Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Doe corrosie Blocker is echt prima, die heb ik zelf ook.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Dank voor jullie input iedereen! Het volgende lijstje aan spullen is besteld:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/mqWJbVpuU1wNJr6jKE7iqTqM/full.jpg

Ik moet nu wachten op het GPU waterblock want die hadden ze niet op voorraad. Ik kan niet wachten!!!

Uiteraard zal ik wat foto's maken als ik ermee aan de slag ga. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn nieuwe rig maar eens laten zien hier. Bouwtijd is iets van 2 maanden geweest met een paar uur per dag. Wou het deze keer eens echt goed doen zodat de komende jaren niets meer aan de kast moet gebeuren.

Doel van deze build was natuurlijk weer zo stil mogelijk. Ik lieg niet als ik zeg dat de gemiddelde laptop veel meer herrie maakt.

Specs zijn te veel om op te noemen, maar ieder spel draait wel lekker zegmaar :P

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/g7OSoULwjdgIzwNYhXn6YUAe/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/GP3BAQnwCnOyKqRWeOvXKGTC/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/BvuPWjW9ZeJzcZQPz7fZdBep/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

PilatuS schreef op maandag 02 november 2015 @ 11:31:
Mijn nieuwe rig maar eens laten zien hier. Bouwtijd is iets van 2 maanden geweest met een paar uur per dag. Wou het deze keer eens echt goed doen zodat de komende jaren niets meer aan de kast moet gebeuren.

Doel van deze build was natuurlijk weer zo stil mogelijk. Ik lieg niet als ik zeg dat de gemiddelde laptop veel meer herrie maakt.

Specs zijn te veel om op te noemen, maar ieder spel draait wel lekker zegmaar :P

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooie setup! Vooral de combinatie tussen het rode licht in de kast en het blauwe reservoir vind ik O+ !

2x 980Ti zeker?

En wat voor monitoren zijn dat als ik vragen mag?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze build staat al een tijdje hier. Het is nog 2x 980 omdat de Ti er nog niet was. Maakt verder niet uit, ik kan alles spelen en de videokaarten worden geupdgrade wanneer nodig.

Schermen zijn een 34 inch Dell curved en een 25 inch Dell. (3440x1440 en 1920x1200)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 13:34
Wolf schreef op maandag 02 november 2015 @ 10:57:
Je hebt de verkeerde pomp besteld, beter is om deze PWM versie te kiezen.

Als je ze snel nog belt/mailt, kan het nog worden geruild, de PWM versie is trouwens zelfs nog goedkoper ook. :+

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

player-x schreef op maandag 02 november 2015 @ 16:31:
[...]

Je hebt de verkeerde pomp besteld, beter is om deze PWM versie te kiezen.

Als je ze snel nog belt/mailt, kan het nog worden geruild, de PWM versie is trouwens zelfs nog goedkoper ook. :+
Ik heb juist expres niet de PWM versie besteld omdat ik hem niet op mijn MOBO aan wil sluiten. Er is iets mis met de temp sensor in mijn i7 4790k waardoor die in 2 sec soms heen en weer schiet van 30 C naar 90 C en weer terug. Het resultaat was bij mij dat al mijn fans steeds in "full panic mode" gingen terwijl er niks aan de hand is. Ik regel hem wel gewoon met de switch achterop de pomp.

Edit: Zelfs delidden en het waterblock van mijn H110 lappen en bare-die monteren bood geen soelaas. Dat rare gedrag vertoont hij in elke situatie. Maar hij draait al een jaar soepel op fans die direct op mijn PSU zijn gekoppeld dus er is imo niks aan de hand. :+

[ Voor 13% gewijzigd door Blaat op 02-11-2015 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wolf schreef op maandag 02 november 2015 @ 17:00:
[...]
Ik heb juist expres niet de PWM versie besteld omdat ik hem niet op mijn MOBO aan wil sluiten. Er is iets mis met de temp sensor in mijn i7 4790k waardoor die in 2 sec soms heen en weer schiet van 30 C naar 90 C en weer terug. Het resultaat was bij mij dat al mijn fans steeds in "full panic mode" gingen terwijl er niks aan de hand is. Ik regel hem wel gewoon met de switch achterop de pomp.

Edit: Zelfs delidden en het waterblock van mijn H110 lappen en bare-die monteren bood geen soelaas. Dat rare gedrag vertoont hij in elke situatie. Maar hij draait al een jaar soepel op fans die direct op mijn PSU zijn gekoppeld dus er niks imo niks aan de hand. :+
Ach opzich helemaal geen punt hoor. Ik heb ook de non-PWM versie maar heb hem nooit meer versteld sinds ik hem gebruik.. Hier draait hier altijd op stand 3, dat is 3300 RPM en dat is gewoon onhoorbaar stil :)
Hij gaat alleen op stand 1 wanneer ik de loop weer opnieuw vul zodat hij niet te snel pompt, hij moet immers niet 'droog' draaien want dat is slecht voor de pomp. Verder zit er wel een 4-pin connector aan maar deze leest alleen het aantal RPM uit; ik heb hem zelf niet aangesloten maar ga dit nog wellicht wel doen. Want stel dat de pomp om wat voor reden dan ook uitvalt nu dan ziet m'n systeem dit niet en zal de CPU oververhitten. Jij kan deze ook gewoon op je 4-pin CPU fanheader aansluiten aangezien hij alleen het aantal RPM uitleest en hier verder geen invloed op uitoefent, ook als je temp zogenaamd naar de 90 springt door een bug.

Verder een erg fijne pomp en een dikke aanrader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plakpot
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-07 10:17
Hoi hoi ,

Ik ben sinds kort in het bezit van een waterkoelsysteem en heb hiervoor UV-reactief koelwater (UV Green van Feser) gehaald en heb 2 blacklightjes.

Wat is de beste manier om het koelwater eruit te halen, doe je dit bij de pomp ?(Magicool DCP-450)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:36

Fordox

00101010

In het laagste punt vant het systeem iets los zetten/ontkoppelen terwijl je alles hebt bedekt met keukenpapier.
Het laagste punt is redelijk belangrijk, want dan kun je het systeem makkelijk leeg laten lopen door middel van zwaartekracht.
In mijn geval trek ik de slang bij het reservoir los die naar de pomp toe loopt.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het laagste punt bij mij is het GPU block, kan ik de fitting daar los maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-09 15:23

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Na mijn full custom avonturen, en ik terug naar wat compacters:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/wiEQxQ8WSOKkAJfexZmJhcY3/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/MAm5oOBaS8dUSfPmWiuBadOL/full.jpg

Het bevalt uitstekend, maar de volgende GPU die erin komt gaat ook onder water. De H220-X kit is uitbreidbaar, maar ik weet niet of een extra GPU zonder meerradiatoroppervlak zo'n goed idee is. Er is nu geen ruimte voor een 1200mm front, maar misschien pas ik er een dual 80mm in op de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Ik dacht dat een gebarsten reservoir boven de fans van mijn radiator vervelend was. Heb ik dat verkeerd gehad!

Plop

Ik was net 5 minuten aan het lek testen en alle fittingen aan het controleren toen de 45 graden rotary fitting die op de uitgang van mijn pom zat lost sprong. Resultaat: een halve liter glycol in mijn gezicht -O-

Ik hoop dat er verder niets gesneuveld is, zover ik kan zien is er niets op het moederbord terecht gekomen. Wel tamelijk veel over mijn kleding, hoop dat ik het er uit kan wassen.

[ Voor 3% gewijzigd door Aapenootjes op 03-11-2015 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Stond hij zo erg onder spanning dan? Wat een bende :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Nee, die fitting deugde waarschijnlijk niet :/

Fitting

Dit is de boosdoener, dat zwarte stukje rubber kwam er ook uit.

Zo, poging 2:

Poging 2

Heb het kistje waar de pomp in zat maar weg gelaten voor nu. Had geen fittingen meer waarmee ik die er om kon laten zitten. Ik kijk het eerst maar eens even aan of ik de pomp zie niet te luid vind, daarna werk ik de boel wel beter af :P (En ik wacht even af of er niet nog meer stuk gaat!)

[ Voor 113% gewijzigd door Aapenootjes op 03-11-2015 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakpot
Even ter herhaling, wat is de beste manier om bij mij het laagste punt(GPU block) het koelwater af te tappen? Is het een kwestie van de fitting losdraaien met een bakje o.i.d. eronder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik zou een hoger gelegen fitting losmaken, waar bij stilstand geen vloeistof in staat. Kantelen om leeg te gooien, fitting weer aansluiten en dan pas de rest drainen. Minder knoeikans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Als het even kan inderdaad zoals Ed_L aangeeft. Bij mijn oude reservoir kon ik aan de bovenkant een fitting aansluiten. Dan kun je daar een stuk slang op aansluiten en de vloeistof makkelijk in een fles opvangen.

Ik heb ooit een loop gehad waarbij dit niet mogelijk was. Toen heb ik serieus de hele loop in zijn geheel uitgebouwd en daarna pas gedrained.

Mijn advies is om als je toch de boel straks leeg hebt meteen een drainport in te bouwen. Ik was gisteren erg blij dat ik dat toevallig net had gedaan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakpot
Edmin schreef op woensdag 04 november 2015 @ 13:43:
Ik zou een hoger gelegen fitting losmaken, waar bij stilstand geen vloeistof in staat. Kantelen om leeg te gooien, fitting weer aansluiten en dan pas de rest drainen. Minder knoeikans.
Ik ga dit advies binnenkort opvolgen. Resultaat volgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakpot
Ik heb gisteren mijn loop gedrained, na het nodige geblaas in leidingen en kantelen van de kast 99% eruit gehaald.

Daarna reservoir(met pomp) gevuld, 1.5 seconden aangezet, en daarna weer uit om reservoir weer te vullen.

Mij is geadviseerd om het bijvulgat 2 dagen open te laten staan(top of reservoir) i.v.m. ontluchten. Is dit idd slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 10:50

Deem

Ontcijfer mij!

Ik heb vandaag gedemineraliseerd water vervangen door Feser One clear premade maar heb de zilvere killcoil in de loop laten zitten. Kan dat kwaad?

[ Voor 3% gewijzigd door Deem op 07-11-2015 23:04 ]

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

plakpot schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:31:
Ik heb gisteren mijn loop gedrained, na het nodige geblaas in leidingen en kantelen van de kast 99% eruit gehaald.

Daarna reservoir(met pomp) gevuld, 1.5 seconden aangezet, en daarna weer uit om reservoir weer te vullen.

Mij is geadviseerd om het bijvulgat 2 dagen open te laten staan(top of reservoir) i.v.m. ontluchten. Is dit idd slim?
Lucht moet je loop uit. Daarom is het slim om je hoogste punt ademruimte te geven, maar dat lukt lang niet altijd. Ik heb altijd een ResTop op mijn MCP355 gehad en de vulopening liet ik inderdaad de eerste 24-ish uur open staan terwijl de boel draaide. Nooit last van lucht in de loop gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Deem schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 22:43:
Ik heb vandaag gedemineraliseerd water vervangen door Feser One clear premade maar heb de zilvere killcoil in de loop laten zitten. Kan dat kwaad?
Het doel van een killcoil is het tegengaan van algengroei. Dat kan dus prima met een andere vloeistof dan demi water.

Overigens adviseer ik altijd demi water met corrosion blocker. Goedkoop en super effektief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Deem schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 22:43:
Nee dit kan geen kwaad verder an sich. Ik ben zelf alleen geen fan van killcoils omdat je dan een extra metaal soort in je loop hebt. Zilver kan er namelijk voor zorgen dat bijv. een nickel waterblockje heeeel langzaam afbrokkelt. In feser vloeistof zitten ongetwijfeld corrosion blocker en anti algen toevoegingen waardoor een killcoil niet meer nodig is :)

Ik zou overigens vooral aluminium vermijden want dat kan voor problemen zorgen met koper, nickel en zilver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakpot
Heeft iemand ervaring met een goede blacklight buis met schakelaar?

Ik heb nu twee kleine stukjes waarvan een aan het sterven is geloof ik. Dit geeft niet genoeg blacklight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:36

Fordox

00101010

Je bedoeld blacklight doormiddel van CCFL?
Pak gewoon blacklight ledstrips die werken op een molex connector. Er is vast wel wat te vinden op highflow.nl ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 13:25

westergas

rikkie_pc

PilatuS schreef op maandag 02 november 2015 @ 11:31:
Mijn nieuwe rig maar eens laten zien hier.
VETTE SHIT! :Y

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Wolf schreef op maandag 02 november 2015 @ 10:57:

[afbeelding]

Ik moet nu wachten op het GPU waterblock want die hadden ze niet op voorraad. Ik kan niet wachten!!!

Uiteraard zal ik wat foto's maken als ik ermee aan de slag ga. :)
Kleine update hierop. Heb contact gehad met highflow omdat het GPU blok van bitspower ook bij de leverancier niet op voorraad is en speciaal voor mij "gemaakt" zou moeten worden bij de fabrikant. Highflow heeft mij geholpen met het zoeken naar een alternatief en er blijkt ook gewoon een EK blok te zijn wat op de MSI 980Ti Gaming 6G past.
EK-FC980 GTX TF5 Backplate (R.2) - Black
EK-FC980 GTX Ti TF5 - Acetal+Nickel
Ze hebben deze voor mij bij EK besteld (die hadden hem wel nog liggen) en ik krijg zelf nog wat centen terug! Met een beetje geluk krijgen ze het blok deze week nog. :)

Dus geen Acryl meer maar Acetal, dat is de laatste zorg die mijn setup met zich meebracht weggenomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Blaat op 11-11-2015 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 20:54
Hoop dat iemand mij met onderstaande kan helpen:
Heb sterk mijn twijfels of mijn loop wel goed werkt.

Als ik Prime95 draai wordt de CPU 67 graden. Lijkt mij erg hoog. Ook is er een full cover GPU block onderweg voor mijn R9 290. Dan zal de temperatuur alleen maar hoger oplopen lijkt mij.

Iemand een idee waar het aan kan liggen?

Specs:
AMD FX 8350 @ 4.6 GHz 1.3625v
Asus M5A99FX Pro 2.0 mobo
Swiftech mcp35x pomp
EK Supremacy CPU block
EK Coolstream rad XT 120 + Corsair SP120 Quiet edition PWM in push-pull
EK Coolstream rad XT 240 + Corsair SP120 Quiet edition PWM in push
Voor de intake heb ik 2 x Corsair AF140 Quiet Edition LED
Case is de Corsair carbide air 540
Geen knikken in de slangen. Ook als ik de fans en pomp in de hoogste stand zet zie ik geen temperatuur verschil.

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/oqycas6ol/WP_20151116_15_29_14_Pro.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Vimana op 16-11-2015 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je outtake van je cpublock is die bij het logo, loop je flow ook die kant op? Is het bijvoorbeeld niet je intake?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Met welke prime95 versie test je? De nieuwste? Die geeft echt een idioot hoge load% op je octacore.
Ik gebruik zelf altijd Prime95 v27.7 , deze is een stuk 'veiliger' voor je processor.

Verder gebruik je de intake en outtake verkeerd om op je CPU blockje zoals Fishsmell aangeeft, die naast het EKWB logo is de outtake.

Maar ik vind de temperatuur niet eens denderend slecht met 1.3625v onder Prime95 met een octacore..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
Ah, nu jullie het zo zeggen, de outtake zit inderdaad verkeerd om
:o

Ik gebruik inderdaad de laatste versie van Prime95.
OCCT stookt m tot drie graden minder.

[ Voor 40% gewijzigd door Vimana op 16-11-2015 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Vimana schreef op maandag 16 november 2015 @ 16:27:
Ah, nu jullie het zo zeggen, de outtake zit inderdaad verkeerd om
:o

Ik gebruik inderdaad de laatste versie van Prime95.
OCCT stookt m tot drie graden minder.
Overigens had ik zelf ook de outtake eerst verkeerd om, dat krijg je nou eenmaal als je de manual niet aandachtig doorleest :D Moet wel zeggen dat het omdraaien van het blockje niet echt veel uitmaakte.

Heb nog wel twee andere vragen/aandachtspunten:
- Welke koelpasta gebruik je + aanbrengmethode? Zal wel goed zijn, maar toch voor de zekerheid!
- Welke jetplate gebruik je in het waterblock?

Edit: Check trouwens voor de zekerheid ook nog even de wijze van montage van je waterblokje.
Bij AMD moet je goed letten op de juiste jetplate etc.

[ Voor 16% gewijzigd door stin00 op 16-11-2015 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
stin00 schreef op maandag 16 november 2015 @ 16:32:
[...]

Overigens had ik zelf ook de outtake eerst verkeerd om, dat krijg je nou eenmaal als je de manual niet aandachtig doorleest :D Moet wel zeggen dat het omdraaien van het blockje niet echt veel uitmaakte.

Heb nog wel twee andere vragen/aandachtspunten:
- Welke koelpasta gebruik je + aanbrengmethode? Zal wel goed zijn, maar toch voor de zekerheid!
- Welke jetplate gebruik je in het waterblock?

Edit: Check trouwens voor de zekerheid ook nog even de wijze van montage van je waterblokje.
Bij AMD moet je goed letten op de juiste jetplate etc.
Temperatuur is nu gedaald naar 59 graden.
Scheelt dus alweer wat.

Ik heb de juiste jetplate geinstalleerd. Volledig volgens de handleiding. (heb de loop afgelopen jaar al meerdere malen gedemonteerd, ik zal wel met de laatste demontage de in- en outtake omgewisseld hebben)

Koelpasta is Gelid GC extreme. Ik gebruik de rijstkorrel methode (uiteraard goed uitstrijken)

In ieder geval bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Vimana schreef op maandag 16 november 2015 @ 16:55:
[...]
Temperatuur is nu gedaald naar 59 graden.
Scheelt dus alweer wat.
Dat lijkt er meer op :D Mooie temp toch voor een dikke synthetische benchmark met je octacore op 4.6ghz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
stin00 schreef op maandag 16 november 2015 @ 17:24:
[...]

Dat lijkt er meer op :D Mooie temp toch voor een dikke synthetische benchmark met je octacore op 4.6ghz?
Mag niet klagen ;)
Vraag me alleen af of ik de 240 rad moet vervangen door een dunnere van 40 mm en dan push/pull fans erop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieVeenman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-01-2019

DieVeenman

.NET Gekkie

Hey mensen,

heeft iemand hier ervaring om een Corsair H40 op een Skylake socket te krijgen?

Ik kan de H40 namelijk overnemen van een vriend alleen wee tik dus niet of deze past :X

“Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 19:53
DieVeenman schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:51:
Hey mensen,

heeft iemand hier ervaring om een Corsair H40 op een Skylake socket te krijgen?

Ik kan de H40 namelijk overnemen van een vriend alleen wee tik dus niet of deze past :X
Ja deze zal passen, aangezien er geen wijziging is geweest vanaf de 115X serie CPU's, dat houd dus in dat zolang jou socket met 115 begint iedere koeler die geschikt is voor een socket die begint met 115 ook op jou CPU past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn fans in mijn waterkoelsysteem staan eigenlijk altijd op redelijke power te draaien. Is er een programma om deze aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2015 @ 16:44:
Mijn fans in mijn waterkoelsysteem staan eigenlijk altijd op redelijke power te draaien. Is er een programma om deze aan te sturen?
Wat voor fans zijn het? 3pin of 4pin? Welk moederbord heb je?
Met zo weinig informatie kan ik niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieVeenman

DieVeenman

.NET Gekkie

Nog een klein vraagje.

Diegene van wie ik de (wat chteraf bleek een H50 te zijn) waterkoeler heb overgenomen heeft geen bracket meer voor een intel processor, nou heb ik op het moment nog een mooie oude Amd Phenom II X6 1090T dus maakt het niet zo veel uit dus ik vroeg mij af of iemand die ook een AMD processor gebruikt met deze koeler of die nog een Intel Bracket ervoor heeft liggen.

Alvast bedankt!

“Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
DieVeenman schreef op woensdag 18 november 2015 @ 16:52:
Nog een klein vraagje.

Diegene van wie ik de (wat chteraf bleek een H50 te zijn) waterkoeler heb overgenomen heeft geen bracket meer voor een intel processor, nou heb ik op het moment nog een mooie oude Amd Phenom II X6 1090T dus maakt het niet zo veel uit dus ik vroeg mij af of iemand die ook een AMD processor gebruikt met deze koeler of die nog een Intel Bracket ervoor heeft liggen.

Alvast bedankt!
Dit zal je toch echt middels een advertentie in het V&A gedeelte moeten doen.
Het forum is niet bedoeld voor het (ver)kopen van spullen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieVeenman

DieVeenman

.NET Gekkie

stin00 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 16:57:
[...]

Dit zal je toch echt middels een advertentie in het V&A gedeelte moeten doen.
Het forum is niet bedoeld voor het (ver)kopen van spullen :)
Zo ver was ik al haha.

Ik zou echter geen flauw idee hebben in welke categorie het zou moeten vallen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
DieVeenman schreef op woensdag 18 november 2015 @ 17:03:
[...]
Zo ver was ik al haha.

Ik zou echter geen flauw idee hebben in welke categorie het zou moeten vallen. :X
Offtopic:Gewoon onder de categorie 'Waterkoeling' ; deze komt het beste overeen :)

• player-x
De meeste moederborden hebben in de BIOS een instelling waar je de fan, via de temperatuur van de CPU kan aansturen, daarnaast hebben de meeste (vooral de betere) moederborden ook vaak fan aanstuur programmatjes (die je kan downloaden van hun website), waar je een fan profiel in kan aanmaken.

En anders is er SpeedFan, een programma waar je dat ook mee kan doen maar dan uitgebreider maar ook ingewikkelder om te leren.

PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp

[ Voor 5% gewijzigd door player-x op 19-11-2015 07:35 ]

• westergas

westergas

rikkie_pc

Via mobo/bios of anders (protip) http://shop.aquacomputer....guage=en&products_id=3092

Als je het goed wil doen zorg je ervoor dat de fans bij waterkoeling aangestuurd worden aan de hand van de watertemp. Via CPU temp zorgt ervoor dat de fans harder gaan draaien dan nodig omdat de CPU temp nogal snel omhoog kan gaan terwijl het water nog helemaal niet warm is. Via watertemp kan je ervoor zorgen dat de fans altijd precies hard genoeg gaan draaien. Is het water niet warm heeft het geen nut om de fans harder te laten draaien, ook al is de CPU temp hoger geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/cUOdcRsx1QWaqbPvIkVfwnx7/full.jpg

Proefdraaien voor een nachtje. :)

Sorry voor de aardappel pic. :x

Edit: Wolf in "Het Show je Build! Topic" hier heb ik mooie foto's geplaatst.

Het werkt geweldig!! Temps van de videokaart komen niet boven de 40 graden uit onder heavy load. De CPU niet boven de 60 op 4.6GHz. :D

[ Voor 43% gewijzigd door Blaat op 21-11-2015 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 20:49
Heb sinds vorig weekend mijn desktop weer geupgrade.

EK Fury X waterblok + Backplate
Nieuwe Bitspower fittingen (die quick compression exemplaren, plus wat hoek adapters).
Noiseblocker 2000 RPM PWM fans
Nieuwe slang (zwarte Tygon)
Aquaero 6 XT
RGB LED modulle

Moet zeggen, PWM is best leuk, geen omkijken meer naar mijn fan snelheden door de aquaero, aangezien die zo ingesteld is, dat deze op de water temperatuur geregeld wordt.

Fury X wordt maar iets van 30 graden onder load, water eveneens iets van 30 graden. Fans draaien dan op 69%, dus het is ook aardig stil :)

Zal nog wel foto's posten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

DCG909 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 00:08:
[...]
Noiseblocker 2000 RPM PWM fans
[...]
Whoah! Zijn die niet neukend lawaaierig op 69%?

Ik heb nu Aerocool Dead Silence fans erin zitten en die draaien 1000RPM op 12v. Dit vind ik net iets te lawaaierig dus ik heb ze op 7v draaien dankzij de meegeleverde adapters.

Gelukkig hebben ze 1.21mm H2O op 12v dus ze krijgen de lucht wel door de radiators heen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Nope, zijn eigenlijk stiller dan ik had verwacht.
op 100% hoor je ze wel, maar ik vind het geluid zelfs dan minder irritant dan de pomp van de Fury X (zat precies in het bereik waar ik gek van werd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ik heb m'n loop even efficiënter ingericht en m'n 980 GTX uit elkaar gehaald + opnieuw thermal pads aangebracht + gepaste :D

Nu
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oq22Kzml.jpg

Eerst
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CcL6hARl.jpg

De 980 GTX zit nu idle op 26-27 graden en onder full load (Valley/Heaven benchmark) op 35 graden.
M'n 3 Noctua 140mm radiator fans draaien op 35%, echt onhoorbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
stin00 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 20:25:
Ik heb m'n loop even efficiënter ingericht en m'n 980 GTX uit elkaar gehaald + opnieuw thermal pads aangebracht + gepaste :D

Nu
[afbeelding]

Eerst
[afbeelding]

De 980 GTX zit nu idle op 26-27 graden en onder full load (Valley/Heaven benchmark) op 35 graden.
Stukken beter nu, ziet er gelikt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024

Nu
[afbeelding]

Eerst
[afbeelding]

Mooi man, dat wit is echt wel erg mooi zo..

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu
[afbeelding]

Eerst
[afbeelding]

Wat is de meerwaarde van je moederbord koelen?
Heb zelf de msi mpower max ac waar dit ook een optie op is daarom zou ik dit graag willen weten :)

• stin00
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 23:38:
[...]
Wat is de meerwaarde van je moederbord koelen?
Heb zelf de msi mpower max ac waar dit ook een optie op is daarom zou ik dit graag willen weten :)
De VRMs van het moederbord koelen is meer een leuk extratje dan dat het echt noodzakelijk is ;)
Het kan voor iets meer stabiliteit zorgen bij zeer hoge overclocks, maar de CPU temp is eigenlijk vrijwel altijd de limiterende factor.

Ze worden nu wel max 35-45 graden dus wellicht dat het de levensduur van het moederbord ten goede komt!

Verwijderd

Nu
[afbeelding]

Eerst
[afbeelding]

Is pure sang gaaf, ik heb zelf te impulsief de boel uit elkaar gehaald en weggedaan, maar heb nu al spijt.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Nu
[afbeelding]

Eerst
[afbeelding]

Stuk beter zo! Veel minder druk in je kast. 8)

Als ik dat zo zie heb ik spijt dat ik niet zelf ook voor de rode primochill slang ben gegaan maar de transparante.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/kr4pnSTFZdeG8CRUyuBwbbyl/full.jpg

• stin00
  • Niet online
Wolf schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:15:
[...]
Stuk beter zo! Veel minder druk in je kast. 8)

Als ik dat zo zie heb ik spijt dat ik niet zelf ook voor de rode primochill slang ben gegaan maar de transparante.
Ach transparant staat ook altijd mooi, zie je tenminste de vloeistof in :D
Ik heb vrijwel om de week dat ik denk 'Hmm hoe zou een ander kleurenthema staan in m'n kast...?'
Moet mezelf inhouden om geen impulsieve aankopen te doen 8)

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:12
Ik zit al geruime tijd te watertanden bij het voorbijkomen van sommige builds hier, maar twijfel zelf wat ik het best doe... Namelijk: waterkoeling gaan integreren met mijn bestaande systeem, of een nieuw Skylake systeem van scratch.

Mijn huidige (luchtgekoelde) build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8P67€ 0,-€ 0,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 299,95€ 299,95
1WD Green SATA 3 Gb/s WD10EADS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Lian Li PC-7FNW€ 0,-€ 0,-
1Lian Li C-02B€ 10,44€ 10,44
1Prolimatech Megahalems CPU-Cooler Rev B.€ 49,95€ 49,95
2Noctua NF-S12B redux-1200 PWM, 120mm€ 13,25€ 26,50
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 47,89€ 47,89
1Samsung SH-S223L€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 92,-€ 92,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 103,46€ 103,46

Aan de ene kant voelt alles veel cleaner aan als je van 0 begint, kan je zelf de kleuren gaan kiezen... maar het totaalbedrag loopt natuurlijk veel sneller op. Volgende dingen zijn volgens mij nog herbruikbaar (ook al zijn sommige bijna 5 jaar oud):
  • R9 290
  • Voeding
  • SSD
  • Eventueel: CPU aangezien het de (toch wel vrij legendarische) 2500k betreft, maar dan moet ik ook ineens het mobo (met 1 defect RAM slot) & RAM hergebruiken.
Dilemma dilemma.... :+

Daarnaast ben ik ook al lang naar een geschikte case aan het zoeken. Mijn absolute ideaalbeeld is de Caselabs SMA8, maar valt buiten mijn budget. Cases die mij interessant lijken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooltek W2 Window Zilver (op dit geïnspireerd)€ 117,56€ 117,56
1Corsair Carbide Air 540 Zwart€ 145,80€ 145,80
1Corsair Obsidian 900D (ook vrij heftig qua prijs)€ 368,80€ 368,80
1Fractal Design Define S€ 82,45€ 82,45

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

SanderH_ schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:43:
Ik zit al geruime tijd te watertanden bij het voorbijkomen van sommige builds hier, maar twijfel zelf wat ik het best doe... Namelijk: waterkoeling gaan integreren met mijn bestaande systeem, of een nieuw Skylake systeem van scratch.

Mijn huidige (luchtgekoelde) build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8P67€ 0,-€ 0,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 299,95€ 299,95
1WD Green SATA 3 Gb/s WD10EADS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Lian Li PC-7FNW€ 0,-€ 0,-
1Lian Li C-02B€ 10,44€ 10,44
1Prolimatech Megahalems CPU-Cooler Rev B.€ 49,95€ 49,95
2Noctua NF-S12B redux-1200 PWM, 120mm€ 13,25€ 26,50
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 47,89€ 47,89
1Samsung SH-S223L€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 92,-€ 92,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 103,46€ 103,46

Aan de ene kant voelt alles veel cleaner aan als je van 0 begint, kan je zelf de kleuren gaan kiezen... maar het totaalbedrag loopt natuurlijk veel sneller op. Volgende dingen zijn volgens mij nog herbruikbaar (ook al zijn sommige bijna 5 jaar oud):
  • R9 290
  • Voeding
  • SSD
  • Eventueel: CPU aangezien het de (toch wel vrij legendarische) 2500k betreft, maar dan moet ik ook ineens het mobo (met 1 defect RAM slot) & RAM hergebruiken.
Dilemma dilemma.... :+

Daarnaast ben ik ook al lang naar een geschikte case aan het zoeken. Mijn absolute ideaalbeeld is de Caselabs SMA8, maar valt buiten mijn budget. Cases die mij interessant lijken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooltek W2 Window Zilver (op dit geïnspireerd)€ 117,56€ 117,56
1Corsair Carbide Air 540 Zwart€ 145,80€ 145,80
1Corsair Obsidian 900D (ook vrij heftig qua prijs)€ 368,80€ 368,80
1Fractal Design Define S€ 82,45€ 82,45
Of je het best kan upgraden hangt volledig van de eisen aan je systeem af. Maar ik zou je aanraden daar een apart topic voor aan te maken in de aankoopadvies sectie. :)

Ik zou zelf alleen wel wachten met waterkoelen totdat je geupgrade hebt. Dingen als een pomp, reservoir, radiators en CPU waterblock kan je meenemen naar je nieuwe build dus in dat opzicht zou je al aan de slag kunnen als je wilt. Maar zoals je zegt, het is leuker om vanaf 0 te beginnen denk ik.

De 900D en de 540 Air kan je zat builds van op google vinden. Ik heb wat verderop hierboven pics gelinkt naar mijn build in mijn Carbide Air 540. Je moet alleen wel bereid zijn te dremelen in deze kast want onderin kunnen in principe geen fans en bij een top mounted rad kan je stock geen push-pull configuratie doen. Ik heb dat wel gedaan want mods. O+

• player-x
Wolf schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:15:
Waarom ga je er niet als nog voor, voor 15 euro + porto, en wat werk heb je het zo als je echt wilt, je build is best mooi, maar zo als je zelf zegt, het is jammer dat je niet voor rode slangen, of vloeistof bent gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

player-x schreef op donderdag 26 november 2015 @ 17:11:
[...]

Waarom ga je er niet als nog voor, voor 15 euro + porto, en wat werk heb je het zo als je echt wilt, je build is best mooi, maar zo als je zelf zegt, het is jammer dat je niet voor rode slangen, of vloeistof bent gegaan.
Nou ja, rode vloeistof wordt em sowieso niet ivm plasticiser leeching. Ik wil liever niet elke paar maanden mijn loop moeten drainen en reinigen. :P

Ik zat er evt aan te denk om gewoon UV reactieve coils om de koelslangen heen te doen. Geen problemen met leeching en dan hoef ik mijn loop ook niet uit elkaar de trekken.

Edit: Zoiets als dit:
http://www.highflow.nl/sl...-8-uv-red-primochill.html

[ Voor 9% gewijzigd door Blaat op 27-11-2015 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Wolf schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:51:
[...]
Nou ja, rode vloeistof wordt em sowieso niet ivm plasticiser leeching. Ik wil liever niet elke paar maanden mijn loop moeten drainen en reinigen. :P
Plasticizer komt door de slangen, niet door de vloeistof. Gekleurde vloeistof kan wel ophopen in je koelblokken e.d. De meningen lopen uiteen maar ik zou het zelf ook niet snel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
westergas schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 11:34:
[...]

Plasticizer komt door de slangen, niet door de vloeistof. Gekleurde vloeistof kan wel ophopen in je koelblokken e.d. De meningen lopen uiteen maar ik zou het zelf ook niet snel gebruiken.
Er kunnen wel mismatches zijn qua vloeistof en slangen waardoor er inderdaad plastic deeltjes afbreken.
Ik heb dit zelf gehad met Feser UV red + Tygon slangen, de vloeistof werd wat troebel en de slang werd helemaal aangetast door de vloeistof, vieze rode waas..

Ben nu helemaal tevreden met rode Primochill slangen en Mayhems pure vloeistof, geen rare kleurtjes meer voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Voor mij het zelfde met Feser blue, allemaal klonten en aanslag in me blokken gebruik nu alleen demi water met een drupje gloor erin helemaal nergens last van.

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stin00 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:10:
[...]

De VRMs van het moederbord koelen is meer een leuk extratje dan dat het echt noodzakelijk is ;)
Het kan voor iets meer stabiliteit zorgen bij zeer hoge overclocks, maar de CPU temp is eigenlijk vrijwel altijd de limiterende factor.

Ze worden nu wel max 35-45 graden dus wellicht dat het de levensduur van het moederbord ten goede komt!
Bedankt voor het antwoord :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
stin00 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:10:
Hoewel het meestal wel overkill is, is het nut/noodzaak van VRMs koelen vooral afhankelijk van wat voor een kast je hebt, en hoe goed je VRMs zijn voor jouw gebruik, heb je een hele lage flow over de koelblokken van je VRMs, dan kan een waterkoeling daar verbetering,
Het schaad iig zeker niet, op mijn R5E mobo zitten ze iig voornamelijk er op voor de show.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Zoals beloofd (beter laat dan nooit :) )

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/7yZkD11bZaL7YHYZJU5dMeFf/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/UhPQRaTjbiYPZRM17hYZlx6i/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/NDYgccJg8Bn28BxZRwQ5fbkk/medium.jpg

De front van de fancontroller wordt binnenkort vervangen door een zwarte (al binnen), maar de 3M tape die erbij geleverd werd (eerste was fout), is niet voor dit model. Dus daar moet ik eerst even goede tape voor zoeken (of ik gebruik geen tape, zou niet bijster veel uit moeten maken :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er functioneel en keurig uit zo, maar 3m tape om een frontje vast te plakken? Ik herinner me dat ik het frontje van de 6 pro toen destijds prima kon verwisselen door wat inbus bouttjes los te halen.

Iig heb ik hier mijner setup ook maar weer opgebouwd..Ik kon het niet laten.

pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Wolf schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 10:51:
[...]

Ik zat er evt aan te denk om gewoon UV reactieve coils om de koelslangen heen te doen. Geen problemen met leeching en dan hoef ik mijn loop ook niet uit elkaar de trekken.

Edit: Zoiets als dit:
http://www.highflow.nl/sl...-8-uv-red-primochill.html
Zogezegd, zogedaan. :9

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/9aDxkDWJIIkCyXy9CELlgcym/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Zdk36eYS2i2ULNXt0LbiCLrZ/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-09 17:09
Ik heb onlangs een bijna volledige loop tweedehands op de kop kunnen tikken :) Enkel vloeistof en slangen zitten er niet bij. Ik ga niet alle fittings opnoemen, maar er zijn er zowel rechte, 45 graden en 90 graden.

De rest is:

EK-Supremacy Clean CSQ
EK-D5 X-RES 140 CSQ – Acetal
EK-D5 Vario X-TOP - Plexi (incl. pump)
Hardware Labs Black ICE Radiator GTS-Lite 240 – black
Hardware Labs Black ICE Radiator GT Stealth 280 – black

Dit alles gaat in mijn Obsidian 450D terechtkomen om een FX8350 te koelen. Ik was het geluid van mijn H100i pomp beu en een D5 zal toch wel veel stiller zijn :) Volgende week begin eraan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-09 11:05
Ik kwam er vandaag tot de schrik achter dat de druk van de wc loop verdwenen was.
Na dat ik een kijkje had genomen zag ik allemaal groenen smurrie in me GPU Blok zitten.
En ook me transparante slangen zijn flink dof geworden.

Nu is het geval dat ik de laatste keer een kleurstof Mayhems Dye green heb toegevoegd paar druppels.
Alleen lijkt het mij sterk dat het hier door komt.

Maar als ik het zo ziet lijkt het er verdacht veel op dat het Alg is.
Alleen vraag ik me af hoe dit er in komt ?

Ik heb me hele loop gevuld met gedemineraliseerd Water en altijd paar druppels Petra'sTech PT Nuke Biocide.
Ook heb ik altijd me loop gespoeld met gedemineraliseerd Water.

Ik neem aan dat ik nu al me wc blokken moet demonteren en ook blokken zelf uit elkaar moet halen om deze volledig te cleane.

GPU Block
Foto van GPU Block.

En wat kan ik in de toekomst veranderen om dit te voorkomen ?
Aangezien ik al meer dan 5 jaar watercooling gebruikt en dit eerlijk gezegd nooit eerder gehad heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En wat kan ik in de toekomst veranderen om dit te voorkomen ?
Kill-Coil van zilver er in.

Van wat ik zo ziet lijkt het mij een combinatie van alg en meuk van de kleurstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Wat wordt zo een beetje algemeen beschouwd als de beste AIO CPU Cooler? Ik heb zelf een lijstje samengesteld, maar geraak er niet uit. Hoe groter het oppervlak hoe beter uiteraard, maar als je naar de FPI (fins per inch) zijn de verhoudingen weer anders. Wat zou jullie keuze zijn?

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Nepton 240M€ 101,49€ 101,49
1Cooler Master Nepton 280L€ 108,50€ 108,50
1Corsair Hydro H100i GTX€ 123,50€ 123,50
1Corsair Hydro H110i GT€ 129,49€ 129,49
1Corsair Hydro H110i GTX€ 149,20€ 149,20
1Fractal Design Kelvin S36€ 138,45€ 138,45
1NZXT Kraken X61€ 146,41€ 146,41
1Thermaltake Water 3.0 Ultimate€ 148,34€ 148,34

Spreadsheet met alle eigenschappen: klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
SanderH_ schreef op woensdag 09 december 2015 @ 13:00:
Wat wordt zo een beetje algemeen beschouwd als de beste AIO CPU Cooler? Ik heb zelf een lijstje samengesteld, maar geraak er niet uit. Hoe groter het oppervlak hoe beter uiteraard, maar als je naar de FPI (fins per inch) zijn de verhoudingen weer anders. Wat zou jullie keuze zijn?

<KNIP>

Spreadsheet met alle eigenschappen: klik
Mijn 'bevindingen':
Radiator oppervlakte > rad dikte > FPI (grofweg, uitzonderingen daargelaten).

Een 360mm radiator heeft over het algemeen 10% meer oppervlakte dan een 280mm radiator.
Voordelen 360mm: 120mm fans hebben meer static pressure & 3 120mm fans kunnen in verhouding wat langzamer draaien dan 2 140mm fans.

Nadeel: mocht je aftermarket fans willen, dan moet je er 3 halen :)

Feit is wel dat een 240/280/360 radiator vrij weinig uit zal maken aangezien puur de CPU wordt gekoeld; 280 en 360 zijn eigenlijk al aardig overkill voor 1 component, vooral voor een Intel CPU met relatief lage TDP.

Op basis van rationeel denken zou ik er een aantal al wegstrepen:

(1) De kraken X61. Ik vind 150 euro persoonlijk te duur en niet te rechtvaardigen mbt de overige keuzes
(2) De Thermaltake 3.0: ze bieden slechts 2 jaar garantie + hoge prijs, kennelijk weinig vertrouwen in hun eigen product
(3) De H110i GTX: 25 euro duurder dan de h110i GT; maar waarom..?
(4) Nepton 240M: 8 euro goedkoper dan de 280L; dan zou ik zelf de 280L nemen
(5) H100i GTX: 6 euro goedkoper dan de h110i GT: zou ik de H110i GT nemen.
(6) FD S35 Kelvin: Ook maar 2 jaar garantie

Mijn shortlist zou worden:

pricewatch: Cooler Master Nepton 280L
pricewatch: Corsair Hydro H110i GT

Eventueel, mochten software/looks de doorslag geven en geld minder belangrijk zijn: pricewatch: NZXT Kraken X61

Ik heb zelf een H110i GT en X41/X61 gehad, mijn bevindingen:

H110i GT: Prachtig design, mooie radiator & tubing & waterblockje. Corsair Link is regelmatig wat buggy.
X61: Ook een erg mooi design & beter werkende software.

Helaas had ik bij beide modellen een ratelende pomp, bij de X61 na een RMA nog steeds.
Dit kan natuurlijk gewoon domme pech zijn, maar ik vind het wel waard om te noemen.
Ook de Corsair maakte wat ongewenste geluiden.

Verder vond ik bij beide modellen de fans toch niet helemaal geweldig; vooral de X61 heeft twee NZXT fans erop zitten die onder 100% RPM op dik 44 decibel zitten.

Mijn tip: Probeer wat setjes weg te strepen en bekijk wat reviews van 3 modellen die je interessant vindt :)

[ Voor 11% gewijzigd door stin00 op 09-12-2015 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Zelf heb ik het niet zo op dergelijke setjes.

Zelf zou ik een samengestelde goedkope set kiezen, zoals de:

Alphacool NexXxoS Cool Answer 360 DDC/XT - kit van € 214,99 *

Het mooie van die setjes is dat je een echte goede set hebt, met de laagste prijs, je de gebruikte onderdelen zijn de goedkoopste in zijn klasse, maar het is nog steeds een echte set, en als je later iets wil vervangen, hoef je niet bang te zijn dat je echt geld hebt verspild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
stin00 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 13:32:
[...]

Op basis van rationeel denken zou ik er een aantal al wegstrepen:

(1) De kraken X61. Ik vind 150 euro persoonlijk te duur en niet te rechtvaardigen mbt de overige keuzes
(2) De Thermaltake 3.0: ze bieden slechts 2 jaar garantie + hoge prijs, kennelijk weinig vertrouwen in hun eigen product
(3) De H110i GTX: 25 euro duurder dan de h110i GT; maar waarom..?
(4) Nepton 240M: 8 euro goedkoper dan de 280L; dan zou ik zelf de 280L nemen
(5) H100i GTX: 6 euro goedkoper dan de h110i GT: zou ik de H110i GT nemen.
(6) FD S35 Kelvin: Ook maar 2 jaar garantie

Mijn shortlist zou worden:

pricewatch: Cooler Master Nepton 280L
pricewatch: Corsair Hydro H110i GT

Eventueel, mochten software/looks de doorslag geven en geld minder belangrijk zijn: pricewatch: NZXT Kraken X61

[...]
Blijkbaar hebben ze bij Corsair 2 verschillende manufacturers van de H110i. De GT versie zou namelijk door CoolIT worden geproduceerd, en de GTX door Asetek (onze vrienden die AMD en Cooler Master voor de rechter aan het slepen zijn). Ook de fan specs zijn iets anders.

Ik had eigenlijk stiekem het meest interesse in de twee setups met een 360 rad (de Thermaltake en de FD), dus ik ben nog niet zeker of ik me zo ga laten leiden door de beperkte (2 jaar is standaard voor electro en aanverwanten dacht ik) warranty.

Ik snap trouwens echt niet hoe die X61 overal zo een goeie benchmarks heeft met zo een lage FPI. Van de CM AIO's lees ik vooral veel klachten over het geluid, en deze zijn ook al weer in 2013 gereleased ipv 2015 zoals de meeste anderen uit mijn lijstje.

[ Voor 4% gewijzigd door SanderH_ op 09-12-2015 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
SanderH_ schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:32:
[...]
Ik had eigenlijk stiekem het meest interesse in de twee setups met een 360 rad (de Thermaltake en de FD), dus ik ben nog niet zeker of ik me zo ga laten leiden door de beperkte (2 jaar is standaard voor electro en aanverwanten dacht ik) warranty.

Ik snap trouwens echt niet hoe die X61 overal zo een goeie benchmarks heeft met zo een lage FPI. Van de CM AIO's lees ik vooral veel klachten over het geluid, en deze zijn ook al weer in 2013 gereleased ipv 2015 zoals de meeste anderen uit mijn lijstje.
Bij waterkoeling is het eerder normaal om 5 jaar garantie te krijgen, wel zo prettig op een eventueel pomp defect na bijvoorbeeld 3 jaar. Dit doen NZXT en Corsair bijvoorbeeld; Corsair 5 jaar en NZXT 6 jaar.

Zijn de benchmarks getest op 100% fanload? Dan begrijp ik de koelprestaties wel, je hebt dan twee fans die 42 decibel knallen @ 2000RPM : pricewatch: NZXT FX 140LB PWM, 140mm

Ik was zelf trouwens wel te spreken over de koelprestaties van de X61 :)

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 09-12-2015 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
stin00 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:37:
[...]

Ik was zelf trouwens wel te spreken over de koelprestaties van de X61 :)
En ben je ook te spreken over de geluidsprestaties, gemiddeld genomen? :9
player-x schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:32:
Zelf heb ik het niet zo op dergelijke setjes.

Zelf zou ik een samengestelde goedkope set kiezen, zoals de:

Alphacool NexXxoS Cool Answer 360 DDC/XT - kit van € 214,99 *

Het mooie van die setjes is dat je een echte goede set hebt, met de laagste prijs, je de gebruikte onderdelen zijn de goedkoopste in zijn klasse, maar het is nog steeds een echte set, en als je later iets wil vervangen, hoef je niet bang te zijn dat je echt geld hebt verspild.
Ik lees inderdaad veel gemengde reacties over dit soort setjes. Ik ben nog wat aan het afwegen tussen een AIO en een custom loop. Als je alles gaat optellen is het verschil tussen de twee niet zo immens en ga ik misschien beter direct voor een custom loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
SanderH_ schreef op woensdag 09 december 2015 @ 18:03:
[...]
En ben je ook te spreken over de geluidsprestaties, gemiddeld genomen? :9
Nee. Alleen wanneer de fans op silent mode draaide tussen 25-35%, daarboven was het al om te huilen.
Kanttekening hierbij is dat ik een stilte freak ben mbt PCs ;) Maar veel harder dan 35% hoeven ze niet te draaien trouwens, ze koelen enorm goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
PilatuS schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 22:01:
[...]

Kill-Coil van zilver er in.

Van wat ik zo ziet lijkt het mij een combinatie van alg en meuk van de kleurstof.
Dit zal ik in het vervolg ook gaan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
88Gamer88 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 18:23:
[...]

Dit zal ik in het vervolg ook gaan toevoegen.
Op dit moment draai ik met gedestileerdwater en Feser Base Corrosion Blocker. Hiervoor had ik hetzelfde alleen dan ook nog met Kill-Coil erbij. Ik heb alleen het idee dat het Feser spul en het zilver samen een beetje raar doet. Vandaar nu alleen met Feser en water, eens kijken of dat goed gaat. Volgens de specs van Feser zou het ook anti-alg moeten zijn.

In het verleden heb ik van alles qua vloeistoffen gehad. Dingen als Water-Wetter, maar ook koelvloeistof en andere dingen. Iets van 10 jaar terug met alleen gedestileerdwater en Water-Wetter heb ik toen ook algen gehad. Het is enorm klote om te hebben. Ik heb toen een rad uitgespoelt met bijna kokendwater en toen kwamen er complete brokken van een halve cm uit.

Een Kill-Coil van zilver is altijd een goed idee om te gebruiken. Zilver zorgt er voor dat algen geen kans krijgen. Ik heb nog nooit ergens gelezen dat iemand met zilver in de setup algen gekregen heeft.

Qua schoonmaken kan je kijken of draaien met verdunt schoonmaakazijn voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
Bedankt voor de informatie ieder geval.

Vandaag met schoonmaken kwam ik alleen iets anders vervelends tegen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rDSjsvLmyEo9OwMMsQ48WnL8/thumb.jpg

Hoe dit nou gekomen is zou het niet weten.
Draai alleen Nickel EK blokken, op de GPU Block is er totaal niks te zien.
Op me CPU block is bijna alles weg

[ Voor 11% gewijzigd door 88Gamer88 op 09-12-2015 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is bekend dat bij een aantal series in het begin toen EK met nickel begon de laag los liet. Van wat ik zo zie is dat hier ook gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
Wat kan ik hier nog aan doen / garantie verhalen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Yep, als je blok heb van voor een bepaalde datum, dan krijg je gewoon een nieuw blok van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
Heb even een mail gestuurd naar EK dus ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Laatst online: 16-09 12:33

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Vraag me wel af waarom niemand hier de Swiftech kitjes meeneemt in de vergelijking.

H2**x kits zijn anders prima spul en bij highflow meestal goed verkrijgbaar voor zo'n €180.

Heb zelf nog altijd een H320 kit (mcr320 360mm rad) van hun en op 1 keer even drainen, schoonmaken en vullen na nog nooit wat aan gedaan en temps zijn erg goed. Fans zijn wel vervangen natuurlijk door noiseblocker pwm fans.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Imprezzion schreef op woensdag 09 december 2015 @ 23:20:
Vraag me wel af waarom niemand hier de Swiftech kitjes meeneemt in de vergelijking.

H2**x kits zijn anders prima spul en bij highflow meestal goed verkrijgbaar voor zo'n €180.

Heb zelf nog altijd een H320 kit (mcr320 360mm rad) van hun en op 1 keer even drainen, schoonmaken en vullen na nog nooit wat aan gedaan en temps zijn erg goed. Fans zijn wel vervangen natuurlijk door noiseblocker pwm fans.
Ze hebben geen AIO's met 360 rad (meer), en het design van de nieuwere H2-x kits spreekt me niet echt aan, toch niet als je de vergelijking maakt met de H320. Ik zie inderdaad wel dat die dingen erg goeie benchmarks hebben.

Zijn noiseblocker PWM fans echt zo goed qua koeling/geluid, of zijn ze gewoon goed geschikt om in combinatie met rads te gebruiken door de hoge static pressure?

[ Voor 5% gewijzigd door SanderH_ op 09-12-2015 23:43 ]

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Geen idee of ze echt ''goed'' zijn als in de beste maar ze zijn stil en hebben inderdaad goede static pressure. Ook zijn de fans die ik gebruik (BlackSilentFan XL-P 120mm 2000RPM PWM) niet echt duur.

Ze werken bij mij in ieder geval geweldig.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
Vandaag mijn GPU blok open gemaakt en kwam er achter de het binnen werk helemaal donker/dof is geworden. Betreft een Nickel blok.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Og4haji4heDUHc7ks680RK7k/thumb.jpg

Heb het al op proberen te toetsen met ketchup maar zonder resultaat.
Iemand meer met dit bijltje gehakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Imprezzion schreef op woensdag 09 december 2015 @ 23:20:

H2**x kits zijn anders prima spul en bij highflow meestal goed verkrijgbaar voor zo'n 180 euro
Ik heb zelf de h220x en ben er erg tevreden over. Zodra er nieuwe interessante gpu's uitkomen, breid ik hem uit met een extra waterblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
@SanderH_
Ik heb zelf de B12-P's in een 360 opstelling en ja, er zijn betere fans *Kuch* Gentle Typhoon's *Kuch*, maar tot nu toe lijken de NB's wel overall zeer goed te zijn. Ik heb het gevoel dat 20% van mijn gentle typhoons na een paar maanden wat kuren kreeg, waarbij het geluid binnen specs bleef, maar de toon binnen het spectrum kwam wat mij persoonlijk irriteerde :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
88Gamer88 schreef op zondag 13 december 2015 @ 10:28:
Vandaag mijn GPU blok open gemaakt en kwam er achter de het binnen werk helemaal donker/dof is geworden. Betreft een Nickel blok.

Heb het al op proberen te toetsen met ketchup maar zonder resultaat.
Iemand meer met dit bijltje gehakt ?
Maakt het wat uit dat hij dof is, de meeste blokken hangen toch naar beneden, waar je het niet ziet.

Stoort het je echt, dan zal iets waar zuur in zit je kunnen helpen, citroensap, azijn of cola doen meestal hun werk wel, maar als het echt niet weg gaat, dan kan je een ontkalker zo als WC eend gebruiken, die zijn wat agressiever, maar die moet je niet te lang gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
DCG909 schreef op zondag 13 december 2015 @ 10:51:
@SanderH_
Ik heb zelf de B12-P's in een 360 opstelling en ja, er zijn betere fans *Kuch* Gentle Typhoon's *Kuch*, maar tot nu toe lijken de NB's wel overall zeer goed te zijn. Ik heb het gevoel dat 20% van mijn gentle typhoons na een paar maanden wat kuren kreeg, waarbij het geluid binnen specs bleef, maar de toon binnen het spectrum kwam wat mij persoonlijk irriteerde :/
Ik heb persoonlijke ook niet zo een goede ervaringen met Scythe. Ik heb een lange tijd 2 Scythe Slip Stream fans in push-pull gehad, tot ze op een bepaald moment er alletwee mee ophielden (op exact hetzelfde moment dan nog).

Ik loop stiekem wel een beetje verloren met alle keuze die er is 8)7. Ik ga een kleine upgrade doen om vooral een betere airflow te verkrijgen en moet nog kiezen tussen:

Behuizing
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master MasterCase Pro 5€ 139,-€ 139,-
1Phanteks Phanteks Enthoo Pro M - Satin Black€ 70,49€ 70,49
1Fractal Design Define S - Window€ 89,-€ 89,-
1Phanteks Enthoo Evolv ATX Grijs€ 163,50€ 163,50

Wordt waarschijnlijk 1 van de eerste 2 aangezien de Define S en de Evolv een "gesloten" front (en top panel) hebben waardoor de airflow ruk is.

AIO
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Nepton 280L€ 108,50€ 108,50
1Corsair Hydro H110i GT€ 128,01€ 128,01
1NZXT Kraken X61€ 146,41€ 146,41

Fans
Blijkbaar kies je voor de fans die door het rad moeten blazen beste fans met een zeer hoge static pressure, en voor de overige (intake, exhaust) fans gewoon normale "airflow" fans. Iedereen heeft blijkbaar zo een beetje zijn favoriet:
  • Noctua zie ik zeer vaak terugkomen, maar ik wordt niet bepaald vrolijk van hun kleurenschema.
  • Noiseblocker zoals hier reeds vermeld
  • EK Vardar is blijkbaar ook populair
  • Corsair AF & SP series krijgen ook goeie reviews
Ik offer graag wat stilte op om zo goed mogelijke temps te hebben, maar wil zeker geen straaljager naast me hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

SanderH_ schreef op zondag 13 december 2015 @ 14:50:
[...]

Wordt waarschijnlijk 1 van de eerste 2 aangezien de Define S en de Evolv een "gesloten" front (en top panel) hebben waardoor de airflow ruk is.
Define S heb ik staan...totaal geen problemen met airflow of temps. Ook in diverse reviews lees ik daar niets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Corsair SP is wel zo'n beetje de beste balans tussen static pressure en geluid in mijn beleving alleen vind ik die ook lelijk aangezien mijn rad redelijk in het zicht zit in het frontpanel.

Vardars zijn vergelijkbaar met gentle typhoons.

Anders heb je nog altijd de goede oude yate loons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-03 11:00
Over fans gesproken, de legende is terug. Nidec heeft onder eigen naam de gentle Typhoon weer uitgebracht.

http://www.highflow.nl/fa...-68cfm-black-edition.html

Nu in zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 10:50

Deem

Ontcijfer mij!

Ik ge binnenkort een tweede GTX980 plaatsen. Nu zit ik met de volgende keuze; Welke Transport-hub ga ik kiezen. Een seriële of een parallel?

"May our framerates be high and our temperatures low."

Pagina: 1 ... 51 ... 67 Laatste