Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama
De bèta is ook al geheel in het nederlands dus ik neem aan dat de final dat ook zal zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 15:49:
Hoe is het eigenlijk afgelopen met die case-stickers die een aantal mensen in dit topic hadden besteld. Zijn die ooit nog aangekomen?
En nog ff wat anders: zal de NL release van Gutsy gelijktijdig plaatsvinden met de engelse versie? Of zullen de nieuwe menuonderdelen van GNOME (en de rest van de packages) bij de release nog in het engels zijn?

heb verder het gevoel dat het wat vlotter werkt als de vorige versies feisty en dapper.
Ook de instellingen voor de beeldschermen ed zijn erg fijn en uiteraard de automount functie is heerlijk onder ubuntu.
edit: zie net dat er nú al updates uit zijn? Gutsy is toch nog maar net uit
[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 02-10-2007 22:13 ]
Gutsy is nog niet uit, wel een beta. De release staat gepland voor 18 oktober...Metro2002 schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 22:12:
edit: zie net dat er nú al updates uit zijn? Gutsy is toch nog maar net uit
Per dag haal ik denk ik gemiddeld wel zo een 50+ updates binnen de laatste 2 weken.
Is alleen maar goed natuurlijk, nu veel updates, dan de final release met software die grotendeels zo goed mogelijk werkt met zo weinig mogelijk (bekende) bugs, en daarna komen de normale updates wel weer.
Zal waarschijnlijk in de eerste periode na de echte release nog wel flink wat binnenkomen qua updates.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
KOmt morgen wel. Ik zoek me momenteel alleen rot naar de optie om meer dan 2 workspaces te krijgen. Volgens de helpfiles van ubuntu moet ik rechts klikken op de workspace switcher onderaan en daar de eigenschappen van opvragen maar dan klopt daarna de helpfile niet meer want die zegt dat ik dan de optie moet krijgen om het aan te passen en die opties krijg ik niet.

Dan gebruik je Compiz zeker? compizconfig-settings-manager installeren, dan onder System > Preferences > advanced desktop effects... onder General options > Desktop sizeMetro2002 schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 22:38:
Volgens de helpfiles van ubuntu moet ik rechts klikken op de workspace switcher onderaan en daar de eigenschappen van opvragen maar dan klopt daarna de helpfile niet meer want die zegt dat ik dan de optie moet krijgen om het aan te passen en die opties krijg ik niet.
Voor een paar kernel headers enzo misschien waartegen je nieuwe modules out-of-tree kan compileren. Het compileren van een kernel word afgeraden in /usr/src, omdat het een systeemdir is, en je dus moet gaan kutten met permissions of het als root moet doenJungian schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 14:54:
[...]
/usr/src/linux wordt verder voor niets interessants gebruikt. Het is dus onzin om een andere directory te gebruiken.
Buiten ~ heb je niks te zoeken, en de kernel maakt daar geen uitzondering op.
[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 02-10-2007 23:19 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Juist.
"In het verleden" was de enige ondersteunde processor de 386. "Nu" is het 2007 (alweer bijna 2008). Linus en vrienden weten inmiddels wel beter dan dat soort grapjes erin te laten sluipen.Als root een kernel bouwen is al helemaal afgeraden. In het verleden zijn er bugs geweest in het compilatieproces die dingen in /dev wijzigden (permissions) en je systeem redelijk naar de kl*te hielpen
.
[ Voor 7% gewijzigd door Jungian op 02-10-2007 23:21 ]
0.0
Klopt (alhoewel : reclame = reclame), maar pas als het misgaat gaan mensen ergens op letten. Iets met een ezel en een steen.Borromini schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 23:33:
Zo'n 'grapje' steek je er ook niet bewust in. Slechtste reclame die je je kan wensen.
/usr/src/linux gebruiken voor je kernelcompilatie gebruiken is behoorlijk common practice hoor. Best practice is het om als non-root user in chroot te doen (tinfoil hats meldt u).Ieder zijn mening natuurlijk. Als jij je kernel graag in /usr/src/linux bakt, dan is dat je volste recht...
0.0
JanDM schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 22:44:
[...]
Dan gebruik je Compiz zeker? compizconfig-settings-manager installeren, dan onder System > Preferences > advanced desktop effects... onder General options > Desktop size
Hoe langer ik er mee speel hoe meer nieuwe dingetjes ik vind. Ook erg handig in de nieuwe Gnome vind ik dat je gewoon zonder aanvullende tooltjes of zonder gebruik van de CLI de vrije schijfruimte kan zien van een schijf
[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 03-10-2007 07:57 ]
Ook eindelijk me server geupgrade van edgy naar feisty. Geen enkel probleem gehad, impressive
Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff
Vreemd is dat hè? Ik heb laatst XP geinstalleerd in VirtualBox en die installeerde echt supersnel en startte ook supersnel op. Maar als ik gewoon XP installeer, dus 'puur' (zonder VM), dan lijkt het stukken en stukken langzamer te gaanBrupje schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 08:58:
van het weekend XP onder vmware geinstalleerd. Nog nooit zo een snelle Windows installatie gedaan, was in 20 minuten klaar
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
En XP maakt direct gebruik van linux HDD-caching, dat zal ook aardig wat tijd schelen. Ik kan me zo voorstellen dat windows tijdens de installatie nog niet alle performance-features aan heeft staan.
"That was left handed..." - JJH
Op een bepaald moment wordt je daar erg moe van. Dan stopt dat gewoon en sta je voor de keuze: dit ultra coole OS gebruiken of gewoon terug naar WindowsJouke74 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 09:54:
Is misschien een beetje flauwe vraag, maar gebruiken jullie linux nu ook echt, of is het meer, kijk eens wat ik nu heb aangepast en wat voor cool effect dit heeft op mijn OS? Dit is namelijk mijn probleem een beetje. Het tweaken / hacken is zo leuk dat tegen de tijd dat ik een soepel lopend systeem heb, de/een nieuwe distro al weer gemaakt is. En dan kan ik uit m'n nieuwsgierigheid eigenlijk niet bedwingen, volgt een upgrade en kan ik weer overnieuw beginnen met tweaken (gaat wel steeds beter natuurlijk)... Wel compiz, geen compiz, kleurtje hier en daar, conky configuratie, Gnome / XFCE aanpassen, Fonts verbeteren, dit programma eens checken etc. etc.
Ik gebruik nu al ruim een jaar hetzelfde gtk theme en metacity theme. Ik ben teruggestapt van Awn naar het gewone gnome-panel en afgelopen maanden is geen enkel "speciaal" nieuw programma uitgeprobeerd. Het werkt, het werkt goed en het werkt zoals het moet werken. Geen gezeik dus, ik gebruik het als workstation en niets meer
Maar het heeft wel een klein jaartje geduurd voordat ik daarvan af was hoor
Telkens neem ik me voor m'n bak zo in te richten dat ik Windows eraf kan gooien, maar dan kom ik weer zoveel leuke dingen om uit te proberen tegen dat ik binnen no-time de boel om zeep heb geholpen!
Dus voorlopig is het voornamelijk leuk speelgoed!

Dit is een beetje dezelfde vraag als die laatst is gesteld in de NOS kroeg misschien iets voor een merge als dit uit de hand looptJouke74 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 09:54:
Is misschien een beetje flauwe vraag, maar gebruiken jullie linux nu ook echt, of is het meer, kijk eens wat ik nu heb aangepast en wat voor cool effect dit heeft op mijn OS? Dit is namelijk mijn probleem een beetje. Het tweaken / hacken is zo leuk dat tegen de tijd dat ik een soepel lopend systeem heb, de/een nieuwe distro al weer gemaakt is. En dan kan ik uit m'n nieuwsgierigheid eigenlijk niet bedwingen, volgt een upgrade en kan ik weer overnieuw beginnen met tweaken (gaat wel steeds beter natuurlijk)... Wel compiz, geen compiz, kleurtje hier en daar, conky configuratie, Gnome / XFCE aanpassen, Fonts verbeteren, dit programma eens checken etc. etc.
Linux OS gebruik ik in de eerste plaats omdat ik niet tevreden ben over mijn hardware ondersteuning in windows, Sony is zeer laks met zijn driver ondersteuning voor mijn laptop. Ik gebruik mijn Linux desktop om te internetten, bankzaken te doen en voor php/web ontwikkeling.
Het tweaken zoals jij het noemt doe ik niet veel, alleen eigenlijk na de installatie en soms als ik mijn desktop zat ben. Vaak ben ik met een kleine 2 á 3 uurtjes wel klaar na een verse installatie. Veel instellingen (xorg, lamp, cpufreq(d), enz, enz) zet ik namelijk op een usb-stick. Meeste tijd gaat verloren in het downloaden/compileren en lezen van forumtopics/blogs/wiki's over interessante tweaks/hacks/features/. Wel vindt ik het een absolute meerwaarde dat ik zelf mijn OS kan tweaken zoals ik het wil.
Dan heb ik het eigenlijk ook nog niet eens gehad over de voordelen als stabiliteit, eenvoudig onderhoud en misschien het belangrijkste veiligheid.
Kortgezegd, ik gebruik mijn linux desktop echt en niet alleen vanwege de cool factor.
Weinig speciale aanpassingen, meer standaard dan customized.
Heb er wel alles wat ik zou willen doen, op games na
Beetje surfen, mail, IM, IRC (Deze pc is zowel mijn IRC bnc, maar heeft ook een client open staan voor als mijn normale pc uit staat)
Beetje voor muziek, download via torrentflux en SABndbz, en apache voor wat dingen zoals MythWeb en system stats, en dan heb ik mijn hoofddoelen van deze pc momenteel wel gehad.
Moet nog wel eens MythTV goed installeren + configureren, maar dat doe ik wel als Gutsy final is en ik een clean install doe.
En inderdaad ook ik heb een flink aantal aangepaste files (Xorg, Conkyrc, GDM, Fstab, Menu.lst, Modules) en zelf gecompileerde Debs (AMD64) op USB staan.
[ Voor 9% gewijzigd door Jouke74 op 04-10-2007 11:14 ]
"That was left handed..." - JJH
+1 inzichtvol.MBV schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 11:17:
Ik gebruik het om meerdere redenen als hoofd-OS, en ben meestal niet veel tijd kwijt aan tweaken. Weet je wat ik bijvoorbeeld gruwelijk irritant vind in windows: scrollen. In linux scroll je in het scherm waar je muis boven hangt, in windows het actieve scherm/widget. Dus als je in explorer 2 scroll-bars ziet (mappen en de map zelf) moet je eerst klikken op het goede 'widget' voor je gaat scrollen. Echt irritant!
Wat trouwens ook een geniale gtk uitvinding is: MMB op je scrollbar. Als je met middelste muisknop op een plek in de scrollbar klikt, sprint ie daar naar toe. Super handig, want dan hoef je niet meerdere keren te klikken op de scrollbar, dat ding te verslepen of "gewoon" te scrollen. Het werk namelijk super snel
Aangezien je linux zegt, zal ik ook maar reageren, ik gebruik namelijk moeder ubuntu, DebianJouke74 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 09:54:
Anyway, ik draai Debian Sid, de unstable variant van Debian. Sid heeft een zogenaamde rolling release, je hebt dus altijd de 'nieuwste', er is geen nieuwe versie die je hoeft te installeren. Ik kan dus tweaken wat ik wil, en dat gelijk houden. Verder is het ook handig met tweaken om alle config's die jij zelf gebruik, gewoon in userspace te zetten; in ~ dus. Als je /home op een aparte partitie zet, houd je nog alle instellingen ook, mocht je overnieuw installeren.
When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.
En als je geen mmk hebt (mx1000 @ desktop, dat welmithras schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 11:19:
[...]
+1 inzichtvol.
Wat trouwens ook een geniale gtk uitvinding is: MMB op je scrollbar. Als je met middelste muisknop op een plek in de scrollbar klikt, sprint ie daar naar toe. Super handig, want dan hoef je niet meerdere keren te klikken op de scrollbar, dat ding te verslepen of "gewoon" te scrollen. Het werk namelijk super snel
"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg
Misschien dat in X of Gnome zelf nog wat in te stellen valt
Wat ik wel jammer vind is dat je in Windows de middelste muisknop in kan drukken en dan gewoon supersnel omhoog of omlaag kan scrollen, zoals in dit plaatje:mithras schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 11:19:
[...]
+1 inzichtvol.

Dát is dan wel weer iets wat ik mis met scrollen.
Desalniettemin bedankt voor de mmb-tip
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Bij firefox lukt dit ookVintendo schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 11:44:
Bij opera kan je dat instellen. Is inderdaad erg handig als je een lange pagina aan het lezen bent.
Dat werkt in Firefox ook (by default), en het zou me verbazen als er geen system-wide emulator is geschreven die hetzelfde doet. Zoek hem maar, 'k wil hem ookanandus schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 11:40:
[...]
Wat ik wel jammer vind is dat je in Windows de middelste muisknop in kan drukken en dan gewoon supersnel omhoog of omlaag kan scrollen, zoals in dit plaatje:
[afbeelding]
Dát is dan wel weer iets wat ik mis met scrollen.
Desalniettemin bedankt voor de mmb-tip
GevondenMBV schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 12:53:
[...]
Dat werkt in Firefox ook (by default), en het zou me verbazen als er geen system-wide emulator is geschreven die hetzelfde doet. Zoek hem maar, 'k wil hem ook
Zit gewoon in Firefox zelf, idd.
(Edit->Preferences->advanced->use autoscrolling).
Ik krijg overigens wel last van een soort ghosting van dat cirkeltje.
Verwijderd
Ik heb al jaren geen Windows op de pc staan, dus ik gebruik Ubuntu voor al m'n dagelijkse bezigheden: Java, C++, series kijken, UT2004 (en straks UT3 en Quake Wars), muziek, msn/yim/xmpp, en webbrowsen. Ik zou niet weten waar ik Windows of een Mac voor nodig zou hebben.
Dat komt door Compiz/Beryl. Bugje in de Nvidia-drivers geloof ik.anandus schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 13:03:
Ik krijg overigens wel last van een soort ghosting van dat cirkeltje.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2007 13:06 ]
Internet, Media, MSN, etc.
Het enige waar ik nog over twijfel is het Office-pakket. Ik heb nu OpenOffice paar keer geprobeerd, maar wil toch MS Office. Moet alleen even kijken wat ik doe (MS Office op XP, in Virtualbox of via Wine), maarja, da's stiekum ook een beetje spielerij
Alles is getweakt Zoals ik het wil. De wobbly-factor is perfect, ben eindelijk een beetje tevreden met mijn thema en de taakbalk is ook precies ingericht zoals ik het wil.
Heb (behalve games) helemaal geen behoefte aan iets anders
Dat kan toch ook hier?Peedy schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 14:33:
Is dit topic ook geschikt voor screenshots? Ben wel benieuwd naar sommige set-ups.
Post hier je Non-Windows screenshots - Deel 6
Hoi Mithras
[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 04-10-2007 14:38 ]
Dat kan je bij Logitech Mouseware gewoon instellen iig. Iets met 'select window on focus' ofzo. Ik vind het zelf vrij irritant, dus ik heb het altijd uitstaan en weet niet precies hoe het heet.MBV schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 11:17:
Ik gebruik het om meerdere redenen als hoofd-OS, en ben meestal niet veel tijd kwijt aan tweaken. Weet je wat ik bijvoorbeeld gruwelijk irritant vind in windows: scrollen. In linux scroll je in het scherm waar je muis boven hangt, in windows het actieve scherm/widget. Dus als je in explorer 2 scroll-bars ziet (mappen en de map zelf) moet je eerst klikken op het goede 'widget' voor je gaat scrollen. Echt irritant!
Over een week of twee weer fatsoenlijk internet, dus dan ga ik Gutsy gelijk uitproberen. Feisty werkt vrij prima, maar ik gebruik toch Vista als hoofd-OS. Eens kijken of Gutsy me om kan krijgen
1
| sudo dpkg -i --force-all /var/cache/apt/archives/gimp_2.4.0~rc3-1ubuntu5_i386.deb |
De nieuwe features zijn hardstikke mooi maar het is volgensmij nog niet echt release klaar.
Ja, geweldig is dat. Je wordt doodgesmeten met updatesHacku schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 19:48:
Twee dagen niet op mijn Gutsy bak gewerkt, resultaat 157 updates, 88MB in totaalDie jongens daar werken ook flink door.
En flink grote updates ook. Is dat omdat ook voor kleine patches de complete binaries worden verstuurd?
Ik hoef in ieder geval niet te wachten op patch tuesday
Daar is het ook een beta voor.E-jey schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 20:38:
Mja ik draai nu een paar dagen gutsy en het is echt onzettend instabiel. X en compiz crashen om de haverklap. Het onderste panel komt niet meteen, moet eerst een keertje ergens klikken. Dual screen configgen met dat mooie nieuwe tooltje is echt onmogelijk. Het loopt alleen maar vast en doet niet wat ik wil. Het was onvermijdelijk om weer in de cli te duiken. Daarnaast lijken compiz en dual-screen nog steeds niet echt lekker te werken. Verster maximaliseren werkt nog niet echt lekker.
De nieuwe features zijn hardstikke mooi maar het is volgensmij nog niet echt release klaar.
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Alles stuq!
Krijg alleen compiz niet werkend via vmware. Ofja, niet out of the box, en nog geen tijd gehad om te kijken of het uberhaupt wel kan.
Ook geen vmware tools geïnstalleerd, dus dat kan ook wel eens lastig worden
Ben bang dat mijn Epia dat niet echt gaat trekken, dus daarop zal ik het waarschijnlijk niet kunnen gaan uitproberen straks.
Dat kan helemaal niet in windowsgwystyl schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 19:56:
[...]
Dat kan je bij Logitech Mouseware gewoon instellen iig. Iets met 'select window on focus' ofzo. Ik vind het zelf vrij irritant, dus ik heb het altijd uitstaan en weet niet precies hoe het heet.
Over een week of twee weer fatsoenlijk internet, dus dan ga ik Gutsy gelijk uitproberen. Feisty werkt vrij prima, maar ik gebruik toch Vista als hoofd-OS. Eens kijken of Gutsy me om kan krijgen
Er wordt voor elke update een compleet package verstuurd. Is beter dan windows-update: die moeten per update een MSI maken, die alle DLL's enzo bevat waar de fix over gaat. En niemand heeft een idee hoe ze aan elkaar hangenanandus schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 20:56:
[...]
Ja, geweldig is dat. Je wordt doodgesmeten met updates
En flink grote updates ook. Is dat omdat ook voor kleine patches de complete binaries worden verstuurd?
Ik hoef in ieder geval niet te wachten op patch tuesday
Iets waar ik me weer gruwelijk aan erger: mijn laptop kan met linux nog steeds geen CD's branden. Na 2 cd's naar de haaien (om de Kubuntu-beta te branden) ga ik nu uitwijken naar windows om te zorgen dat ik tenmiste een cd krijg die het doet. Enig idee wat ik fout doe?
Wat me wel opvalt: hij geeft hele rare snelheden aan, 9.4x, 14.1x, 18.8x, 23.5x, en 28.2x. Is dat de effectieve snelheid ofzo? Ik heb trouwens burnproof al aangezet, en ik brand door rechts te klikken op een .iso in nautilus.
* MBV is trouwens zijn enige CD-RW kwijt
Volgensmij staan hier alle bugs die open zijn: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/gutsy/+bugs Zijn er niet veel. Laat ik die "panel bug" maar eens submitten.AtleX schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 21:25:
[...]
Daar is het ook een beta voor.Maak eens wat bugreports zou ik zeggen.
Dat het onderste panel niet meteen komt maar pas na een klik is bij mij ook, maar pas sinds de update van Gnome van gisteren, het zal vast nog wel gefixt worden.
Wel een error @ cupsys, maar die is ook fixbaar
sudo dpkg -i --force-all /var/cache/apt/archives/cupsys_1.3.2-1ubuntu4_i386.deb
Die buglist ziet er trouwens vrij kort uit.
Neem aan dat dat niet alles is, anders is het wel heel erg bug vrij
Als 1 patch genoeg is voor een update wordt de binary opnieuw gecompileerd en verstuurd. Dan gaat het snel ja.anandus schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 20:56:
[...]
Ja, geweldig is dat. Je wordt doodgesmeten met updates
Jammer dat gutsy mijn internet kapot heeft gemaakt (kan niet meer inbellen, /dev/modem not found oid). Ik werk nu weer een week onder Feisty, waarbij er toch een aantal dingen net weer minder lekker werken. En ik vond het altijd zo leuk om de updates met giga snelheden (dik > 1MB/sec) over de lijn binnen te trekken. /patser-spam
Kijk ook hier eens, de bugs voor de release candidateE-jey schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 22:19:
[...]
Volgensmij staan hier alle bugs die open zijn: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/gutsy/+bugs Zijn er niet veel.
Al eens gekeken naar Nero voor Linux ?MBV schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 21:30:
Iets waar ik me weer gruwelijk aan erger: mijn laptop kan met linux nog steeds geen CD's branden. Na 2 cd's naar de haaien (om de Kubuntu-beta te branden) ga ik nu uitwijken naar windows om te zorgen dat ik tenmiste een cd krijg die het doet. Enig idee wat ik fout doe?
Wat me wel opvalt: hij geeft hele rare snelheden aan, 9.4x, 14.1x, 18.8x, 23.5x, en 28.2x. Is dat de effectieve snelheid ofzo? Ik heb trouwens burnproof al aangezet, en ik brand door rechts te klikken op een .iso in nautilus.
* MBV is trouwens zijn enige CD-RW kwijt
Heb er nog geen ervaring mee. Ik heb het pakket vandaag pas ontdekt. Ik zal morgen eens testen als ik tijd heb.
Verwijderd
* Theimon is zeer tevreden over Nero 3 btw...
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Het zijn uiteraard geen gelijke omstandigheden, maar het was wel vanaf cdblaataaps schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 14:58:
Vergelijk je wel gelijke omstandigheden? Een cdrom-speler is namelijk nogal traag, als je in je VM vanaf een ISO installeert scheelt dat vast al een stuk wachttijd.
Denk dat het aan de cdrom driver van MS ligt.
Ook vind ik dat ze bij Ubuntu standaard een mooie balans hebben gevonden tussen grafische effecten en functionaliteit. Bij het aanzetten heb je wobbly windows en gelijk een makkelijke manier om te switchen tussen verschillende desktops en niet te veel overbodige eyecandy.
Alleen de opstart snelheid valt me (in Gnome) wel een beetje tegen. Nadat ik ingelogd heb moet ik voor mijn gevoel nog een redelijk lange tijd wachten tot mijn menubalken tevoorschijn komen. In Debian ging dit allemaal net wat sneller. (ook standaard desktop installatie btw)
Ubuntu wordt voor de normale mens een erg aantrekkelijk alternatief voor de Microsoft producten. Het enige waar ik voor een standaard gebruiker nog een probleem zie is tijdens het paritioneren van de schijven. (In het geval ze het naast win installeren) Voor de rest kan volgens mij nu iedereen wel over naar Ubuntu.
Nog even spelen met Ubuntu zodat ik weer op de hoogte ben, maar daarna ben ik toch maar weer snel terug naar Debian.
We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.
Dat is me ook iets waar ik me meer en meer aan het ergeren ben. Ik moet nog eens uitzoeken waaraan het ligt (geef dekstop effects de schuld), maar het is jammer dat na het inloggen je nog moet wachten.MDtje schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 16:12:
Alleen de opstart snelheid valt me (in Gnome) wel een beetje tegen. Nadat ik ingelogd heb moet ik voor mijn gevoel nog een redelijk lange tijd wachten tot mijn menubalken tevoorschijn komen. In Debian ging dit allemaal net wat sneller. (ook standaard desktop installatie btw)
Je kan gewoon zeggen: gebruik vrije ruimte en partitioneer naar eigen inzicht, verschuif bestaande partities om ruimte te maken, formatteer alles en ga daarmee aan de slag of doe het manueel. Mij lijken die eerste twee (of drie) opties genoeg om voor leken mee aan de slag te gaanUbuntu wordt voor de normale mens een erg aantrekkelijk alternatief voor de Microsoft producten. Het enige waar ik voor een standaard gebruiker nog een probleem zie is tijdens het paritioneren van de schijven. (In het geval ze het naast win installeren) Voor de rest kan volgens mij nu iedereen wel over naar Ubuntu.
Lijkt mij niet dat het aan de desktop effects ligt. Direct na de installatie duurde het al even lang als nu. Toen waren dus de grafische effecten nog niet enabled en zelfs de nvidia drivers niet geinstalleerd.mithras schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 16:21:
Dat is me ook iets waar ik me meer en meer aan het ergeren ben. Ik moet nog eens uitzoeken waaraan het ligt (geef dekstop effects de schuld), maar het is jammer dat na het inloggen je nog moet wachten.
Ja je hebt opzich wel gelijk. Ik wil alleen zelf bepalen hoeveel ruimte ik precies wil gebruiken voor welk deel. Als ik dan de handmatige schijfindeling opstart had ik eigenlijk wel een uitleg verwacht over de aanhechtpunten e.d. (Ik weet trouwens niet 100% zeker dat dit er niet is.. voor mij gaat dit automatisch en ik heb er eigenlijk ook niet echt naar gezocht, maar zo achteraf dacht ik dat ik dat gemist had.)mithras schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 16:21:
Je kan gewoon zeggen: gebruik vrije ruimte en partitioneer naar eigen inzicht, verschuif bestaande partities om ruimte te maken, formatteer alles en ga daarmee aan de slag of doe het manueel. Mij lijken die eerste twee (of drie) opties genoeg om voor leken mee aan de slag te gaan
We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.
Hmm, goeie tip, 'k zal hem eens proberen. Maar is wel closed sourcesoftware schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 23:50:
[...]
Al eens gekeken naar Nero voor Linux ?
Heb er nog geen ervaring mee. Ik heb het pakket vandaag pas ontdekt. Ik zal morgen eens testen als ik tijd heb.
K3b gaf ook problemen, de vorige keer. Nu niet nog een keer geprobeerd: brandprogramma's testen doe ik wel met een CDRW, 'k heb al genoeg frisbee'sVerwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 00:13:
Kijk ook eens naar Brasero (Gnome) en K3b (KDE). Gnome's standaard-brandprog deed het ook nooit met m'n oude brander.
Ben nog niks tegengekomen wat niet goed werkt en voor het eerst kan ik mijn laptop supsenden en komt die weer goed terug
Dat is het enige wat ik miste toen ik de overstap maakte van XP naar linux ben dus erg blij dat dat nu ook werkt. (heb btw nooit de moeite genomen om mijn kernel aan te passen om het toch aan de praat te krijgen dus anders had het misschien wel eerder gewerkt).
update:
te vroeg gejuigd suspend werkt niet altijd 100%.
[ Voor 6% gewijzigd door maxjuh op 06-10-2007 17:37 ]
@gwystyl: het is al opgelost denk ik, die oplossing: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=3294483#post3294483 ga het nu proberen
[ Voor 24% gewijzigd door Y0ur1 op 06-10-2007 20:16 ]
En wat voor geluidschip zit daar in?Y0ur1 schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 16:04:
helaas werkt mijn geluid niet op mijn laptop(gutsy). wireless en video werken prima. wel jammer want het loopt echt goed. iemand een idee wat ik hier aan zou kunnen doen? heb een BTO 15W25, ofwel Compal FL90
Nu wil ik graag het "saaie" grijze menu van Ubuntu wijzigen.
Kan dit ook met Beryl / Compriz of is hierover speciale software te installeren.
Ik bedoel dus dat je zo'n menu icoontje kunt oppakken en dan laten vallen, zo sjiek!
Verwijderd
Echter heb ik een probleem. De resolutie wilt niet groter dan 1024x 768. Heb al wat gegoogled en kwam op een topic uit waarin stond dat je moest checken of de videokaart toevallig bij de beperkte ondersteunde stuurprogramma's stond. Dat stond die, dus ik heb de stuurprogramma voor hardware versnelling blabla.. geactiveerd, opnieuw opgestart maar hij decteer nogsteeds niet een hogere resolutie.
trouwens als ik de stuurprogramma activeert dan valt beryl terug naar metacity
Op vista en xp had ik 1200?x 1024, dus mijn vraag is hoe krijg ik dit voormekaar op ubuntu
Mijn video kaart is ati x600 pro
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2007 00:03 ]
Kun je 2 dingen doen: 1) je gaat op zoek naar hoe het allemaal werkt in /etc/X11/xorg.conf want daar moet je het zoeken (je kunt daar de resoluties instellen), of 2) je wacht een week of 2 en dan is de nieuwe Ubuntu er waar dit allemaal veel beter geregeld zou moeten zijnVerwijderd schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 00:00:
Ik heb vanavond Ubuntu 7.04 geinstalleerd. AL flink mee gespeeld heb o.a. beryl werkend en vlc zodat ik dvd's kan kijken. Helemaal super:D
Echter heb ik een probleem. De resolutie wilt niet groter dan 1024x 768. Heb al wat gegoogled en kwam op een topic uit waarin stond dat je moest checken of de videokaart toevallig bij de beperkte ondersteunde stuurprogramma's stond. Dat stond die, dus ik heb de stuurprogramma voor hardware versnelling blabla.. geactiveerd, opnieuw opgestart maar hij decteer nogsteeds niet een hogere resolutie.
trouwens als ik de stuurprogramma activeert dan valt beryl terug naar metacity
Op vista en xp had ik 1200?x 1024, dus mijn vraag is hoe krijg ik dit voormekaar op ubuntu
Mijn video kaart is ati x600 pro
Daar zit ook Compiz Fusion bij. Ik heb Compiz Fusion ook een tijdje gedraaid en dat zag er nog toffer uit dan Beryl zelfs. Nu weet ik niet hoe het met Beryl staat op het moment, maargoed.
[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 07-10-2007 00:06 ]
Saved by the buoyancy of citrus
Verwijderd
/me denkt.. hmm lang geleden dat ik met Ubuntu (sowieso een linux variant) heb gespeeld..
/me leest een beetje rond en komt onderandere met Google dit tegen: http://www.youtube.com/watch?v=E4Fbk52Mk1w
/me ... download 7.10..! Damn dit ziet er goed uit..!
Zijn hier nog mensen die ermee gaan experimenteren? Ik heb geen middelen om een ESX server aan te schaffen, maar JEOS lijkt mij dan wel ideaal. Een minimaal OS, waarmee een groot nadeel van het gratis VMware Server verminderd wordt.Canonical komt met een voor virtualisatietoepassingen geoptimaliseerde Ubuntu-versie uit. De distributie is ontdaan van overbodige pakketten en er is het nodige gesleuteld aan de kernel.
De uitgeklede minidistributie heet Ubuntu JeOS - Just Enough Operating System, spreek uit: Juice - en is 215MB groot. Daarbij komt nog 65MB voor de VMware-virtualisatiesoftware. De omvang van een normale versie van de populaire distributie schommelt tussen de 320 en de 686MB.
sudo find / -name vi* -type f <-- geen resultaat
1
2
3
4
| $ sudo dpkg -l vi*: pn vim ii vim-common rc vim-runtime |

[ Voor 48% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 07-10-2007 15:54 ]
"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg
Leuk hé om betá software te gebruiken0xDEADBEEF schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 15:49:
* 0xDEADBEEF heeft ge-upgrade naar gutsy-beta: vi is zoek
code:
1 2 3 4 $ sudo dpkg -l vi*: pn vim ii vim-common rc vim-runtime
Who needs Vi anyway? VIM all the way0xDEADBEEF schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 15:49:
* 0xDEADBEEF heeft ge-upgrade naar gutsy-beta: vi is zoek
code:
1 2 3 4 $ sudo dpkg -l vi*: pn vim ii vim-common rc vim-runtime
Verwijderd
Dat is het eerste wat ik doe als ik een Linux distributie installeer: Vim erop, en weg met de vi compatibility.
[ Voor 39% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 07-10-2007 17:10 ]
En @ hierboven:Gutsy will not be the next LTS (Long Term Support) release, but it will nonetheless see a lot of server work and be useful for fast-moving server deployments.
Vind persoonlijk nano ook veel simpeler werken, nu ben ik zelf ook maar simpel, dus dat komt goed uit
Maar toch is het wel zo makkelijk vi(m) basis te hebben, dat kan je redding zijn in sommige gevallen
Vooral omdat nano niet standaard erop staat.

Deze was mij nog niet opgevallen, maar ik ben zéér benieuwd!! Ik heb VMware Server nu op een Debian installatie draaien, maar die is nodig aan onderhoud toe. Dus wellicht handig om dit eens te bekijken. Kan een boel tijd schelenRoamor schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 15:23:
Als het goed is nog een weekje wachten: Ubuntu Jeos.
[...]
Zijn hier nog mensen die ermee gaan experimenteren? Ik heb geen middelen om een ESX server aan te schaffen, maar JEOS lijkt mij dan wel ideaal. Een minimaal OS, waarmee een groot nadeel van het gratis VMware Server verminderd wordt.
Tnx!
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Webdevven op de development-server, een of andere antieke linux-distro (CentOS uit jaar 0), inmiddels weet ik dat eclipse ook zo zijn voordelen heeft. Maar na een uurtje debuggen op de dev-server komen er toch steevast een aantal dd, yy, p, :q, en meer van dat soort commando's te staan. i'tjes die er niet horen heb ik in vim ook wel eens last van
Oh ja, vi is dan wel een simlink naar vim, als vim met het commando vi wordt opgestart werkt hij toch wel anders? Net zoals vimdiff ook een symlink is
waarom is nu al weer voor de 100e keer mijn shutdown-knop naar links gegooid

[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 08-10-2007 00:37 ]
Verwijderd
Tnx voor de tip!MBV schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 00:08:
heb je vimtutor wel eens gedraaid, en daarna de hele dag alles in vim gedaan? Zo heb ik het geleerd
Haha dat ken ik, ja. Net als dat ik steeds op Esc zit te rammen in gewoon notepad of wordMaar na een uurtje debuggen op de dev-server komen er toch steevast een aantal dd, yy, p, :q, en meer van dat soort commando's te staan. i'tjes die er niet horen heb ik in vim ook wel eens last van
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Het opstarten vind ik ook érg lang duren maar door dat schitterende opstartlogo kan ik niet zien wat er allemaal gebeurd in de achtergrond. Is er een optie om verbose op te starten? ik kan het iig nergens vinden.

Wat ik wel aangenaam vind is dat XmmS nu echt véél vlotter opstart dan in feisty (en ook sneller dan in mandriva). Duurde het voorheen zeker een seconde of 10, nu staat ie direct voor mijn neus
Laatste pluspuntje nog: de fonts zijn prima leesbaar. Onder Mandriva moest ik altijd eerst nog de windowsfonts installeren voordat ik bv de Fok frontpage kon bekijken, dat was echt niet te lezen. Onder ubuntu ziet het er standaard al prima uit
wel een beetje vervelend dat ik zo ongeveer élke dag een flinke hoeveelheid updates binnen moet halen (zit inmiddels al op > 400MB ! )
Hebben meer mensen last van, er komt vast nog wel een update voor.Metro2002 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 08:11:
Nou heb gutsy nu inmiddels aardig goed draaiend. Compiz draait, Nvidia restricted drivers wilde pas na 4x rebooten ineens wel aan en alles lijkt redelijk goed te werken. Alleen crasht bij mij telkens het programma art manager wat themes van gnome.org haalt. Hij haalt alles binnen maar zodra je iets wilt downloaden of installeren sluit het programma af zonder enige foutmelding of wat. En nogal hinderlijk: zodra ik opgestart heb is de onderste menubalk (waar je actieve programma's in staan) niet zichtbaar. Dan moet ik er eerst met de muis heen en komt ie tevoorschijn en daarna blijft ie wel staan(en nee hij staat niet op autohide
)
In /boot/grub/menu.lst de kernel parameters "quiet" & "splash" weghalen en daarna niet vergeten je Grub opnieuw te installeren in de MBR.Het opstarten vind ik ook érg lang duren maar door dat schitterende opstartlogo kan ik niet zien wat er allemaal gebeurd in de achtergrond. Is er een optie om verbose op te starten? ik kan het iig nergens vinden.
Alleen een X-org ati en X-org intel update geloof ik.
Ok, ze komen wel steeds dichter bij de release, dus het aantal updates zal vast wel wat afnemen naarmate de release steeds dichterbij komt (Of misschien juist meer, allerlaatste bugfixes die het nog net maken om met de final mee te gaan.)
Nakebod schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 10:55:
Zijn er zo weinig updates de laatste 2 dagen, of heb ik iets professioneel gesloopt?
We continue to roll on towards release of Gutsy, and as of today the archive
is now frozen. Many thanks to all whose contributions have gotten us to
this point!
This freeze means that the only uploads that will be accepted for gutsy
between now and release are uploads fixing specific, release-relevant bugs.
Dude, wat verwacht je dan? Beta software draaien en geen updates krijgen?Metro2002 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 08:11:
wel een beetje vervelend dat ik zo ongeveer élke dag een flinke hoeveelheid updates binnen moet halen (zit inmiddels al op > 400MB ! )
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell
IorGie schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 11:09:
[...]
Dude, wat verwacht je dan? Beta software draaien en geen updates krijgen?
Heb trouwens nog een bug gevonden. Als ik op shutdown klik dan gebeurt er niks meer
Vreemd dan, in mijn Feisty staat ie al direct voor me neus. En zo snelle processor heb ik nou ook weer niet (AMD 6000+). Maarja, mijn Feisty lijkt wel een paar milliseconden te hangen bij iedere muisklik (vooral Firefox) dus dat heft het weer opWat ik wel aangenaam vind is dat XmmS nu echt véél vlotter opstart dan in feisty (en ook sneller dan in mandriva). Duurde het voorheen zeker een seconde of 10, nu staat ie direct voor mijn neus Ook het opstarten van firefox lijkt iets vlotter te gaan.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ik kreeg de hele zaak onder 7.04 niet aan de gang. NDISWRAPPER wilde wel installeren en heeft zelf een keer een verbinding gegeven, maar leidde telkens tot system hangs tijdens het booten.
Madwifi zegt dat de kaart ondersteund wordt, maar no way.
Ik hoop dat ik Feisty Fawn kan gaan gebruiken.
Als er mensen met ervaring zijn met deze wireless ethernet kaart hoor ik het graag!
Waarom gebruik je Xmms als je amarok kunt gebruiken?Metro2002 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 08:11:
Wat ik wel aangenaam vind is dat XmmS nu echt véél vlotter opstart dan in feisty (en ook sneller dan in mandriva). Duurde het voorheen zeker een seconde of 10, nu staat ie direct voor mijn neusOok het opstarten van firefox lijkt iets vlotter te gaan.
Hier stopte ik met lezennika schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 12:50:
Heeft iemand de beta van Feisty Fawn ...
Fixed.Brupje schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 12:56:
Waarom gebruik je Xmms als je amarok MPD kunt gebruiken?
0.0
Ik vind Xmms gewoon een heel fijn programma, lekker klein, licht en overzichtelijk. Amarok vind ik wat groot en onhandig in gebruik. (is ook wel een mooi programma hoor maar de voorkeur gaat uit naar xmms). Wellicht speelt ook mee dat ik al een jaar of 8 winamp gebruik onder windowsBrupje schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 12:56:
[...]
Waarom gebruik je Xmms als je amarok kunt gebruiken?
Waarom gebruiken we linux als we ook windows kunnen gebruiken
Verwijderd
Ik had XP nog nooit op mijn nieuwe pc'tje* gedraaid, maar ik wel eerlijk zeggen: wat draait XP verschrikkelijk snel! Helaas ook in vergelijking met Ubuntu. Alle programma's verschijnen instantly en het booten gaat 2x zo snel als bij vista/ubuntu.
Dus... misschien moet ik Ubuntu ook maar eens flink gaan strippen, als dat mogelijk is. Probleem is dat de 'lichtere' linux varianten vaak niet zo gebruiksvriendelijk zijn als Ubuntu.
*en dat pc'tje is een AMD X2 4200+ | GF 7900GS | 2048MB D.C. DDR2 | 2x160GB RAID0
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2007 13:27 ]
Onder windows heb ik ook altijd WinAMP gedraait en voordat ik Amarok gebruikte XMMS. Maar nu ik Amarok draai wil ik die beide ook niet meer gebruikenMetro2002 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 13:04:
[...]
Ik vind Xmms gewoon een heel fijn programma, lekker klein, licht en overzichtelijk. Amarok vind ik wat groot en onhandig in gebruik. (is ook wel een mooi programma hoor maar de voorkeur gaat uit naar xmms). Wellicht speelt ook mee dat ik al een jaar of 8 winamp gebruik onder windows![]()
Waarom gebruiken we linux als we ook windows kunnen gebruikenHet een werkt nou eenmaal net iets fijner voor de een als voor de ander
Heb alvast wel een vraagje. XMMS, ondersteund die wavpack? Op de site van XMMS kan ik d'r niks over vinden en de plugin op de site van wavpack is nog beta...
XMMS forum ligt er overigens uit
[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 08-10-2007 13:33 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dit topic is gesloten.
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen