Goededag allemaal,
Sinds afgelopen week ben eindelijk zo ver met de ombouw van een 7900XTX Nitro naar een Alphacool Core waterblok en daarnaast het opnieuw opbouwen van mijn hele customloop.
Het 7900XTX (om)bouwverslag met ervaringen heb ik vanmorgen al uitvoerig in het
[AMD Radeon RX7000 series] Ervaringen & Discussie topic gepost. Om een dubbelpost te voorkomen zal ik hier dus slechts een link daar naartoe geven:
https://gathering.tweaker...message/79272658#79272658
Ik wil graag echter ook verslag doen van de customloop herbouw en dat leek mij beter op z'n plaats in dit topic.
Allereerst maar even een 'before' plaatje
En hoe het nu 'after' geworden is
Wat minder 'after' met een wat mooiere kijkhoek
Omdat de GPU omgebouwd werd, was het een mooie gelegenheid om meteen maar de hele loop onder handen te nemen. Er waren een paar kleine dingetjes die ik al een lange tijd wat netter wilde maken c.q. afwerken. Een ander doel van de herbouw was om alles te controleren op evt. corrosie en vuiligheid.
De loop heeft sinds de laatste hervulling ca. een jaar gelopen en de onderdelen zitten er meer dan 2 jaar in.
Gedurende het jaar is de conductiviteit volgens de Aquacomputer debiet/flow meter nauwelijks toegenomen en heeft zich dat gestabiliseerd rond 13 us/cm.
Over de jaren heen heb ik gemerkt dat de kwaliteit van de slangen daarbij enorm uitmaakt.
Sinds de gigantische problemen met een bruine aanslag die ik ervaren heb in 2021 en waarbij het lang heeft geduurd voordat ik achter de oorzaak ben gekomen (de slechte kwaliteit EPDM slangen), ben ik heel kritisch geworden met de onderdelen die in de loop terecht komen.
Tot aan de kwaliteit van de o-ringen toe!
Het probleem van toen is vanaf hier terug te lezen:
https://gathering.tweaker...message/67504622#67504622
Maar om even terug te komen op de conductiviteit, daarmee is volgens Aquacomputer een maat aan te geven van de waterkwaliteit, waarbij zij voor 100% de grens tot 50us/cm aanhouden om daarboven rechtevenredig af te nemen naar 0% bij 95us/cm.
Gezien het in een jaar tijd nauwelijks is toegenomen beidt dat een erg goede prognose voor een lange onderhoudsvrije termijn. Ik gok dat zelfs 3 jaar geen enkel probleem is

.
Maar goed, ik neem het zekere voor het onzekere en heb dus een inspectie gedaan.
Afgezien van een klein beetje vuiligheid + lichte verkleuring bij het schroefdraad van de radiator fittingen (nikkel op messing) en een klein beetje vuiligheid bij de impeller (waarschijnlijk grafiet afzetting van gewone slijtage van de pomplager), was alles zo schoon als het erin is gegaan.
Het heeft mij werkelijk verbaast, want ik had wel een beetje galvanische corrosie verwacht op de plekken waar nikkel continu in direct contact is met messing.
De vuiligheid was daar echt miniem en kan net zo goed van de o-ringen zijn afgekomen.
Van koperoxide = koper corrosie = groene patina, was geen enkel spoor te bekennen.
De blokken, de slangen, het reservoir en andere fittingen waren allemaal nog schoon en vrij van welke aanslag dan ook.
Dit voorgaande blok heeft er dus 2 jaar ingezeten.
Wel waren er een paar kleine stukjes van iets op de opening bij de finstack te zien.
Waarschijnlijk in de loop terecht gekomen door het aantal keren hervullen (met hergebruik van het koelwater). In ieder geval niets noemenswaardig en dat met een beetje spoelen er weer uit te krijgen is.
Ik ben wel benieuwd hoe de Alphacool Subzero koelpasta zich verhouden heeft, want de delta's zijn wel een stuk slechter geworden met ca. 4-5°C. Mijn verwachting is om op z'n minst uitgedroogde plekken te zien.
Daar zal ik later nog wat over posten. Gezien de goede ervaring met PCM pads, is koelpasta bij direct-die voor mij nu wel verleden tijd geworden.
Een van de dingen die ik aangepakt heb is de pompaansluiting van het reservoir.
De VPP755 pomp heeft niet dezelfde hoogte als een D5 waardoor er een kleine spleet overbleef.
Daar is nu mooie pakking / afstandsring voor uitgesneden & geknipt m.b.v. de pompflens.
0.7mm blijkt daarbij precies de benodigde dikte te zijn wat ik bij een stevige kartonverpakking van een pak rijst gevonden heb. De randen zijn verder met een zwarte stift ingekleurd. Over het resultaat ben ik supertevreden.
Andere aanpassingen die ik gedaan heb, is het vervangen van een stuk slang door 90 graden bochten en het goed vast maken van de debiet/flow meter. Dat ziet er nu wat minder rommelig uit.
Het Hema-leakshield handdoekje is verhuist naar onder de pomp

.
Oh en de kabelbinders / tyraps zijn vervangen door klittenbandjes van Watercool.
Het enige dat overblijft is om op zoek te gaan naar een mooie GPU support (geen langwerpige anti-sag balk). Nu zit daar als tijdelijke oplossing een stuk van een koker onder met wat schuimrubber.
Dat was het dan wel. Ik ben heel tevreden met het eindresultaat en dit is wat ik een paar jaar geleden voor ogen had. Het Alphacool Core blok ziet er ook fantastisch uit en matched goed bij de industriële look van de build. Hieronder is nog een foto inclusief ledverlichting te zien.
Ik weet niet of jullie het ook zo doen, maar ik maak persoonlijk gebruik van een extra pomp-reservoir combi om onderdelen buiten de loop te kunnen spoelen.
Daarbij heb ik een lowcost (bijna no cost) oplossing gemaakt om alles ook goed te filteren.
Misschien is het voor sommigen een ideetje die gebruik willen maken van een filter, maar daarvoor niet echt de ruimte hebben in de kast of het simpelweg te duur vinden.
Het is een afgeknipt nylon theezakje dat met 2 o-ringen over & om het inlaat-pijpje van het reservoir zit. Verder heeft het door het grote oppervlak nagenoeg geen invloed op het debiet en filtert ook nog eens stukken beter door het fijnmazige nylon i.p.v. de stalen zeefjes waar de meeste kant en klare filters gebruik van maken.
Ik heb even met de gedachte gespeeld om het als los filter te gebruiken (gemaakt met wat onderdelen die ik nog had liggen), maar uiteindelijk toch maar niet gedaan. Mocht het er toch van komen dat er wat in de GPU blok komt dan spoel ik dat er naderhand wel weer uit.
Tot slot wil ik jullie nog een tip geven voor een fijn adres voor goede kwaliteit o-ringen.
Het type met FDA certificaat (foodsafe) en waarbij de uitharding met peroxide is gedaan i.p.v. zwavel (dat is goedkoper). Zwavel kan uit rubber zweten en ik vermoed dat mijn problemen uit 2021 daarmee zijn begonnen.
Bestellen is alleen mogelijk met grote(re) hoeveelheden. Kleine o-ringen gaan bijv. vanaf ca. 50 stuks per bestelling. Het voordeel is wel dat de ringetjes relatief goedkoop zijn (de 1.78 x 10.82 mm EPDM ringetjes zijn nog geen 20 eurocent per stuk) en je dus niet wordt afgezet bij Techniparts.
Het is trouwens een Nederlands bedrijf met een EU website en levert vrij snel:
https://www.o-ring-stocks...0-shore-a-black-ors116310
De testmonsters die ik gemaakt heb vertonen na 3 weken nog steeds geen spoor van een reactie.
Dat was met de o-ringen van Aquacomputer en Tameson.nl wel anders.
[
Voor 103% gewijzigd door
CMT op 14-06-2024 16:21
]