Denk dat dat per spel verschilt en niet zozeer aan wine ligt. Sommige spellen werken alleen als ze geinstalleerd zijn en anderen kun je altijd wel runnen. Ik heb een aantal vaste games op mn windows-partitie staan die ik bij elke reinstall gewoon terugzet (zonder te installeren). Die games werken onder windows en onder wine ook gewoon als ik ze in de verkenner aanklik. Alleen Steam (voor counterstrike) wil perse geinstalleerd zijn.
Sowieso, als je ook Windows draait is het handiger om je spellen dan ook gewoon in Windows te spelen. Het is eigenlijk een voordeel dat je dan opnieuw op moet starten, want als je lekker in Linux aan het werk bent, is de stap veel groter om te stoppen met werk/school etc. om te gaan gamen
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Eclipse (CDT) zou ik niet zo gauw iemand aanraden.Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 21:01:
Eclipse CDT en Anjuta zijn twee goede. <snip>
Ten eerste is de laatste versie die door de apt package manager wordt ondersteund een paar jaar oud en er is weinig animo om hier wat aan te doen. Bron
Verder gebruik ik het ook voor mijn werk en is het mij niet gelukt het stabiel te krijgen. Vooral de debugger hangt regelmatig. Ik heb verschillende java-versies geprobeerd (er stonden er om een vage reden 2 op mijn computer en dan pakt hij natuurlijk standaard degene waarmee Eclipse het slechtst werkt) en Eclipse een paar keer opnieuw geinstalleerd, maar het mocht allemaal niet baten.
Mede hierdoor gebruik ik het sinds kort niet meer. Andere redenen zijn dat ik toch over ruim een maand bij die afdeling weg ga en dat men toch besloten heeft voorlopig geen svn op te zetten. Nu werk ik met gedit en een aparte debugger (zero).
[ Voor 7% gewijzigd door Quincy5 op 01-09-2008 13:41 ]
Ja maar als ik een spel niet hoef te dubbel installeren en ik zit net in ubuntu, dan vind ik het chiller als ik gewoon even met nautilus kan zoeken naar het spel en kan dubbelklikken.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Verwijderd
Ik vind eclipse (CDT) heerlijk om mee te programmeren (C). De debugger hangt bij mij niet, enige nadeel is dat je global variables niet direct kun zien (zeker arrays zijn lastig). Tevens is er een QT designer en een intel c compiler plugin. Als je niet de versie van de repo's neemt maar gewoon van de site (even uitpakken in je homedir) kun je hem zo starten. Wel met sun-java welteverstaan.
Is het normaal bij Ubuntu dat je niet tegelijkertijd een mp3'tje kunt afspelen en geluid bij (bijv.) een flash-filmpje in je browser kunt horen?
Ja. Dat komt omdat die toepassingen een monopolie op de audio wilt hebben. Door PulseAudio als audioserver te selecteren bij je geluidsinstellingen veranderd dit.Palomar schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 20:23:
Is het normaal bij Ubuntu dat je niet tegelijkertijd een mp3'tje kunt afspelen en geluid bij (bijv.) een flash-filmpje in je browser kunt horen?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Bluetooth netwerk aanzetten. Ik kom er niet uit. Of niemand gebruikt het of er is nergens een normale tutorial te vinden. In xandros (ja, eee pc) hoef je allleen maar te klikken en het werkt met de *99# dialup code en zo werkt het ook in xp afaik. Maar ik heb nu al verscheidene dingen geprobeerd, echter ik krijg het niet werkend via de Manual network config (als je daar dingen vreemd in doet, dan laat ie uberhaupt geen devices meer zien, terwijl ze wel blijven werken en moet je handmatig je interfaces aanpassen).
Maar.. hoe pair ik mijn telefoon nou zo dat ie ook een netwerkverbinding wil opbouwen via mijn telefoon?
Maar.. hoe pair ik mijn telefoon nou zo dat ie ook een netwerkverbinding wil opbouwen via mijn telefoon?
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Daar heb ik deze tutorial voor gebruikt: http://www.ubuntu-eee.com...he_Internet_via_Bluetooth en werkt goedletatcest schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 22:50:
Bluetooth netwerk aanzetten. Ik kom er niet uit. Of niemand gebruikt het of er is nergens een normale tutorial te vinden. In xandros (ja, eee pc) hoef je allleen maar te klikken en het werkt met de *99# dialup code en zo werkt het ook in xp afaik. Maar ik heb nu al verscheidene dingen geprobeerd, echter ik krijg het niet werkend via de Manual network config (als je daar dingen vreemd in doet, dan laat ie uberhaupt geen devices meer zien, terwijl ze wel blijven werken en moet je handmatig je interfaces aanpassen).
ok thnx, zal es even proberenSebazzz schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:31:
[...]
Ja. Dat komt omdat die toepassingen een monopolie op de audio wilt hebben. Door PulseAudio als audioserver te selecteren bij je geluidsinstellingen veranderd dit.
Verwijderd
Je moet wel wat meer aanpassen als je het helemaal goed wilt hebben geloof ik. Misschien dat het met de servicepack verholpen is, maar met de begindagen van 8.04 moest je zelf nog instellen dat de zaken van ALSA en OSS, etc moesten worden doorverwezen naar PulseAudio. Volgens mij stel je bij de geluidsinstellingen alleen de sound-server voor Gnome in.
ja idd, want ik zit nu te testen (in system - preferences - sound alles op pulse audio gezet), maar nog steeds als ik bijv. een flash filmpje in firefox start en tegelijkertijd een mp3'tje dan gaat Totem zelfs helemala niet afspelen (tijdbalkje gaat niet vooruit). Andersom als een mp3 speelt en ik wil een flash filmpje kijken dan hoor ik geen geluid en als ik het filmpje weg klik crasht firefox.Verwijderd schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 23:19:
Je moet wel wat meer aanpassen als je het helemaal goed wilt hebben geloof ik. Misschien dat het met de servicepack verholpen is, maar met de begindagen van 8.04 moest je zelf nog instellen dat de zaken van ALSA en OSS, etc moesten worden doorverwezen naar PulseAudio. Volgens mij stel je bij de geluidsinstellingen alleen de sound-server voor Gnome in.
Maargoed, ik laat het eerst wel even zo, omdat het niet vaak voorkomt dat ik tegelijkertijd flash en mp3 doe (eigenlijk nooit
hmm.. zoiets zocht ik, maar ik heb de boel nu echt stuk gemaakkt denk ikPalomar schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 23:16:
[...]
Daar heb ik deze tutorial voor gebruikt: http://www.ubuntu-eee.com...he_Internet_via_Bluetooth en werkt goed
Soms moet je idd. gewoon wakker zijn: de nieuwe serial poort /dev/rfcomm1 staat in de tutorial als /dev/rfcomm0 en als je dat natuurlijk klakkeloos copy-paste.. dan kun je rotzooien tot je een ons weegt...
Maar dit is inderdaad de bluetooth guide voor ubuntu in general trouwesn:
http://www.ubuntu-eee.com...he_Internet_via_Bluetooth
raar dat die niet makkelijker vindbaar was (okok, als je precies "connect to the internet via bluetooth" in google invult wel ja
[ Voor 33% gewijzigd door letatcest op 03-09-2008 09:50 ]
ik heb een vraag voor de zekerheid. Ik wil ubuntu op mijn E schijf installeren. Dan kies ik dus voor handmatig en moet ik schijf E als ext3 laten formateren? Moet ik die dan ook instellen als / of /root of ...?
En wanneer ik dat doe, blijven de bestanden op C en D dan gegarandeerd staan? Niet dat deze overschreven worden omdat linux een van die schijven ook nodig heeft? (hij vroeg ook om een swap station, maar ik wil eerst linux uitproberen dus ik doe zolang wel even zonder swap-schijf. Zodra C en D ge-backuped en opgeruimd zijn kan ik wel een swap-schijf aanmaken..)
En wanneer ik dat doe, blijven de bestanden op C en D dan gegarandeerd staan? Niet dat deze overschreven worden omdat linux een van die schijven ook nodig heeft? (hij vroeg ook om een swap station, maar ik wil eerst linux uitproberen dus ik doe zolang wel even zonder swap-schijf. Zodra C en D ge-backuped en opgeruimd zijn kan ik wel een swap-schijf aanmaken..)
De laatste versie van Ubuntu beschikt ook over de zgn. Wubi-installer, waardoor je Ubuntu gewoon vanuit windows op een windows schijf/partitie kunt installeren. Aangezien je het wilt proberen zou ik dat eerst doen. Gewoon cd' tje onder windows erin doen, hij gaat dan autorunnen en klik op 'install now' (oid). Dan kun je als het goed is ook je E:-schijf kiezen en blijft alle data intact.
Zonder 'Wubi' kan het ook, maar dan wordt het iets lastiger. Je moet dan booten van cd en tijdens installatie kiezen om partitioneren manual te doen. Verwijder dan je E:-partitie (even zesdubbel checken of je de goede verwijdert). Dan moet je handmatig nog een root (/) partitie en een /swap partitie aanmaken in die vrijgekomen ruimte. Is eigenlijk gewoon point en click. Afhankelijk van de beschikbare ruimte moet 1GB voor /swap wel genoeg zijn (geadviseerd wordt geloof ik de grootte van je ram).
Kan ook nog zijn dat als je onder windows die E-partitie verwijdert (rechter muisknop op my computer -> manage -> disk management) dat Ubuntu dan misschien de vrije ruimte automatisch gaat gebruiken om op te installeren, maar dat heb ik nooit getest.
Zonder 'Wubi' kan het ook, maar dan wordt het iets lastiger. Je moet dan booten van cd en tijdens installatie kiezen om partitioneren manual te doen. Verwijder dan je E:-partitie (even zesdubbel checken of je de goede verwijdert). Dan moet je handmatig nog een root (/) partitie en een /swap partitie aanmaken in die vrijgekomen ruimte. Is eigenlijk gewoon point en click. Afhankelijk van de beschikbare ruimte moet 1GB voor /swap wel genoeg zijn (geadviseerd wordt geloof ik de grootte van je ram).
Kan ook nog zijn dat als je onder windows die E-partitie verwijdert (rechter muisknop op my computer -> manage -> disk management) dat Ubuntu dan misschien de vrije ruimte automatisch gaat gebruiken om op te installeren, maar dat heb ik nooit getest.
[ Voor 51% gewijzigd door Palomar op 03-09-2008 00:57 ]
Verwijderd
Gewoon onder windows E verwijderen en open laten liggen. Installatiecd erin en dan drie partities aanmaken binnen de vrije ruimte: swap (1 to 2GB), / (10 to 12 GB) en de rest als /home. Ik gebruik liever xfs dan ext3, omdat het sneller is en omdat het je niet lastigvalt met controles op het bestandssysteem die de opstarttijd soms met een minuut of meer vertragen. Als je xfs gebruikt, moet je wel ook een /boot partitie aanmaken, want GRUB (die voor een deel in /boot hoort) en xfs zijn niet bepaald de beste vrienden. Voor die /bootpartitie (pakweg 100MB) gebruikt je in dat geval dus wel ext3.Ik_ben_Mark3 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 00:46:
ik heb een vraag voor de zekerheid. Ik wil ubuntu op mijn E schijf installeren. Dan kies ik dus voor handmatig en moet ik schijf E als ext3 laten formateren? Moet ik die dan ook instellen als / of /root of ...?
Nee, C en D overkomt niets als je maar niet als een gek door de installer heen klikt. Gewoon alles goed nakijken voor op je op volgende klikt.
Ik zou toch willen aanraden om niet als eerste kennismaking meteen al met een alt. bestandssysteem te beginnen.
Hier begint het eig. mee:
https://help.ubuntu.com/8.04/switching/index.html
http://www.psychocats.net/ubuntu/
Is ook een heel heldere site...
Hier begint het eig. mee:
https://help.ubuntu.com/8.04/switching/index.html
http://www.psychocats.net/ubuntu/
Is ook een heel heldere site...
Ik heb soms als ik een spel oid speel (vaak buggy, via wine) dat ie niet goed meer werkt. De pc is dan niet gecrasht, want ik kan de muiscursor nog bewegen en zelfs de samba-shares benaderen via een andere pc. Echter is er geen mogelijkheid om dat (beeldvullende) spel nog te sluiten. Ctrl+alt+del, ctrl+alt+backspace, ctrl+alt+f1, f2 etc... niks werkt meer. Enige optie is om op de resetknop te drukken.
Onder windows kan ik in zo'n geval vaak nog ctrl+esc doen (of ctrl+alt+del) om de taskmanager in beeld te krijgen en het proces te sluiten. Is er onder Ubuntu ook zo'n soort 'panic button' om applicaties te kunnen sluiten? Want het is best karig dat ik de pc moet resetten, terwijl die eigenlijk nog wel draait.
Enige wat ik zelf kan bedenken is om een SSH-server te installeren en via een andere pc inloggen en processen te killen. Maar het kan niet zo zijn dat dat de enige (omslachtige) oplossing is.
Onder windows kan ik in zo'n geval vaak nog ctrl+esc doen (of ctrl+alt+del) om de taskmanager in beeld te krijgen en het proces te sluiten. Is er onder Ubuntu ook zo'n soort 'panic button' om applicaties te kunnen sluiten? Want het is best karig dat ik de pc moet resetten, terwijl die eigenlijk nog wel draait.
Enige wat ik zelf kan bedenken is om een SSH-server te installeren en via een andere pc inloggen en processen te killen. Maar het kan niet zo zijn dat dat de enige (omslachtige) oplossing is.
[ Voor 12% gewijzigd door Palomar op 04-09-2008 18:29 ]
Verwijderd
Met Alt+SysRq ingedrukt, en dan rustig achter elkaar R E I S U B intikken kan je een bevroren UNIX-systeem veilig rebooten.
R = regain keyboard control
E = terminate all processes (TERM signal)
I = kill all processes (KILL signal)
S = sync filesystems
U = mount filesystems read-only
B = reboot
De R alleen zou je keyboard-besturing moeten geven, misschien dat je daarna naar een virtual terminal kan switchen.
R = regain keyboard control
E = terminate all processes (TERM signal)
I = kill all processes (KILL signal)
S = sync filesystems
U = mount filesystems read-only
B = reboot
De R alleen zou je keyboard-besturing moeten geven, misschien dat je daarna naar een virtual terminal kan switchen.
Ik had hetzelfde met virtual Box. Ik bleef telkens hangen in de virtuele machine, qua besturing. Alle processen liepen gewoon door maar ik kon niks meer doen.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Thnx, dat noteer ik even voor de volgende keer 
PS. SysRq is toch dezelfde toets als prinstscreen? Echter als ik alt+printscreen doe en ingedrukt hou knallen er 1000 'save screenshot'-venstertjes in beeld
PS. SysRq is toch dezelfde toets als prinstscreen? Echter als ik alt+printscreen doe en ingedrukt hou knallen er 1000 'save screenshot'-venstertjes in beeld
[ Voor 62% gewijzigd door Palomar op 04-09-2008 19:03 ]
Verwijderd
Ja, daar heb ik ook last van, maar probeer maar eens Alt+SysRq+R en daarna iets in te tikken in een tekstveld. Dat lukt niet, omdat X nu alle input afvangt geen keyboard-input meer krijgt. Door even te switchen tussen VT's (Ctrl+Alt+F1 en dan Ctrl+Alt+F7), krijgt Gnome weer input.Palomar schreef op donderdag 04 september 2008 @ 19:01:
Thnx, dat noteer ik even voor de volgende keer
aha, dan werkt het bij mij idd wel, want mn firefox reageerde toen opeens niet meer. Dacht dat het door die print screen schermpjes kwam. En idd na even naar de console te switchen werkte het weer.Verwijderd schreef op donderdag 04 september 2008 @ 19:28:
[...]
Ja, daar heb ik ook last van, maar probeer maar eens Alt+SysRq+R en daarna iets in te tikken in een tekstveld. Dat lukt niet, omdat X nu alle input afvangt geen keyboard-input meer krijgt. Door even te switchen tussen VT's (Ctrl+Alt+F1 en dan Ctrl+Alt+F7), krijgt Gnome weer input.
Iemand ervaring met autofs? Ik heb de standaard auto.smb inmiddels werkend, om over het netwerk te browsen. Ik wil echter een aantal specifieke shares automounten (zoals netwerkschijven in Windows, zeg maar) maar upload -fstype=smbfs,uid=1000,gid=1000 ://glasbak/Upload pakt ie niet. Ik kan ook niet echt duidelijke how-to's vinden over deze tool..
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Heb sinds een paar dagen ook via Wubi Unbuntu geïnstalleerd en het werkt erg vlot. Een aanrader voor mensen die even snel Ubuntu willen proberen zonder gedoe met zelf partities kiezen/aanmaken. Mis tot nu toe vooral wat apps die ik onder Windows gebruik en niet in een linux versie (identiek) aangeboden worden of alleen in een interface die ik niet fijn vind.Palomar schreef op woensdag 03 september 2008 @ 00:49:
De laatste versie van Ubuntu beschikt ook over de zgn. Wubi-installer, waardoor je Ubuntu gewoon vanuit windows op een windows schijf/partitie kunt installeren. Aangezien je het wilt proberen zou ik dat eerst doen. Gewoon cd' tje onder windows erin doen, hij gaat dan autorunnen en klik op 'install now' (oid). Dan kun je als het goed is ook je E:-schijf kiezen en blijft alle data intact.
Tevens moet ik nog even zien hoe ik onder beide OSen idem bestanden kan aanpassen, naar NTFS schrijven gaat nog niet afaik, als tussenweg mail ik nu mezelf aangepaste bestanden of zet ik deze op mijn externe disk (FAT32 geformateerd). Alhoewel dualboot in veel andere gevallen op den duur vervalt en er een keuze voor 1 OS wordt gemaakt, gaat dat in mijn geval niet op: daarvoor game ik teveel
Dit alles ga ik vast wel overleven hoor (gewenning), maar ik merk dat ik gewoon echt lange tijd nodig heb om alles zo in te stellen en aan te passen dat ik het fijn vind. Na wat uurtjes heb ik zoiets van "ik reboot even en ga Windows starten". Let wel: het hoeft niet helemaal indentiek te worden aan mijn Windows XP installatie, maar aangezien Windows en Linux botweg anders werkt, moet ik gewoon een schakelaar omzetten tijdens het werken. Compiz vind ik wel een aanwinst omdat het ook voor orde zorgt doordat ik snel en simpel 4 workspaces kan gebruiken, zonder dat het ten koste gaat van performance. Ubuntu laat mijn pc wel sneller aanvoelen.
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Zoek bij Add/Remove... eens op NTFS2Dutch schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 15:29:
[...]
Tevens moet ik nog even zien hoe ik onder beide OSen idem bestanden kan aanpassen, naar NTFS schrijven gaat nog niet afaik, als tussenweg mail ik nu mezelf aangepaste bestanden of zet ik deze op mijn externe disk (FAT32 geformateerd).
Heb blijkbaar niet goed genoeg opgelet, ga het meteen installeren, dank!
Weer wat geleerd
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Verwijderd
Zo van de 1 op andere dag hoef ik als ik etherape opstart geen wachtwoord meer op te geven. Is dit verontrustigend?
vziw zit er al standaard ntfs-support in Ubuntu. Wat denk ik het geval is is dat 2Dutch 1 partitie heef top de harde schijf (C:). Om een of andere reden kun je de partitie waar het Wubi-bestand opstaat niet mounten (misschien is daar wel een truukje voor?). Andere partities moeten wel gewoon lukken.
De partitie waar WUBI op staat/het ubuntu gedeelte op zet en de Windows C schijf zijn inderdaad niet beschikbaar. Eerst zag ik ook geen inhoud mbt mijn overige partities, maar het blijkt dat het eventjes duurde voordat ik de files kan inzien en dat ik deze wel kan bewerkenPalomar schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 19:08:
[...]
vziw zit er al standaard ntfs-support in Ubuntu. Wat denk ik het geval is is dat 2Dutch 1 partitie heef top de harde schijf (C:). Om een of andere reden kun je de partitie waar het Wubi-bestand opstaat niet mounten (misschien is daar wel een truukje voor?). Andere partities moeten wel gewoon lukken.
De vorige keer dat ik met Ubuntu speelde werkte dat NTFS gebeuren nog niet zo lekker, of het had misschien met verdere ondersteuning van bv. mijn sata controlleer te maken ofzo? Ik vind het wel bijzonder prettig om te zien dat er een berg veel toegankelijker en logischer is gemaakt.
Het is vast by design, maar als ik bijv met mn muis in de menuś zit te bladeren werken mn shortcutkeys van volgend muzieknummer en mute enzo niet. Ook als ik in een andere fullscreen applicatie zit niet. is dit te fixen?
Verwijderd
Niet makkelijk. Je zal elk slecht geschreven (fullscreen of niet) programma apart moeten fixen. Je zal zien dat het met een prog als Evince (pdf-viewer) gewoon werkt in fullscreen mode. Met welke programma's naast gnome-panel heb je er last van?MsG schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 22:48:
Het is vast by design, maar als ik bijv met mn muis in de menuś zit te bladeren werken mn shortcutkeys van volgend muzieknummer en mute enzo niet. Ook als ik in een andere fullscreen applicatie zit niet. is dit te fixen?
Ik denk trouwens dat het bij gnome-panel by design is, omdat je met de toetsen kan navigeren. Dat kan natuurlijk verholpen worden door alleen te luisteren naar de toetsen die corresponderen met het alfabet.
Super Tux (
). Nou ja misschien dat het ooit in mn leven nog eens gefixt wordt, zoooo'n ramp is het ook weer niet
.
Verwijderd
Ik heb voor gnome-panel een bug-report ingediend. SuperTux komt eraan. 
Makkelijker dan coden, en sneller dan gewoon wachten.
SuperTux komt er toch niet aan, want m'n account is "protected", wat wil zeggen dat ik het voor onbepaalde tijd niet mag gebruiken.
Is dat normaal voor Mantis?
Makkelijker dan coden, en sneller dan gewoon wachten.
SuperTux komt er toch niet aan, want m'n account is "protected", wat wil zeggen dat ik het voor onbepaalde tijd niet mag gebruiken.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2008 00:24 ]
Ik ben met ubuntu aan het kloten, het gaat voor mijn gevoel makkelijker dan ik gedacht heb tot nu toe. Maar toch kom ik er niet overal helemaal uit. Ik probeer nu drivers voor mijn ATI Mobility Radeon X300 te installeren. Ik ben deze pagina al tegengekomen:
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI
Maar bij de eerste stap gaat het al mis. Ik moet dit invoeren in de terminal:
Maar als ik de eerste regel invoer krijg ik al meteen de volgende melding:
Dus toen heb ik via synaptic linux-restricted-modules geinstalleerd maar ik krijg nog steeds de zelfde foutmelding. Waarschijnlijk doe ik iets heel simpels fout, maar ik weet het niet..
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI
Maar bij de eerste stap gaat het al mis. Ik moet dit invoeren in de terminal:
code:
1
2
| sudo dpkg-reconfigure -phigh linux-restricted-modules-`uname -r` sudo insmod /lib/modules/`uname -r`/volatile/fglrx.ko |
Maar als ik de eerste regel invoer krijg ik al meteen de volgende melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| sudo dpkg-reconfigure -phigh linux-restricted-modules-'uname -r' sudo: unable to resolve host ##computernaam## Pakket `linux-restricted-modules-uname' is niet geïnstalleerd en geen info is beschikbaar. Pakket `-r' is niet geïnstalleerd en geen info is beschikbaar. Gebruik dpkg --info (= dpkg-deb --info) om archiefbestanden te bekijken, en dpkg --contents (= dpkg-deb --contents) om de inhoud weer te geven. /usr/sbin/dpkg-reconfigure: linux-restricted-modules-uname -r is niet geïnstalleerd |
Dus toen heb ik via synaptic linux-restricted-modules geinstalleerd maar ik krijg nog steeds de zelfde foutmelding. Waarschijnlijk doe ik iets heel simpels fout, maar ik weet het niet..
Zoals je ziet geeft hij een melding dat hij linux-restricted-modules-uname niet kan vinden, niet zo gek ook want probeer ff uit in je terminal wat er gebeurd als je uname -r typt. als het goed is zal de kernel release geprint worden naar het scherm 
dus je moet zoeken naar linux-restricted-modules-[insert uname -r]
dus je moet zoeken naar linux-restricted-modules-[insert uname -r]
offtopic:
pffff jezus watn brakke zondag, duurde echt een eeuw terwijl het zo simpel in 1 regeltje kon als hieronder lol
pffff jezus watn brakke zondag, duurde echt een eeuw terwijl het zo simpel in 1 regeltje kon als hieronder lol
[ Voor 28% gewijzigd door Yemoke op 07-09-2008 20:11 ]
dat was idd het probleem. Maar bij de 2e regel krijg ik deze melding:blaataaps schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:10:
Je gebruikt ' in plaats van ` zoals in je voorbeeld.
code:
1
2
3
| sudo insmod /lib/modules/`uname -r`/volatile/fglrx.ko sudo: unable to resolve host ##computernaam## insmod: error inserting '/lib/modules/2.6.24-19-generic/volatile/fglrx.ko': -1 File exists |
terwijl dat bestand wel gewoon in die map staat (fglrx.ko)
[ Voor 6% gewijzigd door Markos op 07-09-2008 20:22 ]
'File exists' spreekt dat niet tegen.
Het kan zijn dat de module al geladen is (kan je controleren met lsmod).
Het kan zijn dat de module al geladen is (kan je controleren met lsmod).
CAPS LOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL
hij is inderdaad al geladen
wat kan ik hieraan doen? op een of andere manier afsluiten en dan opnieuw proberen? En moet ik beide regels dan weer opnieuw doen?
code:
1
| fglrx 1555468 23 |
wat kan ik hieraan doen? op een of andere manier afsluiten en dan opnieuw proberen? En moet ik beide regels dan weer opnieuw doen?
offtopic:
(stel ik overigens erg domme vragen voor iemand die alleen windows gewend is?
)
(stel ik overigens erg domme vragen voor iemand die alleen windows gewend is?

ik ben ook maar weer eens wat aan het klungelen met ubuntu, maar nu heb ik een vraagje, als ik opstart dan staat in places op mijn gnomebar wel mijn 2 NTFS partities, maar blijkbaar nog niet gemount, ik moet eerst erop klikken en dan mount hij de partitie en krijg ik ook een icoontje op mijn desktop, hoe krijg ik hem zover dat ie die 2 partities auto-mount?
kortste klap:
klikken op de schijven die je wilt automounten, zodat de gemount zijn. open /etc/mtab en kopieer de regels voor de schijven naar /etc/fstab.
Anders even 'Storage Device Manager' via synaptic binnen halen, zodat je het kan instellen.
klikken op de schijven die je wilt automounten, zodat de gemount zijn. open /etc/mtab en kopieer de regels voor de schijven naar /etc/fstab.
Anders even 'Storage Device Manager' via synaptic binnen halen, zodat je het kan instellen.
[ Voor 5% gewijzigd door sub0kelvin op 08-09-2008 14:50 ]
hey bedankt!
dat werkte inderdaad (eerste optie geprobeerd)
maar zit nu nog wel met 2 probleempjes, voorheen als ik die 2 partities mounte dan kreeg ik 2 icoontjes op mijn desktop, nu staat er nog maar 1tje
en als ik ze probeer te renamen (ze heetten nu allebei 55gb Media) dan is de rename greyed out, is hier nog een truukje voor?
EDIT: ik had wel 2 icoontjes
hij had ze alleen precies boven elkaar gezet, en aangezien ze dezelfde naam hebben kon ik er eentje dus niet zien 
nog nog steets niet renamen tho
maar zit nu nog wel met 2 probleempjes, voorheen als ik die 2 partities mounte dan kreeg ik 2 icoontjes op mijn desktop, nu staat er nog maar 1tje
en als ik ze probeer te renamen (ze heetten nu allebei 55gb Media) dan is de rename greyed out, is hier nog een truukje voor?
EDIT: ik had wel 2 icoontjes
[ Voor 21% gewijzigd door !GN!T!ON op 08-09-2008 15:09 ]
Heeft iemand toevallig een X-Fi (XtremeMusic b.v.) en deze ook goed aan de praat gekregen onder Ubuntu HH? Zo ja, hoe?
De reden dat ik dit vraag is dat ik graag Ubuntu weer eens wil proberen (erger me kapot aan Vista) maar ik de vorige keer (met GG) mijn geluidskaart niet werkend kreeg.
Excuses als deze vraag al eerder is langsgekomen, kon met de search zo snel niets vinden.
De reden dat ik dit vraag is dat ik graag Ubuntu weer eens wil proberen (erger me kapot aan Vista) maar ik de vorige keer (met GG) mijn geluidskaart niet werkend kreeg.
Excuses als deze vraag al eerder is langsgekomen, kon met de search zo snel niets vinden.
[ Voor 22% gewijzigd door Mitt3nz op 08-09-2008 15:24 ]
Hij geeft standaard de schijflabels weer, of als deze niet bestaan, de grootte van de media. Ik heb geen idee of deze labels eenvoudig te wijzigen zijn, de laatste keer dat ik het gewijzigd heb, was dat met gparted, waarmee je ook je schijven mee kun herpartineren en dergelijke. Maar misschien dat het ook in de eigenschappen kan. (Ik heb hier geen ubuntu pc om het te controleren.)!GN!T!ON schreef op maandag 08 september 2008 @ 15:06:
hey bedankt!dat werkte inderdaad (eerste optie geprobeerd)
EDIT: ik had wel 2 icoontjeshij had ze alleen precies boven elkaar gezet, en aangezien ze dezelfde naam hebben kon ik er eentje dus niet zien
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
ik zal gparted es proberen dan 
bedankt
bedankt

Verwijderd
In mijn jarenlange strijd om Totem te blijven te gebruiken, heb ik maar eens een idee op Brainstorm geplaatst over een feature die ik echt mis af en toe:

Soms heb je van die video's waarbij het geluid niet helemaal gelijk loopt met het beeld. Daar kan ik echt niet tegen! Bij Mplayer kan je dan + en - gebruiken om het recht te trekken, maar in Totem heb je gewoon pech.
Wat mist Totem volgens jullie allemaal? (met bijbehorende brainstorm ideën liefst natuurlijk
)
Soms heb je van die video's waarbij het geluid niet helemaal gelijk loopt met het beeld. Daar kan ik echt niet tegen! Bij Mplayer kan je dan + en - gebruiken om het recht te trekken, maar in Totem heb je gewoon pech.
Wat mist Totem volgens jullie allemaal? (met bijbehorende brainstorm ideën liefst natuurlijk
Totem is waardeloos imho, ik gebruik gewoon VLC. Ook onder windows.Verwijderd schreef op maandag 08 september 2008 @ 21:27:
In mijn jarenlange strijd om Totem te blijven te gebruiken, heb ik maar eens een idee op Brainstorm geplaatst over een feature die ik echt mis af en toe:
[afbeelding]
Wat mist Totem volgens jullie allemaal? (met bijbehorende brainstorm ideën liefst natuurlijk)
Onvoorstelbaar!
ASS library ondersteuning.Verwijderd schreef op maandag 08 september 2008 @ 21:27:
[afbeelding]
Wat mist Totem volgens jullie allemaal? (met bijbehorende brainstorm ideën liefst natuurlijk)
Persoonlijk ben ik ook niet wegvan Mplayer vanwege het feit dat de interface niet compleet( resolutie instellingen die missen en het feit dat als je er een verandering in aanbrengt je direct weer aan het begin van je film terug word geplaatst

Vandaar dat ik SMplayer gebruik met veel plezier en ook alle instellingen en filmbestanden ondersteund maar niet de kleine nadelen van Mplayer heeft
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Afgelopen weekend Ubuntu bijna helemaal aan de praat gekregen (WLAN, geluid en mic gemaakt), Dus ik was helemaal blij, maar Ubuntu is tot nu toe niet werkbaar. Waarom? Daarom:
Mijn Ubuntu freezed regelmatig en willekeurig. Tijdens zo'n freeze kan ik mijn muis nog wel gebruiken maar mijn toetsenbord niet. Deze blijft hangen (Hallooooooooooooooooooooooooooooooo) of reageert helemaal niet meer. Dit duurt ongeveer een seconde en dan is het weg. Ook als ik bijvoorbeeld muziek aan het luiteren ben blijft het muziek even hangen. Ik heb geen idee waar ik moet beginnen met zoeken, heeft iemand hier ervaring mee?
Mijn Ubuntu freezed regelmatig en willekeurig. Tijdens zo'n freeze kan ik mijn muis nog wel gebruiken maar mijn toetsenbord niet. Deze blijft hangen (Hallooooooooooooooooooooooooooooooo) of reageert helemaal niet meer. Dit duurt ongeveer een seconde en dan is het weg. Ook als ik bijvoorbeeld muziek aan het luiteren ben blijft het muziek even hangen. Ik heb geen idee waar ik moet beginnen met zoeken, heeft iemand hier ervaring mee?
[ Voor 17% gewijzigd door Brian op 09-09-2008 08:15 ]
Wellicht zit dit in je desktop effects? Je zou kunnen proberen die uit te zetten.Brian schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 08:14:
Afgelopen weekend Ubuntu bijna helemaal aan de praat gekregen (WLAN, geluid en mic gemaakt), Dus ik was helemaal blij, maar Ubuntu is tot nu toe niet werkbaar. Waarom? Daarom:
Vicariously I live while the whole world dies
Ik zat gisteravond nog even te kijken, maar in natulius krijg je een overzicht van alle aangekoppelde media als je op de knop computer klikt. Hier kun je ook zonder verder risico eenvoudig de naam van een medium wijzigen. Gewoon via het rechtermuisknop snelmenu.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Wat is eigenlijk de correcte handeling als je zo'n map download ipv via synaptic? Ik probeerde de emerald themes te downloaden, maar uiteindelijk heb ik de skin mapjes maar handmatig op de goede plek gezet want ik snapte er geen hout van
. Soms zegt ie bij sudo sh ook dat ik geen permissie heb. Maar je bent dan toch al het opperhoofd. Of staat er nog iets boven Sudo?
Een theme kun je van internet downloaden, en dan kun je de tar.gz zo naar je themes schermpje slepen. Easy as pie!MsG schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 10:32:
Wat is eigenlijk de correcte handeling als je zo'n map download ipv via synaptic? Ik probeerde de emerald themes te downloaden, maar uiteindelijk heb ik de skin mapjes maar handmatig op de goede plek gezet want ik snapte er geen hout van. Soms zegt ie bij sudo sh ook dat ik geen permissie heb. Maar je bent dan toch al het opperhoofd. Of staat er nog iets boven Sudo?
(sorry, ik dacht dat ik in het eee pc topic reageerde)
[ Voor 57% gewijzigd door letatcest op 09-09-2008 11:51 ]
Het ging me niet om een theme, ik wilde gewoon het pakket installeren. Maar alles werkt in Ubuntu als het in de package manager staat, maar zodra je geen deb file kan vinden, noch het in de lijst staat is het een heel gekloot waarvan ik nog steeds niet achter ben wat de correcte methode is.Vicarious schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 10:41:
[...]
Een theme kun je van internet downloaden, en dan kun je de tar.gz zo naar je themes schermpje slepen. Easy as pie!
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Bedoel je gewoon dat je een .tar.gz ergens van het web afgetrokken hebt en dat je die wilt installeren?
Verwijderd
Er is niet echt een correcte methode, behalve als je een (zeldzame) LSB-installer tegenkomt, welke je gewoon kan installeren (nouja, eerst executable maken).
Er wordt wel aan gewerkt om LSB te vernieuwen, met Package API. Dan worden dependencies afgehandeld ook met zo'n LSB-installer. Je ziet zo'n geïnstalleerd pakket dan verschijnen in Synaptic, zodat je 'm ook weer kan deïnstalleren.
Voorlopig zal je veel GNU build system-pakketten tegenkomen, waarbij je:
moet doen. Meestal zal configure klagen over missende dependencies. Die zal je moeten installeren, waarna je weer configure uitvoert, net zolang totdat er een Makefile ontstaat. Daarna ga je verder.
Als je `make install` door `checkinstall` vervangt kan je een Deb-pakketje maken van de veranderde files op je systeem. Die wordt vervolgens geïnstalleerd, en verschijnt dus in Synaptic. Dit is geen vervanger voor "echte" Deb-pakketten, aangezien er geen dependencies zijn aangegeven (die heb je zelf tijdens configure afgehandeld). Ga dus niet je pakketjes behulpzaam op internet zetten.
Er wordt wel aan gewerkt om LSB te vernieuwen, met Package API. Dan worden dependencies afgehandeld ook met zo'n LSB-installer. Je ziet zo'n geïnstalleerd pakket dan verschijnen in Synaptic, zodat je 'm ook weer kan deïnstalleren.
Voorlopig zal je veel GNU build system-pakketten tegenkomen, waarbij je:
./configure make sudo make install
moet doen. Meestal zal configure klagen over missende dependencies. Die zal je moeten installeren, waarna je weer configure uitvoert, net zolang totdat er een Makefile ontstaat. Daarna ga je verder.
Als je `make install` door `checkinstall` vervangt kan je een Deb-pakketje maken van de veranderde files op je systeem. Die wordt vervolgens geïnstalleerd, en verschijnt dus in Synaptic. Dit is geen vervanger voor "echte" Deb-pakketten, aangezien er geen dependencies zijn aangegeven (die heb je zelf tijdens configure afgehandeld). Ga dus niet je pakketjes behulpzaam op internet zetten.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2008 13:55 ]
Ik heb Ubuntu op een HP XW 6000 keurig staan. Draait goed echter op de een op andere dag zonder updates te hebben geinstalleerd Doet mijn toetsenbord geregeld dubbele tekens geven.Ditzelfde geld voor spaties.
Een kleinn voorbeeeeeeeeldje is dittttttt.....
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
edit:
Heb de oplossing al Ubuntu vond het leuk om de toetsenbord snelheid aan te passen...
Een kleinn voorbeeeeeeeeldje is dittttttt.....
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
edit:
Heb de oplossing al Ubuntu vond het leuk om de toetsenbord snelheid aan te passen...

[ Voor 25% gewijzigd door Cave_Boy op 09-09-2008 18:15 ]
Is er een workaround of zoiets voor het vervelende feit dat heel vaak (voornamelijk configuratieschermen ) net niet passen op de desktop? Heb dit probleem wel vaker gehad als je ineens in een 600 bij 800 modus moest werken, maar nu met die handige.. resolutie van 1024 bij 600 is dat probleem dus ook terug op de normale desktop... vooral erg onhandig met remote desktop naar een windows terminal server, aangezien je daar echt niet bij je taskbar komt.. (nou ja, uiteindelijk lukt het wel, maar niet van harte)
Je kunt met ALT ingedrukt vensters verslepen, zodat een bepaald gedeelte misschien wel zichtbaar wordt.
helaas.. dat werkt dus niet in een terminal venster, want dan zit je op de terminal...
hmm.. het is listed als bug bij ubuntu brainstorm. het is ook erg onhandig...
hmm.. het is listed als bug bij ubuntu brainstorm. het is ook erg onhandig...
Heb ik nu geen gedaan. Ik zal het vanavond eens uitgebreid testen. Erg jammer dat de effecten nu uit staan, ik vond ze wel grappigVicarious schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 08:25:
[...]
Wellicht zit dit in je desktop effects? Je zou kunnen proberen die uit te zetten.
Edit: Oh, en sorry dat ik hier vragen stel, lees nu de modbreak waarschuwing pas
[ Voor 10% gewijzigd door Brian op 10-09-2008 06:53 ]
Och, als je even terugleest zul je zien dat vrijwel niemand zich aan die modbreak houdtBrian schreef op woensdag 10 september 2008 @ 06:53:
[...]
Heb ik nu geen gedaan. Ik zal het vanavond eens uitgebreid testen. Erg jammer dat de effecten nu uit staan, ik vond ze wel grappig
Edit: Oh, en sorry dat ik hier vragen stel, lees nu de modbreak waarschuwing pas
Bovendien: de fouten die jij hebt, zijn toch ook ervaringen?
Enniwee, voorlopig bevalt Ubuntu me nog steeds prima. Het reageert over het algemeen een stuk sneller dan WinXP en ik heb een stuk minder onverklaarbare vastlopers. Ook het updaten bevalt me beter: slechts zelden moet je dan je pc opnieuw starten, en een update installeren gaat veel sneller. WinXP krijgt het voor elkaar om een update van 600 kb in 10 minuten te installeren.
Ondertussen een goede gevonden:era.zer schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:22:
Verder zoek ik nog een editplus2 vervanger, voor php, maar nog niet echt gezocht
Komodo free edit klik! Erg fijn!
And Bob's your uncle ...
Voor de gebruikers van GNOME-Do een tip: KLIK
De versie die in Hardy Heron zit blijkt niet helemaal lekker te zijn, als je deze repositories toevoegt en Do update, dan kan je wél het Preferences-scherm openen, met daarin een heleboel opties
De versie die in Hardy Heron zit blijkt niet helemaal lekker te zijn, als je deze repositories toevoegt en Do update, dan kan je wél het Preferences-scherm openen, met daarin een heleboel opties
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Geany is de perfecte lichtgewicht editor voor een heleboel talen.Scharnout schreef op woensdag 10 september 2008 @ 10:07:
[...]
Ondertussen een goede gevonden:
Komodo free edit klik! Erg fijn!
Woah, net geswitcht van Hardy naar Intrepid, en die updated radeon(hd) drivers zijn een werkelijke verademing
als kersverse ATI gebruiker (Sapphire x1650 Pro) slaagde ik er immers niet in om fglrx werkende te krijgen, en radeon(hd) in Hardy is hopeloos outdated. De versies in Intrepid staan ondertussen al een heel stuk verder op 3D vlak, ik kan het maar niet geloven dat deze open source driver Compiz vlekkeloos aankan 
Op performance gebied doen ze wel nog onder voor de Catalyst drivers, maar dat is dan ook verre van het belangrijkste. Een vlotte desktop met kwalitatieve video playback is voor mij veel interessanter dan niet te hoeven rebooten en een sporadisch spel in Wine te kunnen draaien.
Nu nog nouveau, en er bestaan goede open-source alternatieven voor de grote GPU fabrikanten.
Op performance gebied doen ze wel nog onder voor de Catalyst drivers, maar dat is dan ook verre van het belangrijkste. Een vlotte desktop met kwalitatieve video playback is voor mij veel interessanter dan niet te hoeven rebooten en een sporadisch spel in Wine te kunnen draaien.
Nu nog nouveau, en er bestaan goede open-source alternatieven voor de grote GPU fabrikanten.
[ Voor 35% gewijzigd door maleadt op 10-09-2008 21:19 ]
Dat klinkt goed, ik heb zelf een FireGL V5250, die dezelfde core heeft als jouw 1650 Pro. Nu moet ik nog tricks uithalen om suspend werkend te krijgen met fglrx, met de vesa driver werkt het wel perfect.MALEADt schreef op woensdag 10 september 2008 @ 21:17:
Woah, net geswitcht van Hardy naar Intrepid, en die updated radeon(hd) drivers zijn een werkelijke verademingals kersverse ATI gebruiker (Sapphire x1650 Pro) slaagde ik er immers niet in om fglrx werkende te krijgen, en radeon(hd) in Hardy is hopeloos outdated. De versies in Intrepid staan ondertussen al een heel stuk verder op 3D vlak, ik kan het maar niet geloven dat deze open source driver Compiz vlekkeloos aankan
Maar ik stap pas over op Intrepid als hij gereleased wordt, heb mijn install nu helemaal werkend
Ik wil linux ook op een oude computer van ons uitproberen, namelijk op onze Toshiba 1730CDT (klik voor spec's)
in het kort:
- Intel Celeron 650 MHz
- 192MB
- 6GB
- ATI RAGE Mobility-C AGP 2x
Welke versie zouden jullie aanraden? Hij zal alleen gebruikt worden voor internetten, misschien wat office doc's en pdf-jes openen en msn (misschien ook skype..)
- gewoon Ubuntu?
- Xubuntu?
- Fluxbuntu?
- nUbuntu?
- of iets anders?
(ik ben nog steeds erg nieuw met linux, dus op dit moment kan ik er nog niets bijzonders mee doen..)
Zolang die basis dingen die ik hierboven genoemd heb maar werken en verder graag zo snel mogelijk is
in het kort:
- Intel Celeron 650 MHz
- 192MB
- 6GB
- ATI RAGE Mobility-C AGP 2x
Welke versie zouden jullie aanraden? Hij zal alleen gebruikt worden voor internetten, misschien wat office doc's en pdf-jes openen en msn (misschien ook skype..)
- gewoon Ubuntu?
- Xubuntu?
- Fluxbuntu?
- nUbuntu?
- of iets anders?
(ik ben nog steeds erg nieuw met linux, dus op dit moment kan ik er nog niets bijzonders mee doen..)
Zolang die basis dingen die ik hierboven genoemd heb maar werken en verder graag zo snel mogelijk is
Denk dat je toch het best eerst met de normale Ubuntu kunt beginnen. Die is misschien wel ietsje zwaar voor die specs, maar die andere versies zijn meer voor de liefhebber die genoegen nemen met minder functionaliteit. Je kunt ze natuurlijk wel proberen in een virtual machine ofzo, dan zie je snel genoeg of het qua functionaliteit is wat je zoekt.
Ik had net de liveCD van ubuntu geprobeerd maar daar kwam een error bij (op een andere computer niet) ik denk dat dit aan het kleine geheugen ligt.. misschien dat ik Xubuntu of Fluxbuntu live-cd nog eens probeer en anders dan toch maar gewoon meteen ubuntu.
Ik neem in principe ook genoegen met minder, zolang die hoofd dingen maar werken (internet, .doc, .pdf en msn) En veel tweaken kan ik (nog) niet.. dus het moet wel redelijk simpel te doen zijn in het begin
Ik neem in principe ook genoegen met minder, zolang die hoofd dingen maar werken (internet, .doc, .pdf en msn) En veel tweaken kan ik (nog) niet.. dus het moet wel redelijk simpel te doen zijn in het begin
Kan je Linux ook kaal installeren, met volledige gnome en gewoon alle drivers enz, alleen het enige verschil dat je niet al die onnodige programma's erbij krijgt?
vroeger kon dat met de alternate cd, dan heb je niet de grafische installatiemodus, maar ik moet zeggen dat het een tijdje geleden is dat ik dat gedaan heb (met yast2 als je opensuse installeert kan dat nog steeds trouwens, mjaaaaa.. zit nou in het ubuntu topic he
)
dan moet je de server cd installeren. Dan heb je alleen een console. Daarna gnome e.d. installeren. Wel even van te voren uitzoeken welke packages je moet hebben, want als je gewoon gnome-desktop doet installeert ie alsnog al die onnodige programma's.MsG schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 18:53:
Kan je Linux ook kaal installeren, met volledige gnome en gewoon alle drivers enz, alleen het enige verschil dat je niet al die onnodige programma's erbij krijgt?
Een 'kale' Linux is een Linux zonder grafische interface
.
Je maakt het zelf zo kaal als je wilt, er is voor ieder wat wils. Maar met Ubuntu is het in ieder geval niet mogelijk voor zover ik weet, dan moet je bij andere distro's gaan kijken (misschien is er wel een 'expert install' optie die het wel toelaat).
Daarnaast is Gnome niet gewoon 'de desktop' (hint: denk niet teveel aan Windows, je vraag verraadt dat duidelijk). Het Linux/FOSS-concept van een DE (bureaubladomgeving) is heel anders dan de 'desktop' die je in Windows ziet - het is een integratie van het bureaublad en programma's. Als je 'Gnome' installeert dan installeer je ook een mail-client, een browser, een office-suite, etc. Idem bij KDE.
Je maakt het zelf zo kaal als je wilt, er is voor ieder wat wils. Maar met Ubuntu is het in ieder geval niet mogelijk voor zover ik weet, dan moet je bij andere distro's gaan kijken (misschien is er wel een 'expert install' optie die het wel toelaat).
Daarnaast is Gnome niet gewoon 'de desktop' (hint: denk niet teveel aan Windows, je vraag verraadt dat duidelijk). Het Linux/FOSS-concept van een DE (bureaubladomgeving) is heel anders dan de 'desktop' die je in Windows ziet - het is een integratie van het bureaublad en programma's. Als je 'Gnome' installeert dan installeer je ook een mail-client, een browser, een office-suite, etc. Idem bij KDE.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ik zat zelf al te denken aan een kale, maar dan heb ik ook geen synaptic en drivers enzo. Het hoeft van mij niet kaal, maar bij ubuntu zit zoveel flauwe kul aan programma's. Ik vind het verder wel prima, maar hoef al die programma's niet. Een office suite, mail en browser is prima, maar ik hoef bijv helemaal geen screenreader en nog ziljoen andere programma's
.
Verwijderd
Dan verwijder je die toch gewoon? Het is tenslotte geen windows die allerlei junk in het register achterlaat wanneer je iets verwijdert.
Bij alle 'userfriendly' distro's komt het er op neer dat je eerst gewoon alles op je HD kwakt en dan achteraf alles eruit gooit wat je niet nodig hebt. Vaak kan je het ook tijdens de installatie al doen, maar persoonlijk vind ik het makkelijker om dat achteraf te doen.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Verwijderd
Bij ubuntu kan je de minimal install doen. Dan krijg je een soort van Debian-installatie. Zonder GUI. Heb ik verder geen ervaring mee... je wil immers ook nog wat doen met je PC.
Gewoon de alternate cd beneden laden, daar kan je heel gemakkelijk alle troep eruit mikken.
Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?
Verwijderd
Is er eigenlijk nog zicht op een volledig ondersteunde Office 2007 versie voor Ubuntu? Bij ons op de uni (Nijmegen) zijn ze overgeschakeld naar 2007
en ik kan het niet riskeren dat een presentatie o.i.d. niet goed werkt (als ik hem in Openoffice opsla als .doc).
(tussen haken het is mij werkelijk een raadsel waarom er zonodig moest worden overgeschakeld naar 2007. Daarmee verplichten ze elke student ook over te schakelen (dealtje met MS?))
EDIT:
Ik zie in de Wine AppDB dat het wel redelijk draait. Maar met hier en daar wat bugs. Heeft iemand er ervaring mee?
(tussen haken het is mij werkelijk een raadsel waarom er zonodig moest worden overgeschakeld naar 2007. Daarmee verplichten ze elke student ook over te schakelen (dealtje met MS?))
EDIT:
Ik zie in de Wine AppDB dat het wel redelijk draait. Maar met hier en daar wat bugs. Heeft iemand er ervaring mee?
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2008 22:56 ]
Je zou een presentatie ook als PDF kunnen opslaan. Weet je zeker dat het overal werkt. Office 2007 onder wine draait volgens mij idd wel, maar het blijft toch een beetje aanklooien met software dat eigenlijk niet voor het OS is geschreven.
[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 13-09-2008 23:11 ]
Ik draai office 2007 via Crossover. Een betalend pakket die wine als basis gebruikt.Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 22:52:
Is er eigenlijk nog zicht op een volledig ondersteunde Office 2007 versie voor Ubuntu? Bij ons op de uni (Nijmegen) zijn ze overgeschakeld naar 2007en ik kan het niet riskeren dat een presentatie o.i.d. niet goed werkt (als ik hem in Openoffice opsla als .doc).
EDIT:
Office 2007 draait goed, maar er zitten hier en daar nog een paar 'foutjes' in.
Bv op het scherm worden opsomming tekens niet getoond, maar worden wel afgeprint
Office 2007 werkt, met de nodige tweaks, ook in beperkte mate op Wine. Moet je het crossover niet aanschaffen
Kijk eens naar de appdb.
Persoonlijk zie ik het probleem niet van het aanschaffen van een pakket als crossover. Juist voor mensen die geen zin/tijd hebben om te knutselen met wine. Ik heb het in het verleden wel eens geprobeerd en was best onder de indruk van het pakket.
Tegenwoordig zou ik inderdaad zelf een beetje extra moeite nemen en zelf aan de gang willen krijgen. Om nou een hele virtualbox op te zetten om office te gebruiken .......
Tegenwoordig zou ik inderdaad zelf een beetje extra moeite nemen en zelf aan de gang willen krijgen. Om nou een hele virtualbox op te zetten om office te gebruiken .......
"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME
Je hebt andere ubuntu's, die heel ligt zijn, deze installeren icewm, open????, en nog vele anderen.Borromini schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 19:33:
Een 'kale' Linux is een Linux zonder grafische interface.
Dus engelse en nederlandse ubuntu forum lezen.
Je hebt bijv ook een 10MB iso en dan update je alles.
Voorbeeld http://crunchbang.org/ http://ubuntulite.tuxfamily.org/
Het werkt natuurlijk wel maar kost weer een windows licentie, als je het legaal doet...Borromini schreef op zondag 14 september 2008 @ 04:20:
Of je kan virtualbox installeren en het in seamless mode gebruiken... Weet dat mensen het zo opgelost hebben.
Keep it simple stupid
Die heb je vast wel, als je ook de Office 2007 licentie hebtjelly schreef op zondag 14 september 2008 @ 11:24:
[...]
Het werkt natuurlijk wel maar kost weer een windows licentie, als je het legaal doet...
Verwijderd
PDF kan in een aantal gevallen de oplossing zijn, maar niet als je vaak in groepen samenwerkt (met mensen die -uiteraard- meestal geen openoffice gebruikers zijn). Bovendien moet je je met PDF tevreden stellen zonder animaties e.d.Palomar schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 23:10:
Je zou een presentatie ook als PDF kunnen opslaan. Weet je zeker dat het overal werkt. Office 2007 onder wine draait volgens mij idd wel, maar het blijft toch een beetje aanklooien met software dat eigenlijk niet voor het OS is geschreven.
Ik heb hier Microsoft Office 2007 draaiend onder Ubuntu-8.04 met Wine versie 1.1.4 en het werkt perfectVerwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 22:52:
Is er eigenlijk nog zicht op een volledig ondersteunde Office 2007 versie voor Ubuntu? Bij ons op de uni (Nijmegen) zijn ze overgeschakeld naar 2007en ik kan het niet riskeren dat een presentatie o.i.d. niet goed werkt (als ik hem in Openoffice opsla als .doc).
EDIT:
Word 2007 en Publisher 2007 werken goed, maar Outlook en PowerPoint krijg ik niet aan de praat (maar die gebruik ik toch nooit).
Installatie verliep goed, alleen nadat je het serienummer hebt ingevuld moet je een minuut wachten totdat je op Doorgaan kunt klikken. Blijkbaar nog een klein bugje in Wine.
Verder hoop ik nog dat FTDv3.8.1 in de toekomst gaat werken, want ik krijg dat FTD4linux/OpenFTD maar niet aan de praat.
[ Voor 9% gewijzigd door stephenophof op 14-09-2008 22:45 ]
Ja, inderdaad. Gewoon de beslissing van het Debian project volgen. Ik moet de Debian devs toch gelijk geven in het aan zien komen van eventuele problemenVerwijderd schreef op zondag 14 september 2008 @ 23:15:
Oorlog tussen Firefox en Ubuntu
Beetje extreme titel.
When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.
mwah, ik heb niet zo'n bezwaar tegen het aanklikken van een eula.. Je moet immers ook al allerlei codecs achteraf installeren omdat dat niet binnen de opensource filosofie past. Nou, met die hele filosofie heb ik weinig; ik wil gewoon een goed OS waarbij alles werkt. En zolang in zo'n eula alleen staat dat het merk firefox copyrighted is dan vind ik het geen enkel probleem. Zolang het OS en alle apps maar vrij te gebruiken zijn.
Rebranden kan wel, maar dan krijg je weer een variatie in browserland. Het is beter voor opensource-software in het algemeen om gewoon duidelijk 1 grote bekende oss browsernaam te hebben. Bij debian kan ik dat nog wel begrijpen, omdat de gebruikers van zo'n distro toch wel weten hoe het zit. Ubuntu is ook voor jan met de pet en die heeft behoefte aan duidelijkheid.
Rebranden kan wel, maar dan krijg je weer een variatie in browserland. Het is beter voor opensource-software in het algemeen om gewoon duidelijk 1 grote bekende oss browsernaam te hebben. Bij debian kan ik dat nog wel begrijpen, omdat de gebruikers van zo'n distro toch wel weten hoe het zit. Ubuntu is ook voor jan met de pet en die heeft behoefte aan duidelijkheid.
[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 14-09-2008 23:33 ]
Ook op Launchpad en het forum wordt er gediscussieerdicyx schreef op zondag 14 september 2008 @ 23:22:
[...]
Ja, inderdaad. Gewoon de beslissing van het Debian project volgen. Ik moet de Debian devs toch gelijk geven in het aan zien komen van eventuele problemen.
Wat een opdringerige beslissing van Mozilla. IMHO zou Ubuntu best de Firefox browser rebranden naar "Ubuntu web browser" oid, het is nu niet dat juist de browser mensen zal overtuigen om Ubuntu te gebruiken.
Maar goed wie ben ik
Verwijderd
Het probleem is dat men met Firefox niet zomaar mag doen wat men wil. Mozilla heeft eerder al Debian dwars gezeten toen ze wat aanpassingen wilden doen. Firefox mocht toen geen Firefox meer heten. En nu duwen ze zo'n angstaanjagende EULA door de strot van Ubuntu.Palomar schreef op zondag 14 september 2008 @ 23:32:
mwah, ik heb niet zo'n bezwaar tegen het aanklikken van een eula.. Je moet immers ook al allerlei codecs achteraf installeren omdat dat niet binnen de opensource filosofie past. Nou, met die hele filosofie heb ik weinig; ik wil gewoon een goed OS waarbij alles werkt. En zolang in zo'n eula alleen staat dat het merk firefox copyrighted is dan vind ik het geen enkel probleem. Zolang het OS en alle apps maar vrij te gebruiken zijn.
Toch lijkt het me aan Mozilla om de boel een beetje bij elkaar te houden. Zulke ego-trippende licenties zijn gewoon machtsmisbruik. Overigens, als Ubuntu overgaat op Iceweasel of Epiphany, dan zal die gekozen browser in 1 klap de meest-gebruikte Linux-browser zijn. Voor de eindgebruiker maakt het verder niet zoveel uit. Of je nou Firefox Web Browser, Iceweasel Web Browser, of Epiphany Web Browser opstart, het gaat allemaal naar het web.Rebranden kan wel, maar dan krijg je weer een variatie in browserland. Het is beter voor opensource-software in het algemeen om gewoon duidelijk 1 grote bekende oss browsernaam te hebben. Bij debian kan ik dat nog wel begrijpen, omdat de gebruikers van zo'n distro toch wel weten hoe het zit. Ubuntu is ook voor jan met de pet en die heeft behoefte aan duidelijkheid.
---
Check die tekst... dat is toch abnormaal? Denk je even Firefox te starten, mag je eerst een advocaat gaan opbellen. En Ubuntu-OEM's zullen er ook lekker blij mee zijn: die mogen alle juridische afwegingen weer opnieuw gaan maken, want een EULA (contract law, en in dit geval ook trademark law) is iets heel anders dan een traditionele licentie gebaseerd op copyright law zoals BSDL, MPL, GPL, etc.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2008 00:31 ]
Lekker met al die hoofdletters. Overigens hoop ik dat Firefox inbindt, ik zit er niet op te wachten om ook in Ubuntu als default met een of andere nep-variant van Firefox opgescheept te zitten.
Het wordt imho toch tijd dat ubuntu voor de install al opties gaat geven om programma's weg te laten. Het startmenu, zoals dat is na installatie, zou voor de installatie als een grote checkboxlist weergegeven moeten worden zodat je al kan aangeven wat je wel en niet wilt (of wilt weglaten).
En dat is van meer mensen de wens, windows wordt ervoor gedaagd als het te veel software meelevert:
En dat is van meer mensen de wens, windows wordt ervoor gedaagd als het te veel software meelevert:
Een installatie is in mijn ogen pas echt gebruikersvriendelijk als daar veel keuze wordt gegeven, en niet als alles er maar automatisch opgezet wordt zodat ik in ieder geval alles zou kunnen doen zodra het os is geinstalleerd. Aangezien keuzevrijheid een van de open source pijlers is vind ik dat dat al zichtbaar zou moeten zijn tijdens de installatie. En dat betekent dus ook dat ik gewoon voor firefox zou moeten kunnen kiezen, en niet ineens met Iceweasel ofzo moet gaan werken omdat een EULA Ubuntu niet aanstaat. En dat voor install dus zodat veel hassle bespaart blijft.MsG schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 19:38:
Ik zat zelf al te denken aan een kale, maar dan heb ik ook geen synaptic en drivers enzo. Het hoeft van mij niet kaal, maar bij ubuntu zit zoveel flauwe kul aan programma's. Ik vind het verder wel prima, maar hoef al die programma's niet. Een office suite, mail en browser is prima, maar ik hoef bijv helemaal geen screenreader en nog ziljoen andere programma's.
Veel keuze is niet altijd gebruiksvriendelijk, zeker niet voor de gebruiker die niet weet wat ie moet/kan kiezen. Wel onder een "Advanced" knopje of tabje doen dus!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen