Het Grote Ubuntu Topic Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 58.521 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: http://www.tomrunia.nl/img/ubuntu_banner.jpg

Het Grote Ubuntu Topic Deel 8

Inhoud
Wat is Ubuntu

Ubuntu is de meest gebruikte Linuxdistributie voor desktopcomputers en laptops. Dit besturingssysteem is beschikbaar in een groot aantal talen, waaronder het Nederlands. De makers van Ubuntu leggen de nadruk op gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid voor gebruik thuis, op school en op het werk.

Ubuntu is gebaseerd op Debian GNU/Linux maar onderscheidt zich hiervan door regelmatige (halfjaarlijkse) nieuwe versies. De naam komt van het Zuid-Afrikaanse concept Ubuntu, wat zoiets als "menselijk zijn voor anderen" betekent.

Ubuntu is beschikbaar voor vrijwel elke gangbare processor architectuur en draait op veel systemen. Dit topic is bedoeld als informatiebron voor iedereen die wilt beginnen met Ubuntu of Linux in het algemeen, maar ook voor mensen die het al langer gebruiken en op zoek zijn naar tips, tweaks en dergelijke.

Ubuntu releases

Elke 6 maanden komt er een nieuwe versie van Ubuntu uit. In oktober 2004 is de eerste Ubuntu release uitgekomen, Warty Warthog, en had versienummer 4.10. Het versienummer is gebaseerd op het jaar en de maand van de release. De eerste versie is dus uitgekomen in oktober 2004.

Sommige Ubuntu versies zijn zogenaamde LTS-releases. Dit staat voor Long Time Support, wat betekend dat er veel langere support voor de release wordt gegeven. De eerste LTS-release was Dapper Drake 6.06, de desktop versie wordt tot 2009 ondersteund en de server versie zelfs tot 2011.

De huidige versie is Hardy Heron 8.04, een zeer stabiele, gebruiksvriendelijke LTS-release :).

Zoals gebruikelijk staat ook dit jaar voor oktober weer een nieuwe release gepland. Deze nieuwe - waarschijnlijk experimentele - release zal Intrepid Ibex heten. Er zijn al een aantal beta-versies van 8.10, volg hier het laatste nieuws.

Systeemvereisten

De huidige Ubuntu-versie, 8.04, heeft 256 MB RAM nodig. De installatie op een desktopcomputer heeft ten minste vier GB vrije schijfruimte nodig. De serverinstallatie heeft slechts 64 MB RAM en 500 MB schijfruimte nodig. Er zijn versies voor de PC (Intel x86), 64-bit PC (AMD64), PowerPC (Apple iBook, Powerbook, G4 en G5) en Sparc (Sun Sparc)-computers.

En hoe ziet het eruit?

Afbeeldingslocatie: http://phorolinux.com/images/u804a1/ubuntu01-thumb.png Afbeeldingslocatie: http://phorolinux.com/images/u804a1/ubuntu02-thumb.png Afbeeldingslocatie: http://phorolinux.com/images/u804a1/ubuntu04-thumb.png Afbeeldingslocatie: http://phorolinux.com/images/u804a1/ubuntu05-thumb.png Afbeeldingslocatie: http://phorolinux.com/images/u804a1/ubuntu06-thumb.png Afbeeldingslocatie: http://phorolinux.com/images/u804a1/ubuntu07-thumb.png Afbeeldingslocatie: http://phorolinux.com/images/u804a1/ubuntu08-thumb.png Afbeeldingslocatie: http://phorolinux.com/images/u804a1/ubuntu09-thumb.png Afbeeldingslocatie: http://phorolinux.com/images/u804a1/ubuntu11-thumb.png

Download Ubuntu

Ubuntu gebruikt standaard Gnome als Desktop Environment. Omdat andere Windowmanagers ook erg geliefd zijn, is door Ubuntu ook een versie met KDE (Kubuntu) en een met Xfce (Xubuntu) uitgebracht.Voor een volledige lijst van images en bestanden verwijs ik je naar de mirror-pagina op Ubuntu.com.

Ubuntu kan ook via BitTorrent gedownload worden:Omdat de Ubuntu community erg actief is, zijn er veel distributies ontwikkeld gebaseerd op Ubuntu. Deze worden alleen niet vanuit Canonical uitgegeven maar worden door instanties ontwikkeld. Omdat deze distro's zijn gebaseerd op Ubuntu maken ze wel allen gebruik van de fantastische software bibliotheek van Ubuntu (de repository's, repos). Hieronder een kleine lijst van op Ubuntu gebaseerde distro's:
  • Kubuntu: KDE variant van Ubuntu.
  • Xubuntu: gebruikt Xfce als window-manager.
  • Fluxbuntu: gebruikt Fluxbox, een nog lichtere window-manager dan Xfce.
  • Edubuntu: speciaal voor educatieve doeleinden.
  • nUbuntu: een gestripte versie van Ubuntu.
  • gOS: Het (semi?) OS van Google gebaseerd op Ubuntu.
  • Gobuntu: Officiële variant op Ubuntu ontwikkeld door Canonical. Richt zich op geheel vrije software.
  • Cubuntu: komt zonder desktopenvironment, commandline gebaseerd OS dus.
  • Linux Mint: Deze variant op Ubuntu is volledig door alle meegeleverde codecs, drivers en meer.
Ubuntu op de desktop

Op de vraag of Ubuntu een volwaardige vervanger is van Windows of OS X antwoorden ik en vele anderen volmondig "ja". Ubuntu Hardy Heron is uitermate geschikt om te gebruiken als primair besturingssysteem op een desktop of laptop.

Ubuntu heeft vrijwel alles wat je nodig hebt en als je iets mist kan je het gewoon even downloaden uit de fantastische software bibliotheek. Bijna alles wat onder Windows werkt kan ook werken op Ubuntu. Gaming op Linux is echter pas in een vroeg stadium omdat ontwikkelaars vaak geen aandacht besteden aan Linux. Wel zijn er onder Ubuntu oplossingen om Windows games te spelen, denk hierbij aan Wine en Cedega.

De Ubuntu releases - met in het bijzonder Hardy Heron - zijn uiterst stabiel, erg krachtig en hebben veel mogelijkheden. Ubuntu kan dus prima als vervanger van Windows of OS X functioneren.

Ubuntu als server-OS

Linux systemen staan algemeen bekend als stabiel in de server wereld. Ubuntu is hier geen uitzondering op. Het biedt een veilig stabiel besturingssysteem met standaard geen open poorten en slechts een minimum aan software.

Een zeer fijne feature is LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP), waarmee je met één klik een webserver met PHP en MySQL kan installeren en runnen. Omdat Hardy Heron een LTS-release is, is deze release nóg geschikter als besturingssysteem voor een server.
Handige links

Eerder delen van Ubuntu topics op GoT:Officiële links van Ubuntu:
[list]• De website van Ubuntu
De website van Kubuntu
De website van Edubuntu
De website van Xubuntu
De officiele start-up guide
Handige (Nederlandse) Ubuntu Wiki artikelen:
[list]• Nederlandse deel van de ubuntu wiki (niet geupdated voor Edgy Eft)
Uitleg wat repositories zijn en hoe je ze toevoegt
Wat is de terminal en de basis-commando's
Woordenboek
Geteste laptops in Ubuntu
Overige links:
Disclaimer
De topicstart is grotendeels te danken aan Touchdomex.

Momenteel is deel 8 van het grote Ubuntu topic nog volop in ontwikkeling. Ik ben van plan nog veel toe te gaan voegen en misschien nog wat aan de layout te gaan sleutelen.

Tips, foutjes, opmerkingen en verzoekjes zijn altijd welkom in het topic of via een DM. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door monnick op 07-08-2008 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: http://www.tomrunia.nl/img/ubuntu_banner.jpg

Applicaties

Inhoud
Multimedia

Omdat bepaalde codecs en bestandsformaten niet standaard in Ubuntu aanwezig zijn moet je deze apart installeren. Het gaat hier om bijvoorbeeld codecs voor mp3 en wmv. Wanneer je probeert deze bestandstypes af te spelen zal Ubuntu automatisch vragen om deze codecs down te loaden.

Voordat restricted codecs gedownload kunnen worden moeten eerst de softwarebronnen van restricted codecs ingschakels worden. Dit kan je doen door te navigeren naar Systeem -> Beheer -> Softwarebronnen. Vink vervolgens het vakje van de restricted codecs aan.

Nu kan je handmatig de verschillende pakketjes downloaden. Welke dat precies zijn en hoe je dat moet doen kan je vinden op de Ubuntu wiki. Hierna kan je mp3's, wmv's en streams bekijken en beluisteren.

Compiz Fusion

Nadat Beryl en Compiz zijn gefuseerd gaat het stuk software in de toekomst door het leven als Compiz Fusion. Dit is de eerste 3D window-manager voor het X systeem.

Met Compiz Fusion kan je talloze grafische effecten en mogelijkheden activeren, denk hierbij aan meerdere desktops die mooi in elkaar overgaan of fancy programma switchers. Compiz Fusion is vergeleken met de effecten van Windows Vista redelijk snel, dit is te danken aan het gebruik van OpenGL.

Screenshot van Compiz Fusion is actie (Fedora):

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cb/Fedora-Core-6-AIGLX.png/260px-Fedora-Core-6-AIGLX.png

Welke applicaties

Er zijn ontelbaar veel applicaties in het pakketbeheer van Ubuntu aanwezig. Deze zijn handig gerangschikt en het de zoekfunctie vind je eenvoudig de applicatie die je zoek. Vervolgens is het programma met één muisklik te installeren en beschik je over een nieuw programma dat direct in het start menu wordt weergegeven.

Omdat er zo enorm veel applicaties voor Ubuntu zijn volgt hier een poll om te peilen welk programma iedereen voor elk doeleinde gebruikt.

Poll: Welke browser gebruik jij onder Ubuntu?
Mozilla Firefox Opera Konqueror Dillo Epiphany

Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=302570&layout=6&sort=prc

Poll: Wat is je favoriete chatclient?
Pidgin aMSN Emesene Kopete KMess

Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=302625&layout=6&sort=prc

Poll: Wat is je favoriete musicplayer?
Rhythmbox Totem Amarok Exaile Banshee Muine

Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=302629&layout=6&sort=prc

Poll: Wat is je favoriete BitTorrent-client?
Transmission Deluge Azureus BitTornado

Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=302626&layout=6&sort=prc

Poll: Wat is je favoriete NZB grabber?
HellaNZB SabNZBd Pan nieuwslezer KLibido Ander via Wine

Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=302628&layout=6&sort=prc

Mijn excuses als jouw favoriete programma er niet tussen staat maar ik heb de meest populaire uit de repos gezocht en die in de poll opgenomen :P.
Losse Tweaks

Howto's & Tweaks van GoT users
  • Hier heeft meneer r verteld hoe je veel handige dingen kan instellen
  • Hier heeft meneer r toegelicht hoe je gemakkelijk een groot aantal spellen kan installeren
  • Hier kan je een eenvoudige howto vinden als je Beryl wil draaien op een Nvidia kaart
Tweaks & Tutorials op officiële ubuntuforum & wiki
[list]• Prelink, laadt gedeelde libraries sneller door ze van te voren in het geheugen te laden
DMA, laat optische drives je geheugen direct aanspreken
Swiftfox, een geoptimaliseerde versie van Firefox tbv grote snelheidsverbeteringen
Samba is een pakket om te tussen verschillende Linux en Windows computers
Hier vind je Linux equilevanten van een hele hoop Windows software
Ubuntu met een RAID setup
NetworkManger is een hele handige tool om je wifi en WPA(2) aan de praat te krijgen. Dit pakketje staat zelfs op de Ubuntu cd, dus als je het internet niet op kan, hoef je alleen dit pakketje van de cd te halen en hem te installeren. Om door de cd te kunnen zoeken binnen Synaptic moet je wel de cd als pakketbron aangeven.
WPA blijkt toch soms nog lastig te zijn in te stellen. Dit topic geeft meer informatie over hoe je het wel voor elkaar krijgt, zonder de NetworkManager
Disclaimer

Net als de topicstart zal ook het vervolg regelmatig updates krijgen wanneer ik tijd heb. Ook hier geldt, heb je tips / suggesties of opmerkingen: laat het me dan weten! ;)

[ Voor 98% gewijzigd door monnick op 14-08-2008 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ik moet eigenlijk weer eens een compleet frisse installatie doen. Kubuntu werkt wel goed op zich. De grootste problemen heb ik met Firefox: geen geluid met flash en flash die soms mn hele systeem ophangt qua performance.
Heb je helemaal geen geluid of af en toe niet? Ik heb namelijk een keer zoiets gehad toen ik Debian probeerde. Dat kwam dan doordat ik System Sounds aan had gezet. Dan gaat ie geluidjes geven als ik op een menu-item klik enzo. toen ik dat uitdeed werkte het weer gewoon.

Dat flash performance probleem heb ik ook, niet alleen in Firefox. Waardeloos is dat... Weet iemand hier toevallig of ik dat kan oplossen?

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-04 16:33
Klopt het dat er meerdere programma's verantwoordelijk zijn voor het geluid? ik las aRts, Phonon, Pulse en nog iets volgens mij. Zijn die allemaal nodig? Onder windows is het kwestie van een systeembrede driver, dus ik snap niet goed hoe ubuntu dit aanpakt. Can someone explain?

Ik heb overigens ook geen geluid bij flash, wat resulteerde in zoontje dat zich doodverveelde toen ik Bumba via Youtube draaide in een apart venstertje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:33

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

@ TS. Ik weet niet hoeveel je gaat kopieren of veranderen maar Mar2zz heeft mij in het vorige deel gewezen op wat spelfouten en vormfouten. Ik weet niet of jij ze al had gezien maar alsnog komen ze hier :D
Hi Touchdomex, ik zag 2 taalvouden in je mooie startpost van het Grote Ubuntu topic.

# Samba is een pakket om te tussen verschillende Linux en Windows computers
# Hier vind je Linux equilevanten van een hele hoop Windows software

De 1e moet waarschijnlijk zijn: Samba is een pakket om bestanden en mappen te delen tussen Linux en Windows computers.

De 2e: equilaventen is equivalenten

Mvg,
Mar2zz
Veel plezier met je nieuwe TS \0/

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
Mar2zz schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 13:08:
Klopt het dat er meerdere programma's verantwoordelijk zijn voor het geluid? ik las aRts, Phonon, Pulse en nog iets volgens mij. Zijn die allemaal nodig? Onder windows is het kwestie van een systeembrede driver, dus ik snap niet goed hoe ubuntu dit aanpakt. Can someone explain?

Ik heb overigens ook geen geluid bij flash, wat resulteerde in zoontje dat zich doodverveelde toen ik Bumba via Youtube draaide in een apart venstertje...
Wat ik er altijd van heb begrepen is dat OSS uitgestorven is en dat ALSA de huidige 'drivers' zijn voor linux machines.

Deze drivers kunnen NIET allemaal hardware mixing aan, waardoor er dus behoefte is aan een tussenlaag die deze mixt en als eindproduct aan de alsa-driver levert. Helaas is door de bomen het bos niet meer te zien en heb je nu Pulse (Daemon), welke zoveel mogelijkheden bied (network broadcasting etc) dat het bijna log begint te worden, esd, aRtsd etc.

Wat je overigens zegt over windows, geloof ik ook niet helemaal. Volgens mij is daar de Direct-Sound library voor om geluidskaarten aan te sturen die geen hardware mixing ondersteunen.

Dit is mijn persoonlijke interpretatie van alle pakketjes die rondzwerven ... dus als iemand dit iets verder kan toelichten/mij kan verbeteren, graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 17:33

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij zit het qua geluid als volgt:

Allereerst het device, dat is vaak /dev/dsp en kan dus op die manier direct worden aangestuurd, via 1 lijn wel te verstaan. Oftewel, er kan dus maar 1 geluid naartoe gestuurd worden.

Je geluidskaart wordt aangestuurd door een driver. Het bekendste voorbeeld hiervan is de ALSA (Advanced Linux Sound Architecture), wat een opvolger is van OSS (Open Sound System). Deze verzorgt simpelweg de in- en output van je soundcard en het volume management.

Sommige programma's kunnen ALSA (of OSS) direct aansturen vanuit bijv KDE of Gnome. Uiteraard heb je dan dus maar 1 "stream" geluid. Daarvoor zijn er diverse paketten (soundservers) op de markt die dus meerdere streams zal kunnen gebruiken.

Het bekendste en de standaard van Ubuntu is Pulseaudio.Daarnaast heb je ook aRTs (veelal icm KDE), ESD (=EsounD =voorloper van Pulseaudio) en Jack (=geavanceerd).

Dan heb je er officieel ook nog een laag tussen zitten (tussen de applicatie en de soundserver) waarin de decoders zitten die al dan niet hard- of softwarematig kunnen aansturen. De bekendste en meest uitgebreide is gStreamer.

Dan heb je ook meteen het grootste nadeel van Flash onder Linux (buiten het feit dat de 64bit variant nog niet bestaat). Adobe Flash voor Linux laat geen mogelijkheid open staan om te bepalen welk pakket wordt gebruikt om te streamen naar de geluidskaart. Standaard knalt flash z'n output direct naar ALSA toe (of zelfs /dev/dsp) waardoor je, als je geen soundserver gebruikt die het opvangt, dus je geluid kwijt bent.

Totaal wat anders:
Misschien ook nog een leuke tip voor mensen die net overgaan van Windows naar Ubuntu

Installeer het pakket "ubuntu-restricted-extras" (of kubuntu-restricted-extras, xubuntu-restricted-extras) waarmee je dus alle MS Core Fonts, Flash, Java, MP3 support etc etc krijgt. Scheelt heel wat tijd bij installatie ;)

[ Voor 33% gewijzigd door WHiZZi op 06-08-2008 13:55 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-06 23:06

Sebazzz

3dp

Woei, nieuw topic. Netjes dat de topicstart ook is bijgewerkt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

WHiZZi schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 13:43:
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij zit het qua geluid als volgt:

Allereerst het device, dat is vaak /dev/dsp en kan dus op die manier direct worden aangestuurd, via 1 lijn wel te verstaan. Oftewel, er kan dus maar 1 geluid naartoe gestuurd worden.

Je geluidskaart wordt aangestuurd door een driver. Het bekendste voorbeeld hiervan is de ALSA (Advanced Linux Sound Architecture), wat een opvolger is van OSS (Open Sound System). Deze verzorgt simpelweg de in- en output van je soundcard en het volume management.

Sommige programma's kunnen ALSA (of OSS) direct aansturen vanuit bijv KDE of Gnome. Uiteraard heb je dan dus maar 1 "stream" geluid. Daarvoor zijn er diverse paketten (soundservers) op de markt die dus meerdere streams zal kunnen gebruiken.

Het bekendste en de standaard van Ubuntu is Pulseaudio.Daarnaast heb je ook aRTs (veelal icm KDE), ESD (=EsounD =voorloper van Pulseaudio) en Jack (=geavanceerd).

Dan heb je er officieel ook nog een laag tussen zitten (tussen de applicatie en de soundserver) waarin de decoders zitten die al dan niet hard- of softwarematig kunnen aansturen. De bekendste en meest uitgebreide is gStreamer.

Dan heb je ook meteen het grootste nadeel van Flash onder Linux (buiten het feit dat de 64bit variant nog niet bestaat). Adobe Flash voor Linux laat geen mogelijkheid open staan om te bepalen welk pakket wordt gebruikt om te streamen naar de geluidskaart. Standaard knalt flash z'n output direct naar ALSA toe (of zelfs /dev/dsp) waardoor je, als je geen soundserver gebruikt die het opvangt, dus je geluid kwijt bent.

Totaal wat anders:
Misschien ook nog een leuke tip voor mensen die net overgaan van Windows naar Ubuntu

Installeer het pakket "ubuntu-restricted-extras" (of kubuntu-restricted-extras, xubuntu-restricted-extras) waarmee je dus alle MS Core Fonts, Flash, Java, MP3 support etc etc krijgt. Scheelt heel wat tijd bij installatie ;)
Goed verhaal, het wordt me een stuk duidelijker zo. Overigens kan je in Firefox wel aangeven waar flash zijn geluid heen moet sturen:

http://forums.debian.net/...=6413&highlight=firefoxrc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Sebazzz schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 13:54:
Woei, nieuw topic. Netjes dat de topicstart ook is bijgewerkt.
Klopt, erg goed gedaan.
Ik zie echter wel Ubuntu op de Desktop, Ubuntu op Server, maar waar blijft Ubuntu op de Laptop ?

Tenslotte is Ubuntu op de Desktop toch ietwat verschillend van Ubuntu op Laptops...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Petervanakelyen schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 14:01:
[...]
Klopt, erg goed gedaan.
Ik zie echter wel Ubuntu op de Desktop, Ubuntu op Server, maar waar blijft Ubuntu op de Laptop ?

Tenslotte is Ubuntu op de Desktop toch ietwat verschillend van Ubuntu op Laptops...
Wat is er mis met Ubuntu op de Desktop installatie op een laptop? Dat werkt namelijk gewoon perfect hoor. Ik draai al jaren Ubuntu op mijn laptop (recentelijk nieuwe laptop) en nooit problemen gehad. Wat zou het verschil moeten zijn met de Ubuntu Desktop editie dan? Laptop-mode-tools en dergelijke worden standaard geïnstalleerd en uiteraard kun je daar altijd nog wat aan tweaken om wat batterij power te krijgen, maar an sich wordt alles gewoon goed supported :)

Behalve natuurlijk als het om Broadcom wifi gaat, maar daar gaat een variant van Ubuntu ook geen oplossing voor geven :P
* WHiZZi blij met Intel wifi

[ Voor 8% gewijzigd door WHiZZi op 06-08-2008 14:08 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een speciale laptop-editie (of betere laptop-ondersteuning voor de desktop-versie) lijkt me anders best wel een goed idee. Ik heb zelf een EeePC en daar werkt Ubuntu nog niet helemaal lekker op. Bijv. wifi werkt alleen met madwifi-drivers die bij elke kernel-update niet meer werken. En hibernate en standby vind ik ook essentiele dingen die nu nog niet betrouwbaar werken (tevens op andere laptops en desktops). Er zijn wel een paar 3rd-party versies van Ubuntu voor de EeePC, maar dat zijn me teveel hobby-projectjes. Heb liever een officieel ondersteunde distro waarbij default alles goed op elkaar afgestemd is.

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 06-08-2008 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 11:18

deadinspace

The what goes where now?

Mar2zz schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 13:08:
Kort samengevat is dat een beetje een zooitje.

Veel hardware ondersteunt maar één geluidskanaal. Geluiden moeten dan in software samengevoegd worden en als één stream naar de geluidskaart gestuurd worden. Onder de hardware die wel meerdere kanalen ondersteunt komt het volgensmij ook vrij vaak voor dat de driver dit niet ondersteunt.

Er kunnen maar zoveel programma's geluid naar de driver sturen als er kanalen ondersteund zijn. Als er maar één kanaal ondersteund is, dan kan er dus maar één programma tegelijk geluid afspelen als dit rechtstreeks gaat.

In het geval van ALSA zit er standaard ook nog een library laag tussen, waarin wel meerdere geluiden samengevoegd kunnen worden (met de ALSA dmix plugin). Anders moet er gebruik gemaakt worden van een sound server. Dat is een service waar meerdere geluiden binnenkomen, samengevoegd worden, en naar de driver gestuurd worden.

OSS is overigens het oude geluidssysteem, ALSA is de moderne vervanger ervan. OSS is zo goed als dood, afgezien wat emulatie voor oude applicaties die nog steeds rechtstreeks OSS praten.

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden:
Afbeeldingslocatie: http://gemini.luon.net/~marcelm/tmp/sound_mess.png

Wat zaken die niet in het plaatje genoemd staan (omdat het plaatje al ingewikkeld genoeg was):
  • Pulse Audio is niet de enige mogelijke sound server. In plaats daarvan kun je ook ESD gebruiken, of aRtsd, of Jack. Je kan er ook meerdere tegelijk gebruiken, maar daar wordt het verhaal nog complexer van.
  • OSS-toegang is door PA ook af te vangen en om te leiden via PA (padsp)
  • ALSA-toegang is vziw door PA ook af te vangen en om te leiden via PA
  • PA kan nog wel meer dingen, zoals het geluid over het netwerk sturen naar een andere PA daemon, of ESD emuleren zodat je ESD apps kan gebruiken zonder ESD.
Het meest praktische is over het algemeen OF alle applicaties ALSA laten gebruiken en geluiden mixen via dmix in ALSA, OF alle applicaties PA laten gebruiken (al dan niet door OSS en ALSA toegang af te vangen).

Apps die direct ALSA of (vooral) OSS gebruiken zijn irritant in dit verhaal. Flash valt daar bijvoorbeeld onder.

[ Voor 6% gewijzigd door deadinspace op 06-08-2008 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163846

Deeltje 8 alweer, het gaat hard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Palomar schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 14:47:
Een speciale laptop-editie (of betere laptop-ondersteuning voor de desktop-versie) lijkt me anders best wel een goed idee. Ik heb zelf een EeePC en daar werkt Ubuntu nog niet helemaal lekker op. Bijv. wifi werkt alleen met madwifi-drivers die bij elke kernel-update niet meer werken. En hibernate en standby vind ik ook essentiele dingen die nu nog niet betrouwbaar werken (tevens op andere laptops en desktops). Er zijn wel een paar 3rd-party versies van Ubuntu voor de EeePC, maar dat zijn me teveel hobby-projectjes. Heb liever een officieel ondersteunde distro waarbij default alles goed op elkaar afgestemd is.
Ben anders best onder de indruk van 8.04 , 64bit op mijn (vrij recente) HP laptop. Alles werkt, inclusief suspend, hibernate, dri, de hardware buttons voor geluid, helderheid, etc. Wireless ook zonder problemen. Ook batterij indicate werkt prima. Met een kleine aanpassing werkt zelfs de vingerafdrukbeveiliging.
Nadeel van een aparte distro maken voor de EEE-pc is dat dat wéér een extra distro is om te onderhouden. En what's next ? Een aparte distro voor de MSI Wind, en elke andere sub-notebook ? Lijkt me niet handig. Het lijkt me beter door te ontwikkelen op basis van de desktop/laptop distro, en die zodoende ook de EEE-pc te laten ondersteunen.

Verder heeft de EEE-pc al een eigen linux-distro, die prima werkt. En aangezien een linux distro in de basis niets anders is als een kernel, een zooitje applicaties en eventueel een package manager, zouden alle applicaties die je in ubuntu hebt, ook prima beschikbaar moeten zijn (of te maken zijn) bij de orginele distro.

Kortom, ik snap niet helemaal dat je je EEE-pc op ubuntu laat lopen en vervolgens klaagt dat er dingen niet werken, en er daarom ook maar een officiele "eeebuntu" distro moet gaan komen....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
nee, nee, nee, nee, ik bedoel helemaal geen aparte eeepc-distro, maar ik doel erop dat bepaalde laptop-specifieke dingen nog niet altijd goed ondersteund worden. Met name hibernate vind ik erg brak werken (terwijl dat extreem handig is, gebruik het altijd onder windows). En dat is niet alleen op de eeepc, maar ook op verschillende andere laptops en desktops die ik heb geprobeerd. Ook wifi is iets wat je vnl. op laptops gebruikt en dat werkt ook nog niet altijd goed op meerdere systemen die ik getest heb. Bijv. WPA werkt soms niet, waar dat onder windows wel gewoon werkt. Ook hebben veel laptops een bepaalde chipset die alleen met madwifi werkt. Dat werkt ook niet goed samen met ubuntu, omdat ie bij kernel updates weer opnieuw gecompileerd moet worden.

Die functionaliteit is gewoon nog voor verbetering vatbaar en dat wilde ik alleen zeggen... en of zoiets nou in een aparte laptop-distro moet komen of gewoon ind e standaard-distro zou me aan mn r**t roesten ;) Dat laat ik aan de makers over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55170

Is het iets om een overzicht (je) van te maken van wat nog niet lekker lekker en dat met ons allen te delen ?
(edit: gewoon een lijstje, geen verhalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Daar is genoeg over te lezen op het eeeuser forum: http://forum.eeeuser.com/ . Denk niet dat het zinnig is om het in dit topic uitgebreid over de eeepc te gaan hebben ;)

[edit] Overigens werken een heleboel dingen ook wel hoor (incl. de 'vreemde' resolutie van 800x480).

[ Voor 23% gewijzigd door Palomar op 06-08-2008 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
deadinspace schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 16:53:
[...]

Kort samengevat is dat een beetje een zooitje.
...
thx voor je hele uitgebreide uitleg, is een boel tekst en ik denk het te snappen. Ik ga eens even prutsen met al die sounddrivers om te kijken wat wegkan zonder functionaliteit te verliezen. Ik krijg af en toe foutnmeldingen van aRts, dus die gaat eerst weg.

Ik ga ook mijn bios eens updaten kijken of die freezes daarmee verdwenen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Palomar schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 18:34:
nee, nee, nee, nee, ik bedoel helemaal geen aparte eeepc-distro, maar ik doel erop dat bepaalde laptop-specifieke dingen nog niet altijd goed ondersteund worden.
[.....snip....]
Ah, so. Dan had ik je idd niet goed begrepen.

Overigens is dat in het algemeen een beetje het probleem met linux, nog steeds zijn er fabrikanten die geen specs vrij (willen) geven, en voor bepaalde dingen loopt het gewoon achter qua ondersteuning. Het komt er vaak uiteindelijk wel, maar het duurt gewoon wat langer.

Gelukkig heb ik bij de keuze van mijn hardware hiermee rekening gehouden, dat scheelt al een heleboel ergernis.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:28
Anoniem: 55170 schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 18:35:
[...]

Is het iets om een overzicht (je) van te maken van wat nog niet lekker lekker en dat met ons allen te delen ?
(edit: gewoon een lijstje, geen verhalen)
Is dit nu echt nodig, wetende dat deze wiki al bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-05 15:36

jelly

Arch Linux

@TS

Bij overige links staat "De onofficiele guide voor iedere Ubuntu gebruiker" en deze wijst naar feisty is het niet handig om die te vervangen naar http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Hardy
http://www.ubuntugeek.com/ is ook wel een handige site voor howto' s en trucjes voor de beginner.

Je mist ook nog Xubuntu, Kubuntu in de topicstart

Het is alweer een tijd geleden dat ik ubuntu gebruikte ~2 maanden maar ben overgestapt naar Arch vanwege de snelheid en de mogelijkheden om een "eigen" installatie te maken zonder voorgeinstalleerde proggramma' s en functies die ik niet gebruik.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Palomar schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 18:34:
nee, nee, nee, nee, ik bedoel helemaal geen aparte eeepc-distro, maar ik doel erop dat bepaalde laptop-specifieke dingen nog niet altijd goed ondersteund worden. Met name hibernate vind ik erg brak werken (terwijl dat extreem handig is, gebruik het altijd onder windows). En dat is niet alleen op de eeepc, maar ook op verschillende andere laptops en desktops die ik heb geprobeerd. Ook wifi is iets wat je vnl. op laptops gebruikt en dat werkt ook nog niet altijd goed op meerdere systemen die ik getest heb. Bijv. WPA werkt soms niet, waar dat onder windows wel gewoon werkt. Ook hebben veel laptops een bepaalde chipset die alleen met madwifi werkt. Dat werkt ook niet goed samen met ubuntu, omdat ie bij kernel updates weer opnieuw gecompileerd moet worden.

Die functionaliteit is gewoon nog voor verbetering vatbaar en dat wilde ik alleen zeggen... en of zoiets nou in een aparte laptop-distro moet komen of gewoon in de standaard-distro zou me aan mn r**t roesten ;) Dat laat ik aan de makers over :)
Klopt, ik vind echt dat Hibernate, Sleep, etc. redelijk slecht worden ondersteund...
Zeker op niet echt bekende laptop's (net zoals mijn Medion).

Bij bekende laptops kan je nog een guide vinden op het internet, maar bij minder bekende laptops moet je zelf gaan liggen knoeien met instellingen tot alles werkt.

Wat er aan mijn Medion MD 98200 uit 2005 (!) niet werkt:

- Hibernate & Sleep functie (alleen beeld gaat uit als ik hem dichtklap, fan blijft loeihard draaien)
- Wireless geeft aan dat alle netwerken in de buurt 100% ontvangst hebben.
- Batterijverbruik ligt STUKKEN hoger in Ubuntu dan in Windows XP...
- Media Knoppen (Launch Manager :z ) werken niet.
- Microfoon Ingang werkt niet...

Dat vind ik bijna allemaal erg handige dingen op een laptop, die gewoon niet werken.
Wireless valt op te lossen door een handmatige test kernel te compileren, maar batterijverbruik en Hibernate & Sleep zijn echt irritant, en krijg ik niet opgelost.

Ik ben trouwens niet de enige die Hibernate problemen heeft...

Daarom opperde ik het idee voor een Laptop Editie van Ubuntu, met verbeterde ACPI en WLAN support.
WHiZZi schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 14:06:
[...]

Behalve natuurlijk als het om Broadcom wifi gaat, maar daar gaat een variant van Ubuntu ook geen oplossing voor geven :P
* WHiZZi blij met Intel wifi
Huh ? Broadcom WLAN doet het bij mij echt goed, zelfs out of the box support in de Live CD...
Buiten het feit om dat Broadcom gewoon helemaal suckt, zelfs in Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Duimen dan, dat Ubuntu Netbook Remix (via Wikipedia) wat wordt. Komt later in 2008 uit, en is een door Canonical gemaakte remix* speciaal voor ultra-portables, zoals de EEE pc.

Als je terug wilt komen op je mening over officieel ondersteunt heb je natuurlijk keuze genoeg in hobbybob ubuntu projectjes (zoals bijvoorbeeld: Ubuntu EEE).

Vooral dit stukje lijkt me exciting voor jou :)
quote: Canonical Ltd.
In addition to the Ubuntu Netbook Remix there will be pre-installed remixes made available on manufacturer's machines. These will contain software that is not free and built for specific hardware profiles unique to the OEM. These will not be publicly available as we do not have the right to redistribute the software.
* [rant]Jammer dat het woord remix met de opkomst van deze specifieke remix nogal aan waarde inboet. In principe staat 'remix' eigenlijk voor default ubuntu met wat extra's, in tegenstelling tot 'editie' wat meer om het lijf heeft(zie ook hier, derde bulletpoint onder subkop 'Derived works'). Maar nu, door de grote anticipatie van deze hippe netbook versie is 'ubuntu remix' verworden tot koosnaampje voor Ubuntu Netbook Remix.[/rant]

@ TS e.a.: Misschien is het handig de verwijzing naar "Ubuntu Christian Edition (CE): een versie gericht op Christenen." weg te halen. Dat ligt toch wat politiek/religieus gevoelig. Beter zou het, mijns inziens, zijn om Ubuntu remixes en andere edities toe te voegen op basis van functionaliteit. Bijvoorbeeld zo'n indeling: Security, LiveCD, Embedded, anders-dan-default window managers. etc.

Voorzet:
gOS - Light Ubuntu variant, welke Google Apps in de desktop integreert.
Gobuntu/gNewSense - Variant gericht op Free Software (de laatste is RMS' OS of choice)
Cubuntu/Ubuntu Server Edition- command line ubuntu
uBuntu/Protech - gericht op security
Ubuntu Mobile and Embedded Edition - gericht op embedded systems
Gnoppix - livecd versie
Linux Mint/Ultimate Edition - compleet door proprietary zooi.

[ Voor 30% gewijzigd door UDuckling5 op 07-08-2008 09:18 ]

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Petervanakelyen schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 22:03:
Huh ? Broadcom WLAN doet het bij mij echt goed, zelfs out of the box support in de Live CD...
Buiten het feit om dat Broadcom gewoon helemaal suckt, zelfs in Windows...
Than you are one lucky guy :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Voorzet:
gOS - Light Ubuntu variant, welke Google Apps in de desktop integreert.
Gobuntu/gNewSense - Variant gericht op Free Software (de laatste is RMS' OS of choice)
Cubuntu/Ubuntu Server Edition- command line ubuntu
uBuntu/Protech - gericht op security
Ubuntu Mobile and Embedded Edition - gericht op embedded systems
Gnoppix - livecd versie
Linux Mint/Ultimate Edition - compleet door proprietary zooi.
we moeten ubuntu studio ook niet vergeten! :o

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
TS en vervolg hebben een update gehad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Gos is niet van google hoor :9 maar het heet GreenOs

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Dat zei ik ook nergens. Oops, gaat over de Topic Start. :X

gOS is ontwikkeld door Good OS llc, en is in principe gewoon Ubuntu Hardy Heron 8.04.1 (in het geval van gOS 3), met enlightenment en mozilla prism (en natuurlijk nog wat software). Mozilla Prism integreert web applicaties in de desktop, en in het geval van gOS zijn dit vooral Google applicaties (googledocs/spreadsheet, gmail, blogger, google calendar en andere google gadgets). Deze combinatie is het unique 'selling' point van gOS.

Google zelf heeft (supposedly) Goobuntu.

[ Voor 8% gewijzigd door UDuckling5 op 07-08-2008 13:34 ]

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:12

notsonewbie

...---...---...---

Degenstuks tip (Op een ubuntu nl forum) maakte bij mij, visueel in elk geval dat lijkende, nipo werkende!

Althans ik kwam verder, er kwamen updates binnen van- en voor nipo, maar er was sinds gisteren (windows sessie) geen onderzoek meer.
Een opmerking van nipos programma uit naar nipo versturen, dat dit met kleine aanpassing in linux ubuntu waarschijnlijk ook werkte, gaf geen error.
http://i18.photobucket.com/albums/b130/ … k/test.jpg

Ik citeer: "Misschien een tip: kijk even waar het bestandje RPCNS4.dll zich bevindt in windows (waarschijnlijk windows/system32) en kopieer het naar dezelfde windows map van WINE."
Ik downloade vanuit ubuntu laptop met firefox die rpcns4 dll ergens gratis op internet na google zoek actie.

Ik stopte hem in de nipo map en voila, ik kwam verder dan ooit, helaas stond er geen NIPO onderezoekje klaar..
voor de ultieme test..

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinx76
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-02-2024
Heb al enige tijd geleden 8.04 op mijn pc gezet met WinXp als dualboot. Gebruik het nog niet echt veel omdat ik mijn draadloze internet niet werkend krijg (speedtouch adapter op USB poort).
Moet wel zeggen dat de functionaliteit mij tot nu kwalitatief verraste. Wat in ieder geval duidelijk merkbaar is is dat het opstarten en afsluiten vele malen sneller gaat dan Windows
Heb weer eens wat rond gekeken en ik denk dat het wel moet lukken om mijn draadloze verbinding werken te krijgen (en anders toch maar weer kabeltje naar mijn experiabox trekken :'( )
Iemand nog handigheidjes voor het werkend krijgen van draadloos internet?

Kwam wel een aantal leuke sites tegen voor informatie. (ben wel beetje newbe met Ubuntu, dus kan zijn dat het al bekend is, maar ik zag deze nog niet in dit topic voorbijkomen).
http://computertip.googlepages.com/ubuntulinux

Deze site heeft diverse handige opstarttips/veel voorkomende problemen voor beginnende gebruikers (in het nederlands)

Tuurlijk: waar een wil is, is een weg. Maar op de mijne zijn altijd wegwerkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

martinx76 schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 15:06:
Heb al enige tijd geleden 8.04 op mijn pc gezet met WinXp als dualboot. Gebruik het nog niet echt veel omdat ik mijn draadloze internet niet werkend krijg (speedtouch adapter op USB poort).
Moet wel zeggen dat de functionaliteit mij tot nu kwalitatief verraste. Wat in ieder geval duidelijk merkbaar is is dat het opstarten en afsluiten vele malen sneller gaat dan Windows
Heb weer eens wat rond gekeken en ik denk dat het wel moet lukken om mijn draadloze verbinding werken te krijgen (en anders toch maar weer kabeltje naar mijn experiabox trekken :'( )

Kwam wel een aantal leuke sites tegen voor informatie. (ben wel beetje newbe met Ubuntu, dus kan zijn dat het al bekend is, maar ik zag deze nog niet in dit topic voorbijkomen).

Deze site heeft diverse handige opstarttips/veel voorkomende problemen voor beginnende gebruikers (in het nederlands)
Wat voor speedtouch usb adapter heb jij daar staan. Ik weet uit ervaring dat er sommige zijn die wel willen werken maar daar moet wat tijd in worden gestoken( kost wat werk en bla bla)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69437

Hmm, wat ik vreesde is werkelijkheid geworden blijkbaar: men is massaal overgestapt op Transmission. Maanden geleden had ik de Deluge-ontwikkelaars nog gewaarschuwd dat het zeer lastig zou zijn om voet aan de grond te krijgen als Ubuntu Transmission zou inlijven. Als ze op dat moment alles op alles hadden gezet om de kritiek van de Ubuntu-devs te verwerken, dan hadden ze een grote kans gehad om een bekende client te worden. Nu wordt het toch wel een beetje problematisch.

Gelukkig hebben ze straks met v1.0 weer een unique selling point erbij: je kan met je lokale Deluge verbinden naar een Deluge draaiend op je headless server. Naast de al bestaande Web-interface heb je dan dus ook een Gtk-interface, met alle usability-voordelen van dien.
offtopic:
verkapte terugvindpost :P

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 07-08-2008 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinx76
Touchdomex schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 15:16:
[...]

Wat voor speedtouch usb adapter heb jij daar staan. Ik weet uit ervaring dat er sommige zijn die wel willen werken maar daar moet wat tijd in worden gestoken( kost wat werk en bla bla)
Moet ik even nazoeken (zit nu op mijn werk) ik dacht dat het 120 nog wat is.

edit/ yep 120g

[ Voor 2% gewijzigd door martinx76 op 07-08-2008 17:41 . Reden: type nummer toegevoegd ]

Tuurlijk: waar een wil is, is een weg. Maar op de mijne zijn altijd wegwerkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oh, trouwens, het is misschien toch wel leuk om te vermelden dat er varianten van Ubuntu zijn voor een aantal religies: het Christendom, de Islam en Satanisme.

De Christelijke editie heeft parental controls ingebouwd, en ik denk dat de Islamitische editie die heeft overgenomen. De Satanistische editie heeft geloof ik vooral wat op theming gebied gedaan.

Ubuntu Satanic Edition lijkt een parodie te zijn op Ubuntu CE. Er is ook discussie over het nut van religieuze distributies. Je kan immers ook de pakketten installeren, en wat wallpapers downloaden.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 07-08-2008 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

martinx76 schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 16:17:
[...]

Moet ik even nazoeken (zit nu op mijn werk) ik dacht dat het 120 nog wat is.

edit/ yep 120g
in theorie zou het wel moeten werken als je de .inf gebruikt van de windows installer( die makkelijk eruit te halen is) en daarna gebruik maken van NDISwrapper. Het enige nadeel is dat het wel enige kennis verreist en een internet verbinding. Dus als je eventjes een kabeltje legt naar de computer en daarna alles wat verreist is en het daarna zelf gaan instellen moet het werken. Zo is dat bij mij tenminste wel goed gegaan destijds toen ik nog een speedtouch 120G had. Waar ik na heel veel proberen en vragen stellen op GoT ook pas achter kwam. Maar niet veel later kon ik voor een schamel bedragje een interne kaart kopen op PCI heb dat gedaan en dat werkte voor mij veel beter want hij werd native ondersteund door linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
martinx76 schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 15:06:

Tuurlijk kunnen we helpen met het werkend krijgen van Wireless onder Ubuntu.
Er zijn altijd oplossingen te vinden. Ik heb er ondertussen ook al een hoop ervaring mee opgedaan.

We moeten echter wel de EXACTE specificaties hebben van je WLAN stickje.
Dat houd dus in Type, Merk, Revisie, Chipset, ingebouwd of niet, aansluitingen (USB ofzo) enz.

Het belangrijkste is de chipset, en grappig genoeg ook het moeilijkst te vinden.
Om dit te weten te komen, kan je best volgend commando in een Terminal uitvoeren en de output ervan hier posten.

code:
1
2
3
4
5
lspci

en 

lsusb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Je kunt je ook een hoop gezeik besparen door voor 2 tientjes een nieuwe wlan stick/kaart te kopen die wel ondersteund wordt.

Niet echt een tweaker-oplossing, maar soms kun je beter voor de gemakkelijkste weg kiezen.

-edit, wat touchdomex hierboven ook al zegt dus...

[ Voor 13% gewijzigd door Palomar op 07-08-2008 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinx76
Was ik weer, dankzij mijn eerder vermelde zoekwerk en daarmee gevonden uitleg over ubuntu (ben nog behoorlijk newbe hiermee) het werkend gekregen./
Had al eerder zitten klooien om ndiswrapper te downloaden en te installeren (dat was iets te hoog gegrepen), blijkt hij al gewoon meegeinstalleerd
Ndiswrapper geinstalleerd, driver van C drive geplukt, WPA key opgezocht en hij werkt in 1x, geweldig (dit berichtje schrijf ik met firefox onder ubuntu8.04).
Sorry dat ik niet specifieker was, dacht even dat het voldoende was
Maar er staat op mijn adapter ook niet meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Volgens mij ben ik achter de oorzaak van mijn freezes. de addon Noscript. Die schijnt ineens ook incompatible te zijn met deze firefox. Direct nadat ik heb probeerde te installen dikke freeze. Nu weggelaten en het gaat al een tijdje goed.

Ivm steeds verdwijnende bladwijzers heb Foxmarks maar geinstalleerd. Dat synced lekker via het net, windows en ubuntu hebben dan steeds dezelfde bladwijzers. Geniaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Mar2zz schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 21:10:
Ivm steeds verdwijnende bladwijzers heb Foxmarks maar geinstalleerd. Dat synced lekker via het net, windows en ubuntu hebben dan steeds dezelfde bladwijzers. Geniaal!
Helemaal met je eens. Foxmark is echt een geweldige plugin voor Firefox. Ik had altijd al het grote bookmark probleem d.w.z. dat mijn bookmarks op elke PC / OS verschilden. Met Foxmark ben ik altijd up-to-date wat bookmarks betreft. :)

Vullen jullie allemaal even de polletjes in de TS in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
monnick schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 21:35:
[...]

Vullen jullie allemaal even de polletjes in de TS in ;)
Had nog niet eens gezien dat er polletjes bij de TS zaten... :)
Ingevuld, ik wacht op de rest !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan iemand mij vertellen hoe de standaard entry in /etc/fstab eruit ziet voor de cd/dvd-drive? Ik heb een debootstrap install gedaan en weet ff niet de juiste entry voor kubuntu hardy. Ik heb zelf al wat geklooid, maar ik weet liever zoals het hoort te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Avondje zonder freezes! Eindelijk een stabiele omgeving. was het toch die gare addon dan?

Zijn er ook mensen die partitie delen met windowsapplicaties in die zin dat ze elkaars taken over kunnen nemen? (bijvoorbeeld sabnzbd voor windows en linux, azureus, etc?) heb het al wel opgezet maar nog niet getest. bedoeling is dat ongeacht welk systeem gestart wordt de download voortgezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Mar2zz schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 01:09:
Avondje zonder freezes! Eindelijk een stabiele omgeving. was het toch die gare addon dan?

Zijn er ook mensen die partitie delen met windowsapplicaties in die zin dat ze elkaars taken over kunnen nemen? (bijvoorbeeld sabnzbd voor windows en linux, azureus, etc?) heb het al wel opgezet maar nog niet getest. bedoeling is dat ongeacht welk systeem gestart wordt de download voortgezet wordt.
Ik heb de Azureus Downloads map op een DATA partitie staan, NTFS, en als ik Ubuntu boot met Azureus dan download die daarin, en zo ook met Windows XP, want de DATA partitie is voor elk OS toegankelijk...

Neem aan dat je dat bedoelde ?
Werkt perfect !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

In de poll bij de TS mis je één belangrijke met veel opties en bijna 100% WLM compatible: Mercury Messenger. Java messenger client op dMSN gebaseerd.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Sebazzz schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 10:23:
In de poll bij de TS mis je één belangrijke met veel opties en bijna 100% WLM compatible: Mercury Messenger. Java messenger client op dMSN gebaseerd.
Zoals je er in subscript onderstaat heb ik de populairste programma's uit de repo's gehaald en die opgenomen in de poll. Ik ben vast nog veel meer fijne programma's vergeten, maar dan kan ik wel bezig blijven. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Goed idee die polls, heb ze ook even ingevuld :) Alleen had er misschien bij elke poll nog een item 'Anders' bij gekund (voor mensen zoals sebazzz ;)), maar dat is achteraf denk ik niet meer aan te passen.

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 08-08-2008 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Petervanakelyen schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 08:44:
[...]

Ik heb de Azureus Downloads map op een DATA partitie staan, NTFS, en als ik Ubuntu boot met Azureus dan download die daarin, en zo ook met Windows XP, want de DATA partitie is voor elk OS toegankelijk...

Neem aan dat je dat bedoelde ?
Werkt perfect !
Nee dat bedoel ik niet, ik heb dat ook zoals jij, maar dan op een nas, die ik naar home/user/Downloads heb gemount.

Ik bedoel een schijf, waarop Azureus en Sabnzbd een incomplete map hebben (of cache or whatever that's called). Stel ik download in Ubuntu met sabnzbd een film, maar ik zet de computer uit als de download voor de helft binnen is. Vervolgens gaat mijn liefje de volgende dag computeren en start windows xp waarbij sabnzbd automatisch wordt meegestart. Die heeft de incomplete en cache map op dezelfde schijf staan (een fat32 partitie van 30GB puur voor temp-directorys) en zou dan verder moeten gaan waar ubuntu was gebleven, dus gewoon doorgaan met de film downloaden, resumen vanaf de helft dus. Als alles klaar is wordt het sowieso allemaal naar de Nas verplaatst in de map //nas/Downloads.

In principe zou dit ook moeten kunnen met bijvoorbeeld de thunderbird mail ofzo, zolang ik die mappen maar op die tempschijf of deelschijf krijg. Ik test het vandaag nog wel ff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269399

Ik heb een tijdje met firefox en thunderbird gewerkt die hun profiel hadden gedeeld tussen ubuntu en windows. Dit is overbodig geworden omdat ik alleen nog maar ubuntu gebruik. Bovendien heb je nu Foxmarks en dat werkt toch net iets vriendelijker dan het handmatig aanpassen van de links naar je mozilla profiles. Hoe dan ook, ik vond het allang fijn dat het goed werkte. Dat delen deed ik overigens door de ext3 schijf te mounten in windows met een speciale driver hiervoor, dus niet op de ntfs schijf.

sabnzbd zou denk ik ook gewoon moeten werken aangezien die gewoon een .ini file leest met de settings. De vraag is wel of je deze op 1 locatie op je systeem kunt bijhouden of dat je bij elke wijziging de .ini voor het andere OS ook moet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39

Meneer iCy

swarma

Oplossing voor een white cube en alt tab is Mip maps uit te zetten bij compiz :P

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:36

MsG

Forumzwerver

Ik had gister wat gekut met de panels en had per ongeluk mijn mooie customized panel gedelete. Kan je deze ook op een of andere manier saven, zodat je hem weer in kan laden? Als het weer fout gaat moet je namelijk nogal moeilijk doen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

En touchdomex is weer back online met Linux :D Kubuntu was een ramp zoals ik vermoedde maar niet gehoopt had. ( ook al kun je de software hetzelfde hebben en komt het allemaal van dezelfde bron. De standaard software ik Kubuntu is te karig om mijn laptop goed te ondersteunen en ik heb daar persoonlijk niet al te veel zin in om uren bezig te zijn) Nou ja dan dus maar Ubuntu :D Direct mijn wireless aan de praat. Zelfs mijn bluetooth waar de standaard geinstalleerde vista zelfs moeite mee had :X

Nou ja voorlopig draait alles met 3.2 Gb aan ram en een Nvidia 8400GS prima alles zonder te klagen te draaien. Compiz draait al :D Straks eens bezig gaan met avant. Voorlopig zeer tevreden :D Knopjes werken deels, Suspend en Hibernate werken zelfs en als klap op de vuurpijl de brightness is in te stellen dus de zuinigheid als hij mobiel word gebruikt zal ook wel meevallen dan de voorspelling van ubuntu van anderhalf uur( half uur korter dan dat ik tot nu toe met vista gehaald hebt :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 265033

Dan is het alleen bij jou zo en ligt het dus aan welke kernel je gebruikt. Ik heb geen problemen gehad met de madwifi-drivers op de Eeepc en de kernel-update ging ook goed zonder problemen.

Het heeft hier lang geduurd, voor het echt werkte, aangezien je wel van alles erop kan zetten.. maar bepaalde dingen niet echt goed zijn.
Voor een eeepc moet je dus echt weten hoe je het erop moet zetten, anders gaat het al fout.

Verder vind ik Ubuntu lekker werken en komt het straks ook op mijn andere laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ubuntu heeft een fan/gebruiker erbij. gebruik het nu dus ongeveer 3 week, en heb 5! herinstalls gedaan omdat het me steeds niet helemaal naar mijn zin was en ik dingen had verprutst, maar nu mijn laatste install (draait een dag of 3 ofzo) is stabiel en heb nog geen foutmelding gehad tot nu toe. Zelfs sabnzbd werkte ineens naar behoren, terwijl die tricky schijnt te zijn, wat ik bij eerdere installs ook had.

Maar goed, ik heb dus nu aanbevolen programma's als afhankelijkheden aangevinkt in synaptics en ik denk dat dat ook een groot verschil maakt. Liever iets te veel meuk dan te weinig, dan zie ik later wel weer wat wegkan.

Ik krijg overigens Evolution niet van mijn systeem af zonder veel dingen stuk te maken. Als ik hem uninstall dan uninstalled synaptics een shitload mee waardoor ik menu-entrys enzo kwijtraak. Ik gebruik thunderbird en daar heb ik meer dan genoeg aan. Nu vind ik het nog niet zo erg dat evolution er nog opstaat, maar dat gaat binnen een weekje knagen omdat het voor mijn idee minimalistischer kan. maar de vorige keer dat ik het deed moest ik daarna een herinstall doen van heel ubuntu, omdat ik iets niet terug kon halen wat geuninstalled was. Ben de naam daarvan helaas vergeten.

Het enige probleem wat ik nog heb is dat een restart niet lukt. ubuntu meld af en vervolgens zie ik nog wat in een fullscreen terminal-scherm (zwart met witte letters dus) en dan blijft ie hangen. Daar valt mee te leven omdat de resettoets op een armlengte zit...

Nog wat dingen waar ik mee aan het prutsen ben.
1.
Ik heb een multimediatoetsenbord, die werkt perfect (out of the box). Alle toetsen doen het. Alleen die toets met het windowsvlaggetje erop, die kan ik maar 1x assignen aan een sneltoets, hij pikt geen combinaties. SuperL noemt gnome die toets. maar Superl+D wil dus niet (die wil ik voor bureaublad weergeven). En SuperL+L voor vergrendelen bijvoorbeeld. Basically wil ik die toets gaan instellen zoals ze in windows ingesteld staan en dan als extra SuperL+TAB om tussen werkbladen/desktops te wisselen. Maar dat krijg ik dus niet voor elkaar.

2.
Ik vind alle pictogrammen en werkbalken van programma's wat lomp. Ze zijn groter dan in windows, dit merk ik bijvoorbeeld goed in firefox, waar in windows mijn bladwijzerwerkbalk wel gewoon past, en in ubuntu 2 mappen niet meer passen (ik draai een lage resolutie, 1152x768, maar in windows is het duidelijk en groot genoeg, in ubuntu ook duidelijk, maar te groot). Ook de snelkoppelingen op het bureaublad vind ik erg groot. Ik gebruik de standaard windowsmanager (weet niet welke dat is), maar ik kan in Systeem > voorkeuren geen opties vinden om dit aan te passen.

3.
Hoe laat ik amarokscripts automatisch starten? ik heb een scriptje waarmee de multimedia-shortcuts van gnome gewoon amarok besturen, maar die moet ik elke keer handmatig starten. Hoe runt die @ startup?

(geloof me ik heb gegoogled en gezocht op elke bovenstaande, maar ik krijg de goeie zoektermen niet bij elkaar, want ik verdwaal elke keer in de gevonden pagina's)

[ Voor 34% gewijzigd door Mar2zz op 10-08-2008 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:01

knakworst

Get more sats!

Mar2zz schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 20:02:

Ik krijg overigens Evolution niet van mijn systeem af zonder veel dingen stuk te maken. Als ik hem uninstall dan uninstalled synaptics een shitload mee waardoor ik menu-entrys enzo kwijtraak.
Laat evolution-data-server en evolution-data-server-common staan, dan moet het goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mar2zz schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 20:02:2.
Ik vind alle pictogrammen en werkbalken van programma's wat lomp. Ze zijn groter dan in windows, dit merk ik bijvoorbeeld goed in firefox, waar in windows mijn bladwijzerwerkbalk wel gewoon past, en in ubuntu 2 mappen niet meer passen (ik draai een lage resolutie, 1152x768, maar in windows is het duidelijk en groot genoeg, in ubuntu ook duidelijk, maar te groot). Ook de snelkoppelingen op het bureaublad vind ik erg groot. Ik gebruik de standaard windowsmanager (weet niet welke dat is), maar ik kan in Systeem > voorkeuren geen opties vinden om dit aan te passen.
Je gebruikt waarschijnlijk Metacity als window manager, of Compiz. Als je de liberation fonts installeert (een paar handelingen, kopieer de ttf files naar /usr/share/fonts/truetype/liberation, run fc-cache), en die instelt als standaard lettertype (system->preferences->appearance->fonts), dan heb je wat kleinere fonts die nog steeds goed leesbaar zijn. Sinds ik dat heb ingesteld, heb ik geen problemen meer met de lompheid van het standaard uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 15:04
Anoniem: 269399 schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 23:10:
[...]

Je gebruikt waarschijnlijk Metacity als window manager, of Compiz. Als je de liberation fonts installeert (een paar handelingen, kopieer de ttf files naar /usr/share/fonts/truetype/liberation, run fc-cache), en die instelt als standaard lettertype (system->preferences->appearance->fonts), dan heb je wat kleinere fonts die nog steeds goed leesbaar zijn. Sinds ik dat heb ingesteld, heb ik geen problemen meer met de lompheid van het standaard uiterlijk.
Door omstandigheden was ik gedwongen om voor 1 week Windows XP te gebruiken en viel het me ook gelijk op dat me beeldscherm stuk kleiner leek. Dus dit nu gelijk maar even ingesteld ziet er echt stukken beter uit.

Ik hoefde echter enkel de ttl-liberation package te installeren en dan staan ze gewoon tussen de fonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mar2zz schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 20:02:
Ik krijg overigens Evolution niet van mijn systeem af zonder veel dingen stuk te maken. Als ik hem uninstall dan uninstalled synaptics een shitload mee waardoor ik menu-entrys enzo kwijtraak.
Ik gebruik geen Ubuntu, maar ik vermoed het volgende:

gnome-desktop-environment is een meta-package. Dat wil zeggen dat dat package zelf niks bevat, maar het depend op alles wat je nodig hebt voor een Gnome desktop. g-d-e staat gemarkeed als handmatig geinstalleerd, en de dependancies van g-d-e staan gemarkeerd als automatisch geinstalleerd. Voor een hoop van die packages is g-d-e het enige wat erop depend.

Één van de dingen waar g-d-e op depend is evolution. Als je evolution verwijdert, dan moet g-d-e dus ook verwijderd worden. En als g-d-e verwijderd wordt, dan zijn er een hoop auto-installed packages waar niks meer op depend. En auto-installed packages waar niks op depend worden verwijderd.

Een oplossing hiervoor is de dependancies van g-d-e nalopen en markeren als handmatig geinstalleerd voordat g-d-e verwijderd wordt.

Of dat is tenminste hoe het hier (Debian, aptitude) werkt.
Het enige probleem wat ik nog heb is dat een restart niet lukt. ubuntu meld af en vervolgens zie ik nog wat in een fullscreen terminal-scherm (zwart met witte letters dus) en dan blijft ie hangen. Daar valt mee te leven omdat de resettoets op een armlengte zit...
Blijf je tekst zien, of gaat het scherm uit? Wat is de laatste tekst die je kunt zien?
Alleen die toets met het windowsvlaggetje erop, die kan ik maar 1x assignen aan een sneltoets, hij pikt geen combinaties. SuperL noemt gnome die toets. maar Superl+D wil dus niet (die wil ik voor bureaublad weergeven). En SuperL+L voor vergrendelen bijvoorbeeld.
Dat komt omdat SuperL geen modifier key (zoals ctrl, shift, enz) is, maar een "gewone" toets. In je keyboard layout options (Preferences > Keyboard Preferences > Layout Options hier) kun je instellen dat je Windows toets geen SuperL is, maar Meta. Meta is wel een modifier key, en daar kan wat jij wil wel mee.

Ik vind SuperL eigenlijk maar een beetje een rare default voor de Windows toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Kijk, stuk voor stuk tips waar ik wat mee kan! Leuk dat linux-gebruikers zo actief zijn met anderen helpen. Dat merk ik ook op engelstalige forums, waar ook snel en duidelijk gereplyd wordt. Als ik weer thuis ben ga ik het gelijk allemaal ff proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Normale mensen zijn in 6 of 7 schakels met ieder ander mens verbonden.
Linux gebruikers zijn in 2 of 3 schakels met iedere andere Linux gebruiker verbonden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Dat is dan via websites zoals deze, want ik ken verder niemand in reallife die linux als desktop-os gebruikt. Allemaal voorgeinstalleerde laptops/pc's en/of gamers en/of tegenspartelende eega's. Ik heb zelf het gamen een jaar geleden achter me gelaten wegens tijdgebrek, dus niets staat linux mij in de weg, al moet ik blijven dualbooten voor de eega, en staat winxp als autoboot. (vaag overigens dat die lijn other os's ook als een menu entry telt in menu.lst en dat winxp daardoor op 4 staat ipv 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Ik speel wel spellen dus helaas is Windows XP nog regelmatig actief maar voor al het tekst/brand/ander werk dan gamen zit ik gewoon in ubuntu omdat als je je instellingen goed heb dan werkt het echt fijner en sneller
Mar2zz schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 14:32:
Dat is dan via websites zoals deze, want ik ken verder niemand in reallife die linux als desktop-os gebruikt. Allemaal voorgeinstalleerde laptops/pc's en/of gamers en/of tegenspartelende eega's. Ik heb zelf het gamen een jaar geleden achter me gelaten wegens tijdgebrek, dus niets staat linux mij in de weg, al moet ik blijven dualbooten voor de eega, en staat winxp als autoboot. (vaag overigens dat die lijn other os's ook als een menu entry telt in menu.lst en dat winxp daardoor op 4 staat ipv 3)
Je kan Other OS er ook tussenuit halen

sudo gedit /etc/grub/menu.lst (volgens mij)

En dan edit je even other OS/lijn weg :-)

[ Voor 12% gewijzigd door Meneer iCy op 11-08-2008 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Haha, daar zat ik ook een keer mee te klooien inderdaad. Ik het instellen en naar beneden gelopen in de veronderstelling dat ie XP zou gaan booten: Zet ie hem op die lijn neer, en na 5 seconden is ie toch gewoon Ubuntu gaan booten. Nouja, kwestie van wennen zullen we maar zeggen, en op zich is het nog wel logisch ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Zet Windows XP eens helemaal bovenaan, dan boot die automatisch windows xp bij mij hoor :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Kan je die tekst allemaal zomaar verplaatsen? Kan ook de titel van het OS aangepast worden? Ik weet eigenlijk niet hoe gevoelig linux is voor fouten in al die tekstbestanden? Is het aantal spaties en tabs bijvoorbeeld belangrijk? en numeriek 05 of 5? Hoofdletters en kleine letters? Witregels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

De titel kan je zo aanpassen en verplaatsen kan ook, maar qua spaties en nummers weet ik niet zo. Moet ik vanavond even kijken wat je precies bedoel. Paste anders eens je config, wel in een code box :-)

[ Voor 5% gewijzigd door Meneer iCy op 11-08-2008 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Mijn config is gewoon de standaard, alleen heb ik dat nummer van autoboot verandert in 4 (oh ja, ook zo raar, het begint op 0, de eerste entry is 0, dus eigenlijk logisch dat winxp dan 4 wordt, maar de reden dat het 4 is dan niet de reden die je denkt dat het is) en waittime van 10 naar 5 seconds.

dus het is zoiets van
ubuntu 8041
ubuntu recovery 8041
memtest
other os
windows xp.

[ Voor 28% gewijzigd door Mar2zz op 11-08-2008 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Mar2zz schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 15:21:
Mijn config is gewoon de standaard, alleen heb ik dat nummer van autoboot verandert in 4 en waittime van 10 naar 5 seconds.

dus het is zoiets van
ubuntu 8041
ubuntu recovery 8041
memtest
other os
windows xp.
Ja maar ik weet niet op welke partitie jou windows staat, dus als je even copy paste wat je config is het makkelijker 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
... ok, zal ik wel ff doen. Is het ook op te leuken met mooie tekens zoals in .nfo's van releasegroups enzo? mooi plaatje maken met gebruik van letters enzo....

windows is dev/hda/1
van een schijf met 3 partities.

ubuntu is dev/hdb/2
waarbij dev/hdb/1 een tempschijf is waarbij ik sommige programma's tussen ubuntu en winxp laat syncen

aah fotootje! vet! die bookmark ik ff.
ook dit:
Extra tip: grub will quite happily follow symlinks. With a very minimal bit of scripting (in /etc/rc.local, for example), you can have a random wallpaper each boot.

en:

Grub will happily display text with any color you like (from a limited set of predefined colors). Check "info grub" for detailed information.

[ Voor 71% gewijzigd door Mar2zz op 11-08-2008 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Zelfs meer dan dat

ik zal vanavond even een config voor je maken met autoboot van Windows XP aangezien ik lui ben. Ik copy paste gewoon mijn config met jou partitie instellingen :-)

[ Voor 36% gewijzigd door Meneer iCy op 11-08-2008 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Mijn winxp boot wel automatisch nu hoor, maar hij staat nog gewoon onderaan in de lijst.

Als iemand een mooi en aangepast GRUB bootscreen heeft dan graag piccies posten! eyecandy is goeie reclame voor een OS.

edit:
ik zit nu thuis, en heb de Windows-key kunnen aanpassen, die kan nu gecombineerd worden! super. Ik mis wel een optie, gewoon schakelen tussen werkbladen. Er zijn alleen opties van: schakelen naar werkblad 1, of schakelen naar werkblad boven, en ik wil er eigenlijk gewoon doorheen alt-tabben (maar dan win-tabben) zodat ik elke klik naar het volgende werkblad ga (heb er maar 2 overigens, maar worden misschien meer). hoe krijg je zo een optie erbij? (ik ga er vanuit dat er ergens een file te modifyen valt en dat in linux alles kan?)

[ Voor 56% gewijzigd door Mar2zz op 11-08-2008 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mar2zz schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 16:02:
Ik mis wel een optie, gewoon schakelen tussen werkbladen. Er zijn alleen opties van: schakelen naar werkblad 1, of schakelen naar werkblad boven, en ik wil er eigenlijk gewoon doorheen alt-tabben (maar dan win-tabben) zodat ik elke klik naar het volgende werkblad ga (heb er maar 2 overigens, maar worden misschien meer). hoe krijg je zo een optie erbij? (ik ga er vanuit dat er ergens een file te modifyen valt en dat in linux alles kan?)
Volgens mij staat dat standaard op Ctrl+Alt+{Rechts,Links,Boven,Onder} ingesteld. Anders is het Wintoets+{Rechts,Links,Boven,Onder}.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 11-08-2008 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:30

jmk

Ik heb laatst Ubuntu 8.04 nog een "go" gegeven.

Installatie gaat heel snel, en foutloos. NVIDIA Restriced in 3 clicks perfect geregeld. Ik haalde met het updaten een snelheid van 1.6 MegaByte per seconde. (waarschijnlijk de limiet van mijn iNet abo)

bluetooth
Standaard wordt mijn 4 jaar oude Trust Bluetoothdonge herkend.

Nu bleken er een paar bugs in geslopen te zijn, en paren met mijn telefoon ging niet zoals het moet. Het had te maken met PIN codes die zowel op de telefoon, als op de Desktop moesten worden ingevuld. Vervolgens kreeg ik de melding op mijn telefoon dat de verbinding werd geweigerd.

2e bug: Soms gaf het de "bluetooth applet" (rechtsboven) geen info over mijn usb apparaat. Soms crashde het. Even mijn usb dongle loskoppelen en er weer indoen, het het applet verscheen weer, helemaal hersteld :)

Na lang proberen en installatie van wat extra bluetooth software is het toch gelukt mijn telefoon te paren. Dit ging 5 maand geleden beter. Gelukkig wordt er wel genoeg ontwikkeld op het gebied van bluetoothsoftware, en ik heb er wel vertrouwen in dat het straks perfecte open-source oplossing oplevert. Onder Windows is het allemaal shareware, zowel midicom als blue-soleil. Die laatste wordt vaak geleverd met een gekocht(!) usb apparaat, maar heeft wel een 5 mb beperking per reboot!

bluetooth HID
Ik wist niet dat het onder linux mogelijk is, want het applet geeft geen mogelijkheid om het aan te zetten, maar HID werkte eigenlijk heel snel toen het paren eenmaal gelukt was. Ik heb deze tutorial gebruikt.

TV out
Dit werkt eigenlijk ook heel goed icm met mijn FX5200. Het enige nadeel is dat "automatisch full screen video op secondair scherm" nog niet voor elkaar heb gekregen.

Nu is er nog iets anders dat mij stoort aan drivers van NVIDIA in het algemeen. "direct video overlay" is niet meer te activeren bij de nieuwste drivers voor Windows. NVIDIA zelf heeft geen duidelijk commentaar gegeven, maar het schijnt te maken te hebben met "bescherming" van copyright materiaal en medewerking met auteursrechten organisaties.
(Overlay schijnt te maken te hebben met vloeiend beeld en optimalisatie van weergave)
Met nieuwe drivers krijg ik nu zwart beeld op mijn TV, met ouder drivers gewoon WEL beeld.

Ik was heel benieuwd wat mensen hun ervaringen hiermee zijn, zowel de full-screen op secundair scherm als de overlay functie. En of er iets is veranderd het de laatste tijd met de ondersteuning van overlay.

Geluid
Ik heb een hele goedkope sweex kaart gekocht met S/PDIF optische uitgang. De standaard sweex drivers hebben wat beperkingen. Er is ook een opensource diver te downloaden van google. Het gaat om de CMI 8738 chipset. Deze werken onder Windows heel goed.
Onder Linux kreeg ik via S/PDIF geen geluid naar mijn stereo, alleen analoog deed het.
Zoeken naar drivers voor Linux was heel moeilijk, vooral omdat het best ingewikkeld is met ALSA etc.
Ik hoop dat ondersteuning voor mijn geluidskaart wordt ingebouwd, maar hoe kom ik daar achter? Is het mogelijk een alpha/beta/nightly te installeren van Alsa?

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:01

knakworst

Get more sats!

jmk schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 17:35:
Onder Linux kreeg ik via S/PDIF geen geluid naar mijn stereo, alleen analoog deed het.
Zoeken naar drivers voor Linux was heel moeilijk, vooral omdat het best ingewikkeld is met ALSA etc.
Ik hoop dat ondersteuning voor mijn geluidskaart wordt ingebouwd, maar hoe kom ik daar achter? Is het mogelijk een alpha/beta/nightly te installeren van Alsa?
Standaard is het geluid in S/PDIF muted. Heb je in alsamixer gecheckt of dit het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:44

strandbal

Was het maar zo'n feest.

de IEC958 optie moet ik hier op mijn mediacenter unmuten/activeren in alsamixer om mijn SP/DIF van de onboard soundmax geluidskaart actief te krijgen :) Volgens mij is het me ook weleens met mijn Athlon 1400 met onboard CMI8738 gelukt.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

ik zit nu thuis, en heb de Windows-key kunnen aanpassen, die kan nu gecombineerd worden! super.
Mooi :)
Ik mis wel een optie, gewoon schakelen tussen werkbladen. Er zijn alleen opties van: schakelen naar werkblad 1, of schakelen naar werkblad boven, en ik wil er eigenlijk gewoon doorheen alt-tabben (maar dan win-tabben) zodat ik elke klik naar het volgende werkblad ga (heb er maar 2 overigens, maar worden misschien meer).
Hmm, daar is voorzover ik weet geen keybinding voor. Wat ik altijd doe is:
<Meta>LeftSwitch to workspace to the left
<Meta>RightSwitch to workspace to the right
<Meta>1Switch to the first workspace
<Meta>2Switch to the second workspace
etc

Dat vind ik prettig werken.
hoe krijg je zo een optie erbij? (ik ga er vanuit dat er ergens een file te modifyen valt en dat in linux alles kan?)
Pff, nou, vooruit dan maar :P

Voorzover ik kan zien biedt Metacity zulke functionaliteit niet, dus dat wordt zelf wat klussen. Het programmaatje wmctrl kan zulk soort dingen bedienen. Het is vast niet standaard geinstalleerd op Ubuntu, dus dat moet je even doen dan.

Vervolgens maak je een textfile aan met als naam bijvoorbeeld nextworkspace.sh en de volgende inhoud:
code:
1
2
3
4
5
#! /bin/bash

COUNT=$(wmctrl -d | wc -l)
CURRENT=$(wmctrl -d | grep '\*' | cut -d ' ' -f 1)
wmctrl -s $(((CURRENT + 1) % COUNT))

Als je dat bestand uitvoert (wel eerst executable maken), dan switcht dat naar je andere workspace. Om precies te zijn, het switcht één workspace naar rechts, en terug naar de meest linkse als hij helemaal rechts is aangekomen.

Nou moet je er nog een toetscombinatie aanhangen. Metacity ondersteunt wel keybindings voor willekeurige commando's, maar dit is niet instelbaar in de Keyboard Shortcuts gui. In plaats daarvan moet je gconf induiken. Dat kan met gconf-editor ("Configuration Editor" in "System Tools" ofzo).

Je moet de gewenste keybinding invullen in /apps/metacity/global_keybindings/run_command_1, en het pad naar je scriptje in /apps/metacity/keybinding_commands/command_1. En daarmee zou je moeten kunnen Meta-tabben tussen je workspaces.

Misschien wil je nog een leuke(re) plaats/naam voor dat scriptje bedenken, zoals beginnend met een punt in je homedir (om hem uit het zicht te hebben), of system-wide in /usr/local/bin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

Zo, ik heb Ubuntu nog eens op m'n laptop geinstalleerd, naast XP.
De vorige keer was een redelijke mislukking, met crashes tot gevolg.

Waarom? Ik wil goed kunnen werken op een linux systeem, enkel Windows is toch een beetje eng voor een professional.. Alhoewel ik het meest in .NET code.

Enkele goeie punten:
- alles lijkt out of the box te werken qua hardware op een hp nc4400
- openoffice en veel programma's hebben een goede Windows vervanger
- firefox !
- audacity (audio recoder, gebruikte ik ook al onder Windows)
- gftp, pidgin, remote desktop alternatief,
- vlc player, elisa media center (ziet er vrij basic/niet aanpasbaar uit?) en wine.

Negatief:
- de "High Candy"-optie bij de visuele instellingen, zodat de vensters 'meegolven' is verre van perfect. De vensters lijken soms vast te zitten of zoeven over het scherm, vooral aan de randjes of bv. aan de panels is dat toch een probleem.
- waarom kan mijn NTFS externe schijf niet gewoon mounten, ipv te zeggen dat je het via "mount -t ntfs-3g /dev/sdb1 /media/Elements -o force" moet. Geef dan toch een gui schermpje met [X] Force mount ?
- in firefox werkt de "back" functie dmv de backspace toets niet, vreemd
- ik heb nog wat taalfouten gezien

Ik hoop dat het er lang mag opblijven en zo'n ubuntu voor dummies book is al onderweg :)
Wat ik nog wel zoek is een vervanger voor Corel Ulead Photoimpact X3.
Gimp is een gui-ramp, volledig anti-intuitief, daar wil ik zelfs niet aan beginnen.
Verder zoek ik nog een editplus2 vervanger, voor php, maar nog niet echt gezocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
era.zer schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:22:
Negatief:
- de "High Candy"-optie bij de visuele instellingen, zodat de vensters 'meegolven' is verre van perfect. De vensters lijken soms vast te zitten of zoeven over het scherm, vooral aan de randjes of bv. aan de panels is dat toch een probleem.
De visual effects moet je ook gewoon op normal laten staan. Dat is imo. mooi zat ;) Die golvende venstertjes (als je hem op 'Extra' zet) zijn alleen maar irritant. Evt. zou je nog via de repo een progje kunnen installeren om alle mogelijke compiz-effects handmatig te kiezen (advanced desktop effects settings), ipv. de door ubuntu voorgedefinieerde settings.
- waarom kan mijn NTFS externe schijf niet gewoon mounten, ipv te zeggen dat je het via "mount -t ntfs-3g /dev/sdb1 /media/Elements -o force" moet. Geef dan toch een gui schermpje met [X] Force mount ?
Normaal krijg je die melding ook niet. Ws. heb je de schijf onder windows gewoon uitgeplugd zonder hem 'veilig' te removen. Ook onder Linux moet je hem eerst unmounten voordat je hem ontkoppeld.

En Gimp is idd een gui-ramp ;). Heb nog nooit een positief verhaal erover gehoord. Al schijnt het dat ze bezig zijn om een nieuwe GUI te ontwerpen. Dan kan het wel echt een goed programma worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 12-08-2008 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Laatst online: 19-03 15:04

Er zijn alleen opties van: schakelen naar werkblad 1, of schakelen naar werkblad boven, en ik wil er eigenlijk gewoon doorheen alt-tabben (maar dan win-tabben) zodat ik elke klik naar het volgende werkblad ga (heb er maar 2 overigens, maar worden misschien meer). hoe krijg je zo een optie erbij? (ik ga er vanuit dat er ergens een file te modifyen valt en dat in linux alles kan?)
Die settings zitten gewoon in compiz (moet je wel even compiz settings manager installeren). Daar heb ik het zo ingesteld dat alt+1 workspace 1, alt+2 ... en standaard dacht ik dat ctrl+alt+ (<-- of -->) je een workspace opschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Niet online

? ?

Wat verder ook opvalt is dat zowat alle sites anders redenderen. Zo ook Tweakers.net
De lettertypes zijn meestal kleiner en lelijker qua anti-aliasing ook. Bestaat er daar een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

era.zer schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:01:
Wat verder ook opvalt is dat zowat alle sites anders redenderen. Zo ook Tweakers.net
De lettertypes zijn meestal kleiner en lelijker qua anti-aliasing ook. Bestaat er daar een oplossing voor?
Ja, de package ms core fonts oid installeren.

Daarna wel X herstarten.

https://help.ubuntu.com/c...edFormats/Microsoft_Fonts

[ Voor 12% gewijzigd door Vicarious op 12-08-2008 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Vicarious schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:13:
[...]

Ja, de package ms core fonts oid installeren.

Daarna wel X herstarten.

https://help.ubuntu.com/c...edFormats/Microsoft_Fonts
Maar ook die worden onder Linux minder scherp gerenderd dan onder Windows. Misschien komt dat ook omdat die fonts nooit voor Linux bedoeld zijn. Ik gebruik zelf Liberation fonts (staan wel in de repo) en heb het idee dat die wat scherper eruit zien dan msttcorefonts. Toch blijft het een beetje behelpen met fonts onder Linux. Hoop dat er nog eens iets verbeterd wordt aan Xorg (oid), zodat fonts net zo scherp worden weergegeven als onder windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Nu online

Theimon

Snapte!?

Palomar schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:34:

En Gimp is idd een gui-ramp ;). Heb nog nooit een positief verhaal erover gehoord. Al schijnt het dat ze bezig zijn om een nieuwe GUI te ontwerpen. Dan kan het wel echt een goed programma worden.
Is dit niet meer een gevalletje gewenning? Iemand die zn ontwerp "carriere" begint met The Gimp zal de overstap naar PS misschien weer klote vinden.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
Zijn er toevallig tweakers die de 8.04 versie op een dual boot met ICH9R Raid geconfigureerd hebben geïnstalleerd? Ik heb dit vorig weekend geprobeerd en de installer zag alleen de losse schijven.

Nu heb ik al gelezen op de ubuntu forums dat 'fakeraid' support bij 8.04 schijnt te ontbreken (of iig bij de installer, met de live cd kun je het na dmraid down te loaden wel fixen).
Is dat wellicht op te lossen tijdens installatie? Of dien je dan zelf een installer te maken oid?

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Laatst online: 00:30

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Palomar schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:16:
[...]

Maar ook die worden onder Linux minder scherp gerenderd dan onder Windows. Misschien komt dat ook omdat die fonts nooit voor Linux bedoeld zijn. Ik gebruik zelf Liberation fonts (staan wel in de repo) en heb het idee dat die wat scherper eruit zien dan msttcorefonts. Toch blijft het een beetje behelpen met fonts onder Linux. Hoop dat er nog eens iets verbeterd wordt aan Xorg (oid), zodat fonts net zo scherp worden weergegeven als onder windows.
Dat kun je ook instellen. Ik zit nu niet achter een ubuntu pc, maar volgens mij kun je dat in je weergave instellingen doen. Hetzelfde scherm als waar je ook je bureaublad kunt instellen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ik wil dat ie doorgaat en alles met 1 toets doen. Ik ga dat scriptje proberen van deadinspace. Mocht ik dat niet aan de praat krijgen dan ga ik proberen of ik de wintoets met muisscroll kan combineren. Ik zag ook dat er nog een andere taakbalk-groupeerder was voor vensters, wellicht ga ik die eens op de taakbalk pluggen om te zien of daar op een lekkerdere manier mee gewerkt kan worden.

Ik geil een beetje op het switchen van werkbladen, het houd alles zo overzichtelijk en die overgang ziet er zo mooi uit. Ik zou zo 1 venster per werkblad gebruiken alleen al voor dat effect, maar dan moet ik er wel doorheen kunnen cyclen.

Ik vind het configgen van desktop enzo wel een beetje (te) verslavend. Ik ben nogal miereneukerig en veranderend in mijn mening over hoe iets moet zijn/lijken/werken en kan daarin doorslaan. Met foobar2000 heb ik ook rampzalig veel tijd doorgebracht met het aanpassen van de interface, en ik blijf ermee tweaken en doen, maar nu heeft linux ook al zulke opties voor het hele OS... Ik word een beetje bang van het idee dat ik daar enorm veel tijd in ga steken... Is het normaal dat zulke onbenulligheden verslavend zijn of ben ik dan gelijk een nerd?

ff over de proggies:
Het programma OpenFTD is uitgebreider dan FTD zelf. Dat is het enige programma waarbij ik dat tot nu toe heb gezien dat de linuxvariant de native windowsvariant voorbijstreeft in functionaliteit. Geinig. Zijn daar meer voorbeelden van?

Amarok, maar ook bestandsbeheer, heeft problemen met letters met accenten erop (Andre, Bartok, etc). Volgens mij is dat een lettertype probleem. Tenminste dat denk ik, maar dat zou betekenen dat het default-lettertype van Ubuntu niet in staat is accenten enzo weer te geven. Onvoorstelbaar dat er dan zo een keuze wordt gemaakt. Of ligt het niet daaraan?

edit:
lol blijkbaar was ik om 1 uur al begonnen met deze lap tekst aangezien er allemaal posts tussendoor zijn, maar het was in 1e instantie een reactie op Maxjuh..

[ Voor 4% gewijzigd door Mar2zz op 12-08-2008 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2024

Scharnout

Meuk

era.zer schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:22:

Verder zoek ik nog een editplus2 vervanger, voor php, maar nog niet echt gezocht :)
Hier nog 1, maar voorlopig doe ik het met bluefish. Aardig, maar heeft bij lange na de features van editplus2 of notepad++

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:30

jmk

strandbal schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 22:42:
de IEC958 optie moet ik hier op mijn mediacenter unmuten/activeren in alsamixer om mijn SP/DIF van de onboard soundmax geluidskaart actief te krijgen :) Volgens mij is het me ook weleens met mijn Athlon 1400 met onboard CMI8738 gelukt.
Helaas, volgens mij is het niet zo simpel. Ik heb al in alsamixer gekegen, en alles aan gezet. De SPDIF staat er gewoon niet bij !

Ik heb wel deze link gevonden:
CMI8738:

Driver: snd-cmipci. All 2/4/6-channel variants are fully supported.

Analog playback: 16 bits, 5-48 kHz, 1-6 channels (sample rate up to 128 kHz on some models)
Analog capture: 16 bits, 5-48 kHz, 1-2 channels (sample rate up to 128 kHz on some models)
Digital playback: 16 bits, 44.1-48 kHz, 2 channels (24 bits and up to 96 kHz on some models)
Digital capture: 16 bits, 44.1-48 kHz, 2 channels (up to 96 kHz on some models)
Het zou dus moeten werken! In Windows gaat mijn stereo gewoon meteen afspelen, en zie ik [L] en [R] (ik heb op dit moment 2 boxen) Onder Linux zie ik "UNLOCK" op mijn stereo. Wel heel vaag.

Ik zie ook geen rood lichtje uit de kabel komen aan de kant van de stereo

Ik zie wel dat ik een iets oudere versie van ALSA heb dan de nieuwste
Dat lijkt me trouwens wel heel vervelend om te doen...

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Niet online

? ?

De lettertypes op deze pagina zien er nog altijd even lelijk uit. Alhoewel ik de mscorefonts geinstalleerd heb.
zie bv: http://farm4.static.flick...57752458_7315c63c41_o.png

Nog iets dat mij irriteert: de locatie van het venster van Firefox (de andere nog niet getest) wordt niet opgeslagen. Als ik firefox onder Windows sluit en heropen, dan komt het venster op de vorige plaats met de vorige afmetingen. Hier dus niet, enkel met de vorige afmetingen. Na een reboot denk ik zelfs dat dat niet meer werkt.

[ Voor 47% gewijzigd door ? ? op 12-08-2008 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind het er niet bijzonder lelijk uitzien, behalve het font zelf. De rendering is wel aardig toch? Ik heb de Microsoft fonts niet geïnstalleerd, en bij mij ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://xs130.xs.to/xs130/08332/fonts242.png.xs.jpg
Je kan met de sterkte van de hinting spelen in System > Preferences > Appearance, bij de Fonts tab, en dan Details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Dirk schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:32:
[...]

Dat kun je ook instellen. Ik zit nu niet achter een ubuntu pc, maar volgens mij kun je dat in je weergave instellingen doen. Hetzelfde scherm als waar je ook je bureaublad kunt instellen.
uiteraard heb ik daar al mee gespeeld (cleartype, antialiasing etc.), maar het blijft gewoon minder dan onder windows. Vooral bij kleinere letters zie je duidelijk dat het minder scherp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Niet online

? ?

Een kleine vergelijking op http://xs330.xs.to/xs330/08332/fonts951.png

Vooral onder een grotere hoek op bv het LCD scherm van m'n laptop is het verschil zeer duidelijk. Als je loodrecht kijkt is het minder, maar op een laptop doe je dat niet.
Dat zou wel spijtig zijn als daar niets aan te doen is, kan me niet inbeelden dat mensen dit als normaal beschouwen.
De windows fonts wijzigen niet op het plaatje als je het scherm draait, terwijl sommige letters van de linux stukjes vetter worden => lelijk.

[ Voor 47% gewijzigd door ? ? op 12-08-2008 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

era.zer schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:22:Negatief:
Dan moet je in compizconfig-settings-manager (effe installeren) bij de 'wobbly windows' optie even 'invert snap to' aanzettenuitzetten. Dan kun je met shift dat vervelende klevende effect veroorzaken, en zonder shift zijn de schermen vrij te bewegen.
- in firefox werkt de "back" functie dmv de backspace toets niet, vreemd
In about:config in firefox kun je zoeken op 'backspace' en de browser.backspace_option op 0 zetten.
- ik heb nog wat taalfouten gezien
Op launchpad kun je taalsuggesties en/of verbeteringen doorvoeren :)

En ja, je moet het even weten dat die opties daar zitten maar dat is just the way it works :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
era.zer schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 21:29:
Dat zou wel spijtig zijn als daar niets aan te doen is, kan me niet inbeelden dat mensen dit als normaal beschouwen.
Heb wel vaker het idee dat Linux-mensen minder kijken naar zulke cosmetische dingetjes. Misschien omdat hun technische hersenhelft beter is ontwikkeld dan de andere :+ Ik heb nl. ook al tig screenshots bekeken in van die 'show je linux-desktop'-threads, en eigenlijk overal vallen die minder scherpe fonts me op. Het is dus iets structureels dat niet even met een setting-kje op te lossen is (zoals veel mensen wel doen suggereren). Ook wel logisch, anders had Ubuntu/Gnome dit standaard wel mooier gemaakt.

Overigens heb ik voor de interface van Ubuntu de fontgrootte op 8 gezet ipv. 10 (wel het standaardfont aangehouden) en dat vind ik er nu wel aanvaardbaar uitzien (niet meer zo lomp als default). Het is vooral in de webbrowser dat ik me soms nog stoor aan de wat 'vatsige' lettertjes. Al heb ik het idee dat het met 'Liberation fonts' er wat beter uitziet dan msttcorefonts. Dus die zou je nog even kunnen proberen (zit gewoon in de repo, ik zou msttcorefonts dan wel eerst uninstallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

era.zer schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 21:29:
Een kleine vergelijking op http://xs330.xs.to/xs330/08332/fonts951.png

Vooral onder een grotere hoek op bv het LCD scherm van m'n laptop is het verschil zeer duidelijk. Als je loodrecht kijkt is het minder, maar op een laptop doe je dat niet.
De windows fonts wijzigen niet op het plaatje als je het scherm draait, terwijl sommige letters van de linux stukjes vetter worden => lelijk.
Hmm, ik snap niet helemaal wat je bedoelt. De 2 3 grote verschillen die ik zie zijn:
[list]
• Bij jouw Ubuntu-tekst is het bij de "a" niet helemaal goed.
• Bij jouw Windows-teksten is de tekst paars in plaats van zwart.
• Mijn tekst is in een ander font (Deja Vu Sans, hmm zou ook Liberation Sans kunnen zijn inderdaad).

Ik zie echter niets veranderen als ik van een andere hoek naar m'n laptop-scherm kijk.

Ik heb overigens wel mensen gehoord over bepaalde illegale patches die je kan uitvoeren op FreeType. Dan zou het er meer als Windows uit zien.

@Palomar: het is een beetje flauw om te zeggen dat ik dan blijkbaar geen oog voor detail heb. Ik vind mijn tekstblok mooier dan die andere 3. Ik vind ze niet inwisselbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 12-08-2008 22:55 . Reden: of liberation sans natuurlijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Was niks negatiefs tegen jou bedoeld hoor :) Ik zie ook nergens dat ik zeg dat jij geen oog voor detail hebt (met Linux-mensen bedoel ik overogens de ontwikkelaars van de programma's, niet de gebruikers, want dat ben ik zelf ook ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Palomar schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:34:
En Gimp is idd een gui-ramp ;). Heb nog nooit een positief verhaal erover gehoord.
Nou, bij deze. Ik vind het best ok werken, al zijn er zeker een hoop dingen voor verbetering vatbaar.

Wat vinden jullie er zo rampzalig aan dan?
era.zer schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:01:
Mja, hier (Galeon op Debian 4.0) vind ik het standaard ook niet mooi. Ik snap nooit welk font dat is en waar Galeon (danwel Firefox danwel gecko) het in godsnaam vandaan haalt. Net alsof Galeon/Firefox het voor elkaar krijgt het enige lelijke font te vinden en dat te gebruiken voor driekwart van de websites.

Wat ik altijd doe is in Galeon het default font op DejaVu Sans (hetzelfde font dat ook standaard is voor de menus enzo) zetten, en dan de optie "always use these fonts" aanzetten. Dat vind ik wel zo mooi, leesbaar en rustig (screenshotje).
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen