Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasbroodje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:04
Dankjewel heren,

De keuze voor de vloeistof is puur te wijten aan de goede reacties op highflow, het liefst zou ik iets neutraals hebben maar ja, dat is vaak geen premix ;) En zolang het niets verstopt is het goed. Ik heb de slang vervangen door die tygon, voor die paar euro meer op een dergelijk set ga ik niet beknibbelen!
Ik neem wel extra slang, mij kennende ga ik toch dingen aanpassen na een tijd :P Ik weet niet hoe het zit met shrouds, kan ik daar gewoon losse 140mm ( 2 stuks ) voor gebruiken, en bij de 3x120 ook?

Wegens aanpassingen om toch de rad in de kast te houden is dit de tussenstand:
Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De keuze voor de vloeistof is puur te wijten aan de goede reacties op highflow, het liefst zou ik iets neutraals hebben maar ja, dat is vaak geen premix
Waarom niet gewoon gedestileerd water met een killcoil en wat nuke spul ? Zeker als je later dingen wil aanpassen moet je dan alle slangen die je kan zien vervangen omdat je anders kleurverschil hebt.

Zie de foto hieronder waarbij ik later een deel van de slangen vervangen heb in plaats van alles.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9zJctL1FFELzvGV7ZqDtElNS/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasbroodje
PilatuS schreef op maandag 22 december 2014 @ 21:48:
[...]

Waarom niet gewoon gedestileerd water met een killcoil en wat nuke spul ? Zeker als je later dingen wil aanpassen moet je dan alle slangen die je kan zien vervangen omdat je anders kleurverschil hebt.

Zie de foto hieronder waarbij ik later een deel van de slangen vervangen heb in plaats van alles.

[afbeelding]
Geweldig, niet aan gedacht, maar daarom vraag ik het hier!

Waar haal ik dat, want een killcoil gaat er al bij, ze zeggen dat je dat water ook in de supermarkt kan kopen, maar dat vertrouw ik niet zo :( dat pt nuke heb ik ook bij youtube vids gezien, lijkt me ook super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik nu een paar jaar gewoon gedestileerdwater van de supermarkt samen met Feser Corrosion Blocker en een kill-coil.

http://www.highflow.nl/ko...fb-corrosion-blocker.html

Het water waar ik nu mee draai zit er nu iets van een half jaar in. Het water is nog mooi helder en ik heb geen aanslag in het reservoir. Ik heb in het verleden wel wat problemen gehad met aanslag en ooit zelfs eens algen gehad. Bij de aanslag kwam er na een paar maanden witte zooi in het reservoir waar het water constant op dezelfde plek beweegt. Nu na een half jaar is het daar nog helemaal netjes.

Met de juiste vloeistoffen draaien is heel erg belangrijk. Toen ik last had van corrosie en wat onderdelen vervangen had kwam het na schoonmaken gewoon weer terug.

Ik heb de afgelopen 10 jaar van alles gehad qua vloeistoffen. De combinatie van simpel gedestileerdwater met kill-coil en Feser meuk werkt het beste voor mij. Ik heb standaard altijd een flesje van Feser staan en als ik dan iets moet vervangen of aanpassen hoef ik alleen even langs de lokale supermarkt. Ook gooi ik er iedere paar maanden een paar druppels extra in.

[ Voor 73% gewijzigd door PilatuS op 22-12-2014 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasbroodje
Hoi PilatuS,

Moet ik nog ergens op letten in de supermarkt? ik heb wel eens gehoord dat het water wat ze dan aanbieden niet echt gedestilleerd is.

Just being becaurefull

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is gedemineraliseerd in plaats van gedestilleerd wat alle supermarkten hebben. Dit is wel het spul wat ik al jaren gebruikt. Gedestilleerd gaat nog net een stapje verder maar is met de juiste toevoegingen niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhwerkman
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Zo'n flesje gaat op 2L water, denk je dat ik 2L water in die loop krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-10 16:36
Ik gebruik deze koelvloeistof, in mijn HTPC heb ik dat 3j gebruikt, zonder problemen, maar het maakt niet echt veel uit wat je neemt.

Maar als een kleurtje niet belangrijk is, zou ik gewoon deze nemen met toevoegingen, of deze kanten en klare.

Want helder water met UV leds ziet er best gaaf uit, maar gewone witte leds ook best wel

Maar dimi-water is prima, daar het om gaat is dat er geen mineralen in het water zit, en dat het water steriel is, en dan kan je er nog gewoon een toevoeging bij voegen, ter bescherming

/offtopic voor de Die Hards.

Ik zelf koop altijd koperen blokken, en verzilver ze, heb dus geen KillCoil nodig, en het is redelijk simpel om het zelf te doen, en kost je naast 10 euro voor de chemicaliën, nog eens 20 euro voor een plaatje zilver voor de anode.

Voordeel van verzilveren is dat zilver een anti bacterieel is, er ook mooi uit ziet, en daarnaast als edelmetaal een wat betere galvanische bescherming bied dan bv nikkel.

[ Voor 12% gewijzigd door player-x op 23-12-2014 02:05 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasbroodje
Nog een andere vraag, welk CPU block is in jullie ogen het beste? het is voor een I7 4770K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
De verschillen zijn niet echt schokkend tussen de betere blokken, en hebben weinig invloed op de prestaties als je een blok neemt die 2 tot 4c slechter presteert dan de beste, puur omdat je hem mooier vind.

Maar als wilt zien hoe verschillende bokken presteren, hier is een goede roundup.

[ Voor 70% gewijzigd door player-x op 23-12-2014 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rhwerkman schreef op maandag 22 december 2014 @ 23:07:
Zo'n flesje gaat op 2L water, denk je dat ik 2L water in die loop krijg?
In mijn loop gaat precies 1 liter. Dit met een redelijk groot reservoir, 4x120mm rad, CPU blok en 2 GPU blokken. Je moet wel een erg extreme loop hebben wil er 2 liter in gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 23-12-2014 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Ik denk dat hij ongeveer 1.2L nodig heeft met zijn rads en res.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
player-x schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 14:34:
Ik denk dat hij ongeveer 1.2L nodig heeft met zijn rads en res.
Ik denk net ietsjes minder, maar meer dan 1.25 liter zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhwerkman
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik hou het bij de rode vloeistof en clear tubing.
Zal 2 flesjes bestellen.
Mocht ik het gaan schoonmaken dan vervang ik de tubing gewoon.
Er zijn vast wel tutorials te vinden over hoe dat moet.

@Kaasbroodje,
Doe jij alleen je CPU in je loop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

player-x schreef op maandag 22 december 2014 @ 21:00:
Ooo en een tip, knip het dunne uiteinde van de vul fles af, maakt het vullen een stuk makkelijker. :D
Loepiesnel met deze pomp, maar je bedoelt zaag de fles overmidden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het loopt tegen de kerst, dus kaasbroodje kan plenty hulp krijgen bij het knijpen. Gezellig met z'n allen na de kalkoen even een loop vullen.

Ja ik ben alleen ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasbroodje
Ik ga het ook alleen doen, zeker omdat als ik alles bestel het vast pas na de kerst binnen is.

Het is voorlopig alleen de CPU in de loop, zodra ik er een goede videokaart voor koop met full coverblock plak ik er een 280 rad bij, de 420 komt toch boven op de kast te liggen, op een kleine verhoging zodat deze absoluut koele lucht krijgt en de kast niet opwarmt. De 280 voor later komt wel voor de intake te hangen.

Lijstje zoals nu in mijn planning zit om weldra aan te schaffen:
over de top voor cpu 420 rad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan nog 3 euro besparen door een paperclip te pakken ipv die PSU Bridging Tool.

Wat ook handig is zodra je met waterkoeling begint, is ergens eens een oude voeding scoren. Gewoon een of ander simpel bagger ding wat anders toch weg gegooid word. Ik heb nu zo'n 5 jaar een oude Zalman liggen die ik alleen gebruik om een loop te vullen. Deze kan ik prima 40x snel achter elkaar aan en uit zetten zonder mij zorgen te moeten maken over mijn goede voeding die in de PC zit.

Deze oude voeding bridge ik met een paperclip en stop ik in een stekkerdoos met aan/uitknop. Dan kan je heel makkelijk met die knop de boel vullen en ontluchten. Een oude AT voeding is nog makkelijk want die hebben een aan/uitknop.

[ Voor 19% gewijzigd door PilatuS op 23-12-2014 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasbroodje
Ach die 3 euro :P

Maar ik heb gelukkig een voeding liggen! ik heb toch altijd een berg oude meuk dus een voeding voor de loop is geen probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-10 20:03
Aan het kijken voor een waterkoeling te laten installeren in mijn pc, i.v.m. upgrade naar 4x r9 290
rest van de specs:
900D
Rampage V moederbord
5930k

Hierbij het voorstel van highflow
http://www.highflow.nl/in...37e17e5066d1481870c2e7fd8

Zou dit voldoende koelen?

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik draai al jaren met Feser One vloeistof, ook prima spul.

Pilatus: goede tip, ik vul meestal gewoon bij met de voeding aan (met paperclip), zet hem eigenlijk niet uit maar vul gewoon constant bij zodat de pomp niet droog loopt. Werkt imo beter dan constant aan/uit.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pilatus: goede tip, ik vul meestal gewoon bij met de voeding aan (met paperclip), zet hem eigenlijk niet uit maar vul gewoon constant bij zodat de pomp niet droog loopt. Werkt imo beter dan constant aan/uit.
Ik vul met een trechter met een stuk slang er aan. De pomp zuigt de boel harder weg dan ik het kan bijvullen. Ik vul het reservoir maximaal en zet dan de pomp aan tot dat het water bijna weg is. Op deze manier loopt de pomp niet droog. In 1x vullen gaat helaas niet werken bij mij.
Nock372 schreef op zondag 28 december 2014 @ 15:59:
Aan het kijken voor een waterkoeling te laten installeren in mijn pc, i.v.m. upgrade naar 4x r9 290
rest van de specs:
900D
Rampage V moederbord
5930k

http://www.highflow.nl/in...37e17e5066d1481870c2e7fd8

Zou dit voldoende koelen?
1 enkele RX360 radiator voor CPU en 4x R9 290 8)7

Over het algemeen word aangehouden 1x120mm per onderdeel + nog 1x120mm. Dan kom je uit op 6x120mm aan radiatoroppervlakte. Dat is 2x dan wat er nu staat. Nu is de RX serie wel een dikke rad, ik heb zelf een RX480, maar no way dat een RX360 lekker gaat werken met 4 kaarten en de CPU.

Je hebt een 900D. Dan zou ik voor 2x RX480 gaan. 1tje boven en 1tje onder. Dit is misschien wel weer wat overkill maar zorgt er wel voor dat je lekker kan gamen zonder naast een stofzuiger te hoeven zitten.

Ik draai nu zelf met 2x GTX 780 en CPU met een RX480 rad. Tijdens niet gamen kunnen de fans op 6 volt wat enorm stil is. Ga ik wel gamen gaan de fans naar iets van 9 volt en is de boel nogsteeds lekker stil. Met die ene RX360 denk ik niet eens dat de boel koel blijft al laat je 3 stofzuigers blazen op de rad.

Ik ga over enige tijd zelf ook een build bouwen in een 900D en ga dan persoonlijk voor 2x RX480. Je kan nooit teveel radiatoroppervlakte hebben. Hoe meer, hoe stiller. Zie hieronder een build met een 900D en 2x een 4x120mm rad.

Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.net/content/type/61/id/1482350/width/500/height/1000/flags/LL

Dit is wat ik zou/ga bouwen. Zet een setup als deze neer met 1 of 2 goede pompen en een flinke hoeveelheid rad's, dan zit je de komende 7 jaar goed. Ga je voor een nieuw moederbord, CPU en videokaarten kan je de waterkoeling zo laten zonder iets te hoeven aanpassen. Helemaal als je kijkt hoeveel geld je gaat uitgeven zou ik het gelijk goed doen. Dan maar 500 euro meer maar dan heb je ook wat.

[ Voor 25% gewijzigd door PilatuS op 28-12-2014 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Nock372 schreef op zondag 28 december 2014 @ 15:59:
Als dat het voorstel is van HighFlow, dan mogen ze zich diep gaan schamen, want het is maar een heel matig advies.

Voor jouw setup zou ik op zijn minst did gebruikenp.s. gebruik zo min mogelijk 45c en vooral 90c knietjes, die belemmeren de doorstroming aanzienlijk voor de 90c type, en die moeten alleen als het niet anders kan gebruikt worden.

Als je budget het toelaat kan je nu (of later) een fan, flow & pomp controller er bij nemen.Dit een stuk betere lijst, en als je bang bent om het zelf te doen, vraag of er hier iemand is die je kan helpen op een zondag, scheelt je iig 300 euro, dat je aan andere dingen kan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-10 20:03
Hmm bedankt, nu is die 480 bovenaan geen probleem. Maar past dit wel onderaan? Ik heb er namelijk 2 voedingen inzitten

Platter-x : iedem past die 420 wel?

Had je in Nederland of België gewoond, dan had ik wel met je afgesproken. Kan inderdaad gezellig zijn . Gewoon er samen aan werken. Moest er iemand anders dit zien zitten Je moet maar een pc sturen.

Nu is budget op zich geen probleem, maar het moet niet te gek worden. Het moed inderdaad wel kwaliteit zijn.

Sowieso zou ik zelf ook nog neigen naar een full cover block voor het mobo

[ Voor 64% gewijzigd door Nock372 op 28-12-2014 19:00 ]

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Nock372 schreef op zondag 28 december 2014 @ 18:45:
Hmm bedankt, nu is die 480 420 bovenaan geen probleem. Maar past dit wel onderaan? Ik heb er namelijk 2 voedingen inzitten
Had het over 140mm rads, en een 3x 140mm is 420, 140mm rads zijn stiller en koelen wat beter, oke, er zijn niet veel mensen die twee voedingen gebruiken, maar als 420 niet past kan je altijd 280 rad gebruiken, en eventueel een extra 140 rad op de achter fan plaats, en/of een extra 280 op de voorkant fan plaats.

Wat ook nog eens een optie is om twee 280 rads met fans te sandwichesen voor je PSU's.

p.s. als je toch gaat water koelen, kan je chipset en VRMs ook meteen koelen, geeft een iets wat stabielere overklok van je CPU, en daarnaast ziet het er behoorlijk koel uit.
Nock372 schreef op zondag 28 december 2014 @ 18:45:
Sowieso zou ik zelf ook nog neigen naar een full cover block voor het mobo
Ik neem aan dat je het over dit blok hebt, daar zou ik zover mogelijk vandaan blijven.
  1. Het moet allemaal veel nauwkeuriger passen.
  2. Het blok is niet meer te hergebruiken op een nieuwe mobo.

[ Voor 25% gewijzigd door player-x op 28-12-2014 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasbroodje
Zo, mijn setje zit erin en ik ben enorm tevreden over Highflow en hun service. Wat ik wel merk is dat één core 10 graden lager blijft dan de rest, dit was ook al bij mijn H100i. Is dat normaal voor een 4770K op 1,35V en4,8 GHzz?? of zit de pasta niet 100% en boven die ene core wel? verder nette temps, mid 70 graden :)

1,3v en 4.7GHz trouwens

[ Voor 7% gewijzigd door Kaasbroodje op 31-12-2014 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat zijn je temps als je gaat stressen met LinX AVX of Prime95 ? Als ik mijn 4770K op 1.25v laat lopen gaat het de boel full stressed naar de 85 graden. Ik snap niet hoe je mid 70 kan halen met 1.35v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasbroodje
dat was met prime95, maximum heat.
Moet er wel bij vermelden dat de core nu trouwens op 1.3021v draait en op 4.7GHz, die settings waren wel haalbaar maar onstabiel :P

Zal hem even wat langer laten lopen en maak wel een screen over een 30 minuten ;)

Afbeeldingslocatie: http://i1243.photobucket.com/albums/gg560/Rick_Pistorius/temp1_zps8a489930.png
Img na 5 minuten

[ Voor 44% gewijzigd door Kaasbroodje op 31-12-2014 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erg netjes dan :) Ik kan niet verder dan 4.5GHz op 1.25v. Met LinX AVX komt de heetste core dan op 85 graden uit. Verder dan dat wil ik niet gaan. Het water word trouwens dan totaal niet warm. De hitte is gewoon niet in het water te krijgen, daar ligt het probleem. Met gamen is de max iets van 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasbroodje
en dit is na 20 minuten, maar waar dat verschil vandaan komt??????

Afbeeldingslocatie: http://i1243.photobucket.com/albums/gg560/Rick_Pistorius/temp2_zps89e20914.png

Ik heb een dunne lijn artic silver 5 pasta er tussen gedaan ( verticaal, net zoals de micro channels in het block ), de duimschroeven zitten helemaal aangedraaid zoals aangegeven in de handleiding. Misschien te weinig pasta, ik heb het erg dun gedaan ( less is more heb ik vaak horen zeggen )

Edit:
En de fans ( 3x140 ) staan op hun langzaamst. Het enige geluid komt van de pomp die nu besluit om op 4500 RPM te gaan draaien. Even in de bios op silent zetten ;)

en na 30 minuten:

Afbeeldingslocatie: http://i1243.photobucket.com/albums/gg560/Rick_Pistorius/temp3_zpsfd47bfd5.png

[ Voor 23% gewijzigd door Kaasbroodje op 31-12-2014 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou nog even LinX met AVX kunnen proberen. Die word meestal wat heter dan Prime. Dat de temps na 20 minuten hoger worden is normaal. Als je net begint is het water nog niet warm. Als je de boel 1 uur laat draaien zijn dat de hoogste temps, daarna zal het niet echt warmer worden.

80 max is verder prima. Tijdens gamen zal je nooit zo hoog komen.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 31-12-2014 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasbroodje
Maar het meest vreemde vind ik de 14 graden verschil tussen core 3 en core 1. Dit terwijl core 0,1,2 best dicht bij elkaar liggen. Ik heb gelezen dat 3-7 garden normaal verschil is. Zou het kunnen dat het verschil groter wordt ten opzichte van normaal bij hogere overclock? of zit core 3 recht onder de waterjet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of de tempsensor werkt niet helemaal goed. Dat gebeurt ook wel vaker. Ik hou altijd de hoogste temp aan, wat er onder zit boeit niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Kaasbroodje schreef op woensdag 31 december 2014 @ 16:13:
Wat ik wel merk is dat één core 10 graden lager blijft dan de rest, dit was ook al bij mijn H100i. Is dat normaal voor een 4770K
Waarschijnlijk is de interne temp sensor niet helemaal goed, gebeurd niet extreem vaak, maar is ook niet heel bijzonder, of je hebt een bijzonder goede core. :+
PilatuS schreef op woensdag 31 december 2014 @ 16:16:
Wat zijn je temps als je gaat stressen met LinX AVX of Prime95 ? Als ik mijn 4770K op 1.25v laat lopen gaat het de boel full stressed naar de 85 graden. Ik snap niet hoe je mid 70 kan halen met 1.35v.
Ik zit met mijn 5960X @ 4.8GHz volledig gestrest op +/-65c, en mijn Quad Titans @ 1180MHz zitten op +60c, en mijn water temp zit op 30c.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PGqkgYVsBR2f7V8vgLb6itVT/medium.jpg

Wel heb behoorlijk wat meer rad en flow dan gemiddeld in mijn TJ11 en gebruik ik Indigo Xtreme als TIM.

Niet 100% stabiel op 4.8GHz met OCCT burn-in test, maar draait nog steeds elke keer Hyper PI probleemloos, en is wel 100% game save, en als ik moet werken op mijn PC zet ik hem op 4.6GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik alleen mijn CPU stress is dit met een RX480 rad. De 2 GTX 780 kaarten produceren dan toch bijna geen warmte. Een RX480 voor bijna alleen CPU is dan ook enorme overkill. Het water word sowieso alleen tijdens gamen warm. Mijn 2 videokaarten komen nooit boven de 45 graden uit en de CPU max 60 met gamen. De 4 fans draaien tijdens niet gamen op 6 volt wat meer dan voldoende is. Dit geeft een CPU temp idle van rond de 36 graden.

Mijn waterblok is een EK Supreme HF. Niet echt een bijzonder ding en hier zit denk ik dan ook de bottleneck. Ik kan met LinX gewoon niet verder dan 4.5GHz op 1.25v. Ga ik verder dan gaat de CPU naar de 90 graden toe. Opzich zou ik wel verder kunnen gaan omdat tijdens gamen de CPU toch nooit boven de 60 uitkomt. Ik wil alleen geen setup draaien die niet volledig tegen LinX kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
PilatuS schreef op woensdag 31 december 2014 @ 18:10:
De 2 GTX 780 kaarten produceren dan toch bijna geen warmte. Een RX480 voor bijna alleen CPU is dan ook enorme overkill. Het water word sowieso alleen tijdens gamen warm. Mijn 2 videokaarten komen nooit boven de 45 graden uit
Jij komt op 45c gestrest uit?
Wat voor een klok draai jij dan?

Met Furmark kom ik rond de 60c, met een klok van 1180MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stressed als in gamen, geen Furmark. Verder geen overklok. Ben er lang mee bezig geweest en bleeft problemen houden zelf met een lichte OC als +103 core +145 mem.

Edit: Net even Furmark gedraait. Max na 5 minuten is 49 graden.

[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 02-01-2015 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-10 20:04
Ik zal ook eens furmark proberen weer, voor de gtx970 sli :-)

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nu ik alweer een paar jaar over ben op luchtkoeling, begin ik de laatste tijd toch weer te twijfelen om wat water in mijn pc te gieten. Mijn laatste setup was een single loop met twee rads (120mm+240mm), CPU block en full cover GPU. Als pomp had ik een MPC355. Temps waren fantastisch, maar sinds in mijn ogen het overvolten en overclocken van je rig steeds minder interessant is geworden voor real world performance verschoof mijn focus naar stilte.

Ik wil nu nog eens onderzoeken of WC het waard is. Dat ik met goede fans op lage toerentallen prima temps weet te halen bij zeer weinig geluid, is me duidelijk. Ik maak me nu alleen nog zorgen om de pomp. De meest stille pomp zou de MCP655 PWM Drive moeten zijn: http://martinsliquidlab.o...-pwm-drive-pump-review/5/. Samen met een 280mm en 240mm rad zouden mijn i7 2700k en GTX970 prima koel moeten blijven.

Twee vragen: heeft er iemand hier ervaring met de PWM versie van deze pomp? En is het ding in NL ook ergens te koop (highflow heeft hem niet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En is het ding in NL ook ergens te koop (highflow heeft hem niet)?
FreezingHardware heeft die pomp.

https://www.freezinghardw...5132/Swiftech_MCP655.html

Edit: Is natuurlijk niet de PWM verie 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 02-01-2015 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Leven die lui ook nog? :D

Nee, inderdaad. De 'reguliere' hebben ze bij Highflow ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FreezingHardware is er inderdaad nogsteeds gelukkig. In de praktijk besteld ik meestal al mijn spullen daar. Ze zijn tot nu toe bij mij altijd nog goedkoper dan de andere winkels.

Ik gebruik trouwens zelf een simpele Laing DDC-1 MCP350. Deze doet op 12V 24dB en ik hoor dat ding totaal niet. Mijn hele setup heb ik puur gemaakt voor stilte en het zijn nogsteeds de fans die ik het meeste hoor.

Ik gebruik de volgende fans op de radiator.
pricewatch: Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm), 120mm
Ze doen 21dB op 12V en bij mij draaien ze maar op 6V. Nog maken deze fans het meeste lawaai van mijn hele PC. Ik zou de pomp meer moeten horen maar dat is niet het geval. Helemaal als je een pomp niet op 12V laat draaien maar op iets van 9V denk ik dat je de meeste pompen niet zal horen.

Ik denk dat je uiteindelijk toch meestal de fans het meeste zal horen ipv de pomp. Zolang de pomp maar niet gaat trillen in de kast door een stuk rubber of wat. Ik denk dus niet dat het heel veel nut heeft om speciaal voor een super stille pomp te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Aquatuning heeft hem (in de alphacool branding variant): http://www.aquatuning.nl/...pwm-single-edition?c=4873

Maar ja.... ik ben nog steeds niet vergeten wat AT in het verleden geflikt heeft.

Een MPC350 is wel een stukje stiller dan mijn oude 355, maar ik wil wel weer eens spelen met iets nieuws ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Vergeet branding bij Liang D5 en DCC pompen, letterlijk het enige verschil tussen de pompen zelf is de stikker die er op zit, voor de rest komen ze allemaal van de zelfde productie lijn.

De enige verschillen zijn de DCC versies met een extra koellichaam die je ook los kan krijgen.

Zelf als ik voor een enkel pomp zou gaan zou ik de DDC-1T Plus PWM, en een Shoggy Sandwich anti vibratie.

Voordeel van de DCC is dat hij een hogere pomp druk heeft dan een D5, iets waar je meer aan hebt dan de hogere flow van de D5.

En voor meer uitleg over PWM lees dit topic: PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp

[ Voor 8% gewijzigd door player-x op 02-01-2015 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
PilatuS schreef op zondag 28 december 2014 @ 16:48:
[...]

Ik vul met een trechter met een stuk slang er aan. De pomp zuigt de boel harder weg dan ik het kan bijvullen. Ik vul het reservoir maximaal en zet dan de pomp aan tot dat het water bijna weg is. Op deze manier loopt de pomp niet droog. In 1x vullen gaat helaas niet werken bij mij.

[...]

1 enkele RX360 radiator voor CPU en 4x R9 290 8)7

Over het algemeen word aangehouden 1x120mm per onderdeel + nog 1x120mm. Dan kom je uit op 6x120mm aan radiatoroppervlakte. Dat is 2x dan wat er nu staat. Nu is de RX serie wel een dikke rad, ik heb zelf een RX480, maar no way dat een RX360 lekker gaat werken met 4 kaarten en de CPU.

Je hebt een 900D. Dan zou ik voor 2x RX480 gaan. 1tje boven en 1tje onder. Dit is misschien wel weer wat overkill maar zorgt er wel voor dat je lekker kan gamen zonder naast een stofzuiger te hoeven zitten.

Ik draai nu zelf met 2x GTX 780 en CPU met een RX480 rad. Tijdens niet gamen kunnen de fans op 6 volt wat enorm stil is. Ga ik wel gamen gaan de fans naar iets van 9 volt en is de boel nogsteeds lekker stil. Met die ene RX360 denk ik niet eens dat de boel koel blijft al laat je 3 stofzuigers blazen op de rad.

Ik ga over enige tijd zelf ook een build bouwen in een 900D en ga dan persoonlijk voor 2x RX480. Je kan nooit teveel radiatoroppervlakte hebben. Hoe meer, hoe stiller. Zie hieronder een build met een 900D en 2x een 4x120mm rad.

[afbeelding]

Dit is wat ik zou/ga bouwen. Zet een setup als deze neer met 1 of 2 goede pompen en een flinke hoeveelheid rad's, dan zit je de komende 7 jaar goed. Ga je voor een nieuw moederbord, CPU en videokaarten kan je de waterkoeling zo laten zonder iets te hoeven aanpassen. Helemaal als je kijkt hoeveel geld je gaat uitgeven zou ik het gelijk goed doen. Dan maar 500 euro meer maar dan heb je ook wat.
Als je zoveel mogelijk rad oppervlak wilt zijn er ook betere kasten, een little devil of dat Amerikaans merk waar ik ff niet op kan komen :)

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

MountainMods ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boefmans schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 08:41:
[...]

Als je zoveel mogelijk rad oppervlak wilt zijn er ook betere kasten, een little devil of dat Amerikaans merk waar ik ff niet op kan komen :)
Met een 900D kom je ook een eind. Is ook niet extreem duur en extreem groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Paar dagen geleden stegen mijn temperaturen opeens teveel, en het waterpeil bleek dan ook een stuk gezakt te zijn. Ok ff bijvullen dacht ik...
Schuif ik mijn res eruit,zie ik dat de zitting van/+vulschroef op de bodem ligt. Iemand dat al eens meegemaakt?
Meteen hierover gemaild naar info@aquatuning.nl maar nog geen antwoord gehad. Hebben zij een speciale RMA procedure? Anyways ik heb maar een dual-bay res besteld,daar zit de vulschroef tenminste aan de voorkant,less hassle.
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2iad2s3.jpgAfbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/95ye6e.jpg
Nieuw res:Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/0/06/300x300px-LS-0646260d_1463746033_3.jpeg

[ Voor 3% gewijzigd door I Am Weasel op 10-01-2015 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024
Misschien had je hem te vol zitten en kon de druk niet weg door het uitzetten van het warme water?

Die xcool res heb ik ook, iets fijner maar vullen met een vulpunt blijft het makkelijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
mukkel schreef op zondag 11 januari 2015 @ 08:30:
Misschien had je hem te vol zitten en kon de druk niet weg door het uitzetten van het warme water?
Nee het lijkt er mij meer op dat de lijm van vulopening geen goede verbinding had gemaakt me de rest van de bayres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
Die ook ja. Ik bedoelde caselabs, daar twijfelde ik ook over maar dat gedoe met importeren en de prijs... Toen de little devil gekozen.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Om eerlijk te zijn, vind ik de Little Devil niet echt een mooie kast, functioneel, ja, mooi, niet echt.

Voor het zelfde geld krijg je de veel mooier afgewerkte TJ11, en daar kan je ook behoorlijk wat in kwijt qua koeling, dit is wat ik in de mijne heb zitten, imho meer dan voldoende koeling voor welke setup dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
Smaken verschillen :) gelukkig maar!

Maar Nice, 1040 rad oppervlak :) (aankom ik in de ld op1440); beiden is natuurlijk veel meer dan nodig.

[ Voor 59% gewijzigd door Boefmans op 13-01-2015 09:54 ]

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Vanaf vandaag is de pricewatch: Corsair Hydro H110i GT verkrijgbaar! Hij zou volgens Corsair pas volgende maand leverbaar moeten zijn, maar kennelijk heeft Max ICT er al 25 bij de leverancier op voorraad? Interesting :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterd11
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-10 12:03
Goedendag, ik heb een amd build (fx8350,990fxkiller mobo, r9 290) Nu heb ik de volgende spullen in huis om te watercoolen:

EK Waterblocks EK-FC R9-290X - Nickel
EK Waterblocks EK-Supreme LTX AMD - Acetal
Phobya G-Changer 420mm radiateur
lphacool Cape Corp Coolplex Pro 10 LT
EK-DCP 4.0 pump

Is dit genoeg voor de videokaart en cpu, want ik lees hele uiteenlopende verhalen over een aparte radiateur voor je cpu en gpu. Maar als je zon enorme radiateur zoals ik heb moet dat weer een beetje opheffen. Of raden jullie echt 2 aparte radiateuren aan??

M.v.g.
Daniel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Ik reken zelf altijd met 120mm rad per onderdeel + 120mm extra, dit is ook afhankelijk van de dikte van het rad en de FPI. Maar ik denk dat je met 420mm wel goed zit, Mits je niet gaat overclocken, de FX processoren zijn nogal heethoofdjes.
Ik ben niet bekend genoeg met de EK-DCP pompjes, maar volgens mij is een MCP355 een stuk stiller en krachtiger, waardoor je loop beter zal koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterd11
PAPPLE schreef op zondag 25 januari 2015 @ 14:40:
Ik reken zelf altijd met 120mm rad per onderdeel + 120mm extra, dit is ook afhankelijk van de dikte van het rad en de FPI. Maar ik denk dat je met 420mm wel goed zit, Mits je niet gaat overclocken, de FX processoren zijn nogal heethoofdjes.
Ik ben niet bekend genoeg met de EK-DCP pompjes, maar volgens mij is een MCP355 een stuk stiller en krachtiger, waardoor je loop beter zal koelen.
6cm dikke radiateur :p, dus dat moet wel goed komen! Over de loop hoe raad je hem aan om de loop te laten lopen, ja ik ben een beginner met custom cpu loops. Maar ik ben erg handig van mezelf, al mag ik dat zeggen.

M.v.g.
Daniel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
Ik gooi het liefst mn blokken eerst, dan mn rads, maar als het goed is blijft de temperatuur van het water over de hele loop veelal hetzelfde, dus de volgorde zou niet veel uit moeten maken. Wel is het belangrijk dat je genoeg flow hebt, anders vloeit het water te langzaam en krijg je dus wel temperatuurverschillen.

Dat handig zijn van mezelf ken ik ook, stapje voor stapje leren proberen. En goed lektesten, 24H is geen overdreven tijd. Stel je voor dat je je hardware sloopt met een aansluiting die niet helemaal lekker zit.. (haha, lektesten --> lekker ;))

Anyway, voor vragen ben je aan het goede adres hier bij tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterd11
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/1214z0o.jpg

Mijn vraag of zoiets zou werken, met name van de videokaart naar de reservoir toe??
En heb ik aan 1 liter koelvloeistof genoeg?

[ Voor 20% gewijzigd door misterd11 op 25-01-2015 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Laatst online: 15-10 16:07

Fordox

00101010

1 liter is meer dan je denkt. Ik heb een bijna gelijke set-up (ik heb een 280mm extra dikke rad, zonder gpu koeling) en daar ging nog geen halve liter in. Maar een 2e literfles is nooit een slecht idee

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
Ja, is per loop verschillend hè. Ik heb ongeveer 1.5 liter in de gpu loop.

Gescheiden loops zijn meestal niet nodig, alleen leuk al je te veel rads en ruimte hebt. Voordeel is wel dat met name de grakas dan nog veel koeler blijven; bij cpi is de bottleneck vaak de warmteoverdracht naar het water.
Met jouw rad moet het In ieder geval prima werken.

Met een goed epo p gaat dit prima werken hoor. Ik zou wel even kijken of je niet meteen een reservoir pakt waar de pomp meteen in kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Boefmans op 25-01-2015 19:43 ]

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterd11
me radiateur is 6cm dik, nu moet ik of de radiateur aan de bovenzijde van me kast zetten en fans in me kast of andersom. Beide zorgen voor een vereiste casemodding! Wat raden jullie aan. Want als ik de 420mm rad binnen in wil hebben kan ik geen fans mounten want die komen tegen mijn moederboord aan! Goeie SP fans bovenop geeft me wel de meeste mogelijkheid om me case een kleine modificatie te geven, maar SP fans moeten dan toch op hoge touren draaien om de lucht door de radiateur heen te trekken?

Het gaat dus om 140mm fans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon zoals de schizofrenen doen, (ligt wel lichtelijk in de context van bayressen met de vraag hoort het eigenlijks wel).

maar ja, met wat hoekbeugeltjes uit de bouwwinkel heb je je rad. prima bovenop je kast.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2015 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterd11
Me eerste build met waterkoeling ooit!

Radiateur paste niet met fans in de case dus heb ik nu dit maar gedaan!

Waterkoeling:
Amd ltx EK block
Amd r9 290(x) nickel block
EK-DCP 4.0 pomp
Alphacool PRO 10 LT reservoir
Magicool 120mm rad
Magicool 360mm rad

Overal clear tubbing met EK-koolant Blood Red

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2ykz0af.jpg

Zonder koelvloeistof

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/vfvwae.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/x0z4aa.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2cwsdnp.jpg

Ik zit alleen met 1 probleem, het reservoir bevat bovenop een schroefgat waarvan de eerste 2 omwentelingen stuk zijn. Dus de koperen stop die bij de kit zat past er niet op. Heeft iemand enig idee of ik er een bout in kan draaien, of een stop die wat langer is dan 2 omwentelingen schroefdraad. Er gaat gewoon een G1/4 fitting in kwa maat.

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
Er zijn ook stopfittingen met meer dan 2 slagen draad erop. Die kunnen gewoon nog neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterd11
Jup die heb ik nodig, heb je tips waar ik die kan krijgen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu met mijn thermochill 120.4 rad.een jaar of twaalf verder, ik vroeg me eigenlijks af of er een houdbaarheidsdatum bestaat voor radiatoren. Het valt me nl. op dat mijn temps tijdens load
wat graden omhoog zijn gegaan en dit niet te wijten valt aan blockverstoppingen, slichte tim of pomp degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Volgens mij zit er geen "houdbaarheidsdatum" op.
Je kunt hem een goed schoonmaken en alle rotzooi, stof ect van de lamellen halen.
Met azijn kun je je rad ook even spoelen, vind je pomp ook wel eens fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adel_F16
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:47
Kan iemand mij vertellen of de Phobya hp-s 120mm 1400rpm fans genoeg druk leveren om als push te gebruiken? Kan nergens iets over de druk vinden.

Hierbij een link:
http://www.aquatuning.nl/...00rpm-120x120x25mm?c=4951

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mukkel schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 10:16:
Volgens mij zit er geen "houdbaarheidsdatum" op.
Je kunt hem een goed schoonmaken en alle rotzooi, stof ect van de lamellen halen.
Met azijn kun je je rad ook even spoelen, vind je pomp ook wel eens fijn :)
pomp
Ik gebruik liever geen azijn doordat er koper in het rad. verwerkt zit, door de koper / azijn reactie mol je je koper, wat ik dus niet wil, wat ik daarvoor in de plaats gebruik is een deel soda en een deel demi, deze mengeling laat ik een dag of twee inweken, daarna spoel ik de rad. grondig door onder de kraan, dit gebeuren doe ik ongeveer eens per jaar tijdens de standaard onderhoudsperikelen met zo af en toe een volledige flow spoeling met de soda demi mengeling, ik leg het rad dan op de werktafel zoals op het plaatje, deze loop laat ik dan een uur of wat lopen waardoor het meer en deel qua vuil in de lamellen wel opgelost wordt.

Ik merk zeker wel een graad of drie verschil in vergelijking met een half jaar terug ongeveer, vandaar dat ik het me afvroeg of er een bepaalde houdbaarheidsdatum bestaat, want de lamellen zouden imo van binnen "verweert" kunnen gaan zijn door de voortdurendheid aan waterwrijving langs de vlakken intern. (Coëfficiënt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Verwijderd schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 15:28:
Ik gebruik liever geen azijn doordat er koper in het rad. verwerkt zit, door de koper / azijn reactie mol je je koper,
Het is waar dat azijn ligt etsend is, maar dat is voor een korte tijd verre van een probleem.

Ik flush mijn systeem jaarlijks met +50% azijn, 1L azijn plus 0.7L water, dat ik ongeveer een dag in mijn systeem gebruik, met de pompen op 100%, inclusief beginnen met een uur het water op te laten lopen naar 60c.
Ik merk zeker wel een graad of drie verschil in vergelijking met een half jaar terug ongeveer, vandaar dat ik het me afvroeg of er een bepaalde houdbaarheidsdatum bestaat, want de lamellen zouden imo van binnen "verweert" kunnen gaan zijn door de voortdurendheid aan waterwrijving langs de vlakken intern. (Coëfficiënt).
Nee hoor niet echt, en in dat geval is juist de etsende werking van azijn een plus, daar het juist eventuele corrosie verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tis misschien wel niet een radiator,vorig jaar nl. ergens spoelde ik eens mijn met een elektrolytisch opgedirkt reservoire met azijn schoon dacht ik, als gevolg daarvan ontstond er een zwaar bramig ruw oppervlak gekleurd in de kleuren groen grijs en zwart, heb het aangetaste oppervlak weten op te schuren, en zit nu als punt koper in de loop. M'n radiator is een vervaardiging uit koper en messing, de finnen zijn van koper en de tubes zijn van messing, door dit heb ik bewust nooit gebruik gemaakt van azijn, ik was altijd in de veronderstelling dat de tubes met inzich de kanaaltjes tergend dicht zouden gaan lopen wanneer ik azijn zou gebruiken.

Daarom de soda / demi ratio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wheelchairguy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-12-2024
hallo,

ik ben van plan om mijn pc te bouwen met een stikstof koeling.

mijn gedachten daarover waren, dat aangezien stikstof toch zo koud is, ik eigenlijk alleen een centraal punt hoef te maken waar stikstof in zit omdat dit waarschijnlijk genoeg koeling geeft om de volledige pc te kunnen koelen. tenslotte denk ik toch dat dit koud genoeg is.

nu weet ik dat er materialen bestaan waardoor ik de kou kan compenseren, zodat alles kan werken.
mijn vraag is, wat is de naam van die opwarm elementen om ervoor te zorgen dat de pc niet te koud wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10 19:02

William/Ax3

We are Starstuff

peltier?

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Wheelchairguy schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:11:
hallo,

ik ben van plan om mijn pc te bouwen met een stikstof koeling.
Over fantasie koel systemen, die in de praktijk niet werken zit je hier in het verkeerde draadje, vloeibaar LN2 is alleen geschikt voor koeling over kortere periodes.

Je hebt ongeveer +3L per uur nodig om alleen een CPU koel te houden, met een bulk prijs van 40 cent per liter word dat een dure grap, daarnaast is LN2 zo problematisch in de praktijk, dat ik er zelfs geen gratis gebruik van wil maken.

Wil je Sub-Zero koeling, dan zijn er twee opties.

http://www.highflow.nl/extreme-cooling/phase-change/
Een dure maar goed werkende oplossing, die je CPU op ongeveer -30c houd.

http://www.highflow.nl/extreme-cooling/chillers/
Alternatieve oplossing, dat de temp van een water gekoeld systeem, enorm kan verlagen, tot tegen het vriespunt.

Beide zijn dure en onpraktische oplossingen, die beide enorme ijs en condensatie problemen hebben.

Bespreking van de eerste waar LN2 gedeeltelijk onder valt, hoort in zijn geheel niet in dit draadje thuis, de twee wel, maar is eigenlijk zelf ook al zo gespecialiseerd dat het ook een eigen draadje verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Verwijderd schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 19:43:
Tis misschien wel niet een radiator,vorig jaar nl. ergens spoelde ik eens mijn met een elektrolytisch opgedirkt reservoire met azijn schoon dacht ik, als gevolg daarvan ontstond er een zwaar bramig ruw oppervlak gekleurd in de kleuren groen grijs en zwart, heb het aangetaste oppervlak weten op te schuren, en zit nu als punt koper in de loop. M'n radiator is een vervaardiging uit koper en messing, de finnen zijn van koper en de tubes zijn van messing, door dit heb ik bewust nooit gebruik gemaakt van azijn, ik was altijd in de veronderstelling dat de tubes met inzich de kanaaltjes tergend dicht zouden gaan lopen wanneer ik azijn zou gebruiken.

Daarom de soda / demi ratio.
De kanalen zullen denk ik niet zo snel dicht slibben. En goed spoelen nat het schoonmaken is absoluut een pré.

Waarom ik geen azijn zou gebruiken:
Een tijd geleden heb ik de waterkraan in mijn keuken vervangen. De oude kraan die oorspronkelijk kon zwenken zat helemaal vast. Ik wilde hem uit elkaar halen om te kijken of daar nog iets aan te fixen was. Dus ik heb hem eerst een paar dagen in de (schoonmaak) azijn gelegd. Het zwenkbare deel bestond uit staal, aluminium en messing onderdelen.

Na een uurtje in de azijn begonnen er al aardig wat luchtbelletjes te vormen, duidend op een toch wel zeer actieve werking van het zuur. Maar omdat de kraan toch al vervangen was heb ik die oude toch gewoon een paar dagen in de azijn laten liggen. Na een paar dagen heb ik hem schoongespoeld en uit elkaar gehaald. En wat me daarbij verbaasde was dat de aluminium onderdelen behoorlijk waren gecorrodeerd door de azijn. Op vershillende plaatsen kon ik het chrome er zo van af trekken. En zo hier en daar zaten er kraters in het aluminium. (Waarschijnlijk waren dat de plekken waar oxidatie heeft gezeten) Het materiaal was op sommige plekken ook een beetje poreus geworden.

Nu is schoonmaak azijn wel wat agressiever dan gewone azijn, en je zult een radiator er sowieso geen paar dagen in laten liggen. Maar ik stond er toch wel even van te kijken wat voor een 'schade' dat spulleke nog kan aanrichten wanneer je er bijv. die kraan een paar dagen in laten liggen.

Ik zou dan toch wel een alternatief zoeken, of de azijn flink verdunnen, wanneer ik mijn spullen schoon moet gaan maken. Vooral omdat je pc toch al snel een ding is waar je al snel erg aan 'gehecht' bent, en je er een hjoop moeite in steekt om hem draaiende te houden.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Je hele verhaal is voor mij nog steeds geen reden om van azijn af te stappen als jaarlijks flush middel.

Zou zeggen leg eens een stukje koper en messing in puur schoonmaak azijn voor een week of zelfs een maand, en je zal zien dat beide er nog steeds prima uitzien na die week.

Geoxideerd aluminium is zeker niet zuur bestendig, en azijn zal alle oxidatie oplossen, en bij beginnende oxidatie zal het proces versneld door gezet worden met azijn, daar bij nieuw aluminium oxidatie ook een beschermlaag is met een beschermende werking.

Geoxideerd koper zal ook worden opgelost, alleen stopt bij koper en missing het proces nagenoeg in zijn geheel, hoewel azijn op koper over de langere termijn niet aan te raden is, is een korte behandeling totaal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Klopt ook wel. Daarom gaf ik ook al aan dat je wel even goed moet spoelen. En dat het aluminium was aangetast. Ik haalde het aan, omdat ik een vastgelopen pc heb gekregen waar een koelblok van aluminium op zat met een koperen basis, en ook de radiator is van aluminium.

Niet erg duur of hoogwaardig materiaal, maar er zijn nu eenmaal ook mensen die meer op budget letten dan op kwaliteit. Al zou dat niet mijn keuze zijn bij het bouwen van een watergekoelde set up. En wanneer ik zo hier en daar eens wat rond Google en zie wat voor een 'streken' men zoal uithaalt met hun pc... sja. Dan is verbaast zijn, in sommige extreme gevallen, denk ik nogal zwak uitgedrukt. :P

Het lijkt hier op Tweakers misschien een beetje overbodig om dit te vermelden, maar er komen hier ook wel veel nieuwkomers. Dus vandaar. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Phaerion op 11-02-2015 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Tenzij je een complete Chinese ''super set'' van 100 euro koopt, is aluminium koel onderdelen niet meer te koop als losse onderdelen, of als complete set.

Aluminium is gewoon geheel uit de koel scene verbannen, en aluminium onderdelen die zich direct in de loep bevinden zijn gewoon niet meer te koop.

Misschien zijn er her en der nog wat rest onderdelen te koop, maar daar moet je tegenwoordig zelfs hard voor op zoek moeten gaan.
En mensen die nog steeds een set hebben met gemixed onderdelen zouden nu allang tegen problemen zijn aan gelopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Nou ..daar zeg je wat. Ik zat er aan te denken om die loop weer op te bouwen op dat oude AMD mobo. Want ik vermoed dat het mbo en de cpu het nog gewoon doen. Vooral ook omdat ik te lui ben om op zoek te gaan naar het originele bracket voor de ventilator die er eigenlijk bij hoort. Want ergens vind ik dat toch te veel moeite voor dat oude mobo, die ik toch maar gekregen heb. (het is toch maar om zo nu en dan even wat te knutselen te hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Heren, wellicht dat iemand me kan helpen. Ik heb een probleem met mijn GTX780 waarop ik een EK blokje heb gezet. Dit is niet de eerste keer dat ik het doe, dus het verbaasde me ten zeerste dat ik iets verkloot heb, maar ik weet niet wat...

De temperaturen zijn goed (30gr idle), maar op de een of andere manier zit er iets niet lekker. Hij start soms helemaal niet door, geeft rare artifacts (lijnen, soms blokken) en de Nvidia drivers crashen zo nu en dan. Kortom, de videokaart loopt niet lekker. Wat kan ik hieraan doen, en kan ik zelf iets checken via een diagnostic tool ofzo?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

Het eerst wat mij te binnen schiet is sluiting, gebruik je ook een backplate?

[ Voor 94% gewijzigd door UgotHeinzzd op 14-02-2015 01:05 ]

[CiP] Aqueum initium TJ09

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Nee, geen backplate...

• mukkel
Loshalen alles checken en terug plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Al geprobeerd maar geen soelaas. Met luchtkoeler werkt de kaart prima dus ik doe echt iets verkeerd waardoor ie sluiting heeft ofzo. Ik ga vanavond even verder prutsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Installeer de originele koeler weer, heb je dan nog steeds problemen dan is hij waarschijnlijk stuk, en dan kan je hem het best RMA sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Dat is het 'm juist, met de originele koeler is alles koek en ei. Maarja, komt goed :)

EDIT: inmiddels werkt hij weer, geen idee wat er mis is gegaan. Heb alleen een klein gedeelte van de padding vervangen door wat dunner ipv de standaard, maar denk niet dat dat 'm is geweest. Hoe dan ook, ik ben weer blij :)

[ Voor 56% gewijzigd door Sp33dFr34k op 13-02-2015 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 21:58:
Dat is het 'm juist, met de originele koeler is alles koek en ei. Maarja, komt goed :)

EDIT: inmiddels werkt hij weer, geen idee wat er mis is gegaan. Heb alleen een klein gedeelte van de padding vervangen door wat dunner ipv de standaard, maar denk niet dat dat 'm is geweest. Hoe dan ook, ik ben weer blij :)
Misschien was het juist wel dat probleem en maakte het koelblok niet overal goed contact. Mijn kaart is na een paar jaar flink vervormd door het gewicht. Je ziet hem echt scheef in het slot hangen. Dus wellicht maakt het verschil in meer uit dan je in de eerste instantie zou denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Phaerion schreef op maandag 16 februari 2015 @ 16:47:
Mijn kaart is na een paar jaar flink vervormd door het gewicht. Je ziet hem echt scheef in het slot hangen.
Dat zou een reden van het probleem kunnen zijn, maar nadat hij het blok opnieuw gemonteerd had had hij het probleem nog steeds, het is mogelijk maar niet echt waarschijnlijk.
Maar je kan door hem te ondersteunen iig controleren of het het probleem is.

Dat is een van de redenen dat ik zo tevreden ben over mijn TJ11, dat mijn kaarten verticaal hangen in mijn kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Als laatste update hierop, de kaart liep bij sommige games (vreemd genoeg niet alle) flink heet, waardoor ik nog eens wat beter ben gaan kijken met een zaklamp. Wat bleek? Schroefjes waren net iets te lang waardoor het blok gewoon niet goed contact maakte... Die padding heeft natuurlijk geholpen om net dat beetje beter contact te krijgen.. Stomme fout en zal hier niet weer gebeuren, risico wat je loopt bij 2ehands materiaal.. Iedereen bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
Wat is het koelvermogen van een 360 rad ? Ik wil graag 2 xeons en een chipset ermee koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Zelfs een 30mm rad moet probleem loos twee Xeon's koel houden, maar als je plaats hebt voor een dikkere kan je systeem nog stiller houden.

En daar je ze voor Xeon's gaat gebruiken hoef je geen rekening te houden overkloken en kan je af met goedkopere maar nog steeds prima blokken.

En zou ik deze pomp nemen, en een bay-res, of een top + res + anti vibe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
player-x schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 02:40:
Zelfs een 30mm rad moet probleem loos twee Xeon's koel houden, maar als je plaats hebt voor een dikkere kan je systeem nog stiller houden.

En daar je ze voor Xeon's gaat gebruiken hoef je geen rekening te houden overkloken en kan je af met goedkopere maar nog steeds prima blokken.

En zou ik deze pomp nemen, en een bay-res, of een top + res + anti vibe
ze gaan wel overgeklokt worden , chipset wordt meegekoeld , de blokken (heatkillers) heb ik al.ze gaan wel overgeklokt worden , chipset wordt meegekoeld , de blokken (heatkillers) heb ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Dat is behoorlijk relevante info, normale Xeons zijn niet echt meer te over klokken, alleen de oudere S1366 Xeons kan je echt overklokken.

Kan je aangeven wat voor CPUs en systeem je gebruikt?

• JayJay
player-x schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 10:12:
Dat is behoorlijk relevante info, normale Xeons zijn niet echt meer te over klokken, alleen de oudere S1366 Xeons kan je echt overklokken.

Kan je aangeven wat voor CPUs en systeem je gebruikt?
Evga sr 2 met x5650 xeons :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
player-x schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 08:30:
[...]

Dat zou een reden van het probleem kunnen zijn, maar nadat hij het blok opnieuw gemonteerd had had hij het probleem nog steeds, het is mogelijk maar niet echt waarschijnlijk.
Maar je kan door hem te ondersteunen iig controleren of het het probleem is.

Dat is een van de redenen dat ik zo tevreden ben over mijn TJ11, dat mijn kaarten verticaal hangen in mijn kast.
Ik twijfel nog een beetje tusssen PCIE risers, het mobo/case een kwart slag draaien, óf een combinatie van beide. Als ik de case een kwartslag draai, kan ik aan beide zijkanten een radiator kwijt. Dat lijkt me wat estetischer. En risers hoeven ook niet lelijk te zijn wanneer de kabel tussen twee stukken plexiglas weggewerkt is. (of uit één stuk plexi, wanneer het netjes wordt gevouwen/gebogen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-10 13:33
In hoeverre wordt er hier akkoord gegaan met deze review: reviews: Hoe 'cool' zijn waterkoelsetjes? Negen kant-en-klare sets op een rij?

Ik zou graag mijn luchtkoeler (Prolimatech Megahalems met 2 Noctua fans in push-pull) vervangen door een basic waterkoeling set aangezien ik ontevreden ben over mijn temps (40 °C idle op een stock i5-2500k) en die dingen ook natuurlijk wel veel plaats innemen.

Als ik kijk naar de prestaties van die kant-en-klare kits zijn de temps echter niet zo spectaculair. Ook de geluidsproductie is niet bepaald min. Wat zouden jullie aanraden? Ik heb al even gezocht en sommige van die EK kits zien er echt wel mooi uit. Mijn case heeft echter maar 1 outtake fan. Geen plaats bovenin de case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ver weg blijven van die prefab kitjes. Welke kast heb je, wel plaats voor een 240 rad ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-10 13:33
Een Lian Li PC-7FNW:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9LoStRA.jpg?1

[ Voor 33% gewijzigd door SanderH_ op 11-03-2015 00:27 ]

Pagina: 1 ... 48 ... 67 Laatste