Het Grote Ubuntu Topic Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 58.663 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Eusebius schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 15:24:
Wat is de beste manier om te updaten? CD downloaden en liveCD draaien?
Updaten met de update manager.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gertvdijk schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 15:57:
[...]

Updaten met de update manager.
dat word zwaar afgeraden, de officiële ubuntu forums en stafleden raden een verse installatie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 16:08:
dat word zwaar afgeraden, de officiële ubuntu forums en stafleden raden een verse installatie aan.
Hij vraagt toch hoe hij het beste kan upgraden? Niet hoe hij zo vers mogelijk 8.10 erop wil hebben.
Je kan namelijk in theorie ook met de 8.10 Live CD 'over' de oude 8.04 installatie installeren.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gertvdijk schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 16:11:
[...]

Hij vraagt toch hoe hij het beste kan upgraden? Niet hoe hij zo vers mogelijk 8.10 erop wil hebben.
Je kan namelijk in theorie ook met de 8.10 Live CD 'over' de oude 8.04 installatie installeren.
als je upgrade via update-manager -d blijft er oude troep hangen, stafleden adviseren om de nieuwe versie op een nieuwe cd te installeren, en dan te installeren over de oude versie heen(met behoud van homepartitie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 07:26

MsG

Forumzwerver

Kan je die troep ook weg halen? Ik heb namelijk wel via updatemanager (al eerder) de beta gedownload, aangezien ik niet helemaal alle applicaties e.d. wil herinstalleren.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
MsG schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 16:33:
Kan je die troep ook weg halen? Ik heb namelijk wel via updatemanager (al eerder) de beta gedownload, aangezien ik niet helemaal alle applicaties e.d. wil herinstalleren.
Valt ook wel weer mee hoeveel troep dit is, hoor. Je zit alleen met system config en user preferences. Normaal gesproken blijven oude (ook default) config files staan, tenzij de oude opzet van de cofig files niet meer wordt ondersteund door het betreffende pakket. Wat al heel erg helpt is je eigen /home te backuppen, leeg te maken, opnieuw in te loggen en dan een voor een al je settings zelf weer terug zetten.
Ik vind dat dit ook beter moet. Bijvoorbeeld dat default settings automatisch worden geupdgrade naar de nieuwe default waarde, tenzij je zelf expliciet een setting zet. Zo zijn al een aantal pakketten, trouwens. En je ziet ook regelmatig patches op config files voorbij komen als je upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

ik heb 2 vragen over intrepid:

1. Hoe zit het inmiddels met de Flash support in intrepid 64 bits? Ik weet dat er nog steeds geen 64bits linux flashplayer beschikbaar is van macromedia zelf (maar wel eindelijk geplanned voor versie 11), maar is de 32bits wrapper die gebruikt word in de 64bits al wat stabieler? Ik draai momenteel nog noodgedwongen 32bits omdat ik in de ena-laatste ubuntu64 de flash echt vreselijk instabiel/buggy vond....?

2. Ik weet dat sinds Intrepid de alternate installer standaard support heeft voor dmraid (voor fake-raid) (bron) maar heeft de desktop installer inmiddels ook out-of-the-box support voor dmraid?

[ Voor 6% gewijzigd door KnEuTeR op 30-10-2008 16:59 ]

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
KnEuTeR schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 16:57:
1. Hoe zit het inmiddels met de Flash support in intrepid 64 bits? Ik weet dat er nog steeds geen 64bits linux flashplayer beschikbaar is van macromedia zelf (maar wel eindelijk geplanned voor versie 11), maar is de 32bits wrapper die gebruikt word in de 64bits al wat stabieler? Ik draai momenteel nog noodgedwongen 32bits omdat ik in de ena-laatste ubuntu64 de flash echt vreselijk instabiel/buggy vond....?
Een stuk beter, maar nog niet perfect. Fullscreen afspelen gaat een *stuk* beter (door hardware versnelling) en ik heb geen last meer van niet-ladende embedded flash content.
KnEuTeR schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 16:57:
2. Ik weet dat sinds Intrepid de alternate installer standaard support heeft voor dmraid (voor fake-raid) (bron) maar heeft de desktop installer inmiddels ook out-of-the-box support voor dmraid?
DMRaid ondersteuning wordt steeds beter en uitgebreider, maar ik zou het nog steeds niet gebruiken. Mijn -vrij oude - NVidia chipset gaat nog steeds niet goed en krijg heel enge kernel messages... (niet op mijn pc, maar bij een vergelijkbare hardwareconfig met Windows) En in hoeverre de alternate install CD verschilt van de Live CD weet ik niet.
/me Gert gaat eens zoeken naar een webpagina die je keurig uitlegt waarom je geen fake-raid moet gebruiken, maar netjes software raid of hardware raid.

[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 30-10-2008 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 07:26

MsG

Forumzwerver

Ik heb trouwens tegenwoordig KDE naast Gnome, alleen staan nu alle KDE programma's ook in mijn Gnome omgeving en starten er ook KDE programma's op enzo. Kan ik dit ook compleet gescheiden houden?

Ik typ dit aldoor trouwens via gedit en dan paste ik het in firefox, omdat hij bij tweakers.net niet snapt dat de kleuren van de textarea zwart met witte letters moet. Bij andere sites werkt het wel :S

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR

KnEuTeR

gertvdijk schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 17:07:
[...]

Een stuk beter, maar nog niet perfect. Fullscreen afspelen gaat een *stuk* beter (door hardware versnelling) en ik heb geen last meer van niet-ladende embedded flash content.

[...]

DMRaid ondersteuning wordt steeds beter en uitgebreider, maar ik zou het nog steeds niet gebruiken. Mijn -vrij oude - NVidia chipset gaat nog steeds niet goed en krijg heel enge kernel messages... (niet op mijn pc, maar bij een vergelijkbare hardwareconfig met Windows) En in hoeverre de alternate install CD verschilt van de Live CD weet ik niet.
/me Gert gaat eens zoeken naar een webpagina die je keurig uitlegt waarom je geen fake-raid moet gebruiken, maar netjes software raid of hardware raid.
Ok tnx ik ga de 64bit live cd eens live testen kijken of ik flash beetje kan challengen en of het dan nog werkt :)

En over fakeraid, ik gebruik een ICH8R chipset op een asus P5B deluxe, en dat werkt wel aardig. Al 2 ubuntu releases trouwens. Steeds handmatig erop gehacked. Is net wat meer werk. Ik krijg wel wat messages in de trend van "io error accessing device blabla" bij het opstarten, maar als je gewoon net doet of je die niet ziet dan heb je verder nergens last van.

vanuit dmesg:
code:
1
2
[   45.886864] attempt to access beyond end of device
[   45.886867] sda: rw=0, want=290438953, limit=145226112

Kernel zal wel niet snappen dat de disk nu als een 2x zo groot device word gezien....

Dus volgens mij zijn dat nutteloze foutmeldingen. Ik heb nog nooit corruptie gehad of crashes of andere errors.

Software raid zou een goed alternatief zijn maar ik heb het MEERDERE malen geprobeerd werken te krijgen, maar ik heb nog NOOIT een bootable system gekregen. Terwijl de install altijd vlekkenloos verloopt. Fakeraid werkt daarintegen uiteindelijk altijd wel.

Hardware raid is nog mooier. Maar daar moet ik nieuwe hardware voor aanschaffen. Ik heb tijdje geleden gekeken naar de Areca 1200. Deze is redelijk betaalbaar (rond de 150 euro). De areca 1200 is ook standaard supported out of the box bij ubuntu. Daar zit 128mb cache op en 2 poorten en is true hardware raid via pci-e 1x. Maar ik vraag me af of ik hier MERKBAAR performance gain van krijg als bootschijf ten opzichte van fakeraid. Sterker nog, mijn PC zal alleen maar langzamer opstarten door de initialisatie van de standalone raid hardware. Dus tenzij iemand goede benchmarks weet.... ik ga het niet zomaar proberen voor dat geld. Ik ga dan eerder voor een single SSD als bootdisk, maar die zijn nog 2x zo duur, en vertonen nog wat kuren bij intensief gebruik.

[ Voor 9% gewijzigd door KnEuTeR op 30-10-2008 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de update van ubuntu is nog niet helemaal goed.

Er zitten verschillende errors in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR

KnEuTeR

na HANDMATIG dmraid geinstalleerd te hebben op de live CD, pakt de ubuntu installer mijn fakeraid aardig op. Alleen used snapt ie niet. Eens kijken of ik het na volgende week aandurf om opnieuw te installeren :) (ik heb volgende week tentameweek :P)

zie screenshot

boot/swap/root/home partities van me vorige install zijn duidelijk te herkennen :)

flash @ 64 werkt ook aardig (nog steeds traag maar dat was het al), zelfs het geluid van 3 filmpjes door elkaar + geluid van rhytmbox erdoorheen _/-\o_ dat is me nog nooit gelukt :) of dat aan flash lag of aan andere drivers weet ik niet eens zeker maar nu werkt het iig wel.

Ik heb zelfs compiz aangekregen op me live cd, alleen dualscreen (twinview) werkt niet... maarja ik moet ook eigenlijk me kernel rebooten ipv alleen xserver opnieuw opstarten dus dat kan ik begrijpen... maar reboot is geen optie @ live cd :)

wlan werkt zelfs ook out-of-the box :)

[ Voor 42% gewijzigd door KnEuTeR op 30-10-2008 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiel2002
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2021
Ik lees hier dat het verstandig is om gewoon de nieuwe cd van 8.10 te downloaden en dan een her-install te doen over 8.4. Maar op de Ubuntu site lees ik hier niets over dat dit de voorkeur heeft.
Heeft iemand een linkje hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasperkb
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-07 13:58
KnEuTeR schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 17:24:
[...]

Ok tnx ik ga de 64bit live cd eens live testen kijken of ik flash beetje kan challengen en of het dan nog werkt :)
...
Ik zit zelf te twijfelen of ik 32bit of 64bit download om hetzelfde flashprobleem dat ik 3 versies terug had (heb nu win xp). Heb je 'm inmiddels getest, mocht flash goed werken, dan dl ik 64bit... of zijn er nog andere problemen met 64bit (ik heb geen raid btw)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 11:43
kasperkb schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 19:01:
[...]

Ik zit zelf te twijfelen of ik 32bit of 64bit download om hetzelfde flashprobleem dat ik 3 versies terug had (heb nu win xp). Heb je 'm inmiddels getest, mocht flash goed werken, dan dl ik 64bit... of zijn er nog andere problemen met 64bit (ik heb geen raid btw)?
Als het goed is werkt de nieuwste flash van Adobe ook onder een 64bit Linux installatie.
Geloof dat het een Debian x64 installatie was. Maar daar werkte wel alles goed.

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR

KnEuTeR

kasperkb schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 19:01:
Zoals ik in mijn reply hierboven meld die ik geedit heb, werkt het tot nu toe goed. Niet slechter dan het al deed in 32bit hoary (dus wel nog traag maar dat was het altijd al). Ik ben em flink aan het stress testen met verschillende filmpjes en sites door elkaar maar er is nog niks gecrashed :)

5 youtube filmpjes en 5 x 3D filmpjes DOOR ELKAAR HEEN zelfs in andere browsers van deze site werkt zonder problemen :) De 3d filmpjes hebben zelfs 60fps :)
richardboer schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 19:07:
Als het goed is werkt de nieuwste flash van Adobe ook onder een 64bit Linux installatie.
Geloof dat het een Debian x64 installatie was. Maar daar werkte wel alles goed.
"Werken" is iets anders als "ondersteunen", macromedia is de enige die flash players maakt, ook voor linux, en ze ondersteunen nog steeds geen 64bit, zelfs niet in de net uitgekomen versie 10. Maar het staat wel geplanned voor versie 11.

Daarintegen "Werkt" het wel op ubuntu 64bit omdat ze de 32bit versie daarin gewoon mixen met je 64bit os. Maar echt ideaal is zo'n oplossing natuurlijk niet en kan voor problemen zorgen. min of meer "werkt" het zelfs al een aantal releases van ubuntu, maar in het begint werkte het heel buggy, nu steeds beter.

[ Voor 6% gewijzigd door KnEuTeR op 30-10-2008 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasperkb
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-07 13:58
Ok, bedankt voor jullie info, dan probeer ik gewoon 64bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik las net de (p)review hier op tweakers. Vroeg me nu af, hoezo updaten? 3G gebruik ik niet. En de andere features zijn leuk, maar waarom niet te blijven bij een LTS release? Of heb ik een paar nieuwe features over het hoofd gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
KnEuTeR schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 19:14:
Zoals ik in mijn reply hierboven meld die ik geedit heb, werkt het tot nu toe goed. Niet slechter dan het al deed in 32bit hoary (dus wel nog traag maar dat was het altijd al). Ik ben em flink aan het stress testen met verschillende filmpjes en sites door elkaar maar er is nog niks gecrashed :)

5 youtube filmpjes en 5 x 3D filmpjes DOOR ELKAAR HEEN zelfs in andere browsers
Dat komt doordat het geluid uit Flash nu gerouteerd wordt naar Pulseaudio. :)
chiel2002 schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 18:57:
Ik lees hier dat het verstandig is om gewoon de nieuwe cd van 8.10 te downloaden en dan een her-install te doen over 8.4. Maar op de Ubuntu site lees ik hier niets over dat dit de voorkeur heeft.
Heeft iemand een linkje hiervan?
Geen linkje, maar lees een paar posts hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR

KnEuTeR

ahh.. toch een flash bug gevonden hoor... bij het sluiten van een tab in firefox met flash erop kreeg ik een:

npviewer.bin crashed with SIGSEGV

En vanaf dan werkt flash niet meer, tot een restart van de browser......

Toch nog niet helemaal optimaal dat flash in 64bit...

[ Voor 6% gewijzigd door KnEuTeR op 30-10-2008 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:53

MBV

Ach, op 32bit crasht firefox bij mij minstens 3x/week op flashfilmpjes. Vaak tijdens het sluiten van een tab.

offtopic:
Heb op mijn werk een CD met KUbuntu gebrand, omdat booten vanaf de USB-stick niet werkt en mijn brander stuk is. Mag je raden waar die CD nu ligt |:( Dacht ik even te testen of de RC wel voorbij mijn bios-grens van 128GB kan kijken... :(

[ Voor 53% gewijzigd door MBV op 30-10-2008 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockmanz
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Na goede ervaringen met ubuntu 8.04 als server thuis en na het wachten op 8.10 heb ik vandaag maar eens de livecd in mijn desktop computer gestopt. Eerste ergernis is de resolutie, 1024x768 welke gestretched wordt op mijn breedbeeld maar ik dacht no problemo, simpel fixje. Een aantal seconden later als X eenmaal bezig is gaat mijn linker beeldscherm over op een groene achtergrond met flitsende tekens en cijfers (echt spacend als het 8 uur 's avonds is). Ik eerst eens kijken of ik de resolutie kan veranderen en mijn beeldscherm weer levend te krijgen. Mijn linkerbeeldscherm wordt niet ontdekt en mijn rechterbeelscherm is een "unknown" (gek, weet toch zeker dat ik een hp kocht :P), detect wil niet meehelpen. Dus ik naar de drivers knop, druk op de knop om de nvidia 178 te downloaden en installeren. Gnome weigert hierna nog zinnig te reageren op mijn commando's. Ctrl-alt-backspace. Opnieuw maar dan de 173 welke wel wil installeren. Ctrl-alt-backspace. Rechter beeldscherm zegt geen signaal meer te ontvangen. Ik zet mijn linker beeldscherm weer aan welke opeens normaal beeld krijgt. Nvidia driver settings opzoeken. Ik instellingen veranderen naar iets acceptabels, klik op apply. Waarschuwing: niet alle instellingen kunnen toegepast worden. Dan maar wat wel, save and quit. Ctrl-alt-backspace. X start weer alleen op mijn linkerbeeldscherm op en de rechter blijft uit staan. Na 5 minuten gekloot ben ik erachter dat hij de settings gewoon niet wil opslaan :'( Daarnaast is er nog steeds geen driver standaard in ubuntu gebakken voor mijn x-fi wat wel triest is (verwacht ook geen uitgebreid audio console maar wat geluid zou gewenst zijn). Heb nog niet geprobeerd om ubuntu op mijn schijf te installeren maar kan iemand mij vertellen dat deze problemen zich dan niet meer voordoen of niet? BTW, het enige exotische in mijn computer zou misschien de Xfi kunnen zijn. Grafische kaart is een 7800gtx en mijn beeldschermen zijn een 22 inch HP en een 15 inch Compaq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR

KnEuTeR

MBV schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 20:13:
Ach, op 32bit crasht firefox bij mij minstens 3x/week op flashfilmpjes. Vaak tijdens het sluiten van een tab.

offtopic:
Heb op mijn werk een CD met KUbuntu gebrand, omdat booten vanaf de USB-stick niet werkt en mijn brander stuk is. Mag je raden waar die CD nu ligt |:( Dacht ik even te testen of de RC wel voorbij mijn bios-grens van 128GB kan kijken... :(
oh, bij mij op 32bit crashed firefox bijna nooit op flash :P En zeker niet dat flash daarna niet meer werkt en dat je alleen nog maar grijze vakken ziet... dat doet me denken aan me eerste ervaringen met flash @ 64 van meer dan een jaar geleden... nog steeds niet opgelost dus.

Maar de RC? sinds vandaag is de final uit :) dus die kan je sowieso opnieuw downloaden :)

Wel te frustrerend dat HEEL mijn OS afhangt van een paar luie programmeurs bij macromedia die niet fatsoenlijk een snelle, en zonder bugs, 64bit versie van flash kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kan in synaptic vlc en vlc-mozzila niet vinden, echter kan ik vlc wel via toepassing>installeren/verwijderen vinden.

Heeft iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 21:12:
ik kan in synaptic vlc en vlc-mozzila niet vinden, echter kan ik vlc wel via toepassing>installeren/verwijderen vinden.

Heeft iemand een oplossing?
Staat de multiverse repository aan? (System -> Administration -> Synaptic Package Manager). Settings -> Repositories)

Wat zijn overigens de errors waar je het een paar post terug over had?

[ Voor 8% gewijzigd door pkwarts op 30-10-2008 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
KnEuTeR schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 20:40:
Wel te frustrerend dat HEEL mijn OS afhangt van een paar luie programmeurs bij macromedia die niet fatsoenlijk een snelle, en zonder bugs, 64bit versie van flash kunnen maken.
Ach. Gnash wordt steeds beter. En het is geen Macromedia, maar Adobe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
rockmanz schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 20:37:
Daarnaast is er nog steeds geen driver standaard in ubuntu gebakken voor mijn x-fi wat wel triest is (verwacht ook geen uitgebreid audio console maar wat geluid zou gewenst zijn). Heb nog niet geprobeerd om ubuntu op mijn schijf te installeren maar kan iemand mij vertellen dat deze problemen zich dan niet meer voordoen of niet? BTW, het enige exotische in mijn computer zou misschien de Xfi kunnen zijn. Grafische kaart is een 7800gtx en mijn beeldschermen zijn een 22 inch HP en een 15 inch Compaq.
Ik word het een beetje moe dat mensen afgeven op Ubuntu omdat hun X-Fi niet werkt. Geef dan alsjeblieft af op de producent die niet meewerkt aan drivers! En kijk naar de linux-compatibiliteit van hardware voordat je het koopt! (Ok, die opmerking heeft niet zoveel zin als je net de eerste keer Ubuntu gaat proberen).

Met je dualscreenprobleem kan ik je niet helpen, ik heb een ATI :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR

KnEuTeR

gertvdijk schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 22:22:
[...]

Ach. Gnash wordt steeds beter. En het is geen Macromedia, maar Adobe.
ik kom nog uit de tijd dat het van macromedia was... maarre:
Gnash supports most SWF v7 features and some SWF v8 and v9
En we zitten inmiddels in versie 10. Dat noem ik nog niet echt werkbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Bij mijn ati-drivers was het in 8.10 echt een fluitje van een cent: mirroring bovenaan uitvinken, resoluties goedzetten, ok klikken. Waarschuwing dat hij xorg opnieuw moet instellen, ok, en even later doet hij het :Y) Ok, 1 probleempje: mijn externe monitor herkent hij niet goed (windows ook niet trouwens), dus even op de console een resolutie toegevoegd.

Zonder de proprietary drivers zou dual-screen trouwens ook met NVidea moeten werken, dacht ik :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:28

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

rockmanz schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 20:37:
Na goede ervaringen met ubuntu 8.04 als server thuis en na het wachten op 8.10 heb ik vandaag maar eens de livecd in mijn desktop computer gestopt. Eerste ergernis is de resolutie, 1024x768 welke gestretched wordt op mijn breedbeeld maar ik dacht no problemo, simpel fixje. Een aantal seconden later als X eenmaal bezig is gaat mijn linker beeldscherm over op een groene achtergrond met flitsende tekens en cijfers (echt spacend als het 8 uur 's avonds is). Ik eerst eens kijken of ik de resolutie kan veranderen en mijn beeldscherm weer levend te krijgen. Mijn linkerbeeldscherm wordt niet ontdekt en mijn rechterbeelscherm is een "unknown" (gek, weet toch zeker dat ik een hp kocht :P), detect wil niet meehelpen. Dus ik naar de drivers knop, druk op de knop om de nvidia 178 te downloaden en installeren. Gnome weigert hierna nog zinnig te reageren op mijn commando's. Ctrl-alt-backspace. Opnieuw maar dan de 173 welke wel wil installeren. Ctrl-alt-backspace. Rechter beeldscherm zegt geen signaal meer te ontvangen. Ik zet mijn linker beeldscherm weer aan welke opeens normaal beeld krijgt. Nvidia driver settings opzoeken. Ik instellingen veranderen naar iets acceptabels, klik op apply. Waarschuwing: niet alle instellingen kunnen toegepast worden. Dan maar wat wel, save and quit. Ctrl-alt-backspace. X start weer alleen op mijn linkerbeeldscherm op en de rechter blijft uit staan. Na 5 minuten gekloot ben ik erachter dat hij de settings gewoon niet wil opslaan :'( Daarnaast is er nog steeds geen driver standaard in ubuntu gebakken voor mijn x-fi wat wel triest is (verwacht ook geen uitgebreid audio console maar wat geluid zou gewenst zijn). Heb nog niet geprobeerd om ubuntu op mijn schijf te installeren maar kan iemand mij vertellen dat deze problemen zich dan niet meer voordoen of niet? BTW, het enige exotische in mijn computer zou misschien de Xfi kunnen zijn. Grafische kaart is een 7800gtx en mijn beeldschermen zijn een 22 inch HP en een 15 inch Compaq.
Ik zeg 1 ding. Nvidia control centre. Werkte bij mij wel. Kun je ook meer dingen instellen. Anders mocht je het wat extremer willen doen pak KDE. Werkte bij mij wel. Jij hebt namelijk wel vooral bekende resolutie's dus bij jou zal het makkelijker zijn dan bij mij. Met wat doorzettingsvermogen wil het wel. ;) :> Die XFI gaat vermoedelijk niet werken. Dit komt doordat zoals mijn voorganger al aanwees door het feit dat Creative het vertikt om hier een driver voor te maken laat staan en fatsoenlijke. Ze deden al moeilijk over zoiets niet extreems exotisch als Vista drivers. Laat staan linux drivers :'( Vind het nog steeds zonde over hoe bedrijven omgaan met een bepaalde groep gebruikers van hun hardware. Schandalig eigenlijk.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
Ik heb 2 pdf's die ik wil printen, en beide bevatten tekst en plaatjes. Bij één pdf worden de plaatjes wel meegeprint, bij de andere niet. Met de PDF viewer zijn bij beide pdf's de plaatjes gewoon te zien, maar bij print preview zie je de plaatjes bij één van de pdf's ook niet. Heeft iemand enig idee waaraan dit kan liggen?

Nog nooit problemen gehad met printen en pdf, werkte altijd perfect..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Touchdomex schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 23:19:
Dit komt doordat zoals mijn voorganger al aanwees door het feit dat Creative het vertikt om hier een driver voor te maken laat staan en fatsoenlijke.
Ze hoeven geen driver te maken, maar alleen de documentatie die ervoor benodigd is beschikbaar te stellen aan een community (Alsa project bijv), een initiatief van een groep programmeurs of zelfs een bedrijf die het voor ze doet (Novell bijv). Maar waarschijnlijk zijn ze te bang dat met het openbaar maken van dat soort documenten de concurrenten teveel kunnen zien.
Vind het nog steeds zonde over hoe bedrijven omgaan met een bepaalde groep gebruikers van hun hardware. Schandalig eigenlijk.
Dat zeker. Ik ben daardoor dan ook niet snel meer geneigd een Creative product te kopen.
Crackh34d schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 23:19:
Ik heb 2 pdf's die ik wil printen, en beide bevatten tekst en plaatjes. Bij één pdf worden de plaatjes wel meegeprint, bij de andere niet. Met de PDF viewer zijn bij beide pdf's de plaatjes gewoon te zien, maar bij print preview zie je de plaatjes bij één van de pdf's ook niet. Heeft iemand enig idee waaraan dit kan liggen?

Welke PDF viewer? Evince, Acroread, KPDF?
Er zijn trouwens talloze trucen om dingen te restricten in PDF... Printen kan je bijvoorbeeld 'verbieden' voor je documenten. Misschien kan dat ook wel op objectniveau, dat weet ik niet.

[ Voor 27% gewijzigd door gertvdijk op 30-10-2008 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
gertvdijk schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 23:26:
Welke PDF viewer? Evince, Acroread, KPDF?
Stom om dat niet te vermelden, evince :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

gertvdijk schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 23:26:
[...]

Ze hoeven geen driver te maken, maar alleen de documentatie die ervoor benodigd is beschikbaar te stellen aan een community (Alsa project bijv), een initiatief van een groep programmeurs of zelfs een bedrijf die het voor ze doet (Novell bijv). Maar waarschijnlijk zijn ze te bang dat met het openbaar maken van dat soort documenten de concurrenten teveel kunnen zien.

[...]

Dat zeker. Ik ben daardoor dan ook niet snel meer geneigd een Creative product te kopen.
Trouwens heb ik dat niet alleen met Creative producten maar bij meer fabrikanten die bepaalde dingen gewoon niet ondersteunen of dichtgooien. Leuk dat je alles bij jezelf houd maar geef op zijn minst ook wat vrijheid nog weg. Je word hier in je vrijheid qua uitbreiding of aanpassingen ergens gelimiteerd en dat vind ik imho niet kunnen.

Je software compleet open gooien en je code vrij beschikbaar hoeft niet. Desnoods ga je het uitbesteden aan een groep vrijwilligers of desnoods betaalde mensen als je het zelf als bedrijf niet wilt oplossen intern. Maar zorg er niet voor dat gebruikers ze dingen niet meer willen kopen omdat het juist wel zo is dat je alles binnen je eigen wil houden.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR

KnEuTeR

Crackh34d schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 23:19:

Voeg medibuntu toe aan je repositories, dan kan je heel simpel de adobe reader installeren, misschien dat die het wel doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockmanz
  • Niet online
[...]

Ik zeg 1 ding. Nvidia control centre. Werkte bij mij wel. Kun je ook meer dingen instellen. Anders mocht je het wat extremer willen doen pak KDE. Werkte bij mij wel. Jij hebt namelijk wel vooral bekende resolutie's dus bij jou zal het makkelijker zijn dan bij mij. Met wat doorzettingsvermogen wil het wel. ;) :> Die XFI gaat vermoedelijk niet werken. Dit komt doordat zoals mijn voorganger al aanwees door het feit dat Creative het vertikt om hier een driver voor te maken laat staan en fatsoenlijke. Ze deden al moeilijk over zoiets niet extreems exotisch als Vista drivers. Laat staan linux drivers :'( Vind het nog steeds zonde over hoe bedrijven omgaan met een bepaalde groep gebruikers van hun hardware. Schandalig eigenlijk.
Ja, het was de nvidia control centre die uiteindelijk instellingen niet wilde opslaan. De standaard resolutie settings van gnome kon na de nvidia driver nog steeds beide beeldschermen niet herkennen. En wat die Xfi betreft, ik snap eerlijk gezegd het probleem niet. Ik zie hier op internet in de supported devices list voor OSS dat er wel early beta drivers voor de Xfi ingebakken zijn. Ergens anders zag ik weer dat een vent drivers voor alsa had gemaakt welke redelijk brak waren. In dit laatste geval had de programmeur alleen zelf niet de Xfi om het te testen 8)7 Wat ik hiermee wil zeggen is dat het lijkt alsof de commmunity weinig moeite doet om de Xfi te supporten. Is dit een soort van uiting van ongenoegen t.o.v. creative?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rockmanz schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 07:04:
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het lijkt alsof de commmunity weinig moeite doet om de Xfi te supporten. Is dit een soort van uiting van ongenoegen t.o.v. creative?
De hoofdschuldige is toch echt Creative in deze. Pas in augustus van dit jaar heeft het Alsa project de benodige documenten van Creative gehad en een stukje sample hardware. Als je er meer over wilt weten moet je dit en dit eens checken en niet zomaar verkeerde veronderstellingen aannemen:

Wikipedia: Sound Blaster X-Fi

http://forums.creative.co...=by_date_ascending&page=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

Nou, gisteren een fresh install gedaan van 8.10.

Geen geen problemen met install, was zeer blij dat mij RT61 based WIFI out of the box werkte.

Gnome zit er wat beter uit , heb ook het idee dat het allemaal wat soepeler werkt dat 8.04. Enige rare ( niet echt een bug maar toch raar ) is dat van de 3 HDD's die mijn systeemje heeft, er twee onder het tabje removable disk staan, maar dat kan komen dat ik nog niet aan fstab heb toegevoegd ,

Voor de rest, hulde.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 21:19

Elwood Blues

87167191

Ik heb een upgrade gedaan van 8.04 naar 8.10 via de update manager. Ik heb in Ubuntu geen cruciale data staan dus als het mis zou gaan kon ik altijd nog een clean install doen. Maar het ging eigenlijk best goed, geen grote problemen!

Paar puntjes wel:
- na de eerste reboot werkte de network manager niet. Vreemd was wel dat ie wel een aantal andere WLANs had onthouden maar mijn eigen niet ?? Heb dus maar even gereboot, op hoop van zegen.
- na de tweede reboot wel, kon toen probleemloos op mijn eigen (WPA) WLAN inloggen.
- na de derde reboot pakte hij het netwerk weer niet op, moest opnieuw mijn WPA-key invoeren
WLAN (iig met een Broadcomm chip) blijft dus een beetje een struikelblok wat mij betreft... had het in 8.04 ook pas met veel pijn en moeite aan de praat.

- Open Office 3 is verdwenen na de upgrade. Geen idee of dat zo hoort maar opnieuw installeren was een koekie dus niet echt een probleem.

- Verder vroeg ie tijdens de upgrade een paar keer of ie een bepaald bestand moest vervangen of niet, heb in alle gevallen voor vervangen gekozen, heb de boel niet zo customized hier. Niet echt een probleem ofzo.

- En bovenal: het werkt verder vooralsnog helemaal prima :) Ga er vandaag nog eens lekker in zitten werken en dan zien we wel of ik nog meer tegenkom.

[ Voor 7% gewijzigd door Elwood Blues op 31-10-2008 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
rockmanz schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 07:04:
Ja, het was de nvidia control centre die uiteindelijk instellingen niet wilde opslaan.
Je moet expliciet zeggen dat je de boel wil wegschrijven naar Xorg.conf!
En als daar een foutmelding bij komt over rechten moet je het even starten als root.
Alt+F2
code:
1
gksudo nvidia-settings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 23:15

Cyphax

Moderator LNX
backupdevice schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 08:30:
Nou, gisteren een fresh install gedaan van 8.10.

Geen geen problemen met install, was zeer blij dat mij RT61 based WIFI out of the box werkte.
Mijn RT61 werkte in 8.04 ook out of the box, was dat bij jou niet?
('t is bij mij een MiniPCI-kaartje overigens)
Gnome zit er wat beter uit , heb ook het idee dat het allemaal wat soepeler werkt dat 8.04. Enige rare ( niet echt een bug maar toch raar ) is dat van de 3 HDD's die mijn systeemje heeft, er twee onder het tabje removable disk staan, maar dat kan komen dat ik nog niet aan fstab heb toegevoegd ,
Zou het kunnen dat ie SATA-schijven als removable (SATA = hot-swap toch?) ziet dan?

Ik zal 'm zelf misschien vanavond gaan installeren. Ik ben toch wel benieuwd, 8.04 heeft een paar irritante dingetjes (met name het geluid - niet 2 applicaties die geluid maken kunnen draaien, tegelijk) die in 8.10 zouden moeten zijn opgelost.

[ Voor 13% gewijzigd door Cyphax op 31-10-2008 09:27 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

Cyphax schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 09:24:
[...]

Mijn RT61 werkte in 8.04 ook out of the box, was dat bij jou niet?
('t is bij mij een MiniPCI-kaartje overigens)
Ja en nee, soms deed die het soms niet. Na een tijdje trok die heel het netwerk down. Na het installeren van Railink drivers via de ubuntu wiki was het geen probleem.

Nu werkt alles direct out of the box

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Cyphax schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 09:24:
Ik zal 'm zelf misschien vanavond gaan installeren. Ik ben toch wel benieuwd, 8.04 heeft een paar irritante dingetjes (met name het geluid - niet 2 applicaties die geluid maken kunnen draaien, tegelijk) die in 8.10 zouden moeten zijn opgelost.
Dat is niet zozeer het probleem van 8.04, maar meer van de programma's. In 8.04 zit net zo goed Pulseaudio als in 8.10, maar pas in 8.10 zijn veel meer programma's het gaan gebruiken of zijn er trucendozen opgengegooid om het alsnog door Pulseaudio te duwen. Alleen Pidgin wil bij mij nog wel eens niet lief doen en Pulseaudio zelf is ook niet echt je-van-het qua stabiliteit. Met een standaard Ubuntu install ben ik niet in staat om de sound deamon te herstarten, omdat je niet in de pulse groep zit als gebruiker met alle rechten. 8)7
pulseaudio -vv -D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
KnEuTeR schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 00:14:
[...]

Voeg medibuntu toe aan je repositories, dan kan je heel simpel de adobe reader installeren, misschien dat die het wel doet :)
Die doet het inderdaad wel gewoon, dankjewel voor de tip! Wist niet dat er een adobe reader voor ubuntu was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 16:23

Meneer iCy

swarma

Zo me server is weer helemaal fris met een nieuwe installatie van ubuntu 8.10 en net zoals 8.04 server was dit ook een piece of cookie.

http://icy.zapto.org

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
gertvdijk schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 10:04:
[...]

Dat is niet zozeer het probleem van 8.04, maar meer van de programma's. In 8.04 zit net zo goed Pulseaudio als in 8.10, maar pas in 8.10 zijn veel meer programma's het gaan gebruiken of zijn er trucendozen opgengegooid om het alsnog door Pulseaudio te duwen.
Dat geloof ik wel, maar waar het op neer komst, wiens "schuld" het ook is, is dat ik na een installatie van Ubuntu moet kiezen (uit de meegeleverde software) welke applicatie ik geluid wil laten maken. Pulseaudio zo pushen is dan geen slimme keuze. Ik snap dat ze het op deze manier willen pushen, maar dan komen we weer terug bij mij: ik kan niet een tabje in Firefox met youtube-video open laten staan en dan muziek gaan afspelen. Dat Pulseaudio nog nieteens klaar was (is??) maakt het alleen maar erger trouwens. En 8.04 was nog een LTS ook.

Ik hoop toch wel dat het in 8.10 helemaal opgelost is want ik begin daar een beetje moe van te worden. Voornamelijk omdat het in 2007 gewoon prima werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pkwarts schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 21:54:
[...]

Staat de multiverse repository aan? (System -> Administration -> Synaptic Package Manager). Settings -> Repositories)

Wat zijn overigens de errors waar je het een paar post terug over had?
staat gewoon aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
nl.archive.ubuntu.com heeft het er wel moeilijk mee na de release van Intrepid...
99% [Waiting for headers]

kan oplopen tot een minuut soms.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 31-10-2008 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
Heb ik ook al gemerkt, heb gisteren moeten switchen.
Gisteren lag de be.archive.ubuntu.com er zelfs helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
nl.archive.ubuntu.com = BIT
Je ziet de release duidelijk terug in hun grafieken:
Afbeeldingslocatie: http://grapher.stats.bit.nl/stack_graph.php?stackconf=total_amsix&ts=week&type=traffic

edit: ook de Duitsers hebben de Nederlandse mirror gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://grapher.stats.bit.nl/stack_graph.php?stackconf=total_decix&ts=week&type=traffic

[ Voor 33% gewijzigd door gertvdijk op 31-10-2008 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockmanz
  • Niet online
gertvdijk schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 09:04:
[...]

Je moet expliciet zeggen dat je de boel wil wegschrijven naar Xorg.conf!
En als daar een foutmelding bij komt over rechten moet je het even starten als root.
Alt+F2
code:
1
gksudo nvidia-settings
Even allemaal bedankt voor het commentaar, erg prettig. Excuses dat ik ten onrechte de schuld bij de community legde wat betreft de Xfi, uit internet artikelen kon ik opnemen dat er al een redelijke tijd een driver door creative was vrijgegeven, volgende keer toch maar even alles driedubbel controleren. Wat nvidia betreft, ik heb een aantal maal geprobeerd de settings naar xorg.conf weg te laten schrijven. Dit ging alle pogingen zonder meldingen. Ook met sudo weigerde hij te werken. Wat mij wel meeviel was dat mijn razer copperhead meteen herkend werd met alle knoppen die functioneren. Bij vorige ubuntu versies moest ik eerst het zweet breken in configuratie bestanden wilde ik mijn back en forward laten werken. Morgen ga ik maar eens 8.10 installeren op mijn nieuwe harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

Hmm, hij staat links toch wel op "All" neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

Is het overigens niet tijd dat "ervaringen met 8.10" en dit topic gingen mergen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Nou, 1 van de laptops heeft Ubuntu 8.10. Het slechte nieuws is dat Skype niet meer goed werkt. Men hoort mij niet maar de microfoon zelf doet het wel goed. De hele boel wordt ook regelmatig choppy door een proces "ipw2200/0". Dat is iets van de WiFi maar wat het precies is weet ik niet. Het is iets van de laatste paar weken in 8.04 al, maar is hier nog niet uit. Dit is echt enorm klote, ik ben nieteens verbonden met de WiFi maar alles is choppy, ook geluid, gigantisch storend. Zucht.
Het goede nieuws is dat ie verder wel goed draait, bij deze 2 irritaties blijft het vooralsnog. Flash 10 draait prima, PulseAudio lijkt wat breder ondersteund te worden zodat ik nu niet meer hoef te kiezen uit applicaties die geluid maken. Nou nog kijken of ik die 2 punten kan aanpakken, Skype is vervelend maar die andere is een showstopper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skype is niet vrije software, zolang de makers van deze software aan deze filosofie vasthouden blijf je dit soort ellende helaas houden. Is Ekiga misschien een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

Verwijderd schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 11:04:
Skype is niet vrije software, zolang de makers van deze software aan deze filosofie vasthouden blijf je dit soort ellende helaas houden. Is Ekiga misschien een optie?
Dat soort filosofie....... ok dit is een beetje onzin er zijn genoeg programma's die wel goed in gnu/linux werken maar niet opensource zijn. Ik heb nog nooit problemen gehad met nvidia-drivers maar dat is persoonlijk :P ligt eraan of je geluk hebt of niet. Eigenlijk heb ik verder geen goede voorbeelden |:( ook met flash eigenlijk nooit problemen maar ik gebruik ook 32bits installatie. Ik vind het alleen jammer dat 64-bit niet ff wat harder wordt gepusht, ik las gister ook in Linux Magazine een oplossing voor 4 Gb support op een 32bits installatie ook gewoon weg omdat 64bit niet populair genoeg is.... Windows 7 wordt toch 64bit only?? Daarme zal wel een hele hoop worden overgehaald denk ik :+

[ Voor 24% gewijzigd door jelly op 01-11-2008 12:32 ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Het probleem met closed source software, is dat je het niet kan hercompileren voor een specifiek platform. Linux is namelijk helemaal niet gemaakt voor binaries, dat was ook niet nodig toen iedereen er OSS op gebruikte. Dat begint nu een probleem te worden voor closed source.

En het eigenlijke probleem bij NVidea, ATi FGLRX, Skype, en nog wat van die programma's, is dat de makers ervan niet genoeg tijd investeren in Linux. Dan krijg je dus allerlei vage problemen bij 5% van de gebruikers, en 5% van 1% van het totale klantenbestand is geen groot probleem. Bij OSS zou je zelf kunnen gaan debuggen (ga ik binnenkort doen bij de driver van mijn USB-geluidskaart, ook in Intrepid kan je het volume niet goed instellen) of functies toevoegen (misschien ook kijken of ik de ATi-driver in /proc een instelling voor de snelheid kan geven), bij closed source kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jelly schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 12:29:
Dat soort filosofie....... ok dit is een beetje onzin er zijn genoeg programma's die wel goed in gnu/linux werken maar niet opensource zijn.
Ik heb dagelijks te maken met closed source software onder Linux en ook de ellende ervan :( Zo heeft een collega van mij vmware server op zijn Ubuntu desktop draaien en heeft sinds de installatie daarvan ook de meest vage problemen die niet te traceren zijn. Terwijl virtualbox of kvm prima alternatieven zijn.

Ik wil niet zeggen dat open source software perfect is, maar als er problemen optreden is de oorzaak vaak vrij eenvoudig te achterhalen en op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

MBV schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 13:06:
Het probleem met closed source software, is dat je het niet kan hercompileren voor een specifiek platform. Linux is namelijk helemaal niet gemaakt voor binaries, dat was ook niet nodig toen iedereen er OSS op gebruikte. Dat begint nu een probleem te worden voor closed source.

En het eigenlijke probleem bij NVidea, ATi FGLRX, Skype, en nog wat van die programma's, is dat de makers ervan niet genoeg tijd investeren in Linux. Dan krijg je dus allerlei vage problemen bij 5% van de gebruikers, en 5% van 1% van het totale klantenbestand is geen groot probleem. Bij OSS zou je zelf kunnen gaan debuggen (ga ik binnenkort doen bij de driver van mijn USB-geluidskaart, ook in Intrepid kan je het volume niet goed instellen) of functies toevoegen (misschien ook kijken of ik de ATi-driver in /proc een instelling voor de snelheid kan geven), bij closed source kan dat niet.
Over het debuggen enzo geef ik je gelijk maar de als 5% van de pc gebruikers kunnen wij er jammergenoeg niks aan veranderen. Mijn pc wil ook niet goed afsluiten door een apci probleem. Maar af en toe ben ik ook blij met nvidia: powermizer werkt op mijn laptop, twinview werkt, ik ben ook erg blij met HP ik heb via de tu een laptop besteld en deze is Suse linux certificied linux draait hier prima op, alleen de brightness kan ik niet aanpassen. Laten we hopen dat door de netbook/linux hype , vista failure dat er meer drivers beschikbaar komen en er meer aan gesleuteld wordt aan linux oplossingen

Vandaag was ik weer eens blij dat ik linux draaide ik wou op me windows installitie even nieuwe drivers installeren, wat je dus allemaal handmatig kan gaan verwijderen, plus weer installeren terwijl dit linux heel snel en gemakkelijk met de package manager gaat >:) ;)

[ Voor 7% gewijzigd door jelly op 01-11-2008 15:22 ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 11:04:
Mja ik verwacht dat het aan Skype ligt inderdaad, ik vond het al heel wat dat ik Pulse kon kiezen bij de in- en output maar hoewel de microfoon het prima doet werkt het in Skype dus nog niet. :|
Ekiga is prachtig maar dan moet de andere kant ook een applicatie hebben die via dat protocol belt natuurlijk. Wel de moeite van het proberen waard.

Iets anders geks had ik trouwens bij de installatie. De LiveCD mount alle partities automatisch. Da's lief, maar de installatie raakt dan in de war. Om precies te zijn bij de partitioner, die ziet dan geen schijven bij mij. Whoops. Ik vind het ook jammer dat Gnome bij het aanmaken van een user klaagt dat de home directory al bestaat. Natuurlijk bestaat die al, die staat op een aparte partitie voor /home, ik ga toch niet steeds die rommel ergens neerzetten en dan weer terug enzo, da's niet handig.

[ Voor 28% gewijzigd door Cyphax op 01-11-2008 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

jelly schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 15:19:
[...]

Over het debuggen enzo geef ik je gelijk maar de als 5% van de pc gebruikers kunnen wij er jammergenoeg niks aan veranderen.
Ik zei (uit mijn duim gezogen getallen trouwens) dat van de linux-gebruikers 5% problemen krijgt, en dat de linux-gebruikers maar 1% van het totale klantenbestand van Skype is. Denk dus aan 0.05% van de klanten die problemen met linux heeft ;)
Mijn pc wil ook niet goed afsluiten door een apci probleem.
Als je ooit in de kernel wilt hacken: de ACPI-code is de netste code van de hele kernel, naar het schijnt, dus dan zou ik daar eens beginnen ;)
Laten we hopen dat door de netbook/linux hype , vista failure dat er meer drivers beschikbaar komen en er meer aan gesleuteld wordt aan linux oplossingen
Ik denk vooral door de netbook-hype, veel mensen die beseffen dat er meer is dan MS alleen.
offtopic:
Je was een paar punten (deze dingen: . ) vergeten in de rest van je tekst, daardoor leest het nogal lastig.
Vandaag was ik weer eens blij dat ik linux draaide ik wou op me windows installitie even nieuwe drivers installeren, wat je dus allemaal handmatig kan gaan verwijderen, plus weer installeren terwijl dit linux heel snel en gemakkelijk met de package manager gaat >:) ;)
Idd, iedereen die zegt dat je zo moeilijk software kan installeren op linux moet eens onder die grote steen vandaan komen. Kan haast niet makkelijker :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
pkwarts schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 17:09:
Is het overigens niet tijd dat "ervaringen met 8.10" en dit topic gingen mergen?
Ik wil wel (als TS van "ervaringen met 8.10") de titel wijzingen naar "Het Grote Ubuntu Topic Deel 9" omdat we er toch bijna naartoe gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyphax schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 19:12:
Ekiga is prachtig maar dan moet de andere kant ook een applicatie hebben die via dat protocol belt natuurlijk. Wel de moeite van het proberen waard.
Ekiga maakt gebruik van Sip en H.323 (Microsoft Netmeeting) dus je hebt wat dat betreft nogal wat mogelijkheden. Ekiga draait zowel op Linux als op Windows. Tevens kun je op http://www.ekiga.org/ een gratis Sip adres krijgen. Ekiga is echt het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op zondag 02 november 2008 @ 00:15:
[...]

Ekiga maakt gebruik van Sip en H.323 (Microsoft Netmeeting) dus je hebt wat dat betreft nogal wat mogelijkheden. Ekiga draait zowel op Linux als op Windows. Tevens kun je op http://www.ekiga.org/ een gratis Sip adres krijgen. Ekiga is echt het proberen waard.
Ik heb dat allemaal gedaan (ik zit trouwens op mijn eigen laptop nog op 8.04 dus zelfs een oudere Ekiga ook) en ik zie dat ie ook webcams moet ondersteunen (cool!) maar volgens mij kan je niet zo makkelijk met bijv 4 of 5 man effe bellen en dat kan in Skype heel makkelijk. Ik kan er naast zitten, ik hoop het, maar er komt ook nog bij dat iedereen Skype heeft. Aan de andere kant; die software (zoals Ekiga) is genoeg te vinden (netmeeting idd en netmeeting is helemaal niet slecht) dus al met al is het voor het grootste deel al een mooi alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ok, dat was een onverwachts slotje, dus ik ga hier maar even verder :) Heb niet voor niets een hele post zitten typen :P
uashy schreef op zondag 02 november 2008 @ 13:01:
[...]
Bijv. Evolution, Ekiga, Pidgin, Tomboy. En kom nu niet met het verhaal dat die afhankelijk zijn van de desktop environment. Wat dat is nog zo'n punt waar ik me aan erger. Als ik bijv. tijdelijk KDE wil proberen komt er standaard een hele zut programma's mee waarvan ik 80% achteraf toch weer verwijder.
[...]
Als je "ff kde" wil proberen moet je gewoon niet kde-desktop installeren, maar kde-core (ik zat net op Gnome, maar nu op KDE4 na 'slechts' 60 packages geinstalleerd te hebben en alleen "kde4-core" geselecteerd te hebben. Allemaal libs).
Komop he. Je kunt wel overal Ubuntu de schuld van geven, maar met dit soort logica ga je ook ongelukkig worden bij andere distro's of je moet veel meer werk verrichten, maar dat kan onder Ubuntu ook.

Ik wil dus niet zeggen: "Ubuntu is beter" want dat weet ik helemaal niet en is ook veel te breed om antwoord op te geven, maar het komt wat dit betreft ook wel een beetje op de gebruiker aan.

edit:
Bij deze kan ik ook bevestigen dat de packages ook weer netjes weg gaan (na een apt-get autoremove) na het de-installeren van kde4-core :)

Ik hoop dat dit een steuntje in de rug is iets verder te kijken dan je neus lang is (no offence!). Wellicht maakt dat de zoektocht naar de ideale distro wat makkelijker en prettiger. Want nogmaals, ik wil niet de Ubuntu fanboy uithangen, maar elke distro heeft zo z'n makken. Ook geen enkel mens is perfect.

[ Voor 20% gewijzigd door Room42 op 02-11-2008 13:44 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-05 17:44
Als je "ff kde" wil proberen moet je gewoon niet kde-desktop installeren, maar kde-core (ik zat net op Gnome, maar nu op KDE4 na 'slechts' 60 packages geinstalleerd te hebben en alleen "kde4-core" geselecteerd te hebben. Allemaal libs).
Komop he. Je kunt wel overal Ubuntu de schuld van geven, maar met dit soort logica ga je ook ongelukkig worden bij andere distro's of je moet veel meer werk verrichten, maar dat kan onder Ubuntu ook.

Ik wil dus niet zeggen: "Ubuntu is beter" want dat weet ik helemaal niet en is ook veel te breed om antwoord op te geven, maar het komt wat dit betreft ook wel een beetje op de gebruiker aan.
Wel ben ik met je eens dat het proberen van KDE ook prima kan met kde-core, dan komen er inderdaad geen overbodige programma's mee.

Maar de programma's die ik noemde kwamen automatisch mee met de update van 8.04 naar 8.10 Programma's die ik nooit gebruikt heb. Bij een upgrade verwacht ik dus dat de installer herkend welke programma's ik wel of niet geinstalleerd heb en daarmee rekening houdt en dus Ekiga en Evolution niet zomeer mee installeert.

Ik zeg ook niet dat Ubuntu slecht is, maar het sluit gewoon niet meer aan bij mijn verwachtingen van een OS. En misschien ben ik ook wel niet het type gebruiker voor welke Linux distributie dan ook :)

Alhoewel ik al meer dan 2 jaar een eigen server in een duits rekencentrum heb en heel tevreden ben met Debian. Misschien komt het ook wel omdat ik tevreden ben met Linux als server os, ik gelijk verwacht dat het dan ook op de desktop fijn zal werken terwijl de eisen voor een desktop os heel anders zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door uashy op 02-11-2008 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
De TS moet aangepast worden. Er staat dat Ubuntu 8.10 nog in beta zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

GoTCoast schreef op zondag 02 november 2008 @ 13:59:
De TS moet aangepast worden. Er staat dat Ubuntu 8.10 nog in beta zit.
Stuur je toch gewoon een DM naar de TS met die mededeling. Monnick is de kwaaiste niet hoor en hij zal je niet bijten :> >:) Anders wacht je gewoon totdat de 9e deel is geopend ;) Durf met zekerheid te zeggen dat hij er dan wel compleet in genoemd word met al zijn pracht en glorie.

Trouwens deze week( vanaf woensdag) ga ik mij zoals bij elke release van ubuntu mij weer wagen aan Kubuntu om te kijken of het eindelijk iets is wat out of the box goed werkt en ook nog eens lekker werkt in combinatie met de rest van de programma's die ik heb. Wireless werkt hopenlijk eindelijk uit het doosje en ook compiz zou een welkome traktatie zijn op het lange wachten van een goede release waarbij alles werkt ipv dat ik zelf er nog eens uren mee bezig mag :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:55

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Upgraden gaat nog steeds niet bepaald van een leien dakje :P Ik zat weer fijn in een busybox shell... pci=nomsi kernel parameter nog steeds nodig voor het herkennen van mijn harde schijven.

Verder raken er hier en daar configuraties in de war (xorg.conf bijvoorbeeld, de nieuwe nvidia driver werd niet lekker geactiveerd) en m'n MythTV configuratie.

Na wat uurtjes prutsen draait 'ie wel weer, maar toch :) Dat kan vloeiender zou ik zeggen.
Even kijken of ik de parameter "irqpoll" niet meer nodig heb nu met de 2.6.27 kernel :)

[ Voor 9% gewijzigd door strandbal op 02-11-2008 16:07 ]

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
joepie, gister geprobeert the upgraden naar 8.10. Het mislukte ergens (geen idee waarom/waar), en toen heeft ubuntu de upgrade maar half ongedaan gemaakt. resultaat: de nvidia driver werkt niet meer, en linux kan niet meer opstarten.

Geweldig om te weten, dat de programmeurs van ubuntu niet eens weten hoe ze een system-restore functionaliteit moeten maken.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Laatst online: 22:05

Neo

Ik heb van de week een nieuwe install gedaan van 8.04 naar 8.10 (toch aparte home dir). Twee problemen tegen gekomen. Het koppelen van VLC bij het openen van places. Dit heb ik deels kunnen verhelpen door het weer terug te koppelen aan nautilus. Het werkt nu weer voor normale mappen, maar niet voor launchers en het places menu. Daarnaast kan ik in de NVIDIA X Setup de config niet saven, hij sluit dan af. Maar naast deze problemen is het een prima release die veel puntjes op de 'i' zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

link0007 schreef op zondag 02 november 2008 @ 16:19:
joepie, gister geprobeert the upgraden naar 8.10. Het mislukte ergens (geen idee waarom/waar), en toen heeft ubuntu de upgrade maar half ongedaan gemaakt. resultaat: de nvidia driver werkt niet meer, en linux kan niet meer opstarten.

Geweldig om te weten, dat de programmeurs van ubuntu niet eens weten hoe ze een system-restore functionaliteit moeten maken.
Upgraden van linux-distro's is ook onwijs complex. Eigenlijk zouden ze die hele upgrade in de huidige vorm moeten schrappen, omdat het vaak maar half werkt. Gewoon alle oude dingen eraf gooien, nieuwe distro schoon erop zetten, en klaar, net zoals windows. Nadeel is dat elk programma onderdeel van de distro is, itt windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo

Neo

Ah nog een bug gevonden. Rhythmbox is niet meer in staat om files van een samba share af te spelen, zie dit bugrapport http://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=554980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
Neo schreef op zondag 02 november 2008 @ 20:55:
Ah nog een bug gevonden. Rhythmbox is niet meer in staat om files van een samba share af te spelen, zie dit bugrapport http://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=554980
Ik speel nu toch echt van een samba share af hoor :P

Ik ben eerst in nautilus naar de map muziek op mijn MyBookWorld gegaan, dan mount hij hem en staat hij ook op de desktop. Daarna die mount gewoon gekozen in rhythmbox, werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unneoetech
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 10:10
Voor mensen die ook tegen het probleem met bestanden over bluetooth ontvangen aan lopen in Intrepid: dit is een bekende bug. Ik hoop wel dat ze deze snel oplossen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-02 10:10
In het 8.10 ervaringen topic postte ik al dat ik Ubuntu 8.10 heb geinstalleerd en dat alles prima werkt maar dat de hele GUI nogal 'log' aanvoelt. Nu ben ik achter waardoor dat komt en jawel... de nvidia driver.

Check dit:
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=115916
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=114760

Ik heb dus op mijn laptop een 7600GS en scrollen in Opera (qt3 en qt4) is gewoon traag. Firefox gaat als iets beter. De laatste keer dat ik echt Ubuntu op deze laptop gebruikte was een jaar geleden met Gutsy en de 100.x nvidia driver en dat liep super.

Verder is mijn systeem (dus de delen die niks met de GUI hebben te maken) ook niet bijzonder snel. Het openen van plaatjes is vele malen tragen dan in WinXP die ik tot voor kort erop had staan. Ik had eerst een JFS bestandssysteem maar ik heb alles opnieuw geinstalleerd met ext3 als bestandssysteem en liep ietsjes beter, maar nog steeds niet vlot. Hardy liep ook niet lekker.

Specs:
  • Proc: Core Duo 2Ghz
  • Ram: 1GB
  • HDD: Toshiba 80GB 5400rpm
  • GPU: nVidia 7600GS
Hebben andere mensen hier last van?

Even iets anders: ik had last van getik van m'n harde schijf en het blijkt dat ik last heb van een bug waarbij de harde schijf vaak de koppen gaat parkeren zodat de Load Cycle Count erg snel verhoogd wordt en de hdd sneller slijt. Ik heb dit topic gevolgd om dat 'op te lossen'.

En dan nog iets: Als ik Opera open heb met een pagina waar flash content op is dan trekt hij 1 core naar 100%.

Het ziet er naar uit dat Ubuntu op m'n laptop helaas niet doorgaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Oguz286 op 02-11-2008 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo

Neo

Crackh34d schreef op zondag 02 november 2008 @ 21:00:
[...]

Ik speel nu toch echt van een samba share af hoor :P

Ik ben eerst in nautilus naar de map muziek op mijn MyBookWorld gegaan, dan mount hij hem en staat hij ook op de desktop. Daarna die mount gewoon gekozen in rhythmbox, werkt perfect
Vreemd, als ik dat doe krijg ik bij elk bestand
Could not open resource for reading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Oguz286 schreef op zondag 02 november 2008 @ 22:28:
Hebben andere mensen hier last van?
Ik niet, bij mij werkt het net zo soepel als Gutsy. Tenminste, dat was de indruk van de live-cd, de installer heeft nog steeds niet gewerkt :( Crashte aan het einde van de installatieprocedure, na het installeren van de packages...
En dan nog iets: Als ik Opera open heb met een pagina waar flash content op is dan trekt hij 1 core naar 100%.
Dat ligt aan flash 10. Flash 10 op Gutsy is niet te doen, 3/4 van de filmpjes loopt niet vloeiend, in Intrepid lopen ze wel vloeiend.
Het ziet er naar uit dat Ubuntu op m'n laptop helaas niet doorgaat.
Nou, bij mij wel, als de installer het eens gaat doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op mijn Acer aspire 7720z heb ik een redelijke install gedaan maar: geen Wifi, Atheros AR5007EG wordt niet gevonden. Had echt gehoopt dat met deze release dat wel zou gebeuren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR

KnEuTeR

Tip van de dag:

Iemand al het probleem gehad dat (de nieuwe) HOTMAIL niet meer goed werkt in firefox?

Eerst word er een waarschuwing gegeven dat je een andere browser waaronder firefox moet gebruiken, terwijl je die al gebruikt. Als je gewoon doorklikt kan je wel je mail lezen maar ik kon geen reply meer sturen. Het textvak is namelijk gedisabled.

Probleem:
Hotmail herkent je browser niet als firefox omdat de ubuntu versie als vendor "Ubuntu" opgeeft in de useragent.

Oplossing:
typ in de adresbalk about:config

Zoek de volgende instelling op:
general.useragent.vendor

Verander de waarde "Ubuntu" naar "Firefox"
Opnieuw inloggen in hormail, geen waarschuwing en alles werkt weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:41
Vorige week heb ik VM met Ubuntu Desktop 8.04 geinstalleerd voor een schoolproject. In deze VM draait Vmware tools, en XAMPP (voor het draaien van Care2x == een ziekenhuismanagementsysteem)

Nu heb ik eigenlijk alles geinstalleerd en geconfigureerd, maar vorig jaar toen ik een soortgelijk project heb gebouwd, kon ik XAMPP automatisch laten starten bij het booten van Ubuntu. Helaas weet ik niet meer hoe dat precies werkt.

Misschien kan iemand mij een trap in de goede richting geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Of gebruik de geweldige 'user agent switcher'-plugin :Y) Kan je precies zien welke rommel MS in OWA stuurt naar IE :X

@hierboven: volgens mij is de simpelste oplossing XAMPP eraf gooien, en de volgende pakketten installeren:
- Apache 2
- MySQL 5
- PHP5
- phpmyadmin
- eventueel Perl
dus
$ sudo apt-get install libapache2-mod-php5 mysql-server php5  phpmyadmin 

uitvoeren, of aptitude ipv apt-get. Dan heb je een webserver draaien, met (volgens mij) redelijk goeie defaults om te ontwikkelen.

[ Voor 62% gewijzigd door MBV op 03-11-2008 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

en dan is het ook handig om jouw de eigenaar te maken van de map /var/www (je document root)

sudo chown -hR jouw_nick:www-data /var/www

Nu kan jij gewoon al je PHP en HTML bestanden in de map /var/www zetten.

[ Voor 19% gewijzigd door Sh4wn op 03-11-2008 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook in Synaptic aangeven dat je een LAMP-server wilt hebben. Die installeert automatisch de goede pakketten. (Edit > Mark Packages by Task)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Installeert hij dan ook MySQL? In Debian hebben ze namelijk verzonnen dat SQL betekent dat je Postgre wilt hebben. Veel beter, tuurlijk, maar daar heb ik mijn website niet voor geschreven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
MBV schreef op maandag 03 november 2008 @ 14:26:
Installeert hij dan ook MySQL? In Debian hebben ze namelijk verzonnen dat SQL betekent dat je Postgre wilt hebben. Veel beter, tuurlijk, maar daar heb ik mijn website niet voor geschreven...
L=Linux
A=Apache
M=MySQL
P=PHP

In Ubuntu is de task lamp-server een task met 23 packages, zonder PostgreSQL.

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 03-11-2008 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dacht je dat ik dat niet wist? ;) Ik heb alleen gisteren debian op mijn EEE-box-server gezet, en daarbij sql, webserver en fileserver aangevinkt, kwam dus postgre mee... Daarnaast wist ik niet dat Ubuntu een lamp-package had, in Debian schittert hij in afwezigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk om te lezen. Linux (en dus ook Ubuntu) support meer devices dan elk ander operating system :)

http://broadcast.oreilly....supports-more-device.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 november 2008 @ 19:39:
Leuk om te lezen. Linux (en dus ook Ubuntu) support meer devices dan elk ander operating system :)

http://broadcast.oreilly....supports-more-device.html
Ik vind het ook wel grappig dat Greg Kroah-Hartman (de geïnterviewde) erg blij is met time-based releases voor de Linux-kernel (en geeft daar argumenten voor), maar toch niet zo blij is met Mark Shuttleworth's idee om alle software projecten time-based te maken. Opeens ziet hij allemaal vage problemen. Greg werkt voor Novell, dus waarschijnlijk moet hij van z'n werkgever zeggen dat Shuttleworth's idee slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

En ik typ hier vanuit Kubuntu mijn berichtjes :D . Ik kan nu uit eigenhand vertellen hoe fijn KDE 4.1 werkt. Het werkt heerlijk. Heb er direct compiz bij ingesteld. Plasmoids draaien prima. Ga nu eens lekker alles uitduiken. De feeling is in ieder geval veel professioneler en strakker dan dat Gnome standaard word geleverd( vind het altijd wat uitzien als speelgoed, ook al werkt het wel goed) Dit is allemaal lekker straks en zwart, maar glimt je niet tegemoet zoals vista dat doet..

Zit alleen nog wel met een paar kleine dingen. De volgende om precies te zijn
  • AA voor text werkt/draait nog niet(nog geen instellingen gevonden :')
  • Amarok heeft nog niet alles goed op orde. Heb er wat moeite mee ook. Maar het begint al verder te komen
  • Alsa begon te zeuren en wou geen geluid geven. Heb hem herstart en nu doet hij wel wel weer na een paar keer herstarten
  • Auto connect werkt nog niet. Ik moet nog elke keer via wireless het aanklikken in het menu.
  • Video werkt half. De ene keer goed, de andere keer zonder beeld en de volgende keer weer zonder geluid 8)7 Maar ben er nog mee bezig. Vermoedelijk een probleem in SMplayer
  • Compiz compleet instellen. Het draait en het doet zijn werk, maar ik vind het nog niet prettig genoeg werken en er moeten nog wat meer nutteloze effecten in, mis er nu een paar zoals wall en dergelijke :'(
  • Het bureaublad aanpassen met allemaal snufjes en dergelijke(taakbalk boven en avant beneden, nieuwe mooie dingen op het scherm)
  • Automount werkt niet helemaal zoals het zou moeten werken. Vermoedelijk ook als de rest niet goed ingesteld en daar moet dus nog wat aan gewerkt worden. ;( Ik moet handmatig in filebrowser mijn schijf mounten. Kan niet via een ander programma, dan vind hij hem niet :'(
Kortom ben nog wel bezig, maar de eerste indruk is toch wel zeker dat ze er zeer hard mee bezig zijn geweest om alles werkende te krijgen O+ :9~ Het ziet er ook nog eens allemaal geweldig uit en met compiz voelt het goed aan O+

Ik moet trouwens bekennen dat ik het wel zonde vind dat ik nog zoveel dingen moet instellen. Zijn allemaal kleine dingen die je niet direct opvallen, maar als je het lijstje onder elkaar zet merk je toch wel hoe groot hij werkelijk is. Jammer! Maar het bied wel perspectief

[ Voor 13% gewijzigd door Touchdomex op 04-11-2008 13:26 . Reden: Het lijstje met dingen die niet goed werken uitgebreid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hmmmm bedenk me net dat dit niet echt hier hoor :) Dus maak er wel even topic voor aan. Verder vind ik ubuntu wel fijn werken heb het bij me ouders ook geinstalleerd en dat werkt prima voor wat hun er mee doen.

[ Voor 82% gewijzigd door WeAreLegion op 04-11-2008 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Je kan het jammer vinden dat je zoveel kan/moet instellen maar ik vind het zooo relaxt, ik draai zelf geen ubuntu maar Arch waar ik na de installatie alleen de kernel + basic system tools heb zodat ik daarna mijn DE naar keuze kan installeren en de installatie helemaal opbouwen en zo precies afstemmen op jouw pc/laptop/server. Deze kracht kent windows in mindere mate maar begin daar alsjeblieft geen flamewar over want dat gebeurt al genoeg op de frontpage...... |:( :| :z

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

jelly schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 18:09:
Je kan het jammer vinden dat je zoveel kan/moet instellen maar ik vind het zooo relaxt, ik draai zelf geen ubuntu maar Arch waar ik na de installatie alleen de kernel + basic system tools heb zodat ik daarna mijn DE naar keuze kan installeren en de installatie helemaal opbouwen en zo precies afstemmen op jouw pc/laptop/server. Deze kracht kent windows in mindere mate maar begin daar alsjeblieft geen flamewar over want dat gebeurt al genoeg op de frontpage...... |:( :| :z
Klopt, maar het verschil is dat het systeem wat ik draai een laptop is waar ik dus zo snel mogelijk alles geinstalleerd moet hebben en niet te lang uit de running kan zijn ;) Ook het feit dat vooral Ubuntu zich aanbied en ook profileert als iets waar gewoon installeren is en je hebt linux wat werkt! Zonder dat je er nog veel dingen aan hoeft te veranderen. Het werkt gewoon uit het doosje zo. Niets moeilijk doen of eigen installatie aanmaken. Er zijn veel mensen die dat willen( ik dus) Maar ook mensen die dat niet willen( zoals jij ) Daarom is er ook nog veel onderscheid onderling in de distro's

Persoonlijk maakt het mij niet uit of het gefinetuned is op mijn systeem. Als het maar uiteindelijk lekker werkt en het doet. Dat is voor mij veel belangrijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:50
Hmm, ik begin steeds meer te kijken naar Ubuntu/linux.

Zou het ook wel op mijn EEEpc willen installeren.
Omdat ik noppes ervaring heb lijkt het jullie ook verstandig om gewoon eeebuntu of ubuntu-eee erop te installeren zodat ik zelf niet al te veel hoef te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Tomino schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 18:32:
Hmm, ik begin steeds meer te kijken naar Ubuntu/linux.

Zou het ook wel op mijn EEEpc willen installeren.
Omdat ik noppes ervaring heb lijkt het jullie ook verstandig om gewoon eeebuntu of ubuntu-eee erop te installeren zodat ik zelf niet al te veel hoef te doen?
Ja :+ Ligt eraan wat je er mee wilt gaan doen. Wil je zelf graag veel bezig ermee zijn om het te installeren of afstellen of heb je liever iets wat direct werkt vermoedelijk( geen idee, heb geen geld voor de EEEpc.... :'( ) Ik zou zeggen probeer het gewoon, is het niets/vind je het niet fijn. Kun je altijd nog gewoon Ubuntu proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 10:20

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Op zich is dat wel iets waar ik benieuwd naar ben: ondersteund de nieuwe kernel ook alle hardware dinkies van de eee pc? heb nu nog zo'n getweakte versie (ik heb mijn eee nu niet mee.. dus kan niet kijken welke kernel ie nu heeft, in ieder geval niet die van de laatste ubuntu update zelf, nog niet geprobeerd, ik gebruik hem iets te veel om niet te laten werken)

edit: even zoeken levert op dat je nog steeds een speciaal gecompileerde kernel nodig hebt:
http://www.array.org/ubuntu/setup-intrepid.html
helaassch...

[ Voor 57% gewijzigd door letatcest op 04-11-2008 19:30 ]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Met deze werkt het wel out of the box
Zou 8.10 op een eee draaien?

Er zijn er er 2 speciaal voor de Eeepc
http://www.ubuntu-eee.com/
http://www.eeebuntu.org/

eerst die maar is proberen voordat ik 8.10 erop wil zetten...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 10:20

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

@tomino ik heb nu op de eee gewoon 8.04 draaien, alleen dus met die speciale gehackte kernel van dat array.org, maar op zich zou het natuurlijk handig zijn als dat niet meer nodig zou zijn en de eee hardware out of the box ondersteund wordt (het is niet veel werk, maar dan nog)

Dan nog een vraag: mijn 4 GB ssd zit vol, dus ik kan niet upgraden naar 8.10 (niet dat het zo veel moeite zou zijn om even de boel opnieuw te installeren, maar toch, gemak en de al geinstalleerde progjes)
Hoe kan ik nou goed en makkelijk zien welke programma's veel ruimte gebruiken. Heb er nu dingen als Impress afgegooid, maar heb nog steeds niet genoeg ruimte en ik kan me niet herinneren zo veel buiten mijn /home geinstalleerd te hebben. Ik heb al wel
code:
1
sudo apt-get clean
gedaan, maar er blijven 74 megabytjes te weinig ruimte om een upgrade te doen...
Evolution had ik er ooit afgegooid, maar weer terug gezet omdat dat toch wel heel relaxed werkt met de exchange server van mijn werk (zo veel handiger dat ik dat gebruik ipv. outlook) dus die gaat er niet af.

en nog meer @tomino: ubuntu werkt echt heel dikke prima op de Eee, alleen sommige programma's kun je niet bij de [close] of [apply] knoppen door de resolutie.. dat is niet handig.
Het is ook vooral prettig omdat je heel makkelijk met de [Super] (windows) key en scroll kunt inzoomen, zodat je tenminste relaxed naar achteren kunt zitten en de boel goed kunt lezen.

[ Voor 14% gewijzigd door letatcest op 04-11-2008 19:55 ]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR

KnEuTeR

letatcest schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 19:53:
Hoe kan ik nou goed en makkelijk zien welke programma's veel ruimte gebruiken.
Gnome > Applications > Accessories > Disk Usage Analyser

oftwel het commando baobab op de shell. Eventueel installeren maar bij mij stond ie er al op. Perfecte tool daarvoor met schijfdiagrammen. Succes!

EDIT: jammer dat je op tweakers geen directe APT links kan gebruiken :( iets als apt:gnome-utils in de adresbalk triggert apt om die software te installeren, maar got filtert het eruit als je het als link wilt gebruiken.

[ Voor 25% gewijzigd door KnEuTeR op 04-11-2008 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Ah nice.
Er wordt geclaimed dat met die (distro's?) alles out of the box werkt. En ook alles aangepast voor de resolutie van de eee!

8.10 schijnt ook direct te werken. Maar of het werkt weet ik niet. Ergens gelezen :)

Word2007 zal ik in het begin missen, dat is het denk voor mij nu.
Maar moet toch over op google docs :D

én of school met zn WIFI het support!! We moeten een soort protocol installeren. Even navragen!
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen