Het grote Ubuntu Topic Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste
Acties:
  • 116.024 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

deadinspace schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 15:37:
[...]

Hmm, lijkt me vreemd dat die echt te oud is eigenlijk.

Je kan kijken welke mesa driver geladen wordt met
grep _dri /var/log/Xorg.0.log
(aangenomen dat je Xorg log in die file staat), en kijken in welk package die file zit met
dpkg -S <file>
dpkg -l kan je dan wel weer vertellen welke versie je hebt van dat package.
Ik weet niet of het nog nuttig is, ik heb er Google Earth opgezet, loopt super schokkerig (0,5fps ongeveer), laat corruptie zien en daarna freezed de hele PC. :')

Gisteren of eergisteren zag ik ook een pak corruptie in 2D, maar toen was het ook erg warm. Ik begin me af te vragen of mijn videokaart niet gewoon gaar is. Heb ik hem misschien toch gesloopt toen ik die Zalman koeler erop had gezet.. Wijze les in dat geval, nevernooit meer Zalman kopen (was ik toch al niet van plan maar soit).

Driver is iig r300_dri.so uit libgl1-mesa-dri, en het is versie 7.0.3~rc2-1ubuntu3.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 01:29:
[...]

Wijze les in dat geval, nevernooit meer Zalman kopen (was ik toch al niet van plan maar soit).
offtopic:
of nevernooit meer weird_nerd aan een videokaart laten sleutelen
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Palomar schreef op zondag 27 juli 2008 @ 02:01:
[...]

offtopic:
of nevernooit meer weird_nerd aan een videokaart laten sleutelen
;)
Een Zalman fan.

Het is een ZM80C-HP. Dat ding is gewoon een regelrechte hel om te installeren. Enige reden om hem erop te zetten: ik had hem nog liggen.

Met een CPU koeler (7000ALCU) ook al problemen: fan was brak en bleek niet te vervangen.

En bij alle Zalman spullen: het is gewoon veel te duur. Spullen van Arctic Cooling kosten een fractie daarvan, zijn veel makkelijker te installeren en koelen minstens zo goed en minstens zo stil. Zalman is eigenlijk gewoon rotzooi, maar zolang iedereen elkaar elkaar blijft nablaten dat het zo geweldig is zonder ooit een ander merk uit te proberen blijf je natuurlijk mensen houden die denken dat het wel goed is.
[/offtopic]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:21

Cyphax

Moderator LNX
Google Earth schijnt veel te crashen met Ati drivers. Bij mij werkt ie overigens erg goed (opensource Ati driver), ik weet niet of dat nog zou kunnen komen omdat dat op een hele oude (Radeon 7000 mobile) is.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

W3ird_N3rd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 10:51:
[...]

Een Zalman fan.

Het is een ZM80C-HP. Dat ding is gewoon een regelrechte hel om te installeren. Enige reden om hem erop te zetten: ik had hem nog liggen.

Met een CPU koeler (7000ALCU) ook al problemen: fan was brak en bleek niet te vervangen.

En bij alle Zalman spullen: het is gewoon veel te duur. Spullen van Arctic Cooling kosten een fractie daarvan, zijn veel makkelijker te installeren en koelen minstens zo goed en minstens zo stil. Zalman is eigenlijk gewoon rotzooi, maar zolang iedereen elkaar elkaar blijft nablaten dat het zo geweldig is zonder ooit een ander merk uit te proberen blijf je natuurlijk mensen houden die denken dat het wel goed is.
[/offtopic]
offtopic:
Was jouw dat ook al opgevallen? :|
Vriend van mij moest en zou zijn pc stiller en beter gekoeld hebben, voor bijna 200 euro aan zalman spul gekocht. Hoop gekut met het passend krijgen en het te monteren. Resultaat was dat de videokaart te warm werd en de processor ook problemen hadden. De case fans sloegen daardoor telkens vol aan. :+ En ik was de gene die vol hield dat hij voor 50 euro case fans en processor koeler veel meer had en ik had het uiteraard mis omdat die merken budget merken waren dus niet goed, zalman was the best. Jahoor. :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 10:51:
[...]

Een Zalman fan.

[/offtopic]
offtopic:
helemaal met je eens hoor... heb dat spul wat jij noemt ook allemaal gehad en het is kwalitatief erg matig. Nadat ze bij een vraag over garantie helemaal niet reageerden heb ik ook besloten om het nooit meer te kopen. Arctic handelde wat betreft garantie heel wat beter.
Cyphax schreef op zondag 27 juli 2008 @ 11:29:
Google Earth schijnt veel te crashen met Ati drivers. Bij mij werkt ie overigens erg goed (opensource Ati driver), ik weet niet of dat nog zou kunnen komen omdat dat op een hele oude (Radeon 7000 mobile) is.
Op mijn nvidia 7600 (met proprietary drivers) crasht google earth ook heel vaak. Kan natuurlijk ook zijn dat die software wat brak is en dat dit niet aan de drivers ligt (zelfs onder windows is het een van de weinig programma's bij mij die wel eens crasht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Ubuntu is alweer van mijn systeem af. Het is lang geleden dat ik zo vaak freezes had tijdens "normaal" gebruik. Het freezde zelfs zo hard dat ik de resetbutton op de pc nodig had.

Een aantal dingen die ik altijd hoorde van linux zijn niet opgegaan:
Makkelijk? Ja, voor de huis- en tuindingen, zoals browsen, emailen, documentje tikken. Maar: Ik ben ongelooflijk lang bezig geweest om een (notabene linuxbased) Nas te betrekken in de musiclibrary, niet voor elkaar gekregen. Het lijkt alsof programma's bezig zijn (meldingen als: Updating library enzo) maar helemaal niets doen. Het ging in dit geval om een passwordloze sambashare.

Stabiel? Nee. Ongelooflijk vaak en veel freezes gehad, terwijl ik eigenlijk ongeveer niets deed. Dit kwam vooral voor nadat ik hardy heron helemaal had geupdate na install.

Synaptics is een handig installatiesysteem. Het viel me wel op dat een uninstall dingen achter laat op linux, want bij een reinstall waren settings zoals wachtwoorden en dergelijke gewoon bewaard gebleven. Hoezo "van systeem verwijderen?"

Troubleshooten is zoeken naar de juiste code/termen die getypt worden in terminal. Zolang ik nog niet in die terminologie zat onmogelijk te raden hoe en wat er getypt moest worden (als het maar begon met sudo). Gelukkig is de community wel uitgebreid aanwezig met allerlei oplossingen op internet, maar hierdoor is het lastig zoekresultaten filteren, omdat er zoveel vragen zovaak zijn gesteld.

Ik hou het nog een poos bij winxp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:21

Cyphax

Moderator LNX
Mar2zz schreef op maandag 28 juli 2008 @ 08:41:
Een aantal dingen die ik altijd hoorde van linux zijn niet opgegaan:
Makkelijk? Ja, voor de huis- en tuindingen, zoals browsen, emailen, documentje tikken.
De meeste mensen bedoelen dat ook, voornamelijk als men zegt "voor de gemiddelde thuisgebruiker is het goed genoeg". :)
Maar: Ik ben ongelooflijk lang bezig geweest om een (notabene linuxbased) Nas te betrekken in de musiclibrary, niet voor elkaar gekregen. Het lijkt alsof programma's bezig zijn (meldingen als: Updating library enzo) maar helemaal niets doen. Het ging in dit geval om een passwordloze sambashare.
Ik vind Samba ook maar klote om heel eerlijk te zijn. Ik ga nieteens meer beginnen met pielen aan de rechten tot het werkt (dat heb ik in 't verleden genoeg gedaan). Het gaat met nfs prima bij mij, daar hou ik het bij.
Stabiel? Nee. Ongelooflijk vaak en veel freezes gehad, terwijl ik eigenlijk ongeveer niets deed. Dit kwam vooral voor nadat ik hardy heron helemaal had geupdate na install.
Toch is hier echt meer aan de hand dan. In hoeverre heb je gekeken of bijv. alleen X vastloopt (ssh bijvoorbeeld eens naar je machine als ie bevriest) of de kernel? Heb je in de logfiles gekeken? Het kan ergens een nare bug zijn in bijv. die kernel, dan willen we dat graag weten natuurlijk. :)
Synaptics is een handig installatiesysteem. Het viel me wel op dat een uninstall dingen achter laat op linux, want bij een reinstall waren settings zoals wachtwoorden en dergelijke gewoon bewaard gebleven. Hoezo "van systeem verwijderen?"
Die instellingen en dergelijke staan alléén in je eigen home directory. Ik vind het persoonlijk super dat die niet verwijderd worden. Als je ze wel weg wilt hebben, hoef je alleen maar in je home dir te kijken, verder niet. Het is verder ook gewoonweg logischer. Als jij een programma uninstalled, moeten andere mensen dan ook maar hun instellingen kwijtraken? (andere users op je systeem dat is)
Dan zou het uninstallproces uit andere homedirectories zomaar dingen moeten gaan verwijderen... dat is ook niets.
Troubleshooten is zoeken naar de juiste code/termen die getypt worden in terminal. Zolang ik nog niet in die terminologie zat onmogelijk te raden hoe en wat er getypt moest worden (als het maar begon met sudo). Gelukkig is de community wel uitgebreid aanwezig met allerlei oplossingen op internet, maar hierdoor is het lastig zoekresultaten filteren, omdat er zoveel vragen zovaak zijn gesteld.
Troubleshooten kan inderdaad lastig zijn. Ik heb wel gemerkt dat zodra je er "Ubuntu" bij typt in google, je meer relevante resultaten krijgt. In veel gevallen houdt het op bij "ja bij mij ook" en is het gewoon een van de tekortkomingen, in andere gevallen krijg je een oplossing die je kan kopiëren en plakken. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 28-07-2008 09:28 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
1 probleem dat ik had met het bewaren van die usersettings was dat de mediaplayers gelijk weer gingen proberen om de library tevergeefs in te lezen. Ik had dus iets in de homedirectory kunnen deleten om dat te voorkomen.

Aangezien ik voor mijn doen ongelooflijk veel tijd moest steken in dat muziek in library krijgen, en dat uiteindelijk niet is gelukt en uiteindelijk dus flink gefrustreerd raakte. Toen ook nog al die freezes erbij was het voor mij echt gedaan. Ik heb er niet aan gedacht om te kijken of er logs werden aangemaakt ofzo, maar die frustratie was misschien alleen maar erger geworden als ik weer een uur had moeten googlen/proberen om een oplossing te vinden. Aan de andere kant, misschien was het binnen 5 minuten gefixed, maar dat zullen we dus nooit weten. Volgens mij bevroor alles, want de pc gaf geen beeperrors toen ik mijn toetsenbord liep te mishandelen wegens ergernis.

Ik heb een werkend en legaal OS (xp dus) die prima werkt, en helemaal naar mijn hand is gezet, dus daar blijf ik bij. Wel ben ik van plan om een volledige open sourcer/freeware-gebruiker te worden, maar dat zal ik dan worden bij de aanschaf van een volgende pc, omdat ik de xp-licentie niet mee mag nemen naar een nieuwe (eigenlijk roest die voorwaarde mijn aars, maar ik ben volledig freeware/opensourcer op het OS na, en ik ben op het punt aan het belanden dat ik dat jammer vind)

Ik neem aan dat het nog wel even duurt voordat ik een nieuwe pc ga gebruiken, omdat deze nog prima voldoet voor het lichte gebruik van mij. Aangezien Ubuntu zich richt op gebruikersvriendelijkheid zal tegen die tijd ook dingen als netwerklocaties en dergelijke wat makkelijker/bugvrijer zijn geregeld. Tijdens het computeren geen muziek kunnen spelen maakt het surfen/emailen en dergelijke een saaie, niet ontspannende bezigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mar2zz schreef op maandag 28 juli 2008 @ 10:23:
1 probleem dat ik had met het bewaren van die usersettings was dat de mediaplayers gelijk weer gingen proberen om de library tevergeefs in te lezen. Ik had dus iets in de homedirectory kunnen deleten om dat te voorkomen.
In Synaptic kan je "mark for complete removal" aanvinken, dit is hetzelfde als -purge achter apt-get. Hierdoor worden ook usersettings verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:45

MsG

Forumzwerver

Ik heb trouwens een andere login-theme gedownload, toch als ik ingelogd ben zie ik heel even dat afrikaans-bruine wat ik juist niet wilde. Ook heb ik de backgroundcolor van mn achtergrond al op zwart gezet, maar toch blijft het.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Frank-NL schreef op maandag 28 juli 2008 @ 11:58:
[...]

In Synaptic kan je "mark for complete removal" aanvinken, dit is hetzelfde als -purge achter apt-get. Hierdoor worden ook usersettings verwijderd.
dat deed ik dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
MsG schreef op maandag 28 juli 2008 @ 12:17:
Ik heb trouwens een andere login-theme gedownload, toch als ik ingelogd ben zie ik heel even dat afrikaans-bruine wat ik juist niet wilde. Ook heb ik de backgroundcolor van mn achtergrond al op zwart gezet, maar toch blijft het.
Dat is een bekende bug, zie ook deze thread op ubuntuforums. Maar deze bug zou in Hardy opgelost moeten zijn.. Draai je misschien een oudere versie? Zie anders dezelfde thread voor een workaround.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Nee ik draai Harrie. Blijkbaar nog niet opgelost.

Ik vind het wel kut hoe je programmaś bijna nooit kan installeren als je ze download, dan krijg je een zipje waar je dan vaak niet zoveel mee kan. Via de console kan het wel met apt-get maar dat wil ik niet altijd moeten doen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Nee, zo'n programma zal je dan zelf moeten compileren (hoewel dat ook niet zo moeilijk is). Maar een zoektocht naar een .deb van bv getdeb.net, of een custom repository voor Ubuntu wil vaak wel wat opleveren.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 21:46

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Palomar schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 13:48:
[...]

Je kunt dus ook lekker rap youtube-filmpjes bekijken enzo?
Ja hoor, gaat perfect...zou ook wel slecht zijn als het niet zou kunnen, of zijn er mensen met problemen? Bedacht me net wel dat ik heel soms wel geluidsproblemen heb, dan heb ik maar geluid in 1 programma en in de rest niet meer...maar inde praktijk bijna nooit last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het packaging probleem van de open source community is bekend, en er wordt aan gewerkt: http://www.linuxfoundation.org/en/Burgdorf_Packaging_API

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MsG schreef op maandag 28 juli 2008 @ 14:02:
Nee ik draai Harrie. Blijkbaar nog niet opgelost.
Harrie?!?
Ik vind het wel kut hoe je programmaś bijna nooit kan installeren als je ze download, dan krijg je een zipje waar je dan vaak niet zoveel mee kan.
Je hebt dan waarschijnlijk de source gedownload. Die moet je compileren.
Via de console kan het wel met apt-get maar dat wil ik niet altijd moeten doen.
Als het met apt kan, kan het ook met synaptic. Dat is een gui dus je hebt geen console nodig.
Maar apt-get is veel handiger dan een gui, imo. Niets zo snel als even "apt-g[tab] in[tab] app[tab]". De launcher van de Terminal heb ik uiteraard bovenin de "quick launch" staan.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

maar... waarom geen aptitude? :+

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Koetjeboe schreef op maandag 28 juli 2008 @ 14:31:
[...]

Ja hoor, gaat perfect...zou ook wel slecht zijn als het niet zou kunnen, of zijn er mensen met problemen? Bedacht me net wel dat ik heel soms wel geluidsproblemen heb, dan heb ik maar geluid in 1 programma en in de rest niet meer...maar inde praktijk bijna nooit last van.
Flash werkt dus wel out of the box onder Ubuntu 64 bit, zonder performanceverlies?

Ik raak echt soms zo confused van al die verschillende reacties. De een zegt wel, de ander niet, de ander half...

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 28-07-2008 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Room42 schreef op maandag 28 juli 2008 @ 15:00:
[...]

Harrie?!?

[...]

Je hebt dan waarschijnlijk de source gedownload. Die moet je compileren.

[...]

Als het met apt kan, kan het ook met synaptic. Dat is een gui dus je hebt geen console nodig.
Maar apt-get is veel handiger dan een gui, imo. Niets zo snel als even "apt-g[tab] in[tab] app[tab]". De launcher van de Terminal heb ik uiteraard bovenin de "quick launch" staan.
Maar bijv. Assault cube installeren ging zeer kut en werkt nog steeds niet.

Harrie == Hardie maar ik heb het niet zo op die lijpe ubuntu namen, daarom noem ik ze altijd net even anders dan bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Palomar schreef op maandag 28 juli 2008 @ 16:26:
[...]

Flash werkt dus wel out of the box onder Ubuntu 64 bit, zonder performanceverlies?

Ik raak echt soms zo confused van al die verschillende reacties. De een zegt wel, de ander niet, de ander half...
Tja, performanceverlies? Enige wat ik met flash doe is online video en websites bekijken en dat werkt prima...flash games weet ik niet... :) En out of the box? Jep, kreeg bij mijn eerste bezoek aan een flash site een mooie warning van firefox en een paar klikken verder was flash geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
MsG schreef op maandag 28 juli 2008 @ 16:33:
[...]

Maar bijv. Assault cube installeren ging zeer kut en werkt nog steeds niet.

Harrie == Hardie maar ik heb het niet zo op die lijpe ubuntu namen, daarom noem ik ze altijd net even anders dan bedoeld.
Hardie=Hardy, en anders; wat is er mis met Ubuntu 8.04? En wat betreft AssaultCube:

http://getdeb.net/release/2569

Makkelijker kan het haast niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Koetjeboe schreef op maandag 28 juli 2008 @ 16:37:
[...]

Tja, performanceverlies? Enige wat ik met flash doe is online video en websites bekijken en dat werkt prima...flash games weet ik niet... :) En out of the box? Jep, kreeg bij mijn eerste bezoek aan een flash site een mooie warning van firefox en een paar klikken verder was flash geinstalleerd.
ok, dat klinkt simpel :) Op het ubuntu-forum zie ik nl. deze thread: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=772490 en dat vind ik allemaal veel te ingewikkeld. Fijn om te horen dat dat dus allemaal niet nodig is om flash te kunnen bekijken op een 64bit ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 11:40
Mja, de performance is wel degelijk bagger met Flash in Linux. Adobe heeft er blijkbaar voor gekozen om non-accelerated X11 video ouput te doen (correct me if i'm wrong) i.p.v. het snelle Xv. Daardoor is het CPU gebruik veel hoger dan nodig en is fullscreen een grote haperende ellende. 1920x1200 hier gaat in elk geval met <10 fps (youtube). Echt schandalig dat Adobe met Flash 10 dit nog steeds niet heeft gefixt en nog steeds geen native 64 bit versie heeft.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
gertvdijk schreef op maandag 28 juli 2008 @ 22:46: Echt schandalig dat Adobe met Flash 10 dit nog steeds niet heeft gefixt en nog steeds geen native 64 bit versie heeft.
volgens koetjeboe wordt onder Ubuntu 64 bit Flash WEL gewoon automatisch geinstalleerd door firefox, dus er is kennelijk een 64bit versie. Jij zegt nu weer van niet. Of werkt de 32bit firefox/flash plugin wel onder 64bit linux???? Of gebruikt koetjeboe een of andere opensource-variant van Flash?

Het is mij eigenlijk nog steeds volstrekt onduidelijk of Adobe Flash gewoon werkt onder Ubuntu x64. En dan zonder rare wrappers of gepiel in de console. Koetjeboe beweert dat dit allemaal out of the box werkt, terwijl ik elders andere verhalen lees.

Nu wil ik voor eens en altijd duidelijkheid, ander moet ik het maar zelf gaan installeren om deze vraag beantwoord te krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Installeer het anders ff in een virtualbox of vimware machine, weet je het ook... zo gebeurd, met een uurtje is het gepiept.

Verder over flash: bij mij is de performance wisselend. Vaak werkt het in het begin best aardig, zolang ik het maar niet fullscreen doe. Vervolgens lijkt het steeds langzamer te gaan. Dit heb ik in zowel Firefox als Opera. De flash die ik heb geinstalleerd is geloof ik van de Adobe site, al weet ik dat niet meer zeker. Hoe check ik dit makkelijk trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Ubuntu 8.04 (maar ook al in 7.10) wordt Flash-support automatisch geïnstalleerd als een website om Flash vraagt (na authenticatie natuurlijk). Het wordt achter de schermen werkend gekregen via de nspluginwrapper waarmee je 32bits Netscape-plugins in 64bits Netscape-browsers kan laden. Daar merkt de gebruiker echter niets van.

De kwaliteit van Flash is wisselend, maar dat is bij 32bits ook zo. Fullscreen is inderdaad bagger, en bij mij wil de plugin af en toe niet laden. Soms sta ik naar een grijs vlak te kijken. Na een paar keer F5-en komt de plugin altijd wel in beeld.

Het is verder niet zo boeiend of er een 64bits versie komt. x86-64 CPU's kunnen allemaal gewoon 32bits code draaien. Daar is geen vuiltje aan de lucht. Het is meer een kwestie van professionaliteit dan praktisch nut.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2008 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
thnx, dat wilde ik weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik zie eigenlijk weinig ervaringen over raid in combinatie met dual boot.
Is dit omdat hier alleen die-hard linux gebruikers komen of omdat het gewoon niet echt handig is?
Op mijn PC draai ik namelijk Kubuntu en XP in dual boot. Binnenkort kan ik mijn nieuwe PC inrichten maar dan wil ik Kubuntu, XP en Vista naast elkaar zodat ik Vista kan proberen zonder over te stappen. :P
De Windows OS'en zijn puur voor games en dingen die écht niet kunnen in Kubuntu.
Dit wilde ik graag gaan combineren met raid 0, omdat de schijf toch al gauw de bottleneck van het systeem is.
In eerste instantie dacht ik aan Intel Matrix Raid, wat op mijn moederbord zit. Helaas leveren alle google hits van Ubuntu met IMR posts met gezeik op.
Dan kan ik wel kiezen om gewoon raid 0 te nemen maar ik denk dat het gezeik eerder komt door compatibiliteit met de ICH9R chipset dan met IMR op zich, dat zou namelijk hetzelfde moeten werken.

Dus mijn vraag is eigenlijk: "Zijn er mensen met ervaringen hierin? Of kan iemand er iets nuttigs over zeggen?".

Ik heb graag raid, maar het moet wel redelijk op te zetten zijn. Dus ook Kubuntu installeren op het raid volume. Ook hierover heb ik veel gelazer gelezen. Ik voel er niet echt veel voor om eerst fakeraid en dergelijke meuk op te moeten zetten voordat ik het OS überhaupt kan installeren.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Gonadan schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 09:55:
Ik zie eigenlijk weinig ervaringen over raid in combinatie met dual boot.
Het is geen probleem met hardware raid (wat de meeste mensen niet hebben).

Het is een boel gezeik met fakeraid (wat veel mensen wel hebben); fakeraid controllers zijn eigenlijk niet veel meer dan een gewone sata controller, en gebruiken een BIOS en drivers om de raid functionaliteit in te implementeren. De drivers zijn vaak closed source en niet standaard aanwezig (wat deel van de oorzaak van het gezeik is).

Linux software raid werkt prima en kan zonder problemen gebruikt worden op een schijf waar ook Windows op staat; LSR doet niks speciaals met de schijf, alleen met de inhoud van partities, dus Windows kan gewoon met die schijven omgaan (maar niet met de inhoud van de LSR partities).

Sommige versies van Windows ondersteunen ook iets van software raid (dynamic discs), maar voorzover ik weet doet dat wel wat speciaals met hele schijven waardoor GNU/Linux er problemen mee heeft.
In eerste instantie dacht ik aan Intel Matrix Raid, wat op mijn moederbord zit. Helaas leveren alle google hits van Ubuntu met IMR posts met gezeik op.
IMR is fakeraid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

deadinspace schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 10:51:
Het is geen probleem met hardware raid (wat de meeste mensen niet hebben).
Precies, en een controller van 200 euro vind ik nou ook weer niet zo'n succes. ;)
Het is een boel gezeik met fakeraid (wat veel mensen wel hebben); fakeraid controllers zijn eigenlijk niet veel meer dan een gewone sata controller, en gebruiken een BIOS en drivers om de raid functionaliteit in te implementeren. De drivers zijn vaak closed source en niet standaard aanwezig (wat deel van de oorzaak van het gezeik is).
Zoals de low-budget controllers en de onboard controllers.
Dat verhaal ken ik inderdaad. Er wordt niet écht een volume aan je OS gevoerd, dat snapt hij pas met de drivers.
Linux software raid werkt prima en kan zonder problemen gebruikt worden op een schijf waar ook Windows op staat; LSR doet niks speciaals met de schijf, alleen met de inhoud van partities, dus Windows kan gewoon met die schijven omgaan (maar niet met de inhoud van de LSR partities).

Sommige versies van Windows ondersteunen ook iets van software raid (dynamic discs), maar voorzover ik weet doet dat wel wat speciaals met hele schijven waardoor GNU/Linux er problemen mee heeft.
Begrijp ik je goed als ik hieruit concludeer dat je prima raid kunt gebruiken met Linux alleen, maar niet in combinatie met Windows? Vanwege het feit dat Windows dat zelf de zooi wil beheren?
Dat zou dan betekenen dat ik meerdere schijven zou moeten hebben ofzo.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een tripleboot XP, Vista, Linux met een nVidia chipset en het is toch best gepruts om Ubuntu goed geïnstalleerd te krijgen. De live installer kan met dmraid maar matig overweg en dat zal met IMR denk ik niet veel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 11:03:
Ik heb een tripleboot XP, Vista, Linux met een nVidia chipset en het is toch best gepruts om Ubuntu goed geïnstalleerd te krijgen. De live installer kan met dmraid maar matig overweg en dat zal met IMR denk ik niet veel anders zijn.
Welke controller heb jij daarvoor gebruikt?

Edit:
@deadinspace: Ik heb jouw post nog eens herlezen en ik begrijp er nu uit dat als je de firmware raid gebruikt van het moederbord het wél mogelijk is om dual boot te doen (fakeraid).
En dat als je OS based software raid gaat gebruiken het niet mogelijk is omdat Windows de hele schijf wil bewerken.
Zit dit meer in de richting? ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Gonadan op 29-07-2008 12:08 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 11:05:
[...]
Welke controller heb jij daarvoor gebruikt?
[...]
nvidia softraid (dus geen hardware controller)
Volgens mij is het geen probleem om meerdere os-en tegelijk te draaien aangezien het bios uiteindelijk de raid beheerd en het os slechts de drivers hiervoor nodig heeft en daarmee toegang biedt tot de bios-raid (denk ik?)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2008 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Palomar schreef op maandag 28 juli 2008 @ 23:01:
[...]

volgens koetjeboe wordt onder Ubuntu 64 bit Flash WEL gewoon automatisch geinstalleerd door firefox, dus er is kennelijk een 64bit versie. Jij zegt nu weer van niet. Of werkt de 32bit firefox/flash plugin wel onder 64bit linux???? Of gebruikt koetjeboe een of andere opensource-variant van Flash?

Het is mij eigenlijk nog steeds volstrekt onduidelijk of Adobe Flash gewoon werkt onder Ubuntu x64. En dan zonder rare wrappers of gepiel in de console. Koetjeboe beweert dat dit allemaal out of the box werkt, terwijl ik elders andere verhalen lees.

Nu wil ik voor eens en altijd duidelijkheid, ander moet ik het maar zelf gaan installeren om deze vraag beantwoord te krijgen :P
Net even getest en bij mij is fullscreen performance ook idd niet erg goed (wel ook 1920x1200 resolutie). Maar voor de rest goed genoeg voor dagelijks gebruik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 12:13:
nvidia softraid (dus geen hardware controller)
Volgens mij is het geen probleem om meerdere os-en tegelijk te draaien aangezien het bios uiteindelijk de raid beheerd en het os slechts de drivers hiervoor nodig heeft en daarmee toegang biedt tot de bios-raid (denk ik?)
Dat denk ik ook, maar voordat ik ga prutsen wil ik toch graag wat meer ervaringen horen. ;)

Ik neem aan dat bij jou het installeren van windows vrij gemakkelijk ging, en dat je daarna in je livecd fakeraid aan de praat moest zien te krijgen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 12:24:
[...]

Dat denk ik ook, maar voordat ik ga prutsen wil ik toch graag wat meer ervaringen horen. ;)

Ik neem aan dat bij jou het installeren van windows vrij gemakkelijk ging, en dat je daarna in je livecd fakeraid aan de praat moest zien te krijgen?
Met deze handleiding kan het installeren van Ubuntu met de live CD iig bijna niet mis gaan:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=630644

Wat betreft een triple boot kun je met Google veel vinden:
http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

Let ook even op de instellingen van je BIOS want windows gooit de bootloader op de eerste de beste schijf die hij tegen komt. Bij mij stond mijn dataschijf vóór mijn OS-schijf, Vista heeft bij mij z'n bootloader op de dataschijf gezet i.p.v. op mijn OS-schijf waardoor er bij mij nu op elke schijf een bootloader staat. Zorg dus dat je schijf waarop je OS-en komen te staan als eerstgenoemde in je bios staat (gaat natuurlijk alleen op als je meerdere schijven in je PC hebt).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2008 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Op mijn vorige PC had ik een Highpoint Raid in m'n moederbord (fakeraid dus) en draaide ik dualboot met linux en windows zonder problemen op een raid 0. Moet toegeven dat in het begin de ondersteuning van die highpoint niet optimaal was, maar een jaartje later was het prima. Geen omkijken naar, en geen verschil met een normale HD-opstelling.

edit:
even wat extra info toegevoegd

[ Voor 19% gewijzigd door sub0kelvin op 29-07-2008 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 12:59:
Met deze handleiding kan het installeren van Ubuntu met de live CD iig bijna niet mis gaan:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=630644

Wat betreft een triple boot kun je met Google veel vinden:
http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

Let ook even op de instellingen van je BIOS want windows gooit de bootloader op de eerste de beste schijf die hij tegen komt. Bij mij stond mijn dataschijf vóór mijn OS-schijf, Vista heeft bij mij z'n bootloader op de dataschijf gezet i.p.v. op mijn OS-schijf waardoor er bij mij nu op elke schijf een bootloader staat. Zorg dus dat je schijf waarop je OS-en komen te staan als eerstgenoemde in je bios staat (gaat natuurlijk alleen op als je meerdere schijven in je PC hebt).
Natuurlijk zijn er meerdere schijven, anders is er geen raid. :P
Of bedoel je volumes? Sowieso maak ik een aparte bootpartitie waarop grub moet komen, die zal als eerste in de rij staan. De OS'en zullen dan allemaal hun eigen partitie krijgen.

Bedankt voor de links, ik zal eens kijken. Die Ubuntu tutorial had ik al gevonden, stond ook op de site zelf geloof ik.
Het zijn alleen erg veel stappen en mijn ervaring is dat er meestal wel iets mis gaat. Maargoed, het is het proberen waard.

Edit: triple boot is opzich niet zo spannend. Volgens mij is het een kwestie van XP, Vista, Ubuntu in deze volgorde installeren en het moet werken. Ubuntu zal er dan een grub neerzetten met alle opties.
Zodra je een Windows als laatste doet ben in inderdaad bang dat je problemen met bootloaders krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door Gonadan op 29-07-2008 13:40 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Mijn grootste ergernis aan Ubuntu is het (bekende ?) probleem dat je niet meerdere geluiden tegelijk kan afspelen. In sommige gevallen gaat het wel bijv. een flash filmpje met Firefox en Rhythmbox tegelijk, maar Rhythmbox samen met Americas Army bijvoorbeeld en ik heb geen geluid in een van de twee (welke ik het laatste opstart).

Ik heb ook al alle geluidsserver geprobeerd volgens mij: OSS, Alsa en PulseAudio. Hebben jullie ook last van dit probleem en zo ja, wat zijn de workarounds? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

monnick schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 14:51:

Ik heb ook al alle geluidsserver geprobeerd volgens mij: OSS, Alsa en PulseAudio. Hebben jullie ook last van dit probleem en zo ja, wat zijn de workarounds? :)
Ik heb ook last van dit probleem maar heb helaas nog geen workaround :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

ALSA redirecten naar PulseAudio is een oplossing. Ubuntu heeft zelf een oude wiki-pagina (nog steeds relevant) waarop staat hoe je alles in moet stellen (zoekmachines zijn je vriend). Als je wat oudere posts van mij doorleest (of terugbladert in dit topic) kom je het vast wel tegen. Ik heb het er vaak genoeg over gehad iig. :+ Je kunt ook configuratie-files van andere distro's zoals Fedora en OpenSUSE doorlezen of bijvoorbeeld even kijken op de ArchLinux wiki.
  1. Het is onzin dat ze dit niet bij de release zo ingesteld hebben.
  2. Het is onzin dat Canonical inmiddels niet met een update de benodigde config-files + package heeft doorgestampt (wat ook gebeurt bij een upgrade).
  3. Jullie zoekmachines zijn stuk.
  4. Het bloed loopt bijna uit m'n ogen van de hitte hier. :')

[ Voor 4% gewijzigd door Jungian op 29-07-2008 15:23 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 13:35:
[...]
Natuurlijk zijn er meerdere schijven, anders is er geen raid. :P
Of bedoel je volumes?
[...]
Volumes ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Jungian schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 15:17:
ALSA redirecten naar PulseAudio is een oplossing. Ubuntu heeft zelf een oude wiki-pagina (nog steeds relevant) waarop staat hoe je alles in moet stellen (zoekmachines zijn je vriend). Als je wat oudere posts van mij doorleest (of terugbladert in dit topic) kom je het vast wel tegen. Ik heb het er vaak genoeg over gehad iig. :+ Je kunt ook configuratie-files van andere distro's zoals Fedora en OpenSUSE doorlezen of bijvoorbeeld even kijken op de ArchLinux wiki.
  1. Het is onzin dat ze dit niet bij de release zo ingesteld hebben.
  2. Het is onzin dat Canonical inmiddels niet met een update de benodigde config-files + package heeft doorgestampt (wat ook gebeurt bij een upgrade).
  3. Jullie zoekmachines zijn stuk.
  4. Het bloed loopt bijna uit m'n ogen van de hitte hier. :')
Die guide heb ik stap-voor-stap doorlopen maar werkt niet.

Maar er is hoop, want ik heb momenteel iets gevonden dat werkt. Allereerst dien je even sudo aptitude install alsa-oss te runnen en daarna kan je programma's met geluid starten door aoss *insertprogrammanaam* uit te voeren. Ik heb het getest met Rhythmbox en America's Army (AA startte ik d.m.v. aoss armyops) en het werkt prima! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Wat is nu eig. het practisch nut van pulse?? Meerdere geluiden tegelijk afspelen? Wie wil dat nou?
( Ik zal wat missen hoor ;) )

Als ik mixxx gebruik, doe ik dat gewoon via alsa en kan dan gewoon afspelen via mijn m-audio en c-media chippie tegelijk, de een naar de speakers en de ander uiteraard naar mijn koptelefoon, gaat prima.
Onder vista, via directsound is dat overigens een ramp, dus heil linux maar weer eens.
Sluit ik mijn hercules aan, dan wordt het jack maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Nou ja, ik zie het nut van pulse niet zo, iemand die het mij eens kan uitleggen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het belangrijkste van PA vind ik idd het meerdere sound sources tegelijk afspelen. Ik heb vaak muziek op en browse tegelijkertijd, en heb ook een windowed game openstaan. Met ALSA of OSS kan slechts 1 van die 3 geluid maken. Het is ook ontzettend vervelend als je even een programmaatje start dat geluid moet maken, en je krijgt een dikke error omdat hij geen toegang heeft tot de sound server. Met Pulse is dat allemaal verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

neeroeter schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 00:37:
Wat is nu eig. het practisch nut van pulse?
Ik heb PA nooit gebruikt, maar voorzover ik weet:
  • Makkelijk geluid van verschillende apps naar verschillende (of meerdere) geluidskaarten kunnen routen
  • Geluid over het netwerk kunnen routen
  • Per-applicatie volume controls
  • Geluid post-processing kunnen doen in PA
Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 00:53:
Met ALSA of OSS kan slechts 1 van die 3 geluid maken.
Dat klopt niet nelemaal. Met OSS kun je ook meerdere geluiden tegelijk afspelen, mits je geluidskaart meerdere hardware channels heeft en de driver dat ondersteunt (SBLive! *O*). Met ALSA kan het ook zonder hardware/driver support, via de dmix plugin.
Het is ook ontzettend vervelend als je even een programmaatje start dat geluid moet maken, en je krijgt een dikke error omdat hij geen toegang heeft tot de sound server.
Als je plain OSS of ALSA gebruikt heb je geen sound server, apps gaan dan rechtstreeks naar het sound device (/dev/pcm voor OSS, /dev/snd/pcmnogwat voor ALSA).

Overigens is PA allesbehalve de eerste sound server, ik herinner me zo: esd, arts, jack... Maar PA lijkt vrij degelijk te zijn, en vooral: hip, dus mensen gebruiken het :P

[ Voor 67% gewijzigd door deadinspace op 01-08-2008 20:21 . Reden: Groot deel van de post verwijderd ivm afsplitsing thread ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, die PA volume conrol is ook wel handig. Je kan programma's zachter zetten die geen eigen volume control hebben. Bijvoorbeeld Firefox. Als programma's zelf support hebben voor PA zie je overigens de volume slider in het programma zelf ook verschuiven als je het volume via de PA volume control regelt. Je hebt dus centraal beheer van geluid, maar elk programma kan het ook apart regelen.

Daarnaast zou je bijvoorbeeld automatisch het geluid van bepaalde programma's zachter zetten bij bepaalde events. Bijvoorbeeld de muziek zachter zetten als de telefoon gaat (oid). Dat kan alleen met een architectuur zoals PulseAudio.
deadinspace schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 01:40:
[...]

Dat klopt niet nelemaal. Met OSS kun je ook meerdere geluiden tegelijk afspelen, mits je geluidskaart meerdere hardware channels heeft en de driver dat ondersteunt (SBLive! *O*). Met ALSA kan het ook zonder hardware/driver support, via de dmix plugin.
Nou, PA is de eerste die er op mijn systeem voor zorgt dat alle programma's tegelijk geluid kunnen hebben.
[...]

Als je plain OSS of ALSA gebruikt heb je geen sound server, apps gaan dan rechtstreeks naar het sound device (/dev/pcm voor OSS, /dev/snd/pcmnogwat voor ALSA).

Overigens is PA allesbehalve de eerste sound server, ik herinner me zo: esd, arts, jack... Maar PA lijkt vrij degelijk te zijn, en vooral: hip, dus mensen gebruiken het :P
Hehe, ik herinner me nog dat je ESD moest killen om geluid te krijgen in Quake 3. Niet bepaald een robuuste sound server dus. :P

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2008 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 21:39
voor degene met de langzame harddrives .. pas eens je /etc/fstab aan voor een langzame drive, en zet bij de options van desbetreffende partitie eens 'noatime,nodiratime' zonder de quotes neer:

code:
1
/dev/sda1       /               ext3    defaults,errors=remount-ro,noatime,nodiratime 0       1

Hiermee geef je aan, dat linux niet meer moet bijhouden wanneer de laatste accesstime is, per write access. Wel nog even remounten of als dat niet kan, rebooten.

verder kun je eens kijken of er in je bios, danwel in je grub bootloader config, aangegeven staat of je 'noapic' hebt aangegeven. Dit is een fallback methode voor oudere pctjes, wat een beperktere set van IRQs gebruikt, die gedeeld moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Okay, ik zie het nut van pulse nu wel, bedankt...ik heb het er toch wel af gegooid, alsa voldoet hier, en verders gebruik ik jack ivm de low latency...
Ik vind pulse zowiezo nog iets te veel beta voor een lts uitgave, en ik ga vooral voor een stabiel systeem..( had ik misschien wel beter bij gutsy kunnen blijven, maar da's weer een ander verhaal ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Na ubuntu deinstall heb ik ook nog Opensuse en Fedora (allebei laatste versies) geprobeerd. Die eerste is minder gepolijst en minder dingen deden het goed out of the box. Fedora leek prima te werken, maar daar kreeg ik mijn netwerklocaties niet zomaar aan de praat, ook was de netwerkkaart niet out of the box goed ingesteld. Vanavond nog even Mandrake 2008 One (of mandriva?) proberen. Ervaring tot nu toe is dus wel dat ubuntu het meeste out of the box aan boord heeft.

Waarom kan ik geen grote topics van de andere distro's vinden? Is Ubuntu dan de populairste of gewoon de beste ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-09 07:36

Crakie

I want my board back, Lance

Ja, Ubuntu is de beste ;)

Er is in ieder geval een Gentoo topic, misschien nog meer. Mijn inschatting is dat voor andere distro's de animo zodanig minder is, dat een apart groot topic er geen recht aan doet. Maar wie weet staan er nu meteen wat boze fans op en doen daar wat aan ;)

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Nou no offense natuurlijk, maar als ik dat Gentoo topic doorlees dan is dat echt veel te veel werk die distro. alles zelf compilen enzo, zelfs de desktops... Ik vind het al onoverkomelijk als ik mijn muziek niet in een library kan inlezen zonder al te veel gekloot.

Wat ik gister wel merkte, ik bootte een livecd Ubuntu op iemands laptop waar Vista niet meer wou starten, en die vond het prachtig! Eyecandy hoor die default background en menu's. Jammer dat de livecd de extra eyecandy van wobbly vensters niet wilde aanzetten anders was het nog more impressive geweest. Ubuntu heeft dus wel de X-factor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Laatst online: 14-09 07:36

Crakie

I want my board back, Lance

Gentoo heeft inderdaad een hele andere benadering dan Ubuntu. Echt een uitkomst voor de poweruser of de idealist, maar voor de gemiddelde gebruiker een crime. En de Gentoo wiki's zijn altijd een waardevolle bron van informatie, ook voor andere distro's.

Overigens valt dat zelf compilen wel mee hoor. Daar heeft Gentoo een voorbeeldig package management voor ontworpen.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Mar2zz schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 09:42:
Na ubuntu deinstall heb ik ook nog Opensuse en Fedora (allebei laatste versies) geprobeerd. Die eerste is minder gepolijst en minder dingen deden het goed out of the box. Fedora leek prima te werken, maar daar kreeg ik mijn netwerklocaties niet zomaar aan de praat, ook was de netwerkkaart niet out of the box goed ingesteld. Vanavond nog even Mandrake 2008 One (of mandriva?) proberen. Ervaring tot nu toe is dus wel dat ubuntu het meeste out of the box aan boord heeft.

Waarom kan ik geen grote topics van de andere distro's vinden? Is Ubuntu dan de populairste of gewoon de beste ofzo?
Of iets "out of the box" werkt zal toch vooral ook afhangen van je hardware. Als ik XP op mijn huidige pc installeer werkt hij waarschijnlijk ook niet "out of the box", ik zal altijd drivers en software moeten installeren. Waar het om gaat is of je het makkelijk in kan stellen: als ik nou geen wireless heb, kan ik die WPA zooi dan handig in een grafische tool instellen of moet ik in de commandline gaan zitten klooien? Als ik mijn resolutie aan wil passen, kan dat dan net zo makkelijk als in XP of moet ik dan handmatig mijn xserver-xorg configureren?

Als het gaat om gebruiksgemak vind ik persoonlijk Ubuntu erg ver daarin, waarschijnlijk ook omdat het de populairste distro is. Opensuse vind ik echter ook behoorlijk makkelijk werken. Wat werkte er dan allemaal niet "out of the box"?

Bij Mandriva moet je er rekening mee houden dat grote delen van de packages enzo allemaal betaald zijn. Opensuse, Ubuntu, Fedora, Debian etc. zijn allemaal gratisj.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ik las dat van mandriva al op wikipedia, dus ik ga daar ook vanaf zien. Ubuntu komt op een andere pc (een wat ouwere), en dan blijf ik mijn windows pc houden. Dit vanwege onmisbare foobar2000. Ik heb een grote muzieklibrary en ik wil daar gewoon razendsnel in kunnen zoeken/editten etc. en dat lukt &*(^ maar niet onder linux... Ik heb dus nog helemaal niet de performance kunnen testen van de verschillende players.

Opensuse had problemen met mijn beeldschermadapter. Een enorm vervormd beeld had ik in eerste instantie, en veel resoluties kon ik alleen met hele lage refreshrates selecteren, maar nadat ik iets opgehaald had met packagemanager (een of ander programma geupdate dat in opensuse dat regelt, naam vergeten) werkte dat wel weer. Netwerklocaties kreeg ik ook niet aan de praat, maw, hij kon mijn sambashares op de nas niet vinden. Omdat het er ook niet zo mooi uitziet besloten het niet door te zetten (kon wel gnome natuurlijk erbij zetten, maar dan kan ik net zo goed ubuntu weer pakken).

Overigens, als je een winxp sp2 cd installeert dan is de kans groot dat je geen extra drivers hoeft te installeren om alles aan de praat te krijgen. Winxp sp1 is een distro uit 2001?, dus alle hardware erna kan betekenen dat het niet werkt, maar als je een geupdate cd hebt wordt die kans alweer groter, betekent niet dat alles goed werkt, maar het is werkbaar. Iets simpels als een standaard netwerkkaartje out of the box aan de praat krijgen vind ik toch wel een must...

In fedora moest ik alleen de manier waarop de netwerkkaartdriver werd gesimuleerd (ofzo, ik zit nog steeds niet in die linuxlingo) veranderen, voordat ik een verbinding kreeg met internet. Was flink pielen, omdat ik natuurlijk geen forum kon bezoeken, maar het stond wel heel logisch in het configuratiescherm > netwerk (en de helpbutton in elk scherm is ook erg goed. (prachtig dat het daar zo heet, heel makkelijk voor een overstapper zoals ik!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 11:40
Vicarious schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 14:17:
Waar het om gaat is of je het makkelijk in kan stellen: als ik nou geen wireless heb, kan ik die WPA zooi dan handig in een grafische tool instellen of moet ik in de commandline gaan zitten klooien?
In theorie moet dat gewoon in je netwerkinstellingen kunnen. Bij mij werkt dat ook, maar worden de instellingen niet opgeslagen om een reboot te overleven. Moet nog even kijken of ik dat kan fixen.
Als ik mijn resolutie aan wil passen, kan dat dan net zo makkelijk als in XP of moet ik dan handmatig mijn xserver-xorg configureren?
Je resolutie hoor je niet aan te passen als je een LCD/TFT beeldscherm hebt. Die moet gewoon op de native resolutie draaien. Als dingen je 'te klein' zijn dan stel je een hogere dpi waarde in bij de weergaveinstellingen.
Bij Mandriva moet je er rekening mee houden dat grote delen van de packages enzo allemaal betaald zijn. Opensuse, Ubuntu, Fedora, Debian etc. zijn allemaal gratisj.
Debian is meer dan gratis -> heel strict in vrije software. Zelfs het Firefox logo en naam zit er niet in (Iceweasel).
In Ubuntu komen ook betaalde pakketten, via de repositories van Canonical. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen alleen volledig 'free' pakketten te installeren. De keuze is aan jou. :)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 01:49:
Hehe, ik herinner me nog dat je ESD moest killen om geluid te krijgen in Quake 3. Niet bepaald een robuuste sound server dus. :P
Met ESD kun je vziw Quake3 draaien met esddsp om het geluid via ESD te sturen. Je zult ook zoiets moeten doen met PA neem ik aan, dus wat is dan het verschil?
DrClaw schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 02:11:
voor degene met de langzame harddrives .. pas eens je /etc/fstab aan voor een langzame drive, en zet bij de options van desbetreffende partitie eens 'noatime,nodiratime' zonder de quotes neer:
Een paar dingen:
  • atime heeft vziw vooral effect als je veel files benadert. Voor één grote file zou die overhead verwaarloosbaar moeten zijn.
  • nodiratime is niet nodig als je noatime gebruikt
  • sommige programma's zijn afhankelijk van correct atime gedrag (maar dat zijn er niet veel)
Verder altijd een interessante performance tweak. Relatime is ook nog een interessante optie.
Mar2zz schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 09:42:
Ik denk dat Ubuntu met gemak de populairste distributie is onder nieuwkomers op het moment, en mogelijk voor alle GNU/Linux desktop gebruik. Of het de beste is is een persoonlijke conclusie ;)

Ik denk dat een groot topic voor Ubuntu vooral meer bestaansrecht heeft dan voor andere distributies omdat vrij veel mensen Ubuntu eens even uitproberen. Dat genereert meer babbels, wat mensen kwijt kunnen in zo'n topic.

[ Voor 9% gewijzigd door deadinspace op 01-08-2008 20:24 . Reden: Deel van de post verwijderd ivm afsplitsing thread ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
deadinspace schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 01:40:
Hmm, ik vraag me af of dit niet beter in een apart topic zou kunnen...
idd.. heb even een verzoekje gedaan om deze posts af te splitsen naar een apart topic.

Kom er dan op terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

gertvdijk schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 19:40:
[...]

In theorie moet dat gewoon in je netwerkinstellingen kunnen. Bij mij werkt dat ook, maar worden de instellingen niet opgeslagen om een reboot te overleven. Moet nog even kijken of ik dat kan fixen.

[...]

Je resolutie hoor je niet aan te passen als je een LCD/TFT beeldscherm hebt. Die moet gewoon op de native resolutie draaien. Als dingen je 'te klein' zijn dan stel je een hogere dpi waarde in bij de weergaveinstellingen.

[...]

Debian is meer dan gratis -> heel strict in vrije software. Zelfs het Firefox logo en naam zit er niet in (Iceweasel).
In Ubuntu komen ook betaalde pakketten, via de repositories van Canonical. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen alleen volledig 'free' pakketten te installeren. De keuze is aan jou. :)
haha volgens mij begrijp je mijn post een beetje verkeerd. Ik draai zelf al een tijdje Ubuntu en heb Opensuse en Debian ook geprobeerd, en ik kan me ondertussen aardig redden hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:08

Steef

GoT's Most Eaten

Smooth schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 22:01:
Ik las vandaag een artikel over "hard drive wear and tear" onder Ubuntu. Heeft iets te maken met HD power management en dan hoofdzakelijk op laptops, hier het artikel: Explanation of Ubuntu Hard Drive Wear and Tear. Uit de comments van Digg:
[...]

Ik was van plan om de nieuwe versie van Ubuntu te testen, maar dit bericht doet me een beetje terugdeinzen. Ook al heb ik een desktop pc... De oplossing uitvoeren - hdparm -B 255 /dev/sda - zal geen probleem zijn alleen neem ik liever geen risico. Just FYI - geen FUD of bangmakerij intended...

edit:
Volgens comment Digg - wat weinig waarde heeft, I know - zou S.M.A.R.T. uitschakelen in het BIOS ook een oplossing kunnen zijn
*topic archeology*

Dit probleem leeft nog steeds en een definitieve fix is nog niet bekend!

Gezien de impact is het misschien een idee dit toe te voegen aan de startpost / de boel wat te updaten ?

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Als ik in synaptics dingen markeer voor volledige verwijdering dan laat ie gewoon alle usersettings staan. irritant is dan, dat zou toch niet moeten horen? hoe kan dat?

Eindelijk Amarok aan de praat, hele library zit erin ^^! Wat het probleem nou was met de vorige ubuntu? Zou het aan die closed source atidriver kunnen liggen? die had ik nu niet geinstalled.

Om die library te gebruiken heb ik de netwerkmap symbolic gelinked (met smbfs) aan de map /media/music.
maar na een restart is die koppeling weg. dit geld ook voor de "gewone" koppelingen die ik heb op het bureaublad van andere mappen op mijn nas. die zijn weg na een herstart. (die heb ik gewoon met rechtermuis gekoppeld). Ik weet niet hoe dit in het engels heet, dus ik weet niet hoe en waarop ik moet zoeken, maar in het nederlands vind ik geen antwoord. Hoe maak ik beide koppelingen permanent (herstart/reset-overlevend)?

[ Voor 78% gewijzigd door Mar2zz op 31-07-2008 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deadinspace schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 20:35:
[...]

Met ESD kun je vziw Quake3 draaien met esddsp om het geluid via ESD te sturen. Je zult ook zoiets moeten doen met PA neem ik aan, dus wat is dan het verschil?
Nope, met PA werken die wrappers voor andere sound servers automatisch. Misschien een wat cosmetische veranderig ten opzichte van andere sound servers, maar wel belangrijk voor Ubuntu, waar dingen "gewoon" moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Mar2zz schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 23:16:
Als ik in synaptics dingen markeer voor volledige verwijdering dan laat ie gewoon alle usersettings staan. irritant is dan, dat zou toch niet moeten horen? hoe kan dat?

Eindelijk Amarok aan de praat, hele library zit erin ^^! Wat het probleem nou was met de vorige ubuntu? Zou het aan die closed source atidriver kunnen liggen? die had ik nu niet geinstalled.

Om die library te gebruiken heb ik de netwerkmap symbolic gelinked (met smbfs) aan de map /media/music.
maar na een restart is die koppeling weg. dit geld ook voor de "gewone" koppelingen die ik heb op het bureaublad van andere mappen op mijn nas. die zijn weg na een herstart. (die heb ik gewoon met rechtermuis gekoppeld). Ik weet niet hoe dit in het engels heet, dus ik weet niet hoe en waarop ik moet zoeken, maar in het nederlands vind ik geen antwoord. Hoe maak ik beide koppelingen permanent (herstart/reset-overlevend)?
Wat jij bedoelt is mounten. http://blog.csmonkey.com/...-ntfsfat23-in-ubuntu.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Thx, dat heeft geholpen. met mounten en automatic ben ik eruit gekomen. heb eerst gemount, toen de paden uit mtab gecopyd en daarna gepaste in fstab. Nu werkt het, amarok @ herstart heeft de library nog gewoon werkend :DDD

Mooie player hoor, hij is niet helemaal tof bezig met sommige unicode-tags, maar die artistfetching en dergelijke van wikipedia is prachtig. ook de playing statistics worden op een mooie manier bijgehouden.

Moet wel zeggen dat ik Ubuntu nog niet logisch genoeg vindt als je iets meer wilt doen dan basic usage. Dat er bij sommige dingen echt gewoon textbestanden geedit moeten worden vind ik geen ramp, maar is natuurlijk niet echt gebruikersvriendelijk.

Ik bedoel, voor het aanpassen van Grub bootloader en fstab moest ik al uitzoeken hoe ik die als root kon openen. Ikheb nu een soort van snelkoppeling gemaakt op de taakbalk waarop ik bestanden kan droppen die dan auto als root worden geopend. Daar moest deze command in
code:
1
gksudo "gnome-open %u"
, maar daar was ik toch echt nooit opgekomen. Ik vind het ook knap dat mensen dat kunnen verzinnen.... Maar goed, dat is dus een paar stappen extra waarvoor een linuxleek dus eerst veel moet googlen met voor hem onbekende termen.

Hoe lastig moet het zijn om zulke dingen (zoals bootvolgorde of automount) in een normaal grafisch schilletje te krijgen? Automatisch inloggen zit ook in zo een mooi grafisch scherm daar zouden dit soort dingen ook bij moeten staan in het kader van userfriendlyness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Maar die zijn er ook, het vergt alleen wat snuffelen in Synaptic. Als ik iets wil doen, dan kijk ik eerst altijd of er een GUI voor is, en erg vaak is dit het geval.

Voor fstab-editen kun bijvoorbeeld je pysdm (Storage Device Manager) gebruiken. Er is nog wel een, maar daar kan ik even niet de naam van herinneren.
Voor bootvolgorde gebruik je bijvoorbeeld qgrubeditor of kgrubeditor of startupmanager.

Daar wil ik nog aan toevoegen dat je op die manier slechts hoeft uit te vinden wat het probleem en de terminologie is, het daadwerkelijk oplossen van het probleem wordt daardoor makkelijker. En de terminologie zul je altijd moeten leren, of je nu voor het eerst begint met Windows, Mac of Linux.

[ Voor 26% gewijzigd door sub0kelvin op 31-07-2008 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mar2zz schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 10:41:
Ik bedoel, voor het aanpassen van Grub bootloader en fstab moest ik al uitzoeken hoe ik die als root kon openen. Ikheb nu een soort van snelkoppeling gemaakt op de taakbalk waarop ik bestanden kan droppen die dan auto als root worden geopend. Daar moest deze command in
code:
1
gksudo "gnome-open %u"
, maar daar was ik toch echt nooit opgekomen. Ik vind het ook knap dat mensen dat kunnen verzinnen.... Maar goed, dat is dus een paar stappen extra waarvoor een linuxleek dus eerst veel moet googlen met voor hem onbekende termen.
Tja, je kan natuurlijk als Linux-adept meteen de terminal in duiken, maar je kan ook even kijken of er inderdaad een tooltje voor is. Om dingen als admin te openen: nautilus-gksu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
textbestandjes open ik altijd gewoon met "sudo gedit filename".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Er zijn dus wel gui's voor? Ik vind dat soort dingen in Systeembeheer thuishoren. Dat is waar ik het verwacht. Ik blijf wel ff poosje editen, dat lijkt me leerzamer dan alles via gui te doen.

Heb nu ook global shortcuts in Amarok met mijn multimediatoetsen! (was ook weer ff zoeken zeg, moest apart gnome-2-kde-scriptje hebben). Suggested songs is een mooie feature! Een soort stumble-upon van mijn eigen library. Qua afspelen en info mooie speler, maar ik mis foobar2000 om al mijn songs te taggen/renamen/removen/recoden. Wat is een goeie organizer die dit soort dingen kan? (alles in 1 app voor linux ofzo)

Hehe, het begint echt mijn eigen ding te worden deze install. Als ik een herinstall van winxp doe dan heb ik from scratch een uurtje nodig om al mijn apps en dergelijke te installen en in te stellen. Hoop dat gauw ook met Ubuntu te bereiken. Als ik alles voor elkaar heb gooi ik het eraf en doe ik nog een keer een fresh install. Heb al flink wat bookmarks voor de noodzakelijke tips enzo, ff klokken hoe snel ik alles up en running krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Palomar schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 12:24:
vi!!! *O*

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
Hey tweakers,

Hier spreekt een groene ubuntu gebruiker.

IK wil de ATI Catalyst 8.7 drivers instaleren maar krijg elke keer deze error:

Kan het bestand ‘/home/steffan/Bureaublad…taller-8-7-x86.x86_64.run’ niet openen.

Hoe kan ik de 8.7 drivers instaleren?

[ Voor 24% gewijzigd door Mastasidaz op 31-07-2008 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Mar2zz schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 23:16:
Dat is normaal, het verwijderen (of installeren, voor wat dat betreft) van een package doet nooit iets in de homedirs van gebruikers.

Of dat wenselijk is, is een andere vraag. Ik denk dat een hoop gebruikers het niet fijn zouden vinden als settings uit hun homedirs zouden verdwijnen als een beheerder een applicatie purged. Op een systeem met maar één gebruiker die ook nog beheerder is speelt dit natuurlijk minder, maar zelfs dan... Wat nou als je firefox purged? Moet hij dan je preferences weggooien? Misschien. Cache? Ok. Bookmarks? Hmm...

Gelukkig zijn de meeste preferences vrij makkelijk zelf weg te gooien, meestal is het .<applicatienaam> in je homedir (en .gnome2/<applicatienaam> voor veel Gnome programma's). Het wordt soms wel wat irritant als apps meuk laten slingeren in gconf :P
Ik heb trouwens (op mijn werk) voor de gein in Rhythmbox eens smb://eenofandereserver/eenofandereshare ingevuld als music library, en dat werkte gewoon. Het leek alleen niet erg snel te zijn, maar ik weet eigenlijk niet precies hoeveel files er in die share stonden.
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 02:13:
Nope, met PA werken die wrappers voor andere sound servers automatisch.
Ah, ok, ik wist niet dat dat out of the box werkte. Da's misschien Ubuntu-specifiek trouwens, want er is wel een padsp.

OSS is nogmaals geen sound server trouwens :P
Palomar schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 12:24:
Ik altijd met "su" en dan "vim filename" :P
(dat zou "sudo su" worden op Ubuntu, of gewoon meteen "sudo vim filename")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
aargh ik kan nergens meer bij! had hellanzb geinstalled met zussaweb (wat een bult dependencies zeg..) en dat beviel niet, dus ik wou sabnzbd gaan gebruiken. ik heb toen alle mappen van hellanzb weggooid en sabnzbd gedowned. nu na een herstart heb ik geen taakbalken meer in het mainwindow, dus ik kan nergens meer bij. kan geen terminal, niets openen. mozilla lukt nog via map openen en dan in verkenner naar online hulp, maar thats it! hoe restore ik de ubuntu van een uur terug?

google op dit probleem is terminalstuff of alt+f2, maar terminal kom ik niet in en alt+f2 doet niets bij mij... :(

recoverymode heeft geholpen. repair broken packages en try to fix x-server. heb de balken terug, ben nu wel de prullebak kwijt...

prullebak ook weer terug...

nu nog uitzoeken waarom sabnzbd na het afronden van een download volledig verdwijnt en niks uitpakt...

[ Voor 17% gewijzigd door Mar2zz op 01-08-2008 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Je kunt ook naar je console gaan met ctrl-alt-f1 t/m f6. Vanuit daar kun je dan herstel dingen doen. Er zijn geen "herstelpunten", vziw, dus je zult handmatig dingen moeten doen.
Heb je hellanbz verwijderd dmv synaptic, of gewoon wat mappen verwijderd?

edit:
Om een of andere reden heb ik er overheen gelezen dat je het probleem al hebt opgelost. Feli!

[ Voor 18% gewijzigd door sub0kelvin op 01-08-2008 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

deadinspace schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 22:01:
(dat zou "sudo su" worden op Ubuntu, of gewoon meteen "sudo vim filename")
sudo -s :?
Mastasidaz schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 21:07:
Hey tweakers,

Hier spreekt een groene ubuntu gebruiker.

IK wil de ATI Catalyst 8.7 drivers instaleren maar krijg elke keer deze error:

Kan het bestand ‘/home/steffan/Bureaublad…taller-8-7-x86.x86_64.run’ niet openen.

Hoe kan ik de 8.7 drivers instaleren?
Is het bestand uitvoerbaar?
Je kan dat doen bij de eigenschappen. Dan kan je hem starten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik heb sudo gedit meestal standaard gekopieerd, ctrl v en een programma naam inkloppen en klaar, werkt stukken sneller als menuutjes openen en dan het programma zelf pas. :Y)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Is er een manier om ubuntu in fresh state te brengen zonder een volledige reinstall? ik heb nu zoveel zitten kloten dat ik her en der steeds foutmeldingen krijg bij het openen van dingen. Ook veel meuk buiten synaptics om geinstalled enzo. Ik wil ff opnieuw beginnen, dan doe ik alleen alle stappen die ik nodig heb om Ubuntu zo in te stellen/uit te breiden als ik wil, en daarna maak ik er een backup-image van, kan die mooi bij die van xp staan in geval van nood/crash etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Joopieboy schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 09:36:
Ik heb sudo gedit meestal standaard gekopieerd, ctrl v en een programma naam inkloppen en klaar, werkt stukken sneller als menuutjes openen en dan het programma zelf pas. :Y)
Ik heb standaard Yakuake geïnstalleerd.
Daarin meestal een shell met sudo -s, dan zie ik geen snellere optie hoor. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Mar2zz schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 23:20:
ik heb toen alle mappen van hellanzb weggooid en sabnzbd gedowned.
Welke directories heb je precies weggegooid dan?
Oja, handig, veel minder typewerk! :P
Mar2zz schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 09:53:
Is er een manier om ubuntu in fresh state te brengen zonder een volledige reinstall?
Nee, niet echt. Je kan waarschijnlijk wel zorgen dat je dezelfde packages hebt geinstalleerd als direct na de installatie, en door de complete inhoud (of iig de dotdirs) van je homedir weg te gooien heb je weer cleane, standaard user preferences.

Maar wijzigingen in de system-wide configuratie (/etc) en buiten het package systeem om geinstalleerde dingen herstel je daar niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Is er een manier om ubuntu in fresh state te brengen zonder een volledige reinstall? [...]
Waarom wil je hem in een fresh-state brengen zonder opnieuw te installeren? Het effect lijkt mij aardig hetzelfde (als je het goed doet). Qua tijd trouwens ook.

[ Voor 39% gewijzigd door Room42 op 01-08-2008 12:18 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb een probleem. Ik heb Ubuntu 8.04.1 gedownload en op DVD gebrand (cd versie naar dvd, maar moet kunnen).

Hij wil netjes opstarten, maar vervolgens word het scherm zwart en gebeurt er niks meer, zowel de installatie als de live omgeving. Druk ik op de power knop van de laptop dan hoor ik luid 'PIEP' en krijg ik beeld, gaat hij afsluiten, de CD lade openen en moet ik enter geven om te rebooten :?

Het gaat om een Acer 7720G met 2300 ATI video en Bios 1.25.

Iemand enig idee :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Room42 schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 12:17:
[...]

Waarom wil je hem in een fresh-state brengen zonder opnieuw te installeren? Het effect lijkt mij aardig hetzelfde (als je het goed doet). Qua tijd trouwens ook.
Ik vroeg me gewoon af of het kon, omdat je ook kubuntu ervan kan maken zonder reinstall. ik install wel opnieuw, het duurt niet zo lang, en kan ik gleijk ff testen hoe lang ik bezig ga zijn met het configgen. Heb bijna al mijn favo windows apps succesvol vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 09:26
Fairy schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 12:30:
Ik heb een probleem. Ik heb Ubuntu 8.04.1 gedownload en op DVD gebrand (cd versie naar dvd, maar moet kunnen).

Hij wil netjes opstarten, maar vervolgens word het scherm zwart en gebeurt er niks meer, zowel de installatie als de live omgeving. Druk ik op de power knop van de laptop dan hoor ik luid 'PIEP' en krijg ik beeld, gaat hij afsluiten, de CD lade openen en moet ik enter geven om te rebooten :?

Het gaat om een Acer 7720G met 2300 ATI video en Bios 1.25.

Iemand enig idee :?
als het goed is krijg je voor het starten een mogelijkheid bepaalde commando's achter het te starten image te zetten, als je dat doet kan je hem proberen in een bepaalde resolutie te starten of zonder bepaalde drivers etc.

Jou probleem klinkt alsof hij geen juiste driver heeft voor jou videokaart, moet goedkomen met bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb geen idee hoe ik dat fix.

Ik heb al wel een BIOS opdate gedaan van 1.25 naar 1.43 (nieuwste) en ook dat heeft geen effect.

Ik ga nu mijn TFT aansluiten om te zien of toevallig mijn vga poort aangesproken wordt ipv het interne scherm.

EDIT: Ik heb 'm met F4 nu naar safe vga modus geboot, ik kan nu installeren, maar eens zien of ik straks de ATI drivers er op krijg ;)

Ik heb echt de ballen verstand van linux installaties :o

O fuck nu doet mn touchpad het niet :D effe muis aanhangen

[ Voor 34% gewijzigd door Fairy op 01-08-2008 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Laatst online: 19-03 15:04
Is er een manier om ubuntu in fresh state te brengen zonder een volledige reinstall?
Wat je wel kan doen tenminste zoals ik het heb geconfigureerd is mijn /home gescheiden houden (dus aparte partitie) zodat je al je instellingen van je programma's en je Gnome omgeving bewaard (als je bijv. gnome ook hebt verkloot kan je natuurlijk altijd .gnome* verwijderen). Dit heeft als groot voordeel dat gelijk alles goed staat zoals je gewend was.

Dan mis je nog de programma's die je eventueel extra had geïnstalleerd. Daarvoor heb ik een simpel script met een hele lange apt-get remove om meuk als games te verwijderen en apt-get install voor wat er standaard niet in zit maar wel gebruik. Voordat ik apt-get install doe heb ik btw wel een backup van mijn vorige sources.list die ik terug zet omdat ik ook programma's installeer die niet in de standaard repo's zitten. Ook zijn er enkele andere configs die ik backup voordat ik een fresh install doe die niet in me /home staan (zoals bijv. hellanzb.conf in /etc) en later teruggeplaatst.

Wat ik me nu nog bedenk en ook erg handig kan wezen is een script bouwen dat heel gemakkelijk is aan te passen (door bijv. een appart config bestand waar informatie in staat die het script gebruikt zoals de programma's die moeten worden verwijderd/geinstalleerd en dingen die moeten worden gebackupt). Dan kan je denken aan iets wat je runt voordat je een fresh install doet en dingen als je sources.list (waarbij je wel rekening dient de houden als je naar de volgende release van Ubuntu gaat dat bepaalde dingen hierin niet goed staan), hellanzb.conf, wpasupplicant.conf en andere dingen die niet in je /home staan maar wel gebackupt dienen te worden automatisch worden gebackupt naar je /home en je dit later ook volledige automatisch met een ander script weer worden teruggezet. (ga dat gelijk vanavond maar is bouwen toch erg handig :))

Je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Als je een beetje ervaring hebt met scripten/programmeren kan je heel gemakkelijk dit soort dingen in elkaar zetten, kennis van de gebruikelijke commando's als cp, mv, cat, echo etc is daarbij wel benodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
hoe maak je zo een script? ik zie wel eens apt-get regels met enorm veel programma's in de regel (kwam ik tegen bij de sabnzbd dependencies. zijn er tools voor ofzo?

mijn musthaves:
keepassx
openftd
sabnzbd
thunderbird
amsn
amarok
en een stapeltje firefox addons

daarmee zit ik al op een compleet werkbaar systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ok ik heb in vga modus geïnstalleerd, en daarna zegt hij netjes dat er proprietary drivers zijn voor de ati kaart en dat ie die wil isntalleren. Dat heb ik nu gedaan en ben nu aan het rebooten :)

Nu nog de WIFI en de touchpad aan de gang krijgen :o

[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 01-08-2008 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:33

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Fairy schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 13:21:
Ok ik heb in vga modus geïnstalleerd, en daarna zegt hij netjes dat er proprietary drivers zijn voor de ati kaart en dat ie die wil isntalleren. Dat heb ik nu gedaan en ben nu aan het rebooten :)
dat is knap

rebooten en posten tegenlijk :o

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Fairy schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 13:21:
We duimen voor je! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

CrankyGamerOG schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 13:23:
[...]

dat is knap

rebooten en posten tegenlijk :o
Ik heb hier een pc en een laptop voor mijn neus staan 8)7

slowchat alarm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
Mar2zz schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 13:16:
hoe maak je zo een script? ik zie wel eens apt-get regels met enorm veel programma's in de regel (kwam ik tegen bij de sabnzbd dependencies. zijn er tools voor ofzo?

mijn musthaves:
keepassx
openftd
sabnzbd
thunderbird
amsn
amarok
en een stapeltje firefox addons

daarmee zit ik al op een compleet werkbaar systeem.
Je kan een bash script schrijven. Is heel erg veel over te vinden op het internet.

Bash:
1
2
3
4
#!/bin/bash
apt-get install ... ... ...

[...]

Executable maken
chmod +x install.bash

Ik weet niet of al die pakketten standaard in de repo's zitten. Van OpenFTD weet ik dat daar sinds kort een repo voor is die je in je sources.list kan zetten Ubuntu installatie

Voor sabnzb waren er eerst zelfs geen packages te vinden maar even snel zoeken en vind dit:
Sabnzbd

Alle addons voor Firefox inclusief de instellingen daarvan blijven behouden. Deze worden opgeslagen in je Mozilla profile die in je /home staat.

[ Voor 6% gewijzigd door maxjuh op 01-08-2008 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Laatst online: 18-09 23:03

zAo

GPLv2 Fanboy

Je kunt beter gebruik maken van deze PPA. Die is stabieler en heeft niet alle files op 777 staan. Daarnaast is het SabNZBPlus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Nu heb ik alleen nog 1 probleem. De CPU lijkt niet meer netjes te throttlen. Ik heb er een Intel 7300 nowat inzitten dual core en de laptop word nu freaking heet op schoot, onder windows is hij lekker koel.

Ik heb al op internet zitten neuzen maar kan er zo niks over vinden. anyone :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
zAo schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 15:01:
Je kunt beter gebruik maken van deze PPA. Die is stabieler en heeft niet alle files op 777 staan. Daarnaast is het SabNZBPlus.
Dat ziet er goed uit :*). Gebruikte altijd HellaNZB omdat ik de installatie procedure van SabNZB waardeloos vond, maar dit ziet er echt goed uit. Vooral een speed limiter die gewoon werkt bevalt erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Na install van ubuntu heb ik ongeveer een half uurtje om alles in te stellen en up te daten! I am proud of myself, getuned naar wish na een week gebruik. Synaptics ruleert hard daarbij. ik hoef maar drie softwarebronnen toe te voegen en dat is eigenlijk het enige waarvoor ik ff mozilla moet opstarten. Dan een kwestie van al mijn progjes aanvinken en toepassen maar. Bij windows xp moet er ook een flink aantal keer geherstart worden (tenminste, ik doe dat gelijk als een programma daarom vraagt, dan ga ik niet nog andere dingen doen), na virusscanner, na firewall, na audiodriver, na videodriver, na moederborddriver, na alle winxp updates. Nu hoef ik maar 1x te herstarten na install. ubuntu=^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Mooi dat het allemaal nu weer helemaal fris is.

Bij ubuntu is het rebooten vaak niet eens verplicht, alleen zijn dan niet alle wijzigingen direct beschikbaar (zoals een nieuwe kernel). Ik reboot dus nooit, maar sluit aan het einde van de dag mijn PC gewoon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ik krijg iets niet voor elkaar. ik was nog ff bezig met symbolic links om alle mappen op mijn nas logisch in het thuismenu te krijgen.
ik wil mijn films, series, cabaret en homevideo's onderbrengen bij home/user/Video's/ in submappen.

ik heb mijn muziek op de nas al netjes in de map muziek (dus ik klik muziek en hij laadt gewoon de muziek van de nas alsof je lokaal browsed.

het volgende wordt niet gepikt:
code:
1
sudo mount -t smbfs //nas/Films /home/user/Video's/Films -o rw,username=user,password=pass

Hoe kan dit? de map Video's, bestaat die wel echt met dat '-tekentje erin? De map Films heb ik natuurlijk al gemaakt voordat ik bovenstaande in terminal doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lilith
  • Laatst online: 15-09 08:36
code:
1
sudo mount -t smbfs //nas/Films /home/user/Video\'s/Films -o rw,username=user,password=pass

Escapen van dat karakter wilt wel al eens helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan zijn dat je de apostrof moet escapen met een backslash ("\").
:( :P

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2008 17:04 ]

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen