Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Anoniem: 69437
[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 15-11-2008 17:42 . Reden: denk ik ]
Is nu een data/download bakkie. Hellanzb als daemon voor newsgroepen, torrentflux voor torrents, alles remote
Super makkelijk, genoeg howto's aanwezig.
[ Voor 12% gewijzigd door backupdevice op 15-11-2008 19:05 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Oh ja, nog zo'n leuk puntje: ik gebruik nooit meer aptitude. Ik heb krita, digiKam en kipi-plugins geinstalleerd daarmee, neemt dat stomme ding half KDE mee
[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 15-11-2008 19:29 ]
Pff, je krijgt toch gewoon netjes een overzicht van alle packages die hij wil installeren?MBV schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 19:29:
[...] Maar aptitude install <pakket> doe ik dus nooit meer.
$ aptitude install krita digikam kipi-plugins -s Reading package lists... Done Building dependency tree Reading state information... Done Reading extended state information Initializing package states... Done Building tag database... Done The following NEW packages will be automatically installed: cryptsetup dmsetup enscript exiv2 gnupg-agent gpgsm k3b kaddressbook kamera kcontrol kdebase-bin kdebase-bin-kde3 kdebase-data kdebase-kio-plugins kdelibs-data kdelibs4c2a kdemultimedia-kio-plugins kdepim-kio-plugins kdepim-kresources kdeprint kdesktop kfind kghostview kicker kmail koffice-data koffice-libs konqueror konqueror-nsplugins kooka korganizer krita-data latex-xft-fonts libakode2 libarts1-akode libarts1c2a libavahi-qt3-1 libdbus-qt-1-1c2 libexiv2-2 libk3b2 libkcal2b libkcddb1 libkdcraw3 libkdepim1a libkexiv2-3 libkipi0 libkleopatra1 libkmime2 libkonq4 libkpimexchange1 libkpimidentities1 libksba8 libkscan1 libksieve0 libktnef1 liblua50 liblualib50 libmimelib1c2a libpoppler-qt2 mpg123 ocrad oss-compat pinentry-curses pinentry-qt pmount poster postfix procmail psutils ruby ruby1.8 sane-utils vcdimager The following NEW packages will be installed: cryptsetup digikam dmsetup enscript exiv2 gnupg-agent gpgsm k3b kaddressbook kamera kcontrol kdebase-bin kdebase-bin-kde3 kdebase-data kdebase-kio-plugins kdelibs-data kdelibs4c2a kdemultimedia-kio-plugins kdepim-kio-plugins kdepim-kresources kdeprint kdesktop kfind kghostview kicker kipi-plugins kmail koffice-data koffice-libs konqueror konqueror-nsplugins kooka korganizer krita krita-data latex-xft-fonts libakode2 libarts1-akode libarts1c2a libavahi-qt3-1 libdbus-qt-1-1c2 libexiv2-2 libk3b2 libkcal2b libkcddb1 libkdcraw3 libkdepim1a libkexiv2-3 libkipi0 libkleopatra1 libkmime2 libkonq4 libkpimexchange1 libkpimidentities1 libksba8 libkscan1 libksieve0 libktnef1 liblua50 liblualib50 libmimelib1c2a libpoppler-qt2 mpg123 ocrad oss-compat pinentry-curses pinentry-qt pmount poster postfix procmail psutils ruby ruby1.8 sane-utils vcdimager 0 packages upgraded, 76 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded. Need to get 107MB of archives. After unpacking 269MB will be used. Do you want to continue? [Y/n/?]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
$ apt-get install krita digikam kipi-plugins Reading package lists... Done Building dependency tree Reading state information... Done The following extra packages will be installed: cryptsetup dmsetup kdebase-bin kdebase-bin-kde3 kdebase-kio-plugins kdelibs-data kdelibs4c2a kdesktop kghostview koffice-data koffice-libs krita-data libarts1c2a libavahi-qt3-1 libdbus-qt-1-1c2 libexiv2-2 libkcal2b libkdcraw3 libkdepim1a libkexiv2-3 libkipi0 libkmime2 libkonq4 libktnef1 liblua50 liblualib50 libpoppler-qt2 Suggested packages: digikam-doc khelpcenter mtools fam perl-suid gallery kipi-plugins-doc koffice-doc-html tetex-extra wordnet kdepim-kresources Recommended packages: kdeprint konqueror kamera kdemultimedia-kio-plugins pmount k3b kmail kooka mpg123 sane-utils latex-xft-fonts ruby libarts1-akode exiv2 kaddressbook The following NEW packages will be installed: cryptsetup digikam dmsetup kdebase-bin kdebase-bin-kde3 kdebase-kio-plugins kdelibs-data kdelibs4c2a kdesktop kghostview kipi-plugins koffice-data koffice-libs krita krita-data libarts1c2a libavahi-qt3-1 libdbus-qt-1-1c2 libexiv2-2 libkcal2b libkdcraw3 libkdepim1a libkexiv2-3 libkipi0 libkmime2 libkonq4 libktnef1 liblua50 liblualib50 libpoppler-qt2 0 upgraded, 30 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded. Need to get 68.8MB of archives. After this operation, 173MB of additional disk space will be used. Do you want to continue [Y/n]?
Ik gebruik zelf eigenlijk altijd apt-get.
[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 15-11-2008 22:27 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Anoniem: 249002
stacheldraht@invidia:~$ sudo aptitude -R install krita digikam kipi-plugins [sudo] password for stacheldraht: Reading package lists... Done Building dependency tree Reading state information... Done Reading extended state information Initializing package states... Done The following NEW packages will be installed: digikam kdelibs-data{a} kdelibs4c2a{a} kipi-plugins koffice-data{a} koffice-libs{a} krita krita-data{a} libarts1c2a{a} libavahi-qt3-1{a} libexiv2-4{a} libkdcraw3{a} libkexiv2-3{a} libkipi-common{a} libkipi0{a} liblua50{a} liblualib50{a} libpoppler-qt2{a} libqt3-mt{a} libruby1.8{a} The following packages are RECOMMENDED but will NOT be installed: exiv2 graphicsmagick-imagemagick-compat imagemagick k3b khelpcenter khelpcenter4 kmail koffice-doc-html konqueror latex-xft-fonts mpg123 mpg321 ruby 0 packages upgraded, 20 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded. Need to get 74.4MB of archives. After unpacking 185MB will be used. Do you want to continue? [Y/n/?]
Nu ook weer, van 8.04.1 naar 8.10, voelde toch een stuk logger aan als out of the box.
Ik gebruik trouwens ook nog apt-get, omdat dat standaard is en ik eigenlijk nooit iets weggooi. Als ik dan iets weggooi wil ik vast een paar gebruikte libraries niet weggooien, omdat die intussen worden gebruikt door een aantal zelfgecompileerde programma's.
Ik wilde eigenlijk een reinstall doen omdat een aantal dingen naar de klote waren in m'n 8.04 installatie. Gvfs werkte voor geen meter meer, en ik had het beruchte hue-probleem met XVideo. Toch maar even een upgrade geprobeerd, aangezien een re-install altijd nog kon daarna, en toen waren beide problemen verdwenen.matinez schreef op zondag 16 november 2008 @ 01:39:
Ik prefereer toch bij elke release weer een out of the box installatie.
Nu ook weer, van 8.04.1 naar 8.10, voelde toch een stuk logger aan als out of the box.
Ik zou ook niet zeggen dat mijn installatie nu zwaarder is dan het zou zijn na een verse installatie. Zoiets zit denk ik toch tussen je oren.
De enige reden waarom ik nu een verse installatie zou willen doen, is om te kijken of dingen als PulseAudio nu goed ingesteld zijn out of the box. Ik heb destijds met de upgrade naar 8.04 zelf een hoop moeten aankloten in config-files om PA fatsoenlijk te laten draaien (dat werd bij mij simpelweg gebypassed en in plaats daarvan ALSA gebruikt). Die config is natuurlijk gewoon meegekomen naar 8.10.
[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 16-11-2008 01:50 ]
Torrentflux is echt heel makkelijk gewoon via apitude installen en klaarbackupdevice schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 19:03:
Wat een genot is linux toch. Heb een oud pctje op de kop getikt, 8.04 server op geinstalleerd.
Is nu een data/download bakkie. Hellanzb als daemon voor newsgroepen, torrentflux voor torrents, alles remoteNFS appeltje eitje....man, ik als digibeet, ik ben trots op mijzelf
![]()
Super makkelijk, genoeg howto's aanwezig.
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 16-11-2008 03:57 ]
Je kan ook nog transmission gebruiken die heeft ook een gui, iedergeval torrentflux installeert ook nog eens een mysql en apache en transmission en deluge volgens mij nietAnoniem: 69437 schreef op zondag 16 november 2008 @ 02:19:
Ik vind Torrentflux alleen qua GUI zo'n gedrocht... ik gebruik liever Deluge. Heeft ook een webui (die ik nog nooit gebruikt heb), maar die heeft ook een normale applicatie-GUI frontend waarmee je naar je server kan connecten. Het is alsof je gewoon lokaal zit te werken (hier connect ik dus naar de server):
[afbeelding]
Keep it simple stupid
Ze wilde geloof ik liever een illegale Windows maar dat gaat dus niet door. Als je zo graag Windows wilt, dan koop je een licentie. Ik had voor haar dochter een hele tijd terug een illegale geinstalleerd (niet aangeleverd, wel gekraakt) voornamelijk omdat ze nogal wanhopig was haar PC weer aan de praat te krijgen.
[ Voor 12% gewijzigd door Cyphax op 16-11-2008 13:57 ]
Saved by the buoyancy of citrus
Maak wel een image, en zet de data op een aparte schijf. Dan kost het jouw niet zo gek veel tijdCyphax schreef op zondag 16 november 2008 @ 13:55:
[knip]
Ik denk dat dit soort gebruiker maar gewoon door moet kutten met dat inferieure OS (inferieur, want ik zit binnen 2 weken weer daar om de virussen en spyware eraf te halen, omdat Windows dat gewoon allemaal gewoon toelaat) waar ze aan gewend zijn.
Ze wilde geloof ik liever een illegale Windows maar dat gaat dus niet door. Als je zo graag Windows wilt, dan koop je een licentie. Ik had voor haar dochter een hele tijd terug een illegale geinstalleerd (niet aangeleverd, wel gekraakt) voornamelijk omdat ze nogal wanhopig was haar PC weer aan de praat te krijgen.

Bij Apt-get installeert hij alleen de 'harde' dependencies, zonder welke het programma niet opstart. Aptitude neemt dus de recommendations enzo ook mee, en ik had geen idee hoe hij dat onderscheid aangaf (nog steeds niet eigenlijk). Je hebt dus gewoon die ncurses-gui nodig om een simpel pakketje te installeren, of de -R optie. Die is dus helemaal hetzelfde als apt-get: geeft de recommendations wel aan, maar installeert ze niet automatisch. Als ik die wil hebben druk ik op 'no', voeg die dingen toe en kijk nog een keer. apt-get FTW!Room42 schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 22:07:
[...]
Pff, je krijgt toch gewoon netjes een overzicht van alle packages die hij wil installeren?
Gewoon niet als een zombie op enter rammen maar netjes lezen wat er staat. Vooral "76 newly installed" en "After unpacking 269MB will be used." zou je toch alert moeten maken$ aptitude install krita digikam kipi-plugins -s [knip] 0 packages upgraded, 76 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded. Need to get 107MB of archives. After unpacking 269MB will be used. Do you want to continue? [Y/n/?]
Verwijderen neemt ook niet automatisch de dependencies mee, daarvoor moet je ook al in de ncurses-gui zitten. Meerwaarde zie ik dus nergens, voor de command-line tool.
En dan is hij ook zijn super-cow-power kwijt!
Transmission heeft geen lokale GUI waarmee je met een daemon kan verbinden die op een server draait. Daar moet je dan de webgui voor gebruiken. Deluge heeft een connection manager:jelly schreef op zondag 16 november 2008 @ 09:59:
[...]
Je kan ook nog transmission gebruiken die heeft ook een gui, iedergeval torrentflux installeert ook nog eens een mysql en apache en transmission en deluge volgens mij niet

Torrentflux draait ook niet zozeer op Apache, maar draait op PHP die HTML uitspuugt. Je kan het in elke webserver draaien die PHP ondersteunt. Dit is voornamelijk handig voor hosting. Dus voor je co-located seedbox is het wel een goede optie. Dan heb je geen exec rechten nodig.
Ik dacht eerst dat apt-get tegenwoordig ook de recommendations meenam, maar het blijkt toch niet zo te zijn. Er wordt wel over gepraat af en toe, omdat sommige programma's nogal kreupel zijn als de recommendations niet geïnstalleerd zijn.MBV schreef op zondag 16 november 2008 @ 14:05:
Bij Apt-get installeert hij alleen de 'harde' dependencies, zonder welke het programma niet opstart. Aptitude neemt dus de recommendations enzo ook mee, en ik had geen idee hoe hij dat onderscheid aangaf (nog steeds niet eigenlijk).
Volgende keer amsn installeren, stuk meer "n00b-proof" dan pidgin.Cyphax schreef op zondag 16 november 2008 @ 13:55:
Intussen is mijn experimentje mislukt: de "n00b" (gewone thuisgebruiker zonder verstand van computers dus) wil terug naar Windows. Reden: ze wilde een bestandje sturen naar iemand via MSN (Pidgin) en bij het uitkiezen van een bestand kon ze het bestand niet openen, dus moet ze bestandsnamen onthouden.
Mwah qua interface is het imho nog steeds niet n00b proof. Vind dat er nog teveel aan rammelt toen ik het voor het laatst gebruikte. Ik kan beter als je toch Gnome gebruikt meer Emesene aanraden. Heerlijk programma en ondersteund de belangrijkste functie's van msnknakworst schreef op maandag 17 november 2008 @ 21:34:
[...]
Volgende keer amsn installeren, stuk meer "n00b-proof" dan pidgin.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik heb gecheckt, maar aMSN heeft (naast een belachelijke GUI) geen mogelijkheid om een bestand te openen bij het uitkiezen in de file chooser dialoog. Daar heb je dus weinig aan. Cyphax kan als workaround z'n zusje vrouwpersoon wel uitleggen dat je een bestand ook kan zoeken met Nautilus, en vervolgens naar het gespreksvenster kan slepen. Of rechtermuisknop doen op een bestand, en dan "Send To..." kiezen.knakworst schreef op maandag 17 november 2008 @ 21:34:
[...]
Volgende keer amsn installeren, stuk meer "n00b-proof" dan pidgin.
Maar ik ben het eens dat die file chooser dialoog van Gnome echt te beperkt is. Zorg ervoor dat elk filetype gepreviewd kan worden, of geef gewoon een knop om de file te openen. Ik vraag me af wat de Gnome-ontwikkelaars zo usable vinden aan een file chooser dialoog die niet overeenkomt met de features van Nautilus.
[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 17-11-2008 21:54 . Reden: ik weet niet hoe ik daarbij kwam... ]
Oh ja, die kan je ook starten met de notification-area tool.
Anoniem: 80529
Ik dacht ook dat volume-per-applicatie de killer feature zou worden voor mij maar ik heb die optie dus nooit gevonden... stom dat je daarvoor een extra package moet installeren terwijl ze die feature wel als voorbeeld gebruiken in allerlei artikelen en reviews.MBV schreef op maandag 17 november 2008 @ 22:20:
Ik ben er net achtergekomen dat aan pulseaudio toch een paar voordelen zitten. Als je pulsaudio-utils installeert, kan je pavucontrol starten, en daarmee kan je draaiende programma's overzetten op een ander device! Ge-ni-aalEn ook het volume per applicatie instellen. Nu nog iets uit zien te vinden dat hij default op mijn USB geluidskaart zit, en bij ontbrekende geluidskaart overschakelt op ICH6.
edit:
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 80529 op 17-11-2008 22:30 ]
MBV schreef op maandag 17 november 2008 @ 22:20:
Ik ben er net achtergekomen dat aan pulseaudio toch een paar voordelen zitten. Als je pulsaudio-utils installeert, kan je pavucontrol starten, en daarmee kan je draaiende programma's overzetten op een ander device! Ge-ni-aalEn ook het volume per applicatie instellen. Nu nog iets uit zien te vinden dat hij default op mijn USB geluidskaart zit, en bij ontbrekende geluidskaart overschakelt op ICH6.
Installerende! Ben toch wel benieuwd dan.
Misschien is het een stukje onderbuik, maar ik heb dat idee vaker bij Ubuntu. Killer features die wel in principe worden ondersteund door de onderliggende software maar waar niets mee gedaan wordt.Anoniem: 80529 schreef op maandag 17 november 2008 @ 22:29:
Ik dacht ook dat volume-per-applicatie de killer feature zou worden voor mij maar ik heb die optie dus nooit gevonden... stom dat je daarvoor een extra package moet installeren terwijl ze die feature wel als voorbeeld gebruiken in allerlei artikelen en reviews.
Ga maar eens na: wat voor voordeel heeft PA concreet boven het oudere ALSA in <8.04, zonder dat je extra packages installeert? Volgens mij weinig, het werkt wel in principe maar de vraag is wat je erop vooruit gaat?
De tools zullen niet helemaal volwassen zijn ofzo.
Ik deed deze:
$ sudo apt-get install pulseaudio-utils padevchooser paman paprefs
Hoe krijg ik trouwens de middelste muisknop van firefox weer aan de praat?
about:config, autoscroll aanzetten. Welke malloot wil steeds alle defaults veranderen?

[edit2]emesene ben ik nog niet direct weg van. Hij ondersteunt wel custom smileys, da's prima, maar het is allemaal zo groot. Bij MSN zelf zit de status in de bovenste balk met je nickname enzo, hier niet. Alles neemt 2 regels in beslag, giga-breedte, gewoon geen efficient ruimtegebruik. En hij slaat geen logs op van je gesprekken, destijds dé reden om MSN Plus te installeren

De volgende plugins moet je aanzetten om in de buurt te komen van de GAIM-functionaliteit:
- idle status change
- logger
- laststuff
- libNotify
- sound
- spell
Noob-proof?
En snel uploaden gaat ook al niet, terwijl Python wel mijn CPU dichttrekt (1.8GHz Pentium-M)

[ Voor 45% gewijzigd door MBV op 17-11-2008 23:03 ]
Hmm, dat was al bekend bij mij. Misschien had ik 't even moeten melden?MBV schreef op maandag 17 november 2008 @ 22:20:
Het grote voordeel is duidelijk: meerdere apps kunnen tegelijk geluid hebben, of ze nu ALSA, PulseAudio, OSS, ESD of iets anders aansturen. Dat is een feature die PA mijns inziens een verplicht onderdeel van de Linux desktop maakt. Windows kon dit in 1995 al, maar Linux tot vorig jaar altijd op dit punt.
Is VirtualBox niet handiger om in jouw situatie te gebruiken?neeroeter schreef op woensdag 12 november 2008 @ 11:00:
Het laaste jaar zijn bij mij de installatie en beheer perikelen mbt ubuntu wel wat toegenomen, waarbij de uitkomst nogal extreem is steeds ( een x of 3 )...
Ik maak dual-boot configuraties, heb xp te hard nodig...ettelijke keren dus gehad dat na de installatie van ubuntu ( na een xp install erop gezet ) xp niet benaderbaar is vanuit grub. Staat wel keurig in het rijtje dan. Is voor mij in eerste instantie niet zo'n probleem, met grub kan ik wel uit de voeten...
Toch fuck ik het up: het komt erop neer dat van xp de bootsector wordt beschadigd en mijn ntfs partitie opeens in fat verandert, ik krijg een ntldr foutmelding, en niks helpt nog. Ubuntu blijft wel opstartbaar, maar xp is naar de ratsmodee.
Fixboot c: Fixmbr c:.....geen soelaas.....
complete reinstalls dus.
Ik vraag geen oplossing hier, maar misschien herkent iemand het? Het is me overkomen op mijn laptop en desktop...
Als je dit in je asound.conf zet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| pcm.intel { type hw card 0 } pcm.!default { type plug slave.pcm "dmixerIntel" #slave.pcm "dmixerUsb" } pcm.dmixerIntel { type dmix ipc_key 1025 slave { pcm intel period_time 0 period_size 2048 buffer_size 32768 rate 48000 } bindings { 0 0 1 1 } } |
Dan werkt het prima. Dat ze daar geen configuratieoptie voor hebben gegeven snap ik niet.
emensene werkt trouwens net zo ruk als pidgin: 3kb/s met filetransfer
Ik vind het ook heel raar dat dmix in Ubuntu by default broken was (en waarschijnlijk nog steeds is, hoewel PA het nu overbodig maakt), maar zelfs met dmix werkt het dan alleen met ALSA. Een OSS-app zal hard falen. Daar heb je dan aoss voor, maar PA doet dat zonder wrapper (nouja, je hoeft 'm iig niet zelf in te stellen voor elk programma).MBV schreef op maandag 17 november 2008 @ 23:15:
Huh? Dat was hooguit een configuratieprobleem voor hardware zonder hardwarematige mixer.
Als je dit in je asound.conf zet:
code:
1 knip
Dan werkt het prima. Dat ze daar geen configuratieoptie voor hebben gegeven snap ik niet.
Ik ken aMSN wel, en de interface is inderdaad niet zo tof. De interface van Pidgin is zo gek nog niet in principe, het zit meer in Gnome.Anoniem: 69437 schreef op maandag 17 november 2008 @ 21:52:
[...]
Ik heb gecheckt, maar aMSN heeft (naast een belachelijke GUI) geen mogelijkheid om een bestand te openen bij het uitkiezen in de file chooser dialoog.
M'n zusje?Daar heb je dus weinig aan. Cyphax kan als workaround z'n zusje vrouwpersoon wel uitleggen dat je een bestand ook kan zoeken met Nautilus, en vervolgens naar het gespreksvenster kan slepen. Of rechtermuisknop doen op een bestand, en dan "Send To..." kiezen.
Die wil zoiets nieteens proberen, daar ga ik geen tijd aan verspillen.
Die alternatieve manieren kan ik trouwens aan deze vrouw wel uitleggen, maar dan krijg ik een week later gewoon dezelfde "klacht" met dat ze het niet handig vindt. Ik moet wel zeggen dat ze het vreselijk mild brengt, het is bijna nieteens klagen, maargoed.
Ik heb geen flauw idee. Ik geloof dat iemand het op Brainstorm heeft aangehaald. En zo moeilijk zal het ook niet zijn. Dit soort puntjes zijn voor Gnome denk ik wel belangrijk om op te pikken.Maar ik ben het eens dat die file chooser dialoog van Gnome echt te beperkt is. Zorg ervoor dat elk filetype gepreviewd kan worden, of geef gewoon een knop om de file te openen. Ik vraag me af wat de Gnome-ontwikkelaars zo usable vinden aan een file chooser dialoog die niet overeenkomt met de features van Nautilus.
Mijn ervaring is anders: als ik via ALSA een MP3 speelde, kon ik een OSS programma starten. aplay is trouwens handig met debuggenAnoniem: 69437 schreef op maandag 17 november 2008 @ 23:37:
[...]
Ik vind het ook heel raar dat dmix in Ubuntu by default broken was (en waarschijnlijk nog steeds is, hoewel PA het nu overbodig maakt), maar zelfs met dmix werkt het dan alleen met ALSA. Een OSS-app zal hard falen. Daar heb je dan aoss voor, maar PA doet dat zonder wrapper (nouja, je hoeft 'm iig niet zelf in te stellen voor elk programma).
ik had het net ook: wilde een foto versturen, 1 van de 100 met als heerlijk herkenbare namen DSC_9894 enzovoort. Was voor een upload-test, dus boeide eigenlijk niet welke foto, maar ik had er wel een in gedachten en dat ging dus niet.Cyphax schreef op maandag 17 november 2008 @ 23:54:
Ik heb geen flauw idee. Ik geloof dat iemand het op Brainstorm heeft aangehaald. En zo moeilijk zal het ook niet zijn. Dit soort puntjes zijn voor Gnome denk ik wel belangrijk om op te pikken.
In KDE is het, dankzij QT, geen punt om overal een geavanceerd open-dialoogje te maken. In Gnome kon dat nog best wel eens tegenvallen. Geen idee hoe dat stukje gnome technisch in elkaar zit.
[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 18-11-2008 00:58 ]
Da's een utopie. MSN is zo ingeburgerd, in de VS doet de helft van de tieners het via de mobiel, dat alleen al... en niet alleen MSN, ook Yahoo! bijvoorbeeld. Dat kun je dus met gerust hart shaken. Het protocol moet gewoon goed ondersteund worden.Anoniem: 249002 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 10:12:
Om even op de MSN ellende terug te komen. Als iedereen nu eens gewoon Jabber of Irc zou gebruiken dan zijn we van alle ellende afOverigens moet ik zeggen dat ik Jabber wel heel erg fijn vind werken
Met Pidgin zie ik het overigens niet echt goedkomen, ik zie het graag gedropt worden voor een volwaardig alternatief zodat er ook eens iets als webcam-support bij komt. Ik moet nog steeds Empathy eens proberen.
Het punt is vaak dat dit soort programma's een hele goede interface kunnen hebben, maar mensen toch blijkbaar veelal liever iets flashy's hebben als MSN. Met winks. En webcam. En een supersimpele link naar de inbox van hun e-mail. Dat is gewoon "lastiger" (als in: die interface wordt niet zo'n kerstboom omdat de opties best netjes zijn weggewerkt terwijl mensen die kerstboom eigenlijk gewoon willen... *zucht*) of onmogelijk met Pidgin.
Het soort mensen als ik aanhaalde kun je het denk ik niet naar de zin maken. De meeste Linuxdistributies zijn clean, redelijk slank en werken over het algemeen heel fijn als je verstand hebt van computers, software en interfaces (en dat hoeft niet zo heel véél verstand te zijn hoor). Maar mensen die dat niet hebben zien volgens mij toch liever de bloated ellende die MSN is. En Media Player. Ik gruwel ervan, zij willen het graag, puur voor het gemak en kunnen niet wennen aan een andere soort gemak.
Die mensen doen trouwens ook weinig anders met de computer dan: wat muziek luisteren, wat internetten en "MSN'en". Een bloated interface is dan niet zo'n groot probleem.
Je hebt helemaal gelijk, ik weet het, ik weet hetCyphax schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 10:44:
Da's een utopie.
Het alternatief is dat wij ook met bloat opgescheept gaan worden natuurlijk.Anoniem: 249002 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 11:55:
[...]
Je hebt helemaal gelijk, ik weet het, ik weet hetSinds mensen geilen op allerlei closed-source troep zitten wij Linux gebruikers met de ellende daarvan (inzake hardware ondersteuning, codecs, overstappers enzovoort). Bah
Nee maar met die hardwaresupport zie ik het wel goedkomen. Het is zo hard vooruitgegaan de laatste paar jaar, als dat aanhoudt moet het lukken.
En dan is het doel wmb bereikt, als ik niet meer beperkt wordt door de keuze van mijn OS als ik een spelletje wil spelen. Of Windows nou marktleider is of niet.
Ook zei ze onlangs: "stomme pipo's van Microsoft"
Verder op msn gebied ben ik benieuwd naar amsn2, dat lijkt me mits goede samenwerking tussen emesen en amsn wel goed te komen.
De pidgin dev's zijn naar het schijnt erg koppig, ook kan je op de roadmap zien: http://developer.pidgin.im/roadmap dat video en audio support al 3 maanden te laat is, en het zit er nog steeds niet in! Ik vraag me af wat er daar aan het gebeuren is. Ook de snellere file transfer mag er eens door gaan komen, want dat vind ik ook wel erg dat die er niet inzit. Toch vind ik het al bij al nog meevallen...ook de skype chat plugin voor pidgin is handig, moet ik niet volledig skype gaan draaien om te zien of contacts on line zijn
Techno>Music
Vicariously I live while the whole world dies
Wat ik vooral ruimteverspillend vind, is de 2 aparte vensters voor de contactlijst en het gespreksvenster. Letterlijk elke IM-client heeft dat. Maar is het niet veel handiger om daar gewoon 1 venster van te maken, met een knop waarmee je de contactlijst kan inklappen? Een soort bookmarks tab zoals in Firefox dus.MBV schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 13:43:
Thuis even installeren, vooral de 2.0 alpha ziet er gaaf uit qua features, maar ziet er weer enorm ruimteverspillend uit. Is het zo moeilijk om de MSN-interface na te bouwen?
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 18-11-2008 15:22 ]
Nouja, het is óf ruimteverspillend, óf je bent een tijdje bezig om een muutje te metselen (vensters precies in een grid plaatsen). Misschien moet ik maar gewoon op Ion overstappen als dat me niet zint.MBV schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 15:46:
in welk opzicht is het dan minder ruimteverspillend? Die contactlijst moet je toch ruimte voor hebben, dus een losse lijst is dan wel zo handig. En bij msn is het soms toch echt wel nodig om 3 schermen naast elkaar te kunnen zetten
lijkt me wel erg handig hetgeen je zegt! Moet je misschien eens voorstellen in het amsn2 forum ofzoAnoniem: 69437 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 15:21:
[...]
Wat ik vooral ruimteverspillend vind, is de 2 aparte vensters voor de contactlijst en het gespreksvenster. Letterlijk elke IM-client heeft dat. Maar is het niet veel handiger om daar gewoon 1 venster van te maken, met een knop waarmee je de contactlijst kan inklappen? Een soort bookmarks tab zoals in Firefox dus.
En een muurtje metselen met de maximumize functie vna compiz is echt zo gebeurd trouwens
[ Voor 7% gewijzigd door Lima op 18-11-2008 16:10 ]
Techno>Music
Doel: Server voor NAS + auto-NZB + auto-torrent + streaming media + simpel webservertje en alles via WEB te beheren
Systeem: MSI K9AGM3 + AMD 4850e + 2GB + 120GB ATA (OS) + 3x750GB SATA (RAID0)
Keuze 1: FreeNAS -> installed niet 100% (zwart scherm hangt)
Keuze 2: FreeBSD 7.0 -> installed niet 100% (ditto)
Keuze 3: Ubuntu 8.1 Server -> installed! maar dan in terminal mode en ik ben linuxn00b...
Keuze 4: Ubuntu 8.1 Desktop -> installed!
en toen...
Firefox is voor iedere pagina 12 a 16 seconden! bezig met resolven van adressen...
HellaNZB geinstalleerd, maar die krijg je dan weer zonder GUI
LottaNZB geinstalleerd, maar hoe verander ik nu de monitoring dir... Downloaden uit binz ging zowaar goed!
SAMBA geinstalleerd, weer zonder GUI
GAdminSamba geinstalleerd, foutmelding bij starten
WebMin geinstalleerd, ziet er goed uit. Directory geshared, maar windows-pc's zien niets...
Bij afsluiten van het systeem blijft 'ie hangen in een zwart scherm...
3x750GB wordt niet herkend. Staat nu in Raid0 via BIOS (ATI SB600 controller). De link in de TS werkt niet (meer) en zoeken naar software RAID via linux levert veel op... zo veel dat ik er nog niet uit ben hoe ik dit nu weer moet oplossen...
Het ligt zeker weten aan mijn onkunde i.c.m. linux, maar echt vrolijk word ik er nog niet van.
Ik wil zeker nog niet opgeven, ik ga nu eerst weer zoeken en lezen en installen en uitproberen...
Als ik het echt allemaal van te voren wist...
Misschien niet zo goed de waarschuwing gelezen i.v.m. vragen?N0stradamus schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 16:14:
Misschien willen jullie mij de goede kant opwijzen voor een snelle software raid oplossing in ubuntu...
Verder is het wss logisch dat freebsd niet installeert als freenas niet lukt, want dat is freebsd 6.3 eigenlijk.
Techno>Music
- NZB weet ik niks vanaf. Hebben die programma's die jij noemt geen webinterface zoals webmin?
- Samba zou geen probleem moeten zijn
- afsluitprobleem kan ik je zo niet bij helpen. Probeer eens over te schakelen naar een echte console (ctrl+alt+f1), daar in te loggen met je gewone gebruikersnaam en wachtwoord, en dan 'sudo shutdown -h now' in te tikken. Zie je dan nog iets bijzonders langskomen? Kan je iets vinden in de logbestanden van de vorige keer afsluiten? Staat in System->Settings, 'log reader' of zoiets. Zoek naar het tijdstip waarop het de vorige keer mis ging. Sowieso hoef je niet af te sluiten natuurlijk
- BIOS Raid0 zal waarschijnlijk niet gaan werken. Ik weet er eigenlijk niks vanaf, maar zoek eens een mooie howto op zou ik zeggen ('howto software raid intrepid' zoeken op google). Er zijn er erg veel, en waarschijnlijk zijn er 10 manieren om het aan de praat te krijgen. Probeer er 1, en kijk of het werkt.* Over het algemeen: bios raid uitzetten, linux-tooltje voor software-raid configureren, klaar.
* niet aan te raden als er belangrijke gegevens op je raid-array staan! Maar dat zal toch wel niet, 3 schijven in Raid0 is bijna een garantie dat er 1 kapot gaat binnen een jaar

Lima, de FreeNas was 6.3, de FreeBSD was 7.0. Vandaar mijn poging...
MBV, bedankt voor de tips, zelfs de ctrl+alt+f1 wist ik niet, zo'n n00b ben ik op dit moment...
- De NZB tools hebben vast een webinterface, maar of dat nu al werkt weet ik niet, want dat kan ik nergens vinden. Zal vast nog iets moeten sudo-apt-get-installen...
-Afsluiten moest ik doen om de RAID config in te stellen en nu weer om RAID weer uit te zetten t.b.v. software RAID. Laatste shutdown op jouw manier gedaan, gebeurde hetzelfde, maar na 2 minuten zwart toch ineens uit... In het log (nog) niets gevonden waarom dit gebeurd
Ik zal mijn vragen verder in een ander topic stellen indien nodig. Zodra ik de *nix logica snap, zal het allemaal wat vlotter lopen denk ik.
Als ik het echt allemaal van te voren wist...
Hou er rekening mee dat in dit topic vooral de desktopsystemen worden besproken. Zodra je als nieuwe gebruiker achter (K)Ubuntu gaat zitten mag je verwachten dat je niet als een dolle in de console hoeft te gaan prutsen. Bij een server is dat toch anders, als je een Linux-server op wilt zetten ben je veel meer gebaat bij enige achtergrondkennis dan bij desktopsystemen.N0stradamus schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 18:05:
Natuurlijk heb ik de waarschuwingen gezien, maar toch had ik er een ander beeld bij. Het werkt gewoon allemaal anders en de frustratie dat ik het niet binnen een redelijke termijn voor elkaar krijg is groot. Dit is een ervaringen topic en mijn ervaring tot nu toe is dat het out of the box *redelijk werkt maar als je iets meer wilt moet je echt overal induiken. Ik heb inmiddels wel de keuze gemaakt om dit te doen... Ik zal het allemaal aan de praat krijgen en nog snappen wat er gebeurd ook.
Gelukkig is de Unix-filosofie logisch en niet zo heel moeilijk, en biedt 'ie enorme voordelen tov Windows op sommige vlakken.
Ik heb -als ik MSN aan heb staan- heel erg vaak mijn Kopete venster hidden in de tray staan. Als ik dan een gesprek aanga (eerder overkomt dat me dan dat ik zelf een gesprek aanga) staat het venster bovenop alle vensters. Zo kan ik gewoon doorwerken (met Firefox, OOo, Eclipse of Kile) en zie ik toch altijd het venster. Daamee gebruik ik mijn desktop optimaal en ben ik niet gefocussed op óf MSN óf mijn werk, maar allebeiAnoniem: 69437 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 15:21:
[...]
Wat ik vooral ruimteverspillend vind, is de 2 aparte vensters voor de contactlijst en het gespreksvenster. Letterlijk elke IM-client heeft dat. Maar is het niet veel handiger om daar gewoon 1 venster van te maken, met een knop waarmee je de contactlijst kan inklappen? Een soort bookmarks tab zoals in Firefox dus.
Ik denk dat op dit soort achtige manier veel mensen werken. Wat jij voorstelt is meer een IRC manier van MSN gebruik, iets wat mij persoonlijk niet aanstaat. Maar je kan het altijd voorstellen natuurlijk
Lijkt me goedN0stradamus schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 18:05:
Ik zal mijn vragen verder in een ander topic stellen indien nodig.
"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME
Stel je wilt een systeemtextbestand editen, waardoor je dus root moet zijn. Stel je wilt de console eens mijden. Hoe kan je in Gedit zelf bijvoorbeeld nog zeggen van oke ik geef mn wachtwoord, maak mij dan nu even root. Ik vind alles starten via sudo soms een beetje vervelend.
Gedit is willekeurig hoor, maar het gaat me gewoon om het feit hoe je in een programma zelf nog root wordt.
[ Voor 13% gewijzigd door MsG op 18-11-2008 19:54 ]
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Dit is een probleem dat opgelost moet worden per programma. Hiervoor is PolicyKit bedacht. Het is de bedoeling dat het programma zelf nooit root wordt, maar dat het op het moment dat het nodig is (hier tijdens het saven) aan PolicyKit precies de permissies vraagt die het nodig heeft. PolicyKit zal die dan geven, meestal pas na het invoeren van een wachtwoord door de gebruiker.MsG schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 19:50:
Ik ben er nog steeds niet uit en een kennis van me vroeg het ook al af:
Stel je wilt een systeemtextbestand editen, waardoor je dus root moet zijn. Stel je wilt de console eens mijden. Hoe kan je in Gedit zelf bijvoorbeeld nog zeggen van oke ik geef mn wachtwoord, maak mij dan nu even root. Ik vind alles starten via sudo soms een beetje vervelend.
Gedit is willekeurig hoor, maar het gaat me gewoon om het feit hoe je in een programma zelf nog root wordt.
Op dit moment is het dus nog niet mogelijk om het te doen, en zal je nautilus-gksu moeten installeren. Die geeft je de optie in het context-menu om iets met root-permissies te openen.
Nou, ik weet niet of alle afzonderlijke projecten daarmee bezig zijn. Gedit heeft voorlopig geen plannen voor zover ik weet. Het zou al heel wat zijn als de bug geconfirmed zou worden.MsG schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 20:03:
Oke. Het zit er dus wel aan te komen met PolicyKit?
Maar tot die tijd kan je dus nautilus-gksu gebruiken, wat qua usability niet zo heel erg onderdoet voor een PolicyKit-dialoog. Qua veiligheid is het echter niet de juiste oplossing.
Waarom is dat qua veiligheid niet de juiste oplossing?Anoniem: 69437 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 20:35:
Maar tot die tijd kan je dus nautilus-gksu gebruiken, wat qua usability niet zo heel erg onderdoet voor een PolicyKit-dialoog. Qua veiligheid is het echter niet de juiste oplossing.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Omdat het hele programma dan gedurende de hele run als root draait. Dat is op twee punten fout: root en de tijd. Gedit heeft alleen het recht nodig om die ene file op die plek te saven op het moment dat je op de knop drukt. Alles wat meer is geeft alleen maar extra mogelijkheden voor aanvallers.Demoniac schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 21:44:
[...]
Waarom is dat qua veiligheid niet de juiste oplossing?
Als alle programma's zo via PolicyKit gaan werken, dan zal er niets meer met root-permissies gedraaid worden, en dan zal sudo overbodig zijn. Een script dat je dan ergens vandaan downloadt kan dan nooit meer root-access krijgen, en bugs in programma's kunnen heel lastig ge-exploiteerd worden.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 18-11-2008 21:54 ]
Een goede start zou Ubuntu zelf kunnen maken door de relatief simpele programma's ls, cd, cp, mv, rm PolicyKit-proof te maken. Ook apt-get zouden ze kunnen fixen. Dan hoef je voor de terminal tenminste geen sudo meer te gebruiken.
Installatiescriptjes worden natuurlijk wel irritant daarmee, dus die blijven sudo nodig houden.
[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 18-11-2008 22:17 ]
Dat lijkt me behoorlijk onverstandig!Anoniem: 69437 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 22:06:
Een goede start zou Ubuntu zelf kunnen maken door de relatief simpele programma's ls, cd, cp, mv, rm PolicyKit-proof te maken. Ook apt-get zouden ze kunnen fixen. Dan hoef je voor de terminal tenminste geen sudo meer te gebruiken.
Installatiescriptjes worden natuurlijk wel irritant daarmee, dus die blijven sudo nodig houden.

[ Voor 3% gewijzigd door maxjuh op 18-11-2008 23:18 ]
Nee joh, het werkt hetzelfde als met sudo. Je krijgt een wachtwoord popup zodra het programma om root-rechten vraagt. Een script zou hetzelfde effect hebben als er in zou staan:maxjuh schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 23:11:
[...]
Dat lijkt me behoorlijk onverstandig!![]()
Een of andere leuke exploit in je systeem met user rechten kan dan naar gelieve lekker software installeren en kan zonder problemen de simpele programma's (zou als jij het noemt) gebruiken om behoorlijk wat schade aan te richten en welke vorm dan ook. Om maar een voorbeeld te geven van de nadelen hiervan.
1
| gksudo rm -rf / |
PolicyKit verhelpt dit niet (scripts kan je gewoon nooit blindelings vertrouwen), maar zorgt er wel voor dat die programma's geen root-rechten meer hebben. En een klein usability-voordeel: je hoeft geen sudo er meer voor te zetten.
Een non-admin zal natuurlijk gewoon DENIED op z'n neus krijgen.
Nu hopen dat ze de thunderbird-plugin ook snel updaten, dan heb ik de website ook niet meer nodig.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Lol, heeft mijn bug-report toch nog effect gehad.Dirk schreef op donderdag 20 november 2008 @ 00:44:
Woei! Ze hebben hotmail gefixt! Het werkt weer in FF3 + Ubuntu
Nu hopen dat ze de thunderbird-plugin ook snel updaten, dan heb ik de website ook niet meer nodig.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Ik vraag me af offie nu ook in andere Gecko-based browsers werkt, zoals Galeon, Epiphany/Gecko en Iceweasel. Ik had in m'n bug-report gesuggereerd om op "Gecko" te checken in plaats van op "Firefox".Dirk schreef op donderdag 20 november 2008 @ 00:49:
Het is natuurlijk ook gewoon dom dat ie het zo slecht deed. Nu herkent ie FF gewoon zonder gezeur.
1
| "Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 7.0; Windows NT 5.1; .NET CLR 1.0.3705)" |
Sorry, niet Gecko, wel Mozilla

Thunderbird-plugin, laatste versie werkt hier gewoon?Dirk schreef op donderdag 20 november 2008 @ 00:44:
Woei! Ze hebben hotmail gefixt! Het werkt weer in FF3 + Ubuntu
[Signature]
meuk: Realtek HD Audio 2.09
Had ik toch een vraag. Mijn moederbord heeft een realtek chip, onder windows deed ik altijd netjes deze drivers update. Onder ubuntu heb ik eigenlijk de standaard driver altijd gebruikt (diegene die de install zelf heeft gepakt).
Heeft het nu eigenlijk zin/voordeel zelf deze drivers te updaten? Of gaan ook dit soort drivers via de ubuntu update en wordt het gewoon automatisch bijgewerkt?
En nog iets anders. Ik heb een Microsoft 6000v2 Keyboard/muis set. Onder ubuntu 804 werkte de mediakeys gewoon "out of box". Helaas werken deze na de upgrade naar 810 niet meer. Hij herkent wel de 1tm5 knoppen. Maar de andere niet standaard knoppen niet. Ik heb al de keyboard layout proberen aan te passen, maar dat had geen effect. In het menu om sneltoetsen te selecteren lijkt het er op dat hij gewoon geen input ziet die vanaf die knoppen komen. Keyboard zelf werkt gewoon goed, inpluggen op OSX werken de knoppen gewoon wel. Iemand enig idee waar dit probleem vandaan zou kunnen komen?
[ Voor 35% gewijzigd door swtimmer op 20-11-2008 11:08 ]
Ubuntu kent de policy dat bij een versie van de distributie geen versie-upgrades in de packages komen. Hierdoor blijft het complete pakket beter compatible. De updates die je krijgt zijn vrijwel altijd bugfixes. Mocht de nood heel groot zijn kan er wel een versie-upgrade komen. Vaak wordt hier toch een omweg voor gemaakt, zoals dat Firefox3 nog als beta bij Hardy werd toegevoegd, omdat enkele dagen/weken later de final uitkwam.swtimmer schreef op donderdag 20 november 2008 @ 11:03:
Na het lezen van deze meuktracker:
meuk: Realtek HD Audio 2.09
Had ik toch een vraag. Mijn moederbord heeft een realtek chip, onder windows deed ik altijd netjes deze drivers update. Onder ubuntu heb ik eigenlijk de standaard driver altijd gebruikt (diegene die de install zelf heeft gepakt).
Heeft het nu eigenlijk zin/voordeel zelf deze drivers te updaten? Of gaan ook dit soort drivers via de ubuntu update en wordt het gewoon automatisch bijgewerkt?
Door planningsproblemen bij OOo is OOo3 dus niet meegenomen met Intrepid en moeten gebruikers wachten tot 9.04 voor OO3 officieel in de repository zit.
Maar een antwoord op je vraag: versies worden automatisch meegenomen, maar slechts bij een volgende release. Je zit dus nog gewoon met de oude versie. Maar dat is niet erg, want het werkt toch? En ik denk dat je niet veel zin hebt om zelf je kernelmodule te compileren voor die nieuwe versie
Hmm, dan moet ik eens mijn instellingen nakijken. Dat laatste keer dat ik het handmatig probeerde (een paar dagen terug) accepteerde hij mijn wachtwoord niet.woest85 schreef op donderdag 20 november 2008 @ 09:55:
[...]
Thunderbird-plugin, laatste versie werkt hier gewoon?
[Signature]
@hierboven: flashblock installeren, en dan kijken of het zonder flash-filmpjes ook gebeurt. Flash 10 is een bitch onder linux, echt gigantische load, en 3/4 van de filmpjes werkt niet soepel.
[ Voor 61% gewijzigd door MBV op 20-11-2008 14:34 ]
After a release, the version of all packages stays constant for the entire 6 months. For example, if Ubuntu ships with OpenOffice.org 2.0.x, it will remain at OpenOffice.org 2.0.x for the entire 6-month release cycle, even if a later version gets released during this time. The Ubuntu team may apply important security fixes to 2.0.x, but any new features or non-security bugfixes will not be made available.mithras schreef op donderdag 20 november 2008 @ 11:11:
[...]
Ubuntu kent de policy dat bij een versie van de distributie geen versie-upgrades in de packages komen. Hierdoor blijft het complete pakket beter compatible. De updates die je krijgt zijn vrijwel altijd bugfixes. Mocht de nood heel groot zijn kan er wel een versie-upgrade komen. Vaak wordt hier toch een omweg voor gemaakt, zoals dat Firefox3 nog als beta bij Hardy werd toegevoegd, omdat enkele dagen/weken later de final uitkwam.
This is where Ubuntu Backports comes in. The Backports team believes that the best update policy is a mix of Ubuntu's security-only policy AND providing new versions of some programs. Candidates for version updates are primarily desktop applications, such as your web browser, word processor, IRC client, or IM client. These programs can be updated without replacing a large part of the operating system that would affect stability of the whole system.
Backports is an official Ubuntu repository and maintained by knowledgeable Ubuntu developers who are often present on IRC and other communications media. But note that software in backports will not receive review or updates from the Ubuntu security team itself.
https://help.ubuntu.com/community/UbuntuBackports
http://news.softpedia.com...n-Ubuntu-8-10-96449.shtmlDoor planningsproblemen bij OOo is OOo3 dus niet meegenomen met Intrepid en moeten gebruikers wachten tot 9.04 voor OO3 officieel in de repository zit.
Daarnaast, ik draai ook OOo3 op Intrepid. Maar dat heb ik zelf gedaan. Dat was ook de vraag, of Ubuntu automatisch een nieuwe versie meeneemt. Het antwoord is nee, tenzij je gaat backporten of manual het gaat regelen.
Hotmail en IMAP? Dat kan toch helemaal niet voor de gratis versies?MBV schreef op donderdag 20 november 2008 @ 12:56:
@dirkw:Gewoon IMAP gebruiken? Heeft zonder onderbreking gewerkt bij mij
Hoe dacht je dat je het in MS Outlook kunt gebruiken?Dirk schreef op donderdag 20 november 2008 @ 14:09:
[...]
Hotmail en IMAP? Dat kan toch helemaal niet voor de gratis versies?
Alleen die servernamen moet je weten.
Hmm, ik zat even niet op te letten...Dirk schreef op donderdag 20 november 2008 @ 14:09:
[...]
Hotmail en IMAP? Dat kan toch helemaal niet voor de gratis versies?
Je bedoelt dat ze zomaar een standaard gebruiken?Loekie schreef op donderdag 20 november 2008 @ 14:31:
[...]
Hoe dacht je dat je het in MS Outlook kunt gebruiken?
Alleen die servernamen moet je weten.

Probleem is pas begonnen voor mij sinds 8.10, met 8.04 en eerder had ik nooit problemen hiermee(ook grafische kaart drivers doen nu moeilijk, dus wellicht dat ik toch maar weer terugga naar 8.04), en bezoek ook vrijwel geen websites met flash, heb meestal wel zo'n 15-20 tabs open staan, maar met minder blijft firefox cpu vreten.MBV schreef op donderdag 20 november 2008 @ 12:56:
@dirkw:Gewoon IMAP gebruiken? Heeft zonder onderbreking gewerkt bij mij
@hierboven: flashblock installeren, en dan kijken of het zonder flash-filmpjes ook gebeurt. Flash 10 is een bitch onder linux, echt gigantische load, en 3/4 van de filmpjes werkt niet soepel.
[Signature]
Dat begrijp ik, ik licht alleen even toe het het eventueel wel kanmithras schreef op donderdag 20 november 2008 @ 13:59:
Ja, dat is leuk, maar backports reken ik uiteraard niet mee. Je kan alles backporten. Ubuntu stelt juist een beleid in van versie-consistentie. Dat het backbort gebeuren een "official ubuntu repository" is doet weinig afbreuk aan het feit dat in de main repository er niet aan backports wordt gedaan
Daarnaast, ik draai ook OOo3 op Intrepid. Maar dat heb ik zelf gedaan. Dat was ook de vraag, of Ubuntu automatisch een nieuwe versie meeneemt. Het antwoord is nee, tenzij je gaat backporten of manual het gaat regelen.
In 8.04 zat flash 9. Als je flash 10 op 8.04 installeert is het nog erger dan op 8.10woest85 schreef op donderdag 20 november 2008 @ 15:09:
[...]
Probleem is pas begonnen voor mij sinds 8.10, met 8.04 en eerder had ik nooit problemen hiermee(ook grafische kaart drivers doen nu moeilijk, dus wellicht dat ik toch maar weer terugga naar 8.04), en bezoek ook vrijwel geen websites met flash, heb meestal wel zo'n 15-20 tabs open staan, maar met minder blijft firefox cpu vreten.

Volgens mij had ik flash 10 ook al onder 8.04 handmatig geinstalleerd, maar zal eens kijken of flashblock helpt dan.MBV schreef op donderdag 20 november 2008 @ 17:17:
[...]
In 8.04 zat flash 9. Als je flash 10 op 8.04 installeert is het nog erger dan op 8.10
//edit
flashblock lijkt te werken, ondanks dat ik nu geen websites met flash content open heb staan?
[ Voor 14% gewijzigd door woest85 op 21-11-2008 20:00 ]
[Signature]
Anoniem: 154383
Of kan je dan het beste een desktop versie gebruiken en dan LAMP installeren oid?
Want ik wil graag een test servertje opzetten om wat dingen te proberen voor fileserver + mysql-db + exchange server (OpenChange oid)
Een LAMP-server zonder GUI installeren is trouwens erg simpel:
[list=1]
• Download de Ubuntu-server cd.
• Boot van de cd.
• Kies "Install a LAMP server".
• Volg de instructies op.
[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 21-11-2008 23:37 ]
Anoniem: 154383
of kan je dat er ook makkelijk opzetten als het nodig is bij de server editie?

Met een beetje tutorials op internet kan je trouwens op de command-line ook snel genoeg leren. Zo heb ik het iig wel gedaan.
sudo apt-get install ubuntu-desktop #of gnome-desktop / iets selectievers ;)
uit te voeren. Dan heb je exact dezelfde situatie als die die je zou hebben als je eerst Ubuntu desktop zou installeren, en daarna via Synaptic's "Mark Packages by Task" (in het Edit menu) de taak "LAMP server" zou selecteren.
Maar er is niets mis met een GUI op een server. Als je de performance of de veiligheid tijdens productie een probleem vindt, kan je de GUI altijd uitzetten. Als je dus bang bent voor de terminal, dan zou ik gewoon de desktop-versie van Ubuntu nemen.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 21-11-2008 23:55 ]
Hier had ik ook last van. Toen heb ik alle pulseaudo paketten weggegooid en nu doet het geluid het weer (via Alsa).bassie schreef op zondag 23 november 2008 @ 17:19:
Ik ben nu al een tijdje aan het klooien met ubuntu, maar ik krijg het geluid niet werkend. Bij het aanmeld scherm wordt er wel een geluidje afgespeelt, maar eenmaal in ubuntu krijg ik nergens meer geluid uit. Iemand een idee?
Alle pakketten die hier staan? http://packages.ubuntu.co...rchon=names&keywords=alsa
Om pulseaudio weg te krijgen is sudo apt-get remove pulseaudio genoeg?
edit:
Het is gelukt heb nog een paar packages geinstalleerd.
Gebruiken jullie eigenlijk een firewall, of doen jullie daar niet aan?
[ Voor 21% gewijzigd door bassie op 23-11-2008 19:47 ]
Pulseaudio heeft echt veel voordelen, maar mensen zijn mijns inziens te snel geneigd het dan maar te verwijderen als het niet werkt.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Voor mij geldt dat alsa de betere keus is, ik combineer het met jack en werk met mixxx, ardour en rosegarden. Pulse is dan nog een extra laag ik die vooralsnog liever niet aanspreek.
Heb ik ergens apt-get gesuggereerd ofzogertvdijk schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:34:
Als je echt gewoon pulseaudio wil verwijderen zonder het probleem op te willen sporen met alle handige pulseaudio tooltjes die er zijn, dan zou ik aptitude gebruiken en niet apt-get, want dan gaan de dependencies op het te verwijderen ook weg. (er is wel een optie om dat met apt-get te doen ja, maar dat moet je dan dus meegeven.)
Pulseaudio heeft echt veel voordelen, maar mensen zijn mijns inziens te snel geneigd het dan maar te verwijderen als het niet werkt.
Ik zou gewoon de echte grafische tools (package management ofzo, in system->settings) gebruiken, veel eenvoudiger voor beginners.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME
Dit topic is gesloten.
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen