Ik zoek datgene wat het beste werkt als referentie. MacOS X is uitgesloten, omdat dat alleen op voorgedefinieerde hardware werkt. Heel veel problemen komen doordat Ubuntu alles probeert te ondersteunen, en ik zou geen OS weten dat dat beter kan. Windows is 2nd-best, dus daar vergelijk ik het mee.
[...]
Ik heb het niet echt over iets dat andere mensen niet ook zullen ondervinden. Het configureren van een externe monitor, hibernaten/standby (gaat nu eindelijk beter, heeft wel heel lang geduurd), m'n microfoon in Skype (werkt dat bij iemand anders hier beter?), m'n wifi die nu ineens kuren vertoond.. dit zijn niet allemaal incidenten, als veel mensen er last van hebben is er iets misgegaan.
Met dat laatste ben ik het eens. Hibernate/standby is vaak vaag in het bios geimplementeerd, als je niet 100% windows imiteert werkt dat niet. Beetje jammer, maar daar kom je weer op het puntje hardware-support uit.
[...]
Dat hangt er vanaf wanneer jij iets "werkend" vindt. Zo dat je ermee kan werken in eerste instantie zou Ubuntu met vlag en wimpel Windows verslaan, alleen als je dan iets geavanceerders wilt ben je met Windows in veel gevallen eerder klaar. De drivers die bij Ubuntu zitten kunnen niet alles (niet de schuld van de maker van de driver uiteraard, specs moeten er wel zijn en die zijn er veel te vaak niet), die van Windows wel. Die van Ubuntu hoef je lekker niet te installeren, dat moet met Windows weer wel. Ze hebben allebei voor- en nadelen. Ik zie graag het nadeel van Ubuntu verdwijnen en dan is ie toch echt wel uitstekend.
In mijn quote stond: "laat je oom/tante/... het installeren". Werkend is voor een laptop:
- beeld, zonder wobbly 3d-effecten
- geluid
- standby
- usb-stick en printer werken
- webcam misschien ook meerekenen?
- browsen via Wifi
- tekstverwerken met iets wat lijkt op office
Behalve dat laatste puntje zal het op 99% van de laptops zonder problemen in een uur draaien.
Gaat alles goed in Windows, dan heb je na een uur installeren de kale windows, zonder driver. Ga vervolgens alle drivers in de goede volgorde installeren, en hoop dat alles direct werkt. Wil je office installeren in windows, dan ben je alleen daar al 3 uur mee bezig

[...]
Wat? De problemen die ik heb hebben te maken met iets dat nog niet helemaal goed werkt. PulseAudio; het is nog niet af. Daar komt dat door, niet door mijn non-exotische hardware. XRandR is er ook nog niet helemaal, maar als het wel af is wordt dat echt te gek. Daar moeten we echter nog even op wachten. Linuxdistributies kunnen doordat de releasecycle korter is enorm snel een flinke voorsprong maken.
PulseAudio: dat is een softwareprobleem, heeft niet direct met hardware te maken.
XRandR werkt perfect: het zijn de drivers die moeilijk doen. Herkenning van resoluties heef niks met XRandR te maken, dat doet de driver van je kaart.
Dat het in de programma's moet worden gedaan door de ontwikkelaars is logisch, maar het opstellen van zo'n standaard is geen werk voor een programmeur. Blueprints maken ofzo zouden jij en ik ook prima kunnen. En mensen zover krijgen dat ze zich er ook aan gaan houden kan je ook doen als je geen programmeur bent.

Toch gaat er bij elkaar enorm veel tijd in het omprogrammeren van alle software zitten, en die mogen ze wat mij betreft stoppen in de webcam-support, of het afmaken van pulse

Het is niet zo dat alle ontwikkelaars alleen aan hun eigen projectje werken.
Niet bij Pidgin, nee. Wel bij een alternatief? Dan stem ik voor Pidgin dumpen en lekker overstappen met z'n allen. Ik hoop dat Empathy deze rol kan gaan vervullen.

Eens, gewoon het product pakken wat het beste past. Sowieso zijn mensen vaak gemotiveerder om met een nieuw product vooruitstrevend te zijn, dan bij een bestaand pakket de voorsprong te houden

En vaak is een revolutie nodig: denk aan pulse, xrandr, network-manager...
Ah, intussen wel? Mooi. Een aantal weken terug was het besluit er om Empathy als default Gnome-IM te maken, maar toen was 1.0 er nog niet. En met niet "af" doelde ik eigenlijk erop dat het toendertijd nog niet heel erg bruikbaar was. Het is nooit af inderdaad, maar een eerste versie die stabiel is en gewoon z'n werk doet ongeveer net zo goed als Pidgin is wmb in eerste instantie "af", als in: klaar om ingezet te worden.
't zit in Gnome, dus ik verwacht dat het bruikbaar is. En ik ken een heleboel bruikbare programma's die hun werk al in de 0.1 versie prima deden