Het grote Ubuntu Topic Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 31 Laatste
Acties:
  • 116.037 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 20:21

Brupje

3D nerd

Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 13:26:
Omdat je toch altijd WinXP nodig hebt voor een paar kleine zaken die echt niet in Ubuntu kunnen (bijvoorbeeld het updaten van mijn telefoon firmware) heb ik gister Windows Vista HEEL HARD eraf gemikt en met nLite een mooie gestripte install gemaakt van Windows XP.
Ik had XP nog nooit op mijn nieuwe pc'tje* gedraaid, maar ik wel eerlijk zeggen: wat draait XP verschrikkelijk snel! Helaas ook in vergelijking met Ubuntu. Alle programma's verschijnen instantly en het booten gaat 2x zo snel als bij vista/ubuntu.
Dus... misschien moet ik Ubuntu ook maar eens flink gaan strippen, als dat mogelijk is. Probleem is dat de 'lichtere' linux varianten vaak niet zo gebruiksvriendelijk zijn als Ubuntu.

*en dat pc'tje is een AMD X2 4200+ | GF 7900GS | 2048MB D.C. DDR2 | 2x160GB RAID0
Ubuntu (met name gnome/kde denk ik) is dan ook wel even iets anders dan Windows XP dat veel ouder is :P Voor dingen die ik met Windows moet doen heb ik virtuele machines, scheelt geklooi met reboots.

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje

Brupje

3D nerd

bartgrefte schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 13:32:
binnenkort ga ik ook maar eens met ubuntu aan de gang, weliswaar in vmware maar ok.
Heb alvast wel een vraagje. XMMS, ondersteund die wavpack? Op de site van XMMS kan ik d'r niks over vinden en de plugin op de site van wavpack is nog beta...

XMMS forum ligt er overigens uit
http://www.wavpack.com/downloads.html, XMMS plugin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
bartgrefte schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 14:19:
[...]

like i said, die is nog beta
offtopic:
Wat is ongeveer niet beta in open source land? Bijna alle producten worden al met een alpha status uitgegeven, waarna ze bij de beta al prima bruikbaar en stable zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mithras schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 14:23:
[...]
offtopic:
Wat is ongeveer niet beta in open source land? Bijna alle producten worden al met een alpha status uitgegeven, waarna ze bij de beta al prima bruikbaar en stable zijn
nu je het zegt...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:30

Nakebod

Nope.

xmms.. bestaat dat nog? Altijd gedacht dat ze in 2005 gestopt waren.
Gebruik eigenlijk altijd Amarok, en daar is nu een GTK clone van: http://exaile.org die in Kubuntu zit. Of die ook in Ubuntu beschikbaar is, misschien wel...
Of het een (grote) verbetering is ben ik nog niet achter, vond Amarok niet echt slecht ofzo. Ik zie wel wat ik ga/blijf gebruiken :)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje

Brupje

3D nerd

Nakebod schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 14:31:
xmms.. bestaat dat nog? Altijd gedacht dat ze in 2005 gestopt waren.
Gebruik eigenlijk altijd Amarok, en daar is nu een GTK clone van: http://exaile.org die in Kubuntu zit. Of die ook in Ubuntu beschikbaar is, misschien wel...
Of het een (grote) verbetering is ben ik nog niet achter, vond Amarok niet echt slecht ofzo. Ik zie wel wat ik ga/blijf gebruiken :)
uhh in kubuntu?

en konden ze niet beter een gtk frontend ontwikkelen ipv een hele nieuwe applicatie? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

In Kubuntu ja, u weet wel, een vleugje KDE en een vleugje Ubuntu :P
Kan mij iig niet herinneren dat ik het handmatig heb geïnstalleerd deze keer.
Edit: nu ik de download page zie.. volgens mij heb ik die mirror wel in mijn sources.list gegooid, dus niet standaard aanwezig. Geen zin om nu te checken in vmware.
Of je bedoeld dat het niet alleen voor Kubuntu is, dan klopt dat ook :P

Maar misschien hebben ze bij Exaile wel een ander doel dan Amarok, en is een rewrite beter geweest. Wie weet.

[ Voor 20% gewijzigd door Nakebod op 08-10-2007 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje

Brupje

3D nerd

Nakebod schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 14:49:
In Kubuntu ja, u weet wel, een vleugje KDE en een vleugje Ubuntu :P
Kan mij iig niet herinneren dat ik het handmatig heb geïnstalleerd deze keer.
Edit: nu ik de download page zie.. volgens mij heb ik die mirror wel in mijn sources.list gegooid, dus niet standaard aanwezig. Geen zin om nu te checken in vmware.
Of je bedoeld dat het niet alleen voor Kubuntu is, dan klopt dat ook :P
Amarok is een KDE applicatie, dus beter voor Kubuntu. Gnome gebruikt bij mijn weten GTK, dus zou Exaile beter voor gewne ubuntu zijn ;)
Maar misschien hebben ze bij Exaile wel een ander doel dan Amarok, en is een rewrite beter geweest. Wie weet.
Volgens de site is het doel om op Amarok te lijken ;) Aparte keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 08:00

Metro2002

Memento mori

Brupje schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 13:29:
[...]

Onder windows heb ik ook altijd WinAMP gedraait en voordat ik Amarok gebruikte XMMS. Maar nu ik Amarok draai wil ik die beide ook niet meer gebruiken ;) Misschien dat hij wat zwaarder is dan XMMS dat weet ik niet zo goed, maar de eenvoud van het zoeken/beheren van mp3s is veel beter imo :)
Tja ik heb amarok ook geprobeerd hoor maar ik vind het gewoon minder prettig werken. Alle mp3's bij mij staan netjes per artiest in aparte mappen en zoeken in xmms is een kwestie van J inrammen en een deel van de naam intikken. Ideaal toch? bovendien neemt xmms niet mijn hele scherm in beslag. :+ (ja ik weet dat je amarok kan verkleinen :P )

ach misschien kwestie van tig jaar gewend zijn aan de looks van een bepaald programma, en het doet wat het doen moet. Mp3s in een lijst afspelen, kunnen 'jumpen' naar een bepaald nummer en niet teveel geheugen opslokken. Why change. Ik ben nog zo gek om winamp 2.6 via wine te draaien als de ondersteuning van xmms ooit stopt :o :9

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 08-10-2007 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 11:39
Ik draai nu alles op Ubuntu, behalve m'n printer... Ik heb een Canon MP510, en scannen werkt, tekst printen werkt, alleen foto's komen er heel vern%^&#$kt uit. Het schijnt een bekend probleem te zijn, maar ik baal er wel van. :(
Dat is de enige reden waarom ik toch nog van Windows afhankelijk ben. Ik ga het nog een keer proberen door de printer in een virtuele Windows-installatie aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03:12

Theimon

Snapte!?

Voor de mensen die XMMS gebruiken....is Audacious niet iets voor jullie? Vind ik net wat fijner/vlotter werken en het ziet er een tikkie beter uit.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 08:00

Metro2002

Memento mori

wat heeft iedereen hier toch tegen xmms.
Doet het sommige mensen teveel aan winamp en windows denken ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ik ben tevreden van xmms. Lekker boeiend welk programma, als ik men livestreams kan afspelen ben ik tevreden, dat programma draait toch maar op de achtergrond.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Metro2002 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 21:24:
wat heeft iedereen hier toch tegen xmms.
Doet het sommige mensen teveel aan winamp en windows denken ofzo :P
En Audacious zou wat veranderen aan dat laatste denk je ? XMMS is oude kutmeuk (GTK1), die al lang geleden compleet af had moeten sterven. Alleen bij de gratie van je distro dev mag je nog "genieten" van XMMS. Gentoo en Slackware hebben (terecht) de handdoek in de ring gegooid. Debian (en elke andere distro die nog nog steeds XMMS aanlevert) gooit een gaziljoen patches tegen die brakke meuk aan om het uberhaupt nog draaiend te houden.

[ Voor 28% gewijzigd door Jungian op 08-10-2007 21:55 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Ik heb niks tegen XMMS, maar zoals Jungian al aangeeft, het is verouderd. Audacious gaat verder waar XMMS gestopt is. Werkt prima, zeker als je (net als ik) in je Windows periode Winamp gebruikte voor je audio.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:11

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Vraagje; heeft er iemand hier een goede tip om een windows mobile 6 smartphone goed te syncen met ubuntu? Ik hoef eigenlijk niet eens meer dan toegang tot de geheugenkaart om er muziek e.d. op te kunnen zetten... dat was met mn oude samsung geen probleem maar ubuntu herkent mijn nieuwe foon niet eens als device...

iemand hier al wat meer ervaring mee?

Bvd

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56

Cyphax

Moderator LNX
HetWonder schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 22:39:
Vraagje; heeft er iemand hier een goede tip om een windows mobile 6 smartphone goed te syncen met ubuntu?
Geen idee, maar vragen mogen in een nieuw topic. :)
Theimon schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 21:46:
Ik heb niks tegen XMMS, maar zoals Jungian al aangeeft, het is verouderd. Audacious gaat verder waar XMMS gestopt is. Werkt prima, zeker als je (net als ik) in je Windows periode Winamp gebruikte voor je audio.
Audacious is een fork van een fork van XMMS als ik mij niet vergis, zodoende heb je met Audacious toch XMMS in huis. :)
'k Vind Audacious een fijne Winamp-kloon. BMP was ook leuk, BMPx was een hel om te compilen (op m'n Slackware-bak) maar best mooi ook.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
  • Laatst online: 17-12-2021
Ik heb net Ubuntu 7.04 geinstalleerd op mijn tweede SATA schijf. Deze tweede schijf heeft alleen een extended partition (met daarin verscheidene logical partions). Geen enkele active partition op deze tweede schijf. Zelf een ext3 en swap partition aangemaakt.

Op de eerste schijf had ik al Windows XP staan, op een active primary partition.

Na de installatie van Ubuntu krijg ik geen Grub bootloader te zien, maar start Windows op de normale manier op.

Ik heb het idee dat Ubuntu grub dus heeft proberen te installeren op de tweede HD (wat ik beetje vreemd vind, omdat hier dus geen active en/of primary partitie op staat). Enig idee hoe ik Ubuntu nu nog kan booten?

[ Voor 3% gewijzigd door mmedia op 08-10-2007 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
mmedia schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 22:48:
Ik heb net Ubuntu 7.04 geinstalleerd op mijn tweede SATA schijf. Deze tweede schijf heeft alleen een extended partition (met daarin verscheidene logical partions). Geen enkele active partition op deze tweede schijf. Zelf een ext3 en swap partition aangemaakt.

Op de eerste schijf had ik al Windows XP staan, op een active primary partition.

Na de installatie van Ubuntu krijg ik geen Grub bootloader te zien, maar start Windows op de normale manier op.

Ik heb het idee dat Ubuntu grub dus heeft proberen te installeren op de tweede HD (wat ik beetje vreemd vind, omdat hier dus geen active en/of primary partitie op staat). Enig idee hoe ik Ubuntu nu nog kan booten?
Open daar even een los topic voor en geef daarin ook aan wat je zelf al gevonden hebt. Een zoektocht naar 'manually install grub' of een variant daarop moet wat opleveren lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
  • Laatst online: 17-12-2021
Ok ik had al flink wat gesearch. Ik zal mijn bevinden posten, mijn antwoord zat er achter niet tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taarmen
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-07 10:24
Mijn ervaringen met Ubuntu,

E6300/2GB/2* 250GB samsung spinpoint/Asrock 945G/sweex draadloos kaartje

6.04(gok ik)
Het instaleren ging niet al te makkelijk tot twee keer toe mijn xp partitie onbruikbaar gemaakt. Draadloos netwerk lukte voor geen meter. (ralink 2500 chip op sweex kaart)

6.10
Ging ongeveer hetzelfde ook weer xp partitie verpest

7.04
Instaleren ging goed maar kreeg na een paar dagen ubuntu niet meer aan de praat, moest me hele schijf formateren. Draadloos netwerk werkte niet maar kon wel de netwerken in buurt opvangen, verbinding maken lukte niet ookal zat er geen beveiliging op. (heb wep wpa ect. allemaal geprobeerd)

7.10 BETA
Draadloos doet het al vanaf de live cd. Bij het instaleren is werd er bij handmatige schijf indeling geen basisbestands systeem gevonden (had swap en ext partitie gemaakt). Na instaleren opnieuw opgestart, maar sloot niet af en beeld was zwart. Gereset, hele c partitie met xp erop was onbruikbaar geworden, moest het formateren.
Tweede keer instaleren blijft het op 84% hangen
Derde keer op 95%
Vierde keer weer op 84% (was iets met taalpakketten)
Telkens kreeg ik een foutmelding dat er wat mis was met pakketten en dat het hierdoor nu of later fout kon gaan.

Maar ik blijf proberen, zo de laatste keer met de Beta en anders 18 oktober en de release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@Taarmen: probeer eens eerst xp te installeren. Vervolgens start je de Ubuntu installatie, en laat je die de swap/ext3 partities aanmaken naast je xp partitie. Ik heb slechte verhalen gehoord over partities die aangemaakt zijn door andere programma's, dit is vaak op te lossen door het gewoon aan de installer over te laten.

Goed dat je blijft volhouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taarmen
JanDM schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:52:
@Taarmen: probeer eens eerst xp te installeren. Vervolgens start je de Ubuntu installatie, en laat je die de swap/ext3 partities aanmaken naast je xp partitie. Ik heb slechte verhalen gehoord over partities die aangemaakt zijn door andere programma's, dit is vaak op te lossen door het gewoon aan de installer over te laten.

Goed dat je blijft volhouden :)
Ik heb xp op een partitie van 200GB gezet maakt dan op de overige 36 GB zelf in ubuntu installer de swap en ext3. Ik heb wat jij voorstelde ook al eens geprobeerd maar toen liep het vast na afsluiten van de installer.
Voor de zekerheid heb ik nog maar even een nieuwe iso van 7.10 gedownload en zet deze op een nieuw schijfje. Ik blijf net zolang door gaat tot het lukt. Al lijkt het pas bij versie 17.10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 18:08
Indien je sata en ide schijven gebruikt dan kan het zijn dat met opstarten grub de telling(nummering) van de hd's door elkaar gooit, dit dus handmatig aanpassen.
Bij kernel update gebeurt dit bij mij altijd, dus pc start niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vanaf vandaag kan je de Gutsy cd's bestellen :)

http://shipit.ubuntu.com

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taarmen
jan99999 schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 17:26:
Indien je sata en ide schijven gebruikt dan kan het zijn dat met opstarten grub de telling(nummering) van de hd's door elkaar gooit, dit dus handmatig aanpassen.
Bij kernel update gebeurt dit bij mij altijd, dus pc start niet meer op.
Helaas ben ik zover nog niet geweest. Om bij grub te komen moet het eerst geinstaleerd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 22:44

MBV

Taarmen schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 17:30:
[...]

Helaas ben ik zover nog niet geweest. Om bij grub te komen moet het eerst geinstaleerd staan.
Dat is niet waar: je kan er ook bij vanaf de live-cd. Als je pc niet meer opstart na de installatie kan je de live-cd erin gooien, om een topic op GoT te starten ;).
Er zit een optie in om je harde schijven te mounten, dan kan je naar /boot/grub gaan (op de gemounte harde schijf, dus /media/sda*/boot/grub!) en daar je configuratie aanpassen. Er zijn op internet diverse howto's om dat probleem met grub te verhelpen.
Ook kan je vlak na de installatie, voor de herstart (voor het herstarten kan je de procedure toch afbreken?) boot/grub aanpassen.

Oh ja, zodra je hebt gevonden waar het aan ligt, svp een bug aanmaken op launchpad. Des te groter de kans dat 7.10 het bij mij doet :P

[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 09-10-2007 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taarmen
Ik laat weer even wat horen vanaf me verse xp instal.
Op aanraden heb ik mijn gehele schijf geformateerd zonder partities, xp geinstaleerd en hierna gelijk Ubuntu 7.10 geinstaleerd, ging allemaal goed op twee errors na (failed to fetch http//bla bla).
PC opnieuw opgestart, greeg niet het standaard grub scherm maar schonk hier weinig aandacht aan. Zonder live cd werkte alles prima, updates geinstaleerd, wat geinternet. Hierna een reboot om de nvidea driver te activeren. En na de reboot was me internet weg, geen mogenlijkheid meer om draadloos te internetten. Icoontje rechts bovenin voor draadloze connectie te maken was ook weg.

Ik wilde toen terug naar xp, is het er niet. Bij grub staan er alleen de standaard ubuntu dingen. XP reparreren via de cd ging ook niet meer dus weer opnieuw geinstalleerd.

Ik geef de moed niet op, ik blijf proberen. Ik hoop dat mijn ervaringen andere niet afschrikken om het te proberen. Ookal ben ik al 2 middagen + avonden kwijt en ben ik weinig opgeschoten, heb ik het wel naar me zin.
*edit*
Nu ik mijn pc heb gereboot word er niks van grub geladen en ga ik gelijk door naar xp, dit ga ik morgen maar eens uitzoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door Taarmen op 09-10-2007 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je hoeft niet elke keer dat XP uit je boot menu verdwijnt de hele rimram opnieuw te installeren...
Je boot van je Ubuntu CD, je chroot in je bestaande installatie, en van daaruit herinstalleer je GRUB (indien nodig) of breng je gewoon de wijzigingen aan die nodig zijn om Windows vanuit GRUB te booten. Met wat knoeien ben je daar een kwartiertje aan kwijt :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

* MBV hoopt dat Taarmen met formatteren/installeren bedoelt dat hij een image terugzet. Dude, get a life :s

Probeer de volgende keer dat er iets mis is met je installatie eerst eens te booten vanaf je live-cd, en dan een topic te openen met je probleem. 10 tegen 1 dat die simpele fout in Grub in 10 minuten te verhelpen is. In dit geval ontbrak er een simpel regeltje in het bestand /boot/grub/menu.lst:
code:
1
2
3
4
5
title       Microsoft Windows XP Professional
root        (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

Het enige wat je hieraan misschien moet veranderen is hd0,0: ik weet niet meer hoe je kan achterhalen wat het goede getalletje is, maar hd0 is het harde schijf-nummer, en ,0 is de partitie op die schijf. In de meeste gevallen is hd0,0 dus de goeie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Laatst online: 03-04 19:54
Ik heb gisteren even gegutsied :+ Xubuntu, bij de desktop Beta iso AMD64 bleef de partitioner hangen op 8%. Gelukkig net voor het starten van het partitioneren. Geen data verloren, maar ook geen Gutsy install. De Alternate install ging beter, maar deze parkeerde Grub zonder bevestiging op HD0 en zonder Windows dual boot. Ik neem aan dat dit nog verbeterd gaat worden.

Het ziet er allemaal wat beter uit, maar ik ben geen fan van de nieuwe Xubuntu kleurtjes, en de met een patroon bewegende progress bar. Maak me een beetje zeeziek als ik er te lang naar kijk. Clearlooks dan toch maar weer.

Nog steeds zowel Abiword als Openoffice Writer geinstalleerd. Kies hier gewoon voor een. Dit is zo knullig.

Gnome Games, hmmm heb ik nu Xubuntu gedownload of Ubnuntu? Gnome system monitor is nieuw, en wel een stuk beter dan die van XFCE, maar uiteindelijk gebruik ik toch conky.

Fonts zijn vooruit gegaan. Printer is zowaar gelijk geinstalleerd (wauw).

Netwerk support gelijk WPA, goed zo. Ndiswrapper werkt zowaar gelijk zonder eigen compile (was een probleem met Feisty).

Draait allemaal wel soepel, maar het lijkt alsof programma's iets trager starten t.o.v. Feisty. Ik wacht af op de volgende updates (nu al zo'n 300 mb).

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 18:08
Je kunt ook super grub installeren, deze ziet ook de linux en windows, deze cd is bootable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Laatst online: 03-04 19:54
Nou de menu.lst aanpassen is ook geen probleem hoor. Desalnietemin bedankt.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30

Sebazzz

3dp

Weet iemand of het mogelijk is om een Ubuntu installatie te slipstreamen en alle programma's die ik zou willen al voorgeinstalleerd zijn en alle troep die ik niet wil er gewoon niet is? En uiteraard ook nVidia drivers erbij slipstreamen? :) En alle laatste updates natuurlijk ook :+

Een soort uLite zou wel handig zijn. Scheelt mij weer moeite :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
The Triad schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 12:36:
Weet iemand of het mogelijk is om een Ubuntu installatie te slipstreamen en alle programma's die ik zou willen al voorgeinstalleerd zijn en alle troep die ik niet wil er gewoon niet is? En uiteraard ook nVidia drivers erbij slipstreamen? :) En alle laatste updates natuurlijk ook :+

Je kan een lokaal repository aanleggen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackwardsDown
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-02-2022
The Triad schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 12:36:

Met synaptic kan je een script maken die een berg pakketten voor je installeert, die kan je dan kopieeren naar een andere pc en dat script runnen.

Verder zag ik vandaag dit wat misschien wel van pas komt: https://launchpad.net/aptoncd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-08 15:16
Kan iemand me vertellen hoe ik ervoor kan zorgen dat ik standaard windowdecorations van kde-window-decorator krijg? Als ik kde-window-decorator --replace aan de console voer dan krijg ik precies wat ik wil, maar zogauw ik die console sluit verdwijnen m'n titelbalken.
Ik draai Kubuntu Feisty met Compiz.. en het is vast een noobvraag maar ik kan het nergens vinden :)

Wat er gebeurt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
laurens@Laptop:~$ kde-window-decorator --replace
X Error: BadDevice, invalid or uninitialized input device 169
  Major opcode:  147
  Minor opcode:  3
  Resource id:  0x0
Failed to open device
Failed to open device

[ Voor 33% gewijzigd door Laurenz op 10-10-2007 13:12 ]

Leave only footprints, take only memories

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 23:03

zAo

GPLv2 Fanboy

Laurenz schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:09:
Kan iemand me vertellen hoe ik ervoor kan zorgen dat ik standaard windowdecorations van kde-window-decorator krijg? Als ik kde-window-decorator --replace aan de console voer dan krijg ik precies wat ik wil, maar zogauw ik die console sluit verdwijnen m'n titelbalken.
Ik draai Kubuntu Feisty met Compiz.. en het is vast een noobvraag maar ik kan het nergens vinden :)

Wat er gebeurt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
laurens@Laptop:~$ kde-window-decorator --replace
Failed to open device
Failed to open device
Maak hem als Autostart of voer dit steeds uit:
nohup kde-window-decorator --replace &

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laurenz schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:09:
Ik weet niet of Kubuntu ook met de CompizConfig Settings Manager werkt, aangezien dat een Gtk-app is, maar daarin kan je bij Window Decoration aangeven welk command er moet worden gebruikt.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2007 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
zAo schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:19:
[...]

Maak hem als Autostart of voer dit steeds uit:
nohup kde-window-decorator --replace &
Hoe maak ik hem als autostart dan?
Ik dacht een uitvoerbaar script in /etc/init.d/ met daarin het commando "kde-window-decorator --replace", maar dat werkt niet :)
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 13:21:
[...]

Ik weet niet of Kubuntu ook met de CompizConfig Settings Manager werkt, aangezien dat een Gtk-app is, maar daarin kan je bij Window Decoration aangeven welk command er moet worden gebruikt.
GL Desktop werk je wel mee ja maar daar kan ik dit niet aangeven. Ik kan alleen "Use metacity-theme" aanklikken en dat werkt vanzelfsprekend niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

/etc/init.d wordt uitgevoerd voor je opstart, maar dat werkt niet. Ook moet je dan symlinks maken in /etc/rc*.d/43Snaam, anders wordt er niks gedaan met een script in /etc/init.d :)

Wat hier wordt bedoeld is System->Preferences->Sessions, daar kan je autostart dingen instellen voor als Gnome al is gestart. Ik weet niet waar dat in KDE zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

In kde kan je van die scriptjes die automatisch gestart moeten worden in "/home/<user>/.kde/Autostart" zetten.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
MBV schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:04:
/etc/init.d wordt uitgevoerd voor je opstart, maar dat werkt niet. Ook moet je dan symlinks maken in /etc/rc*.d/43Snaam, anders wordt er niks gedaan met een script in /etc/init.d :)

Wat hier wordt bedoeld is System->Preferences->Sessions, daar kan je autostart dingen instellen voor als Gnome al is gestart. Ik weet niet waar dat in KDE zit.
Daar kwam ik achter idd.. dus ik deed:
sudo update-rc.d <script> defaults

Maar dat had geen effect..
evert_ schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:19:
In kde kan je van die scriptjes die automatisch gestart moeten worden in "/home/<user>/.kde/Autostart" zetten.
Scriptje daar neergedonderd en het werkt!
Ben wel benieuwd waarom die andere manier dan niet werkte (er werden wel symlinks aangemaakt), maargoed :)

Bedankt allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taarmen
MBV schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 00:07:
* MBV hoopt dat Taarmen met formatteren/installeren bedoelt dat hij een image terugzet. Dude, get a life :s

Probeer de volgende keer dat er iets mis is met je installatie eerst eens te booten vanaf je live-cd, en dan een topic te openen met je probleem. 10 tegen 1 dat die simpele fout in Grub in 10 minuten te verhelpen is. In dit geval ontbrak er een simpel regeltje in het bestand /boot/grub/menu.lst:
code:
1
2
3
4
5
title       Microsoft Windows XP Professional
root        (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

Het enige wat je hieraan misschien moet veranderen is hd0,0: ik weet niet meer hoe je kan achterhalen wat het goede getalletje is, maar hd0 is het harde schijf-nummer, en ,0 is de partitie op die schijf. In de meeste gevallen is hd0,0 dus de goeie.
Waarin het bestand moet ik deze code zetten? onderaan plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Laurenz schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:27:
[...]

Daar kwam ik achter idd.. dus ik deed:
sudo update-rc.d <script> defaults

Maar dat had geen effect..

[...]

Scriptje daar neergedonderd en het werkt!
Ben wel benieuwd waarom die andere manier dan niet werkte (er werden wel symlinks aangemaakt), maargoed :)

Bedankt allemaal :)
Ehm, lees mijn post nog eens: /etc/init.d wordt gedaan voordat KDE wordt gestart, en voordat je bent ingelogd. Die andere plek (sessions) wordt gedaan na je bent ingelogd.
Taarmen schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:37:
[...]

Waarin het bestand moet ik deze code zetten? onderaan plakken?
Dat zou moeten werken ja. Ik zet hem altijd boven ### BEGIN AUTOMAGIC KERNEL LIST, zodat hij altijd boven mijn linux-dingen staat en hij standaard naar windows doorstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
Sorry, dat had je idd al gezegd. Ik ging er bij dat gezooi met update-rc.d vanuit dat het voor een script als dit gewoon zou werken (ik las het in een tutorial die ergens anders over ging), maar als die scripts uitgevoerd worden voordat KDE gestart wordt heb ik er weinig aan idd :P
Waar in KDE die session options te vinden zijn weet ik ook niet (gebruik het nog niet zo lang) maar ik heb het iig werkend nu :) In het control center van KDE kan je wel klooien met sessions trouwens, maar ik heb nog geen module gevonden waarin ik dit soort dingen kan regelen.

Ik vind lekker klooien om iets werkend te krijgen wel leuk, maar soms gaat het ook net iets te ver in Linux. Er zijn zoveel verschillen tussen distro's, versies, enz als het gaat om manieren om dingen werkend te krijgen dat je soms (als newbie?) door de bomen het bos echt niet meer ziet. Gelukkig zijn er dan wel behulpzame mensen te vinden.. maargoed :) Hoewel het misschien wel gewoon allemaal komt doordat je na jaren Windows-gebruik alles wel relatief makkelijk weet te fixen en je als newbie bij Linux alles weer op moet zoeken. En een net-niet-goed keyword levert dan al een hoop geklooi op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taarmen
MBV schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:42:
[...]

Dat zou moeten werken ja. Ik zet hem altijd boven ### BEGIN AUTOMAGIC KERNEL LIST, zodat hij altijd boven mijn linux-dingen staat en hij standaard naar windows doorstart.
Als ik dit boven aan plak, dan kan ik het niet opslaan. Ik heb geprobeerd om bij de code regels ze te laten beginnen met een # maar dit maakte niks uit.
Ik heb het zo geprobeerd
#
### BEGIN AUTOMAGIC KERNEL LIST
title Microsoft Windows XP Professional
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

en

#title Microsoft Windows XP Professional
#root (hd0,0)
#savedefault
#makeactive
#chainloader +1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 21:03

Sosabowski

nerd

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
Als er een # voor staat wordt het gezien als commentaar en wordt het dus niet meegenomen als code. Je moet trouwens wel root rechten hebben om op te kunnen slaan, heb je daar wel aan gedacht? Anders kan je dat ding überhaupt niet opslaan. Of je iets boven- of onderaan plakt heeft natuurlijk geen effect op de vraag of je iets wel of niet op kan slaan.

Doe in console eens
sudo <texteditor>
om de texteditor die je wil gebruiken (in mijn geval Kate, in jouw geval vermoedelijk wat anders) als root te starten. Dan open je in die editor menu.lst, voeg je die regels toe en sla je hem op.

edit:
sudo <texteditor> /boot/grub/menu.lst
werkt natuurlijk ook :)

[ Voor 6% gewijzigd door Laurenz op 10-10-2007 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
BackwardsDown schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 12:50:
[...]

Met synaptic kan je een script maken die een berg pakketten voor je installeert, die kan je dan kopieeren naar een andere pc en dat script runnen.

Verder zag ik vandaag dit wat misschien wel van pas komt: https://launchpad.net/aptoncd .
Wat een prachtprogrammaatje! _o_

Heb er net een cdtje mee gemaakt.
Maar helaas kan je geen drivers meegeven, althans, niet dat ik gezien heb.
(Al kan je wel Envy mee-installeren)

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 10-10-2007 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Ik zie erg uit naar Gutsy :) Draai al een tijdje Ubuntu in Virtualbox, gewoon om weer de feeling en handigheid te krijgen (heb op vorige laptop dualboot xp / ubuntu gedraaid). Zodra mijn gamebak binnen en volledig 100% ingesteld is ga ik mijn flap voorzien van Ubuntu, wil er toch weer mee stoeien en spelen. Vind de veel snellere respons en feel lekker, bovendien is een flap voor internet/irc/chat/muziek en eventueel wat downloaden, maar volgens mij ga ik wel weer van die fijne "wat voel ik me noobig" uurtjes krijgen :P Maar goed tijd genoeg en je verkloot het niet zo snel ook al ben je net als ik gewoon totaal linuxnoob. Compiz/Fusion vind ik een nuttige extra feature: op mijn 12" flap was dat extra workspace/cube gedoetje echt een manier om tenminste wat meer werkruimte te krijgen :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

@ anandus

Misschien kan je ook eens kijken naar Reconstructor Custom LiveCD bouwerT.

[ Voor 4% gewijzigd door Theimon op 10-10-2007 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Ubuntu 7.10 supports install-time encryption...
Die kende ik nog niet, weer een leuke feature voor laptops e.d. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 21-09 20:22

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Taarmen schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 16:39:
[...]

Als ik dit boven aan plak, dan kan ik het niet opslaan. Ik heb geprobeerd om bij de code regels ze te laten beginnen met een # maar dit maakte niks uit.
Ik heb het zo geprobeerd
#
title Microsoft Windows XP Professional
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

en

#title Microsoft Windows XP Professional
#root (hd0,0)
#savedefault
#makeactive
#chainloader +1
En als je niet zeker weet op welke schijf je Windows staat kan je ook nog meerdere menu entries aanmaken waarin je hd(0,0) varieert. Als je dan weet welke je moet hebben verwijder je de rest weer. Dat gaat namelijk sneller dan er achter komen dat je niet de goed hebt, ubuntu doorladen, menu.lst veranderen en weer opnieuw opstarten.
Ik heb windows ook boven de Automagic Kernel list gezet, zodat hij niet 'niet-standaard' wordt na een kernel upgrade.

[ Voor 40% gewijzigd door gwystyl op 10-10-2007 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

offtopic:
:') Helemaal doorbooten om daarna grub argumenten aan te passen. Typerend voor dit topic. Tipje : druk eens "e" in in grub.

[ Voor 16% gewijzigd door Jungian op 10-10-2007 22:11 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
Het kan wel eens handig zijn om een webbrowser bij de hand te hebben als je iets wilt aanpassen waarvan je niet precies weet hoe het moet (zoals in het geval van Taarmen). Ik kan me vergissen maar ik meen toch dat je daarvoor verder zal moeten booten dan tot Grub. Even totaal buiten het feit dat iedereen vooral zijn eigen manier moet gebruiken en ik het een beetje een rare gedachtegang vind dat er een verband zou zijn tussen een topic en een linuxnewbie die iets op een bepaalde manier probeert te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Laurenz schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 22:46:
Het kan wel eens handig zijn om een webbrowser bij de hand te hebben als je iets wilt aanpassen waarvan je niet precies weet hoe het moet (zoals in het geval van Taarmen). Ik kan me vergissen maar ik meen toch dat je daarvoor verder zal moeten booten dan tot Grub.
Jij hebt een webbrowser nodig om een paar nummertjes aan te passen ? :+
Even totaal buiten het feit dat iedereen vooral zijn eigen manier moet gebruiken en ik het een beetje een rare gedachtegang vind dat er een verband zou zijn tussen een topic en een linuxnewbie die iets op een bepaalde manier probeert te fixen.
Misschien moet de Linux-newbie eerst eens even kijken of er misschien een efficiëntere manier is om iets op te lossen, voordat hij zijn kennis deelt met zijn medemens. Ik begin me ook steeds meer af te vragen waarom de mods überhaupt nog de moeite doen om een topic warning toe te voegen, aangezien die door 80% van de posters in dit topic wordt genegeerd.
Jungian schreef op donderdag 20 september 2007 @ 21:03:
Een Ubuntu Topic zonder newbie quatsch, maar interessante discussies en ervaringen. Dat zou ik graag eens willen zien :Y

[ Voor 35% gewijzigd door Jungian op 10-10-2007 23:09 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

offtopic:
Jezelf quoten = slechte smaak :P

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taarmen
Als enorme linux noob, blijf ik nog steeds aankloten met de console (vanuit de live cd), maar hier onder kan je zien dat het niet lukt.

ubuntu@ubuntu:~$ sudo <texteditor>
bash: syntax error near unexpected token `newline'
ubuntu@ubuntu:~$ sudo <texteditor> /boot/grub/menu.lst
bash: texteditor: No such file or directory
ubuntu@ubuntu:~$ sudo <gedit>

Could not save the file /media/disk/boot/grub/menu.lst.
You do not have the permissions necessary to save the file. Please check that you typed the location correctly and try again.

Is de partitie waar ubuntu opstaat aan gegeven als file system?

@Jungian, ik kom niet een in grub, het gaat gelijk door naar xp.

*edit*
Zal het beter zijn als ik voor deze vragen een apart topic open?

[ Voor 4% gewijzigd door Taarmen op 10-10-2007 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
Jungian schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 22:57:
Jij hebt een webbrowser nodig om een paar nummertjes aan te passen ? :+
Ik niet. Hij wel blijkbaar. Als je zijn posts leest zie je dat hij nieteens wist wat hij aan moest passen.
Dus een webbrowser is in zo'n geval wel handig.
Misschien moet de Linux-newbie eerst eens even kijken of er misschien een efficiëntere manier is om iets op te lossen, voordat hij zijn kennis deelt met zijn medemens. Ik begin me ook steeds meer af te vragen waarom de mods überhaupt nog de moeite doen om een topic warning toe te voegen, aangezien die door 80% van de posters in dit topic wordt genegeerd.
Als je een probleem hebt ben je al lang blij als je überhaupt een manier vindt om het op te lossen, dan doet efficiëntie er niet zo toe.

Een noobvrij topic op een forum waar mensen elkaar helpen met hun problemen is een utopie..
Ik snap dat het je om het ervaringen-aspect van dit topic gaat, daar niet van :) Maar als iedereen een los topic opent in NOS voor kleine noobvragen waar ze zelf niet uitkomen dan wordt het daar weer een bende en heb jij alsnog een reden om je ergens aan te ergeren.
Dus, als je een interessante discussie wilt doe je toch een voorzet en als er dingen in het topic gebeuren die je niet bevallen doe je een TR? Heel wat zinniger dan met een elitaire toon hier gaan zitten mekkeren over noobs.

Kortom; ik snap wat je bedoelt, maar hoe je ermee omgaat vind ik erg krom.
Taarmen schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 23:26:
Als enorme linux noob, blijf ik nog steeds aankloten met de console (vanuit de live cd), maar hier onder kan je zien dat het niet lukt.

Zal het beter zijn als ik voor deze vragen een apart topic open?
Je moet natuurlijk wel <texteditor> vervangen door de naam van de editor die je gebruikt, en dan die "<" en ">" weghalen. Die tekentjes representeren hier een variabele ;)
Wat je dus krijgt is:
sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Wat betreft dat losse topic.. volgens de regels in dit topic mag je hier in ieder geval geen vragen stellen over problemen (waar Jungian zich dus zo druk om maakt). Ik neem echter aan dat je er nu wel uit moet komen, ik vermoed dat een los topic gesloten wordt vanwege het "zoekgehalte".

[ Voor 21% gewijzigd door Laurenz op 10-10-2007 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Taarmen schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 23:26:
[i]ubuntu@ubuntu:~$ sudo <texteditor>
Haha! Classic! _/-\o_ Jij hebt zeker ook een "Any key"? :P
Je moet <texteditor> uiteraard vervangen door jouw favoriete texteditor, zoals vim, pico of gedit (er zijn er vele!).

Edit: niet om je uit te lachen, maar het is een heel herkenbare beginnersfout.
offtopic:
En wat je echt moet weten, maar dat zet ik toch even in off-topic tags: Je kunt op elke foutmelding van Linux wel googlen. 90% van de tijd vind je op die manier de oplossing.

[ Voor 25% gewijzigd door Room42 op 10-10-2007 23:57 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Jungian schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 22:07:
offtopic:
:') Helemaal doorbooten om daarna grub argumenten aan te passen. Typerend voor dit topic. Tipje : druk eens "e" in in grub.
Het mag dan niet de elegante methode zijn, hij werkte voor mij. Ik heb wel eens op 'e' gedrukt toen ik mijn grub voor me had, maar daarna was het voor mij niet zo logisch wat ik in moest vullen als mijn quick 'n dirty methode. Je probeert wat als onder ubuntu je netwerk het niet doet en je niet in windows kan komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Laurenz schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 23:32:
Een noobvrij topic op een forum waar mensen elkaar helpen met hun problemen is een utopie..
Ik snap dat het je om het ervaringen-aspect van dit topic gaat, daar niet van :) Maar als iedereen een los topic opent in NOS voor kleine noobvragen waar ze zelf niet uitkomen dan wordt het daar weer een bende en heb jij alsnog een reden om je ergens aan te ergeren.
Dus, als je een interessante discussie wilt doe je toch een voorzet en als er dingen in het topic gebeuren die je niet bevallen doe je een TR? Heel wat zinniger dan met een elitaire toon hier gaan zitten mekkeren over noobs.

Helemaal mee eens.

En zeker met Ubuntu, deze distro is juist gericht op beginners, dus het is ook logisch dat er veel 'noob'*-vragen zijn ;)

Weet je wat het moeilijke is? Als beginner wéét je niet hoe 'nooberig' je vraag is. En met een eigen topic openen loop je de kans dat-ie in no-time op slot staat (omdat het toch wel nooberig blijkt), daarnaast zijn het vaak vraagjes die een wat meer gevorderde gebruiker in een ademteug beantwoord, waar een beginner niet weet waar hij moet zoeken.

Ik had door deze problematiek ook aan de modjes het idee geopperd om een soort Linux-beginnerstopic te maken, waar beginners hun 'domme' vragen kunnen stellen en gevorderde gebruikers hen dan op weg helpt.
Maar helaas werd dat afgewezen, wegens vragendump risico zonder zoeken.
Tja, die beginners moeten ergens terecht. Ikzelf stoor me er niet aan, want als het écht alleen over ervaringen zou gaan, dan is dit topic half dood zodra Gutsy uit is, totdat het weer bijna april is :P
(Daarnaast vraag ik me af wat dan het verschil tussen dit topic en de NOS-kroeg is als het alleen om ervaringen en nieuws gaat, eerlijk gezegd).

* Afgrijselijke term, noob, dat die term überhaupt bestaat zegt iets over het elitaire van sommige Linuxgebruikers

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 11-10-2007 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Taarmen schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 16:39:
[...]

Ik heb het zo geprobeerd
Rechtenprobleem? sudo gebruiken.

En als ik zeg dat je het boven ###BEGIN AUTOMAGIC moet neerzetten, dan bedoel ik ook erboven, en niet eronder. Zoals je het nu neerzet wordt het bij de eerstvolgende kernel update weggehaald.
# is commentaar, zoals in bijna elke configuratie in linux, dus dat zal niet helpen ;). En de inhoud van een bestand heeft nooit iets te maken met al dan niet kunnen opslaan: een text-editor kan iets opslaan, of kan het niet (ivm rechten) maar wat je erin zet maakt daarvoor niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Laurenz schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 23:32:
Ik niet. Hij wel blijkbaar. Als je zijn posts leest zie je dat hij nieteens wist wat hij aan moest passen.
Ik reageerde hierop :
En als je niet zeker weet op welke schijf je Windows staat kan je ook nog meerdere menu entries aanmaken waarin je hd(0,0) varieert
Als je een probleem hebt ben je al lang blij als je überhaupt een manier vindt om het op te lossen, dan doet efficiëntie er niet zo toe.
Google heeft een ruime voorraad aan inefficiënte oplossingen.
Maar als iedereen een los topic opent in NOS voor kleine noobvragen waar ze zelf niet uitkomen dan wordt het daar weer een bende en heb jij alsnog een reden om je ergens aan te ergeren.
Kleine noobvraagjes heb je zoekmachines voor.
Dus, als je een interessante discussie wilt doe je toch een voorzet en als er dingen in het topic gebeuren die je niet bevallen doe je een TR?
Ik word een beetje moe van mensen die constant elk klein, bizar makkelijk op te lossen probleem in topics als deze dumpen. Topics die veel meer hadden kunnen worden (de oudere topics zijn een stuk interessanter). Topic reports schijnen weinig uit te halen in dit topic.
Lekker gedogen en ervoor zorgen dat dit topic nooit wat wordt. Dat vind ik pas krom.
Wat betreft dat losse topic.. volgens de regels in dit topic mag je hier in ieder geval geen vragen stellen over problemen (waar Jungian zich dus zo druk om maakt). Ik neem echter aan dat je er nu wel uit moet komen, ik vermoed dat een los topic gesloten wordt vanwege het "zoekgehalte".
En terecht.

[/whine]
offtopic:
Deze discussie hoort ook niet thuis in dit topic.

[ Voor 11% gewijzigd door Jungian op 11-10-2007 10:14 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

[knip]
Jungian schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 22:57:
[...]

Dit was wel een extreem geval: hij was nu al voor de 10e keer windows opnieuw aan het installeren omdat Grub niet goed stond ingesteld 8)7

Het probleem is ook dat er geen apart 'newbie'-topic is voor simpele vraagjes. Om direct een topic te openen voor een simpel vraagje heb ik ook wat moeite

[ Voor 30% gewijzigd door MBV op 11-10-2007 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:52
anandus schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 08:23:
[...]
Helemaal mee eens.

En zeker met Ubuntu, deze distro is juist gericht op beginners, dus het is ook logisch dat er veel 'noob'*-vragen zijn ;)

Weet je wat het moeilijke is? Als beginner wéét je niet hoe 'nooberig' je vraag is. En met een eigen topic openen loop je de kans dat-ie in no-time op slot staat (omdat het toch wel nooberig blijkt), daarnaast zijn het vaak vraagjes die een wat meer gevorderde gebruiker in een ademteug beantwoord, waar een beginner niet weet waar hij moet zoeken.

Ik had door deze problematiek ook aan de modjes het idee geopperd om een soort Linux-beginnerstopic te maken, waar beginners hun 'domme' vragen kunnen stellen en gevorderde gebruikers hen dan op weg helpt.
Maar helaas werd dat afgewezen, wegens vragendump risico zonder zoeken.
Tja, die beginners moeten ergens terecht. Ikzelf stoor me er niet aan, want als het écht alleen over ervaringen zou gaan, dan is dit topic half dood zodra Gutsy uit is, totdat het weer bijna april is :P
(Daarnaast vraag ik me af wat dan het verschil tussen dit topic en de NOS-kroeg is als het alleen om ervaringen en nieuws gaat, eerlijk gezegd).

* Afgrijselijke term, noob, dat die term überhaupt bestaat zegt iets over het elitaire van sommige Linuxgebruikers
Ik ben het er geheel niet mee eens. Topics als dit raken vervuild door vragen die al uit den treure zijn beantwoord. Een beginner kan trouwens heel goed uitzoeken waar hij zijn probleem kan vinden. Tenminste als deze de moeite ervoor doet om zijn ogen te openen en te gaan lezen. De startpagina van Ubuntu firefox is volgens mij zeer maar dan ook zeer duidelijk. Daarnaast lijkt me Ubuntu.com/support ook genoeg informatie verschaffen. Even voor de duidelijkheid wat we kunnen aantreffen met de bovenstaande gegevens:
  • Ubuntu handleiding
  • Ubuntu wiki documentatie
  • Ubuntu wiki community documentatie
  • Ubuntu Forums
  • Ubuntu irc kanalen
  • Ubuntu mailingslist
  • Launchpad
Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat met bovenstaande links <insert probleem> geen oplossing kan worden gevonden. Je moet toch echt compleet gestoord zijn, kwijlend en al met een teiltje op je keyboard om geen oplossing voor je probleem te kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 11:39
Na alles te hebben gelezen over noobs en zo (ik reken mezelf niet meer tot de noobs, maar meer een noob++, ik heb nog veel te leren, maar weet gelukkig ook al veel), krijg ik de neiging om zelf een forum op te zetten waar iedereen welkom is, hoe dom de vragen ook zijn. Ik heb in mijn noob periode ook vaak gezocht op google, maar niet altijd iets bruikbaars gevonden, omdat oplossingen regelmatig zo worden omschreven dat je er als noob niet veel mee kan. Dat schiet dus niet op.
Ik ben veel wijzer geworden van andermans hulp, iedereen moet ergens beginnen, en de kracht van Linux in het algemeen en Ubuntu in het bijzonder (het heet niet voor niets Ubuntu) is juist de samenwerking, of je nou noob bent of pro.
Mocht er interesse zijn, ik heb nog webspace zat, kan zo een subdomein aanmaken en er een forum op plempen. (En ja, ik weet dat er genoeg fora zijn, maar we benne op de wereld om mekaar te hellepe niewaar? ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Miki schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 10:33:
[...]

Ik ben het er geheel niet mee eens. Topics als dit raken vervuild door vragen die al uit den treure zijn beantwoord. Een beginner kan trouwens heel goed uitzoeken waar hij zijn probleem kan vinden. Tenminste als deze de moeite ervoor doet om zijn ogen te openen en te gaan lezen. De startpagina van Ubuntu firefox is volgens mij zeer maar dan ook zeer duidelijk. Daarnaast lijkt me Ubuntu.com/support ook genoeg informatie verschaffen. Even voor de duidelijkheid wat we kunnen aantreffen met de bovenstaande gegevens:
  • Ubuntu handleiding
  • Ubuntu wiki documentatie
  • Ubuntu wiki community documentatie
  • Ubuntu Forums
  • Ubuntu irc kanalen
  • Ubuntu mailingslist
  • Launchpad
Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat met bovenstaande links <insert probleem> geen oplossing kan worden gevonden. Je moet toch echt compleet gestoord zijn, kwijlend en al met een teiltje op je keyboard om geen oplossing voor je probleem te kunnen vinden.
Uiteraard, en op ubuntuforums zijn ze ook heel behulpzaam (in tegenstelling tot hier :P ), maar nog blijft het probleem dat een beginner niet weet hoe moeilijk z'n vraag is.
Ndiswrapper compilen om Windows-Wlandrivers te laden, beginnersvraag of niet?
Compiz aan de praat krijgen, beginnersvraag of niet?
Het feit dat bij een kernel-update je opnieuw nvidia-drivers moet installeren, beginnersvraag of niet?

Sommige dingen zij ook best simpel en er zijn ook een hoop goeie howto's, zeker op ubuntuforums.

Maar dan vraag ik aan jullie: Wanneer is iets een 'noob'-vraag en wanneer niet?
Zo heb ik bijvoorbeeld een probleem met een externe harde schijf, ik wil daar een programma op draaien, maar dat wil niet, omdat-ie een library niet kan vinden, terwijl ik die library wél geconfigured, maked en make install heb, maarja, ik durf daar niet een topic over openen, want het zal vast een beginnersvraag zijn?
Of is iets niet meer een beginnersvraag als je het niet in google kan vinden, zoals bovenstaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 13:27
Al dat gezeur over n00b of geen n00b, dat het demotiverend is en een slechte naam bladibla ...

Nog een goede om bij dat lijstje erin te zetten:
in plaats van www.google.nl
doe je www.google.com/linux ... (voor de mensen die het nog niet wisten, ook microsoft, mac en bsd zijn mogelijk)
Kan je wat gerichter zoeken naar problemen in linux :)

Daarnaast, wie hebben hier al een succesvolle update uitgevoerd van 7.04 naar 7.10 ?

Ik zelf heb een hoop geprobeerd en ben debian servers gewent, dus handmatig aanpassen ben ik niet bang van, maar het lukt mij gewoon niet. Zo ga ik van debian kenner terug naar de klasse n00b :+

LinuX-TUX heeft: gegoogled, ge-irc'ed krijgt geen enkel nuttig antwoord daaruit, zitten debuggen van alle logs wat een waanzinnige pestwerk is en gewoon niet overzichtelijk ... en gooit het bijltje erbij neer. Gaat nu gewoon een packagelist printen in een TXT bestandje middels dpkg -l >> software.txt en z'n data in de /home folders even backuppen om vervolgens vers 7.10 te installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Daarnaast, wie hebben hier al een succesvolle update uitgevoerd van 7.04 naar 7.10 ?
* XWB :)

Op een pc en notebook en alles werkt perfect.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

@Taarmen. Hij gaat meteen door naar xp? Dan moet je in xp de xp partitie deactiveren, pc rebooten en dan in grub bij de xp entry "makeactive" verwijderen. Daarna krijg je wel voortaan grub bij boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

anandus schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 10:40:
[...]
Uiteraard, en op ubuntuforums zijn ze ook heel behulpzaam (in tegenstelling tot hier :P ), maar nog blijft het probleem dat een beginner niet weet hoe moeilijk z'n vraag is.
Ubuntuforums laat precies zien waarom er hier een topicwaarschuwing staat. De ervaren gebruikers vinden het niet leuk om elke keer dezelfde vraag te beantwoorden. Alles wat ik zocht gaf alleen maar vragen van andere gebruikers die hetzelfde probleem hadden.

En wanneer is iets een noob-vraag? Tja, lastig te zeggen. Laat ik mijn definitie van 'te simpele vraag om te stellen' geven: elke vraag die óf in de TS hier, óf in de unofficial FAQ, óf in de eerste 10 hits van google op het moment dat je je eigen vraag (in het engels vertaald) als zoekterm opgeeft. Oh ja, quicksearch op de meest overduidelijke term uit je vraag valt er ook bij.
Helaas heb ik hier al veel vragen gezien die (zelfs met de 'hoge eisen' om noob-vraag te zijn) al bij het eerste ding fout gaan. De zoveelste vraag "hoe installeer je je rommel in linux eigenlijk?" bijvoorbeeld :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taarmen
Ik wil iedereen bedanken voor zijn of haar hulp. Ik heb nu een stabiele dualboot ubuntu/xp draaien. Dit het ik bereikt door ubuntu nog maals te instaleren, met de aan gerade comando's kwam ik niet bij de menu file, ik kon deze wel handmatige vanuit places->computer openen, maar niet van uit gedit.

Ik weet dat de mods er niets inzien, maar een linux "noob" topic lijkt mij een goed idee. Het idee achter linux is toch ook dat het voor iedereen is en in alle soorten en maten. De beginners kunnen hier vragen stellen en later kunnen zij weer dezelfde vragen die zij eerst stelde van andere beantwoorden. Hierdoor kan het linux gebruik onder tweakers toch alleen maar toe nemen?

*edit*
Ik heb forum in topic veranderd

De nvidea drivers werken niet bij mij, geinstaleerd en nog eens gechecked of ze gebruikt werden. Dit worden ze maar ik kan de resolutie van mijn beeldscherm niet hoger dan 1024*768 krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Taarmen op 11-10-2007 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Taarmen schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 20:41:
een linux "noob" forum lijkt mij een goed idee. De beginners kunnen hier vragen stellen en later kunnen zij weer dezelfde vragen die zij eerst stelde van andere beantwoorden.
Wat is er mis met https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie ?

[ Voor 41% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 11-10-2007 21:49 . Reden: knipperdeknip ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Taarmen schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 20:41:
Ik weet dat de mods er niets inzien, maar een linux "noob" forum lijkt mij een goed idee. Het idee achter linux is toch ook dat het voor iedereen is en in alle soorten en maten. De beginners kunnen hier vragen stellen en later kunnen zij weer dezelfde vragen die zij eerst stelde van andere beantwoorden. Hierdoor kan het linux gebruik onder tweakers toch alleen maar toe nemen?
Een n00bfoum zou misschien wel een optie zijn maar er zitten een paar grote nadelen aan.
Zo zijn de meeste vragen voor n00bs wederkerig en zijn redelijk makkelijk met google of de search te vinden. Daar naast is het gewoon zo dat Linux niet met alles sleur en pleur is en hoewel dat voor n00bs soms moeilijk is betekend dat wel dat daar juist de flexabiliteit van Linux in zit.

Ik denk dat Linux op dit moment ver genoeg is dat elke gebruiker het standaard werk kan doen tekstverwerking, internetten, spellen en beeldbewerking. Als je daar mee begint en dan langzaam went aan de mogelijkheden en stap voor stap linux ontdekt komt het wel goed.

Enige verschil met windows is dat voor het standaard gebruik je soms een manual moet lezen

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Een forum is misschien overdreven, maar een beginners-/vergaarbak-topic is misschien een idee.
Dan kan bij de waarschuwing onder dit topic ook een verwijzing naar dat topic, blijft dit topic ook schoon :)

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 11-10-2007 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Iets als [Blender] Het Blender vragentopic is misschien idd een idee? Het aantal beginnende Ubuntu gebruikers zal denk ik alleen maar stijgen de komende weken.

On-topic: de release candidate van 7.10 is uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

offtopic:
Jullie zouden natuurlijk ook eens een keer wat toe kunnen voegen aan de NOS FAQ (aanrader) of de TS. Een Ubuntu-specifieke FAQ maken zou onzin zijn imho, omdat
  • je daar dan maar een paar mensen mee zou helpen.
  • er al een googolplex aan Ubuntu FAQ's op het internet te vinden is.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Pim. schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 22:09:
[...]

Een n00bfoum zou misschien wel een optie zijn maar er zitten een paar grote nadelen aan.
Zo zijn de meeste vragen voor n00bs wederkerig en zijn redelijk makkelijk met google of de search te vinden. Daar naast is het gewoon zo dat Linux niet met alles sleur en pleur is en hoewel dat voor n00bs soms moeilijk is betekend dat wel dat daar juist de flexabiliteit van Linux in zit.

Ik denk dat Linux op dit moment ver genoeg is dat elke gebruiker het standaard werk kan doen tekstverwerking, internetten, spellen en beeldbewerking. Als je daar mee begint en dan langzaam went aan de mogelijkheden en stap voor stap linux ontdekt komt het wel goed.

Enige verschil met windows is dat voor het standaard gebruik je soms een manual moet lezen
Taarmen is het niet gelukt: dual-boot lijkt me een vereiste voor de noob die nog niet definitief afscheid wil nemen van Windows, juist omdát hij Ubuntu alleen 'kan' gebruiken voor Firefox etc.
anandus schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 22:16:
Een forum is misschien overdreven, maar een beginners-/vergaarbak-topic is misschien een idee.
Dan kan bij de waarschuwing onder dit topic ook een verwijzing naar dat topic, blijft dit topic ook schoon :)
Ik heb al 20x een vraag langs zien komen die in de TS staat, dus dat helpt echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Theimon schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 21:46:
Ik heb Audacious even geprobeerd en inderdaad, het ziet er veel moderner uit dan xmms. Nu kan ik alleen geen livestreams (xfm, slamfm) meer afspelen (open location).

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
MBV schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 23:13:
Ik heb al 20x een vraag langs zien komen die in de TS staat, dus dat helpt echt niet.
offtopic:
Moet je eens een keer in het Simcity- of Oblivion-topic kijken :+ Dat probleem houd je altijd

Waarom is XMMS/Audacious trouwens niet wobbly in compiz? (Is Java ofzo?)

[ Voor 13% gewijzigd door anandus op 11-10-2007 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is waarschijnlijk een niet-standaard manier van verplaatsen (dwz: ze handelen t zelf af ipv het aan de windowmanager over te laten). Als je Alt-Move gebruikt werkt het wel. Je ziet hetzelfde bij Mplayer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 23:31:
Is waarschijnlijk een niet-standaard manier van verplaatsen (dwz: ze handelen t zelf af ipv het aan de windowmanager over te laten). Als je Alt-Move gebruikt werkt het wel. Je ziet hetzelfde bij Mplayer.
Ja, inderdaad :)
Jammer, eigenlijk, want met alt-move ziet het er leuk uit, zo'n wobbly playlist.
edit:
Maar alles ziet er leuk uit, wobbly ;)

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 11-10-2007 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje

Brupje

3D nerd

anandus schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 23:33:
[...]
Ja, inderdaad :)
Jammer, eigenlijk, want met alt-move ziet het er leuk uit, zo'n wobbly playlist.
edit:
Maar alles ziet er leuk uit, wobbly ;)
bug report doen, missing wobblyness :P
met status critical uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Doe maar niet, dat wordt direct omlaag bijgesteld ;)

Zag ik nou op de Frontpage dat RC1 uit is? Hmm, toch even die CD-RW opzoeken van het weekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 01:58
Ikzelf had een volledige switch naar Ubuntu ondergaan. In het begin wat problemen vooral om mijn lastige Broadcom kaart aan de praat te krijgen. Ik vind het Linux principe echt mooi en vele dingen bevielen mij meteen al..

Toch werd me al snel duidelijk dat ik zeer veel tijd moet gaan steken in alles eromheen want Ubuntu is gewoon niet kant en klaar wat ik opzich niet erg vind..

Nu ben ik weer terug geswitched naar Windows omdat ik i.v.m. school gewoon dingen snel en makkelijk moest kunnen doen. Toch wil ik erg graag weer terug switchen maar niet voor elk ienieminie probleempje hier terugkeren zoals hoe ik iets uitpak, hoe installeren, hoe deinstalleren en weet ik het.

Weten jullie misschien waar ik een mooie documentatie kan vinden die voor switchers als mij geschikt is. Het gaat er ook veel om dat ik het Linux principe leer kennen. Ik heb al aardig wat gezocht maar toch niet echt een veel omvattende handleiding of iets dergelijks gevonden. Als jullie een goed boek aanraden voor mij hoor ik het ook graag want ik bent niet bang er wat geld voor neer te leggen..

In retrospect, it was inevitable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:52
-Cyril- schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 11:48:
Ikzelf had een volledige switch naar Ubuntu ondergaan. In het begin wat problemen vooral om mijn lastige Broadcom kaart aan de praat te krijgen. Ik vind het Linux principe echt mooi en vele dingen bevielen mij meteen al..

Toch werd me al snel duidelijk dat ik zeer veel tijd moet gaan steken in alles eromheen want Ubuntu is gewoon niet kant en klaar wat ik opzich niet erg vind..

Nu ben ik weer terug geswitched naar Windows omdat ik i.v.m. school gewoon dingen snel en makkelijk moest kunnen doen. Toch wil ik erg graag weer terug switchen maar niet voor elk ienieminie probleempje hier terugkeren zoals hoe ik iets uitpak, hoe installeren, hoe deinstalleren en weet ik het.

Weten jullie misschien waar ik een mooie documentatie kan vinden die voor switchers als mij geschikt is. Het gaat er ook veel om dat ik het Linux principe leer kennen. Ik heb al aardig wat gezocht maar toch niet echt een veel omvattende handleiding of iets dergelijks gevonden. Als jullie een goed boek aanraden voor mij hoor ik het ook graag want ik bent niet bang er wat geld voor neer te leggen..
Heb je documentatie van Ubuntu eens bekeken? Waarschijnlijk niet...

Bruikbare informatie voor jouw: https://help.ubuntu.com/7.04/windows/C/
Voor een volledig overzicht: https://help.ubuntu.com/

Wat is het toch dat men geen informatie kan vinden ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

MBV schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 11:18:
Doe maar niet, dat wordt direct omlaag bijgesteld ;)

Zag ik nou op de Frontpage dat RC1 uit is? Hmm, toch even die CD-RW opzoeken van het weekend :)
Draaide je nog geen Gutsy dan? Als het goed is krijg ik vanmiddag weer fatsoenlijk internet, dan ga ik hem iig proberen.

Niet de makkelijkste methode maar wel degene waarvan je het meest leert: installeer Wine (zit dat niet standaard in Gutsy?) en installeer daarmee programma's die je echt niet onder Ubuntu kan vinden, en probeer verder met vallen en opstaan de boel aan de gang te houden. Dan heb je nog een redelijke kans dat je alles kan doen wat je moet doen, maar kan je tegelijk je linux-kennis uitbreiden omdat je er constant mee geconfronteerd wordt, en blijf je niet in windows hangen omdat je geen zin hebt om voor die paar programma's steeds opnieuw op te starten.

[ Voor 69% gewijzigd door gwystyl op 12-10-2007 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dualboot en zorgen dat vaker naar Ubuntu boot dan naar Windows :)

Het is helemaal niet zo moelijk namelijk. Check bijvoorbeeld http://juriansluiman.nl/b...-in-Linux.html?tag=ubuntu. Daar staat goed genoeg uitgelegd over het hoe en wat van installeren van software. Daarnaast is er een gids beschikbaar, veel kennis in fora zoals dit en ubuntuforums.org en zijn er nog blogs zat die extra informatie delen.

Helaas zitten er nogal wat omslachtige manieren tussen, maar hoe meer je ermee werkt, hoe meer je doorkrijgt welke methode beter is dan de andere.

Er zijn in principe wel boeken, maar de informatie verouderd snel en je kan dus beter op het internet op zoek gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:49
Hoe kan ik de bootvolgorde van GRUB aanpassen, zodat XP als standaard staat ingesteld? Nu staat Ubuntu steeds als default ingesteld, en ik heb liever XP.

- Lap code weggehaald -

Edit:

Thanks, maar ubuntu gaat er toch vanaf, ik zie het namelijk nogsteeds niet als m'n eigen OS, heb nogsteeds het gevoel dat ik op iemand anders z'n pc zit.

[ Voor 92% gewijzigd door ThinkPad op 13-10-2007 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 11:12

hilgo

Clear your mind of can't.

ThinkPad schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 09:30:
Hoe kan ik de bootvolgorde van GRUB aanpassen, zodat XP als standaard staat ingesteld? Nu staat Ubuntu steeds als default ingesteld, en ik heb liever XP.
https://help.ubuntu.com/community/GrubHowto/ChangeDefaultOS ;)

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Voor eventuele overstappers naar Ubuntu, makkelijkste methode om redelijk bekend met (K/X)Ubuntu te raken: vmware player installeren (Gratis) en dan de vmware image van Ubuntu Gutsy Gibbon RC downloaden via http://www.vmware.com/appliances/directory/1053

Deze heeft dus Gnome als desktop, zie geen vmware image van Kubuntu of Xubuntu, van Gutsy dan. Komt vast nog wel, en anders zijn deze ook nog achteraf in Ubuntu te installeren.
Zo is mijn Kubuntu 7.04 machine een Gnome, KDE (Default) en KDE4 machine, leuk voor de afwisseling.

Zo kan je toch wel veel ervaring opdoen, behalve met de echte hardware support, dan moet je toch echt op een fysieke machine installeren en kijken wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
## default num
# Set the default entry to the entry number NUM. Numbering starts from 0, and
# the entry number 0 is the default if the command is not used.
#
# You can specify 'saved' instead of a number. In this case, the default entry
# is the entry saved with the command 'savedefault'.
# WARNING: If you are using dmraid do not change this entry to 'saved' or your
# array will desync and will not let you boot your system.
default     0

#  [knip]

# Put static boot stanzas before and/or after AUTOMAGIC KERNEL LIST

### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LIST
## lines between the AUTOMAGIC KERNELS LIST markers will be modified
## by the debian update-grub script except for the default options below
## DO NOT UNCOMMENT THEM, Just edit them to your needs
# [knip]

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title       Other operating systems:
root

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda1
[b]title        Windows XP Media Center Edition
[/b]root        (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1
Ehm, wat ik eerder zei over 'logisch nadenken' is hier kennelijk ook van toepassing. In het bestand wat je hier gewoon zonder na te denken neer hebt gedumpt staat precies beschreven wat je moet doen om te zorgen dat de default verandert wordt, in (in mijn ogen) duidelijk Engels. Om het nog even te herhalen:
default num
# Set the default entry to the entry number NUM. Numbering starts from 0, and
# the entry number 0 is the default if the command is not used.
#
# You can specify 'saved' instead of a number. In this case, the default entry
# is the entry saved with the command 'savedefault'.
# WARNING: If you are using dmraid do not change this entry to 'saved' or your
# array will desync and will not let you boot your system.
default 0
Wat zou dat getalletje achter default doen?

Hint nummer 2: zet windows boven de automagic kernels list, zodat hij altijd hetzelfde nummertje heeft. En zet er voor de duidelijkheid een separator onder, bijv met de titel "linux kernels: ", zodat je een visuele scheiding hebt tussen windows en linux.

En daarnaast staat het op 100.001 plekken op het wereldwijde web uitgelegd, waarvan naar minstens 2 plekken wordt gelinkt in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Nakebod schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 09:50:
Voor eventuele overstappers naar Ubuntu, makkelijkste methode om redelijk bekend met (K/X)Ubuntu te raken: vmware player installeren (Gratis) en dan de vmware image van Ubuntu Gutsy Gibbon RC downloaden via http://www.vmware.com/appliances/directory/1053

Deze heeft dus Gnome als desktop, zie geen vmware image van Kubuntu of Xubuntu, van Gutsy dan. Komt vast nog wel, en anders zijn deze ook nog achteraf in Ubuntu te installeren.
Zo is mijn Kubuntu 7.04 machine een Gnome, KDE (Default) en KDE4 machine, leuk voor de afwisseling.

Zo kan je toch wel veel ervaring opdoen, behalve met de echte hardware support, dan moet je toch echt op een fysieke machine installeren en kijken wat het doet.
Dit heb ik ook gedaan toen ik interesse begon te krijgen in het hele Ubuntu gebeuren, goede tip. Je kunt alles rustig uitproberen, rommelen, prutsen...en als je het echt kapot krijgt proberen te troubleshooten of gewoon een nieuwe installatie doen. Het is inderdaad een erg veilige manier om veel ervaring (wat je wel en niet moet doen :P ) en handigheidjes op te doen voordat je een installatie op een van je eigen pc's plaatst. Niet te bang zijn is ook een goede tip: je kan het echt niet zo snel zo erg verkloten dat je vanalles kwijtraakt, mits je wel belangrijke data altijd even backupt natuurlijk.

ps: gebruik zelf Virtualbox, dat is opensource. Werkt ook goed met Ubuntu, voor het geval mensen dit willen proberen ipv VMware

[ Voor 4% gewijzigd door 2Dutch op 13-10-2007 10:12 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.

Pim.

Hoe kan ik de bootvolgorde van GRUB aanpassen, zodat XP als standaard staat ingesteld?

Dit is wel erg simpel te vinden, kijk aub naar de topicwaarschuwing en zoek even in de search ;)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:15

jmk

Hoewel hij misschien beter had kunnen zoeken bij het oplossen van het probleem, heeft frankiepankie wel een punt.

Kijk, Linux heeft een markaandeel van 2% ofzo(weet niet precies), is het dan wel logisch om na installatie van Ubuntu dit te doen?!:
1. Geen "make default" optie VANUIT het bootmenu GRUB.(noob-proof)
2. Windows als laatste zetten.
3. Ubuntu als default zetten.

Misschien is een minder opdringerig, vrijblijvender aanpak om Ubuntu te promoten beter. Je vraagt nogal wat van de "onder windows weet ik alles aan te klikken" persoon op het moment dat ze iets nieuws willen zien werken.

Ook vindt ik GRUB een klein beetje beperkt, als je kijkt naar puntje 1. Dat kan anders.

Voor mij is dit alles geen probleem, ik weet hoe ik de menu.list moet aanpassen zodat het voldoet aan mijn smaak, maar het is zo'n onnodige drempel voor de binnenloper.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.

Pim.

Stel je bent iemand die nog nooit in Windows heb gewerkt (neem je oma in gedachten) en je hebt een dualboot dan is het ook zoeken naar de juiste plek om de default instelling te veranderen en het feit dat het dan via de commandline moet of een verstopte entry is maakt imo weinig uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grub is ook antiek en niet te onderhouden. Er worden daardoor geen nieuwe features meer aan toegevoegd. Grub 2 is al jaren in ontwikkeling, maar wil niet echt opschieten.
Pagina: 1 ... 4 ... 31 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen