Het grote Ubuntu Topic Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 31 Laatste
Acties:
  • 116.027 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Bedoel je nvidia-settings? Die zou je wel bij de propriety drivers uit de repository moeten krijgen, of anders los installeren. Heerlijk tooltje die mijn dual-screen instellingen perfect weet in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:08
With ubuntu 8.04, dpkg-reconfigure xserver-xorg is not the same anymore, now you can install your keybord and more with this.
But your videocard and monitor goes like this,
start in safe mode,
choose the last options with the "Try to fix X-server",
Here ubuntu will search and identify your monitor and videocard, so you have all your posssible settings.
Then reboot and install your videcard driver.(i use envy for this).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een vraagje waar misschien niet een compleet nieuw topic voor nodig is. Nl. als ik inlog krijg ik van Gnome een melding dat .dmrc wordt ignored en dat $HOME alleen voor jezelf toegankelijk mag zijn (iets in die strekking). Dit kan kloppen, want omdat een door mij (in Ubuntu) gecreeerde samba-share niet werkte op een windows pc heb ik een 'tip' opgevolgd om ' sudo chmod -R 777 /home/rick/ ' te doen. Die windows-share werkt nu, maar met deze nieuwe melding als resultaat.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik de rechten van mijn homedir weer krijgen zoals dat default was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tip omdraaien, Samba user zelfde maken als je eigen inlog user en het zou dan moeten werken. Er van uitgaande dat je Samba user gelijk is aan je inlog user.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Dat samba-probleem is nog niet het ergste. Ik wil eerst die rechten weer goed hebben van mn homedir, want die zijn nu volgens mij compleet f*cked up... Het werkt alleen nog goed als ik mn homedir rechten 777 geef. Als ik dit verander naar 700 of 644 verdwijnt mn desktop en kan ik geen programma's meer starten (heb wel mezelf owner gemaakt). Ik zoek eigenlijk een manier om het gewoon weer exact zo te krijgen zoals het default was.

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 19-07-2008 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

jan99999 schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 00:57:
With ubuntu 8.04, dpkg-reconfigure xserver-xorg is not the same anymore, now you can install your keybord and more with this.
But your videocard and monitor goes like this,
start in safe mode,
choose the last options with the "Try to fix X-server",
Here ubuntu will search and identify your monitor and videocard, so you have all your posssible settings.
Then reboot and install your videcard driver.(i use envy for this).
Ik weet niet of je Nederlands spreekt, maar dit tooltje doet hetzelfde:

code:
1
sudo displayconfig-gtk

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Palomar schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 12:35:
Dat samba-probleem is nog niet het ergste. Ik wil eerst die rechten weer goed hebben van mn homedir, want die zijn nu volgens mij compleet f*cked up... Het werkt alleen nog goed als ik mn homedir rechten 777 geef. Als ik dit verander naar 700 of 644 verdwijnt mn desktop en kan ik geen programma's meer starten (heb wel mezelf owner gemaakt). Ik zoek eigenlijk een manier om het gewoon weer exact zo te krijgen zoals het default was.
Ben niet zo'n linux-goeroe, maar volgens mij moet je chmod 755 instellen. De 7 zorgt dat de owner read, write en execute rechten heeft, en de 55 zorgt dat group en other read en execute rechten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Klopt, dat wist ik :) Had het inmiddels al op 700 gezet en nu lijkt het wel te werken. Al ben ik er nog niet helemaal gerust over, omdat ik dat net ook deed en toen ineens nergens meer permissions over had in mn eigen homedir.

Is er niet een programmaatje/scriptje oid dat je homedir checkt en alles weer kan herstellen naar default? Of een andere manier waarop ik kan checken of alles weer goed is? Want ik weet zeker als het niet goed staat dat ik in de toekomst weer gezeik ga krijgen dat programma's niet goed werken, vanwege verkeerde permissions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Om even door te gaan op bovenstaande. Ik kan onder mijn huidige username dus geen werkende samba-share meer aanmaken. Althans, aanmaken lukt wel, maar als ik in windows de share wil benaderen krijg ik de error "no network provider accepted the given network path" (googlen hierop levert weinig op). Maak ik een nieuwe useraccount aan in ubuntu en maak daarmee een samba share dan werkt het wel gewoon. Dit ligt ws. aan permissions-problemen in mn eigen homedir. Als ik de 'share' -map chmod 777 geef dan werkt het nog niet. Het moet dus een open share zijn zonder wachtwoord oid.

Iemand een idee hoe te fixen?

[edit]

als ik "sudo chmod -R 777 /home/rick/" doe dan werkt de share wel (locatie: /home/rick/Desktop/share). Doe ik sudo chmod -R 700 /home/rick/ dan werkt de share niet meer. Ook als ik achteraf de betreffende share nog eens 777 meegeef.

[edit] het lijkt nu wel te werken. Eerst mn complete homedir 755 geven en daarna de share-dir 777. Snap niet waarom ie met homedir=700 niet werkt, maargoed het werkt nu.

[ Voor 25% gewijzigd door Palomar op 19-07-2008 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Wellicht wordt er een andere user gebruikt (samba user?) om je gemounte share aan te maken/uit te lezen in je home folder, en heeft ie daar geen leesrechten? Ik heb geen idee eigenlijk... Mijn homedir staat zo te zien op 711 (en ik heb er nooit iets aan veranderd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:08
Vicarious schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 12:50:
[...]

Ik weet niet of je Nederlands spreekt, maar dit tooltje doet hetzelfde:

code:
1
sudo displayconfig-gtk
Ja ik spreek nederlands.
Nee dat is niet hetzelfde.
Dat van mij is, indien ubuntu je hardware(videokaart en monitor) niet goed herkent, dan gaat fix x server dit opnieuw doen. dit is bij 8.04 gewijzigd, vroeger was dit dpkg-reconfigure xserver-xorg.
Dus indien je niet alle instelligen van je videkaart hebt, dan moet je dit uitvoeren.
dpkg-reconfigure xserver-xorg is nu voor toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

jan99999 schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 16:21:
[...]

Ja ik spreek nederlands.
Nee dat is niet hetzelfde.
Dat van mij is, indien ubuntu je hardware(videokaart en monitor) niet goed herkent, dan gaat fix x server dit opnieuw doen. dit is bij 8.04 gewijzigd, vroeger was dit dpkg-reconfigure xserver-xorg.
Dus indien je niet alle instelligen van je videkaart hebt, dan moet je dit uitvoeren.
dpkg-reconfigure xserver-xorg is nu voor toetsenbord.
Dus Ubuntu herkent het niet goed, maar dan gaat dat fix x het wel goed herkennen? Ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp... Mijn settings werden iig niet goed herkend, en ik heb met displayconfig-gtk uiteindelijk alles opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:39

deadinspace

The what goes where now?

Jungian schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 03:06:
Je moet je afvragen of het dus realistisch is om zomaar vanuit te gaan dat al het belangrijke z'n plaatsje krijgt in de kernel.
De kerneldevelopers accepteren anders graag drivers, mits er aan een paar voorwaarden is voldaan (licentie, codingstyle, etc).
Veruit het grootste probleem zijn de constant veranderende ABI's waar fabrikanten mee te maken. Probleem nummer twee is dat fabrikanten inderdaad op een gegeven moment "fuck you" kunnen zeggen en je hardware niet meer ondersteunen of in een legacy-driver knallen (NVIDIA).
Ik denk niet of ik dat tweede als een probleem per sé zie, maar meer als een nadeel van proprietary drivers. Je loopt met proprietary drivers namelijk altijd het risico dat de fabrikant "fuck you" zegt, zoals bijvoorbeeld het geval is bij veel wat oudere hardware en Vista drivers.
Ik vind dat een te dramatische insteek. Eén binary blob op je systeem maakt er niet meteen een proprietary OS van.
Dat is niet wat ik bedoelde. Het "maar 1% kan er wat mee" argument gaat namelijk op voor alle software, niet alleen drivers. Die houding toepassen op het hele systeem levert dus wel een compleet proprietary systeem op.
Het ligt er verder aan waar je als community de lijn trekt.
Lijnen worden getrokken door personen, een community kan over het algemeen niet één lijn trekken. En voor mij vallen binary drivers aan de "nee dank je" kant van de lijn.
Constant innoveren (grote wijzigingen doorvoeren) is voor zover ik weet bij software development een no-go. Wat dan nog overblijft is geleidelijk aanpassingen maken of beslissen dat technologiex nu functioneel genoeg is om te stabiliseren. Ondertussen kan er dan gewerkt worden aan een opvolger (QT3 -> QT4 lijkt me een goed voorbeeld).
Maar zo werkt het voor de meeste projecten ook ongeveer.
Ze zijn nu nog bezig de richting te bepalen van GTK3, maar als die ook alle bruggen verbrandt met GTK2 (zoals ook met GTK1 is gebeurd)
Niet dat het verder erg relevant is voor de discussie, maar hoe verbrandde GTK2 alle bruggen met GTK1? Voorzover ik weet was het verschil tussen die APIs voor "normale" programma's vrij klein, en waren de meeste GTK1 vrij eenvoudig te porten naar GTK2.
Even single-user mode en klaar. :X
En hoe kom jij in zo'n omgeving in single-user mode? Zowel de BIOS als de bootloader zijn beveiligd, anders heeft systeembeheer zijn werk niet gedaan.

Anyway, het is een onzin-argument. Als een gebruiker een applicatie kan installeren, dan kan hij ook de benodigde libs installeren. Als een gebruiker de libs niet kan installeren, dan kan hij de applicatie ook niet installeren.
Xine is er natuurlijk ook nog.
Maar Xine is dan ook geen Gnome applicatie.
Het probleem is alleen dat je ervanuit gaat dat gstreamer (en alle benodigde libs) aanwezig zijn.
Maar dat zijn ze ook als je Gnome geinstalleerd hebt.
De problemen die ik (en natuurlijk niet alleen ik) heb gehad met de Intel-driver en andere open source drivers heb gehad (de i810-driver laat ik maar even buiten beschouwing) waren wel degelijk echt. Het merendeel van de problemen waren regressies en nieuwe features die destijds zo cool waren dat ze niet goed werkten (AIGLX).
Nou gebruik ik de intel drivers op het moment niet zoveel, het zijn meer de ATi drivers die ik gebruik, maar toch: Ik deel die ervaring niet. Ik heb pas nog Debian Etch geinstalleerd op een machine met een Intel IGP, en het werkte gewoon meteen.

Nou gebruik ik geen AIGLX (geen Compiz of Metacity met compositing support), maar het feit blijft dat niks zich raar of fout gedraagt.
Een tandje lager kan echt geen kwaad. Laten we gaan voor kwaliteit (stabiele, mooie software) in plaats van kwantiteit (regressies, meer functionaliteit).
Daar ben ik het mee eens, maar ik vind dat de distributeurs daar net zo goed een verantwoordelijkheid in hebben als de makers van de software.

Er zijn gewoon ontwikkelingen/features die te nieuw zijn en nog niet goed getest zijn. Die kunnen dan wel in een release terecht komen, maar standaard uit staan. Op die manier kunnen mensen die dat willen ermee spelen / het testen. Als distributeurs die feature dan - ondanks het feit dat het nog niet 'af' is - standaard aan zetten omdat het zo flashy is, tsja...
Cyphax schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:40:
[...] Dat geeft niet zo'n slechte indruk als wanneer features om je PC goed in te stellen niet goed werken.
Maar ik denk niet dat dat komt vanwege het niet gesynchroniseerd lopen van releases, maar simpelweg door de grote achterstand die Xorg/Xfree86 heeft.
aan de andere kant: als je geen deadline aanhoudt, wanneer release je dan? Ga je een set features samenstellen en zeggen "als ik dat bereikt heb, releasen we"?
Ja, dat vind ik een betere aanpak. De doelen hoeven ook niet per sé ver van te voren vast te staan, maar ik vind het in ieder geval een goed idee om niet te releasen voordat iets ook daadwerkelijk release-waardig is. Dus bijvoorbeeld niet voordat alle features die standaard aan staan fatsoenlijk werken.
Dat is ook weer minder duidelijk naar je publiek toe, die zitten nagelbijtend te wachten zeg maar. :)
Dat klopt, dat is een nadeel, maar ik vind het een klein nadeel. Zijn er nou echt zoveel mensen die elke dag gefrustreerd checken of er al een nieuwe Xorg, rhythmbox, of screen gereleased is?

Overigens kun je wel een beetje een compromis sluiten; Je kan bijvoorbeeld zeggen "we hebben deze doelen, en mikken voor een release op september dit jaar, maar we releasen niet voordat we het af vinden". Dan weten mensen toch een beetje waar ze aan toe zijn, maar je brengt de kwaliteit niet in gevaar met deadlines.
Oh en Linus zie ik ook niet gauw meewerken. Ik heb respect voor die man, maar eerlijk gezegd is ie zo recalcitrant als wat, en wat anderen zeggen boeit 'm over het algemeen maar weinig. Als ie het ergens niet mee eens is gebeurt het niet.
Oh, hij is absoluut een botte aap. Maar ik lees af en toe wat lkml threads (kerneltrap licht er vaak wel mooie uit), en het valt me op dat hij vaak uiteindelijk toch gelijk heeft. Het komt er alleen vaak vrij ongelukkig/bot uit.

Overigens verandert hij ook wel eens van mening hoor :D
Óók niet goed dan, want zoals gaat het ook verre van soepel.
Maar gaat het dan niet soepel met proprietary drivers, of met alles? Als het alleen (of voornamelijk) om proprietary drivers gaat, dan kun je stellen dat die gewoon niet aansluiten bij het Linux development model. (En over wiens schuld dat is kun je natuurlijk eeuwen bakkeleien :P)
AMD heeft aangegeven ook veel opener te zijn en dat heeft zich vooralsnog vertaald in behoorlijk goede open drivers, maar die open drivers, bieden die alle features van NIEUWE Ati-kaarten ook? Ik dacht alleen van de wat oudere chips eigenlijk.
ATi heeft juist specs gegeven van de recentere chips. Welke exact weet ik niet, maar in de radeonhd drivers (de nieuwe drivers die gebruik maken van ATIs specs) wordt iig gewerkt aan support voor r5xx, r6xx en r7xx chips. Dat zijn volgensmij de meest recente drie chip families. De radeonhd driver is nog volop in ontwikkeling en niet klaar voor productie gebruik, maar het gaat wel de goede kant op.
Cyphax schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 13:45:
Zelfs al wordt het allemaal goed gedetecteerd, dan nog is het maar de vraag of je dat ook wilt. Er zijn zat mensen die een lagere resolutie in willen stellen op hun monitor omdat het anders te klein is allemaal.
Als je grotere letters wil dan hoor je natuurlijk gewoon een groter lettertype in te stellen ;)

Maar los daarvan: ik zeg toch nergens dat de video mode niet in te stellen moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

[.. knip] Het is tijd om deze gigantische keten van gigantische posts af te slachten. :Y

Even een positieve noot in plaats van die lap tekst van net : system-config-printer werkt nog steeds (:+). You can trust Red Hat to do Canonical's job. :Y)

[ Voor 148% gewijzigd door Jungian op 19-07-2008 22:23 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 17:32
Nou, ik heb weer voor een tijdje genoeg van Linux (of Ubuntu, lees het zoals je wil)
Gisteren een nieuwe laptop op't werk gekregen met nvidia ipv ati erin.
Ik helemaal blij en ja hoor, het werkte ook veel beter dan met de ati.
Maar omdat ik wel een Windows-install voor mijn werk moet hebben, ben ik dus nog eens herbegonnen met wat andere partitionering.
Nu gaat alles plots veel trager dan ervoor... :/
Ik dacht ook dat ik een probleem had met mijn nieuwsserver, downloaden ging aan max 100K/s.
Nu start ik mijn windows op, en gaat hij gewoon aan de normale 500K/s.

Ik heb al het gekloot meer dan beu hoor.
Er zitten een hoop leuke dingen in Linux, maar al het gesukkel om het aan de praat te krijgen heb ik er niet meer voor over...

Ik zie binnen een jaar of 5 nog wel eens. :/
Tot dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

Fire69 schreef op zondag 20 juli 2008 @ 13:33:
Nou, ik heb weer voor een tijdje genoeg van Linux (of Ubuntu, lees het zoals je wil)
Gisteren een nieuwe laptop op't werk gekregen met nvidia ipv ati erin.
Ik helemaal blij en ja hoor, het werkte ook veel beter dan met de ati.
Maar omdat ik wel een Windows-install voor mijn werk moet hebben, ben ik dus nog eens herbegonnen met wat andere partitionering.
Nu gaat alles plots veel trager dan ervoor... :/
Ik dacht ook dat ik een probleem had met mijn nieuwsserver, downloaden ging aan max 100K/s.
Nu start ik mijn windows op, en gaat hij gewoon aan de normale 500K/s.

Ik heb al het gekloot meer dan beu hoor.
Er zitten een hoop leuke dingen in Linux, maar al het gesukkel om het aan de praat te krijgen heb ik er niet meer voor over...

Ik zie binnen een jaar of 5 nog wel eens. :/
Tot dan.
Tja,

Niet alle drivers en nieuwe hardware werkt optimaal daar valt niet veel aan te doen, dat zal ook zo blijven als de fabrikanten geen drivers schrijven of het moeilijk is om zelf een driver ervoor te schrijven

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:52

Cyphax

Moderator LNX
deadinspace schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 19:16:
Maar ik denk niet dat dat komt vanwege het niet gesynchroniseerd lopen van releases, maar simpelweg door de grote achterstand die Xorg/Xfree86 heeft.
Heeft idd niet zo heel veel te maken met gesynchroniseerde releases, als Xorg hun releaseschedule zouden aanpassen en elk half jaar een release doen tegelijk met Ubuntu en Gnome zouden ze ws nog steeds achterlopen. Het eerste probleem is ook dat ze achterlopen.
Ja, dat vind ik een betere aanpak. De doelen hoeven ook niet per sé ver van te voren vast te staan, maar ik vind het in ieder geval een goed idee om niet te releasen voordat iets ook daadwerkelijk release-waardig is. Dus bijvoorbeeld niet voordat alle features die standaard aan staan fatsoenlijk werken.
Mocht dat niet zo zijn, dan moeten ze zo'n release uitstellen tot het wel goed is. Ik denk dat dat wel goed te krijgen is, bij elke release een aantal doelstellingen zetten voor de volgende over 6 maanden. Tijdens de ontwikkeling kunnen ze wel bekijken of dat allemaal realistisch is. Mocht er iets niet lukken, drop dan het idee, de Microsoft-way. :+
Het moet wel werken natuurlijk.
Overigens kun je wel een beetje een compromis sluiten; Je kan bijvoorbeeld zeggen "we hebben deze doelen, en mikken voor een release op september dit jaar, maar we releasen niet voordat we het af vinden". Dan weten mensen toch een beetje waar ze aan toe zijn, maar je brengt de kwaliteit niet in gevaar met deadlines.
Ja! Dat is een goed idee. :D
Misschien gaan ze dat bij Canonical ook wel denken. Ik vind het helemaal niet erg als de release een keer uitgesteld wordt, dat doet iedereen gewoon als het moet, Canonical mag dat ook. Scheelt een hoop gemier later.
Oh, hij is absoluut een botte aap. Maar ik lees af en toe wat lkml threads (kerneltrap licht er vaak wel mooie uit), en het valt me op dat hij vaak uiteindelijk toch gelijk heeft. Het komt er alleen vaak vrij ongelukkig/bot uit.

Overigens verandert hij ook wel eens van mening hoor :D
Dat klopt wel, maar ik ben niet zo'n fan van zijn stijl van, euh, communiceren. Anyway, dan nog is het gewoon in mijn ogen belangrijk dat er samengewerkt wordt. Uiteindelijk moet er een OS gereleased worden, 1 box, 1 cd, 1 installatie. Geen communicatie tussen die teams, en er zullen altijd problemen blijven net zoals die zich nu voordoen.
Maar gaat het dan niet soepel met proprietary drivers, of met alles? Als het alleen (of voornamelijk) om proprietary drivers gaat, dan kun je stellen dat die gewoon niet aansluiten bij het Linux development model. (En over wiens schuld dat is kun je natuurlijk eeuwen bakkeleien :P)
Als het gaat om mijn Wifi- en mijn videodrivers constateer ik dat het ook met de open drivers niet altijd goed gaat. Zo kan mijn Wifiding maar 1 keer verbinden per boot. Als ik opnieuw wil connecten zal ik moeten rebooten (Wifikaart is minipci met RT61). Externe monitor werkt niet bruikbaar met de open drivers. De gesloten drivers lijken de externe monitor nieteens te herkennen, maar ik wil liever de open drivers gebruiken. Ik ben het namelijk wel met je eens als je zegt dat de gesloten drivers niet optimaal zijn om de gegeven reden.
ATi heeft juist specs gegeven van de recentere chips. Welke exact weet ik niet, maar in de radeonhd drivers (de nieuwe drivers die gebruik maken van ATIs specs) wordt iig gewerkt aan support voor r5xx, r6xx en r7xx chips. Dat zijn volgensmij de meest recente drie chip families. De radeonhd driver is nog volop in ontwikkeling en niet klaar voor productie gebruik, maar het gaat wel de goede kant op.
Oh, mooi, AMD komt de beloftes vooralsnog vrij goed na. Ik ga het in de gaten houden, degene die Linux het best support wint het gewoon als ik een keer een nieuwe PC samenstel. Het zou dan mooi zijn als ik kan concluderen dat Nvidia het goed doet en AMD het supergoed doet. :)
Als je grotere letters wil dan hoor je natuurlijk gewoon een groter lettertype in te stellen ;)
Dat snap ik wel, maar andere mensen weer niet. :)
Maar los daarvan: ik zeg toch nergens dat de video mode niet in te stellen moet zijn?
Niet direct in ieder geval, ik kreeg heel even de indruk dat je dat bedoelde. Maakt verder ook weinig uit, de resolutie blijft wel instelbaar, zolang er nog apparaten zijn waar het voor nodig is (crt-schermen iig).

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
jelly schreef op zondag 20 juli 2008 @ 13:58:
[...]

Tja,

Niet alle drivers en nieuwe hardware werkt optimaal daar valt niet veel aan te doen, dat zal ook zo blijven als de fabrikanten geen drivers schrijven of het moeilijk is om zelf een driver ervoor te schrijven
Daar ligt het helemaal niet aan.
Ik heb de nieuwe laptop geinstalleerd met enkel Ubuntu.
Werkte "perfect".
Alles eraf gegooid, schijf in partities opgedeeld, eerst Windows van mijn werk erop gezet, dan Ubuntu.
Hup, traag als dikke...

Moest XBMC onder Windows niet goed gewerkt hebben (zelfs mijn audio gaat direct over HDMI), had ik er nog willen op zoeken, maar nu hoeft het voor mij niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 13:27
Fire69 schreef op zondag 20 juli 2008 @ 14:21:
[...]

Daar ligt het helemaal niet aan.
Ik heb de nieuwe laptop geinstalleerd met enkel Ubuntu.
Werkte "perfect".
Alles eraf gegooid, schijf in partities opgedeeld, eerst Windows van mijn werk erop gezet, dan Ubuntu.
Hup, traag als dikke...

Moest XBMC onder Windows niet goed gewerkt hebben (zelfs mijn audio gaat direct over HDMI), had ik er nog willen op zoeken, maar nu hoeft het voor mij niet meer.
Ik had, tot gister, ook last van een trage Ubuntu op m'n laptop :Y) Booten was een hel en zo nu en dan een vastlopertje erbij.

Probleem bij mij: iwl4965 drivers

Opgelost door: AHCI uit te zetten in de bios (dan nog hebben sommige mensen een extra kernel parameter erbij nodig clocksource=jiffies)

Als je nog WIL proberen ... take a chance, anders zien we je wel over vijf jaar terugkeren ;)

Ik vermoed namelijk dat die eerste keer dat je het teste, helemaal geen kernel updates hebt binnen gehaald/de kernel update niet had gehad die alles zo traag maakte

[ Voor 8% gewijzigd door LinuX-TUX op 20-07-2008 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69

Beter lezen, ik draai al enkele maanden Ubuntu. :) Ik moet zelf beter lezen :X
Onderstaande is wel nog steeds van toepassing omdat ik bij beide installs alle updates heb binnengehaald.

Wel sinds gisteren op een nieuwe laptop, maar volgens mij had de vorige dezelfde wireless, dat doet er echter niet toe, want de eerste install werkte perfect goed, bij de 2de install deed hij het niet goed meer (na een volledige update) ;)

Maar ik zie het idd niet zitten om NOG maar eens een install te doen, en NOG maar eens te hopen dat alles werkt of NOG maar eens naar de oplossing voor een nieuw probleem te zoeken :)

[ Voor 35% gewijzigd door Fire69 op 20-07-2008 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fire69 schreef op zondag 20 juli 2008 @ 15:44:

Beter lezen, ik draai al PAS enkele maanden Ubuntu. :)
Je zou moeten weten dat een installatie van een OS niet gelijk goed loopt. Ook Windows heeft hier last van, daar moet ik na de basis-installatie ook nog het een en ander instellen en installeren en gaat er dan zelfs ook nog wel eens wat mis.

Het eerste waar ik aan dacht dat ik je probleem las, was dat je swap niet of niet lekker ingesteld is, of je partitionering niet in orde.

Ik had mijn huidige werk-laptop pas na een week lekker genoeg draaien (Dell Latitude 610, dualboot met XP)

Heb je vragen in dit forum of ergens anders gesteld om te troubleshooten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2008 @ 15:56:
[...]

Je zou moeten weten dat een installatie van een OS niet gelijk goed loopt. Ook Windows heeft hier last van, daar moet ik na de basis-installatie ook nog het een en ander instellen en installeren en gaat er dan zelfs ook nog wel eens wat mis.

Het eerste waar ik aan dacht dat ik je probleem las, was dat je swap niet of niet lekker ingesteld is, of je partitionering niet in orde.

Ik had mijn huidige werk-laptop pas na een week lekker genoeg draaien (Dell Latitude 610, dualboot met XP)

Heb je vragen in dit forum of ergens anders gesteld om te troubleshooten ?
Nee, omdat ik het troubleshooten beu ben ;)

Vorige install liep trouwens wel gelijk goed :)

Enige wat veranderd was tov de vorige install was de partitionering.
Primaire partitie: ntfs (kan ik niet anders, dat de werk-image uit zichzelf)
Extended partitie met daarin:
- 10GB ext3 voor /
- 2.5GB swap
- 5GB ext3 voor /home
Primaire partitie in ntfs voor gezamelijke data (gemount als /windows in de installer)

Lijkt me niks mis mee...

Install staat er trouwens wel nog op, dus als je een heeel goed argument kan brengen, wil ik wel nog eens kijken :P

[ Voor 5% gewijzigd door Fire69 op 20-07-2008 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Cyphax schreef op zondag 20 juli 2008 @ 14:01:
[...]

Oh, mooi, AMD komt de beloftes vooralsnog vrij goed na. Ik ga het in de gaten houden, degene die Linux het best support wint het gewoon als ik een keer een nieuwe PC samenstel. Het zou dan mooi zijn als ik kan concluderen dat Nvidia het goed doet en AMD het supergoed doet. :)
Nou, open 3D drivers lijk je voorlopig te kunnen vergeten. Ik probeerde op Ubuntu 8.04 eerst mijn onboard RS690 te gebruiken met radeonhd, maar dan zou ik mesa moeten compileren geloof ik.. Geen packages beschikbaar. Naja, dat heb ik maar even laten zitten. Package van https://launchpad.net/~tormodvolden/+archive liet me wel mijn monitor op de juiste resolutie zetten, maar geen xv versnelling en geen 3D. :(

Radeon X300 kaart erin gestopt. 3D werkt wel met de radeon driver, maar standaard startte de nieuwe installatie met 3D effecten (compiz ofzo?) en bijna niets was zichtbaar. Ik mocht nog van geluk spreken dat er genoeg zichtbaar was om de effecten weer uit te zetten. Alien arena startte niet en gaf één of andere error dat een 3D functie niet beschikbaar was.

Met fglrx heb ik alienarena niet geprobeerd, maar xv-versnelling deed het sowieso niet met fglrx dus dat wil je toch niet gebruiken. Glxgears ging wel iets sneller.

De enige volledig functionele 3D driver voor Linux die ik ken is helaas toch de gesloten nvidia driver. Met de radeon driver (voor r300 en ouder) werkt 2D op zich wel goed (xv enzo) en extreem basic 3D maar verder werkt het gewoon niet. Echt superveel beter dan de open nv (2D only) driver is het niet. Het grootste voordeel (gezien je niet de hele dag naar glxgears gaat kijken) lijkt dat het menu op tntpost.nl op de radeon driver wel snel is en op de nv driver traag.

Open 3D blijft een droom..

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 20-07-2008 19:06 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Na lezen van deze discussie vraag ik me af waarom niemand eens dan een idee voorstelt op de ubuntu brainstorm?
Bijvoorbeeld voor de releases anders aan te pakken zoals eerder gezegd? En voor het driver probleem zou ik eigenlijk graag zein dat er bijvoorbeeld een merk zoals dell of acer enz... laptops/desktops samenstelt met hardware erin waarvoor er goede drivers zijn. Zodat je er dan 100% zeker van bent dat alles goed werkt, en eventueel zelfs dan extra support krijgt van de fabrikanten van de hardware voor betere drivers te kunnen schrijven. Want tenslotte wordt hun product door linux dan beter verkocht (althans een beetje?)

Techno>Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Want er staan nog niet genoeg ideeën waarop niet gereageerd is, of waar niets mee gedaan wordt ? De belangrijkste issues staan sowieso al vermeld @ Brainstorm.

[ Voor 134% gewijzigd door Jungian op 20-07-2008 19:25 . Reden: [edit] vraag was misschien wat te open ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Jungian schreef op zondag 20 juli 2008 @ 19:09:
Want er staan nog niet genoeg ideeën waarop niet gereageerd is, of waar niets mee gedaan wordt ? De belangrijkste issues staan sowieso al vermeld @ Brainstorm.
hmm ik heb al eens gezocht naar release en een paar pagina's doorlopen maar ik vond niks...daarom dat ik dit hier zei. Maar de belangrijkste dingen staan er inderdaad wel op.

Techno>Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik kan toch niet zonder ubuntu, veel dingen zijn erg leuk om gewoon uit te proberen, niet als een 2e boot, of een 2e pc, maar virtueel draaiend met virtual box van sun. Werkt als een zonnetje en is erg leuk om dingen uit te proberen en te doen, werkt het niet? Geen probleem, download ik even een nieuwe iso. :Y)

Maar het is wel fijn, ubuntu met pidgin en internet open, op de windows bak fotoshop en andere programma's. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey ubuntu-gurus. Ik ben sinds een jaartje of twee al in en uit aan de slag met Ubuntu. Draai nu de laatste (8.04). Alles draait top alleen zit ik, anders was ik hier niet, met een probleem.

Ik draai momenteel op een HP 6710b laptop. Alles werkt, compiz, emerald, wat je maar wil ik draai het. Op kantoor wil ik deze laptop echter ook gebruiken met een tweede scherm. Ik kan het scherm aansluiten (een Acer AL1916W) maar vervolgens is het enige wat Ubuntu kan de twee schermen clonen. Als ik clonen uitzet en apply klik dan is het enige wat er gebeurt dat hij zegt dat het gebeurt is maar er gebeurt niks, alles blijft precies hetzelfde.

Mijn xorg.conf bevat het volgende: http://www.readrobot.com/view/28

Ik zou liever zo min mogelijk hard-coded erin zetten aangezien ik nogal eens van monitor switch met deze laptop en hij het op allen niet doet! Iemand ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 16:55
Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2008 @ 09:03:
Hey ubuntu-gurus. Ik ben sinds een jaartje of twee al in en uit aan de slag met Ubuntu. Draai nu de laatste (8.04). Alles draait top alleen zit ik, anders was ik hier niet, met een probleem.

Ik draai momenteel op een HP 6710b laptop. Alles werkt, compiz, emerald, wat je maar wil ik draai het. Op kantoor wil ik deze laptop echter ook gebruiken met een tweede scherm. Ik kan het scherm aansluiten (een Acer AL1916W) maar vervolgens is het enige wat Ubuntu kan de twee schermen clonen. Als ik clonen uitzet en apply klik dan is het enige wat er gebeurt dat hij zegt dat het gebeurt is maar er gebeurt niks, alles blijft precies hetzelfde.

Mijn xorg.conf bevat het volgende: http://www.readrobot.com/view/28

Ik zou liever zo min mogelijk hard-coded erin zetten aangezien ik nogal eens van monitor switch met deze laptop en hij het op allen niet doet! Iemand ideeen?
En als je X herstart (ctrl+alt+backspace) na het aansluiten van je 2e monitor?

Kan hier voor een script: http://www.thinkwiki.org/...s_Media_Accelerator_X3100

[ Voor 4% gewijzigd door Chilly_Willy op 21-07-2008 20:39 ]

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:53
Ik weet niet of het inmiddels common knowledge is, maar hier de oplossing die bij mijn Ubuntu 8.04 AMD64 eindelijk de DVD playback van commerciele dvd's (in totem iig) gefixed heeft:
i've used this on a wide variety of hardware, seems to always work.

First install the gstreamer plugin when it prompts you when you first try to play a dvd.

Use these 3 lines... it will inform you that it is experimental to compile for the amd64, hit enter to continue.

sudo apt-get install libdvdread3 totem-xine libxine1-ffmpeg
sudo apt-get install debhelper fakeroot
sudo apt-get install build-essential
sudo /usr/share/doc/libdvdread3/install-css.sh

If you've messed around with css, libdvdread before doing this it probably won't work. This needs to be done from a clean install. I havne't found a good way to make it clean like a new install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blmp
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

blmp

Life is Strange

Even een snel vraagje waar ik niet echt duidelijk antwoord op kon vinden tussen te topics door.

Even een situatie schets:
Ik draai een dual screen setup:
display1: Dell Ultrasharp 2407wfp (24inch 1920x1200)
display2: iiyama E430 (17inch 1280x1024)
Fijnste Mode: Twinview
Huidige mode (wegens settings): Seperate X screens

Ik wil graag optimaal gebruik maken van mijn 2407 door hem af te stellen kwa brightness, contrast etc. via nvidia-settings. En dus mijn E430 met andere settings ...En nu de vraag:

Is de beeldschermen afzonderlijk instellen mogelijk (kwa brightness/contrast etc.) met Twinview of Xinerama?

Want ik heb het nu zodanig ingesteld als ''Seperate X View'' zonder ''Xinerama'' om hem zo 2 schermen te laten herkennen (in nvidia-settings althans hehe) zodat het wel kan. Maar ik wil liever twinview aangezien dat fijner werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door blmp op 22-07-2008 00:13 . Reden: iets vergeten XD ]

7950x/32GB/860 Pro 2TB/MSI Suprim X RTX4090 | MacBook Pro M1 Pro 16"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Ik draai een dual screen setting (2x 19") met twinview zonder xinerame en ik kan via nvidia-settings niet de brightness/contrast van de afzonderlijke schermen instellen. Het enige wat ik per scherm kan wijzigen is de Digital Vibrance. Dit kan ook komen doordat het 2 wat oudere CRT-bakken zijn. Wellicht hebben modernere schermen wel de mogelijkheid om ook andere instellingen per scherm te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 11:40
poep

[ Voor 122% gewijzigd door gertvdijk op 22-07-2008 00:52 . Reden: Moet het eerst zelf goed checken voor ik wat beweer. ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 17:44
Even een vraag tussendoor (weet niet of dit een individueel topic waard is):
Ik wil Xubuntu installeren op een traag machientje (128RAM). Het laden van de Live Enviroment duurt erg lang. Als deze eenmaal geladen is en probeer de installer te starten gebeurt er vrij weinig.
Wat ik wil proberen is Xubuntu gelijk te installeren, zonder het starten van de Live Enviroment. Heb al wat gezocht waarbij wordt aangegeven dat er een keuze zou moeten zijn in de 'install loader' om Xubuntu direct te installeren alleen is deze er niet :z .
Iemand enig idee? Gaat om Xubuntu 7.10.

edit: zie nu net dat het artikel over 8.1 gaat, mocht niemand een idee hebben, dan gaat die er gewoon op.

[ Voor 7% gewijzigd door Jappo112 op 22-07-2008 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Jappo112 schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 01:06:
Wat ik wil proberen is Xubuntu gelijk te installeren, zonder het starten van de Live Enviroment.
Alternate install CD?

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

128 MB RAM is niet voldoende om Xubuntu op te gooien. Zenwalk bv. zal er nog net op booten maar bij het eerste programma dat je opstart zal ie de swap moeten aanspreken. Ubuntu start een hele rits services die de distro totaal ongeschikt maken voor een licht systeem - tenzij je gaat pielen om alles uit te schakelen.

Ik vind het persoonlijk veel makkelijker een lichte distributie te nemen en daaraan toe te voegen wat ik nodig heb dan een zwaardere te installeren en die dan te trimmen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
Borromini schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 02:29:
128 MB RAM is niet voldoende om Xubuntu op te gooien. Zenwalk bv. zal er nog net op booten maar bij het eerste programma dat je opstart zal ie de swap moeten aanspreken. Ubuntu start een hele rits services die de distro totaal ongeschikt maken voor een licht systeem - tenzij je gaat pielen om alles uit te schakelen.

Ik vind het persoonlijk veel makkelijker een lichte distributie te nemen en daaraan toe te voegen wat ik nodig heb dan een zwaardere te installeren en die dan te trimmen.
Volgens de support site kan je de debian-installer aanpassen zoals je wilt. Dus zie daar geen problemen in. Daarnaast zou de installer zich aanpassen aan de hoeveelheid beschikbaar geheugen. Ik snap dat 128 weinig is, maar volgens de documentatie zou het moeten lukken; uitdaging :) .
Ben alleen nog geen steek verder, wat ik nu ook doe, bij het starten van de daadwerkelijke installatie krijg 9 out of 10 alleen een knipperende cursor linksboven in de hoek. Of foutmeldingen:
code:
1
2
[  324.722404] invalid compressed format (err=1) 
[  324.725420] Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unkown-block(104,1)

Ben hard aan het zoeken voor een oplossing. Al wat met de IDE kabels en jumpers geklierd wat tot niets leide. Mocht iemand een idee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 08:53
De debian installer = the alternate CD. En dan zal het ook wel werken, want dat heb ik ook al meer dan eens gedaan. De LiveCD heeft minimaal 256mb nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Kan iemand het stuk van het beeldscherm en de beeldscherm resolutie uit de xorg.conf kopieren en hier posten, alvast hartelijk bedankt. :)
Ik heb iets verkeerd gedaan daarin en heb 1 regeltje aangepast maar weet niet zeker meer hoe die terug moet. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Joopieboy schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 10:32:
Kan iemand het stuk van het beeldscherm en de beeldscherm resolutie uit de xorg.conf kopieren en hier posten, alvast hartelijk bedankt. :)
Ik heb iets verkeerd gedaan daarin en heb 1 regeltje aangepast maar weet niet zeker meer hoe die terug moet. :X
dpkg-reconfigure xserver-xorg commando's zijn beter. Je wil niet onze configs hebben, je een config toepasbaar voor je eigen systeem hebben.

las hier pasgeleden ook iets over try fix dingen, nog nooit van gehoord, ben van de oude garde :Y)

TIP: weet niet met welk programma je dat 'ene' regeltje hebt aangepast, maar ik zou even kijken of er nog een 'xorg.conf~' naast je 'xorg.conf' in de directory staat. VIM en consorten laten altijd wel een cache bestandje achter. Nu heb jij ook weer een les geleerd, ALTIJD even een backupje maken van configs VOOR je begint te pielen :Y). Tis maar een luttele KB die je verspilt.

[ Voor 23% gewijzigd door LinuX-TUX op 22-07-2008 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Idd, maar ik heb geen zin om de xorg.conf weer opnieuw te moeten gaan aanpassen als hij hersteld is, dus ik heb echt dat stukje code nodig. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:32

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
En wat is dan het probleem met het kopieren van een backup? En updates laten bovendien ook vaak backups achter waar je ook in zou kunnen kijken. Deze hebben namen als xorg.1.conf
Dan heb je tensminste de configuratie die op jouw systeem is afgesteld, onze configuratie heb je niets aan.

[ Voor 23% gewijzigd door Dirk op 22-07-2008 11:56 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Joopieboy schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 10:57:
Idd, maar ik heb geen zin om de xorg.conf weer opnieuw te moeten gaan aanpassen als hij hersteld is, dus ik heb echt dat stukje code nodig. :X
Dit is toch supersimpel, vat niet echt wat de voorganger van mij probeert te zeggen, maar dit zou ik doen.

• Kopieer je huidige niet werkende config naar xorg.conf-broken
• Doe gewoon dpkg-reconfigure xserver-xorg
• vim /etc/X11/xorg.conf
• in vim ":split /etc/X11/xorg.conf-broken"
• Copy paste alles wat je nodig hebt, zonder het WEER te breken

• move /etc/X11/xorg.conf naar /etc/X11/xorg.conf-autogenerated
• move /etc/X11/xorg.conf-broken terug naar /etc/X11/xorg.conf
• pas in je niet werkende xorg.conf maar aan wat je miste met je eigen autogenerated werkende versie :Y)

Waarom zou ons voorbeeld je sneller helpen? Al met al, had ik hem al 10 keer in de tussentijd gemaakt en niet gewacht tot iemand z'n config op dit forum had gepost. Sterker nog, een google zoekcommando levert je zo al tig configs op ;)

Reden waarom ik het zelf niet post: waarom wel? Zit hier met een dual screen setup, xtwinview, 4:3 en 16:10 door elkaar met hoop getweakte settings die heel specifiek voor m'n laptopje zijn. Als je zelf al niet weet wat je mist, word je van mijn 'xorg.conf' al helemaal niet vrolijk.

[ Voor 16% gewijzigd door LinuX-TUX op 22-07-2008 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
llevering schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 08:20:
De debian installer = the alternate CD. En dan zal het ook wel werken, want dat heb ik ook al meer dan eens gedaan. De LiveCD heeft minimaal 256mb nodig.
Was vergeten dat ik nu met de alternate CD van Ubuntu 8.10 werk. Als ik nu "cli" in de boot prompt tik, dan krijg ik terug: "Could not find kernel image: cli". Terwijl dit volgens de manual zou moeten werken. Als ik install gebruik, dan wordt vmlinuz en initrd.gz geladen, daarna krijg ik weer dezelfde foutmelding.
Schijnt wel eens te helpen om eerst de disk te formatten met een third party tool. Dat maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

LinuX-TUX schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 11:54:
Dit is toch supersimpel, vat niet echt wat de voorganger van mij probeert te zeggen, maar dit zou ik doen.
Wat ik bedoelde te zeggen was dat na een paar updates op een gemiddeld systeem genoeg backups staan van de xorg.conf om van daaruit je xorg.conf eenvoudig te kunnen herstellen. Jouw methode werkt ook.

Overigens denk ik dat het niet verstandig is om mensen tips te geven waarbij je standaard vi gebruikt. Het wijkt toch vrij sterk af van 'de standaard' en dat maakt het niet makkelijk voor een beginner. Voor simpel editen zijn gedit en nano veel geschikter.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Dirk schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 12:04:
[...]

Wat ik bedoelde te zeggen was dat na een paar updates op een gemiddeld systeem genoeg backups staan van de xorg.conf om van daaruit je xorg.conf eenvoudig te kunnen herstellen. Jouw methode werkt ook.

Overigens denk ik dat het niet verstandig is om mensen tips te geven waarbij je standaard vi gebruikt. Het wijkt toch vrij sterk af van 'de standaard' en dat maakt het niet makkelijk voor een beginner. Voor simpel editen zijn gedit en nano veel geschikter.
/me LinuX-TUX heeft een spoedcursus begrijpend nederlandse taal lezen nodig 8)7
mea culpa.

Achja ... macht der gewoonte, iedereen z'n eigen stijl. Vind het alleen irritant om te sudo'en en dan gedit te doen ... plain console (nano/vim/geen wat bij iemand ligt)

Personal Note:
Vind vim wel wat krachtiger dan de rest. Het is daadwerkelijk een kriem om te leren, maar als je het eenmaal weet, is het zo bloedsnel en handig. Gelijk nog een excuus erbij om regular expressions te leren ipv Control + H / Control + F / Control + R te doen :Y) (weet niet eens wat het bij nano is ... nano is daarentegen wel superrelaxt voor beginners. Beetje het dos-edit gevoel krijg ik erbij)
Voor de rest van de editors, ga ik geen woorden aan vuil maken. Als emacs jou ligt, gefeliciteerd. Als WP3.0 onder wine jou ligt, brilliant :Y)

[ Voor 24% gewijzigd door LinuX-TUX op 22-07-2008 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Nano vind ik zeker een relaxte editor, maar meestal gebruik ik gedit vind ik fijner lezen. Ik heb nog nooit het voordeel van vim gesnapt 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door jelly op 22-07-2008 12:55 ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
jelly schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 12:55:
maar meestal gebruik ik gedit vind ik fijner lezen. Ik heb nog nooit het voordeel van vim gesnapt 8)7
Moet je wel de mogelijkheden (willen) kennen. :+ :colorscheme, :syntax, :split, etc etc
Verder is het heel persoonlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door gertvdijk op 22-07-2008 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

gertvdijk schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 13:03:
[...]

Moet je wel de mogelijkheden (willen) kennen. :+ :colorscheme, :syntax, :split, etc etc
Verder is het heel persoonlijk.
En dan zie je direct waarom veel gebruikers niets met vi hebben. Als ze al wat met scripting doen is de highlighting van gedit voldoende en ook nano voldoet prima. En voor dingen als brieven schrijven gebruik ik toch liever een programma als openoffice. De mogelijkheden van vi(m) zijn voor mij gewoon overkill. Het kost teveel tijd om te leren en ik krijg er te weinig voor terug, want ik gebruik het te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Jungian schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 21:01:
[.. knip] Het is tijd om deze gigantische keten van gigantische posts af te slachten. :Y
Het is idd wel mooi geweest. Het komt er uiteindelijk toch op neer dat we het grotendeels met elkaar eens zijn maar heel erg lopen te zeiken over de details waarin we van mening verschillen :P
Op jouw post ga ik dan ook maar niet meer antwoorden, dat scheelt weer 10 keer "ja idd" ofzo ;)
W3ird_N3rd schreef op zondag 20 juli 2008 @ 18:57:
Ik probeerde op Ubuntu 8.04 eerst mijn onboard RS690 te gebruiken met radeonhd, maar dan zou ik mesa moeten compileren geloof ik..
Dat kan wel kloppen ja, de radeonhd drivers zijn nog volop in ontwikkeling en niet geschikt voor productie. Voorzover ik weet is de status van die drivers op het moment een beetje van "als je zelf geen mesa wil compilen, dan wil je deze drivers ook niet." Ze belanden vanzelf wel in de wat meer gebruikelijke kanalen, als ze wat volwassener zijn.
Radeon X300 kaart erin gestopt. 3D werkt wel met de radeon driver, maar standaard startte de nieuwe installatie met 3D effecten (compiz ofzo?) en bijna niets was zichtbaar. Ik mocht nog van geluk spreken dat er genoeg zichtbaar was om de effecten weer uit te zetten. Alien arena startte niet en gaf één of andere error dat een 3D functie niet beschikbaar was.
Hmm, dat klinkt niet ideaal nee. Maar er zijn geen specificaties van r3xx chips, dus hun ondersteuning komt voort uit reverse engineering en extrapoleren van de r2xx specs.
Met de radeon driver (voor r300 en ouder) werkt 2D op zich wel goed (xv enzo) en extreem basic 3D maar verder werkt het gewoon niet. Echt superveel beter dan de open nv (2D only) driver is het niet.
Hmm, ik heb een Radeon 8500, en gebruik de open-source radeon driver. Ik speel af en toe wat 3D spellen (zoals Quake III, RtCW, Heretic II, Runescape). Ik heb met een Ubuntu live CD wel eens met Compiz gespeeld, en dat werkte ook aardig, net als wat 3D screensavers.

Misschien valt wat ik doe voor jou onder "extreem basic 3D" (de meeste van die spellen zijn dan ook aardig gedateerd), maar voor mij lijkt het allemaal aardig te werken.

Als upgrade-path overweeg ik trouwens een r5xx of misschien r6xx gebaseerde kaart, maar dat is voorlopig nog niet voor de faint-of-heart :P
jelly schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 12:55:
Nano vind ik zeker een relaxte editor, maar meestal gebruik ik gedit vind ik fijner lezen. Ik heb nog nooit het voordeel van vim gesnapt 8)7
Het voordeel van vi(m) is dat het enorm krachtig is, waardoor je een hoop complexe edit-taken snel kunt uitvoeren.

De learning curve hiervoor is wel erg groot, dus als je af en toe eens wat edit dan snap ik best dat je geen zin hebt dat allemaal te leren. Maar als je heel veel edit dan kan het best de moeite waard zijn :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Dirk schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 13:09:
[...]

En dan zie je direct waarom veel gebruikers niets met vi hebben. Als ze al wat met scripting doen is de highlighting van gedit voldoende en ook nano voldoet prima. En voor dingen als brieven schrijven gebruik ik toch liever een programma als openoffice. De mogelijkheden van vi(m) zijn voor mij gewoon overkill. Het kost teveel tijd om te leren en ik krijg er te weinig voor terug, want ik gebruik het te weinig.
True by all means. Maar voor het configureer werk en dergelijke, heerlijk in vim. /*zoekterm*

:visual -> s/ene/andere/ge
dd om hele regels weg te meppen (of d(getal) enter)
etc

Eenmaal aangeleerd en het werkt supervlotjes, daarnaast zie je een heel hoop terug komen als je aan het devven bent. Regular expressions ed ala sed & awk stijl.

Dan nog steeds ben ik met je eens, ik ga er geen verslagen in maken, gebruik ik ook OpenOffice voor. En nee, ik schaam me niet dat ik daar geen LaTeX voor gebruik :p

Software dient als gereedschap om een doel te verwezenlijken. Daarbij komt dan nog de persoonlijke mening over de bruikbaarheid ... al met al, jantje gebruikt een waterpomptang om moer los te draaien, pietje een dopsleutel :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
Na uren neuzelen bedacht ik in eens dat er nog een DVD drive op zolder lag. Omdat zowat alle opties wel was afgelopen toch maar even met die drive geprobeerd. Ja hoor _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

deadinspace schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 13:52:
[...]

Hmm, ik heb een Radeon 8500, en gebruik de open-source radeon driver. Ik speel af en toe wat 3D spellen (zoals Quake III, RtCW, Heretic II, Runescape). Ik heb met een Ubuntu live CD wel eens met Compiz gespeeld, en dat werkte ook aardig, net als wat 3D screensavers.

Misschien valt wat ik doe voor jou onder "extreem basic 3D" (de meeste van die spellen zijn dan ook aardig gedateerd), maar voor mij lijkt het allemaal aardig te werken.

Als upgrade-path overweeg ik trouwens een r5xx of misschien r6xx gebaseerde kaart, maar dat is voorlopig nog niet voor de faint-of-heart :P
Nee, "extreem basic 3D" bedoel ik glxgears en tntpost.nl mee. Alien arena is gebaseerd op de Q3 engine en werkt dus niet. Ik heb ook geen enkel spel kunnen vinden dat onder Wine kon draaien (en dan probeer ik ook voornamelijk oude spellen, vergelijkbaar met jouw spellen) en Compiz ging dus ook voor geen meter (teveel corrupte onleesbare shit).

Een oudere kaart (R2xx) is voor mij geen optie omdat die niet in PCIe vorm te krijgen zijn. Daarom heb ik ook een Radeon X300 gekocht. Een PCI kaart zou in principe kunnen maar die zijn lastiger om aan te komen en vaak vrij duur. En nogal een belasting op de PCI bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 18:13:
Alien arena is gebaseerd op de Q3 engine en werkt dus niet. Ik heb ook geen enkel spel kunnen vinden dat onder Wine kon draaien (en dan probeer ik ook voornamelijk oude spellen, vergelijkbaar met jouw spellen) en Compiz ging dus ook voor geen meter (teveel corrupte onleesbare shit).
Hmm, ik heb net nog even de Ubuntu 8.04 live CD geprobeerd, en de desktop effects werkten prima (die worden standaard toch verzorgd door Compiz op Ubuntu?).

In Debian heb ik even Alien Arena geinstalleerd, en die werkte ook, al was het op bepaalde plaatsen knap traag (en op andere plaatsen weer prima).
Een oudere kaart (R2xx) is voor mij geen optie omdat die niet in PCIe vorm te krijgen zijn. Daarom heb ik ook een Radeon X300 gekocht. Een PCI kaart zou in principe kunnen maar die zijn lastiger om aan te komen en vaak vrij duur. En nogal een belasting op de PCI bus.
Mja, een PCI kaart wil je idd niet, en gebaseerd op mijn ervaring lijkt een r2xx kaart me ook niet echt lekker om Alien Arena mee te spelen. Ik denk dat voor open 3D r5xx en r6xx gebaseerde kaarten de beste gok zijn, op het moment dat de radeonhd driver acceptabeler wordt.

Je zou nog een bug kunnen reporten voor het de mist in gaan van je X300 met Compiz. Compiz kan dan voor die kaart blijkbaar beter uit staan. Ook dacht ik dat r300 kaarten wel beter ondersteund waren dan dat (en deze tabel lijkt dat te ondersteunen), dus misschien dat er nog wat aan te doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

deadinspace schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 22:51:
[...]

Mja, een PCI kaart wil je idd niet, en gebaseerd op mijn ervaring lijkt een r2xx klaart me ook niet echt lekker om Alien Arena mee te spelen. Ik denk dat voor open 3D r5xx en r6xx gebaseerde kaarten de beste gok zijn, op het moment dat de radeonhd driver acceptabeler wordt.

Je zou nog een bug kunnen reporten voor het de mist in gaan van je X300 met Compiz. Compiz kan dan voor die kaart blijkbaar beter uit staan. Ook dacht ik dat r300 kaarten wel beter ondersteund waren dan dat (en deze tabel lijkt dat te ondersteunen), dus misschien dat er nog wat aan te doen is?
Dat dacht ik ook, maar in de praktijk is het gewoon niet veel soeps helaas. Bug reporten lijkt me niet nuttig, er werkt qua 3D gewoon bijna niks op buiten glxgears. Ik heb eigenlijk zelfs nog niets anders dan glxgears gevonden dat zonder problemen werkt. Misschien dat de radeon driver in Ubuntu 8.04 te oud is ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

W3ird_N3rd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 01:57:
Dat dacht ik ook, maar in de praktijk is het gewoon niet veel soeps helaas. Bug reporten lijkt me niet nuttig, er werkt qua 3D gewoon bijna niks op buiten glxgears. Ik heb eigenlijk zelfs nog niets anders dan glxgears gevonden dat zonder problemen werkt. Misschien dat de radeon driver in Ubuntu 8.04 te oud is ofzo?
Hmm, lijkt me vreemd dat die echt te oud is eigenlijk.

Je kan kijken welke mesa driver geladen wordt met
grep _dri /var/log/Xorg.0.log
(aangenomen dat je Xorg log in die file staat), en kijken in welk package die file zit met
dpkg -S <file>
dpkg -l kan je dan wel weer vertellen welke versie je hebt van dat package.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Toch wel grappig. Ik heb sinds vandaag een Creative Zen, maar al mijn muziek staat op mijn Ubuntu pc. Nou had ik een Howto gevonden over Gnomad2: CVS aanzetten, allerlei rare libjes downloaden, configure, make etc. , maar in Ubuntu gaat dat natuurlijk veel makkelijker. Gewoon naar Applications -> Add/Remove, Gnomad2 zoeken, installeren en klaar. Het werkte ook gelijk, ging een stuk makkelijker dan ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Ik ga een enorme noobvraag stellen, maar dat komt omdat ik voor het eerst echt ubuntu gebruik.

Om aan ubuntu/linux te wennen wil ik het een beetje voor dagelijkse use gebruiken. daar hoort muziek bij. daar hoort een goeie player bij en daarom heb ik Amarok geinstalled (via synaptics). Veel goeie dingen over gehoord

Nu krijg ik amarok niet zover om mijn networkshare op de MyBook te importeren in library, omdat die share of nas gewoonweg niet voorkomt in de lijst. Ik heb de shares nu wel op desktop staan. Hoe krijg ik ze in godsnaam in Amarok geimporteerd?

Het lijkt me dat er een heel makkelijk iets voor moet zijn, omdat ik altijd hoor dat Linux tegenwoordig zo makkelijk is. Dus als er een manier is zonder code te typen in terminal hoor ik die het liefst. (anders punt voor windows, met zijn handige netwerklocaties...).

Het betreft een dus een sambashare op smb://na5/Muziek/ (of smb:\\na5\Muziek\ ??) ik weet het nooit zeker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Mar2zz schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 14:32:
Het lijkt me dat er een heel makkelijk iets voor moet zijn, omdat ik altijd hoor dat Linux tegenwoordig zo makkelijk is. Dus als er een manier is zonder code te typen in terminal hoor ik die het liefst. (anders punt voor windows, met zijn handige netwerklocaties...).

Het betreft een dus een sambashare op smb://na5/Muziek/ (of smb:\\na5\Muziek\ ??) ik weet het nooit zeker....
Amarok is native KDE en kan daarom waarschijnlijk niet overweg met de gvfs user mount die jij hebt gemaakt in Gnome met Nautilus (denk ik).
Het is een beetje een gokje hoor, wat je in de goede richting kan helpen. Zelf kan ik Amarok niet starten (cannot initialize any audio device) terwijl audio gewoon werkt en Rhytmbox wel gewoon muziek kan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ik heb nog geen echte mount, want de map mnt is leeg, dat is toch de mnt map? Amarok speelt de muziek wel af als ik afspelen met amarok kies, dus dat werkt naar behoren, kan alleen de muziek niet in de library krijgen, en dat is een must, normaal via verkenner zoeken naar een muziekfile is ondoenlijk, library is flink aan het worden. (15k+ files)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:52

Cyphax

Moderator LNX
Kijk even in /media ipv /mnt, wellicht staat ie daar dan in.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Mar2zz schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 15:39:
Ik heb nog geen echte mount, want de map mnt is leeg
Je mount inderdaad niet echt, maar dat mnt leeg is wil niet zeggen dat je niet mount. :P Mounten kan overal :P mount /dev/sdb /home/mar2zz/mijndata
Mar2zz schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 15:39:
Amarok speelt de muziek wel af als ik afspelen met amarok kies, dus dat werkt naar behoren, kan alleen de muziek niet in de library krijgen, en dat is een must, normaal via verkenner zoeken naar een muziekfile is ondoenlijk, library is flink aan het worden. (15k+ files)
Ik zou het niet gek vinden als Amarok alleen library items kan halen uit een lokaal filesystem (of een echte mount). Niet zozeer een tekortkoming, maar een feature die nog niet geimplementeerd is.
Verder is de eerste hit op google dit.

edit: (aanvulling)
Door je netwerkshare te benaderen met iets als smb://wins-name/sharedir gaat dit in de meeste Ubuntu programma's (voor Gnome) via GVFS en zijn ze logischerwijs alleen op dezelfde manier te gebruiken in programmatuur die dit ook ondersteunt. Mijn gok is dat KDE-programma's dit nog niet doen, omdat KDE al langer zijn eigen userspace network transparent filesystem had en die van Gnome nodig toe was aan vervanging.

[ Voor 19% gewijzigd door gertvdijk op 24-07-2008 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ik krijg die mount niet voor elkaar volgens die pagina, die had ik zelf ook al gevonden. Ik ga kubuntu proberen, kijken of die wat makkelijker in elkaar steekt. maar 2 uurtjes verloren met "makkelijke" linux...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Mar2zz schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 17:29:
Ik krijg die mount niet voor elkaar volgens die pagina, die had ik zelf ook al gevonden. Ik ga kubuntu proberen, kijken of die wat makkelijker in elkaar steekt. maar 2 uurtjes verloren met "makkelijke" linux...
Tja als je perse Amarok wil gebruiken over een samba share... Je kan ook je verwachtingen bijstellen of inderdaad proberen te kijken met Kubuntu.
Kubuntu hoef je overigens niet helemaal opnieuw te installeren he ;) Je kan gewoon met synaptic kubuntu-kde4-desktop installeren en bij het aanmeldscherm KDE als sessie te selecteren. Scheelt heel veel werk/tijd!
Misschien dat met die installatie ook de benodigde libraries/packages meekomen die Amarok nodig heeft om het wel te ondersteunen... wie weet ;)

Overigens is het sharen van een music library aan te raden met DAAP. (google maar eens)
Je moet je niet blind staren op de smb share in Amarok, maar meer op wat je wil bereiken natuurlijk.
Vicarious schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 18:17:
Of gewoon Rhythmbox gebruiken natuurlijk! Werkt fantastisch wat mij betreft, al is dat natuurlijk afhankelijk van je voorkeuren. Ik werd helemaal gestoord van Amarok.
Rhythmbox kan hier bij mij niet overweg met een ssh/sftp share, dus ik betwijfel of dat wel kan met een samba share. Voor deze doeleinden heeft ook Rhythmbox DAAP ondersteuning.

[ Voor 37% gewijzigd door gertvdijk op 24-07-2008 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Of gewoon Rhythmbox gebruiken natuurlijk! Werkt fantastisch wat mij betreft, al is dat natuurlijk afhankelijk van je voorkeuren. Ik werd helemaal gestoord van Amarok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ik ben eigenlijk een enorme foobar2000-fan. Ik ben binnen 20 minuten afgeknapt op KDE, dus weer terug naar gnome. Op de een of andere manier geen geluid enzo in kde, en gnome is toch duidelijker met het benoemen van dingen. Kan het verschil niet heel goed uitleggen. Ik ga terug naar gnome, en ga enorm mijn best doen om amarok aan de praat te krijgen. (of foobar, ook al is die native windows, er is een topic gaande op hydrogen hoe foobar in linux-virtualisatie bezig kan. ik leg waarschijnlijk mijn lat te hoog, eerst maar ff normale dingen doen in ubuntu, en dan toch maar ff m3u's maken in windows en die in amarok afspelen, volgens mij wil dat wel.

mocht ik ooit helemaal switchen, hebben mensen nog tips om dit OS acceptabel te krijgen voor de vrouw des huizes? (wat heb je nu weer gedaan marcel, zet eens terug, ik wil email lezen!)

[ Voor 12% gewijzigd door Mar2zz op 24-07-2008 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Evolution kun je gewoon instellen om bijv. via POP je mail binnen te halen. Dat lijkt in principe behoorlijk veel op Outlook tegenwoordig.

Verder zou ik wat makkelijker Desktop icoontjes maken met duidelijke namen. Gewoon Firefox op de desktop met daaronder als naam Internet ipv Firefox, dat idee. Dat ook doen met de verschillende harde schijven, en dan moet het wel goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Foobar werkt perfect met Wine. Echt een eitje... Virtualisatie lijkt me wat overkill voor één klein programmaatje (en dan heb ik het over codebase, niet over functionaliteit).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Mar2zz schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 17:29:
Kan je de share niet gewoon mounten en dan afspelen? Dus zonder gvfs.

smbmount //ip/share /mnt/path -o username=*,password=*

(Kan zijn dat smbfs nodig is, apt-get install smbfs of via synaptic)

[ Voor 14% gewijzigd door eppie op 24-07-2008 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Mar2zz schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 19:03:
Ik ben eigenlijk een enorme foobar2000-fan. Ik ben binnen 20 minuten afgeknapt op KDE, dus weer terug naar gnome. Op de een of andere manier geen geluid enzo in kde, en gnome is toch duidelijker met het benoemen van dingen. Kan het verschil niet heel goed uitleggen. Ik ga terug naar gnome, en ga enorm mijn best doen om amarok aan de praat te krijgen. (of foobar, ook al is die native windows, er is een topic gaande op hydrogen hoe foobar in linux-virtualisatie bezig kan. ik leg waarschijnlijk mijn lat te hoog, eerst maar ff normale dingen doen in ubuntu, en dan toch maar ff m3u's maken in windows en die in amarok afspelen, volgens mij wil dat wel.

mocht ik ooit helemaal switchen, hebben mensen nog tips om dit OS acceptabel te krijgen voor de vrouw des huizes? (wat heb je nu weer gedaan marcel, zet eens terug, ik wil email lezen!)
Tja, het gewoon makkelijk maken voor haar, dus een icoontje voor email, internet, tekstverwerker in de gnome panel of op het bureablad ;)

Trouwens marcel, er is een hele handig website voor problemen of dingen waar je niet uitkomt.

Eerste hit google zoekwoorden: "amarok samba share"

Als je met gnu/linux wil gaan werken moet je er wel wat energie in stoppen, zo heb je dat ook ooit voor windows gedaan ;)

[ Voor 13% gewijzigd door jelly op 24-07-2008 19:17 ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
eppie schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 19:13:
(Kan zijn dat smbfs nodig is, apt-get install smbfs of via synaptic)
Semi-offtopic:
Nine reasons why you should be using aptitude instead of apt-get or dselect. (Al sinds april 2004. Waarom apt-get toch blijft hangen bij iedereen? :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ik ga er energie in stoppen, anders zat ik nu niet weer vanuit gnome te typen. Natuurlijk kan ik googlen op dingen, maar ik weet nauwelijks de naam van dingen in linux, dat maakt het moeilijk. Als de lingo na een poos gebruik gesneden koek is geworden dan googlet het sneller.

Ik vind het overigens er allemaal wel mooi uitzien moet ik zeggen. meerdere bureaubladen enzo, dat had windows ook moeten hebben. (of heeft vista dat ook?). heb net weer amarok geinstalled, daar ga ik opnieuw...

edit:
oei oei, ik hoor mijn na5 ratelen, ik heb de mount voor elkaar, in ieder geval, hij is symbolisch?? verwezen naar een map in media en toen ik 'm selecteerde in amarok ging de nas ratelen... Ik ben benieuwd...

werkt dus niet. dan rhythmbox maar. ziet er op zich ook prima uit. simpel doch doeltreffend, en ieder geval facets :). Die mount overigens prima, waarom zijn kde en gnome in werking zo verschillend? ik dacht dat het merely uiterlijk en plaatsing van dingen was, maar compleet andere engine...

[ Voor 35% gewijzigd door Mar2zz op 24-07-2008 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

gertvdijk schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 19:32:
[...]

Semi-offtopic:
Nine reasons why you should be using aptitude instead of apt-get or dselect. (Al sinds april 2004. Waarom apt-get toch blijft hangen bij iedereen? :? )
Ik snap het ook niet eigenlijk. Ook alle tutorials staat nog apt-get in, ook de tutorials van Ubuntu zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Mar2zz schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 20:10:
heb net weer amarok geinstalled
Begrijp ik nou dat je je hele OS opnieuw hebt geinstalleerd om KDE te draaien? Had even een van mijn vorige posts gelezen. :P
oei oei, ik hoor mijn na5 ratelen, ik heb de mount voor elkaar, in ieder geval, hij is symbolisch?? verwezen naar een map in media en toen ik 'm selecteerde in amarok ging de nas ratelen... Ik ben benieuwd...
Symbolic links zijn geweldig, maar misschien wat verwarrend als je het bestaan ervan niet kent.
Hardlinks zijn waarschijnlijk helemaal magie voor je dan.
werkt dus niet. dan rhythmbox maar. ziet er op zich ook prima uit. simpel doch doeltreffend, en ieder geval facets :). Die mount overigens prima, waarom zijn kde en gnome in werking zo verschillend? ik dacht dat het merely uiterlijk en plaatsing van dingen was, maar compleet andere engine...
Ja, KDE en Gnome geven een totaal verschillende desktopervaring en hebben weinig gemeen, behalve dat ze beide voldoen aan de richtlijnen van freedesktop.org. Daardoor is uiteindelijk wel veel uitwisselbaar en kan je bijvoorbeeld ook Compiz (i.p.v. kwm of metacity bij Gnome) als Window Manager naast KDE als Desktop Environment draaien. Hussel de Hussel - Grabbelton Linux. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
... ja ik heb 3 installs gedaan, en 3x een iso gedowned. eerst ubuntu. toen in ubuntu kubuntu gedowned en gebrand. die geinstalled. toen in kubuntu ubuntu weer gedowned en die weer gebrand (geen zin om naar windows te gaan...)

Ik zoek me rot, maar ik kan nergens mijn ntfs-schijven vinden van windows. en ik wil wat stuff importen van die schijven zoals bookmarks en email enzo. bij de eerste install van ubuntu had ik ze bijna direct gevonden, maar nu ben ik helemaal de weg kwijt... :(

Mijn eerste schreden zijn kinderstapjes... sterker nog, dit is handen en voeten werk. En dat terwijl ik een tijd Puppy linux heb gedraaid op een pc, maar daar zat geen geluidskaart in en internette ik eigenlijk alleen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Mar2zz schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 21:03:
... ja ik heb 3 installs gedaan, en 3x een iso gedowned. eerst ubuntu. toen in ubuntu kubuntu gedowned en gebrand. die geinstalled. toen in kubuntu ubuntu weer gedowned en die weer gebrand (geen zin om naar windows te gaan...)
Nja, weer wat geleerd zullen we maar zeggen. Niet weer zo moeilijk doen he? ;) Je moet maar zo denken: veel ontwikkelaars zijn luie nerds en willen niet alles moeten reinstallen, want het moet gewoon naast elkaar kunnen draaien. :) En als je iets voor elkaar wil krijgen zijn er talloze andere mensen die precies hetzelfde willen, waardoor er vast een handige methode is. Google is je vriend. (herinstallatie valt daar absoluut niet onder bijvoorbeeld)
Installeren + downloaden van kubuntu in Ubuntu in de packagemanager duurde hier 3 minuten ofzo en switchen was kwestie van uitloggen, kde selecteren en weer inloggen. :)
Mar2zz schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 21:03:
Ik zoek me rot, maar ik kan nergens mijn ntfs-schijven vinden van windows. en ik wil wat stuff importen van die schijven zoals bookmarks en email enzo. bij de eerste install van ubuntu had ik ze bijna direct gevonden, maar nu ben ik helemaal de weg kwijt... :(
(Installeer en) open GParted om te kijken welke schijf het is. Of klik gewoon alle volumes aan in Nautilus (de standaard filemanager van Gnome) die kan de boel op userspace mounten en direct tonen wat de inhoud is. Misschien moet je nog wel even ntfs-3g nodig (installeren met synaptic of adept).

[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 24-07-2008 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Vanmiddag Ubuntu 64 geinstalleerd, Flash werkt prima - terwijl ik overal lees dat dat niet zo is. Hoe kan dat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Frank-NL schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 21:16:
Vanmiddag Ubuntu 64 geinstalleerd, Flash werkt prima - terwijl ik overal lees dat dat niet zo is. Hoe kan dat? :)
Omdat die informatie die je leest dan verouderd is. Er zijn nog wel eens ontwikkelingen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik was ook in de veronderstelling dat je met de x64-versie allerlei beperkingen had, zoals Flash dat niet werkt. Hoe is dat tegenwoordig dan? Kun je net als windows x64 ook 32bit apps draaien?

Ben nl. ook van plan om Ubuntu op mn andere pc te installeren, maar die heeft 4GB ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Palomar schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 21:46:
Ik was ook in de veronderstelling dat je met de x64-versie allerlei beperkingen had, zoals Flash dat niet werkt. Hoe is dat tegenwoordig dan? Kun je net als windows x64 ook 32bit apps draaien?
Tot op zekere hoogte wel ja. Je kan namelijk ook 32 bits libraries installeren, naast de 64 bits libs. Is niet wat je zegt out-of-the-box, maar er zijn vast howto's te vinden.
Palomar schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 21:46:
Ben nl. ook van plan om Ubuntu op mn andere pc te installeren, maar die heeft 4GB ram.
Je kan ook 4GB ram gebruiken in 32 bits Ubuntu (je doet wel wat tradeoffs dan). Iets met een bigmem kernel configuratie ofzo. Ff googlen dus ook. ;) Maar aan info uit 2006 heb je niet zoveel vrees ik.

Eigenlijk zijn beide 'oplossingen' gewoon trucendozen die je opengooit. Eigenlijk zou alles gewoon op alle architecturen gecompileerd moeten (kunnen) worden.

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 24-07-2008 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn een hoop 32bits libs gebundeld als ia32-libs. Deze worden door bijvoorbeeld Wine en Flash gebruikt. Aangezien dat slechts een bundel veelgebruikte libs is, kan je niet elk 32bits prog installeren. Dat zou pas kunnen als de hele 32bits repository via Apt geïnstalleerd kan worden in Ubuntu 64bit.

Het zou natuurlijk leuk zijn als alle opensource programma's magisch multiplatform zijn, maar bijvoorbeeld een groot project als Java zet je niet zo 123 om. Dat Flash nog niet 64bit is, is natuurlijk belachelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2008 03:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Na een nachtje slapen vind ik mijn windows schijven zo weer terug... apart, was gisteravond vast blind als een kip.

Geen enkele mediaplayer leest mijn library goed in. Rhythmbox komt het verst, maar die maakt er een zooitje van. Volgens mij wordt alle muziek met multigenre niet ingelezen ofzo.

Ik heb daarom ook exaile geprobeerd, maar die verslikt zich in het aantal bestanden ofzo, loopt helemaal vast.

Ondertussen wel firefox en thunderbird mooi klaar, synaptics is wel erg handig moet ik zeggen. Jammer dat niet overal een .deb file van te vinden is want dat zijn zo een beetje de setup.exe's toch?

Had net xbmc geinstalleerd om muziek te luisteren, die draaide netjes muziek, maar ubuntu verder liep vast, ik moest de computer resetten, ctrl alt del en ctrl alt backspace werkten ook niet. Hoe kom ik in een soort taakbeheer om processen te killen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Mar2zz schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 08:40:
Na een nachtje slapen vind ik mijn windows schijven zo weer terug... apart, was gisteravond vast blind als een kip.

Geen enkele mediaplayer leest mijn library goed in. Rhythmbox komt het verst, maar die maakt er een zooitje van. Volgens mij wordt alle muziek met multigenre niet ingelezen ofzo.

Ik heb daarom ook exaile geprobeerd, maar die verslikt zich in het aantal bestanden ofzo, loopt helemaal vast.

Ondertussen wel firefox en thunderbird mooi klaar, synaptics is wel erg handig moet ik zeggen. Jammer dat niet overal een .deb file van te vinden is want dat zijn zo een beetje de setup.exe's toch?

Had net xbmc geinstalleerd om muziek te luisteren, die draaide netjes muziek, maar ubuntu verder liep vast, ik moest de computer resetten, ctrl alt del en ctrl alt backspace werkten ook niet. Hoe kom ik in een soort taakbeheer om processen te killen?
Met Ubuntu kun je toch gewoon via Add/Remove complete applicaties installeren? Dan worden namelijk ook gelijk de benodigde overige pakketjes geinstalleerd. Hoef je alleen maar te klikken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 03:16:
Er zijn een hoop 32bits libs gebundeld als ia32-libs. Deze worden door bijvoorbeeld Wine en Flash gebruikt. Aangezien dat slechts een bundel veelgebruikte libs is, kan je niet elk 32bits prog installeren. Dat zou pas kunnen als de hele 32bits repository via Apt geïnstalleerd kan worden in Ubuntu 64bit.

Het zou natuurlijk leuk zijn als alle opensource programma's magisch multiplatform zijn, maar bijvoorbeeld een groot project als Java zet je niet zo 123 om. Dat Flash nog niet 64bit is, is natuurlijk belachelijk.
Nou ik hoor het wel... mocht ik Ubuntu op mn 4GB-bak gaan installeren dan wordt dat gewoon de 32bit versie, waarbij ik het verlies van 0,75GB RAM maar op de koop toe neem. Volgens mij bespaart me dat een hoop frustratie ;)

Ik heb me nl. voorgenomen als ik Linux wil gebruiken dat ik niet meer in textfile'tjes ga hacken e.d., maar alles juist zoveel mogelijk standaard hou en 'zoals de makers het bedoeld hebben'. Al die vage how-to's die je op fora leest zorgen er imo alleen voor dat je systeem na verloop van tijd helemaal in de soep loopt (omdat mensen tips geven die ze niet goed hebben getest). Heb hie rin het verleden teveel slechte ervaringen mee gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Het zou natuurlijk leuk zijn als alle opensource programma's magisch multiplatform zijn
Zo'n beetje elk open source programma is dat ook wel. De grootste uitzonderingen zijn programma's die brak geprogd zijn en waar (nog) niet genoeg mensen over geklaagd hebben, en programma's die platform-specifieke dingen doen.
maar bijvoorbeeld een groot project als Java zet je niet zo 123 om.
Sun Java is er al lang voor x86-64, alleen de browser plugin nog niet. Het heeft dus meer te maken met onwil dan iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Dat Flash nog niet 64bit is, is natuurlijk belachelijk.
Werkt prima op m'n verse 64 bit installatie, zoals ik hierboven ook al gemeld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Vicarious schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 10:19:
[...]
Met Ubuntu kun je toch gewoon via Add/Remove complete applicaties installeren? Dan worden namelijk ook gelijk de benodigde overige pakketjes geinstalleerd. Hoef je alleen maar te klikken ;)
ja klopt, dat is het makkelijkst, maar soms dan moet je van die softwarebronnen toevoegen, terwijl een .deb vanalles zelf doet (of is die softwarebron dan al aanwezig?). In ieder geval is het meeste goed gedocumenteerd, ik heb 2 softwarebronnen toe moeten voegen, die voor xbmc en die voor openftd. Beide werken nu prima.

Ik denk dat ik weet wat er aan de hand is, ik kan meer dingen niet doen vanaf mijn nas. ik had bijvoorbeeld bookmarks via de nas klaar staan om te importen in firefox, en dat werkt ook niet, ik denk dat dat om dezelfde reden fout gaat als die muziek importeren. zal wel met rechten op de nas te maken hebben ofzo. ik vraag me ook af of ik wel in mijn eigen domein zit. ff op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Mar2zz schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:39:
[...]

ja klopt, dat is het makkelijkst, maar soms dan moet je van die softwarebronnen toevoegen, terwijl een .deb vanalles zelf doet (of is die softwarebron dan al aanwezig?). In ieder geval is het meeste goed gedocumenteerd, ik heb 2 softwarebronnen toe moeten voegen, die voor xbmc en die voor openftd. Beide werken nu prima.
Debs worden niet automatische geupdate, software die je via een repository installeert wel. Het is vaak aan te raden via een repository te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 08:53
Frank-NL schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:41:
[...]

Debs worden niet automatische geupdate, software die je via een repository installeert wel. Het is vaak aan te raden via een repository te installeren.
Dit ben ik niet compleet met je eens.

Wine bijvoorbeeld heb ik geinstalleerd via Debs, en later wat aangepast in de sources.list file en iedere keer dat er een wine update is, word deze gewoon netjes geinstalleerd.

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 21:46

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Palomar schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 10:22:
[...]

Nou ik hoor het wel... mocht ik Ubuntu op mn 4GB-bak gaan installeren dan wordt dat gewoon de 32bit versie, waarbij ik het verlies van 0,75GB RAM maar op de koop toe neem. Volgens mij bespaart me dat een hoop frustratie ;)

Ik heb me nl. voorgenomen als ik Linux wil gebruiken dat ik niet meer in textfile'tjes ga hacken e.d., maar alles juist zoveel mogelijk standaard hou en 'zoals de makers het bedoeld hebben'. Al die vage how-to's die je op fora leest zorgen er imo alleen voor dat je systeem na verloop van tijd helemaal in de soep loopt (omdat mensen tips geven die ze niet goed hebben getest). Heb hie rin het verleden teveel slechte ervaringen mee gehad...
Sinds paar weken 64 bit ubuntu op mijn XPS1530 en nog nooit zo weinig problemen gehad met ubuntu. Nu is de XPS1530 ook wel redelijk goed gesupport maar werkelijk alles werkt (bijna) out of the box...wifi, webcam, audio in, fingerprint reader etcetera.

Die 32libs had ik volgens mij alleen nodig voor skype maar zelfs dan was dat nog makkelijk te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
richardboer schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:44:
[...]

Dit ben ik niet compleet met je eens.

Wine bijvoorbeeld heb ik geinstalleerd via Debs, en later wat aangepast in de sources.list file en iedere keer dat er een wine update is, word deze gewoon netjes geinstalleerd.
Ja, nu wordt 'ie dus opgepikt door de repository :)

Als je bv. een losse deb downloadt van een website zonder repository werkt dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Koetjeboe schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:47:
[...]

Sinds paar weken 64 bit ubuntu op mijn XPS1530 en nog nooit zo weinig problemen gehad met ubuntu. Nu is de XPS1530 ook wel redelijk goed gesupport maar werkelijk alles werkt (bijna) out of the box...wifi, webcam, audio in, fingerprint reader etcetera.

Die 32libs had ik volgens mij alleen nodig voor skype maar zelfs dan was dat nog makkelijk te installeren.
Je kunt dus ook lekker rap youtube-filmpjes bekijken enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Koetjeboe schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:47:
[...]

Hoe bedoel je dat je fingerprint reader ondersteund word? Ik ben tamelijk benieuwd hiernaar. Functioneel inloggen bij de login screen (Gnome/KDE) etc etc

Vriendin heeft nu ook een 1530 en daar moet ik ook binnenkort Ubuntu op zetten voor haar, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een tip voor de mensen die niets van vim begrijpen dan is er nu hoop :) Ik zeg dat je vim in no-time (1 avondje) kan leren door:

1) Een shell te open (gnome-terminal bijv.).

2) Daarna het commando: vimtutor in te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 15:43:
Nog een tip voor de mensen die niets van vim begrijpen dan is er nu hoop :) Ik zeg dat je vim in no-time (1 avondje) kan leren door:

1) Een shell te open (gnome-terminal bijv.).

2) Daarna het commando: vimtutor in te tikken.
Het kan zijn dat je dan wel vim-runtime moet installeren:

code:
1
sudo aptitude install vim-runtime

edit: even geprobeerd, maar bij mij werkt het niet :? Ik krijg schermpje met allemaal ~ onder elkaar en kan dan niets doen? :?

[ Voor 12% gewijzigd door Vicarious op 26-07-2008 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Vicarious schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 17:35:
[...]

Het kan zijn dat je dan wel vim-runtime moet installeren:

code:
1
sudo aptitude install vim-runtime

edit: even geprobeerd, maar bij mij werkt het niet :? Ik krijg schermpje met allemaal ~ onder elkaar en kan dan niets doen? :?
of je doet gewoon:
apt-get install vim-full
Doet vimtutor het dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lilith
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 08:36
En voor de beginnende (en gevorderde) vimgebruiker is dit ook wel handig:http://ubuntulife.files.w...03/vi-vim_cheat_sheet.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het mogelijk om de usr map te verplaatsen naar een andere schijf? Ik heb te weinig ruimtte op mijn primary disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Staat je /home al op een andere schijf? Heb je de omvang van /var al gecheckt? Als je wat pech hebt dan raakt dat ding snel vol :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

LinuX-TUX schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 18:32:
[...]

of je doet gewoon:
apt-get install vim-full
Doet vimtutor het dan wel?
Grappig, dan doet hij het wel inderdaad. Wat stom, want toen ik de eerste keer vimtutor deed, zei hij dat ik vim-runtime moest installeren. Achterlijk pakket.

Pagina: 1 ... 29 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen