al die losse schermpjes die constant de focus verliezen, waardoor je aldoor aan het zoeken bent waar ze zijndeadinspace schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 23:15:
[...]
Nou, bij deze. Ik vind het best ok werken, al zijn er zeker een hoop dingen voor verbetering vatbaar.
Wat vinden jullie er zo rampzalig aan dan?
Misschien niet het ideale topic, maar over Gimp:
Ik bv. wil een rechthoek maken, die kleuren en verslepen.
géén idee hoe je dat doet, gewoon iets selecteren en verslepen lukt me al niet.. Blijkbaar heeft gimp een "movetool" (als dat de bedoeling is, is dat gewoon idioot. Dat zou hetzelfde zijn als voor elke versnelling in je auto een ander stuur te moeten gebruiken ofzo).
Gewoon klik-klik-drag-klik moet werken.
(als ik voor elk programma dat ik gebruik een boek moet lezen, zouden er geen bomen meer rechtstaan)
Met de lettertypes speel ik nog wel wat, ik ga ook een foto van het verschil in hoek proberen maken.
Ik bv. wil een rechthoek maken, die kleuren en verslepen.
géén idee hoe je dat doet, gewoon iets selecteren en verslepen lukt me al niet.. Blijkbaar heeft gimp een "movetool" (als dat de bedoeling is, is dat gewoon idioot. Dat zou hetzelfde zijn als voor elke versnelling in je auto een ander stuur te moeten gebruiken ofzo).
Gewoon klik-klik-drag-klik moet werken.
(als ik voor elk programma dat ik gebruik een boek moet lezen, zouden er geen bomen meer rechtstaan)
Met de lettertypes speel ik nog wel wat, ik ga ook een foto van het verschil in hoek proberen maken.
[ Voor 8% gewijzigd door ? ? op 12-08-2008 23:39 ]
Verwijderd
Voor tekenen kan je denk ik beter een vector-programma zoals Inkscape gebruiken. Gimp is meer voor fotobewerken, zoals Photoshop. Maar je kan in principe wel een nieuwe laag aanmaken (daarmee emuleer eigenlijk je het concept van een object in Inkscape), vervolgens een blok-selectie maken, en die inkleuren met de Bucket Fill tool.
Edit:
Oja, en voor het simpele MS Paint tekenwerk kan je KolourPaint installeren. Op Ubuntu Brainstorm staat ook het idee om Gimp te vervangen voor een simpele image editor. Dat lijkt mij ook wel een goed idee. Hoe goed Gimp ook mag worden met de UI veranderingen (en een hoop daarvan zijn al doorgevoerd, behalve de beruchte 3 vensters), het is een pakket gericht op professionals.
Het zou ook mooi zijn als Eye of Gnome wat simpele dingen als red-eye-removal erbij zou krijgen, zodat je voor dat soort veelgevraagde opties alleen maar op een knop hoeft te drukken terwijl je de foto's van je camera bekijkt. Misschien kunnen we de weg kortsluiten, en gewoon op gThumb overstappen.
En als de screenshot-tool ook de mogelijkheid krijgt om wat simpele tekst met een pijltje toe te voegen, dan heb je een MS Paint variant waarschijnlijk niet eens meer nodig.
Edit:
Oja, en voor het simpele MS Paint tekenwerk kan je KolourPaint installeren. Op Ubuntu Brainstorm staat ook het idee om Gimp te vervangen voor een simpele image editor. Dat lijkt mij ook wel een goed idee. Hoe goed Gimp ook mag worden met de UI veranderingen (en een hoop daarvan zijn al doorgevoerd, behalve de beruchte 3 vensters), het is een pakket gericht op professionals.
Het zou ook mooi zijn als Eye of Gnome wat simpele dingen als red-eye-removal erbij zou krijgen, zodat je voor dat soort veelgevraagde opties alleen maar op een knop hoeft te drukken terwijl je de foto's van je camera bekijkt. Misschien kunnen we de weg kortsluiten, en gewoon op gThumb overstappen.
En als de screenshot-tool ook de mogelijkheid krijgt om wat simpele tekst met een pijltje toe te voegen, dan heb je een MS Paint variant waarschijnlijk niet eens meer nodig.
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2008 01:28 ]
Ik dacht gisteravond eens lekker wat linuxgames te gaan spelen, ff de 3d kracht van linux testen, maar ik kreeg geen enkel spel normaal aan de praat. Tuxracer was de enige die wel wou spelen, maar met artifacts ter grootte van een kwart scherm, zwarte driehoeken enzo die over het scherm klapten zeg maar!
Ik heb Torcs geprobeerd, die wou wel launchen maar bleef geminimaliseerd vastzitten in de taakbalk, dus kon ik niets mee. Hoop dat ik die aan de praat ga krijgen met mijn Logitech Momo Racing-stuurwiel, mensen ervaringe mee? Hetzelfde probleem had ik met FlightGear, die ook niet uit de taakbalk wilde komen. Daarvoor heb ik een Logitech Extreme 3D flightstick, hoop dat ik die ook aan de praat kan krijgen.
Scorched3D ook geprobeerd, die launchte wel, maar hing bij het level laden.
Toch jammer dat ook dit weer extra configuratie met zich mee gaat brengen. Ik heb de restricted ati-drivers in gebruik en de spellen via Synaptics binnengehaald. In hoeverre hebben mensen hier ervaring met het spelen van Linux-3D spellen? Is het normaal dat dit niet out of the box goed werkt?
Ik heb Torcs geprobeerd, die wou wel launchen maar bleef geminimaliseerd vastzitten in de taakbalk, dus kon ik niets mee. Hoop dat ik die aan de praat ga krijgen met mijn Logitech Momo Racing-stuurwiel, mensen ervaringe mee? Hetzelfde probleem had ik met FlightGear, die ook niet uit de taakbalk wilde komen. Daarvoor heb ik een Logitech Extreme 3D flightstick, hoop dat ik die ook aan de praat kan krijgen.
Toch jammer dat ook dit weer extra configuratie met zich mee gaat brengen. Ik heb de restricted ati-drivers in gebruik en de spellen via Synaptics binnengehaald. In hoeverre hebben mensen hier ervaring met het spelen van Linux-3D spellen? Is het normaal dat dit niet out of the box goed werkt?
Ik heb een Nvidia Geforce 6200 en heb de officiele driver van de Nvidia site geinstalleerd en zelf gecompileerd etc. Ik krijg het echter ook niet fatsoenlijk aan de praat.
Tuxracer geeft bij mij ook allerlei artifacts, en eens in de 20 seconden freezed het spel geheel voor ongeveer 2 seconden, waarna het gewoon weer verder gaat.
Verder heb ik de Linuxversie van Second Life geprobeerd (speelt mn vriendin veel), maar dat geeft hetzelfde resultaat. Nou is dat wel een beta-versie die nog niet is uitontwikkeld, maar toch.
Daarna heb ik in WINE Diablo II geprobeerd. Zolang ik de 3d accelleratie niet aanzet gaat dit prima, anders weer hetzelfde effect als bij Tuxracer.
Als laatste heb ik nog even een Nintendo 64 emulator geprobeerd. Dit leek soepeltjes te draaien, maar ik heb geen idee hoe ik de toetsen kan veranderen. Als ik de knop Configure bij Input indruk gebeurt er gewoon niets. Ik heb dus geen idee hoe ik alles kan besturen.
Gamen onder Linux is voor mij dus ook niet bepaald een succes, maar voor ik mijn oordeel vel wil ik het nog eens proberen onder andere hardware. Even wachten tot ik mijn tweedehands laptop binnenkrijg.
Tuxracer geeft bij mij ook allerlei artifacts, en eens in de 20 seconden freezed het spel geheel voor ongeveer 2 seconden, waarna het gewoon weer verder gaat.
Verder heb ik de Linuxversie van Second Life geprobeerd (speelt mn vriendin veel), maar dat geeft hetzelfde resultaat. Nou is dat wel een beta-versie die nog niet is uitontwikkeld, maar toch.
Daarna heb ik in WINE Diablo II geprobeerd. Zolang ik de 3d accelleratie niet aanzet gaat dit prima, anders weer hetzelfde effect als bij Tuxracer.
Als laatste heb ik nog even een Nintendo 64 emulator geprobeerd. Dit leek soepeltjes te draaien, maar ik heb geen idee hoe ik de toetsen kan veranderen. Als ik de knop Configure bij Input indruk gebeurt er gewoon niets. Ik heb dus geen idee hoe ik alles kan besturen.
Gamen onder Linux is voor mij dus ook niet bepaald een succes, maar voor ik mijn oordeel vel wil ik het nog eens proberen onder andere hardware. Even wachten tot ik mijn tweedehands laptop binnenkrijg.
Vicariously I live while the whole world dies
Dat heeft waarschijnlijk te maken met de tekencodering van de muziekbestanden. Als daar een ISO codering is gebruikt door Windows dan herkent Ubuntu de speciale tekens niet omdat Ubuntu de Unicode codering gebruikt.Mar2zz schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:33:
...
Amarok, maar ook bestandsbeheer, heeft problemen met letters met accenten erop (Andre, Bartok, etc). Volgens mij is dat een lettertype probleem. Tenminste dat denk ik, maar dat zou betekenen dat het default-lettertype van Ubuntu niet in staat is accenten enzo weer te geven. Onvoorstelbaar dat er dan zo een keuze wordt gemaakt. Of ligt het niet daaraan?
...
Ik heb er zelf ook last van, misschien is het wel makkelijk op te lossen maar daar heb ik nooit naar gezocht.
Met mijn geforce 7600GS en de restricted nvidia driver uit de repository kan ik een heleboel spellen prima spelen. De spellen die jij noemt gaan iig zonder probleem en vereisen ook geen extra configuratiewerk. Ook een aantal windows-spellen icm. wine draaien zeer goed (Counterstrike 1.6, Live for Speed, GTA3).Mar2zz schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 09:11:
Ik dacht gisteravond eens lekker wat linuxgames te gaan spelen, ff de 3d kracht van linux testen, maar ik kreeg geen enkel spel normaal aan de praat. Tuxracer was de enige die wel wou spelen, maar met artifacts ter grootte van een kwart scherm, zwarte driehoeken enzo die over het scherm klapten zeg maar!
Misschien dat de Ati-driver wat minder is dan nvdia? Ik zou Ubuntu nu n iet zomaar opgeven, want het kan dus wel prima werken.
Ik geef het ook niet zomaar op, ik ben er wel blij mee. Maar ik kom er toch achter dat Linux-fanboys wel verkeerde informatie geven. Als je kijkt in topics waar lekker windows/linux/mac-gebashed word dan wordt linux voorgesteld als makkelijk en stabiel.
Beide heb ik nog niet mee mogen maken. Voor ongeveer elke extra stap die ik wil doen die de , default Ubuntu-install uitbreid met andere programma's of functionaliteit dan moet er ingewikkeld gedaan worden. Zoals bijvoorbeeld definitief mounten van mappen.
Windows: rechtermuisklik > netwerkverbinding maken > schijfletter kiezen.
Linux: editten van fstab die staat in de map /etc... kom daar maar op, en al helemaal de code die daarvoor gebruikt moet worden...
En nu ook dit met games... Die games die vastzitten in de taakbalk geven geen error of report, maar ik kan er dus niks mee, dat betekent weer extensive googlen voordat ik het aan werk ga krijgen.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind linux (ubuntu) prachtig en ik zou dolgraag Microsoft achter me laten en helemaal over stappen, maar de problemen/freezes/verassingen die ik steeds tegenkom en die me veel tijd kosten zijn geen goeie reclame, en zijn het tegenovergestelde van wat veel fanboys beweren. Mijn hardware is overigens niet het nieuwste van het nieuwste, maar wel van bekende merken en zeker niet exotisch, dus compatibiliteit zou allang aanwezig moeten zijn.
Ik ga dus ook zeker nog niet linux aanraden in mijn kennissenkring, want ik weet zeker dat tig x vaker op moet komen draven dan nu met windows het geval is.
Beide heb ik nog niet mee mogen maken. Voor ongeveer elke extra stap die ik wil doen die de , default Ubuntu-install uitbreid met andere programma's of functionaliteit dan moet er ingewikkeld gedaan worden. Zoals bijvoorbeeld definitief mounten van mappen.
Windows: rechtermuisklik > netwerkverbinding maken > schijfletter kiezen.
Linux: editten van fstab die staat in de map /etc... kom daar maar op, en al helemaal de code die daarvoor gebruikt moet worden...
En nu ook dit met games... Die games die vastzitten in de taakbalk geven geen error of report, maar ik kan er dus niks mee, dat betekent weer extensive googlen voordat ik het aan werk ga krijgen.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind linux (ubuntu) prachtig en ik zou dolgraag Microsoft achter me laten en helemaal over stappen, maar de problemen/freezes/verassingen die ik steeds tegenkom en die me veel tijd kosten zijn geen goeie reclame, en zijn het tegenovergestelde van wat veel fanboys beweren. Mijn hardware is overigens niet het nieuwste van het nieuwste, maar wel van bekende merken en zeker niet exotisch, dus compatibiliteit zou allang aanwezig moeten zijn.
Ik ga dus ook zeker nog niet linux aanraden in mijn kennissenkring, want ik weet zeker dat tig x vaker op moet komen draven dan nu met windows het geval is.
Als er gekke dingen gebeuren in een programma: start het in een terminal. Daar krijg je wel foutmeldingen en kun je dus eenvoudig zoeken naar oplossingen.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Precies, de debug-info komt dan in het terminalscherm terecht. Wel even in de launcher kijken (rechtermuisknop) hoe je het programma moet starten.Dirk schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 11:36:
Als er gekke dingen gebeuren in een programma: start het in een terminal. Daar krijg je wel foutmeldingen en kun je dus eenvoudig zoeken naar oplossingen.
idd, volledig mee eens.. problemen in Linux worden snel afgedaan als 'simpel op te lossen' of 'niet relevant' (of gewoon doodgezwegen), terwijl de kleinste pietluttigheidjes in windows extreem worden opgeblazen tot problemen van wereldorde. Daar moet je een beetje overheen lezenMar2zz schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 11:32:
Ik geef het ook niet zomaar op, ik ben er wel blij mee. Maar ik kom er toch achter dat Linux-fanboys wel verkeerde informatie geven. Als je kijkt in topics waar lekker windows/linux/mac-gebashed word dan wordt linux voorgesteld als makkelijk en stabiel.
Grote kans trouwens dat het aan de drivers van je videokaart ligt, omdat die 'gesloten' zijn en Ubuntu niks aan kan aanpassen. Maar om nou een nieuwe videokaart te kopen hiervoor...
[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 13-08-2008 12:14 ]
Dat is een goeie tip! Maar wel weer de linuxway, maar goed, kan ik mee leven. Ik wil ff racen en vliegen! Ik heb nooit race en vliegspellen legaal gehad, dus wil nu ff online mijn skills gaan testen... Ik hoop dat mijn stuur gewoon gaat werken.
Ik sluit me inderdaad helemaal aan bij de ervaringen dat het gewoon 'niet af' is, en voor mij is het dan ook écht een hobby-os naast mijn WinXP-installatie waar ik gewoon van op aan kan. Je moet regelmatig gewoon flink klooien en googlen en prutsen om zaken aan het werk te krijgen, laat staat customizen.
Ik moet echter ook wél zeggen dat Ubuntu 8.04 me nu erg goed bevalt, ik probeer al jaren verschillende versies van Red Hat, Suse, Mandrake en Ubuntu, maar steeds ben ik er na korte tijd alweer op uitgekeken omdat fundamentele dingen gewoon niet werken of omdat het weer in de poeier loopt als je ergens een typfout in een configfile hebt gemaakt of omdat de bootloader een screw-up maakt. Deze versie van Ubuntu stemt me voor het eerst erg tevreden, alles werkt zoals ik verwacht dat het werkt, de package manager doet zijn werk goed, het ziet er netjes uit en het draait stabiel. Maar ook hier: toch weer klooien om mijn WLAN aan de praat te krijgen...
Conclusie: je moet het leuk vinden om extra tijd en moeite te steken in de (basis)configuratie, maar het wordt steeds beter en over deze versie ben ik echt erg enthousiast
Ik moet echter ook wél zeggen dat Ubuntu 8.04 me nu erg goed bevalt, ik probeer al jaren verschillende versies van Red Hat, Suse, Mandrake en Ubuntu, maar steeds ben ik er na korte tijd alweer op uitgekeken omdat fundamentele dingen gewoon niet werken of omdat het weer in de poeier loopt als je ergens een typfout in een configfile hebt gemaakt of omdat de bootloader een screw-up maakt. Deze versie van Ubuntu stemt me voor het eerst erg tevreden, alles werkt zoals ik verwacht dat het werkt, de package manager doet zijn werk goed, het ziet er netjes uit en het draait stabiel. Maar ook hier: toch weer klooien om mijn WLAN aan de praat te krijgen...
Conclusie: je moet het leuk vinden om extra tijd en moeite te steken in de (basis)configuratie, maar het wordt steeds beter en over deze versie ben ik echt erg enthousiast
[ Voor 4% gewijzigd door Elwood Blues op 13-08-2008 12:26 ]
Om maar eens even wat tegengas te geven aan mensen die vinden dat linux niet "af" is:
Ik denk dat dat komt omdat mensen heel erg aan windows gewend geraakt zijn en verwachten dat alles in linux net zo werkt als in windows.
Ik heb zelf namelijk het tegenovergestelde: Met ubuntu 8.04 kan ik direct na installatie ermee werken, en wordt alle hardware goed herkend en aangestuurd. (Ja, ik weet, dat hangt ook wel eens van je hardware af).
De laatste keer dat ik een windows installatie gedaan heb (dat was XP), moest ik daarna nog eens voor de duivel en z'n ouwemoer drivers ophalen bij de diverse fabrikanten en deze apart installeren (met de bijbehoende reboots). De grafische kaart, geluidskaart, het beeldscherm (!), zelfs de chipset van het moederbord moest eerst nog geïnstalleerd worden om alle functionaliteit te kunnen gebruiken.
Ik ben eigenlijk zelf al voor windows 95 gestopt met dat spul te gebruiken, en ervaar het werken met windows nu als inefficient, omslachtig en lastig om iets te vinden als er ergens een probleem is.
Kortom, mijn stelling is, dat voor iemand die nog nooit een computer aangeraakt heeft windows of linux niets uitmaakt, het is allebei even "af", alleen linux is veel completer (vooral als je de repositories van beschikbare applicaties daarin meeneemt).
Het grootste probleem dat veel mensen met linux hebben is dat het geen windows is
Ik denk dat dat komt omdat mensen heel erg aan windows gewend geraakt zijn en verwachten dat alles in linux net zo werkt als in windows.
Ik heb zelf namelijk het tegenovergestelde: Met ubuntu 8.04 kan ik direct na installatie ermee werken, en wordt alle hardware goed herkend en aangestuurd. (Ja, ik weet, dat hangt ook wel eens van je hardware af).
De laatste keer dat ik een windows installatie gedaan heb (dat was XP), moest ik daarna nog eens voor de duivel en z'n ouwemoer drivers ophalen bij de diverse fabrikanten en deze apart installeren (met de bijbehoende reboots). De grafische kaart, geluidskaart, het beeldscherm (!), zelfs de chipset van het moederbord moest eerst nog geïnstalleerd worden om alle functionaliteit te kunnen gebruiken.
Ik ben eigenlijk zelf al voor windows 95 gestopt met dat spul te gebruiken, en ervaar het werken met windows nu als inefficient, omslachtig en lastig om iets te vinden als er ergens een probleem is.
Kortom, mijn stelling is, dat voor iemand die nog nooit een computer aangeraakt heeft windows of linux niets uitmaakt, het is allebei even "af", alleen linux is veel completer (vooral als je de repositories van beschikbare applicaties daarin meeneemt).
Het grootste probleem dat veel mensen met linux hebben is dat het geen windows is
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Ik ben het met je eens dat met name Ubuntu steeds meer af is. Veel werkt out of the box, en vaak beter dan in Windows. Het probleem dat ik echter heb is als het NIET out of the box werkt. In Windows is het dan een kwestie van drivertje downloaden, installeren, wellicht rebooten (ja, dat is irritant) en klaar is kees. In Linux moet je dan de howto's met 300 verschillende stappen via de CLI doorlopen, en dat valt me wat tegen. In Windows heb ik NOOIT een dosbox hoeven openen (doe het soms wel omdat het makkelijker is, zoals ipconfig, maar het HOEFT niet).u_nix_we_all schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 18:09:
Om maar eens even wat tegengas te geven aan mensen die vinden dat linux niet "af" is:
Waar vind ik trouwens een device manager waarmee ik makkelijk kan zien welke hardware ik allemaal heb (of welke herkend is for that matter)?
Verder heeft Linux natuurlijk heel veel voordelen, met name het packagesysteem en het feit dat er veel meer out of the box werkt dan in Windows, dat je niet 300x hoeft te rebooten, dat alle updates in 1x worden gedaan en niet eerst een deel om er daarna achter te komen dat er weer updates op de updates volgen etc.
Verwijderd
Het Windows-equivalent van "je moet moeilijk doen voor een driver" is "het is niet beschikbaar". Als je moeilijk moet doen voor een driver, dan is het gewoonweg officieel niet beschikbaar. Vanwege de manier waarop opensource werkt, kan je je hardware vrijwel altijd alsnog aan de praat krijgen... je kan de source nu eenmaal niet verbieden gecompileerd te worden door mensen. Maar dan wordt het inderdaad lastig.Vicarious schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 18:37:
[...]
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Ik ben het met je eens dat met name Ubuntu steeds meer af is. Veel werkt out of the box, en vaak beter dan in Windows. Het probleem dat ik echter heb is als het NIET out of the box werkt. In Windows is het dan een kwestie van drivertje downloaden, installeren, wellicht rebooten (ja, dat is irritant) en klaar is kees. In Linux moet je dan de howto's met 300 verschillende stappen via de CLI doorlopen, en dat valt me wat tegen. In Windows heb ik NOOIT een dosbox hoeven openen (doe het soms wel omdat het makkelijker is, zoals ipconfig, maar het HOEFT niet).
Stel dat alle hardware-vendors voor Windows ook hun development opensource zouden maken, dan zal je zien dat men in Windows ook de laatste drivers gaat compileren om nieuwe hardware aan de praat te krijgen (of experimentele features, of oude hardware in een nieuwe versie van het OS, etc.). Nu is het gewoon wachten op een release met een mooie installer.
Google zegt: "gnome-device-manager" aka Device ManagerWaar vind ik trouwens een device manager waarmee ik makkelijk kan zien welke hardware ik allemaal heb (of welke herkend is for that matter)?
Het Windows-equivalent is: ga naar de site van de fabrikant, download de driver en start de setup.exe.Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 19:38:
[...]
Het Windows-equivalent van "je moet moeilijk doen voor een driver" is "het is niet beschikbaar". Als je moeilijk moet doen voor een driver, dan is het gewoonweg officieel niet beschikbaar. Vanwege de manier waarop opensource werkt, kan je je hardware vrijwel altijd alsnog aan de praat krijgen... je kan de source nu eenmaal niet verbieden gecompileerd te worden door mensen. Maar dan wordt het inderdaad lastig.
Stel dat alle hardware-vendors voor Windows ook hun development opensource zouden maken, dan zal je zien dat men in Windows ook de laatste drivers gaat compileren om nieuwe hardware aan de praat te krijgen (of experimentele features, of oude hardware in een nieuwe versie van het OS, etc.). Nu is het gewoon wachten op een release met een mooie installer.
[...]
Google zegt: "gnome-device-manager" aka Device Manager
En waarom zit die device manager niet standaard in Ubuntu?
Als iets in windows niet out of the box werkt, heb ik er juist heel veel problemen om uit te vinden wat er moet gebeuren. In linux weet ik mijn logfiles te vinden, kan ik mijn config files vinden, lezen en aanpassen omdat de documentatie ook te vinden en beschikbaar is. Dat je daarvoor de CLI gebruikt is wat mij betreft geen nadeel ofzo, gewoon een andere manier van werken en bekend zijn met hoe je OS werkt.Vicarious schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 18:37:
[...]
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Ik ben het met je eens dat met name Ubuntu steeds meer af is. Veel werkt out of the box, en vaak beter dan in Windows. Het probleem dat ik echter heb is als het NIET out of the box werkt. In Windows is het dan een kwestie van drivertje downloaden, installeren, wellicht rebooten (ja, dat is irritant) en klaar is kees. In Linux moet je dan de howto's met 300 verschillende stappen via de CLI doorlopen, en dat valt me wat tegen. In Windows heb ik NOOIT een dosbox hoeven openen (doe het soms wel omdat het makkelijker is, zoals ipconfig, maar het HOEFT niet).
Hangt een beetje af van welke hardware je info wilt. lspci, lsusb en dmesg voor kernel- en bootmeldingen leveren alle info die je nodig hebt. Of moet het perse een ding zijn waar je op kunt klikken ?Waar vind ik trouwens een device manager waarmee ik makkelijk kan zien welke hardware ik allemaal heb (of welke herkend is for that matter)?
(Ik heb wel eens in windows geprobeerd te achterhalen welke revisie van de chipset een bepaalde USB DVB-T stick had, bij een kennis die win XP gebruikte ........ Uiteindelijk lukte dat pas nadat ik een tooltje gedownload had waar dat mee kon, in windows kwam ik er niet achter. Kosste me al met al meer dan een uur. Linux: inprikken, dmesg typen en ik wist alles over het ding)
Hoe dan ook, voor de normale gebruiker is linux (op de meeste, ganbare hardware) een prima alternatief, tenzij ze al aan windows gewend zijn. Je komt ook een heel eind zonder die CLI, maar als tweaker willen we vaak net wat meer/anders en dan moet je soms toch wel. Maar vergelijk dat met windows, voor de normale gebruiker werkt het ook allemaal wel, maar als je wat meer wilt zul je toch ook meer over je systeem moeten leren. Normale gebruikers zie ik ook niet 123 de registry induiken om daar een paar keys te wijzigen. Is een CLI met configfiles die je gewoon kunt lezen dan zoveel ingewikkelder ? Voor mij in ieder geval niet. Helaas kun je van beginnende linux-gebruikers niet verwachten dat ze eerst alles wat ze in de loop der jaren aan kennis over windows hebben opgedaan vergeten, voordat ze beginnen met vergelijkingen maken !Verder heeft Linux natuurlijk heel veel voordelen, met name het packagesysteem en het feit dat er veel meer out of the box werkt dan in Windows, dat je niet 300x hoeft te rebooten, dat alle updates in 1x worden gedaan en niet eerst een deel om er daarna achter te komen dat er weer updates op de updates volgen etc.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Verwijderd
Het Linux-equivalent daarvan is: doe niks, het werkt al.Vicarious schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 19:59:
[...]
Het Windows-equivalent is: ga naar de site van de fabrikant, download de driver en start de setup.exe.
Dat zal wel zijn omdat je er niets aan hebt. Het zal alleen maar een enge menu-optie zijn voor de meeste mensen. Ja, als je moet troubleshooten, en je bent een gevorderde gebruiker die zelf z'n problemen kan oplossen, dan heb je er wat aan. Maar dan kan je het net zo goed even installeren. Of je voert "sudo lshw -html > mijnhardware.html" uit. Maar meestal is Googlen naar je probleem een stuk productiever.En waarom zit die device manager niet standaard in Ubuntu?
Hoho wacht even, tuurlijk kunnen dingen in Linux vast sneller en makkelijker via de CLI, maar we hadden het over de normale gebruiker. Zeg bijvoorbeeld mijn pa die ik achter Ubuntu zet. Ik ben zelf ook niet anti-CLI, maar ik dacht dat we een gemiddelde pc-gebruiker in gedachten hadden.u_nix_we_all schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 20:06:
[...]
Als iets in windows niet out of the box werkt, heb ik er juist heel veel problemen om uit te vinden wat er moet gebeuren. In linux weet ik mijn logfiles te vinden, kan ik mijn config files vinden, lezen en aanpassen omdat de documentatie ook te vinden en beschikbaar is. Dat je daarvoor de CLI gebruikt is wat mij betreft geen nadeel ofzo, gewoon een andere manier van werken en bekend zijn met hoe je OS werkt.
[...]
Hangt een beetje af van welke hardware je info wilt. lspci, lsusb en dmesg voor kernel- en bootmeldingen leveren alle info die je nodig hebt. Of moet het perse een ding zijn waar je op kunt klikken ?
(Ik heb wel eens in windows geprobeerd te achterhalen welke revisie van de chipset een bepaalde USB DVB-T stick had, bij een kennis die win XP gebruikte ........ Uiteindelijk lukte dat pas nadat ik een tooltje gedownload had waar dat mee kon, in windows kwam ik er niet achter. Kosste me al met al meer dan een uur. Linux: inprikken, dmesg typen en ik wist alles over het ding)
[...]
Hoe dan ook, voor de normale gebruiker is linux (op de meeste, ganbare hardware) een prima alternatief, tenzij ze al aan windows gewend zijn. Je komt ook een heel eind zonder die CLI, maar als tweaker willen we vaak net wat meer/anders en dan moet je soms toch wel. Maar vergelijk dat met windows, voor de normale gebruiker werkt het ook allemaal wel, maar als je wat meer wilt zul je toch ook meer over je systeem moeten leren. Normale gebruikers zie ik ook niet 123 de registry induiken om daar een paar keys te wijzigen. Is een CLI met configfiles die je gewoon kunt lezen dan zoveel ingewikkelder ? Voor mij in ieder geval niet. Helaas kun je van beginnende linux-gebruikers niet verwachten dat ze eerst alles wat ze in de loop der jaren aan kennis over windows hebben opgedaan vergeten, voordat ze beginnen met vergelijkingen maken !
Overigens heb ik mijn vader NOOIT in Windows in de registry zien hacken, maar da's weer een ander verhaal
Vandaar die 300 miljard howto's om je wireless fatsoenlijk werkend te krijgen, evenals de 200 miljard "help ik krijg geen beeld" of "mn resolutie is verkeerd, de goede staat er niet bij, hoe krijg ik het goed" topics op het internet.Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 20:09:
[...]
Het Linux-equivalent daarvan is: doe niks, het werkt al.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen MS fanboy noch een Linux-fanboy, maar sommige mensen gaan wel erg ver met het verdedigen van hun favoriete OS. Geef nou verdomme gewoon toe dat het niet handig is dat als je resolutie niet vanzelf wordt herkend, dat het niet handig is dat je dat niet via een handige GUI tool kan instellen die zelf een nieuwe xorg.conf maakt. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Verwijderd
X.org is nu in een transitie van Xinerama naar XRandR. Het gaat niet altijd goed, maar grotendeels wel. Ik heb uiteraard probleemtopics gezien op internet, maar ik heb het zelf tijdens die transitie nog niet meegemaakt dat ik m'n xorg.conf moest aanraken. Dat was een paar jaar geleden nog wel anders, rond Dapper.Vicarious schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 23:28:
[...]
Vandaar die 300 miljard howto's om je wireless fatsoenlijk werkend te krijgen, evenals de 200 miljard "help ik krijg geen beeld" of "mn resolutie is verkeerd, de goede staat er niet bij, hoe krijg ik het goed" topics op het internet.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen MS fanboy noch een Linux-fanboy, maar sommige mensen gaan wel erg ver met het verdedigen van hun favoriete OS. Geef nou verdomme gewoon toe dat het niet handig is dat als je resolutie niet vanzelf wordt herkend, dat het niet handig is dat je dat niet via een handige GUI tool kan instellen die zelf een nieuwe xorg.conf maakt. Zo moeilijk is het allemaal niet.
En heb je nooit probleemtopics gezien in Windows Clients? Elk OS heeft z'n problemen. Ik ontken niet dat Linux problemen heeft. Ik protesteer alleen tegen de claim dat Linux meer problemen zou hebben dan Windows. Dat het slechter zou zijn, en dat het moeilijker zou zijn.
Een tijdje geleden was Wireless nog een groot probleem. En zie nu, het is zo'n beetje opgelost! Ik kan Ubuntu 8.04 in alle laptops hier thuis steken, en ze vragen allemaal om m'n WPA-wachtwoord. Dat was vroeger nog wel anders!
Als er problemen zijn, dan zijn er inderdaad meteen een hele hoop dingen online te lezen. Vaak kan je ergens firmware vandaan halen, of een experimentele driver compileren. Het verschil hierin tussen Windows en Linux is dat het bij Linux helemaal een open development proces is. Zolang de driver nog niet stabiel is gaan gebruikers het zelf uit de SVN-tree halen en compileren. En zodra het klaar is komt het in een nieuwe Ubuntu-release.
Dit is aan de ene kant heel voordelig: je kan meteen profiteren van de ontwikkelingen. Aan de andere kant geeft het het idee dat je de commandline nodig hebt om met Linux te kunnen werken. Onder Windows heb je de commandline niet nodig, maar wacht je op een release die je mag downloaden. Is dat zoveel beter? Ook als je Linux gebruikt kan je kiezen om te wachten totdat de driver in de repositories verschijnt.
Eén ding ben ik wel met je eens: als men een release op internet zet, niet in de repositories, dan is er meestal geen makkelijk te installeren pakket. Het is vaak gewoon een tarball die je moet extracten, waarna je een scriptje moet runnen in de terminal. Niet heel erg lastig, maar een redelijk obstakel.
Dat ligt 100% aan de ontwikkelaars. Alle tools zijn beschikbaar om gewoon een DEB en een RPM te maken, zodat 90% van de Linux-distributies een 1-klik install hebben. Het is echt de luiheid van ontwikkelaars om niet minstens deze 2 pakketten te builden. Een bedrijf dat zich specialiseert in packaging van producten zal het dan ook belachelijk vinden dat de meeste ISV's voor Linux zulk beroerd werk afleveren (ik ken iemand
Er is een specificatie van de Linux Standards Base in ontwikkeling, de PackageAPI, die ervoor moet zorgen dat dit soort ISV's 1 pakket kunnen maken die door alle package-managers fatsoenlijk geïnstalleerd kan worden. Nouja, zo fatsoenlijk als mogelijk. De enige dingen die het mogelijk maakt zijn dependency-afhandeling voor installatie, en registratie bij de package manager zodat het ook weer verwijderd kan worden.
Ik claim ook nergens dat Linux meer problemen heeft, of dat het slechter is. Sterker nog, in mijn posts geef ik aan dat Linux out of the box zelfs beter is dan XP. Waar het mij om gaat zijn de zaken die NIET out of the box werken. Moet je inderdaad een tarball downloaden, die uitpakken, scriptje draaien, als je pech hebt erachter komen dat je de verkeerde versie van gcc of een of andere vage dependency waarvan ik het bestaan niet eens wil weten hebt, en daarna installeren. En dat allemaal met de commandline. Voor mij is dat niet zo'n probleem, maar dat zie ik mn pa nog niet doen. En dat terwijl het inderdaad zo simpel kan zijn: maak gewoon een .deb package, dat kun je met 1x klikken installeren.
[ Voor 67% gewijzigd door Vicarious op 14-08-2008 08:37 ]
Ik vind juist de letters onder linux een stuk beter te lezen dan onder windows. Een stuk rustiger en zachter zeg maar. Ieder zijn smaak denk ikPalomar schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 21:20:
[...]
uiteraard heb ik daar al mee gespeeld (cleartype, antialiasing etc.), maar het blijft gewoon minder dan onder windows. Vooral bij kleinere letters zie je duidelijk dat het minder scherp is.
Toevallig compiz aanstaan? Probeer dat eens uit te zetten en probeer het dan eens opnieuw. Bij mij doen 3D dingen zoals google earth ed het ook erg slecht als de 3D desktop compiz aan staat.Vicarious schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 09:17:
Ik heb een Nvidia Geforce 6200 en heb de officiele driver van de Nvidia site geinstalleerd en zelf gecompileerd etc. Ik krijg het echter ook niet fatsoenlijk aan de praat.
[noob-alert]
Hmm.. hoe check ik of dat aanstaat?
[/noob-alert]
Toevallig dacht ik er vanochtend nog aan, omdat iemand in dit topic het er al eerder over had.
[/noob-alert]
Toevallig dacht ik er vanochtend nog aan, omdat iemand in dit topic het er al eerder over had.
Bij Appearance op het tabblad Desktop Effects even op None zetten en je hebt Compiz uitstaan:)Vicarious schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 10:01:
[noob-alert]
[/noob-alert]
Misschien dat het dan aan mijn monitor ligt, maar als ik met een default-installatie naar www.nu.nl ga en een nieuwsbericht aanklik dan vind ik de inleiding van elk bericht (vette tekst) erg onduidelijk te lezen. Veel letters vallen tegen elkaar aan. Heb nu een beetje zitten experimenteren met andere fonts (liberation fonts) en het is al een stuk beter.Metro2002 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 09:41:
[...]
Ik vind juist de letters onder linux een stuk beter te lezen dan onder windows. Een stuk rustiger en zachter zeg maar. Ieder zijn smaak denk ik
Ik ben vaste bezoeker van de site sport.fok.nl en die ziet er niet uit met de standaard Ubuntu install. Echter, zodra ik die mstt-corefonts installeer ziet het er allemaal weer prima uit. Niet voldoende dus?Palomar schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 10:59:
[...]
Misschien dat het dan aan mijn monitor ligt, maar als ik met een default-installatie naar www.nu.nl ga en een nieuwsbericht aanklik dan vind ik de inleiding van elk bericht (vette tekst) erg onduidelijk te lezen. Veel letters vallen tegen elkaar aan. Heb nu een beetje zitten experimenteren met andere fonts (liberation fonts) en het is al een stuk beter.
Aha... ik heb niet zoveel kaas van dat Compiz gegeten... ik zie ook allemaal mensen met kubussen enzo, maar mijn desktop doet dat helemaal niet... althans, ik zou niet weten hoe. Nooit bij stilgestaan dat die simpele effectjes die nu aanstaan ook van Compiz zijn.Crackh34d schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 10:38:
[...]
Bij Appearance op het tabblad Desktop Effects even op None zetten en je hebt Compiz uitstaan:)
Installeer eens de compiz settings manager, dan kan je oa ook die kubus aanzetten en de effecten zelf instellenVicarious schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 11:03:
[...]
Aha... ik heb niet zoveel kaas van dat Compiz gegeten... ik zie ook allemaal mensen met kubussen enzo, maar mijn desktop doet dat helemaal niet... althans, ik zou niet weten hoe. Nooit bij stilgestaan dat die simpele effectjes die nu aanstaan ook van Compiz zijn.
En inderdaad, als je die effectjes aan hebt staan heb je compiz draaien
Google es op "installing compiz-fusion on hardy heron" en je krijgt de hele uitleg, inclusief emerald wat ook wel leuk is.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
http://ubuntu-in.info/wiki/index.php/SATA_RAID_Howto
Kan de TS deze in de TS zetten? Handig voor mensen die reet draaien en toch Ubuntu willen.
Kan de TS deze in de TS zetten? Handig voor mensen die reet draaien en toch Ubuntu willen.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Verwijderd
Voor zover ik weet werkt Fakeraid ook voor cheap-ass Raid-arrays met IDE-schijven. Waarom noemen ze 't dan SATA Raid? Als je van de denigrerende naam (die het imho verdient) af wilt, noem het dan SuperRaid, of gewoon dmraid (of GoodByeFilesRaid
).
Is er ook een dergelijke howto voor een installatie waarbij fakeraid al geconfigureerd is b.v. via een ICH9R? Ik wil graag ubuntu dual boot draaien naast mn xp installatie en dan wordt mijn array niet herkend.
Via de Live cd krijg ik het wel draaiend, maar installeren gaat niet op die manier.
Via de Live cd krijg ik het wel draaiend, maar installeren gaat niet op die manier.
Done, staat er in. Bedankt voor je bijdrage.Sebazzz schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 16:30:
Verder ben ik de komende twee weken niet beschikbaar aangezien ik eerstejaarsweekend en OWee in Delft heb. Dus ik zal gedurende twee weken geen wijzigingen in de TS aanbrengen en een eventueel nieuw deeltje moet ook maar wachten.
Postze
Overigens heb ik Compiz uitgezet, en Second Life werkt nu al een stuk beter. Ik zal Tuxracer e.d. straks ook eens proberen. Bedankt voor de tip!
Zal allemaal wel aan mij liggen, met als resultaat een paar 100GB pleite, maar ik wil wel weten waar het fout gegaan is. Let wel, ik weet over het algemeen wat ik doe. Ben al actief met computers sinds een oud appletje plus, vervolgens een 486 met DOS 6.2, via alle windows versies en vroeger ook nog wat gestoeid met debian.
Op mijn huidige systeem wilde ik in plaats van Vista weer eens linux proberen. Ubuntu leek me wel wat. Toen ging het fout.
Systeem:
intel core2 duo 8400
4GB RAM
gigabyte p35 ds4 met ICH9R intel raid chipset, waarop 2 500GB schijven aangesloten zitten. Hoofdmoot raid 0, met een backup raid 1 gedeelte. Vista werkt hier out of the box mee.
Werkwijze om systeem te verneuken:
download ubuntu 8.04 cd en fik deze
reboot met cd in de drive
ubuntu start op en geeft opties: live cd gebruiken, ubuntu installeren
kies live cd gebruiken
wow, ubuntu draait dat blijkbaar best makkelijk. Een werkend systeem, vanaf de cd. Op de desktop toegang om ubuntu te installeren, of wat systeem info opvragen. Hmm opvallend, ubuntu systeem staat op 6,5GB, waarvan 1,9GB beschikbaar. Waar heeft ie deze vandaan? RAM ga ik maar vanuit, het is immers enkel vanaf de cd opgestart.
Run installatie vanaf de desktop:
geef keuze waar ubuntu te installeren. Begeleid 500GB vol gebruiken of manual. 500GB is niet goed, ik heb immers een raid. die 500GB lijkt meer alsof ie de raid niet herkent. Manual bevestigd dit, want ik kan de raid0 niet selecteren. Annuleren dus en niet verder gaan. Anders verneuken we nog de raid.
Zoek op internet naar info:
Ah, fakeraid gebruiken blijkbaar en er zit nog een handleiding bij ook.
installeer DMRAID
draai commando: dmraid -ay
hmmm, vreemd errors. even verder kijken, blijkbaar gaat er iets niet goed.
foutoplossen geeft aan eens commando dmraid -r te draaien. Deze geeft enkel vage string terug wat lijkt op 1 disk van 500GB.
Och, laten we het voor deze avond maar even gaan. Komt van het weekend wel. Herstart in Vista....
Bios start op... euh, raid0 failure en raid1 needs to be rebuild?
So far even Ubuntu avondje uit proberen. Kan iemand mij zeggen op welke plek ik een rund geweest ben? Want gevoelsmatig heb ik niets verkeerd gedaan.
Op mijn huidige systeem wilde ik in plaats van Vista weer eens linux proberen. Ubuntu leek me wel wat. Toen ging het fout.
Systeem:
intel core2 duo 8400
4GB RAM
gigabyte p35 ds4 met ICH9R intel raid chipset, waarop 2 500GB schijven aangesloten zitten. Hoofdmoot raid 0, met een backup raid 1 gedeelte. Vista werkt hier out of the box mee.
Werkwijze om systeem te verneuken:
download ubuntu 8.04 cd en fik deze
reboot met cd in de drive
ubuntu start op en geeft opties: live cd gebruiken, ubuntu installeren
kies live cd gebruiken
wow, ubuntu draait dat blijkbaar best makkelijk. Een werkend systeem, vanaf de cd. Op de desktop toegang om ubuntu te installeren, of wat systeem info opvragen. Hmm opvallend, ubuntu systeem staat op 6,5GB, waarvan 1,9GB beschikbaar. Waar heeft ie deze vandaan? RAM ga ik maar vanuit, het is immers enkel vanaf de cd opgestart.
Run installatie vanaf de desktop:
geef keuze waar ubuntu te installeren. Begeleid 500GB vol gebruiken of manual. 500GB is niet goed, ik heb immers een raid. die 500GB lijkt meer alsof ie de raid niet herkent. Manual bevestigd dit, want ik kan de raid0 niet selecteren. Annuleren dus en niet verder gaan. Anders verneuken we nog de raid.
Zoek op internet naar info:
Ah, fakeraid gebruiken blijkbaar en er zit nog een handleiding bij ook.
installeer DMRAID
draai commando: dmraid -ay
hmmm, vreemd errors. even verder kijken, blijkbaar gaat er iets niet goed.
foutoplossen geeft aan eens commando dmraid -r te draaien. Deze geeft enkel vage string terug wat lijkt op 1 disk van 500GB.
Och, laten we het voor deze avond maar even gaan. Komt van het weekend wel. Herstart in Vista....
Bios start op... euh, raid0 failure en raid1 needs to be rebuild?

So far even Ubuntu avondje uit proberen. Kan iemand mij zeggen op welke plek ik een rund geweest ben? Want gevoelsmatig heb ik niets verkeerd gedaan.
Verwijderd
Nee, dat ligt niet aan jou, maar aan die vervelede nep-RAID. Er is een reden dat Ubuntu dat niet in de installer heeft opgenomen: het gaat gemiddeld genomen gewoon fout. Vandaar dat ik ook opperde om het GoodByeFilesRaid te noemen. 
Buiten dat (en dit geldt ook voor Windows:) heb je bij Fakeraid ook een groot probleem als je van chipset wilt veranderen. Wat nu als je een Nvidia-bord hebt, en je nieuwe bord is een VIA? Of een Intel? Andere chip, andere driver, en je data is weg.
Buiten dat (en dit geldt ook voor Windows:) heb je bij Fakeraid ook een groot probleem als je van chipset wilt veranderen. Wat nu als je een Nvidia-bord hebt, en je nieuwe bord is een VIA? Of een Intel? Andere chip, andere driver, en je data is weg.
Mja, ik vind het nogal opvallend hoe snel even een hele raid vernaggeld is. Je denkt even een linux versie te proberen en je bent al je data kwijt. Terwijl je vol overtuigd bent te "kijken" in plaats van je systeem om zeep helpen.
Is dit Ubuntu eigen? Of linux? Als dit de manier wordt waarop ik weer kennis maak met linux, dan wordt het weer over 5 jaar kijken of het eindelijk volwassen is.
Is dit Ubuntu eigen? Of linux? Als dit de manier wordt waarop ik weer kennis maak met linux, dan wordt het weer over 5 jaar kijken of het eindelijk volwassen is.
Verwijderd
Uhm, je bent zelf met dmraid aan de slag gegaan. Dan ben je niet meer gewoon "aan het kijken". Dan ben je gevaarlijke dingen aan het doen. Als in de handleiding die je gebruikt hebt niet staat dat je je data kwijt kan raken, dan zou ik de schrijver even mailen.
Dmraid zal waarschijnlijk nooit in Ubuntu terecht komen, omdat het altijd hit-or-miss is met dit soort RAID-oplossingen. En dat wil je niet hebben met je data.
Dmraid zal waarschijnlijk nooit in Ubuntu terecht komen, omdat het altijd hit-or-miss is met dit soort RAID-oplossingen. En dat wil je niet hebben met je data.
De volgende handleiding heb ik gebruikt, welke in mijn ogen er met geen woord over rept wat voor invloed dmraid heeft. De uitleg die wordt gegeven, geeft aan dat linux een oudere versie van soft-raid geinstalleerd heeft die dus niet met mijn nieuwere SATA/RAID controller kan werken. Hence mijn RAID niet ziet, maar als losse harde schijven. Iets wat ik terug zag bij de install van ubuntu, waarna ik gecanceld heb en niet verder ging:
https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto
Ook de link van enkele posts hierboven zie ik niets zeggen hierover:
Verder heb ik uitgezocht wat de dmraid commando's zijn die ik gebruikte
dmraid -ay is activeren van dmraid. Lijkt me nogal logisch om te doen, wil je verder. Mocht dit het commando zijn wat mijn raid vernaggeld, verwacht ik een waarschuwing. In de handleiding, dan wel man, dan wel door het commando zelf.
dmraid -r is enkel een weergave functie. Hier hetzelfde als hierboven, ik verwacht een waarschuwing.
Hoe kun je linux/ubuntu volwassen noemen als zoiets gebeurt, zonder dat de gebruiker enig idee zou kunnen hebben wat zijn acties tot gevolg hebben. Vista ondersteund het out of the box. Ubuntu 8.04 is nieuwer dan Vista.
Verder heb ik uitgezocht wat de dmraid commando's zijn die ik gebruikte
dmraid -ay is activeren van dmraid. Lijkt me nogal logisch om te doen, wil je verder. Mocht dit het commando zijn wat mijn raid vernaggeld, verwacht ik een waarschuwing. In de handleiding, dan wel man, dan wel door het commando zelf.
dmraid -r is enkel een weergave functie. Hier hetzelfde als hierboven, ik verwacht een waarschuwing.
Hoe kun je linux/ubuntu volwassen noemen als zoiets gebeurt, zonder dat de gebruiker enig idee zou kunnen hebben wat zijn acties tot gevolg hebben. Vista ondersteund het out of the box. Ubuntu 8.04 is nieuwer dan Vista.
En we gaan nog verder.
Gezien de mirror degraded was, maar dus nog wel bruikbaar. Is mijn belangrijkste data nog wel toegankelijk. Vista opnieuw geinstalleerd gaf geen problemen. Nu doe ik een herstart nadat Vista alles weer goed geinstalleerd heeft, drivers en al en ik weer wat opgelucht adem heb kunnen halen (immers mijn mirror is netjes toegankelijk) en prompt zijn beide schijven weergegeven als offline member. Mja... daar ben ik niet blij mee.
Gezien dit topic, krijg ik het idee dat mijn acties gisteren met ubuntu wel eens bij kunnen dragen aan dit probleem. Gek genoeg maakt het geen drol uit of ik een warm of cold boot doe:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/dmraid/+bug/219393
Ik wilde Ubuntu eens proberen om te zien of linux toegankelijk was geworden in de laatste jaren. Als je dit dan gelijk over je heen krijgt, ongeacht welke software/hardware hier schuldig aan is, denk ik dat ongeacht wie dan ook met zijn handen in het haar eindigt. Ik ben van mening dat een OS met basis kennis goed te gebruiken moet zijn. Gezien de problemen die ik nu ervaar, blijkt dat er meer nodig is. Zeer zeker om de ontstane problemen op te lossen. Hier ben ik nog wel weer eventjes zoet mee.
Gezien de mirror degraded was, maar dus nog wel bruikbaar. Is mijn belangrijkste data nog wel toegankelijk. Vista opnieuw geinstalleerd gaf geen problemen. Nu doe ik een herstart nadat Vista alles weer goed geinstalleerd heeft, drivers en al en ik weer wat opgelucht adem heb kunnen halen (immers mijn mirror is netjes toegankelijk) en prompt zijn beide schijven weergegeven als offline member. Mja... daar ben ik niet blij mee.
Gezien dit topic, krijg ik het idee dat mijn acties gisteren met ubuntu wel eens bij kunnen dragen aan dit probleem. Gek genoeg maakt het geen drol uit of ik een warm of cold boot doe:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/dmraid/+bug/219393
Ik wilde Ubuntu eens proberen om te zien of linux toegankelijk was geworden in de laatste jaren. Als je dit dan gelijk over je heen krijgt, ongeacht welke software/hardware hier schuldig aan is, denk ik dat ongeacht wie dan ook met zijn handen in het haar eindigt. Ik ben van mening dat een OS met basis kennis goed te gebruiken moet zijn. Gezien de problemen die ik nu ervaar, blijkt dat er meer nodig is. Zeer zeker om de ontstane problemen op te lossen. Hier ben ik nog wel weer eventjes zoet mee.
[ Voor 6% gewijzigd door morpheus op 15-08-2008 10:29 ]
Tja raid-drivers van de fabrikant zijn er niet altijd voor Linux, dan wordt het natuurlijk moeilijker dit makkelijk voor elke raid te ondersteunen.
Ik heb trouwens ook een vraagje over RAID0. Ik draai Ubuntu op een 80GB schijf welke ik in 2-en heb gedeeld qua partitionering, 40GB Windows, 40GB Ubuntu. Voor Windows gebruik ik een 2*500GB Raid 0 voor games en andere content. Deze wordt niet in Ubuntu gezien. Kan ik wél veilig met raid testen in Linux aangezien Ubuntu op een schijf buiten het hele RAID0-gebeuren staat? Ik neem aan dat de raid drivers namelijk niet op de raidschijf komen. Ik vind het namelijk wel handig bij mijn content te kunnen.
Ik heb trouwens ook een vraagje over RAID0. Ik draai Ubuntu op een 80GB schijf welke ik in 2-en heb gedeeld qua partitionering, 40GB Windows, 40GB Ubuntu. Voor Windows gebruik ik een 2*500GB Raid 0 voor games en andere content. Deze wordt niet in Ubuntu gezien. Kan ik wél veilig met raid testen in Linux aangezien Ubuntu op een schijf buiten het hele RAID0-gebeuren staat? Ik neem aan dat de raid drivers namelijk niet op de raidschijf komen. Ik vind het namelijk wel handig bij mijn content te kunnen.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Afgelopen week bezig geweest met alpha 3/4 van 8.10. Ik heb een nieuw mediacenter gebouwd en moest vanwege hardware ondersteuning (ICH10 + X4500HD + G45 chipset) voor de Alpha gaan.
Mijn ervaringen tot nu toe zijn redelijk positief: Xorg had zonder iets in te stellen direct door dat deze via HDMI aan mijn TV hing. Ook was direct rendering gelijk actief. Op het geluid na werkte alles ook direct.Ik ben best ervaren met Ubuntu/Linux/Unix, maar Pulse Audio krijg ik niet aan de gang.
Voor de G45 bezitters: nog even wachten dus.
Mijn ervaringen tot nu toe zijn redelijk positief: Xorg had zonder iets in te stellen direct door dat deze via HDMI aan mijn TV hing. Ook was direct rendering gelijk actief. Op het geluid na werkte alles ook direct.Ik ben best ervaren met Ubuntu/Linux/Unix, maar Pulse Audio krijg ik niet aan de gang.
Voor de G45 bezitters: nog even wachten dus.
Wireless mag geen probleem meer zijn. Voordat je gaat beginnen ga je toch je hardware checken of het compatible is? Ik had een Linksys WIFI kaart die NIET gesupported wordt. FF checken welke chipset wel gesupport wordt......2 minuten werk.Vicarious schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 23:28:
[...]
Vandaar die 300 miljard howto's om je wireless fatsoenlijk werkend te krijgen, evenals de 200 miljard "help ik krijg geen beeld" of "mn resolutie is verkeerd, de goede staat er niet bij, hoe krijg ik het goed" topics op het internet.
Dit doe je ook met Windows. Als je Vista wilt draaien ga je ook kijken of je SB live het doet. Niet dus, en dan koop je een andere soundkaart.
Ja , Linux is iets selectiever met HW dan Windows. Juist daarom, check de HCL.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik denk eerder dat dit eigen is aan de halfslachtige manier van raid implementeren. Feitelijk is je raidsysteem half in hardware en half in je OS geïmplementeerd. Als je nu je OS wilt vervangen kun je op je klompen aanvoelen dat je raid daarmee ernstig risico loopt. ( hoewel ik het wel met je eens ben dat alleen kijken niet zo'n desastreuze gevolgen zou mogen hebben)morpheus schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 01:37:
Mja, ik vind het nogal opvallend hoe snel even een hele raid vernaggeld is. Je denkt even een linux versie te proberen en je bent al je data kwijt. Terwijl je vol overtuigd bent te "kijken" in plaats van je systeem om zeep helpen.
In mijn idee zijn er maar 2 goede opties voor het implementeren van RAID:
- volledig in software. Dan weet je zeker dat bij switchen van OS je maatregelen moet nemen om je data veilig te stellen.
- volledig in hardware. Kost wat meer, maar dan heb je ook wat. Voor veel toepassingen best overkill. Als je alleen wilt mirroren kun je best met software-only raid af, kost nauwelijks performance.
Wat mij betreft wordt de weinig-flatterende naam "fakeraid" wel gehandhaafd. Het is namelijk ook geen echte raid controller. En voegt weinig toe aan software raid.
Dat een CPU en daarmee OS nodig is om de RAID te gebruiken, alla. Maar de gegevens hoe de raid is opgebouwd is toch echt het BIOS van de controller en de HD samen. Dat staat los van het OS. Ik zet namelijk de RAID op voordat er ook maar 1 OS geladen is. Bij mijn weten kan DOS er dan nog zelfs simpel gebruik van maken in de meeste gevallen. Theoretisch zou het om die reden niet mogen voorkomen dat dit gebeurt is.u_nix_we_all schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 15:01:
Ik denk eerder dat dit eigen is aan de halfslachtige manier van raid implementeren. Feitelijk is je raidsysteem half in hardware en half in je OS geïmplementeerd. Als je nu je OS wilt vervangen kun je op je klompen aanvoelen dat je raid daarmee ernstig risico loopt. ( hoewel ik het wel met je eens ben dat alleen kijken niet zo'n desastreuze gevolgen zou mogen hebben)
In mijn idee zijn er maar 2 goede opties voor het implementeren van RAID:
- volledig in software. Dan weet je zeker dat bij switchen van OS je maatregelen moet nemen om je data veilig te stellen.
- volledig in hardware. Kost wat meer, maar dan heb je ook wat. Voor veel toepassingen best overkill. Als je alleen wilt mirroren kun je best met software-only raid af, kost nauwelijks performance.
Wat mij betreft wordt de weinig-flatterende naam "fakeraid" wel gehandhaafd. Het is namelijk ook geen echte raid controller. En voegt weinig toe aan software raid.
Maargoed, meest vervelende vind ik nu weer om mijn gegevens terug te halen. Sinds de raid zich als "offline" presenteerd. Laat staan te voorkomen dat het opnieuw gebeurt. Ook in het OM forum lijkt niet iemand te zijn die daar een antwoord op heeft, zodat ik het probleem netjes kan oplossen. Het lijkt erop dat sommige andere linux versies wel ermee overweg kunnen, ook met dmraid. Maar daar ga ik me niet eens meer aan wagen. Mijn enige goede ervaring met linux uit het verleden is op een "basis" systeem van minimaal 2jaar oud. Voorlopig blijft het daarbij.
Verwijderd
Beide Wiki-pagina's heb ik van warnings voorzien. Als het kalf verdronken is... blijkbaar.morpheus schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 08:38:
De volgende handleiding heb ik gebruikt, welke in mijn ogen er met geen woord over rept wat voor invloed dmraid heeft. De uitleg die wordt gegeven, geeft aan dat linux een oudere versie van soft-raid geinstalleerd heeft die dus niet met mijn nieuwere SATA/RAID controller kan werken. Hence mijn RAID niet ziet, maar als losse harde schijven. Iets wat ik terug zag bij de install van ubuntu, waarna ik gecanceld heb en niet verder ging:
Ubuntu zal waarschijnlijk nooit FakeRAID ondersteunen. Dmraid is niet productie-waardig. Ubuntu zelf is zeer volwassen.Verder heb ik uitgezocht wat de dmraid commando's zijn die ik gebruikte
Ach, als hiermee in ieder geval een ander gewaarschuwd kan worden...Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 16:06:
Beide Wiki-pagina's heb ik van warnings voorzien. Als het kalf verdronken is... blijkbaar.
Het zal een ja/nee discussie zijn of iets wel of niet volwassen is. Mijn ervaring met een in mijn ogen echt niet al te exotische setup, is bij deze weer beëindigd.Ubuntu zal waarschijnlijk nooit FakeRAID ondersteunen. Dmraid is niet productie-waardig. Ubuntu zelf is zeer volwassen.
En dan nog heb je 200 miljard wireless howto's op internet, ook in 8.04.backupdevice schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 14:14:
[...]
Wireless mag geen probleem meer zijn. Voordat je gaat beginnen ga je toch je hardware checken of het compatible is? Ik had een Linksys WIFI kaart die NIET gesupported wordt. FF checken welke chipset wel gesupport wordt......2 minuten werk.
Dit doe je ook met Windows. Als je Vista wilt draaien ga je ook kijken of je SB live het doet. Niet dus, en dan koop je een andere soundkaart.
Ja , Linux is iets selectiever met HW dan Windows. Juist daarom, check de HCL.
Maargoed, nu lijkt het alsof ik alleen maar loop te zeiken over linux, maar inmiddels draai ik al ruim 3 maanden Ubuntu 8.04 en bevalt het allemaal prima. Wat mij betreft is Ubuntu een prima volwassen systeem, beter in orde dan bijvoorbeeld OpenSUSE.
Kwam net een aardige theme tegen voor Firefox onder Ubuntu, waardoor de knoppen er net zo uitzien als bij de XP-versie van Firefox (wat ik persoonlijk mooier vind).
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/8105
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/8105
Dat is dus niet waar. Voor bijv. nvidia geldt dat ook voor Linux, maar de meeste fabrikanten ontwikkelen geen Linux drivers. Drivers die door de community worden ontwikkeld worden meegenomen in de kernel.Vicarious schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 19:59:
[...]
Het Windows-equivalent is: ga naar de site van de fabrikant, download de driver en start de setup.exe.
En waarom zit die device manager niet standaard in Ubuntu?
Linux ondersteund meer drivers dan Windows out-of-the-box. Voor de rest ben je (net als Windows) afhankelijk van de gratie van de fabrikant.
Met Open Source heb je nog de mogelijkheid om (moeilijk te doen met) de source te compilen.
Mensen moeten eens af van het idee dat alles wat standaard in Windows werkt ook in Linux werkt. Het zijn 2 aparte systemen, ieder zijn eigen voorkeur: deal with it.
Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage
Je loopt niet te zeiken hoor, je geeft alleen maar voorbeelden van dingen die niet goed geregeld zijn, maar die door een beetje vooronderzoek makkelijk te voorkomen zijn.Vicarious schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 19:10:
[...]
En dan nog heb je 200 miljard wireless howto's op internet, ook in 8.04.
Maargoed, nu lijkt het alsof ik alleen maar loop te zeiken over linux, maar inmiddels draai ik al ruim 3 maanden Ubuntu 8.04 en bevalt het allemaal prima. Wat mij betreft is Ubuntu een prima volwassen systeem, beter in orde dan bijvoorbeeld OpenSUSE.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Nou, bekomen van de schrik en Vista maar weer terug inclusief in ieder geval mijn mirror disk, ben ik toch benieuwd naar hoe jullie hier tegenaan kijken. Of mijn probleem nu een ubuntu of linux probleem is. Ik was tijdens mijn studie op zich al gecharmeerd van linux (debian in dit geval) maar zag het enkel als server OS, niet als desktop OS. Ervaring zoals hierboven beschreven staat is voor mij een teken dat het niet als desktop OS geschikt is in mijn situatie.
Nagenoeg alle moederborden, in het mid en upper segment, voor de consument bevatten een SATA controller die wat RAID functionaliteit aanbiedt. De intel chipsets ICH8/9/10 zijn altijd vrij goed ontvangen en voor mij als Vista gebruiker een mooie manier om wat extra snelheid of security te hebben op het vlak van data.
Vraag:
Waarom kan ubuntu niet samen werken met Vista op 1 RAID. Ik heb het niet geprobeerd, maar bij mijn weten zou ik geen problemen hebben als ik 2 windows versies naast elkaar geinstalleerd had.
Nu twijfel ik wel of ik dit in het ubuntu topic moet posten, of als eigen thread in dit forum gezien de vraagstelling niet enkel ubuntu treft.
Nagenoeg alle moederborden, in het mid en upper segment, voor de consument bevatten een SATA controller die wat RAID functionaliteit aanbiedt. De intel chipsets ICH8/9/10 zijn altijd vrij goed ontvangen en voor mij als Vista gebruiker een mooie manier om wat extra snelheid of security te hebben op het vlak van data.
Vraag:
Waarom kan ubuntu niet samen werken met Vista op 1 RAID. Ik heb het niet geprobeerd, maar bij mijn weten zou ik geen problemen hebben als ik 2 windows versies naast elkaar geinstalleerd had.
Nu twijfel ik wel of ik dit in het ubuntu topic moet posten, of als eigen thread in dit forum gezien de vraagstelling niet enkel ubuntu treft.
Tja ik vind het een beetje kort door de bocht. Als je bij een WINXP/Vista installatie geen diskette of usb stick bij de installatie er in douwt gaat het net zo keihard niet werken, en helaas heeft de fabrikant geen linux diskette, dus is het wat lastiger bij Linux. Op een server zou je exact hetzelfde probleem krijgen dus ik snap je redenering ook niet echt
.
Verwijderd
Met het verschil dat je voor een server doorgaans wel de extra mijl gaat en een fatsoenlijke RAID-controller koopt. Daar gebeurt alles in de chip, en als je een driver hebt voor de chip, zie je gewoon een block-device. Een wereld van verschil met een controller waar alles in de driver gebeurt, en je alles kwijtraakt zodra dat niet precies werkt zoals in Windows.
Ten eerste: dat laatste heb ik nooit gezegd. Ten tweede: leuk hoor, je eigen source compilen. Voor de geavanceerde gebruiker dan. Voor de gemiddelde gebruiker is een handleiding als deze: https://help.ubuntu.com/community/CompilingSoftware best lastig te volgen. Waarom niet gewoon een simpele installer maken (een .deb package bijvoorbeeld)? Overigens wordt het nog lastiger als het programma vindt dat je niet de juiste versie van gcc of een of ander vaag libje hebt, kom er dan nog maar eens uit als gemiddelde user.DGTL_Magician schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 00:36:
[...]
Dat is dus niet waar. Voor bijv. nvidia geldt dat ook voor Linux, maar de meeste fabrikanten ontwikkelen geen Linux drivers. Drivers die door de community worden ontwikkeld worden meegenomen in de kernel.
Linux ondersteund meer drivers dan Windows out-of-the-box. Voor de rest ben je (net als Windows) afhankelijk van de gratie van de fabrikant.
Met Open Source heb je nog de mogelijkheid om (moeilijk te doen met) de source te compilen.
Mensen moeten eens af van het idee dat alles wat standaard in Windows werkt ook in Linux werkt. Het zijn 2 aparte systemen, ieder zijn eigen voorkeur: deal with it.
Maar wederom afhankelijk van een Linux driver. Ook al is de kans op de aanwezigheid hiervan een stuk groter bij zo'n onderdeel.Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 13:24:
Met het verschil dat je voor een server doorgaans wel de extra mijl gaat en een fatsoenlijke RAID-controller koopt. Daar gebeurt alles in de chip, en als je een driver hebt voor de chip, zie je gewoon een block-device. Een wereld van verschil met een controller waar alles in de driver gebeurt, en je alles kwijtraakt zodra dat niet precies werkt zoals in Windows.
En het ging me eigenlijk om het feit dat Linux als server niet verschilt. Dat de hardware anders is staat los van Linux. Alsof de desktop versie niet op een server zou werken
[ Voor 13% gewijzigd door MsG op 16-08-2008 14:04 ]
Niet correct. Vista had geen andere drivers nodig bij het installeren. Het installeert en functioneert naar behoren. Wel geeft het aan dat het een driver mist als het eenmaal geinstalleerd is. Maar het kan zonder problemen de ingestelde raid gebruiken.MsG schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 13:03:
Tja ik vind het een beetje kort door de bocht. Als je bij een WINXP/Vista installatie geen diskette of usb stick bij de installatie er in douwt gaat het net zo keihard niet werken, en helaas heeft de fabrikant geen linux diskette, dus is het wat lastiger bij Linux. Op een server zou je exact hetzelfde probleem krijgen dus ik snap je redenering ook niet echt.
Mijn redenering is, dat de mid/top range moederborden voor desktops een SATA controller hebben met RAID ondersteuning. Blijkbaar geen hardware RAID, maar wel zodanig dat Vista hiermee overweg kan. Ik had de hoop dat linux ondertussen als desktop OS gebruikt kon worden, echter liep ik tegen het probleem aan dat linux niet op dezelfde manier gebruik kan maken van de RAID zoals windows.
Je hebt 3 soorten RAID in mijn ogen op dit moment:
hardware raid: windows en linux hebben daarbij geen problemen, zien beiden de disk hetzelfde.
software raid: windows en linux implementeren dat beiden anders.
half software raid (zoals alle SATA controllers met RAID ondersteuning): windows en linux zouden in mijn ogen met dezelfde driver, de disks opdezelfde manier moeten kunnen zien.
Waarom heeft linux problemen om ICH8/9/10 controllers op dezelfde manier te ondersteunen zoals Vista dat kan? Gezien het feit hoe veel deze chipset voor komt op desktops, zou het geen probleem mogen zijn?
Verwijderd
Vrijwel alle functionaliteit zit in de driver, en is dus OS-specifiek. En voor Linux wordt geen driver uitgegeven door de moederbord-fabrikanten. Dmraid is een community-project, en moet dus maar raden hoe alles werkt door naar de Windows-driver te kijken.morpheus schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 14:17:
Waarom heeft linux problemen om ICH8/9/10 controllers op dezelfde manier te ondersteunen zoals Vista dat kan? Gezien het feit hoe veel deze chipset voor komt op desktops, zou het geen probleem mogen zijn?
Is dit een probleem dat ooit opgelost gaat worden? Gaat linux ooit voor desktop alle functionaliteit bieden die windows biedt, als ze immer met dit driver probleem lopen.Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 14:29:
[...]
Vrijwel alle functionaliteit zit in de driver, en is dus OS-specifiek. En voor Linux wordt geen driver uitgegeven door de moederbord-fabrikanten. Dmraid is een community-project, en moet dus maar raden hoe alles werkt door naar de Windows-driver te kijken.
In mijn optiek zijn er 2 problemen ten grondslag aan het driver probleem:
1) kip ei probleem, niet genoeg linux gebruikers, niet snel genoeg drivers, etc
2) het open model van linux, betekend een open source driver, waar producenten van hardware niet om staan te springen deze gegevens middels open source openbaar te maken.
Probleem 1 kan opgelost worden, maar zal probleem 2 opgelost worden? Of zie ik het probleem verkeerd?
Verwijderd
Nummer 2 is niet van toepassing, omdat het best mogelijk is om een closed source driver te leveren. Daarbij heeft Intel er alvast geen problemen mee om hun drivers opensource te maken.morpheus schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 14:36:
[...]
Is dit een probleem dat ooit opgelost gaat worden? Gaat linux ooit voor desktop alle functionaliteit bieden die windows biedt, als ze immer met dit driver probleem lopen.
In mijn optiek zijn er 2 problemen ten grondslag aan het driver probleem:
1) kip ei probleem, niet genoeg linux gebruikers, niet snel genoeg drivers, etc
2) het open model van linux, betekend een open source driver, waar producenten van hardware niet om staan te springen deze gegevens middels open source openbaar te maken.
Probleem 1 kan opgelost worden, maar zal probleem 2 opgelost worden? Of zie ik het probleem verkeerd?
Het ligt allemaal aan nummer 1. Op de desktop wordt Linux bijna niet gebruikt, dus zullen er weinig drivers van de fabrikanten vandaan komen. Zo'n beetje alles wordt door de community gedaan. Normaal gesproken is dat geen probleem, maar bij fakeraid moet het exact hetzelfde werken als in Windows, anders gaat het fout. Kort door de bocht: elke afwijking zorgt ervoor dat iedereen z'n data kwijt is.
En ik denk dat het feit dat dmraid "redelijk" werkt, ook een reden is voor de hardware-fabrikanten om te zeggen: ach het werkt al, we hoeven er niks meer aan te doen. Veel mensen hebben namelijk wel succes met dmraid (getuige ook de afwezigheid van enige waarschuwing).
Voor de echte server-hardware, de RAID-controllers, is het weer een ander verhaal. Aangezien zo'n beetje alle servers Linux draaien, of een andere vorm van Unix, hebben alle RAID-controllers Linux-support.
Het kost een fabrikant gewoon geld om een driver voor Linux te maken, simple as that. Aangezien praktisch iedereen toch Windows draait maken ze alleen daar een driver voor.
Ik heb weinig inzicht in de huidige linux distro's. Wat ik van 9jaar terug weet, was debian pertinent tegen software/drivers includen als deze zelf ook niet opensource was. Ubuntu is een afgeleide, vandaar mijn redenatie.Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 15:18:
Nummer 2 is niet van toepassing, omdat het best mogelijk is om een closed source driver te leveren. Daarbij heeft Intel er alvast geen problemen mee om hun drivers opensource te maken.
Wel jammer dat linux zoveel moeite heeft om op de desktop markt door te dringen. Ik kan me geen hardware bedenken die ik voor mijn desktop pc gebruik, die geen support heeft.
Andere vraag: welke oplossing zou ik nu het beste kunnen hebben om dual boot vista/ubuntu te krijgen, waarbij ik gebruik kan maken van raid en dat vista partities van ubuntu kan lezen en vica versa. De enige oplossing die ik nu zie, is geen gebruik maken van raid. Terwijl het in mijn ogen diverse voordelen heeft. Compleet over op linux is voor mij geen optie.
De meeste Distributies hekelen dingen die closed source zijn. Ubuntu echter heult min of meer met de vijand
omdat je anders heel veel dingen gewoonweg niet ondersteunt krijgt, waardoor je nooit populair wordt voor de buitenwereld.
Verwijderd
De voor de hand liggende keuze is om een RAID controller te kopen die beide OS-en ondersteunt. Voor de simpelere RAID-niveaus zoals 0 en 1 hoeven die niet zo duur te zijn. Let wel op: de extreem goedkope (Sweex enzo) zijn Windows-only.
Een andere mogelijkheid is om Ubuntu op een andere schijf te installeren. Het is dan wel one-way traffic: alleen Vista kan beide OS-en zien. En ik weet niet of er al Vista-drivers zijn voor Unix-filesystems.
Een andere mogelijkheid is om Ubuntu op een andere schijf te installeren. Het is dan wel one-way traffic: alleen Vista kan beide OS-en zien. En ik weet niet of er al Vista-drivers zijn voor Unix-filesystems.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2008 18:44 ]
Voor gangbare software is die er. Als je dat niet wil dan is de ondersteuning er niet. Source compilen is een optie _naast_ de normale pakket manager en kernel. Het is een optie.Vicarious schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 13:34:
[...]
Ten eerste: dat laatste heb ik nooit gezegd. Ten tweede: leuk hoor, je eigen source compilen. Voor de geavanceerde gebruiker dan. Voor de gemiddelde gebruiker is een handleiding als deze: https://help.ubuntu.com/community/CompilingSoftware best lastig te volgen. Waarom niet gewoon een simpele installer maken (een .deb package bijvoorbeeld)? Overigens wordt het nog lastiger als het programma vindt dat je niet de juiste versie van gcc of een of ander vaag libje hebt, kom er dan nog maar eens uit als gemiddelde user.
Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage
Niet als je wireless driver niet werkt bijvoorbeeld. Dan moet je toch wat proberen heDGTL_Magician schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 19:17:
[...]
Voor gangbare software is die er. Als je dat niet wil dan is de ondersteuning er niet. Source compilen is een optie _naast_ de normale pakket manager en kernel. Het is een optie.
4 weken geleden zag ik dit topic voorbij kopen (eigenlijk deel 7
)
ik dacht laat ik ubuntu weer eens proberen, mijn shuttle gebruik ik alleen maar op te surfen en te gamen, downloaden doe ik op mijn server (win 2003)
De cd (64bits) gedownload en opgestart op mijn pc als live mode, boom error op het scherm, wou niet opstarten.
Dacht eerst dat het aan mijn shuttle lag -> http://tweakers.net/gallery/sys/16531
Na wat zoeken op internet kwam ik erachter dat ik sata legacy support moest aanzetten in de bios.
De live cd ging nu zonder problemen, ubuntu geinstalleerd, kreeg netjes een schermpje hoe ik de hardeschijf wou indelen. Na 5-10 minuten stond ubuntu erop.
Bij het opnieuw opstarten zag ik het boot menu onderin vista als keuze staan, dacht nog erg netjes.
Na het inloggen word alles keurig gezien, inclusief mijn 8800gt
Heb vista nog even opgestart om te kijken naar het verschil met opstarten van het systeem en WoW, snel weer terug gegaan naar ubuntu
Na 4 weken moet ik zeggen dat het allemaal erg lekker werkt, World of Warcraft start veel sneller op, directory gekopieerd vanaf mijn ntfs schijf, config.wtf aanpassen naar opengl en draaien maar (nadat ik wine geinstalleerd had)
Alleen wow "hangt" elke 10 sec heel even.
.
Gister had ik nog wat nodig van de c-schijf van vista, toen ik de file had snel weer naar ubuntu.
Wat een genot is ubuntu dan, ok het werkt allemaal even wat anders, maar daar kom je wel uit.
en anders is nog altijd google en got
ik dacht laat ik ubuntu weer eens proberen, mijn shuttle gebruik ik alleen maar op te surfen en te gamen, downloaden doe ik op mijn server (win 2003)
De cd (64bits) gedownload en opgestart op mijn pc als live mode, boom error op het scherm, wou niet opstarten.
Dacht eerst dat het aan mijn shuttle lag -> http://tweakers.net/gallery/sys/16531
Na wat zoeken op internet kwam ik erachter dat ik sata legacy support moest aanzetten in de bios.
De live cd ging nu zonder problemen, ubuntu geinstalleerd, kreeg netjes een schermpje hoe ik de hardeschijf wou indelen. Na 5-10 minuten stond ubuntu erop.
Bij het opnieuw opstarten zag ik het boot menu onderin vista als keuze staan, dacht nog erg netjes.
Na het inloggen word alles keurig gezien, inclusief mijn 8800gt
Heb vista nog even opgestart om te kijken naar het verschil met opstarten van het systeem en WoW, snel weer terug gegaan naar ubuntu
Na 4 weken moet ik zeggen dat het allemaal erg lekker werkt, World of Warcraft start veel sneller op, directory gekopieerd vanaf mijn ntfs schijf, config.wtf aanpassen naar opengl en draaien maar (nadat ik wine geinstalleerd had)
Alleen wow "hangt" elke 10 sec heel even.
.
Gister had ik nog wat nodig van de c-schijf van vista, toen ik de file had snel weer naar ubuntu.
Wat een genot is ubuntu dan, ok het werkt allemaal even wat anders, maar daar kom je wel uit.
Is er ook een mogelijkheid om bij dialogvensters ja en nee om te draaien? Ik vind het zo knullig van al die opensource dingen dat het NEE JA is ipv JA NEE
Verwijderd
Dan zal je KDE moeten gebruiken. Gnome is Nee Ja. Dat moet ooit nog eens geabstraheerd worden, vooral om KDE/Gnome-integratie te verbeteren, maar dat duurt nog wel even. Nu zijn het gewoon nog 2 losse knoppen.MsG schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 12:55:
Is er ook een mogelijkheid om bij dialogvensters ja en nee om te draaien? Ik vind het zo knullig van al die opensource dingen dat het NEE JA is ipv JA NEE
Misschien gaat het langs me heen, maar wat is hier knullig aan?MsG schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 12:55:
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
In het westen leest men van Links naar rechts, we hebben het over positief en negatief, ja en nee. Waaorm moet de open source scene nou weer recalcitrant doen met Nee ja e.d. Ik vind dat zo ontzettend knullig en onprofessioneel. Bijna net zo erg als Apple's dwarse houding mbt de Close/maximize window-positie. Je vraagt toch ook niet: Ben je lid van Tweakers? Nee of ja?
Verwijderd
Je zegt toch ook niet Start, Sluit af?
Gnome werkt gewoon zo. Als je nu gaat afwijken maakt het de boel alleen maar inconsistent. Ik denk niet dat de originele Gnome-developers naar Windows hebben gekeken, en hebben gedacht: wij doen het andersom. Ze hebben die HIG opgesteld met een hele hoop regels die ervoor moeten zorgen dat apps consistent zijn.
Onprofessioneel zou zijn als ze constant MS achterna zouden lopen. Dan kan je net zo goed gewoon Windows gaan gebruiken. Gnome zou dan een slechte tot goede kopie worden.
Gnome werkt gewoon zo. Als je nu gaat afwijken maakt het de boel alleen maar inconsistent. Ik denk niet dat de originele Gnome-developers naar Windows hebben gekeken, en hebben gedacht: wij doen het andersom. Ze hebben die HIG opgesteld met een hele hoop regels die ervoor moeten zorgen dat apps consistent zijn.
Onprofessioneel zou zijn als ze constant MS achterna zouden lopen. Dan kan je net zo goed gewoon Windows gaan gebruiken. Gnome zou dan een slechte tot goede kopie worden.
Leuk he, de hele OS wereld over 1 kam scheren.MsG schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 14:49:
Waaorm moet de open source scene nou weer recalcitrant doen met Nee ja e.d.
Ik ben de laatste dagen een beetje aan het kloten om te zorgen dat mn wireless meteen goed werkt. Ik heb de drivers dmv ndiswrapper geinstalleerd en het werkt. Echter bij een reboot, moet ik vaak weer sudo modprobe ndiswrapper doen om het weer aan de praat te krijgen. Vaak meerdere malen achter elkaar. Ik kijk dus wanneer de wlan adapter te zien is via ifconfig.
Iemand die daar een oplossing voor heeft ? Ik wil dus gewoon dat ik zonder sudo modprobe ndiswrapper m'n wireless dus meteen kan gebruiken.
Iemand die daar een oplossing voor heeft ? Ik wil dus gewoon dat ik zonder sudo modprobe ndiswrapper m'n wireless dus meteen kan gebruiken.
don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.
@MsG
Ik heb mij daar echt nooit druk over kunnen maken, sterker nog...het is/was me niet eens opgevallen. Om zoiets recalcitrant of knullig te noemen...ze hebben destijds gekozen om de knoppen zo neer te zetten. Ieder OS heeft dat soort keuzes gemaakt.
Het ligt er maar net aan wat je gewend bent, denk ik.
Ik heb mij daar echt nooit druk over kunnen maken, sterker nog...het is/was me niet eens opgevallen. Om zoiets recalcitrant of knullig te noemen...ze hebben destijds gekozen om de knoppen zo neer te zetten. Ieder OS heeft dat soort keuzes gemaakt.
Het ligt er maar net aan wat je gewend bent, denk ik.
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Dat ben ik dus niet met je eens. In de taal is het zover ik weet (ok er zijn vast exotische talen die afwijken) Ja en Nee, en niet Nee en Ja. Plus en Min niet Min en Plus, etc. Dus dat "wat je gewend bent" vind ik niet opgaan in dit geval. De reden waarom ik het over 1 kam scheer is om dat ik dit bij superveel opensource oplossingen zie, waaronder bijv. OTTD. Het is niet dat ik er aan sterf, maar knullig vind ik het wel.
En start > afsluiten vind ik niet van vergelijkbare orde. Ik hoef niet per se een altijd visible uitknop.
Is er ook een simpele manier om iets te "automounten"? Elke keer als ik mn muziek wil pakken bij bijv. Rhythmbox dan kloppen de verwijzingen niet. Het werkt pas als ik ga browsen op de betreffende partitie, dan snapt Ubuntu van, hey die moet ik weer mounten.
En start > afsluiten vind ik niet van vergelijkbare orde. Ik hoef niet per se een altijd visible uitknop.
Is er ook een simpele manier om iets te "automounten"? Elke keer als ik mn muziek wil pakken bij bijv. Rhythmbox dan kloppen de verwijzingen niet. Het werkt pas als ik ga browsen op de betreffende partitie, dan snapt Ubuntu van, hey die moet ik weer mounten.
Toevoegen aan fstab. De regels die je moet toevoegen staan in mtab. die kun je gewoon copy/pasten naar fstab. Eerst ff browsen, dan komen ze in mtab, dan kopieren naar fstab. (ff sudo gedit fstab). Staat in de map /etc/
Verwijderd
En als het gaat om dingen die via Gvfs gemount worden: pech gehad. Gvfs is nog niet helemaal stabiel, en ik heb er ook de nodige problemen mee gehad. Bij mij ging het om een Music-library die via het SSH protocol benaderd werd. Ik heb het nu gewoon lokaal staan, met af en toe een backup naar de server.
Als ik me niet vergis kun je ndiswrapper toevoegen aan het bestand /etc/modules , dan zou het moeten werken.sky- schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:02:
Ik ben de laatste dagen een beetje aan het kloten om te zorgen dat mn wireless meteen goed werkt. Ik heb de drivers dmv ndiswrapper geinstalleerd en het werkt. Echter bij een reboot, moet ik vaak weer sudo modprobe ndiswrapper doen om het weer aan de praat te krijgen. Vaak meerdere malen achter elkaar. Ik kijk dus wanneer de wlan adapter te zien is via ifconfig.
Verwijderd
Vandaag een folder in de bus gekregen van Media Markt met daarin een laptop met Linux erop (Ubuntu).
Is toch wel een grote stap voor Linux, nu al in de massa-winkels voorgeïnstalleerd te koop
Hopen dat het goed verkoopt!
(Was overigens op zo'n EEE laptopje.)
Is toch wel een grote stap voor Linux, nu al in de massa-winkels voorgeïnstalleerd te koop
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2008 22:14 ]
Je kunt hem gewoon installeren zodat hij na elke (re)boot beschikbaar is. Ik heb er geen problemen mee, ik weet alleen dat hij niet standaard in de live-cd zit. Ik heb hem van internet geplukt met XP toen geïnstalleerd volgens een beschrijving. Nu wordt bij elke start mijn speedtouch 120g automatisch herkend. Ik moet even nagaan hoe ik dat precies gedaan heb..... (ben nog beetje newby)sky- schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:02:
Nieuwe vraag hierover: ik moet steeds opnieuw mijn wpakey invullen
Tuurlijk: waar een wil is, is een weg. Maar op de mijne zijn altijd wegwerkzaamheden.
Dell verkoopt toch ook al een tijdje Ubuntu laptops?Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 22:14:
Vandaag een folder in de bus gekregen van Media Markt met daarin een laptop met Linux erop (Ubuntu).
Verwijderd
Alleen in Amerika Niet in Nederland, en alleen als je naar een speciaal gedeelte van de site gaat. Een aanbieding bij de MediaMarkt is een stuk zichtbaarder!Vicarious schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 00:13:
[...]
Dell verkoopt toch ook al een tijdje Ubuntu laptops?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2008 00:21 ]
En die EEEpc's , daar zit toch Xandros op en geen Ubuntu ?
Ik ben helemaal nieuw met Linux en heb een Kubuntu livecd gebrand om het uit te proberen. Ik weet alleen niet hoe ik mijn wifi moet instellen
ik kan het op de site van kubuntu ook niet vinden bij de FAQ en wiki..
Moet ik hiervoor nou speciaal een nieuw topic starten of mogen zulke kleine vragen hier wel? Want ik denk dat het gewoon iets heel simpels zal zijn..
Moet ik hiervoor nou speciaal een nieuw topic starten of mogen zulke kleine vragen hier wel? Want ik denk dat het gewoon iets heel simpels zal zijn..
Verwijderd
Dit zal ongetwijfeld een zeikerig postje zijn maar...
Waarom is het nou weer "in vergelijking met de effecten van Windows Vista redelijk snel".
En niet gewoon "Snelle 3D effecten d.m.v. harwareversnelling in OpenGL".
Met de effecten in Vista is naar mijn bescheiden mening niet zoveel mis (minder heftig, dat wel) en gaat net zo "snel" als mijn compiz desktop. Het lijkt nu net of Compuz Fusion sneller is dan de "effecten" in Vista dankzij OpenGL. Compleet uit de lucht gegrepen.
Ow en ik wil absoluut geen OpenGL vs Direct3D discussie beginnen......
Laten we het erop houden dat zeker na John Carmacks meest recente uitlatingen over OpenGL en D3D de 2 Api's "on par" zijn.
....in de TS vind ik maar een flame-baterig stukje.Compiz Fusion is vergeleken met de effecten van Windows Vista redelijk snel, dit is te danken aan het gebruik van OpenGL.
Waarom is het nou weer "in vergelijking met de effecten van Windows Vista redelijk snel".
Met de effecten in Vista is naar mijn bescheiden mening niet zoveel mis (minder heftig, dat wel) en gaat net zo "snel" als mijn compiz desktop. Het lijkt nu net of Compuz Fusion sneller is dan de "effecten" in Vista dankzij OpenGL. Compleet uit de lucht gegrepen.
Laten we het erop houden dat zeker na John Carmacks meest recente uitlatingen over OpenGL en D3D de 2 Api's "on par" zijn.
Je kan beter eerst beginnen met Ubuntu want de kans is zeer groot dat daar standaard uit de box je wifi wel werkt.Ik_ben_Mark3 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 15:33:
Ik ben helemaal nieuw met Linux en heb een Kubuntu livecd gebrand om het uit te proberen. Ik weet alleen niet hoe ik mijn wifi moet instellenik kan het op de site van kubuntu ook niet vinden bij de FAQ en wiki..

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Verwijderd
Laten we het dan daadwerkelijk niet over OGL vs D3D hebben, want nu heb je het er toch over...Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 15:46:
Dit zal ongetwijfeld een zeikerig postje zijn maar...
[...]
....in de TS vind ik maar een flame-baterig stukje.
Het stukje is een beetje vreemd geconstrueerd, maar ik denk dat er bedoeld wordt: "De effecten zijn niet zo'n aanslag op je systeem, dankzij het gebruik van OpenGL. Daarnaast heeft het geen belachelijke systeem-eisen, in tegenstelling tot Windows Vista's Aero."
Verwijderd
Beginnen met Ubuntu...en daar blijven!Touchdomex schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 15:47:
[...]
Je kan beter eerst beginnen met Ubuntu want de kans is zeer groot dat daar standaard uit de box je wifi wel werkt.
Waarom zou je moeilijk doen toch?
Het is wat mij betreft een sprookje dat andere distro's die een wat meer "l33t" status hebben (gentoo ofzo) ook een hoger doel moeten zijn.
ow ok, ik dacht dat kubuntu de meer gebruiksvriendelijke versie was voor beginners omdat het al een beetje voorgeinstalleerd wasTouchdomex schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 15:47:
[...]
Je kan beter eerst beginnen met Ubuntu want de kans is zeer groot dat daar standaard uit de box je wifi wel werkt.
Juist Ubuntu is helemaal voorgeinstalleerdIk_ben_Mark3 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 15:56:
[...]
ow ok, ik dacht dat kubuntu de meer gebruiksvriendelijke versie was voor beginners omdat het al een beetje voorgeinstalleerd was
Ligt er natuurlijk wel compleet aan wat je wilt met je systeemVerwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 15:55:
[...]
Beginnen met Ubuntu...en daar blijven!
Waarom zou je moeilijk doen toch?
Het is wat mij betreft een sprookje dat andere distro's die een wat meer "l33t" status hebben (gentoo ofzo) ook een hoger doel moeten zijn.

Gentoo is gewoon de ultieme distro en als je die onder de knie hebt lijkt het mij dat je niet meer terug wilt omdat je gewoon bent gewend aan het systeem waarmee je constant hebt leren werken.
[ Voor 44% gewijzigd door Touchdomex op 20-08-2008 16:02 ]
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Verwijderd
Ok, dan hebben we het er niet over!Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 15:55:
[...]
Laten we het dan daadwerkelijk niet over OGL vs D3D hebben, want nu heb je het er toch over...
Dat is al heel wat anders.Het stukje is een beetje vreemd geconstrueerd, maar ik denk dat er bedoeld wordt: "De effecten zijn niet zo'n aanslag op je systeem, dankzij het gebruik van OpenGL. Daarnaast heeft het geen belachelijke systeem-eisen, in tegenstelling tot Windows Vista's Aero."
Ik vraag me overigens wel af of Aero inderdaad zo'n aanslag is op het systeem.
In principe is het "offloaden" van het tekenen van de GUI door de GPU efficiënt en wenselijk.
Dat Windows Vista in totaliteit belachelijke systeem-eisen heeft i.t.t. Ubuntu staat wat mij betreft wel buiten kijf. De GUI in Vista geeft zonder Aero in de klassieke windows weergave minder snel response, bij een geheugen gebruik wat bij mij nagenoeg hetzelfde blijft. (=te veel)
Verwijderd
Volgens Microsoft kost Aero 512 MB RAM extra, en je moet er een flinke videokaart voor hebben. Je kan niet simpelweg je ouwe TNT GPU met 32 MB video-RAM gebruiken om je GUI sneller te laten renderen. Dat kan met Compiz wel.Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 16:05:
[...]
Dat is al heel wat anders.
Ik vraag me overigens wel af of Aero inderdaad zo'n aanslag is op het systeem.
In principe is het "offloaden" van het tekenen van de GUI door de GPU efficiënt en wenselijk.
Dat Windows Vista in totaliteit belachelijke systeem-eisen heeft i.t.t. Ubuntu staat wat mij betreft wel buiten kijf. De GUI in Vista geeft zonder Aero in de klassieke windows weergave minder snel response, bij een geheugen gebruik wat bij mij nagenoeg hetzelfde blijft. (=te veel)
Maar van mij mag dat inderdaad wel duidelijker in de TS worden verwoordt.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2008 16:17 ]
Zelfs dat had nog gekund, met de ntfs-3g driver kan je prima over NTFS-partities bladeren en zelfs schrijventhalantis schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 12:47:
Is op zich een redelijk onderbouwde mening, dus ik zou zeggen, mail het naar Gnome? De kans dat zij iets doen met een dergelijke opmerking is vele malen groter dan dat MS dat zou doenMsG schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:51:
Dat ben ik dus niet met je eens. In de taal is het zover ik weet (ok er zijn vast exotische talen die afwijken) Ja en Nee, en niet Nee en Ja. Plus en Min niet Min en Plus, etc. Dus dat "wat je gewend bent" vind ik niet opgaan in dit geval. De reden waarom ik het over 1 kam scheer is om dat ik dit bij superveel opensource oplossingen zie, waaronder bijv. OTTD. Het is niet dat ik er aan sterf, maar knullig vind ik het wel.
Google ff naar ubuntu automountIs er ook een simpele manier om iets te "automounten"? Elke keer als ik mn muziek wil pakken bij bijv. Rhythmbox dan kloppen de verwijzingen niet. Het werkt pas als ik ga browsen op de betreffende partitie, dan snapt Ubuntu van, hey die moet ik weer mounten.
[ Voor 11% gewijzigd door Demo op 20-08-2008 16:25 ]
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Helaas, het Gnome team is het niet met mee eens en begint over dat je bij een boek juist rechts NEXT zou willen en links Previous, oftewel - +. Ik vond dat een andere situatie maar goed
. Bovendien moet elk programma het zelf wijzigen, dus het is niet makkelijk te doen.
Verwijderd
Eigenlijk klopt dat ook wel. De knop naar een volgend scherm wil je aan de rechterkant van je scherm hebben. Als een OK-knop (wat in essentie ook een knop naar een volgend scherm is) dan opeens links staat, zou je weleens mis kunnen klikken.MsG schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 19:30:
Helaas, het Gnome team is het niet met mee eens en begint over dat je bij een boek juist rechts NEXT zou willen en links Previous, oftewel - +. Ik vond dat een andere situatie maar goed. Bovendien moet elk programma het zelf wijzigen, dus het is niet makkelijk te doen.
Zie ook de Finish knop bij veel Windows-wizards, of GNOME-druids. In plaats van "Finish" zie je ook vaak "Submit", "Close", "OK", of "Done". Dat staat dan eigenlijk op een inconsistente plek volgens de Windows-manier.
Maar ik vind het een goed idee als die twee knoppen ooit gewrapt worden in een DialogButtons widget, zodat de DE uit kan maken in welke volgorde het moet. Daar gaat alleen wel wat tijd overheen.
hier meschien een handig linkje voor mensen die ubuntu willen installeren maar geen lege cd bij de hand hebben maar wel een usb stick van 1Gb.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=811397
op die manier kun je ubuntu dus installeren zonder dat je een cd hoeft te branden, ik heb het zelf ook op die manier gedaan het het werkt prima.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=811397
op die manier kun je ubuntu dus installeren zonder dat je een cd hoeft te branden, ik heb het zelf ook op die manier gedaan het het werkt prima.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen