Het Grote Ubuntu Topic Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 58.675 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinx76
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-02-2024
Ff weer wat anders. Ben alles aan het overzetten van xp naar ubuntu. Werkt best goed moet ik zeggen, ik wordt steeds enthousiaster. :*)
Outlook agenda probleem loos overgezet in evolution. Nou alleen de mail nog. Gebruik eudora voor de mail, maar als ik die naar Evolution importeer dan zijn sommige mails niet te lezen, alleen de afzender en datum, maar de inhoud is een grijs vlak :? en dat is jammer.
Iemand anders hier ervaring mee?

Tuurlijk: waar een wil is, is een weg. Maar op de mijne zijn altijd wegwerkzaamheden.

Verwijderd

Wat wel fantastisch is -en niet altijd genoeg waardering krijgt- is de ENORME community rondom Ubuntu of een andere populaire Linux distro. Het totale aantal gebruikers op Linux vs Windows is nog steeds een druppel op een gloeiende plaat, maar de hulp en documentatie die je online kan krijgen m.b.t. Linux is overweldigend veel meer en compleet dan ik voor Windows kan vinden. En dat is eigenlijk fenomenaal gezien het verschil in volume gebruikers.
Te vaak kom ik bij vragen m.b.t. Windows uit op sites waar ik moet registreren of zelfs betalen voor een antwoord. Niets is minder waar bij Linux... nagenoeg altijd vind ik een antwoord op mijn vraag in uitgebreide documentatie en anders is google je vriend.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2008 09:28 ]

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 09:27:
Wat wel fantastisch is -en niet altijd genoeg waardering krijgt- is de ENORME community rondom Ubuntu of een andere populaire Linux distro. Het totale aantal gebruikers op Linux vs Windows is nog steeds een druppel op een gloeiende plaat, maar de hulp en documentatie die je online kan krijgen m.b.t. Linux is overweldigend veel meer en compleet dan ik voor Windows kan vinden. En dat is eigenlijk fenomenaal gezien het verschil in volume gebruikers.
Te vaak kom ik bij vragen m.b.t. Windows uit op sites waar ik moet registreren of zelfs betalen voor een antwoord. Niets is minder waar bij Linux... nagenoeg altijd vind ik een antwoord op mijn vraag in uitgebreide documentatie en anders is google je vriend.
Wat nog beter is, is om forums en wiki's speciaal voor je distro te bookmarken en daarbinnen te zoeken. Ten eerste krijg je dan een antwoord specifiek op jouw distro gericht, ten tweede filter je zo een hoop onzin-google-resultaten eruit die toevallig in een artikel van 5000 woorden net jouw trefwoorden opgenomen hebben.

Nu is een vergelijking van de communities in mijn ogen niet helemaal eerlijk: de meeste fouten worden gegenereerd door programma's, niet door het OS. Bij Linux worden die programma's over het algemeen door de community beheerd en aangeboden, bij Windows kun je die overal (en in veel grotere mate) van het web afplukken. Voor de zaken die echt met het OS te maken hebben kun je altijd op de microsoft site terecht, die vaak behoorlijk duidelijke Technet en KB-artikelen hebben.

Vicariously I live while the whole world dies

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 23:03

zAo

GPLv2 Fanboy

zAo schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 13:45:
Afgelopen week bezig geweest met alpha 3/4 van 8.10. Ik heb een nieuw mediacenter gebouwd en moest vanwege hardware ondersteuning (ICH10 + X4500HD + G45 chipset) voor de Alpha gaan.

Mijn ervaringen tot nu toe zijn redelijk positief: Xorg had zonder iets in te stellen direct door dat deze via HDMI aan mijn TV hing. Ook was direct rendering gelijk actief. Op het geluid na werkte alles ook direct.Ik ben best ervaren met Ubuntu/Linux/Unix, maar Pulse Audio krijg ik niet aan de gang.

Voor de G45 bezitters: nog even wachten dus.
Update: gisteren een install gedaan van Alpha 4 van Ubuntu 8.10. Na het un-muten van de channels werkt de sound nu wel!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ze roepen nu al vanaf 6.10 dat er een redesign komt. 8.04 werd het eerst, maar dat was een LTS dus deden ze het liever in 8.10. Prima. Er is echter nog steeds niets van te zien (er was een nieuw thema maar die is weer ingetrokken). Ze hebben nog een paar weken maar ik ben bang dat het weer uitgesteld word. Zeg anders gewoon dat het huidige thema blijft, maar dit vind ik zo flauw.

Er zijn ook positieve dingen, ik ben vooral erg blij met de volgende nieuwe features:
  • Network Manager 0.7 is veel uitgebreider. Ik kan nu eindelijk een static IP-adres instellen, meerdere verbindingen tegelijk beheren en verbinding maken voor het inloggen
  • Tabs in Nautilus
  • Zoeken met de nieuwe quick-search in Synaptic gaat veel sneller dan de normale search.
  • Proxy-support voor tracker-verbindingen in Transmission. Achter een proxy moest ik eerder Deluge gebruiken, Transmission voldoet nu prima.
Met OpenOffice.org 3 er bij kan dit best een mooie release worden :)

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 11:26

Bob

JanDM schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 11:10:

• Network Manager 0.7 is veel uitgebreider. Ik kan nu eindelijk een static IP-adres instellen, meerdere verbindingen tegelijk beheren en verbinding maken voor het inloggen
Eindelijk! Dat was echt zielig tot nu toe, linux is een superkrachtig OS op netwerkgebied, maar de desktop environments hebben daar tot nu toe geen bal mee gedaan. Hopelijk maken ze iets gelijkaardigs voor Kubuntu.

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Huh? Ik heb 8.04 gewoon draaien, maar ik kan ook een static IP instellen.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:23

Sebazzz

3dp

Vicarious schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 21:50:
Huh? Ik heb 8.04 gewoon draaien, maar ik kan ook een static IP instellen.
Ja, maar niet via de Networkmanager die origineel in je system tray staat. Die kon alleen DHCP aan.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 13:27
Sebazzz schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 21:56:
[...]

Ja, maar niet via de Networkmanager die origineel in je system tray staat. Die kon alleen DHCP aan.
:? ... ik heb hier anders NERGENS last van om profielen aan te maken met static IP's en alles ... dit kon ik al sinds versie 6.## (vermoed 10)

edit:

Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/screenshot1.png
en
Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/screenshot2.png

Of bedoelen jullie dat het nu echt IN IN networkmanager applet zelf alles wordt gedaan :?
@Hieronder:
snap ik, snap alleen niet wat er moeilijk aan is/wat er aan gebruiksgemak veranderd, daar het al vanuit nm-applet beschikbaar is. Maar ik zal binnenkort 0.7 even onder de loep nemen, ben zelf al helemaal lyrisch dat VPN gewoon klik-en-werkend is :Y)

doeidoei @
openvpn --config geblaat.ovpn

[ Voor 45% gewijzigd door LinuX-TUX op 21-08-2008 22:32 ]

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ja. In het applet. De onderste screenshot is je network manager al niet meer. Op het moment dat je manual doet wordt het nmapplet al uitgeschakeld.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 11:15

flessuh

Set sail for fail!

mmm, lust ubuntu ook een vista multiboot met een bootloader?

ik gebruik readydriverplus om het signed driver gebeuren uit te schakelen met vista x64, maar ik wil er graag ubuntu naast zetten..
probleem is dat ik nogal bang ben dat er weer wat mis gaat (vorige PC met suse 9.2 was mn windows data schijf ineens weg }:O )

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ja, want GRUB laadt Windows niet maar Windows bootloader, dus...
Banzaibunny schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 18:53:
probleem is dat ik nogal bang ben dat er weer wat mis gaat (vorige PC met suse 9.2 was mn windows data schijf ineens weg }:O )
Opletten tijdens de installatie he. Next-next-next zal nooit werelden redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
LinuX-TUX schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 22:10:
[...]

:? ... ik heb hier anders NERGENS last van om profielen aan te maken met static IP's en alles ... dit kon ik al sinds versie 6.## (vermoed 10)

edit:

[afbeelding]
en
[afbeelding]

Of bedoelen jullie dat het nu echt IN IN networkmanager applet zelf alles wordt gedaan :?
@Hieronder:
snap ik, snap alleen niet wat er moeilijk aan is/wat er aan gebruiksgemak veranderd, daar het al vanuit nm-applet beschikbaar is. Maar ik zal binnenkort 0.7 even onder de loep nemen, ben zelf al helemaal lyrisch dat VPN gewoon klik-en-werkend is :Y)

doeidoei @
openvpn --config geblaat.ovpn
Hmm, misschien een rare vraag, maar welk thema gebruik je ?
Ben namelijk al een tijdje op zoek naar een goed Vista Thema.
Maakt niet uit of het Gnome of Emerald is...

EDIT: Huh ?? Je hebt ook een Vista Explorer balk ??

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:39

MsG

Forumzwerver

Is er ook een flash voor Ubuntu die net zo werkt als in firefox op een Windows PC? Ik heb nu een crappy grijze met een gruwelijk lelijke playlogo waar ik eerst op moet klikken (ja ik weet het, een patentkwestie) voordat alles werkt, maar is er geen betere flash voor Ubuntu? Ook het geluid werkt maar de helft van de tijd door dat ALSA gedoe.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

@JanDM
Ja ik hoop dat 8.10 een fraaie release word..in ieder geval beter dan hardy...hardy had weinig nieuws, behalve de in mijn ogen totaal nutteloze pulseaudio :s
Veel kleine irritante dingen zijn weggehaald vooral door de ubuntu brainstorm site. Echt een fantastisch initiatief!
Ik wil graag de alpha testen maar er zit nog een bug in waardoor die niet op VirtualBox werkt....dus nog even wachten op alpha 5 dus of nog langer :(
Er komen nog heel erg veel features erin een guest account, betere drivers voor printers, makkelijkere overschakeling van wubi naar native, verschillende wallpapers op elke workspace, enz...
Het artwork dat zal waarschijnlijk jammer genoeg niet veel worden. Er is te weinig animo voor te vinden precies bij de dev's. Ook zijn er prachtige mockups gemaakt waardan keiharde kritiek op word gegeven zoals onhaalbaar enz...
dit is een voorbeeld dat werd afgeschreven:
http://willwill100.devian...ex-Mockup-Part-2-93584910
de bruikbaarheid, ronde hoeken enzovoort werden aangehaald. Maar bijna iedereen vind dit een mooi idee...waarom begint men er dan niet aan?
En je kan nog steeds je theme kiezen als je het "onbruikbaar" vind dan neem je het toch gewoon niet? Het uiterlijke is jammer genoeg nog steeds waar mensen op af gaan en dat tezamen met compiz zou veel mensen al over de streep kunnen trekken om ubuntu te proberen.

Techno>Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

Het artwork dat zal waarschijnlijk jammer genoeg niet veel worden. Er is te weinig animo voor te vinden precies bij de dev's. Ook zijn er prachtige mockups gemaakt waardan keiharde kritiek op word gegeven zoals onhaalbaar enz...
dit is een voorbeeld dat werd afgeschreven:
http://willwill100.devian...ex-Mockup-Part-2-93584910
de bruikbaarheid, ronde hoeken enzovoort werden aangehaald. Maar bijna iedereen vind dit een mooi idee...waarom begint men er dan niet aan?
En je kan nog steeds je theme kiezen als je het "onbruikbaar" vind dan neem je het toch gewoon niet? Het uiterlijke is jammer genoeg nog steeds waar mensen op af gaan en dat tezamen met compiz zou veel mensen al over de streep kunnen trekken om ubuntu te proberen.
De standaard themes van Ubuntu heb ik ook nooit mooi gevonden, ik verander dan ook altijd alles zelf naar mijn eigen smaak. De link die je hebt gegeven vind ik echt verdomd mooi, die ronde vensters en de achtergrond mogen er zeker wezen.

[ Voor 61% gewijzigd door jelly op 23-08-2008 10:57 ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

MsG schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 00:09:
Is er ook een flash voor Ubuntu die net zo werkt als in firefox op een Windows PC? Ik heb nu een crappy grijze met een gruwelijk lelijke playlogo waar ik eerst op moet klikken (ja ik weet het, een patentkwestie) voordat alles werkt, maar is er geen betere flash voor Ubuntu? Ook het geluid werkt maar de helft van de tijd door dat ALSA gedoe.
Als eens van Adobe Flash Player gehoord? Installeer het pakket flashplayer-nonfree of flashplugin-nonfree eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Die heb ik al maar nog steeds zie ik dat amateuristische ding.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MsG schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 12:20:
Hier heb ik geen last van? Hier met de non-free gewoon net als in windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:35
Heb nu zelf ook Ubuntu 7.10 op mn laptop staan.
Werk er nu ongeveer 1 maandje mee, in het begin was het wel ff wennen.
En het duurde ook eventjes om alles aan de praat te krijgen, omdat ik er nog nooit mee had gewerkt.
Na 1 maand, ben ik er zeer tevreden over, werkt zeer snel.
Natuurlijk moet ik af en toe wel even op internet opzoeken voor commands voor in de terminal.
Maar daar leer ik van, en weet er nu best wel veel :P

Ben nog niet echt toe gekomen aan het customizen van Ubuntu, maar dat gaat zeker komen, want de standaard oranje achtige look begint me te veel te worden.

Top Os'je tot nu toe, zeer tevreden :)

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

MsG schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 12:20:
Heb je toevallig nog gnash ofzo erop staan? Zoek even in synaptec naar flash en gooi alle overige flash plugins weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik krijg enkel dit:

Afbeeldingslocatie: http://img247.imageshack.us/img247/9626/screenshot2sc7.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 14:40
Alles waar gnash staat (4 regels) verwijderen; dit heb ik ook moeten doen om mijn flash goed te krijgen.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Quincy5 schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 23:12:
[...]

Alles waar gnash staat (4 regels) verwijderen; dit heb ik ook moeten doen om mijn flash goed te krijgen.
Hoe kan ik een stuk software verwijderen wat niet geinstalleerd staat, alsjeblieft vertel het me :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovaro
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-09 18:04
Ik heb even in Synaptic gekeken en de swfdec pakketten zijn bij mij niet geinstalleerd. Hoogstwaarschijnlijk zijn het dus die twee die je weg moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 11:48

Firestone

$ su - vuursteen

Ik had bij een herinstall van een tijdje terug ook eerst eens gnash geprobeerd, maar ben snel daarna weer op flash overgestapt. Wat ik mij herinner had ik hetzelfde probleem en heb deze dacht ik verholpen door zowel Flash, gnash en Firefox er uit te gooien en weer te installeren. Gnash uitgezonderd uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

SgtElPotato schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 12:33:
Heb nu zelf ook Ubuntu 7.10 op mn laptop staan.
Waarom niet gelijk 8.04?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik overweeg al een tijdje om Ubuntu op mn laptop te zetten, maar heb daar nog even mee gewacht omdat ik mn laptop meenam op vakantie (en ik met windows iets zekerder ben dat het allemaal werkt dan bij ubuntu :P). In het hotel kon ik wireless internetten, maar daarvoor moest ik wel via Internet Explorer (ik draai normaal firefox) een certificate installeren. Is zoiets wel werkend te krijgen onder Ubuntu vraag ik mij af? Want ik zal dan vast vaker zulke access points tegenkomen met een certificate en dan moet het niet zo zijn dat dit onder Ubuntu niet werkt...

Iemand hier ervaring mee? Heb al gegoogled, maar kom geen uniforme oplossing tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 22:21

backupdevice

No Risk , Full Push

Palomar schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 18:18:
Ik overweeg al een tijdje om Ubuntu op mn laptop te zetten, maar heb daar nog even mee gewacht omdat ik mn laptop meenam op vakantie (en ik met windows iets zekerder ben dat het allemaal werkt dan bij ubuntu :P). In het hotel kon ik wireless internetten, maar daarvoor moest ik wel via Internet Explorer (ik draai normaal firefox) een certificate installeren. Is zoiets wel werkend te krijgen onder Ubuntu vraag ik mij af? Want ik zal dan vast vaker zulke access points tegenkomen met een certificate en dan moet het niet zo zijn dat dit onder Ubuntu niet werkt...

Iemand hier ervaring mee? Heb al gegoogled, maar kom geen uniforme oplossing tegen.
Heb je al de functie "roaming" gezien in het network gedeelte? Dan ben je halverwege

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als dat met WPA(2) Enterprise gaat, dan werkt dat inderdaad. Die heeft een hele sloot aan instellingen, waaronder een instelbare Client en CA certificate file.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2008 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy5
  • Laatst online: 19-09 14:40
MsG schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 02:20:
[...]

Hoe kan ik een stuk software verwijderen wat niet geinstalleerd staat, alsjeblieft vertel het me :+
|:(
Was gisteren laat, ik gebruik synaptics te weinig, etc...
Ik dacht dat de lijst alleen geïnstalleerde onderdelen bevat.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Quincy5 schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 20:51:
[...]

|:(
Was gisteren laat, ik gebruik synaptics te weinig, etc...
Ik dacht dat de lijst alleen geïnstalleerde onderdelen bevat.
Sorry was beetje arrogante bui :). Uiteindelijk had ik nog wel 2 teveel die ik nog aan had staan, mijn excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavi
  • Laatst online: 16-09 10:37
Eindelijk gevonden hoe je met de middel muisknop kunt scrollen in firefox :P

open about:config en zoek naar de waarde general.autoScroll en zet deze op true.

Dit moet echt standaard aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Dit staat standaard aan. :S Althans zeker sinds Ubunut 6.06.

edit:
Nevermind, ik had je opmerking iets anders gelezen. Je had het over auto-scrollen via de middelste muisknop, ipv het scrollwiel.

[ Voor 55% gewijzigd door sub0kelvin op 24-08-2008 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
mavi schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 23:25:
Eindelijk gevonden hoe je met de middel muisknop kunt scrollen in firefox :P

open about:config en zoek naar de waarde general.autoScroll en zet deze op true.

Dit moet echt standaard aan staan.
Of je zet het gewoon aan in preferences -> advanced :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:20
Ik heb al een tijd een servertje in huis staan, die wordt gebruikt als downloadbak (bittorrent), backupdoos en ontwikkelserver (voor de websites die ik bouw). Op dit moment draait Windows 2003 erop, maar ik zit er toch aan te denken om eindelijk eens de overstap naar Linux te maken.

Nu is het enige "probleem" dat ik zeer beperkte ervaring met Linux heb (op mijn werk in de commandline door wat directories heen browsen en met behulp van een spiekbriefje een compiler aanroepen is het wel zo'n beetje).

Gisteren heb ik de serverversie van Ubuntu geïnstalleerd op een VM om te kijken wat het is. Wat mij direct opviel: geen grafische schil. Op zich niet zo gek, want voor een server heb je die nodig. Echte nerds gebruiken gewoon commandline enzo. Maar stiekem lijkt het me toch wel handig. Is dat heel gek? Druist dit volledig in tegen de filosofie van een Linux-server? En stel dat ik dit doe: wat is de handigste manier om een server mét grafische interface op te zetten?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 22:21

backupdevice

No Risk , Full Push

Ik heb al een tijdje geen updates meer gehad?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
@posttoast
Nee hoor dat is niet gek. Ik zou er gewoon een lichte window manager zoals openbox, fluxbox, windowmaker oid opzetten als je dat makkelijker vindt. En dan zo instellen dat je standaard boot naar de console. In de console kun je dan wel 'startx' intikken voor de grafische schil. Je moet alleen niet als root inloggen op zo'n grafische schil, maar volgens mij laat Ubuntu dat niet eens toe.
Een alternatief is om geen WM te installeren, maar bijv. console-tools als midnight commander om bestanden te beheren. Daar kun je nl. ook al vrij veel mee.

Overigens zijn er ook webbased tools als 'Webmin' om je linux-bak van afstand via de browser te beheren. Met Ubuntu nog niet geprobeerd omdat dat (volgens mij) niet standaard in de repo's zit, maar bij andere distro's wel es gebruikt en ik kon daar bijna alles mee wat ik normaal via de GUI zou doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Palomar op 25-08-2008 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Met zo'n openbox of fluxbox: kan ik daar ook gewoon een bittorrent-applicatie op draaien?

En als ik dan toch een windowmanager erop zet, waarom dan niet gewoon Gnome?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
posttoast schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 10:02:
Met zo'n openbox of fluxbox: kan ik daar ook gewoon een bittorrent-applicatie op draaien?
yep
kan ook, kost alleen wat meer schijfruimte ;)

PS. over mn vorige reply. Er zullen vast ook mensen zijn die het totaal not done vinden om een WM op een server te draaien. Denk dat dat ieders persoonlijke keus is. Ik zie er zelf niet echt nadelen in, zolang je maar weet waar je mee bezig bent (dus niet als root in het wilde weg zitten point en clicken).

[ Voor 30% gewijzigd door Palomar op 25-08-2008 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
posttoast schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 10:02:

De makkelijkste manier om er dan Gnome op te zetten is dan 'sudo apt-get install ubuntu-desktop' (dacht ik).

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
OK, dat ga ik vanavond eens proberen. Schijfruimte is niet zo'n issue overigens, daar heb ik meer dan genoeg van.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
MaximusTG schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 10:09:
[...]

De makkelijkste manier om er dan Gnome op te zetten is dan 'sudo apt-get install ubuntu-desktop' (dacht ik).
Dan installeert ie wel meteen compleet ALLES incl. nutteloze spelletjes e.d. ;) Als hij toch met een VM bezig is zou die ook alleen los Xorg en de essentiele Gnome-packages (weet niet exact welke dat zijn) downloaden. Dan hou je het nog een beetje simpel. Je installeert dan ook geen GDM (inlogschermpje), waardoor je gewoon kunt starten door 'startx' in de console in te voeren.

Complete gnome kan wel, maar het lijkt me voor een server wel fijn om het zo simpel mogelijk te houden. Ik zou hier gewoon even mee experimenteren en kijken wat je het best bevalt.

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 25-08-2008 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Zolang je gnome wilt blijven draaien blijf je toch bloat houden, ook als je selectief gnome packages kiest. Zodra je dan iets nieuws apt zit je systeem nog vol met gnome crap. Niet dat dat inherent is aan gnome, maar eerder aan de gedachte achter WM's en X.

Misschien is window maker iets voor je? :)

[ Voor 8% gewijzigd door UDuckling5 op 25-08-2008 10:33 ]

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Die VM is nu puur om even te testen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat het gewoon los op de server komt te draaien. Die server heeft best nette specs (zie dit), dus dat zal allemaal niet zo'n probleem zijn.

Zo simpel mogelijk spreekt me wel aan inderdaad, spelletjes e.d. zijn natuurlijk onzin op een server. Maar een browser kan bijvoorbeeld wel eens handig zijn, als ik via een remote desktop achtige oplossing eens iets wil fixen.

[ Voor 16% gewijzigd door posttoast op 25-08-2008 10:59 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
In principe kun je alles wat onder Gnome draait ook onder windowmaker/openbox of wat dan ook draaien. Dus voor firefox of bittorrent hoef je niet perse Gnome te draaien. Gnome is alleen veel completer en dat is handig als je de desktop dagelijks gebruikt. Voor een server kun je ook met minder af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Ik vraag me wel stiekem af wat je denkt dat de toegevoegde waarde is van een grafische schil op een server. Het is heel begrijpelijk dat je een browser wilt draaien, of overzichtelijk meerdere terminals naast elkaar, maar zoveel grafische administration tools zijn volgens mij niet, en zit je uiteindelijk nog veel in de commanline (maar dan in een terminal met een leuk randje) te prakken.

Persoonlijk lijkt mij het handiger dat je op je develop-bak enkele terminals via SSH opent, en je tips en docs daar gewoon via die lokale browser bekijkt. Dan hoef je ook niet telkens van bak te switchen.

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
UDuckling5 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 11:44:
Ik vraag me wel stiekem af wat je denkt dat de toegevoegde waarde is van een grafische schil op een server. Het is heel begrijpelijk dat je een browser wilt draaien, of overzichtelijk meerdere terminals naast elkaar, maar zoveel grafische administration tools zijn volgens mij niet, en zit je uiteindelijk nog veel in de commanline (maar dan in een terminal met een leuk randje) te prakken.

Persoonlijk lijkt mij het handiger dat je op je develop-bak enkele terminals via SSH opent, en je tips en docs daar gewoon via die lokale browser bekijkt. Dan hoef je ook niet telkens van bak te switchen.
Vooral omdat ik niet zoveel ervaring heb met het beheren vanuit een terminal, en ik het dus wel handig vind om zoiets vanuit een grafische schil te doen. Op mijn Windows server kan ik nu in één oogopslag zien wie er op de FTP ingelogd zijn, of Apache nog draait, hoe ver uTorrent is met zijn downloads, enzovoorts.

Ik kan me voorstellen dat ik steeds meer vanuit de terminal ga werken, maar cold turkey overstappen vind ik toch net even te eng. Zeker omdat de server daadwerkelijk gebruikt wordt als staging-server door klanten en ik dus zonder al te veel geklooi problemen op wil kunnen lossen. Of jullie moeten mijn 24/7 helpdesk willen worden... ;)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:44
Webmin is ook een leuk alternatief voor grafisch beheren. Het is zeer flexibel en ondersteund veel standaard software. http://www.webmin.com/

Verder kun je natuurlijk een torrent client met webinterface nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door Deikke op 25-08-2008 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

posttoast schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 11:52:
[...]

Vooral omdat ik niet zoveel ervaring heb met het beheren vanuit een terminal, en ik het dus wel handig vind om zoiets vanuit een grafische schil te doen. Op mijn Windows server kan ik nu in één oogopslag zien wie er op de FTP ingelogd zijn, of Apache nog draait, hoe ver uTorrent is met zijn downloads, enzovoorts.
Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Ik vroeg me dus af welke tools je hiervoor gebruikt.
Of jullie moeten mijn 24/7 helpdesk willen worden... ;)
Yeah... thanks but no thanks :p

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Op dit moment draai ik dus Windows 2003 met Apache, PHP, MySQL, Filezilla server en uTorrent. Daar moeten dus mooie Linux-alternatieven voor komen :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

posttoast schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 12:03:
Op dit moment draai ik dus Windows 2003 met Apache, PHP, MySQL, Filezilla server en uTorrent. Daar moeten dus mooie Linux-alternatieven voor komen :)
Nou da's nie zo moeilijk:

Windows -> Linux alternatief
=====================
Apache -> Apache
PHP -> PHP
MySQL -> MySQL
Filezilla -> Filezilla
uTorrent -> Kijk eens naar torrentflux (een web based torrent beheer dinges)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2008 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 12:29:
[...]
Filezilla -> Filezilla
Filezilla Server is Windows only. Alleen de client is crossplatform.
Als FTP server raad ik ProFTPd aan.

En doe eens als een tweaker en installeer een cli-only server. Ik vind dat persoonlijk zo amateuristisch om overal een GUI op te moeten hebben, maar das mijn mening :p Zeker als je pakketten als Webmin hebt...

[ Voor 4% gewijzigd door Sebazzz op 25-08-2008 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

[...]

Ik kan me voorstellen dat ik steeds meer vanuit de terminal ga werken, maar cold turkey overstappen vind ik toch net even te eng. Zeker omdat de server daadwerkelijk gebruikt wordt als staging-server door klanten en ik dus zonder al te veel geklooi problemen op wil kunnen lossen. Of jullie moeten mijn 24/7 helpdesk willen worden... ;)
Nouja, je kan natuurlijk ook je server alleen remote benaderen via SSH of Telnet. Dan kun je op je eigen werkstation gewoon lekker browsen en je FTP management pakketje installeren. Die kan toch ook wel naar een andere server connecten over het algemeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 12:29:
[...]

Nou da's nie zo moeilijk:

Windows -> Linux alternatief
=====================
Apache -> Apache
PHP -> PHP
MySQL -> MySQL
Filezilla -> Filezilla
Mjah, uit z'n verhaal haal ik dat ie allemaal leuke beheertooltjes heeft, met grafiekjes en plaatjes en whatnot, en dat hij hier dus een vervanging voor zoekt. Want in principe hebben de windows-versies van bovenstaande pakketten ook geen grafische frontend. Op µTorrent na dan.

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Nee hoor, ik heb niet allemaal fancy beheertooltjes. Het gaat erom dat ik totaal geen kaas gegeten heb van het werken met een CLI, en ik het dus "eng" vind om zomaar even over te stappen. Als het gewoon een hobby-servertje is, dan is dat tot daar aan toe, alleen krijg ik gezeur met klanten als de boel er in één keer uitklapt.

Persoonlijk vind ik de vergelijking grafische schil == amateuristisch een beetje gek. Het gaat er uiteindelijk gewoon om wat het handigst is. Als dat een CLI is dan is dat prima, alleen weet ik dat dat voor mij (nog) niet zo is.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

posttoast schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 13:17:
Nee hoor, ik heb niet allemaal fancy beheertooltjes. Het gaat erom dat ik totaal geen kaas gegeten heb van het werken met een CLI, en ik het dus "eng" vind om zomaar even over te stappen. Als het gewoon een hobby-servertje is, dan is dat tot daar aan toe, alleen krijg ik gezeur met klanten als de boel er in één keer uitklapt.

Persoonlijk vind ik de vergelijking grafische schil == amateuristisch een beetje gek. Het gaat er uiteindelijk gewoon om wat het handigst is. Als dat een CLI is dan is dat prima, alleen weet ik dat dat voor mij (nog) niet zo is.
Je moet er niet bang voor zijn, dat is nergens voor nodig. Dat je dat niet op een productie-omgeving wil proberen, is begrijpelijk, maar je zou het op je werkstation kunnen proberen, of desnoods in VMware. Wat is nou uiteindelijk het verschil tussen Hostname: [ invulvakje ] of hostname="localhost" of optie=yes ipv een checkbox aanklikken ;) In GUI's heb je over het algemeen niet de ruimte om een uitgebreide uitleg van een functie neer te zetten en makers van dergelijke tooltjes lijken vaak te lui te zijn om er tooltips of helpknopjes bij te zetten, terwijl in de config file van Apache volgens mij 75% van de tekst commentaar is om je uit te leggen wat een optie doet, vaak ook met voorbeelden erbij.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Demoniac schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 13:24:
[...]
Je moet er niet bang voor zijn, dat is nergens voor nodig. Dat je dat niet op een productie-omgeving wil proberen, is begrijpelijk, maar je zou het op je werkstation kunnen proberen, of desnoods in VMware. Wat is nou uiteindelijk het verschil tussen Hostname: [ invulvakje ] of hostname="localhost" of optie=yes ipv een checkbox aanklikken ;) In GUI's heb je over het algemeen niet de ruimte om een uitgebreide uitleg van een functie neer te zetten en makers van dergelijke tooltjes lijken vaak te lui te zijn om er tooltips of helpknopjes bij te zetten, terwijl in de config file van Apache volgens mij 75% van de tekst commentaar is om je uit te leggen wat een optie doet, vaak ook met voorbeelden erbij.
Bedankt voor je geruststellende woorden :)

De configfile van Apache kom ik nog wel uit, die van PHP lukt ook wel. Alleen gaat het even om het geheel. Hoe ga ik te werk als mijn FTP server ineens niet meer werkt? In Windows weet ik dan waar ik moet zoeken om zo'n probleem op te lossen. Maar goed, eerst even spelen in VMWare is wel een goed idee denk ik. De eerste stap heb ik al gezet door daarop Ubuntu te installeren. Webmin ziet er ook uit als een puik idee!

Dank voor al jullie reacties!

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sebazzz schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 12:41:
[...]
En doe eens als een tweaker en installeer een cli-only server. Ik vind dat persoonlijk zo amateuristisch om overal een GUI op te moeten hebben, maar das mijn mening :p Zeker als je pakketten als Webmin hebt...
haha, jij doet zeker graag meer werk? ...of je doet graag interessant....
Veel dingen zijn gewoon sneller in een GUI, andere zaken binnen een CLI
Ik bedoel vroeger zat ik onder DOS iets in te pakken met "arj a <bron> <doel>..." etc.
Nu RMB-klik ik en doe ik "add to archive". ik bedoel maar.

Mensen doen net of een CLI het beste is was je kan overkomen sinds gesneden brood.
Dat de "echte admin" aan een CLI "genoeg heeft". Echte onzin. Het beheren van complexe applicaties is naar mijn ervaring nagenoeg altijd sneller in een GUI. Snelle commando's en kleine tooltjes zijn weer sneller met een CLI. Bottom line: de CLI en de GUI hebben beiden bestaansrecht.
Ook (vooral!) voor de doorgewinterde sys-admin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

posttoast schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 13:33:
[...]
Hoe ga ik te werk als mijn FTP server ineens niet meer werkt? In Windows weet ik dan waar ik moet zoeken om zo'n probleem op te lossen.
Ligt een beetje aan de service.
Maar over het algemeen het liefst via RC de boel herstarten.
(ipv KILL)

Voor Apache gebruik ik op mijn Suse-box bijvoorbeeld:
code:
1
rcapache2 restart

En bijvoorbeeld even
code:
1
etc/messages
doorkijken! want er is wel een reden waarom de boel stopte met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:33:
[...]

Ligt een beetje aan de service.
Maar over het algemeen het liefst via RC de boel herstarten.
(ipv KILL)

Voor Apache gebruik ik op mijn Suse-box bijvoorbeeld:
code:
1
rcapache2 restart

En bijvoorbeeld even
code:
1
etc/messages
doorkijken! want er is wel een reden waarom de boel stopte met werken.
Ik begrijp wel dat er manieren zijn om dit soort dingen te doen, alleen ken ik die manieren nog niet. En dat lijkt me knap frustrerend. Alles heeft een leercurve, maar daar moet je dan wel net tijd voor en zin in hebben.

Maar zoals gezegd: ik ga eerst wel even de boel opzetten in een VM. Als dat bevalt ga ik door voor het eggie.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik begrijp nu dat je een productieserver met (betalende?) klanten wilt overzetten naar een Linux box? Je hebt het zelf al over een leercurve. Ik zou dan eerst zorgen dat je een flink eind in die leercurve gevorderd bent voordat je uberhaupt gaat overwegen om je windows-server over te zetten naar Linux. En dat houdt meer in dan het alleen even in een virtual machine te testen en dan direct maar in het 'eggie' ;) Linux is een mooi OS, maar het kan knap ingewikkeld zijn als je niet precies weet hoe alles in elkaar steekt. Anders loop je gegarandeerd tegen dingen aan op een moment dat het niet uitkomt. De command line zul je dan ook wel goed moeten begrijpen, want de meeste instellingen zijn niet met een GUI te managen.

Ik zou zelf niet echt blij zijn als mijn webhoster op een dag besluit over te gaan naar een ander OS, zonder dat de medewerkers precies weten hoe het werkt ;)

PS. ik wil niet niet de betweter uithangen en je ook zeker niet ontmoedigen. Alleen een kleine waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Bedankt voor die waarschuwing. Even voor de duidelijkheid: het is geen productieserver, meer een stagingserver voor wat freelancewerk. Er vallen dus geen doden als ie er even uitligt, maar echt professioneel staat dat natuurlijk niet.

Ik ben dus geen eigenaar van een enorm bedrijf die net even het besluit heeft genomen "eventjes" de hele bende van een Windows server naar Linux te migreren. :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Even een kort vraagje. Ik heb het volgende commando:

sudo hciconfig -a hc10 down

om mijn bluetooth usb stick uit te zetten. Dat commando wil ik graag automatisch runnen als de computer opstart. Hoe? (heb btw. wel gezocht, maar kom een heleboel verschillende mogelijkheden tegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wat is er dan mis met die 'verschillende mogelijkheden'?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Borromini schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 15:42:
Wat is er dan mis met die 'verschillende mogelijkheden'?
ik wil graag weten wat de 'officiele' manier is om een commando automatisch te laten starten. Je komt op internet genoeg goedbedoelde tips tegen die later niet correct blijken te zijn.

Wat ik nl. ook niet wil is dat ik het root-wachtwoord moet invoeren om dit commando te runnen. Nu staat er sudo voor, maar het zal vast wel ergens geplaatst kunnen worden waardoor dat niet nodig is.

Met google kom ik uit op rc.local, de autostart van gnome en nog 1 die ik even ben vergeten. Ik wil het even zeker weten zonder te moeten experimenteren.

[edit] heb het inmiddels al in /etc/rc.local gezet en dat lijkt te werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 27-08-2008 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:10

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Is er hier iemand die een 22" TFT scherm via DVI werkend heeft gekregen onder ubuntu met resolutie 1680x1050? Ik krijg het om de meest uiteenlopende redenen niet voor elkaar (met een GeForce FX5200). Als ik de driver voor de monitor inlaadt in "Schermen en Weergave" krijg ik de optie de resolutie in te stellen en de melding dat alle gebruikers zich moeten afmelden voor dit effectief wordt. CTRL-ALT-Backspace en opnieuw inloggen zorgt vervolgens dat ik naar 1280x1024 wordt gegooid. En in Schermen en Weergave kan ik vervolgens zo ongeveer elke resolutie instellen die ik wil BEHALVE 1680x1050 :S. Het rare is dat mijn xorg.conf er prima uit ziet. Waar wordt dit soort info nog meer opgeslagen?

Bvd

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Als je bijv. eens dit doet: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=139698 en dan een monitor instelt. Of die andere commando laden waardoor je dat scherm krijgt met lijsten van monitors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

MsG schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 16:52:
Als je bijv. eens dit doet: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=139698 en dan een monitor instelt. Of die andere commando laden waardoor je dat scherm krijgt met lijsten van monitors.
Hm best aardig dat je even helpt maar je verwijst me naar een leken-bestandje waar ik bovendien zelf al van heb aangegeven dat dat niet werkt ;).

Schermen en Weergave is namelijk precies het scherm dat naar voren komt als je dat commando invoert in de console

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 16:15

Meneer iCy

swarma

1400*1050 lukt toevallig wel Wonder? Ik heb zelf DVI met 1400*1050.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Probeer uit de console eens displayconfig-gtk? Wellicht dat je daarmee kan wat je wil.

Verder kun je proberen ALLE resoluties die je kan vinden in je xorg.conf eruit te slopen en alleen degene erin houden die je wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Dat command bedoelde ik, echter is dat hetzelfde scherm als welke hij had geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

iCy schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 17:03:
1400*1050 lukt toevallig wel Wonder? Ik heb zelf DVI met 1400*1050.
Hij draait nu op 1440x900. Dat is wel een breedbeeldresolutie dus voor tijdelijk kan het even. Ik ben er inmiddels achter dat de hele 1680x1050 resolutie onder ubuntu nogal een probleem is dat het out-of-the-box zelden doet, zeker niet met de combinatie dvi/nvidia. Probleem is dus dat mijn xorg.conf inderdaad helemaal leeg is maar dat hij de resoluties die ik daar heb staan (kortweg alle breedbeeld resoluties) niet weergeeft in displayconfig-gtk of 1 van de andere configuratietools (oa nvidia). Daar geeft ie alleen een hele rits standaardresoluties aan :S. het lijkt dus of dat tooltje niet uit xorg.conf zijn configuratie haalt maar ergens anders vandaan :?.

Mochten er mensen zijn met een 22" die het voor elkaar gekregen hebben post dan ff je xorg.conf als je wil.

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 27-08-2008 19:44 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Je hebt ergens verborgen ook nog een knopje widescreen staan, moet je die niet toevallig uit of aan zetten voor de juiste resolutie?

En in je xorg.conf kun je alle resoluties eens weghalen en alleen 1680x1050 laten staan. Kijken wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik heb de oplossing denk ik gevonden, en die is niet fijn... een heleboel oudere en- of budgetkaartjes ondersteunen de hogere resoluties niet via de dvi poort! Laat dit een waarschuwing zijn voor andere mensen die overwegen een 20" TFT of groter te kopen.

Hier staat te lezen dat mijn grafische kaart maximaal 1600x1200 ondersteunt via de DVI poot. Dat betekent dus dat ik met 1680 daar net overheen ga... het probleem ligt dus niet aan Ubuntu maar aan mijn grafische kaart. :(

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ghehe briljant, ik wou al zeggen: de laatste Ubuntu ondersteunt vrijwel alle hardware. Met Debian of Fedora of Suse heb ik veel meer problemen (en ja, ik heb ze allemaal een keer geprobeerd :P )

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Sja dit kan je toch ook niet verwachten... ik wist niet eens dat er verschil was tussen de VGA en DVI poort ;)

Ik heb hem nu aangesloten via VGA en meteen geen enkel probleem meer, ubuntu herkent hem direct & automatisch.

[ Voor 34% gewijzigd door DeNachtwacht op 28-08-2008 12:39 ]

youtube.com/@hisrep

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 20:53
Ik heb Ubuntu 8.04 met een nVidia 8600GT en een Samsung 2253BW (=22") op DVI (heb in Ubuntu een andere monitor geïnstalleerd, want mijn monitor stond niet in het lijstje). Videodriver eigenlijk via Envy gedaan, kostte niet al te veel moeite. Het draait dus op 1680x1050 @ 60Hz. Desgewenst is een screenshot mogelijk al bewijs (zit nu in Vista, dual boot, dus moet opnieuw opstarten voor evt. screenshot). Hieronder wel m'n xorg.conf:

# xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file)
#
# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using
# values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page.
# (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.)
#
# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
# package.
#
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
# sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
SubSection "Display"
Depth 24
Virtual 1920 1200
Modes "1680x1050@60" "1920x1200@60" "1600x1024@60" "1440x900@60" "1440x900@75" "1280x800@60" "1280x768@75" "1280x800@75" "1280x720@60" "1280x768@60" "800x600@60" "800x600@75" "800x600@72" "800x600@56"
EndSubSection
Option "AddARGBGLXVisuals" "True"
Defaultdepth 24
EndSection

Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
Boardname "nvidia"
Busid "PCI:1:0:0"
Driver "nvidia"
Screen 0
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "kbd"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "us"
Option "XkbVariant" "intl"
Option "XkbOptions" "lv3:ralt_switch"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Configured Mouse"
Driver "mouse"
Option "CorePointer"
EndSection

Section "ServerLayout"
Identifier "Default Layout"
screen 0 "Default Screen" 0 0
EndSection

Section "Module"
Load "glx"
Load "v4l"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
Vendorname "Samsung"
Modelname "Samsung SyncMaster 226BW (Digital)"
Horizsync 30-81
Vertrefresh 56-75
modeline "800x600@56" 36.0 800 824 896 1024 600 601 603 625 +hsync +vsync
modeline "800x600@72" 50.0 800 856 976 1040 600 637 643 666 +hsync +vsync
modeline "800x600@75" 49.5 800 816 896 1056 600 601 604 625 +hsync +vsync
modeline "800x600@60" 40.0 800 840 968 1056 600 601 605 628 +hsync +vsync
modeline "1280x768@60" 80.14 1280 1344 1480 1680 768 769 772 795 -hsync +vsync
modeline "1280x720@60" 74.48 1280 1336 1472 1664 720 721 724 746 -hsync +vsync
modeline "1280x800@75" 107.21 1280 1360 1496 1712 800 801 804 835 -hsync +vsync
modeline "1280x768@75" 102.98 1280 1360 1496 1712 768 769 772 802 -hsync +vsync
modeline "1280x800@60" 83.46 1280 1344 1480 1680 800 801 804 828 -hsync +vsync
modeline "1440x900@75" 136.49 1440 1536 1688 1936 900 901 904 940 -hsync +vsync
modeline "1440x900@60" 106.47 1440 1520 1672 1904 900 901 904 932 -hsync +vsync
modeline "1600x1024@60" 136.36 1600 1704 1872 2144 1024 1025 1028 1060 -hsync +vsync
modeline "1680x1050@60" 147.14 1680 1784 1968 2256 1050 1051 1054 1087 -hsync +vsync
modeline "1920x1200@60" 193.16 1920 2048 2256 2592 1200 1201 1204 1242 -hsync +vsync
Gamma 1.0
EndSection

Section "Extensions"
Option "Composite" "Enable"
EndSection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik draai ook prima 1920 * 1200 in Ubuntu. Zonder gedoe. Alleen volgens mij klopt het bootscreen niet helemaal. Ook ik kon mijn 245B niet vinden dus heb maar een ander scherm gekozen.

Sluit jullie ubuntu helemaal clean af? Ik krijg nog wel teksten bij het afsluiten, wat ik eerst geloof ik niet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ik draai na veel problemen eindelijk fatsoenlijk 1440x900. Hij wil mijn scherm niet herkennen en detecteert ook niet de juiste resolutie automatisch. Na veel geklooi en handmatig met displayconfig-gtk (die dus niet standaard in het menu zit) configureren is het uiteindelijk wel gelukt, dus ik blijf er nu lekker van af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Kanseleur schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 21:35:
Ik heb Ubuntu 8.04 met een nVidia 8600GT en een Samsung 2253BW (=22") op DVI (heb in Ubuntu een andere monitor geïnstalleerd, want mijn monitor stond niet in het lijstje). Videodriver eigenlijk via Envy gedaan, kostte niet al te veel moeite. Het draait dus op 1680x1050 @ 60Hz. Desgewenst is een screenshot mogelijk al bewijs (zit nu in Vista, dual boot, dus moet opnieuw opstarten voor evt. screenshot). Hieronder wel m'n xorg.conf:
Moderne grafische kaarten ondersteunen wel gewoon tot 2048xnogwat via de DVI poort, maar met een kaartje zoals de FX5200 is dat dus vaak niet het geval. Het hangt puur af van of de fabrikant van de grafische kaart (dus niet de chipset; nvidia/ati) er een goed DVI connectortje heeft ingezet.

Maar iets anders voor de mensen die warcraft 3 via wine online wilden spelen dit was altijd problematisch omdat hij geen cd in de drive detecteerde in ubuntu, maar dit is tegenwoordig op te lossen door via je blizzard account online warcraft 3 te downloaden. Dan heb je dus geen gezeur met de cd downloaden, is sowieos ook wel fijn dat je niet constant die cd in de drive moet hebben.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

MsG schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 01:42:
Sluit jullie ubuntu helemaal clean af? Ik krijg nog wel teksten bij het afsluiten, wat ik eerst geloof ik niet had.
Als Ubuntu niet clean afsluit krijg je schijfcontrole dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik krijg ook soms wat consoletekstjes in beeld over de networkmanager bij het afsluiten. Denk niet dat dat echt kwaad kan, want alles werkt verder goed en hij sluit ook snel genoeg af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik bedoel dat hij nog zwarte achtergrond met witte achtergrond letters geeft voor je dat uitlaad balkje ziet. Ik zal binnenkort eens een foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qua boot en shutdown is Ubuntu niet zo netjes vergeleken met andere distributies. Bij het opstarten kan je niet de verbose-mode aanzetten en weer uitzetten: als je op escape drukt verdwijnt usplash gewoon. En zowel bij het opstarten als het afsluiten zie je af en toe een zwart beeld of tekst voorbij schieten.

De bootprocedure is soms ook zo lang bezig dat ik het idee heb dat hij een fsck aan het doen is, maar dat staat dan niet ergens. De progressbar staat dan gewoon minuten lang stil.

En ik heb ook geen consoles meer bij Ctrl+Alt+1 t/m 6. Het zijn gewoon zwarte schermen geworden. Gelukkig heb ik ze nooit nodig (X heeft nog nooit gefaald), maar netjes is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
MsG schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 14:20:
Ik bedoel dat hij nog zwarte achtergrond met witte achtergrond letters geeft voor je dat uitlaad balkje ziet. Ik zal binnenkort eens een foto maken.
zwart met wit lijkt me console. Ik heb even snel gegoogled en kom deze pagina tegen: https://bugs.launchpad.ne...twork-manager/+bug/216908 . In de eerste reply staat ook een fotootje. Denk dat dit is waar jij last van hebt. Dat hebben veel meer mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 14:25:
De bootprocedure is soms ook zo lang bezig dat ik het idee heb dat hij een fsck aan het doen is, maar dat staat dan niet ergens. De progressbar staat dan gewoon minuten lang stil.
In 8.04 geeft ie bij mij netjes (in de usplash, onder de progress balk) aan dat hij aan het fscken is, het lijkt me dat er bij jou dus iets verkeerd is ingesteld.
En ik heb ook geen consoles meer bij Ctrl+Alt+1 t/m 6. Het zijn gewoon zwarte schermen geworden. Gelukkig heb ik ze nooit nodig (X heeft nog nooit gefaald), maar netjes is anders.
Ook hier klopt iets niet, want die zouden er wel moeten zijn. Ubuntu heeft ze voor zover ik weet niet uitgeschakeld. Of bedoelde je ook dat 't een bug is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Ik heb sinds kort ook Ubuntu Hardy op mijn nieuwe laptop draaien. Nu wil ik natuurlijk razend snel bestanden uitwisselen tussen mijn desktop en notebook. Beide PC's zijn met hetzelfde draadloze netwerk verbonden maar ik heb ook een ethernet-kabel waarmee ik beide PC's met elkaar kan verbinden (moet ik dan nog software matig een extra netwerk oid instellen?)

Nu heb ik al gekeken naar NFS, Samba of een FTP server. NFS gaf steeds een error (best veel mee gekloot) en daarom ben ik gaan kijken naar Samba, maar ook dat werkte niet naar behoren. Vervolgens heb ik op mijn desktop met vsftpd een ftp-servertje opgezet (alleen lokaal). Dit werkte wel maar bij de overdracht van grote bestanden haal ik via de FTP een maximale snelheid van zo'n 900 kB/s, dit moet toch sneller kunnen?? (als ik gewoon download via internet heb ik vaak al meer dan 1 mB/s).

De ethernet / LAN kabel die hier ligt zou ik makkelijk kunnen gebruiken voor bestandsoverdrachten, ik weet niet of dat goed mogelijk is en of ik dan (nog) hogere snelheden haal?

Advies graag! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sub0kelvin schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 14:39:
[...]

In 8.04 geeft ie bij mij netjes (in de usplash, onder de progress balk) aan dat hij aan het fscken is, het lijkt me dat er bij jou dus iets verkeerd is ingesteld.
Misschien werkt dat om dezelfde reden niet als dat die consoles onzichtbaar zijn.
[...]

Ook hier klopt iets niet, want die zouden er wel moeten zijn. Ubuntu heeft ze voor zover ik weet niet uitgeschakeld. Of bedoelde je ook dat 't een bug is?
Ja, het is een bug die waarschijnlijk iets met de videodrivers te maken heeft. Rondgooglend, blijkt het het geval te zijn sinds Gutsy, maar niet iedereen heeft er last van. Vanwege de gesloten NVIDIA drivers is er weinig aan te veranderen. Van mij mag Nouveau gisteren klaar zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

monnick schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 21:01:
Ik heb sinds kort ook Ubuntu Hardy op mijn nieuwe laptop draaien. Nu wil ik natuurlijk razend snel bestanden uitwisselen tussen mijn desktop en notebook. Beide PC's zijn met hetzelfde draadloze netwerk verbonden maar ik heb ook een ethernet-kabel waarmee ik beide PC's met elkaar kan verbinden (moet ik dan nog software matig een extra netwerk oid instellen?)

Nu heb ik al gekeken naar NFS, Samba of een FTP server. NFS gaf steeds een error (best veel mee gekloot) en daarom ben ik gaan kijken naar Samba, maar ook dat werkte niet naar behoren. Vervolgens heb ik op mijn desktop met vsftpd een ftp-servertje opgezet (alleen lokaal). Dit werkte wel maar bij de overdracht van grote bestanden haal ik via de FTP een maximale snelheid van zo'n 900 kB/s, dit moet toch sneller kunnen?? (als ik gewoon download via internet heb ik vaak al meer dan 1 mB/s).

De ethernet / LAN kabel die hier ligt zou ik makkelijk kunnen gebruiken voor bestandsoverdrachten, ik weet niet of dat goed mogelijk is en of ik dan (nog) hogere snelheden haal?

Advies graag! :p
Wat werkte er niet aan Samba dan? Zelfs ik heb dat werkend gekregen :P Gewoon samba installeren, met de rechtermuisknop op een mapje klikken, share doen en klaar is kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Vicarious schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 21:30:
[...]

Wat werkte er niet aan Samba dan? Zelfs ik heb dat werkend gekregen :P Gewoon samba installeren, met de rechtermuisknop op een mapje klikken, share doen en klaar is kees
Ik zal het morgen eens helemaal opnieuw proberen. Het delen van een map is inderdaad een fluitje van een cent. Maar vervolgens op mijn laptop de gedeelde map benaderen gaat lastiger. Ik zie de map wel (in een Windows netwerk??) maar als ik hem probeer te benaderen vraagt hij (natuurlijk) om een wachtwoord. Maar steeds wanneer ik het goede wachtwoord geeft verschijnt de popup weer. En ook als ik op de server de gedeelde map ook toegankelijk maak voor "gast-gebruikers" werkt het niet.

Maar opzich werken de twee ftp-servertjes goed. Ook even poorten geforward zodat mijn PC's ook vanaf een ander netwerk benaderbaar zijn. Maar waarom maar bestanden overzetten met maximaal 1 mB/s. Is het normaal dat dit zo langzaam gaat via een thuisnetwerkje? (nogmaals ik download soms met 1.2 mB/s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 15:38
Met 1680x1050 hier geen enkel probleem. Mijn Philips 200WP7ES werkte gewoon vrijwel direct goed op mijn 7600 GS kaartje.

Filesharen: gebruik NFS! En als je wil weten waarom het bij jou niet werkt zal je toch moeten beginnen met te vertellen welke error je te zien kreeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
mwolthers schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 01:25:
Filesharen: gebruik NFS! En als je wil weten waarom het bij jou niet werkt zal je toch moeten beginnen met te vertellen welke error je te zien kreeg...
Quote van mezelf op Ubuntu forum:
Ik ben (toch) eens aan de gang gegaan met NFS. Helaas stuit ik op een probleem, ik gebruik deze guide: https://help.ubuntu.com/8.04/serverguid … ystem.html

Ik heb op zowel mijn laptop als desktop de pakketen nfs-kernel-server en nfs-common geinstalleerd. Op beide PC's heb ik /etc/exports de volgende regel toegevoegd: /home/tom *(rw,sync,no_root_squash)

Dat ik de * heb laten staan is bewust, ik wil mijn de computers graag benaderen via het interne (statische) ip-adres. Zoals jullie kunnen zien is de bedoeling dat ik op beide PC's mijn hele Persoonlijke map deel.

Na het starten van de NFS server wil ik op de andere PC de "NFS-schijf" mounten. Die probeer ik met: sudo mount 192.168.1.65:/home/tom/ /media/Laptop-Drive/ (hierin is 192.168.1.65 het statische IP-adres van de laptop en het mapje Laptop-Drive heb ik aangemaakt, ik heb niks aan de rechten van die map veranderd)

Nu krijg ik telkens terug mount.nfs: access denied by server while mounting 192.168.1.64:/home/tom/
. Wanneer ik het omkeerde doe, dus de desktop-schijf op mijn laptop mounten krijg ik precies dezelfde error.

Wat doe ik fout? Beide PC's zijn lokaal met elkaar verbonden via een draadloos netwerk dus gesloten poorten e.d. spelen hier geen rol lijkt me.
Dat is dus het probleem dat ik met NFS heb, ook al gegoogled op de fout uiteraard. Geen oplossing kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

monnick schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 01:12:
[...]

Ik zal het morgen eens helemaal opnieuw proberen. Het delen van een map is inderdaad een fluitje van een cent. Maar vervolgens op mijn laptop de gedeelde map benaderen gaat lastiger. Ik zie de map wel (in een Windows netwerk??) maar als ik hem probeer te benaderen vraagt hij (natuurlijk) om een wachtwoord. Maar steeds wanneer ik het goede wachtwoord geeft verschijnt de popup weer. En ook als ik op de server de gedeelde map ook toegankelijk maak voor "gast-gebruikers" werkt het niet.
Vreemd... ik kon hem direct vanaf mijn Vista laptop benaderen, zonder exotische instellingen en zonder de commandline ooit te hebben geopend. Guest Access staat bij mij uitgevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 13:27
monnick schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 01:30:
[...]

Quote van mezelf op Ubuntu forum:

[...]

Dat is dus het probleem dat ik met NFS heb, ook al gegoogled op de fout uiteraard. Geen oplossing kunnen vinden.
Tijd voor een spoedcursusje traceren:

1) Doe: sudo /etc/init.d/nfs-kernel-server status
en kijk of het werkt. Ik heb zelf geen NFS draaien, maar meestal geven service scripts ook status weer. Anders is het tijd om "ps -ef|grep <processnaam>" te doen, maar ik heb geen flauw id hoe de service executable heet.
2) In console, ga naar /var/log en lees je message even na en je dmesg nadat je hebt geprobeerd te mounten. Misschien staat er nog specifiek een nfs log naast in tekst of aparte subfolder. Ergens moet er gewoon ook een serverside log aanwezig zijn die misschien relevantere fout codes genereren.

Onafhankelijk hiervan, trage performance van VSftpd. Draait de server op "oude" hardware? Ik heb hier bv een oude K7 500Mhz bak staan met een ethernet kaartje uit het jaar ... NET 100Mbit beschikbaar zeg maar. Ik draai hier plain old debian op, maar moet hem wel terug forceren naar 100Mbit half duplex, anders keldert mijn performance ook zo bizar omlaag. Ik zou zeggen, wget eens een bestand van 10MB van internet (via je ISP) en kijk of de server wel sneller dan die ene mbit kan downloaden. Als je dat uitgesloten hebt, kan je kijken of je harde schijf wel performt middels "hdparm -tT /dev/hda" (als het geen sata schijven betreft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik moet nu voor de unil leren programmeren in C,

Nu gaan zij uit van het windows-programma Labwindows van National Instruments.

Hier leer ik nog echt basale dingen, e.g.:

code:
1
2
3
4
5
6
#include <stdio.h>

void main()
{printf("hello world");
getchar();
}

In LabWindows kun je je programma meteen runnen, is er ook iet simpels voor Linux?

Ik heb Eclipse geinstalleerd, maar dat is geloof ik voor Java

Anjuta lijkt me redelijk goed, maar kan niet gewoon deze simpele code runnen(of ik doe iets fout?)

Welk programma raden jullie mij aan als onervaren programmeur?

[ Voor 48% gewijzigd door Crackh34d op 31-08-2008 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eclipse CDT en Anjuta zijn twee goede. Die moeten beide gewoon die simpele code kunnen runnen. getchar() is overigens niet nodig. Je kan gewoon de terminal openen, en zelf het commando starten, of in één van beide IDE's de boel runnen, waarna je op Enter moet drukken voordat de terminal sluit.

Overigens weet ik niet of void main() mag in C. Moet main() in C niet verplicht een int teruggeven?

Ah,
http://www.delorie.com/djgpp/v2faq/faq22_25.html
Hier staat dat in C void main() niet aan te raden is, en het in C++ expliciet verboden is.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2008 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

KDevelop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik heb Anjuta na wat prutsen nu aan het werk, Ik moest nog wat pakketten installeren.
Toch altijd leuk als een gratis en opensource programma dezelfde functionaliteit biedt als betaalde software :)

Die code hierboven heb ik letterlijk uit mijn diktaat overgetypt, voor fouten moet je niet bij mij zijn, ik begin net :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Wat is eigenlijk het idee van Wine met games? Browsen naar je windows directory en dan de game via verkenner openen? Of is het de bedoeling het spel echt te installeren in Linux via Wine? Het eerste werkt niet altijd lekker hier (sowieso mist hij registerwaarden uiteraard) en het 2e is lekker redundant aangezien ik ook windows draai.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen