[Ubuntu] HSDPA als draadloos netwerk delen*

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 07:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Topicstarter
Zeg, wat ik me afvraag, hoe kan ik mijn wireless verbinding delen als wireless accesspoint en dat ie dan doorverbindt naar mijn wired connectie? Ik heb namelijk ruzie met mijn internetconnectie en dan kan ik in barre tijden mijn andere compu's verbinden via mijn Eee naar het HSDPA netwerk van mijn telefoon.. Ik doe dus het volgende:
"Create New Wireless Network"
Dat netwerk is dan ook zichtbaar, ik kan connecten en toch ook weer niet, want de andere laptop krijgt geen netwerkadres toegewezen. Ik geloof dat ik het niet helemaal snap.. (ok, er was veel raars aan de standaard xandros-asus installatie, maar dat was dus heel makkelijk te doen)

Specs:
Asus Eee pc 901 20 gb Ubuntu linux
SonyEricsson c902 (maar werkt zelfde met k800i, dan alleen geen HSDPA, maar UMTS)
Verbinding via:
- Bluetooth (verbinden via PPP, de zgn. GNOME Dialup tool, om makkelijker je instellingen te kunnen maken voor BT verbinding en delen netwerk daarvan) Interface: ppp0
- Datakabel (USB, creeert wired netwok interface, oh, die kabel heb ik nu niet mee, dus straks even bekijken wat voor interface ie opent)

[ Voor 28% gewijzigd door letatcest op 23-10-2008 17:39 ]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Is dat in Windows XP of Linux? In Xp zal je de bluetooth verbinding moeten delen via je wireless of wired aansluiting. Windows geeft die verbinding een statisch ip (192.168.0.1) en start een DHCP server. Via wireless moet je dan een adhoc netwerk opzetten, of als je het via je wired verbinding deelt, die in je router stoppen en de dhcp server van de router uitzetten (laten fungeren als switch dus).

Edit: Zie nu dat dit in het ubuntu topic staat en niet in het EEE pc topic 8)7 . Ubuntu it is dus. Moet ik je nog even het antwoord schuldig blijven:P Maar ik gok dus dat je een dhcpserver moet opzetten..

Edit2:
Denk dat je hier wel wat aanhebt:
http://onlyubuntu.blogspo...ernet-connections-in.html

[ Voor 29% gewijzigd door MaximusTG op 22-10-2008 17:17 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Topicstarter
hmm.. ja en nee, eigenlijk blijft ie precies hetzelfde doen als wat er gebeurt bij het instellen van het geheel via de standaard manual configuration manier... beetje vaag. Ik had het nog op mijn xp gamelaptop geprobeerd, maar die raakte met bridging direct zijn wireless network card kwijt en ik bedacht me dus dat dat met xandros heel makkelijk ging, maar goed. ga later wel verder zoeken, moet nu helaas weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:25
letatcest schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 21:23:
hmm.. ja en nee, eigenlijk blijft ie precies hetzelfde doen als wat er gebeurt bij het instellen van het geheel via de standaard manual configuration manier... beetje vaag. Ik had het nog op mijn xp gamelaptop geprobeerd, maar die raakte met bridging direct zijn wireless network card kwijt en ik bedacht me dus dat dat met xandros heel makkelijk ging, maar goed. ga later wel verder zoeken, moet nu helaas weg.
In de CT van vorige maand stond een artikel over het inzetten van EEEpc met Ubuntu als accespoint, ik heb hem niet bij me, maar misschien ligt ie nog wel ergens in een bieb of zo. Dan kun je de stappen daarvan overnemen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

Loekie schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 11:24:
[...]

In de CT van vorige maand stond een artikel over het inzetten van EEEpc met Ubuntu als accespoint, ik heb hem niet bij me, maar misschien ligt ie nog wel ergens in een bieb of zo. Dan kun je de stappen daarvan overnemen.
Ct heeft meestal ook links met uitleg bij de artikels dus ik zou zeggen google ubuntu accespoint mobilehpone

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Even afgesplitst aangezien het niet in een groot topic thuishoord ;)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Topicstarter
Ok, daar heb je wel een beetje gelijk in. Zie veranderingen TS voor specs

[ Voor 35% gewijzigd door letatcest op 23-10-2008 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-06 23:20
Als ik het goed begrijp verbind je je EEEpc via je mobiel aan het internet en wil je die verbinding dan weer delen op de rest van je netwerk?

Wat er bij mij als simpele oplossing boven komt drijven (als je niet een goede iptables policy zelf wil maken) is:
- installeer ipmasq
- verbind
- (re)start/load ipmasq
- andere computers op je netwerk moeten de EEEpc als gateway gebruiken.

Als het goed is deel je nu de verbinding...
Je kunt eventueel zoals hierboven gesuggereerd wordt ook een DHCP server draaien om de juiste DNS/gateway/etc instellingen makkelijker te verspreiden, check dan alleen wel eerst dat je niet al per ongeluk een andere dhcp server hebt draaien (op bvb. een wireless router ofzo) want dat kan vervelend worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Keeper of the Keys schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 06:30:..
check dan alleen wel eerst dat je niet al per ongeluk een andere dhcp server hebt draaien (op bvb. een wireless router ofzo) want dat kan vervelend worden...
Ik zou checken of je DHCP dan wel op de juiste interface open zet. :+

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Pagina: 1