[Ubuntu 7.04] Niet meer inloggen (onjuiste toegangsrechten)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.408 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Anoniem: 86536

Topicstarter
De titel zegt het al, ik kan niet meer inloggen. Hij accepteert mijn gebruiksnaam en wachtwoord WEL, maar daarna krijg ik de volgende foutmeldingen:

Foutmelding 1:
"Uw bestand $HOME/.dmrc heeft onjuiste toegangsrechten en wordt niet gebruikt. Hierdoor wordt de standaard-sessie en taal niet opgeslagen. Het bestand moet eigendom zijn van de gebruiker en moet de toegangsrechten: 644 hebben. De $HOME map moet eigendom zijn van de gebruiker en mag niet beschrijfbaar zijn door andere gebruikers."

[klik OK]

Foutmelding 2:
"Uw sessie is beëindigd binnen 10 seconden. Kan /home/[user]/.gnome2_private/ niet op modus 0700 zetten. Bewerking niet toegestaan."

Ik heb dit probleem nog niet eerder gehad. Het kwam pas opdagen nadat ik een herstart deed omdat geen enkel programma meer opstarte (er gebeurde gewoon niks). Daarvoor was ik bezig met drie dingen:
1. Een CD rippen
2. Downloaden met Azureus (die enkele foutmeldingen gaf die ik nog niet eerder heb gezien)
3. Het spel Robin Hood: The Legend of Sherwood geinstalleerd (dit is een x86 spel, ik heb een x64 systeem) Dit lijkt me de meest waarschijnlijke oorzaak van het probleem.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Beide foutmeldingen gaan over rechten. Daar toevallig al naar gekeken ? Erg voor de hand liggende tip (CLI) :
ls -al

Heb je er überhaupt zelf al naar gekeken ? Zo ja : wat heb je gedaan ?

[ Voor 50% gewijzigd door Jungian op 19-09-2007 20:18 ]

0.0

Topicstarter
Alle mappen in mijn "Home" directory hebben root rechten (en dat betekent ook alle onderliggen mappen/bestanden denk ik?)

En ik ben nog vergeten in de TS te zeggen dat ik het volgende heb gedaan in de recovery modus:

code:
1
2
sudo chown [user]:[user] /home/[user]/.dmrc
sudo chmod 644 /home/[user]/.dmrc

Zonder succes dus.

Maar wat betekend $HOME/.dmrc nu precies? Is dat de map ".dmrc" in mijn [user] directory of echt in mijn "/home" directory?

Welke mappen moeten nu precies meer rechten krijgen? Ik wil niet lomp te werk gaan en allerlei mappen root rechten geven...

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 86536 op 19-09-2007 20:22 ]

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Het lijkt mij het handigst om eerst even een chown over je hele home-map te gooien
code:
1
chown user:group /home/user -R
en daarna een chmod
code:
1
chmod 755 /home/user -R
Je permissieproblemen zouden dan compleet over moeten zijn.
Commando's als root of met sudo invoeren natuurlijk ;)

.dmrc is een bestand btw (in meldingen wordt achter mappen altijd netjes een / gezet) en mappen in je home directory toewijzen aan de root-gebruiker is natuurlijk niet de bedoeling (ik hoop dat ik je verkeerd begrepen heb).

[ Voor 42% gewijzigd door Jungian op 19-09-2007 20:34 ]

0.0

Topicstarter
Jungian schreef op woensdag 19 september 2007 @ 20:28:
Het lijkt mij het handigst om eerst even een chown over je hele home-map te gooien
code:
1
chown user:group /home/user -R
en daarna een chmod
code:
1
chmod 755 /home/user -R
Je permissieproblemen zouden dan compleet over moeten zijn.
Commando's als root of met sudo invoeren natuurlijk ;)

.dmrc is een bestand btw (in meldingen wordt achter mappen altijd netjes een / gezet) en mappen toewijzen aan de root-gebruiker is natuurlijk niet de bedoeling (ik hoop dat ik je verkeerd begrepen heb).
De 'group' is toch identiek aan de gebruikersnaam?
En de laatste 2 5-en zijn toch voor resp. groepen en 'gasten'?

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 86536 schreef op woensdag 19 september 2007 @ 20:35:
De 'group' is toch identiek aan de gebruikersnaam?
In het geval van Ubuntu standaard wel. Kun je natuurlijk achterhalen door als gebruiker even een bestandje aan te maken
touch bestandje
en dan een
ls -al
om alles te weten te komen.
En de laatste 2 5-en zijn toch voor resp. groepen en 'gasten'?
Klopt als een bus (interessant Wikipedia-artikel erover). Groepen is alleen enkelvoud en is de groep die ingesteld staat. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Jungian op 19-09-2007 20:43 ]

0.0

Topicstarter
Jungian schreef op woensdag 19 september 2007 @ 20:38:
[...]

In het geval van Ubuntu standaard wel. Kun je natuurlijk achterhalen door als gebruiker even een bestandje aan te maken
touch bestandje
en dan een
ls -al
om alles te weten te komen.

[...]

Klopt als een bus (interessant Wikipedia-artikel erover). Groepen is alleen enkelvoud en is de groep die ingesteld staat. :)
nice! dank u. Dit deed de truuc (eigenlijk best logisch :) ). Wel erg raar dat dit zomaar kan gebeuren...

Maargoed het werkt weer (en robin hood ook ;) )

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Astu. En het is een erg bizarre situatie inderdaad. Die verkeerde rechten/permissies zijn er niet zomaar gekomen :) Als het echt door de combinatie Robin Hood +x86-libs komt is het wel een bugreportje waard vermoed ik :P

[ Voor 7% gewijzigd door Jungian op 19-09-2007 21:19 ]

0.0

Topicstarter
Jungian schreef op woensdag 19 september 2007 @ 21:18:
Astu. En het is een erg bizarre situatie inderdaad. Die verkeerde rechten/permissies zijn er niet zomaar gekomen :) Als het echt door de combinatie Robin Hood +x86-libs komt is het wel een bugreportje waard vermoed ik :P
hoe zou ik dat kunnen achterhalen?

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik zou er een VM met een verse installatie voor gebruiken. Na installatie + updates even je VM dupliceren is dan wel zo handig, aangezien je dan ook andere mogelijkheden kunt testen. Iets om te doen als je tijd over hebt dus. ;)

0.0

Topicstarter
Jungian schreef op woensdag 19 september 2007 @ 21:42:
[...]

Ik zou er een VM met een verse installatie voor gebruiken. Na installatie + updates even je VM dupliceren is dan wel zo handig, aangezien je dan ook andere mogelijkheden kunt testen. Iets om te doen als je tijd over hebt dus. ;)
zeg dat :)

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-04 13:45

wzzrd

The guy with the Red Hat

Alle mappen in mijn "Home" directory hebben root rechten (en dat betekent ook alle onderliggen mappen/bestanden denk ik?)
Bedoel je dat je als root werkt, of dat bestanden zomaar plots gechowned zijn naar root:root?

Topicstarter
wzzrd schreef op woensdag 19 september 2007 @ 22:39:
[...]

Bedoel je dat je als root werkt, of dat bestanden zomaar plots gechowned zijn naar root:root?
in de lijst met ls -l o.i.d. stond bij elke map 2x "root"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Deze bug zit ook nog in de laatste Ubuntu 8.04 zeer vervelend.
En dat was ook nog een kale Ubuntu installatie die alleen werd gebruikt voor het Samba gedeelte.
Alleen dit is wel zeer irritant want het hele bedrijf lag hierdoor ineens plat. Waarna de backupserver weer terug is gezet.

Op mijn eigen laptop heb ik het ook 1x gehad 1x het commando uitvoeren om de rechten weer goed te zetten en daarna nooit weer last van gehad.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269399

Ik heb het ook weleens gehad, in combinatie met gebruik van samba (en dan voornamelijk gsamba, een grafische interface voor samba). Sinds 8.04 is het makkelijker om samba shares aan te maken voor bepaalde directories en daarom heb ik er sinds deze versie geen last meer van. Maar het is knap verwarrend als het gebeurd, zeker voor een beginnende linux gebruiker die kan waarschijnlijk gewoon zijn hele systeem niet meer in.
Pagina: 1