Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-10 19:55

westergas

rikkie_pc

Ik heb de H440 van NZXT op het oog. http://www.nzxt.com/produ...er-edition-mid-tower.html

Deze heeft geen 5.25" bay meer wat voor mij een issue is aangezien ik mijn Aquaro 6 http://aquacomputer.de/aquaero-5.html niet kwijt wil. Het display en bijbehorende knopjes kunnen mij gestolen worden, het gaat mij om de functionaliteit.

Heeft iemand ervaring met zo iets inbouwen in de kast?

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-10 16:36
westergas schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 09:37:
Ik heb de H440 van NZXT op het oog.
Het is een hele mooie kast, maar ik zelf zou hem niet voor waterkoeling willen gebruiken, daar hij maar een matige airflow heeft, niet zo beperkt dat het waterkoeling onmogelijk maakt, je kan nog steeds een stil systeem maken, maar wel iets om rekening mee te houden, daar het maximaal overklokken wel wat zal beperken.
Deze heeft geen 5.25" bay meer wat voor mij een issue is aangezien ik mijn Aquaro 6 niet kwijt wil.
Je kan de module gewoon ergens anders in je kast monteren, door de eventueel de bay brackets te verwijderen en
Het display en bijbehorende knopjes kunnen mij gestolen worden, het gaat mij om de functionaliteit.
Ik geloof dat je de display van de Aquaro 6 gewoon los kan schroeven, en dan met beugeltjes vast schroeven, of 4 gaatjes ergens in je kast boren, en op die manier vast zetten.

Een andere manier is je case te modden, je het aluminium voor paneel als mal te gebruiken, en bv boven in je kast een gat in je kast te zagen/dremmellen en vijlen, als je handig bent een klusje van 1~2 uur, met linkse handen een dag werk, maar wel een hele mooie oplossing.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZXipsaVqmlT5xgH7GRjc75G8/full.jpg
Heeft iemand ervaring met zo iets inbouwen in de kast?
Denk het niet, maar op zich niet bijzonder moeilijk, en als je het zelf niet ziet zitten, vraag dan of iemand je kan helpen, een vriend of familie die wel twee rechtse handen heeft.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Thx voor je input. Misschien moet ik het maar gewoon proberen idd.

Alleen 1 vraagje...waar baseer je op dat deze niet (bijzonder) geschikt voor waterkoeling zou zijn? USP is juist het beperkte formaat met ruimte voor 360+240 rad, dus met name gericht op waterkoeling. Ik heb wel wat reviews gelezen en dit is misschien niet de kast met de allerbeste airflow maar valt ook niet op omdat ie zo beroerd zou zijn. Correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
westergas schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 16:26:
waar baseer je op dat deze niet (bijzonder) geschikt voor waterkoeling zou zijn?
De beperkte lucht doorvoer, iets dat je al in de eerste oogopslag ziet.

Hier is een HWI review van de kast: NZXT H440 review: radicaal front zorgt voor ademnood

En ja dat zorgt ook bij waterkoeling voor beperkte prestaties, hoewel je met 5x 120mm wel wat meer toleranties hebt.

De vraag is dan ook, wat is het voornaamste doel van je waterkoeling, betere OC prestaties of een stil systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

player-x schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 16:41:
[...]

De beperkte lucht doorvoer, iets dat je al in de eerste oogopslag ziet.

Hier is een HWI review van de kast: NZXT H440 review: radicaal front zorgt voor ademnood

En ja dat zorgt ook bij waterkoeling voor beperkte prestaties, hoewel je met 5x 120mm wel wat meer toleranties hebt.

De vraag is dan ook, wat is het voornaamste doel van je waterkoeling, betere OC prestaties of een stil systeem.
Duidelijk. Toch zou ik wel eens willen weten wat diezelfde test met waterkoeling uit zou wijzen. Ik ga op een rustiger moment wel even zoeken ;)

Doel van WC is voor mij...stil systeem, bezigheids therapie en de visuele factor. Overklokken doe ik al jaren niet meer eigenlijk. En ik vind deze kast zo mooi *;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Zoals je zelf al zegt, inderdaad weinig plaats... Dan wordt het een externe radiator in dat geval. In dit topic staan hier wel genoeg voorbeelden van. Als je betere temps wil, en dat het doel is van je WC plannen, kom je met een prefab kitje gewoonweg bedrogen uit. Als je niet voor een extern rad wil gaan, lijkt mij de enige oplossing een grotere kast...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-10 13:33
Sp33dFr34k schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 17:37:
[...]

Zoals je zelf al zegt, inderdaad weinig plaats... Dan wordt het een externe radiator in dat geval. In dit topic staan hier wel genoeg voorbeelden van. Als je betere temps wil, en dat het doel is van je WC plannen, kom je met een prefab kitje gewoonweg bedrogen uit. Als je niet voor een extern rad wil gaan, lijkt mij de enige oplossing een grotere kast...
Een grotere case lijkt me inderdaad wel beter. Weinig zin om mijn huidige case zelf te gaan slopen. Welke case en welk setje zou je een newbie als ik aanraden? Corsair's Obsidian reeks lijkt me wel wat.

Trouwens gelezen dat die i5-2500K's standaard gwn erg warm worden, klopt dit of doe ik gewoon zelf iets mis? Onlangs nog de oude koelpasta verwijderd met alcohol en nieuwe aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

player-x schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 13:44:

Je kan de module gewoon ergens anders in je kast monteren
Eens gekeken en ik ben bang dat het niet gaat passen :'(
Ik zie nergens ruimte over om een 5.25" dinges...

Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/e/e8/e80194d5_IMG_1587.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
westergas schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 09:08:
[...]

[afbeelding]
miss in je zijpaneel ? (vette build !)

kan je voor mij ook acrylic pijpen buigen :P :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

JayJay schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 09:29:
[...]

miss in je zijpaneel ? (vette build !)

kan je voor mij ook acrylic pijpen buigen :P :X
Discaimer: Helaas niet mijn build! -O-
Ik ben me zelf nog aan het verdiepen in mijn toekomstige acrylic build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
westergas schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 09:08:
Wat zou je denken van de PSU ruimte, daar is ruimte zat, tenzij je belachelijk lange oude +1000W voeding gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

player-x schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:53:
[...]

Wat zou je denken van de PSU ruimte, daar is ruimte zat, tenzij je belachelijk lange oude +1000W voeding gaat gebruiken.
Je zit natuurlijk met je kabels maar wie weet werkt het. Nou ik ga hem bestellen dan zien we het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Zelfs als je de hele lange AX1500i neemt dan heb je nog steeds 75mm ruimte voor kabels en de controller, en dan zou het pas proppen worden.
Nou ik ga hem bestellen dan zien we het wel :)
Als je hem gaat bestellen, dan zou ik 280mm rads nemen, met de zelfde diktes als in de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

player-x schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 14:00:
[...]

Zelfs als je de hele lange AX1500i neemt dan heb je nog steeds 75mm ruimte voor kabels en de controller, en dan zou het pas proppen worden.

[...]

Als je hem gaat bestellen, dan zou ik 280mm rads nemen, met de zelfde diktes als in de foto.
Moet passen idd. Tnx voor je input.
Ik zat zelf te denken aan 1x240 bovenin (die heb ik nog) en 1x360 aan de voorkant. Waarom zou je kiezen voor 280? Vanwege de 140mm fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
westergas schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 14:31:
Waarom zou je kiezen voor 280? Vanwege de 140mm fans?
Omdat je ergens je pomp kwijt moet, en de meest logische plaats is onder de rad, ten zij je ook een fan wil opofferen voor de pomp mount.

Daarnaast is een 280 rad stiller en is bijna net zo groot als een 360 rad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-10 00:48

Deem

Ontcijfer mij!

Zo, ik heb vandaag mijn eerste custom loop voltooit. Het was even zwoegen, maar het is gelukt.
NZXT
Mijn NZXT H440 watercooling setup
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/F7UcSpLjWj2dwoo8YqmCXfFj/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/6EvP0fpLZJbQbfYfbbzBHn1F/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/RAtfKKnljTSksenAC60ld61U/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/BhFrxh4PHTq0Rt5QTboDcHe4/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/yoBWdldE4caOHGf4Drv2bas8/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/z1Hri3AObAsaNPibdqdJgh74/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Egje6ZFTx6qUPhYalw7uTPYz/thumb.jpg

Heb twee 280 radiatoren; eentje boven is 3cm dik die andere voor is 6cm.

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Deem schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 16:30:
Zo, ik heb vandaag mijn eerste custom loop voltooit. Het was even zwoegen, maar het is gelukt.
NZXT
Mijn NZXT H440 watercooling setup
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]

Heb twee 280 radiatoren; eentje boven is 3cm dik die andere voor is 6cm.
Gekkenhuis, zeer netjes gedaan!
Ook (bijna) precies de kast die ik op het oog heb. Hoe zijn je temps?

Edit: x99 chippie er in...luxe pimp shit zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Jep X99. Heb een i7-5930k op 4,5ghz met 1,3v op de core + een GTX980 ongeveer 15% overklok. Onder full load van zowel gpu en cpu blijven de temps onder de 60 graden.
Uitgangspunt was een stil systeem, onder normaal gebruik is het systeem zeer stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Deem schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 17:39:
Jep X99. Heb een i7-5930k op 4,5ghz met 1,3v op de core + een GTX980 ongeveer 15% overklok. Onder full load van zowel gpu en cpu blijven de temps onder de 60 graden.
Uitgangspunt was een stil systeem, onder normaal gebruik is het systeem zeer stil.
Erg vet, daar kan je jaren mee vooruit (zeker als je er met de tijd nog een 980 bij prikt).
Is 30mm het dikste wat je bovenin kwijt kan? Op de foto's lijkt het alsof je nog wat ruimte over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Boven is echt 30mm de max met standaard 140 mm fans. De montageschroeven komen tegen het koelrib van mijn MSI X99 Sli aan. Dus het gaat echt maar net, er kan geen halve milimeter bij. Andere opties om het bovenste stuk voor koeling optimaal te benutten zijn er niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Kan je vooraan ook een 85mm Mosta rad gebruiken?

Hoeveel cm ruimte heb je daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Ik denk van wel, al zal push/pull moeilijk worden. Mogelijk dat er dan ook geen ruimte is voor een 280 radiator aan de bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Laatst online: 17-06-2024
even mijn vraag hier ook neerleggen :$

Ik gebruik de mcp 655 met ek top in de volgende setup :

2x 1366 cpu (heatkiller 3.0)
1x 360 rad top
2x gtx 780 ek block
2x mips mobo block
1x 240 rad (down)
1x ek reservoir

Ik krijg mijn lucht er niet goed uit ben gister en eergister uren bezig geweest.

Is mijn pomp niet sterk genoeg of niet goed? zou er nog 1 bij moeten of is deze dood?

flow is zo goed als 0(heb een flow indicator in mijn bayreservoir), het loopt allemaal maar heel langzaam en zoals ik al vermeld had krijg ik mijn lucht er ook niet goed uit :(.

alvast bedankt voor de moeite !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
JayJay schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 09:45:
Is mijn pomp niet sterk genoeg of niet goed? zou er nog 1 bij moeten of is deze dood?

flow is zo goed als 0(heb een flow indicator in mijn bayreservoir), het loopt allemaal maar heel langzaam en zoals ik al vermeld had krijg ik mijn lucht er ook niet goed uit :(.
Kan je een paar foto's maken, zodat we je gehele opstelling kunnen zien?

Want je pomp is zeker sterk genoeg, en tenzij hij droog draait is de kans op overlijden zeer laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Je systeem:
Je koelt dus 2 keer een CPU + 2 keer een GPU + wat mobo spul. Dat alles met 2 rads. Dan moeten je fans redelijk hard werken om die warmte weg te krijgen. Of deze set-up gaat werken is echt afhankelijk van hoe goed je de airflow hebt ingericht. Gezien de onderdelen, kan dit best wel eens een uitdaging worden voor je.

Je pomp:
Die mcp655 is gewoon een D5. Is de pomp regelbaar? Zet hem dan op stand 5. Die pomp moet dat wel trekken. Een D5 krijg je onder goede omstandigheden gewoon niet stuk, of hij moet droog hebben gelopen.

Ter vergelijking: De flow die deze pomp in mijn loop genereert is absurd (stand 5), waardoor ik anticycloon maatregelen heb moeten nemen in mijn reservoir. Ander trekt mijn pomp de lucht aan de bovenkant van reservoir de loop in, en de lucht die uit mijn loop kwam werd direct weer in mijn loop gezogen. Dus aan de specificaties van deze pomp ligt het niet.

Die lucht:
De lucht eruit krijgen doe ik altijd door de pomp te laten draaien, de kast in alle richtingen te laten kantelen en de kast te schudden, terwijl de pomp draait. Maar hoe dan ook de lucht in je systeem lijkt me niet de reden van de slechte flow.

Mogelijke problemen:
Klinkt eerder als een vernauwing/verstopping gezien de lucht ook niet in het reservoir terecht komt of dat er lucht in de pomp zit waardoor die droog draait. Als er lucht in zit zal hij wel draaien, maar niet pompen. Die situatie wil je ten alle tijden voorkomen, gezien de pomp dan onbelast draait en niet gekoeld word, en dan zeer snel stuk zal gaan.

Trok de pomp wel snel het water uit het reservoir bij het vullen?

Om te kijken of het je pomp is, zou je je reservoir en pomp moet uitnemen, en even een simpele testloop kunnen maken buiten je kast om te kijken of de pomp het water uit het reservoir haalt en weer terug pompt.

Ik weet het, waterkoeling is veel werk als je eraan moet knutselen, met het uitzoeken van dit soort dingen kan zo een heel weekendje kosten.

[ Voor 56% gewijzigd door Deem op 18-03-2015 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Ik kreeg vandaag dit onderdeel binnen:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/5T7f6b4acNKBL6OMlKJluYsu/full.jpg
Dat betekend weer knutselen aan mijn pc komen weekend :P

[ Voor 7% gewijzigd door Deem op 19-03-2015 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Flowmetertje, ziet er leuk uit maar je hebt er verder vrij weinig aan :P Heb een tijd geleden ook temp sensors ingebouwd aan de voorkant van mijn kast, 1 sensor voor CPU en 1 in het reservoir. Sensoren wijken af dus ook als het water koud is heb je 2gr verschil. Altijd leuk zo'n spul maar achteraf weer spijt van haha. Fatsoenlijk drainpunt aanleggen is overigens wel erg essentieel :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Deem schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 21:38:
Ik kreeg vandaag dit onderdeel binnen:
[afbeelding]
Dat betekend weer knutselen aan mijn pc komen weekend :P
Welk metertje is dit? Ik vindt hem wel erg mooi.. ook al is het misschien niet nodig of werkt t niet zoals je wilt.. t ziet er wel cool uit.. En daarbij, dat is vaak ook het doel van coole water cooling looks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Hij zit er nu in O+ ! Het was gisteravond laat dus het licht is redelijk slecht, maar hier het resultaat!
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/nClRvGkR96yyDcYsqmWSaN68/full.gif
Ik had hem via Aliexpress.com en daar zijn verschillende aanbieders van deze flowindicator in verschillende kleuren. Die van mij komt hier vandaan:
http://www.aliexpress.com...ter/907279_250071319.html

[ Voor 18% gewijzigd door Deem op 30-03-2015 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Ik ben wat aan het uitkijken naar een grote case met genoeg plek voor meerdere radiatoren voor een eerste WC build. Zal hier wel bekend zijn, maar iets zoals dit is echt mijn ideaalbeeld (afgezien van de hardtubes) voor een WC setup:

Afbeeldingslocatie: http://photos-g.ak.instagram.com/hphotos-ak-xfa1/10632014_841881165831150_395954995_n.jpg

Beetje jammer dat quasi alle cases 1/3 van de case inpalmen met drive bays... Zijn er gelijkaardige cases als deze belachelijk dure CaseLabs SMA8? Corsair Obsidian series ligt natuurlijk voor de hand, maar die zit ook weer bomvol met drive bays.

Ik ben op zoek naar iets met genoeg ruimte onderin zodat de PSU zeker niet zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij de 900D kan je alle HDD bays verwijderen. Je kan er dan zoiets van maken:

Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.net/content/type/61/id/1482350/width/500/height/1000/flags/LL

Dat de 5,25" bays er nog zitten is wel weer jammer. Alleen zodra je naar kasten gaat die dit niet hebben gaat de prijs ook gelijk flink omhoog.

Aan de andere kant kan je je afvragen of 500+ euro voor een case nou wel echt zoveel geld is als je er 10 jaar mee kan doen. Wat geef je in 10 jaar uit aan videokaarten als je de nieuwste games wil spelen ?

[ Voor 49% gewijzigd door PilatuS op 29-03-2015 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
PilatuS schreef op zondag 29 maart 2015 @ 20:57:
Aan de andere kant kan je je afvragen of 500+ euro voor een case nou wel echt zoveel geld is als je er 10 jaar mee kan doen. Wat geef je in 10 jaar uit aan videokaarten als je de nieuwste games wil spelen ?
Ik ben zeer tevreden met mijn TJ11 case, was erg duur maar imho het wel volledig waard, en ik kon makkelijk 2x 140 + 4x 140mm + 2x 180mm kwijt in de case.

En het houd mijn Quad-SLI Titans + i7 5960X@4.8GHz fluister stil koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Zo heel moeilijk kan het toch niet zijn om alle bays te verwijderen? Zitten wellicht met een paar popnagels vast oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-10 20:04
Check ook even de little devil kasten; onderin 2x 480 rad en een voeding; bovenin ruimte voor een 480 rad en vrij subtiele drive bay die je ook gewoon weg kunt halen. Degelijk gebouwd, wel groot

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
300-350 EUR is voor mij wel een beetje de grens. CM Cosmos is natuurlijk ook wel een heerlijk ding, alleen spijtig dat er geen windowed versie is.

Een 900D en zelf de bays er uitvissen is misschien dan wel de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10 19:02

William/Ax3

We are Starstuff

Kijk anders ook eens naar de phanteks primo. Wellicht dat dit ook wat is voor je. Bevalt mij prima ;)

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-10 21:49
http://www.ekwb.com/news/...PWM-2000-Limited-Edition/
iemand ervaring met deze nieuwe res van EK? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey54
  • Laatst online: 13-10 09:38
een leuke voor bij het 1april lijstje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Voor de liefhebbers, deze is toch ook wel erg mooi gedaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 349,90€ 349,90
1Asus Z97-AR€ 141,50€ 141,50
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 370,80€ 370,80
1Cooltek W2 Zilver€ 112,15€ 112,15
3Noctua NF-S12B redux-1200 PWM, 120mm€ 13,25€ 39,75
1Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A2133C11€ 158,39€ 158,39
1Seasonic Platinum Series 760 Watt€ 167,50€ 167,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.339,99

+ 400-500 EUR aan watercooling onderdelen.

Ik neem aan dat het gewoon clear tubing is. Iemand enig idee welke koelvloeistof hij gebruikt heeft?

Ook het feit dat je de voeding kan wegstoppen aan de zijkant zorgt er natuurlijk voor dat alles erg clean is. Misschien een mooi alternatief voor de gigantische tower cases. Voor mij alvast een voorbeeld _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

SanderH_ schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 12:46:
Voor de liefhebbers, deze is toch ook wel erg mooi gedaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 349,90€ 349,90
1Asus Z97-AR€ 141,50€ 141,50
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 370,80€ 370,80
1Cooltek W2 Zilver€ 112,15€ 112,15
3Noctua NF-S12B redux-1200 PWM, 120mm€ 13,25€ 39,75
1Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A2133C11€ 158,39€ 158,39
1Seasonic Platinum Series 760 Watt€ 167,50€ 167,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.339,99

+ 400-500 EUR aan watercooling onderdelen.

Ik neem aan dat het gewoon clear tubing is. Iemand enig idee welke koelvloeistof hij gebruikt heeft?

Ook het feit dat je de voeding kan wegstoppen aan de zijkant zorgt er natuurlijk voor dat alles erg clean is. Misschien een mooi alternatief voor de gigantische tower cases. Voor mij alvast een voorbeeld _/-\o_
Apparte keuze voor dat type noctua fans. Die fans zijn speciaal geoptimaliseerd voor airflow en leveren daarom minder static pressure. Die fans zijn in dit geval verre van optimaal.
Afbeeldingslocatie: http://www.noctua.at/images/feature_graphs/noctua_120mm_fans_comparison.jpg

Een NF-F12 zou beter zijn, maar ik vermoed dat er esthetische overwegingen zijn geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey54
Kan iemand me nog even ophelderen (vind even de post niet meer waarin het stond)

Als je rads kouder zijn tov de blokken dan was de pomp niet aanreiekend genoeg toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Als er meer dan 2c tussen de inlet en outlet van je rad zit dan is je pomp echt ontoereikend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey54
Merci!

Wat zou ik dan voor een moeten hebben? (want helaas is dit het geval)

1 360mm rad
1 240mm rad
GPU 2x
CPU 1x
1x Res van 150ml

Momenteel heb ik de EK-DCP 2.2 pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Een nieuwe pomp denk ik zo op het eerste gezicht.

Maar is er niks verstopt in je loop, want hoewel je niet de beste pomp hebt, is het zeker ook geen slechte pomp.

Maar wat word er pressies gekoeld en wat voor een waterkoelingsonderdelen heb je, eventueel met een fotos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey54
CPU : Heatkiller 3.0
GPU1: 6870 EKWB Nickel plated
GPU2: 6870 EKWB acryl plated
Rad 360mm is van swiftech en is +- 35mm dik
Rad 240mm is onbekend van welk merk en is 30mm
Res is van Phobya. Correctie* is 250ml :)
10mm slangen incl fittingen
fans zijn bitfenix 120mm spectre all black

Merk bijv net bij Dragon Age dat mun voorste rad niet erg warm was(koud zelfs) en mijn GPU's waren heel warm. (tevens even gemeten en zaten rond 60 graden) dus niks ernstigs... Maar wel merkwaardig.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto720-7AMY7MTT.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Joey54 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 21:20:
Merk bijv net bij Dragon Age dat mun voorste rad niet erg warm was(koud zelfs) en mijn GPU's waren heel warm. (tevens even gemeten en zaten rond 60 graden) dus niks ernstigs... Maar wel merkwaardig.
Ja je hebt echt te weinig flow.
  • koop bij alvast bij de Hema of zo 2L demi water.
  • Drain je systeem.
  • Blaas eerst eens op een van de slangen en kijk of niet of je loop ergens verstopt zit.
  • Als je nog reserve slang over hebt kijk of je daar mee je pomp kan testen, of gebruik slangen van je systeem.
  • Als dat niet helpt, of wel helpt, dan zou zeggen, flush je hele systeem met demi water en ammonia een dag , en dan vul het met nieuw water, en draai daar mee totdat je een fles premix in huis hebt, en indien nodig een nieuwe pomp daar bij.
En als je een nieuwe PWM pomp besteld lees dan dit even: PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

player-x schreef op woensdag 08 april 2015 @ 21:02:
Een nieuwe pomp denk ik zo op het eerste gezicht.

Maar is er niks verstopt in je loop, want hoewel je niet de beste pomp hebt, is het zeker ook geen slechte pomp.

Maar wat word er pressies gekoeld en wat voor een waterkoelingsonderdelen heb je, eventueel met een fotos.
Ik zou dan toch kiezen voor een D5 pomp, gezien die bijna 3 x zoveel capaciteit heeft. Gezien het hier om 2 rad's, 2 gpu's en 1 cpu blok betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Joey54 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 21:20:
CPU : Heatkiller 3.0
GPU1: 6870 EKWB Nickel plated
GPU2: 6870 EKWB acryl plated
Rad 360mm is van swiftech en is +- 35mm dik
Rad 240mm is onbekend van welk merk en is 30mm
Res is van Phobya. Correctie* is 250ml :)
10mm slangen incl fittingen
fans zijn bitfenix 120mm spectre all black

[afbeelding]
Kan je ook aangeven wat de volgorde van de flow is? Wat voor vloeistof gebruik je, als dat demiwater is dan is er iets niet gezond in je loop.

[ Voor 5% gewijzigd door Deem op 09-04-2015 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey54
Is geen demi water. Zal straks even de specifieke benaming voor deze vloeistof even opzoeken. Maar dit is geen demi water maar prefix (zit er nog geen half jaar in) en is Oranje. Komt alleen niet heel goed uit op de foto :P Viel me later ook op.

Flow is

Res-Pomp-Rad-GPU2-GPU1-CPU-RAD-Res

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Deem schreef op donderdag 09 april 2015 @ 09:14:
Ik zou dan toch kiezen voor een D5 pomp, gezien die bijna 3 x zoveel capaciteit heeft. Gezien het hier om 2 rad's, 2 gpu's en 1 cpu blok betreft.
De DDC heeft een veel hogere pompdruk, en presteert daardoor veel beter dan de D5.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8uAk7XnfKzWEq6tmcXy7JnRX/medium.png Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ssZPq0FO8mFRh8xog0FSLGBP/medium.png

Hier kan je de verschillende DDC tops zien en hoe ze presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Afbeeldingslocatie: http://www.ekwb.com/shop/media/upload/image/Laing-D5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ekwb.com/shop/media/upload/image/Laing-DDC.jpg

Die D5 heeft veel meer en veel meer waterverplaatsing. Die DDC persteert beter in kleinere builds. De D5 kan redelijk druk leveren in grote loops waar het bij de DDC gewoon ophoudt.

[ Voor 23% gewijzigd door Deem op 09-04-2015 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 14:04

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

wrong place :X

[ Voor 100% gewijzigd door markklok op 09-04-2015 12:15 ]

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Deem schreef op donderdag 09 april 2015 @ 11:00:
Die D5 heeft veel meer en veel meer waterverplaatsing. Die DDC persteert beter in kleinere builds. De D5 kan redelijk druk leveren in grote loops waar het bij de DDC gewoon ophoudt.
Hoge pomp druk is is vooral in restricted loops veel belangrijker dan een hoge flow.

De grafieken die ik liet zien was directe vergelijking tussen de twee pompen, en nog steeds geloof je dat de D5 beter is?

De D5 is alleen stiller dan de DDC, maar dat is ook prima op te lossen met de ''Shoggy Sandwich'' pomp decoupling.

Gebruik zelf 3x een D5 in serie, als je berijd bent om dat te doen, of iig twee pompen te nemen, dan is de D5 de betere pomp, anders is de hogere druk van de DDC gewoon beter dan de hogere flow van de D5.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QNJnMsmxweeySc6EOSql9ZjJ/medium.jpg

Want de maximale flow van een loop is een combinatie van pomp druk en en pomp flow, en pomp druk is meestal belangrijker dan een pomp's maximale free flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey54
Ben me de reacties ff aan het doorlezen. Maar snap er niet veel van xD . Als ik de D5 of de DDC pak , hoef ik alleen de pomp te vervangen en is het goed? Niks extra meer te kopen? (Uitbreiden zal in mijn geval niet meer gebeuren op heel misschien ooit een ram setje erbij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Joey54 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:41:
Ben me de reacties ff aan het doorlezen. Maar snap er niet veel van xD .
Dat is oke, dat hebben we allemaal wel eens met een onderwerp waar we ons niet in hebben verdiept. :)
Als ik de D5 of de DDC pak , hoef ik alleen de pomp te vervangen en is het goed? Niks extra meer te kopen?
Ik zou zo als ik al zij, eerst even testen of het echt zeker aan je pomp ligt, en niet dat er ergens in je loop een verstopping zit, het is niet heel waarschijnlijk, maar het gebeurd nog steeds wel eens, op deze manier bv.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TQcsPlDelaXf2igyVpmh0tyL/thumb.jpg
  1. Koop eerst 2L demi water.
  2. Drain je systeem.
  3. Check of je loop geen blokkades heeft. (Test het door op de slang te blazen)
  4. Indien nodig reinig de blokken in je loop.
  5. Check of je pomp goed werkt. (gebruik de slangen van je loop bv, en kijk hoe goed hij nog pompt)
  6. Flush systeem 24 uur met demi water en ammonia mix.
  7. Flush systeem 24 uur met demi water.
  8. Bestel pre-mix.
  9. Indien nodig bestel een nieuwe pomp. (en stuur je oude RMA, is nooit verkeerd om een reserve pomp te hebben)
Dat is de checklist die je kan volgen, kom je rare dingen tegen, vraag opnieuw wat je kan/moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey54
@Player-X, Ik zal dit lijstje eens geheel na gaan. Tevens mijn bevindingen erna geven. Is iets voor volgende week :) heb dan toch een dag of 2 (extra) vrij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Hi medetweakers,

Ik zit eraan te denken om mijn SUGO SG09 te voorzien van Waterkoeling, maar doordat ik de kast heel wil laten had ik het volgende in gedachten.
een 1080 rad onder mijn bureau plaatsen met 9 140mm fans op lage rpm zodat hij lekker stil blijft.

Dit is de config van mijn pc:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3470 Boxed€ 191,-€ 191,-
1Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5€ 142,95€ 142,95
1EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0€ 362,32€ 362,32
1Silverstone Sugo SG10€ 113,17€ 113,17
2Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,95€ 115,90
1Silverstone Strider Plus 750W€ 127,50€ 127,50
1Samsung 850 Pro 512GB€ 287,95€ 287,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.340,79

De bedoeling is een 2de GTX 970 erbij proppen en dan koelen met onderstaand lijstje.

http://www.highflow.nl/in...4b467daae82842d7d03c3005b

alleen welke fans kan ik dan het beste gebruiken en mis ik nog onderdelen?

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-10 19:13
wetsteyn schreef op donderdag 09 april 2015 @ 18:54:
Hi medetweakers,

Ik zit eraan te denken om mijn SUGO SG09 te voorzien van Waterkoeling, maar doordat ik de kast heel wil laten had ik het volgende in gedachten.
een 1080 rad onder mijn bureau plaatsen met 9 140mm fans op lage rpm zodat hij lekker stil blijft.

Dit is de config van mijn pc:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3470 Boxed€ 191,-€ 191,-
1Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5€ 142,95€ 142,95
1EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0€ 362,32€ 362,32
1Silverstone Sugo SG10€ 113,17€ 113,17
2Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,95€ 115,90
1Silverstone Strider Plus 750W€ 127,50€ 127,50
1Samsung 850 Pro 512GB€ 287,95€ 287,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.340,79

De bedoeling is een 2de GTX 970 erbij proppen en dan koelen met onderstaand lijstje.

http://www.highflow.nl/in...4b467daae82842d7d03c3005b

alleen welke fans kan ik dan het beste gebruiken en mis ik nog onderdelen?
Van fans heb ik niet veel verstand maar ik zou tussen je radiator en de rest van de loop quick disconnects doen, dit is bij (ver)bouwen van de pc een stuk simpeler!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2 meter slang voor wat je wil doen lijkt mij erg weinig. Ik bestel voor in een PC altijd al minimaal 3 meter. Een meter overhouden is ook nooit een slecht idee. Wil je een keer wat aanpassen is het handig als je het hebt liggen. Verder kan je nog wel eens een slang verknippen waardoor je meer nodig hebt.

Koelpasta heb je trouwens niet nodig. Zit bij alle blokken van EK erbij. Bij het CPU blok zit spul van Gelid en bij de GPU blokken zit ander spul.

Wat ik ook zou doen is de loop even uitdenken. Een 45 of 90 graden koppeling kan soms heel handig zijn ipv alles recht. Verder is die rad ook echt enorm overkill. Opzich is 4x120mm al ruim voldoende. Mag natuurlijk best wat meer zijn, maar dit is wel heel extreem.

Die disconnects zou ik ook zeker gaan gebruiken bij een externe rad. Wel zo handig om PC en rad los te kunnen maken. Anders word je PC verplaatsen een klus voor 2 man.

[ Voor 29% gewijzigd door PilatuS op 09-04-2015 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
Kevin1Smid schreef op donderdag 09 april 2015 @ 19:13:
[...]

Van fans heb ik niet veel verstand maar ik zou tussen je radiator en de rest van de loop quick disconnects doen, dit is bij (ver)bouwen van de pc een stuk simpeler!
Hoe bedoel je de quick disconnect? een leegloop mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wetsteyn schreef op donderdag 09 april 2015 @ 20:05:
[...]

Hoe bedoel je de quick disconnect? een leegloop mogelijkheid?
Afbeeldingslocatie: http://koolance.com/image/content_pages/product_help/quick_disconnects/quick_couplings_disconnected.jpg

Hiermee kan je de slangen los halen zonder dat de vloeistof er uit moet. Bij de meeste koppelingen lekt er dan heel iets uit en meer niet. Bij sommige lekt er zelfs helemaal niets.

Op deze manier kan de rad gewoon blijven zitten zonder dat alles leeg moet als je iets wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
Ik dacht hem zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/smYxm1u.png

Laat ik vanaf de cpu beginnen:

haaks fitting naar gpu's
gpu uit naar radiotor haaks slang uit.
achter de kast 15 cm quick disconnect naar radiator in fitting normaal.
Radiator uit naar quickconnect fitting normaal.
quickconnect naar 45 graden fitting naar slang in.
dan ben ik rond toch?
PilatuS schreef op donderdag 09 april 2015 @ 20:02:
[...]
Wat ik ook zou doen is de loop even uitdenken. Een 45 of 90 graden koppeling kan soms heel handig zijn ipv alles recht. Verder is die rad ook echt enorm overkill. Opzich is 4x120mm al ruim voldoende. Mag natuurlijk best wat meer zijn, maar dit is wel heel extreem.
Probleem is dat je die niet makkelijk kwijt kan in de kast.
daarom dacht ik dit uit.
Of denk je dat het anders kan?

[ Voor 43% gewijzigd door wetsteyn op 09-04-2015 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De quick disconnects zou ik beide aan de achterkant van de kast doen. De kast is iets wat je makkkelijk wil verplaatsen, de rad boeit niet zoveel schat is zo. Qua rad is wat je wil heel erg overkill. Het kan wel, maar de helft van de oppervlakte is ook meer dan zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
wetsteyn schreef op donderdag 09 april 2015 @ 18:54:
In tegenstelling tot de andere zou ik zeggen neem dat rad, ja het is overkill ''nou en'', meer is zeker niet slechter. ;)

Zou alleen niet de waterkoel versie maar de Phobya G-Changer Xtreme NOVA 1080 of de 1260 versie nemen, en dan kan je een 9x 120/140mm fan nemen of 4x 180/200mm fans.

Zou iig PWM fans nemen, hier lees je waarom: PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp

En ipv van de EK pomp zou ik een DDC PWM pomp nemen.
Als koelpasta zou ik de Prolimatech PK-1 nemen, presteert ietsjes beter als ik het goed heb.
Neem geen zwarte koelvloeistof, maar zwarte slangen, is beter tegen algen, en bezit geen onnodige kleurstof.
En persoonlijk geef ik de voorkeur aan seriële bridges bij twee kaarten, tenzij je kaarten een flow richting hebben.

En ja neem een setje snelkoppelingen, met daarbij bij voorkeur een mannetjes en vrouwtjes model voor de kast doorvoer.
Daarnaast bestel een stel extra 45 en 90 graden slang aansluitingen, wat je over hebt kan je gewoon terug sturen.
Maar bij voorkeur gebruik zelf zo min mogelijk 90 graden aansluiting daar die de doorstroming wat meer belemmeren dan rechte en 45 graden aansluitingen.

Hier zijn een aantal van de onderdelen die ik zou nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
Thanks for de tips :).

Ik dacht aan zoiets

http://www.aquatuning.nl/...c7bb346b23fcce3b801adcbc2

alleen nog 2 vragen.
1. hoe kan ik het beste de pomp bevestigen en waar.
2. mis ik nog dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmontforts
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-09 23:28
Gezien je een Shoggy gaat gebruiken is het waarschijnlijk de bedoeling om de pomp + res combo in de SG09 te monteren, maar je zou ook kunnen overwegen e.e.a. aan de radiatorstand te bevestigen en dan de hele unit met een externe voeding/adapter aan te sturen. Dan heb je alleen de slangen van de kast naar de radiator lopen hetgeen bij eventuele verplaatsings- en onderhoudswerkzaamheden wel zo makkelijk is.

Splitter om alle 4 de fans met 1 header aan te sturen is wellicht handig en misschien ook nog een verlengkabel erbij. Zit er trouwens wel een pomp in dat winkelmandje hierboven ?

Veder is een jumper voor je 24-pin ATX connector handig om te hebben en als het reservoir intern geplaatst gaat worden komt een trechtertje meestal ook wel van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoe kan ik het beste de pomp bevestigen en waar.
In ieder geval onder het reservoir met een slang direct naar de inlet van de pomp. Als je dit niet doet word vullen een hele hoop gezeur.
Veder is een jumper voor je 24-pin ATX connector handig om te hebben
Een paperclip dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
PilatuS schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 18:08:
[...]

In ieder geval onder het reservoir met een slang direct naar de inlet van de pomp. Als je dit niet doet word vullen een hele hoop gezeur.

[...]

Een paperclip dus :P
Ik dacht hem aan de radiator te hangen :).
Maar dan heb ik alleen een fan aansluiting nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Geen probleem.
alleen nog 2 vragen.
1. hoe kan ik het beste de pomp bevestigen en waar.
Het beste is in je kast, als het ergens past, anders moet je hem aan het rad hangen.

Als je hem aan het rad moet hangen dan moet je een kabel maken voor stroom en PWM signaal naar de fans en zou ik een van de deze stekkers gebruiken daarvoor.
2. mis ik nog dingen?
Ja
1x mannetje en 1x vrouwtje van de slang kant van je snelkoppelingen.
Als je pomp in je kast bouwt dan is een micro reservoirs een alternatief.
Ik denk dat je schroeven te lang zijn, denk dat je 35mm lang nodig hebt, want anders beschadig je misschien de radiator.
De Alphacool NexXxoS GPX is een redelijke koeler maar zeker niet zo goed als die van EK.
Je fittingen passen niet op je slang. (totaal verschillende maten)
Neem ook een paar 45c aansluitingen er bij.

Ik bestel mijn onderdelen bij zowel Aquatuning als HighFlow, beide winkels hebben hun plus en min punten, als je niet wat je wilt voor hele bestelling bij een winkel kan krijgen, bestel dan bij beide winkels.

Beter een tientje porto extra te besteden, dan net niet de juiste onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
player-x schreef op zondag 12 april 2015 @ 18:36:
[...]
[...]
Mag ik vragen waarom je dit aanraadt? "Normale" fittings zijn toch genoeg als je geen hardtubing doet? Ben me wat aan het verdiepen in waterkoeling, en de meeste concepten snap ik wel, maar (compression) fittings zijn echt raadsel voor mij. Er zijn absurd veel verschillende merken, groottes, types...

Is dit trouwens echt een doenbare manier om je loop te bleeden of is dit eerder ongebruikelijk?

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=2ZrpWwjZr1w]

[ Voor 5% gewijzigd door SanderH_ op 13-04-2015 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SanderH_ schreef op maandag 13 april 2015 @ 21:47:
[...]

Mag ik vragen waarom je dit aanraadt? "Normale" fittings zijn toch genoeg als je geen hardtubing doet? Ben me wat aan het verdiepen in waterkoeling, en de meeste concepten snap ik wel, maar (compression) fittings zijn echt raadsel voor mij. Er zijn absurd veel verschillende merken, groottes, types...

Is dit trouwens echt een doenbare manier om je loop te bleeden of is dit eerder ongebruikelijk?

[video]
Niet iedere bocht is even handig met rechte koppelingen. Er zijn punten waar een 45 of 90 graden koppeling enorm handig is. Vandaar dat het handig is om er een paar mee te bestellen.

Compressiefittingen werken met een ring die je vast schroeft. Je sluit de slang aan op de koppeling en draait deze vast met de ring. Als je dit doet kan je serieus aan de slang gaan trekken en komt deze nooit los. Als het vast zit weet je dan zeker dat het goed vast zit en het zal nooit los gaan zitten. Om die reden zie je eigenlijk overal compressiefittingen gebruikt worden. Niet alleen bij waterkoeling maar ook bij high-end motorblokken zie je die dingen. Welke je precies kiest maakt vrij weinig uit. Je kan een bak geld uitgeven aan mooie Bitspower fittingen of je kiest voor het goedkope huismerk voor een kwart van de prijs. De fittingen die ik gebruik zijn de volgende: https://www.freezinghardw...10x15_-_zwart_nickel.html

Deze fittingen gebruik ik al jaren in verschillende setups zonder problemen. Ik zie geen reden om er heel veel geld aan uit te geven. Verder heb je natuurlijk nog de maat fitttingen en dat maakt eigenlijk ook weinig uit. Vanaf 10mm binnendiameter maakt grote vrijwel niets uit voor de prestaties. Als je dikke slangen mooi vind ga je daar voor een neem je fittingen die erbij horen. Let wel op dat krappe bochten moeilijker worden met dikke slangen.

Dat drainen op het flimpje is een nogal onhandige manier. Plaats op het laagste punt een T stuk met een stuk slang en aan het einde daarvan een dop. Wil je drainen haal je die slang omlaag en trek je de dop los. Al het water loopt dan van alles wat hoger is, dus je complete setup netjes weg. Drainen blijft altijd wel een lastig klusje. Soms moet je ergens een slang losmaken en blazen of zuigen om het helemaal weg te krijgen. Met de kast schudden werkt ook altijd wel goed en trouwens ook met ontluchten. Wat hij op het filmpje doet werkt wel maar ik zie geen reden om zo moeilijk te doen. Wat trouwens ook gewoon kan is ergens een stuk slang hebben op een laag punt die je los kan halen en waar een bakje onder past. Dan trek je gewoon die slang los als je wil drainen.

Als je het drainen helemaal mooi wil doen kan zoiets als dit ook.

Afbeeldingslocatie: http://i245.photobucket.com/albums/gg49/Conumdrum_2007/PCrebuild%20060311/IMG_0900.jpg

Verder raad ik je aan om op YouTube wat filmpjes te bekijken. Gewoon dingen als Water Cooling guide of how to drain your loop kunnen een hoop helpen. Het is allemaal niet zo ingewikkeld als je de simpele handigheidjes weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
heb deze post al eens eerder geplaatst, maar dit is hoe ik het doe.

Voor het jaarlijkse reinigen van het systeem gebruik ik de volgende methode.
  • Koppel los de slang (snelkoppeling) in mijn systeem
  • Zuig systeem leeg met stofzuiger, in stevige jerrycan. (zie plaatje)
  • Vul systeem met 50/50 schoonmaak azijn en demi-water oplossing.
  • 24 uur systeem gebruiken.
  • Stap 1 en 2 herhalen
  • Vul systeem met demi-water.
  • Systeem 30min burnin-load. (niet noodzakelijk maar in warm water lossen restanten beter op)
  • Stap 1 en 2 herhalen. (deze stap een keer herhalen)
  • Vul systeem met normale oplossing
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Yrl8gfnso83ygjtZoiZ1xDYm/thumb.jpg
Slang vastgemaakt met een doorvoer koppeling.
Het mooie van dit systeem is dat je het systeem letterlijk 100% droog zuigt, en je een gewone stofzuiger kan gebruiken, en je met de hand de zuigkracht kan regelen.

Heb met ongeveer 5~10 min het hele systeem leeg en droog.

Die hele constructie had ik letterlijk in minder dan 20min in elkaar zitten.

Stevige doorzichtige 5L jerrycan + 2x mannetjes en 2x vrouwtjes koppelingen + 2m slang + doorvoer.

Hier zijn letterlijk alle stappen om het ook te maken.
  • +/-15cm slang vol met 3mm gaatjes geboord, aan een kant. (houtboor gebruikt)
  • Slangetje aan doorvoer monteren.
  • Gat in jerrycan boren voor doorvoer.
  • Touw door gat in jerrycan proppen.
  • Uiteinde door vulopening laten gaan.
  • Touw door doorvoer en slang voeren.
  • Doorvoer en slang in jerrycan en doorvoer door het doorvoer gat lijden.
  • Doorvoer vast zetten, met gaatjes van slang naar onderzijde.
  • Slang met genoeg lengte aan doorvoer monteren
  • Aan andere einde lekvrije koppeling monteren.
  • 2 koppelingen op de juiste plaats in kast monteren.
  • Koppeling aan rest slang monteren.
Mijn systeem heb ik letterlijk onder 1min leeg en in 5min droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
player-x schreef op zondag 12 april 2015 @ 18:36:
[...]

Geen probleem.

[...]

Het beste is in je kast, als het ergens past, anders moet je hem aan het rad hangen.

Als je hem aan het rad moet hangen dan moet je een kabel maken voor stroom en PWM signaal naar de fans en zou ik een van de deze stekkers gebruiken daarvoor.

[...]

Ja
1x mannetje en 1x vrouwtje van de slang kant van je snelkoppelingen.
Als je pomp in je kast bouwt dan is een micro reservoirs een alternatief.
Ik denk dat je schroeven te lang zijn, denk dat je 35mm lang nodig hebt, want anders beschadig je misschien de radiator.
De Alphacool NexXxoS GPX is een redelijke koeler maar zeker niet zo goed als die van EK.
Je fittingen passen niet op je slang. (totaal verschillende maten)

Ik bestel mijn onderdelen bij zowel Aquatuning als HighFlow, beide winkels hebben hun plus en min punten, als je niet wat je wilt voor hele bestelling bij een winkel kan krijgen, bestel dan bij beide winkels.

Beter een tientje porto extra te besteden, dan net niet de juiste onderdelen.
Blokken zijn veranderd aangezien ik ati 290's nog had liggen.
dus zoiets bij highflow:

http://www.highflow.nl/in...6a4bddde0e661f370c39a85ab

En zoiets bij aquatuning.

http://www.aquatuning.nl/...3b23d5e76337d789115d3cf6c

dan mis ik alleen nog een mannetje en vrouwtje???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Je mist nog je CF brug.
En zoiets bij aquatuning.
De Koolance top is niet leverbaar, je mist daarnaast de DDC pomp zelf nog, zou met het kiezen van je res nog wachten totdat je weet of je ruimte voor je pomp in je kast hebt of niet, en hoeveel en welke ruimte je hebt.
dan mis ik alleen nog een mannetje en vrouwtje???
mannetje en vrouwtje

Je zou eventueel wat dikker slang kunnen nemen voor buiten je kast, om knikken tegen te gaan, uiteraard met 16/10mm fittingen voor dat gedeelte.

En knik veren te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
Hmm die heb ik eruit gehaald zal hem erbij pakken.
[...]

De Koolance top is niet leverbaar, je mist daarnaast de DDC pomp zelf nog, zou met het kiezen van je res nog wachten totdat je weet of je ruimte voor je pomp in je kast hebt of niet, en hoeveel en welke ruimte je hebt.
Is deze dan niet beter? inclusief top en 800L per uur de andere doet maar 510L per uur.
http://www.ekwb.com/shop/ek-xres-dcp-4-0-pwm-incl-pump.html

En dan met een verleng kabel aansluiten op de CPU aansluiting op het mobo?
Bedankt alweer.
Je zou eventueel wat dikker slang kunnen nemen voor buiten je kast, om knikken tegen te gaan, uiteraard met 16/10mm fittingen voor dat gedeelte.

En knik veren te gebruiken.
Zou je dit voor heel het systeem doen of alleen voor buiten de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
wetsteyn schreef op donderdag 16 april 2015 @ 09:50:
Is deze dan niet beter? inclusief top en 800L per uur de andere doet maar 510L per uur.
Nee hoor de DDC PWM levert 1000L/u en heeft een hogere pomp druk, en is daarnaast ook nog eens compacter.
En dan met een verleng kabel aansluiten op de CPU aansluiting op het mobo?
Het slimste is om eerste gewoon je systeem te bouwen, en dan te kijken of je plaats hebt in je kast voor je pomp en wat voor een een res, zo niet dan dan kan je pomp en res als nog op je rad plaatsten, maar de voorkeur gaat naar in je kast.

En voor de stroom verleng kabel zou ik deze stekers gebruiken.
https://www.conrad.nl/nl/...02005-1-stuks-734594.html
https://www.conrad.nl/nl/...02019-1-stuks-735057.html

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MqqGSmXOwxbjTvlFh5dy6c19/thumb.png
Zou je dit voor heel het systeem doen of alleen voor buiten de kast?
Met de krappe kast zou ik de dunner slang nemen die is meer flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 14:04

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Vraagje:
Ik heb geen geen temperatuur / flowmeter in m'n WC setup zitten maar krijg de volgende resultaten:

Case = Silverstone FT02
(XSPC dualbay + D5@5 (op standje 5 maakt hij minder herrie dan 3 a 4) + Magicool 540 + 2x GTX980 EK block + EVO supremacy (delidded 4790k @ 1.26 volt)

Pump --> GPU2 --> GPU1 --> CPU --> RAD

Tijdens het spelen van spelletjes zit mijn temperatuur zo rond de 38 - 41 graden (omgevingstemperatuur = 19 a 20 graden)

Dit is mijn allereerste WC setup ooit en vraag me nu af kan de temperatuur nog beter of moet ik gewoon super tevreden zijn :)

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Die temps lijken mij gewoon heel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
player-x schreef op donderdag 16 april 2015 @ 12:44:
[...]

Nee hoor de DDC PWM levert 1000L/u en heeft een hogere pomp druk, en is daarnaast ook nog eens compacter.
Top dan nemen we die :).
[...]

Het slimste is om eerste gewoon je systeem te bouwen, en dan te kijken of je plaats hebt in je kast voor je pomp en wat voor een een res, zo niet dan dan kan je pomp en res als nog op je rad plaatsten, maar de voorkeur gaat naar in je kast.

En voor de stroom verleng kabel zou ik deze stekers gebruiken.
https://www.conrad.nl/nl/...02005-1-stuks-734594.html
https://www.conrad.nl/nl/...02019-1-stuks-735057.html

[afbeelding]
[...]

Met de krappe kast zou ik de dunner slang nemen die is meer flexibel.
Ik had hem nu zo uit getekend.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HTdc9x0.png

daarmee rekening houden met extra fittingen en misschien een verleng kabel voor de PWM fan mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

markklok schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:35:
Vraagje:
Ik heb geen geen temperatuur / flowmeter in m'n WC setup zitten maar krijg de volgende resultaten:

Case = Silverstone FT02
(XSPC dualbay + D5@5 (op standje 5 maakt hij minder herrie dan 3 a 4) + Magicool 540 + 2x GTX980 EK block + EVO supremacy (delidded 4790k @ 1.26 volt)

Pump --> GPU2 --> GPU1 --> CPU --> RAD

Tijdens het spelen van spelletjes zit mijn temperatuur zo rond de 38 - 41 graden (omgevingstemperatuur = 19 a 20 graden)

Dit is mijn allereerste WC setup ooit en vraag me nu af kan de temperatuur nog beter of moet ik gewoon super tevreden zijn :)
Welke temp en wat voor spelletjes? Bovenstaande zegt verder vrij weinig. Bij een potje Fifa World wordt mijn GPU nog niet eens 40gr, speel ik CS:GO dan loopt ie rond de 50gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Ik heb afgelopen weekend een tempsensor toegevoegd aan mijn loop.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/x8rIeMryxzg7wVQFuGgC0xZv/full.jpg

Nu ik inzicht heb in de temperatuur van het water vraag ik me af wat voor temperaturen acceptabel zijn. In idle blijft hij rond de 30 graden hangen. Onder full load van cpu + gpu gaat ie toch wel naar 45,2.
Mijn loop bestaat ui 2 x 280 rad's, i7 5930 4,5ghz en een GTX980.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Deem schreef op maandag 04 mei 2015 @ 09:07:
Nu ik inzicht heb in de temperatuur van het water vraag ik me af wat voor temperaturen acceptabel zijn. In idle blijft hij rond de 30 graden hangen. Onder full load van cpu + gpu gaat ie toch wel naar 45,2.
Het is wat aan de hogere kant, maar nog steeds beter dan welke lucht koeler dan ook, maar de hoge temp is makkelijk te verklaren met je keuze van je H440 kast.

Die kast heeft gewoon een matige luchtdoorstroming, en dat vind je terug in je temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Deem schreef op maandag 04 mei 2015 @ 09:07:
Ik heb afgelopen weekend een tempsensor toegevoegd aan mijn loop.
[afbeelding]

Niet om stessen. Mijn GPU's worden soms wel 65 graden, kunnen ze makkelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

player-x schreef op maandag 04 mei 2015 @ 10:30:
[...]

Het is wat aan de hogere kant, maar nog steeds beter dan welke lucht koeler dan ook, maar de hoge temp is makkelijk te verklaren met je keuze van je H440 kast.

Die kast heeft gewoon een matige luchtdoorstroming, en dat vind je terug in je temperatuur.
Het systeem is wel gewoon stabiel en draai en een maandje of 3 in deze setup. Met de aanstaande zomer in het achterhoofd, bij welke watertemperatuur moet ik me zorgen gaan maken? CPU blijft onder stress rond de 63 graden, gpu komt niet boven de 52 graden uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Deem op 04-05-2015 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
westergas schreef op maandag 04 mei 2015 @ 10:32:
Niet om stessen. Mijn GPU's worden soms wel 65 graden, kunnen ze makkelijk hebben.
Die 45c is zijn water temperatuur niet zijn CPU/GPU temperatuur, en zijn vraag is dan ook zeker terecht.
Deem schreef op maandag 04 mei 2015 @ 10:47:
Het systeem is wel gewoon stabiel en draai en een maandje of 3 in deze setup. Met de aanstaande zomer in het achterhoofd, bij welke watertemperatuur moet ik me zorgen gaan maken?
Laten we zeggen dat het nu 20c in je kamer is, en je nu 45c ziet, dan zal je als het straks in de zomer als het 35c in je kamer is, met de zelfde fan snelheid, zal je temperaturen zien van 60c, wat zeker wel hoge is, daar dat je water temp is, niet je GPU/CPU temp.

Is die 45c bij maximale fan snelheid of heb je daar nog ruimte?
Wat zijn je water en CPU/GPU temperaturen? (te meten met bv GPU-Z en CPU-Z)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Oh, er is nog wel wat ruimte m.b.t. de fan snelheden. Ik maak gebruik van 6 Phanteks F140XP fans. Het uitgangspunt van het systeem was in eerste instantie stilte, maar toen bleek dat er veel overklok potentie was heb ik nu het balans opgezocht.
De fans zijn PWM gestuurd dus bij meer warmte zullen ze ook sneller draaien. Ik geloof dan de fans 1200rpm max waren, maar ik geloof dat ze bij full load niet boven de 1000 komen, dus daar zit wel potentie.
Ik zal morgen eens testen met de fans vol open om te kijken wat dat met de temps doet.
Ik kan alsnog de fancontrollercurve was strakker zetten, ten koste van meer geluid.

[ Voor 6% gewijzigd door Deem op 04-05-2015 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Deem schreef op maandag 04 mei 2015 @ 11:39:
Ik kan alsnog de fancontrollercurve was strakker zetten, ten koste van meer geluid.
Een korte curve werkt voor mij het beste.

Heb mijn fan profiel op 30c=0% tot 32c=100% staan, als je bv 44c=0% en 46c=100% zou dat prima voor jou werken, maar ik gebruik daar wel een Aquaero 6 PRO controller voor.

Maar met een Phobya Touch 630 moet die methode ook prima werken.
Je plakt de temp sensor op het rad, ik plakte daar overheen nog een klein stukje neopreen, om geen omgevingstemperatuur te meten.

En dan zet stel je hem in op bv 46c, en dan probeert hij je water temperatuur altijd op 46c te houden.
Wat inhoud dat tijdens load je fans harder gaan draaien, en tijdens idle langzamer, werkt prima op mijn systeem, want een wat hogere idle temp is totaal geen probleem voor je CPU/GPU.

Je kan twee dingen doen, of de controller uit het zicht voor de PSU leggen/monteren, of ergens in je kast inbouwen, als je geen probleem heb met een beetje je kast te modden.

/beetje offtopic

Als dit mijn systeem zou zijn, en ik de temperaturen zou willen verbeteren, zonder het uiterlijk van de kast aan te passen, zou ik het volgende doen.
  • Onderin voor de PSU een fan-hole zagen en een Silverstone 180mm fan plaatsen, en een passende lucht filter, te bestellen bij HighFlow.
  • Achterop een 140mm fan, en beide naar binnen laten blazen.
  • De fans op je rads naar buiten laten blazen.
  • En voor de rest de kast zoveel mogelijk lekvrij maken, zodat de rad fans al maximale druk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Dank je Player-X voor je nuttige reply. De fancontrollercurve in het BIOS bedoel ik, en die basseerd zijn snelheden puur en alleen op de cpu Temp. Een dedicated controller zou me inderdaad meer controle kunnen geven.
De ruimte achter de PSU wordt vrijwel volledig benut door CCFL trafo's, de pomp, drainslang en overtollige kabels uit de psu. Om daar een fan te plaatsen is imo geen optie. (ben ook geen held in metaalbewerking)
Achterop die 140mm fan is wel een optie mits ik mijn reservoir iets meer naar voren kan plaatsen.

Ik ga eerst eens even kijken wat mijn systeem doet onder full load met fans op 100%.

Edit:
Ik zet effe te kijken maar 2 van deze kan best een goede oplossing voor me zijn:
http://www.nesteq.de/gb/products/fancontrollers/zero3/

Ik zoek nu dus zoiets, een compacte fancontroller met temp sensor.

[ Voor 14% gewijzigd door Deem op 04-05-2015 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Deem schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:36:
De ruimte achter de PSU wordt vrijwel volledig benut door CCFL trafo's, de pomp, drainslang en overtollige kabels uit de psu. Om daar een fan te plaatsen is imo geen optie.
Kunnen de trafo's niet naar achter je moederbord tray verplaatst worden?
En voor de pomp zijn er verschillende oplossingen om hem op een fan te monteren, dan zit alleen de overtollige kabels nog in de weg en die kunnen vast ook achter de moederbord tray geplaatst worden.
(ben ook geen held in metaalbewerking)
Rustig het gat zagen met een decoupeerzaag is niet echt bijzonder moeilijk, en anders vraag je gewoon iemand die wel handig is om je te helpen.
Achterop die 140mm fan is wel een optie mits ik mijn reservoir iets meer naar voren kan plaatsen.
Alleen een 140mm fan is niet genoeg om genoeg overdruk in je kast op te bouwen.
Ik ga eerst eens even kijken wat mijn systeem doet onder full load met fans op 100%.
Goed plan. 8)
Ik zet effe te kijken maar 2 van deze kan best een goede oplossing voor me zijn:
http://www.nesteq.de/gb/products/fancontrollers/zero3/
Dat is een analoge controller, werkt wel maar niet geheel ideaal.
Ik zoek nu dus zoiets, een compacte fancontroller met temp sensor.
Voor zover ik weet zijn de Phobya Touch 630 en de Aquacomputer Aquaero 6 de enige echte goede PWM controllers die ik in mijn systeem zou willen gebruiken, tenzij je je fans analoog wilt aansturen, dan is de Aquaero 5 LT een goed betaalbaar alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

player-x schreef op maandag 04 mei 2015 @ 14:16:
[...]

Voor zover ik weet zijn de Phobya Touch 630 en de Aquacomputer Aquaero 6 de enige echte goede PWM controllers die ik in mijn systeem zou willen gebruiken, tenzij je je fans analoog wilt aansturen, dan is de Aquaero 5 LT een goed betaalbaar alternatief.
Ik ben overstag gegaan en heb me een Aquaero 5 LT USB besteld. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Deem schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 10:29:
[...]

Ik ben overstag gegaan en heb me een Aquaero 5 LT USB besteld. Ik ben benieuwd!
Waar ga je die laten? Je hebt toch geen 5.25" bays?
Ik heb ook een Aquaero en dat ding is ideaal om curves enz in te stellen.

protip: download ff openhardwaremonitor. ik was ff aan het klooien voordat ik doorhad dat ik die nodig had. De handleiding is niet erg handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

westergas schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:25:
[...]

Waar ga je die laten? Je hebt toch geen 5.25" bays?
Ik heb ook een Aquaero en dat ding is ideaal om curves enz in te stellen.

protip: download ff openhardwaremonitor. ik was ff aan het klooien voordat ik doorhad dat ik die nodig had. De handleiding is niet erg handig...
Heb alleen de controller zonder display en heb nog wel wat ruimte onder de voorste radiator waar ik dat kwijt kan.
Ik ga de soft-sensoren niet gebruiken, alleen de fysieke meetpunten die meegeleverd worden. Instellen kan via USB vandaar dat ik het display niet nodig heb, alleen de print.
Wil juist weg van CPU warmte gestuurde fans. De fans moeten reageren op de temperatuur van het water. Lijkt me makkelijk autonoom te regelen met dit ding.

[ Voor 9% gewijzigd door Deem op 08-05-2015 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Deem schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:37:
[...]

Heb alleen de controller zonder display en heb nog wel wat ruimte onder de voorste radiator waar ik dat kwijt kan.
Ik ga de soft-sensoren niet gebruiken, alleen de fysieke meetpunten die meegeleverd worden. Instellen kan via USB vandaar dat ik het display niet nodig heb, alleen de print.
Wil juist weg van CPU warmte gestuurde fans. De fans moeten reageren op de temperatuur van het water. Lijkt me makkelijk autonoom te regelen met dit ding.
Duidelijk. Ik heb wel de versie met display en gebruik software sensor, ik ben nog aan het uitvinden waar ik die kwijt moet in mijn toekomstige kast. Zonder verder gebruik van het display uiteraard.

Hoe dan ook een heel mooi stukje hardware en, als de radiator fans niet fatsoenlijk via het moederbord kunnen worden aangestuurd, onmisbaar voor WC :)

Edit: ik gebruik GPU software temps van OHM. Dus geen CPU temps.

[ Voor 3% gewijzigd door westergas op 08-05-2015 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

westergas schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:45:
[...]

Duidelijk. Ik heb wel de versie met display en gebruik software sensor, ik ben nog aan het uitvinden waar ik die kwijt moet in mijn toekomstige kast. Zonder verder gebruik van het display uiteraard.

Hoe dan ook een heel mooi stukje hardware en, als de radiator fans niet fatsoenlijk via het moederbord kunnen worden aangestuurd, onmisbaar voor WC :)

Edit: ik gebruik GPU software temps van OHM. Dus geen CPU temps.
Heb het probleem met games die niet CPU intensief zijn (maar wel GPU vol open zetten). Het water warmt dan langzaam op omdat de cpu niet vol belast wordt waardoor de fans niet sneller draaien. Op het moment dat er wel plotseling CPU gevraagd wordt, wordt de CPU plots zeer warm met instabiliteit tot gevolg. Daardoor ik nu minder ver overklokken en met de zomer in aantocht verwacht ik meer problemen.

De kern van het probleem is dat de fans reageren op CPU-temps terwijl de temp van het water leidend zou moeten zijn voor de fansspeeds. Ik kan met speedfan werken maar dat is en blijft gepiel en gedoe. Een autonome hardwareoplossing vind ik meer wenselijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Deem op 08-05-2015 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
westergas schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:45:
ik ben nog aan het uitvinden waar ik die kwijt moet in mijn toekomstige kast.
Ik begrijp dat iedereen deze type kasten heel mooi vinden, ik persoonlijk ook, maar echt optimaal geschikt voor water koeling zijn ze niet, die dichte voorkant met wat gaatjes aan de zijkant geeft maar onder matige prestaties.

Persoonlijk geef ik meer om functie over design, dan design over functie.

En ja de Aquaero 5 is een prima oplossing, heb zelf de Aquaero 6, van wegen 4x PWM ipv 1x PWM + 3x analoog, maar die zit omgekeerd in een 5.25'' bay gebouwd in mijn TJ11 kast, moet dus zijpaneel verwijderen om er bij te kunnen.

Ik bedien hem namelijk ook alleen maar via de software interface, werkt voor mij prima, daar ik er geen omkijken naar heb, en er een alarm afgaat als er echt iets mis gaat.

[ Voor 26% gewijzigd door player-x op 08-05-2015 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

player-x schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 12:36:
[...]

Ik begrijp dat iedereen deze type kasten heel mooi vinden, ik persoonlijk ook, maar echt optimaal geschikt voor water koeling zijn ze niet, die dichte voorkant met wat gaatjes aan de zijkant geeft maar onder matige prestaties.
Ik heb vandaag even onderzocht of je gelijk hebt. Ik heb de frontpannel er even af gehad om daarna te kijken wat dat doet met de temps van het water. dat scheelt gewoon 5 graden. 5 Graden! Zo een groot verschil had ik niet verwacht.

Ik heb inmiddels een gatenzaag met een diameter van 12cm besteld zodat ik 2 grote gaten in de frontpannel kan boren op de plek waar de front fans zitten. Nu nog op zoek naar rubber U profielen. Enig idee waar ik die kan uithalen?

[ Voor 27% gewijzigd door Deem op 09-05-2015 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Deem schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 16:54:
Ik heb inmiddels een gatenzaag met een diameter van 12cm besteld zodat ik 2 grote gaten in de frontpannel kan boren op de plek waar de front fans zitten. Nu nog op zoek naar rubber U profielen. Enig idee waar ik die kan uithalen?
Vind ik behoorlijk zonde, ik zou zo als ik al eerder zij, een gat in de bodem zagen en daar een 180mm fan plaatsen, dat zal niet de prestaties geven als met grote gaten, maar het ziet er wel een heel stuk mooier uit.

Daarnaast het stukje geperforeerde plaat weghalen in luchtopeningen van de deur scheelt ook zomaar 2 graden bij je huidige opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

player-x schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 19:40:
[...]

Vind ik behoorlijk zonde, ik zou zo als ik al eerder zij, een gat in de bodem zagen en daar een 180mm fan plaatsen, dat zal niet de prestaties geven als met grote gaten, maar het ziet er wel een heel stuk mooier uit.

Daarnaast het stukje geperforeerde plaat weghalen in luchtopeningen van de deur scheelt ook zomaar 2 graden bij je huidige opstelling.
Ik heb geen keuze, een gat onderin lost het probleem met de radiator voor niet op.

Ter illustratie hoe groot het verschil met en zonder frontpannel is:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/PuGFOjOKR2MFGRJXMTXpebw7/full.png

Zoals je ziet is de luchttoevoer door het voorste paneel echt een groot probleem bij de H440!

[ Voor 6% gewijzigd door Deem op 12-05-2015 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Deem schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 19:33:
Ik heb geen keuze, een gat onderin lost het probleem met de radiator voor niet op.
Natuurlijk wel, het is alleen behoorlijk wat meer werk, maar het ziet er wel een stuk mooier uit.

Dit is wat ik zou doen.
  • Verwijder het rooster dat achter de inlaat van de deur zit, doe het zelfde voor het boven paneel, dit alleen zal je waarschijnlijk al 2~3c schelen over je huidige temperaturen.
  • gebruik schilderstape, en teken op de tegenovergestelde zijde, vergelijkbare gaten.
  • Boor in die tegenovergestelde zijde gaten en gebruik een Dremel en/of een vijl om de gaten netjes op maat te maken.
  • Maak een gat voor een 180mm fan vooraan in de bodem.
  • Plaats een 140mm en 180mm fan die lucht in je kast blaast.
  • Maak de rest van je kast zoveel mogelijk lek vrij, des te meer druk je hebt in kast des te beter je rads werken.
.
Dit zal je vast behoorlijk meer dan de 5c geven die je nu als verschil ziet.

Maar begin eerst met de extra lucht in/uitlaten, en je komt vast al wel in de buurt van rond de 4c betere temp's, met een afhankelijk hoe handig je bent, in een uurtje of twee tot een flinke middag hobbyen kom je er wel.
En hoe bevalt de Aquaero?

Werkt zelfs makkelijk dan gedacht he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

player-x schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 21:57:
[...]
Natuurlijk wel, het is alleen behoorlijk wat meer werk, maar het ziet er wel een stuk mooier uit.
Dit is wat ik zou doen.
[...]

En hoe bevalt de Aquaero?

Werkt zelfs makkelijk dan gedacht he?
Ik heb mijn zinnen al gezet op een 'gat' aan de voorkant afgewerkt met een mooi stuk zwarte grill. Materiaal is al onderweg.

De Aquaero had ik eerder moeten doen. In het begin is effe uitzoeken hoe het een en ander werkt, maar is eigenlijk heel simpel. Het is een behoorlijke krachtige en flexibele tool die je veel inzicht geeft in wat er gebeurt. Heb nu bv ingesteld dat de fans op de top radiator alleen aangaan bij bv een watertemperatuur 35 graden en geleidelijk mee schalen met de fans voor. Dat maakt mijn systeem tijdens lage belasting nog stiller.
Ik ben nu wel van mening dat een basis Aquaero (gewoon de usb print) een must is voor iedere waterkoeling. De prijs is redelijk aantrekkelijk, die 60 euro, en daarmee krijg je alles wat je nodig hebt. Het scherm heb je niet nodig hoewel het er wel mooi uit ziet.

Pagina: 1 ... 49 ... 67 Laatste