Het Grote Ubuntu Topic Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 27 Laatste
Acties:
  • 153.146 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:31

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter

Afbeeldingslocatie: http://www.tomrunia.nl/img/ubuntu_banner.jpg

Het Grote Ubuntu Topic Deel 9

Inhoud
Wat is Ubuntu

Ubuntu is de meest gebruikte Linuxdistributie voor desktopcomputers en laptops. Dit besturingssysteem is beschikbaar in een groot aantal talen, waaronder het Nederlands. De makers van Ubuntu leggen de nadruk op gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid voor gebruik thuis, op school en op het werk.

Ubuntu is gebaseerd op Debian GNU/Linux maar onderscheidt zich hiervan door regelmatige (halfjaarlijkse) nieuwe versies. De naam komt van het Zuid-Afrikaanse concept Ubuntu, wat zoiets als "menselijk zijn voor anderen" betekent.

Ubuntu is beschikbaar voor vrijwel elke gangbare processor architectuur en draait op veel systemen. Dit topic is bedoeld als informatiebron voor iedereen die wilt beginnen met Ubuntu of Linux in het algemeen, maar ook voor mensen die het al langer gebruiken en op zoek zijn naar tips, tweaks en dergelijke.

Ubuntu releases

Elke 6 maanden komt er een nieuwe versie van Ubuntu uit. In oktober 2004 is de eerste Ubuntu release uitgekomen, Warty Warthog, en had versienummer 4.10. Het versienummer is gebaseerd op het jaar en de maand van de release. De eerste versie is dus uitgekomen in oktober 2004.

Sommige Ubuntu versies zijn zogenaamde LTS-releases. Dit staat voor Long Time Support, wat betekend dat er veel langere support voor de release wordt gegeven. De eerste LTS-release was Dapper Drake 6.06, de desktop versie wordt tot 2009 ondersteund en de server versie zelfs tot 2011.

De huidige versies zijn Hardy Heron 8.04, dit is een LTS release. Zoals hierboven al beschreven staat. De bedoeling van deze LTS distro is dat hij op een stabiele basis word gebaseerd en dat daarvan hij steeds geupdate wordt met 100% stabiele software.

De andere versie die op het moment uit is en door veel Ubuntu gebruikers met veel plezier gebruikt wordt is 8.10. Deze release voegt een aantal nieuwe dingen toe gebruikers gemak en ook de X.Org is vernieuwd zodat Ubuntu beter om kan gaan met het hotpluggen van beeldschermen en resolutie's

Systeemvereisten

De huidige Ubuntu-versie, 8.10, heeft 256 MB RAM nodig. Dit is wat Ubuntu zelf claimt dat moet werken. Ikzelf zal eerder 512 of meer aanraden. Dit zodat je in ieder geval meerdere dingen tegelijk kan uitvoeren zonder dat je hele ram volstroomt.
De installatie op een desktopcomputer heeft ten minste vier GB vrije schijfruimte nodig. De serverinstallatie heeft slechts 64 MB RAM en 500 MB schijfruimte nodig. Er zijn versies voor de PC (Intel x86), 64-bit PC (AMD64), PowerPC (Apple iBook, Powerbook, G4 en G5) en Sparc (Sun Sparc)-computers.
Voor het Swap geheugen is tenminste het dubbele van je ramgeheugen aan te raden. Dit zodat er nog een backup is mocht de ram volstroomt.

En hoe ziet het eruit?

Afbeeldingslocatie: http://phorolinux.com/images/u804a1/ubuntu01-thumb.png Afbeeldingslocatie: http://phorolinux.com/images/u804a1/ubuntu02-thumb.png Afbeeldingslocatie: http://phorolinux.com/images/u804a1/ubuntu04-thumb.png Afbeeldingslocatie: http://phorolinux.com/images/u804a1/ubuntu05-thumb.png Afbeeldingslocatie: http://phorolinux.com/images/u804a1/ubuntu06-thumb.png Afbeeldingslocatie: http://phorolinux.com/images/u804a1/ubuntu07-thumb.png Afbeeldingslocatie: http://phorolinux.com/images/u804a1/ubuntu08-thumb.png Afbeeldingslocatie: http://phorolinux.com/images/u804a1/ubuntu09-thumb.png Afbeeldingslocatie: http://phorolinux.com/images/u804a1/ubuntu11-thumb.png

Dit zijn screenshots van Ubuntu 8.04 LTS.
Nu komen er screenshots van Ubuntu 8.10 Deze heeft een nieuwe Human skin gekregen.

Download Ubuntu

Ubuntu gebruikt standaard Gnome als Desktop Environment. Omdat andere Windowmanagers ook erg geliefd zijn, is door Ubuntu ook een versie met KDE (Kubuntu) en een met Xfce (Xubuntu) uitgebracht.

Ubuntu 8.04 LTSUbuntu 8.10Voor een volledige lijst van images en bestanden verwijs ik je naar de mirror-pagina op Ubuntu.com.

Omdat de Ubuntu community erg actief is, zijn er veel distributies ontwikkeld gebaseerd op Ubuntu. Deze worden alleen niet vanuit Canonical uitgegeven maar worden door instanties ontwikkeld. Omdat deze distro's zijn gebaseerd op Ubuntu maken ze wel allen gebruik van de fantastische software bibliotheek van Ubuntu (de repository's, repos). Hieronder een kleine lijst van op Ubuntu gebaseerde distro's:
  • Kubuntu: KDE variant van Ubuntu.
  • Xubuntu: gebruikt Xfce als window-manager.
  • Fluxbuntu: gebruikt Fluxbox, een nog lichtere window-manager dan Xfce.
  • Edubuntu: speciaal voor educatieve doeleinden.
  • nUbuntu: een gestripte versie van Ubuntu.
  • gOS: Het (semi?) OS van Google gebaseerd op Ubuntu.
  • Gobuntu: Officiële variant op Ubuntu ontwikkeld door Canonical. Richt zich op geheel vrije software.
  • Cubuntu: komt zonder desktopenvironment, commandline gebaseerd OS dus.
  • Linux Mint: Deze variant op Ubuntu is volledig door alle meegeleverde codecs, drivers en meer.
Ubuntu op de desktop

Op de vraag of Ubuntu een volwaardige vervanger is van Windows of OS X antwoorden ik en vele anderen volmondig "ja". Ubuntu Hardy Heron is uitermate geschikt om te gebruiken als primair besturingssysteem op een desktop of laptop.

Ubuntu heeft vrijwel alles wat je nodig hebt en als je iets mist kan je het gewoon even downloaden uit de fantastische software bibliotheek. Bijna alles wat onder Windows werkt kan ook werken op Ubuntu. Gaming op Linux is echter pas in een vroeg stadium omdat ontwikkelaars vaak geen aandacht besteden aan Linux. Wel zijn er onder Ubuntu oplossingen om Windows games te spelen, denk hierbij aan Wine en Cedega.

De Ubuntu releases - met in het bijzonder Hardy Heron - zijn uiterst stabiel, erg krachtig en hebben veel mogelijkheden. Ubuntu kan dus prima als vervanger van Windows of OS X functioneren.

Ubuntu als server-OS

Linux systemen staan algemeen bekend als stabiel in de server wereld. Ubuntu is hier geen uitzondering op. Het biedt een veilig stabiel besturingssysteem met standaard geen open poorten en slechts een minimum aan software.

Een zeer fijne feature is LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP), waarmee je met één klik een webserver met PHP en MySQL kan installeren en runnen. Omdat Hardy Heron een LTS-release is, is deze release nóg geschikter als besturingssysteem voor een server.

De in mijn ogen meer geschikte release van de Server editie, dit omdat hij de komende jaren nog goed ondersteund word en al stabiel was toen hij uitkwamDe laatste release op server gebied.
Handige links

Eerder delen van Ubuntu topics op GoT:Officiële links van Ubuntu:
[list]• De website van Ubuntu
De website van Kubuntu
De website van Edubuntu
De website van Xubuntu
De officiele start-up guide
Handige (Nederlandse) Ubuntu Wiki artikelen:
[list]• Nederlandse deel van de ubuntu wiki (niet geupdated voor Edgy Eft)
Uitleg wat repositories zijn en hoe je ze toevoegt
Wat is de terminal en de basis-commando's
Woordenboek
Geteste laptops in Ubuntu
Overige links:
Disclaimer
De topicstart is grotendeels te danken aan Touchdomex en monnick.

Op het moment is het topic nog steeds net als Ubuntu in ontwikkeling. Ik ben van plan als er een nieuwe release is weer een opvolgend topic te maken. Met als basis dit topic natuurlijk :9 Maar mochten er nog verbeteringen/veranderingen vanuit de posters komen. DM direct, ik zal kijken of er nog wat leuks veranderd kan worden.

Tips, foutjes, opmerkingen en verzoekjes zijn altijd welkom in het topic of via een DM. ;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter

Afbeeldingslocatie: http://www.tomrunia.nl/img/ubuntu_banner.jpg

Applicaties

Inhoud
Multimedia

Omdat bepaalde codecs en bestandsformaten niet standaard in Ubuntu aanwezig zijn moet je deze apart installeren. Het gaat hier om bijvoorbeeld codecs voor mp3 en wmv. Wanneer je probeert deze bestandstypes af te spelen zal Ubuntu automatisch vragen om deze codecs down te loaden.

Voordat restricted codecs gedownload kunnen worden moeten eerst de softwarebronnen van restricted codecs ingschakels worden. Dit kan je doen door te navigeren naar Systeem -> Beheer -> Softwarebronnen. Vink vervolgens het vakje van de restricted codecs aan.

Nu kan je handmatig de verschillende pakketjes downloaden. Welke dat precies zijn en hoe je dat moet doen kan je vinden op de Ubuntu wiki. Hierna kan je mp3's, wmv's en streams bekijken en beluisteren.

Compiz Fusion

Nadat Beryl en Compiz zijn gefuseerd gaat het stuk software in de toekomst door het leven als Compiz Fusion. Dit is de eerste 3D window-manager voor het X systeem.

Met Compiz Fusion kan je talloze grafische effecten en mogelijkheden activeren, denk hierbij aan meerdere desktops die mooi in elkaar overgaan of fancy programma switchers. Compiz Fusion is vergeleken met de effecten van Windows Vista redelijk snel, dit is te danken aan het gebruik van OpenGL.

Screenshot van Compiz Fusion is actie (Fedora):

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cb/Fedora-Core-6-AIGLX.png/260px-Fedora-Core-6-AIGLX.png

Welke applicaties

Er zijn ontelbaar veel applicaties in het pakketbeheer van Ubuntu aanwezig. Deze zijn handig gerangschikt en het de zoekfunctie vind je eenvoudig de applicatie die je zoek. Vervolgens is het programma met één muisklik te installeren en beschik je over een nieuw programma dat direct in het start menu wordt weergegeven.

Omdat er zo enorm veel applicaties voor Ubuntu zijn volgt hier een poll om te peilen welk programma iedereen voor elk doeleinde gebruikt.

Poll: Welke browser gebruik jij onder Ubuntu?
Mozilla Firefox Opera Konqueror Dillo Epiphany

Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=302570&layout=6&sort=prc

Poll: Wat is je favoriete chatclient?
Pidgin aMSN Emesene Kopete KMess

Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=302625&layout=6&sort=prc

Poll: Wat is je favoriete musicplayer?
Rhythmbox Totem Amarok Exaile Banshee Muine

Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=302629&layout=6&sort=prc

Poll: Wat is je favoriete BitTorrent-client?
Transmission Deluge Azureus BitTornado

Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=302626&layout=6&sort=prc

Poll: Wat is je favoriete NZB grabber?
HellaNZB SabNZBd Pan nieuwslezer KLibido Ander via Wine

Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=302628&layout=6&sort=prc

Mijn excuses als jouw favoriete programma er niet tussen staat maar ik heb de meest populaire uit de repos gezocht en die in de poll opgenomen :P.
Losse Tweaks

Howto's & Tweaks van GoT users
  • Hier heeft meneer r verteld hoe je veel handige dingen kan instellen
  • Hier heeft meneer r toegelicht hoe je gemakkelijk een groot aantal spellen kan installeren
  • Hier kan je een eenvoudige howto vinden als je Beryl wil draaien op een Nvidia kaart
Tweaks & Tutorials op officiële ubuntuforum & wiki
[list]• Prelink, laadt gedeelde libraries sneller door ze van te voren in het geheugen te laden
DMA, laat optische drives je geheugen direct aanspreken
Swiftfox, een geoptimaliseerde versie van Firefox tbv grote snelheidsverbeteringen
Samba is een pakket om te tussen verschillende Linux en Windows computer bestanden en printers uit te wisselen
Hier vind je Linux equilevanten van een hele hoop Windows software
Ubuntu met een RAID setup
NetworkManger is een hele handige tool om je wifi en WPA(2) aan de praat te krijgen. Dit pakketje staat zelfs op de Ubuntu cd, dus als je het internet niet op kan, hoef je alleen dit pakketje van de cd te halen en hem te installeren. Om door de cd te kunnen zoeken binnen Synaptic moet je wel de cd als pakketbron aangeven.
WPA blijkt toch soms nog lastig te zijn in te stellen. Dit topic geeft meer informatie over hoe je het wel voor elkaar krijgt, zonder de NetworkManager
Disclaimer

Net als de topicstart zal ook het vervolg regelmatig updates krijgen wanneer ik tijd heb. Ook hier geldt, heb je tips / suggesties of opmerkingen: laat het me dan weten! ;)

[ Voor 99% gewijzigd door Touchdomex op 24-11-2008 18:04 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Welkom iedereen wer in het nieuwe topic. Om de TS en uitbreiding van de TS niet te vervuilen zo mijn weekend bericht :D Afgelopen weekend heeft mijn laptop met Linux bij scouting gestaan om als muziekspeler te werken. Iedereen van de leiding mocht er in principe aanzitten. Maar het leukste is dat iedereen snapte waar die mee bezig eas en iedereen wist wat hij ermee kon. Er waren 3 mensen maar die er ooit wat mee hadden gedaan( 1 heeft ook Ubuntu en die andere is zo erg nerd die weet het gewoon :P) Maar ook mensen die er nog nooit kaas van hadden gegeten vonden hun weg binnen no time binnen ubuntu. Ze vroegen op een begeven moment van ja dit is leuk, hoe heet dit nu :D

[ Voor 97% gewijzigd door Touchdomex op 24-11-2008 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wel leuk al die polls, had ze nog niet gezien. Iets waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben: wat wordt hier nu aan desktop environments het meest gebruikt? Ikzelf kan na de stap naar KDE niet meer terug naar Gnome, maar de meeste draaien afaik nog Gnome. Een enkeling Xfce of iets anders en sommigen doen alleen de console. Daarom: een poll!
Poll: Welke desktop environment gebruik je?Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=314654&layout=1&sort=prc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Ik moet zeggen dat ik niet meer terug kan gaan naar KDE. Ik heb juist het omgekeerde. Dit kan ook komen doordat ik op een laptop werk dagelijks en zit van het moet niet te moeilijk zijn allemaal en het moet werken, werkt het niets meer aan veranderen. KDE had ik juist andersom, ik moet nog teveel instellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-05 09:00

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Touchdomex schreef op maandag 24 november 2008 @ 16:39:
Ik moet zeggen dat ik niet meer terug kan gaan naar KDE. Ik heb juist het omgekeerde. Dit kan ook komen doordat ik op een laptop werk dagelijks en zit van het moet niet te moeilijk zijn allemaal en het moet werken, werkt het niets meer aan veranderen. KDE had ik juist andersom, ik moet nog teveel instellen...
Ik het zelfde, ik kan niet wennen aan de interface van KDE 4.x, terwijl ik vroeger een echte KDE adept was

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MBV

Bij de polls mis ik de optie: "Ik heb geen favoriete MSN-client, 't is allemaal ruk!" :(
Muziek heb ik ooit Quod-libet voor geinstalleerd, binnenkort maar eens overschakelen op een andere omdat hij al iets te vaak zijn database corrupt heeft laten worden (textfiles in ~/.quod-libet, en ze waren ineens leeg :X).
Voor torrents (gebruik ik niet zo vaak) had ik KTorrent draaien, maar de nieuwe default Ubuntu-client ziet eruit alsof hij beter is dan de vorige (die er maar 1 tegelijk kon :')).
Zodra Ubuntu Intrepid lekker draait ga ik op mijn Gutsy-partitie Kubuntu Intrepid zetten. Kijken of dat net zo fijn werkt :)

Oh ja, bij mij knalt pulse-audio eruit na elke keer dat ik suspend heb gedaan. Hij geeft dan een poll-error op alsa (logisch i.v.m. standby), daarna een hele zooi meldingen dat hij het weer zou moeten doen, maar elk programma dat geluid wil geven blijft hangen. paplay en aplay geven met --verbose allebei netjes informatie over de stream, maar geen geluid, en proberen na een uur nog steeds een geluidje van 10sec af te spelen. Pulseaudio killen een opnieuw opstarten helpt wel, maar is 'niet helemaal ideaal'. Meer mensen last van?
(Centrino-laptop, Nec P550, met intel geluid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Samba is een pakket om te tussen verschillende Linux en Windows computers

Volgens mij klopt die zin niet helemaal? (onderaan de sp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:49
Dit is geen linkdump, zoiets op deze manier (alweer) dumpen is niet zo zinvol :)

[ Voor 94% gewijzigd door blaataaps op 24-11-2008 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Nu online

MBV

Zou je even wat dingen in het Nederlands willen vertalen, zoals hier gebruikelijk is ("Programs i use" bijv.), en zorgen dat je links werken? O.a. debuntu.org/how-to-instal...lvm-filesystem valt op. Sowieso een nogal vage post, met een lange lijst linkjes, zonder dat er ook maar iets wordt gezegd waar ze goed voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Wat kan ik nou het beste doen om mijn geluid even werkend te krijgen? Zolang ik maar geluid heb is het voorlopig wel even goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:35

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Touchdomex: nette startpost, maar misschien moet je die linkjes even nalopen.. het aan de praat krijgen van Beryl lijkt mij niet echt meer van deze tijd :X

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Nu online

MBV

bassie schreef op maandag 24 november 2008 @ 20:10:
Wat kan ik nou het beste doen om mijn geluid even werkend te krijgen? Zolang ik maar geluid heb is het voorlopig wel even goed.
- system->preferences->sound starten
- onder 'devices' kijken welk apparaat geluid geeft bij Sound Playback, en die vervolgens ook instellen voor Music and Movies. Ook de 'default mixer track' aanpassen, anders werken je volumeknopjes niet ;) Alles wat je nu herstart (aan gnome-apps) zou nu geluid moeten kunnen geven. Als je ons vertelt welke devices het allemaal doen kunnen we misschien een tip geven welke je het beste kan kiezen.

Eventueel zou je kunnen proberen met Synaptic alle pulse-audio pakketten te verwijderen (zoeken op pulse, alles waar een groen blokje voor staat selecteren en 'mark for removal' kiezen), waar je er maar 2 hoeft te laten staan: libao2 en libpulse0. De rest kan zo te zien geen kwaad, neemt geen belangrijke programma's mee.
Demoniac schreef op maandag 24 november 2008 @ 20:28:
Touchdomex: nette startpost, maar misschien moet je die linkjes even nalopen.. het aan de praat krijgen van Beryl lijkt mij niet echt meer van deze tijd :X
Dat is altijd zo jammer aan de linux community. Er zijn minstens 3 wiki-bronnen voor howto's voor Ubuntu-dingen, en over een jaar tijd zijn daarvan 2 opgeheven en komen er 3 bij. Houd dan gewoon wikipedia bij :X

[ Voor 19% gewijzigd door MBV op 24-11-2008 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Er zijn er 2 die het doen.

HDA intel alc888 analog oss *3 waarvan 1 het niet doet.
oss open sound system

Nu het geluid het doet vind ik het wel best zo, nu nog opzoek naar goede grafische drivers (ati 1950 pro) en gewoon wat spelen met ubuntu. Ik had envy al geprobeerd, maar dat werkte voor geen meter. Toen heeft ubuntu zichzelf maar weer terug gezet naar de oude instellingen.

[ Voor 21% gewijzigd door bassie op 24-11-2008 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Nu online

MBV

Geen Envy gebruiken, die drivers ondersteunen de huidige versie van XOrg niet. Gewoon in de 'restricted driver manager' o.i.d. FGLRX aanvinken, en anders via synaptic fglrx installleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-07 16:42
MBV schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 10:07:
Geen Envy gebruiken, die drivers ondersteunen de huidige versie van XOrg niet. Gewoon in de 'restricted driver manager' o.i.d. FGLRX aanvinken, en anders via synaptic fglrx installleren.
Zijn de drivers die je moet gebruiken niet radeon of radeon hd oid?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:15

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Voor de ati 1950 zijn de closed drivers van ati nog wel het best vziw. (fglrx dus) Alternativen zijn inderdaad de 'radeon_hd' en de 'ati' driver.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-07 19:26

Crakie

I want my board back, Lance

MBV schreef op maandag 24 november 2008 @ 20:36:
[...]

[...]

Dat is altijd zo jammer aan de linux community. Er zijn minstens 3 wiki-bronnen voor howto's voor Ubuntu-dingen, en over een jaar tijd zijn daarvan 2 opgeheven en komen er 3 bij. Houd dan gewoon wikipedia bij :X
In ieder geval is er veel minder actuele documentatie. Waar ik twee jaar geleden meestal zonder problemen een howto wist te vinden voor Ubuntu, moet ik nu puzzelen met een verouderde of die van andere distributies en - godverhoede ;) - de originele documentatie van de betrokken programma's.

Persoonlijk denk ik dat Ubuntu gewoon minder enthousiasme oproept dan in de dagen dat het opkwam. Veel mensen kwamen toen rechtstreeks van Windows en dat creëerde een 'hé-het-kan-ook-anders-hype'. Nu is de interesse verwaterd om de howto's die toen als paddestoelen uit de grond schoten, te blijven updaten.

Jammer trouwens dat de Gentoo-wiki verloren is gegaan. Die was altijd een goede bron van informatie. Arch Linux lijkt gelukkig dat stokje over te nemen. Typisch eigenlijk dat de 'moeilijkste' distro's de beste documentatie hebben. Zou dat dezelfde achtergrond hebben als de documentatiekwaliteit van Ubuntu twee jaar terug, toen Ubuntu ook 'moeilijk' was, want geen Windows?

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Crakie schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 10:43:
[...]

In ieder geval is er veel minder actuele documentatie. Waar ik twee jaar geleden meestal zonder problemen een howto wist te vinden voor Ubuntu, moet ik nu puzzelen met een verouderde of die van andere distributies en - godverhoede ;) - de originele documentatie van de betrokken programma's.
Mijn ervaring is juist dat howto's simpelweg minder nodig zijn. Een howto van 30 stappen om Beryl te draaien is nu simpelweg Desktop Effects inschakelen met een muisklik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Nu online

MBV

Dat is zeker waar, maar als je niet weet dat dat inmiddels kan... ;) Stel je voor, je wilt weten waar je dat aan kan zetten, en je komt zo'n howto tegen. Hoe weet je dan dat dat onder 'appearance' zit?
offtopic:
wil iemand die menu's eens opruimen? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
MBV schreef op maandag 24 november 2008 @ 16:58:
...
Zodra Ubuntu Intrepid lekker draait ga ik op mijn Gutsy-partitie Kubuntu Intrepid zetten. Kijken of dat net zo fijn werkt :)
...
Alsjeblieft probeer dat niet :). De KDE in Kubuntu is imho regelrecht waardeloos. Met KDE3.x was het al niet fantastisch, KDE4 is helemaal een ramp in Kubuntu. Probeer eens OpenSuSe 11.0/11.1-beta5 met KDE4 of Archlinux met KDE4(svn) uit, die zijn imho veeeeel beter. Mandriva schijnt ook een goede KDE-installatie te hebben, maar dat heb ik zelf niet getest, aangezien ik niet zo wild ben van Mandriva in het algemeen.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Nu online

MBV

Maar dan heb ik geen apt ;) Het was mij al vaker opgevallen dat Kubuntu een beetje het ondergeschoven kindje is. SuSE was ik nooit wild van, misschien is dat na 5 jaar veranderd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 21:11
Daar erger ik me nou ik al lange tijd aan. Een tijd geleden heb ik op Ubuntu Brainstorm een suggestie geplaatst om de menu's aan te passen. Dat idee staat al tijden in de top 5, maar er gebeurt nooit wat aan. Er is een tijd geleden een Ubuntu blueprint voor aangemaakt, maar die beweert dat het probleem al wordt aangepakt in Upstream en linkt naar een pagina die al tijden niet meer is aangepast.

Helemaal op een oude laptop (met een lage resolutie) zijn de menu's echt waardeloos.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
MBV schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 14:24:
Maar dan heb ik geen apt ;) Het was mij al vaker opgevallen dat Kubuntu een beetje het ondergeschoven kindje is. SuSE was ik nooit wild van, misschien is dat na 5 jaar veranderd ;)
Ja apt is inderdaad een mooi systeem. Maar OpenSuSe heeft sinds versie 11.0 een nieuw package management systeem dat behoorlijk rap is, in ieder geval wel net zo snel en handig als apt. Ook heeft OpenSuSe een behoorlijk aanbod aan software, ook van derde partijen.

Het is niet m'n bedoeling om je/anderen naar OpenSuSe te krijgen oid, maar ik zou het jammer vinden als men KDE4 af gaan kraken, omdat het ze niet bevalt in Kubuntu. De KDE4-implementatie van Kubuntu is imho namelijk echt brak.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
jealma schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 15:00:
[...]
De KDE4-implementatie van Kubuntu is imho namelijk echt brak.
Daar ben ik wel benieuwd naar :)

Ik loop namelijk tegen weinig problemen aan in Kubuntu. Het is de fijne support van Ubuntu in het fijne jasje van KDE (KDE4 wel te verstaan, KDE3 is imho verschrikkelijk :p).

De enige zaken die ik kan verzinnen zijn knetworkmanager en adept. Er is in de ontwikkeling van 8.10 aan de nieuwe Adept gewerkt. Het was niet op tijd voor de feature freeze en daarom mist het een update notifier. De installer, updater en manager werken wel.
Verder de knetworkmanager: dat is een Suse pakketje en de Suse ontwikkeling loopt niet parallel aan die van Ubuntu. Daarom was knetworkmanager niet klaar voordat Ubuntu de deur uit ging.

Maar verder zijn er geen problemen hoor ;) Ik heb zelf wel digikam0.10 gecompileerd en wanneer KDE4.2 uit is ga ik die ook proberen. Maar 4.1.2 is stabiel genoeg om fatsoenlijk mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
MBV schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 13:35:
Dat is zeker waar, maar als je niet weet dat dat inmiddels kan... ;) Stel je voor, je wilt weten waar je dat aan kan zetten, en je komt zo'n howto tegen. Hoe weet je dan dat dat onder 'appearance' zit?
https://help.ubuntu.com/8.10/index.html

Daar staat het stap voor stap allemaal uitgelegd. Gewoon de documentatie voor de release die je draait gebruiken... Of snap ik je punt niet?

https://help.ubuntu.com/8...s/C/compiz-configure.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Nu online

MBV

Jij snapt mijn punt inderdaad niet. Ik tik op google in 'ubuntu beryl' ofzo. Waar denk je dat ik terecht kom? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie

Crakie

Frank-NL schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 12:55:
[...]

Mijn ervaring is juist dat howto's simpelweg minder nodig zijn. Een howto van 30 stappen om Beryl te draaien is nu simpelweg Desktop Effects inschakelen met een muisklik.
Dat is ook wel weer waar. Of misschien ben ik wel ingewikkeldere dingen gaan doen, terwijl ik nog altijd voor alles een howto verwacht te vinden ;)

Wat betreft Kubuntu... ik ben bij Intrepid ook overgestapt op Gnome - mijn eerste 'gewone' Ubuntu. Mijn indruk was simpelweg dat KDE4.1 net als KDE 4 gewoon nog niet af was, of in ieder geval heel veel features van KDE 3.5 mist. Uiteindelijk deed Kopete die niet tegen de aanwezigheid van mijn tv-kaart kon, de emmer overlopen. Ik blijf Kubuntu in de gaten houden, maar het zal nog wel een release of twee duren voordat het werkbaar is.

Ondertussen valt Gnome echt niet tegen, vooral AWN is indrukwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
  • Laatst online: 01:07
MBV schreef op maandag 24 november 2008 @ 20:36:

Toch wel geinig om even terug te zien dat er meer mensen zijn die een beetje dezelfde ervaring hebben. Zelf ben ik een jaar geleden overgestapt naar Debian. Hier begon ik aan omdat ik gewoon even wat anders wou proberen, maar ben uiteindelijk nooit weer terug gegaan naar Ubuntu.

Bij Ubuntu zijn (waren) er altijd een hoop tutorials te vinden met allemaal onderlinge verschillen. Omdat ik totaal niet wist wat ik deed, was ik altijd maar tutorials aan het proberen. De ene werkte wel, de andere weer niet en moest ik dus opnieuw gaan zoeken.

Bij Debian kon ik eerst moeilijk uitvinden hoe alles nou moest. Er was gewoon niet voor alles een (uitgebreide) tutorial te vinden. Dan kom je al snel bij de bekende ' rtfm!' mentaliteit waar ik me in het begin wel redelijk aan stoorde. Maar omdat er gewoon geen alternatief is ga je voor alles wat je wilt installeren de pagina's met documentatie van de programma's die je wilt installeren zelf doorlezen. Dan pas begon ik echt te merken dat ubuntuwiki niet de beste plaats is om te kijken hoe je iets moet installeren. De site van het programma wat je wilt installeren bied vaak veel uitgebreidere informatie over het hoe en wat en bovendien krijg je het met die informatie bijna altijd direct werkend. :*) Heerlijk vond (vind) ik het om dingen gewoon direct werkend te krijgen zonder 10 tutorials over te typen in de hoop dat er 1 bij zit die voor jou werkt.

Als je dit al eenmaal gewend bent kun je best weer terug naar Ubuntu zonder al die tutorials hoeven te volgen. Alleen tegenwoordig zit ik niet meer te wachten op elk half jaar een nieuwe release, dus blijf ik mooi bij Debian.

Voor mij persoonlijk is Ubuntu dus eigenlijk ten onder gegaan door zijn eigen succes en alle tutorials die daaruit voortgekomen zijn. >:) Een beetje RTFM! kan eigenlijk helemaal geen kwaad :9

;) Hoewel ik natuurlijk wel blij ben met het opstapje in de wereld van Linux wat Ubuntu met zijn tutorials mij gegeven heeft.
[...]
Jammer trouwens dat de Gentoo-wiki verloren is gegaan. Die was altijd een goede bron van informatie. Arch Linux lijkt gelukkig dat stokje over te nemen. Typisch eigenlijk dat de 'moeilijkste' distro's de beste documentatie hebben. Zou dat dezelfde achtergrond hebben als de documentatiekwaliteit van Ubuntu twee jaar terug, toen Ubuntu ook 'moeilijk' was, want geen Windows?
Juist omdat die distro's het 'moeilijkste' zijn is daar naar mijn mening goede informatie te vinden. Bij de 'moeilijkere' distro's zitten ook direct de meer geavanceerde gebruikers. Die gebruikers zijn minder snel geneigd om over simpele dingetjes een how-to te schrijven, maar als ze iets schrijven is het meestal wel goede informatie.

* MDtje beschouwt zichzelf btw nog gewoon als noob die zijn tutorials wel nodig heeft in veel gevallen ;)

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie

Crakie

MDtje schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 20:06:
[...]

[...]

Juist omdat die distro's het 'moeilijkste' zijn is daar naar mijn mening goede informatie te vinden. Bij de 'moeilijkere' distro's zitten ook direct de meer geavanceerde gebruikers. Die gebruikers zijn minder snel geneigd om over simpele dingetjes een how-to te schrijven, maar als ze iets schrijven is het meestal wel goede informatie.
Nou, aan howto's over simpele dingetjes geen gebrek hoor in, zowel bij Gentoo als bij Arch. Ik denk dat dergelijke distro's ook gewoon een bepaalde aantrekkingskracht hebben op mensen die niet al te veel Linux-kennis in huis hebben. Vervolgens krijgen ze 'zendingsdrang' en schrijven ze howto's om anderen over de streep te trekken. Wellicht poetst een 'expert' ze op. Als systeem werkt het prima, overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

[...]
Ja waar is die Gentoo wiki eigenlijk naartoe? :? Heb daar regelmatig handige howto's gevonden voor kleine en grote klusjes @ Ubuntu.
En dat de moeilijkste distro's de beste documentatie hebben is niet zo verwonderlijk, dat spul wordt voornamelijk gebruikt door gevorderde gebruikers die weten waar ze het over hebben ;)
Arch vind ik erg interessant trouwens, maar als ik probeer die te installeren op een VM, dan wordt steevast de bootpartitie niet gevonden na de installatie :X

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:52

knakworst

Get more sats!

MBV schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 17:39:
Jij snapt mijn punt inderdaad niet. Ik tik op google in 'ubuntu beryl' ofzo. Waar denk je dat ik terecht kom? :)
Op de eerste hit, na de twee youtube filmpjes, staat er:

Sachez que si vous êtes sur Ubuntu 7.10 (Gutsy), Beryl laisse place à Compiz_Fusion, référez vous donc à sa documentation pour plus d'informations !

En dit fictieve probleem is ook weer solved. En als je er echt niet uitkomt kun je het op dit forum vragen, of ook ubuntuforums.

Daarnaast geheel offtopic nog een ervaring van windows XP. Het afsluiten duurt bij mij nu circa 5 minuten. Van alles geprobeerd, echt niet op te lossen. Dus ook bij dat besturingssysteem gebeurt het wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Nu online

MBV

knakworst schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 22:25:
[...]

Op de eerste hit, na de twee youtube filmpjes, staat er:

Sachez que si vous êtes sur Ubuntu 7.10 (Gutsy), Beryl laisse place à Compiz_Fusion, référez vous donc à sa documentation pour plus d'informations !

En dit fictieve probleem is ook weer solved. En als je er echt niet uitkomt kun je het op dit forum vragen, of ook ubuntuforums.
Ik kom er prima uit, ik kan bijvoorbeeld ook prima uit de voeten op de console. X configureren vind ik niet echt een drama, alleen die irritante failsafe-mode kost zoveel tijd. Ik weet vrij zeker dat als het door een foute instelling de eerste keer niet lukt, het de derde keer ook niet lukt ;) Zo zijn er wel meer dingen die voor 'noobs' handig zijn en mij in de weg zitten.
Wat ik bedoelde was dat het als noob heel verwarrend kan zijn. Ik probeer me af en toe te verplaatsen in de minder ervaren gebruiker, en dan zie ik nog aardig wat probleempjes.
Daarnaast geheel offtopic nog een ervaring van windows XP. Het afsluiten duurt bij mij nu circa 5 minuten. Van alles geprobeerd, echt niet op te lossen. Dus ook bij dat besturingssysteem gebeurt het wel eens.
Hij wil bij mij niet eens booten, geeft zelfs een BSOD in veilige modus... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

MDtje schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 20:06:
Bij Debian kon ik eerst moeilijk uitvinden hoe alles nou moest.
Debian en Ubuntu zijn vrijwel synoniem :P Ik geef je zo op een briefje dat 80% van de ubuntu tutorials zonder problemen werkt voor debian.

Edit: Dat neem ik terug, stiekem zijn er heel veel 'ubuntu' tutorials die dmv screenshots de stapjes uitleggen die je in synaptic moet doen. Of waar je moet klikken.
* MDtje beschouwt zichzelf btw nog gewoon als noob die zijn tutorials wel nodig heeft in veel gevallen ;)
Dat is niet erg :) Ik ben ook nog een noob.

[ Voor 14% gewijzigd door UDuckling5 op 26-11-2008 09:15 ]

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Nu online

MBV

@UDuckling: en in Debian heb je geen Synaptic ofzo? Vziw is Ubuntu helemaal nergens uniek in qua techniek, 'alleen maar' in de standaardinstellingen en standaard geïnstalleerde pakketten. En de dingen die ze wel uitvinden worden heel snel in Debian overgenomen, juist omdat de verschillen klein zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Synaptic zit niet per default in de debian desktop installatie. Als je vervolgens je screenshot tutorial volgt om weet-ik-wat te installeren kun je wel eens bedrogen uitkomen.

Commandline instructies zijn wel 1-op-1 overdraagbaar tussen Ubuntu en Debian.

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Laatst online: 05-07 05:06
Ha, die is goed, ik heb foobar aan de praat in wine. Moet 'm nog wel testen, geluid klinkt vooralsnog goed ( alsa )....
Heb het een paar jaar geleden ook geprobeerd, maar had toen probs met de skin. Da's nu verleden tijd.

Erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69437

Hebben meer mensen last van kernel panics in Intrepid met Nvidia driver versie 177? Ik ben via het "Hardware Drivers" tooltje terug gegaan naar versie 173, en nu loopt-ie weer als een tiet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
  • Laatst online: 01:07
UDuckling5 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 09:14:
[...]

Debian en Ubuntu zijn vrijwel synoniem :P Ik geef je zo op een briefje dat 80% van de ubuntu tutorials zonder problemen werkt voor debian.

Edit: Dat neem ik terug, stiekem zijn er heel veel 'ubuntu' tutorials die dmv screenshots de stapjes uitleggen die je in synaptic moet doen. Of waar je moet klikken.
MBV schreef op woensdag 26 november 2008 @ 10:27:
@UDuckling: en in Debian heb je geen Synaptic ofzo? Vziw is Ubuntu helemaal nergens uniek in qua techniek, 'alleen maar' in de standaardinstellingen en standaard geïnstalleerde pakketten. En de dingen die ze wel uitvinden worden heel snel in Debian overgenomen, juist omdat de verschillen klein zijn.
Installeren van programma's is misschien niet zo' n heel goed voorbeeld, maar kijk eens naar drivers. Probeer maar eens een nvidia driver te installeren in Ubuntu en Debian, dan zie je wel dat Ubuntu op dat gebied tegenwoordig wel wat voor ligt.

Het verschil in programma's zit dan vaak weer in het wel of niet beschikbaar zijn van de programma's in de repo's of het wel of niet kunnen downloaden van een .deb file van een site. Een .debje voor Ubuntu gebruiken in Debian gaat niet altijd goed kan ik je wel uit ervaring vertellen :P (en als er dan geen juiste .deb beschikbaar is zul je dus moeten compileren)

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130514

jealma schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 15:00:
[...]

Ja apt is inderdaad een mooi systeem. Maar OpenSuSe heeft sinds versie 11.0 een nieuw package management systeem dat behoorlijk rap is, in ieder geval wel net zo snel en handig als apt. Ook heeft OpenSuSe een behoorlijk aanbod aan software, ook van derde partijen.

Het is niet m'n bedoeling om je/anderen naar OpenSuSe te krijgen oid, maar ik zou het jammer vinden als men KDE4 af gaan kraken, omdat het ze niet bevalt in Kubuntu. De KDE4-implementatie van Kubuntu is imho namelijk echt brak.
Op wat voor manier is KDE4 in Kubuntu dan slecht uitgevoerd?
Wat doen ze concreet fout/anders?
SuSe ga ik iig niet gebruiken, wil echt niet van APT af.

Net nog Fedora 10 geprobeerd, maar de enige frontend voor yum is packagekit en die is echt :r
Een goed alternatief voor synaptic is dr niet volgens mij (evt. pirut, maar die staat niet in de repo's en je moet packagekit dan weer uninstallen :/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:33
Zijn er hier ook mensen die Ubuntu geprobeerd hebben icm een Ati kaart? Ik heb dit geprobeerd en compiz is niet fatsoenlijk aan de slag te krijgen. De animaties verlopen niet geheel soepel en het scrollen met firefox (eigenlijk elk programma) is een ramp. Het maakt geen verschil of ik de open source drivers of de fglrx driver gebruik. Vind dit toch wel erg jammer. Met compiz uit is het te doen, maar dan evenaart het nog steeds niet de ervaring die ik had met de intel videokaart van mijn laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Nu online

MBV

Ik heb geen probleem met scrollen in firefox. Er staat me iets bij dat als je daar problemen mee had, je een instelling 'ergens' moest omzetten, en dat het dan werkte. Compiz loopt bij mij ook best soepel, het enige is dat af en toe een scherm 'gevangen' word in een hoek, en ik hem er dan maar moeilijk uit krijg, en dat in het begin af en toe iets bleef hangen. Oh ja, OpenGL werkt voor geen meter met Compiz, maar dat is volgens mij een 'known issue'.
Uiteindelijk toch maar uitgezet, het reageert dan toch net iets sneller en de 'grappige' effectjes kwamen mij wel mijn neus uit.

Oh ja, Ati Mobile X300 met 64mb, compleet ruk dus.

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 28-11-2008 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Draai je KDE? Dan moet je de gtk-qt engine installeren en bij de systemsettings het tabblad GTK bekijken. Daar zit een fix firefox knopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
Ik heb het halve internet afgespeurd naar dit probleem, xorg.conf met een flink aantal keren aangepast. Maar het maakt geen verschil. Ik zie wel dat je een kaart van een andere serie hebt (Ik heb een X1950pro). Ik krijg het probleem zelfs met de live cd (welke de opensource driver gebruikt). Ik gebruik GNOME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Nu online

MBV

staat er geen bug van op launchpad? Zo nee: aanmaken, zo ja: voten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000

Cyphax

Moderator LNX
Daar waar Empathy installeren in 8.04 nog lastig was zit er bij 8.10 zo te zien een volledige Empathy. En da's leuk om even mee te spelen. Ik was even benieuwd of dat leuke groene bolletje bij m'n username rechtsbovenin dan nog wel zou werken: zowaar. :)

Vervolgens zie ik in een chatvenstertje dat de inputregel 1 regel hoog is en niet te resizen is. Welke muts zag dat in Pidgin en dacht "hee, da's een goed idee", net nadat zooooo veeeeeel mensen hun gal hebben lopen spuwen op die beslissing? Uit principe zal ik als ze dat niet aanpassen nooit Empathy gaan gebruiken. :+ (ik zet er wel zo'n smilie bij maar ik meen het hoor! :+)

Voor een programma dat nog niet zo heel lang bestaat werkt het prima, de interface is clean (maar het aantal opties in de preferences is om te huilen) en het is ietsje compacter nog dan Pidgin. Ik vind de conversaties een stuk mooier om te zien dan in Pidgin, maar het neemt ietsje meer ruimte in beslag. Ik ben zwaar benieuwd naar Empathy in 9.04, hopelijk kan Pidgin dan eindelijk de deur uit :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Whoooooo _/-\o_

Wat is wine volwassen geworden....ik heb geen enkel probleem meer met het draaien van dvdfb/dvdshrink én foobar ( met tot nu toe alle belangrijke functies ( rippen/encoden/taggen/file operations )..

Tot nu toe was er met één van die progs altijd wel wat.

Foobar was voor mij 1 van de redenen om niet volledig over te stappen.

Vanavond gooi ik mezelf maar eens op het aan de gang krijgen van fallout3 onder wine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .zolder
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-07 16:57
Wine+Foobar doet het idd prima, maar ik mis de mogelijkheid voor global hotlinks en drag n drop integratie. Ik kan me zo voorstellen dat dat nooit gefixt gaat worden. Dat was genoeg voor mij om na 5 jaar Foobar over te stappen op een native linux player.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249002

Volgens mij kan Banshee toch aardig met Foobar meekomen:

http://banshee-project.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
neeroeter schreef op donderdag 04 december 2008 @ 08:44:
Vanavond gooi ik mezelf maar eens op het aan de gang krijgen van fallout3 onder wine.
Ik was effe nieuwsgierig naar of Wine Fallout 3 kan draaien: http://appdb.winehq.org/s...pId=8559&iVersionId=14322

Zonder al teveel poespas draait het in ieder geval vast, het is nog niet volmaakt maar dit was dus zeg 2 jaar geleden echt niet mogelijk voor zo'n nieuw spel! :D
Het gaat steeds meer om details, soms grotere maar vaak ook kleinere, de games willen best wel, soepel en al. Wauw. :)
Anoniem: 249002 schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 15:19:

Het "probleem" van Foobar is de focus op totale customization die andere players niet echt hebben, dus als je Foobar wilt verruilen voor een andere native player moet je wel die concessie doen. Dat gezegd hebbende: voor Gnome zijn er hele goede players! Rhythmbox (die ikzelf toch het meest gebruik naast Audacious), Exaille, Listen (die vond ik zelf ook altijd erg mooi, alleen heeft mijn laptop een maximale resolutie van 1024x768, en dan is ie toch te groot vind ik), Banshee, Quod Libet... als je niet zoveel waarde hecht aan naadloze integratie is natuurlijk Amarok ook een aanrader. :)

[ Voor 39% gewijzigd door Cyphax op 05-12-2008 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Anoniem: 249002 schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 15:19:

OMG waarom heb ik die nog nooit eerder gevonden? Echt een heerlijke speler!!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 11:34
Net mijn testlaptop geupdate naar KDE 4.2 Beta1
Alles wat mij tegenviel in 4.1 is verandert :D
Het is dat het een Beta is, anders zou ik mijn gewone machines ook upgraden naar 8.10

Amarok bevalt mij nog prima trouwens ;)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
raymondw schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 22:15:
Net mijn testlaptop geupdate naar KDE 4.2 Beta1
Alles wat mij tegenviel in 4.1 is verandert :D
Het is dat het een Beta is, anders zou ik mijn gewone machines ook upgraden naar 8.10

Amarok bevalt mij nog prima trouwens ;)
Hoe heb jij KDE4.2 geïnstalleerd? Wanneer de final uit is zou ik ook graag updaten, maar ik weet niet of er een manier is die makkelijker is dan zelf compilen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .zolder
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-07 16:57
wat ik met rhythmbox en banshee mis is de support voor het drag n droppen tussen de filebrowser en de playlist

in rhythmbox voegt ie dan de song toe aan de library waarna ik m op moet zoeken, wat totaal niet is wat ik wil, en met banshee kan het al helemaal niet geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 11:34
Mithras,
Op kubuntu.org staan de repo's ;)
Toevoegen en updaten, makkelijker kan niet!

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRED
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2020

MRED

Carpe diem...

Anoniem: 69437 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 15:18:
Hebben meer mensen last van kernel panics in Intrepid met Nvidia driver versie 177? Ik ben via het "Hardware Drivers" tooltje terug gegaan naar versie 173, en nu loopt-ie weer als een tiet. :)
Ik gebruik de 177 versie van de driver sinds gisteren op mijn laptop. Tot nu toe geen enkel probleem gehad. Moet ik er wel bij zeggen dat mijn Ubuntu installatie om precies te zijn 1 dag oud is momenteel, en dit mijn eerste stapjes :P zijn op Linux gebied.

Na installatie van de Ubunu distro en wat gepuzzel in het aan de praat krijgen van mijn draadloos netwerk, moet ik zeggen dat ik het zeer zeker niet uitsluit dat Ubuntu in de zeer nabije toekomst Windows Vista ook op mijn desktop PC gaat vervangen.

Mijn weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Op de fat partitie op mijn hd heeft alleen root alle rechten, de rest alleen lees en uitvoer rechten. Ik krijg het met geen mogelijkheid veranderd.

Wat ik doe is

sudo umount /media/sdc1
sudo chmod 775 /media/sdc1
ls -l /media (dan staat het goed)
sudo mount /media/sdc1
ls -l /media

Zodra ik de schijf weer mount heeft alleen rout weer alle rechten. Weet iemand wat het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!!
gelezen? De manpage van mount al eens gelezen waar dit gewoon in staat? Al eens gezocht op wat de "recommended" manier is om die schijven te mounten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Nu online

MBV

Ja, de mount-opties in /etc/fstab (of waar dan ook). Ik heb ze even niet bij de hand, maar er zijn een paar mountopties die je daar kan meegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bassie schreef op zondag 07 december 2008 @ 13:41:
Op de fat partitie op mijn hd heeft alleen root alle rechten, de rest alleen lees en uitvoer rechten. Ik krijg het met geen mogelijkheid veranderd.

Wat ik doe is

sudo umount /media/sdc1
sudo chmod 775 /media/sdc1
ls -l /media (dan staat het goed)
sudo mount /media/sdc1
ls -l /media

Zodra ik de schijf weer mount heeft alleen rout weer alle rechten. Weet iemand wat het is?
Via je /etc/fstab:

/dev/sdc1 /mnt/sdc1 vfat umask=0000 0 0

Of anders handmatig:

mount -t vfat -o umask=0000 /dev/sdc1 /media/sdc1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131383

Ik heb ubuntu werkend onder microsoft virual pc. (erg handig niet de hele tijd hoeven rebooten)

Alleen zit met 2 dingen.
Ten eerste ik heb weinig toegang tot mappen enzo. Had al aangezet dat ik root was enzo maar dat schijnt niet te werken.
Weet iemand hoe ik alle toegang krijg

En de resolutie is 860*600 alleen wil ik dit natuurlijk vergoten maar dat wil hij niet doen. (mischien omdat virtual pc heb wel te weinig resolutie geeft)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131383 schreef op maandag 08 december 2008 @ 17:55:
Ik heb ubuntu werkend onder microsoft virual pc. (erg handig niet de hele tijd hoeven rebooten)

Alleen zit met 2 dingen.
Ten eerste ik heb weinig toegang tot mappen enzo. Had al aangezet dat ik root was enzo maar dat schijnt niet te werken.
Je kan nautilus-gksu installeren zodat je een "Open as administrator" optie krijgt in je context-menu. De beste oplossing moet van de ontwikkelaars komen: Gvfs moet in de toekomst om een wachtwoord vragen als je geen rechten hebt.
En de resolutie is 860*600 alleen wil ik dit natuurlijk vergoten maar dat wil hij niet doen. (mischien omdat virtual pc heb wel te weinig resolutie geeft)?
Dat zal wel aan VirtualPC liggen inderdaad. Ik weet dat er VMWare en Virtualbox Linux-drivers hebben, maar Microsoft kennende heeft VirtualPC die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Anoniem: 131383 schreef op maandag 08 december 2008 @ 17:55:

Alleen zit met 2 dingen.

Wat heb je gemist aan
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen
? En wat heb je zelf al gevonden/geprobeerd? Ik neem aan dat je niet de eerste bent die het onder virtual pc draait, en je bent vast ook niet de eerste die "weinig toegang tot mappen" heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wie gebruikt er trouwens KVM (http://kvm.qumranet.com/kvmwiki) onder Ubuntu en wat zijn jullie ervaringen ermee? Ik maak vooral gebruik van KVM om Debian Lenny debjes te bouwen (bouwen binnen een chroot is zo 1960 ;) ) of om test servertjes te bouwen. * Anoniem: 249002 is heel tevreden over KVM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269399

Omdat windows XP niet wilde installeren op de laptop van mijn pa, heb ik Kubuntu 8.04 erop gezet. Nu heeft hij afgelopen weekend heel fijn de upgrade naar een nieuwe versie gedaan ("Dat duurt toch wel lang zeg"). Maar ik was blij verrast dat er ineens een gloedmooie werkende KDE4.1 (denk ik?) tevoorschijn kwam. Nu gebruik ik zelf voornamelijk ubuntu, maar ik wil het misschien toch wel een beetje proberen, zeker gezien de positieve reacties op 4.2. Is het slim om dit op mijn systeem te installeren (install kubuntu-desktop), want dan worden natuurlijk enorm veel extra libraries opgehaald. Ik kan natuurlijk ook een aparte install doen op een 10 gig partitie, of Fedora 10 proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Je kan gewoon kubuntu-desktop installeren. Krijg je wel enorm veel meuk mee, maar als je dat lijstje met software nu kopieert, kan je dat super simpel weer pasten in een apt-get remove --purge en je bent alles kwijt. Voor een experimental 4.2 setup moet je een extra repository toevoegen (zie hierboven). Ik zou daar alleen mee wachten als 4.2 final uit is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:44

MsG

Forumzwerver

Ik heb Kubuntu ook wel er bij op gehad tezamen met Gnome, kon ik prima weer verwijderen daarna. Je houdt denk ik alleen de config files wel in /home

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyVacation
  • Niet online
mithras schreef op maandag 08 december 2008 @ 22:54:
Je kan gewoon kubuntu-desktop installeren. Krijg je wel enorm veel meuk mee, maar als je dat lijstje met software nu kopieert, kan je dat super simpel weer pasten in een apt-get remove --purge en je bent alles kwijt. Voor een experimental 4.2 setup moet je een extra repository toevoegen (zie hierboven). Ik zou daar alleen mee wachten als 4.2 final uit is ;)
Of je doet na het uninstallen van kubuntu-desktop een apt-get autoremove
Moet volgens mij ook werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

IngmarBlonk schreef op maandag 08 december 2008 @ 23:28:
[...]

Of je doet na het uninstallen van kubuntu-desktop een apt-get autoremove
Moet volgens mij ook werken.
Inderdaad. Apt houdt bij welke packages je expliciet geïnstalleerd hebt, en welke indirect via dependencies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Foobar blijft onder wine voor mij de muziek-beheerder 1ste keus:

Ik ben helemaal lyrisch over de tagging, en de 'file operations' plug-in. Na de juiste tags geplaatst te hebben, rename je uitermate simpel je bestandjes. Formaat maakt niet uit, je kan kiezen voor id3v1 en/of id3v2. Je kan deleten mocht je dat willen, en vanuit foobar je directories verplaatsen.

Kan banshee dat ook?

Daarnaast kaan je eenvoudig een cd'tje rippen naar mp3 en ogg. Ik heb ook flac geprobeerd , maar dan wil wine de windows flacffrontend erbij installeren. Is grappig: foobar/wine vraagt ook bij mp3 de win lame.exe, terwijl naar ogg volgens mij de linux libraries worden ingelezen. Ik hoefde iig foobar niet naar een oggenc.exe te verwijzen....

Er moet gezegd, foobar heeft moeite een audio-cd te herkennen, is nat. een wine issue...lukte bij de ene cd wel bij een andere niet.

Zucht...als er nu eens een linuxport kwam, of dat ze open-source gingen...zou het helemaal onverslaanbaar worden.

Fallout is bij mij trouwens nog niet gelukt, na een eerste voorzichtige poging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Als je alles per sé met 1 tool wil doen wordt dat lastig ja, maar voor het zetten van tags/renamen van files en het rippen van cd's/dvd's zijn genoeg goede tools te vinden, waarmee je zelfs flac kan produceren ;)
Het zal wel heel persoonlijk zijn, maar ik ga na het installeren van Winamp (op Windows) juist alle ripping, encoding, visualisatie, lyrics en weet ik wat voor plugins er uit slopen, zodat ik een zo licht mogelijke player overhoud. (ja, Winamp is hoe dan ook bloated, ik weet het) Functies die ik eens per maand gebruik, hoeven van mij niet in mijn player te zitten als er ook progs zijn die het beter kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Dat is nog eens een onoverbrugbare kloof. Veel mensen zijn gewend aan zoveel mogelijk features in hun software. Anderen aan zo min mogelijk onder het mom van "Write programs that do one thing and do it well."

Nu is de mening van de eerste groep natuurlijk in strijd met McIlroy's Unix philosophy, maar met het groeiende aantal Windows converts wordt deze groep enkel groter. En met de groeiende specs van allerlei systemen (uitgezonderd netbooks, die zijn voor de cloud ;) )... tjah, geef ze eens ongelijk.

Wat is de reden dat je zo verlangt naar clean en lean Demoniac?

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Nu online

MBV

Ik ben er ook wel benieuwd naar. Op mijn werk gebruik ik windows, en (onder het motto: old habits die slow) daar gebruik ik winamp. Eigenlijk geen enkel probleem mee, start snel genoeg op, en de extra functies zitten niet in de weg. Waarom de moeite doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Zal wel een beetje dwangmatigheid zijn ofzo ;) Het is overigens niet zo dat ik uren bezig ben met het strippen van Winamp, het meeste kan je bij installatie al weglaten, alleen een aantal Library plugins moet je met de hand weghalen. En dat zijn allemaal dingen die menu entry's maken in het Library-scherm, dus die zitten me wel in de weg :P Omgekeerd heb ik mijn Firefox juist weer vol hangen met extensions die functionaliteit toevoegen die ik juist wel gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Nu online

MBV

Firebug, all-in-one sidebar, greasemonkey, foxmarks, IE Tab (alleen op mijn werk ;)), NL woordenboek... goh, toch best kaal gehouden eigenlijk ;) FF zonder Firebug en Foxmarks zie ik echt niet meer zitten, ideaal :Y)

/offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb nog eens gekeken naar de externe monitor. In het vorige topic klaagde ik daar even over en kreeg ik de tip om met xrandr de mode toe te voegen. Resultaat: cannot find mode "1920x1280". Potjandorie. Toen ben ik gaan pielen en op gegeven moment heb ik xorg.conf weggemikt (lees: gerenamed). Vervolgens zag ik ineens in het dialoogje waar je de resolutie uitkiest een heleboel resoluties staan, tot aan 1600x1200 toe. Die wordt door zowel mijn laptop als het scherm nog ondersteund (jammergenoeg gaat de laptop niet tot die 1920x1280 :'(). En eigenlijk werkt vanaf dat moment de output goed.

Nou jammer dat ie niet zelf wat beter kan herdetecteren. Dat gedeelte blijft nog onvolledig/onvolwassen, maar technisch kan ie het dus wel uiteindelijk. Helemaal mooi zou zijn als X niet hoeft te herstarten (slim om er dan bij te zetten dat je even uit en in moet loggen, niet dat je X moet herstarten) maar vooruit, het werkt toch maar mooi wel nu. Dit is trouwens met de opensource ati driver allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Nu online

MBV

Als je de ati-driver gebruikt kan je heel makkelijk dual-screen laten werken. Iets in de trant van:
$ xrandr --output DVI-0 --leftof LVDS
$ xrandr --add-mode DVI-0 1920x1080
$ xrandr --output DVI-0 --mode 1920x1080

Syntax moet je even nakijken, maar zo zou het moeten werken. Je raakt wel je 3d-desktop kwijt als je dat doet.
En als addmode die resolutie niet kent (1920x1280 is een foutje neem ik aan, HD = 1080i ;)) kan je altijd een modeline toevoegen.

[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 09-12-2008 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MBV schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 17:37:
En als addmode die resolutie niet kent (1920x1280 is een foutje neem ik aan, HD = 1080i ;)) kan je altijd een modeline toevoegen.
1920x1200 kan ook, da's WUXGA.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 09-12-2008 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
MBV schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 17:37:
Als je de ati-driver gebruikt kan je heel makkelijk dual-screen laten werken. Iets in de trant van:
$ xrandr --output DVI-0 --leftof LVDS
$ xrandr --add-mode DVI-0 1920x1080
$ xrandr --output DVI-0 --mode 1920x1080
Ik heb daar eerder mee gestoeid maar dat wilde niet. En de laptop kan zelf waarschijnlijk niet meer dan 1600x1200 (dat zeggen de specs iig). Het is geen piepjong ding, en de videokaart is een ati radeon 7000 met 16MB RAM. Hmmm zou eigenlijk toch wel genoeg moeten zijn, zou de hardware gelimiteerd kunnen zijn? Misschien toch nogeens naar kijken. Compiz staat niet aan, dat gaat nog steeds niet lekker met dual screen inderdaad. Wordt toch eens tijd dat ze dat fixen onderhand.
Een modeline in xorg.conf, wellicht. Ik hoopte eigenlijk nou juist dat het allemaal goed automatisch herkend zou worden. Blijkbaar doet het dat in 2 instantie ook wel. Misschien is de config die bij Ubuntu wordt meegeleverd niet helemaal jofel? Thuis op de andere laptop ook effe proberen gewoon alleen xorg.conf te renamen, en dan zien of alle resoluties worden gevonden. Dat zou nog wel het makkelijkst zijn.
De resolutie is geen typo, dit scherm heeft die resolutie native, 't is een 24" geval :)

Ik heb net ook deze fix toegepast omdat die Load_Cycle_Count ook in 8.10 blijft oplopen. En ik heb absluut geen zin in meer kapotte hd's. Wat een rotprobleem is dat toch. :(

[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 09-12-2008 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Nu online

MBV

Fabrikanten doen het fout, da's vervelend ja.
Over je resolutie: is het DVI of VGA? In het geval van VGA is het niet eens de moeite waard, mijn NEC P550 is op een 22" breedbeeld geval al ontzettend wazig. Los daarvan kan de maximale frequentie van je RamDac te laag zijn.
Met DVI speelt dat probleem niet vziw, maar de wikipedia-pagina is niet helemaal duidelijk. iig moet je de HD-resolutie op 60hz kunnen oversturen met single-link, daarboven wordt het onduidelijk.
1920 * 1280 * 4 = 9,375MB, dus dat is het probleem niet.
Oh ja, werkt dual screen überhaupt? zo nee, dan moet je eerst bij 'themes' ofzo je leuke wobbly windows uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
MBV schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 23:13:
Fabrikanten doen het fout, da's vervelend ja.
Vooral als het je hardware kost. :(
(2 hd's bij mij uit 2 laptops)

Ik hoop alleen dat er vanuit de softwarekant een fix gemaakt kan worden. Dan gaan m'n HD's mee. Van de fabrikanten verwacht ik niet zoveel; het probleem is in Windows veel kleiner, dan vinden de meeste fabrikanten het wel best.
Over je resolutie: is het DVI of VGA? In het geval van VGA is het niet eens de moeite waard, mijn NEC P550 is op een 22" breedbeeld geval al ontzettend wazig. Los daarvan kan de maximale frequentie van je RamDac te laag zijn.
Met DVI speelt dat probleem niet vziw, maar de wikipedia-pagina is niet helemaal duidelijk. iig moet je de HD-resolutie op 60hz kunnen oversturen met single-link, daarboven wordt het onduidelijk.
1920 * 1280 * 4 = 9,375MB, dus dat is het probleem niet.
Oh ja, werkt dual screen überhaupt? zo nee, dan moet je eerst bij 'themes' ofzo je leuke wobbly windows uitzetten.
Het is VGA. Volgens mij was DVI ten tijde van het maken van mijn laptop (P3-mobile based) niet ingeburgerd genoeg. :P Aan de andere kant heeft volgens mij de andere laptop (centrino) ook geen DVI, maar wel op het docking station.
De dual-screen werkt in ieder geval verder prima. Maar die resolutie zal wel gewoon teveel zijn. Ik heb zelf een scherm thuis van 1680x1024 ofzo (zo'n 20" van Samsung), hopelijk gaat dat dan wel.

Over het wazige verder: de Windowsmachine die ik normaal aan de 24" heb (op die 1920x1280) zit via een Quadro4 aan VGA in principe (eigenlijk is het een ander soort aansluiting waar een splittertje opzit), maar die is scherp zat imo. Waar komt dat wazige waar je het over hebt vandaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Ik heb twee schermen, een 15.4" laptop, en een 24" extern scherm (via VGA aangesloten ivm oude laptop). De tweede resolutie is ook 1920 x 1200, en de laptop is 1280x800. Ik run bij het starten van KDE het volgende scriptje (ooit bij elkaar ge-man'd):
code:
1
2
3
4
5
if xrandr -q | grep -q  "VGA-0 connected"; then
 xrandr --output LVDS --off && xrandr --output LVDS --auto --right-of VGA-0
else
 echo '1 scherm' > /tmp/schermlog
fi

Als het scherm dus geconnect is, dan word hij links naast het scherm gezet. Op deze manier stelt hij ook automatisch de native resoluties in (zie verderop). Probeer dit eens, want ik had eerst ook dat ik hem niet native kon krijgen. Ik gebruik overigens de radeon driver, zonder hw versnelling. Mijn Xorg.conf is ook zo leeg mogelijk, ik heb nu, na het afstappen van single screen fglrx, zo'n beetje alle entry's weg kunnen gooien, en heb het volgende virtuele scherm toegevoegd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Section "Screen"
        Identifier      "Default Screen"
        Monitor         "Configured Monitor"
        SubSection      "Display"
        Depth           24
        Modes           "1920x1200" "1280x800"
        Virtual         3200 3200
        EndSubSection
EndSection

Ja, je zit nu met een 'zwarte' balk, maar door xrandr weet (KDE iig) je WM wat de 'edges' zijn, en word alles goed geplaatst (en fullscreen enzo werken ook goed). Hij ziet ook de edges van je scherm, je kan alleen je muis nog 'op' het niet bestaande stuk scherm slepen, that's it.

I agree, niet alles is autodetect, maar ik vind dit erg netjes :)Dit is dan wel Debian

[ Voor 3% gewijzigd door icyx op 09-12-2008 23:41 ]

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Nou, lekker dat Kubuntu-experimental zeg :p Ik heb na de beta1 van KDE4.2 de kubuntu-experimental repository toegevoegd, maar ik heb nu meer problemen dan eerst.

Kontact werkt niet (iets waar ik hevig van afhankelijk ben, hij crasht bij startup), OOo3 crasht bij opstarten, plasma is vreselijk buggy en stopt bij elke config venstertje ongeveer met werken. Mmm, had gedacht dat de beta wel at stabieler zou zijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Nu online

MBV

Cyphax schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 23:34:
Over het wazige verder: de Windowsmachine die ik normaal aan de 24" heb (op die 1920x1280) zit via een Quadro4 aan VGA in principe (eigenlijk is het een ander soort aansluiting waar een splittertje opzit), maar die is scherp zat imo. Waar komt dat wazige waar je het over hebt vandaan dan?
Ik heb het over onscherpte. Waardoor dat komt is heel simpel: een digitaal signaal moet voldoende nauwkeurig worden omgezet in een analoge, en als er te goedkope elektronica is gebruikt zal je bij een zwart/wit patroon geen blokgolf maar een sinus krijgen, ergo: onscherpe randen. Die DVI-VGA-converter hoeft heel weinig af te doen aan de beeldkwaliteit, als het bronsignaal maar goed is. En bij laptops is dat bijna altijd slecht.
icyx schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 23:40:
Ik heb twee schermen, een 15.4" laptop, en een 24" extern scherm (via VGA aangesloten ivm oude laptop). De tweede resolutie is ook 1920 x 1200, en de laptop is 1280x800. Ik run bij het starten van KDE het volgende scriptje (ooit bij elkaar ge-man'd):[knip]
Netjes, moet ik ook eens doen. Een vraagje nog: wat doe je als je een keer een beamer o.i.d. aansluit?

@mithras: zeker dat het niet de alpha is? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
MBV schreef op woensdag 10 december 2008 @ 10:25:
[...]

Ik heb het over onscherpte. Waardoor dat komt is heel simpel: een digitaal signaal moet voldoende nauwkeurig worden omgezet in een analoge, en als er te goedkope elektronica is gebruikt zal je bij een zwart/wit patroon geen blokgolf maar een sinus krijgen, ergo: onscherpe randen. Die DVI-VGA-converter hoeft heel weinig af te doen aan de beeldkwaliteit, als het bronsignaal maar goed is. En bij laptops is dat bijna altijd slecht.
Ik zal het eens proberen te bekijken. Zolang het maar niet storend wazig is, misschien valt het mee. Dat heb ik nog niet kunnen bekijken. :)

Ik heb trouwens ook even gestoeid met VMWare, die wilde ik graag installeren. Dat ging voorheen zo lekker met de repositories maar om de een of andere reden gaat dat niet meer. Dat is wel erg jammer. Die tool die je tegenkomt die van de tar.gz van VMWare packages maakt schijnt ook niet meer te werken (en ik kon de .debs ook niet installeren door dependencyproblemen). Dit soort dingen vind ik ook nare regressies. Uiteindelijk heb ik de .bundle van VMWare Player geprobeerd te installeren en zowaar werkt dat wel goed. Het is alleen jammer dat het niet via de packagemanager gaat. Dus voor degenen die VMWare willen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Nu online

MBV

Gebruik dan ook VirtualBox, werkt veel fijner, en is GPL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb VirtualBox ook geïnstalleerd, alleen had ik al een VMWare image en converteren was me teveel werk (en ik had maar twee uur ofzo om het voor elkaar te krijgen). Achteraf gezien was VMWare Player installeren wellicht net zoveel werk, maar ach. :+ Die Player is toch wel handig om te hebben en hij loopt echt als een zonnetje. Een Windows XP in een virtuele machine met 600-nogwat MB RAM en maar een P3 op 1GHz, je zou het niet verwachten maar het loopt echt soepel.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 10-12-2008 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Nu online

MBV

converteren? Gewoon die VMWare image toevoegen als HDD, en het werkt toch? Alhoewel, met OS X was dat geen succes, maar dat kan andere oorzaken hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dat was het eerste dat ik probeerde maar dat lukte niet. Toevoegen an sich wel maar die XP bootte vervolgens niet. Wellicht wijkt de "hardware" van Virtualbox af van VMWare en komt Windows daarmee in de knoei. :)
Een beetje Linuxdistributie doet dat slimmer, maar Windows is nou eenmaal niet zo flexibel. :+

[ Voor 18% gewijzigd door Cyphax op 10-12-2008 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
MBV schreef op woensdag 10 december 2008 @ 10:25:
[...]

@mithras: zeker dat het niet de alpha is? :X
Nou ja, ik heb geen idee eigenlijk :p Wat ik wel merk is dat Kmail en Korganizer apart wel starten. Kontact doet helemaal niets, maar als je eerst Kontact start, hem laat crashen en dan Kmail start, dat Kmail ook niet meer werkt :p

Ach, ik dacht dat 4.2 nog wel wat voordelen zou bieden. Toch krijg ik nog veel crashes en doen de leuke dingen als KPowerDevil het niet (of niet automatisch). * mithras gaat de spaarzame vrije uurtjes wel even klooien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

neeroeter schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 10:11:
Foobar blijft onder wine voor mij de muziek-beheerder 1ste keus:
Persoonlijk vind ik het verschrikkelijk zo'n alles in 1 programma ;) Zelf gebruik ik de volgende programma's ;)

- Ripper/Encoder: abcde
- Tagger: lltag
- Speler: mpd met als frontend gmpc
- Processing: shntool en sox
- Codecs: flac, ogg, lame
- Overige tools: cue-tools, mac
- Burning: cdrecord en cdrdao

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282840

Ik ben nu ook zins 2 dagen met ubuntu bezig, maar ik krijg het niet voor mekaar. Staan dingen over op internet maar heb het nog niet opgelost. Welke codes moet ik instraleren en hoe? Ik weet hoe ik bij me root kom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Anoniem: 282840 schreef op woensdag 10 december 2008 @ 21:14:
Ik ben nu ook zins 2 dagen met ubuntu bezig, maar ik krijg het niet voor mekaar. Staan dingen over op internet maar heb het nog niet opgelost. Welke codes moet ik instraleren en hoe? Ik weet hoe ik bij me root kom :)
Als ik niet weet wat ik wil, krijg ik het ook niet voor elkaar.. doe eens duidelijk doen? (zowel je taalgebruik als je probleemomschrijving laten nogal te wensen over)

[ Voor 8% gewijzigd door Demo op 10-12-2008 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Anoniem: 282840 schreef op woensdag 10 december 2008 @ 21:14:
Je hoeft niet eens bij je root te komen :D In principe kun je gewoon opzoeken Gstreamers en de pakketten die erbij horen installeren. Hierdoor heb je het allergrootste deel van je codecs gedekt. Je hoeft in principe alleen je wachtwoord te bevestigen en in te typen. Zo makkelijk is het :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282840

Demoniac schreef op woensdag 10 december 2008 @ 21:19:
[...]
Als ik niet weet wat ik wil, krijg ik het ook niet voor elkaar.. doe eens duidelijk doen? (zowel je taalgebruik als je probleemomschrijving laten nogal te wensen over)
Sorry voor me zwakke omschrijving zal beter me best doen.

Heb sinds gister ubuntu draaien onder VMware om eens te kijken of het beter bevalt als windows. Alleen nu wou ik muziek gaan luisteren (Eerst op youtube) Maar ik krijg geen geluid. Nu heb ik op internet gelezen over codecs te installeren. Dit heb ik dacht ik gedaan, waarschijnlijk niet goed want geluid werkt nog steeds niet. Heb VMtools geinstralleerd. En als goed is heeft hij dus me geluids drivers? Of moet ik die nog apart installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 11:10

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Anoniem: 282840 schreef op woensdag 10 december 2008 @ 21:25:
[...]

Heb sinds gister ubuntu draaien onder VMware om eens te kijken of het beter bevalt als windows. Alleen nu wou ik muziek gaan luisteren (Eerst op youtube) Maar ik krijg geen geluid. Nu heb ik op internet gelezen over codecs te installeren. Dit heb ik dacht ik gedaan, waarschijnlijk niet goed want geluid werkt nog steeds niet. Heb VMtools geinstralleerd. En als goed is heeft hij dus me geluids drivers? Of moet ik die nog apart installeren?
je hebt twee problemen:
1. je verwart codecs met drivers. Drivers zorgen er voor dat je besturingsysteem (windows/linux) kan communiceren met je hardware en de signalen daarvan goed geinterpreteerd worden. Omdat je VMWare gebruikt heb je nog een extra laag, maar volgens mij doet VMWare een vrij standaardsysteem na zodat je drivers waarschijnlijk wel in orde zijn.
Codecs zorgen er voor dat audio/videobestanden afgespeeld kunnen worden (gecodeerd/gedecodeerd kunnen worden). Onder ubuntu is het handig om een heel pakketje ineens te installeren genaamd w32codecs. Er is ook een pakket dat de meestvoorkomende windowsdingen installeert (codecs, lettertypen, java). Hoe dat heet weet ik ff niet meer.

2. flash werkt misschien niet goed? speelt hij wel beeld af? kijk anders naar de flash plugin of een van de alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
gwystyl schreef op woensdag 10 december 2008 @ 21:40:
Er is ook een pakket dat de meestvoorkomende windowsdingen installeert (codecs, lettertypen, java). Hoe dat heet weet ik ff niet meer.
Dat is het pakket ubuntu restricted extras. Te vinden via Applications -> Add/Remove. Wel even "All available applications" kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Nu online

MBV

Anoniem: 282840 schreef op woensdag 10 december 2008 @ 21:25:
[...]

Heb je de topicwaarschuwing gelezen? Dit lijkt me typisch zoiets waarvoor je een eigen topic kan/moet maken. Ik denk dat je een probleem met VMWare en/of vmware tools, want Youtube gebruikt helemaal geen codecs van het besturingssysteem. Als je video ziet, moet geluid het ook doen, ongeacht de geinstalleerde codecs.

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Vmware installeert standaard geen geluidskaart in een nieuwe vm? heb je die wel toegevoegd bij je virtuele hardware? :D

[Signature]

Pagina: 1 2 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen