Het grote Ubuntu Topic Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 31 Laatste
Acties:
  • 115.406 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:59

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter

Afbeeldingslocatie: http://gionark.files.wordpress.com/2007/05/ubuntu-logo.jpg

Het Grote Ubuntu Topic Deel 7

Inhoud
Wat is Ubuntu

Ubuntu is een Linux distributie die op het moment zeer populair is. Deze populariteit is grotendeels te danken aan het feit dat dit besturingssysteem gratis te downloaden is, makkelijk te installeren en grotendeels te configureren is door vrijwel iedereen en het vele talen ondersteunt.

Ubuntu is beschikbaar voor vrijwel elke gangbare processor architectuur en draait op veel systemen. Dit topic is bedoeld als informatiebron voor iedereen die wilt beginnen met Ubuntu of Linux in het algemeen, maar ook voor mensen die het al langer gebruiken en op zoek zijn naar tips, tweaks en dergelijke.
Ubuntu releases

Het plan van Ubuntu is om elke 6 maanden een nieuwe release uit te brengen. In oktober 2004 is de eerste release uitgekomen, Warty Warthog, en had versienummer 4.10. Het versienummer is gebaseers op jaartal van uitgave - 2000.maand. In juni 2006 heeft Ubuntu een LTS release uitgebracht, Dapper Drake 6.06. Deze release zal langer dan 18 maanden supported worden (namelijk tot 2009, en de server versie zelfs tot 2011).

De huidige versie is 7.04 en heet Feisty Fawn, afgekort "Feisty" en is 19 april 2007 uitgekomen.

Als alles volgens schema gaat komt er op 18 Oktober 2007 er een nieuwe versie uit, namelijk Gutsy Gibbon. Voorlopig zit hij nog in een beta jasje. Maar zodra hij uit is zal hij ook weer uitvoerig worden behandeld in dit topic. Keep you posted dus ;)

Voor een overzicht van de verschillende versies (ook Feisty+1, die heet Gutsy Gibbon en Feisty+2) met bijbehorende naamgeving kan je op de Ubuntu wiki kijken.
Download Ubuntu

Ubuntu gebruikt standaard Gnome als Desktop Environment. Omdat andere Windowmanagers ook erg geliefd zijn, is door Ubuntu ook een versie met KDE (Kubuntu) en een met Xfce (Xubuntu) uitgebracht.
  • Omdat de Ubuntu community erg actief is, zijn er distributies ontwikkeld gebaseerd op Ubuntu. Deze worden alleen niet vanuit Conical uitgegeven maar worden door 3e instanties inmekaar gezet. Ze maken allemaal wel weer gebruik van de repos waaruit Ubuntu ook gebruikt maakt:
Buiten de standaard x86, AMD64 en PPC releases zijn er ook releases van Ubuntu 6.06 voor niet standaard situaties. Je moet hierbij denken aan het installeren op systemen met minder dan 192 MB geheugen of bijvoorbeeld wanneer je een oudere versie wilt upgraden op een systeem zonder netwerktoegang. Wanneer je een dergelijke "alternate" versie wilt downloaden verwijs ik je door naar de specifieke versie voor jou van toepassing.
Ubuntu op de desktop

Veel mensen vragen zich nog steeds af of met name Ubuntu( omdat het een populaire distro is) wel waardig is als Windows of OSX vervanger. Ik kan iedereen vertellen dat je Ubuntu prima kan gebruiken als primaire desktop op je zeer krachtige workstation.

Als je in dit topic kijkt zul je veel mensen tegenkomen die nooit meer windows draaien, als ze het doen is het meestal gedwongen omdat het moet van hun werk of omdat ze regelmatig spelletjes spelen.

Wat dus betekent dat met name Ubuntu een volwaardige en volwassen vervanger is van het huidige regerende Windows XP/Vista.

Ubuntu als server-OS

Linux systemen staan algemeen bekend als stabiel in de server wereld. Ubuntu is hier geen uitzondering op. Het bied een veilig stabiel besturingssysteem met standaard geen open poorten en slechts een minimum aan software.

Een zeer fijne feature is LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP), waarmee je met 1 klik een webserver met PHP en MySQL kan installeren en runnen. Omdat Dapper een LTS uitgave is, is het voor een server handig om deze versie van Ubuntu te gebruiken. Voor een zeer lange tijd zullen er bugfixes gedaan worden.
Dat neemt niet weg dat Feisty niet geschikt is als server. Door de vernieuwde software is misschien juist de laatste uitgave van Ubuntu nodig om bepaalde softwareversies te kunnen gebruiken. Maar die keuze moet je zelf maken.
Handige links

Eerder delen van Ubuntu topics op GoT:Officiële links van Ubuntu:
[list]• De website van Ubuntu
De website van Kubuntu
De website van Edubuntu
De website van Xubuntu
De officiele start-up guide
Handige (Nederlandse) Ubuntu Wiki artikelen:
[list]• Nederlandse deel van de ubuntu wiki (niet geupdated voor Edgy Eft)
Uitleg wat repositories zijn en hoe je ze toevoegt
Wat is de terminal en de basis-commando's
Woordenboek
Geteste laptops in Ubuntu
Overige links:
Disclaimer

De TS en tips&tricks zullen constant onderhevig zijn aan verandering en er zullen ook ongetwijfeld een paar foutjes in zitten. Wanneer je iets aan te vullen hebt of het ergens niet mee eens bent, kan je me altijd DM-en!
Naar TS'en van vorige delen

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter

Afbeeldingslocatie: http://gionark.files.wordpress.com/2007/05/ubuntu-logo.jpg

Tips & Tricks

Inhoud
Upgraden

Een upgrade vanaf Dapper kan je uitvoeren door een regel in de terminal te typen, te weten:
sudo update-manager -c -d
Dit kan je uitvoeren vanuit tty1 (daar kom je met Ctrl+Alt+F1), gewoon in een terminal vanuit je desktop of als je Alt+F2 doet. Als je daarna alle updates binnenhaalt zou je Edgy moeten hebben.
Let op! Je gaat van besturingssysteem wisselen. Het is dus niet uitgesloten dat er toch een fout optreedt. Zorg dan ook dat je van al je belangrijke data backups maakt!!!
Multimedia

Omdat aan bepaalde formaten en coderingen licenties verbonden zitten, kan Ubuntu deze software niet zomaar voorgeïnstalleerd meeleveren. Hiervoor moet je de multiverse en universe pakketbronnen aanzetten. Dit kan je doen via het programma 'Softwarebronnen' of binnen Synaptic bij Instellingen->Pakketbronnen. Vink hierin dan beide bronnen aan.

Nu kan je handmatig de verschillende pakketjes downloaden. Welke dat precies zijn en hoe je dat moet doen kan je vinden op de Ubuntu wiki. Hierna kan je mp3's, wmv's en streams bekijken en beluisteren.

Muis

Binnen Ubuntu is er support voor muizen met scrollwheels. Als je echter ook cruise buttons hebt, en forward/next buttons, werken deze mogelijk niet (goed).
Om deze buttons in te stellen kan je op de Ubuntu wiki kijken.
Flash 9

Macromedia heeft voor Linux de beta versie van de flash plugin vrijgegeven. Je kan de plugin installeren met dit pakketje en de player kan je hiervandaan installeren. Kijk voor meer informatie hier hoe je de plugin en (gtk)player kunt installeren.
Beryl

Beryl is een Window Manager: een stukje software wat bepaalt waar je vensters staan en hoe deze zich gedragen. Dit is naast de looks voor sommige ook handig voor de productiviteit. Maar dit moet volgens mij nog bewezen worden :P. Voorlopig is het een prima stukje software om te gebruiken en vooral om naar te kijken.

Hier een screenshot van een goed werkende Berylcubus. Dit is dus 1 van de functies die beryl toevoegd aan je systeem en je grafische schil.

Afbeeldingslocatie: http://s41.photobucket.com/albums/e267/ShakaGoldSaint/th_Pantallazo4.png

Wil je meer weten? Kun je op dit XGL/AIGLX/Beryl en Compiz topic terecht voor info, vragen, releases en tutorials over het installeren van Beryl op zowel Kubuntu, Xubuntu en natuurlijk Ubuntu.

Het grote probleem aan Beryl is dat het op het moment een fusie en andere veranderingen in omgaan. Bijvoorbeeld is het programma Beryl samengevoegd met Compiz. Het heet dan nu ook tijdelijk Compiz fusion. Het enige probleem is dat het voorlopig nog een tijdelijke naam is. Als er over word gesproken in dit topic kan het dus zijn dat wij het hebben over jou geliefde stukje Beryl terwijl wij het niet noemen ;)
Pidgin. De vernieuwde Gaim 2.0

Afbeeldingslocatie: http://www.adiumx.com/images/pidgin.jpg

Dit is Pidgin 2.XXX Deze client bedoeld voor niet alleen MSN maar ook IRC, jabber, ICQ en nog veel meer. Deze client integreerd perfect in je standaard Gnome uiterlijk. Je hoeft dus niet te gaan klooien met skin. Hij valt perfect weg met de rest van je OS.

Dit project was vroeger genaamd Gaim. Maar omdat ze niet alleen een GNU Aim client meer zijn maar ook voor meerdere clienten was er vernieuwing nodig. Ze deden dit door de naam van Gaim te veranderen in Pidgin. Deze client werkt ook onder windows. Waardoor je dus mocht je onverhoopt werken op een windows PC je alsnog je oude en vertrouwde Pidgin kan draaien.

Voor meer interresse over releases en dergelijke van Pidgin moet je op de homepage van Pidgin kijken: http://www.pidgin.im/
Slab

Afbeeldingslocatie: http://img77.imageshack.us/img77/4144/mainmenuzk5.png

Novell heeft zijn nieuwe versie van Suse bekend gemaakt met een zeer fijn menu genaamd Slab. Officieel is dit menu nog niet te krijgen voor Ubuntu, maar via de "beerorkid" repositorie is hij toch te verkrijgen. Om Slab te installeren moet je eerst een extra repository toevoegen:
deb http://www.beerorkid.com/compiz dapper main
Dit kan je doen door /etc/apt/sources.list te editten, of in Synaptic bij Instellingen->Pakketbronnen deze 3rd party bron toe te voegen.

Om zeker te zijn dat je van een bekende bron je software binnenhaalt, moet je de key van beerokid ook toevoegen:
wget http://www.beerorkid.com/compiz/quinn.key.asc -O - | sudo apt-key add -
Hierna kan je het pakket gnome-main-menu installeren (via Synaptic, apt-get of wat je zelf liever wil).

Om het menu te gebruiken moet je het applet toevoegen aan je gnome-panel (rechtermuis -> toevoegen) en kies hoofdmenu.
Naar: viper550 @ ubuntuforums.org
Losse Tweaks

Howto's & Tweaks van GoT users
  • Hier heeft meneer r verteld hoe je veel handige dingen kan instellen
  • Hier heeft meneer r toegelicht hoe je gemakkelijk een groot aantal spellen kan installeren
  • Hier kan je een eenvoudige howto vinden als je Beryl wil draaien op een Nvidia kaart
Tweaks & Tutorials op officiële ubuntuforum & wiki
[list]• Prelink, laadt gedeelde libraries sneller door ze van te voren in het geheugen te laden
DMA, laat optische drives je geheugen direct aanspreken
Swiftfox, een geoptimaliseerde versie van Firefox tbv grote snelheidsverbeteringen
Samba is een pakket om te tussen verschillende Linux en Windows computers
Hier vind je Linux equilevanten van een hele hoop Windows software
NetworkManger is een hele handige tool om je wifi en WPA(2) aan de praat te krijgen. Dit pakketje staat zelfs op de Ubuntu cd, dus als je het internet niet op kan, hoef je alleen dit pakketje van de cd te halen en hem te installeren. Om door de cd te kunnen zoeken binnen Synaptic moet je wel de cd als pakketbron aangeven.
WPA blijkt toch soms nog lastig te zijn in te stellen. Dit topic geeft meer informatie over hoe je het wel voor elkaar krijgt, zonder de NetworkManager
Disclaimer

Deze lijst zal constant aangevuld worden met tips en How-To's van mij en andere users.

/me Deze zal ook in onderhoud gaan. Dus net als bij de TS geld voor opmerkingen een DM ;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-04 21:53

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

na overleg met mitras een nieuw ubuntu topic met een geupdate topicstart :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69437

Twee puntjes:

Gebruikt iemand Slab nog? Je kan misschien beter een stukje over Avant Window Navigator ervoor in de plaats zetten.

Gaim is niet van naam veranderd omdat ze tot meer dan slechts een AIM-client gegroeid zijn, maar omdat AOL het Gaim-team heeft genaaid door na jaren "AIM" te trademarken, en vervolgens met rechtszaken te dreigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Anoniem: 69437 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 21:41:
Twee puntjes:

Gebruikt iemand Slab nog? Je kan misschien beter een stukje over Avant Window Navigator ervoor in de plaats zetten.

Gaim is niet van naam veranderd omdat ze tot meer dan slechts een AIM-client gegroeid zijn, maar omdat AOL het Gaim-team heeft genaaid door na jaren "AIM" te trademarken, en vervolgens met rechtszaken te dreigen.
Hmm Dat van Gaim kan idd ook goed kloppen. Zal het straks samen met het mogelijke stukje van Avant window navigator aanpassen als meer mensen avant willen uitgelegd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Nette nieuwe TS! Verder zou je ook bij flash kunnen toevoegen dat flash 9 bij Gutsy gewoon standaard is meegeleverd. Hoe het nu bij Feisty zit weet ik niet, dat draai ik al een tijdje niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
mithras schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 21:46:
Nette nieuwe TS! Verder zou je ook bij flash kunnen toevoegen dat flash 9 bij Gutsy gewoon standaard is meegeleverd. Hoe het nu bij Feisty zit weet ik niet, dat draai ik al een tijdje niet meer :)
Onder Feisty weet ik het ook niet meer omdat het maanden geleden is dat mijn huidige install werkt 7(8)7 Maar zodra Gutsy Gibbon uit is zal ik vermoedelijk ook een lijst toevoegen met dingen die nieuw zijn in Gutsy zodat mensen weten wat ze kunnen verwachten als ze upgraden of installeren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125474

Ik draai nu Gutsy en moet zeggen dat ik het een hele verbetering vindt, vooral de grafische configuratie in geval dat X niet kan opstarten is heel handig!

Verder moet je nu ook Pidgin gebruiken ipv gaim maar feitelijk is er weinig verschil.
Ook het gemakkelijk in/uit schakelen van extra desktop effects is zeer goed!
Ubuntu wordt duidelijk volwassen, als het dit al niet was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Aangezien niemand anders de moeite doet om verbeteringen te DM-en doe ik het natuurlijk ook niet :P

Ik zou deze zin
Wanneer je een dergelijke "alternate" versie wilt downloaden verwijs ik je door naar de specifieke versie voor jou van toepassing.
even aanpassen als ik jou was. Ik zou gaan voor een korter/simpeler alternatief ala
Dergelijke "alternate" versies kun je terugvinden op deze site.
Ook kun je zonder dat de TS daaronder lijdt de stukjes over Slab en Beryl weghalen (en eventueel vervangen door iets anders). Zoals DOT al aangaf slaat het stukje over Pidgin zoals het er nu staat ook nergens op :P

Nog even ter informatie : Flash 9 zat al in de repo's van Feisty. Ubufox (nieuw) zorgt ervoor dat plugins zoals deze netjes door de package manager geïnstalleerd worden.

De performance van Diablo II onder Wine is erg matig te noemen. Starcraft heb ik niet eens geprobeerd.
* Jungian kan er ook niet bij dat virtualisatie een performance gain oplevert in dit geval :+

_/-\o_ https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/compiz/+bug/111257 is gefixed. Alhoewel de titel anders doet vermoeden was dit trouwensgeen Totem-only bug (zoals uit de reacties blijkt). Als het Totem-only was had ik me er helemaal niet druk om gemaakt ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Jungian op 18-09-2007 23:46 ]

0.0

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Misschien is het een idee om een (notificatie van) HOWTO te plaatsen over hoe je VirtualBox met Windows in Ubuntu kan pleuren? Dat is toch wel een van de meest handige opties binnen Ubuntu.

Verder moet vooral kiba-dock, kdocker, openarenda, openttd, liferea, gprename en kalarm niet vergeten worden!

[ Voor 7% gewijzigd door Peedy op 19-09-2007 02:20 ]

• Theimon
  • Laatst online: 06:36

Theimon

Snapte!?

Jungian schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 22:13:

[...]

De performance van Diablo II onder Wine is erg matig te noemen. Starcraft heb ik niet eens geprobeerd.
Vond ik persoonlijk meevallen. Echter viel DII soms door de mand bij het gebruik van de verschillende buttons (Alt e.d. om items te laten zien). Dan wilde de boel nog wel eens switchen van de game naar de reguliere desktop. Dit kan je echter wel omzeilen door DII te draaien in een Wine Virtual Desktop, aan te geven in winecfg.

Verder wilde ik laatst Gutsy Tribe 5 (of 6 :/) installeren maar op een of andere manier wilde het niet vlotten. Ik geef de schuld aan slechte kwaliteit cd-r's, maar het kan ook aan Gutsy hebben gelegen. Anyway, het schoot niet op met installatie. Traag als dikke stront door een trechter. Dus nu Gentoo 2007.0 erop gesmeten.
Maar als Gutsy Final uit is gaan we die wel ff checken natuurlijk. Zoals bij iedere release zijn ze erg enthousiast dus ik wil wel ff checken of dat terecht is ;)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:53

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Theimon schreef op woensdag 19 september 2007 @ 05:30:
[...]

Vond ik persoonlijk meevallen. Echter viel DII soms door de mand bij het gebruik van de verschillende buttons (Alt e.d. om items te laten zien). Dan wilde de boel nog wel eens switchen van de game naar de reguliere desktop. Dit kan je echter wel omzeilen door DII te draaien in een Wine Virtual Desktop, aan te geven in winecfg.

Verder wilde ik laatst Gutsy Tribe 5 (of 6 :/) installeren maar op een of andere manier wilde het niet vlotten. Ik geef de schuld aan slechte kwaliteit cd-r's, maar het kan ook aan Gutsy hebben gelegen. Anyway, het schoot niet op met installatie. Traag als dikke stront door een trechter. Dus nu Gentoo 2007.0 erop gesmeten.
Maar als Gutsy Final uit is gaan we die wel ff checken natuurlijk. Zoals bij iedere release zijn ze erg enthousiast dus ik wil wel ff checken of dat terecht is ;)
Merk je nou 'in het dagelijks leven' veel verschil tussen Ubuntu en Gentoo of is het vooral Gnome/KDE dat de ervaring bepaalt?
Ik heb Gentoo ooit een paar keer geïnstalleerd met een uitgeprinte guide ernaast en toen het eenmaal geïnstalleerd was werkte het prima; emerge zorgt ervoor dat er snel nieuwe versies van programma's beschikbaar zijn, maar dat doet apt/synaptic met zijn repo's eigenlijk ook.
Qua installatie lijkt Ubuntu me makkelijker, maar dat doe je niet zo vaak. Ik ben dus benieuwd of er verder nog opvallende verschillen in bruikbaarheid zitten?

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Je kunt zelf beslissen welke versies van bepaalde software je op je pc wilt zetten en welke onderdelen/plugins daarvan/daarvoor. Daarnaast heb je ook vrij weinig te maken met het begrip "releases", aangezien je systeem constant door evolueert. Een nadeel van Gentoo is dat je alles moet compilen en dat sources en het compilen zelf schijfruimte innemen. Iets waar je overigens alleen echt last van hebt bij de installatie en als je een gigantische revdep-rebuild moet doen (expat is NIET je vriend wat dat betreft).

Configuratietooltjes en andere usabilityverbeteringen die niet door derden gemaakt zijn hoef je niet te verwachten.

[ Voor 10% gewijzigd door Jungian op 19-09-2007 09:54 ]

0.0

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:13

zAo

GPLv2 Fanboy

Weet iemand of het al mogelijk is om een Nvidia VGA kaart hardwarematig H264 af te laten spelen? De 7- en 8-serie van Nvidia kunnen dit, maar niet onder Linux zo lijkt het (schokt als de neten), terwijl het onder Windows (en OSX) als een trein gaat.

• XTREEMRaGE
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:58

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Mooi deel 7 al, dat gaat lekker :D.
Volgens mij kan Beryl ook weg ja, kan je compiz-fusion in de plaats voor zetten!?

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

zAo schreef op woensdag 19 september 2007 @ 10:07:
Weet iemand of het al mogelijk is om een Nvidia VGA kaart hardwarematig H264 af te laten spelen? De 7- en 8-serie van Nvidia kunnen dit, maar niet onder Linux zo lijkt het (schokt als de neten), terwijl het onder Windows (en OSX) als een trein gaat.
Ik weet niet zeker of het hardwarematig gebeurt, maar als ik een x264-vid afspeel in Mplayer gaat het een stuk soepeler dan in Totem. Ik gebruik als rendering-driver in Mplayer "xv".

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:08

Sebazzz

3dp

Is het al mogelijk om flash in de Firefox van Ubuntu64bit af te spelen of moet ik nog steeds een 32-bit versie op me systeem gebruiken daarvoor?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

The Triad schreef op woensdag 19 september 2007 @ 12:50:
Is het al mogelijk om flash in de Firefox van Ubuntu64bit af te spelen of moet ik nog steeds een 32-bit versie op me systeem gebruiken daarvoor?
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=476924

Dit werkte een tijdje bij mij. Op een gegeven moment was het broken, en heb ik Gnash geinstalleerd. Gnash is nog niet helemaal compatible. Youtube werkt, maar Google Video bijvoorbeeld niet.

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:13

zAo

GPLv2 Fanboy

Anoniem: 69437 schreef op woensdag 19 september 2007 @ 12:44:
[...]

Ik weet niet zeker of het hardwarematig gebeurt, maar als ik een x264-vid afspeel in Mplayer gaat het een stuk soepeler dan in Totem. Ik gebruik als rendering-driver in Mplayer "xv".
Thanks. Ik had mplayer ook al geprobeerd met de 'xv' optie, maar dan nog krijg ik framedrops. Het is overs een 'oude' AMD64 3200+ met een Geforce 6200 (welke PureVideo heeft).

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

zAo schreef op woensdag 19 september 2007 @ 13:25:
Thanks. Ik had mplayer ook al geprobeerd met de 'xv' optie, maar dan nog krijg ik framedrops. Het is overs een 'oude' AMD64 3200+ met een Geforce 6200 (welke PureVideo heeft).
Je hebt niet toevallig double buffering en direct rendering uitstaan ? Xv gebruikt van alle modi het minste CPU en geeft het beste eindresultaat.

Xv is hardware accelerated, maar maakt geen gebruik van hardwarespecifieke grapjes als PureVideo en Avivo. Daar wordt trouwens helemaal geen gebruik van gemaakt onder andere besturingssystemen dan Windows (ook niet door Mac OS nee).

[ Voor 7% gewijzigd door Jungian op 19-09-2007 13:50 ]

0.0

Anoniem: 86536

Even mijn ongenoegen spuien over dit probleem wat ik nu heb. Volgens mij veroorzaakt door het installeren van een game (robin hood) is het gevolg dat ik nu niet meer kan inloggen. Gelukkig draai ik een dual boot en kan ik nog in vista komen, maar eigenlijk is het onbegrijpelijk dat het systeem zo eenvoudig onklaar te maken is. Er is vast een oplossing voor, maar als ik dringend een pc nodig zou hebben zijn dit van een besturingssysteem onacceptabel. Sinds Windows XP heb een soortgelijk probleem nog niet meegemaakt. Terwijl ik mijn XP installaties regelmatig meer overhoop heb gehaald dan Ubuntu. Ik heb zelfs al 1 vastloper gehad na een paar weken gebruik, wat ik met Vista ook nog niet heb meegemaakt. Ubuntu daalt toch wel een beetje in aanzien nu (terwijl ik er eigenlijk best tevreden mee was).

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 86536 op 19-09-2007 20:13 ]

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik heb tot nu toe altijd GNOME gebruikt als desktopomgeving (dus ubuntu-desktop) en sinds Knoppix 1.5 heb ik geen KDE meer gezien, maar gisteren zag ik het in de meuktracker staan dus ik dacht: 'Maar weer even proberen'. Het pakket kubuntu-desktop op me installatie geinstallleerd, en ik wist werkelijk niet meer wat ik zag :)

KDE is nu wel heel volwassen geworden, mooie effecten en eye-candy (met alles op max), fris uiterlijk en frisse geluiden en pictogrammen. En ook heel gebruiksvriendelijk. Ik denk zelfs dat KDE nog wat gebruiksvriendelijker is dan GNOME. Bij KDE kan je grafisch je dualscreen opstelling instellen, en apply'en terwijl ik in GNOME daar altijd nog nvidia-settings voor nodig hebt :)
Met betrekking tot het instellen van netwerken is KDE ook veel gebruiksvriendelijker dan GNOME.
Ik ben binnenkort overgestapt 8)
Anoniem: 69437 schreef op woensdag 19 september 2007 @ 13:07:
[...]

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=476924

Dit werkte een tijdje bij mij. Op een gegeven moment was het broken, en heb ik Gnash geinstalleerd. Gnash is nog niet helemaal compatible. Youtube werkt, maar Google Video bijvoorbeeld niet.
Wow! Bedankt. Een half jaar of wat geleden kon ik alleen nog maar treads vinden dat ik de 32-bit editie van Fx moest gebruiken, maar das blijkbaar nu opgelost. Bedankt :) Firefox64 is hier toch wat stabieler dan Firefox32.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

The Triad schreef op woensdag 19 september 2007 @ 20:30:
[...]
KDE is nu wel heel volwassen geworden, mooie effecten en eye-candy (met alles op max), fris uiterlijk en frisse geluiden en pictogrammen. En ook heel gebruiksvriendelijk. Ik denk zelfs dat KDE nog wat gebruiksvriendelijker is dan GNOME. Bij KDE kan je grafisch je dualscreen opstelling instellen, en apply'en terwijl ik in GNOME daar altijd nog nvidia-settings voor nodig hebt :)
Met betrekking tot het instellen van netwerken is KDE ook veel gebruiksvriendelijker dan GNOME.
Ik ben binnenkort overgestapt 8)
[...]
Je noemt volgens mij alleen dingen die je slechts 1 keer insteld.

Voor de TS: misschien is het handig om www.getdeb.net te vermelden? Hier kunnen .deb packages gedownload worden voor Ubuntu die niet in de repository zitten (of nieuwere versie's hiervan). Zo is Pidgin 2.2.0 voor Feisty hier te vinden, terwijl Pidgin pas voor Gutsy in de repository zit (momenteel versie 2.1.1)...

Juist

Anoniem: 105284

ik zoek de msn client die het meeste aanleunt bij de functionaliteit van de officiële versie voor mijn zus
geprobeerd:
GAIM / Pidgin: laat de "tweede nickname" niet zien, psersonal message dat ie noemt ofzo
aMSN: gebruiksonvriendelijk, ze kon er niet mee overweg
eMeSeNe: maakt geen automatische logs aan, brakke bestadsoverdrachten

At the moment gebruikt ze eMeSeNe

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jeldert schreef op woensdag 19 september 2007 @ 22:54:
[...]

Je noemt volgens mij alleen dingen die je slechts 1 keer insteld.
Op een vaste PC misschien. Maar op een laptop waarmee je veel op reis bent en/of veel presentaties geeft, kan het wel handig zijn om het wat makkelijker in te kunnen stellen. En ook voor minder ervaren gebruikers die zich de eerste keer toch al kapot zoeken, natuurlijk.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• mithras
  • Niet online
Room42 schreef op woensdag 19 september 2007 @ 23:39:
[...]

Op een vaste PC misschien. Maar op een laptop waarmee je veel op reis bent en/of veel presentaties geeft, kan het wel handig zijn om het wat makkelijker in te kunnen stellen. En ook voor minder ervaren gebruikers die zich de eerste keer toch al kapot zoeken, natuurlijk.
Onder Gutsy is de tool displayconfig-gtk gewoon standaard meegeleverd. Het is zeer eenvoudig het tweede scherm in te stellen op die manier. Je kan ook, mocht dat nog teveel moeite zijn, de configuratie opslaan, zodat je een tweede keer gelijk de config terug kan halen. Simpel, makkelijk en doeltreffend: iets waar Gnome imho nog steeds sterk in is.

* mithras hoopt nu wel niet wéér de DE-war op te starten :X

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
Ik heb een klein vraagje dat het maken van een nieuw topic niet waard is.
In Ubuntu kan je op de klok klikken voor een agenda. Deze is default ingesteld op evolution.
Ik wil nu thunderbird gebruiken als kalender. Is er een mogelijheid om dit te doen ?

• mithras
  • Niet online
Al gekeken of Systeem -> Voorkeuren -> Standaardtoepassingen werkt :?

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Anoniem: 105284 schreef op woensdag 19 september 2007 @ 23:35:
ik zoek de msn client die het meeste aanleunt bij de functionaliteit van de officiële versie voor mijn zus
geprobeerd:
GAIM / Pidgin: laat de "tweede nickname" niet zien, psersonal message dat ie noemt ofzo

Waarvoor heeft ze die tweede nickname nodig dan? Meestal staat dat vol breezah taal. Ik vind gaim één van de betere, aMSN is inderdaad gebruiksonvriendelijk.
Ik heb tot nu toe altijd GNOME gebruikt als desktopomgeving (dus ubuntu-desktop) en sinds Knoppix 1.5 heb ik geen KDE meer gezien, maar gisteren zag ik het in de meuktracker staan dus ik dacht: 'Maar weer even proberen'. Het pakket kubuntu-desktop op me installatie geinstallleerd, en ik wist werkelijk niet meer wat ik zag :)

Ik ben binnenkort overgestapt
Kan je gewoon KDE installeren, of moet er meer gebeuren? Hoe weet Ubuntu welke gui er geladen moet worden (gnome of kde) of moet je gnome eerst verwijderen?

[ Voor 43% gewijzigd door XWB op 20-09-2007 01:41 ]

March of the Eagles

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
software schreef op woensdag 19 september 2007 @ 23:44:
Ik heb een klein vraagje dat het maken van een nieuw topic niet waard is.
In Ubuntu kan je op de klok klikken voor een agenda. Deze is default ingesteld op evolution.
Ik wil nu thunderbird gebruiken als kalender. Is er een mogelijheid om dit te doen ?
De klok haalt zijn data uit de gegevens die evolution-data-server aanlevert. Dat is de dataserver waar onder andere Evolution zijn data uithaalt, maar je kan ook zelf applicaties schrijven die hun data daaruit halen of erin wegschrijven. Geen idee of Thunderbird met e-d-s communiceert. Zo ja, dan werkt het automatisch en zo nee, dan heb je pech (of er moet een extension zijn die dit voor elkaar maakt).

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Jungian schreef op woensdag 19 september 2007 @ 09:49:
Je kunt zelf beslissen welke versies van bepaalde software je op je pc wilt zetten en welke onderdelen/plugins daarvan/daarvoor. Daarnaast heb je ook vrij weinig te maken met het begrip "releases", aangezien je systeem constant door evolueert. Een nadeel van Gentoo is dat je alles moet compilen en dat sources en het compilen zelf schijfruimte innemen. Iets waar je overigens alleen echt last van hebt bij de installatie en als je een gigantische revdep-rebuild moet doen (expat is NIET je vriend wat dat betreft).

Configuratietooltjes en andere usabilityverbeteringen die niet door derden gemaakt zijn hoef je niet te verwachten.
Qua performance scheelt het wel iets (of het is placebo ;)). Het nadeel is inderdaad compile time enn schijfruimte. Openoffice updaten is een crime wat dat betreft bijvoorbeeld, duurt lang en neemt enorm veel ruimte in beslag. Maar wat Jungian al aangeeft: je bepaalt zelf wat er op je systeem komt. Bovendien is het meer gespitst op je eigen systeem.
En nieuwere versies van software worden sneller opgenomen in Portage, bij Ubuntu kost het een paar dagen voordat updates beschikbaar zijn.

En expat kan idd een b*tch zijn!! :P

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Hacku schreef op donderdag 20 september 2007 @ 01:39:
[...]

Kan je gewoon KDE installeren, of moet er meer gebeuren? Hoe weet Ubuntu welke gui er geladen moet worden (gnome of kde) of moet je gnome eerst verwijderen?
Je moet het pakket kubuntu-desktop installeren (via synaptic of apt-get) en that's it.
Als je dan uitlogt (of de volgende keer inlogt) moet je voordat je inlogt in je inlogscherm op een knopje 'Sessies' klikken en dan KDE selecteren. Als je dan inlogt dan vraagt ie of je het standaard wil maken.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
geprobeerd:

Emesene maakt wel automatisch HTML/tekst logs aan, dat kun je in de instellingen aanzetten. Mocht dat niet werken open dan een bug-topic in emesene.org/forum dan kijken we er naar...

De ontwikkeling van emesene gaat enorm hard, file transfers zijn in de achterliggende library al geimplementeerd, alleen het GUI gedeelte mist nog :)

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-05 23:51
JanDM schreef op donderdag 20 september 2007 @ 08:34:
[...]

Emesene maakt wel automatisch HTML/tekst logs aan, dat kun je in de instellingen aanzetten. Mocht dat niet werken open dan een bug-topic in emesene.org/forum dan kijken we er naar...

De ontwikkeling van emesene gaat enorm hard, file transfers zijn in de achterliggende library al geimplementeerd, alleen het GUI gedeelte mist nog :)
Emesene vind ik persoonlijk toch wel één van de betere en gebruikersvriendelijke msn client voor unbuntu. Ikzelf gebruik deze ook.

Sinds eergisteren Ubuntu geÍnstalleerd op een amd 64 3000+ / 512 mb ram / geforce 2 400 mx / 80 Gig HD en het bevalt me best.

Ik kon al een tijdje geen goede drivers voor mijn HP PSC 1350 printer vinden, was altijd al een gekloot om deze in windows te installeren en de cd ben ik al tijden kwijt.

Gisteren onder linux geprobeerd en het was nog geen 5 minuten werk en de printer was geïnstalleerd en ik kan weer printen :D

Ik heb nog wel Windows XP op mijn werkstation, dit is gewoon meer om er bekend mee te raken en er lekker mee te experimenteren :D

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Is het nog steeds zo dat Ubuntu grafisch gezien minder presteert dan Kubuntu? Want eigenlijk wil ik GNOME wel weer een keer proberen. Blijft bij jullie de GUI eventjes hangen, en beginnen mp3's te haperen bij het laden van een 'zware' site als digg.com? Dat is een van de redenen waarom ik nu Kubuntu gebruik. Daar heb ik geen last van haperende GUI's en mp3tjes.

• Peedy
Ik heb net Kubuntu-desktop geinstalleerd en ik vind KDE er zelf gewoon veel mooier uitzien. Veel mooie effectjes en het werkt net wat fijner.. maar dat is uiteraard persoonlijk. Ik weet niet hoe makkelijk GNOME onder Kubuntu is te installeren maar Kubuntu onder Ubuntu is echt een peuleschil... alleen ik vind het lettertype in Opera wel f*cked up he... even zoeken hoe ik dat goed kan instellen.

[ Voor 14% gewijzigd door Peedy op 20-09-2007 17:18 ]

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

El Cid schreef op donderdag 20 september 2007 @ 17:10:
Is het nog steeds zo dat Ubuntu grafisch gezien minder presteert dan Kubuntu? [.. knip ..]
:D Dit topic gaat weer lekker jongens.
Peedy schreef op donderdag 20 september 2007 @ 17:17:
Ik weet niet hoe makkelijk GNOME onder Kubuntu is te installeren [.. knip ..]
Wat zou je zeggen van "even makkelijk" ? :+ Hoe weinig mensen (behalve de paar terugkerende gasten) in deze topicreeks verdiepen zich überhaupt ook maar enigszins in het OS dat ze gebruiken ?

[ Voor 12% gewijzigd door Jungian op 20-09-2007 20:01 . Reden: topicreeks, ook ff wat gekuist ]

0.0

• El Cid
  • Niet online
Jungian schreef op donderdag 20 september 2007 @ 19:31:
[...]

Wat is er mis met mijn vraag?

Ik vraag me alleen maar af of een enkel proces nog steeds de hele desktop kan meeslepen.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

El Cid schreef op donderdag 20 september 2007 @ 20:20:
Wat is er mis met mijn vraag?

Ik vraag me alleen maar af of een enkel proces nog steeds de hele desktop kan meeslepen.
Ik zie alleen een als vraag vermomde GNOME-bash staan. Je stelt nu een heel andere vraag, die ook nog eens niet GNOME-specifiek is. Dus waar wil je nu precies antwoord op ?

0.0

• El Cid
  • Niet online
Jungian schreef op donderdag 20 september 2007 @ 20:25:
[...]

Ik zie alleen een als vraag vermomde GNOME-bash staan. Je stelt nu een heel andere vraag, die ook nog eens niet GNOME-specifiek is. Dus waar wil je nu precies antwoord op ?
Kortgezegd hou ik van het uiterlijk van GNOME, maar prefereer ik de functionaliteit van KDE. Beide desktops heb ik veel gebruikt, en het was zeker geen bash. Maar waar ik mij bij GNOME/Ubuntu het meest aan ergerde was de slechte grafische performance. Vandaar mijn vraag of dat nog steeds zo is in bijvoorbeeld Gutsy. Als ik bijvoorbeeld met Firefox digg.com bezocht, begon het afspelen van muziek te haperen, en was de GUI eventjes bevroren. Ik ergerde mij daar zo aan, dat ik ben overgestapt naar Kubuntu. Maar als dat inmiddels verholpen is, dan zou ik graag nog eens de moeite nemen om Ubuntu te installeren.

• Peedy
[...]

[...]

Wat zou je zeggen van "even makkelijk" ? :+ Hoe weinig mensen (behalve de paar terugkerende gasten) in deze topicreeks verdiepen zich überhaupt ook maar enigszins in het OS dat ze gebruiken ?
Euh sorry hoor, maar ik verdiep me zeker wel in het OS, maar dat doe ik gaandeweg. Al doende leert men. En in mijn opinie ben jij de enige die in dit topic vervelend loopt te doen, met posts zoals deze. [/gezeur]

@El Cid; ik had ook last van haperende dingen onder GNOME. Maar dat is niet heel verwonderlijk met m'n AMD 2000+... in KDE draait alles echter prima, ook Flash in Opera doet het helemaal prima (geen grijze schermen meer opeens).

[ Voor 16% gewijzigd door Peedy op 20-09-2007 20:48 ]

• El Cid
  • Niet online
Peedy schreef op donderdag 20 september 2007 @ 20:46:
[...]

@El Cid; ik had ook last van haperende dingen onder GNOME. Maar dat is niet heel verwonderlijk met m'n AMD 2000+... in KDE draait alles echter prima, ook Flash in Opera doet het helemaal prima (geen grijze schermen meer opeens).
Tja, ik heb een Athlon XP 2400+ met een sloot geheugen. En mijn Radeon 8500 is zo'n beetje de best ondersteunde grafische kaart. Dit zou toch genoeg moeten zijn voor een moderne desktop.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

El Cid schreef op donderdag 20 september 2007 @ 20:40:
Kortgezegd hou ik van het uiterlijk van GNOME, maar prefereer ik de functionaliteit van KDE. Beide desktops heb ik veel gebruikt, en het was zeker geen bash.
Mooi :)
Maar waar ik mij bij GNOME/Ubuntu het meest aan ergerde was de slechte grafische performance. Vandaar mijn vraag of dat nog steeds zo is in bijvoorbeeld Gutsy. Als ik bijvoorbeeld met Firefox digg.com bezocht, begon het afspelen van muziek te haperen, en was de GUI eventjes bevroren. Ik ergerde mij daar zo aan, dat ik ben overgestapt naar Kubuntu. Maar als dat inmiddels verholpen is, dan zou ik graag nog eens de moeite nemen om Ubuntu te installeren.
Je weet zeker dat Firefox hier niet de storende factor is ?
Peedy schreef op donderdag 20 september 2007 @ 20:46:
Euh sorry hoor, maar ik verdiep me zeker wel in het OS, maar dat doe ik gaandeweg. Al doende leert men. En in mijn opinie ben jij de enige die in dit topic vervelend loopt te doen, met posts zoals deze. [/gezeur]
In mijn opinie wordt het tijd dat dit soort basisbrol eens even een keer opgezocht gaat worden op Google. Een Ubuntu Topic zonder newbie quatsch, maar interessante discussies en ervaringen. Dat zou ik graag eens willen zien :Y

0.0

• El Cid
  • Niet online
Jungian schreef op donderdag 20 september 2007 @ 21:03:
[...]

Nope, Firefox onder Kubuntu sleept niet de hele desktop mee bij zware belasting. Overigens weet ik niet of het aan GNOME of Ubuntu ligt. Mischien gaat KDE wel iets verstandiger om met het toewijzen van prioriteiten aan processen.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ligt het niet aan die radeon kaart? Met een FX5200 in m'n notebook heb ik dat probleem niet.
Je moet het pakket kubuntu-desktop installeren (via synaptic of apt-get) en that's it.
Als je dan uitlogt (of de volgende keer inlogt) moet je voordat je inlogt in je inlogscherm op een knopje 'Sessies' klikken en dan KDE selecteren. Als je dan inlogt dan vraagt ie of je het standaard wil maken.
Als dat zo eenvoudig is ga ik KDE ook even proberen :)

[ Voor 66% gewijzigd door XWB op 20-09-2007 21:13 ]

March of the Eagles

• Peedy
Jungian schreef op donderdag 20 september 2007 @ 21:03:
[...]

Mooi :)

[...]

[...]

In mijn opinie wordt het tijd dat dit soort basisbrol eens even een keer opgezocht gaat worden op Google. Een Ubuntu Topic zonder newbie quatsch, maar interessante discussies en ervaringen. Dat zou ik graag eens willen zien :Y
www.ubuntu-forums.org :w

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

0.0

Ik heb trouwens ook last van een Firefox die traag reageert. Als ik bijvoorbeeld bij T.net een paar artikelen in tabs wil openen, dan gaat op een gegeven moment de cursor schokken. Dan moet ik dus wachten totdat die pagina's geladen zijn voordat ik verder kan met middelklikken.

Epiphany heeft er minder last van.

• fusion.fake
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-04-2014
geprobeerd:

aMSN met Live Skin, vind het zelf de fijnste

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 69437 schreef op donderdag 20 september 2007 @ 21:39:
Ik heb trouwens ook last van een Firefox die traag reageert. Als ik bijvoorbeeld bij T.net een paar artikelen in tabs wil openen, dan gaat op een gegeven moment de cursor schokken. Dan moet ik dus wachten totdat die pagina's geladen zijn voordat ik verder kan met middelklikken.

Epiphany heeft er minder last van.
Hmm pas als ik de hele RSS-feed van Tweakers.net in m'n Firefox dump is het hier afgelopen met de pret. Firefox beïnvloed dan overigens nog steeds geen andere processen (precies zoals het hoort). Dat is overigens nooit anders geweest (gelukkig). :)

0.0

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

[...]

[...]

Ik verdiep me zeker in het OS dat ik gebruik, dat is altijd al de drijfveer geweest om linux te gaan gebruiken. Dat er nu bijgekomen is dat ik het ook relaxter vind werken etc, etc, is een bijzaak :). De reden dat ik ook geen *buntu meer gebruik sinds 6.10 is dat ik, sinds ik me in Debian heb verdiept, me daar meer thuis voel. Dit 'Debian gevoel' is niet meer overtroffen door andere distro's, of varianten als opensolaris & *BSD.
Om maar even op het Gnome verhaal te reageren; de EOG verbeteringen zijn wel mooi :) Dit is de image-vieuwer die ik in fluxbox gebruik (samen met feh natuurlijk ^^), en de snelheid van het programma ergerde ik me af en toe aan, bij grote afbeeldingen. Aangezien dit verbeterd is, zal ik het morgen ofzo eens gaan testen :).

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• user109731
  • Niet online
Hacku schreef op donderdag 20 september 2007 @ 22:08:
Er is overigens een net nieuwe gnome versie uit, 2.20:
Ik vind deze erg gaaf:
- GNOME's Power Manager now saves profile information about your batteries over time, to provide a far more accurate estimation of the time remaining, even with old worn-out batteries. It even knows about many battery models that have been recalled by their manufacturers.
IMHO ook wel handig dat evolution nu vraagt of je geen bijlage vergeten bent als er iets als 'attachment' in de mail staat en er nog geen bijlage bijzit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Vandaag is men klomp gebroken...

Heb tijdje terug op men laptop(t60p) Ubuntu 6.06 -> 6.10 -> 7.04 geinstalleerd, werkte prima.
Daarna heb ik nog een keer clean 7.04 alternate geinstalleerd, werkte prima

Vandaag weer dezelfde7.04 alternatecd (en daarna nog een nieuwe gebrand) gebruikt, gecheckt op defects, en na de installatie crasht Xorg. Dus ik denk meteen dat het met restricted drivers te maken heeft, dus
sudo nano /etc/X11/xorg.conf, maarnee hij staat gewoon op vesa met lage resoluties.
De alternate Gutsy Tribe 5 heeft het ook. Ik heb ondertussen niks aan men laptop veranderd/geupgrade.

Dus 6.06 en 6.10 doen het prima, maar na een dist-upgrade crasht de Xserver.

De log wordt ik ook niet veel wijs uit(Ben geen linux-goeroe:P)

Mja, dan maar weer tijdje naar men windows install en over tijdje nog eens proberen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Zoek eens of meer mensen hier last van hebben met dezelfde laptop. Helaas zeg je niet wat voor laptop je hebt, dus moet je het zelf doen :)

Maar als ik je goed begrijp heb je nu dus ook weer 6.06 en 6.10 opnieuw geïnstalleerd, en dat werkte wel?

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Heb het opgelost. Heb de fglrx driver geinstalleerd en die gepakt ipv de vesa driver, en dan start xserver wel. Normaal is het andersom :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Slecht nieuws. Ik heb mijn Linux partitie eraf gemikt ;(

De hoofdreden is eigenlijk dat het gewoonweg teveel tijd kost om het systeem volledig draaiende te krijgen zoals ik dat wilde. Ik heb redelijk wat uurtjes/dagen gestoken in het opzetten van het systeem. Maar het is toch gebleken dat dit echt een paar maand kost, als je niet dagelijks met computers bezig bent (als werk bedoel ik).

Linux zit best ingewikkeld in elkaar, maar meestal wel logisch. Logischer dan windows...maar wel ingewikkelder dan Windows. Het centrale pakketten idee is erg logisch en slim. Maar omdat alle pakketten onderling met elkaar verbonden zijn is het een zware taak om je systeem schoon te houden. Meestal worden de afhankelijke pakketten netjes verwijderd, maar soms ook niet. Losse pakketten die ik zelf installeerde blijven staan, ook als je ze niet meer nodig hebt. Ook als ik netjes een programma via Synaptic verwijderde, bleven in mijn [user] folder mappen (ongebruikt) achter. Het gevolg was dus dat m'n systeem na een paar weken al vervuild was met allerlei bestanden en mappen die ik niet meer gebruikte. Bovendien is het nodig om allerlei belangrijke systeeminstellingen te wijzigen om je systeem draaiende te krijgen. Met als gevolg dat je ook af en toe de verkeerde dingen wijzigt. En weet ik na 100 wijzigen nog wat de originele was? Nee dus, of ik moet met pen en papier alles gaan bijhouden wat ik allemaal heb ge(g)edit.

Sowieso was het installeren en werkend krijgen van een programma een crime. Quake IV, Robin Hood, Quake III, allemaal voorbeelden van spellen die native onder Linux zouden moeten draaien. Geen van deze spellen heb ik ooit fatsoenlijk draaiend gekregen.
Natuurlijk zijn hier oplossing voor. Maar daarvoor moet je uuren zitten klooten in de terminal. Op fora worden soms tegenstrijdige adviezen gegeven. "je moet dit en dit pakket installeren" en de ander zegt juist van niet. (wat ook als gevolg heeft dat je 10-tallen pakketen installeert die ongebruikt op je systeem blijven staan).
De climax was vooral dat ik na het installeren van Robin Hood (althans, ik vermoed dat dit de oorzaak was), geen toegang meer had tot mijn persoonlijke map, met als gevolg dat ik niet meer kon inloggen :( dit was ook een beetje de druppel. Hoe is het mogelijk dat ik als administrator geen toegang meer heb tot mijn computer. Ik heb met windows XP en Vista heel wat zitten te klooien, ook in het register, maar ik heb altijd kunnen inloggen om toch nog toegang te krijgen tot mijn persoonlijke bestanden.

Bij het rippen van CDs moest ik ook al in de terminal duiken om LAME zover te krijgen op 256kbps joint stereo te rippen. Het standaard meegeleverde Sound Juicer zat vol bugs en een CD rippen zoals ik dat wilde is me hiermee nooit gelukt. De ID3 tags (ID3V2.4) worden niet door Windows Media Player herkend en het wijzigen van de tags naar ID3V2.3 was (via soundjuicer) niet mogelijk.
Enkele belangrijke programma's voor mij, zoals MythTV, sound juicer en OpenOffice 'hebben het allemaal net niet'. De GUI, de de mogelijkheden en het 'ease of use' lieten me allemaal met een 'mwoh' gevoel achter.

Ik was wel erg tevreden met de GNOME interface. Het werkt erg makkelijk en heeft een duidelijke indeling en is erg 'customizable'. Firefox is ook prettig om mee te werken. (Jammer was dan weer dat het me nooit is gelukt om flash werkend te krijgen met geluid. Ook niet na uren zoekwerk en probeersels.)
Totem en rhythmbox zijn ook ideale programma's, vooral het feit dat totem automatisch de juiste codec voor je download (en standaard subtitles!)

Detail: Ubuntu is 2x vastgelopen :/ waarschijnlijk eigen schuld (ik denk het niet), maar toch...

Kort samengevat: Ubuntu is een uitstekend OS, maar:
- Je moet er (heel) veel tijd voor uittrekken als je wat meer eisen hebt (RAID0, Media center, etc.). En met veel tijd bedoel ik echt dagen, zoniet weken, maanden, jaren voordat je het systeem echt 'snapt'.
- Sommige delen van het besturingssysteem zitten erg ingewikkeld in elkaar en het is voor een beginner moeilijk om het systeem schoon te houden.
- De hardwareondersteuning blijft hier en daar een probleem (hoewel Creative vandaag eindelijk drivers voor de X-Fi serie heeft uitgebracht :)
- Sommige zaken (filesystem indeling, installatie drivers, programma's werkende krijgen) vind ik omslachtig en niet handig om mee te werken.

Voor mij word het dus nog een paar jaar wachten totdat Ubuntu nóg gebruiksvriendelijker wordt. Er moet meer via de GUI in te stellen zijn zodat ik niet voor elk dingetje de terminal tevoorschijn moet toveren. Desondanks leuk om een keer (2-3 maand) geprobeerd te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChuckyDevil
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:29
Ik herken de punten van Pumba wel. Ik gebruik Ubuntu nu bijna 2 jaar in server versie (Dapper) en dan nu een paar maanden in desktop versie (Feisty). Ook ik zie mooie dingen en brakke dingen.

Het is inderdaad wat meer werk om zaken voor elkaar te krijgen, maar het geeft mij ook weer voldoening als het dan wel werkt. Ik doel bijvoorbeeld op het compiz verhaal wat zo hot is. Hier draait het op zich prima op mijn X1650 kaartje, na inderdaad wat uurtjes zoet te zijn in fora en de CLI.

Ati loopt helaas nog achter op de suport van Linux. Hierdoor is bijvoorbeeld WoW niet fatsoenlijk te draaien in Wine (10 FPS max buiten de gebouwen). Natuurlijk lees je dan ook weer uren fora om tips & tricks uit te proberen om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat het aan Ati is om iets te gaan ondernemen.

De argument over het compleet kennen van het ' systeem' snap ik wel, maar ga eens na hoe lang je al met Windows werkt. Dat is toch langer dan een paar jaar vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
Inderdaad, dat je een 'mwoh' gevoel hebt bij die programma's is omdat je Windows gewend bent. Heb je nooit Windows gebruikt of werk je al een paar maanden of langer met Ubuntu dan zal je dat gevoel bij Windows programma's hebben. Het is een kwestie van gewenning.

Verder speel ik nooit games, dus al die punten over Robin Hood en WoW zijn op mij niet van toepassing. Ik vind Ubuntu een meer dan volwaardige opvolger in mijn rijtje OS'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Peedy schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 20:27:
Inderdaad, dat je een 'mwoh' gevoel hebt bij die programma's is omdat je Windows gewend bent. Heb je nooit Windows gebruikt of werk je al een paar maanden of langer met Ubuntu dan zal je dat gevoel bij Windows programma's hebben. Het is een kwestie van gewenning.
Ik doel vooral op het grafische werk van bijvoorbeeld mythtv. Standaard is dit in vergelijking met MCE erg karig. En omdat ik voor TV afhankelijk ben van mijn Media Center is het voor mij een belangrijk punt dat het vlekkeloos werkt, en natuurlijk is het erg leuk dat je MC er strak uitziet (zonder dat ik allerlei extra skins moet installeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-04 18:54

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het is een kwestie van gewenning.
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik geef toe dat ook ik nog regelmatig ongebruikte mappen en configuratiebestanden tegenkom, maar Pumba je kan toch niet ontkennen dat de basis van ubuntu wat betreft het installeren en verwijderen van programma's stukken beter is dan in Windows. Waarom? Omdat je systeem die ongebruikte configuratiebestanden gewoon niet gebruikt/laadt: een achtergebleven configuratiebestand is in ubuntu in weze niet anders dan een muziek- of filmbestand. Hoe anders is windows: dat wordt trager en trager doordat er gaandeweg rommel achterblijft in het systeemregister, met als gevolg dat je eens in de zoveel tijd je hele systeem moet gaan opschonen.

In ubuntu kan je het rustig laten staan: het doet toch niks. Dat je dit allemaal per sé weg wil hebben zegt dus in feite dat je gewoon nog niet genoeg aan ubuntu gewend bent. Ik kan je echt aanraden nog ff door te zetten want als je eenmaal gewend bent is ubuntu gewoon beter: 1. er blijft minder rommel achter dan in windows, en 2. de rommel die blijft staan heeft geen invloed op systeemprestaties. Mes snijdt dus aan twee kanten..

Mijn enige echteminpunt aan ubuntu 7.04 tov windows vind ik dat je nog steeds gezeur hebt om de GUI lekker in te stellen.. maar dit schijnt ook verleden tijd te zijn vanaf versie 7.10 want daarin zit een grafische UI rondom xorg.conf gebouwd, en ook wordt het systeem bij een foute X configuratie *eindelijk* _/-\o_ teruggegooid naar een veilige grafische modus ipv de console. Ik ben er benieuwd naar of dit al goed is geintegreerd maar als dit het geval is, is ubuntu wat mij betreft op alle punten gelijk aan of beter dan windows.

Het enige is dat je ff een maandje aan ubuntu moet wennen en weer ff nieuwe eigen favoriete programma's moet zoeken... Maarja aan alles dat nieuw is moet je wennen.
Kortom: geef het niet zo snel op!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Je kijkt er nog steeds te veel met windows-oogkleppen op naar. Veel punten die je opnoemt zijn in meer of mindere mate ook op windows van toepassing, maar dat heb je na je jaren windows-kennis simpelweg niet meer door.
Hardware met open drivers werkt in linux bijv. meteen, in windows moet je meestal eerst drivers installeren.
Mythtv wordt vooral leuk als je het op meerdere pc's zet. Kun je op alles tv kijken :) Voor 1 pc zijn er makkelijkere mogelijkheden.
Bedenk ook dat er in windows is er een duidelijke scheiding tussen OS en applicaties bestaat. Die is er in de linuxwereld nauwelijks. In windows wordt ook alleen het os ge-autoupdate terwijl in linux alles gedaan wordt.
De meeste pakketjes zijn maar een paar 100kB groot. Maakt niet echt veel uit, Alhoewel niet zo netjes. Daar heb je sowieso alleen maar in het begin last van, als je aan het uitzoeken bent wat handige programma's zijn. In windows ben je daar én langer mee bezig, en nogal gevoelig voor virussen ed(willekeurige progsels van willekeurige plekken plukken). De volgende keren installeer je gewoon weer 1 keer je favoriete programma's, en dan ben je weer klaar. Die paar instellingen die na deinstallatie in de home-folders achterblijven, tja, die kan een deinstaller niet zomaar weggooien(doet windows ook niet). Misschien heb je ze ooit nog nodig.
En dat robin-hood: tja, da's het risico van buiten de package-manager om dingen installeren. waarsch. gevolg van buggie, niet op ubuntu geteste installer. Had iets/een virus in windows ook kunnen doen. Maar niet helemaal netjes nee...

Gebruiksvriendelijkheid is trouwens een vrij loze term, die door iedereen anders geinterpreteerd wordt. Jij verwacht een gui, omdat je dat gewend bent, ik vind die commandline wel prettig. Mijn Oma wil liever helemaal geen instellingen.

Moraal: zet je oogkleppen af!

Maar waarom heb je die paar maanden geleden linux eigenlijk uitgeprobeert, en wat verwachtte je ervan?

Je zou ook nog andere distro's uit kunnen proberen. Ze hebben allemaal zo hun voor- en nadelen. Ubuntu is echt niet overal het beste. Gentoo heeft bijv. betere ondersteuning voor closed-source spul(drivers, spellen...), SuSe heeft een uitgebreide configuratie-gui.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online

Verder speel ik nooit games, dus al die punten over Robin Hood en WoW zijn op mij niet van toepassing. Ik vind Ubuntu een meer dan volwaardige opvolger in mijn rijtje OS'en.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik gebruik ubuntu sinds de dapper drake release dagelijks, maar toch heb ik het "mwoh'" gevoel nog steeds. Zal wel komen omdat ik ook nog dagelijks met windows werk (school, visual studio :/). Feit is dat windows applicaties vaak ook gewoon beter zijn. Dit zullen een aantal mensen gaan ontkennen maar The Gimp is echt niet even goed als Photoshop. Laatst wilde ik nog een gekochte dvd afspelen op ubuntu. Dit kreeg ik op geen enkele manier aan de praat. Op windows werkt het prima. Dit zijn de kleine irritante dingetjes die er voor zorgen dat ik windows nog boot. Het is het allemaal net niet. Toch gebruik ik het :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan configfiles trouwens wel purgen door in Synaptic voor "volledig verwijderen" te kiezen. Niet dat dat handig is... het enige wat je ermee bereikt, is dat je je instellingen kwijt bent als je het programma ooit weer installeert.

Ik kan me in geen enkel punt vinden van Pumba. Mijn systeem werkt na installatie meteen. Alle hardware wordt herkend, vrijwel alle software die ik wil is aanwezig. Ik haal alleen eventjes de nieuwste Wine van WineHQ.org en Deluge van deluge-torrent.com.

Quake installeren is gewoon een kwestie van het .run-bestand uitvoeren. Net als Wolfenstein, UT99 en UT2004.

Ik heb werkelijk nooit de problemen gehad met Ubuntu, die ik met Windows vaak kreeg: drivers die niet willen installeren, antivirus-programma's die met een vage foutmelding komen, blauwe schermen, malware, de langzaam maar zeker verminderende responsiveness, de groeiende boottijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Vergeet ook vooral niet te vermelden dat het in ubuntu zoveel fijner is om even snel een progje/uitbreidinkje van internet te plukken... Het volgende voorbeeld kent iedereen:

Stel je voor je wil euhm snel ffeen mp3 bestanden in tweeën knippen oid... je kent het wel: van die kleine dingetjes waar iedereen weleens tegenaan loopt. Je hebt haast en hebt er nog geen tooltje voor op de pc.. en daar gaan we..

Windows
1. je zoekt naar een goed freeware alternatief (is er 9vd10 keer niet of is slecht te vinden)
2. je wil betalen maar dan krijg je pas de volgende dag (of zelfs later) een geldige regcode opgestuurd. Die tijd heb je niet en eerlijk is eerlijk; je hebt dit tooltje alleen voor dit project nodig dus om daar weer 30 dollar voor te gaan betalen.. dus:
3. een urenlange zoektocht naar een goede crack/serial volgt. Soms heb je snel wat je hebben moet maar meestal is het netto resultaat na een uur: veel irritatie, pron en popups, maar geen serial ;)

Ubuntu
1. je start synaptic, probeert 3 of 4 progjes uit en hebt gevonden wat je zocht. En de klus is niet alleen snel maar ook nog legaal geklaard.

Ik hoef geen goede freeware windows tooltjes nu om mp3 bestanden te knippen want die zullen er vast zijn, maar het gaat me ff om het voorbeeld... de herkenning; snel even iets doen waarvoor op je windows pc geen tooltje staat, is er vaak niet bij. Dertien freeware adware tooltjes later staat je pc vol rommel en cracks en heb je nog steeds niet voor elkaar wat je wilde.

Deze irritatie bij windows was voor mij echt een drempel om op een gegeven moment bij ubuntu te blijven: er zitten (zaten) nadelen aan maar dit is echt een heerlijk voordeel.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals E-Jay E-Jey zegt zijn het idd de kleine dingen die de irritatie opwekken. De grote problemen zie ik eerder als een uitdaging. Bijvoorbeeld het installeren op RAID0 was lastig, maar uiteindelijk gelukt. Dan komen er echter nog een hoos 'kleine probleempjes' om de hoek kijken:

(Ik val een beetje in herhaling, maar ff ter verduidelijking :) )
- Ik wil CD's op 256kbps in Joint Stereo rippen (MP3)
WTF? In Sound Juicer moet ik een 1 of andere 'commandregel' invullen met allerlei letters en codes die ik niet ken en ook helemaal niet wil kennen. Waarom heeft de programmeur niet even de moeite genomen om in een menu'tje bitrate, Joint Stereo en MP3 (LAME) als optie te nemen? En waarom geen optie om tags in het meer compatible ID3V2.3 formaat op te slaan? En dan die irritante bug met het venstertje dat je eerst moet wegklikken om de decoder opties te kunnen wijzigen (Sound Juicer gebruikers kennen hem wel).

- Ik wil een filmpje bekijken op YouTube
Hey, in de standaard 64-bit firefox draait Flash niet. Maar dat doet 'ie in Vista 64-bit ook niet. Dus ik installeer Swiftfox 32-bit. Nu nog ff flash installeren. Halleluja: bekijk die instructies eens op adobe.com. Daar ben je een half uur mee bezig, ok, maar dan doet hij het ook. Onee, toch niet: geen geluid. Dus moet je het doen met dit soort instructies. Op google 100-en-1 oplossingen, maar allemaal helpen ze niet. Dan maar even rebooten om het YouTube filmpje in Vista te bekijken :/ .

- Dan maar ff Quake IV installeren, die is immers native ondersteund
Na de installatie (waarom moet ik voor de installatie van een progje toch altijd weer naar de terminal toe?), jawel een error. Damn, nu ff geen zin om weer eens te googlen naar de foutmelding, morgen maar ff. Geen enkele site met dit probleem? Ja toch, na lang zoekwerk: het ligt aan het feit dat ik bepaalde 32-bit compatible ..lib.. pakketten niet heb geïnstalleerd...of zoiets, hier haakte mijn computerverstand namelijk af. Ik heb een aantal van deze pakketten geïnstalleerd, maar dus zonder succes. Al die moeite om even een spelletje te spelen? (Het was ook nog eens een demo.) Laat maar zitten.

- Robin Hood
Dit verhaal heb k al verteld: ERROR :(

- MythTV
"De zender zou nu vergrendeld moeten zijn. U kan blijven wachten op een signaal of u kan van zender wisselen met Up of Down, van ingang wisselen (C), van TV-kaart (Y), enz."

Hm, ik ontvang deze error en dus geen TV beeld. Terwijl hij het een uurtje geleden nog gewoon deed. Ik kan een ook na een paar dagen voor dit probleem geen oplossing vinden. Maar na enkele dagen: spontaan doet hij het weer en krijg ik netjes tv beeld :?

Naja, ik kan nog wel ff door gaan zo. Ik heb het gevoel dat de programmeurs van de verschillende applicaties nog teveel het idee hebben: "ach, de mensen die mijn programma gebruiken zijn allemaal geoefende computeraars, dus die weten wel wat ik bedoel en als ze iets willen aanpassen duiken ze wel even de terminal in om het in de man pages op te zoeken".

Ik vrees dat met die mentaliteit Ubuntu nooit een 'markt'aandeel van meer dan <0,1% zal halen, en dat vind ik jammer, juist nu ik wat van Ubuntu geproefd hebt, omdat ik merk dat het in de basis een veel beter OS is dan Windows. Alleen komt het nog niet helemaal uit de verf. Ze zullen de stap moeten maken om Ubuntu ook toegankelijker te maken voor de mensen die een gemiddeld verstand van computers hebben, zoals ik dus. Ubuntu is wat mij betrefd nog niet helemaal 'for Human beings'.

Lichtpuntje vind ik wel de berichten over steeds meer support, ook van de grote merken zoals Ati en Creative, die toch lange tijd de driverontwikkeling voor Linux links hebben laten liggen. Dat ze nu besluiten om hier toch geld in te gaan investeren, zal denk ik niet alleen uit liefdadigheidsoverwegingen zijn, maar omdat ze wel degelijk een groeiende markt zien aankomen. Ook het feit dat Dell (en binnenkort ook HP) computers standaard met een voorgeïnstalleerde Linux distro (Ubuntu) gaat leveren is denk ik een lichtpuntje aan het eind van een nu nog lange tunnel.

Overigens weet ik dat ik niets te eisen heb. Linux/Ubuntu is nog altijd helemaal gratis. Maar dat is meteen ook het probleem: ik heb niets te eisen, dus ik moet als niet-programmeur alles maar nemen zoals het is. Ik heb niet het recht om te zeggen dat de mensen achter Ubuntu eens wat beter hun best zouden moeten doen.

Afijn, just my 2 cents, ik spreek jullie over een jaartje of twee wel weer als ik een met frisse moed een nieuwe poging ga doen een dan perfecte ubuntu versie te installeren, die in 2010 zo'n 40% van het marktaandeel van OS-en omvat (OSX ook 40%, en Windows 20% btw) ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 86536 op 25-09-2007 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Jouw probleem zit bij 64 bit gok ik zo... Als je de 32bit variant van ubuntu gebruikt praat je wel anders gok ik... daar werkt alles prima op elkaar afgestemd. Face it: of je nu in windows of ubuntu 64 bit draait, veel software werkt daarin nog niet lekker. Mede daarom biedt het ook nog niet echt voordelen tov 32 bit...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
_Pumba_, 2 dingen:
  • Met Flash en 64-bit heb je idd die problemen, dat is ook de reden dat ik 32-bit draai, je merkt toch geen/weinig verschil. Dan is het een kwestie van 1 pakketje installeren en je hebt Java, Flash, e.a. werkend. Gutsy komt trouwens standaard met Gnash, een open-source Flash-variant. Hiermee zou Youtube out-of-the-box werken..
  • Sound Juicer werkte niet, heb je niet verder gezocht naar een andere cd ripper, desnoods voor KDE? Ja het is even zoekwerk, maar je moet onder een ander OS toch je favoriete programma's weer vinden :)
Spellen doe ik niet, dus daar kan ik weinig over zeggen...

[ Voor 12% gewijzigd door user109731 op 25-09-2007 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105284

Heb de laatste versie van eMeSeNe geprobeerd en het is er geweldig op vooruitgegaan in vrij korte tijd. De laatste keer dat ik alle msn clients vergeleek was het programma niet zoveel beter dan de anderen, maar nu de mooie, simpele GTK look ook samengaat emt alle functies die ik nodig heb ben ik overgestapt van pidgn naar eMeSeNe.
Hoewel het nog offcieel unstable is werkt het hier vlekkeloos.
De packages zijn voor ubuntu in synaptic / apt-get te vinden door in /etc/apt/sources.list deze repo's toe te voegen en dan logischerwijs het pakket eMeSeNe te downloaden / upgraden.
code:
1
2
deb http://apt.emesene.org/ ./
deb-src http://apt.emesene.org/ ./

Er kan veel aangepast worden, zo kan je kiezen voor gespreksvensters in irc, pidgin, msn messenger, eMeSeNe en nog andere stijlen, kunnen chats in tekst en HTML automatisch gelogd worden, zijn er theme's, icons, ...

Helemaal blij was ik toen ik op het forum van Banshee zag dat er een lyrics plugin gemaakt is: klik en hoewel deze zowel als source en als .deb te download wordt aangeboden werkte alleen de source hier, misschien omdat ze onlangs hun plugin directory hebben aangepast.

Ik ben happy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als in oktober Gutsy uitkomt zal Flash gewoon via de Plugin Service (of hoe dat ook heet) van Firefox werken onder 64bit. Precies zoals het ook werkt in Ubuntu 32bit.

NB: Het opensource Gnash, wat heel makkelijk te installeren is - ook in 64bits Linux -, heeft genoeg Flash-compatibiliteit om Youtube-filmpjes weer te geven.

Sound Juicer is gewoon een slecht programma, hoewel je wel gewoon de standaardinstellingen kan gebruiken. Als je gewoon naar Ogg ript, heb je nergens last van. Het is ook nog eens een kwalitatief beter formaat.

Als je zoekt met Synaptic, kom je nog een aantal cd-rippers tegen. Misschien dat dat beter bij je wensen aansluit. Windows is toch ook niet slecht omdat Notepad geen code-highlighting heeft?

Over dat rechtendebakel, tja, ik ben in XP ook eens om onverklaarbare redenen de rechten op al m'n files kwijtgeraakt. Kon ik in het (veel ingewikkeldere dan in Linux) rechtensysteem gaan duiken om de rechten weer goed te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HetWonder schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 22:31:
[...]

Jouw probleem zit bij 64 bit gok ik zo... Als je de 32bit variant van ubuntu gebruikt praat je wel anders gok ik... daar werkt alles prima op elkaar afgestemd. Face it: of je nu in windows of ubuntu 64 bit draait, veel software werkt daarin nog niet lekker. Mede daarom biedt het ook nog niet echt voordelen tov 32 bit...
Persoonlijk merk ik het verschil tussen 32 en 64 bit wel. Programma's openen bij mij (AMD X2 4200+) bij 64 bit 'instantly' (zoals firefox en in windows IE/media player) terwijl de 32 bits programma's +- een seconde nodig hebben. Boeiend zul je zeggen, maar als je eenmaal aan die snelheid gewend bent is het een stuk(je) prettig(er).
SysWOW64 doet overigens ook goed zijn werk in Vista. Enige progje dat niet direct werkte was Vobsub, maar dat was omdat het progje naar een verkeerde locatie wees. De rest werkt (tot nu toe) vlekkeloos.
JanDM schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 22:31:
_Pumba_, 2 dingen:
[list]
• Met Flash en 64-bit heb je idd die problemen, dat is ook de reden dat ik 32-bit draai, je merkt toch geen/weinig verschil. Dan is het een kwestie van 1 pakketje installeren en je hebt Java, Flash, e.a. werkend. Gutsy komt trouwens standaard met Gnash, een open-source Flash-variant. Hiermee zou Youtube out-of-the-box werken..
Die pakketjes heb ik echt wel geprobeerd, maar blijkbaar heb ik dan toch iets mis gegaan, want zoals gezegd is het me nooit gelukt om het goed werkend te krijgen (overigens heb ik ook de java's geprobeerd die in de synaptic stonden).
• Sound Juicer werkte niet, heb je niet verder gezocht naar een andere cd ripper, desnoods voor KDE? Ja het is even zoekwerk, maar je moet onder een ander OS toch je favoriete programma's weer vinden :)
[/list]
Jazeker, ik heb Grip geprobeerd en de KDE ripper. De KDE ripper (naam van het progje ff kwijt) deed zijn werk het best, maar ook daar moest ik me eerst verdiepen in de commandoregels om in MP3 te kunnen rippen met de juiste bitrate etc. (waar ik overigens wel ben uitgekomen, maar waarom niet even de moeite nemen om hier een keuzemenuutje bij te programmeren?)
Anoniem: 69437 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 22:38:
Over dat rechtendebakel, tja, ik ben in XP ook eens om onverklaarbare redenen de rechten op al m'n files kwijtgeraakt. Kon ik in het (veel ingewikkeldere dan in Linux) rechtensysteem gaan duiken om de rechten weer goed te zetten.
Zoals ik al zij, mij is dit in 3.11, 98, XP en Vista nog nooit overkomen, terwijl ik ook regelmatig in het register heb zitten prutsen (en zoals je merkt ben ik wat betrefd sommige dingen een behoorlijk n00b, dus ik weet al helemaal niet wat ik allemaal aanpas in het register). Het is me in windows iig nog nooit overkomen door het installeren van een programma.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 86536 op 25-09-2007 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan trouwens ook iets als dbPowerAmp in Wine draaien. Dat prog gebruikte ik toen ik nog Windows gebruikte. Ik haal tegenwoordig eigenlijk alles van het internet af, in Flac-formaat, en zet het dan met CLI (oggenc -q 6 *) om in Q6-Vorbis. Simpel toch?

[ Voor 126% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 25-09-2007 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69437 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 22:51:
Je kan trouwens ook iets als dbPowerAmp in Wine draaien. Dat prog gebruikte ik toen ik nog Windows gebruikte. Ik haal tegenwoordig eigenlijk alles van het internet af, in Flac-formaat, en zet het dan met CLI (oggenc -q 6 *) om in Q6-Vorbis. Simpel toch?
uit principe wilde ik geen gebruik maken van wine (dan kan ik net zo goed windows gebruiken :P) en vorbis gebruik ik niet vanwege de compatibiliteit met m'n telefoon en andere computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86536 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 22:41:
Zoals ik al zij, mij is dit in 3.11, 98, XP en Vista nog nooit overkomen, terwijl ik ook regelmatig in het register heb zitten prutsen (en zoals je merkt ben ik wat betrefd sommige dingen een behoorlijk n00b, dus ik weet al helemaal niet wat ik allemaal aanpas in het register). Het is me in windows iig nog nooit overkomen door het installeren van een programma.
Dat kan natuurlijk best zo zijn, maar mij is het wel overkomen. Mij is het in Linux niet overkomen. Betekent dit nu dat dit een fout van Windows is? Betekent dit dat het een fout van Linux is? Afgezien van het veel te ingewikkelde systeem in XP, is het geen fout van Windows dat het fout ging. Ook is het geen fout van Linux als een game-installer "chown -R root:root /" uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69437 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 22:56:
[...]

Dat kan natuurlijk best zo zijn, maar mij is het wel overkomen. Mij is het in Linux niet overkomen. Betekent dit nu dat dit een fout van Windows is? Betekent dit dat het een fout van Linux is? Afgezien van het veel te ingewikkelde systeem in XP, is het geen fout van Windows dat het fout ging. Ook is het geen fout van Linux als een game-installer "chown -R root:root /" uitvoert.
Daar heb je een punt :) ..maar.. die installers in linux doen over het algemeen toch allemaal weer wat anders. Volgens mij zijn de afspraken daarover niet helemaal sluitend. Alles word verdeeld over vele mappen zodat het overzicht voor mij een beetje zoek raakt, zeker als ik in het bestandssysteem moet graven om te achterhalen waar de executable nu weer is neergegooid (en de installer niet zo vriendelijk was om een symlink in het hoofdmenu te zetten).
Anoniem: 69437 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 22:51:
Dit slaat nu juist precies de spijker op z'n kop. Je moet toch net weer weten welke code je daar moet invoeren. De gemiddelde PC-gebruiker heeft daar geen zin in (de gemiddelde linux gebruiker blijkbaar wel). Luie computergebruikers als ik willen veel aanvinkvakjes en keuzerondjes 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Anoniem: 69437 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 22:56:
[...]

Ook is het geen fout van Linux als een game-installer "chown -R root:root /" uitvoert.
Ach, dat is nog wel te fixen. Als root rm -rf /* is denk ik een tikkeltje vervelender :p

Verder: we kunnen met zn allen _Pumba_ proberen over te halen, of hem voor gek te verklaren, ik denk dat het verspilde moeite is :p

Zonder geintje: we vinden het allemaal prachtig als mensen Linux eens uitproberen, maar vinden het dan weer onbegrijpelijk als ze terugstappen naar Windows? Tuurlijk zijn _Pumba_'s problemen allemaal op te lossen of zijn er genoeg alternatieven, soms is dat niet genoeg. Ik vind het prachtig om ermee te werken, laten we dan ook andere mensen eerlijk kiezen om terug te stappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Natuurlijk, maar als hij het nodig vindt om het hier te melden, dan mogen we toch wel wat tegengas geven? ;) Als we meteen zeggen: "mja, je hebt gelijk, Linux faalt best wel", dan komt dat ook niet zo goed over. :P
Anoniem: 86536 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 23:03:
Dit slaat nu juist precies de spijker op z'n kop. Je moet toch net weer weten welke code je daar moet invoeren. De gemiddelde PC-gebruiker heeft daar geen zin in (de gemiddelde linux gebruiker blijkbaar wel). Luie computergebruikers als ik willen veel aanvinkvakjes en keuzerondjes 8)
Ik zeg alleen maar wat ik persoonlijk gebruik. Ik vind de CLI handig, omdat ik weet hoe het werkt en er sneller mee werk dan met GUI. Je kan ook gewoon Sound Juicer (hoe brak het ook is) gebruiken met default-instellingen, waarmee je ook gewoon een Ogg-bestand krijgt. Of je downloadt geen Flac (dat doe ik namelijk speciaal om het op mijn manier te converteren), maar gewoon MP3.

[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 25-09-2007 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 69437 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 23:06:
Natuurlijk, maar als hij het nodig vindt om het hier te melden, dan mogen we toch wel wat tegengas geven? ;) Als we meteen zeggen: "mja, je hebt gelijk, Linux faalt best wel", dan komt dat ook niet zo goed over. :P
GNU/Linux faalt ook niet. De verwachtingen van "gebruikers" komen alleen niet overeen met de werkelijkheid. Als je het mij vraagt is het staven van een operating system aan Windows al iets belachelijks.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69437 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 23:06:
Nee dat zou idd niet best overkomen :P maar het is toch ook een discussieforum, dus een beetje tegengas kan ik altijd wel waarderen :)
Jungian schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 23:09:
[...]

GNU/Linux faalt ook niet. De verwachtingen van "gebruikers" komen alleen niet overeen met de werkelijkheid. Als je het mij vraagt is het staven van een operating system aan Windows al iets belachelijks.
Als je wilt gaan concurreren met de huidige marktleider, zul je toch echt moeten gaan vergelijken. Althans, ik kan je verzekeren, dat zal de huis- tuin- en keukencomputeraar dat zal gaan doen mocht het ooit een serieus alternatief gaan vormen voor de massa-markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 86536 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 23:25:
Als je wilt gaan concurreren met de huidige marktleider, zul je toch echt moeten gaan vergelijken.
Als de marktleider een opgewarmde hoop troep op de markt brengt als consumenten operating system, valt er weinig te staven. Windows is technisch gezien inferieur aan elke ander populair operating system out there.
Althans, ik kan je verzekeren, dat zal de huis- tuin- en keukencomputeraar dat zal gaan doen mocht het ooit een serieus alternatief gaan vormen voor de massa-markt.
De casual user vergelijkt helemaal niets en gebruikt wat op haar/zijn computer geïnstalleerd staat. Of dit nu Windows of Linux is. Het inmiddels cliché voorbeeld :

Mijn ouders. Casual users die zich totaal niet interesseren in de computer. Dat ding moet gewoon werken en hun programmaatjes kunnen draaien. Meer niet. Omdat virussen, spyware, malware en andere grappen aan de orde van de dag zijn bij het gebruik van Windows (sure, jij hebt er geen last van, maar de overige 10.636.712 gebruikers wel) is het bij uitstek geen operating system voor hen als "oldbies". Hun systeem moest namelijk fool-proof en veilig zijn.

Internet Explorer en Microsoft Office heb ik toen vervangen door Firefox en Open Office. Bij Firefox zagen ze vrij weinig verschil (afgezien van het icoontje) en bij OO schiep alleen Som in plaats van AutoSom verwarring. Na een tijdje waren ze ook hier aan gewend en werd het tijd om het hele systeem op de schop te gooien.

Na installatie van (destijd) Ubuntu Dapper heb ik nog Flash geïnstalleerd (installer van Adobe zelf) en heb ik een papiertje gemaakt hoe ze moesten updaten ( :+ ). Voor de rest hebben ze zichzelf prima kunnen redden zonder hulp van mij (thank god). Een tijdje later heb ik Debian Etch (alles default) op deze pc gezet, zodat ze nog een paar jaartjes door kunnen tot de volgende stable.

* Jungian zal in vervolg doorverwijzen naar deze post, dat scheelt hem typen :+

[ Voor 121% gewijzigd door Jungian op 26-09-2007 10:00 ]

0.0

• Theimon

Theimon

Snapte!?

@Pumba
Dan had je dus toch Gnormalize moeten proberen voor het cds rippen. Dropdownmenu's e.d. Bedenk namelijk wel dat Lame in Windows eigenlijk ook vanaf de commandline gaat. Alle progs die er gebruik van maken zijn nix meer dan een grafische frontend. Dus om alle opties van Lame in Windows te ontdekken moet je ook naar de comandline toe (lame /? ofzo??)
Of je had gewoon de settings opgezocht op internet en die ingevuld in je ripproggie. Google anyone?
Zoals al eerder aangedragen is 64bit waarschijnlijk jouw probleem. En die paar milliseconden tijdwinst is geen reden. Er is op dit moment nog geen voordeel te noemen voor een 64bit desktop OS (Windows/Linux/etc..). Er zijn nog te weinig programma's en drivers die er gebruik van maken.

[quote]Jungian schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 23:32:
De casual user vergelijkt helemaal niets en gebruikt wat op haar/zijn computer geïnstalleerd staat. Of dit nu Windows of Linux is. Het inmiddels cliché voorbeeld :
Dit is inderdaad al vaker gezegd, maar wel waar ja. Het aantal mensen dat überhaupt weet wat een OS is en dat er alternatieven voor bestaan is <1% van de markt denk ik.
Mijn ouders. Casual users die zich totaal niet interesseren in de computer. Dat ding moet gewoon werken en hun programmaatjes kunnen draaien. Meer niet. Omdat virussen, spyware, malware en andere grappen aan de orde van de dag zijn bij het gebruik van Windows (sure, jij hebt er geen last van, maar de overige 10.636.712 gebruikers wel) is het bij uitstek geen operating system voor hen als "oldbies". Hun systeem moest namelijk fool-proof en veilig zijn.

Internet Explorer en Microsoft Office heb ik toen vervangen door Firefox en Open Office. Bij Firefox zagen ze vrij weinig verschil (afgezien van het icoontje) en bij OO schiep alleen Som in plaats van AutoSom verwarring. Na een tijdje waren ze ook hier aan gewend en werd het tijd om het hele systeem op de schop te gooien.
Je hebt wel een goeie tactiek gevonden om je ouders over te laten stappen :P ik heb het bij m'n ouders huis ook op twee PC'tjes gegooid en m'n pa in een keer Ubuntu proberen uit te leggen... maar het kwartje viel toch niet helemaal :) sowieso houden ze het liever bij het oude (xp)...
Openoffice was ook een beetje het struikelblok, omdat ik op die 2 computers al een tijdje Office 2007 heb staan en eigenlijk zijn ze nu gewend aan de ribbons. Bovendien blijft de compatibiliteit met MS Word beroerd. (Hopen dat MS *.odf gaat accepteren).
Trouwens vind ik de IE7 ook best wel fool-proof, maar dat is meer omdat werkelijk ELK scriptje/popup/etc. geblokkeerd wordt met zo'n (gelig) balkje dat dan verschijnt onder de adresbalk. En laten mijn ouders nou net dat balkje niet snappen (ze zien het niet eens) :P
Wat dat betrefd is Ubuntu voor de ECHTE computerleek wel handiger dan windows geloof ik, omdat er standaard wat minder opties zijn (liggen dieper verborgen) en de indeling van de menu's wat logischer.
Theimon schreef op woensdag 26 september 2007 @ 04:02:
@Pumba
Dan had je dus toch Gnormalize moeten proberen voor het cds rippen. Dropdownmenu's e.d. Bedenk namelijk wel dat Lame in Windows eigenlijk ook vanaf de commandline gaat. Alle progs die er gebruik van maken zijn nix meer dan een grafische frontend. Dus om alle opties van Lame in Windows te ontdekken moet je ook naar de comandline toe (lame /? ofzo??)
Of je had gewoon de settings opgezocht op internet en die ingevuld in je ripproggie. Google anyone?
Zoals al eerder aangedragen is 64bit waarschijnlijk jouw probleem. En die paar milliseconden tijdwinst is geen reden. Er is op dit moment nog geen voordeel te noemen voor een 64bit desktop OS (Windows/Linux/etc..). Er zijn nog te weinig programma's en drivers die er gebruik van maken.
Gnormalize heb ik ook wel geprobeerd, ook daar een commandline die ingevuld moet worden. Overigens bedoelde ik het rippen van CD's maar als voorbeeld, om aan te geven dat met een klein beetje extra programmeer werk de gebruiker heel wat gegoogle bespaard kan blijven.
In windows heb ik overigens nooit naar de commandline gemoeten omdat CDex lame meeinstalleerd en alle mogelijke opties weergeeft

Ik bedoel dus dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.free-codecs.com/guides/pictures/cd_ripping_encoding/CDex_config.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.free-codecs.com/guides/pictures/cd_ripping_encoding/CDex_encoder.gif

Ten opzichte van dit:
Afbeeldingslocatie: http://sernaonubuntu.wikidot.com/local--files/setting-up-audo-video-codecs/mp3profile.png

Persoonlijk zie ik de manier van CDex liever dan die van sound juicer. Bij CDex hoeft ik niet te googlen, alleen maar begrijpend lezen, aanvinken en klaar. Maar hier zal de 1 wel anders over denken dan de ander ...

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 86536 op 26-09-2007 10:37 ]

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 86536 schreef op woensdag 26 september 2007 @ 10:27:
[quote]Jungian schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 23:32:
Je hebt wel een goeie tactiek gevonden om je ouders over te laten stappen :P
Geleidelijk aan iets veranderen is de slimste manier hè ;) De GNOME HIG draagt overigens ook bij aan de acceptie bij gebruikers (overal kunnen alles terugvinden op dezelfde plek).
Openoffice was ook een beetje het struikelblok, omdat ik op die 2 computers al een tijdje Office 2007 heb staan en eigenlijk zijn ze nu gewend aan de ribbons. Bovendien blijft de compatibiliteit met MS Word beroerd. (Hopen dat MS *.odf gaat accepteren).
Die ribbon interface is erg fijn inderdaad. Dat de compatibiliteit met MS Word beroerd is wil ik wel betwisten, aangezien ik dagelijks te maken heb met doc-bestanden en ik nog geen afwijking tegen gekomen ben (.docs versturen doe ik sowieso niet, tenzij iemand er specifiek om vraagt, maar dan zijn eventuele afwijkingen op eigen risico })). Suboptimaal misschien, maar beroerd zeker niet.
CDex
EAC

0.0

Jungian schreef op woensdag 26 september 2007 @ 10:38:
Die ribbon interface is erg fijn inderdaad. Dat de compatibiliteit met MS Word beroerd is wil ik wel betwisten, aangezien ik dagelijks te maken heb met doc-bestanden en ik nog geen afwijking tegen gekomen ben (.docs versturen doe ik sowieso niet, tenzij iemand er specifiek om vraagt, maar dan zijn eventuele afwijkingen op eigen risico })). Suboptimaal misschien, maar beroerd zeker niet.
En dan verstuur je ze in...? odf?

• user109731
  • Niet online
Net even getest, maar CDex werkt ook perfect op Wine:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0af0a6221f8e728285ed9a2f06cd4635/thumb.png

Geripte tracks werden netjes als mp3 in ~/My music geplaatst :)

JanDM schreef op woensdag 26 september 2007 @ 10:47:
Net even getest, maar CDex werkt ook perfect op Wine:
[afbeelding]

Geripte tracks werden netjes als mp3 in ~/My music geplaatst :)
Hm, nice. Zou het met MS 2007 net zo makkelijk gaan?

• user109731
  • Niet online
Anoniem: 86536 schreef op woensdag 26 september 2007 @ 10:54:
Hm, nice. Zou het met MS 2007 net zo makkelijk gaan?
Nee, die word nog niet ondersteund. Wine is vooral erg handig voor zulke tools...

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

PDF. Een bestandsformaat waar iedereen mee uit de voeten kan.

Is het editen van een document een vereiste, dan krijgen ze een .odt en een .doc . Mocht het echt iets van levensbelang zijn, dan heb ik nog een VM (Virtualbox, Windows Server 2003) met Office 2007 (.docx is dan ook een optie).

Met deze plugin is het me net trouwens gelukt om perfect een zwaar opgemaakt document te importeren in Office 2007 (go Microsoft ! (die deze plugin financiert)). _/-\o_ Iets wat een paar maanden terug zeker niet foutloos ging. :N

Ik gebruik trouwens liever Abiword dan OO Writer ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Jungian op 26-09-2007 11:20 ]

0.0

Jungian schreef op woensdag 26 september 2007 @ 11:10:
[...]

PDF. Een bestandsformaat waar iedereen mee uit de voeten kan.

Is het editen van een document een vereiste, dan krijgen ze een .odt en een .doc . Mocht het echt iets van levensbelang zijn, dan heb ik nog een VM (Virtualbox, Windows Server 2003) met Office 2007 (.docx is dan ook een optie).

Met deze plugin is het me net trouwens gelukt om perfect een zwaar opgemaakt document te importeren in Office 2007 (go Microsoft ! (die deze plugin financiert)). _/-\o_ Iets wat een paar maanden terug zeker niet foutloos ging. :N

Ik gebruik trouwens liever Abiword dan OO Writer ;)
Jammer dat office dat tooltje niet standaard installeert ;( nu is de ontvanger nog steeds afhankelijk van zo'n tooltje. Maar in princiepe kun je toch het in office geopende odt bestand opslaan als DOC? Of gaat er bij die stap nu juist de essentiële informatie verloren?

Exporteren als PDF is trouwens een goed idee, had ik nog niet aan gedacht |:(
Maar van die VM heb ik nog niet gehoord, is dat een soort 'windows emulator'?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 86536 op 26-09-2007 11:42 ]

• Theimon

Theimon

Snapte!?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hier nog steeds een tevreden gebruiker van Ubuntu, en ondanks het feit dat Windows stukken gebruiksvriendelijker is blijf ik erbij, denk ik :)

@topicstart:
Er wordt melding gemaakt van een prelinking-tutorial, maar dat is sinds Feisty niet meer nodig.

geprobeerd:

Ik heb een beetje hetzelfde.
Ik zal dat eMeSeNe eens proberen (als ik daar de site van kan vinden :P ).
Weet iemand of anders WLM onder WINE werkt?

Overigens, ik wil MS Office gebruiken (OOO is het toch niet echt, MS Office werkt beter), maar is dat dan handiger om via WINE te doen of via Virtualbox?

En als ik Totem fullscreen doe, dan is de seekbar relatief klein, is het mogelijk dat aan te passen?

Oh, en als Gutsy in oktober uitkomt, gaat dat gewoon via de update manager? Of moet ik dan (als ik persé Gutsy wil) opnieuw installeren?
Peedy schreef op donderdag 20 september 2007 @ 17:17:
Ik heb net Kubuntu-desktop geinstalleerd en ik vind KDE er zelf gewoon veel mooier uitzien. Veel mooie effectjes en het werkt net wat fijner..
Interessant. Werkt Compuz Fusion ook onder KDE?
(Anders is het natuurlijk niet de moeite waard om KDE te nemen, tenzij dat nog mooier is dan Compiz Fusion :P )

Ben wel benieuwd naar Gutsy :)
Vooral het verbeterde drag-&-drop. Ik hoop ook dat resizen eens aangepakt wordt :)
Ow, en ook iets wat ik niet echt kon vinden is hoe ik een system restore point aanmaak. Zeker omdat ik nu nog veel aan het experimenteren ben zou ik graag terug kunnen gaan naar een restore point, maar ik heb dat nog niet echt kunnen vinden
(Behalve een artikel die ging over alles tarren 8)7)
Weet iemand welk programma daar handig voor is? Of zit het ergens verstopt in Ubuntu?
Ook ben ik op zoek naar een fatsoenlijk Media Center (dus niet mythtv :P ), maar er zijn verdacht weinig Media Centers te vinden onder Linux. En een port van Mediaportal naar Linux is pas in een vroeg stadium.
Iemand suggesties?
Jungian schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 23:09:
[...]

Waarom?
Vergeleken met Ubuntu zijn Windows en OSX vanuit een gebruikersstandpunt een stuk beter.
Ubuntu is nog volop in ontwikkeling, en over een aantal jaar zal Ubuntu er ook wel zijn, maar het blijft nog steeds het 'bijeengeraapt zooitje'-gevoel hebben (maarja, daar is het een distro voor :+).
Ik heb helemaal niet het gevoel dat er 1 look is, 1 feeling. Bij Windows en OSX heb je dat wel.
Daardoor hebben zij een veel afgewerkter gevoel en wennen gebruikers er ook snel aan.
Ook het gebrek aan drag-droppen is jammer (maar hopelijk gefixt in Gutsy).
Windows of OSX zie ik inderdaad als dé OS-maatstaf (vanuit een gebruikers point-of-view, voor admin-point-of-view is het natuurlijk anders.)

Desalniettemin blijf ik bij Ubuntu, de filosofie bevalt me wel en het ziet er gewoon retegeil uit (dat is overigens reden nummer 1 dat ik ben overgestapt, anders was het OSX geworden, maar wobbly windows zijn zo fijn :P ).

[ Voor 23% gewijzigd door anandus op 26-09-2007 13:18 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• mithras
  • Niet online
anandus schreef op woensdag 26 september 2007 @ 12:59:
Oh, en als Gutsy in oktober uitkomt, gaat dat gewoon via de update manager? Of moet ik dan (als ik persé Gutsy wil) opnieuw installeren?
Je kan op gegeven moment in de update-manager een button vinden met "Upgrade distributie naar Ubuntu Linux 7.10 Gutsy Gibbon".
Ow, en ook iets wat ik niet echt kon vinden is hoe ik een system restore point aanmaak. Zeker omdat ik nu nog veel aan het experimenteren ben zou ik graag terug kunnen gaan naar een restore point, maar ik heb dat nog niet echt kunnen vinden
(Behalve een artikel die ging over alles tarren 8)7)
Dat is zeker wel een optie. Een tar.gz maken vanaf je / met alle gebruikersinfo (rechten e.d.) meegenomen is in zekere zin een exacte backup van je systeem. En een backup maakt een restore point ;)

mithras schreef op woensdag 26 september 2007 @ 13:39:
[...]
Je kan op gegeven moment in de update-manager een button vinden met "Upgrade distributie naar Ubuntu Linux 7.10 Gutsy Gibbon".
[...]
Als dit zo eenvoudig gaat, waarom hebben ze eigenlijk het support-beleid zo distributiespecifiek gemaakt? Ik geloof dat 6.xx tot 2010 werd ondersteund en 7.04 tot 2009. Wat is het nut daar nu precies van als het updaten naar een nieuwe versie toch zo makkelijk gaat?

Overigens, ik wil MS Office gebruiken (OOO is het toch niet echt, MS Office werkt beter), maar is dat dan handiger om via WINE te doen of via Virtualbox?
Ik zou het eens proberen in Wine (Office 2007 gaat sowieso niet werken), en anders werkt het altijd nog in Virtualbox.
Als het goed is komt er vanzelf een melding dat er een nieuwe versie van Ubuntu is waarnaar je kan upgraden. Zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.ubuntugeek.com/images/upgrade/4.png
Ben wel benieuwd naar Gutsy :)
Vooral het verbeterde drag-&-drop. Ik hoop ook dat resizen eens aangepakt wordt :)
Wat bedoel je met resizen? Dat is toch heel simpel? In mijn geval Super+MMB (ik heb alle wm-acties op de Super-knop gezet). En anders natuurlijk de rand van een venster verslepen.
Ook ben ik op zoek naar een fatsoenlijk Media Center (dus niet mythtv :P ), maar er zijn verdacht weinig Media Centers te vinden onder Linux. En een port van Mediaportal naar Linux is pas in een vroeg stadium.
Iemand suggesties?
Je kan naar Elisa kijken. Nog geen ondersteuning voor TV, maar wel voor alles wat je op je harddisk/netwerk hebt staan. Het staat op de planning dat dit de geïntegreerde Mediacenter wordt in Ubuntu (Gutsy +1 waarschijnlijk).

[...]
Waarom?
Vergeleken met Ubuntu zijn Windows en OSX vanuit een gebruikersstandpunt een stuk beter.
Ubuntu is nog volop in ontwikkeling, en over een aantal jaar zal Ubuntu er ook wel zijn, maar het blijft nog steeds het 'bijeengeraapt zooitje'-gevoel hebben (maarja, daar is het een distro voor :+).
Ik heb helemaal niet het gevoel dat er 1 look is, 1 feeling. Bij Windows en OSX heb je dat wel.
Kan je daar een concreet voorbeeld van geven? Ik heb het idee dat alles best wel op elkaar lijkt. De Gnome HIG en Tango uiterlijk zorgt daarvoor. Het enige dat ik een beetje een zooitje vind is het 'configuratiescherm'. Dat is gewoon een lijst met config-tooltjes. Niet echt een doordacht configuratiesysteem. Daar komt in Gutsy ook wel wat verandering in, met het Appearance-item. Maar de rest mogen ze ook in grotere logische tooltjes opdelen.
Desalniettemin blijf ik bij Ubuntu, de filosofie bevalt me wel en het ziet er gewoon retegeil uit (dat is overigens reden nummer 1 dat ik ben overgestapt, anders was het OSX geworden, maar wobbly windows zijn zo fijn :P ).
d:)b

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 86536 schreef op woensdag 26 september 2007 @ 11:41:
Jammer dat office dat tooltje niet standaard installeert ;( nu is de ontvanger nog steeds afhankelijk van zo'n tooltje. Maar in princiepe kun je toch het in office geopende odt bestand opslaan als DOC?
Dat kan inderdaad.
Of gaat er bij die stap nu juist de essentiële informatie verloren?
Dat hangt van het .doc-formaat af natuurlijk. Als er al essentiële informatie verloren gaat, gaat dat ook verloren bij het opslaan van een OpenXML docx-bestand als .doc.
Exporteren als PDF is trouwens een goed idee, had ik nog niet aan gedacht |:(
Ideaal voor opdrachten/werkstukken etc. :)
Maar van die VM heb ik nog niet gehoord, is dat een soort 'windows emulator'?
Virtualbox is virtualisatiesoftware. Je draait dus een volledige versie van het operating system dat je nodig hebt.
Onzin. Zowel Windows als OSX (zie Uno) hebben geen eenduidige interfaces/interface guidelines.
Bullshit dus. Eenduidige interfaces kun je bij Windows al helemaal vergeten en ook bij OSX heb je ook nog steeds te maken met 2 -3 toolkits.
Daardoor hebben zij een veel afgewerkter gevoel en wennen gebruikers er ook snel aan.
Ook het gebrek aan drag-droppen is jammer (maar hopelijk gefixt in Gutsy).
Wat draggen en droppen ?
Windows of OSX zie ik inderdaad als dé OS-maatstaf (vanuit een gebruikers point-of-view, voor admin-point-of-view is het natuurlijk anders.)
...

0.0

• anandus
  • Niet online
Anoniem: 69437 schreef op woensdag 26 september 2007 @ 13:54:
Wat bedoel je met resizen? Dat is toch heel simpel? In mijn geval Super+MMB (ik heb alle wm-acties op de Super-knop gezet). En anders natuurlijk de rand van een venster verslepen.
Als ik een venster resize, dan zit er een soort vertraging in, het gaat ook niet soepel, maar meer van grootte1 -> grootte2. Maar misschien ligt dat aan mij?
Je kan naar Elisa kijken. Nog geen ondersteuning voor TV, maar wel voor alles wat je op je harddisk/netwerk hebt staan. Het staat op de planning dat dit de geïntegreerde Mediacenter wordt in Ubuntu (Gutsy +1 waarschijnlijk).
Held! _o_
Dat ziet er goed uit, precies wat ik zoek (het is voor mij vooral voor mijn films en muziek op mijn tv te kunnen afspelen met mijn MS remote (:+).
Kan je daar een concreet voorbeeld van geven? Ik heb het idee dat alles best wel op elkaar lijkt. De Gnome HIG en Tango uiterlijk zorgt daarvoor.
Nou, het is verdomd moeilijk om goeie themes te vinden (op bijv. gnome-looks of art.gnome).
Óf het is een window-theme, óf het zijn icoontjes, etc.
En dan moet je ook nog weten welke (gtk? metacity? beryl? compiz?)
En dan is er ook nog voor elk subprogrammaatje een aparte skin (pidgin, xmms, whatever :P ).

Maar bijv. Human ziet er over het algemeen wel compleet uit, toegegeven, maar er zijn er niet zoveel van die zo compleet zijn (althans, ik ben ze niet tegengekomen).
Als je bijvoorbeeld op ubuntuforums kijkt, daar is ergens een soort 'show je desktop'-topic, en dan zie je dat iedereen minstens 5 verschillende dingen noemt (border, icon, background, cursor, etc).
Het is wel fijn zo customisable (heb het nu ook heel erg gecustomized), maar een aantal complete themes (standaard bij Ubuntu erbij?) zou het wel fijner maken voor een hoop, vooral beginnende, gebruikers.
d:)b
Sterker nog, ik ben het heel erg aan het promoten, mijn broer wil misschien (na het zien van compiz fusion) ook overstappen.
(Mijn vader ook, maar die heb ik het afgeraden, daar is Ubuntu toch te moeilijk voor :) )
Jungian schreef op woensdag 26 september 2007 @ 13:58:
Onzin. Zowel Windows als OSX (zie Uno) hebben geen eenduidige interfaces/interface guidelines.

[...]

Bullshit dus. Eenduidige interfaces kun je bij Windows al helemaal vergeten en ook bij OSX heb je ook nog steeds te maken met 2 -3 toolkits.
Desalniettemin, komen ze bij mij *beduidend* eenduidiger over dan Ubuntu (zie ook bovenstaande stukje)
Wat draggen en droppen ?
Bijvoorbeeld het maken van snelkoppelingen in het startmenu (gaat simpelweg niet) of op de desktop (wilde mijn homefolder daar neerzetten als snelkoppeling, maar dat kon niet want 'target is inside folder'. Uiteindelijk een nautilus-snelkoppeling moeten maken :/ )
Edit: Don't get me wrong, I O+ Ubuntu, maar er zijn nog flink wat puntjes die wat beter kunnen, that's all.
Ik ben ook van mening dat over een aantal jaar Ubuntu een prima tegenhanger kan zijn van Windows en OSX :)

[ Voor 17% gewijzigd door anandus op 26-09-2007 14:14 ]

• mithras
  • Niet online
Hoeveel verschillende dingen tel jij? Ik heb alleen window borders, gtk widgets en icon theme. Oftewel: de rand om je vensters, de knoppen in je vensters, en de icoontjes op de knoppen. Dat lijkt me nu niet heel moeilijk :p

• anandus
  • Niet online
mithras schreef op woensdag 26 september 2007 @ 14:13:
Hoeveel verschillende dingen tel jij? Ik heb alleen window borders, gtk widgets en icon theme. Oftewel: de rand om je vensters, de knoppen in je vensters, en de icoontjes op de knoppen. Dat lijkt me nu niet heel moeilijk :p
Tja, maar nu nog een site die duidelijk themes aanbiedt maar (ken alleen art.gnome en gnome-looks).

Maar widgets is ook zoiets :P
Screenlets, gdesklets, etc.
Kan ik de OSX-Widgets of Vista Gadgets ook gebruiken?
En waar komen ze dan? :?
Dat zijn van die dingen waarmee ik bedoel dat het onduidelijk en niet eenduidig overkomt :)

Nogmaals:
Ik wil gewoon, van een beginnende gebruiker standpunt wat dingen aanwijzen hoe ze voor mij overkomen, en wat beter kan :)

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

anandus schreef op woensdag 26 september 2007 @ 14:08:
Desalniettemin, komen ze bij mij *beduidend* eenduidiger over dan Ubuntu (zie ook bovenstaande stukje)
Je kunt ook op een theme drukken, klaar ... je hoeft niet elk dingetje af te lopen. En een duidelijkere GUI guideline dan de GNOME HIG bestaat ook niet (en wordt ook in alle pure GNOME apps toegepast).
Bijvoorbeeld het maken van snelkoppelingen in het startmenu (gaat simpelweg niet)
Rechtermuisknop op je menuutje en hatseflats.
of op de desktop (wilde mijn homefolder daar neerzetten als snelkoppeling, maar dat kon niet want 'target is inside folder'.
Slepen vanuit places (in je GNOME menu) gaat prima.
Edit: Don't get me wrong, I O+ Ubuntu, maar er zijn nog flink wat puntjes die wat beter kunnen, that's all.
De gebruiker zou inderdaad eens kunnen gaan kijken, in plaats van eerst klagen. Goed dat je dat opbrengt (:+).
Ik ben ook van mening dat over een aantal jaar Ubuntu een prima tegenhanger kan zijn van Windows ...
Dat is het al jaren, er zijn alleen mensen die daar blind voor zijn. De GUI tooltjes komen je inmiddels de strot uit. Voor elk kuttig klein dingetje heeft nu wel iemand een GUI geschreven. Ik snap echt niet hoe je in godsnaam vast kunt roesten aan een inferieur operating system.

[ Voor 4% gewijzigd door Jungian op 26-09-2007 14:22 ]

0.0

• anandus
  • Niet online
Jungian schreef op woensdag 26 september 2007 @ 14:20:
[...]

Je kunt ook op een theme drukken, klaar ... je hoeft niet elk dingetje af te lopen. En een duidelijkere GUI guideline dan de GNOME HIG bestaat ook niet (en wordt ook in alle pure GNOME apps toegepast).
Ga dan maar naar http://art.gnome.org/, klik rechts op themes en dan zie je 'window borders', 'application themes', 'splash screens'.
Snap je?
Ik wil gewoon themes, volledige pakketjes :P
Rechtermuisknop op je menuutje en hatseflats.
Ja, da's dus geen drag&drop? :P
Slepen vanuit places (in je GNOME menu) gaat prima.
Hmm, blijkbaar. Maar dan moet je het net weten, want als ik gewoon in Nautilus in home zit en ik versleep mijn usermap doet-ie niets, hoor?
Maar slepen vanuit Places dus. Heb nu ook een mooier icoontje :P
De gebruiker zou inderdaad eens kunnen gaan kijken, in plaats van eerst klagen. Goed dat je dat opbrengt (:+).
:P
Dat is het al jaren, er zijn alleen mensen die daar blind voor zijn. De GUI tooltjes komen je inmiddels de strot uit. Voor elk kuttig klein dingetje heeft nu wel iemand een GUI geschreven. Ik snap echt niet hoe je in godsnaam vast kunt roesten aan een inferieur operating system.
Nou, ironisch genoeg ben ik pas gaan zien hoe goed Windows voor een gebruiker in elkaar zit nadat/doordat ik Ubuntu ben gaan gebruiken.
En sommige zullen het wel wennen of oogkleppen noemen, wat deels ook waar is, maar de compleetheid, out-of-the-box werkendheid (al heeft Ubuntu dat ook behoorlijk goed, misschien wel beter) en gebruikersvriendelijkheid is toch niet zo slecht bij Windows.

Desalniettemin is Linux ook niet heilig en moet kritiek minder met een weerwoord worden ontvangen en meer met wat zelfkritiek/aanpassingen :)
(Net als dat er een hoop Linuxmensen huiverig zijn voor Compiz, want Linux moet als het even kan CLI. Slaat nergens op, en dat is de mentaliteit die Linux ook klein houdt, imho)

Maar misschien heb je gelijk en is het ook een beetje pebkac en moet ik misschien meer ruimte geven aan het wennen :)

[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 26-09-2007 14:44 ]

Pagina: 1 2 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen