het even kan toch KDE erop.Bob schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 02:01:
768 MB op dit moment.
512 MB ga ik deze week eens proberen, ik heb mijn latje van 256 nog nodig voor een andere laptop. Ik denk wel dat dat zal lukken, de grootverbruikers zijn Xorg en firefox, die ongeveer evenveel verbruiken als in 8.04, wat ik een lange tijd heb gedraaid met slechts 512 MB.
Tenzij jullie aangeven dat dat een beetje een no-go is?
256MB zou ik niet doen. Ik vind 512MB wel minimum i.v.m. swappen. Hoe komt het dat je maar zo weinig geheugen hebt in tijden zoals nu dat geheugen echt niets meer kost? Ik kan me voorstellen dat het ouder geheugen wat duurder is, maar dat is toch 2e hands nog wel te regelen?
offtopic:
Misschien heb ik zelfs nog wel wat liggen ergens.
Misschien heb ik zelfs nog wel wat liggen ergens.
Naja, van 256MB wordt je denk ik in ieder geval niet gelukkig, denk ik. Dan kun je inderdaad beter een minder geheugen vretende WM of misschien zelfs distributie kiezen.
[ Voor 23% gewijzigd door Room42 op 28-10-2008 13:19 ]
Het is een oud bakkie, en daar ga ik verder niet veel tijd of geld meer insteken.Room42 schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:18:
256MB zou ik niet doen. Ik vind 512MB wel minimum i.v.m. swappen. Hoe komt het dat je maar zo weinig geheugen hebt in tijden zoals nu dat geheugen echt niets meer kost?
Misschien heb ik nog wel ergens een reepje liggen, en anders komt er XFCE op. KDE heeft de voorkeur, maar zoveel wordt er op dat ding niet meer gedaan. Soms wat mail/surfen of office, meestal downloaden. Ik probeer het gewoon een keer, en dan zie ik wel. In ieder geval bedankt voor je reactie.
Nog een vraagje: Bestaat er een plasmoid voor sabnzbd? Voor KGet wel, maar voor sabnzbd heb ik niet kunnen vinden.
Verwijderd
Ik denk dat de meesten mensen hier dit wel even wilen weten. Volgens Phoronix kunnen we beter allemaal beter feisty (7.04) blijven gebruiken qua performance..in bijna alle benchmarks is deze ubuntu distro de snelste. Mogelijke oorzaken..kernel/ CFS .complete fair scheduler, GCC versie...
http://www.phoronix.com/s...m=ubuntu_bench_2008&num=1
Ubuntu developers zijn op de hoogte...wordt vervolgd dus...
https://lists.ubuntu.com/.../2008-October/026794.html
Tja, een van de eerste dingen die ze op de mailing zeggen is dat ze blij zijn niet als directe schuldige te worden aangesproken. Verder komen er allerlei verklaringen waarom het een of ander zou komen, maar is het niet echt een mentaliteit van "kom, dit gaan we verbeteren!".Verwijderd schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:02:
Ik denk dat de meesten mensen hier dit wel even wilen weten. Volgens Phoronix kunnen we beter allemaal beter feisty (7.04) blijven gebruiken qua performance..in bijna alle benchmarks is deze ubuntu distro de snelste. Mogelijke oorzaken..kernel/ CFS .complete fair scheduler, GCC versie...
Ik denk trouwens ook niet echt dat het verbeterd hoeft te worden. Het gevoel zegt dat Ubuntu sneller wordt. Dat komt omdat computers sneller worden. Feisty + oude computer is langzamer dan Intrepid + nieuwe computer. Dus is er een probleem?
Sommige users willen de nieuwste software gebruiken op hun oude hardware. En dat gaat gewoon niet. Echt verbetering in snelheid voor Ubuntu lijkt me ook niet te verwachten. Kleine performance verschillen misschien, maar echt grote stappen voorwaarts lijkt me niet helemaal realistisch.
En kijk naar Windows of Mac. Voor de concurrentie geldt (minstens) hetzelfde. Het is geen excuus, maar toch...
Verwijderd
Ben het met je eens maar als de oorzaak (vooral) blijkt te komen door de CFS (scheduler) dan denk ik dat er nog wel performance winst te behalen valt d.m.v optimalisaties of een andere/betere scheduler...FreeBSD had/heeft ook zoń issue met de 4BSD scheduler en de ULE scheduler)....Ik ben er echter bij de eerste post bij vergeten te melden dat de benchmarks op 32bits zijn gedaan..en niet op 64bits...in de 64bits GCC packages zijn schijnbaar meer optimalisaties gedaan waardoor je al een andere uitslag zal krijgen in een aantal van deze benchmarks.mithras schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:17:
[...]
Ik denk trouwens ook niet echt dat het verbeterd hoeft te worden. Het gevoel zegt dat Ubuntu sneller wordt. Dat komt omdat computers sneller worden. Feisty + oude computer is langzamer dan Intrepid + nieuwe computer. Dus is er een probleem?
Sommige users willen de nieuwste software gebruiken op hun oude hardware. En dat gaat gewoon niet. Echt verbetering in snelheid voor Ubuntu lijkt me ook niet te verwachten. Kleine performance verschillen misschien, maar echt grote stappen voorwaarts lijkt me niet helemaal realistisch.
En kijk naar Windows of Mac. Voor de concurrentie geldt (minstens) hetzelfde. Het is geen excuus, maar toch...
Interessant idd die grote verschillen, maar ik ga echt niet terug naar 7.04 om m'n laptop wat sneller te doen draaien. Nu draait het vlot genoeg, met de nieuwste software.Verwijderd schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:02:
Als het me echt zou storen zou ik terug gaan naar gentoo waar ik de touwtjes zelf in handen heb, maar daar ga ik geen tijd meer in steken. Sowieso verlies je dan meer tijd dan je ook kan terugwinnen door een snellere pc
Niet zozeer als het gaat om de grafische laag, als dit niet te erg is. Basis dingen als kernel e.d. mogen niet opeens slechter gaan presteren, ook niet op oude hardware.mithras schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:17:
Tuurlijk wel. Het is maar wat voor keuze je maakt. Als je Debian unstable of testing met GNOME erop zet draait dit vele malen vlotter dan Ubuntu, omdat de dependencies, suggests en recommends bij Debian een stuk minder zijn. Je krijgt bijvoorbeeld niet gelijk een networkmanager, mlocate, avahi, etc etc mee in Debian. Daardoor kan de gebruikservaring met deze nieuwere-dan-Feisty-software toch een stuk sneller zijn.mithras schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:17:
Sommige users willen de nieuwste software gebruiken op hun oude hardware. En dat gaat gewoon niet.
Inderdaad. Bijna alle vernieuwingen maken het alleen maar groter en dus langzamer. Tuurlijk zijn er nog wel optimalisaties mogelijk (meer multi-threaded maken, nieuwe driver voor hardware, etc), maar dat zijn geen schokkende verbeteringen.mithras schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:17:
Echt verbetering in snelheid voor Ubuntu lijkt me ook niet te verwachten. Kleine performance verschillen misschien, maar echt grote stappen voorwaarts lijkt me niet helemaal realistisch.
Verwijderd
De enige reden waarom een OS meer mag vragen van je computer, is omdat je er meer van verwacht. Een zware website vergt meer resources, een grote wallpaper vergt meer resources, HDTV vergt meer resources. Maar buiten de dingen die je ermee doet, moet een OS niet van zichzelf langzamer worden. Daar heb je de hardware niet voor gekocht. Dus als je ziet dat bij dezelfde taken, een later OS langzamer is, dan mag je dat zeker gaan onderzoeken. Het hoeft namelijk helemaal niet.
Ook de grafische laag moet alleen maar sneller worden met nieuwe hardware. Die Compiz-effectjes moeten "gratis" zijn, omdat die worden versneld door de GPU. Als het toch langzamer is dan zonder Compiz, dan is dat een bug (en ik heb het idee dat het inderdaad iets langzamer is).gertvdijk schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:57:
[...]
Niet zozeer als het gaat om de grafische laag, als dit niet te erg is. Basis dingen als kernel e.d. mogen niet opeens slechter gaan presteren, ook niet op oude hardware.
Het lijkt me zeker mogelijk om het resource-gebruik terug te dringen. Ga alleen al even kijken naar de boot procedure. Waarom is dat geen 5 seconden? In 5 seconden kan je zo'n 400MB in je RAM geheugen laden. Er wordt weldegelijk erg laks geprogrammeerd, en dat kan nog flinke besparkingen opleveren.[...]
Inderdaad. Bijna alle vernieuwingen maken het alleen maar groter en dus langzamer. Tuurlijk zijn er nog wel optimalisaties mogelijk (meer multi-threaded maken, nieuwe driver voor hardware, etc), maar dat zijn geen schokkende verbeteringen.
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2008 15:13 ]
Dat wordt toch ook het speerpunt voor 9.04, de opstarttijd? Ik zie er in ieder geval naar uitVerwijderd schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:59:
[...]
Het lijkt me zeker mogelijk om het resource-gebruik terug te dringen. Ga alleen al even kijken naar de boot procedure. Waarom is dat geen 5 seconden? In 5 seconden kan je zo'n 400MB in je RAM geheugen laden. Er wordt weldegelijk erg laks geprogrammeerd, en dat kan nog flinke besparkingen opleveren.
Je kan zelf ook al een hele hoop sleutelen aan de opstarttijd, door services uit te schakelen en bijvoorbeeld een bootchart te draaien, kernel compileren, het ligt eraan hoe ver je wil gaan zoals die gasten die een eeepc in 10 sec hebben op laten startenRoom42 schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 19:47:
[...]
Dat wordt toch ook het speerpunt voor 9.04, de opstarttijd? Ik zie er in ieder geval naar uit
Keep it simple stupid
5 seconden zelfs:
Maar ik heb ook het eea gedaan. Een keertje opstarten met kernel profile, wat onnodige services uitschakelen. Hier en hier staat er al eea over beschreven.
Ook een monolithic kernel compileren kan helpen, door ook alle onnodige zooi eruit te slopen. Het kost je wel heel veel tijd, veel trial&error en bij een nieuwe kernel mag je weer (als je dat wil tenminste). Voor mij nu even teveel werk
Maar ik heb ook het eea gedaan. Een keertje opstarten met kernel profile, wat onnodige services uitschakelen. Hier en hier staat er al eea over beschreven.
Ook een monolithic kernel compileren kan helpen, door ook alle onnodige zooi eruit te slopen. Het kost je wel heel veel tijd, veel trial&error en bij een nieuwe kernel mag je weer (als je dat wil tenminste). Voor mij nu even teveel werk
Ik heb een probleem met Firefox in Ubuntu 8.10
Bij de eerste opstart van firefox wanneer de laptop geopgestart is, loopt firefox altijd vast.
Het scherm wordt grijs, CPU naar 100%. Na 5-10 sec kan ik verder werken.
Wanneer ik een tab open => hetzelfde probleem
wanneer ik de search open => hetzelfde probleem
Zijn er mensen die dit probleem herkennen ?
Bij de eerste opstart van firefox wanneer de laptop geopgestart is, loopt firefox altijd vast.
opnieuw geinstalleerd ??software schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 10:36:
Ik heb een probleem met Firefox in Ubuntu 8.10
Ik gebruik Arch en vind de standaard kernel daarvan al reusachtig snelmithras schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 09:49:
5 seconden zelfs:
[video]
[ Voor 53% gewijzigd door jelly op 29-10-2008 12:16 ]
Keep it simple stupid
Ik heb nog een vraagje; wanneer precies released 8.10 ? Nog 1 dag is het enige wat ik kan vinden.
Klopt toch? De 30ste had ik in m'n hoofd. Als je nu de RC installeert en update heb je volgens mij trouwens iets dat voor 99% gelijk is aan wat morgen zal uitkomen.RedHat schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 12:28:
Ik heb nog een vraagje; wanneer precies released 8.10 ? Nog 1 dag is het enige wat ik kan vinden.
Wat ik eigenlijk nog steeds niet snap aan al die Linux distributies:
Waarin is Ubuntu nou anders dan bijvoorbeeld Suse met Gnome. Als je de mee-geinstalleerde applicaties en de visuele indeling van de elementen op de desktop niet meerekent.
Waarin is Ubuntu nou anders dan bijvoorbeeld Suse met Gnome. Als je de mee-geinstalleerde applicaties en de visuele indeling van de elementen op de desktop niet meerekent.
De Ubuntu community is zo groot dat bij elk probleem iemand anders je wel voor geweest is. Deze is waarschijnlijk nog slimmer dan jij(iig mij) en zo kom je relatief snel van je probleem af.MsG schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 13:22:
Wat ik eigenlijk nog steeds niet snap aan al die Linux distributies:
Aan de andere kant, bij Ubuntu heb je die community ook wel nodig....
Ja maar ik bedoel los van alle externe dingen als support enzo, maar inhoudelijk. Voor mijn gevoel is het enige verschil de customizatie van Canonical, aangezien het beide een Linux Kernel + Gnome is. Waarom geven zoveel mensen dan om een bepaalde distributie? Het is allemaal Linux Kernel + Gnome/Kde/XFCE/etc of zie ik dit toch wat te beperkt?
Met name het package management is anders. rpm vs. deb. (en dus yum vs apt-get/aptitude)MsG schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 13:41:
Ja maar ik bedoel los van alle externe dingen als support enzo, maar inhoudelijk. Voor mijn gevoel is het enige verschil de customizatie van Canonical, aangezien het beide een Linux Kernel + Gnome is. Waarom geven zoveel mensen dan om een bepaalde distributie? Het is allemaal Linux Kernel + Gnome/Kde/XFCE/etc of zie ik dit toch wat te beperkt?
Daarnaast nog keuzes voor default applications en dingen als default sound stack (Pulseaudio of plain Alsa), specifieke kernel patches...
Verschillende distro's richten zich ook op andere gebruikers zoals gentoo, slackware, arch op de echte tweakende gebruikers
Ubuntu, fedora, Suse, PclinuxOS, Mandriva, Mint os, Xandros - op alledaagse, simpele gebruikers, click 'n run
Red hat, Suse,Ubuntu op bedrijven
Scientific linux op wetenschappers
Ook heeft gertvddijk gelijk over dat elke distro een ander package management en package maintaining heeft zo zijn er distro's die graag bleeding edge zijn en andere die vooral stabiel willen zijn. Ook de kernelversies + non-proparity meuk verschilt per distro.
Daardoor zijn er veel verschillende soorten distro's er is dus keuze genoeg voor iedereen
Ubuntu, fedora, Suse, PclinuxOS, Mandriva, Mint os, Xandros - op alledaagse, simpele gebruikers, click 'n run
Red hat, Suse,Ubuntu op bedrijven
Scientific linux op wetenschappers
Ook heeft gertvddijk gelijk over dat elke distro een ander package management en package maintaining heeft zo zijn er distro's die graag bleeding edge zijn en andere die vooral stabiel willen zijn. Ook de kernelversies + non-proparity meuk verschilt per distro.
Daardoor zijn er veel verschillende soorten distro's er is dus keuze genoeg voor iedereen

[ Voor 26% gewijzigd door jelly op 29-10-2008 16:56 ]
Keep it simple stupid
Zoals Jelly aangeeft inderdaad, het draait om keuzes. Zodra iemand distributie X helemaal de bom vind, maar punt A niet 'goed' vind, kan hij een eigen distributie maken. Natuurlijk verschillen sommige distributies meer van elkaar dan anderen (Debian/Ubuntu is soms erg klein, terwijl Gentoo/Slackware/Ubuntu een wereld van verschil is).
Juist die verschillen kunnen iemand aantrekken, of juist afstoten. Ik vind persoonlijk bijvoorbeeld Debian's visie op proprietary software erg netjes. Natuurlijk heb ik nog (bijv.) WMV codecs e.d. op mijn pc staan, zonder die dingen is wel erg puristisch, maar de gebruiker er attent op maken, vind ik wel een voordeel. Je zal bepaalde dingen niet klakkeloos gebruiken, en daar toch open alternatieven voor gaan kiezen. Hoe meer mensen dit doen, hoe vaker je ook open formaten tegen zal gaan komen.
Een ander belangrijk punt is de visie op de gebruikers. Zoals hierboven al was aangegeven, Ubuntu/Suse/Fedora/... richten zich op beginners. Geen probleem, maar voor gevorderde gebruikers kan dat lastig zijn. Bepaalde beslissingen wil ik niet voor me gegenereerd hebben, die wil ik zelf configureren. Natuurlijk kun je (bijv.) je automatisch gegenereerde IPTables config trashen, en dan zelf schrijven, maar ik zie iiever een melding, welke mij vertelt dat het nog niet geconfigureerd is, en dat ik bestand X moet gaan aanpassen om daarmee te beginnen.
Het zijn gewoon allemaal kleine dingen die een voorliefde creeren, of je juist gaan distantieren van een bepaalde distributie.
verder is Debian's man-page beleid ook gewoon godlike
Juist die verschillen kunnen iemand aantrekken, of juist afstoten. Ik vind persoonlijk bijvoorbeeld Debian's visie op proprietary software erg netjes. Natuurlijk heb ik nog (bijv.) WMV codecs e.d. op mijn pc staan, zonder die dingen is wel erg puristisch, maar de gebruiker er attent op maken, vind ik wel een voordeel. Je zal bepaalde dingen niet klakkeloos gebruiken, en daar toch open alternatieven voor gaan kiezen. Hoe meer mensen dit doen, hoe vaker je ook open formaten tegen zal gaan komen.
Een ander belangrijk punt is de visie op de gebruikers. Zoals hierboven al was aangegeven, Ubuntu/Suse/Fedora/... richten zich op beginners. Geen probleem, maar voor gevorderde gebruikers kan dat lastig zijn. Bepaalde beslissingen wil ik niet voor me gegenereerd hebben, die wil ik zelf configureren. Natuurlijk kun je (bijv.) je automatisch gegenereerde IPTables config trashen, en dan zelf schrijven, maar ik zie iiever een melding, welke mij vertelt dat het nog niet geconfigureerd is, en dat ik bestand X moet gaan aanpassen om daarmee te beginnen.
Het zijn gewoon allemaal kleine dingen die een voorliefde creeren, of je juist gaan distantieren van een bepaalde distributie.
When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.
En neemt Ubuntu die Debian-manpages braaf over 
Ik heb nu op Gutsy een vaag probleem: zo nu en dan valt mijn laptop compleet uit (op netstroom
). Dan komt dit in /var/log/messages te staan:
En de rest van de boot-sequence. Ik zie mijn scherm op zwart gaan, hoor mijn geluid uitgaan, weer aan, en soms komt hij er dan weer uit. Heel erg irritant. Iemand een idee waardoor dit komt?
Ik heb nu op Gutsy een vaag probleem: zo nu en dan valt mijn laptop compleet uit (op netstroom
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| Oct 29 20:28:40 localhost kernel: [ 677.932000] ACPI: PCI interrupt for device 0000:06:00.0 disabled Oct 29 20:28:40 localhost kernel: [ 677.996000] ACPI: PCI interrupt for device 0000:06:03.0 disabled Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 680.328000] swsusp: Basic memory bitmaps created Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 680.328000] Stopping tasks ... done. Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 680.348000] Shrinking memory... ^H-^H\^H|^H/^H-^Hdone (32112 pages freed) Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 680.980000] Freed 128448 kbytes in 0.63 seconds (203.88 MB/s) Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 680.980000] Suspending console(s) Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.068000] sd 0:0:0:0: [sda] Synchronizing SCSI cache Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.068000] pnp: Device 00:08 disabled. Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.068000] pnp: Device 00:06 disabled. Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.084000] ACPI: PCI interrupt for device 0000:00:1f.1 disabled Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.084000] ACPI: PCI interrupt for device 0000:00:1e.2 disabled Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.084000] ACPI: PCI interrupt for device 0000:00:1d.7 disabled Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.100000] ACPI: PCI interrupt for device 0000:00:1d.3 disabled Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.100000] ACPI: PCI interrupt for device 0000:00:1d.2 disabled Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.100000] ACPI: PCI interrupt for device 0000:00:1d.1 disabled Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.100000] ACPI: PCI interrupt for device 0000:00:1d.0 disabled Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.100000] Disabling non-boot CPUs ... Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.100000] swsusp: critical section: Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.100000] swsusp: Need to copy 126219 pages Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.100000] swsusp: critical section: done (126219 pages copied) Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.100000] ACPI: PCI Interrupt 0000:00:1d.0[A] -> Link [LNKH] -> GSI 11 (level, low) -> IRQ 11 Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.100000] ACPI: PCI Interrupt 0000:00:1d.1[ B] -> Link [LNKD] -> GSI 11 (level, low) -> IRQ 11 Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.100000] ACPI: PCI Interrupt 0000:00:1d.2[C] -> Link [LNKC] -> GSI 10 (level, low) -> IRQ 10 Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.100000] ACPI: PCI Interrupt 0000:00:1d.3[D] -> Link [LNKA] -> GSI 5 (level, low) -> IRQ 5 Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.116000] PCI: Enabling device 0000:00:1d.7 (0000 -> 0002) Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.116000] ACPI: PCI Interrupt 0000:00:1d.7[A] -> Link [LNKH] -> GSI 11 (level, low) -> IRQ 11 Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.116000] ACPI: PCI Interrupt 0000:00:1e.2[A] -> Link [LNKB] -> GSI 9 (level, low) -> IRQ 9 Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.124000] ACPI: PCI Interrupt 0000:00:1f.1[A] -> Link [LNKC] -> GSI 10 (level, low) -> IRQ 10 Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.124000] ACPI: PCI Interrupt 0000:01:00.0[A] -> Link [LNKA] -> GSI 5 (level, low) -> IRQ 5 Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.188000] ohci1394: fw-host0: OHCI-1394 1.1 (PCI): IRQ=[9] MMIO=[c8204800-c8204fff] Max Packet=[2048] IR/IT contexts=[4/8] Oct 29 20:28:46 localhost kernel: [ 681.188000] pnp: Device 00:06 activated. |
En de rest van de boot-sequence. Ik zie mijn scherm op zwart gaan, hoor mijn geluid uitgaan, weer aan, en soms komt hij er dan weer uit. Heel erg irritant. Iemand een idee waardoor dit komt?
dat ik daar overheen lees
Bedankt, ik denk dat ik het al weet. Ik had een tooltje geinstalleerd die ervoor moet zorgen dat hij gaat slapen bij <5% accu.

icyx schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 19:51:
Wat is er zo bijzonder aan Debian man pages?
Flap
RC downloaden + updaten = ook final, maakt opzich niet zoveel uit lijkt me.FiXeR.nl schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 09:49:
Iemand enig idee hoe laat 8.10 te downloaden is. (de final) want ik ben toch wel benieuwd.
Canonical = Amerikaans => maw deze nacht ergens voor ons waarschijnlijk...FiXeR.nl schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 09:49:
Iemand enig idee hoe laat 8.10 te downloaden is. (de final) want ik ben toch wel benieuwd.
Ik was fout inderdaad... check => Canonical Ltd, the commercial sponsor of Ubuntu, is a global organisation headquartered in Europe committed to the development, distribution and support of open source software products and communities. Link
[ Voor 35% gewijzigd door X-DraGoN op 30-10-2008 14:13 . Reden: Canonical info updated ]
Verwijderd
Niet helemaal waar als ik de volgende bron mag geloven:X-DraGoN schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 10:58:
[...]
Canonical = Amerikaans => maw deze nacht ergens voor ons waarschijnlijk...
"Canonical Ltd is een privé-onderneming, gestart en gefinancierd door de Zuid-Afrikaan Mark Shuttleworth en is gericht op de promotie van vrije software. Canonical is gevestigd op het eiland Man." Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Canonical
Op de website staat nu "coming soon", zou dat betekenen dat ie vandaag ergens verschijnt, of dat ze niet alles op tijd klaar hebben gekregen en dat ie is uitgesteld?
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Als ie uitgesteld was, was dat wel in het nieuws geweest. De vorige versies kwamen ook gewoon in de loop van de dag, dus gewoon even geduld hebben en hij komt vanzelf wel.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Las ergens dat ze altijd om 12:00 UTC de release doen. Dat is 13:00 nederlandse tijd.Demoniac schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 11:52:
Op de website staat nu "coming soon", zou dat betekenen dat ie vandaag ergens verschijnt, of dat ze niet alles op tijd klaar hebben gekregen en dat ie is uitgesteld?
==
hoi
Ik heb deze nacht toch maar gauw update-manager er ff op gegooid. Hopelijk komt dan straks de final
.
Heb daarnet wel mijn grub manueel moeten aanpassen omdat ik met men slaapkop telkens "keep old settings" voor menu.lst heb gekozen. De update functie van grub werkte niet en nam toch nog steeds de oude kernels
.
Heb daarnet wel mijn grub manueel moeten aanpassen omdat ik met men slaapkop telkens "keep old settings" voor menu.lst heb gekozen. De update functie van grub werkte niet en nam toch nog steeds de oude kernels
Ze hebben niet heel veel dagen speling meer om nog versie 8.10 te kunnen heten
.
Als ik op http://releases.ubuntu.com/releases/8.10/ kan ik gewoon een download starten, staat niets als RC, Beta oid bij....
Ik wacht wel tot de update manager me de optie geeft, eerst op testbak daarna op de verschillende systemen voor mythtv hier in huis.
Staat bij mij ook in de update manager als ik gebruik maak van NL mirrors.
Ik wacht wel tot de update manager me de optie geeft, eerst op testbak daarna op de verschillende systemen voor mythtv hier in huis.
Staat bij mij ook in de update manager als ik gebruik maak van NL mirrors.
[ Voor 12% gewijzigd door Loekie op 30-10-2008 15:02 . Reden: Toevoeging :) ]
Deze Nederlandse mirror heeft hem ook al: http://nl3.releases.ubuntu.com/releases/8.10/
Torrent loopt al op volle snelheid
Torrent loopt al op volle snelheid
Juist
Ik moet eens verder kijken dan mijn neus lang is. Blijkbaar is alleen TU Delft traag en zij mirrorren wel officieel de releases. Alles staat daar nog op RC atm.
ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/8.10/
edit: En als je de final nu dus wil downloaden gaat het mis als je TU Delft kiest.
ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/8.10/
edit: En als je de final nu dus wil downloaden gaat het mis als je TU Delft kiest.
[ Voor 36% gewijzigd door gertvdijk op 30-10-2008 15:58 ]
8.10 Final is zojuist released (zie www.ubuntu.com)
ALT-F2
update-manager -d
En hoppa \o/
ALT-F2
update-manager -d
En hoppa \o/
[ Voor 12% gewijzigd door WHiZZi op 30-10-2008 15:24 ]
HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.
Wat is de beste manier om te updaten? CD downloaden en liveCD draaien? - edit: of zoals hierboven staat?
[ Voor 19% gewijzigd door Eusebius op 30-10-2008 15:25 ]
==
hoi
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen