Het Grote Ubuntu Topic Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 58.662 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:28

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Touchdomex schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 12:40:

Kortom ben nog wel bezig, maar de eerste indruk is toch wel zeker dat ze er zeer hard mee bezig zijn geweest om alles werkende te krijgen O+ :9~ Het ziet er ook nog eens allemaal geweldig uit en met compiz voelt het goed aan O+

Ik moet trouwens bekennen dat ik het wel zonde vind dat ik nog zoveel dingen moet instellen. Zijn allemaal kleine dingen die je niet direct opvallen, maar als je het lijstje onder elkaar zet merk je toch wel hoe groot hij werkelijk is. Jammer! Maar het bied wel perspectief
Om stiekem nu weer op deze woorden terug te komen. Heb nu een volledige dag aan Kubuntu besteed en ik ga niet eens meer proberen om mijn problemen op te lossen. Het voelt fijn en werkt ook fijn. Maar nu ik meer dan een jaar constant veel heb gewerkt met Ubuntu, vooral de laatste 2 versies veel mee gewerkt. Vind ik fijn dat alles in te stellen in KDE. Maar ik ga het niet gebruiken/heb het niet nodig. Ook voelt hij soms nogal vrij behoorlijk schokkerig aan en ook loopt hij toch niet helemaal soepel op het gebied van bediening. Moet toegeven dat het wel allemaal NOG beter werkt dan de vorige versie van KDE. Maar het is niet meer mijn distro. Ik ga een dezer dagen dus hem verwijderen en weer naar Gnome en daar lekker mijzelf in vermaken. Daar ging alles tenminste nog veel soepeler. Ook krijgen ik geen vage meldingen of iets in die richting. Ook is het veel makkelijker te customizen :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:50
Ben bezig Ubuntu 8.10 op mn usb stick aan het zetten.
Wannebe live cd :D
Ik stop hem zo in mn Eee. Ben benieuwd ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Tomino op 04-11-2008 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Joepie, en ubuntu installatie is helemaal corrupt. Nu is de home folder opeens magisch verdwenen -O-
Gaat de familie hier leuk vinden, alle wachtwoorden enzo waarschijnlijk foetsie :X

Of staan die ergens anders? Alleen heel /home/ is weg...

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
link0007 schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 22:54:
Joepie, en ubuntu installatie is helemaal corrupt. Nu is de home folder opeens magisch verdwenen -O-
Gaat de familie hier leuk vinden, alle wachtwoorden enzo waarschijnlijk foetsie :X

Vast een PICNIC :+
Maar verder mis ik echt veel informatie om iets nuttigs in deze cynische post te vinden, behalve dat je je misschien even af moest reageren. Maar betrek ons rustig in het herstel proces. Als je iets nuttigs gevonden hebt (zoals een oorzaak of een oplossing), kan dat andere wellicht helpen bij het debuggen. Wordt de thread toch nog zinvol ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je zeker dat je de home directory (aparte partitie) ook in fstab hebt ingesteld als zodanig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57

Wachtwoorden en users staan respectievelijk is /etc/shadow en /etc/passwd dus die zijn niet weg.
Dat /home weg is kan zijn dat je dat op een andere partitie had misschien en alleen nog even moet mounten?

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:20

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

KnEuTeR schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 21:02:
[...]

Gnome > Applications > Accessories > Disk Usage Analyser

oftwel het commando baobab op de shell. Eventueel installeren maar bij mij stond ie er al op. Perfecte tool daarvoor met schijfdiagrammen. Succes!
ja, die ken ik, maar het blijft een hoop zoekwerk (al valt het ook wel weer mee als je een MUIS aan je laptop vastmaakt, klikt toch handiger) Hmm.. ouwe kernels weghalen volgens mij en OOo is idd. het grootst. Nou ja, dat er maar af en in m'n home. Ben toch de enige user.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

letatcest schreef op woensdag 05 november 2008 @ 10:09:
[...]

ja, die ken ik, maar het blijft een hoop zoekwerk (al valt het ook wel weer mee als je een MUIS aan je laptop vastmaakt, klikt toch handiger) Hmm.. ouwe kernels weghalen volgens mij en OOo is idd. het grootst. Nou ja, dat er maar af en in m'n home. Ben toch de enige user.
Dat zoekwerk valt wel mee:

code:
1
2
stacheldraht@invidia:/$ sudo du -sh *
stacheldraht@invidia:/$ sudo du -h --max-depth=1 *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

letatcest schreef op woensdag 05 november 2008 @ 10:09:
[...]

aha, ja je hebt verschil tussen het vinden van grote bestanden, en van grote geinstalleerde pakketten (wat eigenlijk collecties van bestanden zijn)

Maar hier is wel een leuke oneliner voor, die gebruik maakt van dpkg-query :)

code:
1
dpkg-query -W --showformat='${Installed-Size;10}\t${Package}\n' | sort -k1,1n

output is bestandsgrootte in kbytes met package name erachter. gesorteerd van klein naar groot. Die kan je dan handmatig deinstalleren als je wilt.

grote jongens bij mij blijken openoffice, evolution, java, kernel, googleearth, gimp, en wireshark te zijn :)

[ Voor 5% gewijzigd door KnEuTeR op 05-11-2008 13:54 ]

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:53

MBV

Leuke daarbij is dat je pakketten hebt die bestaan uit 5 pakketten, zoals OOo. En op mijn debian-server is de kernel het grootste, als je alle oude versies bij elkaar op telt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ja, het ging me idd. om pakketten vinden, maar dat lukt ook wel via die grafische tool. Maar het is gelukt, geupgrade naar 8.10, draait lekker, ik heb het gevoel dat ie zuiniger is met de batterij, maar dat kan ik nog niet hard maken.

edit: pff.. nu zie ik waarom ie zoveel ruimte nodig had om de upgrade te doen, hij installeert gewoon weer vrolijk.. openoffice onder andere.. damn...

netwerk via Bluetooth en mobiele telefoon is veranderd. Het kostte weer even om het op te lossen, maar het antwoord is gevonden bij blueman (in combinatie met Gnome PPP, waarbij ik dus wel /dev/rfcomm1 ipv. /dev/rfcomm0 moet neerzetten bij de setup), en wel alhier:
http://blueman.tuxfamily....p=231&hilit=intrepid#p231

[ Voor 55% gewijzigd door letatcest op 05-11-2008 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Heeft er iemand enig idee wat er aan de hand is met dat nieuwe rechten systeem voor USB sticks en ook USB media... Heb nu ubuntu 8.10 draaien. Van KDE afgestapt want het werkte niet. Maar nu kom ik het volgende probleem tegen. Ik ken de rechten toe voor het mounten en unmounten en beschrijven van media. Maar blijkbaar word het wel in het rechtenmenu genoteerd maaaar daarentegen werkt het blijkbaar niet door naar het normale menu waardoor ik niets kan knippen of kopieren of verwijderen... Of mis ik gewoon wat instellingen. Dit is voor normale gebruikers best wel een domper als ze het tegenkomen. Ik loop hier nu al 2 uur vloekend en scheldend omdat het telkens niet werkt. Ook na herstart en dergelijke... Vind dit behoorlijk klote.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Hmm, mijn upgrade-pogingen staan in de ijskast, vanwege een zeldzame vorm van bit-rot: mijn swappartitie wordt steeds weer onleesbaar, dus wat er met mijn HDD aan de hand is weet ik niet. Iig geeft Gutsy ook al problemen, dat mijn swap-partitie elke keer weer geformatteerd moet worden. * MBV ruikt iets vis-achtigs.
- CDRW 1: halverwege de installatie squashfs errors, en onbruikbaar systeem. 580MB gekopieerd. Nou ja, zal wel aan de vele krassen liggen
- CDRW 2: aan het eind van de installatie squashfs errors, 1500MB gekopieerd. Zal wel weer aan de krassen liggen, deze zat in hetzelfde doosje
- CDR: ook squashfs errors bij 1500MB
- CDR poging 2: swapoff gedaan, en files kopieren gaat nu goed. Kennelijk is er echt iets mis met mijn swap-partitie... Nu crasht hij tijdens het installeren van GRUB, omdat ik / wil zetten voorbij de BIOS-grens van 128GB :@ en een aparte /boot gaat niet omdat ik al 3 primaire partities heb en een extended, en de extended klem zit |:(

Wie weet hoe ik mijn primaire partitie kan omzetten in een logische? GParted schijnt dat niet te kunnen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:26

MsG

Forumzwerver

Ik heb het probleem dat de Disk Usage Analyzer netjes aangeeft dat mijn totale / partitie exclusief media en home directory 5.8 GB beslaat, van de 14.47 GB.

Echter zegt Gparted dat er 11.25GB used is en er nog maar 3.22 GB over is. Ook VMware zegt dat ik nog maar 3,22GB over heb.

Hoe kan deze inconsistentie bestaan? Ik word er een beetje gek van :). En hoe krijg ik hem echt naar 5.8 GB gebruikt?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MsG

Gewoon GUI tools niet vertrouwen ;)

code:
1
df -h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:29

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Touchdomex schreef op woensdag 05 november 2008 @ 22:31:
Heeft er iemand enig idee wat er aan de hand is met dat nieuwe rechten systeem voor USB sticks en ook USB media... Heb nu ubuntu 8.10 draaien. Van KDE afgestapt want het werkte niet. Maar nu kom ik het volgende probleem tegen. Ik ken de rechten toe voor het mounten en unmounten en beschrijven van media. Maar blijkbaar word het wel in het rechtenmenu genoteerd maaaar daarentegen werkt het blijkbaar niet door naar het normale menu waardoor ik niets kan knippen of kopieren of verwijderen... Of mis ik gewoon wat instellingen. Dit is voor normale gebruikers best wel een domper als ze het tegenkomen. Ik loop hier nu al 2 uur vloekend en scheldend omdat het telkens niet werkt. Ook na herstart en dergelijke... Vind dit behoorlijk klote.
RW ipv RO mounten? Wat voor filesystem heb je?

Oh en als het wat complexer wordt, een eigen topic is geen schande.

[ Voor 3% gewijzigd door Dirk op 06-11-2008 09:42 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:15

Cyphax

Moderator LNX
Ik blijf last houden van deze bug. Ik merk ook dat ik steeds minder tolerant word voor dit soort regressies. Het werkte 2 versies van Ubuntu prima. Echt niets op aan te merken. En dan ineens komt er een update voor Hardy en dan krijg je dit. En in 8.10 is het niet opgelost. Dit is gewoon een laptop met Centrino, niet iets exotisch ofzo. Mateloos irritant, dit, en ik vind het echt erg slecht dat zoiets nu nog opduikt. Het geluid is ook nog steeds een puinzooi. Pulse is nog steeds niet af en de microfoon werkt nu in Skype dus niet, wat ik had al gerapporteerd. Als ik ga zoeken naar een oplossing dan komt het neer op PulseAudio maar uitschakelen. Ja, leuk, dan heb ik dat gedaan, en werkt Skype. Uiteraard werkt het geluid in Firefox/Flash dan niet meer. *zucht*
Ik geef hier niet zozeer iemand de schuld van maar ik vind de schuldvraag even niet interessant. Ik vind het resultaat interessant: ik kan verdorie niet skypen. En als mijn maatjes hebben skype, en ik wil graag met 5 man tegelijk bellen, da's leuk. Deze situatie geldt niet voor mij persoonlijk, maar voor mijn vriendin. Zij is geen power-user, maar meer een ietwat gevorderde gebruiker.

Ik ben ook benieuwd hoe veel versies van Ubuntu het nog kost om zoiets simpels als mijn externe monitor (zelfde laptop) instellen. Hij herkent 'm gewoon beter dan Hardy en ik kan ook zowaar eindelijk de desktop als 2e scherm gebruiken (ipv geforceerd big desktop moeten gebruiken) maar nou herkent ie de resolutie weer niet van dat externe ding. Ik moet er nog goed mee pielen om te kijken of het lukt, maar het feit dat het zonder pielen niet lukt is al een slecht teken.

Dit soort dingen, rommelig opgezette delen van het systeem, maken Ubuntu gewoon voor veel mensen nog ongeschikt. Want heel veel mensen hebben wel een van deze issues, of iets anders vergelijkbaars. En DAT heb je onder Windows nou net niet, want al ondersteunt bijvoorbeeld Windows out of the box weinig tot geen hardware, als je de drivers hebt geïnstalleerd van de fabrikant van je hardware, dan werkt het over het algemeen gewoonweg beter.

Ik heb ook weleens iemand geprobeerd te migreren naar Ubuntu, omdat het een typische leek was, en ze wel Ubuntu wilde proberen omdat ze maar niet van de virussen en spyware af kwam. Plus dat ze geen legale Windows-versie had (zo'n fijne computershop die bij de PC wel Windows installeert maar geen licentie levert). Ik de boel geïnstalleerd, boot ie niet. Waarom niet? Netwerkkaart onboard doet het niet, en daardoor bootte het hele ding maar niet. De webcam wilde ook niet, webcams en Linux zijn nog steeds geen geweldige combo geloof ik. De helft van de webcams is ook wel een of ander vaag merk waar niemand Linuxdrivers voor heeft geschreven, maar daar heeft een thuisgebruiker geen boodschap aan want het ding kwam met drivers voor Windows (die vaak brak zat zijn, maar wel werken in principe) dus daarin kan je het wel aan de praat krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyphax op 06-11-2008 10:12 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Laatst online: 20:25
Cyphax: dat Skype niet met Pulseaudio overweg kan, is volledig de fout van... Skype zelf. Als zij hun source closed houden en niet aanpassen aan het nieuwe framework dat nu toch al geruime tijd in 1 van de populairste distro's zit, dan moet het wel fout lopen hé. Nuja, op de Pulseaudio wiki vond ik een tutorial die Skype compatibel maakt met Pulseaudio, misschien een betere optie dan het er onmiddelijk van zwieren.

[ Voor 3% gewijzigd door maleadt op 06-11-2008 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Cyphax schreef op donderdag 06 november 2008 @ 10:07:
[pulse-verhaal] Deze situatie geldt niet voor mij persoonlijk, maar voor mijn vriendin. Zij is geen power-user, maar meer een ietwat gevorderde gebruiker.
Audio is ruk geregeld, dat is mij wel vaker opgevallen. Pulse zou verbetering moeten brengen, maar dat komt kennelijk niet echt van de grond.
Stel je voor, je koopt een USB-geluidskaart. Je prikt hem erin, het OS herkent hem. Waar zal je het geluid van verwachten? Dat externe apparaat, dat heb je niet voor niks gekocht. Bij Ubuntu niet, zelfs Intrepid gooit het geluid braaf over mijn laptop-speakers :z
Bij Alsa was de reden dat je niet runtime (zonder de programma's te herstarten) kan overschakelen naar een andere kaart. Hoe het met Pulse zit weet ik niet, ik had gehoopt dat ze dat hadden opgelost. Kennelijk niet :Z
Ik ben ook benieuwd hoe veel versies van Ubuntu het nog kost om zoiets simpels als mijn externe monitor (zelfde laptop) instellen. Hij herkent 'm gewoon beter dan Hardy en ik kan ook zowaar eindelijk de desktop als 2e scherm gebruiken (ipv geforceerd big desktop moeten gebruiken) maar nou herkent ie de resolutie weer niet van dat externe ding. Ik moet er nog goed mee pielen om te kijken of het lukt, maar het feit dat het zonder pielen niet lukt is al een slecht teken.
Gaat dat in windows dan wel goed? Vaak is er gewoon incompatibiliteit tussen de videokaart en het TFT scherm. In Windows moet ik ook 1280x1024 handmatig toevoegen, omdat mijn TFT scherm verkeerde DDC-gegevens stuurt :X
Dit soort dingen, rommelig opgezette delen van het systeem, maken Ubuntu gewoon voor veel mensen nog ongeschikt. Want heel veel mensen hebben wel een van deze issues, of iets anders vergelijkbaars. En DAT heb je onder Windows nou net niet, want al ondersteunt bijvoorbeeld Windows out of the box weinig tot geen hardware, als je de drivers hebt geïnstalleerd van de fabrikant van je hardware, dan werkt het over het algemeen gewoonweg beter.
Mag ik beginnen over Creative? ;) En de opzet van linux is juist een stuk minder rommelig dan windows, qua architectuur. Dat de imp
De webcam wilde ook niet, webcams en Linux zijn nog steeds geen geweldige combo geloof ik. De helft van de webcams is ook wel een of ander vaag merk waar niemand Linuxdrivers voor heeft geschreven, maar daar heeft een thuisgebruiker geen boodschap aan want het ding kwam met drivers voor Windows (die vaak brak zat zijn, maar wel werken in principe) dus daarin kan je het wel aan de praat krijgen.
In de volgende kernelversie ijn die een stuk beter ondersteunt, schijnt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ervaringen tot nu toe met kubuntu 8.10: livecd wil niet altijd starten, hoewel de cd in orde is aldus het "check cd for defects" ding. Na wat gedoe toch live cd gestart gekregen (alt (of is het ctrl) + F1 tijdens boot, springt als em gestart is vanzelf naar grafische log in, dan werkte het wel). Eerste keer install doorlopen: na install kan ik niet inloggen, ding zegt altijd log in failed hoewel username en password juist zijn. Via de rescue-mode en root-shell het root password + mijn user password kunnen veranderen, hielp niet echt. Dan maar bij het log-in scherm via shell ingelogd op root, x gestart, mijn user gezocht in het userbeheer, password aangepast, en herstart: ik kon eindelijk inloggen. Systeem werkt best wel goed, zelfs nadat ik de closed-source ati driver install. Dan iets doms gedaan: begonnen om mijn dual monitor (20" TFT (1680x1050 @ 60Hz) + 19"CRT (1280x1024 @ 85 Hz)) proberen in orde te krijgen. Resultaat: na inloggen een wit scherm, eventjes later zwart en daar blijft het bij, ding doet niets meer. Pogingen om met de rescue-mode te herstellen werkte niet. Dan maar een nieuwe install gedaan, nu werkt mijn toetsenbord + muis niet, hoewel ik wel toch via alt + ctrl + del kan rebooten, net zoals naar de shell gaan om in te loggen. Tot nu toe daar nog geen oplossing voor gevonden.

Kortom: na wat knoeien KAN het werken, maar het is toch nog niet bepaald eenvoudig om in het systeem te raken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
MBV schreef op donderdag 06 november 2008 @ 10:36:
Audio is ruk geregeld, dat is mij wel vaker opgevallen. Pulse zou verbetering moeten brengen, maar dat komt kennelijk niet echt van de grond.
Stel je voor, je koopt een USB-geluidskaart. Je prikt hem erin, het OS herkent hem. Waar zal je het geluid van verwachten? Dat externe apparaat, dat heb je niet voor niks gekocht. Bij Ubuntu niet, zelfs Intrepid gooit het geluid braaf over mijn laptop-speakers :z
Bij Alsa was de reden dat je niet runtime (zonder de programma's te herstarten) kan overschakelen naar een andere kaart. Hoe het met Pulse zit weet ik niet, ik had gehoopt dat ze dat hadden opgelost. Kennelijk niet :Z
Ik heb het idee dat ze dat, als het nog niet is opgelost, gaan oplossen. Maar daar heb ik nu niets aan. Ik zie liever dat ze bij ALSA blijven tot Pulse KLAAR is.
Gaat dat in windows dan wel goed? Vaak is er gewoon incompatibiliteit tussen de videokaart en het TFT scherm. In Windows moet ik ook 1280x1024 handmatig toevoegen, omdat mijn TFT scherm verkeerde DDC-gegevens stuurt :X
Ik heb gewoon een ATi Radeon onboard, ik weet zo even niet meer welke. Gewoon CRT-uitgang, niets geks. De monitorresolutie van de externe monitor werd in de vorige Ubuntu wel goed gedetecteerd, maar XRandR werkte geloof ik nog niet goed waardoor ik er uiteindelijk niet zo heel gek veel mee kon. Nu is het andersom. Het gaat wel de goede kant op maar er gaan zo dus echt JAREN overheen voor zoiets werkt. Mijn eigen laptop is ouder dan Ubuntu, kan je nagaan. Mensen die zeggen dat Ubuntu/Linux achterloopt hebben wat dat betreft wel een punt hoor.
Mag ik beginnen over Creative? ;)
Nu heb ik met Creative voorlopig alleen positieve ervaringen. Mijn nieuwste Creativekaart is een Audigy 2 ofzo. Mijn Live! heeft het ook altijd goed gedaan. Ook in Ubuntu, met surround en al. Je kunt het alleen nergens instellen ofzo, en Creative heeft onder Windows drivers (en vroegah werkte dat imo best aardig) waarin je allemaal dingen kon instellen enzo. Alle speakers gebruiken bij stereo geluid bijv.
En de opzet van linux is juist een stuk minder rommelig dan windows, qua architectuur. Dat de imp
De opzet van Linux zelf, ja, die is prima. Maar dat ik OSS, ALSA, ESD en PulseAdio meegeleverd krijg, allemaal in kan stellen en het dan nog niet lekker werkt staat los van de opzet van Linux. Het is meer de opbouw van de distributie. Ik vind het ook nog steeds balen dat er een hele zut aan verborgen directories in m'n home staan. Het feit dat ze die moeten verbergen omdat het anders zo'n rommeltje is zegt voor mij genoeg.
In de volgende kernelversie ijn die een stuk beter ondersteunt, schijnt :)
Nou dat werd tijd dan, zeg. :+
Hopelijk dumpen ze Pidgin dan ook, een messenger waarmee de webcam ook werkt is wel zo prettig. Pidgin zal dat niet snel gaan ondersteunen met die rampzalige ontwikkelaars die ze nu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Cyphax schreef op donderdag 06 november 2008 @ 11:05:
[...] Ik vind het ook nog steeds balen dat er een hele zut aan verborgen directories in m'n home staan. Het feit dat ze die moeten verbergen omdat het anders zo'n rommeltje is zegt voor mij genoeg.
[...]
Wat denk je dat er in Windows in je %UserProfille% staat dan? Daar hebben ze het alleen gecategoriseerd in Application Data, Local Settings, enz. De rede dat dat allemaal in je home directory staat is omdat dat de centrale, persoonlijke plek is waar je als gebruiker schrijfrechten hebt. Niets mis mee, imo, en ook logisch.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Cyphax schreef op donderdag 06 november 2008 @ 11:05:
[...]

Ik heb het idee dat ze dat, als het nog niet is opgelost, gaan oplossen. Maar daar heb ik nu niets aan. Ik zie liever dat ze bij ALSA blijven tot Pulse KLAAR is.
Zolang je het niet gaat gebruiken, komt het nooit af. Op een gegeven moment moet je zeggen: het is nu goed genoeg, werkt voor 90% van de gebruikers, en dus gaan we het default maken. Dan kunnen we ervoor gaan zorgen dat het voor de laatste 10% ook gaat werken. Zolang het nergens default in een distro zit, zal het niet interessant zijn om voor te ontwikkelen, want niemand gebruikt het.
[...]

Ik heb gewoon een ATi Radeon onboard, ik weet zo even niet meer welke. Gewoon CRT-uitgang, niets geks. De monitorresolutie van de externe monitor werd in de vorige Ubuntu wel goed gedetecteerd, maar XRandR werkte geloof ik nog niet goed waardoor ik er uiteindelijk niet zo heel gek veel mee kon. Nu is het andersom. Het gaat wel de goede kant op maar er gaan zo dus echt JAREN overheen voor zoiets werkt.
Enig idee hoe complex het is? Even alle drivers aanpassen naar XRandR (van alle rommel als bigdesktop en co), terwijl je geen specs hebt van de videokaarten, enzovoort. Ik vind het eerder een wonder dat het werkt, en dat de ontwikkelingen zo hard gaan.
Mijn eigen laptop is ouder dan Ubuntu, kan je nagaan. Mensen die zeggen dat Ubuntu/Linux achterloopt hebben wat dat betreft wel een punt hoor.
Nu heb ik met Creative voorlopig alleen positieve ervaringen. Mijn nieuwste Creativekaart is een Audigy 2 ofzo. [knip]
Had je eens Vista moeten installeren, een jaar nadat het uit was gekomen :X
De opzet van Linux zelf, ja, die is prima. Maar dat ik OSS, ALSA, ESD en PulseAdio meegeleverd krijg, allemaal in kan stellen en het dan nog niet lekker werkt staat los van de opzet van Linux. Het is meer de opbouw van de distributie. Ik vind het ook nog steeds balen dat er een hele zut aan verborgen directories in m'n home staan. Het feit dat ze die moeten verbergen omdat het anders zo'n rommeltje is zegt voor mij genoeg.
Moet je eens in c:\documents and settings\<username>\Application settings en Local Settings kijken. Weet je hoeveel zut daarin staat? Daar vallen al die verborgen directories in Linux bij in het niet. Los daarvan zou ik liever een andere structuur zien: /home/martin/application_settings/... voor instellingen en co, /home/martin/documents voor documenten, en nog een paar van dat soort dingen. Standaard zat dat helemaal niet in linux, in Ubuntu wordt automatisch een paar mapjes aangemaakt.
[...]

Nou dat werd tijd dan, zeg. :+
Hopelijk dumpen ze Pidgin dan ook, een messenger waarmee de webcam ook werkt is wel zo prettig. Pidgin zal dat niet snel gaan ondersteunen met die rampzalige ontwikkelaars die ze nu hebben.
Nee aMSN werkt altijd wel lekker :X Het ondersteunt meer van het MSN-protocol, maar dat is het enige positieve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Room42 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 11:16:
Wat denk je dat er in Windows in je %UserProfille% staat dan? Daar hebben ze het alleen gecategoriseerd in Application Data, Local Settings, enz. De rede dat dat allemaal in je home directory staat is omdat dat de centrale, persoonlijke plek is waar je als gebruiker schrijfrechten hebt. Niets mis mee, imo, en ook logisch.
Wat er in Windows staat in %UserProfile% boeit mij niet zoveel, daar heb ik niets mee te maken en het ruimt ook de bende niet op. :+
Dat het allemaal in mijn homedir staat is prima. Super. Dan kan ik bij het upgraden m'n instellingen houden. Wat ik jammer vind is dat het in mijn homedir zo'n bende is. .gconf, .gnome, .config, .noemmaarop. Als ze nou alles eens gewoon in .config zouden mieteren (of config, dan hoeft er niets verborgen te worden, ik ben daar niet zo gek op) en een beetje orde scheppen, dan zou ik dat wel prettig vinden.
MBV schreef op donderdag 06 november 2008 @ 11:55:
Zolang je het niet gaat gebruiken, komt het nooit af. Op een gegeven moment moet je zeggen: het is nu goed genoeg, werkt voor 90% van de gebruikers, en dus gaan we het default maken. Dan kunnen we ervoor gaan zorgen dat het voor de laatste 10% ook gaat werken. Zolang het nergens default in een distro zit, zal het niet interessant zijn om voor te ontwikkelen, want niemand gebruikt het.
Dat vind ik niet eigenlijk. Als ze weten dat ALSA-emulatie maar 70% klaar is, dan moet je wachten tot dat 95%+ is vind ik. Ze leveren ook niet allemaal andere software mee die nog niet klaar is (behalve Fx3 beta in 8.04. En XRandR geloof ik. :+)
Enig idee hoe complex het is? Even alle drivers aanpassen naar XRandR (van alle rommel als bigdesktop en co), terwijl je geen specs hebt van de videokaarten, enzovoort. Ik vind het eerder een wonder dat het werkt, en dat de ontwikkelingen zo hard gaan.
Ja, daar heb ik wat aan in een vers nieuw OS. :P
Ik snap dat het complex is, maar komop: blijf even bij het oude totdat je wat meer klaar bent. Tenzij je het niet erg vindt dat tig procent van je gebruikers allerhande problemen hebben met functionaliteit die nou niet echt heel exotisch is. Ik vind het prima dat ze experimenteren, maar een beetje verantwoordelijker mag ook wel hoor.
Had je eens Vista moeten installeren, een jaar nadat het uit was gekomen :X
Vista had ook problemen met drivers bij veel mensen. Dus... Ubuntu is nog steeds niet beter, als dat al een doelstelling is. Als je dan toch die vergelijking wilt maken, zorg dan dat je BETER bent. :P
Moet je eens in c:\documents and settings\<username>\Application settings en Local Settings kijken. Weet je hoeveel zut daarin staat? Daar vallen al die verborgen directories in Linux bij in het niet. Los daarvan zou ik liever een andere structuur zien: /home/martin/application_settings/... voor instellingen en co, /home/martin/documents voor documenten, en nog een paar van dat soort dingen. Standaard zat dat helemaal niet in linux, in Ubuntu wordt automatisch een paar mapjes aangemaakt.
Ja een paar directories heb je wel, voor documenten e.d. Ook hier geldt: dat het een bende is in Windows vind ik geen excuus om het in Ubuntu niet op te ruimen. Zo moeilijk zal dat toch niet zijn? Zo te zien zijn we het gewoon eens. ;)
Nee aMSN werkt altijd wel lekker :X Het ondersteunt meer van het MSN-protocol, maar dat is het enige positieve.
Waar haal je aMSN vandaan? :P
Ik zou inzetten op Empathy. Dat zit er nog niet bij want het is nog niet af. Prima geregeld dus, Pidgin werkt voor wat het kan prima, maar als je vooruitgang wilt zul je Pidgin wel moeten dumpen op gegeven moment want dat programma maakt nauwelijks echte vooruitgang. Dat ze wachten totdat er een goed werkend alternatief is is uitstekend. Ik geloof dat ze met Telepathy vrij grote dingen van plan zijn die veel verder strekken dan een IM, ik zie daar wel naar uit eigenlijk. :)

[ Voor 60% gewijzigd door Cyphax op 06-11-2008 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
MBV schreef op donderdag 06 november 2008 @ 11:55:
Bij aMSN hebben ze het technischer beter voor elkaar, maar kunnen ze alleen geen normale GUI maken. De visueel/functioneel ontwerpers van Pidgin moeten eens gaan praten met de devvers van aMSN zou ik zeggen. :P

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Cyphax schreef op donderdag 06 november 2008 @ 12:02:
[...]

Wat er in Windows staat in %UserProfile% boeit mij niet zoveel, daar heb ik niets mee te maken en het ruimt ook de bende niet op. :+
Dat het allemaal in mijn homedir staat is prima. Super. Dan kan ik bij het upgraden m'n instellingen houden. Wat ik jammer vind is dat het in mijn homedir zo'n bende is. .gconf, .gnome, .config, .noemmaarop. Als ze nou alles eens gewoon in .config zouden mieteren (of config, dan hoeft er niets verborgen te worden, ik ben daar niet zo gek op) en een beetje orde scheppen, dan zou ik dat wel prettig vinden.

[...]
%UserProfile% is praktisch je homedir. Zeker onder Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:38

Metro2002

Memento mori

gertvdijk schreef op donderdag 06 november 2008 @ 12:04:
[...]

Bij aMSN hebben ze het technischer beter voor elkaar, maar kunnen ze alleen geen normale GUI maken. De visueel/functioneel ontwerpers van Pidgin moeten eens gaan praten met de devvers van aMSN zou ik zeggen. :P
Idd, de layout van pidgin is heerlijk rustig zonder poespas en lekker vlot. Amsn is een rommelig ogend zooitje. Webcam gebruik ik niet maar vind het wel ERG fijn dat ik in de laatste versie custom smileys kan gebruik in pidgin :D (alleen zelf compilen was een dra-ma, heeft me een halve dag gekost voor ik alle benodigde libs, glibs en zut had die het nodig had)
Nu zit het standaard in 8.10 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Cyphax schreef op donderdag 06 november 2008 @ 12:02:
Dat vind ik niet eigenlijk. Als ze weten dat ALSA-emulatie maar 70% klaar is, dan moet je wachten tot dat 95%+ is vind ik. Ze leveren ook niet allemaal andere software mee die nog niet klaar is (behalve Fx3 beta in 8.04. En XRandR geloof ik. :+)

[...]

Ja, daar heb ik wat aan in een vers nieuw OS. :P
Ik snap dat het complex is, maar komop: blijf even bij het oude totdat je wat meer klaar bent. Tenzij je het niet erg vindt dat tig procent van je gebruikers allerhande problemen hebben met functionaliteit die nou niet echt heel exotisch is. Ik vind het prima dat ze experimenteren, maar een beetje verantwoordelijker mag ook wel hoor.
XRandR is ingezet omdat de oude meuk slechter werkte. Zonder in de console te duiken, en 100x trial-and-error te proberen, kon je met geen mogelijkheid dual-screen configureren. Ik ben zelf ook een dag bezig geweest voor mijn ati-kaart (met de GPL-drivers) eindelijk dual-screen gaf. Jij klaagt er nu over dat je beeld krijgt op beide schermen, naast elkaar, op de verkeerde resolutie? 1 regeltje console-werk en je bent klaar 8)7
$ xrandr --addmode VGA-0 1280x1024

Geen root-rechten nodig, werkt allemaal perfect! Ik wil best mijn config voor 7.04 (1,5 jaar geleden) er nog bijhalen, wat een drama was dat.

Het is de afweging wat voor de grootste groep het meeste voordeel oplevert. De oude meuk valt niet te configureren met een GUI, en werkt dus niet voor 90% van de gebruikers. De nieuwe software, die nog niet 100% af is, geeft bij 10% van de 10% die wel in de console komt, een probleem. Een probleem waar een workaround voor is die niet moeilijker is dan het configureren van de oude meuk.
Vista had ook problemen met drivers bij veel mensen. Dus... Ubuntu is nog steeds niet beter, als dat al een doelstelling is. Als je dan toch die vergelijking wilt maken, zorg dan dat je BETER bent. :P
Was mijn reactie op de houding van Creative, algemeen aanvaard als slechtste driverschrijver ter wereld (met een groot marktaandeel). Dat Ubuntu beter is dan windows hoor je mij niet zeggen, het is wel leuker :)
Ja een paar directories heb je wel, voor documenten e.d. Ook hier geldt: dat het een bende is in Windows vind ik geen excuus om het in Ubuntu niet op te ruimen. Zo moeilijk zal dat toch niet zijn? Zo te zien zijn we het gewoon eens. ;)
Wil je de technische achtergrond weten? Sommige programma's schrijven zelf naar de console een bestandje in ~/.<programma>rc. Anderen hebben meer bestandjes nodig, en doen dat zelf in ~/.<programma>/*. Weer anderen gebruiken de KDE of Gnome toolkit om makkelijk configuratiebestandjes weg te schrijven, dat komt in ~/.kde-config/<programma>/*. En dan heb je ook nog het equivalent van windows register, ~/.conf. Gooi al die meuk zonder puntje ervoor in ~/.conf, en het probleem is minder erg dan in windows.
Trouwens, geen noob die zich hier zorgen om maakt.
Waar haal je aMSN vandaan? :P
Ik zou inzetten op Empathy. Dat zit er nog niet bij want het is nog niet af. Prima geregeld dus, Pidgin werkt voor wat het kan prima, maar als je vooruitgang wilt zul je Pidgin wel moeten dumpen op gegeven moment want dat programma maakt nauwelijks echte vooruitgang. Dat ze wachten totdat er een goed werkend alternatief is is uitstekend. Ik geloof dat ze met Telepathy vrij grote dingen van plan zijn die veel verder strekken dan een IM, ik zie daar wel naar uit eigenlijk. :)
aMSN was vroeger de enige die het hele protocol ondersteunde. Pidgin heeft laatst trouwens een grote slag gemaakt in het ondersteunen van custom smileys, user icons, en nog een paar dingen. Het zou alleen wel wat harder mogen gaan, zoals P2P bestanden ontvangen enzo. Het is toch te triest voor woorden dat je een kwartier doet over het ontvangen van een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Room42 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 12:31:
[...]
%UserProfile% is praktisch je homedir. Zeker onder Vista.
Dat weet ik. Maar dat staat los van hoe het is geregeld in Ubuntu. :)
MBV schreef op donderdag 06 november 2008 @ 12:39:

XRandR is ingezet omdat de oude meuk slechter werkte. Zonder in de console te duiken, en 100x trial-and-error te proberen, kon je met geen mogelijkheid dual-screen configureren. Ik ben zelf ook een dag bezig geweest voor mijn ati-kaart (met de GPL-drivers) eindelijk dual-screen gaf. Jij klaagt er nu over dat je beeld krijgt op beide schermen, naast elkaar, op de verkeerde resolutie? 1 regeltje console-werk en je bent klaar 8)7
$ xrandr --addmode VGA-0 1280x1024

Geen root-rechten nodig, werkt allemaal perfect! Ik wil best mijn config voor 7.04 (1,5 jaar geleden) er nog bijhalen, wat een drama was dat.
Zonder in de console te duiken kon je het vroeger niet instellen, en vervolgens krijg ik als oplossing van jou dat ik de console in moet. Dat het makkelijker is geloof ik, maar hoe moet mijn moeder bijvoorbeeld dat weten? Het werkt gewoon niet out of the box, dat is nou net het punt. Ik zal het uiteindelijk best wel voor elkaar krijgen, maar de autodetectie werkt dus nog steeds niet goed en dat is net 1 van de punten die met de nieuwe Xorg en dat hele XRandR verbeterd zou moeten zijn. Ik heb het idee dat als het meezit, het in 9.04 wel direct gaat werken. Overigens is de verkeerde resolutie niet het enige probleem van het 2e (externe) scherm, ik kan het ook niet volledig gebruiken, ik ga even kijken wat dat nou is.
Het is de afweging wat voor de grootste groep het meeste voordeel oplevert. De oude meuk valt niet te configureren met een GUI, en werkt dus niet voor 90% van de gebruikers. De nieuwe software, die nog niet 100% af is, geeft bij 10% van de 10% die wel in de console komt, een probleem. Een probleem waar een workaround voor is die niet moeilijker is dan het configureren van de oude meuk.
Ik heb een aantal dingen genoemd die in de oude meuk-setup wel werkte, of ook niet, net als nu. Ik ga er niet heel erg op vooruit en een gebruiker zonder verstand van zaken kan er goed op achteruitgaan. Tot het handige neefje/kennis/etc langskomt om het in 5 minuten te fixen. Maar als dat een vereiste is voor toch wel functies die gewoon goed horen te werken, dan ligt de lat niet erg hoog.
Was mijn reactie op de houding van Creative, algemeen aanvaard als slechtste driverschrijver ter wereld (met een groot marktaandeel). Dat Ubuntu beter is dan windows hoor je mij niet zeggen, het is wel leuker :)
Het zal ook wel schelen dat mijn nieuwste geluidskaart een Audigy 2 is en ik eigenlijk vooral met mijn Live nooit problemen heb gehad met Creative. Ook Windows 2000 nog. Die problemen van Creative kunnen ook goed pas de laatste paar jaar onacceptabel zijn geworden?
Wil je de technische achtergrond weten? Sommige programma's schrijven zelf naar de console een bestandje in ~/.<programma>rc. Anderen hebben meer bestandjes nodig, en doen dat zelf in ~/.<programma>/*. Weer anderen gebruiken de KDE of Gnome toolkit om makkelijk configuratiebestandjes weg te schrijven, dat komt in ~/.kde-config/<programma>/*. En dan heb je ook nog het equivalent van windows register, ~/.conf. Gooi al die meuk zonder puntje ervoor in ~/.conf, en het probleem is minder erg dan in windows.
Trouwens, geen noob die zich hier zorgen om maakt.
Laten ze dat eens gaan doen dan. Ik ben geen noob en ik maak me er geen zorgen om; ik vind het alleen erg rommelig. Dit aanpakken betekent dat applicatieontwikkelaars mee moeten werken, dus dat zouden ze moeten standaardiseren. Daar is vast wel een instantie of standaard voor of voor te verzinnen. :)
aMSN was vroeger de enige die het hele protocol ondersteunde. Pidgin heeft laatst trouwens een grote slag gemaakt in het ondersteunen van custom smileys, user icons, en nog een paar dingen. Het zou alleen wel wat harder mogen gaan, zoals P2P bestanden ontvangen enzo. Het is toch te triest voor woorden dat je een kwartier doet over het ontvangen van een foto?
Het probleem met Pidgin is heel simpel: de ontwikkelaars. Ik kan idd custom smilies ontvangen maar ik kan m'n webcam in de kast laten liggen. En de ontwikkelaars van Pidgin zeggen doodleuk "oh onze ontwikkelaars hebben geen interesse dus dat komt niet". Pffff met zo'n houding zeg ik: Pidgin dumpen, we willen wel vooruitgang en als je de wensen van je gebruikers zo naast je neerlegt (net als met dat vergrootbare inputvenster in je chatvenster) komt er van progressie weinig terecht. Straks is Pidgin perfect in de zin dat het geen grote bugs meer heeft, maar kan het gewoon niet zo gek veel. En dan stagneert dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Cyphax schreef op donderdag 06 november 2008 @ 13:20:
[...]

Dat weet ik. Maar dat staat los van hoe het is geregeld in Ubuntu. :)

[...]

Zonder in de console te duiken kon je het vroeger niet instellen, en vervolgens krijg ik als oplossing van jou dat ik de console in moet. Dat het makkelijker is geloof ik, maar hoe moet mijn moeder bijvoorbeeld dat weten? Het werkt gewoon niet out of the box, dat is nou net het punt. Ik zal het uiteindelijk best wel voor elkaar krijgen, maar de autodetectie werkt dus nog steeds niet goed en dat is net 1 van de punten die met de nieuwe Xorg en dat hele XRandR verbeterd zou moeten zijn. Ik heb het idee dat als het meezit, het in 9.04 wel direct gaat werken. Overigens is de verkeerde resolutie niet het enige probleem van het 2e (externe) scherm, ik kan het ook niet volledig gebruiken, ik ga even kijken wat dat nou is.
Het is vooruitgegaan van een dag lang console prutsen, naar 1 regel intikken die je zonder voorkennis binnen een uur kan vinden. Afgezien van de resolutie werkte het bij mij prima, dus je kan hem goed gebruiken (tijdens het zoeken naar een oplossing).
In geval van XrandR is er dus een duidelijke vooruitgang t.o.v. oude architectuur, die je niet had gehad als was gewacht op het moment dat alles werkte, en dat is precies mijn punt.
Ik heb een aantal dingen genoemd die in de oude meuk-setup wel werkte, of ook niet, net als nu. Ik ga er niet heel erg op vooruit en een gebruiker zonder verstand van zaken kan er goed op achteruitgaan. Tot het handige neefje/kennis/etc langskomt om het in 5 minuten te fixen. Maar als dat een vereiste is voor toch wel functies die gewoon goed horen te werken, dan ligt de lat niet erg hoog.
Dus wat dat betreft niet slechter dan windows, daar geldt vaak hetzelfde (aangezien het toch wel erg lastig is om eerst de installatiecd erin te doen, en daarna de printer in te pluggen). Laat je moeder/oom/tante eens een dual-screen setup aan de gang helpen in windows, en kijk eens hoe lang dat duurt zonder hulp.
Het zal ook wel schelen dat mijn nieuwste geluidskaart een Audigy 2 is en ik eigenlijk vooral met mijn Live nooit problemen heb gehad met Creative. Ook Windows 2000 nog. Die problemen van Creative kunnen ook goed pas de laatste paar jaar onacceptabel zijn geworden?
Dat is precies het geval, kijk maar eens op de frontpage of op wikipedia.
Laten ze dat eens gaan doen dan. Ik ben geen noob en ik maak me er geen zorgen om; ik vind het alleen erg rommelig. Dit aanpakken betekent dat applicatieontwikkelaars mee moeten werken, dus dat zouden ze moeten standaardiseren. Daar is vast wel een instantie of standaard voor of voor te verzinnen. :)
Laat ze eerst hun tijd maar steken in belangrijkere dingen, de plek waar verborgen bestanden staat boeit mij niet zo veel. De standaard is er al, en die zegt dat persoonlijke data in /home komt :)
Het probleem met Pidgin is heel simpel: de ontwikkelaars. Ik kan idd custom smilies ontvangen maar ik kan m'n webcam in de kast laten liggen. En de ontwikkelaars van Pidgin zeggen doodleuk "oh onze ontwikkelaars hebben geen interesse dus dat komt niet". Pffff met zo'n houding zeg ik: Pidgin dumpen, we willen wel vooruitgang en als je de wensen van je gebruikers zo naast je neerlegt (net als met dat vergrootbare inputvenster in je chatvenster) komt er van progressie weinig terecht. Straks is Pidgin perfect in de zin dat het geen grote bugs meer heeft, maar kan het gewoon niet zo gek veel. En dan stagneert dat.
Tja, het is GPL, dus pak het op en schrijf iets beters zou ik zeggen ;) Webcam kan mij niet boeien, misschien voice-chat en snelle transfers maar verder niet. Zit het trouwens uberhaupt in pidgin, zonder ondersteuning van het M$-protocol? Dan zou het makkelijk te porten moeten zijn uit aMSN o.i.d.
Ik zal trouwens die messenger van jouw eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Metro2002 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 12:35:
Idd, de layout van pidgin is heerlijk rustig zonder poespas en lekker vlot. Amsn is een rommelig ogend zooitje. Webcam gebruik ik niet maar vind het wel ERG fijn dat ik in de laatste versie custom smileys kan gebruik in pidgin :D (alleen zelf compilen was een dra-ma, heeft me een halve dag gekost voor ik alle benodigde libs, glibs en zut had die het nodig had)
Nu zit het standaard in 8.10 :9
$ apt-get build-dep pidgin

Dat zou voor een heel groot deel moeten helpen :) En anders is er meestal wel een repository te vinden met de laatste versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

Ik gebruik zelf geen pidgin, vindt het zelf geen fijn programma, ookal ondersteunt pidgin ongelooflijk veel instant messenger protocollen, dat doen ze heel netjes! Maar ik vind msn er niet fijn mee werken ik gebruik daarvoor emesene en ook hier zit geen webcamsupport in, dat zou in 3.0 komen maar ze zitten nog steeds bij 1.0 en ik denk ook niet dat msn-devvers gemakkelijk webcamdrivers kunnen scrhijven, ff situatieschets het probleem is toch dat er geen webcamdrivers zijn :? .

Brightness wordt ook nog steeds niet ondersteunt door mijn laptop, drivers blijven een hekel punt :'(

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Voor brightness moet je zeuren bij de fabrikant van je notebook, die installeren in windows speciale drivers om dat te laten werken, dus die zouden ze ook moeten maken voor linux. Daarnaast zijn er al tig standaarden waar ze uit kunnen kiezen, die allemaal ondersteund worden door linux, maar omdat hun laptop zo speciaal is moest er nog een extra worden gemaakt :? |:(

Webcams worden soms ondersteund, je hebt er namelijk wel een paar waarvan de spec bekend is. Voor die webcams is er dan weer weinig support in applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik ga me binnenkort ook maar eens wagen aan een full-reinstall van 8.10 want nu voelt het allemaal wat crappy aan.

Staat doorgaans alle instelling-gerelateerd spul in home? Dus als ik die folder voor de zekerheid nog even achterhou dan zit ik goed?

Heb nu namelijk ook een home van 15Gb terwijl mn / partitie al bijna vol zit :S. Ik gebruik home eigenlijk nooit, omdat ik gewoon mn windows mijn documenten heb. Kan ik ook gewoon die home resizen met gparted en dan de / partitie vergroten?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

MBV schreef op donderdag 06 november 2008 @ 14:35:
Voor brightness moet je zeuren bij de fabrikant van je notebook, die installeren in windows speciale drivers om dat te laten werken, dus die zouden ze ook moeten maken voor linux. Daarnaast zijn er al tig standaarden waar ze uit kunnen kiezen, die allemaal ondersteund worden door linux, maar omdat hun laptop zo speciaal is moest er nog een extra worden gemaakt :? |:(

Webcams worden soms ondersteund, je hebt er namelijk wel een paar waarvan de spec bekend is. Voor die webcams is er dan weer weinig support in applicaties.
Ik moet trouwens qua standaarden en HP toch wel extreem mijn lof uitspreken icm ubuntu. Zowel mijn mediatoetsen( een aanraakgevoelig achtige strook) als mijn touchpad knop( aan en uitdrukken), mijn webcam en brightness werken allemaal direct out of the box! Ook het knopje voor mijn internet werkt goed. Vista had zelfs meer moeite ermee dan dat Ubuntu dat heeft _/-\o_ :D
MsG schreef op donderdag 06 november 2008 @ 14:41:
Ik ga me binnenkort ook maar eens wagen aan een full-reinstall van 8.10 want nu voelt het allemaal wat crappy aan.

Staat doorgaans alle instelling-gerelateerd spul in home? Dus als ik die folder voor de zekerheid nog even achterhou dan zit ik goed?

Heb nu namelijk ook een home van 15Gb terwijl mn / partitie al bijna vol zit :S. Ik gebruik home eigenlijk nooit, omdat ik gewoon mn windows mijn documenten heb. Kan ik ook gewoon die home resizen met gparted en dan de / partitie vergroten?
Als ik het zo allemaal lees is het een volmondig ja. Op alle punten( behalve die eerste die kan ik niet voor je beantwoorden. Dat is je gevoel :+

[ Voor 27% gewijzigd door Touchdomex op 06-11-2008 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:38

Metro2002

Memento mori

MBV schreef op donderdag 06 november 2008 @ 13:42:
[...]

$ apt-get build-dep pidgin

Dat zou voor een heel groot deel moeten helpen :) En anders is er meestal wel een repository te vinden met de laatste versie :)
:o zit ik dus weer moeilijk te doen 8)7 , hiermee zoekt ie dus automatisch de dependencies erbij? Toen de laatste pidgin uitkwam stond ie trouwens nog niet in de repositories.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
MBV schreef op donderdag 06 november 2008 @ 13:40:
Het is vooruitgegaan van een dag lang console prutsen, naar 1 regel intikken die je zonder voorkennis binnen een uur kan vinden. Afgezien van de resolutie werkte het bij mij prima, dus je kan hem goed gebruiken (tijdens het zoeken naar een oplossing).
In geval van XrandR is er dus een duidelijke vooruitgang t.o.v. oude architectuur, die je niet had gehad als was gewacht op het moment dat alles werkte, en dat is precies mijn punt.
Voor een distributie die zich profileert als "voor iedereen" is het niet goed genoeg. Het komt wel steeds dichterbij dus ik voorzie een goede toekomst, mits alles op hardwaregebied niet zo verandert dat er weer veel moet worden aangepast. Als je nagaat dat het nu naar jaren pas zo is dat er nog maar heel weinig hoeft te worden aangepast via de console (elke regel is er 1 teveel voor thuisgebruikers, keep that in mind) hoop ik het dus maar.
Dus wat dat betreft niet slechter dan windows, daar geldt vaak hetzelfde (aangezien het toch wel erg lastig is om eerst de installatiecd erin te doen, en daarna de printer in te pluggen). Laat je moeder/oom/tante eens een dual-screen setup aan de gang helpen in windows, en kijk eens hoe lang dat duurt zonder hulp.
Dat is in Windows niet zo moeilijk toch? Je moet inderdaad de driver zelf installeren, maar dat wordt door fabrikanten niet zo heel moeilijk gemaakt. Stop de CD die je hebt gekregen erin en volg de instructies op het scherm. In de meeste gevallen is dat niet moeilijk. In Ubuntu hoeft dat niet; daar werkt je hardware out of the box wel, maar dat gaat alsnog niet altijd goed. Vaak omdat de fabrikant geen specificaties heeft geleverd. Uiteindelijk mis ik toch functionaliteit en dat gaat ten koste van de lol met het OS.
Dat is precies het geval, kijk maar eens op de frontpage of op wikipedia.
Gelukkig kun je tegenwoordig vrij goed een geluidskaart kopen die niet van Creative is. :)
Laat ze eerst hun tijd maar steken in belangrijkere dingen, de plek waar verborgen bestanden staat boeit mij niet zo veel. De standaard is er al, en die zegt dat persoonlijke data in /home komt :)
Zouden dit soort dingen niet net zo goed parallel gedaan kunnen worden? Je hoeft hier geen programmeurs op te zetten.
Tja, het is GPL, dus pak het op en schrijf iets beters zou ik zeggen ;) Webcam kan mij niet boeien, misschien voice-chat en snelle transfers maar verder niet. Zit het trouwens uberhaupt in pidgin, zonder ondersteuning van het M$-protocol? Dan zou het makkelijk te porten moeten zijn uit aMSN o.i.d.
Ik zal trouwens die messenger van jouw eens proberen :)
Dat het GPL is en ik het dus maar op moet pakken is wmb een drogreden. :)
Ik ben een gebruiker, ik geef aan dat ik graag webcamondersteuning zie, samen met nog honderden zo niet duizenden anderen, en vervolgens zeggen ze bij Pidgin "oh, geen zin in". Daar kan ik dus weinig mee, en ik kan er ook niets aan doen.
Die messenger die ik noemde, Empathy, is nu onderdeel van Gnome geloof ik. De ontwikkeling is nog in volle gang, ook Empathy is nog niet klaar. Maar als de ontwikkeling zich nou niet alleen op kleine verbeteringetjes richt maar ook op uitbreidingen van de functionaliteit zodat het een volwaardig alternatief wordt op een Messenger Live (qua idd dus webcamsupport), dan zie ik dat wel goedkomen. Dat kan ik van Pidgin niet zeggen.
Touchdomex schreef op donderdag 06 november 2008 @ 14:42:
Ik moet trouwens qua standaarden en HP toch wel extreem mijn lof uitspreken icm ubuntu. Zowel mijn mediatoetsen( een aanraakgevoelig achtige strook) als mijn touchpad knop( aan en uitdrukken), mijn webcam en brightness werken allemaal direct out of the box! Ook het knopje voor mijn internet werkt goed. Vista had zelfs meer moeite ermee dan dat Ubuntu dat heeft _/-\o_ :D
Met dat enthousiasme kan ik ook wel meedoen. Op onze HP (NC6000) werkt volgens mij ook elke functie (lampje van de wifi niet, maar dat boeit helemaal niet (staat toch een icoontje in Ubuntu), brightness weet ik niet zeker maar volume enzo wel). En mijn Dell C610 gaat ook goed, daar werkt alleen het contrast instellen niet (brightness zelfs wel). En een collega heeft op zijn Dell (nieuwere, Mnogwat) ook helemaal geen problemen. Dat gaat tegenwoordig wel heel aardig. Intussen werkt ook hibernate bij veel mensen wat beter, ook bij ons, maar dan niet als Compiz draait. Voorheen werkte het absoluut niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Cyphax op 06-11-2008 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Metro2002 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 14:46:
[...]

:o zit ik dus weer moeilijk te doen 8)7 , hiermee zoekt ie dus automatisch de dependencies erbij? Toen de laatste pidgin uitkwam stond ie trouwens nog niet in de repositories.
Heb nu namelijk ook een home van 15Gb terwijl mn / partitie al bijna vol zit :S.
[/quote]
Heb je wine-programma's geinstalleerd? Die zetten namelijk alles in ~/.wine/c-drive/...
Cyphax schreef op donderdag 06 november 2008 @ 14:49:
[...]

Voor een distributie die zich profileert als "voor iedereen" is het niet goed genoeg. Het komt wel steeds dichterbij dus ik voorzie een goede toekomst, mits alles op hardwaregebied niet zo verandert dat er weer veel moet worden aangepast. Als je nagaat dat het nu naar jaren pas zo is dat er nog maar heel weinig hoeft te worden aangepast via de console (elke regel is er 1 teveel voor thuisgebruikers, keep that in mind) hoop ik het dus maar.
In windows moet je ook vaak trucs uithalen, en dat is ook een OS voor iedereen. Ik snap het punt niet zo? Een OS dat op elke PC vlekkeloos draait, zonder support van de bouwer van die PC, is per definitie onmogelijk. Dat het in jouw geval een regressie is suggereert dat het in jouw geval wel mogelijk is (op dat punt).
[...]

Dat is in Windows niet zo moeilijk toch? Je moet inderdaad de driver zelf installeren, maar dat wordt door fabrikanten niet zo heel moeilijk gemaakt. Stop de CD die je hebt gekregen erin en volg de instructies op het scherm. In de meeste gevallen is dat niet moeilijk. In Ubuntu hoeft dat niet; daar werkt je hardware out of the box wel, maar dat gaat alsnog niet altijd goed. Vaak omdat de fabrikant geen specificaties heeft geleverd. Uiteindelijk mis ik toch functionaliteit en dat gaat ten koste van de lol met het OS.
Goed, schroef een PC in elkaar, geef de windows- en drivercd's aan je oom/tante/oma en vraag of ze even alles werkend willen krijgen. Ik denk dat ze met Ubuntu een stuk verder komen.
Wat jij wilt is dat Ubuntu, zonder specifieke configuratie, net zo goed en makkelijk werkt als een voorgeinstalleerde Dell/HP/whatever, en liefst beter dan een Packard Hell. Dat kan niemand maken, ben ik bang, daarvoor heb je teveel exotische configuraties.
Zouden dit soort dingen niet net zo goed parallel gedaan kunnen worden? Je hoeft hier geen programmeurs op te zetten.
Wie moeten het dan gaan doen :? Je zal toch echt een framework moeten maken wat een echte standaard wordt, zorgen dat alle devvers van alle programma's het hierover eens kunnen worden, en vervolgens zorgen dat iedereen zich er ook aan gaat houden. Dat overleggen zal veel tijd kosten, daarna moet het ook in de programma's gedaan worden wat niet kan door een niet-programmeur.
[...]

Dat het GPL is en ik het dus maar op moet pakken is wmb een drogreden. :)
Ik ben een gebruiker, ik geef aan dat ik graag webcamondersteuning zie, samen met nog honderden zo niet duizenden anderen, en vervolgens zeggen ze bij Pidgin "oh, geen zin in". Daar kan ik dus weinig mee, en ik kan er ook niets aan doen.
Die ontwikkelaars zijn vrijwilligers, die doen lekker waar ze zelf zin in hebben. Kennelijk zijn er geen vrijwilligers te vinden die webcam-support willen schrijven. Als jij mij 5000 euro geeft wil ik dat best wel maken, geen probleem. Als je wilt leren programmeren kan je het ook zelf doen. De ontwikkelaars vinden het leuker om zich met andere problemen bezig te houden, tja, hou ze eens tegen.
Die messenger die ik noemde, Empathy, is nu onderdeel van Gnome geloof ik. De ontwikkeling is nog in volle gang, ook Empathy is nog niet klaar. Maar als de ontwikkeling zich nou niet alleen op kleine verbeteringetjes richt maar ook op uitbreidingen van de functionaliteit zodat het een volwaardig alternatief wordt op een Messenger Live (qua idd dus webcamsupport), dan zie ik dat wel goedkomen. Dat kan ik van Pidgin niet zeggen.
Wat is er dan precies nog niet 'af' aan? Ik ken namelijk geen programma wat 100% af is, er zijn altijd verbeteringen mogelijk. Wat is nu het probleem van Empathy? De ontwikkelaars vinden hem al wel af: versienummer 1.0 is gepasseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
MBV schreef op donderdag 06 november 2008 @ 15:06:
In windows moet je ook vaak trucs uithalen, en dat is ook een OS voor iedereen. Ik snap het punt niet zo?
Het punt is dat je Windows als lat hanteert in plaats van hoe goed het nou werkt, en dat vind ik niet zo'n geweldig idee. :)
Een OS dat op elke PC vlekkeloos draait, zonder support van de bouwer van die PC, is per definitie onmogelijk. Dat het in jouw geval een regressie is suggereert dat het in jouw geval wel mogelijk is (op dat punt).
Ik heb het niet echt over iets dat andere mensen niet ook zullen ondervinden. Het configureren van een externe monitor, hibernaten/standby (gaat nu eindelijk beter, heeft wel heel lang geduurd), m'n microfoon in Skype (werkt dat bij iemand anders hier beter?), m'n wifi die nu ineens kuren vertoond.. dit zijn niet allemaal incidenten, als veel mensen er last van hebben is er iets misgegaan.
Goed, schroef een PC in elkaar, geef de windows- en drivercd's aan je oom/tante/oma en vraag of ze even alles werkend willen krijgen. Ik denk dat ze met Ubuntu een stuk verder komen.
Dat hangt er vanaf wanneer jij iets "werkend" vindt. Zo dat je ermee kan werken in eerste instantie zou Ubuntu met vlag en wimpel Windows verslaan, alleen als je dan iets geavanceerders wilt ben je met Windows in veel gevallen eerder klaar. De drivers die bij Ubuntu zitten kunnen niet alles (niet de schuld van de maker van de driver uiteraard, specs moeten er wel zijn en die zijn er veel te vaak niet), die van Windows wel. Die van Ubuntu hoef je lekker niet te installeren, dat moet met Windows weer wel. Ze hebben allebei voor- en nadelen. Ik zie graag het nadeel van Ubuntu verdwijnen en dan is ie toch echt wel uitstekend.
Wat jij wilt is dat Ubuntu, zonder specifieke configuratie, net zo goed en makkelijk werkt als een voorgeinstalleerde Dell/HP/whatever, en liefst beter dan een Packard Hell. Dat kan niemand maken, ben ik bang, daarvoor heb je teveel exotische configuraties.
Wat? De problemen die ik heb hebben te maken met iets dat nog niet helemaal goed werkt. PulseAudio; het is nog niet af. Daar komt dat door, niet door mijn non-exotische hardware. XRandR is er ook nog niet helemaal, maar als het wel af is wordt dat echt te gek. Daar moeten we echter nog even op wachten. Linuxdistributies kunnen doordat de releasecycle korter is enorm snel een flinke voorsprong maken.
Wie moeten het dan gaan doen :? Je zal toch echt een framework moeten maken wat een echte standaard wordt, zorgen dat alle devvers van alle programma's het hierover eens kunnen worden, en vervolgens zorgen dat iedereen zich er ook aan gaat houden. Dat overleggen zal veel tijd kosten, daarna moet het ook in de programma's gedaan worden wat niet kan door een niet-programmeur.
Dat het in de programma's moet worden gedaan door de ontwikkelaars is logisch, maar het opstellen van zo'n standaard is geen werk voor een programmeur. Blueprints maken ofzo zouden jij en ik ook prima kunnen. En mensen zover krijgen dat ze zich er ook aan gaan houden kan je ook doen als je geen programmeur bent. :)
Die ontwikkelaars zijn vrijwilligers, die doen lekker waar ze zelf zin in hebben. Kennelijk zijn er geen vrijwilligers te vinden die webcam-support willen schrijven.
Niet bij Pidgin, nee. Wel bij een alternatief? Dan stem ik voor Pidgin dumpen en lekker overstappen met z'n allen. Ik hoop dat Empathy deze rol kan gaan vervullen. :)
Wat is er dan precies nog niet 'af' aan? Ik ken namelijk geen programma wat 100% af is, er zijn altijd verbeteringen mogelijk. Wat is nu het probleem van Empathy? De ontwikkelaars vinden hem al wel af: versienummer 1.0 is gepasseerd.
Ah, intussen wel? Mooi. Een aantal weken terug was het besluit er om Empathy als default Gnome-IM te maken, maar toen was 1.0 er nog niet. En met niet "af" doelde ik eigenlijk erop dat het toendertijd nog niet heel erg bruikbaar was. Het is nooit af inderdaad, maar een eerste versie die stabiel is en gewoon z'n werk doet ongeveer net zo goed als Pidgin is wmb in eerste instantie "af", als in: klaar om ingezet te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 06-11-2008 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Webcam-hardware support is kernel-developer business. En ze zijn ermee bezig. Lees dat artikel over het Linux Driver Project maar. Er zijn nu 300 man bezig om gratis voor alle bedrijven die het willen drivers te schrijven. Ze zijn o.a. verantwoordelijk voor het feit dat WLAN tegenwoordig gewoonweg werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo,

als ik via ubuntu mijn schijf wil benaderen, dan moet ik eerst op bestandsysteem klikken en daarna kan ik op de windows map klikken.

vroeger stond mijn windows schijf in het rijtje locatie(waar ook de overige schijven/cd-rom/usb enzo) staan.

hoe krijg ik dat zo weer? ik denk zelf dat het iets is met aanhechtpunten ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 22:59:
als ik via ubuntu mijn schijf wil benaderen, dan moet ik eerst op bestandsysteem klikken en daarna kan ik op de windows map klikken.

vroeger stond mijn windows schijf in het rijtje locatie(waar ook de overige schijven/cd-rom/usb enzo) staan.

hoe krijg ik dat zo weer? ik denk zelf dat het iets is met aanhechtpunten ofzo?
Waarschijnlijk heb je hem nu gemount in /etc/fstab. Als je hem alsnog als user wil mounten moet je hem daar uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Cyphax schreef op donderdag 06 november 2008 @ 15:30:
[...]

Het punt is dat je Windows als lat hanteert in plaats van hoe goed het nou werkt, en dat vind ik niet zo'n geweldig idee. :)
Ik zoek datgene wat het beste werkt als referentie. MacOS X is uitgesloten, omdat dat alleen op voorgedefinieerde hardware werkt. Heel veel problemen komen doordat Ubuntu alles probeert te ondersteunen, en ik zou geen OS weten dat dat beter kan. Windows is 2nd-best, dus daar vergelijk ik het mee.
[...]

Ik heb het niet echt over iets dat andere mensen niet ook zullen ondervinden. Het configureren van een externe monitor, hibernaten/standby (gaat nu eindelijk beter, heeft wel heel lang geduurd), m'n microfoon in Skype (werkt dat bij iemand anders hier beter?), m'n wifi die nu ineens kuren vertoond.. dit zijn niet allemaal incidenten, als veel mensen er last van hebben is er iets misgegaan.
Met dat laatste ben ik het eens. Hibernate/standby is vaak vaag in het bios geimplementeerd, als je niet 100% windows imiteert werkt dat niet. Beetje jammer, maar daar kom je weer op het puntje hardware-support uit.
[...]

Dat hangt er vanaf wanneer jij iets "werkend" vindt. Zo dat je ermee kan werken in eerste instantie zou Ubuntu met vlag en wimpel Windows verslaan, alleen als je dan iets geavanceerders wilt ben je met Windows in veel gevallen eerder klaar. De drivers die bij Ubuntu zitten kunnen niet alles (niet de schuld van de maker van de driver uiteraard, specs moeten er wel zijn en die zijn er veel te vaak niet), die van Windows wel. Die van Ubuntu hoef je lekker niet te installeren, dat moet met Windows weer wel. Ze hebben allebei voor- en nadelen. Ik zie graag het nadeel van Ubuntu verdwijnen en dan is ie toch echt wel uitstekend.
In mijn quote stond: "laat je oom/tante/... het installeren". Werkend is voor een laptop:
- beeld, zonder wobbly 3d-effecten
- geluid
- standby
- usb-stick en printer werken
- webcam misschien ook meerekenen?
- browsen via Wifi
- tekstverwerken met iets wat lijkt op office

Behalve dat laatste puntje zal het op 99% van de laptops zonder problemen in een uur draaien.
Gaat alles goed in Windows, dan heb je na een uur installeren de kale windows, zonder driver. Ga vervolgens alle drivers in de goede volgorde installeren, en hoop dat alles direct werkt. Wil je office installeren in windows, dan ben je alleen daar al 3 uur mee bezig :X
[...]

Wat? De problemen die ik heb hebben te maken met iets dat nog niet helemaal goed werkt. PulseAudio; het is nog niet af. Daar komt dat door, niet door mijn non-exotische hardware. XRandR is er ook nog niet helemaal, maar als het wel af is wordt dat echt te gek. Daar moeten we echter nog even op wachten. Linuxdistributies kunnen doordat de releasecycle korter is enorm snel een flinke voorsprong maken.
PulseAudio: dat is een softwareprobleem, heeft niet direct met hardware te maken.
XRandR werkt perfect: het zijn de drivers die moeilijk doen. Herkenning van resoluties heef niks met XRandR te maken, dat doet de driver van je kaart.
Dat het in de programma's moet worden gedaan door de ontwikkelaars is logisch, maar het opstellen van zo'n standaard is geen werk voor een programmeur. Blueprints maken ofzo zouden jij en ik ook prima kunnen. En mensen zover krijgen dat ze zich er ook aan gaan houden kan je ook doen als je geen programmeur bent. :)
Toch gaat er bij elkaar enorm veel tijd in het omprogrammeren van alle software zitten, en die mogen ze wat mij betreft stoppen in de webcam-support, of het afmaken van pulse ;) Het is niet zo dat alle ontwikkelaars alleen aan hun eigen projectje werken.
Niet bij Pidgin, nee. Wel bij een alternatief? Dan stem ik voor Pidgin dumpen en lekker overstappen met z'n allen. Ik hoop dat Empathy deze rol kan gaan vervullen. :)
Eens, gewoon het product pakken wat het beste past. Sowieso zijn mensen vaak gemotiveerder om met een nieuw product vooruitstrevend te zijn, dan bij een bestaand pakket de voorsprong te houden ;) En vaak is een revolutie nodig: denk aan pulse, xrandr, network-manager...
Ah, intussen wel? Mooi. Een aantal weken terug was het besluit er om Empathy als default Gnome-IM te maken, maar toen was 1.0 er nog niet. En met niet "af" doelde ik eigenlijk erop dat het toendertijd nog niet heel erg bruikbaar was. Het is nooit af inderdaad, maar een eerste versie die stabiel is en gewoon z'n werk doet ongeveer net zo goed als Pidgin is wmb in eerste instantie "af", als in: klaar om ingezet te worden.
't zit in Gnome, dus ik verwacht dat het bruikbaar is. En ik ken een heleboel bruikbare programma's die hun werk al in de 0.1 versie prima deden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
MBV schreef op donderdag 06 november 2008 @ 23:29:
Ik zoek datgene wat het beste werkt als referentie. MacOS X is uitgesloten, omdat dat alleen op voorgedefinieerde hardware werkt. Heel veel problemen komen doordat Ubuntu alles probeert te ondersteunen, en ik zou geen OS weten dat dat beter kan. Windows is 2nd-best, dus daar vergelijk ik het mee.
Dat is voor een groot deel waar, en uiteindelijk zijn de meeste problemen driverproblemen. En soms ligt het gewoon aan de software. Maar toch gaat het ook weleens mis bij de besluitvorming bij een Canonical. Zo had PulseAudio niet zo gepushed moeten worden bij 8.04. Intussen lijkt het goed genoeg te werken (en de microfoon die niet in Skype werkt zal best aan Skype zelf liggen) maar kan ik in de praktijk nog niet alles wat ik wil. Het maakt vaak niet zoveel uit wie er verantwoordelijk is; als het niet werkt is dat waar het toch om gaat. :)
Met dat laatste ben ik het eens. Hibernate/standby is vaak vaag in het bios geimplementeerd, als je niet 100% windows imiteert werkt dat niet. Beetje jammer, maar daar kom je weer op het puntje hardware-support uit.
Ook hier geldt: dat geloof ik meteen. Hetzelfde geldt voor de harddrive-killer-feature (hopelijk is dat wel opgelost) dat niet aan de Linuxkernel toe te schrijven is. Toch ben ik doordat ik Ubuntu draai op 2 laptops in beide laptops een HD verloren door deze bug. Dat is uiteindelijk de uitkomst. Wiens schuld het ook is. Stel dat ik zou moeten kiezen welk OS ik ga draaien op een nieuwe PC of laptop, en ik neem dat mee, moet ik dan toch kiezen voor Ubuntu, of bijvoorbeeld voor Windows?
(uiteraard kies ik persoonlijk in alle gevallen voor een Linuxvariant, maar het blijft een hele redelijke vraag die iedereen voor zichzelf moet beantwoorden).
In mijn quote stond: "laat je oom/tante/... het installeren". Werkend is voor een laptop:
- beeld, zonder wobbly 3d-effecten
- geluid
- standby
- usb-stick en printer werken
- webcam misschien ook meerekenen?
- browsen via Wifi
- tekstverwerken met iets wat lijkt op office
Het beeld MET wobbly 3d-effecten zal nog wel werken. Ubuntu doet het heel goed als je hardware ondersteund wordt, doordat de drivers gewoon allemaal meegeleverd worden. De printer is nog niet zo heel makkelijk in te stellen geloof ik, standby moet je nog steeds wat mazzel voor hebben en als je terugkomt uit standby moet je ook hopen dat de Wifi-netwerken worden gevonden. De webcam is ook net de vraag, of dat lukt, als je mazzel hebt wel. En het geluid zou moeten lukken ook. Er zijn wat haken en ogen dus, hoewel het in eerste instantie bij de meeste mensen wel vrij goed werkt. Dan hoeven ze ook geen foefjes uit te halen. Maar als ik een werken systeem wil hebben, met mijn eigen wensen, dan wordt het toch een iets ander verhaal.
Behalve dat laatste puntje zal het op 99% van de laptops zonder problemen in een uur draaien.
Gaat alles goed in Windows, dan heb je na een uur installeren de kale windows, zonder driver. Ga vervolgens alle drivers in de goede volgorde installeren, en hoop dat alles direct werkt. Wil je office installeren in windows, dan ben je alleen daar al 3 uur mee bezig :X
Zoals ik al schreef heeft Windows dat als nadeel, maar heeft het als voordeel dat ik mijn hardware in veel gevallen gewoon beter kan benutten.
PulseAudio: dat is een softwareprobleem, heeft niet direct met hardware te maken.
XRandR werkt perfect: het zijn de drivers die moeilijk doen. Herkenning van resoluties heef niks met XRandR te maken, dat doet de driver van je kaart.
Dan is de driver van de videokaart erop achteruit gegaan. Ik heb de opensource Radeondriver. Het maakt gewoon uiteindelijk voor mij als eindgebruiker niet zo gek veel uit wàt het probleem is, het probleem is dat het niet werkt, dat lost zich niet op door uit te leggen aan wie het nou ligt. ;)
Toch gaat er bij elkaar enorm veel tijd in het omprogrammeren van alle software zitten, en die mogen ze wat mij betreft stoppen in de webcam-support, of het afmaken van pulse ;) Het is niet zo dat alle ontwikkelaars alleen aan hun eigen projectje werken.
Zolang ze er toch aan programmeren mogen ze van mij een week later releasen puur en alleen voor die paden hoor. :+
Het is geen halszaak, maar het zou toch wel prettig zijn. Ik denk dat het begin ook wel gemaakt is, een Audacious heeft geloof ik de configuratie in .config ofzo staan, samen met een paar andere applicaties. Als in de loop van de tijd nou meer applicaties dat gaan doen komt dat wel goed.
Eens, gewoon het product pakken wat het beste past. Sowieso zijn mensen vaak gemotiveerder om met een nieuw product vooruitstrevend te zijn, dan bij een bestaand pakket de voorsprong te houden ;) En vaak is een revolutie nodig: denk aan pulse, xrandr, network-manager...
Ik ben het met je eens dat revolutie nodig is. Heel erg zelfs. Maar als je dan toch het geluidssysteem gaat vervangen, doe het dan met iets dat een versie 1.0 waardig is. En dus niet zoals in 8.04 met Pulse en XRandR.
't zit in Gnome, dus ik verwacht dat het bruikbaar is. En ik ken een heleboel bruikbare programma's die hun werk al in de 0.1 versie prima deden ;)
Als het in Gnome zit zal het intussen wel aan een aantal eisen voldoen. Ik vraag me een beetje af waarom Pidgin nu nog in Ubuntu zit, en niet Empathy. Misschien in 9.04 dan? Ik hoop het. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

Pidgin heeft momenteel nog net wat meer opties en mogelijkheden dan Empathy. (Zoals dat je in Empathy niet je MSN contact groups kan sorteren, aanmaken of wijzigen). Daarentegen is laatstgenoemde iets vriendelijker qua geheugengebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR

KnEuTeR

eindelijk 8.10 geinstalleerd. Beetje lastig om dual screen werkend te krijgen, nvidia config tool kon het dit maal niet aan, bij 8.04 was het geen probleem, uiteindelijk maar me vorige xorg.conf file teruggeplaatst en toen werkte het.

Hebben jullie ook last van dat Gnome zo langzaam opstart? en dan bedoel ik NA het inloggen. Als ik ben ingelogd zie ik me achtergrond al maar dan blijft ie echt 10 seconden hangen ofzo voordat ie doorgaat. echt irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Cyphax schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 09:20:
Het beeld MET wobbly 3d-effecten zal nog wel werken. Ubuntu doet het heel goed als je hardware ondersteund wordt, doordat de drivers gewoon allemaal meegeleverd worden. De printer is nog niet zo heel makkelijk in te stellen geloof ik, standby moet je nog steeds wat mazzel voor hebben en als je terugkomt uit standby moet je ook hopen dat de Wifi-netwerken worden gevonden. De webcam is ook net de vraag, of dat lukt, als je mazzel hebt wel. En het geluid zou moeten lukken ook. Er zijn wat haken en ogen dus, hoewel het in eerste instantie bij de meeste mensen wel vrij goed werkt. Dan hoeven ze ook geen foefjes uit te halen. Maar als ik een werken systeem wil hebben, met mijn eigen wensen, dan wordt het toch een iets ander verhaal.
Printer is geen probleem, zolang het een HP is. HP heeft zelf een hele mooie driver geschreven, die prima werkt. Printkwaliteit heb ik alleen niet vergeleken. Met andere fabrikanten is het vaak afwachten, maar o.a. Epson werkt best aardig.
Dan is de driver van de videokaart erop achteruit gegaan. Ik heb de opensource Radeondriver. Het maakt gewoon uiteindelijk voor mij als eindgebruiker niet zo gek veel uit wàt het probleem is, het probleem is dat het niet werkt, dat lost zich niet op door uit te leggen aan wie het nou ligt. ;)
Dat is in jouw geval ook zo, misschien hebben ze daar wel 100 bugfixes tegenover staan. Regressies zullen altijd blijven bestaan op hardware-vlak, ook bij windowsdrivers. Stuur een bugreport (kan vrij makkelijk in de livecd, zit een feature in waarmee je je hardware kan testen), en ik verwacht dat het vrij snel gefixed wordt.
Zolang ze er toch aan programmeren mogen ze van mij een week later releasen puur en alleen voor die paden hoor. :+
Je hebt X programmeurs die daar Y tijd in willen stoppen. Vervolgens heb je Z tijd aan features die geimplementeerd moeten worden. Aangezien Z altijd groter is dan Y, moet je prioriteiten stellen, en de onzichtbare configfiles staat IMHO onderaan.
Ik ben het met je eens dat revolutie nodig is. Heel erg zelfs. Maar als je dan toch het geluidssysteem gaat vervangen, doe het dan met iets dat een versie 1.0 waardig is. En dus niet zoals in 8.04 met Pulse en XRandR.
Wat heb jij toch tegen XrandR? Ik heb al een paar keer uitgelegd waarom XrandR een heel stuk beter is dan de oude rommel, wat was het probleem met XrandR precies? (die al in 7.10 zat ;)) De drivers ondersteunden het nog niet allemaal, maar het was voor 99% van de gebruikers geen verslechtering.

Maar ik wil deze discussie graag afsluiten. Mijn punt is dat je, zonder support van de fabrikanten, geen OS kan schrijven dat altijd zonder problemen direct werkt. Je hebt gewoon die support nodig, anders loop je altijd achter de feiten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
MBV schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 10:45:
Wat heb jij toch tegen XrandR? Ik heb al een paar keer uitgelegd waarom XrandR een heel stuk beter is dan de oude rommel, wat was het probleem met XrandR precies? (die al in 7.10 zat ;)) De drivers ondersteunden het nog niet allemaal, maar het was voor 99% van de gebruikers geen verslechtering.
Je moet begrijpen dat ik niets tegen de software an sich heb. In vrijwel geen van de gevallen. Het probleem ligt (of eigenlijk: lag) bij Canonical. Er was een overgangsfase náár XRandR en wat ze gedaan hebben is een LTS OS releasen waarin die overgang ergens op de helft zat. Daar ben ik dus geen fan van. Hier valt geen enkele softwareontwikkelaar iets te verwijten verwacht ik, maar het is gewoon een keuze die ik zelf nooit zou maken. Datzelfde geldt voor PulseAudio. Dat het ten tijde van de release van 8.04 nog niet ver genoeg af was voor een fatsoenlijke implementatie, of als het dat wel is maar het niet goed wordt geïmplementeerd, is uiteráárd niet de "schuld" van de ontwikkelaars ervan; zo'n project begint niet bij versie 1.0. Maar Canonical heeft het in Ubuntu lopen pushen. Wederom: dat had ik dus nooit van 'n leven gedaan, het is vragen om problemen. :)
Maar ik wil deze discussie graag afsluiten. Mijn punt is dat je, zonder support van de fabrikanten, geen OS kan schrijven dat altijd zonder problemen direct werkt. Je hebt gewoon die support nodig, anders loop je altijd achter de feiten aan.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar waar je rekening mee moet houden, als je graag wilt dat een Ubuntu (of elke willekeurige andere distro) breed geadopteerd wordt, is dat het voor een eindgebruiker geen bal uitmaakt waaróm iets niet werkt, slechts dàt het niet werkt is wat ertoe doet. Dat is misschien nog wel belangrijker voor Ubuntu dan voor Windows. Windows wordt je nog steeds opgedrongen, Ubuntu moet het voor een groot deel hebben van mond-tot-mondreclame. En omdat Windows wordt opgedrongen en Ubuntu niet is het voor Ubuntu ook belangrijk dat het nog beter gaat werken dan Windows. En puur qua werking doet een klaar opgezette Ubuntu (de meeste gebruikers hoeven toch geen OS te installeren) het niet echt beter dan een opgezette Windows, even los van hoe fijn je het allemaal vindt werken.

Overigens lees ik hier ineens goed nieuws: Creative gaat haar X-Fi-drivers GPL'en. De support van hardwarefabrikanten wordt echt steeds beter. :D

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 07-11-2008 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Cyphax schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 11:05:
[...]

Je moet begrijpen dat ik niets tegen de software an sich heb. In vrijwel geen van de gevallen. Het probleem ligt (of eigenlijk: lag) bij Canonical. Er was een overgangsfase náár XRandR en wat ze gedaan hebben is een LTS OS releasen waarin die overgang ergens op de helft zat.
Ik denk dat de XrandR status bij de 8.04 release al beter was dan de troep die je had zonder XrandR. Er waren al drivers die je nauwelijks kon instellen zonder XrandR. Daarnaast zat XrandR er al 2 versies in (7.04), dus waarom zouden ze het eruit moeten halen :S Pulseaudio heb je wel gelijk: daar waren duidelijke regressies
[...]

Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar waar je rekening mee moet houden, als je graag wilt dat een Ubuntu (of elke willekeurige andere distro) breed geadopteerd wordt, is dat het voor een eindgebruiker geen bal uitmaakt waaróm iets niet werkt, slechts dàt het niet werkt is wat ertoe doet. Dat is misschien nog wel belangrijker voor Ubuntu dan voor Windows. Windows wordt je nog steeds opgedrongen, Ubuntu moet het voor een groot deel hebben van mond-tot-mondreclame. En omdat Windows wordt opgedrongen en Ubuntu niet is het voor Ubuntu ook belangrijk dat het nog beter gaat werken dan Windows. En puur qua werking doet een klaar opgezette Ubuntu (de meeste gebruikers hoeven toch geen OS te installeren) het niet echt beter dan een opgezette Windows, even los van hoe fijn je het allemaal vindt werken.
Eens, maar ik probeerde jouw de andere kant van het verhaal te laten zien. Jij riep "dat moeten ze maar even fixen", en ik probeerde uit te leggen waarom ze dat niet kunnen :) Uiteraard is het een nobel streven, en kennelijk lukt dat al best aardig :)
Overigens lees ik hier ineens goed nieuws: Creative gaat haar X-Fi-drivers GPL'en. De support van hardwarefabrikanten wordt echt steeds beter. :D
Goh, hadden ze dat nou niet 3 jaar geleden al kunnen verzinnen? Schrijf goeie drivers, of geef specs. Eigenlijk is dit nog erger: hallo community, hier hebben jullie de source, ga het maar voor ons fixen :X Netscape anyone? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
MBV schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 11:55:
Eens, maar ik probeerde jouw de andere kant van het verhaal te laten zien. Jij riep "dat moeten ze maar even fixen", en ik probeerde uit te leggen waarom ze dat niet kunnen :) Uiteraard is het een nobel streven, en kennelijk lukt dat al best aardig :)
Ik kan me de technische kant wel goed voorstellen. Ik ben ook deels softwareontwikkelaar, maar ik wil het eigenlijk ook juist eens bekijken vanaf de kant van de klant die zich totaal niet druk maakt over de techniek, maar die juist gewoon wil dat het werkt. :)
Goh, hadden ze dat nou niet 3 jaar geleden al kunnen verzinnen? Schrijf goeie drivers, of geef specs. Eigenlijk is dit nog erger: hallo community, hier hebben jullie de source, ga het maar voor ons fixen :X Netscape anyone? :+
Heheh ik vind het in ieder geval een flinke stap vooruit en hopelijk gaat dit goed lopen en zien andere bedrijven in dat het prima kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

Ik wilde net onder een virtuele machine met photoshop aan de slag met mijn wacom tablet. Blijkt dat ding out-of-the-box ondersteunt te worden door Ubuntu. Ik stond echt even te kijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tablets worden inderdaad al een tijdje ondersteund door Linux. Het was even de vraag of dit zo zou blijven onder Intrepid, gezien de veranderingen in X.org, maar blijkbaar werkt het nog steeds. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
KnEuTeR schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 10:35:
Hebben jullie ook last van dat Gnome zo langzaam opstart? en dan bedoel ik NA het inloggen. Als ik ben ingelogd zie ik me achtergrond al maar dan blijft ie echt 10 seconden hangen ofzo voordat ie doorgaat. echt irritant
Bij mij heb ik dat ook. Eerst de wallpaper (*stop*) dan de balken bovenaan en onderaan (*stop*) daarna de iconen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
pkwarts schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 17:21:
Ik wilde net onder een virtuele machine met photoshop aan de slag met mijn wacom tablet. Blijkt dat ding out-of-the-box ondersteunt te worden door Ubuntu. Ik stond echt even te kijken :D
Misschien is dit wel heel interessant om de boel in te kunnen stellen. 's Kijken of het met mijn wacom lukt. :)
Voorheen werkte de wacom redelijk, alleen werd niet het hele scherm gebruikt maar slechts een deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:05

Neo

software schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 17:49:
[...]

Bij mij heb ik dat ook. Eerst de wallpaper (*stop*) dan de balken bovenaan en onderaan (*stop*) daarna de iconen.
Ja ik herken het, ik heb ook mijn oude Xorg.conf terug geplaatst ik dacht eerst dat het daarmee te maken had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Heb weer iets ontdekt wat hij out of the box goed pakt. Dat is de HDMI poort op mijn laptop :D Resolutie werkt nog niet helemaal goed maar dat is een kwestie van tijd. Dit betekent dus dat ik op school,beneden in de woonkamer en op mijn kamer de TV kan pakken en een HDMI kabel erin steekt. Eventjes in Nvidiacontrolcenter hem aanzet voor aansturing en hij doet het. De vorige release had zelfs nog moeite met VGA poort op dezelfde laptop. Maar nu doet HDMI het dus ik hoef niet meer VGA aan te pluggen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Cyphax schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 17:51:
[...]

Misschien is dit wel heel interessant om de boel in te kunnen stellen. 's Kijken of het met mijn wacom lukt. :)
Voorheen werkte de wacom redelijk, alleen werd niet het hele scherm gebruikt maar slechts een deel.
Dat had ik ook en dat heb ik heel simpel weten op te lossen. In de xorg.conf was de device verkeerd. Zoals het er daar stond pakte het eigenlijk meer de ps/2 versie. Als je 'm naar de usb liet verwijzen werkte het ineens wel correct (gehele scherm zoals je zou verwachten). Heb niet kunnen testen of dat in 7.04, 7.10, 8.04 of 8.10 ook zo was (alleen 6.06 en 6.10 kunnen testen en dat ging dus prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
ppl schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 21:58:
[...]

Dat had ik ook en dat heb ik heel simpel weten op te lossen. In de xorg.conf was de device verkeerd. Zoals het er daar stond pakte het eigenlijk meer de ps/2 versie. Als je 'm naar de usb liet verwijzen werkte het ineens wel correct (gehele scherm zoals je zou verwachten). Heb niet kunnen testen of dat in 7.04, 7.10, 8.04 of 8.10 ook zo was (alleen 6.06 en 6.10 kunnen testen en dat ging dus prima).
Zo heb ik dat ook ooit op weten te lossen, maar dat bood weer geen soelaas bij een volgende versie. Ik zal het binnenkort nogeens proberen. Ik gebruik momenteel het ding niet echt.

Effe weer over een andere boeg: die LiveCD draait standaard Compiz. En dus ook op mijn laptop waar ik nu Ubuntu 8.10 op ga installeren. De grap is dat die laptop "maar" een 1GHz P3mobile heeft en een Radeon 7000 (!) met 16MB geheugen (!!). Ik heb eerder eens geprobeerd (uit ballorigheid) of de grafische effecten op die masjien konden draaien.Het antwoord was toen "ja en nee". "ja" in de zin dat ie het best makkelijk aankon, "nee" in de zin dat het geheugen bij 2 fullscreen vensters al te klein was en ik dus zwarte vensters kreeg. :+

De eerste indruk die ik krijg van de LiveCD is dat dat geen issue is, vooralsnog kan ie het allemaal goed aan. Ik heb dan bijv. de kubus niet aan en dat soort dingen, daar kan het goed mee te maken hebben gehad, maar mijn punt is eigenlijk: waarom doen die grafische effecten op een jaaarenoude laptop gewoon goed en behoorlijk soepel erbij? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

Tsja, dat is een lastige. Het is moeilijk vast te stellen of het probleem ligt bij de maker van je -overduidelijk TE degelijke- laptop, of de programmeurs van Compiz. Je kan ze voor de zekerheid allebei een klachtenmail sturen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:56

zomertje

Barisax knorretje

Wie heeft er inmiddels ervaring opgedaan met (K)ubuntu 8.10 64bits? Voorheen was dat niet altijd optimaal met zaken als flash.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
pkwarts schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 00:42:
Tsja, dat is een lastige. Het is moeilijk vast te stellen of het probleem ligt bij de maker van je -overduidelijk TE degelijke- laptop, of de programmeurs van Compiz. Je kan ze voor de zekerheid allebei een klachtenmail sturen natuurlijk.
Ik denk dat ik dat maar doe. Ik ben het ook helemaal zat dat ik wanneer ik Ubuntu vers installeer ik al m'n instellingen behoud. Wat is dat voor onzin, ik ben zelfs nog ingelogd op alle websites want m'n Firefoxprofiel werkt gewoon nog steeds. En dat gaat al tijden zo!
:+
Het is ook weleens misgegaan maar dat risico neem ik natuurlijk zelf. In principe gooi ik meestal de .configuratiedirectories weg voor de zekerheid. Dat is best een hoop werk, omdat het er dus nogal wat zijn. Nog een reden om ze graag in 1 dir te zien. :)

Ik heb ook weleens geklaagd over het standaardthema van Ubuntu. En ook nu is het weer ondermaats vind ik. Er zit maar 1 wallpaper bij, en het standaardthema is nauwelijks veranderd ten opzichte van Ubuntu 6.nogwat. Het begint oubollig te worden en het is echt heel erg toe aan een opfrisbeurt vind ik. Hier moet ik echter tegelijk ook een gigantisch compliment geven aan het nieuwe donkere thema dat erbij zit want dat zit fantastisch in elkaar. Dat is met gemak het beste donkere thema dat ik heb gezien voor Gnome.
zomertje schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 09:30:
Wie heeft er inmiddels ervaring opgedaan met (K)ubuntu 8.10 64bits? Voorheen was dat niet altijd optimaal met zaken als flash.
Ik heb zelf geen ervaring met 64bits besturingssystemen (ik heb geen 64bits-processor in huis :$) maar mijn collega (die heb ik trouwens eigenhandig geconverteerd naar Ubuntu en hij vind het fantastisch :+) heeft een Dell M1530 (wat een prachtige laptop is dat toch...) en hij was er niet heel gelukkig mee. Adobe weigert een 64bits Flashplugin te maken, maar er zijn manieren om daar omheen te werken. Dat moet je maar net willen. Gnash schijnt het ook nog niet te zijn als volwaardig alternatief. Hij heeft de 32bits versie geinstalleerd en kon geen noemenswaardig performanceverschil ontdekken. Ik weet niet of je zelf programma's draait die echt veel baat zullen hebben bij 64bits processoren wanneer ze daarvoor gecompiled zijn, maar zo niet, dan zou ikzelf toch ook voor 32bits gaan vooralsnog. Met een halfjaar is er weer een nieuwe Ubuntu, en daarmee weer een nieuwe kans. :+

Een negatief puntje van 8.10 tov 8.04 dan weer is de sneltoets voor het volume dat niet meer goed werkt. Het gaat nu met gi-gan-ti-sche stappen dus ik moet kiezen tussen muziek te zacht, veel te hard, of met de hand in de volumecontrol instellen. De sneltoets verhoogt/verlaagt nu ALLE volumesliders, main, PCM, line-in, microphone... dat is natuurlijk niet handig. 's Kijken of ik daar wat aan kan doen, ik maak graag gebruik ervan dus ik zou dat wel echt missen.
Oh, wacht, shit, andere sneltoetsen reageren helemaal niet meer! Wat is dat nou... dvd-speler opent niet meer, ik kan de brightness niet meer instellen... da's duidelijk een achteruitgang. Bok.

[ Voor 39% gewijzigd door Cyphax op 08-11-2008 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:56

zomertje

Barisax knorretje

Cyphax schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 09:48:
[...]

Ik heb zelf geen ervaring met 64bits besturingssystemen (ik heb geen 64bits-processor in huis :$) maar mijn collega (die heb ik trouwens eigenhandig geconverteerd naar Ubuntu en hij vind het fantastisch :+) heeft een Dell M1530 (wat een prachtige laptop is dat toch...) en hij was er niet heel gelukkig mee. Adobe weigert een 64bits Flashplugin te maken, maar er zijn manieren om daar omheen te werken. Dat moet je maar net willen. Gnash schijnt het ook nog niet te zijn als volwaardig alternatief. Hij heeft de 32bits versie geinstalleerd en kon geen noemenswaardig performanceverschil ontdekken. Ik weet niet of je zelf programma's draait die echt veel baat zullen hebben bij 64bits processoren wanneer ze daarvoor gecompiled zijn, maar zo niet, dan zou ikzelf toch ook voor 32bits gaan vooralsnog. Met een halfjaar is er weer een nieuwe Ubuntu, en daarmee weer een nieuwe kans. :+

Een negatief puntje van 8.10 tov 8.04 dan weer is de sneltoets voor het volume dat niet meer goed werkt. Het gaat nu met gi-gan-ti-sche stappen dus ik moet kiezen tussen muziek te zacht, veel te hard, of met de hand in de volumecontrol instellen. De sneltoets verhoogt/verlaagt nu ALLE volumesliders, main, PCM, line-in, microphone... dat is natuurlijk niet handig. 's Kijken of ik daar wat aan kan doen, ik maak graag gebruik ervan dus ik zou dat wel echt missen.
Oh, wacht, shit, andere sneltoetsen reageren helemaal niet meer! Wat is dat nou... dvd-speler opent niet meer, ik kan de brightness niet meer instellen... da's duidelijk een achteruitgang. Bok.
Die Flash perikelen herken ik. Daarom ga ik ook maar voor de 32 bits versie voorlopig :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
quote:
Tomino schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 18:58:
Mijn school ( haagse hogeschool) heeft geen ondersteuning voor Linux!
Jammer, echt heel jammer anders had ik het erop gezet..

Alleen Windows/Mac.. ivm te installeren protocollen! :(

Weet het ook niet precíes. Er moet iets van een protocol geinstalleerd worden voordat je op draadloos kan. Weet er ook het fijne niet van maar zonder kom je er niet op.
Ik hoef ook nooit een wachtwoord in te vullen oid. Er wordt dus iets op je laptop gezet waarmee je dan de WIFI op kan.

Volgens de ICT desk kon het niet met ubuntu..

Ik heb studenten die met Ubuntu op het draadloos netwerk van HHS (Den Haag) zitten hoor? Gewoon zelf uitproberen.

Is er iemand in dit topic die toevallig op de Haagse Hogeschool zitten? Het kan dus wel, alleen de ICT desk helpt hier niet bij.

Zoals gezegd, er moet een soort protocol geinstalleerd worden vanaf een usb stick voordat je op 't wifi kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Tomino schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 10:34:
Is er iemand in dit topic die toevallig op de Haagse Hogeschool zitten? Het kan dus wel, alleen de ICT desk helpt hier niet bij.

Zoals gezegd, er moet een soort protocol geinstalleerd worden vanaf een usb stick voordat je op 't wifi kan.
Je bedoelt 802.1x voor het eduroam netwerk, denk ik. Is een apart topic voor in NOS waarin ik en anderen beschreven hoe het moet. En het 802.1x protocol is native aanwezig in GNOMEs NetworkManager. Eigenlijk gewoon raar dat Windows dat niet standaard heeft (EAP-TTLS en EAP-PEAP).

[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 08-11-2008 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Welke Ubuntu gebruik je? Eduroam werkte bij mij niet in 8.04, bleek een bug in de Intel wifi-driver te zijn. Nu met 8.10 werkt het wel, ik hoef ook geen certificaat te downen. (dat is wat jij bedoelt) Ik heb het volgende:
Security: WPA/WPA2 Enterprise
Authentication: Protected EAP (PEAP)
PEAP Version: Version 0
Inner Authentication: MSCHAPv2

Anonymous Identity en CA Certificate zijn leeg.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Demoniac schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 14:44:
Welke Ubuntu gebruik je? Eduroam werkte bij mij niet in 8.04, bleek een bug in de Intel wifi-driver te zijn. Nu met 8.10 werkt het wel, ik hoef ook geen certificaat te downen. (dat is wat jij bedoelt) Ik heb het volgende:

Op de tu Delft heb ik het ook werkend gekregen, waar ze wel zo fatsoenlijk zijn om een pdfje op de site te zetten met de verbindingsmogelijkheden die je moet aanvinken in Gnome networkmanager ze gebruiken als voorbeeld ook ubuntu 7.10 :P Wel een beetje jammer dat sommige hogescholen niet die moeite nemen want je hoeft alleen wpa_suppliciant te hebben geinstalleerd dit geeft support voor TTLS waarvoor windows nog securew2 bij ons moet installeren :+

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Zo, net een full reinstall achter de rug. Alles ging goed, had alleen bewust geen bootloader aangemaakt dit keer bij installatie, en zelf gewoon mijn oude grub map er in gegooid. Helaas werkte dit niet zomaar, dus weer even opnieuw geinstalleerd mét bootloader.

Zoveel verschil merk ik niet, alleen dus dat alles lekker leeg is, en je alle default settings hebt. Maar Firefox bugt net zo hard als in mijn oude install: Hij maximized zichzelf aldoor. Vreselijk irritant :).

Had trouwens eindelijk voor het eerst ooit Compiz mooi ge-anti-aliast. Echter na een X herstart was het weer weg, en dat terwijl ik in de Nvidia settings alles full anti-alias heb. Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

MsG schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 15:29:
Zo, net een full reinstall achter de rug. Alles ging goed, had alleen bewust geen bootloader aangemaakt dit keer bij installatie, en zelf gewoon mijn oude grub map er in gegooid. Helaas werkte dit niet zomaar, dus weer even opnieuw geinstalleerd mét bootloader.

Zoveel verschil merk ik niet, alleen dus dat alles lekker leeg is, en je alle default settings hebt. Maar Firefox bugt net zo hard als in mijn oude install: Hij maximized zichzelf aldoor. Vreselijk irritant :).

Had trouwens eindelijk voor het eerst ooit Compiz mooi ge-anti-aliast. Echter na een X herstart was het weer weg, en dat terwijl ik in de Nvidia settings alles full anti-alias heb. Iemand ideeën?
Heb je nvidia settings als root gedraaid? dus met alt-f2 daarna gksu nvidia-settings en daarna opgeslagen ;) Want als je het als normale gebruiker veranderd dan slaat hij dit niet op

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Demoniac schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 14:44:

Er staat nog geen ubuntu op ;) Ik wil eerst zeker zijn dat het dan lukt op school.

Btw, Edurodam netwerk=Haagse hogeschool netwerk?
Indien, ja zou het moeten werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Tomino schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 20:11:
Dat weet ik niet... Als jij een wireless netwerk tegenkomt met het SSID 'eduroam' dan is dat eduroam. Anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo

Neo

Zullen hier niet veel zijn, maar mochten er nog mensen zijn met problemen met Hotmail er is een oplossing (ja behalve gmail :P)

Ik had bedacht om de useragent te faken waardoor Hotmail denkt dat je op Windows werkt, dit werkte gedeeltelijk. Hierop ben ik verder gaan zoeken. Als je in firefox in de adresbalk about:config intypt en dan enter krijg je een waarschuwing deze accepteer je. Dan zoek je via het filter naar vendor je ziet dan general.useragent.vendor waarbij als waarde Ubuntu staat maak hier Firefox van en alles werkt weer.

In de nieuwe interface wordt werkt Hotmail gewoon niet als gedetecteerd wordt dat je met Ubuntu werkt, dit heeft eerder altijd wel gewerkt. Nou, in mijn omgeving waren er best veel mensen die problemen hadden dus daarom dat ik het hier ook even post.

[ Voor 7% gewijzigd door Neo op 08-11-2008 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Tomino schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 20:11:
[...]

Er staat nog geen ubuntu op ;) Ik wil eerst zeker zijn dat het dan lukt op school.

Indien, ja zou het moeten werken :)
Linkje gekregen waarin uitgelegd wordt hoe ik Wifi aankrijg op school..

Iemand die 8.10 op Zijn Eeepc 900 gezet heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Neo schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 23:56:
Zullen hier niet veel zijn, maar mochten er nog mensen zijn met problemen met Hotmail er is een oplossing (ja behalve gmail :P)

Ik had bedacht om de useragent te faken waardoor Hotmail denkt dat je op Windows werkt, dit werkte gedeeltelijk. Hierop ben ik verder gaan zoeken. Als je in firefox in de adresbalk about:config intypt en dan enter krijg je een waarschuwing deze accepteer je. Dan zoek je via het filter naar vendor je ziet dan general.useragent.vendor waarbij als waarde Ubuntu staat maak hier Firefox van en alles werkt weer.

In de nieuwe interface wordt werkt Hotmail gewoon niet als gedetecteerd wordt dat je met Ubuntu werkt, dit heeft eerder altijd wel gewerkt. Nou, in mijn omgeving waren er best veel mensen die problemen hadden dus daarom dat ik het hier ook even post.
Volgens mij hebben bijna alle distro's met firefox er last van, ach ik gebruik hotmail gelukkig toch alleen voor msn, ik vind gmail veel sneller en fijner werken + betere ondersteuning

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:40
jelly schreef op zondag 09 november 2008 @ 14:55:
[...]

Volgens mij hebben bijna alle distro's met firefox er last van, ach ik gebruik hotmail gelukkig toch alleen voor msn, ik vind gmail veel sneller en fijner werken + betere ondersteuning
Hmmm, ik heb er geenszins last van gehad, enige was dat elke nieuwe sessie begon met melding over inet prog is niet goed oid. Zowel onder windows als ubuntu overigens. Sinds een ruime week heb ik de nieuwe interface van hotmail en geen gezeur meer. Was dat het hele probleem?

Edit: Ik zie het al, o.a. het niet kunnen maken van een nieuw mailbericht, ook daar heb ik geen last van.

[ Voor 8% gewijzigd door Loekie op 09-11-2008 16:07 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR

KnEuTeR

Neo schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 23:56:

ik heb precies hetzelfde hier al gemeld paar dagen geleden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MsG schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 15:29:
Hmm.. dit heb ik ook.. alleen dan met een HD4850.. Eerst was het mooi AA, maar toen ik met de settings ging kloten, herstarten etc.. was dit niet mier zo.. ook in de catalyst control center kan ik het niet meer forcen 8)7

Ook krijg ik flikkerend beeld bij het afspelen van videos.. nu blijkt dit een bekend probleem te zijn met ATI kaarten in combinatie met compiz fusion ofzoiets.. Maarja.. ik kijk toch videos op win xp..

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2008 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zomertje schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 09:30:
Ik heb zojuist Ubuntu 8.10 64 bits geïnstalleerd. Flash werkt direct als je bij installeren/verwijderen... de nodige plugins download (2-tal dacht ik). Voorlopig 1 probleem tegen gekomen: als je een menulijst opent (bv. Toepassingen) en je gaat met je cursor over Audio en video toont hij het zijmenu maar als je dan verder zakt naar bv spelletjes blijft hij dat ander menu tonen. Je moet eerst eens klikken op spelletjes en dan toont hij het pas. Dit probleem komt wel niet altijd voor, misschien 1 op de 20 keer. Sinds dat ik compiz eens goed geconfigureerd heb, heb ik voorlopig dat probleem nog niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KnEuTeR schreef op zondag 09 november 2008 @ 21:18:
[...]

Ik heb het maar gemeld als bug bij Microsoft. Ik verwacht er natuurlijk weinig van. Dit hebben ze echt niet per ongeluk gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo

Neo

KnEuTeR schreef op zondag 09 november 2008 @ 21:18:
[...]

Oh sorry helemaal overheen gelezen. Nou had me weer wat werk gescheeld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR

KnEuTeR

Verwijderd schreef op zondag 09 november 2008 @ 22:01:
[...]

Ik heb zojuist Ubuntu 8.10 64 bits geïnstalleerd. Flash werkt direct als je bij installeren/verwijderen... de nodige plugins download (2-tal dacht ik). Voorlopig 1 probleem tegen gekomen: als je een menulijst opent (bv. Toepassingen) en je gaat met je cursor over Audio en video toont hij het zijmenu maar als je dan verder zakt naar bv spelletjes blijft hij dat ander menu tonen. Je moet eerst eens klikken op spelletjes en dan toont hij het pas. Dit probleem komt wel niet altijd voor, misschien 1 op de 20 keer. Sinds dat ik compiz eens goed geconfigureerd heb, heb ik voorlopig dat probleem nog niet gehad.
Flash doet het hier niet echt goed @ 64 bits.... flash crashed vaak en dan zie je alleen nog maar grijze vlakken, en dan moet je de browser herstarten om weer flash te kunnen bekijken. Gelukkig heeft firefox een save functie voor de open pagina's waardoor je na herstarten weer gewoon de vorige pagina's ziet, maar het is toch net niet helemaal handig. Flash support voor 64 bit staat op de planning voor flash versie 11 dus nog even geduld! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb Ubuntu 8.04 64bit, en wanneer ik dan youtube filmpjes fullscreen bekijk, en dan op esc druk (zodat ie terug gaat naar non-fullscreen), dan krijg ik een best wel harde crash..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 09 november 2008 @ 23:48:
Ik heb Ubuntu 8.04 64bit, en wanneer ik dan youtube filmpjes fullscreen bekijk, en dan op esc druk (zodat ie terug gaat naar non-fullscreen), dan krijg ik een best wel harde crash..
Als in wat? Mijn ervaring met Youtube full-screen is dat de input flinke vertraging oploopt. Dus als je op Esc gedrukt hebt, dit pas na enkele tot vele seconden (afhankelijk van hoe lang je full-screen gekeken hebt) later effect heeft. Echt crashen doet het niet bij mij.

De laatste week is het echter wel regelmatig voorgekomen dat Flash problemen oplevert in Firefox (crash of lange time-out). Maar dat gebeurd ook onder Windows. Misschien heeft dat iets te maken met recente updates aan Firefox of extensies daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 07:27
Het laaste jaar zijn bij mij de installatie en beheer perikelen mbt ubuntu wel wat toegenomen, waarbij de uitkomst nogal extreem is steeds ( een x of 3 )...
Ik maak dual-boot configuraties, heb xp te hard nodig...ettelijke keren dus gehad dat na de installatie van ubuntu ( na een xp install erop gezet ) xp niet benaderbaar is vanuit grub. Staat wel keurig in het rijtje dan. Is voor mij in eerste instantie niet zo'n probleem, met grub kan ik wel uit de voeten...
Toch fuck ik het up: het komt erop neer dat van xp de bootsector wordt beschadigd en mijn ntfs partitie opeens in fat verandert, ik krijg een ntldr foutmelding, en niks helpt nog. Ubuntu blijft wel opstartbaar, maar xp is naar de ratsmodee.
Fixboot c: Fixmbr c:.....geen soelaas.....
complete reinstalls dus.
Ik vraag geen oplossing hier, maar misschien herkent iemand het? Het is me overkomen op mijn laptop en desktop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik had dat ntloader probleem ook 1 keer. Heb voor de zekerheid in Windows gewoon een opstartdiskette gemaakt. Die douwde ik er toen in als het niet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is nou eigenlijk de meest user friendly Ubuntu/Linux ( Linux voor noobs)?

Die een mooie interface heeft, en waar alles direct out of the box werkt, ook kwa video codecs,Wifi?
Werken windows drivers voor mijn laptop in linux?

Is het mogelijk om alle programma's die je op windows installeerd ook te installeren op Linux?
Bijvoorbeeld office 2007, grabit etc..?

Ik wil graag linux een keer installeren en proberen maar er is zeer veel keuze, ik zoek naar een simpele oplossing die toch uitgebreid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:29

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Linux is geen windows!

Dat betekend:
a: Windows programma's werken niet zonder meer, alleen via speciale software. (En dat is al beter dan andersom, aangezien linuxsoftware al helemaal niet werkt onder windows)
b: Het driver systeem zit totaal anders in elkaar. Soms heb je wat aan windowsdrivers, maar het meeste zit gewoon in de kernel.
c: Linux is (totaal) anders opgezet dan windows, je zult dus opnieuw moeten leren met je computer om te gaan, wees hierop voorbereid!

Maar als je een makkelijke distro wil kun je je inderdaad prima verdiepen in ubuntu, die is vrij compleet en gebruikersvriendelijk. En als je je dan gaat inlezen worden vragen als de bovenstaande ook vanzelf beantwoord.

[ Voor 7% gewijzigd door Dirk op 12-11-2008 12:26 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Probeer de Ubuntu LiveCD gewoon. Waarschijnlijk werkt het meeste direct en je kan gelijk zien of de interface je bevalt. Alles is bovendien aan te passen en daar komt weinig tot geen command line meer bij kijken. Zie bijvoorbeeld:

http://easierbuntu.blogsp...k-to-get-third-party.html

http://easierbuntu.blogsp...ng-my-ubuntu-desktop.html

http://easierbuntu.blogsp...-your-ubuntu-desktop.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frank-NL schreef op woensdag 12 november 2008 @ 12:40:
Probeer de Ubuntu LiveCD gewoon. Waarschijnlijk werkt het meeste direct en je kan gelijk zien of de interface je bevalt. Alles is bovendien aan te passen en daar komt weinig tot geen command line meer bij kijken. Zie bijvoorbeeld:

http://easierbuntu.blogsp...k-to-get-third-party.html

http://easierbuntu.blogsp...ng-my-ubuntu-desktop.html

http://easierbuntu.blogsp...-your-ubuntu-desktop.html
Dank jullie wel,
Ik vroeg me ook af of er ergens een soort van "rondleiding", liefst in HD kwaliteit video's van Linux/Ubuntu zijn, waar alles beknopt in wordt uitgelegd, dus hoe het werkt en kwa "experience":)

Ik ga denk ik trouwens voor Kubuntu of Ubuntu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Als je beginner bent is Ubuntu makkelijker dan Kubuntu. Kubuntu ziet er wel strakker/mooier uit, maar ik kon daar minder makkelijk mijn windowsgedragsding doen dan in Ubuntu. Het blijft een grote kloof, dus op zich maakt het ook niet heel veel uit. Op het eerste gezicht lijkt alles te werken, maar als je er wat langer mee werkt merk je dat niet alles werkt of niet alles werkt zoals je zou willen dat het zou werken. En dan kun je beginnen met prutsen/leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Vergeet trouwens ook niet dat je heel makkelijk via de Live CD een installatie kunt doen vanuit windows, waarbij je een full working ubuntu versie in windows installeert als het ware en er ook mee op kunst starten en het makkelijk weer (vanuit windows) kunt verwijderen. Werkte vele malen sneller dan via de Live CD opstarten (maar wel iets trager dan vanuit een native linux install, dus niet op je NTFS partititie that is)

slightly offtopic: waarom zou je per se full hd tutorials willen hebben, lijkt me verre van zinvol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

letatcest schreef op woensdag 12 november 2008 @ 13:42:
Vergeet trouwens ook niet dat je heel makkelijk via de Live CD een installatie kunt doen vanuit windows, waarbij je een full working ubuntu versie in windows installeert als het ware en er ook mee op kunst starten en het makkelijk weer (vanuit windows) kunt verwijderen. Werkte vele malen sneller dan via de Live CD opstarten (maar wel iets trager dan vanuit een native linux install, dus niet op je NTFS partititie that is)

slightly offtopic: waarom zou je per se full hd tutorials willen hebben, lijkt me verre van zinvol...
haha over dat full hd;:P boeit opzich niet, als het maar fatsoenlijke kwaliteit is, geen youtube crap,

ontopic:
Dat CD idee lijkt me wel prettig, maar heb een netbook, dus dat zal helaas niet gaan zonder cd drive, zal wel even zoeken naar een oplossing :) misschien via USB sticky oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo

Neo

Je kan de nieuwste Ubuntu versie (8.10) direct op een USB stick installeren, dus dat zou inderdaad een optie voor je zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Er is een speciale versie voor netbooks, zit ook een eenvoudige USB-installatie bij als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Hmmz, ik heb ineens dat ik geen geluid meer heb :S ]

Ik had er sinds de release van Intrepid geen last van, niks geks gedaan en nu heb ik (geloof na resume) dus dat er geen geluid is, zowel in FF als Rhythmbox. Youtube stopt zodra er geluid komt en Rhythmbox begint gewoon niet te spelen. Hardware: Thinkpad T60p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Crackh34d schreef op woensdag 12 november 2008 @ 21:40:

Ik had er sinds de release van Intrepid geen last van, niks geks gedaan en nu heb ik (geloof na resume) dus dat er geen geluid is, zowel in FF als Rhythmbox. Youtube stopt zodra er geluid komt en Rhythmbox begint gewoon niet te spelen. Hardware: Thinkpad T60p
Al eens herstart :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Eindelijk intrepid geinstalleerd gekregen :Z Waarschijnlijk een brakke CD-drive, maar installeren van een harde schijf valt nog niet mee :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

@younes0807

het zijn geen filmpjes, maar wel een ERG nuttige handleidng/tutorial.

http://sites.google.com/site/computertip/Home

edit: ooit heb ik wel filmpjes gezien, maar youtube kwaliteit en erg nutteloos...

[ Voor 26% gewijzigd door Lima op 12-11-2008 23:57 ]

Techno>Music

• gertvdijk
Crackh34d schreef op woensdag 12 november 2008 @ 21:40:

Had ik ook met mijn T61p! Geen idee waardoor het komt, maar soms doet ineens één of allebei de speakers het niet meer. Wat helpt is Gnome volume manager te openen, tabblad switches, speaker uit-en-aanzetten. (Mogelijk moet je bij preferences de switch toevoegen)

Daarnaast nog hetzelfde gehad bij een Asus X53 laptop met Ubuntu Hardy. Die gaf helemaal geen geluid meer. Door een update ging ineens in de mixer "Front" op 0%... |:( |:(

Overigens heb ik nog wat ontdekt voor Ubuntu Intrepid met PulseAudio. Als je alsamixer opent op de commandline heb je standaard niet alle kanalen tot je beschikking (alleen een pulseaudio regelaar). Je kan dat fixen door alsamixer het device mee te geven:
alsamixer -c 0
werkte in mijn geval.
Dit had ik nodig, omdat de regelaar PCM blijkbaar op 78% moet staan om 0dB versterking te hebben. Op 100% clipt ie als een gek en op 50% is alles veel te zacht. Met Gnome Volume manager zie je niet wat de versterking is in dB, met alsamixer op de commandline wel. :)

[ Voor 35% gewijzigd door gertvdijk op 13-11-2008 01:15 ]

• MBV

MBV

Geluid is hier een verbetering: na installatie op de HDD met de alternate cd gooit hij het geluid nu wél over de USB-geluidskaart, en het volume kan je ook traploos verstellen (bug in vorige versie van de driver).
Helaas werkt de default slider van het volume niet op het goede kanaal, en gaat er iets mis met het herkennen van mijn ICH6-geluidskaart, waardoor hij alleen via OSS geluid geeft..

• gertvdijk
MBV schreef op donderdag 13 november 2008 @ 01:24:
Helaas werkt de default slider van het volume niet op het goede kanaal
Kan je gewoon instellen bij Preferences -> Sound.
MBV schreef op donderdag 13 november 2008 @ 01:24:
en gaat er iets mis met het herkennen van mijn ICH6-geluidskaart, waardoor hij alleen via OSS geluid geeft..
Zo erg is OSS nou ook weer niet. Als ik het goed heb kan je Pulse ook gewoon over OSS geluid laten duwen en heb je nergens last van, want Pulse is dan de generieke sound device. Je regelt dan Pulse zo af dat het geluid over een of beide geluidskaarten gaat. pakket: pavucontrol en padevchooser.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen