Aquatuning en Alphacool zijn hetzelfde bedrijf, ik heb nog nooit via de Alphacool website besteld maar wel bij aquatuning, ik neem aan dat het vergelijkbaar is en misschien wel hetzelfde magazijn gebruikt.
Bestellen bij aquatuning is prima, je moet soms iets langer wachten dan je gevend bent in Nederland tot dat je order echt verzonden wordt vanuit hun magazijn, dus het duurt ook wat langer voordat je een bevestigingsmail krijgt.
Bestellen bij aquatuning is prima, je moet soms iets langer wachten dan je gevend bent in Nederland tot dat je order echt verzonden wordt vanuit hun magazijn, dus het duurt ook wat langer voordat je een bevestigingsmail krijgt.
🇺🇦
Paar keer besteld zonder problemen.Kuif schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:48:
Wat zijn jullie ervaringen met het bestel- en leverproces van alphacool (de alphacool webshop)?
:strip_exif()/f/image/SKNVRmEVrrP5ct7ilcgnCzOz.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze heb ik sinds gisteren draaien en doet het zonder problemen.
Nu valt het op dat je in Aquasuite bij de fan-settings een target temperature kan instellen.
Ik stuur nu op een koelvloeistoftemperatuur van 40 graden.
In de praktijk betekende dit aanvankelijk dat de fans steeds 10 seconden aangingen (temperatuur daalt naar ~39 graden) en dan weer enkele minuten stopten totdat de temperatuur weer 40 graden is.
Voor nu heb ik 'hold minimum power' aangezet maar nu blijven de fans continu draaien terwijl de vloeistof allang 30 graden is.
Momenteel is mijn kamer de laatste dagen continu ~25 graden door het mooie weer.
Is het mogelijk een instelling te maken op basis van vloeistoftemperatuur waarbij de fans aangaan bij 40 graden en bijvoorbeeld pas weer stoppen bij 30 of 35 graden?
Ik kom er vooralsnog niet helemaal uit dus ben benieuwd naar jullie suggesties.
Ik heb opzich hetzelfde probleem, maar bij mij is het niet echt een probleem. Mijn fans gaan ook draaien bij een bepaalde watertemp en dan gelijk weer uit zodra de temp er iets onder komt te zitten. Alleen heb ik zoveel radiatoroppervlakte dat ik idle kan draaien zonder fans. Dit ook met een Aquaero.
Je zou kunnen kijken waar de watertemp heen gaat met een idle systeem. Misschien kan je met een hogere watertemp wel passief draaien zodat de fans niet of bijna niet aan hoeven te gaan. Je hebt alleen niet enorm veel radiatoroppervlakte dus geen idee waar het idle kantelpunt gaat liggen. Mijn watertemp wordt idle stabiel op 36 tot 37 graden bij een 22 graden kampertemp, terwijl de fans pas bij 38 graden aan gaan. Wordt het bij mij binnen 25 graden gaan de fans wel vaker aan.
Met die radiator en met 25 graden kamertemp wordt idle zonder fans denk ik lastig, maar je zou dus even kunnen kijken hoe hoog het zonder fans bij idle oploopt. Ik denk dat verder koelen tot 5 graden lager vrij weinig uitmaakt. Dan nog loopt die watertemp vrij snel weer op. Dan draaien de fans wel ietsjes langer niet, maar dan nog moeten ze constant aan. Ik zou dan eerder voor een hele lage minimale stand van de fans gaan en ze constant laten draaien. Van 40 graden naar 39 of naar 35 lost vrij weinig op ben ik bang. Persoonlijk kan ik mijn fans niet horen op een lage stand, pas bij gamen moeten ze echt aan de slag.
Je zou kunnen kijken waar de watertemp heen gaat met een idle systeem. Misschien kan je met een hogere watertemp wel passief draaien zodat de fans niet of bijna niet aan hoeven te gaan. Je hebt alleen niet enorm veel radiatoroppervlakte dus geen idee waar het idle kantelpunt gaat liggen. Mijn watertemp wordt idle stabiel op 36 tot 37 graden bij een 22 graden kampertemp, terwijl de fans pas bij 38 graden aan gaan. Wordt het bij mij binnen 25 graden gaan de fans wel vaker aan.
Met die radiator en met 25 graden kamertemp wordt idle zonder fans denk ik lastig, maar je zou dus even kunnen kijken hoe hoog het zonder fans bij idle oploopt. Ik denk dat verder koelen tot 5 graden lager vrij weinig uitmaakt. Dan nog loopt die watertemp vrij snel weer op. Dan draaien de fans wel ietsjes langer niet, maar dan nog moeten ze constant aan. Ik zou dan eerder voor een hele lage minimale stand van de fans gaan en ze constant laten draaien. Van 40 graden naar 39 of naar 35 lost vrij weinig op ben ik bang. Persoonlijk kan ik mijn fans niet horen op een lage stand, pas bij gamen moeten ze echt aan de slag.
Volledig idle draaien zal niet lukken denk ik. Hoewel de dichtheid van de koelvinnen bij deze 400mm radiator best laag is. Als hij horizontaal geplaatst zou zijn zou het misschien wel lukken.
Nu produceren de fans heel soms wat bijgeluiden maar die verdwijnen wanneer ze wat langer draaien. Momenteel zijn ze inderdaad niet storend. Dus waarschijnlijk houd ik het inderdaad zo met de fans op minimale snelheid wanneer de vloeistof opgewarmd is.
Bij niet-intensieve taken zou het wel mooi zijn om ook een onderlimiet in te kunnen stellen. Het duurt met deze omgevingstemperatuur van 25 graden wel een half uur voor hij in idle modus van 30 naar 40 graden verwarmd heeft.
In aquasuite zag ik dat het mogelijk was complete flowschema's te maken. Misschien moet ik me daar even goed in verdiepen.
Nu produceren de fans heel soms wat bijgeluiden maar die verdwijnen wanneer ze wat langer draaien. Momenteel zijn ze inderdaad niet storend. Dus waarschijnlijk houd ik het inderdaad zo met de fans op minimale snelheid wanneer de vloeistof opgewarmd is.
Bij niet-intensieve taken zou het wel mooi zijn om ook een onderlimiet in te kunnen stellen. Het duurt met deze omgevingstemperatuur van 25 graden wel een half uur voor hij in idle modus van 30 naar 40 graden verwarmd heeft.
In aquasuite zag ik dat het mogelijk was complete flowschema's te maken. Misschien moet ik me daar even goed in verdiepen.
Ik heb op dit moment niet de software op mijn PC staan van de Aquaero omdat het al jaren prima draait door de settings in de controller te hebben staan, maar misschien is wat je wil toch mogelijk.M van Lent schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 00:25:
Hier een oud screenshot van mijn settings:
:strip_exif()/f/image/9LD7ZmxtCIw0AquXU1MqnpFw.jpg?f=fotoalbum_medium)
Geen idee wat je allemaal nog kan doen door voor een manual setup te gaan. Anders zijn er misschien nog plugins te vinden of kan je valse sensor data doorgeven om het alsnog te laten draaien zoals je wil. Er is enorm veel mogelijk met die software waarbij ik er zelf maar voor een heel klein deel gebruik van maak.
Ik had Alphacool en Watercool (HeatKiller) gemaild met de vraag of ze alsjeblieft wilden kijken of de Gabe Cube (Steam Machine) water gekoeld kon worden. Top end hardware wordt steeds duurder voor gamers, en met de developers die optimalizeren op grote platforms (zoals Steamdeck), wordt dit echt wel interessant als je zo'n bakkie kan kopen voor €800 ofzo.
Alpacool heeft er in ieder geval interesse in, maar of het kan moet blijken natuurlijk

Alpacool heeft er in ieder geval interesse in, maar of het kan moet blijken natuurlijk
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
"Ik zou graag wat feedback ontvangen.
Ik upgrade vanaf een AIO (All-in-One waterkoeler) met:
* een 240 mm radiator aan de onderkant (inlaat) voor mijn CPU
* en een 240 mm zijradiator als uitlaat
* plus twee 120 mm ventilatoren bovenaan als inlaat
Dit werkt prima en de temperaturen zijn perfect.
Echter, nu ben ik aan het upgraden naar een drievoudige custom loop (zelfgebouwd waterkoelingssysteem).
Ik overweeg twee paden:
Optie 1: Eén Grote Loop
Ik maak één grote loop met een 240 mm top radiator en ventilatoren als inlaat, een 240 mm bodem radiator met ventilatoren als inlaat, en een 280 mm zijradiator als uitlaat. Met twee kleine pompen in serie om de stroomsnelheid redelijk te houden en een watertemperatuursensor om de ventilatorkromme (fan curve) te gebruiken. In feite meer koelvermogen met dezelfde vertrouwde luchtstroomrichting, maar ook de GPU die warmte in de loop dumpt voor de CPU, en vice versa.
Optie 2: Gescheiden Loops
Hetzelfde upgrade-opstelling, maar de CPU- en GPU-loops gescheiden houden. Dus de boven- en bodemradiatoren voor de CPU met 15 mm slanke ventilatoren als inlaat, en de 280 mm zijradiator als uitlaat met 25 mm ventilatoren. Het voordeel zou zijn dat de loops gescheiden en beter onderhoudbaar zijn. Het nadeel is dat ik slechts één temperatuursensor-pin op mijn moederbord heb, en ik daarom nog steeds de ventilatoren van de CPU-radiator moet aansturen op basis van de CPU-temp
Er zouden ook meer paden voor luchtstroomrichtingen kunnen zijn, maar ik heb moeite om een betere optie te vinden dan de bovenstaande. Mijn RAM wordt heet in andere luchtstroomconfiguraties. En de GPU is het krachtigst in mijn setup, dus de zijradiator is het beste om de warmte naar buiten te dumpen voor de GPU.
Ik mod mijn NR200P om de top radiator met slanke ventilatoren te laten passen, en ik upgrade van een AIO 4090 naar een 5090 kaart met alleen een waterblok. De CPU is de 9950X3D, het stroomverbruik is 600W op de GPU en maximaal 200W op de CPU; de gecombineerde loop zou maximaal 800W moeten kunnen afvoeren.
Wat denken jullie ervan? Enig advies, gedachten of tips?
Ik upgrade vanaf een AIO (All-in-One waterkoeler) met:
* een 240 mm radiator aan de onderkant (inlaat) voor mijn CPU
* en een 240 mm zijradiator als uitlaat
* plus twee 120 mm ventilatoren bovenaan als inlaat
Dit werkt prima en de temperaturen zijn perfect.
Echter, nu ben ik aan het upgraden naar een drievoudige custom loop (zelfgebouwd waterkoelingssysteem).
Ik overweeg twee paden:
Optie 1: Eén Grote Loop
Ik maak één grote loop met een 240 mm top radiator en ventilatoren als inlaat, een 240 mm bodem radiator met ventilatoren als inlaat, en een 280 mm zijradiator als uitlaat. Met twee kleine pompen in serie om de stroomsnelheid redelijk te houden en een watertemperatuursensor om de ventilatorkromme (fan curve) te gebruiken. In feite meer koelvermogen met dezelfde vertrouwde luchtstroomrichting, maar ook de GPU die warmte in de loop dumpt voor de CPU, en vice versa.
Optie 2: Gescheiden Loops
Hetzelfde upgrade-opstelling, maar de CPU- en GPU-loops gescheiden houden. Dus de boven- en bodemradiatoren voor de CPU met 15 mm slanke ventilatoren als inlaat, en de 280 mm zijradiator als uitlaat met 25 mm ventilatoren. Het voordeel zou zijn dat de loops gescheiden en beter onderhoudbaar zijn. Het nadeel is dat ik slechts één temperatuursensor-pin op mijn moederbord heb, en ik daarom nog steeds de ventilatoren van de CPU-radiator moet aansturen op basis van de CPU-temp
Er zouden ook meer paden voor luchtstroomrichtingen kunnen zijn, maar ik heb moeite om een betere optie te vinden dan de bovenstaande. Mijn RAM wordt heet in andere luchtstroomconfiguraties. En de GPU is het krachtigst in mijn setup, dus de zijradiator is het beste om de warmte naar buiten te dumpen voor de GPU.
Ik mod mijn NR200P om de top radiator met slanke ventilatoren te laten passen, en ik upgrade van een AIO 4090 naar een 5090 kaart met alleen een waterblok. De CPU is de 9950X3D, het stroomverbruik is 600W op de GPU en maximaal 200W op de CPU; de gecombineerde loop zou maximaal 800W moeten kunnen afvoeren.
Wat denken jullie ervan? Enig advies, gedachten of tips?
Hallo Michiel,
Leuk dat je vraagt om mee te denken bij jouw custom loop!
Mijn voorkeur zou uitgaan naar één grote loop. De fancurves kunnen dan worden aangestuurd op basis van de watertemperatuur en je hoeft dan voor maar één loop na te denken over ontluchten, reservoir en aftapkraantje. Er zijn dan minder onderdelen nodig dan bij 2 gescheiden loops en dat scheelt in aanschafprijs en ruimte in je case. Voor koeling heb je dan ook altijd 3 radiatoren beschikbaar. Als je GPU op 100% draait, maar je CPU niet zijn er toch 3 rads die voor koeling zorgen. Dat heb je bij gescheiden loops niet.
Mogelijk biedt de bios van je moederbord de mogelijkheid om een fancurve te maken die wordt aangestuurd door de tempsensor ingang. In dat geval heb je ook geen aparte software nodig om fancurves te maken.
Bij de gescheiden loops die je omschrijft heb ik wel een opmerking: als ik het goed begrijp, plan je 2 radiatoren voor je CPU en 1 voor je GPU, terwijl je GPU meer koeling nodig heeft. Als je voor gescheiden loops gaat, zou ik 2 voor je GPU en 1 voor je CPU doen. Dat lijkt me beter afgestemd op de koelbehoefte. Houd er ook rekening mee, dat de zijradiator minder efficiënt werkt, omdat die moet koelen met voorverwarmde lucht die via de andere 2 radiatoren binnen komt.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar één grote loop. De fancurves kunnen dan worden aangestuurd op basis van de watertemperatuur en je hoeft dan voor maar één loop na te denken over ontluchten, reservoir en aftapkraantje. Er zijn dan minder onderdelen nodig dan bij 2 gescheiden loops en dat scheelt in aanschafprijs en ruimte in je case. Voor koeling heb je dan ook altijd 3 radiatoren beschikbaar. Als je GPU op 100% draait, maar je CPU niet zijn er toch 3 rads die voor koeling zorgen. Dat heb je bij gescheiden loops niet.
Mogelijk biedt de bios van je moederbord de mogelijkheid om een fancurve te maken die wordt aangestuurd door de tempsensor ingang. In dat geval heb je ook geen aparte software nodig om fancurves te maken.
Bij de gescheiden loops die je omschrijft heb ik wel een opmerking: als ik het goed begrijp, plan je 2 radiatoren voor je CPU en 1 voor je GPU, terwijl je GPU meer koeling nodig heeft. Als je voor gescheiden loops gaat, zou ik 2 voor je GPU en 1 voor je CPU doen. Dat lijkt me beter afgestemd op de koelbehoefte. Houd er ook rekening mee, dat de zijradiator minder efficiënt werkt, omdat die moet koelen met voorverwarmde lucht die via de andere 2 radiatoren binnen komt.
Thanks voor je reactie en goed punt mbt koelbehoefte. Top en bottem rads zijn beide slim (20mm) 240mm rads met slim noctua fans 15mm, en side rad is 280mm met standaard dikte en 140*25mm Noctua Gen 2 fans. Maar ik ga dan denk ik toch voor een grote loop. Dan is het inderdaad een win-win.GamerDaddy NL schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:10:
Hallo Michiel,
Had nog wel een vraag over de flow direction van het water. Maakt dat nog een groot vershil of is er een best practice dat je bijv de flow probeert zo te plannen dat deze natuurlijk met de zwaarte kracht meewerkt, alsmede of de flow van het warme water nog heel veel effect heeft als je daar extra over nadenkt naar welke radiotor de CPU en GPU als eerste gaat? Ik heb nu wel de twee mini pomp gepland net voordat het water in het GPU block gaat, en de andere minipomp in geintegreerd in het CPU blok. Zou zou de maximale waterflow in iedergeval lopen over de fins in de het GPU en CPU block en zal de flow afnemen naarmate deze door de verschillende radiotors gaat. Dat is misschien zelfs een voorbeeld voor de koeling?
CPU en GPU blokken hebben meestal een in en out die je moet gebruiken. Verder maakt flowrichting of volgorde niet uit. Het water stroomt toch zo snel dat het vrijwel geen tijd heeft om warm te worden in een blok. Gewoon aansluiten zoals het hoort qua in en out voor de blokken en verder boeit het niets.
Groter is inderdaad beter, ik heb een absurd aantal radiatoren 2x120 + 3x120 + 3x140, het voordeel van meer rad, is dat je systeem stiller wordt, de mijne is zelfs passief zolang de GPU niet echt belast wordt.michielvh83 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:11:
Maar ik ga dan denk ik toch voor een grote loop. Dan is het inderdaad een win-win.
:strip_exif()/f/image/BFOGpnVPAwTRbaqBq5wpdgHu.jpg?f=fotoalbum_medium)
In de praktijk maakt het heel weinig uit, zolang je maar de flow richtingen van de blokken aanhoudt, onder volle stress load van de GPU + CPU, is het verschil maar 1.5c van als het water de CPU ingaat en wanneer het de GPU uit komt.Had nog wel een vraag over de flow direction van het water.
Als het budget er is, zou ik voor een DDC of nog beter een D5 pomp gaan, als het er niet is, begin dan gewoon met die kleine pompjes, je kan ze altijd later upgraden.Ik heb nu wel de twee mini pomp gepland net voordat het water in het GPU block gaat, en de andere minipomp in geintegreerd in het CPU blok.
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
Thanks en ja dat zou mooi zijn. Budget is niet de uitdaging maar de ruimte wel. Het moet allemaal passen in een ITX caseplayer-x schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:35:
[...]
Groter is inderdaad beter, ik heb een absurd aantal radiatoren 2x120 + 3x120 + 3x140, het voordeel van meer rad, is dat je systeem stiller wordt, de mijne is zelfs passief zolang de GPU niet echt belast wordt.
[Afbeelding]
[...]
Als het budget er is, zou ik voor een DDC of nog beter een D5 pomp gaan, als het er niet is, begin dan gewoon met die kleine pompjes, je kan ze altijd later upgraden.
Vergis je niet hoeveel ruimte je kwijt bent aan fittings en tubing, denk ook aan curve radius.
Voor je eerste keer zou ik zeggen maak het vooral niet te ingewikkeld. Het wordt waarschijnlijk al ingewikkeld genoed
Leuk dat je hieraan gaat beginnen, houd ons vooral op de hoogte en deel fotos! (ook tijdens het bouwen altijd leuk)
Voor je eerste keer zou ik zeggen maak het vooral niet te ingewikkeld. Het wordt waarschijnlijk al ingewikkeld genoed
Leuk dat je hieraan gaat beginnen, houd ons vooral op de hoogte en deel fotos! (ook tijdens het bouwen altijd leuk)
🇺🇦
Thanks, @Nycrea ! En je hebt gelijk. Ik hoopte geen 90 graden fitting nodig te hebben, wilde ik ook liever niet ivm twee minder krachtige pompen. Maar helaas, moet nu ff paar dagen wachten om de tubes te routen en de loop te vullen. Ik ga de brake bleeder kit methode gebruiken door een vacuüm te creëren. Ben benieuwd. Kwam er ook achter dat je nieuwe radiatoren blijkbaar moet spoelen met puur water, dus dat ook maar gelijk besteld.
De laatste 20% van deze custom loop build gaat nog de grootste uitdaging worden, zie foto's met beschikbare space voor de tubing.
:strip_exif()/f/image/FKGcPm0uGDycaHH3rfoHBGZK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dhTbJEd2lxvzAo1XSn112nAw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PdIEW5vdN63bh7nc6EV2PT0O.jpg?f=fotoalbum_large)
De laatste 20% van deze custom loop build gaat nog de grootste uitdaging worden, zie foto's met beschikbare space voor de tubing.
:strip_exif()/f/image/FKGcPm0uGDycaHH3rfoHBGZK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dhTbJEd2lxvzAo1XSn112nAw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PdIEW5vdN63bh7nc6EV2PT0O.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand hier toevallig al ervaring met de EK-Quantum Velocity3 CPU waterblokken? Kan er online maar weinig over vinden, anders dan een vergelijkbare vraag op Reddit en een nietszeggende YouTube review van FTC Watercooling. Zijn zo'n 10 maand geleden aangekondigd, maar ook Tweakers heeft niks in de Pricewatch staan of enige reviews.
Ik zie in ieder geval dat ze beschikbaar zijn bij HighFlow, Aqua Tuning, Amazon en via EK zelf.
-----------------------------
Beetje context buiten bovenstaande vraag om: heb op mijn Ryzen 9 7900X setup gespeeld met een Arctic Freezer 36 en een custom waterloop op basis van wat oude spullen die ik nog had liggen. Met heel beperkt testen op stock instellingen lijkt de opstelling met luchtkoeler toch meer geluid te geven en zo'n 8% lager te scoren in Cinebench. Opstelling voor waterkoeling bestond uit:
Ik zie in ieder geval dat ze beschikbaar zijn bij HighFlow, Aqua Tuning, Amazon en via EK zelf.
-----------------------------
Beetje context buiten bovenstaande vraag om: heb op mijn Ryzen 9 7900X setup gespeeld met een Arctic Freezer 36 en een custom waterloop op basis van wat oude spullen die ik nog had liggen. Met heel beperkt testen op stock instellingen lijkt de opstelling met luchtkoeler toch meer geluid te geven en zo'n 8% lager te scoren in Cinebench. Opstelling voor waterkoeling bestond uit:
- DangerDen dual heatercore radiator met 2x 120mm fan
- Alphacool VPP655-PWM pomp
- Swiftech MCW6002-P waterblok met zelfgemaakte mounting voor AM5
Hier geen ervaring met de Velocity3, heb nu een Velocity2 op mijn 7800X3D.
Opzich zijn waterblokken inmiddels wel een beetje uitontwikkeld. Het maakt heel weinig uit welk blok je precies hebt zolang het maar een fatsoenlijk iets is. Nou is die MCW6002-P wel heel erg oud, dus met iets nieuwers zou het wel beter moeten gaan. Maar welk modern blok exact boeit vrij weinig.
@michielvh83 Succes met de slangen. Is voor mij een reden om geen kleine kast te nemen. Misschien helpt het om onderdelen uit de kast te halen, dan slangen te monteren en weer terug in de kast plaatsen.
Opzich zijn waterblokken inmiddels wel een beetje uitontwikkeld. Het maakt heel weinig uit welk blok je precies hebt zolang het maar een fatsoenlijk iets is. Nou is die MCW6002-P wel heel erg oud, dus met iets nieuwers zou het wel beter moeten gaan. Maar welk modern blok exact boeit vrij weinig.
@michielvh83 Succes met de slangen. Is voor mij een reden om geen kleine kast te nemen. Misschien helpt het om onderdelen uit de kast te halen, dan slangen te monteren en weer terug in de kast plaatsen.
@PilatuS thanks, goede tip. Ik heb iig de sata kabels die ik niet gebruikt gelijk verwijderd.
Gisteren 4 uur bezig geweest met de routing en fittings. Het leek me een goed idee om van AIO ervaring naar custom loop te gaan in een ITX case met 3 rads en super weinig ruimte.
Maargoed, naar wat leak trouble shooting zijn we er bijna. Helaas is mijn tophat mod op de NR200P gelukt, maar in het proces (zelf schroeven korter gemaakt), heb ik de radiotor waterleiding beschadigd. Dus even wachten op nieuwe radiator.
Aangezien nu de laatste keer is dat het allemaal nog een beetje zichbaar is, de laatste foto, voordat hopelijk alles lekproef is en ik de loop eindelijk kan gaan vullen.
Gisteren 4 uur bezig geweest met de routing en fittings. Het leek me een goed idee om van AIO ervaring naar custom loop te gaan in een ITX case met 3 rads en super weinig ruimte.
Maargoed, naar wat leak trouble shooting zijn we er bijna. Helaas is mijn tophat mod op de NR200P gelukt, maar in het proces (zelf schroeven korter gemaakt), heb ik de radiotor waterleiding beschadigd. Dus even wachten op nieuwe radiator.
Aangezien nu de laatste keer is dat het allemaal nog een beetje zichbaar is, de laatste foto, voordat hopelijk alles lekproef is en ik de loop eindelijk kan gaan vullen.
Voor mensen die dit willen proberen, dit zijn de onderdelen:
- Alphacool Eisbaer Pro (zit een Alphacool DC-LT 2 Silent pomp in het block) op een direct-die Thermal Grissly heatspreader
- TOP rad: Alphacool NexXxoS HPE-20 240mm Radiator met Noctua 5mm spacers en slim 120mm fans (2x Noctua NF-A12x15 PWM (15mm)
- BOTTOM rad: Alphacool NexXxoS ST25 240mm Radiator met 2,5mm spacers (3D print) en 2x Noctua NF-A12x25 PWM (25mm)
- SIDE rad: Alphacool NexXxoS HPE-30 Radiator 280 mm met 2x 140 mm fans (Noctua NF-A14x25 G2 PWM)
- EXTRA pomp in serie: Alphacool DC-LT 2 Silent in een Alphacool Eisstation DC-LT
- INNO3D GeForce RTX 5090 iChill Frostbite Pro (is een Alphacool block)
- Alphacool Eiszapfen Temperatursensor op de grootste radiator.
Er komt nog een trough put fitting aan de voorkant van de case zodat ik makkelijk de loop kan drainen en vullen vanuit de buitenkant.
EDIT:
Dit is de video m.b.t. de tophat rad mod: YouTube: TOP MOUNT RADIATOR MOD ON COOLER MASTER NR200P
- Alphacool Eisbaer Pro (zit een Alphacool DC-LT 2 Silent pomp in het block) op een direct-die Thermal Grissly heatspreader
- TOP rad: Alphacool NexXxoS HPE-20 240mm Radiator met Noctua 5mm spacers en slim 120mm fans (2x Noctua NF-A12x15 PWM (15mm)
- BOTTOM rad: Alphacool NexXxoS ST25 240mm Radiator met 2,5mm spacers (3D print) en 2x Noctua NF-A12x25 PWM (25mm)
- SIDE rad: Alphacool NexXxoS HPE-30 Radiator 280 mm met 2x 140 mm fans (Noctua NF-A14x25 G2 PWM)
- EXTRA pomp in serie: Alphacool DC-LT 2 Silent in een Alphacool Eisstation DC-LT
- INNO3D GeForce RTX 5090 iChill Frostbite Pro (is een Alphacool block)
- Alphacool Eiszapfen Temperatursensor op de grootste radiator.
Er komt nog een trough put fitting aan de voorkant van de case zodat ik makkelijk de loop kan drainen en vullen vanuit de buitenkant.
EDIT:
Dit is de video m.b.t. de tophat rad mod: YouTube: TOP MOUNT RADIATOR MOD ON COOLER MASTER NR200P
[ Voor 10% gewijzigd door michielvh83 op 26-12-2025 10:39 ]
Heel netjes gedaan @michielvh83! Ziet er top uit.
Bij mijn vorige switch naar externe rad heb ik er ook over gedacht om SFF te gaan, maar toch besloten om niet te doen zodat ik minder gedoe zou hebben met moederbordkeuze en expansion card support, mocht ik wel een keer er iets bij willen plaatsen.
Nu ik het bij jou zie is het toch ook wel erg tof, ik heb geen spijt om bovengenoemde redenen, maar zoveel power in zo'n klein kastje vlijf toch erg gaaf.
Vergeet niet om finished build pics te plaatsen en ik ben ook erg benieuwd naar de pomp performance en algehele cooling performance.
Bij mijn vorige switch naar externe rad heb ik er ook over gedacht om SFF te gaan, maar toch besloten om niet te doen zodat ik minder gedoe zou hebben met moederbordkeuze en expansion card support, mocht ik wel een keer er iets bij willen plaatsen.
Nu ik het bij jou zie is het toch ook wel erg tof, ik heb geen spijt om bovengenoemde redenen, maar zoveel power in zo'n klein kastje vlijf toch erg gaaf.
Vergeet niet om finished build pics te plaatsen en ik ben ook erg benieuwd naar de pomp performance en algehele cooling performance.
🇺🇦
@Nycrea Thanks! Dat is inderdaad beetje het spelletje. Ik heb prima ruimte voor een mid tower, maar zo compacte build is een mooie uitdaging. Ik zou niemand aanraden om gelijk van AIO naar custom te gaan in een ITX, daar ben ik nu wel achter. Voldoende me als een student cardiologie die met een VR bril een open hart operatie zit te oefenen.
Dit was vanmiddag en nu zit alles weer in elkaar zodat je beeld hebt bij de final versie.
Ik kan helaas nog niet de temperatuur testen, ik wacht nog op een nog slimmere 240 rad, op Reddit tipte iemand me dat ik beter de clearance van de onderste radiator kan vergroten. Een nog slimmere rad geeft me 2,5mm extra en als ik de fan spacers nog we haal dan win ik nog een keer 2,5mm. En had geen zin om twee keer de loop te vullen 🤣. Dus ff wachten, hopelijk wordt het pakketje snel geleverd.
:strip_exif()/f/image/4zdQUAzWM5s5qKIfJeFGJX1Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was vanmiddag en nu zit alles weer in elkaar zodat je beeld hebt bij de final versie.
Ik kan helaas nog niet de temperatuur testen, ik wacht nog op een nog slimmere 240 rad, op Reddit tipte iemand me dat ik beter de clearance van de onderste radiator kan vergroten. Een nog slimmere rad geeft me 2,5mm extra en als ik de fan spacers nog we haal dan win ik nog een keer 2,5mm. En had geen zin om twee keer de loop te vullen 🤣. Dus ff wachten, hopelijk wordt het pakketje snel geleverd.
:strip_exif()/f/image/4zdQUAzWM5s5qKIfJeFGJX1Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sq3G6BEQE4Z17GIitEZMlXCp.jpg?f=fotoalbum_large)