Het grote Ubuntu Topic Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 31 Laatste
Acties:
  • 116.033 views sinds 30-01-2008

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

anandus schreef op woensdag 26 september 2007 @ 14:39:
Ga dan maar naar http://art.gnome.org/, klik rechts op themes en dan zie je 'window borders', 'application themes', 'splash screens'.
Snap je?
Ik wil gewoon themes, volledige pakketjes :P
Het is onlogisch om volledige pakketjes te hebben. Hergebruik is het sleutelwoord. Ik kom overigens alleen op art.gnome.org voor Gilouche. Veruit het meeste daar vind ik de moeite niet waard (lees : crappy). GNOME-Look heeft interessanter spul.
Ja, da's dus geen drag&drop? :P
Jij sleept graag met binaries ?
Hmm, blijkbaar. Maar dan moet je het net weten, want als ik gewoon in Nautilus in home zit en ik versleep mijn usermap doet-ie niets, hoor?
In andere operating systems gebeurt er ook vrij weinig, afgezien van een foutmelding genereren (een map naar zijn sub-map slepen schiet niet op namelijk :) Je kunt ook via de rechtermuisknop een snelkoppeling maken.
Maar slepen vanuit Places dus. Heb nu ook een mooier icoontje :P
d:)b
Nou, ironisch genoeg ben ik pas gaan zien hoe goed Windows voor een gebruiker in elkaar zit nadat/doordat ik Ubuntu ben gaan gebruiken.
En sommige zullen het wel wennen of oogkleppen noemen, wat deels ook waar is, maar de compleetheid, out-of-the-box werkendheid (al heeft Ubuntu dat ook behoorlijk goed, misschien wel beter) en gebruikersvriendelijkheid is toch niet zo slecht bij Windows.
Pas bij Vista kun je spreken van een out-of-the-box ervaring. Ik heb nog altijd slechte herinneringen aan de standaard Windows VESA-driver (die je altijd kreeg). Met de gebruiksvriendelijkheid is misschien weinig mis, maar van een consistent systeem is geen sprake. Gebruikers vinden consistentie erg fijn, aangezien ze weinig/niets willen leren.
(Net als dat er een hoop Linuxmensen huiverig zijn voor Compiz, want Linux moet als het even kan CLI. Slaat nergens op, en dat is de mentaliteit die Linux ook klein houdt, imho)
Dat heb je met een operating system met een krachtige CLI hè. Met Mac OS heb je ook een sloot aan CLI-apps tot je beschikking. Microsoft stuiptrekt wat met Powershell, maar dan blijft het dan ook bij :P
maar misschien heb je gelijk en is het ook een beetje pebkac en moet ik misschien meer ruimte geven aan het wennen :)
:Y Bega ook niet de fout om Ubuntu gelijk te stellen aan GNU/Linux.

0.0

Verwijderd

anandus schreef op woensdag 26 september 2007 @ 14:08:
[...]
Als ik een venster resize, dan zit er een soort vertraging in, het gaat ook niet soepel, maar meer van grootte1 -> grootte2. Maar misschien ligt dat aan mij?
Dit is heel lastig op te lossen. De X-architectuur is op dat gebied erg inefficient. Bij elk resize-stapje moeten er weer client-server-calls gedaan worden. Ik denk niet dat dit met Gutsy opgelost is. Dan kan je beter een snelle computer kopen. :P

Het zou denk ik al heel wat schelen als Gtk (en Qt/Tk/Wx/...) hardware-accellerated zou worden. Dan kan alles via de GPU afgehandeld worden, behalve het vullen van de widgets met app-specifieke data. Dan krijg je dus bij een resize meteen de layout van je programma te zien, en met een kleine vertraging de up-to-date tekst en getalletjes.
[...]
Nou, het is verdomd moeilijk om goeie themes te vinden (op bijv. gnome-looks of art.gnome).
Óf het is een window-theme, óf het zijn icoontjes, etc.
En dan moet je ook nog weten welke (gtk? metacity? beryl? compiz?)
En dan is er ook nog voor elk subprogrammaatje een aparte skin (pidgin, xmms, whatever :P ).

Maar bijv. Human ziet er over het algemeen wel compleet uit, toegegeven, maar er zijn er niet zoveel van die zo compleet zijn (althans, ik ben ze niet tegengekomen).
Als je bijvoorbeeld op ubuntuforums kijkt, daar is ergens een soort 'show je desktop'-topic, en dan zie je dat iedereen minstens 5 verschillende dingen noemt (border, icon, background, cursor, etc).
Het is wel fijn zo customisable (heb het nu ook heel erg gecustomized), maar een aantal complete themes (standaard bij Ubuntu erbij?) zou het wel fijner maken voor een hoop, vooral beginnende, gebruikers.
Ik ben het met je eens dat er wat meer themes beschikbaar moeten zijn. Ik vind het bijvoorbeeld raar dat je in Kubuntu niet het Ubuntu-Human-theme kan gebruiken, en in Ubuntu niet het Kubuntu-Human-theme. Er zitten ook wat rare themes bij zoals Gorilla, die beter weggelaten kunnen worden.

Ook vind ik dat er een gecentraliseerde repository moet komen waar je nieuwe themes kan halen. Je moet bijvoorbeeld bij het kiezen van een compleet theme een knopje hebben met "More Themes...", waarmee je een lijst complete themes krijgt die zijn goedgekeurd door een Ubuntu-team. Een beetje zoals "Add/Remove..." werkt. Zo'n knop moet ook aanwezig zijn bij afzonderlijke theme-onderdelen zoals Controls, Window Borders, Icons, Cursors...

Maaaaar, dit is helemaal niet vergelijkbaar met Windows of MacOS. In die OSen moet je het maar doen met het default-theme. Je kan hooguit de kleur veranderen (dat moet in Ubuntu ook werken vind ik).

Verwijderd

Dames en heren, mijn eerste nuttig scriptje:
code:
1
2
3
4
#!/bin/bash
echo "Please, enter the amount of minutes the system should wait before shutting down the system"
read TimeBeforeReboot
/sbin/shutdown -P +$TimeBeforeReboot
Ik heb maar 20 minuten aan die 4 regels gewerkt 8)
Inslapen op muziek is altijd leuk :)

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

code:
1
2
3
4
5
6
#!/usr/bin/perl -w
use strict;

print "Please, enter the amount of minutes the system should wait before shutting down the system :\n";
my $time= <STDIN>;
system "/sbin/shutdown -P $time";

Ik kon m'n poeremetator niet vinden, dus schreef ik je scriptje maar even om in Perl (2 minuten werk :D ) :+

[ Voor 3% gewijzigd door Jungian op 26-09-2007 23:28 ]

0.0

Verwijderd

Python was nog best moeilijk (slechte documentatie):

Python:
1
2
3
4
#!/usr/bin/python
import os
minuten = str(int(raw_input("Please, enter the amount of minutes the system should wait before shutting down\nthe system: ")))
os.system("/sbin/shutdown -P "+minuten)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2007 03:14 ]

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dan moet de 3-regele rubyvariant er natuurlijk ook bij :)

code:
1
2
3
#!/usr/bin/env ruby
puts "Please, enter the amount of minutes the system should wait before shutting down the system:"
exec "/sbin/shutdown -p #{gets}"

Verwijderd

Ik wilde een BeanShell (Java) script maken, maar dat heeft uiteraard weer classpath-problemen. Anyway, tot nu toe:

Java:
1
2
3
#!/usr/bin/java bsh.Interpreter
System.out.print("Please, enter the amount of minutes the system should wait before shutting down%nthe system: ");
Runtime.getRuntime().exec("/sbin/shutdown -P " + Integer.toString(new Scanner(System.in).nextInt()));

Oei, check die tijd :/

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2007 03:11 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

mithras schreef op woensdag 26 september 2007 @ 13:39:
[...]
Dat is zeker wel een optie. Een tar.gz maken vanaf je / met alle gebruikersinfo (rechten e.d.) meegenomen is in zekere zin een exacte backup van je systeem. En een backup maakt een restore point ;)
Dan ben je beter af met dd, een tar houdt standaard niet al te veel rekeningen met permissions. Althans, dat is toch mijn ervaring. Verder laten /proc en /var enzo zich niet zo makkelijk tarren :P. Toch niet op een draaiend systeem.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Borromini schreef op donderdag 27 september 2007 @ 03:46:
[...]

Dan ben je beter af met dd, een tar houdt standaard niet al te veel rekeningen met permissions. Althans, dat is toch mijn ervaring. Verder laten /proc en /var enzo zich niet zo makkelijk tarren :P. Toch niet op een draaiend systeem.
Bij het creeren van een tar worden de bestandsattributen meegenomen. Bij het uitpakken heb je de mogelijkheid om de vlag "p" te zetten.
code:
1
2
3
4
p    Preserve user and group ID as well as file mode regardless of the
current umask(2).  The setuid and setgid bits are only preserved
if the user is the superuser.  Only meaningful in conjunction
with the -x flag.

Dit is wel uit de OpenBSD-manpages, maar zover ik weet is dit precies hetzelfde in Ubuntu.

[ Voor 5% gewijzigd door Ivo op 27-09-2007 09:57 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja joh, ik doe al mijn backups met tar! En het mooie is dat je het hele systeem zelfs kan restoren terwijl het draait! Untarren, reboot en klaar is kees. Daar kan windows nog wat van leren (om dat rottige woord toch maar weer eens te noemen) ;)

Hier staat een mooi verhaaltje daarover: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=35087

[ Voor 24% gewijzigd door Room42 op 27-09-2007 10:22 . Reden: Deze link is beter! ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Room42 schreef op donderdag 27 september 2007 @ 10:12:
Ja joh, ik doe al mijn backups met tar! En het mooie is dat je het hele systeem zelfs kan restoren terwijl het draait! Untarren, reboot en klaar is kees. Daar kan windows nog wat van leren (om dat rottige woord toch maar weer eens te noemen) ;)

Hier staat een mooi verhaaltje daarover: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=35087
Het gaat ook niet om het mooie van tar, het ging eigenlijk om een restore point aan te maken. Ik zei tar, Borromini zei dd. Iets wat eigenlijk ook best voor de hand ligt, aangezien je met dd een soort van image maakt die je terug kan zetten, misschien wel makkelijk dan een tar :)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is er niet een makkelijkere manier om een restorepoint te maken?
Eentje met GUI frontend dus :P

[ Voor 20% gewijzigd door anandus op 27-09-2007 10:35 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• mithras
  • Niet online
Met veel vinkjes, buttons en dropdownmenu's zeker :+

Niet dat ik weet eigenlijk.

• anandus
  • Niet online
Sbackup ziet er wel goed uit als ik het screenshot bekijk.
(Als ik echter op de 'Featurelist' klik dan ziet het er opeens dubieus uit?)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dan sla je het stuk wikispam over en kijk je onderaan waar de echte content staat.

• anandus
  • Niet online
blaataaps schreef op donderdag 27 september 2007 @ 10:46:
Dan sla je het stuk wikispam over en kijk je onderaan waar de echte content staat.
Joh. Thanks. Zal het gelijk even uitproberen, was wel op zoek naar een goed backupprogje :)
offtopic:
Waarom staat dat wikispam er dan? Klik dat soort troep altijd gelijk weg :)

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2007 @ 22:51:
code:
1
2
3
4
#!/bin/bash
echo "Please, enter the amount of minutes the system should wait before shutting down the system"
read TimeBeforeReboot
Deze ging ik gisternacht even proberen na een aantal biertjes..had hem op 15 minuten gezet en toen na 15 minuten mijn pc daadwerkelijk uit ging had ik minstens 2 minuten nodig om te bedenken _waarom_ hij uit ging.... hij werkt dus :Y) :P

Verwijderd

Toch vandaag linux maar weer eens geïnstalleerd :P na al jullie overtreffende argumenten :)

Wel in een dualboot met Vista, maar ik heb me voorgenomen om m'n systeempje stap voor stap op te bouwen. En dus niet zoals de vorige keer, alles in één dag af proberen te bouwen, maar eerst goed inlezen en dan pas proberen O-)
Standaard boot ik nu gewoon in Vista, en als ik er tijd voor heb, ga ik gewoon met m'n Ubuntu install 'spelen' om alles te krijgen zoals ik het wil.
De installatie van de eergisteren vrijgegeven linux drivers voor XFI is trouwens erg beroerd, omdat de installer alleen werkt op een 2 jaar oude kernel, als ik de fora moet geloven. 'Leuk' detail: Creative brengt de driver alleen uit voor 64 bit, en wat zegt vervolgens de installer doodleuk:
"you dont have a 64 bit system" (o.i.d.)
Terwijl ik er toch echt 1 heb. Lekker bezig creative, járen op gewacht en dan krijg je zoiets :N

Overigens ging de RAID install dit keer wat makkelijker door 2 tutorials op het ubuntu forum te combineren (naar eigen inzicht). Desondanks hoop ik dat Gutsy straks native soft raids gaat ondersteunen (dus ook bij de install).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2007 15:11 ]

• blaataaps
  • Niet online
De ubuntu-installer ondersteunt al lang software-raid toch? Of bedoel je software-raid met een overbodig stukje hardware?

• mithras
  • Niet online
Ik denk dat _Pumba_ een fake-raid bedoelt: een raid op basis van je chipset, wat dus een niet-software, niet-hardware raid is maar eigenlijk iets daar tussenin :p

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 08:38

zwik

randomized

Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2007 @ 22:51:
code:
1
2
3
4
#!/bin/bash
read TimeBeforeReboot
Dit kan al jaren gewoon met 'at' :P .

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gutsy beta is uit :)

Ik vind het wel jammer dat er bijna geen updates binnenkomen tijdens de beta freeze. Na 18 oktober direct maar een dist-upgrade doen naar Hardy. In de development versies gebeuren de leuke dingen :P

[ Voor 22% gewijzigd door user109731 op 27-09-2007 16:17 ]

Verwijderd

mithras schreef op donderdag 27 september 2007 @ 15:36:
Ik denk dat _Pumba_ een fake-raid bedoelt: een raid op basis van je chipset, wat dus een niet-software, niet-hardware raid is maar eigenlijk iets daar tussenin :p
yep ik bedoel fakeraid dus geen soft raid zoals ik poste. het moet een fakeraid zijn vanwege de dualboot met vista...

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:51
JanDM schreef op donderdag 27 september 2007 @ 16:15:
Gutsy beta is uit :)

Ik vind het wel jammer dat er bijna geen updates binnenkomen tijdens de beta freeze. Na 18 oktober direct maar een dist-upgrade doen naar Hardy. In de development versies gebeuren de leuke dingen :P
hehe, dat wil je niet doen een week nadat gutsy is gereleased. Dan werkt er dus echt nog helemaal niks :)

Onvoorstelbaar!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

zwik schreef op donderdag 27 september 2007 @ 15:53:
[...]

Dit kan al jaren gewoon met 'at' :P .
Of gewoon:
code:
1
# shutdown -h 20:00

zal de box afsluiten om 8u 's avonds... Je kan ook gewoon -t $seconden gebruiken om een timeout te geven O-)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik trouwens straks zal updaten naar Gutsy Gibbon, moet ik dan verwachten dat ik bepaalde onderdelen mis die ik niet zou missen als ik een clean install zou doen?

M.a.w.: is er verschil tussen een clean Gutsy Gibbon install of een update vanaf Feisty Fawn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 15:09:
M.a.w.: is er verschil tussen een clean Gutsy Gibbon install of een update vanaf Feisty Fawn?
In theorie niet, in de praktijk geven upgrades nog weleens problemen die je niet hebt bij een clean install. Ik doe als het even kan een clean install, dan zie je ook beter wat er veranderd is mbt configuratie en out-of-the-box experience ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Updates kunnen problemen met zich meebrengen.. toevallig recent zelf geupgrade van Dapper Drake via Edgy Enoggeswatter naar Feisty Fnoggeswattes. Waarna de bak niet eens meer bootte. Na dat gefixed te hebben kon ik niet meer inloggen (fout in automatisch aangepast config file voor de tty's, tegenwoordig gebruiken ze geen inittab meer maar een ander systeem). En na dat *ook* gefixed te hebben, werkte alles weer naar behoren.

Geen idee hoe een leek dit had moeten oplossen, want het lag allemaal niet voor de hand. Het niet meer kunnen booten lag overigens waarschijnlijk aan het feit dat ik een custom kernel gebruik die de aangepaste /etc/fstab niet snapte, waar opeens geen devices meer instonden, maar UUID=<...>.

Probleem van het niet meer kunnen inloggen hadden meer mensen die meer dan 1 versie geupgrade hadden overigens :)

Dus ja, het lijkt erop dat het niet zonder meer eindeloos lang upgradebaar is, maar 1 versie upgraden lijkt me niet zo'n probleem als je zelf niet te veel geprutst hebt aan systeembestanden of kernels.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05-2024
Ik heb een vraag: Ik heb net voor het eerst ubuntu geinstalleerd op een hele oude pc opzich werkt dat wel alleen gebruik ik heb op mijn LCD tv Samsung 27" en vroeg ik me af hoe ik de goeie resolutie kan instellen?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic !!!
:) Als je er zelf na zelf zoeken en proberen niet uitkomt kun je een topic openen, maar dit is niet het kleine-vraagjes-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05-2024
blaataaps schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 16:53:
[...]
:) Als je er zelf na zelf zoeken en proberen niet uitkomt kun je een topic openen, maar dit is niet het kleine-vraagjes-topic.
okey sorry ;) heb zelf al wel zitten kijken maar lukt niet ik zal wel ff apart topic openen

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Daarnet toch iets raars met mn laptop:

Heb er ubuntu 7.04 opstaan, en dr zit een synaptics touchpad in, is ook goed geconfigureerd in xorg.conf. Gebruik em thuis altijd in een standaard met toetsenbord en losse muis. Ben ik nu bij mn ouders, doet het touchpad het ineens niet meer..
Ik dacht eerst dat het aan de kernel update lag die ik van de week had geinstalleerd. Maar ook in Windows deed het touchpad het niet meer. Daar was het probleem zelfs erger, een usb muis deed het daar ook niet, alleen even terwijl ie geinstalleerd werd. Dus ik bios gereset, maar deed ook niks, uiteindelijk batterij er even uitgehaald, en toen deed ie het weer dus.. Wel vreemd. Iemand een idee wat het geweest kan zijn? MIsschien dat ie "vast" zat of zo?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ivo schreef op donderdag 27 september 2007 @ 09:55:
[...]

Bij het creeren van een tar worden de bestandsattributen meegenomen. Bij het uitpakken heb je de mogelijkheid om de vlag "p" te zetten.
code:
1
2
3
4
p    Preserve user and group ID as well as file mode regardless of the
current umask(2).  The setuid and setgid bits are only preserved
if the user is the superuser.  Only meaningful in conjunction
with the -x flag.

Dit is wel uit de OpenBSD-manpages, maar zover ik weet is dit precies hetzelfde in Ubuntu.
Oh :$ En ik maar kutten met die 'archive' switches van tar }:|

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ik wil even experimenteren met dual boot, ubuntu naast win xp draaien. Eerst xp geïnstalleerd en dan ubuntu, nu blijft xp gewoon doorstarten en ik krijg helemaal geen boot scherm. Ik ben wat gaan rondzoeken en volgens verschillende mensen zou er tijdens de installatie gevraagd moeten worden waar grub moet komen te staan (eerste partitie). Hij vraagt helemaal niks. Je kan ook menu.lst aanpassen, maar daarvoor moet je in ubuntu zitten. Ook andere oplossingen moeten vanuit ubuntu gebeuren, helaas boot ik altijd in windows :+ Nu is het best mogelijk dat ik wat anders verkeerd gedaan heb. Moet de partitie voor ubuntu een primaire zijn? Ik had voor logisch gekozen, als ik me niet vergis kan je enkel van primaire partities booten maar dat weet ik niet goed meer. Kan ik vanuit windows nog iets aanpassen om toch ubuntu in het boot menu te krijgen?

March of the Eagles

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Windows wil graag een primaire partitie, voor Linux maakt het niks uit.

Je kan je Ubuntu-CD booten en van daaruit (live cd-omgeving) Grub fixen of herinstalleren. Kijk in de /boot map van je Ubuntu-installatie (/boot/grub/menu.lst is het bestand normaal gezien).

• user109731
  • Niet online
Hacku schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 01:03:
volgens verschillende mensen zou er tijdens de installatie gevraagd moeten worden waar grub moet komen te staan (eerste partitie). Hij vraagt helemaal niks.
Voor het installeren krijg je volgens mij een overzicht met alle acties die uitgevoerd worden. Daar zit ook een knop Advanced (?) ofzo en daar zit het onder AFAIK. Dat zou je dus ook nog kunnen proberen...

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:09
Nadat Gutsy in mijn virtuele machine uitstekend liep en aantal prettige voordelen had, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en m'n laptop geupgraded. Omdat ik zelf Compiz-Fusion uit een third party repository getrokken had, waren er wel wat aanloop probleempjes, maar nadat ik deze via synaptic had gedeïnstalleerd en de officiële gutsy packages had opnieuw had geïnstalleerd liep het prima.

Gutsy is op mijn laptop echt stukken sneller dan Feisty (Core 2 Duo T7200, 2gb ram, 120gb 5400rpm). Vooral het opstarten is stukken sneller, maar ook de responsiveness als de hele DE geladen is, is merkbaar verbeterd. Wel jammer is dat de nieuwe Screens and graphic manager bij mij niet echt lekker functioneert, tot nu toe doet'ie meer kwaad dan goed aan mijn xorg.conf. Dat is jammer want samen met de nieuwe X.org en Xrandr had ik flinke verbeteringen verwacht aan het makkelijk koppelen van een extern scherm als tweede bureaublad, maar tot nu toe is dat niet echt verbeterd helaas. Maar de snelheidsverbetering maakt dat ik nu al niet meer terug zou willen naar Feisty.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik ben toevallig bezig geweest met wat research naar hotplugging van monitoren, icm gutsy's RandR 1.2. Wou namelijk misschien een 19" tft kopen, en wou weten of het makkelijk is icm ubuntu.
Deze link legt uit dat de screens and graphics gui tool van gutsy niet zo goed werkt, xrandr als CLI tool echter wel.

Deze link dus:
http://burtonini.com/blog/computers/randr-2007-02-06-17-50

Mocht dit nou voor je werken, zou je dan je ervaringen kunnen posten? Ben benieuwd;)

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

llevering schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 21:29:
Nadat Gutsy in mijn virtuele machine uitstekend liep en aantal prettige voordelen had, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en m'n laptop geupgraded. Omdat ik zelf Compiz-Fusion uit een third party repository getrokken had, waren er wel wat aanloop probleempjes, maar nadat ik deze via synaptic had gedeïnstalleerd en de officiële gutsy packages had opnieuw had geïnstalleerd liep het prima.

Gutsy is op mijn laptop echt stukken sneller dan Feisty (Core 2 Duo T7200, 2gb ram, 120gb 5400rpm). Vooral het opstarten is stukken sneller, maar ook de responsiveness als de hele DE geladen is, is merkbaar verbeterd. Wel jammer is dat de nieuwe Screens and graphic manager bij mij niet echt lekker functioneert, tot nu toe doet'ie meer kwaad dan goed aan mijn xorg.conf. Dat is jammer want samen met de nieuwe X.org en Xrandr had ik flinke verbeteringen verwacht aan het makkelijk koppelen van een extern scherm als tweede bureaublad, maar tot nu toe is dat niet echt verbeterd helaas. Maar de snelheidsverbetering maakt dat ik nu al niet meer terug zou willen naar Feisty.
Die snelheidswinst is wel goed nieuws. Hier op een P3@800 mhz draait 'ie niet echt heel snel. Sluiten van vensters, formaat wijzigen bestandjes openen, etc. Het gaat allemaal net iets trager dan in XP.
Jammer dat de graphics manager niet naar behoren werkt. Ik vind het nu toch wel een gedoe om m'n HDTV aan te sluiten (zonder extern nVidia tooltje). Hopelijk is de 'final release' beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Omdat de laatste versie van ndiswrapper via apt-get 1.38 is probeer ik 1.48 van de website te installeren. Dat zou eenvoudig moeten zijn:
Go to the source-directory and run make distclean and make. As root, run make install. This should compile and install both the kernel module and the userspace utilities.
Dus:

code:
1
2
3
4
cd ndiswrapper-14.8
make distclean
make
sudo make install

Dan gaat ie vanalles installeren en dat lijkt goed te gaan maar wanneer ik daarna het commando ndiswrapper ingeef kent hij het niet:
The program 'ndiswrapper' is currently not installed.
Waarom is die via apt-get nog een oude versie? Ondertussen zijn er al een hoop nieuwe uitgebracht:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Omdat je niet vertelt welke distributie je draait, niet elke distributie gooit zodra er een nieuwe versie uit is gelijk hup het laatste van het laatste erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Ubuntu is een "one size fits all" release-based distributie. Non-security updates krijg je alleen binnen met een nieuwe release, een grote portie geluk, of een backport (en lang niet alles wordt gebackport).

[ Voor 3% gewijzigd door Jungian op 30-09-2007 16:48 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Duidelijk. Maar kan ik de laatste ndiswrapper dan manueel installeren?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Waarom niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Omdat het niet werkt ? :p Als ik doe wat in de manual staat van ndiswrapper:

code:
1
2
3
4
cd ndiswrapper-14.8
make distclean
make
sudo make install

Dan gaat ie wel installeren het commando "ndiswrapper" wordt niet herkend. Ik krijg maar geen draadloos werkend (D-Link DWL-G520+). Op de laptop ging het perfect met ndiswrapper en de windows driver. Kwam daarnet ook deze tegen maar ook hiermee kom ik geen meter vooruit. Linksys kaart uit men zus haar pc gehaald, ook niks. Ik kan nog SMC en AirLive proberen maar dan houdt het echt op.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Dat kan zeker. Je moet alleen wel opletten waar hij de make install-opdracht standaard graag zijn spul dumpt, en of dat overeenkomt met dat wat Ubuntu gebruikt. In plaats van make install kun je ook beter make checkinstall gebruiken (eerst checkinstall installeren), zodat je een package krijgt (die je kun installeren en indien gewenst weer met de package manager kunt verwijderen).
offtopic:
Ik vind Ubuntu btw een zeer onprettige distributie als je graag buiten het hokje denkt.

@hieronder

ubuntu, zonder wachtwoord. Dat had je binnen twee seconden kunnen vinden overigens.
blaataaps schreef op zondag 30 september 2007 @ 16:58:
Laten we vooral niet vergeten dat
[...]
++

[ Voor 21% gewijzigd door Jungian op 30-09-2007 17:25 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
Wie weet er hoe ik naar een network share kan connecten die ik gemaakt heb middels de ubuntu live cd. Je moet dan een username en pw opgeven in windows, maar welke user is er standaard ingelogd met welk password als ik van een livecd draai??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Laten we vooral niet vergeten dat
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Gelukkig staat Gutsy al voor 18 oktober op de kalender, kan ik eindelijk weer Ubuntu draaien op mijn Santa Rosa laptop. Geen enkele 7.04 CD wilde booten, zelfs niet de alternate install CD's. In Gutsy zou wel fatsoenlijke support moeten zitten zodat ik weer een dualboot Windows(Vista)/Ubuntu kan draaien. Ik had natuurlijk zelf Debian erop kunnen zetten en dan zelf alle desktopmeuk erbij, maar voor een desktop/laptop heb ik daar helemaal geen zin in. :P

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

offtopic:
Gelukkig installeert Debian als je de defaults laat zoals ze zijn dan ook een complete GNOME-desktop :O Up to date is dan wat anders, maar een stable GNU/Linux systeem opzetten kan niet sneller en simpeler. Als je van de defaults af wilt wijken (je wilt bijvoorbeeld unstable draaien) is het ook nog met twee vingers in je neus te installeren.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Jungian schreef op zondag 30 september 2007 @ 17:15:
offtopic:
Gelukkig installeert Debian als je de defaults laat zoals ze zijn dan ook een complete GNOME-desktop :O Up to date is dan wat anders, maar een stable GNU/Linux systeem opzetten kan niet sneller en simpeler. Als je van de defaults af wilt wijken (je wilt bijvoorbeeld unstable draaien) is het ook nog met twee vingers in je neus te installeren.
* AtleX kijkt even om zich heen om de hoeveelheid Debian servers hier te tellen...

Ik weet prima hoe je Debian kan installeren, maar mijn voornaamste bezwaar is dat ik er dan alsnog vanalles bij moet gaan zoeken voor bijvoorbeeld mijn printer, touchpad, etc. Voor een desktopmachine wil ik gewoon een CD erin kunnen doen, die installeren en daarna een werkende omgeving hebben. Ubuntu bied dat, Debian niet.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

AtleX schreef op zondag 30 september 2007 @ 17:18:
* AtleX kijkt even om zich heen om de hoeveelheid Debian servers hier te tellen...
Boeiend ? :/
Ik weet prima hoe je Debian kan installeren, maar mijn voornaamste bezwaar is dat ik er dan alsnog vanalles bij moet gaan zoeken voor bijvoorbeeld mijn printer, touchpad, etc. Voor een desktopmachine wil ik gewoon een CD erin kunnen doen, die installeren en daarna een werkende omgeving hebben. Ubuntu bied dat, Debian niet.
Printers werken prima out-of-the box. Laat ik het anders zeggen : even goed als bij de huidige unstable van Ubuntu, Feisty (Gutsy maakt het dankzij Fedora een stuk makkelijker). Ook touchpads, aangezien dat simpele PS/2 muizen zijn (ik ben geen laptop tegengekomen waarbij dat anders is).

[ Voor 8% gewijzigd door Jungian op 30-09-2007 17:24 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:09
MaximusTG schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 22:04:
Ik ben toevallig bezig geweest met wat research naar hotplugging van monitoren, icm gutsy's RandR 1.2.

Mocht dit nou voor je werken, zou je dan je ervaringen kunnen posten? Ben benieuwd;)
Xrandr van de commandline werkt prima, het uit en aanzetten van monitoren werkt uitstekend. Uitbreiden naar een tweede monitor werkt bij mij niet zonder m'n xorg.conf aan te passen en dat moet je vooral niet doen met de 'Screen and graphics'-tool van Gutsy. Wat een enorm waardeloos programmaatje is dat. Tot nu toe heb ik elke keer nadat ik het had gebruikt een backup van m'n xorg.conf moeten terugzetten om uit de X-failsafe mode te geraken. Ik hoop dat ze het uit de Gutsy release halen, want dit gaat een hoop vragen op fora opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Waarom is draadloos trouwens zo moeilijk aan de praat te krijgen, is het zo ingewikkeld om daar een driver voor te schrijven?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:48
Hacku schreef op zondag 30 september 2007 @ 17:35:
Waarom is draadloos trouwens zo moeilijk aan de praat te krijgen, is het zo ingewikkeld om daar een driver voor te schrijven?
Wel als de fabrikanten weinig tot geen specificaties vrijgeven van hun hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:30

Nakebod

Nope.

Mwah, moeilijk. Afhankelijk van de fabrikant kan het moeilijk zijn ja.
Wel een hele tijd geleden dat ik met wlan en Linux heb gewerkt, iets van 2.5 jaar geleden alweer denk ik. Intel had toen nog geen drivers (Vaak het probleem, geen specs vrijgeven, dus ook geen alternatieve drivers...), en alternatieven waren er niet (Geen specs). Dat was best wel.. lastig :+
Is tegenwoordig, voor Intel dan, wel verbeterd, maar er zullen nog genoeg merken zijn waarbij het niet mogelijk is.

Draai nu al een tijdje Kubuntu Gutsy in vmware, veel updates steeds, vooral de laatste paar dagen erg veel :D Net ook weer 67 updates.
Moet zeggen, Dolphin, de nieuwe filemanager, is echt geweldig _O_

En als het goed is is de bluetooth support ook een stuk beter, afgelopen week al meerdere updates voor bluetooth related dingen langs zien komen. Ik had op mijn thuis servertje met Kubuntu 7.04 bluetooth werkend, maar ik heb het ook weer professioneel gesloopt :+

Ga zodra Gutsy officieel uit is zo snel mogelijk een clean install doen.
Hopelijk komt het dan weer goed :P

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Uit wanhoop heb ik maar naar Gutsy beta geupdated en wireless werkt direct 8)7 Eerste indruk is dat Gutsy een stuk sneller werkt, opstarten gaat iets sneller en het nieuwe gnome menu vertoont minder lag.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Nakebod schreef op zondag 30 september 2007 @ 17:55:
Moet zeggen, Dolphin, de nieuwe filemanager, is echt geweldig _O_
Oh, ik wist niet dat ze van filemanager veranderd zijn, maar misschien heb ik er gewoon overheengelezen?

Edit: Oh, Kubuntu :$

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 30-09-2007 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Laatst online: 22:30

Nakebod

Nope.

Kubuntu ja :)
Bijna hetzelfde, maar dan tóch anders.
Geen idee wat Ubuntu eigenlijk heeft qua filemanager, vast geen Konqueror :+

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Nautilus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dolphin ziet er goed uit. Vooral de mogelijkheid tot split-view. In Nautilus heb je daar de half-functionele Side Pane voor. Misschien maar eens een Ubuntu Human theme op de kop zien te tikken voor Qt, en dan overstappen op Dolphin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Iemand al gevonden hoe je de kubus uit beryl in gutsy kan gebruiken? Ik las net dat de nieuwe compiz fusion gewoon een merge van beryl en compiz is.

[ Voor 37% gewijzigd door XWB op 01-10-2007 13:18 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Hacku schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 13:16:
Iemand al gevonden hoe je de kubus uit beryl in gutsy kan gebruiken? Ik las net dat de nieuwe compiz fusion gewoon een merge van beryl en compiz is.
Ja, Compiz Fusion is idd een merge (of fusie :P )

Maar volgens mij staat de kubus standaard aan? anders moet je hem even aanvinken (System->Preferences->CompizConfig Settings Manager)(althans, zo staat het bij mij in Feisty, maar denk dat het in Gutsy niet veel anders is)
Afbeeldingslocatie: http://img131.imageshack.us/img131/2376/compizsettingske5.jpg

Edit:
Is Compizconfig manager niet standaard geïnstalleerd in Gutsy?

[ Voor 22% gewijzigd door anandus op 01-10-2007 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Hacku schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 13:16:
Appearance -> Visual effects -> Custom... Of compizconfig-settings-manager installeren, en dan onder Preferences -> Advanced desktop effects.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
Ik heb pas naar gutsy geupgrade en merkte vandaag gekraak bij het afspelen van muziek met rhythmbox, zowel met mp3 als ogg. Andere programmaś hebben er geen last van. Heb het vanaf 6.06 nog nooit gehad, en onder windows is het geluid ook gewoon goed.

Verder ga ik straks een dat Screens and Graphics programma eens checken, maar toch eerst maar men xorg.conf backuppen :P

EDIT: Quod Libet heeft ook geen gekraak. Ik herinner me dat ik laatst een update voor rhythmbox langs heb zien komen, en daarvoor is het me nooit opgevallen.

[ Voor 17% gewijzigd door Crackh34d op 01-10-2007 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Crackh34d schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 17:02:
Ik heb pas naar gutsy geupgrade en merkte vandaag gekraak bij het afspelen van muziek met rhythmbox, zowel met mp3 als ogg. Andere programmaś hebben er geen last van. Heb het vanaf 6.06 nog nooit gehad, en onder windows is het geluid ook gewoon goed.
Ik herinner me deze bug. Kijk daar eens, er is een (tijdelijke) workaround :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:14
Net even het stukje gelezen over Ubuntu 7.10 beta in de meuktracker. Vooral het stukje
Ook is het mogelijk om bestanden te lezen en weg te schrijven naar harde schijven die geformatteerd zijn met het ntfs-bestandssysteem.
spreekt mij erg aan. :) Blijkbaar vinden ze de ntfs drivers bij Ubuntu eindelijk stabiel genoeg om het toe te voegen bij de volgende release.

Het niet kunnen schrijven op mijn ntfs partitie is voor mij tot nu toe altijd weer de reden geweest dat ik terug bootte in winxp. Misschien dat ik binnenkort toch maar weer eens de overstap maak van Debian naar Ubuntu. (ntfs support is natuurlijk ook onder debian wel te krijgen, maar persoonlijk ben ik altijd wat huiverig voor datacorruptie en blijkbaar is het bij ubuntu nu stabiel bevonden voor de massa)

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
JanDM schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 17:47:
[...]

Ik herinner me deze bug. Kijk daar eens, er is een (tijdelijke) workaround :)
_/-\o_ Easy temporary workaround from GNOME bug: Open Preferences, then check 'Use crossfading backend' on the Playback tab _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MDtje schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 17:54:
Net even het stukje gelezen over Ubuntu 7.10 beta in de meuktracker. Vooral het stukje

[...]
spreekt mij erg aan. :) Blijkbaar vinden ze de ntfs drivers bij Ubuntu eindelijk stabiel genoeg om het toe te voegen bij de volgende release.

Het niet kunnen schrijven op mijn ntfs partitie is voor mij tot nu toe altijd weer de reden geweest dat ik terug bootte in winxp. Misschien dat ik binnenkort toch maar weer eens de overstap maak van Debian naar Ubuntu. (ntfs support is natuurlijk ook onder debian wel te krijgen, maar persoonlijk ben ik altijd wat huiverig voor datacorruptie en blijkbaar is het bij ubuntu nu stabiel bevonden voor de massa)
De ntfs-3g drivers had je toch al veel eerder kunnen installeren dan in gutsy? Met ntfs-config heb je zelfs een mooie gui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 18:12:
[...]

De ntfs-3g drivers had je toch al veel eerder kunnen installeren dan in gutsy? Met ntfs-config heb je zelfs een mooie gui.
;) Natuurlijk wel, alleen zoals gezegd ben ik een beetje bang voor datacorruptie. (ergens in een verleden is me ook al door meerdere mensen aangeraden hier niet teveel mee te expirimenteren, en dan neem ik liever het zekere voor het onzekere) Dat ze het in Ubuntu nu standaard meeleveren zegt voor mij dat het nu inmiddels als volwassen (en dus betrouwbaar) genoeg beschouwd wordt.

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die vrees tot datacorruptie bestaat vooral bij de oude NTFS-driver in Linux, die wel kón schrijven maar met heel wat beperkingen. NTFS-3G is officieel stabiel (1.x) nu, en geloof me, it takes a lot to make open source software go 1.x ;). Ik heb de voorbije dagen nog met Slax (en NTFS-3G) twee backups gemaakt van een 26 GB NTFS-partitie naar een andere NTFS-partitie. Geen klachten hier :).
Hacku schreef op zondag 30 september 2007 @ 17:35:
1. verschillende implementaties (Linux heeft op dit moment een oude en een nieuwe stack, oude wordt uitgefaseerd op termijn, nieuwe is consequenter & efficiënter blijkt)
2. fabrikanten die hun zin doen: drivers met een eigen stack (Ralink bv.)
3. fabrikanten die geen specificaties willen vrijgeven (Broadcom anyone?)

Nummer twee zorgt ervoor dat de standaard wireless tools op Linux niet alle kaarten kunnen configureren met een 'normale' procedure. Je moet altijd wel ergens knoeien (naam AP tweemaal specifiëren bij Ralink bv.) om het aan de praat te krijgen. Dat afwijkend gedrag compliceert de boel alleen maar. Verder is Ralink best wel ok :P.

Nummer drie is universeel toepasbaar op Linux - voor alle hardware die niet of maar met mate werkt, is 3. de hoofdoorzaak :).

[ Voor 59% gewijzigd door Borromini op 01-10-2007 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
:) Bedankt voor de reply.
Ik had het al een tijdje niet meer bijgehouden, maar zie nu inderdaad dat de NTFS-3G driver inmiddels stabiel is. Quote van http://www.ntfs-3g.org/ :
The driver is in STABLE status since February 2007, after twelve years of development.
:P sorry dat ik inmiddels een beetje off-topic ben geraakt. O-) Dacht ik slim te zijn om mijn eerste reactie in het Ubuntu topic (ipv in de NOS-Kroeg) te plaatsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-09 07:36

Crakie

I want my board back, Lance

Wat zijn de ervaringen met upgraden via de upgrademanager? In het verleden las ik daar nogal veel klachten over, als in: een verse installatie verdient de voorkeur. Ik heb Dapper -> Edgy -> Feisty ook iedere keer from scratch gedaan, maar als ik dat deze keer ook doe, ben ik waarschijnlijk een dag bezig om alles weer in te stellen zoals ik wil. Voorlopig wacht ik even met upgraden tot ik meer weet over de effectiviteit van de upgrademanager - en zorg natuurlijk voor een makkelijk terug te zetten backupje als ik me er toch aan waag :)

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Crakie schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 20:36:
Wat zijn de ervaringen met upgraden via de upgrademanager? In het verleden las ik daar nogal veel klachten over, als in: een verse installatie verdient de voorkeur. Ik heb Dapper -> Edgy -> Feisty ook iedere keer from scratch gedaan, maar als ik dat deze keer ook doe, ben ik waarschijnlijk een dag bezig om alles weer in te stellen zoals ik wil. Voorlopig wacht ik even met upgraden tot ik meer weet over de effectiviteit van de upgrademanager - en zorg natuurlijk voor een makkelijk terug te zetten backupje als ik me er toch aan waag :)
Ben op mijn laptopje van Feisty naar Gutsy beta gegaan met de update manager. Ging prima, al duurde het wel lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30

Sebazzz

3dp

/me wacht geduldig op het uitkomen van Gutsy
Als Gutsy is uitgekomen gaat ik heel me systeem wissen :*)
Ik maak van mijn huidige 2 500GB schijven die niet in RAID staan een RAID0 configuratie, indien mogelijk (eerst even testen of ik Ubuntu kan installeren), ik installeer XP, en misschien Vista (heb toch een terabyte aan ruimte :p ).

Op het moment begint mijn Feisty een beetje langzaam en 'hangerig' te worden, mijn Vista voldoet op zich wel, maar ik haal nog steeds voor sommige spellen betere performance onder XP, en XP kan ik er nu niet opzetten want ik heb te weinig schijfruimte :$ Ik heb namelijk ongeveer 200 GB weggeven aan Feisty, 200 GB staat vol met downloads, en op de rest staat Vista en haar programma's (en ik heb geen zin om te gaan shrinken dus...).

Wordt Gutsy weer een LTS of nog steeds niet?

Nog een kleine vraag: Ik heb hier ook een oudere laptop met een AMD Athlon 4 (op 1200MHz), 30GB HDD, Savage S3 16MB (!), en daar staat nu Feisty op, en dat lijkt goed te draaien inclusief 3D support (maar geen Compiz :'( ), maar als ik deze dus upgrade naar Gutsy Gibbon, wordt hij dan gelijk een stuk langzamer of heeft het min of meer de zelfde systeem eisen als Feisty?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
The Triad schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 21:03:
/me wacht geduldig op het uitkomen van Gutsy
Als Gutsy is uitgekomen gaat ik heel me systeem wissen :*)
Ik maak van mijn huidige 2 500GB schijven die niet in RAID staan een RAID0 configuratie, indien mogelijk (eerst even testen of ik Ubuntu kan installeren), ik installeer XP, en misschien Vista (heb toch een terabyte aan ruimte :p ).

Op het moment begint mijn Feisty een beetje langzaam en 'hangerig' te worden, mijn Vista voldoet op zich wel, maar ik haal nog steeds voor sommige spellen betere performance onder XP
offtopic:
Als XP alleen voor games is, maak dan een versie met nlite, zodat alle crap eraf is en je een supergestroomlijnde XP hebt. Betere gameperformance krijg je niet ;) Heb ik ook gedaan superslanke XP alleen voor games, Feisty voor de rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 20-09 22:44

MBV

* MBV wacht ook op Gutsy. Mijn / zit nu helemaal vol, zodra ik weer de kernel uitpak en compileer:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Filesystem            Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda3              11G  7,2G  3,1G  71% /
varrun                506M  288K  505M   1% /var/run
varlock               506M     0  506M   0% /var/lock
procbususb            506M  180K  506M   1% /proc/bus/usb
udev                  506M  180K  506M   1% /dev
devshm                506M     0  506M   0% /dev/shm
/dev/sda7             7,2G  5,8G  1,1G  86% /home
/dev/disk/by-uuid/568CD5A78CD58243
                       15G   15G  464M  97% /media/hda1
/dev/sda5              41G   38G  2,3G  95% /media/hda5

Dan wordt /usr/src/linux weer meer dan 2 GB, heb ik nog maar 1GB over op de /-partitie, en dat schijnt niet echt handig te zijn voor schijf-performance. Dit is dus al na de grote opruiming, ik heb al een paar keer geen schijfruimte meer gehad :X Geeft van die lekker wazige errors ;)
Ik zou eigenlijk mijn schijf compleet anders moeten indelen: op /media/hda5 (FAT32) staat het grootste deel van mijn mp3-verzameling, in ~/muziek-met-volle-hda5 de rest. Dus óf /home moet groter en HDA5 weg, of HDA5 moet groter. Maar ik heb helemaal geen zin om te wachten op een complete backup naar een externe HDD :(

Zijn er nog grote problemen die ik kan verwachten met de overstap van Gnome naar KDE? Is in Gutsy het probleem dat Firefox&co er standaard niet uitziet al opgelost? In Dapper moest je daar aardig wat toeren voor uithalen, om te zorgen dat het zowel in KDE als in Gnome er goed uit zag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Erm :? Kernel source is 50 MB gzip compressed? :? Ik snap niet hoe je van de ongecomprimeerde broncode naar 2 GB kan gaan gewoon voor wat compilatiebestandjes en een binary die uiteindelijk een paar MB is, hoogstens (modules niet meegerekend).

Je kernel moet je trouwens niet in /usr/src/linux compileren, je zit dan in een systeemdir te kutten waar je als gebruiker eigenlijk niks te zoeken hebt. Gewoon in ~ of een subdir daarvan doen dus.

[ Voor 27% gewijzigd door Borromini op 01-10-2007 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
MBV schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 21:24:
Is in Gutsy het probleem dat Firefox&co er standaard niet uitziet al opgelost? In Dapper moest je daar aardig wat toeren voor uithalen, om te zorgen dat het zowel in KDE als in Gnome er goed uit zag :P
Ik weet niet wat het probleem was, maar in Feisty/Gnome doet Firefox het prima.
En in gutsy heeft Firefox voor z'n extensions een soort Add/Remove Programs-dinges, dus extensions voor Firefox zijn een stuk makkelijker dan voor Feisty/Windows :)
Afbeeldingslocatie: https://wiki.ubuntu.com/GutsyGibbon/Beta?action=AttachFile&do=get&target=gai-xul-extensions.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
Nog een kleine vraag: Ik heb hier ook een oudere laptop met een AMD Athlon 4 (op 1200MHz), 30GB HDD, Savage S3 16MB (!), en daar staat nu Feisty op, en dat lijkt goed te draaien inclusief 3D support (maar geen Compiz :'( ), maar als ik deze dus upgrade naar Gutsy Gibbon, wordt hij dan gelijk een stuk langzamer of heeft het min of meer de zelfde systeem eisen als Feisty?
Het zal denk ik eerder andersom zijn, een nieuwe versie van gnome is bijvoorbeeld vaak merkbaar sneller. Schakel anders wat (nieuwe) services uit enzo, er zijn genoeg manieren om je ubuntu te stroomlijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
anandus schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 21:28:
[...]
Ik weet niet wat het probleem was, maar in Feisty/Gnome doet Firefox het prima.
En in gutsy heeft Firefox voor z'n extensions een soort Add/Remove Programs-dinges, dus extensions voor Firefox zijn een stuk makkelijker dan voor Feisty/Windows :)
[afbeelding]
Ik denk dat hij doelt op de widgets (buttons in websites). Hiervoor is op dit moment een work-around en in FireFox3 zal dit worden opgelost.
Voor nu: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=369596

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Miki schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 21:40:
[...]

Ik denk dat hij doelt op de widgets (buttons in websites). Hiervoor is op dit moment een work-around en in FireFox3 zal dit worden opgelost.
Voor nu: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=369596
Grappig, nooit gemerkt eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

nee, wat ik bedoel is dat de menu-bars erg ranzig werden. Dikke lijnen, ranzig '3d-effect' zoals X11, terwijl de rest van KDE lekker plat enzo is. Daar was een truc voor, om de theme van Gnome-programma's in KDE te veranderen, maar dat werkte niet echt. Tenminste, niet terwijl ik Gnome én KDE tegelijk geinstalleerd had.

Ik wil wel overschakelen op KDE omdat ik hem vaak mooier vind, ik meer die programma's gebruik enzo. Nou ja, behalve dan de mozilla-dingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Mozilla is ook geen native GTK+ 2, ze maken er een soepje van. Is het je nog nooit opgevallen dat Firefox/Thunderbird je GTK+ 2 thema niet gebruiken maar gewoon hun eigen zin doen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Borromini schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:52:
Mozilla is ook geen native GTK+ 2, ze maken er een soepje van. Is het je nog nooit opgevallen dat Firefox/Thunderbird je GTK+ 2 thema niet gebruiken maar gewoon hun eigen zin doen? :P
Tja, in Windows is het niet anders :P
[/onschuldig]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Borromini schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:52:
Uberhaupt, het is toch wxWidget wat ze gebruiken? Dan kijken ze vervolgens wat elementen van het gtk theme af en passen het naar eigen inzich toe op het wxWidget platform.

Op zich zou het (volgens wxWidgets.org dan) wel mogelijk zijn een compatible-met-gtk thema van wxWidgets te maken, maar bij Firefox nemen ze dat kennelijk nog niet zo nauw :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

oh?
Afbeeldingslocatie: http://mvdvlist.nl/GoT/firefox-mods-thumb.png
De mijne niet hoor, die doet precies wat ik wil :P Ik heb alleen nog geen mooie theme kunnen vinden, bij voorkeur eentje die niet de helft van de optiemenu's verkloot maar toch mooi en bijzonder is :)
oh ja, User Agent switcher had ik ook nog, die past pas bij 1280 breed :X Ach ja, gebruik ik toch nooit :P

offtopic:
Hey, ik heb een kernel-update op mijn debian-server. Had ik hem bij de vorige al opnieuw opgestart dan? Ehmm... :X
You need to reboot soon [blaatverhaal over depmod] I repeat: you really need to reboot soon. Ja, maar wel als ik bij die bak in de buurt ben :P

[ Voor 49% gewijzigd door MBV op 01-10-2007 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Hoe gaat eigenlijk epiphany om met widgets, deze is namelijk gtk native maar gebruikt dezelfde oer-lelijke firefox widgets. Ik zelf een vermoeden dat epiphany wordt gecompileerd tegen/met firefox/seamonkey maar daar ben ik niet 100% zeker van.

update: Ik zie op de epiphany pagina dat de browser powered by gecko engine is. Dus ja..waarschijnlijk komen daar dus die lelijke widgets vandaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Miki op 01-10-2007 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoor nog steeds geen geluid in GAIM als ik een nieuwe email krijg (hotmail). Volgens mij is het een bug want ik heb wel ingesteld dat hij melding moet geven bij een nieuwe email.

zal gutsy straks gaim als standaard im client hebben of pidgin? de kleuren van pidgin staan me niet echt aan namelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2007 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De HTML-widgets worden niet uit GTK gehaald, maar door Gecko gerenderd. Dit zal waarschijnlijk met de nieuwe Gecko net zo blijven, alleen zien ze er dan anders uit. Ik denk dus niet dat die widgets zich gaan houden aan je GTK-widgets. Je ziet bij het standaard Ubuntu-theme ook al dat ze niet hetzelfde zijn. Ze zijn wat kleiner en hebben andere functionaliteit (geen cursor-volgende focus bijvoorbeeld).
Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 23:40:
zal gutsy straks gaim als standaard im client hebben of pidgin? de kleuren van pidgin staan me niet echt aan namelijk.
Gaim bestaat niet meer. Pidgin dus. Je kan het artwork zelf aanpassen. Ik heb ergens de protocol-specifieke smilies vandaan gehaald.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2007 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 23:40:
Ik hoor nog steeds geen geluid in GAIM als ik een nieuwe email krijg. Volgens mij is het een bug want ik heb het wel goed ingesteld.

Gutsy heeft standaard pidgin als messenger, ik draai nu toevallig Gutsy op mijn laptop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:08

Gotiniens

Fairly odd Tim

Miki schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 23:28:
Hoe gaat eigenlijk epiphany om met widgets, deze is namelijk gtk native maar gebruikt dezelfde oer-lelijke firefox widgets. Ik zelf een vermoeden dat epiphany wordt gecompileerd tegen/met firefox/seamonkey maar daar ben ik niet 100% zeker van.

update: Ik zie op de epiphany pagina dat de browser powered by gecko engine is. Dus ja..waarschijnlijk komen daar dus die lelijke widgets vandaan.
sterker nog, onder ubuntu heb je heel firefox als dependencie. nou dan gebruik ik ook wel firefox hoor :X. Ik wil altijd nog eens uitzoeken of je echt heel firefox nodig hebt, of dat je maar een gedeelte nodig hebt. Het zou namelijk net iets mooier zijn als je voor epiphany alleen maar de gecko engine hoeft te installen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
mithras schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:59:
[...]
Uberhaupt, het is toch wxWidget wat ze gebruiken? Dan kijken ze vervolgens wat elementen van het gtk theme af en passen het naar eigen inzich toe op het wxWidget platform.
Nee, het is XUL wat ze gebruiken en vervolgens op allerlei manieren op de native omgeving van het OS willen laten lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

mithras schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:59:
[...]

Op zich zou het (volgens wxWidgets.org dan) wel mogelijk zijn een compatible-met-gtk thema van wxWidgets te maken, maar bij Firefox nemen ze dat kennelijk nog niet zo nauw :p
Wxwidgets (ook wel wxGTK genoemd) is een cross-platform toolkit op Linux gebruikt hij GTK+ 2 widgets, op Windows gebruikt hij Windows-dingen. VLC is bv. een programma dat wxGTK gebruikt. Mozilla heeft z'n eigen implementatie weer, daar zit wat van GTK+ 2 in, maar zeker niet alles. Ik weet niet hoe dat daar juist zit.

Xulrunner is de backend waarvan Firefox 3 gebruik zal maken. Epiphany en nog een trits andere GTK+ 2 browsers (Kashekaze bv.) compileren ofwel tegen Firefox, ofwel tegen Xulrunner.

[ Voor 10% gewijzigd door Borromini op 02-10-2007 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
Heb nu gutsy op me laptop draaien (santa rosa) en ik moet zeggen het bevalt echt goed. Videokaart drivers doen het prima na de update en wireless werkt ook prima. Weet iemand trouwens of ik deze beta kan blijven draaien en updaten of dat het toch beter is om straks de final te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

zolang hij het blijft doen, kan je het beste gewoon blijven updaten lijkt mij :) Wat denk je ermee te winnen om een schone installatie te doen zodra hij final is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
MBV schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 10:04:
zolang hij het blijft doen, kan je het beste gewoon blijven updaten lijkt mij :) Wat denk je ermee te winnen om een schone installatie te doen zodra hij final is?
ik heb geen idee, daarom vroeg ik het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Borromini schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 21:28:
Je kernel moet je trouwens niet in /usr/src/linux compileren, je zit dan in een systeemdir te kutten waar je als gebruiker eigenlijk niks te zoeken hebt. Gewoon in ~ of een subdir daarvan doen dus.
/usr/src/linux wordt verder voor niets interessants gebruikt. Het is dus onzin om een andere directory te gebruiken.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik vind gutsy veel sneller als feisty en dapper.
Kom trouwens als je zin heb op de gezellige Gutsy release party in Hilversum op 27 Okt.
https://wiki.ubuntu.com/DutchTeam/ReleaseParty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe is het eigenlijk afgelopen met die case-stickers die een aantal mensen in dit topic hadden besteld. Zijn die ooit nog aangekomen?

En nog ff wat anders: zal de NL release van Gutsy gelijktijdig plaatsvinden met de engelse versie? Of zullen de nieuwe menuonderdelen van GNOME (en de rest van de packages) bij de release nog in het engels zijn?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2007 15:52 ]

Pagina: 1 2 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen