Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 13:34
Ik heb mijn zinnen al gezet op een 'gat' aan de voorkant afgewerkt met een mooi stuk zwarte grill. Materiaal is al onderweg.
Als je dat doet zou ik het ook aan de boven kant van je kast doen, want dat rad heeft ook last van ademnood.
Ik ben nu wel van mening dat een basis Aquaero (gewoon de usb print) een must is voor iedere waterkoeling. De prijs is redelijk aantrekkelijk, die 60 euro, en daarmee krijg je alles wat je nodig hebt.
Geheel mee eens, wat wel heel erg jammer is, is dat er geen Aquaero 6 LT is, met 4x PWM, dat zou alles nog aantrekkelijker maken, ben zelf overgestapt van een Aquaero 5 LT naar een 6 Pro, puur om de extra PWM controllers.

Heb het nu als volgt aangesloten.

PWM
8x 140mm (via splitter)
2x 180mm (apart aangesloten)
3x D5 PWM (via splitter)

Sensor
1x druk sensor
1x flow meter
8x temp (3x rad 1x VRM mobo 4x VRM video kaarten)
pomp > pomp > 560 rad (sensor ingang rad) > 280 rad (sensor uitgang rad) > CPU > chipset > VRMs (sensor VRMs) > 180 rad > 180 rad (sensor uitgang rad) > geheugen (voor show) > pomp > 4x video (4x sensor VRMs) >

LED
1x verschillende rode leds voor verlichting kast. (ga ik vervangen voor RGB LED strips)

De Aquaero is letterlijk de hele hub van alle waterkoeling en verlichting van mijn kast.
Het scherm heb je niet nodig hoewel het er wel mooi uit ziet.
Zelf heb ik meestal de Aqua Suite op een aparte monitor draaien, heb er namelijk 6, 3x 30'' en 3x 24'' daar boven op een aangepaste WSGF standaard.

Maar het is leuk en handig om te zien of alles werkt zo als het hoort.

En je kan je case te modden, je kan het aluminium voorpaneel van de Aquaero als mal te gebruiken, en bv boven in je kast een gat in je kast te zagen/dremmellen en vijlen, als je handig bent een klusje van 1~2 uur, met linkse handen een dag werk, maar wel een hele mooie oplossing.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZXipsaVqmlT5xgH7GRjc75G8/full.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door player-x op 13-05-2015 09:40 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
player-x schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 08:18:

Zelf heb ik meestal de Aqua Suite op een aparte monitor draaien, heb er namelijk 6, 3x 30'' en 3x 24'' daar boven op een aangepaste WSGF standaard.

Maar het is leuk en handig om te zien of alles werkt zo als het hoort.
Pak je daarvoor de tweede monitor vanuit de driver settings van je videokaart? Want ik vroeg me af of dat ook kan via zo'n achteruitrij beveiliging voor vrachtwagens. Die schermpjes zijn redelijk betaalbaar, en de Aquaero kan toch ook als stand alone draaien? Dus ik hoop stiekem 'n beetje dat de display functie ook naar een extern scherm kan worden gestuurd.
ls je handig bent een klusje van 1~2 uur, met linkse handen een dag werk, maar wel een hele mooie oplossing.
Haha dat vind ik altijd zo'n mooie politiek correcte. Want die dag werk is nét zo figuurlijk als die twee linkse handen. Dus een beetje klungel is er misschien wel drie dagen mee bezig. Ghehehe. (sorry... ik wilde de klungels niet uitlachen.)

Nu nog even uitdokteren of ik het zinvol vind om mijn nieuwe vidkaart op water te zetten. Want ik ben gegaan voor de STRIX versie van de GTX970 van Asus. Die kaart is van zich al erg stil en zuinig in gebruik. Mijn huidige ASUS kaart kreeg ik al niet lekker omhoog, omdat het voltage niet hoger kon zonder hardware matige mod. (voor zover ik het begreep) En het zijn toch mooie kaarten om te zien. Ik heb iig tot juli de tijd om het uit te vogelen. 8) (en als ik dan nóg niet met ombouwen kan beginnen ga ik misschien écht gillen...nja misschien héél even dan) :P Als ik die kaart niet op water zet, heb ik bijna genoeg spullen om twee pc's op water te zetten. Het heeft nu zo lang geduurt dat ik nog niet begonnen ben met bouwen, maar wel meer opties heb dan voorheen.

[ Voor 23% gewijzigd door Phaerion op 27-05-2015 20:16 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Phaerion schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 19:38:
Dus ik hoop stiekem 'n beetje dat de display functie ook naar een extern scherm kan worden gestuurd.
Nee dat gaat niet werken, de Aquaero werkt wel standalone, maar als je meer wilt dat de 5.25'' matrix display, dan heb je je/een computer nodig, wat ook werkt is een Windows tablet, dan heb je een totaal onafhankelijk controle over je waterkoeling.
Nu nog even uitdokteren of ik het zinvol vind om mijn nieuwe vidkaart op water te zetten.
Tja dat moet je zelf bedenken, met mijn kaarten gebruik altijd waterkoeling, is gewoon nog stiller maar boven al vooral stabieler met overklokken, maar dat is mijn persoonlijk ervaring, want waterblokken zijn natuurlijk ook weer niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
player-x schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 20:16:
[...]

Nee dat gaat niet werken, de Aquaero werkt wel standalone, maar als je meer wilt dat de 5.25'' matrix display, dan heb je je/een computer nodig, wat ook werkt is een Windows tablet, dan heb je een totaal onafhankelijk controle over je waterkoeling.
Ochja..heel niet meer aan gedacht, omdat ik tablets nogal een hype vond. Maar ze zijn nog dunner dan een los lcd scherm ook.
Tja dat moet je zelf bedenken, met mijn kaarten gebruik altijd waterkoeling, is gewoon nog stiller maar boven al vooral stabieler met overklokken, maar dat is mijn persoonlijk ervaring, want waterblokken zijn natuurlijk ook weer niet gratis.
Idd.. dus ik moet online nog even bekijken hoever die zich laat overclocken, en wat dan precies de prestatie winst is, in verhouding tot het geld dat het extra kost. Maar ik ben sinds een paar uur pas de gelukkige aanstaande vader van die nieuwe kaart. En morgenmiddag is de bevalling. Dus ik kan er voorlopig iig alvast 'n beetje mee spelen enzo. :)

Met het geluid zit ik nooit zo. Hoge overclocks gebruik je toch vooral tijdens het gamen. En of ik nu een koptelefoon gebruik of niet. Mijn ventilators heb ik tijdens het gamen nog nooit gehoord. Tenzij het geluid uitviel. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Phaerion op 27-05-2015 21:12 . Reden: geklungel. :P ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:22
Ik zie dat jullie het hebben over de Aquaero, zelf heb ik de 6 in huis.

Klopt het dat de 12V led verlichting op Connector “PWM 1/2” helemaal links onderaan op onderstaande foto moet worden aangesloten? Wat voor connector hoort hier op, want een 2-pin fan-connector past niet.

Afbeeldingslocatie: http://shop.aquacomputer.de/images/product_images/popup_images/53145_2.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x
Nee, de rechtse witte aansluiting boven aan is 3x LED / RGB LED aansluitingen.

Maar dat alles staat ook duidelijk in de handleiding

LED aansluiting

Maar de twee PWM aansluiting zouden ook prima gebruikt kunnen worden voor het aansturen van een LED, houd er alleen dan wel rekening mee, dat je LEDs gebruikt die 12V aankunnen, of dat je de maximale uit sturing beperkt tot 5V.
En je hebt deze stekker nodig. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OHBf1eE24kwVTURIerT6YfXp/medium.jpg

Zelf gebruik ik RGB LED strips, werkt prima, op het moment gaat die van blauw (ilde) naar rood (load), maar mogelijk verander ik dat later weer, als ik andere kleurtjes wil.

En ik zit er aan te denken om een koud witte led strip toe te voegen, en ja, die dan aan te sluiten op een van de PWM aansluitingen.

Dat is het mooie van de Aquaero, hij is enorm flexibel in gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door player-x op 30-05-2015 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Ik heb mijn 4770K gedelid, en ben bezig met een custom waterkoeling setup. Op de site van EKWB lees ik wanneer je zonder IHS wil je het waterblok beter niet 90gr gedraaid kunt hebben. Dit wil ik eigenlijk wel, zijn hier ervaringen mee? Je gebruik in dit geval gewoon koelpasta en geen liquid pro toch?

Sorry voor de dubbelpost, ik weet niet goed in welk topic het thuis hoort.

[ Voor 11% gewijzigd door Gait op 04-06-2015 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus3142
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 17:17
Hallo ik heb een vraagje aan de kenners,ik wil twee gtx 980ers en een i5 4690k met een lichte overklock koelen met een 280mm rad en een 140mm rad is dit voldoende?
Is een 120 rad en een 240 rad ook voldoende?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
Ik heb te weinig informatie om daar een nuttige uitspraak over te kunnen doen.

Neem je dikke (45+mm), of neem je dunne (30mm) radiatoren?
Worden alle radiatoren gekoeld door push/pull of alleen een van beide?
Welke ventilatoren gebruik je en op welk toerental?
Wordt lucht gerecycled? Ik bedoel dan, dat lucht bijvoorbeed via de voorkant ingezogen wordt door een radiator heen, en vervolgens over al je (warme) componenten stroomt en dan aan de bovenkant weer uitgeblazen wordt door een andere radiator. Dat zorgt namelijk ook al voor een aardig prestatieverschil omdat de lucht door de tweede radiator dus al lekker is voorverwarmd.

Ik ben toevallig net bezig met het samenstellen van een loop voor eenzelfde CPU en GPU. Als ik alles een beetje doorreken kom ik toch wel op minimaal 480mm totaal uit als je wilt overklokken en een 30mm dikke radiator neemt, maar dan moet je geen lucht gaan recyclen en een stevige airflow handhaven (het liefst ook verse lucht, niet de opgewarme lucht uit je behuizing). 600mm is de safezone.

Ook is het dan handig om je CPU en GPU direct achter elkaar aan te sluiten (het onderdeel met de hoogste toelaatbare temperatuur als laatste). Dan heb je namelijk een zo hoog mogelijke watertemperatuur als het bij je radiator aankomt. Hoe groter de dT van het water met de omgevingslucht, hoe effectiever je radiator is. Neem je meerdere radiatoren, wissel dan componenten af. De kleinverbruikers krijgen een kleine radiator, de grootgebruikers een grote. (CPU - 120mm - GPU - GPU - 360mm - reservoir - pomp bijv.)

Pompvermogen is ook erg belangrijk. Probeer een balans te vinden tussen een zo turbulent mogelijke stroom en een optimale dT van alle componenten. De pomp op 100% zetten is niet altijd de beste oplossing is mijn ervaring. (doordat je radiator dus meer warmte kan afvoeren als het ingaande water heter is)

Als kers op de taart: 120mm ventilatoren zijn al veel langer op de markt en presteren over het algemeen aardig wat beter dan hun grote 140mm broers. Een 240mm radiator zal dus vaak beter presteren dan een 280, puur omdat de ventilatoren beter zijn. Verloopjes van 140mm naar 120mm zijn een optie, maar dan moeten ze wel erg goed afdichten, anders dan stroomt de opgebouwde druk gewoon langs de kieren weer weg.

Goed, hele lap tekst, sorry ^^ Aarzel niet om stomme vragen te stellen. Ik ben zelf geen pro in waterkoeling, maar studeer wel werktuigbouwkunde en weet de weg in thermodynamica dus wel redelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:46

Epsilon

Rickkamminga schreef op zondag 07 juni 2015 @ 13:15:
Ik heb te weinig informatie om daar een nuttige uitspraak over te kunnen doen.

Neem je dikke (45+mm), of neem je dunne (30mm) radiatoren?
Worden alle radiatoren gekoeld door push/pull of alleen een van beide?
Welke ventilatoren gebruik je en op welk toerental?
Wordt lucht gerecycled? Ik bedoel dan, dat lucht bijvoorbeed via de voorkant ingezogen wordt door een radiator heen, en vervolgens over al je (warme) componenten stroomt en dan aan de bovenkant weer uitgeblazen wordt door een andere radiator. Dat zorgt namelijk ook al voor een aardig prestatieverschil omdat de lucht door de tweede radiator dus al lekker is voorverwarmd.

Ik ben toevallig net bezig met het samenstellen van een loop voor eenzelfde CPU en GPU. Als ik alles een beetje doorreken kom ik toch wel op minimaal 480mm totaal uit als je wilt overklokken en een 30mm dikke radiator neemt, maar dan moet je geen lucht gaan recyclen en een stevige airflow handhaven (het liefst ook verse lucht, niet de opgewarme lucht uit je behuizing). 600mm is de safezone.
Alles heeft te maken met hoe hoog je de watertemperatuur wil laten oplopen.

XtremeRigs heeft een hele nuttige roundup gedaan voor 360mm radiators (let op: allemaal in push pull). Ze hebben vervolgens de teruggerekend hoeveel warmte je kwijt kan met 10c verschil vs je omgevingslucht.

Check deze link.
http://www.xtremerigs.net/2015/02/11/radiator-round-2015/7/

Daar kun je ook mooi het verschil tussen een 30mm radiator en dikker zien!

Ook kun je zien dat er een groot verschil is tussen lucht IN en UIT de radiator. Ik ben daarom ook geen fan om de radiators bij de intake te zetten, je blaast immers warme lucht je kast in. Je water gekoelde componenten echter, zijn dan wel een paar graden koeler. Maar goed, soms heb je geen keus :). Meer radiator oppervlakte is altijd beter.

Of het genoeg is? 3*140mm radiator is altijd al meer dan wat je standaard op je kaarten en CPU hebt zitten. Getuige de performance die all-in-one waterkoelers hebben op de GPU's (980 van EVGA bijvoorbeeld), is dat meer dan voldoende. Meer is beter, maar voldoende is het zeker.
Ook is het dan handig om je CPU en GPU direct achter elkaar aan te sluiten (het onderdeel met de hoogste toelaatbare temperatuur als laatste). Dan heb je namelijk een zo hoog mogelijke watertemperatuur als het bij je radiator aankomt. Hoe groter de dT van het water met de omgevingslucht, hoe effectiever je radiator is. Neem je meerdere radiatoren, wissel dan componenten af. De kleinverbruikers krijgen een kleine radiator, de grootgebruikers een grote. (CPU - 120mm - GPU - GPU - 360mm - reservoir - pomp bijv.)
Dit is een mythe :) . Je hebt hoogstens een 2c verschil van voor en na je radiator (bij 1 radiator). Voornamelijk afhankelijk van je pompsnelheid.

Een simpel rekensommetje kan je hier helpen. 500W heatload en 300liter/uur flowrate nemen we als voorbeeld.

500W = 500Joule/s
300liter/uur = 83.3ml/s

4.19J is nodig om 1ml water 1 graad te verwarmen

500/83.3 = 6Joule/ml water
6/4.19 = 1.43 graden verschil tussen in en uit bij een 500W heatload.

Het water is dus praktisch overal even warm in je loop!
Pompvermogen is ook erg belangrijk. Probeer een balans te vinden tussen een zo turbulent mogelijke stroom en een optimale dT van alle componenten. De pomp op 100% zetten is niet altijd de beste oplossing is mijn ervaring. (doordat je radiator dus meer warmte kan afvoeren als het ingaande water heter is)
Het water is vrijwel overal even warm, genoeg flow = genoeg flow. Extra turbulentie helpt, maar je pomp zorgt ook voor meer warmte in je loop als je deze harder laat draaien.
Als kers op de taart: 120mm ventilatoren zijn al veel langer op de markt en presteren over het algemeen aardig wat beter dan hun grote 140mm broers. Een 240mm radiator zal dus vaak beter presteren dan een 280, puur omdat de ventilatoren beter zijn. Verloopjes van 140mm naar 120mm zijn een optie, maar dan moeten ze wel erg goed afdichten, anders dan stroomt de opgebouwde druk gewoon langs de kieren weer weg.

Goed, hele lap tekst, sorry ^^ Aarzel niet om stomme vragen te stellen. Ik ben zelf geen pro in waterkoeling, maar studeer wel werktuigbouwkunde en weet de weg in thermodynamica dus wel redelijk. ;)
Dit is een valide punt, 120mm ventilatoren zijn inderdaad langer op te markt. Maar vergeet niet dat fabrikanten de techniek van een 120mm fan ook gebruiken in hun 140mm fans. Dit verschil is waarschijnlijk minimaal :).

Druk (Static pressure) is belangrijk bij radiators en daar zijn kleinere fans beter in. Vergelijk de specificaties dus goed, maar hou er rekening mee dat je dat alleen kan doen met fans van de zelfde fabrikant.

Vergeet echter niet, dat het verschil in oppervlakte tussen een 120mm radiator en 140mm radiator erg groot is. Als je 140mm radiators kan plaatsen heeft dit altijd de voorkeur boven 120mm radiators.

Ter illustratie, een 3*140mm radiator heeft meer oppervlakte dan een 4*120mm radiator bij de zelfde dikte.

[ Voor 5% gewijzigd door Epsilon op 07-06-2015 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus3142
  • Laatst online: 16-09 17:17
Dank jullie beide voor de uitleg,ik denk dat ik het maar moet gokken,ik heb een Phanteks Evolv en gebruik voor in een 200mm fan als intake,280 rad boven als outtake,en de 140 rad achterin als outtake.
Het is namelijk zo dat als ik SLI 980 ga op een mATX boord de gpu's wel erug dicht tegen elkaar komen,en ben ik bang dat ze elkaar opwarmen(ik heb er nu nog maar een, een reverence uitvoering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Is het ook mogelijk om (bijv. met aceton) om de letters van tygon slang af te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Gait schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 12:31:
Is het ook mogelijk om (bijv. met aceton) om de letters van tygon slang af te halen?
Ik heb de Tygon slangen en de opdruk is er zo met de hand af te vegen gelukkig!
Maar ik vind het persoonlijk matige slangen.. Knikken erg snel. Ik ga denk ik Primochill slangen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011

Fordox

00101010

Hmm ik twijfel tussen 2 ventilatoren:
Noiseblocker eLoop
Bitfenix Spectre Pro

Voordelen van de Noiseblocker:
Mooier, stiller, voorkeursmerk.

Voordelen van de Bitfenix:
Betere druk, goedkoper. Wel iets te flashy voor mijn smaak.

Is druk echt zo belangrijk bij een radiator? Ik kan ook nergens betrouwbare reviews vinden van de Bitfenix. Laat staan waar ze die fan vergelijken met de eLoop.

Na verder gezocht te hebben, de PWM versies van beide ventilatoren zijn ruk.
Dus dan maar zoeken welke RPM het fijnst is.
Ik denk dat ik voor stilte kies en de eloops kies op 800rpm.

In een Thermaltake Urban T81 krijg ik wel genoeg rad oppervlakte :9

(Dit is allemaal toekomst muziek btw, het is voor een build als Skylake uit komt)

[ Voor 53% gewijzigd door Fordox op 09-06-2015 13:53 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenety
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 13:36
Ben voor het eerst bezig met het uitzoeken van waterkoeling voor mijn PC. Redelijk wat filmpjes gekeken op youtube en op internet gezocht. Om zo toch maar eens wat kennis op te doen.

En dus maar even op Highflow gekeken voor een set. Wat ik veel online zag waren veel EK setjes. Nu kijk ik hier op het forum en is dat echt een stuk minder. Nou vraag ik me af of ik wel de goeie richting op kijk als ik een volledig EK waterkoeling set koop.

Hier een voorbeeldje wat ik samen heb gesteld. In eerste instantie alleen maar een loop voor mijn CPU.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JpmFgzR.png

Klikbaar.

Wat zijn jullie ervaringen met EKWB?

[ Voor 8% gewijzigd door Zenety op 11-06-2015 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Ik heb een Aquaero 6 en op de 2-pin power output heb ik LED-strips aangesloten. De ene werkt naar behoren, maar de andere moet ik de output op 0 zetten om hem te laten branden. Op 100 staat hij uit.
Waar kan dit aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ledstrips, je bedoelt dat je er nu twee hebt met uit elk twee draden waar aan je twee polige plugs hebt zitten en die vervolgens in de PWM headers hebt zitten nu? Kan zijn dat in aquasuite de mode niet goed staat ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-09 23:15
Goedemiddag heren,

Graag wil ik jullie vragen of jullie mij van wijze raad kunnen voorzien.
Ik wil aan waterkoeling gaan beginnen, echter verdrink ik in het aantal keuzes en overwegingen die sites als Highflow je bieden. Zou iemand mij kunnen adviseren wat ik moet aanschaffen om voor een goede prijs de volgende setup te maken. Wat ik wil waterkoelen met mijn loop is het volgende:

AMD FX8350 overclocked
2x R9 290 met evt overclock

Wil zelf het liefst een loop met een tube reservoir voor de looks.

Ik wil ongeveer 300 euro uitgeven, kan iemand mij zeggen of dit gaat lukken met goede resultaten of dat ik echt over mijn budget heen moet. En is er iemand die voor mij kan uitzoeken van welke merken ik welke onderdelen moet bestellen.

Bij voorbaat dank! _/-\o_

~Joey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:16

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Met dat budget moet je naar GPU-only koelblokken kijken. Full cover is dan te duur. Mik op minimaal 360*120mm radiatorgrootte en pak een MCP355 pomp. Je mag meerdere kleinere radiatoren gebruiken, maar kies bij voorkeur geen dunne rads.

[ Voor 26% gewijzigd door Edmin op 20-07-2015 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 17:45
Ik heb net een custom loop bij elkaar gestoken, maar ben er nog niet helemaal zeker van.
Namelijk één radiator of toch twee. Net een NZXT N450 aangeschaft en 2 rads passen er wel in als ik de drive bays eruit haal :)
Ik kies voor 2 rads omdat ik denk dat het nodig is bij hogere OC.

EDIT
1 CPU + 1 GPU

Pomp
XSPC D5 Photon 170 Reservoir/Pump Combo

CPU block
EK-Supremacy EVO - Acetal

Radiatoren
EK-CoolStream XE 360 - Triple 60mm -> bovenkant met pull
EK-CoolStream PE 360 Radiator 40mm -> front push

Fans
6x EK-Furious Vardar FF5-120 120mm Fan - 3000rpm

Tubing, vloeistof
PrimoChill adv. LRT met Fesser UV

Heeft iemand een linkje naar een pagina waarop staat hoe het water door de leidingen moet gaan met 2 rads?

nn, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
6x 120mm voor alleen de CPU is redelijk overkill, of komen er ook GPU blok(ken) in de loop?

En de volgorde van bloks en rads maakt niet echt veel uit, verschil tussen inlet en outlet van rads is ongeveer 1~2c, en heeft geen echte impact op de koeling van je CPU, dus gewoon monteren hoe het het beste past in je kast.

Als je ook je GPU(s) gaat water koelen, dan is er een lichte voorkeur om rad > CPU > rad > GPU te doen, maar persoonlijk doe ik dat alleen als dat uitkomt met de slangen, als de impact minimaal is van een willekeurige volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 17:45
Er komt 1 GPU blok bij in de loop.

OPTIE 2 (meest clean)
1. Reservoir, 2. Pomp, 3. Radiator1, 3. CPU-blok, 5. GPU-blok, 6. Radiator2.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/300qtqe.png
*klikbaar

OPTIE 1
1. Reservoir, 2. Pomp, 3. CPU-blok, 3. Radiator1, 5. GPU-blok, 6. Radiator2.

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/kry41.png
*klikbaar

Het is best moeilijk om in de kast Res/Pomp > Rad > CPU > Rad2 > GPU toe te passen.

Zou het bovenste prentje ook niet prima zijn? Nu kap ik met vragen, want dit topic is ERVARINGEN zie ik net =)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
vsy schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 09:24:
Het is best moeilijk om in de kast Res/Pomp > Rad > CPU > Rad2 > GPU toe te passen.
Ja dat zou theoretisch het beste zijn, optie B is daarna het beste.

Maar zoals ik al zij, het maakt echt heel weinig uit welke volgorde je gebruikt.

Houd er trouwens wel rekening mee dat een D5 een lagere pomp druk heeft dan een DDC pomp, die meestel beter presteert dan een enkele D5, niet dat een D5 een slechte pomp is, want hij is stiller dan de DDC pompen, maar de D5 werkt beter met een dual top.

En voor je gaat bouwen zou ik eerst dit even doorlezen:
PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:42

westergas

rikkie_pc

Kan maar weinig vinden over de compatibiliteit van de huidige waterblokjes met socket 1151. Iemand al een handig linkje die het eea bevestigd?

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
westergas schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:06:
Kan maar weinig vinden over de compatibiliteit van de huidige waterblokjes met socket 1151. Iemand al een handig linkje die het eea bevestigd?
De nieuwe Noctua D15S is bijv. compatible met 1151, hetgeen valt onder 115X: http://www.noctua.at/pdf/..._nh_d15s_datasheet_en.pdf http://www.noctua.at/pdf/...tua_nh_d15s_manual_en.pdf

Nou is dit geen waterblock, en ik heb momenteel even geen andere bron, maar de 1150 en 1151 zijn gewoon compatible :) Het Skylake socket is eigenlijk helemaal gelijk aan Haswell wat betreft uiterlijk lay-out.

(Edit: Uiteraard gelijk wat betreft backplate/waterblock installatie, qua CPU maakt die ene pin natuurlijk wel veel uit ;))

[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 06-08-2015 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:55
Weet iemand hoe lang een killcoil meegaat? Heb de mijne nu 2 jaar in mijn loop zitten, werkt perfect maar hij is een beetje goudbruin uitgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

tobitronics schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:35:
Weet iemand hoe lang een killcoil meegaat? Heb de mijne nu 2 jaar in mijn loop zitten, werkt perfect maar hij is een beetje goudbruin uitgeslagen.
Is dat nog nodig dan? Ik heb niets van dat in mijn loop, deze net een paar weken geleden voor het eerst gedraind wegens een upgrade maar het water (gewone koelvloeistof van de gamma) zag er nog net zo uit als dat het er in ging (november 2013).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
tobitronics schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:35:
Killcoil gaat eeuwig mee, de aanslag die er op zit kan je, A: er af poetsen, B: de Killcoil in azijn, ammonia of chloor leggen om te reinigen, je moet kijken wat het beste werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
  • Laatst online: 13-09 15:58
Ik ben bezig met het kiezen van onderdelen voor mijn eerste custom loop.

Op het moment ben ik van plan om de fans, cpu block en gpu block van EKWB te gaan halen.
Wat zijn hier de meningen/ervaringen over EKWB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:16

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Heb een paar blokken van EKWB gehad. Allemaal prima spul. Volgens mij zit er niet heel veel verschil meer tussen de bekende namen in deze markt. Uiterlijk en orijs zijn de belangrijkste differentiaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
De waterblocken zijn in mijn ogen inderdaad ook vrijwel allemaal hetzelfde inmiddels, er vindt ook eigenlijk vrij weinig innovatie meer plaats op dat gebied. Om de zoveel tijd komen er nieuwe generaties uit die net 2 graden koeler zijn. Ik zou zeggen pak vooral een mooi glimmend blockje dat leuk staat bij je loop/kast/build :) Verder hebben ze voor GPUs ook zeer mooie blocken met ook backplates erbij.

Over de fans van EKWB kan ik weinig zeggen, heb er zelf nooit fans van gehad. Ik zweer zelf bij de, toch prijzige, Noctua fans na meerdere soorten geprobeerd te hebben (Corsair, Noiseblockers etc.).

Momenteel heb ik zelf een nieuw EKWB waterblock; http://www.highflow.nl/wa...macy-evo-red-edition.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
stin00 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:58:
De waterblocken zijn in mijn ogen inderdaad ook vrijwel allemaal hetzelfde inmiddels, er vindt ook eigenlijk vrij weinig innovatie meer plaats op dat gebied. Om de zoveel tijd komen er nieuwe generaties uit die net 2 graden koeler zijn. Ik zou zeggen pak vooral een mooi glimmend blockje dat leuk staat bij je loop/kast/build :) Verder hebben ze voor GPUs ook zeer mooie blocken met ook backplates erbij.

Over de fans van EKWB kan ik weinig zeggen, heb er zelf nooit fans van gehad. Ik zweer zelf bij de, toch prijzige, Noctua fans na meerdere soorten geprobeerd te hebben (Corsair, Noiseblockers etc.).

Momenteel heb ik zelf een nieuw EKWB waterblock; http://www.highflow.nl/wa...macy-evo-red-edition.html
Noctua heb ik ook nog naar gekeken maar heel de build heeft zwart & wit thema. Om er dan noctua's in te doen met zo'n leuk poep bruin kleurtje...

Wat je zegd over waterblocks is dit het zelfde geval met radiators? Er is vreselijk veel keus en vind het erg lastig om hier tussen te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Er zijn altijd nog de relatief neutrale, grijze Noctuas! pricewatch: Noctua NF-P14s redux-1200, 140mm

Qua radiatoren zijn er inderdaad echt verschrikkelijk veel merken. De grote verschillen zitten vaak in de gebruikte materialen, de fin dichtheid, de dikte en de locatie/hoeveelheid van de schroefgaten. Maar of je nou een 360mm radiator van 45cm dik hebt van merk X of merk Z, ze zullen naar mijn mening nagenoeg hetzelfde presteren.. Er is meer winst te behalen door fans te gebruiken met hoge statische druk; deze zorgen immers voor het afvoeren van de warmte van de radiator. Bekijk goed wat je allemaal gaat koelen en hoeveel radiator oppervlakte je hiervoor nodig hebt. Als je slim bent neem je net wat meer oppervlakte dan je nodig hebt, zodat je fans relatief langzamer kunnen draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
stin00 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 19:46:
Er zijn altijd nog de relatief neutrale, grijze Noctuas! pricewatch: Noctua NF-P14s redux-1200, 140mm

Qua radiatoren zijn er inderdaad echt verschrikkelijk veel merken. De grote verschillen zitten vaak in de gebruikte materialen, de fin dichtheid, de dikte en de locatie/hoeveelheid van de schroefgaten. Maar of je nou een 360mm radiator van 45cm dik hebt van merk X of merk Z, ze zullen naar mijn mening nagenoeg hetzelfde presteren.. Er is meer winst te behalen door fans te gebruiken met hoge statische druk; deze zorgen immers voor het afvoeren van de warmte van de radiator. Bekijk goed wat je allemaal gaat koelen en hoeveel radiator oppervlakte je hiervoor nodig hebt. Als je slim bent neem je net wat meer oppervlakte dan je nodig hebt, zodat je fans relatief langzamer kunnen draaien :)
Oke, voor de fans heb ik mn ook op de EK Vardars. Passen bij de rest van de build en statische druk ligt rond hetzelfde aantal als de noctua nf-f12. En als ik de YouTube reviews mag geloven dan zijn ze erg stil.

In het begin ga ik alleen mn GPU (MSI 290x) water koelen. Hiervoor komt een 240 of 280 radiator, als mijn CPU er bij komt na ongv. Half jaar dan gaat er een 120 of 140mm radiator bij. Met alle radiator fans in pull.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:46

Epsilon

Radiatoren presteren juist heel verschillend, afhankelijk van fin dichtheid, dikte, hoeveel lucht gaat er doorheen (push, push/pull, statische druk) :), etc.

En soms zelfs precies anders dan je zou denken. Als je twee radiatoren vergelijkt, is het bijvoorbeeld niet vanzelf sprekend dat de dikke radiator beter koelt. Ondankt dat een dikke radiatror wel degelijk meer, soms wel 2x! zo veel oppervlakte heeft.

Dit is een heel intersante 360mm radiator round-up:
http://www.xtremerigs.net/2015/02/11/radiator-round-2015/5/

Aangezien de meeste radiatoren ook in andere maten verkrijgbaar zijn, zijn de metingen in de round-up uiterst nuttig om de juiste radiator te kiezen voor de situatie waarin die je gaat gebruiken :).

Vooral dit plaatje zegt zeer veel. De getallen zijn de heatloads in Watt die de geteste radiators kunnen dissiperen bij een 10c verschil tussen lucht en watertemperatuur.
http://www.xtremerigs.net...ads/2015/02/totaldata.png

Een goed voorbeeld zijn de HWLabs Nemesis GTS en GTX Gen 2 radiatoren. De GTS is 30mm dik, de GTX gen 2 54mm dik. Stel ik heb een heatload van 300W: Nvidia GTX970 + 2500k in mijn geval en ik ga 2 radiators gebruiken met langzaam draaiende fans in Push only (zoals het gros van de mensen!).

Zo is in dat plaatje bijvoorbeeld te zien dat bij 750rpm in push, de 30mm dikke Nemesis GTS 190W kan dissiperen, tenopzichte van de 120W van de 54mm dikke GTX Gen 2. Dit verhaal wordt compleet anders wanneer de fansnelheid wordt opgekrikt uiteraard :).

Kies je radiators dus op je toepassing zou mijn advies zijn. Met vooral het advies: Neem de grootste radiator die je in je kast kan krijgen. De dikte is minder van belang met langzaam draaiende fans, zoals je ziet in dat plaatje, kan extra dikte zelfs averechts werken. Een voordeel van dikkere radiatoren in combinatie met temperatuur geregelde hoge snelheid fans, je koelvermogen wel beschikbaar is wanneer nodig :).

[ Voor 4% gewijzigd door Epsilon op 16-08-2015 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockforce
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 18:34
Round Up 1 April 2006

Zie hier voor een mooie recente round up van 16 verschillende sets.

word het geen tijd voor een update van de topic start?

Oneplus 10 Pro | O11 Dynamic, Seasonic PX850, ASUS Strix Z490-E, 10700K, AMD 6900 XT, 32 GB, WD Black NVMe SSD SN750 500GB, Intel P660 2TB, 2x Iiyama G-Master GB3466WQSU-B1 | Syonology DS918+ 3x 16 TB

• westergas

westergas

rikkie_pc

Ik ben bezig met een nieuwe build maar ben vergeten een afsluiter/drain valve te bestellen. Iemand een handige huis-tuin-en-keuken tip om een drain punt te maken? Zat te denken aan een fitting op het laagste punt...stukje slang er aan. Maar dan...hoe kan ik dit het beste af sluiten? Zo zonde om voor één afsluiter een bestelling op een webshop te plaatsten.

Mijn laagste punt is de pomp, is het handig om een willekeurige, ongebruikte exit van die pomp als drain punt te gebruiken? En drain je dan met de pomp aan of zal dit niet uit maken?

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 09:37
Edmin schreef op maandag 20 juli 2015 @ 18:01:
Met dat budget moet je naar GPU-only koelblokken kijken. Full cover is dan te duur. Mik op minimaal 360*120mm radiatorgrootte en pak een MCP355 pomp. Je mag meerdere kleinere radiatoren gebruiken, maar kies bij voorkeur geen dunne rads.
1 360 rad kan maar lijkt me krap, met een amd en 2 grakas... dat maakt 300 euro ook aan de krappe kant zoals aangegeven; je bent met full cover blokken (die toch wel de vorkeur hebben) al een slordige 200 euro kwijt (inc cpu) en dan moet je nog een pomp, rads, fans, slangen, etc.

mixing a drink and music

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 09:37
westergas schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:36:
Ik ben bezig met een nieuwe build maar ben vergeten een afsluiter/drain valve te bestellen. Iemand een handige huis-tuin-en-keuken tip om een drain punt te maken? Zat te denken aan een fitting op het laagste punt...stukje slang er aan. Maar dan...hoe kan ik dit het beste af sluiten? Zo zonde om voor één afsluiter een bestelling op een webshop te plaatsten.

Mijn laagste punt is de pomp, is het handig om een willekeurige, ongebruikte exit van die pomp als drain punt te gebruiken? En drain je dan met de pomp aan of zal dit niet uit maken?
'geen' drainpunt kan ook, mits er ergens een koppeling onderin je kast hangt. :-) bakje eronder en gaan. ZO die ik dat altijd igg.

mixing a drink and music

• westergas

westergas

rikkie_pc

Mensen, ik heb een tip nodig...kan het nergens vinden...

Mijn DDC-1T Plus ratelt dus ik wil hem iets langzamer laten lopen. Aansluiten op mijn Aquaero? Geprobeerd...Aquasuite herkent hem niet. Aansluiten op PWM op mobo? RPM word weer gegeven maar is niet aan te passen. Pwm is ook maar met 1 draadje aangesloten, zie:

Afbeeldingslocatie: http://www.aquacool.cz/pictures/ddc1tplusav.jpg

Liefst heb ik hem in Aquaero maar alle manieren om hem langzamer te laten lopen zijn welkom.

• stin00
  • Niet online
De 3-pin connector is puur bedoeld om inderdaad het aantal RPM van de pomp uit te lezen; je kan deze connector niet gebruiken/aanpassen om het aantal RPM te verminderen. Hierdoor kan je moederbord dus ook niet de pomp aansturen via PWM, simpelweg omdat de pomp dit niet heeft.

Je zal dus op een creative manier iets met de molex-connector moeten doen. Vanuit de voeding krijg je pomp nu gewoon de volle 12v toegeleverd, waardoor hij altijd op max RPM draait.

Wellicht dat zoiets helpt: http://www.dslreports.com/faq/9169
www.techpowerup.com/articles/other/137

Ik weet niet of je een beetje kan knutselen? :D
westergas schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 13:41:
Mensen, ik heb een tip nodig...kan het nergens vinden...

Mijn DDC-1T Plus ratelt dus ik wil hem iets langzamer laten lopen. Aansluiten op mijn Aquaero? Geprobeerd...Aquasuite herkent hem niet. Aansluiten op PWM op mobo? RPM word weer gegeven maar is niet aan te passen. Pwm is ook maar met 1 draadje aangesloten, zie:

[afbeelding]

Liefst heb ik hem in Aquaero maar alle manieren om hem langzamer te laten lopen zijn welkom.
De pomp heeft geen PWM maar een RPM readout. Daarmee kan je de pomp ook nooit langzamer mee laten lopen. Je kan de pomp wel gewoon op de Aquaero laten draaien. Afhankelijk van welk type Aquaero als pomp of zelfs als fan. Dit dan gewoon met de molex draden. Dus zoek iets op de Aquaero wat genoeg vermogen op 12V kan leveren en sluit de draden daar op aan. Dan kan je met AquaSuite bijvoorbeeld gewoon aangeven dat FAN1 de pomp is en hierbij het voltage op 7 volt oid zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

PilatuS schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 17:33:
[...]
Je kan de pomp wel gewoon op de Aquaero laten draaien. Afhankelijk van welk type Aquaero als pomp of zelfs als fan. Dit dan gewoon met de molex draden.
Je bedoelt met iets als dit? Er zit geen molex uitgang op de aquaero namelijk. http://www.amazon.com/Alp...Pin-Adapter/dp/B000BSJGL0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met dezer kabel sluit je de DDC-1T plus perfect aan op een vrije header in je aquaero. In aquasuite je fan eigenschappen op PWM zetten en het moet goed gaan.

hier te krijgen

con

ac

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2015 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
westergas schreef op zondag 27 september 2015 @ 10:17:
[...]

Je bedoelt met iets als dit? Er zit geen molex uitgang op de aquaero namelijk. http://www.amazon.com/Alp...Pin-Adapter/dp/B000BSJGL0
Ik bedoel met de draden van de molex. Er moet dan wel een andere connector op. Molex gaat niet passen inderdaad. Als je Aquaero een aansluiting heeft voor een pomp dan zou ik deze daar op aansluiten en niet op een fan header. Mogelijk moet je dan even een connector kopen en de molex connector vervangen door deze connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Tnx voor de tips mensen, ik ga er wat moois van maken! 8)

@Fishsmell--> Wat is er gebeurt met jouw geheel unieke manier van het verwoorden van jouw hersengolven? Ik kon jouw post prima begrijpen, en dat na slechts 1x lezen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga mijn loop ook uitbreiden want ik ben het geluid van de GTX 980 ti zat en wil de boel juist stiller maken voor tijdens de overclock want die extra potentie wil ik er uithalen zonder dat het extra lawaai oplevert.

Ik mijn huidige loop neem ik alleen maar de CPU mee en er past nog makkelijk een GPU tussen vermoed ik? Deze onderdelen gebruik ik op dit moment voor de i7 3820 4625mhz 1.40V

XSPC dualbay+pomp en ik vermoed dat er een D5 in zit?
XSPC dikke 240 radiator + 2 sp fans er op.
XSPC Raystrom cpu block

De EK-FC titan x waterblock had ik voor de gtx 980 ti reference op het oog.
Afbeeldingslocatie: https://shop.ekwb.com/shop/media/upload/image/FC-Titan-X_CP_fit1_590webshop.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Verwijderd schreef op maandag 28 september 2015 @ 12:28:
Ik mijn huidige loop neem ik alleen maar de CPU mee en er past nog makkelijk een GPU tussen vermoed ik? Deze onderdelen gebruik ik op dit moment voor de i7 3820 4625mhz 1.40V

XSPC dualbay+pomp en ik vermoed dat er een D5 in zit?
XSPC dikke 240 radiator + 2 sp fans er op.
XSPC Raystrom cpu block
Moet lukken maar verwacht geen extreem lage temps en/of fans op lage RPM. GPU en CPU in één loop zou ik toch minimaal 2x240 aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al gezien dat het prima moet werken voor rond de 50-60 graden tijdens gamen. Het voordeel zal ook meer uit het geluid komen want nu is het gewoon met headset op erg vervelend. Ik zag op hwi een gelijk systeem in een mini systeem en ik was erg verbaast over de prestaties. Ik heb verder nog wel een enkele dikke radiator liggen van 120mm van het zelfde model en die kan er op zich ook nog bij tussen maar ik weet niet of dat nog extra zal koelen want eigenlijk is een dikke 240 rad al heel wat voor meerdere dingen in de loop het kan zo veel kwijt vs luchtkoelers.

2x240 gaat ook niet passen zonder te zagen of modden waar ik geen zin in heb in een D800 behuizing.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2015 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Verwijderd schreef op maandag 28 september 2015 @ 12:54:
Ik heb al gezien dat het prima moet werken voor rond de 50-60 graden tijdens gamen.

2x240 gaat ook niet passen zonder te zagen of modden waar ik geen zin in heb in een D800 behuizing.
~60 graden zal je zeker uitkomen ja bij hoge belasting. Zal ook van je fans/rpm afhangen. Maar een D800 kan toch makkelijk 360 bovenin en 240 onderin?

Afbeeldingslocatie: http://www.coolercases.co.uk/hexeon/corsair_800d_17.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja het kan maar dan moet ik modden wat ik niet ga doen. Er kan nu hooguit een 120 rad extra bij in als ik niet wil modden. Zoals je onderin ziet moet ik bij mijn kast heel wat wegslopen en dat ga ik niet doen bij een kast die mij ooit 300+ euro heeft gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Afgelopen week "the hard way" kennis genomen van de term plasticizer leach. De Tygon 3603 die ik gebruikte was al na krap één week troebel. Bizar dat deze slang verkocht word voor waterkoeling doeleinden.

Nu primochill advanced ltr binnen . Die slang zou hier geen last van moeten hebben. Slang is erg stug dus dat word weer pijnlijke vingers ivm aandraaien fittingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
westergas schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:03:
Afgelopen week "the hard way" kennis genomen van de term plasticizer leach. De Tygon 3603 die ik gebruikte was al na krap één week troebel. Bizar dat deze slang verkocht word voor waterkoeling doeleinden.

Nu primochill advanced ltr binnen . Die slang zou hier geen last van moeten hebben. Slang is erg stug dus dat word weer pijnlijke vingers ivm aandraaien fittingen ;)
Ah herkenbaar, ik had ook de Tygon slang gekocht bij Highflow.. Een tuinslang is nog van betere kwaliteit. Ik ben daarna ook overgestapt op Primochill en dat is echt heerlijk tubing! Lekker stug en maakt behoorlijk goed bochten zonder knik, in tegenstelling tot Tygon troep :) Een 'nadeel' is inderdaad wel dat fittingen aandraaien erg stroef gaat, maar de boel zit dan wel echt muurvast. Voor mij niks anders meer dan Primochill tubing!

Verwijderd

westergas schreef op maandag 28 september 2015 @ 11:35:
@Fishsmell--> Wat is er gebeurt met jouw geheel unieke manier van het verwoorden van jouw hersengolven? Ik kon jouw post prima begrijpen, en dat na slechts 1x lezen :S
Ik heb mijner dopamine een acceleratie gegeven, ik kwam nl. een struiken stenciltje van klazien tegen en heeft me goddank geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik nu heb.

XSPC Raystorm
XSPC RX 240 radiator
XSPC 750 dualbay/pomp v1 en ratelt als een malle.
feser tube wit 10mm ID.

En wat ik nieuw heb besteld omdat mijn pomp ook niet meer lekker werkt en omdat ik de
gpu in de loop mee wil nemen.

XSPC RX 120 radiator
XSPC XSPC dualbay+pomp 750 v4 zwart
EK-FC Titan X + backplate.
3 meter feser 10mm ID wit.
En wat fittingen.

Zo gaat de loop eruit zien >:)
Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1510/122382/9DjMokSy.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 13:55:
Wat ik nu heb.

XSPC Raystorm
XSPC RX 240 radiator
XSPC 750 dualbay/pomp v1 en ratelt als een malle.
feser tube wit 10mm ID.

En wat ik nieuw heb besteld omdat mijn pomp ook niet meer lekker werkt en omdat ik de
gpu in de loop mee wil nemen.

XSPC RX 120 radiator
XSPC XSPC dualbay+pomp 750 v4 zwart
EK-FC Titan X + backplate.
3 meter feser 10mm ID wit.
En wat fittingen.

Zo gaat de loop eruit zien >:)
[afbeelding]
Ik zou de bovenste radiator omdraaien, lijkt mij mooier. Just my $0.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu ik er over na denk lijkt het inderdaad mooier. Ook kan die radiator nog een 12cm naar rechtst zodat de radiators niet tegen elkaar aan komen want het zijn behoorlijk dikke radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 14:26:
Nu ik er over na denk lijkt het inderdaad mooier. Ook kan die radiator nog een 12cm naar rechtst zodat de radiators niet tegen elkaar aan komen want het zijn behoorlijk dikke radiatoren.
Heb een vergelijkbare setup hier, de 240 rad inderdaad omgedraaid met de fittingen naar links zodat het van de cpu en naar de 120 rad wat strakker past.
Verder met 2 HD6870's welke ook niet al te zuinig zijn, net zoals de 1090T... :P
Draait met een 750 Rasa dual bay pomp in idle op zo'n 35 graden en in game tikt het net de 55 graden aan :)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zijn mooie temperaturen voor de CPU. Hoe zit het met de 2 hd 6870's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Verwijderd schreef op zondag 27 september 2015 @ 11:49:
Met dezer kabel sluit je de DDC-1T plus perfect aan op een vrije header in je aquaero. In aquasuite je fan eigenschappen op PWM zetten en het moet goed gaan.

hier te krijgen

[afbeelding]

[afbeelding]
Oke, heb pomp aangesloten op vrije fan header maar wat ik ook probeer, pomp is aan (100%) of uit. Fans kan ik wel gewoon handmatig regelen. Zie ik iets over het hoofd? (screenshot, fan4 is de pomp)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/oYWzIZFALAGnvEpeUyI12yy2/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 10:50

Deem

Ontcijfer mij!

westergas schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 11:49:
[...]

Oke, heb pomp aangesloten op vrije fan header maar wat ik ook probeer, pomp is aan (100%) of uit. Fans kan ik wel gewoon handmatig regelen. Zie ik iets over het hoofd? (screenshot, fan4 is de pomp)

[afbeelding]
Simpel: Je moet hem op Power controlled zet ipv PWM controlled? Gezien je pomp geen PWM signal verwerkt. Een PWM fan krijgt altijd 12 volt, ongeacht de snelheid. Er wordt namelijk bij een PWM fan een 3de draad gebruikt voor het regelen van de snelheid.

Ik zou ook eens kijken naar een losse pump controller voor de aquaero 5. http://shop.aquacomputer....info.php?products_id=3196

[ Voor 22% gewijzigd door Deem op 05-10-2015 15:02 ]

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Deem schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 14:56:
[...]

Simpel: Je moet hem op Power controlled zet ipv PWM controlled?
Opgelost, tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu ook erg tevreden met de temperaturen want scheelt echt een hele hoop warmte en geluid. Vooral de GPU heeft er veel baat bij want die blijft nu iets van 40-45 graden koeler onder load met stock instellingen Ik had nooit verwacht dat een gpu veel meer baat bij waterkoeling heeft dan een cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Verwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 13:35:
Vooral de GPU heeft er veel baat bij want die blijft nu iets van 40-45 graden koeler onder load met stock instellingen Ik had nooit verwacht dat een gpu veel meer baat bij waterkoeling heeft dan een cpu.
980Ti stock cooler: 80 graden (inclusief enorme t**ing herrie)
980Ti custom WC: ~40 graden (stil)

Tja waterkoeling kan een pain in the ass zijn (en is dat ook met enige regelmaat) maar het resultaat is er wel naar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

Dat is toch juist leuk dat Tweaken aan je PC! ;)

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn reference gtx 980 ti met fabriek overklok kon niet eens zijn max boost halen met stock settings. Ik moest altijd een custom fan gebruiken en zelfs dan klokte de voltage en boost nog terug en waarom weet ik ook niet gezien de kaart dan maar max 72 graden word en raakt nog geen powerlimit aan

Stel ik laat de videokaart op stock settings draaien dan klok de kaart helemaal terug naar 1190mhz en nu blijft de kaart netjes op 1304mhz en zelf met 1404mhz word de gpu niet warmer dan 39 graden dus het lijkt dat de boel nu nog koeler is dan vlak na het bevestigen van alles een dag terug. Dit heb k gemeten na 2 uur gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Willius schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 23:30:
Dat is toch juist leuk dat Tweaken aan je PC! ;)
Absoluut! Alleen (bijvoorbeeld) al je slangen na 1 week vervangen omdat het gewoon grote troep is (plasticizer) wat minder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

stin00 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:12:
[...]

Ah herkenbaar, ik had ook de Tygon slang gekocht bij Highflow.. Een tuinslang is nog van betere kwaliteit. Ik ben daarna ook overgestapt op Primochill en dat is echt heerlijk tubing! Lekker stug en maakt behoorlijk goed bochten zonder knik, in tegenstelling tot Tygon troep :) Een 'nadeel' is inderdaad wel dat fittingen aandraaien erg stroef gaat, maar de boel zit dan wel echt muurvast. Voor mij niks anders meer dan Primochill tubing!
Kennelijk zit er nogal een verschil in de verschillende soorten Tygon dan.
Ik heb jarenlang een setup gehad met Tygon slangen. Ze werden na verloop van tijd wel wat grijzig, maar zelfs na drie jaar gebruik waren ze nog lang niet zo verkleurd als de slangen op die foto. Vond het verder wel ideaal spul, Tygon blijft soepel en is dampdicht en dus ideaal voor gesloten setups.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
MadMarky schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:33:
[...]

Kennelijk zit er nogal een verschil in de verschillende soorten Tygon dan.
Ik heb jarenlang een setup gehad met Tygon slangen. Ze werden na verloop van tijd wel wat grijzig, maar zelfs na drie jaar gebruik waren ze nog lang niet zo verkleurd als de slangen op die foto. Vond het verder wel ideaal spul, Tygon blijft soepel en is dampdicht en dus ideaal voor gesloten setups.
Er zullen wel verschillende batches Tygon tubes zijn, want die van mij hadden direct last van aanslag en knikten ook bij elk mogelijk bochtje. Vooral bij het aandraaien van compressiefittingen was het om te huilen, de slang draaide gewoon mee en ik moest met alle mogelijke kracht de slang tegenhouden zodat hij niet knikte. Verder las ik op overclock.net dat de Tygon slang met sommige vloeistoffen een chemische reactie veroorzaakt; vooral met Mayhems liquid meen ik. Wellicht had ik gewoon pech, maar ik blijf voor altijd bij Primochill slangen; perfecte kwaliteit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik zou je oprecht niet kunnen zeggen wat voor type het precies is. Ik heb die slangen volgens mij al wel 10 jaar geleden geleden gekocht bij freezinghardware :P
Gebruikte ze gewoon met demiwater en een scheut koelvloeistof, geen fancy toevoegingen oid.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Tygon E-3603 na amper 2 weken. Icm dit spul

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/MdzzOFVYexNjVIjchyPnBKPj/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
MadMarky schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:52:
Ik zou je oprecht niet kunnen zeggen wat voor type het precies is. Ik heb die slangen volgens mij al wel 10 jaar geleden geleden gekocht bij freezinghardware :P
Gebruikte ze gewoon met demiwater en een scheut koelvloeistof, geen fancy toevoegingen oid.
Ah 10 jaar geleden zal het vast een zeker een andere batch zijn geweest dan vandaag de dag :+
Ik heb helaas mijn Tygon R3603 tubing na 2 weken weggeflikkert omdat de aanslag dramatisch was, anders kon ik ook even een foto maken maar het zag er echt vreselijk uit na slechts 2 week gebruik.

Overigens heb ik nu rode Primochill slangen met gewoon demiwater van Mayhems. Voor mij geen gekleurde vloeistof meer, zit allemaal meuk in die je niet door je blockjes/rads wil hebben lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woensdag, 1 April 2009, 21:08 bij Hf een bestelling R3603 1/2 3/4 geplaatst, volgende dag mee aan het plaatsen gegaan, geen last van buig of knikkingen, afgevuld met demi uit de kruitvat en tot aan midden 2014 begon de slang wat cremeerig te ogen en heb zoals onderstaand een doekie door de tubes getrokken. Een poosje mee gedraaid, maar vond dat het toch beter kon en heb DD.20 januari 2015 11:18 primochill 1/2 3/4 clear gemonteerd en is ivm tygon stugger en robuuster, massiever ook. Tygon wiebelt na en tik wat primochill niet heeft, tis eigenlijk een constructie 1 met je hardware. Wat het tijdsbestek tot de verkleuring zou zijn weet ik niet, pc ligt voorlopig pozen uit elkaar.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/iHfGH1LIZ83Wth9bpOIBM8oU/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je zo maar Demi water toevoegen? Ik zelf heb dat wel een keer gedaan maar dat ging helemaal fout want in de loop groeide een hoop alg. Gelukkig heb ik al die alg eruit kunnen spoelen met bijna pure ammoniak hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 12:52:
Kun je zo maar Demi water toevoegen? Ik zelf heb dat wel een keer gedaan maar dat ging helemaal fout want in de loop groeide een hoop alg. Gelukkig heb ik al die alg eruit kunnen spoelen met bijna pure ammoniak hahaha.
Nee gewoon alleen demiwater is niet genoeg, je zal wel zelf wat moeten toevoegen tegen algen en andere vormen van aanslag. Denk bijvoorbeeld aan een 'corrosion blocker' die ook slijtage en corrosie voorkomt in je waterblock en radiator(en).

Ik gebruik zelf Mayhems demiwater waar allerlei toevoegingen al inzitten en heb geen aanslag of algen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 12:52:
Mengen met koelvloeistof (uit de Gamma bijvoorbeeld) werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je innovatek Protect echt tot op de halve milliliter nauwkeurig mengt met demi, ben je zeker 4 jaar beschermt is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als je toevoegingen gebruikt waardoor het water onleefbaar is voor algen, maakt het echt niet uit wat of hoeveel je precies gebruikt. Het kan koelvloeistof zijn, Water Wetter of Innovatek Protect, als het maar enigszins giftig is ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overwelmingen in je loop gekomen door een redundant in termen van een bepaalde dosering niet conform de voorgeschreven mengratio staat bij innovatek gegrift dat je water wit met een wat purper gloed van kleur gaat zijn. Het laconiek mengen door schenk maar in bewijst hier dat een juiste mengratio een must is tot 4 jaar zonder enige vorm van water verkleuring de boel ook nog alg en corrosie vrij blijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Weet iemand hier wat de beste of goedkoopste methode is om mijn GTX980Ti water gekoeld te krijgen? :)

Het idee is namelijk dat ik uiteindelijk SLI ga draaien en dat wil ik doen zonder al teveel warmte ophoping in mijn kast.

Ik heb op dit moment het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 334,88€ 334,88
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER€ 154,95€ 154,95
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 707,95€ 707,95
1Corsair Carbide Air 540 Zwart€ 138,95€ 138,95
1Acer Predator X34bmiphz Aluminium, Zwart€ 1.311,70€ 1.311,70
1Corsair Hydro H110€ 121,95€ 121,95
6Noctua NF-A14 PWM, 140mm€ 17,95€ 107,70
2G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL€ 44,-€ 88,-
1Logitech G35 Gaming Headset€ 108,80€ 108,80
1LG BH16NS40 Retail Zwart€ 66,07€ 66,07
1Seasonic G-Serie 550 Watt€ 89,-€ 89,-
1Crucial BX100 1TB€ 318,95€ 318,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.548,90

Ik heb nu de H110 voorin gemonteerd in een push-pull opstelling met Noctua fans maar met een beetje klussen kan ik die ook wel bovenin mounten.

Dan zou ik in theorie voorin de ruimte hebben voor een 360mm rad.

Ik heb zitten kijken naar Hybrid Editions van de 980Ti maar ik ben niet geheel gecharmeerd van de koelcapaciteiten van die dingen. De kaarten worden alsnog 60 en soms zelfs 70 graden met een 120mm radiator dus ik vind dat de kaart mee radiator oppervlak mag hebben. :)

Volgens mij heb ik een aantal opties:
- Alsnog voor een Hybrid gaan en de AIO erop laten.
- Voor een Hybrid gaan en er zelf een andere radiator op klussen.
- Een AIO koeler vinden die op mijn 980Ti past met een grote radiator, evt met inruilen van mijn Ti naar een reference exemplaar.
- Een Custom loop bouwen met de nodige ongemakken.

Heeft iemand de gouden tip voor mij? Ideaal zou zijn als ik 1 Ti en eventueel later 2 Ti's op een 360mm radiator voorin kan laten draaien.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

Ik zou gaan voor een custom loop, word een stuk mooier/netter, en koelt ook beter.

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Willius schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 14:22:
Ik zou gaan voor een custom loop, word een stuk mooier/netter, en koelt ook beter.
Dank voor je antwoord!

Denk je dat het dan een goed idee is om ook gelijk mijn CPU in de loop mee te nemen? Of is het beter de CPU en GPU(s) gewoon apart te laten.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ik zou ook voor een custom loop gaan, het wordt anders heel veel geknutsel met zoals je al aangeeft het aanpassen van een radiator om hier 2 closed loops op aan te sluiten.. Dan zit je ook nog met hele dikke kaarten met bijv. een H110 block + mount met VRM fan. Dit krijg je nooit lekker weggewerkt of volledig naar tevredenheid.

Een custom loop wordt wel prijzig trouwens en ik zou dan zeker je H110 verkopen om de CPU in de loop op te nemen; Vervolgens heb je 2 radiatoren nodig die genoeg TDP aan hitte kunnen verwerken maar dit moet geen probleem zijn in jouw kast :) Bedenk je wel dat het prijzig wordt met fittingen, pomp + top (eventueel reservoir top), 2 radiatoren, fans, slangen én nog een cpu waterblock + 2 GPU waterblocken.

Mocht je eventueel hulp nodig hebben met wat je ongeveer nodig gaat hebben dan kunnen wij je altijd helpen hier en een opzetje maken :D

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 28-10-2015 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Wolf schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 12:29:
Weet iemand hier wat de beste of goedkoopste methode is om mijn GTX980Ti water gekoeld te krijgen? :)
"beste" en "goedkoopste" gaat niet helemaal samen ben ik bang. Ben inmiddels vele honderden euro's verder en nog lang niet klaar met deze hobby :)

Maar zeker een custom loop imo...voor inspiratie...kijk ff hoe de profs het doen op OCN. Succes! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bFH0Fz0p9TVhUiGAt1UF1Sym/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/toEK3D4P6asmKytxiy4LSu9P/full.jpg

Dit was een paar jaar terug. En sinds vandaag is het weer raak! Zelfde type reservoir, op dezelfde manier gebarsten. Ook al zou dit een nieuwe revisie zijn geweest. Het enige geluk dat ik nu had was dat de barst nu precies aan de andere kant zat waardoor de vloeistof niet op andere hardware heeft gelekt.

Ben nu echt helemaal klaar met dat *** reservoir. :( Wat een troep, beiden reservoirs lekte ook bij aankoop... Tip: koop geen FrozenQ reservoirs!

Mijn loop ziet er nu zo uit:
Waterkoeling

Let niet op de stof :P Ik moet de boel nodig schoonmaken. En ja, dit is ook Tygon slang, ik denk dat ik die maar meteen vervang.

Nu heb ik dus een nieuw reservoir of een fill line nodig. Op zich kan ik wel weer kijken voor een nieuw tube reservoir en die gewoon op dezelfde plek plaatsen als de oude. Echter is deze setup niet bepaald praktisch. Vullen moet door de computer op zijn achterkant te zetten etc.

De opties die ik zelf heb bedacht:

- Ander tube reservoir, nadeel blijft dat de positie van het reservoir onpraktisch is. Wel de mooiste oplossing.

- Fill line/port, alleen waar dan in de loop? Na de GPU waar de leiding nu (nog) naar het reservoir gaat? Echt "bovenin" gaat nogal lastig in deze setup. Verder heb ik geen zin om een gat te maken bovenin mijn kast.

- Bay reservoir, doet alleen af aan de strakke voorkant van mijn kast (Coolermaster Stacker, oud model). Bovendien moet ik dan veel meer slang door de kast trekken.

- Links van het moederbord een verticaal geplaatst reservoir. Is wat meer gepriegel met de leidingen en om het passend te maken.

Hebben jullie misschien nog ideeën? Budget is erg beperkt helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

stin00 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 14:59:
Ik zou ook voor een custom loop gaan, het wordt anders heel veel geknutsel met zoals je al aangeeft het aanpassen van een radiator om hier 2 closed loops op aan te sluiten.. Dan zit je ook nog met hele dikke kaarten met bijv. een H110 block + mount met VRM fan. Dit krijg je nooit lekker weggewerkt of volledig naar tevredenheid.

Een custom loop wordt wel prijzig trouwens en ik zou dan zeker je H110 verkopen om de CPU in de loop op te nemen; Vervolgens heb je 2 radiatoren nodig die genoeg TDP aan hitte kunnen verwerken maar dit moet geen probleem zijn in jouw kast :) Bedenk je wel dat het prijzig wordt met fittingen, pomp + top (eventueel reservoir top), 2 radiatoren, fans, slangen én nog een cpu waterblock + 2 GPU waterblocken.

Mocht je eventueel hulp nodig hebben met wat je ongeveer nodig gaat hebben dan kunnen wij je altijd helpen hier en een opzetje maken :D
Bedankt voor de tips!

Ik heb een opzetje gemaakt zodat ik weet waar ik voor moet sparen:
- Bitspower MSI GTX 980Ti GAMING 6G Waterblock - VG-NGTX980TIMG Acrylic Clear
- Bitspower CPU Block Summit EF (Intel) Clear Acrylic Top Version BP-WBCPUIAC-CUMBKCL
- Bitspower Water Tank Z-Multi 150 ICE Black Body/Black POM Cap - BP-WTZM150P-IBKBK
- 10MM (3/8 ID - 1/2 OD) Bitspower Schroeffitting Rotary - G1/4 Deep Blood Red - BP-DBRRCPF-CC2
- 10MM (3/8 ID - 1/2 OD) Bitspower Schroeffitting 90 graden Rotary - G1/4 Deep Blood Red BP-DBR90R2LCPF-CC2
- 10MM (3/8 ID - 1/2 OD) Bitspower Schroeffitting 45 graden Rotary - G1/4 Deep Blood Red BP-DBR45R2CPF-CC2
- Koolance LIQ-705 Liquid Coolant Bottle, Low-Conductivity, 700mL CLEAR
- XSPC RS360 Black
- Swiftech MCR220-QP-K 240 Radiator
- PrimoChill PrimoFlex Advanced LRT 3/8 ID - 1/2 OD - Bloodshed Red - PFLEXA-12-R
- Alphacool VPP655 - G1/4 IG incl. Top - 13123
De hoeveelheid fittingen moet natuurlijk nog bepaald worden. Lijkt dit ergens op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Wolf schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 18:52:
Ik heb een opzetje gemaakt zodat ik weet waar ik voor moet sparen:
De radiator is erg klein om te beginnen.

De vuistregel is 1x 120mm rad per CPU/GPU + 1x 120mm extra.

Dus voor jouw systeem heb eigenlijk je 4x 120mm nodig, 1x voor de CPU, en 2x voor de GPU's als je SLI als een latere optie open wilt houwen, en 1x 120mm als marge.

Je kan zeker wel af met 3x 120mm, zeker as je een wat dikker rad kiest, maar voor water (en lucht koeling), 'size matters', hoe groter je rad des te stiller je systeem zal zijn.

Maar ik zou zeggen kijk eerst eens rond, en kijk wat anderen hebben gebouwd, en doe daar je ideeën mee op, want er zijn zat Air 540 water koel systeempjes te vinden.
https://www.google.nl/search?q=Carbide+Air+540+watercooling

De beste winkels in NL zijn www.highflow.nl en www.aquatuning.nl

Ook is de volgende post wel interessant voor waterkoeling, en zou ik goed lezen voor je dingen koopt.

Ik zou zeggen plezier met het uit puzzelen wat je nodig hebt, en je bouw. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

player-x schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 20:08:
[...]

De radiator is erg klein om te beginnen.

De vuistregel is 1x 120mm rad per CPU/GPU + 1x 120mm extra.

Dus voor jouw systeem heb eigenlijk je 4x 120mm nodig, 1x voor de CPU, en 2x voor de GPU's als je SLI als een latere optie open wilt houwen, en 1x 120mm als marge.

Je kan zeker wel af met 3x 120mm, zeker as je een wat dikker rad kiest, maar voor water (en lucht koeling), 'size matters', hoe groter je rad des te stiller je systeem zal zijn.

Maar ik zou zeggen kijk eerst eens rond, en kijk wat anderen hebben gebouwd, en doe daar je ideeën mee op, want er zijn zat Air 540 water koel systeempjes te vinden.
https://www.google.nl/search?q=Carbide+Air+540+watercooling

De beste winkels in NL zijn www.highflow.nl en www.aquatuning.nl

Ook is de volgende post wel interessant voor waterkoeling, en zou ik goed lezen voor je dingen koopt.

Ik zou zeggen plezier met het uit puzzelen wat je nodig hebt, en je bouw. 8)
Tja ik kan me voorstellen dat het verwarrend is maar ik heb een 360mm + een 240mm rad in de set gegooid (kijk maar goed, ze staan er allebei in). Dat leek mij op zich wel voldoende. Twee maal 280mm kan ook maar 140mm fans hebben in het algemeen minder goede static air pressure. 360 + 280 werkt niet omdat je dan blijkbaar in de knel komt met je slangen. :P

Is het niet zinvol om de pomp van je waterkoeling altijd op 100% te laten lopen? Of zie ik daar iets over het hoofd..?

Overigens heb ik het volledige lijstje wat ik daar heb neergezet van Highflow geplukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Had de 360 gemist. ;)
Wolf schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 21:29:
Is het niet zinvol om de pomp van je waterkoeling altijd op 100% te laten lopen?
Vier redenen(tjes) om hem niet altijd op 100% te laten draaien

De D5 verbruikt 23W op volle toeren, en daarnaast gaat te pomp langer mee als hij rustiger draait, en is de D5 nog stiller en dumpt minder onnodige pomp warmte in je koel systeem, dus waarom niet.

En het is daarnaast is het licht aan te bevelen als je een D5 gebruikt, er twee in serie te plaatsen, daar de D5 wel voldoende maar geen hele hoge pomp druk heeft, maar wel lekker stil is in vergelijking met de DDC+, die minder flow heeft maar een hogere druk heeft en daardoor wel weer beter presteert, maar ook een stuk meer hoorbaar is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

player-x schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 21:52:
Had de 360 gemist. ;)

[...]

Vier redenen(tjes) om hem niet altijd op 100% te laten draaien

De D5 verbruikt 23W op volle toeren, en daarnaast gaat te pomp langer mee als hij rustiger draait, en is de D5 nog stiller en dumpt minder onnodige pomp warmte in je koel systeem, dus waarom niet.

En het is daarnaast is het licht aan te bevelen als je een D5 gebruikt, er twee in serie te plaatsen, daar de D5 wel voldoende maar geen hele hoge pomp druk heeft, maar wel lekker stil is in vergelijking met de DDC+, die minder flow heeft maar een hogere druk heeft en daardoor wel weer beter presteert, maar ook een stuk meer hoorbaar is..
Ok bedankt voor de informatie!!

Ik heb het lijstje lichtjes aangepast a.d.h.v je tips. Alsnog voor 2x 280mm gegaan omdat ik dan niet al mijn Noctua fans hoef te vervangen en qua prestaties maakt het niet veel uit.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/a96JfRwU6kd4XRZoXT31BC91/medium.jpg

Kan hiemand hier een sanity check op geven? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
heb je daadwerkelijk 2 pompen nodig? vermoed dat je prima af kan met 1 d5 pomp.
en vind 700ml wel erg weinig. ik had voor mijn kleine cpu loop ook al 500-700ml

[ Voor 33% gewijzigd door loki504 op 29-10-2015 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Wolf schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 20:18:
[...]

Ok bedankt voor de informatie!!

Ik heb het lijstje lichtjes aangepast a.d.h.v je tips. Alsnog voor 2x 280mm gegaan omdat ik dan niet al mijn Noctua fans hoef te vervangen en qua prestaties maakt het niet veel uit.

[afbeelding]

Kan hiemand hier een sanity check op geven? :)
denk dat het opzich wel mooi kan zo.
onderin kan ook nog een fan? dan kan de radiator voorin ook naar buiten blazen met fans aan de binnenkant vd kast.

1d5 kan dat makkelijk, heb hem zelf op het moederbord aangesloten en op 40% draaien. (360rad en 2x restrictieve blokken). 2x lijkt mij lawaaiig, dat maakt nu al het meest lawaai, idle in elk geval :P

heb overklokt 2500k en 290x, maar dat geeft al een serieus kachel effect bovenin de kast.

gpu waterblok vind ik wel erg duur en ben helemaal geen fan van plexiplastic, dat is veel te slap en scheurt vroeger of later.
https://shop.ekwb.com/ek-fc-titan-x-acetal
deze past ook?

cpu blok zelfde plexi lozen.

koelvloeistof, heb ik nu jaren en jaren later nog steeds in mijn loop zitten (vanuit radiator), rommel is het wat er bijna niet uit wil en al meerdere keren mijn cpu blok heeft verstopt.

demi water met corrosieblocker, geen kleurtjes of andere rommel, dat houdt de loop schoon. wil je een kleurtje neem dan gekleurde slangen.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Powrskin schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 21:15:
[...]

denk dat het opzich wel mooi kan zo.
onderin kan ook nog een fan? dan kan de radiator voorin ook naar buiten blazen met fans aan de binnenkant vd kast.

1d5 kan dat makkelijk, heb hem zelf op het moederbord aangesloten en op 40% draaien. (360rad en 2x restrictieve blokken). 2x lijkt mij lawaaiig, dat maakt nu al het meest lawaai, idle in elk geval :P

heb overklokt 2500k en 290x, maar dat geeft al een serieus kachel effect bovenin de kast.

gpu waterblok vind ik wel erg duur en ben helemaal geen fan van plexiplastic, dat is veel te slap en scheurt vroeger of later.
deze past ook?

cpu blok zelfde plexi lozen.

koelvloeistof, heb ik nu jaren en jaren later nog steeds in mijn loop zitten (vanuit radiator), rommel is het wat er bijna niet uit wil en al meerdere keren mijn cpu blok heeft verstopt.

demi water met corrosieblocker, geen kleurtjes of andere rommel, dat houdt de loop schoon. wil je een kleurtje neem dan gekleurde slangen.
De reden waarom ik dat GPU block heb gekozen is omdat ik geen reference 980Ti heb maar een MSI Gaming 6g en dat waterblock past daar op. Het block wat jij linkt vziw niet.

Nou kan ik wel moeite gaan doen om mijn gaming om te ruilen voor een reference maar eerlijk gezegd vermijd ik dat liever. Komt nog eens bij dat wat ik verlies aan het verkopen van mijn MSI waarschijnlijk meer is dan het verschil in prijs van het waterblok. Maar goed, als dat de beste optie is dan doe ik dat.

Ik zal een ander CPU waterblock zoeken.

Als ik ook 1 pomp kan nemen (kan dat ook met SLI?) dan kan ik ook naar een goedkoper reservoir kijken, deze is relatief duur voor wat je er voor krijgt imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Powrskin schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 21:15:
1d5 kan dat makkelijk, heb hem zelf op het moederbord aangesloten en op 40% draaien. (360rad en 2x restrictieve blokken). 2x lijkt mij lawaaiig,
Nee hoor maakt juist minder lawaai, daar de pomp minder hard moet werken, maar dan moet je wel PWM hebben, om hem netjes rustiger te laten draaien.
dat maakt nu al het meest lawaai, idle in elk geval :P
Heb je vast snelheidsregeling op je pomp.
deze past ook?

cpu blok zelfde plexi lozen
Ben zelf ook geen echte voorstander van plexi, maar als je het mooi vind gewoon nemen, de problemen er mee vallen best mee, maar komen zelden wel eens voor, en met Acetal heb je dat gewoon helemaal niet.

Zelf ook geen fan van kleurtjes, en als je het wilt, moet je zeker eens per jaar je systeem flushen, en er nieuw koelvloeistof er in doen.

Zelf heb ik gewoon water, en UV lampjes, en dat ziet er ook erg mooi uit, hier een heel mooi voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
die gpu blokken zijn niet zo flow verpestend, dus dat trekt 1 pomp ook nog wel.
zelf heb ik een bay reservoir en losse pomp met top, welke nog in een losse gedempte behuizing komen.
moet wel toegeven dat inderdaad onder de 40% de pomp de loop niet aanslingert en onder de 35% de boel als het loopt niet rond blijft pompen. mocht je 2 pompen op bv 25% kunnen laten draaien kan ik me voorstellen dat dit stiller en daarom dus beter zou zijn. (geen ervaring mee). ze zijn wel goed geluid te dempen, want relatief hoog geluid. daar moet ik nog even mee bezig, mocht dit leuk lukken dan post ik dat hier wel ff. pomp op 100% scheelt trouwens niets in temps. 1a2c max.
fans op max scheelt zo 10c.

qua plexi eens omruilen videokaart is ook geen goed idee. jammer dat die gaming niet een dik blok heeft voor de vrms en geheugen zodat je ook de keus had van een universeel blok (al is dat wel minder mooi).
zijn er niet meerdere modellen te vinden?

waterkoeling is gewoon super, als je het eenmaal goed hebt zitten. moet nu 1x per jaar beetje water erbij en het is klaar verder. alleen upgraden enz is altijd wat meer gedoe.

SLI of CF leuk, maar volgend jaar niet liever 1x dikkere kaart met 50% meer prestatie?

[ Voor 3% gewijzigd door Powrskin op 29-10-2015 22:15 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Powrskin schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 22:11:
De huidige nieuwe blokken met hun fijnere vinnen, net als CPU blokken zijn een stuk meer restictve dan de oudere blokken.
SLI of CF leuk, maar volgend jaar niet liever 1x dikkere kaart met 50% meer prestatie?
SLI/CF is een prima manier om goedkoop later als je GPU het net niet meer trekt weer meer GPU pk's toe te voegen, want tegen die tijd kan voor weinig nieuw of tweede hands (vaak met waterblok er bij) er een tweede kaart bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Powrskin schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 22:11:
zelf heb ik een bay reservoir en losse pomp met top, welke nog in een losse gedempte behuizing komen.
moet wel toegeven dat inderdaad onder de 40% de pomp de loop niet aanslingert en onder de 35% de boel als het loopt niet rond blijft pompen. mocht je 2 pompen op bv 25% kunnen laten draaien kan ik me voorstellen dat dit stiller en daarom dus beter zou zijn. (geen ervaring mee). ze zijn wel goed geluid te dempen, want relatief hoog geluid. daar moet ik nog even mee bezig, mocht dit leuk lukken dan post ik dat hier wel ff. pomp op 100% scheelt trouwens niets in temps. 1a2c max.
fans op max scheelt zo 10c.

qua plexi eens omruilen videokaart is ook geen goed idee. jammer dat die gaming niet een dik blok heeft voor de vrms en geheugen zodat je ook de keus had van een universeel blok (al is dat wel minder mooi).
zijn er niet meerdere modellen te vinden?

waterkoeling is gewoon super, als je het eenmaal goed hebt zitten. moet nu 1x per jaar beetje water erbij en het is klaar verder. alleen upgraden enz is altijd wat meer gedoe.

player-x schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 06:28:
[...]

De huidige nieuwe blokken met hun fijnere vinnen, net als CPU blokken zijn een stuk meer restictve dan de oudere blokken.

[...]
Ik heb even wat op gegoogled op het gebruik van meerdere pompen en vooral voor redundancy schijnt het nuttig te zijn. Met 2 rads en 2 blokken kan ik met 1 D5 prima af schijnbaar.

Nog een videokaart erbij is toekomstmuziek. Voor nu ga ik het hierbij houden want het is duur genoeg. Ik heb het lijstje enigszins aangepast en bijna 500,- van de kosten af weten te schrapen:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/vUdbT5533ducmbXsVC9Su3t5/medium.jpg

Geen UV vloeistof maar UV slangen, anti-corrosive voor in het demi water (gewoon bij de appie halen).

Veeeeeeeel goedkopere koppelingen maar wel een zut reserve en extra. Tevens een ander CPU block. Met het interne reservoir wat ik nu heb geselecteerd kan ik nog mijn optische drive blijven gebruiken. :P

Iemand op of aanmerkingen verder?

Hartelijk voor jullie hulp tot zover!

[ Voor 5% gewijzigd door Blaat op 30-10-2015 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ik ben zelf geen fan van Feser vloeistof en/of slangen, evenals de slangen van Tygon.
Als ik jou was zou ik wel de Primochill halen die je eerder linkte: http://www.highflow.nl/sl...shed-red-pflexa-12-r.html
Uit eigen ervaring zijn dit hele fijne slangen van zeer goede kwaliteit :) Kost iets meer maar is het zeker waard!

Verder lijkt me 5 meter slang wat veel, ik denk dat 3 of maximaal 4 meter echt meer dan genoeg is.

Qua vloeistof kan je inderdaad zelf demiwater van de appie halen en mengen met je corrosion blocker, of je haalt lekker makkelijk Mayhems demi-water die al kant-en-klaar is: http://www.highflow.nl/ko...ultra-pure-h20-1-ltr.html

Verder kan ik de Alphacool pomp die je gekozen hebt van harte aanbevelen! Erg veel power, makkelijk in te stellen met de versteldraaiknop die erop zit en echt fluisterstil :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Ziet er inderdaad beter uit. Ik denk ook dat het contrast rode slang met donkere fittingen beter staat.

Op termijn is misschien een drain valve wel makkelijk, al heb ik het ook jaren zonder gedaan.

Overigens gebruik ik al jaren kant en klare Feser UV blauwe vloeistof, heb daar de afgelopen 3 jaar geen omkijken naar gehad, ziet er nog steeds goed uit. En mijn reservoir was groot genoeg dat ik nooit heb hoeven bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

stin00 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 11:23:
Ik ben zelf geen fan van Feser vloeistof en/of slangen, evenals de slangen van Tygon.
Als ik jou was zou ik wel de Primochill halen die je eerder linkte: http://www.highflow.nl/sl...shed-red-pflexa-12-r.html
Uit eigen ervaring zijn dit hele fijne slangen van zeer goede kwaliteit :) Kost iets meer maar is het zeker waard!

Verder lijkt me 5 meter slang wat veel, ik denk dat 3 of maximaal 4 meter echt meer dan genoeg is.
+1 voor de Primochill slangen maar 3 meter is al veel te veel imo. Ik bestel altijd 2 meter om niet te weinig te hebben maar dat is eigenlijk al te veel. Mits je een beetje een efficiënte loop maakt tenminste ;)

Pagina: 1 ... 50 ... 67 Laatste