Rickkamminga schreef op zondag 07 juni 2015 @ 13:15:
Ik heb te weinig informatie om daar een nuttige uitspraak over te kunnen doen.
Neem je dikke (45+mm), of neem je dunne (30mm) radiatoren?
Worden alle radiatoren gekoeld door push/pull of alleen een van beide?
Welke ventilatoren gebruik je en op welk toerental?
Wordt lucht gerecycled? Ik bedoel dan, dat lucht bijvoorbeed via de voorkant ingezogen wordt door een radiator heen, en vervolgens over al je (warme) componenten stroomt en dan aan de bovenkant weer uitgeblazen wordt door een andere radiator. Dat zorgt namelijk ook al voor een aardig prestatieverschil omdat de lucht door de tweede radiator dus al lekker is voorverwarmd.
Ik ben toevallig net bezig met het samenstellen van een loop voor eenzelfde CPU en GPU. Als ik alles een beetje doorreken kom ik toch wel op minimaal 480mm totaal uit als je wilt overklokken en een 30mm dikke radiator neemt, maar dan moet je geen lucht gaan recyclen en een stevige airflow handhaven (het liefst ook verse lucht, niet de opgewarme lucht uit je behuizing). 600mm is de safezone.
Alles heeft te maken met hoe hoog je de watertemperatuur wil laten oplopen.
XtremeRigs heeft een hele nuttige roundup gedaan voor 360mm radiators (let op: allemaal in push pull). Ze hebben vervolgens de teruggerekend hoeveel warmte je kwijt kan met 10c verschil vs je omgevingslucht.
Check deze link.
http://www.xtremerigs.net/2015/02/11/radiator-round-2015/7/
Daar kun je ook mooi het verschil tussen een 30mm radiator en dikker zien!
Ook kun je zien dat er een groot verschil is tussen lucht IN en UIT de radiator. Ik ben daarom ook geen fan om de radiators bij de intake te zetten, je blaast immers warme lucht je kast in. Je water gekoelde componenten echter, zijn dan wel een paar graden koeler. Maar goed, soms heb je geen keus

. Meer radiator oppervlakte is altijd beter.
Of het genoeg is? 3*140mm radiator is altijd al meer dan wat je standaard op je kaarten en CPU hebt zitten. Getuige de performance die all-in-one waterkoelers hebben op de GPU's (980 van EVGA bijvoorbeeld), is dat meer dan voldoende. Meer is beter, maar voldoende is het zeker.
Ook is het dan handig om je CPU en GPU direct achter elkaar aan te sluiten (het onderdeel met de hoogste toelaatbare temperatuur als laatste). Dan heb je namelijk een zo hoog mogelijke watertemperatuur als het bij je radiator aankomt. Hoe groter de dT van het water met de omgevingslucht, hoe effectiever je radiator is. Neem je meerdere radiatoren, wissel dan componenten af. De kleinverbruikers krijgen een kleine radiator, de grootgebruikers een grote. (CPU - 120mm - GPU - GPU - 360mm - reservoir - pomp bijv.)
Dit is een
mythe 
. Je hebt hoogstens een 2c verschil van voor en na je radiator (bij 1 radiator). Voornamelijk afhankelijk van je pompsnelheid.
Een simpel rekensommetje kan je hier helpen. 500W heatload en 300liter/uur flowrate nemen we als voorbeeld.
500W = 500Joule/s
300liter/uur = 83.3ml/s
4.19J is nodig om 1ml water 1 graad te verwarmen
500/83.3 = 6Joule/ml water
6/4.19 = 1.43 graden verschil tussen in en uit bij een 500W heatload.
Het water is dus praktisch overal even warm in je loop!
Pompvermogen is ook erg belangrijk. Probeer een balans te vinden tussen een zo turbulent mogelijke stroom en een optimale dT van alle componenten. De pomp op 100% zetten is niet altijd de beste oplossing is mijn ervaring. (doordat je radiator dus meer warmte kan afvoeren als het ingaande water heter is)
Het water is vrijwel overal even warm, genoeg flow = genoeg flow. Extra turbulentie helpt, maar je pomp zorgt ook voor meer warmte in je loop als je deze harder laat draaien.
Als kers op de taart: 120mm ventilatoren zijn al veel langer op de markt en presteren over het algemeen aardig wat beter dan hun grote 140mm broers. Een 240mm radiator zal dus vaak beter presteren dan een 280, puur omdat de ventilatoren beter zijn. Verloopjes van 140mm naar 120mm zijn een optie, maar dan moeten ze wel erg goed afdichten, anders dan stroomt de opgebouwde druk gewoon langs de kieren weer weg.
Goed, hele lap tekst, sorry ^^ Aarzel niet om stomme vragen te stellen. Ik ben zelf geen pro in waterkoeling, maar studeer wel werktuigbouwkunde en weet de weg in thermodynamica dus wel redelijk.

Dit is een valide punt, 120mm ventilatoren zijn inderdaad langer op te markt. Maar vergeet niet dat fabrikanten de techniek van een 120mm fan ook gebruiken in hun 140mm fans. Dit verschil is waarschijnlijk minimaal

.
Druk (Static pressure) is belangrijk bij radiators en daar zijn kleinere fans beter in. Vergelijk de specificaties dus goed, maar hou er rekening mee dat je dat alleen kan doen met fans van de zelfde fabrikant.
Vergeet echter niet, dat het verschil in oppervlakte tussen een 120mm radiator en 140mm radiator erg groot is. Als je 140mm radiators kan plaatsen heeft dit altijd de voorkeur boven 120mm radiators.
Ter illustratie, een 3*140mm radiator heeft meer oppervlakte dan een 4*120mm radiator bij de zelfde dikte.
[
Voor 5% gewijzigd door
Epsilon op 07-06-2015 15:00
]