Het Grote Ubuntu Topic Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 58.678 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even alles op een rijtje:
[list]
• Emerald is een window-decorator net als gtk-window-decorator (aka gwd).
• Metacity is een window-manager net als compiz, kwin (KDE), xfwm (Xfce), fluxbox, etc.
• Gtk zijn de widgets in de vensters, net als Qt, wxWidgets, Swing, SWT, Motif...

AA is in te stellen op je videokaart. Als je een Nvidia-kaart hebt kan je dat doen bij System > Administration > NVIDIA X Server Settings. Daarna moet je "nvidia-settings -l" uitvoeren en Compiz restarten. Dit moet je elke keer uitvoeren voordat je Compiz opstart. Ik weet niet precies hoe je dat uitvoert tijdens booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

Kan iemand mij vertellen hoe ik mappen en bestanden kan verplaatsen die een spatie in de naam krijgen, wanneer mv zijn input krijgt van een find output? Ik heb -print0 geprobeerd, maar dit leek niet te helpen?

Overigens, als iemand weet waar deze vraag beter kan hoor ik het ook graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:39

MsG

Forumzwerver

Quotes gebruiken voor het pad? Of denk ik nu te simpel? Probeer anders es %20 ipv de spatie.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

MsG schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 19:58:
Quotes gebruiken voor het pad? Of denk ik nu te simpel? Probeer anders es %20 ipv de spatie.
Ik kan niet %20 gebruiken oid (het is overigens \ in linux), want find gooit er automatisch een stel paden uit waar al een spatie instaat. mv gebruikt dit als input en stuit dus op een aantal bestanden die het niet kan vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door pkwarts op 04-10-2008 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik weet niet wat %20 er mee te maken heeft, maar dat zijn geen quotes. Hoe geef je de output van find aan mv? Met -exec? -print0 al eens geprobeerd samen met xargs -0 (of -null)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

In windows iig, ik weet niet of dat standaard is, is een spatie hetzelfde als %20.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
In windows is een spatie ook niet hetzelfde als %20, als je daar iets "%20" noemt, heet het gewoon "%20", ik denk dat je url-encoding bedoelt, dat heeft meer met http te maken, en weinig met besturingssystemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

blaataaps schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 20:07:
Ik weet niet wat %20 er mee te maken heeft, maar dat zijn geen quotes. Hoe geef je de output van find aan mv? Met -exec? -print0 al eens geprobeerd samen met xargs -0 (of -null)?
Momenteel staat het zo:

mv ${find home/user/pad -maxdepth 1 -mtime +7) home/user/eindbestemming

Ik wil dus alles in /pad, wat ouder is dan 7 dagen naar /eindbestemming krijgen. Als ik echter -print0 erbij doe lijkt het erop dat hij alleen de spaties tussen de verschillende paden weghaalt en niet binnen de paden zelf (wat ik dus wil)

Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Zonder meer opties overnemen zonder te kijken wat ze doen is niet zo handig :)
Je gaat nu voorbij aan allerlei dingen die find zelf al handig kan, hij zet nu een spatie tussen de bestandsnamen, en dat is natuurlijk niet handig als je ook spaties in die namen zelf hebt, en dat is waar -print0 tegen optreedt.
Sowieso als je $(find iets) gaat gebruiken, is find -exec handiger, ik denk dat dat zelfs al volstaat in dit geval.
Mocht dat niet werken, is find -print0 | xargs -0 een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

-exec bleek idd de oplossing te zijn, -print0 was geeneens meer nodig. Heel erg bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 14:20
ubuntu 8.10 aan het installeren op mn flaptop, spanned spanned :P

weet iemand trouwens nog een scriptje of programmatje om system wide van proxy te veranderen met de druk op een knop? aangezien ik op school een proxy moet gebruiken en thuis niet, is het nogal irri om elke keer pidgin, firefox gnome enz van proxy te veranderen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lynxie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

lynxie

Net mis is ook mis.

pkwarts schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 19:56:
Kan iemand mij vertellen hoe ik mappen en bestanden kan verplaatsen die een spatie in de naam krijgen, wanneer mv zijn input krijgt van een find output? Ik heb -print0 geprobeerd, maar dit leek niet te helpen?

Overigens, als iemand weet waar deze vraag beter kan hoor ik het ook graag :)
De basis:

find path -name "file" -exec 'cmd {}' \;
find path -name "file" -print0 | xargs -0 cmd

Verder:

man find
man xargs

Everybody's free to wear sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lynxie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

lynxie

Net mis is ook mis.

!GN!T!ON schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 13:41:
ubuntu 8.10 aan het installeren op mn flaptop, spanned spanned :P

weet iemand trouwens nog een scriptje of programmatje om system wide van proxy te veranderen met de druk op een knop? aangezien ik op school een proxy moet gebruiken en thuis niet, is het nogal irri om elke keer pidgin, firefox gnome enz van proxy te veranderen. :(
In de meeste applicaties kun je instellen dat de 'system settings' gebruikt moeten worden (bijvoorbeeld Firefox), wanneer je dan alleen de gnome proxy settings aanpast, heb je voor al je andere applicaties de proxy ook correct ingesteld.

Everybody's free to wear sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Mocht ik hier niet meer posten, dan is mijn update naar 8.10 Beta waarschijnlijk mis gegaan :P Hopelijk tot snel! ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In firefox gebruik ik de extension foxyproxy om te switchen van proxyservers. Maar het is inderdaad niet system wide, want als ik thunderbird via de proxy wil laten lopen doe ik dat via preferences. Ik had al eens geprobeerd om de settings in sys->pref->network proxy te veranderen maar dat werkte niet :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

lynxie schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 14:48:
[...]

De basis:

find path -name "file" -exec 'cmd {}' \;
find path -name "file" -print0 | xargs -0 cmd

Verder:

man find
man xargs
Met de hulp van blaataaps heb ik het idd op deze manier weten op te lossen, dacht dat ik mijn oplossing meer bij mv moest zoeken ipv find. Heb me idd nog wat meer verdiept in find hierna omdat dit toch wel een heel krachtig commando is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 18:30:
In firefox gebruik ik de extension foxyproxy om te switchen van proxyservers. Maar het is inderdaad niet system wide, want als ik thunderbird via de proxy wil laten lopen doe ik dat via preferences. Ik had al eens geprobeerd om de settings in sys->pref->network proxy te veranderen maar dat werkte niet :S
Mjah ik zou idd zeggen sys-pref-network proxy... dat zou hem moeten zijn.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Demoniac schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 16:26:
Mocht ik hier niet meer posten, dan is mijn update naar 8.10 Beta waarschijnlijk mis gegaan :P Hopelijk tot snel! ;)
Nou het is gelukt hoor :)
Alleen ff 1dom klein vraagje: ik heb nogal wat 3rd party repository's, moet ik daarbij 'hardy' veranderen in 'intrepid' om de goede packages voor mijn geupdate distro te krijgen?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Zolang je repo-server geen aparte repo heeft voor je versie lijkt het me niet handig. Als ze wel al een aparte Intrepid hebben kan het gewoon. Je moet het ff checken dus. Maar debian packages blijven debian packages natuurlijk, kijk gewoon uit als ze iets kunnen breken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Mijn bedrade netwerk werkt niet in 8.10 :'( ik wilde de naam wijzigen, want ifupdown klonk een beetje lame, maar ik mocht het niet wijzigen, nou ok prima, maar daarna deed het netwerk het niet meer. iemand tips wat ik kan doen? Hij zegt gewoon dat het netwerk disconnected is. Mijn draadloos heeft nog nooit gewerkt in Ubuntu (wel dat hij netwerken vind, maar als ik de codes in tik e.d. werkt het nooit, ook al zegt hij wel een connectie te hebben, maar ja dat zegt ie ook als je een foute code invoert :S ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

De naam van je bedrade netwerk? :? ifup eth0 geprobeerd? Heeft hij het hiervoor wel gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ja hij werkte in Harde Harrie en eerst ook in Intrepiet, maar ik wilde hem gewoon weer eth0 hebben, maar ik mocht niks wijzigen, ok prima, maar vervolgens doet ie het niet meer :S. Ik post wel wat screenies die ik dan in een windows partitie gooi en dan upload in Windows :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Waarom wil je uberhaupt je interface namen wijzigigen. Het werkt, het werkt goed en het hoort zo te werken. Dan ga je het toch niet veranderen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Het is dus ook niet veranderd, maar alsnog doet hij het niet :S dat is het rare. Tja eerst heette het eth0, nu een of andere vage ifupdown naam, ik dacht, huh wat is dat voor raars :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

Post die screen idd maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 14:20
ik ben inmiddels over op 8.10 beta, maar heb nog wel wat probleempjes, zo werkt mijn wired verbinding niet meer, voglens nm-applet is deze "unmanaged" en werkt een ad-hoc wireless netwerk met wep of wpa ook niet, hij verbind en zegt direct daarna verbinding verbroken :S

moet wel zeggen dat ze volgens mij een nieuwe wireless driver voor mn atheros hebben, hij het nu ineens wifi0 ipv ath0 en de snelheid is ook flink verbeterd :)

oh en laatste (zeer irritante) bug is dat opstarten en afsluiten 2x zo lang duurt en dat ik geen bootsplash meer krijg maar een knipperede _ in de linker boven hoek :(

voor de rest vind ik het weer als vanuits heerlijk werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik heb idd hetzelfde als jou mbt tot wired. Hij zegt meteen "disconnected". Sowieso werkte handmatig instellen al nooit in 8.04, ook al had ik EXACT de instellingen zoals in windows ingesteld. Waarom wifi nooit werkt terwijl hij wel beweert een connectie te hebben snap ik ook niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[solved] Hey, ik ben best wel nieuw met linux.. En ik wil compiz fusion aan de praat krijgen met ubuntu 8.04 hardy..

Daarom moet ik eerst mijn videokaart aan de praat krijgen.. (HD4850)..

Hebben mensen nog handige links hiervoor?

(ik heb het al 3 keer geprobeert, en heb daarbij iedere keer iets up ge fucked waardoor ik 3 keer ubuntu opnieuw moest installeren en daarbij de partities verwijderen en opnieuw aanmaken.. etc. ik wil het deze keer graag goed doen..)

nvm, het is gelukt; check https://a248.e.akamai.net...nux/linux_cat89-inst.html

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2008 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik lees dat velen de "geen wired connection"-bug hebben. Dit is doordat de chipset van intel nog even is uitgeschakeld, door die potentiele netwerkkaartkiller-bug. Wordt dus even wachten. In recovery mode heb ik wel internet :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

MsG schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 20:55:
Ik lees dat velen de "geen wired connection"-bug hebben. Dit is doordat de chipset van intel nog even is uitgeschakeld, door die potentiele netwerkkaartkiller-bug. Wordt dus even wachten. In recovery mode heb ik wel internet :S
Maar eerst deed hij het toch wel bij je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ja heel even, maar ik weet niet of het komt doordat ik bij de opties ging kijken of dat hij het gewoon niet meer deed. Ik ben namelijk niet de enige :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

Is OpenOffice.org 3.0 op tijd voor 8.10, of is al vastgesteld dat die 2.4 zal bevatten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pkwarts schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 15:18:
Is OpenOffice.org 3.0 op tijd voor 8.10, of is al vastgesteld dat die 2.4 zal bevatten?
Die zal als het goed is nog 2.4 bevatten. Het is nl. wel erg laat in het ontwikkelingsproces van Ubuntu, het was nog niet zeker of de stable van OO.org voor ruim de release van Ubuntu werd uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pkwarts schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 15:18:
OOo 3 zal sowieso niet default worden. Ubuntu zit al ver in de freeze... het moet deze maand nog gereleased worden. Het kan wel zijn dat het als extra package beschikbaar wordt naast 2.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Kan ik ook een soort losse update package downloaden en die dan op mn windows schijf zetten en dan vanuit Ubuntu openen? Ik heb namelijk geen internet meer en de live cd van intrepid blijft hangen bij de installer, bovendien doe ik het liever niet op die manier. Ik heb dus een werkende intrepid, maar zonder internet. Wat zou de makkelijkste manier zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MsG schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:08:
Kan ik ook een soort losse update package downloaden en die dan op mn windows schijf zetten en dan vanuit Ubuntu openen? Ik heb namelijk geen internet meer en de live cd van intrepid blijft hangen bij de installer, bovendien doe ik het liever niet op die manier. Ik heb dus een werkende intrepid, maar zonder internet. Wat zou de makkelijkste manier zijn?
Je kan via een andere Ubuntu-installatie de pakketten aanvinken in Synaptic, en dan een downloadscript genereren. Die uitvoeren (het zijn allemaal wget-commands), en vervolgens de gedownloade packages op je dooie computer installeren (dpkg -i *.deb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Maar hoe kan je dan zien welke pakketten achter de updates zitten? Stel ik wil bijvoorbeeld gewoon alle updates van pakweg een week geleden tot nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is nog best lastig. Je zal dan de package list moeten updaten via een andere installatie, zodat je op je dooie computer het downloadscript kan genereren. Ik weet niet precies welke file dat is, maar dat zou weleens /var/cache/apt/pkgcache.bin kunnen zijn. Vervolgens kan je op de werkende computer de packages downloaden, en die dan weer op je dooie computer installeren. :P

Je kan ook van een verse Ubuntu-installatie alle updates downloaden, en die installeren op je dooie computer.

In plaats van dpkg -i *.deb kan je trouwens ook via Synaptic de directory van de packages selecteren, en dan installeren.

Hier is nog meer info over offline updates: https://wiki.ubuntu.com/OfflineUpdateSpec

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2008 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• har0
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-02-2022
Net Open Office 3 gedownload, en geinstalleerd op Kubuntu 8.04. MOet toegeven dat ik niet alles geprobeerd heb, maar wat een opstart verbetering ten opzichte van de 2.4. Morgen even wat xls . doc en csv verwerken, en dan hopen dat het resultaat zo blijft ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb deze OOo 3 packages voor Ubuntu 8.10 gebruikt. Ik ben er ook erg tevreden mee, het lijkt sneller te reageren, de notes-feature in Writer werkt stukken beter en het ziet er frisser uit. Geselecteerde cellen in Calc in OOo 2.4 hebben bijvoorbeeld een zwarte achtergrond, nu is dat mooi licht oranje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

is het handig op de .deb installer van OOo3 van openoffice.org site te installeren onder ubuntu?

EDIT:
hmm is een tar.gz met 50 losse debjes.... hoe ga ik dit fatsoenlijk installeren zonder problemen met mn oude OO

[ Voor 39% gewijzigd door KnEuTeR op 14-10-2008 18:23 ]

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 15:04
KnEuTeR schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 18:20:
is het handig op de .deb installer van OOo3 van openoffice.org site te installeren onder ubuntu?

EDIT:
hmm is een tar.gz met 50 losse debjes.... hoe ga ik dit fatsoenlijk installeren zonder problemen met mn oude OO
code:
1
dpkg -i *.deb

Dan wordt de installatie naast de andere gezet in /opt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 17:08:
Dat is nog best lastig. Je zal dan de package list moeten updaten via een andere installatie, zodat je op je dooie computer het downloadscript kan genereren. Ik weet niet precies welke file dat is, maar dat zou weleens /var/cache/apt/pkgcache.bin kunnen zijn. Vervolgens kan je op de werkende computer de packages downloaden, en die dan weer op je dooie computer installeren. :P

Je kan ook van een verse Ubuntu-installatie alle updates downloaden, en die installeren op je dooie computer.

In plaats van dpkg -i *.deb kan je trouwens ook via Synaptic de directory van de packages selecteren, en dan installeren.

Hier is nog meer info over offline updates: https://wiki.ubuntu.com/OfflineUpdateSpec
Nou ja kijk, het is niet per se een x aantal updates die ik wil. Ik wil het minimale hoeven downloaden zodat ik weer kan internetten, dan kan ik namelijk ook weer updaten. Met de Live CD van Intrepid (die ik trouwens via USB-stick gebruik) heb ik wel internet. Kan ik ook gewoon bepaalde system files kopieren daarvan en dan plakken in mijn "kapotte" installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Je kan ook de meest recente daily build downloaden. Als je deze iso mount of brandt vraagt Ubuntu als het goed is of je packages op de cd wilt gebruiken. Ben je weer up-to-date.

Alternative CD
Live CD

[ Voor 3% gewijzigd door Jeldert op 14-10-2008 20:46 ]

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Op die manier heb ik het nog niet geprobeerd :). Ik ga er eens mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OOo3 is erg fijn! Extensies geinstalleerd en het draait als een zonnetje. Vooral de (blijkbaar) verbeterde ondersteuning van equations vanuit MS Office zijn erg prettig, in versies <=2.4 was dat vaak een rommeltje en het ziet er nu goed uit.
Nog even wachten op een nette desktop integratie, want nu is het zelf linkjes maken en dat soort dingen stuit altijd op heavy resistance van nieuwe linux gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 22:44

MBV

Zo, ik heb ook de 8.10 beta gisteren uitgeprobeerd. Er vielen een paar dingen op:
- dual screen support werkt gewoon! Ok, ik ben wel mijn 3d-desktop kwijt, maar dat was ik toch al ;) Hij wil zelf de virtual desktop size aanpassen, externe scherm ernaast zetten werkt, alleen de resolutie van mijn externe scherm wordt niet goed herkend. xrandr --addmode kende ik nog, dus dat was geen probleem voor mij.
- flash installeren was een beetje irritant, je moet weer de tar.gz van adobe downloaden, uitpakken, en de installer doen (of de .so in de plugin-dir zetten ;)). Kunnen ze daar geen apt-pakket van maken, wat automatisch vanuit die firefox-popup komt, net zoals bad en ugly plugin-rommel?
- flashfilmpjes gaven geen geluid met de live-cd, de rest van het geluid werkte wel.
- in Firefox kon ik niet ingelogd blijven op ubuntu-forums.org :S Hij vroeg elke keer weer om in te loggen, zij elke keer dat het gelukt was, en stuurde me elke keer weer door naar de pagina waar ik vandaan kwam, waar ik niet ingelogd was. Misschien een glitch van ubuntu-forums

Binnenkort mijn systeem eens upgraden van dual-boot naar triple-boot, ben ik direct van al die oude zooi af ;) Ik heb veel te veel lopen kloten aan mijn configuraties, de afgelopen 2 jaar :X
'k draai nog Gutsy, en die was geupgrade vanaf Feisty :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 15:04
MBV schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:49:
- flash installeren was een beetje irritant, je moet weer de tar.gz van adobe downloaden, uitpakken, en de installer doen (of de .so in de plugin-dir zetten ;)). Kunnen ze daar geen apt-pakket van maken, wat automatisch vanuit die firefox-popup komt, net zoals bad en ugly plugin-rommel?
- in Firefox kon ik niet ingelogd blijven op ubuntu-forums.org :S Hij vroeg elke keer weer om in te loggen, zij elke keer dat het gelukt was, en stuurde me elke keer weer door naar de pagina waar ik vandaan kwam, waar ik niet ingelogd was. Misschien een glitch van ubuntu-forums

Binnenkort mijn systeem eens upgraden van dual-boot naar triple-boot, ben ik direct van al die oude zooi af ;) Ik heb veel te veel lopen kloten aan mijn configuraties, de afgelopen 2 jaar :X
'k draai nog Gutsy, en die was geupgrade vanaf Feisty :X
- Voor flash is gewoon een package (flashplugin-nonfree).
- Heb hier geen problemen met de forums van ubuntu.

Zelf had ik het ook mega verkloot door te upgraden naar Intrepid (was toen net beta, maar wireless was nog een ramp), weer terug naar Hardy. Toen toch weer zo eigenwijs geweest en Intrepid geïnstalleerd. Wireless werkt nu wel toppie maar gnome was echt een ramp. Alle hidden folders in me home die ik wel kon missen verplaats en met een nieuwe omgeving begonnen. Was wel even wat werk om alles weer naar wens aan te passen maar draait nu als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maxjuh schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 00:05:
[...]

- Voor flash is gewoon een package (flashplugin-nonfree).
Inderdaad, daar zou Firefox zelfs zelf mee moeten komen (als keuze naast Gnash en Swfdec). Misschien dat dat in Intrepid kaput is? Maar dat zou men toch wel merken denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 11:40
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 00:17:
Inderdaad, daar zou Firefox zelfs zelf mee moeten komen (als keuze naast Gnash en Swfdec). Misschien dat dat in Intrepid kaput is? Maar dat zou men toch wel merken denk ik...
Werkt prima in Intrepid, hoor, met de flashplugin-nonfree package.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Om een of andere gare reden doet internet het weer :). Ik ging updaten via recovery mode. Dat lukte wél!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

gertvdijk schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 00:23:
[...]

Werkt prima in Intrepid, hoor, met de flashplugin-nonfree package.
Ik heb even gedaan of ik noob was, en op de popup geklikt die ik kreeg bij een ontbrekende plugin. Hij ging zoeken, en kon niks vinden. Vervolgens gekeken bij handmatige installatie, werd ik naar de Firefox-addon-pagina gestuurd, die me doorstuurde naar Adobe. Waar had een noob op het idee moeten komen om
apt-get install flashplugin-nonfree
in te tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 20:22

gwystyl

Beugeltje dan maar?

MBV schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 09:21:
[...]

Ik heb even gedaan of ik noob was, en op de popup geklikt die ik kreeg bij een ontbrekende plugin. Hij ging zoeken, en kon niks vinden. Vervolgens gekeken bij handmatige installatie, werd ik naar de Firefox-addon-pagina gestuurd, die me doorstuurde naar Adobe. Waar had een noob op het idee moeten komen om
in te tikken?
Bij zo'n zelfde actie kreeg ik net een popup met daarin de keuze voor 3 flash varianten (adobe installer, gnash en nog één). Ik klikte op adobe, en hij ging vrolijk installeren. Het enige probleem waarom het bij mij niet werkte daarna was omdat ik nu een live-cd draai en daarin updates had gedaan waaronder een kernel-update. Blijkbaar kan hij die niet bijwerken.

Ik kreeg met de daily van gisteren namelijk het volgende probleem: "partman failed with exit code 141". Uiteraard gezocht wat dat kan zijn, maar ik krijg alleen maar mensen met hetzelfde probleem, zonder antwoorden.
Ik ben nu de nieuwe daily aan het downloaden, en anders probeer ik de laatste gewone release wel.

Eerste indruk van intrepid: live-CD start vrij snel op (sneller dan Hardy volgens mij). Mijn geluid (Sigmatel 9227 op een intel DP965LT bordje) werkt nu out of the box vanuit al mijn boxen met de HDA-alsa mixer. Volgens mij worden de kanalen alleen nog niet helemaal goed doorgegeven. Daar ga ik nog mee stoeien.

Hotmail werkt niet vanuit firefox :(. Ik krijg de mogelijkheid om naar de pagina van IE, firefox of Safari te gaan om die te downloaden. Dat werkte wel onder Hardy volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:06

Neo

gwystyl schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:12:
[...]

Hotmail werkt niet vanuit firefox :(. Ik krijg de mogelijkheid om naar de pagina van IE, firefox of Safari te gaan om die te downloaden. Dat werkte wel onder Hardy volgens mij?
Hotmail laad ook niet direct door in Hardy. Dit is na een upgrade van Firefox geweest, maar onder de browsers die je noemt staat een linkje:
Als je de upgrade nu niet wilt uitvoeren, kun je nog steeds naar Windows Live Hotmail gaan, maar sommige onderdelen werken mogelijk niet of worden niet goed weergegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 20:22

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Neo schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:27:
[...]

Hotmail laad ook niet direct door in Hardy. Dit is na een upgrade van Firefox geweest, maar onder de browsers die je noemt staat een linkje:

[...]
Die had ik ff gemist, maar hij staat er inderdaad 8)7 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:05
gwystyl schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:12:
[...]

Bij zo'n zelfde actie kreeg ik net een popup met daarin de keuze voor 3 flash varianten (adobe installer, gnash en nog één).
Die derde is swfdec. :)

[ Voor 49% gewijzigd door Jaap-Jan op 15-10-2008 11:12 . Reden: Onzin wat ik net typte :) ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hey mensen,

ik als TS meld dat ik in het volgende deel niet de TS zal onderhouden. Gewoon weg omdat ik er geen tijd meer voor heb. Dus degene die de taak van me wil overnemen voor deeltje 9 mag mij een DM sturen. Gelieve niet in dit topic omdat het niet echt belangrijk is voor de rest.

Veel plezier met Ubuntu allemaal! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Mijn wireless werkt weer crappy, het werkt heel even en dan weer niet. Mijn wired geeft ie aan met "device is unmanaged". Ik typ dit nu op een intrepid live stickje met de iso van gisteravond/nacht. Kan ik nu ook gewoon system files copy pasten? bijv heel /etc/network ? Omdat mijn live stickje prima werkt met mijn wired connectie.

Ik heb het maar gewoon gedaan... En het werkt! :)

[ Voor 7% gewijzigd door MsG op 15-10-2008 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
MBV schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 09:21:
in te tikken?
  • Eerste paar resultaten met google leveren dat op.
  • je hoeft niet noodzakelijkerwijs het op de commandline te doen (en als je het doet, geef dan het goede voorbeeld en gebruik aptitude en niet het oude apt-get). Het kan namelijk ook gewoon in de N00b software lijst (Add/Remove programs). Daar staat keurig een "Macromedia Flash plugin" (als je klinkt op all available applications).
  • Via Firefox hoort het gewoon te werken door (volgens mij) de plugin voor Ubuntu integratie. Als dat niet werkt is dat een bug. In elk geval moeten de free and open source plugins verschijnen.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFrenk
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-08 20:39
Even een situatieschetsje:

De PC van m'n pa heeft wat problemen en nu wil ik graag eens Ubuntu installeren om te checken of daarmee de problemen mogelijk opgelost zijn. Het enige wat m'n pa doet op de PC is via Firefox surfen op sites als eBay en Marktplaats evenals internetbankieren via de Postbank, hij heeft een hotmail account die hij checkt via Windows Live Messenger. Firefox is geen probleem natuurlijk, maak even een backup van zijn profiel map en laat Firefox daar z'n bookmarks uithalen.

Maar is er ook een soort Hotmail mail checker voor in de menubalk? Gewoon een icoontje die aangeeft of hij nieuwe mail heeft en als je er op klikt hij naar Hotmail gaat zonder te hoeven inloggen. Dat zou erg handig zijn :) Want als het lekker (blijft) werken, dan ben ik van plan om niet meer XP te installeren :)

[ Voor 5% gewijzigd door DaFrenk op 15-10-2008 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
DaFrenk schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 16:17:
Maar is er ook een soort Hotmail mail checker voor in de menubalk? Gewoon een icoontje die aangeeft of hij nieuwe mail heeft en als je er op klikt hij naar Hotmail gaat zonder te hoeven inloggen. Dat zou erg handig zijn :) Want als het lekker (blijft) werken, dan ben ik van plan om niet meer XP te installeren :)
Nieuwe Pidgin (in hardy-backports!) kan mail checken in hotmail/live/msn accounts, volgens mij. Kan de werking niet checken, maar ik zag de mogelijkheid. Anders kan je nog kijken naar wat Empathy kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFrenk
gertvdijk schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 16:29:
[...]

Nieuwe Pidgin (in hardy-backports!) kan mail checken in hotmail/live/msn accounts, volgens mij. Kan de werking niet checken, maar ik zag de mogelijkheid. Anders kan je nog kijken naar wat Empathy kan.
Pidgin is zo'n IM client right? Ja, daar zat ik ook aan te denken. Dat is ook prima, gebruikt hij nu immers ook, als hij maar direct is ingelogd @ hotmail zonder dat eerst te moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• har0
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-02-2022
Amsn werkt ook, kan je ook je mail checken voor Hotmail :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Er zijn ook addons voor firefox wat betreft het checken van mail in je hotmail account: https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/4490

weet echter niet of die naar hotmail gaat als er mail is en je klikt erop, dat moet je ff testen, maar je kan altijd een bladwijzertje maken natuurlijk.

Ik bedacht me ineens dat in dit pakket een button zit voor in firefox op de werkbalken, waarmee je rechtstreeks naar je hotmail kunt.
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/2377

[ Voor 24% gewijzigd door Mar2zz op 15-10-2008 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFrenk
Mar2zz schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 17:08:
Er zijn ook addons voor firefox wat betreft het checken van mail in je hotmail account: https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/4490

weet echter niet of die naar hotmail gaat als er mail is en je klikt erop, dat moet je ff testen, maar je kan altijd een bladwijzertje maken natuurlijk.

Ik bedacht me ineens dat in dit pakket een button zit voor in firefox op de werkbalken, waarmee je rechtstreeks naar je hotmail kunt.
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/2377
Thanks! Dat is misschien ook nog een oplossing. Ik zal ze eens gaan uitproberen zodra Ubuntu er op gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

gertvdijk schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 12:46:
(en als je het doet, geef dan het goede voorbeeld en gebruik aptitude en niet het oude apt-get)
Zolang Canonical zijn vingers niet wil branden door hier echt uitsluitsel over te geven mag het best :P

Wat is het voordeel van aptitude boven apt-get trouwens? (in ogenschouw genomen dat apt-get tegenwoordig --autoremove bevat en niemand ooit de rest van de apt tools suite gebruikt :) )

Sowieso zal het wel een "Vi!"-"Nee emacs!"-achtige discussie blijven tot het einde der tijden.

[ Voor 8% gewijzigd door UDuckling5 op 15-10-2008 18:00 ]

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
[...]
  • Eerste paar resultaten met google leveren dat op.
  • je hoeft niet noodzakelijkerwijs het op de commandline te doen (en als je het doet, geef dan het goede voorbeeld en gebruik aptitude en niet het oude apt-get). Het kan namelijk ook gewoon in de N00b software lijst (Add/Remove programs). Daar staat keurig een "Macromedia Flash plugin" (als je klinkt op all available applications).
  • Via Firefox hoort het gewoon te werken door (volgens mij) de plugin voor Ubuntu integratie. Als dat niet werkt is dat een bug. In elk geval moeten de free and open source plugins verschijnen.
Misschien moet de naam van die snelkoppeling dan misschien veranderd worden? Add/remove programs klinkt mij ook niet echt als een plek waar je misschien flash zou kunnen vinden..

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
UDuckling5 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 17:46:
[...]

Zolang Canonical zijn vingers niet wil branden door hier echt uitsluitsel over te geven mag het best :P

Wat is het voordeel van aptitude boven apt-get trouwens? (in ogenschouw genomen dat apt-get tegenwoordig --autoremove bevat en niemand ooit de rest van de apt tools suite gebruikt :) )

Sowieso zal het wel een "Vi!"-"Nee emacs!"-achtige discussie blijven tot het einde der tijden.
Het was vroeger zo dat apt-get lang niet altijd de dependencies meenam. Aptitude deed dat wel. Nu verwijdert aptitude ook gelijk je dependencies als je een pakketje verwijdert, maar dat werkt net zo goed met autoremove van apt-get.

Ik gebruik ook nog steeds apt-get omdat het de meest basale werking heeft en precies doet wat ik zeg. Aptitude heeft wel een rare dingen bij mij veroorzaakt in het verleden. Als het moet via de commandline -> apt-get. Anders gebruik ik gewoon adept :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Is een kwestie van opletten. Aptitude geeft gewoon netjes aan welke deps het wil verwijderen, en vraagt om een akkoord. Apt-get doet ook zoiets (lijkt me, kan het niet direct checken).

Het enige verschil tussen beiden is dus volgens mij, sinds --autoremove, dat aptitude alle apt tools bevat, terwijl apt-cache, apt-get, apt-bavianenbillen allemaal apart aangeroepen dienen te worden, maar niemand die functionaliteit gebruikt.

In de ogen van een yaster of een portager en zelfs de gemiddelde synapticer dus identiek, en ikzelf heb zelfs een poos geloofd dat een en ander gewoon gesymlinked was. Maar ik blijf hopen dat er een evangelist als gertvdijk me kan verlichten en overtuigen van het nut van de één boven de ander :)

[ Voor 24% gewijzigd door UDuckling5 op 15-10-2008 18:34 ]

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
UDuckling5 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 17:46:
Er is wel wat meer hoor dan dat verschil.
MaximusTG schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 17:55:
Misschien moet de naam van die snelkoppeling dan misschien veranderd worden? Add/remove programs klinkt mij ook niet echt als een plek waar je misschien flash zou kunnen vinden..
Je kan er van alles vinden. Ook dingen als Openoffice of de nieuwe OpenVPN plugin voor GNOME's NetworkManager. Misschien moet jij van de mindset af dat je overal her en der programmaatjes (of drivers) van het internet downloadt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
UDuckling5 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 18:31:
Is een kwestie van opletten. Aptitude geeft gewoon netjes aan welke deps het wil verwijderen, en vraagt om een akkoord. Apt-get doet ook zoiets (lijkt me, kan het niet direct checken).

Het enige verschil tussen beiden is dus volgens mij, sinds --autoremove, dat aptitude alle apt tools bevat, terwijl apt-cache, apt-get, apt-bavianenbillen allemaal apart aangeroepen dienen te worden, maar niemand die functionaliteit gebruikt.

In de ogen van een yaster of een portager en zelfs de gemiddelde synapticer dus identiek, en ikzelf heb zelfs een poos geloofd dat een en ander gewoon gesymlinked was. Maar ik blijf hopen dat er een evangelist als gertvdijk me kan verlichten en overtuigen van het nut van de één boven de ander :)
Tja, ik kijk nu even de man page door en zie gelijk dat er geen equivalent bestaat voor apt-cache show. Dan mis je al een behoorlijk stuk functionaliteit vind ik. Ook zie ik niet iets waarmee je de source kan builden. Zelf heb ik het nooit gebruikt, maar ken wel gebruikers die er van houden.
Niks tegen aptitude hoor, hartstikke goed dat er juist verschillende tools zijn, maar toch is aptitude minder krachtig dan apt.

Ik denk dat de voornaamste reden van aptitude het gebruiksgemak is. Het typt net wat simpeler: geen verschil tussen apt-get en apt-cache, geen moeite met --optie etc. Maar vergelijk de man page eens van apt-get met die van aptitude en je ziet al grote verschillen. Dan is apt-cache en alle apt-verwanten nog niet eens meegenomen :)

just my 2ct

[ Voor 33% gewijzigd door mithras op 15-10-2008 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
mithras schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 18:49:
Tja, ik kijk nu even de man page door en zie gelijk dat er geen equivalent bestaat voor apt-cache show.
Euhm?
aptitude show <package>
gebruik ik altijd al.
mithras schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 18:49:
Ook zie ik niet iets waarmee je de source kan builden. Zelf heb ik het nooit gebruikt, maar ken wel gebruikers die er van houden.
Tja, daar heb je dan wel weer gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
gertvdijk schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 18:47:
[...]

Er is wel wat meer hoor dan dat verschil.

[...]

Je kan er van alles vinden. Ook dingen als Openoffice of de nieuwe OpenVPN plugin voor GNOME's NetworkManager. Misschien moet jij van de mindset af dat je overal her en der programmaatjes (of drivers) van het internet downloadt. :P
Begrijp me niet verkeerd; Ben zelf inmiddels ervaren Ubuntu gebruiker dus die mindset heb ik allang niet meer, maar wat ik bedoelde:

Add/remove programs moet dat niet zijn Add/remove plugins, apps, games etc., iets dat de lading beter dekt?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
gertvdijk schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 18:59:
[...]

Euhm?
aptitude show <package>
gebruik ik altijd al.
Mm, dat staat dan weer niet in de man page :+
MaximusTG schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 19:24:
[...]

Begrijp me niet verkeerd; Ben zelf inmiddels ervaren Ubuntu gebruiker dus die mindset heb ik allang niet meer, maar wat ik bedoelde:

Add/remove programs moet dat niet zijn Add/remove plugins, apps, games etc., iets dat de lading beter dekt?
Ik KDE heeft adept ook gewoon de description "Add/remove software". Iets wat imho de lading beter dekt :)

[ Voor 74% gewijzigd door mithras op 15-10-2008 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Ghehe. Ik was iets te snel met typen. Het heet "Add/Remove..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

[...]
Bij mij niet in de beta live-cd iig
Sorry, ik denk niet dat ik die gewoonte eruit ga krijgen. Of hebben ze een sl-achtige tool om het af te leren? :+
Wel een leuke quote uit die tekst van jouw:
(If you're a dselect user, learning curve is obviously not one of your problems.)
:P
[...]

Dat is echt het moeilijkste om aan 'noobs' uit te leggen, heb ik al begrepen uit eerdere delen van dit topic. "Software installeren is onwijs lastig, je kan nergens een installer krijgen" 8)7
Los daarvan gebruik ik eerder apt-cache search dan add/remove..., ik kan namelijk sneller werken met het toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

hey grappig! nog nooit aptitude gebruikt ook!
komt mij zo op het eerste gezicht een beetje over als yast via de command line. nou, ga daar eens mee klooien! :)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
MBV schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 23:03:
Raar. Ik heb het ook niet met de Live CD geprobeerd hoor.
edit: nu wel. Het werkt niet als je flash content bezoekt op de test pagina van Adobe, maar wel op een willekeurig andere site. Heel vreemd.
Sorry, ik denk niet dat ik die gewoonte eruit ga krijgen. Of hebben ze een sl-achtige tool om het af te leren? :+
Ghehe ja sl is een oude. Ik denk dat iets teveel scripts hangen op de oude CLI commando's dus het zal niet snel verdwijnen, hoor.
Tis niet mijn tekst he ;)
Los daarvan gebruik ik eerder apt-cache search dan add/remove..., ik kan namelijk sneller werken met het toetsenbord.
Kan apt-cache ook zoeken in descriptions van de packages? Ik vind het zelf soms wel makkelijk om eens te zoeken op bijvoorbeeld "joystick" om te zien welke games support hebben voor joysticks (en dus mijn als joystick geëmuleerde accelerometer :) )
letatcest schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 23:10:
hey grappig! nog nooit aptitude gebruikt ook!
komt mij zo op het eerste gezicht een beetje over als yast via de command line. nou, ga daar eens mee klooien! :)
Heb je aptitude zonder argumenten gestart? Goeie semi-GUI hè? :)

[ Voor 17% gewijzigd door gertvdijk op 16-10-2008 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

[...]

[...]

[...]

:P

[...]

Dat is echt het moeilijkste om aan 'noobs' uit te leggen, heb ik al begrepen uit eerdere delen van dit topic. "Software installeren is onwijs lastig, je kan nergens een installer krijgen" 8)7
Tja helaas is de package repo niet altijd up to date met minder gangbare software, waardoor het voor die dingen soms nog wel eens gekut is met downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

gertvdijk schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 00:10:
[...]

Raar. Ik heb het ook niet met de Live CD geprobeerd hoor.
edit: nu wel. Het werkt niet als je flash content bezoekt op de test pagina van Adobe, maar wel op een willekeurig andere site. Heel vreemd.
Noem eens een 'willekeurige' pagina waar ze niet eerst met Javascript testen of je Flash hebt? Dumpert&co gebruikt allemaal zo'n javascript-ding om het erin te knallen, makkelijkste manier om het cross-browser werkend te krijgen.
[...]

Kan apt-cache ook zoeken in descriptions van de packages? Ik vind het zelf soms wel makkelijk om eens te zoeken op bijvoorbeeld "joystick" om te zien welke games support hebben voor joysticks (en dus mijn als joystick geëmuleerde accelerometer :) )
Sterker nog: je kan het niet uitzetten :X Ik doe vaak iets als 'apt-cache search iets|grep ietsanders' :X
[...]

Ik heb het wel eens gedaan, maar vind dat echt een gruwelijk irritant monster. Ik kan letterlijk sneller apt-cache search/apt-get install gebruiken dan dat...
MsG schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 00:36:
[...]

Tja helaas is de package repo niet altijd up to date met minder gangbare software, waardoor het voor die dingen soms nog wel eens gekut is met downloaden.
Als ze zelf een repo hosten (zoals Wine, heb ik een hele poos de beta's van gedraaid voor IEs4linux) is het vaak heel simpel: de .deb aanklikken, firefox vraagt of je hem wil openen, iets vraagt of je hem wilt installeren, klaar. Net zoals windows, maar dan zonder next-next-next-next-next.... ;)
En een repository toevoegen is ook niet zo moeilijk, dus dan blijft hij ook netjes up2date up to date ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Voor al die onzin heb je toch gewoon Synaptec? Haalt voor zover ik weet ook dependancies weg, en je kan er ook makkelijk in zoeken etc.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Vicarious schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 01:25:
Voor al die onzin heb je toch gewoon Synaptec? Haalt voor zover ik weet ook dependancies weg, en je kan er ook makkelijk in zoeken etc.
Synaptic ja. Is vergelijkbaar met aptitude, maar dan met een echte GUI. Een niveau lager dan "Add/Remove..." en een niveau hoger dan dpkg. Maar ik gebruik liever de CLI dan Synaptic, omdat ik gewoon sneller ben met het toetsenbord en begonnen ben met Linux zonder GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

MBV schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 01:03:
[...]

Noem eens een 'willekeurige' pagina waar ze niet eerst met Javascript testen of je Flash hebt? Dumpert&co gebruikt allemaal zo'n javascript-ding om het erin te knallen, makkelijkste manier om het cross-browser werkend te krijgen.

[...]

Sterker nog: je kan het niet uitzetten :X Ik doe vaak iets als 'apt-cache search iets|grep ietsanders' :X

[...]

Ik heb het wel eens gedaan, maar vind dat echt een gruwelijk irritant monster. Ik kan letterlijk sneller apt-cache search/apt-get install gebruiken dan dat...
[...]

Als ze zelf een repo hosten (zoals Wine, heb ik een hele poos de beta's van gedraaid voor IEs4linux) is het vaak heel simpel: de .deb aanklikken, firefox vraagt of je hem wil openen, iets vraagt of je hem wilt installeren, klaar. Net zoals windows, maar dan zonder next-next-next-next-next.... ;)
En een repository toevoegen is ook niet zo moeilijk, dus dan blijft hij ook netjes up2date up to date ;)
Helaas zijn het lang niet altijd deb's, maar als dat het wel zijn is het inderdaad wel makkelijk. Ik vind het systeem met de repo's ook best goed, alleen heb nog best wel eens gehad dat ik zelf moest commando's intikken. Zoiets zie ik piet consument nog niet zo snel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

gertvdijk schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 00:10:

eerste met, toen dacht ik: en? wat is het verschil met apt-get? Daarna zonder. Heb in het verleden wel eens wat open suse servertjes beheerd (hemm... met mijn *enorme* kuch kennis van dat soort dingen) en was erg blij met Yast via de cli. Kon eigenlijk alles regelen, maar dat heb ik allemaal nog niet bekeken of je ook dingen als users, etc. kunt instellen.
edit:
dat kan niet, nou ja...

[ Voor 3% gewijzigd door letatcest op 16-10-2008 09:14 ]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

MsG schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 08:05:
[...]

Helaas zijn het lang niet altijd deb's, maar als dat het wel zijn is het inderdaad wel makkelijk. Ik vind het systeem met de repo's ook best goed, alleen heb nog best wel eens gehad dat ik zelf moest commando's intikken. Zoiets zie ik piet consument nog niet zo snel doen.
Tja, meestal is het de keuze tussen: "Open een console, voer deze 3 commando's uit en klaar" of "Ga naar start->instellingen->configuratiescherm System -> management -> synaptic package manager (of Systeem -> beheer -> Synaptic pakketbeheer als u Nederlands hebt). Zoek daar naar het pakket X, en selecteer dat voor installatie. Zoek vervolgens naar pakket Y en selecteer dat voor installatie. Klik vervolgens op 'Apply' / 'Uitvoeren'." Ik kies altijd voor de eerste, veel korter.

En als het geen .deb's zijn, dan is het meestal een programma wat je uit moet pakken en als root moet uitvoeren (ATi drivers, Flash van adobe.com). Dat is idd het makkelijkste met 3 commando's op de console, maar kan vast ook met de GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

Als je NU de BETA van ubuntu 8.10 installeert, loopt die dan automatisch over in de final release? (als je elke keer de updates bijhoud?)

EDIT:
ja ik weet het, ik bedoel 8.10 :P

[ Voor 14% gewijzigd door KnEuTeR op 18-10-2008 11:21 ]

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
KnEuTeR schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 16:06:
Als je NU de BETA van ubuntu 8.04 installeert, loopt die dan automatisch over in de final release? (als je elke keer de updates bijhoud?)
Van 8.10. Ja, dan wordt het op de dag dat de (laatste) RC uitkomt al de final release. :)
In wezen is er niet zoveel boeiends aan het veranderen van de release, want in feite is het gewoon packages updaten. Maar bij volledige upgrade van release naar release is er soms een net wat andere procedure nodig om de packages op een goede manier te updaten. Dan krijg je automatisch een "Distribution update" voortgang als je de boel update met Update manager (en er voor kiest om te upgraden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

KnEuTeR schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 16:06:
Als je NU de BETA van ubuntu 8.04 installeert, loopt die dan automatisch over in de final release? (als je elke keer de updates bijhoud?)
Ik kan je verzekeren dat als je nu de beta van 8.04 installeert, dat je GELIJK de final release krijgt + updates. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo,

Ik heb een vraag, ik kan vanuit ubuntu de windows partitie perfect bereiken, echter kan ik vanaf windows niet de ubuntu schijf bereiken, is hier een tooltje voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 18:13:
Ik heb een vraag, ik kan vanuit ubuntu de windows partitie perfect bereiken, echter kan ik vanaf windows niet de ubuntu schijf bereiken, is hier een tooltje voor?
In welk filesystem heb je je Ubuntu "schijf"? Voor ext2/ext3 is er een tooltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Waarom werkt intrepid met 2 verschillende kernelversies? is daar een reden voor? Of is dat tijdelijk,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

Welke twee kernelversies heb je ? Heb je een schone installatie gedaan of heb je een upgrade gedaan met de package manager zodat de hardy kernel ook nog geinstalleerd is?

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik heb een upgrade gedaan. Dat zou het verklaren. Echter heten ze beide wel Intrepid. + beide een recovery dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

dan staat er de oude en de nieuwe versie. Heb je wel vaker: zodat je na een mislukte update nog terug kan naar de vorige versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
MBV schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 00:41:
dan staat er de oude en de nieuwe versie. Heb je wel vaker: zodat je na een mislukte update nog terug kan naar de vorige versie :)
Niet zozeer een mislukte update, want dat heb ik nog niet vaak meegemaakt, maar er kunnen opeens problemen optreden met bijvoorbeeld hardwareondersteuning, waardoor je systeem niet meer kan booten. Het is dan gewoon handig om nog even de oude kernel te kunnen starten. Met de startup manager (en de gelijknamige package in de repo's) kan je ervoor kiezen hoeveel oude kernels je wil laten staan. Het is wel aan te raden er minstens één oudere te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Hij laat automatisch 1 oudere staan? Of wordt mn Grub lijst bij elke update langer :P? Nou ja ik laat hem eerst nog wel even staan.

Gebruiken jullie eigenlijk allemaal gnome of kde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MsG schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 03:26:
Hij laat automatisch 1 oudere staan? Of wordt mn Grub lijst bij elke update langer :P? Nou ja ik laat hem eerst nog wel even staan.
Uit de /boot/grub/menu.lst:
code:
1
2
3
4
5
6
## controls how many kernels should be put into the menu.lst
## only counts the first occurence of a kernel, not the
## alternative kernel options
## e.g. howmany=all
##      howmany=7
# howmany=all

Bij mij blijven alle oude kernels dus staan. Ik weet niet meer of dit de default is of niet.
Gebruiken jullie eigenlijk allemaal gnome of kde?
Gnome. Ik heb al een paar keer KDE geprobeerd, altijd te kort, maar ik mis zooo veel intuïtie die ik in Gnome wel vind. 't Is alweer even geleden, maar volgens mij werd ik vooral gek van het zoeken naar alle opties terwijl die in Windows XP en Gnome gewoon op een logische plek zitten. Nogmaals: lang geleden dat ik het getest heb.

Ooit zal ik er nog wel eens wat meer tijd in steken maar tot die tijd is Gnome mijn enige WM.

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 18-10-2008 04:23 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de basis van KDE 4 technisch beter in elkaar zitten dan Gnome. Er zijn gewoon veel meer mogelijkheden, er is meer integratie, en veel meer features. Het probleem daarmee is dat die mentaliteit ook in de GUI terugkomt. Het doet mij allemaal wat rommelig en chaotisch aan. Het beste woord om het te omschrijven is misschien "cluttered". Dat is minder erg dan in KDE 3, maar het is nog steeds het geval. Alle KDE-applicaties kunnen bij wijze van spreken met een druk op een knopje ergens in de toolbar koffie voor je zetten.

Ik heb liever de features van KDE, maar in een cleane GUI van Gnome. Ik heb het idee dat er bij Gnome meer GUI-designers en usability-experts zitten, terwijl er een gebrek aan programmeurs is, en bij KDE meer programmeurs die features aan het pompen zijn, maar een gebrek aan visie op GUI-gebied hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2008 05:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik heb vaak als ik iets met de terminal doe, dat hij soms leeg is na een actie.

Zo deed ik bijv:
sudo apt-get install assaultcube

Wat het resultaat gaf:
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
Package assaultcube is not available, but is referred to by another package.
This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or
is only available from another source
E: Package assaultcube has no installation candidate

Daarna krijg ik niet zoals gewoonlijk meer "mathijs@mathijs-desktop:~$" te zien bij een volgende regel. Ook kan ik niks intypen. Hierdoor moet ik heel vaak een nieuwe terminal venster of tab openen, waardoor mijn sudo sessie weer wordt vergeten. Wat is de normale manier om een bestaand terminalvenster weer te kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 04:59:
Ik heb liever de features van KDE, maar in een cleane GUI van Gnome. Ik heb het idee dat er bij Gnome meer GUI-designers en usability-experts zitten, terwijl er een gebrek aan programmeurs is, en bij KDE meer programmeurs die features aan het pompen zijn, maar een gebrek aan visie op GUI-gebied hebben.
GNOME is wel erg anal op dat vlak. Ik houd ook van een cleane, minimale GUI - die tig knoppen in elk KDE-programma daar word ik gek van. Maar ik wil wel nog GUI voor instellingen met knopjes en uitklapmenus enzovoort - een grafisch programma moet je ook grafisch kunnen configureren. En daar zorgt KDE wel voor, terwijl Gnome je drie opties laat zien die je kan aan- of uitvinken, en de rest moet je dan maar via gconf (CLI) of een grafische front-end doen. Wat is daar nu makkelijk aan? Net als bij de Mac beperkt het een gemiddelde gebruiker alleen maar. Ik heb geen enkel probleem met de CLI, maar een DE die claimt volledig te zijn mag z'n gebruikers wel wat coulanter behandelen. Van een advanced view lijken ze bij GNOME nog nooit gehoord te hebben.

Die grafische gconf editor is trouwens absolute rommel... Dat ding doet zo freaking veel aan de Windows Registry Editor denken ;(

[ Voor 23% gewijzigd door Borromini op 19-10-2008 02:51 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen