De meeste mensen bedoelen dat ook, voornamelijk als men zegt "voor de gemiddelde thuisgebruiker is het goed genoeg".

Maar: Ik ben ongelooflijk lang bezig geweest om een (notabene linuxbased) Nas te betrekken in de musiclibrary, niet voor elkaar gekregen. Het lijkt alsof programma's bezig zijn (meldingen als: Updating library enzo) maar helemaal niets doen. Het ging in dit geval om een passwordloze sambashare.
Ik vind Samba ook maar klote om heel eerlijk te zijn. Ik ga nieteens meer beginnen met pielen aan de rechten tot het werkt (dat heb ik in 't verleden genoeg gedaan). Het gaat met nfs prima bij mij, daar hou ik het bij.
Stabiel? Nee. Ongelooflijk vaak en veel freezes gehad, terwijl ik eigenlijk ongeveer niets deed. Dit kwam vooral voor nadat ik hardy heron helemaal had geupdate na install.
Toch is hier echt meer aan de hand dan. In hoeverre heb je gekeken of bijv. alleen X vastloopt (ssh bijvoorbeeld eens naar je machine als ie bevriest) of de kernel? Heb je in de logfiles gekeken? Het kan ergens een nare bug zijn in bijv. die kernel, dan willen we dat graag weten natuurlijk.

Synaptics is een handig installatiesysteem. Het viel me wel op dat een uninstall dingen achter laat op linux, want bij een reinstall waren settings zoals wachtwoorden en dergelijke gewoon bewaard gebleven. Hoezo "van systeem verwijderen?"
Die instellingen en dergelijke staan alléén in je eigen home directory. Ik vind het persoonlijk super dat die niet verwijderd worden. Als je ze wel weg wilt hebben, hoef je alleen maar in je home dir te kijken, verder niet. Het is verder ook gewoonweg logischer. Als jij een programma uninstalled, moeten andere mensen dan ook maar hun instellingen kwijtraken? (andere users op je systeem dat is)
Dan zou het uninstallproces uit andere homedirectories zomaar dingen moeten gaan verwijderen... dat is ook niets.
Troubleshooten is zoeken naar de juiste code/termen die getypt worden in terminal. Zolang ik nog niet in die terminologie zat onmogelijk te raden hoe en wat er getypt moest worden (als het maar begon met sudo). Gelukkig is de community wel uitgebreid aanwezig met allerlei oplossingen op internet, maar hierdoor is het lastig zoekresultaten filteren, omdat er zoveel vragen zovaak zijn gesteld.
Troubleshooten kan inderdaad lastig zijn. Ik heb wel gemerkt dat zodra je er "Ubuntu" bij typt in google, je meer relevante resultaten krijgt. In veel gevallen houdt het op bij "ja bij mij ook" en is het gewoon een van de tekortkomingen, in andere gevallen krijg je een oplossing die je kan kopiëren en plakken.
[
Voor 5% gewijzigd door
Cyphax op 28-07-2008 09:28
]