Het Grote Ubuntu Topic Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 58.655 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 15:21:
[...]

Wat ik vooral ruimteverspillend vind, is de 2 aparte vensters voor de contactlijst en het gespreksvenster. Letterlijk elke IM-client heeft dat. Maar is het niet veel handiger om daar gewoon 1 venster van te maken, met een knop waarmee je de contactlijst kan inklappen? Een soort bookmarks tab zoals in Firefox dus.
Ik heb -als ik MSN aan heb staan- heel erg vaak mijn Kopete venster hidden in de tray staan. Als ik dan een gesprek aanga (eerder overkomt dat me dan dat ik zelf een gesprek aanga) staat het venster bovenop alle vensters. Zo kan ik gewoon doorwerken (met Firefox, OOo, Eclipse of Kile) en zie ik toch altijd het venster. Daamee gebruik ik mijn desktop optimaal en ben ik niet gefocussed op óf MSN óf mijn werk, maar allebei :)

Ik denk dat op dit soort achtige manier veel mensen werken. Wat jij voorstelt is meer een IRC manier van MSN gebruik, iets wat mij persoonlijk niet aanstaat. Maar je kan het altijd voorstellen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

N0stradamus schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 18:05:
Ik zal mijn vragen verder in een ander topic stellen indien nodig.
Lijkt me goed ;)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:30

MsG

Forumzwerver

Ik ben er nog steeds niet uit en een kennis van me vroeg het ook al af:

Stel je wilt een systeemtextbestand editen, waardoor je dus root moet zijn. Stel je wilt de console eens mijden. Hoe kan je in Gedit zelf bijvoorbeeld nog zeggen van oke ik geef mn wachtwoord, maak mij dan nu even root. Ik vind alles starten via sudo soms een beetje vervelend.

Gedit is willekeurig hoor, maar het gaat me gewoon om het feit hoe je in een programma zelf nog root wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door MsG op 18-11-2008 19:54 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MsG schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 19:50:
Ik ben er nog steeds niet uit en een kennis van me vroeg het ook al af:

Stel je wilt een systeemtextbestand editen, waardoor je dus root moet zijn. Stel je wilt de console eens mijden. Hoe kan je in Gedit zelf bijvoorbeeld nog zeggen van oke ik geef mn wachtwoord, maak mij dan nu even root. Ik vind alles starten via sudo soms een beetje vervelend.

Gedit is willekeurig hoor, maar het gaat me gewoon om het feit hoe je in een programma zelf nog root wordt.
Dit is een probleem dat opgelost moet worden per programma. Hiervoor is PolicyKit bedacht. Het is de bedoeling dat het programma zelf nooit root wordt, maar dat het op het moment dat het nodig is (hier tijdens het saven) aan PolicyKit precies de permissies vraagt die het nodig heeft. PolicyKit zal die dan geven, meestal pas na het invoeren van een wachtwoord door de gebruiker.

Op dit moment is het dus nog niet mogelijk om het te doen, en zal je nautilus-gksu moeten installeren. Die geeft je de optie in het context-menu om iets met root-permissies te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:30

MsG

Forumzwerver

Oke. Het zit er dus wel aan te komen met PolicyKit?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MsG schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 20:03:
Oke. Het zit er dus wel aan te komen met PolicyKit?
Nou, ik weet niet of alle afzonderlijke projecten daarmee bezig zijn. Gedit heeft voorlopig geen plannen voor zover ik weet. Het zou al heel wat zijn als de bug geconfirmed zou worden.

Maar tot die tijd kan je dus nautilus-gksu gebruiken, wat qua usability niet zo heel erg onderdoet voor een PolicyKit-dialoog. Qua veiligheid is het echter niet de juiste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-08 16:07

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 20:35:
Maar tot die tijd kan je dus nautilus-gksu gebruiken, wat qua usability niet zo heel erg onderdoet voor een PolicyKit-dialoog. Qua veiligheid is het echter niet de juiste oplossing.
Waarom is dat qua veiligheid niet de juiste oplossing?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Demoniac schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 21:44:
[...]
Waarom is dat qua veiligheid niet de juiste oplossing?
Omdat het hele programma dan gedurende de hele run als root draait. Dat is op twee punten fout: root en de tijd. Gedit heeft alleen het recht nodig om die ene file op die plek te saven op het moment dat je op de knop drukt. Alles wat meer is geeft alleen maar extra mogelijkheden voor aanvallers.

Als alle programma's zo via PolicyKit gaan werken, dan zal er niets meer met root-permissies gedraaid worden, en dan zal sudo overbodig zijn. Een script dat je dan ergens vandaan downloadt kan dan nooit meer root-access krijgen, en bugs in programma's kunnen heel lastig ge-exploiteerd worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2008 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:46

MBV

Op zich staat in die bug een heel nuttig punt: zou dat niet in GnomeVFS moeten zitten? Als het daar in zit, hoeft geen enkel (gnome-)programma aangepast te worden, en gaat alles vanzelf goed. Net zoals je met PulseAudio elk programma een instellingenscherm geeft om het geluid ergens heen te sturen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is wel een goeie. Ik las dat eerst als: "zou dat niet in Nautilus moeten zitten". Dat laatste is geen goed idee, omdat Nautilus dan simpelweg gedit met root-permissies op zou starten. Maar gedit spreekt natuurlijk gvfs aan zodra op de Save knop geklikt is, en die kan daarna de boel afhandelen met PolicyKit.

Een goede start zou Ubuntu zelf kunnen maken door de relatief simpele programma's ls, cd, cp, mv, rm PolicyKit-proof te maken. Ook apt-get zouden ze kunnen fixen. Dan hoef je voor de terminal tenminste geen sudo meer te gebruiken.

Installatiescriptjes worden natuurlijk wel irritant daarmee, dus die blijven sudo nodig houden.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2008 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 15:04
Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 22:06:
Een goede start zou Ubuntu zelf kunnen maken door de relatief simpele programma's ls, cd, cp, mv, rm PolicyKit-proof te maken. Ook apt-get zouden ze kunnen fixen. Dan hoef je voor de terminal tenminste geen sudo meer te gebruiken.

Installatiescriptjes worden natuurlijk wel irritant daarmee, dus die blijven sudo nodig houden.
Dat lijkt me behoorlijk onverstandig! 8)7 |:( Een of andere leuke exploit in je systeem met user rechten kan dan naar gelieve lekker software installeren en kan zonder problemen de simpele programma's (zou als jij het noemt) gebruiken om behoorlijk wat schade aan te richten en welke vorm dan ook. Om maar een voorbeeld te geven van de nadelen hiervan.

[ Voor 3% gewijzigd door maxjuh op 18-11-2008 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maxjuh schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 23:11:
[...]

Dat lijkt me behoorlijk onverstandig! 8)7 |:( Een of andere leuke exploit in je systeem met user rechten kan dan naar gelieve lekker software installeren en kan zonder problemen de simpele programma's (zou als jij het noemt) gebruiken om behoorlijk wat schade aan te richten en welke vorm dan ook. Om maar een voorbeeld te geven van de nadelen hiervan.
Nee joh, het werkt hetzelfde als met sudo. Je krijgt een wachtwoord popup zodra het programma om root-rechten vraagt. Een script zou hetzelfde effect hebben als er in zou staan:
code:
1
gksudo rm -rf /

PolicyKit verhelpt dit niet (scripts kan je gewoon nooit blindelings vertrouwen), maar zorgt er wel voor dat die programma's geen root-rechten meer hebben. En een klein usability-voordeel: je hoeft geen sudo er meer voor te zetten.

Een non-admin zal natuurlijk gewoon DENIED op z'n neus krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Laatst online: 19-03 15:04
Dan heb ik het niet helemaal goed begrepen. :X

[ Voor 59% gewijzigd door maxjuh op 18-11-2008 23:42 ]

• Dirk
  • Laatst online: 10:18

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Woei! Ze hebben hotmail gefixt! Het werkt weer in FF3 + Ubuntu :)

Nu hopen dat ze de thunderbird-plugin ook snel updaten, dan heb ik de website ook niet meer nodig.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Verwijderd

Dirk schreef op donderdag 20 november 2008 @ 00:44:

Nu hopen dat ze de thunderbird-plugin ook snel updaten, dan heb ik de website ook niet meer nodig.
Lol, heeft mijn bug-report toch nog effect gehad. O-)

• Dirk

Dirk

Het is natuurlijk ook gewoon dom dat ie het zo slecht deed. Nu herkent ie FF gewoon zonder gezeur.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Verwijderd

Dirk schreef op donderdag 20 november 2008 @ 00:49:
Het is natuurlijk ook gewoon dom dat ie het zo slecht deed. Nu herkent ie FF gewoon zonder gezeur.
Ik vraag me af offie nu ook in andere Gecko-based browsers werkt, zoals Galeon, Epiphany/Gecko en Iceweasel. Ik had in m'n bug-report gesuggereerd om op "Gecko" te checken in plaats van op "Firefox".

• MBV

MBV

Maar IE6/7 zegt toch ook dat hij Gecko is?
code:
1
"Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 7.0; Windows NT 5.1; .NET CLR 1.0.3705)"

Sorry, niet Gecko, wel Mozilla 8)7

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Dirk schreef op donderdag 20 november 2008 @ 00:44:

Thunderbird-plugin, laatste versie werkt hier gewoon?

[Signature]

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 22:16

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Na het lezen van deze meuktracker:
meuk: Realtek HD Audio 2.09

Had ik toch een vraag. Mijn moederbord heeft een realtek chip, onder windows deed ik altijd netjes deze drivers update. Onder ubuntu heb ik eigenlijk de standaard driver altijd gebruikt (diegene die de install zelf heeft gepakt).
Heeft het nu eigenlijk zin/voordeel zelf deze drivers te updaten? Of gaan ook dit soort drivers via de ubuntu update en wordt het gewoon automatisch bijgewerkt?

En nog iets anders. Ik heb een Microsoft 6000v2 Keyboard/muis set. Onder ubuntu 804 werkte de mediakeys gewoon "out of box". Helaas werken deze na de upgrade naar 810 niet meer. Hij herkent wel de 1tm5 knoppen. Maar de andere niet standaard knoppen niet. Ik heb al de keyboard layout proberen aan te passen, maar dat had geen effect. In het menu om sneltoetsen te selecteren lijkt het er op dat hij gewoon geen input ziet die vanaf die knoppen komen. Keyboard zelf werkt gewoon goed, inpluggen op OSX werken de knoppen gewoon wel. Iemand enig idee waar dit probleem vandaan zou kunnen komen?

[ Voor 35% gewijzigd door swtimmer op 20-11-2008 11:08 ]

• mithras
  • Niet online
swtimmer schreef op donderdag 20 november 2008 @ 11:03:
Na het lezen van deze meuktracker:
meuk: Realtek HD Audio 2.09

Had ik toch een vraag. Mijn moederbord heeft een realtek chip, onder windows deed ik altijd netjes deze drivers update. Onder ubuntu heb ik eigenlijk de standaard driver altijd gebruikt (diegene die de install zelf heeft gepakt).
Heeft het nu eigenlijk zin/voordeel zelf deze drivers te updaten? Of gaan ook dit soort drivers via de ubuntu update en wordt het gewoon automatisch bijgewerkt?
Ubuntu kent de policy dat bij een versie van de distributie geen versie-upgrades in de packages komen. Hierdoor blijft het complete pakket beter compatible. De updates die je krijgt zijn vrijwel altijd bugfixes. Mocht de nood heel groot zijn kan er wel een versie-upgrade komen. Vaak wordt hier toch een omweg voor gemaakt, zoals dat Firefox3 nog als beta bij Hardy werd toegevoegd, omdat enkele dagen/weken later de final uitkwam.

Door planningsproblemen bij OOo is OOo3 dus niet meegenomen met Intrepid en moeten gebruikers wachten tot 9.04 voor OO3 officieel in de repository zit.

Maar een antwoord op je vraag: versies worden automatisch meegenomen, maar slechts bij een volgende release. Je zit dus nog gewoon met de oude versie. Maar dat is niet erg, want het werkt toch? En ik denk dat je niet veel zin hebt om zelf je kernelmodule te compileren voor die nieuwe versie ;)

• Dirk

Dirk

woest85 schreef op donderdag 20 november 2008 @ 09:55:
[...]

Thunderbird-plugin, laatste versie werkt hier gewoon?
Hmm, dan moet ik eens mijn instellingen nakijken. Dat laatste keer dat ik het handmatig probeerde (een paar dagen terug) accepteerde hij mijn wachtwoord niet.

• woest85
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Iemand hier trouwens een oplossing voor het verschijnsel dat firefox eigenlijk constant 100% cpu-load veroorzaakt? Clean install van intrepid, profiel van oude homedir teruggezet, echter ook al met een schoon firefox profiel geprobeerd, wat niks oplost :(

[Signature]

• MBV

MBV

@dirkw:Gewoon IMAP gebruiken? Heeft zonder onderbreking gewerkt bij mij :)

@hierboven: flashblock installeren, en dan kijken of het zonder flash-filmpjes ook gebeurt. Flash 10 is een bitch onder linux, echt gigantische load, en 3/4 van de filmpjes werkt niet soepel.

[ Voor 61% gewijzigd door MBV op 20-11-2008 14:34 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:33

Cyphax

Moderator LNX
Flash 10 is bij mij dus ook niet sneller dan 9, terwijl ik had gehoopt dat voor video's versie 10 juist wel sneller zou zijn. Beetje jammer. Het is zelfs dus trager geworden.

Saved by the buoyancy of citrus

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mithras schreef op donderdag 20 november 2008 @ 11:11:
[...]
Ubuntu kent de policy dat bij een versie van de distributie geen versie-upgrades in de packages komen. Hierdoor blijft het complete pakket beter compatible. De updates die je krijgt zijn vrijwel altijd bugfixes. Mocht de nood heel groot zijn kan er wel een versie-upgrade komen. Vaak wordt hier toch een omweg voor gemaakt, zoals dat Firefox3 nog als beta bij Hardy werd toegevoegd, omdat enkele dagen/weken later de final uitkwam.
After a release, the version of all packages stays constant for the entire 6 months. For example, if Ubuntu ships with OpenOffice.org 2.0.x, it will remain at OpenOffice.org 2.0.x for the entire 6-month release cycle, even if a later version gets released during this time. The Ubuntu team may apply important security fixes to 2.0.x, but any new features or non-security bugfixes will not be made available.

This is where Ubuntu Backports comes in. The Backports team believes that the best update policy is a mix of Ubuntu's security-only policy AND providing new versions of some programs. Candidates for version updates are primarily desktop applications, such as your web browser, word processor, IRC client, or IM client. These programs can be updated without replacing a large part of the operating system that would affect stability of the whole system.

Backports is an official Ubuntu repository and maintained by knowledgeable Ubuntu developers who are often present on IRC and other communications media. But note that software in backports will not receive review or updates from the Ubuntu security team itself.

https://help.ubuntu.com/community/UbuntuBackports
Door planningsproblemen bij OOo is OOo3 dus niet meegenomen met Intrepid en moeten gebruikers wachten tot 9.04 voor OO3 officieel in de repository zit.
http://news.softpedia.com...n-Ubuntu-8-10-96449.shtml

• mithras
  • Niet online
Ja, dat is leuk, maar backports reken ik uiteraard niet mee. Je kan alles backporten. Ubuntu stelt juist een beleid in van versie-consistentie. Dat het backbort gebeuren een "official ubuntu repository" is doet weinig afbreuk aan het feit dat in de main repository er niet aan backports wordt gedaan ;)

Daarnaast, ik draai ook OOo3 op Intrepid. Maar dat heb ik zelf gedaan. Dat was ook de vraag, of Ubuntu automatisch een nieuwe versie meeneemt. Het antwoord is nee, tenzij je gaat backporten of manual het gaat regelen.

• Dirk

Dirk

MBV schreef op donderdag 20 november 2008 @ 12:56:
Hotmail en IMAP? Dat kan toch helemaal niet voor de gratis versies?

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 11:10
Dirk schreef op donderdag 20 november 2008 @ 14:09:
[...]

Hoe dacht je dat je het in MS Outlook kunt gebruiken? ;)
Alleen die servernamen moet je weten.

specs

• MBV

MBV

Dirk schreef op donderdag 20 november 2008 @ 14:09:
[...]

Hmm, ik zat even niet op te letten...
Loekie schreef op donderdag 20 november 2008 @ 14:31:
[...]

Hoe dacht je dat je het in MS Outlook kunt gebruiken? ;)
Alleen die servernamen moet je weten.
Je bedoelt dat ze zomaar een standaard gebruiken? 8)7 Ze doen dus niet aan vendor-lockin met de communicatieprotocollen? Hadden ze dan niet direct OWA met Javascript maken i.p.v. ActiveX? 8)7

• woest85
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

MBV schreef op donderdag 20 november 2008 @ 12:56:

@hierboven: flashblock installeren, en dan kijken of het zonder flash-filmpjes ook gebeurt. Flash 10 is een bitch onder linux, echt gigantische load, en 3/4 van de filmpjes werkt niet soepel.
Probleem is pas begonnen voor mij sinds 8.10, met 8.04 en eerder had ik nooit problemen hiermee(ook grafische kaart drivers doen nu moeilijk, dus wellicht dat ik toch maar weer terugga naar 8.04), en bezoek ook vrijwel geen websites met flash, heb meestal wel zo'n 15-20 tabs open staan, maar met minder blijft firefox cpu vreten.

[Signature]

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mithras schreef op donderdag 20 november 2008 @ 13:59:
Ja, dat is leuk, maar backports reken ik uiteraard niet mee. Je kan alles backporten. Ubuntu stelt juist een beleid in van versie-consistentie. Dat het backbort gebeuren een "official ubuntu repository" is doet weinig afbreuk aan het feit dat in de main repository er niet aan backports wordt gedaan ;)

Daarnaast, ik draai ook OOo3 op Intrepid. Maar dat heb ik zelf gedaan. Dat was ook de vraag, of Ubuntu automatisch een nieuwe versie meeneemt. Het antwoord is nee, tenzij je gaat backporten of manual het gaat regelen.
Dat begrijp ik, ik licht alleen even toe het het eventueel wel kan ;)

• MBV

MBV

woest85 schreef op donderdag 20 november 2008 @ 15:09:
[...]

Probleem is pas begonnen voor mij sinds 8.10, met 8.04 en eerder had ik nooit problemen hiermee(ook grafische kaart drivers doen nu moeilijk, dus wellicht dat ik toch maar weer terugga naar 8.04), en bezoek ook vrijwel geen websites met flash, heb meestal wel zo'n 15-20 tabs open staan, maar met minder blijft firefox cpu vreten.
In 8.04 zat flash 9. Als je flash 10 op 8.04 installeert is het nog erger dan op 8.10 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

MBV schreef op donderdag 20 november 2008 @ 17:17:
[...]

In 8.04 zat flash 9. Als je flash 10 op 8.04 installeert is het nog erger dan op 8.10 :X
Volgens mij had ik flash 10 ook al onder 8.04 handmatig geinstalleerd, maar zal eens kijken of flashblock helpt dan.

//edit

flashblock lijkt te werken, ondanks dat ik nu geen websites met flash content open heb staan? }:|

[ Voor 14% gewijzigd door woest85 op 21-11-2008 20:00 ]

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft de server versie van Ubuntu ook een grafische desktop? zodat het voor een beginner ook een beetje eenvoudig te installeren is? :P

Of kan je dan het beste een desktop versie gebruiken en dan LAMP installeren oid?

Want ik wil graag een test servertje opzetten om wat dingen te proberen voor fileserver + mysql-db + exchange server (OpenChange oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De desktop van Ubuntu is perfect geschikt voor een server. Je hebt wel wat overbodige troep zoals OOo en de games, maar die zijn met een paar klikken weg te pleuren. Je zal alleen merken dat je erg weinig aan de GUI hebt, want het enige wat je doorgaans doet met LAMP-beheer is tekstfiles bewerken.

Een LAMP-server zonder GUI installeren is trouwens erg simpel:
[list=1]
• Download de Ubuntu-server cd.
• Boot van de cd.
• Kies "Install a LAMP server".
• Volg de instructies op.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2008 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het als beginner niet makkelijker als er ook een grafisch gedeelte aanzit?
of kan je dat er ook makkelijk opzetten als het nodig is bij de server editie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dat kan inderdaad achteraf. Even achteraf gnome-desktop (of iets selectiever, gnome-desktop neemt heel Ubuntu mee :X) installeren en je kan er hetzelfde mee als op een desktop :)

Met een beetje tutorials op internet kan je trouwens op de command-line ook snel genoeg leren. Zo heb ik het iig wel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, je kan als je het nodig hebt van je LAMP-server een gewone desktop maken door
sudo apt-get install ubuntu-desktop #of gnome-desktop / iets selectievers ;)

uit te voeren. Dan heb je exact dezelfde situatie als die die je zou hebben als je eerst Ubuntu desktop zou installeren, en daarna via Synaptic's "Mark Packages by Task" (in het Edit menu) de taak "LAMP server" zou selecteren.

Maar er is niets mis met een GUI op een server. Als je de performance of de veiligheid tijdens productie een probleem vindt, kan je de GUI altijd uitzetten. Als je dus bang bent voor de terminal, dan zou ik gewoon de desktop-versie van Ubuntu nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2008 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Ik ben nu al een tijdje aan het klooien met ubuntu, maar ik krijg het geluid niet werkend. Bij het aanmeld scherm wordt er wel een geluidje afgespeelt, maar eenmaal in ubuntu krijg ik nergens meer geluid uit. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumbAss
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 11:30
bassie schreef op zondag 23 november 2008 @ 17:19:
Ik ben nu al een tijdje aan het klooien met ubuntu, maar ik krijg het geluid niet werkend. Bij het aanmeld scherm wordt er wel een geluidje afgespeelt, maar eenmaal in ubuntu krijg ik nergens meer geluid uit. Iemand een idee?
Hier had ik ook last van. Toen heb ik alle pulseaudo paketten weggegooid en nu doet het geluid het weer (via Alsa).

Vanutsteen.nl => nerds only | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Wat moet ik allemaal hebben van alsa?

Alle pakketten die hier staan? http://packages.ubuntu.co...rchon=names&keywords=alsa

Om pulseaudio weg te krijgen is sudo apt-get remove pulseaudio genoeg?

edit:

Het is gelukt heb nog een paar packages geinstalleerd.

Gebruiken jullie eigenlijk een firewall, of doen jullie daar niet aan?

[ Voor 21% gewijzigd door bassie op 23-11-2008 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Alsa zit standaard al genoeg van in de installatie, dat gaat prima werken zonder extra installeren van programma's. Pulseaudio zou ik even zoeken wat er nog meer geïnstalleerd staat, het zou kunnen zijn dat er pakketten zijn zonder dependency (maar dat lijkt me sterk). Je hebt kans dat libpulse nog geinstalleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Als je echt gewoon pulseaudio wil verwijderen zonder het probleem op te willen sporen met alle handige pulseaudio tooltjes die er zijn, dan zou ik aptitude gebruiken en niet apt-get, want dan gaan de dependencies op het te verwijderen ook weg. (er is wel een optie om dat met apt-get te doen ja, maar dat moet je dan dus meegeven.)
Pulseaudio heeft echt veel voordelen, maar mensen zijn mijns inziens te snel geneigd het dan maar te verwijderen als het niet werkt.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:31
Je kan ook gewoon via 'geluid' in je preferences alsa aanklikken, en meteen checken of dat werkt. Pulse-audio laten staan is wellicht zo stom nog niet. Wie weet wordt het nog interessant.

Voor mij geldt dat alsa de betere keus is, ik combineer het met jack en werk met mixxx, ardour en rosegarden. Pulse is dan nog een extra laag ik die vooralsnog liever niet aanspreek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

gertvdijk schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:34:
Als je echt gewoon pulseaudio wil verwijderen zonder het probleem op te willen sporen met alle handige pulseaudio tooltjes die er zijn, dan zou ik aptitude gebruiken en niet apt-get, want dan gaan de dependencies op het te verwijderen ook weg. (er is wel een optie om dat met apt-get te doen ja, maar dat moet je dan dus meegeven.)
Pulseaudio heeft echt veel voordelen, maar mensen zijn mijns inziens te snel geneigd het dan maar te verwijderen als het niet werkt.
Heb ik ergens apt-get gesuggereerd ofzo :? Mijn ervaringen met aptitude weet je trouwens ook wel ;)

Ik zou gewoon de echte grafische tools (package management ofzo, in system->settings) gebruiken, veel eenvoudiger voor beginners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:26

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Omdat deze vol zit :D Touchdomex in "Het Grote Ubuntu Topic Deel 9" nieuw topicje met een nieuwe startpost. Dus post daar maar weer opnieuw :D

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen