Het grote Ubuntu Topic Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste
Acties:
  • 116.027 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 12:13:
nvidia softraid (dus geen hardware controller)
Volgens mij is het geen probleem om meerdere os-en tegelijk te draaien aangezien het bios uiteindelijk de raid beheerd en het os slechts de drivers hiervoor nodig heeft en daarmee toegang biedt tot de bios-raid (denk ik?)
Dat denk ik ook, maar voordat ik ga prutsen wil ik toch graag wat meer ervaringen horen. ;)

Ik neem aan dat bij jou het installeren van windows vrij gemakkelijk ging, en dat je daarna in je livecd fakeraid aan de praat moest zien te krijgen?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 12:24:
[...]

Dat denk ik ook, maar voordat ik ga prutsen wil ik toch graag wat meer ervaringen horen. ;)

Ik neem aan dat bij jou het installeren van windows vrij gemakkelijk ging, en dat je daarna in je livecd fakeraid aan de praat moest zien te krijgen?
Met deze handleiding kan het installeren van Ubuntu met de live CD iig bijna niet mis gaan:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=630644

Wat betreft een triple boot kun je met Google veel vinden:
http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

Let ook even op de instellingen van je BIOS want windows gooit de bootloader op de eerste de beste schijf die hij tegen komt. Bij mij stond mijn dataschijf vóór mijn OS-schijf, Vista heeft bij mij z'n bootloader op de dataschijf gezet i.p.v. op mijn OS-schijf waardoor er bij mij nu op elke schijf een bootloader staat. Zorg dus dat je schijf waarop je OS-en komen te staan als eerstgenoemde in je bios staat (gaat natuurlijk alleen op als je meerdere schijven in je PC hebt).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2008 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Op mijn vorige PC had ik een Highpoint Raid in m'n moederbord (fakeraid dus) en draaide ik dualboot met linux en windows zonder problemen op een raid 0. Moet toegeven dat in het begin de ondersteuning van die highpoint niet optimaal was, maar een jaartje later was het prima. Geen omkijken naar, en geen verschil met een normale HD-opstelling.

edit:
even wat extra info toegevoegd

[ Voor 19% gewijzigd door sub0kelvin op 29-07-2008 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 12:59:
Met deze handleiding kan het installeren van Ubuntu met de live CD iig bijna niet mis gaan:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=630644

Wat betreft een triple boot kun je met Google veel vinden:
http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

Let ook even op de instellingen van je BIOS want windows gooit de bootloader op de eerste de beste schijf die hij tegen komt. Bij mij stond mijn dataschijf vóór mijn OS-schijf, Vista heeft bij mij z'n bootloader op de dataschijf gezet i.p.v. op mijn OS-schijf waardoor er bij mij nu op elke schijf een bootloader staat. Zorg dus dat je schijf waarop je OS-en komen te staan als eerstgenoemde in je bios staat (gaat natuurlijk alleen op als je meerdere schijven in je PC hebt).
Natuurlijk zijn er meerdere schijven, anders is er geen raid. :P
Of bedoel je volumes? Sowieso maak ik een aparte bootpartitie waarop grub moet komen, die zal als eerste in de rij staan. De OS'en zullen dan allemaal hun eigen partitie krijgen.

Bedankt voor de links, ik zal eens kijken. Die Ubuntu tutorial had ik al gevonden, stond ook op de site zelf geloof ik.
Het zijn alleen erg veel stappen en mijn ervaring is dat er meestal wel iets mis gaat. Maargoed, het is het proberen waard.

Edit: triple boot is opzich niet zo spannend. Volgens mij is het een kwestie van XP, Vista, Ubuntu in deze volgorde installeren en het moet werken. Ubuntu zal er dan een grub neerzetten met alle opties.
Zodra je een Windows als laatste doet ben in inderdaad bang dat je problemen met bootloaders krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door Gonadan op 29-07-2008 13:40 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Mijn grootste ergernis aan Ubuntu is het (bekende ?) probleem dat je niet meerdere geluiden tegelijk kan afspelen. In sommige gevallen gaat het wel bijv. een flash filmpje met Firefox en Rhythmbox tegelijk, maar Rhythmbox samen met Americas Army bijvoorbeeld en ik heb geen geluid in een van de twee (welke ik het laatste opstart).

Ik heb ook al alle geluidsserver geprobeerd volgens mij: OSS, Alsa en PulseAudio. Hebben jullie ook last van dit probleem en zo ja, wat zijn de workarounds? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

monnick schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 14:51:

Ik heb ook al alle geluidsserver geprobeerd volgens mij: OSS, Alsa en PulseAudio. Hebben jullie ook last van dit probleem en zo ja, wat zijn de workarounds? :)
Ik heb ook last van dit probleem maar heb helaas nog geen workaround :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

ALSA redirecten naar PulseAudio is een oplossing. Ubuntu heeft zelf een oude wiki-pagina (nog steeds relevant) waarop staat hoe je alles in moet stellen (zoekmachines zijn je vriend). Als je wat oudere posts van mij doorleest (of terugbladert in dit topic) kom je het vast wel tegen. Ik heb het er vaak genoeg over gehad iig. :+ Je kunt ook configuratie-files van andere distro's zoals Fedora en OpenSUSE doorlezen of bijvoorbeeld even kijken op de ArchLinux wiki.
  1. Het is onzin dat ze dit niet bij de release zo ingesteld hebben.
  2. Het is onzin dat Canonical inmiddels niet met een update de benodigde config-files + package heeft doorgestampt (wat ook gebeurt bij een upgrade).
  3. Jullie zoekmachines zijn stuk.
  4. Het bloed loopt bijna uit m'n ogen van de hitte hier. :')

[ Voor 4% gewijzigd door Jungian op 29-07-2008 15:23 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 13:35:
[...]
Natuurlijk zijn er meerdere schijven, anders is er geen raid. :P
Of bedoel je volumes?
[...]
Volumes ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Jungian schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 15:17:
ALSA redirecten naar PulseAudio is een oplossing. Ubuntu heeft zelf een oude wiki-pagina (nog steeds relevant) waarop staat hoe je alles in moet stellen (zoekmachines zijn je vriend). Als je wat oudere posts van mij doorleest (of terugbladert in dit topic) kom je het vast wel tegen. Ik heb het er vaak genoeg over gehad iig. :+ Je kunt ook configuratie-files van andere distro's zoals Fedora en OpenSUSE doorlezen of bijvoorbeeld even kijken op de ArchLinux wiki.
  1. Het is onzin dat ze dit niet bij de release zo ingesteld hebben.
  2. Het is onzin dat Canonical inmiddels niet met een update de benodigde config-files + package heeft doorgestampt (wat ook gebeurt bij een upgrade).
  3. Jullie zoekmachines zijn stuk.
  4. Het bloed loopt bijna uit m'n ogen van de hitte hier. :')
Die guide heb ik stap-voor-stap doorlopen maar werkt niet.

Maar er is hoop, want ik heb momenteel iets gevonden dat werkt. Allereerst dien je even sudo aptitude install alsa-oss te runnen en daarna kan je programma's met geluid starten door aoss *insertprogrammanaam* uit te voeren. Ik heb het getest met Rhythmbox en America's Army (AA startte ik d.m.v. aoss armyops) en het werkt prima! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Wat is nu eig. het practisch nut van pulse?? Meerdere geluiden tegelijk afspelen? Wie wil dat nou?
( Ik zal wat missen hoor ;) )

Als ik mixxx gebruik, doe ik dat gewoon via alsa en kan dan gewoon afspelen via mijn m-audio en c-media chippie tegelijk, de een naar de speakers en de ander uiteraard naar mijn koptelefoon, gaat prima.
Onder vista, via directsound is dat overigens een ramp, dus heil linux maar weer eens.
Sluit ik mijn hercules aan, dan wordt het jack maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Nou ja, ik zie het nut van pulse niet zo, iemand die het mij eens kan uitleggen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het belangrijkste van PA vind ik idd het meerdere sound sources tegelijk afspelen. Ik heb vaak muziek op en browse tegelijkertijd, en heb ook een windowed game openstaan. Met ALSA of OSS kan slechts 1 van die 3 geluid maken. Het is ook ontzettend vervelend als je even een programmaatje start dat geluid moet maken, en je krijgt een dikke error omdat hij geen toegang heeft tot de sound server. Met Pulse is dat allemaal verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:39

deadinspace

The what goes where now?

neeroeter schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 00:37:
Wat is nu eig. het practisch nut van pulse?
Ik heb PA nooit gebruikt, maar voorzover ik weet:
  • Makkelijk geluid van verschillende apps naar verschillende (of meerdere) geluidskaarten kunnen routen
  • Geluid over het netwerk kunnen routen
  • Per-applicatie volume controls
  • Geluid post-processing kunnen doen in PA
Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 00:53:
Met ALSA of OSS kan slechts 1 van die 3 geluid maken.
Dat klopt niet nelemaal. Met OSS kun je ook meerdere geluiden tegelijk afspelen, mits je geluidskaart meerdere hardware channels heeft en de driver dat ondersteunt (SBLive! *O*). Met ALSA kan het ook zonder hardware/driver support, via de dmix plugin.
Het is ook ontzettend vervelend als je even een programmaatje start dat geluid moet maken, en je krijgt een dikke error omdat hij geen toegang heeft tot de sound server.
Als je plain OSS of ALSA gebruikt heb je geen sound server, apps gaan dan rechtstreeks naar het sound device (/dev/pcm voor OSS, /dev/snd/pcmnogwat voor ALSA).

Overigens is PA allesbehalve de eerste sound server, ik herinner me zo: esd, arts, jack... Maar PA lijkt vrij degelijk te zijn, en vooral: hip, dus mensen gebruiken het :P

[ Voor 67% gewijzigd door deadinspace op 01-08-2008 20:21 . Reden: Groot deel van de post verwijderd ivm afsplitsing thread ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, die PA volume conrol is ook wel handig. Je kan programma's zachter zetten die geen eigen volume control hebben. Bijvoorbeeld Firefox. Als programma's zelf support hebben voor PA zie je overigens de volume slider in het programma zelf ook verschuiven als je het volume via de PA volume control regelt. Je hebt dus centraal beheer van geluid, maar elk programma kan het ook apart regelen.

Daarnaast zou je bijvoorbeeld automatisch het geluid van bepaalde programma's zachter zetten bij bepaalde events. Bijvoorbeeld de muziek zachter zetten als de telefoon gaat (oid). Dat kan alleen met een architectuur zoals PulseAudio.
deadinspace schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 01:40:
[...]

Dat klopt niet nelemaal. Met OSS kun je ook meerdere geluiden tegelijk afspelen, mits je geluidskaart meerdere hardware channels heeft en de driver dat ondersteunt (SBLive! *O*). Met ALSA kan het ook zonder hardware/driver support, via de dmix plugin.
Nou, PA is de eerste die er op mijn systeem voor zorgt dat alle programma's tegelijk geluid kunnen hebben.
[...]

Als je plain OSS of ALSA gebruikt heb je geen sound server, apps gaan dan rechtstreeks naar het sound device (/dev/pcm voor OSS, /dev/snd/pcmnogwat voor ALSA).

Overigens is PA allesbehalve de eerste sound server, ik herinner me zo: esd, arts, jack... Maar PA lijkt vrij degelijk te zijn, en vooral: hip, dus mensen gebruiken het :P
Hehe, ik herinner me nog dat je ESD moest killen om geluid te krijgen in Quake 3. Niet bepaald een robuuste sound server dus. :P

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2008 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 21:39
voor degene met de langzame harddrives .. pas eens je /etc/fstab aan voor een langzame drive, en zet bij de options van desbetreffende partitie eens 'noatime,nodiratime' zonder de quotes neer:

code:
1
/dev/sda1       /               ext3    defaults,errors=remount-ro,noatime,nodiratime 0       1

Hiermee geef je aan, dat linux niet meer moet bijhouden wanneer de laatste accesstime is, per write access. Wel nog even remounten of als dat niet kan, rebooten.

verder kun je eens kijken of er in je bios, danwel in je grub bootloader config, aangegeven staat of je 'noapic' hebt aangegeven. Dit is een fallback methode voor oudere pctjes, wat een beperktere set van IRQs gebruikt, die gedeeld moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Okay, ik zie het nut van pulse nu wel, bedankt...ik heb het er toch wel af gegooid, alsa voldoet hier, en verders gebruik ik jack ivm de low latency...
Ik vind pulse zowiezo nog iets te veel beta voor een lts uitgave, en ik ga vooral voor een stabiel systeem..( had ik misschien wel beter bij gutsy kunnen blijven, maar da's weer een ander verhaal ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Na ubuntu deinstall heb ik ook nog Opensuse en Fedora (allebei laatste versies) geprobeerd. Die eerste is minder gepolijst en minder dingen deden het goed out of the box. Fedora leek prima te werken, maar daar kreeg ik mijn netwerklocaties niet zomaar aan de praat, ook was de netwerkkaart niet out of the box goed ingesteld. Vanavond nog even Mandrake 2008 One (of mandriva?) proberen. Ervaring tot nu toe is dus wel dat ubuntu het meeste out of the box aan boord heeft.

Waarom kan ik geen grote topics van de andere distro's vinden? Is Ubuntu dan de populairste of gewoon de beste ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-09 07:36

Crakie

I want my board back, Lance

Ja, Ubuntu is de beste ;)

Er is in ieder geval een Gentoo topic, misschien nog meer. Mijn inschatting is dat voor andere distro's de animo zodanig minder is, dat een apart groot topic er geen recht aan doet. Maar wie weet staan er nu meteen wat boze fans op en doen daar wat aan ;)

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Nou no offense natuurlijk, maar als ik dat Gentoo topic doorlees dan is dat echt veel te veel werk die distro. alles zelf compilen enzo, zelfs de desktops... Ik vind het al onoverkomelijk als ik mijn muziek niet in een library kan inlezen zonder al te veel gekloot.

Wat ik gister wel merkte, ik bootte een livecd Ubuntu op iemands laptop waar Vista niet meer wou starten, en die vond het prachtig! Eyecandy hoor die default background en menu's. Jammer dat de livecd de extra eyecandy van wobbly vensters niet wilde aanzetten anders was het nog more impressive geweest. Ubuntu heeft dus wel de X-factor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie

Crakie

Gentoo heeft inderdaad een hele andere benadering dan Ubuntu. Echt een uitkomst voor de poweruser of de idealist, maar voor de gemiddelde gebruiker een crime. En de Gentoo wiki's zijn altijd een waardevolle bron van informatie, ook voor andere distro's.

Overigens valt dat zelf compilen wel mee hoor. Daar heeft Gentoo een voorbeeldig package management voor ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Mar2zz schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 09:42:
Na ubuntu deinstall heb ik ook nog Opensuse en Fedora (allebei laatste versies) geprobeerd. Die eerste is minder gepolijst en minder dingen deden het goed out of the box. Fedora leek prima te werken, maar daar kreeg ik mijn netwerklocaties niet zomaar aan de praat, ook was de netwerkkaart niet out of the box goed ingesteld. Vanavond nog even Mandrake 2008 One (of mandriva?) proberen. Ervaring tot nu toe is dus wel dat ubuntu het meeste out of the box aan boord heeft.

Waarom kan ik geen grote topics van de andere distro's vinden? Is Ubuntu dan de populairste of gewoon de beste ofzo?
Of iets "out of the box" werkt zal toch vooral ook afhangen van je hardware. Als ik XP op mijn huidige pc installeer werkt hij waarschijnlijk ook niet "out of the box", ik zal altijd drivers en software moeten installeren. Waar het om gaat is of je het makkelijk in kan stellen: als ik nou geen wireless heb, kan ik die WPA zooi dan handig in een grafische tool instellen of moet ik in de commandline gaan zitten klooien? Als ik mijn resolutie aan wil passen, kan dat dan net zo makkelijk als in XP of moet ik dan handmatig mijn xserver-xorg configureren?

Als het gaat om gebruiksgemak vind ik persoonlijk Ubuntu erg ver daarin, waarschijnlijk ook omdat het de populairste distro is. Opensuse vind ik echter ook behoorlijk makkelijk werken. Wat werkte er dan allemaal niet "out of the box"?

Bij Mandriva moet je er rekening mee houden dat grote delen van de packages enzo allemaal betaald zijn. Opensuse, Ubuntu, Fedora, Debian etc. zijn allemaal gratisj.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ik las dat van mandriva al op wikipedia, dus ik ga daar ook vanaf zien. Ubuntu komt op een andere pc (een wat ouwere), en dan blijf ik mijn windows pc houden. Dit vanwege onmisbare foobar2000. Ik heb een grote muzieklibrary en ik wil daar gewoon razendsnel in kunnen zoeken/editten etc. en dat lukt &*(^ maar niet onder linux... Ik heb dus nog helemaal niet de performance kunnen testen van de verschillende players.

Opensuse had problemen met mijn beeldschermadapter. Een enorm vervormd beeld had ik in eerste instantie, en veel resoluties kon ik alleen met hele lage refreshrates selecteren, maar nadat ik iets opgehaald had met packagemanager (een of ander programma geupdate dat in opensuse dat regelt, naam vergeten) werkte dat wel weer. Netwerklocaties kreeg ik ook niet aan de praat, maw, hij kon mijn sambashares op de nas niet vinden. Omdat het er ook niet zo mooi uitziet besloten het niet door te zetten (kon wel gnome natuurlijk erbij zetten, maar dan kan ik net zo goed ubuntu weer pakken).

Overigens, als je een winxp sp2 cd installeert dan is de kans groot dat je geen extra drivers hoeft te installeren om alles aan de praat te krijgen. Winxp sp1 is een distro uit 2001?, dus alle hardware erna kan betekenen dat het niet werkt, maar als je een geupdate cd hebt wordt die kans alweer groter, betekent niet dat alles goed werkt, maar het is werkbaar. Iets simpels als een standaard netwerkkaartje out of the box aan de praat krijgen vind ik toch wel een must...

In fedora moest ik alleen de manier waarop de netwerkkaartdriver werd gesimuleerd (ofzo, ik zit nog steeds niet in die linuxlingo) veranderen, voordat ik een verbinding kreeg met internet. Was flink pielen, omdat ik natuurlijk geen forum kon bezoeken, maar het stond wel heel logisch in het configuratiescherm > netwerk (en de helpbutton in elk scherm is ook erg goed. (prachtig dat het daar zo heet, heel makkelijk voor een overstapper zoals ik!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 11:40
Vicarious schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 14:17:
Waar het om gaat is of je het makkelijk in kan stellen: als ik nou geen wireless heb, kan ik die WPA zooi dan handig in een grafische tool instellen of moet ik in de commandline gaan zitten klooien?
In theorie moet dat gewoon in je netwerkinstellingen kunnen. Bij mij werkt dat ook, maar worden de instellingen niet opgeslagen om een reboot te overleven. Moet nog even kijken of ik dat kan fixen.
Als ik mijn resolutie aan wil passen, kan dat dan net zo makkelijk als in XP of moet ik dan handmatig mijn xserver-xorg configureren?
Je resolutie hoor je niet aan te passen als je een LCD/TFT beeldscherm hebt. Die moet gewoon op de native resolutie draaien. Als dingen je 'te klein' zijn dan stel je een hogere dpi waarde in bij de weergaveinstellingen.
Bij Mandriva moet je er rekening mee houden dat grote delen van de packages enzo allemaal betaald zijn. Opensuse, Ubuntu, Fedora, Debian etc. zijn allemaal gratisj.
Debian is meer dan gratis -> heel strict in vrije software. Zelfs het Firefox logo en naam zit er niet in (Iceweasel).
In Ubuntu komen ook betaalde pakketten, via de repositories van Canonical. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen alleen volledig 'free' pakketten te installeren. De keuze is aan jou. :)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 01:49:
Hehe, ik herinner me nog dat je ESD moest killen om geluid te krijgen in Quake 3. Niet bepaald een robuuste sound server dus. :P
Met ESD kun je vziw Quake3 draaien met esddsp om het geluid via ESD te sturen. Je zult ook zoiets moeten doen met PA neem ik aan, dus wat is dan het verschil?
DrClaw schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 02:11:
voor degene met de langzame harddrives .. pas eens je /etc/fstab aan voor een langzame drive, en zet bij de options van desbetreffende partitie eens 'noatime,nodiratime' zonder de quotes neer:
Een paar dingen:
  • atime heeft vziw vooral effect als je veel files benadert. Voor één grote file zou die overhead verwaarloosbaar moeten zijn.
  • nodiratime is niet nodig als je noatime gebruikt
  • sommige programma's zijn afhankelijk van correct atime gedrag (maar dat zijn er niet veel)
Verder altijd een interessante performance tweak. Relatime is ook nog een interessante optie.
Mar2zz schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 09:42:
Ik denk dat Ubuntu met gemak de populairste distributie is onder nieuwkomers op het moment, en mogelijk voor alle GNU/Linux desktop gebruik. Of het de beste is is een persoonlijke conclusie ;)

Ik denk dat een groot topic voor Ubuntu vooral meer bestaansrecht heeft dan voor andere distributies omdat vrij veel mensen Ubuntu eens even uitproberen. Dat genereert meer babbels, wat mensen kwijt kunnen in zo'n topic.

[ Voor 9% gewijzigd door deadinspace op 01-08-2008 20:24 . Reden: Deel van de post verwijderd ivm afsplitsing thread ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
deadinspace schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 01:40:
Hmm, ik vraag me af of dit niet beter in een apart topic zou kunnen...
idd.. heb even een verzoekje gedaan om deze posts af te splitsen naar een apart topic.

Kom er dan op terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

gertvdijk schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 19:40:
[...]

In theorie moet dat gewoon in je netwerkinstellingen kunnen. Bij mij werkt dat ook, maar worden de instellingen niet opgeslagen om een reboot te overleven. Moet nog even kijken of ik dat kan fixen.

[...]

Je resolutie hoor je niet aan te passen als je een LCD/TFT beeldscherm hebt. Die moet gewoon op de native resolutie draaien. Als dingen je 'te klein' zijn dan stel je een hogere dpi waarde in bij de weergaveinstellingen.

[...]

Debian is meer dan gratis -> heel strict in vrije software. Zelfs het Firefox logo en naam zit er niet in (Iceweasel).
In Ubuntu komen ook betaalde pakketten, via de repositories van Canonical. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen alleen volledig 'free' pakketten te installeren. De keuze is aan jou. :)
haha volgens mij begrijp je mijn post een beetje verkeerd. Ik draai zelf al een tijdje Ubuntu en heb Opensuse en Debian ook geprobeerd, en ik kan me ondertussen aardig redden hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:53

Steef

GoT's Most Eaten

Smooth schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 22:01:
Ik las vandaag een artikel over "hard drive wear and tear" onder Ubuntu. Heeft iets te maken met HD power management en dan hoofdzakelijk op laptops, hier het artikel: Explanation of Ubuntu Hard Drive Wear and Tear. Uit de comments van Digg:
[...]

Ik was van plan om de nieuwe versie van Ubuntu te testen, maar dit bericht doet me een beetje terugdeinzen. Ook al heb ik een desktop pc... De oplossing uitvoeren - hdparm -B 255 /dev/sda - zal geen probleem zijn alleen neem ik liever geen risico. Just FYI - geen FUD of bangmakerij intended...

edit:
Volgens comment Digg - wat weinig waarde heeft, I know - zou S.M.A.R.T. uitschakelen in het BIOS ook een oplossing kunnen zijn
*topic archeology*

Dit probleem leeft nog steeds en een definitieve fix is nog niet bekend!

Gezien de impact is het misschien een idee dit toe te voegen aan de startpost / de boel wat te updaten ?

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Als ik in synaptics dingen markeer voor volledige verwijdering dan laat ie gewoon alle usersettings staan. irritant is dan, dat zou toch niet moeten horen? hoe kan dat?

Eindelijk Amarok aan de praat, hele library zit erin ^^! Wat het probleem nou was met de vorige ubuntu? Zou het aan die closed source atidriver kunnen liggen? die had ik nu niet geinstalled.

Om die library te gebruiken heb ik de netwerkmap symbolic gelinked (met smbfs) aan de map /media/music.
maar na een restart is die koppeling weg. dit geld ook voor de "gewone" koppelingen die ik heb op het bureaublad van andere mappen op mijn nas. die zijn weg na een herstart. (die heb ik gewoon met rechtermuis gekoppeld). Ik weet niet hoe dit in het engels heet, dus ik weet niet hoe en waarop ik moet zoeken, maar in het nederlands vind ik geen antwoord. Hoe maak ik beide koppelingen permanent (herstart/reset-overlevend)?

[ Voor 78% gewijzigd door Mar2zz op 31-07-2008 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deadinspace schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 20:35:
[...]

Met ESD kun je vziw Quake3 draaien met esddsp om het geluid via ESD te sturen. Je zult ook zoiets moeten doen met PA neem ik aan, dus wat is dan het verschil?
Nope, met PA werken die wrappers voor andere sound servers automatisch. Misschien een wat cosmetische veranderig ten opzichte van andere sound servers, maar wel belangrijk voor Ubuntu, waar dingen "gewoon" moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Mar2zz schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 23:16:
Als ik in synaptics dingen markeer voor volledige verwijdering dan laat ie gewoon alle usersettings staan. irritant is dan, dat zou toch niet moeten horen? hoe kan dat?

Eindelijk Amarok aan de praat, hele library zit erin ^^! Wat het probleem nou was met de vorige ubuntu? Zou het aan die closed source atidriver kunnen liggen? die had ik nu niet geinstalled.

Om die library te gebruiken heb ik de netwerkmap symbolic gelinked (met smbfs) aan de map /media/music.
maar na een restart is die koppeling weg. dit geld ook voor de "gewone" koppelingen die ik heb op het bureaublad van andere mappen op mijn nas. die zijn weg na een herstart. (die heb ik gewoon met rechtermuis gekoppeld). Ik weet niet hoe dit in het engels heet, dus ik weet niet hoe en waarop ik moet zoeken, maar in het nederlands vind ik geen antwoord. Hoe maak ik beide koppelingen permanent (herstart/reset-overlevend)?
Wat jij bedoelt is mounten. http://blog.csmonkey.com/...-ntfsfat23-in-ubuntu.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Thx, dat heeft geholpen. met mounten en automatic ben ik eruit gekomen. heb eerst gemount, toen de paden uit mtab gecopyd en daarna gepaste in fstab. Nu werkt het, amarok @ herstart heeft de library nog gewoon werkend :DDD

Mooie player hoor, hij is niet helemaal tof bezig met sommige unicode-tags, maar die artistfetching en dergelijke van wikipedia is prachtig. ook de playing statistics worden op een mooie manier bijgehouden.

Moet wel zeggen dat ik Ubuntu nog niet logisch genoeg vindt als je iets meer wilt doen dan basic usage. Dat er bij sommige dingen echt gewoon textbestanden geedit moeten worden vind ik geen ramp, maar is natuurlijk niet echt gebruikersvriendelijk.

Ik bedoel, voor het aanpassen van Grub bootloader en fstab moest ik al uitzoeken hoe ik die als root kon openen. Ikheb nu een soort van snelkoppeling gemaakt op de taakbalk waarop ik bestanden kan droppen die dan auto als root worden geopend. Daar moest deze command in
code:
1
gksudo "gnome-open %u"
, maar daar was ik toch echt nooit opgekomen. Ik vind het ook knap dat mensen dat kunnen verzinnen.... Maar goed, dat is dus een paar stappen extra waarvoor een linuxleek dus eerst veel moet googlen met voor hem onbekende termen.

Hoe lastig moet het zijn om zulke dingen (zoals bootvolgorde of automount) in een normaal grafisch schilletje te krijgen? Automatisch inloggen zit ook in zo een mooi grafisch scherm daar zouden dit soort dingen ook bij moeten staan in het kader van userfriendlyness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Maar die zijn er ook, het vergt alleen wat snuffelen in Synaptic. Als ik iets wil doen, dan kijk ik eerst altijd of er een GUI voor is, en erg vaak is dit het geval.

Voor fstab-editen kun bijvoorbeeld je pysdm (Storage Device Manager) gebruiken. Er is nog wel een, maar daar kan ik even niet de naam van herinneren.
Voor bootvolgorde gebruik je bijvoorbeeld qgrubeditor of kgrubeditor of startupmanager.

Daar wil ik nog aan toevoegen dat je op die manier slechts hoeft uit te vinden wat het probleem en de terminologie is, het daadwerkelijk oplossen van het probleem wordt daardoor makkelijker. En de terminologie zul je altijd moeten leren, of je nu voor het eerst begint met Windows, Mac of Linux.

[ Voor 26% gewijzigd door sub0kelvin op 31-07-2008 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mar2zz schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 10:41:
Ik bedoel, voor het aanpassen van Grub bootloader en fstab moest ik al uitzoeken hoe ik die als root kon openen. Ikheb nu een soort van snelkoppeling gemaakt op de taakbalk waarop ik bestanden kan droppen die dan auto als root worden geopend. Daar moest deze command in
code:
1
gksudo "gnome-open %u"
, maar daar was ik toch echt nooit opgekomen. Ik vind het ook knap dat mensen dat kunnen verzinnen.... Maar goed, dat is dus een paar stappen extra waarvoor een linuxleek dus eerst veel moet googlen met voor hem onbekende termen.
Tja, je kan natuurlijk als Linux-adept meteen de terminal in duiken, maar je kan ook even kijken of er inderdaad een tooltje voor is. Om dingen als admin te openen: nautilus-gksu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
textbestandjes open ik altijd gewoon met "sudo gedit filename".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Er zijn dus wel gui's voor? Ik vind dat soort dingen in Systeembeheer thuishoren. Dat is waar ik het verwacht. Ik blijf wel ff poosje editen, dat lijkt me leerzamer dan alles via gui te doen.

Heb nu ook global shortcuts in Amarok met mijn multimediatoetsen! (was ook weer ff zoeken zeg, moest apart gnome-2-kde-scriptje hebben). Suggested songs is een mooie feature! Een soort stumble-upon van mijn eigen library. Qua afspelen en info mooie speler, maar ik mis foobar2000 om al mijn songs te taggen/renamen/removen/recoden. Wat is een goeie organizer die dit soort dingen kan? (alles in 1 app voor linux ofzo)

Hehe, het begint echt mijn eigen ding te worden deze install. Als ik een herinstall van winxp doe dan heb ik from scratch een uurtje nodig om al mijn apps en dergelijke te installen en in te stellen. Hoop dat gauw ook met Ubuntu te bereiken. Als ik alles voor elkaar heb gooi ik het eraf en doe ik nog een keer een fresh install. Heb al flink wat bookmarks voor de noodzakelijke tips enzo, ff klokken hoe snel ik alles up en running krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Palomar schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 12:24:
vi!!! *O*

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
Hey tweakers,

Hier spreekt een groene ubuntu gebruiker.

IK wil de ATI Catalyst 8.7 drivers instaleren maar krijg elke keer deze error:

Kan het bestand ‘/home/steffan/Bureaublad…taller-8-7-x86.x86_64.run’ niet openen.

Hoe kan ik de 8.7 drivers instaleren?

[ Voor 24% gewijzigd door Mastasidaz op 31-07-2008 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mar2zz schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 23:16:
Dat is normaal, het verwijderen (of installeren, voor wat dat betreft) van een package doet nooit iets in de homedirs van gebruikers.

Of dat wenselijk is, is een andere vraag. Ik denk dat een hoop gebruikers het niet fijn zouden vinden als settings uit hun homedirs zouden verdwijnen als een beheerder een applicatie purged. Op een systeem met maar één gebruiker die ook nog beheerder is speelt dit natuurlijk minder, maar zelfs dan... Wat nou als je firefox purged? Moet hij dan je preferences weggooien? Misschien. Cache? Ok. Bookmarks? Hmm...

Gelukkig zijn de meeste preferences vrij makkelijk zelf weg te gooien, meestal is het .<applicatienaam> in je homedir (en .gnome2/<applicatienaam> voor veel Gnome programma's). Het wordt soms wel wat irritant als apps meuk laten slingeren in gconf :P
Ik heb trouwens (op mijn werk) voor de gein in Rhythmbox eens smb://eenofandereserver/eenofandereshare ingevuld als music library, en dat werkte gewoon. Het leek alleen niet erg snel te zijn, maar ik weet eigenlijk niet precies hoeveel files er in die share stonden.
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 02:13:
Nope, met PA werken die wrappers voor andere sound servers automatisch.
Ah, ok, ik wist niet dat dat out of the box werkte. Da's misschien Ubuntu-specifiek trouwens, want er is wel een padsp.

OSS is nogmaals geen sound server trouwens :P
Palomar schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 12:24:
Ik altijd met "su" en dan "vim filename" :P
(dat zou "sudo su" worden op Ubuntu, of gewoon meteen "sudo vim filename")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
aargh ik kan nergens meer bij! had hellanzb geinstalled met zussaweb (wat een bult dependencies zeg..) en dat beviel niet, dus ik wou sabnzbd gaan gebruiken. ik heb toen alle mappen van hellanzb weggooid en sabnzbd gedowned. nu na een herstart heb ik geen taakbalken meer in het mainwindow, dus ik kan nergens meer bij. kan geen terminal, niets openen. mozilla lukt nog via map openen en dan in verkenner naar online hulp, maar thats it! hoe restore ik de ubuntu van een uur terug?

google op dit probleem is terminalstuff of alt+f2, maar terminal kom ik niet in en alt+f2 doet niets bij mij... :(

recoverymode heeft geholpen. repair broken packages en try to fix x-server. heb de balken terug, ben nu wel de prullebak kwijt...

prullebak ook weer terug...

nu nog uitzoeken waarom sabnzbd na het afronden van een download volledig verdwijnt en niks uitpakt...

[ Voor 17% gewijzigd door Mar2zz op 01-08-2008 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Je kunt ook naar je console gaan met ctrl-alt-f1 t/m f6. Vanuit daar kun je dan herstel dingen doen. Er zijn geen "herstelpunten", vziw, dus je zult handmatig dingen moeten doen.
Heb je hellanbz verwijderd dmv synaptic, of gewoon wat mappen verwijderd?

edit:
Om een of andere reden heb ik er overheen gelezen dat je het probleem al hebt opgelost. Feli!

[ Voor 18% gewijzigd door sub0kelvin op 01-08-2008 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

deadinspace schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 22:01:
(dat zou "sudo su" worden op Ubuntu, of gewoon meteen "sudo vim filename")
sudo -s :?
Mastasidaz schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 21:07:
Hey tweakers,

Hier spreekt een groene ubuntu gebruiker.

IK wil de ATI Catalyst 8.7 drivers instaleren maar krijg elke keer deze error:

Kan het bestand ‘/home/steffan/Bureaublad…taller-8-7-x86.x86_64.run’ niet openen.

Hoe kan ik de 8.7 drivers instaleren?
Is het bestand uitvoerbaar?
Je kan dat doen bij de eigenschappen. Dan kan je hem starten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik heb sudo gedit meestal standaard gekopieerd, ctrl v en een programma naam inkloppen en klaar, werkt stukken sneller als menuutjes openen en dan het programma zelf pas. :Y)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Is er een manier om ubuntu in fresh state te brengen zonder een volledige reinstall? ik heb nu zoveel zitten kloten dat ik her en der steeds foutmeldingen krijg bij het openen van dingen. Ook veel meuk buiten synaptics om geinstalled enzo. Ik wil ff opnieuw beginnen, dan doe ik alleen alle stappen die ik nodig heb om Ubuntu zo in te stellen/uit te breiden als ik wil, en daarna maak ik er een backup-image van, kan die mooi bij die van xp staan in geval van nood/crash etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Joopieboy schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 09:36:
Ik heb sudo gedit meestal standaard gekopieerd, ctrl v en een programma naam inkloppen en klaar, werkt stukken sneller als menuutjes openen en dan het programma zelf pas. :Y)
Ik heb standaard Yakuake geïnstalleerd.
Daarin meestal een shell met sudo -s, dan zie ik geen snellere optie hoor. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mar2zz schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 23:20:
ik heb toen alle mappen van hellanzb weggooid en sabnzbd gedowned.
Welke directories heb je precies weggegooid dan?
Oja, handig, veel minder typewerk! :P
Mar2zz schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 09:53:
Is er een manier om ubuntu in fresh state te brengen zonder een volledige reinstall?
Nee, niet echt. Je kan waarschijnlijk wel zorgen dat je dezelfde packages hebt geinstalleerd als direct na de installatie, en door de complete inhoud (of iig de dotdirs) van je homedir weg te gooien heb je weer cleane, standaard user preferences.

Maar wijzigingen in de system-wide configuratie (/etc) en buiten het package systeem om geinstalleerde dingen herstel je daar niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Is er een manier om ubuntu in fresh state te brengen zonder een volledige reinstall? [...]
Waarom wil je hem in een fresh-state brengen zonder opnieuw te installeren? Het effect lijkt mij aardig hetzelfde (als je het goed doet). Qua tijd trouwens ook.

[ Voor 39% gewijzigd door Room42 op 01-08-2008 12:18 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb een probleem. Ik heb Ubuntu 8.04.1 gedownload en op DVD gebrand (cd versie naar dvd, maar moet kunnen).

Hij wil netjes opstarten, maar vervolgens word het scherm zwart en gebeurt er niks meer, zowel de installatie als de live omgeving. Druk ik op de power knop van de laptop dan hoor ik luid 'PIEP' en krijg ik beeld, gaat hij afsluiten, de CD lade openen en moet ik enter geven om te rebooten :?

Het gaat om een Acer 7720G met 2300 ATI video en Bios 1.25.

Iemand enig idee :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Room42 schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 12:17:
[...]

Waarom wil je hem in een fresh-state brengen zonder opnieuw te installeren? Het effect lijkt mij aardig hetzelfde (als je het goed doet). Qua tijd trouwens ook.
Ik vroeg me gewoon af of het kon, omdat je ook kubuntu ervan kan maken zonder reinstall. ik install wel opnieuw, het duurt niet zo lang, en kan ik gleijk ff testen hoe lang ik bezig ga zijn met het configgen. Heb bijna al mijn favo windows apps succesvol vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 09:26
Fairy schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 12:30:
Ik heb een probleem. Ik heb Ubuntu 8.04.1 gedownload en op DVD gebrand (cd versie naar dvd, maar moet kunnen).

Hij wil netjes opstarten, maar vervolgens word het scherm zwart en gebeurt er niks meer, zowel de installatie als de live omgeving. Druk ik op de power knop van de laptop dan hoor ik luid 'PIEP' en krijg ik beeld, gaat hij afsluiten, de CD lade openen en moet ik enter geven om te rebooten :?

Het gaat om een Acer 7720G met 2300 ATI video en Bios 1.25.

Iemand enig idee :?
als het goed is krijg je voor het starten een mogelijkheid bepaalde commando's achter het te starten image te zetten, als je dat doet kan je hem proberen in een bepaalde resolutie te starten of zonder bepaalde drivers etc.

Jou probleem klinkt alsof hij geen juiste driver heeft voor jou videokaart, moet goedkomen met bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb geen idee hoe ik dat fix.

Ik heb al wel een BIOS opdate gedaan van 1.25 naar 1.43 (nieuwste) en ook dat heeft geen effect.

Ik ga nu mijn TFT aansluiten om te zien of toevallig mijn vga poort aangesproken wordt ipv het interne scherm.

EDIT: Ik heb 'm met F4 nu naar safe vga modus geboot, ik kan nu installeren, maar eens zien of ik straks de ATI drivers er op krijg ;)

Ik heb echt de ballen verstand van linux installaties :o

O fuck nu doet mn touchpad het niet :D effe muis aanhangen

[ Voor 34% gewijzigd door Fairy op 01-08-2008 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Laatst online: 19-03 15:04
Is er een manier om ubuntu in fresh state te brengen zonder een volledige reinstall?
Wat je wel kan doen tenminste zoals ik het heb geconfigureerd is mijn /home gescheiden houden (dus aparte partitie) zodat je al je instellingen van je programma's en je Gnome omgeving bewaard (als je bijv. gnome ook hebt verkloot kan je natuurlijk altijd .gnome* verwijderen). Dit heeft als groot voordeel dat gelijk alles goed staat zoals je gewend was.

Dan mis je nog de programma's die je eventueel extra had geïnstalleerd. Daarvoor heb ik een simpel script met een hele lange apt-get remove om meuk als games te verwijderen en apt-get install voor wat er standaard niet in zit maar wel gebruik. Voordat ik apt-get install doe heb ik btw wel een backup van mijn vorige sources.list die ik terug zet omdat ik ook programma's installeer die niet in de standaard repo's zitten. Ook zijn er enkele andere configs die ik backup voordat ik een fresh install doe die niet in me /home staan (zoals bijv. hellanzb.conf in /etc) en later teruggeplaatst.

Wat ik me nu nog bedenk en ook erg handig kan wezen is een script bouwen dat heel gemakkelijk is aan te passen (door bijv. een appart config bestand waar informatie in staat die het script gebruikt zoals de programma's die moeten worden verwijderd/geinstalleerd en dingen die moeten worden gebackupt). Dan kan je denken aan iets wat je runt voordat je een fresh install doet en dingen als je sources.list (waarbij je wel rekening dient de houden als je naar de volgende release van Ubuntu gaat dat bepaalde dingen hierin niet goed staan), hellanzb.conf, wpasupplicant.conf en andere dingen die niet in je /home staan maar wel gebackupt dienen te worden automatisch worden gebackupt naar je /home en je dit later ook volledige automatisch met een ander script weer worden teruggezet. (ga dat gelijk vanavond maar is bouwen toch erg handig :))

Je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Als je een beetje ervaring hebt met scripten/programmeren kan je heel gemakkelijk dit soort dingen in elkaar zetten, kennis van de gebruikelijke commando's als cp, mv, cat, echo etc is daarbij wel benodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
hoe maak je zo een script? ik zie wel eens apt-get regels met enorm veel programma's in de regel (kwam ik tegen bij de sabnzbd dependencies. zijn er tools voor ofzo?

mijn musthaves:
keepassx
openftd
sabnzbd
thunderbird
amsn
amarok
en een stapeltje firefox addons

daarmee zit ik al op een compleet werkbaar systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ok ik heb in vga modus geïnstalleerd, en daarna zegt hij netjes dat er proprietary drivers zijn voor de ati kaart en dat ie die wil isntalleren. Dat heb ik nu gedaan en ben nu aan het rebooten :)

Nu nog de WIFI en de touchpad aan de gang krijgen :o

[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 01-08-2008 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:34

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Fairy schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 13:21:
Ok ik heb in vga modus geïnstalleerd, en daarna zegt hij netjes dat er proprietary drivers zijn voor de ati kaart en dat ie die wil isntalleren. Dat heb ik nu gedaan en ben nu aan het rebooten :)
dat is knap

rebooten en posten tegenlijk :o

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Fairy schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 13:21:
We duimen voor je! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

CrankyGamerOG schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 13:23:
[...]

dat is knap

rebooten en posten tegenlijk :o
Ik heb hier een pc en een laptop voor mijn neus staan 8)7

slowchat alarm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
Mar2zz schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 13:16:
hoe maak je zo een script? ik zie wel eens apt-get regels met enorm veel programma's in de regel (kwam ik tegen bij de sabnzbd dependencies. zijn er tools voor ofzo?

mijn musthaves:
keepassx
openftd
sabnzbd
thunderbird
amsn
amarok
en een stapeltje firefox addons

daarmee zit ik al op een compleet werkbaar systeem.
Je kan een bash script schrijven. Is heel erg veel over te vinden op het internet.

Bash:
1
2
3
4
#!/bin/bash
apt-get install ... ... ...

[...]

Executable maken
chmod +x install.bash

Ik weet niet of al die pakketten standaard in de repo's zitten. Van OpenFTD weet ik dat daar sinds kort een repo voor is die je in je sources.list kan zetten Ubuntu installatie

Voor sabnzb waren er eerst zelfs geen packages te vinden maar even snel zoeken en vind dit:
Sabnzbd

Alle addons voor Firefox inclusief de instellingen daarvan blijven behouden. Deze worden opgeslagen in je Mozilla profile die in je /home staat.

[ Voor 6% gewijzigd door maxjuh op 01-08-2008 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 23:03

zAo

GPLv2 Fanboy

Je kunt beter gebruik maken van deze PPA. Die is stabieler en heeft niet alle files op 777 staan. Daarnaast is het SabNZBPlus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Nu heb ik alleen nog 1 probleem. De CPU lijkt niet meer netjes te throttlen. Ik heb er een Intel 7300 nowat inzitten dual core en de laptop word nu freaking heet op schoot, onder windows is hij lekker koel.

Ik heb al op internet zitten neuzen maar kan er zo niks over vinden. anyone :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
zAo schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 15:01:
Je kunt beter gebruik maken van deze PPA. Die is stabieler en heeft niet alle files op 777 staan. Daarnaast is het SabNZBPlus.
Dat ziet er goed uit :*). Gebruikte altijd HellaNZB omdat ik de installatie procedure van SabNZB waardeloos vond, maar dit ziet er echt goed uit. Vooral een speed limiter die gewoon werkt bevalt erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Na install van ubuntu heb ik ongeveer een half uurtje om alles in te stellen en up te daten! I am proud of myself, getuned naar wish na een week gebruik. Synaptics ruleert hard daarbij. ik hoef maar drie softwarebronnen toe te voegen en dat is eigenlijk het enige waarvoor ik ff mozilla moet opstarten. Dan een kwestie van al mijn progjes aanvinken en toepassen maar. Bij windows xp moet er ook een flink aantal keer geherstart worden (tenminste, ik doe dat gelijk als een programma daarom vraagt, dan ga ik niet nog andere dingen doen), na virusscanner, na firewall, na audiodriver, na videodriver, na moederborddriver, na alle winxp updates. Nu hoef ik maar 1x te herstarten na install. ubuntu=^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Mooi dat het allemaal nu weer helemaal fris is.

Bij ubuntu is het rebooten vaak niet eens verplicht, alleen zijn dan niet alle wijzigingen direct beschikbaar (zoals een nieuwe kernel). Ik reboot dus nooit, maar sluit aan het einde van de dag mijn PC gewoon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ik krijg iets niet voor elkaar. ik was nog ff bezig met symbolic links om alle mappen op mijn nas logisch in het thuismenu te krijgen.
ik wil mijn films, series, cabaret en homevideo's onderbrengen bij home/user/Video's/ in submappen.

ik heb mijn muziek op de nas al netjes in de map muziek (dus ik klik muziek en hij laadt gewoon de muziek van de nas alsof je lokaal browsed.

het volgende wordt niet gepikt:
code:
1
sudo mount -t smbfs //nas/Films /home/user/Video's/Films -o rw,username=user,password=pass

Hoe kan dit? de map Video's, bestaat die wel echt met dat '-tekentje erin? De map Films heb ik natuurlijk al gemaakt voordat ik bovenstaande in terminal doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lilith
  • Laatst online: 15-09 08:36
code:
1
sudo mount -t smbfs //nas/Films /home/user/Video\'s/Films -o rw,username=user,password=pass

Escapen van dat karakter wilt wel al eens helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan zijn dat je de apostrof moet escapen met een backslash ("\").
:( :P

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2008 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lilith schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 17:03:
code:
1
sudo mount -t smbfs //nas/Films /home/user/Video\'s/Films -o rw,username=user,password=pass

Krijg je geen foutmelding?
En als je enkel "sudo mount -t smbfs //nas/Films /home/user/Video\'s/Films/" probeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Fairy schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 15:21:
Nu heb ik alleen nog 1 probleem. De CPU lijkt niet meer netjes te throttlen. Ik heb er een Intel 7300 nowat inzitten dual core en de laptop word nu freaking heet op schoot, onder windows is hij lekker koel.

Ik heb al op internet zitten neuzen maar kan er zo niks over vinden. anyone :?
Mss een module installeren/activeren die zorgt voor "Intel speedstepping". Googlen hierover kan meer opleveren dan wat ik hier net zei. ;)

Alhoewel ik moet toegeven dat ik die niet zelf meer moest instellen sinds Ubuntu 7.10. 7.04 wou wel nog ambetant doen.

[ Voor 10% gewijzigd door RuddyMysterious op 02-08-2008 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie

Crakie

Iemand al lopen spelen met de nieuwste KDE 4.1-pakketten van Kubuntu? Ikke wel, en het valt me opnieuw mee én tegen tegelijk (net als toen ik KDE 4 probeerde). Visueel is het er allemaal weer op vooruit gegaan en de meeste basisfunctionaliteit doet het nu gewoon. Maar ook nog veel bugs en crashes.

Ik lees veel positieve geluiden over KDE 4.1 maar het blijft wat mij betreft een superdesktop in wording. Ik upgrade mijn KDE 3.5 nog steeds niet. KDE of Ubuntu zou wel iets duidelijker kunnen zijn en het bijvoorbeeld als pre-release uitbrengen om dat soort bugjes eruit te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Crakie op 02-08-2008 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Lilith schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 17:03:
code:
1

Yeah baby! thx!!! Mijn hele nas lijkt lokaal, dat heb ik in windows nooit voor elkaar gekregen! Overigens mooie prog, Gnome Commander, die vervangt mijn winxp freecommander. Ik ben volgens mij helemaal klaar met alle functies overnemen die ik in winxp ook had! (op het gemak van foobar2000 na dan...). Oh ja, nog een goeie tagger/mp3-renamer/encoder en dan is het 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Crakie schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 17:15:
Iemand al lopen spelen met de nieuwste KDE 4.1-pakketten van Kubuntu? Ikke wel, en het valt me opnieuw mee én tegen tegelijk (net als toen ik KDE 4 probeerde). Visueel is het er allemaal weer op vooruit gegaan en de meeste basisfunctionaliteit doet het nu gewoon. Maar ook nog veel bugs en crashes.

Ik lees veel positieve geluiden over KDE 4.1 maar het blijft wat mij betreft een superdesktop in wording. Ik upgrade mijn KDE 3.5 nog steeds niet. KDE of Ubuntu zou wel iets duidelijker kunnen zijn en het bijvoorbeeld als pre-release uitbrengen om dat soort bugjes eruit te krijgen.
Ik zit inderdaad een beetje met hetzelfde. Op de pc van mijn vriendin heb ik ook kde4 gedraaid (zij gebruikt zelf 3.5) en vind het wel erg lekker werken. Alleen krijg ik random crashes van oa Konqueror en ook wel eens een crash dialog wanneer ik Konqueror, Kdepim of een andere kde app afsluit, heel vreemd.

Maar ik denk dat kde4 met 4.1 toch wel van net-niet-bruikbaar (kde4.0) naar net wel bruikbaar (kde4.1) is gegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mar2zz schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 20:36:
Oh ja, nog een goeie tagger/mp3-renamer/encoder en dan is het 100%.
Voor taggen en renamen gebruik ik Audio Tag Tool (Debian package: tagtool), dat vind ik een erg fijn programma.

Voor rippen/encoden zit er standaard Sound Juicer bij Gnome geloof ik, is dat wat je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0rDy
  • Laatst online: 09:47
nou....na voor de zoveelste keer de stap te hebben gemaakt moet het nu toch echt gaan gebeuren:

Wegens aanschaf van een nieuw systeem besloten een dual boot te maken met vista aangezien ik nu toch genoeg resources heb...dus deze keer blijft het zoiezo staan, en zal ik dit topic wat beter volgen, in de hoop dat ik er nu wel wat mee ga doen...

Het ultieme doel is Linux als basis met in virtualbox een vista installatie voor bijvoorbeeld de vriendin die er maar niet aan kan wennen...hehe

nu werkte bij ubuntu alles redelijk out of the box, echter heb ik wat moeite met de video performance.

Als basis heb ik een Intel onboard G35 chipset, maar HD content is nog wat teveel gevraagd. De standaard drivers zijn prima voor internet/mail maar zogauw er wat meer gevraagd wordt dan 2 schermen of een simpel .avi bestand wordt het moeilijk...

nu had ik het volgende gevonden http://intellinuxgraphics.org/download.html maar zelf drivers compilen gaat me qua niveau nog iets te ver...veel kennis heb ik nog niet op het gebied van linux dus een alternatief of wat hulp zou fijn zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Er zijn wel closed source drivers die je kunt installen. tenminste voor mijn atikaart was dat er, maar het bracht niet veel stabiliteit met zich mee, maar ik heb nu ook weer steeds freezes (terwijl ik net helemaal klaar was met alles zo krijgen dat winxp + extra progs helemaal vervangen was). Ik helemaal in mijn nopjes... Ik typ dit dus ook vanuit winxp...

Ik heb gelijk die totemmediaplayer eraf gegooid en VLC player erop gezet. Die kende ik al van windows en werkt out of the box prima. Wellicht ben je met een andere player ook al geholpen?

Wie weet er overigens truuks om ubuntu's feel wat snappier te krijgen? het is nog geen klik en er gebeurt iets, want ook de menuutjes hebben een kleine vertraging met openklappen. In windows is dat standaard ook zo, maar daar had ik een mooie registertweak voor, muisklik=actie in plaats van muisklik=1ms+actie.

(bedankt voor de taggertip deadinspace, maar ik heb musicbrainz picard tagger genomen. die kende ik al van windows en I like the Musicbrainz-philosophy about tagging.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 20:25
Mar2zz schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 19:58:
Er zijn wel closed source drivers die je kunt installen. tenminste voor mijn atikaart was dat er, maar het bracht niet veel stabiliteit met zich mee, maar ik heb nu ook weer steeds freezes (terwijl ik net helemaal klaar was met alles zo krijgen dat winxp + extra progs helemaal vervangen was). Ik helemaal in mijn nopjes... Ik typ dit dus ook vanuit winxp...
Heb je al eens gekeken naar de radeon en radeonhd drivers? Ik krijg fglrx hier ook niet aan de praat op mijn recent aangekochte X1650, maar ben tot nu toe tevreden met radeon(hd). Ik twijfel nog welke ik ga gebruiken, radeonhd is toegespitst op de R5XX (waarde x1650 toe behoort), maar radeon heeft xv output modus (goed voor films te kijken) en al een basis wat het 3D gedeelte moet worden.
Wie weet er overigens truuks om ubuntu's feel wat snappier te krijgen? het is nog geen klik en er gebeurt iets, want ook de menuutjes hebben een kleine vertraging met openklappen. In windows is dat standaard ook zo, maar daar had ik een mooie registertweak voor, muisklik=actie in plaats van muisklik=1ms+actie.
Heb ik zelf ook last mee gehad, maar na wat tweaken krijg je dat wel goed. Wat ik onderandere veranderd heb, is de tijd dat het menu opent na je iets hovert (ik kan niet op de juiste termen komen, zoek eens op "menu" in gconf-editor), en de "fade" plugin van compiz afgezet. Alles lijkt al veel sneller, hoewel je niks echt verandert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van Intel zijn er overigens geen closed source drivers. Intel maakt open source drivers, en die worden gebruikt door de distributies. Het heeft dus ook weinig zin om ze van de Intel-site te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

Verwijderd schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 22:53:
Van Intel zijn er overigens geen closed source drivers. Intel maakt open source drivers, en die worden gebruikt door de distributies. Het heeft dus ook weinig zin om ze van de Intel-site te downloaden.
Op de intel-site staan veel nieuwere dus compileren heeft wel zin, in Hardy wordt meen ik 2.2.3 gebruikt van bijna een jaar oud, inmiddels is intel bij 2.4.0.

In de nieuwste is de HDMI aangepakt, daar wordt de G35-gebruiker cq. ASUS P5E VM gebruiker wel vrolijk van: http://lists.freedesktop....org/2008-July/037457.html

Ik heb ook onvoldoende kennis om de driver te compileren, ik vermoed dat intrepid de nieuwste gaat gebruiken. De intrepid alpha gebruikt momenteel nog versie 2.3.2.

De versie die in intrepid gebruikt wordt is hier te controleren alleen ligt de server er bij mij weer eens uit: http://packages.ubuntu.co...xorg-video-intel/download
0uTsIdEr84 schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 17:59:

nu werkte bij ubuntu alles redelijk out of the box, echter heb ik wat moeite met de video performance.
Probeer CoreAVC eens, misschien werkt dat. Een goed startpunt vind je hier:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=839295

[ Voor 25% gewijzigd door knakworst op 04-08-2008 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 16:15

Meneer iCy

swarma

Na een aantal ubuntu versies voorbij zijn gegaan ga ik vanavond mjin Desktop pc weer dualboot maken en langzamerhand overgaan op ubuntu op gaming na. Is het mogelijk met een nokia telefoon te syncen met Ubuntu of moet ik hiervoor een virtuele windows XP gaan draaien?

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Definieer syncen. Als ik m'n SE K810i eraan hang krijg ik er gewoon 2 mounts bij, kan je evt. automatisch de foto's etc. importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Ik bedoel dus contacten inclusief extra info (Dus foto's bij me contacten) en agenda afspraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
In dat geval: zoek het lekker zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Hoe kom je erachter waardoor Ubuntu freezed? ik heb zulke erge freezes dat ik de pc moet resetten met de resetknop. Hoe moet ik troubleshooten?

Ook het afsluiten van Ubuntu loopt vast, waardoor ik of moet resetten of de powerknop 10 sec moet inhouden (maar dat klinkt zo naar als die stroom eraf klapt en de hdd's zo een naar terugspring geluid maken). Kan ik daar ergens logging van vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij System > Administration > System Log heb je een hoop logfiles. Misschien dat je daar vindt wat het probleem is.

Als je niet meer in de GUI komt, kan je ook in /var/log/* kijken. System Log kijkt ook daar.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2008 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0rDy
  • Laatst online: 09:47
knakworst schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 13:37:
[...]

Op de intel-site staan veel nieuwere dus compileren heeft wel zin, in Hardy wordt meen ik 2.2.3 gebruikt van bijna een jaar oud, inmiddels is intel bij 2.4.0.

In de nieuwste is de HDMI aangepakt, daar wordt de G35-gebruiker cq. ASUS P5E VM gebruiker wel vrolijk van: http://lists.freedesktop....org/2008-July/037457.html

Ik heb ook onvoldoende kennis om de driver te compileren, ik vermoed dat intrepid de nieuwste gaat gebruiken. De intrepid alpha gebruikt momenteel nog versie 2.3.2.

De versie die in intrepid gebruikt wordt is hier te controleren alleen ligt de server er bij mij weer eens uit: http://packages.ubuntu.co...xorg-video-intel/download

[...]

Probeer CoreAVC eens, misschien werkt dat. Een goed startpunt vind je hier:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=839295
kijk, dus het compilen van nieuwe drivers heeft wel degelijk zin...mocht ik wat tijd missen ga ik mijzelf hier eens in verdiepen...inmiddels werkt het meeste wel, ook HD content, met wat buffer errors van dien, maar toch...HDMI ondersteuning zou prettig zijn wegens het functioneren als media center voor mn samsung lcd tv welke op de HDMI poort is aangesloten..

ik moet zeggen dat ik deze keer aangenaam verrast ben door de plug en play, out of the box support van ubuntu (vroegah toen ik voor het eerst met linux in aanraking kwam, zo rond redhat 5.0 was dit wel anders) dus heb er wel vertrouwen in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Zo heb de restricted driver van ATI gebruikt icm met de cube, maar als ik de cube weergeef zijn alle schermen wit. Dit gebeurt alleen met de cube, als ik gebruik maak van actie's zoals ctrl+alt links/rechts gaat alles wel goed.

Zal vanavond eens even googlen wat het antwoord kan zijn, maar ik vermoed dat de ATI drivers het probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
zoek eens op radeon in synaptics. Ik had enorm artifacts met de closed source drivers en alle visual goodies aan. heb nu iets van fglrx (tip van Maleadt) ofzo gedaan, en dat werkt heel smooth. (maar ik vind die wobbly vensters alleen maar mooi, niet handig ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mar2zz schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 09:49:
heb nu iets van fglrx (tip van Maleadt) ofzo gedaan, en dat werkt heel smooth.
fglrx is de closed source driver van ATI ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Nou dan snap ik er de ballen niet meer van. Hoe kan ik dan eerst wel artifacts krijgen en nu niet? (dit is wel andere install overigens, maar verder niets spannends gedaan). Ik vind wel meer dingen vaag overigens (al ben ik heel tevreden, ik snap veel nog niet).

Ik raak af en toe zomaar mijn bladwijzers kwijt in firefox op zo een manier dat een backup.json of bookmarks.html ook niet meer geimporteerd kan worden. 1 keer waren alle addons zomaar uitgeschakeld, kreeg ik ook niet meer aan.

Ik kan niet alles deleten in de .mozilla folder, iets met rechten ofzo, maar de folder hernoemen kon wel gewoon? :s

Folder .sabnzbd ook dit probleem. .sabnzbd wilde zondag niet meer starten met "sudo python SABnzbd.py" en maandag ineens wel weer, en na een reset ineens niet meer...

Wat is overigens de Arts of aRts sound? kan ik dat soort dingen zomaar uninstallen? ik krijg wel eens foutmelding in amarok, dat daar iets niet goed mee is, dan kan ik 'm uitschakelen, en alles blijft dan gewoon werken.

Bovenstaande zijn mijn main ergernissen, naast de veel voorkomende complete freeze van de gui waarbij muziek in de achtergrond lekker blijft spelen. Die logs heb ik niets bijzonders in kunnen vinden. Tenminste, ik zocht naar worden als error, crash en fail(ed) enzo, of heet dat in Ubuntu anders...

ow ja, nog wat, soms in synaptics iets uninstallen dan gaat er meer geuninstalled worden omdat dat dependend is ofzo. Ik zag een of andere driver (toen ik op radeon zocht) voor lcd-backlights zou die moeten zijn, die was geinstalled. Ik heb geen lcd maar crt, dus ik dacht uninstallen die hap. maar dan geeft synaptics ook aan dat gnome-desktop ook verwijderd moet. Ik heb dat dus maar niet gedaan, maar wat is dat gnome-desktop precies? en bedoeld synaptics dan dat ze de hele gnome-desktop uninstallen of alleen een of andere dependencie-onderdeeltje van gnomedesktop? dat is mij niet helemaal duidelijk, en ik wil niet plots zonder gui zitten...

[ Voor 95% gewijzigd door Mar2zz op 05-08-2008 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

0uTsIdEr84 schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 18:22:
[...]

kijk, dus het compilen van nieuwe drivers heeft wel degelijk zin...mocht ik wat tijd missen ga ik mijzelf hier eens in verdiepen...inmiddels werkt het meeste wel, ook HD content, met wat buffer errors van dien, maar toch...HDMI ondersteuning zou prettig zijn wegens het functioneren als media center voor mn samsung lcd tv welke op de HDMI poort is aangesloten..

ik moet zeggen dat ik deze keer aangenaam verrast ben door de plug en play, out of the box support van ubuntu (vroegah toen ik voor het eerst met linux in aanraking kwam, zo rond redhat 5.0 was dit wel anders) dus heb er wel vertrouwen in!
Hier is een installeerbare debian-package van 2.4.0:
http://melchiorre.wordpre...er-intel-240-deb-package/

Bij mij werkt HDMI dan wel, alleen is de max. resolutie dan 1600*1200 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

knakworst schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 14:02:
Bij mij werkt HDMI dan wel, alleen is de max. resolutie dan 1600*1200 |:(
Dan werkt reduced blanking waarschijnlijk niet.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Mar2zz schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 11:59:
Bovenstaande zijn mijn main ergernissen, naast de veel voorkomende complete freeze van de gui waarbij muziek in de achtergrond lekker blijft spelen. Die logs heb ik niets bijzonders in kunnen vinden. Tenminste, ik zocht naar worden als error, crash en fail(ed) enzo, of heet dat in Ubuntu anders...
Je moet niet zoeken op die termen, maar gewoon interpreteren. Als je iets ziet staan als '[fglrx] Couldn't write to video buffer' ofzo dan kan je toch wel nagaan dat er iets mis is met je ATI driver? :)
Mar2zz schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 11:59:
ow ja, nog wat, soms in synaptics iets uninstallen dan gaat er meer geuninstalled worden omdat dat dependend is ofzo. Ik zag een of andere driver (toen ik op radeon zocht) voor lcd-backlights zou die moeten zijn, die was geinstalled. Ik heb geen lcd maar crt, dus ik dacht uninstallen die hap. maar dan geeft synaptics ook aan dat gnome-desktop ook verwijderd moet. Ik heb dat dus maar niet gedaan, maar wat is dat gnome-desktop precies? en bedoeld synaptics dan dat ze de hele gnome-desktop uninstallen of alleen een of andere dependencie-onderdeeltje van gnomedesktop? dat is mij niet helemaal duidelijk, en ik wil niet plots zonder gui zitten...
Welkom in de wondere wereld van het packagemanagement van Debian/Ubuntu: apt (en synaptics als GUI voor GNOME). :) Eerst zal je er geen hol van snappen, later zul je het zo ongelooflijk waarderen!
gnome-desktop-environment is gewoon een metapackage (feitelijk een leeg pakket met alleen dependencies) voor alle pakketten die je nodig hebt voor een GNOME desktop. Die is waarschijnlijk gemarkeerd als handmatig geinstalleerd waarbij de dependencies automatisch meekomen en als automatisch wordt gemarkeerd. Als je dan bijvoorbeeld KDE installeert (kubuntu-kde4-desktop) komen heel veel pakketten mee en als je KDE er weer af wil halen hoef je alleen kubuntu-kde4-desktop weer te verwijderen en gaan alle automatische geinstalleerde pakketten er ook af. (mits ze inmiddels niet ook een dependency zijn van een ander pakket of als je zelf wat manueel selecteert.) Zo heb ik bijvoorbeeld ontdekt dat ik Klibido wel fijn vindt, maar KDE niet. Dan markeer ik Klibido als manueel en dan verwijder ik kubuntu-kde4-desktop en voila. :) Geen omkijken naar dependencies.
En zo gaat het boompje ook omgekeerd... als jij een pakket wil verwijderen dat automatisch is meegekomen probeert apt het op te lossen door een alternatief te zoeken (het is niet voor niks automatisch meegekomen namelijk). Soms zijn er namelijk alternatieven (bijv. postfix | sendmail | exim4 voor mailserver) en hij zal je een voorstel doen van wat een goede oplossing is. Soms is er geen andere oplossing dan heel de boom terug te gaan en dan kom je soms uit bij iets wat veel te veel verwijdert :P Dat had jij dus. Maar dan zeg je gewoon 'ho, terug'. :) Blijkbaar is dat pakket dan wel echt nodig voor de dingen die manueel gemarkeerd staan (al dan niet een paar niveaus diep soms). :)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:48

zomertje

Barisax knorretje

Dit topic is inmiddels best flink gegroeid.
Voelt TS zich geroepen om deel 8 te openen?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Touch is afgestapt van Ubuntu vertelde hij me laatst. Als er iemand anders was die een topic wilde openen kon dat gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Oke, als dat zo is zal ik een nieuwe TS regelen. Ik heb hierover al even contact gehad met Zomertje, die mij vervolgens vertelde dat ik contact met Touchdomex moest opnemen. Dit heb ik gedaan, maar (10 min later :p ) nog geen response.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:01

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
monnick schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 11:24:
Oke, als dat zo is zal ik een nieuwe TS regelen. Ik heb hierover al even contact gehad met Zomertje, die mij vervolgens vertelde dat ik contact met Touchdomex moest opnemen. Dit heb ik gedaan, maar (10 min later :p ) nog geen response.
dan heb je nu wel response 8D

Ga trouwens wel binnenkort weer Kubuntu proberen want ik heb nu een laptop en vista is mij toch wel heel log zelfs op 4 GB aan ram en een 2 GHZ dual core centrino processor :X

Ik wacht alleen totdat KDE 4.0 goed is opgenomen door het update systeem en standaard geleverd word bij het installeren :+

[ Voor 10% gewijzigd door Touchdomex op 06-08-2008 11:58 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Ik moet eigenlijk weer eens een compleet frisse installatie doen. Kubuntu werkt wel goed op zich. De grootste problemen heb ik met Firefox: geen geluid met flash en flash die soms mn hele systeem ophangt qua performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Touchdomex schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 11:57:
[...]
Ga trouwens wel binnenkort weer Kubuntu proberen want ik heb nu een laptop en vista is mij toch wel heel log zelfs op 4 GB aan ram en een 2 GHZ dual core centrino processor :X
:>
Ik wacht alleen totdat KDE 4.0 goed is opgenomen door het update systeem en standaard geleverd word bij het installeren :+
http://www.kubuntu.org/getkubuntu/download en dan de KDE4 remix selecteren. Werkt prima en je krijgt regelmatig je kde4 updates binnen. En nu kde4.1 uit is kan je het redelijk zonder zorgen gebruiken. Op weg naar de 4.2 en kde wordt weer rock stable ;)

Kde3.5 vond ik niets, liever Gnome. Maar kde4 O+
zomertje schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 12:04:
Ik moet eigenlijk weer eens een compleet frisse installatie doen. Kubuntu werkt wel goed op zich. De grootste problemen heb ik met Firefox: geen geluid met flash en flash die soms mn hele systeem ophangt qua performance.
Ik Gnome heb ik er ook last van doordat dan bijvoorbeeld Banshee openstaat. Banshee afsluiten en Firefox opnieuw opstarten zorgt ervoor dat het wel werkt. In kde4 met phonon heb je hier geen last van :p

[ Voor 6% gewijzigd door mithras op 06-08-2008 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:01

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
mithras schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 12:11:
[...]
:>

[...]
http://www.kubuntu.org/getkubuntu/download en dan de KDE4 remix selecteren. Werkt prima en je krijgt regelmatig je kde4 updates binnen. En nu kde4.1 uit is kan je het redelijk zonder zorgen gebruiken. Op weg naar de 4.2 en kde wordt weer rock stable ;)

Kde3.5 vond ik niets, liever Gnome. Maar kde4 O+
[...]
Ik Gnome heb ik er ook last van doordat dan bijvoorbeeld Banshee openstaat. Banshee afsluiten en Firefox opnieuw opstarten zorgt ervoor dat het wel werkt. In kde4 met phonon heb je hier geen last van :p
De vorige keer dat ik een remix CD probeerde ging het niet helemaal goed. Maar ja het is nu wel weer eens de tijd aangekomen om het te proberen :D Eventjes nog wat dingen downloaden en daarna mijn vista schijf 20 GB kleiner maken en weer een nieuwe externe HD aanschaffen en ik kan gaan met die banaan :D :9 Binnenkort eens naar de Mediamarkt want daar hadden ze nu regelmatig voor 65 euro 500GB liggen wat mij wel aanspreekt natuurlijk >:)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
zomertje schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 12:04:
Je kan hardy-backports en hardy-proposed repo's aanzetten. Dan krijg je Flash 10 beta binnen. Is al beetje beter, maar verre van perfect.
En wat DOT zegt hieronder. Maar bij mij gaat het met een kale Hardy installatie voortreffelijk. Blijkbaar worden Gutsy defaults meegenomen i.p.v. overschreven met Hardy defaults met een upgrade. :|

[ Voor 17% gewijzigd door gertvdijk op 06-08-2008 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ook nogal helpt is om PulseAudio goed in te stellen. Dat is hier in het topic al een aantal keer voorbij gekomen. Beter is dat met Intrepid gewoon out of the box goed geregeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Oke, eindelijk is er een nieuwe TS. Hij is nog lang niet af, maar ik ben er druk mee bezig. Dus, hier kan de Ubuntu discussie verdergaan:

Het Grote Ubuntu Topic Deel 8

Slotje en zo.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

En we kunnen weer geheel overzichtelijk verder in Het Grote Ubuntu Topic Deel 8 :)

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen