Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:14

Boullie

Da Bulster

mr.loepie schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:10:
Ik ben met een nieuwe build bezig en ben wat componenten aan het verzamelen en heb het één en ander al wel maar nu wil ik een aftapkraan, en zie er één van Bitpower en van Corsair. Ze zijn qua uiterlijk en afmetingen exact gelijk! maar die van Bitpower is een tientje duurder. Wie kan bevestigen dat het om een identiek product gaat met alleen een andere naam erop?
Hieronder moet alles inkomen, Lian Li Evo XL
Neem aan dat dit een Lian Li O11D EVO XL is, kan het namelijk niet helemaal goed zien met de wat vreemde foto's. Zit zelf te kijken naar die kast en dan een 14900K(zodra die er is) en een 4090. Mij lijkt een distroplate aan de voorkant wel vet maar ze zijn wel heel duur. En ik moet nog gaan sparen :P
Heb de volgende distroplates nu kunnen vinden. Stealkey en EKWB
Wat komt er bij jou in te hangen?

[ Voor 7% gewijzigd door Boullie op 09-10-2023 21:50 ]

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-05 10:30

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

Boullie schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:48:
[...]

Neem aan dat dit een Lian Li O11D EVO XL is, kan het namelijk niet helemaal goed zien met de wat vreemde foto's. Zit zelf te kijken naar die kast en dan een 14900K(zodra die er is) en een 4090. Mij lijkt een distroplate aan de voorkant wel vet maar ze zijn wel heel duur. En ik moet nog gaan sparen :P
Heb de volgende distroplates nu kunnen vinden. Stealkey en EKWB
Wat komt er bij jou in te hangen?
Het is inderdaad de Evo XL Ik plaats eerst mijn z690 Formula en 12900K en 4080 strix er weer in. En 3 x 360 rads 60mm dik. Ik plaats alles over omdat ik straks mijn huidige kast niet weer kan gebruiken, en ik dan pas een upgrade ga doen in 2025. Eerder kan ik mijn systeem niet gebruiken (ivm verhuizen en nieuwbouw)
Moet wel zeggen dat die Evo XL wel een gave behuizing is hoor! Kan hem zeker aanraden.

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

mr.loepie schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:03:
[...]

Het is inderdaad de Evo XL Ik plaats eerst mijn z690 Formula en 12900K en 4080 strix er weer in. En 3 x 360 rads 60mm dik. Ik plaats alles over omdat ik straks mijn huidige kast niet weer kan gebruiken, en ik dan pas een upgrade ga doen in 2025. Eerder kan ik mijn systeem niet gebruiken (ivm verhuizen en nieuwbouw)
Moet wel zeggen dat die Evo XL wel een gave behuizing is hoor! Kan hem zeker aanraden.
Omdat het mijn eerste custom watercool avontuur wordt na slechte aio ervaringen(NZXT X62 die er tot 2x toe mee nokten) wil ik nu mijn nieuwe systeem naast mijn huidige systeem bouwen. Dit zodat ik niet zonder kom te zitten ook in verband met mijn werk.
Qua koppelingen en tube heb ik ook nog geen idee hoe en wat. Zie dat je de corsair link fans hebt gekozen voor je build. Die stonden ook op mijn shortlist naast de lian li uni fans.
Scheelt dat ik nog wat maanden heb omdat ik toch het geld nog niet heb.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr.loepie schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:34:
[...]

Dank voor je meedenken, aan de bovenkant zit nog een stuk draad waar een ontluchter in kan, ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik de rads ga plaatsen en hoe ik de hard tubes laat lopen. Meedenken is altijd fijn :D
Aan de bovenkant ontluchten wordt ook lastig. Wil je dat het niet gaat overlopen moet je het met een slang doen en luchtbellen willen meestal maar slecht omhoog bij zo'n slang. Ook loop je het risico dat het gaat overlopen. De enige goede manier is de kast op de kop houden, maar iedere nieuwe luchtbel gaat er weer vast komen te zitten.

Bij mijn huidige setup zit een rad die op de zij gemonteerd is en daarvan heb ik de slangen moeten omdraaien. Eerst zat de intake aan de bovenkant met de outlet aan de onderkant. Zelfs dan is het ellende om de lucht er uit te krijgen. De lucht wil gewoon niet omlaag en bij zo'n staande rad is het flink erger. Met de slangen aan de bovenkant is het voor mij nu een paar minuten schudden met de kast en de pompen een flink aantal keren aan en uitzetten. Met een rad met de aansluitingen aan de onderkant lukt het met een half uur schudden nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Boullie schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:12:
[...]

Omdat het mijn eerste custom watercool avontuur wordt na slechte aio ervaringen(NZXT X62 die er tot 2x toe mee nokten) wil ik nu mijn nieuwe systeem naast mijn huidige systeem bouwen. Dit zodat ik niet zonder kom te
Wat leuk dat je dan toch weer voor waterkoeling gaat, de aanhouder wint :D
Wil je hard-tube of soft-tube gaan gebruiken. Indien hard-tube kan ik je de Bitpower fittingen wel aanraden die zijn echt goed. Ik heb indd gekozen voor de Corsair fans omdat die wat voordelen hebben zegt men, en de software werkt heel erg fijn/goed. Ik weet niet of je dan perse die nieuwe serie fans wil of de QL120 serie. Van die laatste heb ik straks 10 over met 2x de commander pro om de aan te sturen.. (staan ook wel op MP)
Voordeel van die nieuwe zijn wel dat je veel minder kabels hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door mr.loepie op 10-10-2023 08:16 ]

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

PilatuS schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 23:16:
[...]

Aan de bovenkant ontluchten wordt ook lastig. Wil je dat het niet gaat overlopen moet je het met een slang doen en luchtbellen willen meestal maar slecht omhoog bij zo'n slang. Ook loop je het risico dat het gaat overlopen. De enige goede manier is de kast op de kop houden, maar iedere nieuwe luchtbel gaat er weer vast komen te zitten.
Fijn dat je meedenkt! Want ik was er totaal nog niet over uit hoe ik dat ging doen. Ik krijg vandaag mijn bestelling binnen van HighFlow zodat ik verder kan.
Maar even voor mijn beeld, hebben wij het wel over dezelfde rad? (zie foto) Daar in dat rode cirkeltje kan een plug in voor ontluchten (geen automatische ontluchter)
Indien ja, dan dus de in en uitgang naar boven denk je?

[ Voor 24% gewijzigd door mr.loepie op 10-10-2023 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

mr.loepie schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:02:
[...]

Wat leuk dat je dan toch weer voor waterkoeling gaat, de aanhouder wint :D
Wil je hard-tube of soft-tube gaan gebruiken. Indien hard-tube kan ik je de Bitpower fittingen wel aanraden die zijn echt goed. Ik heb indd gekozen voor de Corsair fans omdat die wat voordelen hebben zegt men, en de software werkt heel erg fijn/goed. Ik weet niet of je dan perse die nieuwe serie fans wil of de QL120 serie. Van die laatste heb ik straks 10 over met 2x de commander pro om de aan te sturen.. (staan ook wel op MP)
Voordeel van die nieuwe zijn wel dat je veel minder kabels hebt.
Ga voor hardline. Ziet er toch altijd beter uit dan softtubes vind ik.
Qua fittings zit ik ook nog te zoeken wat me een beetje aanstaat. Vind die draak die bitspower op het spul heeft staan precies niks eigenlijk. Ook de reden dat ik bijvoorbeeld geen MSI moederbord ga kopen. Staat ook zo'n gekke draak op.
Wil het systeem zoveel mogelijk wit maken en als het niet lukt dan zilver.
Hopen dat ze straks nog met wat meer witte moederborden komen of licht zilver.(NZXT witte mainboard ken ik)

Boullie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Boullie schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:34:
[...]

Ga voor hardline. Ziet er toch altijd beter uit dan softtubes vind ik.
Qua fittings zit ik ook nog te zoeken wat me een beetje aanstaat. Vind die draak die bitspower op het spul heeft staan precies niks eigenlijk. Ook de reden dat ik bijvoorbeeld geen MSI moederbord ga kopen. Staat ook zo'n gekke draak op.
Wil het systeem zoveel mogelijk wit maken en als het niet lukt dan zilver.
Hopen dat ze straks nog met wat meer witte moederborden komen of licht zilver.(NZXT witte mainboard ken ik)
Hardline is zeker het mooiste en lijkt super strak, persoonlijk vind ik het logo van Bitpower wel gaaf. Maar als je die fittingen wil maar niet de logo dan kun je de fittingen spuiten (dit heb ik ook gedaan). Ik heb de witte kleur Alphacool laten scannen en in een spuitbus laten persen. En daar de fittingen mee gespoten en dat gaat heel erg goed! Als je wil heb ik de kleurnnummer wel van Alphacool wit.
De nieuw Asus Formula Z790 is een super gaaf bord!

Zelf gespoten fittingen (deze waren zwart)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0moQ792LWqdMQTCpBhTzLxT7rhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKyG23NygicUXde5mmYIMe6e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

mr.loepie schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:46:
[...]

Hardline is zeker het mooiste en lijkt super strak, persoonlijk vind ik het logo van Bitpower wel gaaf. Maar als je die fittingen wil maar niet de logo dan kun je de fittingen spuiten (dit heb ik ook gedaan). Ik heb de witte kleur Alphacool laten scannen en in een spuitbus laten persen. En daar de fittingen mee gespoten en dat gaat heel erg goed! Als je wil heb ik de kleurnnummer wel van Alphacool wit.
De nieuw Asus Formula Z790 is een super gaaf bord!

Zelf gespoten fittingen (deze waren zwart)
[Afbeelding]
Spuiten is ook een idee als ik niks kan vinden idd.
Het mobo die jij aangeeft kan ik niet vinden. Heb wel een ander asus bord gevonden maar die lijkt uit de handel.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Het mobo is nog nieuw, ik kreeg hem via PB door van Skyline-GT, maar gaat om dit bord. Wat ik zelf een geweldig mooi bord vind. Heb altijd de Formula borden.

https://videocardz.com/ne...es-black-and-white-design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

mr.loepie schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:14:
Het mobo is nog nieuw, ik kreeg hem via PB door van Skyline-GT, maar gaat om dit bord. Wat ik zelf een geweldig mooi bord vind. Heb altijd de Formula borden.

https://videocardz.com/ne...es-black-and-white-design
Ah hij is nog niet uit. Vandaar dat ik hem niet kon vinden.
Maar ziet er wel gelikt uit.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Boullie schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:21:
[...]

Ah hij is nog niet uit. Vandaar dat ik hem niet kon vinden.
Maar ziet er wel gelikt uit.
Ik vind het bord ook heel erg gaaf. Het is dat ik volgend jaar mijn pc niet kan gebruiken anders was ik wellicht voor dit bord gegaan. Misschien is het wat voor je en kun je het in de gaten houden.
Ik wacht wel tot 2025 Als ik er dan meer tijd voor heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

mr.loepie schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:25:
[...]

Ik vind het bord ook heel erg gaaf. Het is dat ik volgend jaar mijn pc niet kan gebruiken anders was ik wellicht voor dit bord gegaan. Misschien is het wat voor je en kun je het in de gaten houden.
Ik wacht wel tot 2025 Als ik er dan meer tijd voor heb. :)
kun je ook gelijk naar 15th gen intel, da's gelijk weer 20% sneller dan 13th gen.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Boullie schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:26:
[...]

kun je ook gelijk naar 15th gen intel, da's gelijk weer 20% sneller dan 13th gen.
Dat was ik zeker van plan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr.loepie schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:15:
[...]

Fijn dat je meedenkt! Want ik was er totaal nog niet over uit hoe ik dat ging doen. Ik krijg vandaag mijn bestelling binnen van HighFlow zodat ik verder kan.
Maar even voor mijn beeld, hebben wij het wel over dezelfde rad? (zie foto) Daar in dat rode cirkeltje kan een plug in voor ontluchten (geen automatische ontluchter)
Indien ja, dan dus de in en uitgang naar boven denk je?
Ik weet niet welke foto je bedoelt. Heb naar alle foto's gekeken die je hebt gepost, maar geen idee welke het over gaat. Maar met de aansluitingen aan de onderkant en een manier om te ontluchten aan de bovenkant zal het sowieso nog een zooitje worden om het goed te doen. Hoe ga je water dat er aan de bovenkant uitkomt afvoeren bijvoorbeeld ?

Hoe ga je de fans trouwens aansturen ? Daarmee bedoel ik op basis van welke parameter laat je de fans draaien ? De enige goede manier om dat te doen is op basis van de watertemp. Op basis van CPU of GPU temps is niet de manier, alleen de watertemp telt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

PilatuS schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:14:
[...]

Ik weet niet welke foto je bedoelt. Heb naar alle foto's gekeken die je hebt gepost, maar geen idee welke het over gaat. Maar met de aansluitingen aan de onderkant en een manier om te ontluchten aan de bovenkant zal het sowieso nog een zooitje worden om het goed te doen. Hoe ga je water dat er aan de bovenkant uitkomt afvoeren bijvoorbeeld ?

Hoe ga je de fans trouwens aansturen ? Daarmee bedoel ik op basis van welke parameter laat je de fans draaien ? De enige goede manier om dat te doen is op basis van de watertemp. Op basis van CPU of GPU temps is niet de manier, alleen de watertemp telt.
Ik bedoelde deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ge92j2snllDt_NDS-qncOAfAPwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bW5yvzKBcg6kbvGoileWGq9y.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben nog zoekende hoe ik alles het beste kan gaan plaatsen, en hoe ik het beste kan ontluchten. Ik zelf dat aan de bovenkant een ontluchter die niet automatisch is. Dus hand bedient waar ik dan een doekje op kan leggen en dan de ontluchter in kan drukken. Dat was mijn idee. Of die goed is weet ik dus niet.
Ik zal de fans eerst aansturen door een vast profiel, bv fans vast zetten op 900 RPM, dit alleen als ik aan het internetten ben of de PC idle is. Als ik zwaardere dingen ga doen zou ik een profiel maken voor de water temp zoals jij indd zei. anders vliegen de fans op en neer qua RPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr.loepie schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:44:
[...]

Ik bedoelde deze foto:
[Afbeelding]

Ik ben nog zoekende hoe ik alles het beste kan gaan plaatsen, en hoe ik het beste kan ontluchten. Ik zelf dat aan de bovenkant een ontluchter die niet automatisch is. Dus hand bedient waar ik dan een doekje op kan leggen en dan de ontluchter in kan drukken. Dat was mijn idee. Of die goed is weet ik dus niet.
Ik zal de fans eerst aansturen door een vast profiel, bv fans vast zetten op 900 RPM, dit alleen als ik aan het internetten ben of de PC idle is. Als ik zwaardere dingen ga doen zou ik een profiel maken voor de water temp zoals jij indd zei. anders vliegen de fans op en neer qua RPM.
Ik weet niet wat je met rode cirkel bedoelt bij die foto.

De rad waar ik het over hebt is die verticaal is geplaats waarvan ik de aansluitingen aan de onderkant kan zie zitten. Bij die rad gaat de lucht boven in zitten en krijg je het er vrijwel niet uit omdat de lucht helemaal omlaag moet en dat wil het niet.

Je hoeft trouwens niets op het hoogste punt te hebben zitten. Ik heb een radiator boven mijn reservoir zitten en dat werkt prima. Een reservoir is een plek waar je lucht heel makkelijk uit een systeem krijgt. De lucht komt in het reservoir en het stijgt naar de bovenkant en dan is het weg. Het enige dat ik hoef te doen is flink schudden met de kast en dan de lucht uit het reservoir laten komen. Ik kan mijn systeem met 2 stuks 4x120mm rad's prima binnen 5 minuten voor 98% ontlucht hebben. Dat moet voor jou ook wel werken, alleen dus niet met die radiator waarbij de aansluitingen aan de onderkant zitten.

Op een kleine plek ergens boven gaan ontluchten gaat het niet worden en ook een doekje wil je niet aan beginnen. Het lijkt handig tot het water 1 meter boven je PC er uit spuit. Ook is het niet te doen om het laatste beetje lucht er uit te krijgen. Ergens een tube reservoir is de makkelijkste manier.

Alles op basis van watertemp is wat ik zou doen. De fans van mijn rad's draaien op dit moment niet omdat idle de watertemp laag genoeg blijft. We hebben beide genoeg radiatoroppervlakte om passief te kunnen draaien. Persoonlijk zou ik daar altijd voor gaan indien mogelijk.

Edit: Als passief draaien niet lukt dan nog zou ik het per radiator instellen. Dus idle draaien alleen de fans op de bovenste rad. Ga je dan gamen en wordt de watertemp hoger, pas dan gaan de rest van de fans draaien. Heb hier zelf 2 rad's en de fans van de onderste draaien alleen met gamen. Eerst gaan de bovenste fans draaien en dan pas later wanneer het echt nodig is de onderste fans.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 10-10-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

PilatuS schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:54:
[...]

Ik weet niet wat je met rode cirkel bedoelt bij die foto.

De rad waar ik het over hebt is die verticaal is geplaats waarvan ik de aansluitingen aan de onderkant kan zie zitten. Bij die rad gaat de lucht boven in zitten en krijg je het er vrijwel niet uit omdat de lucht helemaal omlaag moet en dat wil het niet.

Je hoeft trouwens niets op het hoogste punt te hebben zitten. Ik heb een radiator boven mijn reservoir zitten en dat werkt prima. Een reservoir is een plek waar je lucht heel makkelijk uit een systeem krijgt. De lucht komt in het reservoir en het stijgt naar de bovenkant en dan is het weg. Het enige dat ik hoef te doen is flink schudden met de kast en dan de lucht uit het reservoir laten komen. Ik kan mijn systeem met 2 stuks 4x120mm rad's prima binnen 5 minuten voor 98% ontlucht hebben. Dat moet voor jou ook wel werken, alleen dus niet met die radiator waarbij de aansluitingen aan de onderkant zitten.

Op een kleine plek ergens boven gaan ontluchten gaat het niet worden en ook een doekje wil je niet aan beginnen. Het lijkt handig tot het water 1 meter boven je PC er uit spuit. Ook is het niet te doen om het laatste beetje lucht er uit te krijgen. Ergens een tube reservoir is de makkelijkste manier.

Alles op basis van watertemp is wat ik zou doen. De fans van mijn rad's draaien op dit moment niet omdat idle de watertemp laag genoeg blijft. We hebben beide genoeg radiatoroppervlakte om passief te kunnen draaien. Persoonlijk zou ik daar altijd voor gaan indien mogelijk.

Edit: Als passief draaien niet lukt dan nog zou ik het per radiator instellen. Dus idle draaien alleen de fans op de bovenste rad. Ga je dan gamen en wordt de watertemp hoger, pas dan gaan de rest van de fans draaien. Heb hier zelf 2 rad's en de fans van de onderste draaien alleen met gamen. Eerst gaan de bovenste fans draaien en dan pas later wanneer het echt nodig is de onderste fans.
Dank voor je heldere uitleg, ik ga dan indd die rad waar we het over hebben omdraaien met de aansluitingen aan de bovenkant. Er word sowieso een tube reservoir gebruikt, deze heb ik al van EKWB met een D5 Next pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-05 06:47
mr.loepie schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:44:
[...]

Ik bedoelde deze foto:
[Afbeelding]

Ik heb vorig jaar een zelfde soort build gedaan in de Non-XL Evo, misschien heb je er wat aan of geeft het wat inspiratie.
Nycrea in "[Ervaringen] Deel 3 - Waterkoeling en onderdelen/setjes 1"
Nycrea in "[Ervaringen] Deel 3 - Waterkoeling en onderdelen/setjes 2"
Nycrea in "[Ervaringen] Deel 3 - Waterkoeling en onderdelen/setjes 3"

🇺🇦

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mijn huidige setup ook maar weer eens posten. Nu naar een 7800X3D gegaan met 7900XTX. Verder alles bij het oude gelaten. De kast met voeding en koeling is nu zo'n 8 jaar oud, maar kan nog meer dan prima mee. Alleen de pompen eens moeten vervangen omdat ze beide kapot gingen. De rest blijft nog zeer netjes draaien zoals het hoort, ook al is het al heel wat jaren oud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOYkuoeQqUSadNplKxMMgnltw7k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdjSPOpnQYHRA6yUSMihn2TV.jpg?f=fotoalbum_medium

Het doel dat ik toen had voor deze PC is aardig aan het lukken. Het was toen een bak met geld voor de kast en koeling, maar het moet makkelijk 15 jaar mee gaan en het doel was 10 jaar of langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Dank je, meer foto's is meer inspiratie :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Nog steeds geen idee hoe ik de buizen laat lopen, maar heb al wel het aftap kraantje geplaatst :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8UIcZgTXzSnT1oYVEUxWwqqJ54=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbA8RpJDTAHj2bEFsENRR2lB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVfmZNFVbpuBI6ljFkfjdmxkjAE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DsXnRMV2Dw035WHXR66U4iES.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
mr.loepie schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:30:
Nog steeds geen idee hoe ik de buizen laat lopen, maar heb al wel het aftap kraantje geplaatst :D
[Afbeelding][Afbeelding]
Keep us posted, ben benieuwd naar de voortgang van je build. En genoeg mensen hier om vragen te beantwoorden mocht je ergens tegen aan lopen.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Nycrea schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:51:
[...]

Keep us posted, ben benieuwd naar de voortgang van je build. En genoeg mensen hier om vragen te beantwoorden mocht je ergens tegen aan lopen.
Zal ik zeker doen! en mocht ik vragen hebben dan zal ik die hier zeker stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Wie zou mij kunnen helpen met het opmeten en een specifieke maat? HOH. (zie foto)
Ik heb een D5 Next pomp en moet daar de bevestiging afstand van hebben, nu denk je dan meet je hem op ;)
Maar het probleem is dat ik ik er niet bij kan. Dan moet ik het water er af laten lopen en de pomp demonteren.
Als iemand die maat voor mij op kan meten zou het geweldig zijn.
Ik wil namelijk zelf een mount gaan printen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIbVW7ARE69DJYCU979LQgpE_1I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sPyFZDC9xaXdyj4YGh9jvL4u.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
Ik weet nu niet zeker welke measurement je precies wil hebben. Ik heb sowieso geen D5 dus kan je niet helpen, maar wellicht een andere tweaker

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:29

Skyline GT-R

RB26DETT

Ik heb wel een D5; maar van EKWB dus daar heb je ook niet veel aan. Staan die afmetingen toevallig niet in een of andere specsheet? :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Skyline GT-R schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 23:42:
Ik heb wel een D5; maar van EKWB dus daar heb je ook niet veel aan. Staan die afmetingen toevallig niet in een of andere specsheet? :)
Sorry voor de late reactie Frederik. Maar heb de huidige PC maar uit elkaar gehaald om te meten en al dingen over te zetten. Wacht nog op een paar kabels. maar hier is weer een stukje vooruitgang :D
Ben erg tevreden met het resultaat toy nu toe.
Ik heb de backplate van de 4080 in de kleur van Alphacool gespoten.
En zelf een stand gemaakt voor de D5 pomp zodat hij mooi voor in de pc zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtjYRSJJ-305CFo6mpmxKmQZ49E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyz6oNWMKNfiOoF2EBflcw7F.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3Nv0AMzc3ykzTMT5Hbne07CV9o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1P7lRncZk0wr7RtWYILSB2RL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXWI4LPWZataF4WMhuEG9q7HqXI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3sK16j7bQbqQOvGiyPC9mDd.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZRP4aau304Nz3oDlkTLZRCjwiw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huaZhC7VKOIHz9MlOoiPLaL0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rmv4K-riURvGsgBz8RQrVoCQwo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8P0Gq3idNwiBTmjKoUaqv0w.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zl2bAjO-FVBsLPcNK2faBd49-HI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfSJtUgJiDOR0Sb0iyurVACp.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O15SwfxBizn1NrrOqB8Slz_bGeU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8IVh709l1nSDJcYKCSR6f9f.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rciFc2CFPTER4rqEewMSQWGdN_8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56Fewq1kFbHyWfRG0DeL5yEE.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Gister de laatste hand gelegd aan de PC, ik ben van 2x 360 rad (45mm) naar 3x 360 rad (60mm) gegaan. En moet zeggen dat het wel de moeite is geweest, de temperaturen zijn veel beter nu.
Ik ben erg tevreden met deze build,wat vinden jullie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KD3AX_8ZoyKw_Fuuxh0-uKvaeVY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbA2i3mVh0lC5s9T5Sb93x26.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtmkbUKwTe3olSJK4fFyHdeQQ1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpHN9xVQPZutl8RZc8Ma548j.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5Xnigj7711ZoYIg-EfBg-tS0xw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tF8iNUPHqLgjBJu967OK2lHj.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cr5x_6MMI-Jw5ko_LVyYeF_kTCk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRNs3FiK9RqENZ8haMrcSjDp.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

mr.loepie schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:51:
Gister de laatste hand gelegd aan de PC, ik ben van 2x 360 rad (45mm) naar 3x 360 rad (60mm) gegaan. En moet zeggen dat het wel de moeite is geweest, de temperaturen zijn veel beter nu.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Prachtig :) welke waterkoeling componenten zijn dit?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

nst6ldr schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:15:
[...]

Prachtig :) welke waterkoeling componenten zijn dit?
Dank je wel :) . Ben er ook wel happy mee :)
Radiators zijn Alphacool 360/60mm 3x
pomp is de D5 Next
Pomphuis/reservoir is EK Kinetic
Flowmeter is de High Flow Next
Cpu blok is de EKWB Velocity 2
GPU blok is de EKWB Quantum Velocity 2
en 10x corsair QX120 fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-06 06:32
Sorry verkeerd draadje

[ Voor 86% gewijzigd door player-x op 28-10-2023 10:48 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 09:09
[Afbeelding]
Prachtige build kerel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slimmie205
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-05 10:18
[Afbeelding]
Very nice man! White builds all the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Dank voor de reacties :D

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Nog een laatste kleine update eraan gemaakt :+ Leuke 3D print gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGHOc0sUMn3uh4z9QikTmI3noWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wT8wkvHeKT7aA88LfGsPAHhm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 13:35

westergas

rikkie_pc

Iemand de laatste tijd wel eens rechtstreeks bij Alphacool besteld? Heb een waterblokje nodig voor een reference 4080 en ik kan hem bij de resellers niet vinden. Dus vrijdag besteld en nu staat die order al 2 dagen stof te verzamelen. Geen updates. Is dat gebruikelijk daar?

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
westergas schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:51:
Iemand de laatste tijd wel eens rechtstreeks bij Alphacool besteld? Heb een waterblokje nodig voor een reference 4080 en ik kan hem bij de resellers niet vinden. Dus vrijdag besteld en nu staat die order al 2 dagen stof te verzamelen. Geen updates. Is dat gebruikelijk daar?
De meeste bedrijven doen gewoon nogsteeds maandag t/m vrijdag. In dat geval is vrijdag bestellen vrijwel geen verschil met maandag bestellen. Als jij op vrijdagmiddag besteld dan wordt er zaterdag en zondag niets mee gedaan. Je zou bijna kunnen stellen dat je eigenlijk pas vandaag hebt besteld. Gewoon even afwachten dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

PilatuS schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:58:
[...]

De meeste bedrijven doen gewoon nogsteeds maandag t/m vrijdag. In dat geval is vrijdag bestellen vrijwel geen verschil met maandag bestellen. Als jij op vrijdagmiddag besteld dan wordt er zaterdag en zondag niets mee gedaan. Je zou bijna kunnen stellen dat je eigenlijk pas vandaag hebt besteld. Gewoon even afwachten dus.
Dat is logisch. Maar de order staat vanaf vrijdag ochtend op "The order is in process" dus het geduld wordt stevig op de proef gesteld.

Dus mocht iemand wat rechtstreeks bij Alphacool willen bestellen, je moet blijkbaar geen haast hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swizzler24
westergas schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:51:
Hoi. Twee weken geleden nog wat bij ze besteld. Had het op de vrijdag besteld en kreeg het woensdag binnen. Geen track an trace gehad, niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Swizzler24 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:39:
[...]

Hoi. Twee weken geleden nog wat bij ze besteld. Had het op de vrijdag besteld en kreeg het woensdag binnen. Geen track an trace gehad, niks.
Ik heb ze maar even een mailtje gestuurd. Zeer snel antwoord dat ze het vandaag zouden versturen en een paar uur later de track&trace code ontvangen.

Ze zijn beter in spullen maken dan een webshop runnen zullen we maar zeggen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door westergas op 12-12-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
westergas schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:36:
[...]

Ik heb ze maar even een mailtje gestuurd. Zeer snel antwoord dat ze het vandaag zouden versturen en een paar uur later de track&trace code ontvangen.

Aquatuning heeft hetzelfde probleem. Daar krijg ik nooit een track and trace. Succes met de operatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

westergas schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:36:
[...]

Klopt, ik had daar ook 3 rads besteld en duurde even voordat ik ze als verzonden zag staan. Fijn dat je block onderweg is.

• westergas

westergas

rikkie_pc

Iemand al eens een Alphacool GPU blok verkeerd om aangesloten? Dus de in- en outlet omgewisseld? Bij Alphacool raden ze het expliciet af maar wellicht valt het in de praktijk mee.

Als ik me houd aan de in- en outlet komt dat niet echt lekker uit met mijn loop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
westergas schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:46:
Iemand al eens een Alphacool GPU blok verkeerd om aangesloten? Dus de in- en outlet omgewisseld? Bij Alphacool raden ze het expliciet af maar wellicht valt het in de praktijk mee.

Als ik me houd aan de in- en outlet komt dat niet echt lekker uit met mijn loop.
Het hangt denk ik erg van het blok af. Bij mij komt het ook niet goed uit en wou ik het ook omdraaien. Opzich zou het een paar graden moeten schelen en meer niet. Alleen bij mijn blok wordt de flow bij de inlet gesplitst. Als ik dan naar het blok kijk en ik draai de flow om, dan ben ik bang dat een deel helemaal geen flow meer krijgt. Als het netjes over het blok gaat zonder dat het zich splitst dan zou het prima moeten gaan. Ik zou dus even kijken naar het blok en hoe het water er doorheen gaat. Dan even voorstellen hoe het gaat met de flowrichting andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
westergas schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:46:

Tja, grote kans dat het weinig uitmaakt, maar je zult het even moeten testen om het zeker te weten. Even een test loopje maken en kijken

🇺🇦

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Tnx voor jullie reactie @PilatuS @Nycrea maar bij Alphacool zelf deden ze er zo spastisch over dat ik mijn loop maar heb omgegooid. Denk dat ie er zelfs op is vooruit gegaan. Maar we zullen zien...hopelijk is ie over een weekje af als ik ergens tijd kan vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-05 21:29
mr.loepie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:22:
Nog een laatste kleine update eraan gemaakt :+ Leuke 3D print gemaakt.

[Afbeelding]
Zeer dikke build man! Hard tube gebruikt? Zitten echt lijpe bochten in lijkt het, uit de losse pols gedaan? Ik hoop 2024 een hele nieuwe pc te gaan bouwen incl waterkoeling, jouw build is zeker een voorbeeld van hoe het moet _/-\o_

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Korkss schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:09:
[...]

Zeer dikke build man! Hard tube gebruikt? Zitten echt lijpe bochten in lijkt het, uit de losse pols gedaan? Ik hoop 2024 een hele nieuwe pc te gaan bouwen incl waterkoeling, jouw build is zeker een voorbeeld van hoe het moet _/-\o_
@Korkss Ik zie nu pas je reactie, ik heb indd hardtube van 16mm gebruikt. En indd er zitten wat uitdagende bochten in. Alles heb ik uit de hand gedaan ja. TERWIJL ik hier de Alphacool Eiskoffer set de luxe heb staan! :+ Maar uit de hand is wel iets sneller.
Tevens dank voor je mooie compliment.
Ik heb wederom een "kleine" upgrade gedaan. Namelijk nieuwe RAM. De Corsair Dominator Titanium white. 7200mzh. Ik vind het hele mooie reepjes! Zie foto :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qevJes4a6VBrwRk4zdMW6op1Ej8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wtvbT9Mji1Gnh5Ynmw6deggU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sniperxnl
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-05 07:44
Ga mijn hardtube systeem ook rebuilden, heb gisteren een 4080 super binnen gekregen en wacht nu op mijn ekwb gpu blok. Daarna tubing van cpu naar gpu en gpu naar 2e rad vernieuwen. Gelijk systeem reinigenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1e3UTZlvIvQxkQwvDj3HYZq1ESA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4wIPQedNRZpPXoq6e24Dxbn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sniperxnl
Heb via ekwb direct mijn blok besteld, was er snel. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nb0x9HjdLcV3_i0S5OKfxUHtHGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/No7UCyxVtInaoDXEjq18UGIC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Na het bekijken van https://www.silverstonete...uct/info/server-nas/RM51/ vraag ik mij iets af, de grootste ondersteunde radiator in die case is dual 180mm, waarom lijken er geen AiO'\s te zijn in dat formaat? Google gaf wel een mogelijke hint: ik zag her en der berichten over dat 180mm fans niet bekend staan om hoge static pressure (nodig voor radiators blijkbaar) maar buiten dat geen idee.

Weet iemand hier toevallig wat van?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoeveel consumenten PC kasten zijn er met 180mm plekken voor fans ?

80mm is heel lang de standaard geweest en toen werd het 120mm. Nu begint 140mm meer de standaard te worden, maar genoeg kasten zitten nog steeds op 120mm. Waarom zou je een 180mm AIO maken als vrijwel geen enkele consument een kast heeft waarin het past ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@PilatuS Losse radiators in dat formaat zijn wel makkelijk te vinden, dus er lijkt vraag naar te zijn, vandaar dan ook mijn vraag waarom er geen AiO's zijn. Als het een ongebruikelijk formaat was, had ik ook geen losse radiators verwacht namelijk.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Raven schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:41:
@PilatuS Losse radiators in dat formaat zijn wel makkelijk te vinden, dus er lijkt vraag naar te zijn, vandaar dan ook mijn vraag waarom er geen AiO's zijn. Als het een ongebruikelijk formaat was, had ik ook geen losse radiators verwacht namelijk.
De losse rad markt voor custom builds is weer iets heel anders dan de AIO markt. Als je een AIO maakt dan wil je er heel veel verkopen. Aangezien er bijna geen kasten zijn waar zo'n AIO in past, wordt het gewoon niet gemaakt.

Zoek in de Pricewatch maar eens naar 180mm of 140mm fans. 8 hits tegenover 351 hits en 745 hits voor 120mm. Er zijn maar 2 merken die 180mm fans maken. 180mm is gewoon vrijwel niet iets dat wordt verkocht en daarmee 180mm AIO's ook. Je gaat geen productie van 180mm AIO's starten als het 1% of minder van je totale verkoop gaat zijn. Zodra 180mm de standaard wordt komen ze vanzelf. Tot die tijd is er geen cent mee te verdienen. Het is dus weldegelijk een ongebruikelijk formaat. De fabrikanten die AIO's maken verkopen zelf niet eens 180mm fans. Hoe moeten ze een AIO maken als ze de fans niet eens maken ?

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 17-02-2024 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

sniperxnl schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:19:
Ga mijn hardtube systeem ook rebuilden, heb gisteren een 4080 super binnen gekregen en wacht nu op mijn ekwb gpu blok. Daarna tubing van cpu naar gpu en gpu naar 2e rad vernieuwen. Gelijk systeem reinigen[Afbeelding]
Welke 4080s heb je? Ik probeer er een te vinden waar waterblokken voor zijn te krijgen maar vooralsnog vind ik niks/is alles uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

nst6ldr schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:20:
[...]

Welke 4080s heb je? Ik probeer er een te vinden waar waterblokken voor zijn te krijgen maar vooralsnog vind ik niks/is alles uitverkocht.
Voor de meeste gangbare RTX 4080 Super kaarten is er toch een waterblok beschikbaar? De PCB van die kaarten is gewoon identiek aan de RTX 4080; en vaak ook aan die van de RTX 4090..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Skyline GT-R schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 00:06:
[...]

Voor de meeste gangbare RTX 4080 Super kaarten is er toch een waterblok beschikbaar? De PCB van die kaarten is gewoon identiek aan de RTX 4080; en vaak ook aan die van de RTX 4090..
Definieer "meest gangbaar", want vooralsnog is dat de ROG Strix, ASUS TUF, MSI Suprim en Gaming trio, en de Founders Edition. PCB van de andere modellen schijnen af te wijken.

Edit: de MSI Suprim is net in voorraad gekomen, ik heb niks gezegd.

[ Voor 6% gewijzigd door nst6ldr op 28-02-2024 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

nst6ldr schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 06:56:
[...]

Definieer "meest gangbaar", want vooralsnog is dat de ROG Strix, ASUS TUF, MSI Suprim en Gaming trio, en de Founders Edition. PCB van de andere modellen schijnen af te wijken.

Edit: de MSI Suprim is net in voorraad gekomen, ik heb niks gezegd.
Dat klopt; maar nvidia maakt naast hun FE kaarten ook nog steeds een ‘reference’ kaart/PCB waarop ook vele kaarten zijn gebaseerd en ook een waterblok voor is. Of je zoekt een EKWB blok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Zie ook deze lijst van Alphacool: https://download.alphacoo...atibility_list_Nvidia.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
nst6ldr schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:20:
[...]

Gigagbyte had ik, heb hem toch weer ingeruild en een 4090 Gigabyte OC gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M van Lent
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-06 16:50
Goedemiddag allemaal,
Ik ben kortgeleden begonnen met het plannen om mijn pc om te bouwen naar waterkoeling.
De te koelen componenten zijn:
RTX4070 & Ryzen 7700 (non-x versie) Deze hebben samen een TDP van 280-290 Watt.
Ik heb vernomen dat het undervolten van de 4070 het verbruik met ~50Watt kan laten dalen tegen 5% minder prestaties; dit vind ik eventueel acceptabel.

Graag wil ik een 200mm radiator (Phobya Xtreme 200x35) gebruiken zoals op de foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86nnKvoK22gOHgdLNW6gVgIpM2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDUtPgyLBBT2G5Z7WvTxWRv5.jpg?f=fotoalbum_large

Deze wil ik combineren met een High speed versie van de Noctua NF-A20-pwm welke 1200 rpm kan draaien. Deze zuigt koele lucht aan van buiten de behuizing.
Ondanks dat ik al best wat door het forum heb gezocht weet ik niet zeker of deze setup onder full load voldoende koelvermogen heeft. Hieronder wat gebruiksdoelen/omstandigheden.

Ik speel weinig recente games maar wel de volgende op 1080x2560 resolutie
Cities skylines (soms wel steden van 300.000+ inwoners)
GTA V (draait hij met groot gemak weg)
Assasins creed Unity & Syndicate (ook geen full load)

Voor mijn opleiding maak ik nog renders van stedelijke omgevingen in Enscape maar hoewel de 4070 hier wat harder moet werken is er hierbij geen full load.
In de toekomst ga ik voor de renders mogelijk het geavanceerdere Lumion gebruiken.

De omgevingstemperatuur kan in de zomer wel oplopen tot 35 graden en ook dan moeten bovenstaande programma's wel redelijk blijven draaien.

Als jullie ervaring hebben met het koelen van een vergelijkbaar TDP of het gebruik van een vergelijkbare radiator hoop ik op jullie kundige advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een enkele 200mm rad voor CPU en GPU is weinig. Het zal nog wel gaan, maar dan moet de fan wel heel flink draaien. Het mooie van waterkoeling vind ik persoonlijk een overkill aan radiatoroppervlakte zodat de fans weinig hoeven te doen. Mijn eigen setup draait los van gamen zonder dat de fans op de rad aan hoeven. Na het gamen gaan ze binnen 2 minuten uit en niet meer aan tot er weer een spel aan het draaien is. Met een 200mm rad moeten de fans onder load flink blazen en ook idle moeten ze draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

PilatuS schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:33:
Een enkele 200mm rad voor CPU en GPU is weinig. Het zal nog wel gaan, maar dan moet de fan wel heel flink draaien. Het mooie van waterkoeling vind ik persoonlijk een overkill aan radiatoroppervlakte zodat de fans weinig hoeven te doen. Mijn eigen setup draait los van gamen zonder dat de fans op de rad aan hoeven. Na het gamen gaan ze binnen 2 minuten uit en niet meer aan tot er weer een spel aan het draaien is. Met een 200mm rad moeten de fans onder load flink blazen en ook idle moeten ze draaien.
Is dit haalbaar met 2x360mm voor een 4080 Super en 78003D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nst6ldr schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:33:
[...]

Is dit haalbaar met 2x360mm voor een 4080 Super en 78003D?
Als je met haalbaar bedoelt dat de fans niet draaien, is denk ik wel te doen. Ding is wel dat je de watertemp flink op moet laten lopen. Geeft ook hogere idle temps natuurlijk. Mijn fans gaan draaien bij 38 graden, wat voor de meeste mensen flink hoog is. Op dit moment is mijn watertemp 37.2 graden en draaien de fans dus niet. Dit met een kamertemp van 22 graden en wat rondbrowsen met een 7800X3D en 7900XTX. Vooral de GPU tikt nog wel eens 50 tot 100W aan, afhankelijk van wat ik doe. Kan zijn dat het met een 4080 Super makkelijker gaat.

Qua rad's heb ik wel 2 stuks 4x120mm van 5cm dik. Aardig wat meer dan 2 stuks 3x120mm dus. Dan nog moet het ook daar denk ik wel te doen zijn. Ik heb een radiator op de kant in de kast zitten. Heb niet het idee dat dit optimaal is voor warmteafgifte zonder fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M van Lent
PilatuS schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:33:
Bedankt!
Dan ga ik het wel proberen, dat de fan altijd moet draaien is geen probleem, dat doet de cpu-fan nu ook. Alleen de gpu fans staan doorgaans stil.
De geplande loop gaat dan ook waarschijnlijk eerst langs de gpu en daarna naar de cpu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
M van Lent schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:10:
[...]

Bedankt!
Dan ga ik het wel proberen, dat de fan altijd moet draaien is geen probleem, dat doet de cpu-fan nu ook. Alleen de gpu fans staan doorgaans stil.
De geplande loop gaat dan ook waarschijnlijk eerst langs de gpu en daarna naar de cpu.
Gewoon even kijken wat de watertemp doet zonder de fans als niet aan het gamen bent. Je hebt sowieso ook een controller nodig die de fans aan gaat sturen op basis van de watertemp. Mocht de watertemp idle onder de 40 graden blijven kan je het prima instellen.

Volgorde van onderdelen maakt trouwens niet uit. Het water gaat zo snel dat voor of na een blok het misschien 0.3 graden scheelt.

Edit: @M van Lent Ik dacht dat ik reageerde op het draaien zonder fans verhaal. Zie nu pas dat het over de 200mm rad gaat. Wat ik hierboven zeg is dus niet bedoelt als reactie op de 200mm rad.

Indien je meer dan een enkele 200mm rad kan gebruiken zou ik dat doen. Anders zal het denk ik dus wel gaan, maar heel stil verwacht ik het niet. Waterkoeling kan heel stil en dat is een enorm voordeel tegenover lucht, maar dan moet je wel flink veel radiatoroppervlakte hebben. Een enkele 200mm rad is weinig, maar het zou wel moeten werken.

[ Voor 25% gewijzigd door PilatuS op 02-05-2024 00:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Alweer een tijdje geleden dat ik hier nog gepost heb, maar ik heb onlangs mijn build/loop omgebouwd van mijn Corsair 7000D naar een Corsair 5000D. Een maatje kleiner dus. Kwam koelvermogen ga ik er iets op achteruit, van 2x S480 + P360 naar 2x P360, maar de temps blijven prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ig7oaAAmiAkVwizDf7NhXLkykMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jOjnCwee6p2Szp1juFd8lwxZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

CMT

Goededag allemaal,

Sinds afgelopen week ben eindelijk zo ver met de ombouw van een 7900XTX Nitro naar een Alphacool Core waterblok en daarnaast het opnieuw opbouwen van mijn hele customloop.

Het 7900XTX (om)bouwverslag met ervaringen heb ik vanmorgen al uitvoerig in het [AMD Radeon RX7000 series] Ervaringen & Discussie topic gepost. Om een dubbelpost te voorkomen zal ik hier dus slechts een link daar naartoe geven: https://gathering.tweaker...message/79272658#79272658
Ik wil graag echter ook verslag doen van de customloop herbouw en dat leek mij beter op z'n plaats in dit topic.

Allereerst maar even een 'before' plaatje ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9CykD7rFLEuT_4Je0bDhAAabz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUUNjoGg9mThBeqD3sTarTqF.jpg?f=fotoalbum_large

En hoe het nu 'after' geworden is B-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1Qr8a83tazyyK3j38qVCi2Is2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lAPLqxykqkloCxfCamtLZ2Ba.jpg?f=fotoalbum_large

Wat minder 'after' met een wat mooiere kijkhoek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RBND69Vj55nExm2Gry0cPHzwJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SEJA8UYnsXymF4JFROS8YED.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat de GPU omgebouwd werd, was het een mooie gelegenheid om meteen maar de hele loop onder handen te nemen. Er waren een paar kleine dingetjes die ik al een lange tijd wat netter wilde maken c.q. afwerken. Een ander doel van de herbouw was om alles te controleren op evt. corrosie en vuiligheid.

De loop heeft sinds de laatste hervulling ca. een jaar gelopen en de onderdelen zitten er meer dan 2 jaar in.
Gedurende het jaar is de conductiviteit volgens de Aquacomputer debiet/flow meter nauwelijks toegenomen en heeft zich dat gestabiliseerd rond 13 us/cm.

Over de jaren heen heb ik gemerkt dat de kwaliteit van de slangen daarbij enorm uitmaakt.
Sinds de gigantische problemen met een bruine aanslag die ik ervaren heb in 2021 en waarbij het lang heeft geduurd voordat ik achter de oorzaak ben gekomen (de slechte kwaliteit EPDM slangen), ben ik heel kritisch geworden met de onderdelen die in de loop terecht komen.
Tot aan de kwaliteit van de o-ringen toe!
Het probleem van toen is vanaf hier terug te lezen: https://gathering.tweaker...message/67504622#67504622

Maar om even terug te komen op de conductiviteit, daarmee is volgens Aquacomputer een maat aan te geven van de waterkwaliteit, waarbij zij voor 100% de grens tot 50us/cm aanhouden om daarboven rechtevenredig af te nemen naar 0% bij 95us/cm.
Gezien het in een jaar tijd nauwelijks is toegenomen beidt dat een erg goede prognose voor een lange onderhoudsvrije termijn. Ik gok dat zelfs 3 jaar geen enkel probleem is :).
Maar goed, ik neem het zekere voor het onzekere en heb dus een inspectie gedaan.

Afgezien van een klein beetje vuiligheid + lichte verkleuring bij het schroefdraad van de radiator fittingen (nikkel op messing) en een klein beetje vuiligheid bij de impeller (waarschijnlijk grafiet afzetting van gewone slijtage van de pomplager), was alles zo schoon als het erin is gegaan.

Het heeft mij werkelijk verbaast, want ik had wel een beetje galvanische corrosie verwacht op de plekken waar nikkel continu in direct contact is met messing.
De vuiligheid was daar echt miniem en kan net zo goed van de o-ringen zijn afgekomen.
Van koperoxide = koper corrosie = groene patina, was geen enkel spoor te bekennen.
De blokken, de slangen, het reservoir en andere fittingen waren allemaal nog schoon en vrij van welke aanslag dan ook.

Dit voorgaande blok heeft er dus 2 jaar ingezeten.
Wel waren er een paar kleine stukjes van iets op de opening bij de finstack te zien.
Waarschijnlijk in de loop terecht gekomen door het aantal keren hervullen (met hergebruik van het koelwater). In ieder geval niets noemenswaardig en dat met een beetje spoelen er weer uit te krijgen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/el100lUlyb9Uz6neVTthRhRICgY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5eX1HkiqLOiF4OtOxuiwNxrH.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik ben wel benieuwd hoe de Alphacool Subzero koelpasta zich verhouden heeft, want de delta's zijn wel een stuk slechter geworden met ca. 4-5°C. Mijn verwachting is om op z'n minst uitgedroogde plekken te zien.
Daar zal ik later nog wat over posten. Gezien de goede ervaring met PCM pads, is koelpasta bij direct-die voor mij nu wel verleden tijd geworden.

Een van de dingen die ik aangepakt heb is de pompaansluiting van het reservoir.
De VPP755 pomp heeft niet dezelfde hoogte als een D5 waardoor er een kleine spleet overbleef.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MblJXbbf4m8CJCK6o02e0xTs98M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbuSqCFNp3E8rgzdN9Vq39oO.jpg?f=fotoalbum_medium

Daar is nu mooie pakking / afstandsring voor uitgesneden & geknipt m.b.v. de pompflens.
0.7mm blijkt daarbij precies de benodigde dikte te zijn wat ik bij een stevige kartonverpakking van een pak rijst gevonden heb. De randen zijn verder met een zwarte stift ingekleurd. Over het resultaat ben ik supertevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5Rjvyeynd0atL3EvhUTfH3NQJs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzxZ3RYC3Y4EDsdHy3hBvhRm.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOno7hNrnBt-oA80hH241S9e1KM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0vMHt7XSy04ghK6bN27uxVk.jpg?f=fotoalbum_medium

Andere aanpassingen die ik gedaan heb, is het vervangen van een stuk slang door 90 graden bochten en het goed vast maken van de debiet/flow meter. Dat ziet er nu wat minder rommelig uit.
Het Hema-leakshield handdoekje is verhuist naar onder de pomp :).
Oh en de kabelbinders / tyraps zijn vervangen door klittenbandjes van Watercool.

Het enige dat overblijft is om op zoek te gaan naar een mooie GPU support (geen langwerpige anti-sag balk). Nu zit daar als tijdelijke oplossing een stuk van een koker onder met wat schuimrubber.

Dat was het dan wel. Ik ben heel tevreden met het eindresultaat en dit is wat ik een paar jaar geleden voor ogen had. Het Alphacool Core blok ziet er ook fantastisch uit en matched goed bij de industriële look van de build. Hieronder is nog een foto inclusief ledverlichting te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxoP2Ma9fdvXKVkafGQKr_q1N3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cRH9twns2etq5UNZyzeLTwF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of jullie het ook zo doen, maar ik maak persoonlijk gebruik van een extra pomp-reservoir combi om onderdelen buiten de loop te kunnen spoelen.
Daarbij heb ik een lowcost (bijna no cost) oplossing gemaakt om alles ook goed te filteren.
Misschien is het voor sommigen een ideetje die gebruik willen maken van een filter, maar daarvoor niet echt de ruimte hebben in de kast of het simpelweg te duur vinden.

Het is een afgeknipt nylon theezakje dat met 2 o-ringen over & om het inlaat-pijpje van het reservoir zit. Verder heeft het door het grote oppervlak nagenoeg geen invloed op het debiet en filtert ook nog eens stukken beter door het fijnmazige nylon i.p.v. de stalen zeefjes waar de meeste kant en klare filters gebruik van maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_mGbpsHYGkIruf17sjOxs1wJuw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7W65ZrLaGYDdIcDpSwgD28rt.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhBoIKJDILSNMCQcBw7VULrzxTg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H4UOueqjjkBIUQdjasYsb0co.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb even met de gedachte gespeeld om het als los filter te gebruiken (gemaakt met wat onderdelen die ik nog had liggen), maar uiteindelijk toch maar niet gedaan. Mocht het er toch van komen dat er wat in de GPU blok komt dan spoel ik dat er naderhand wel weer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQ8IQlsQc-3XMD9wnfCLIYGncPo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AeXpFgxY7ByC22E15t64AQd6.jpg?f=fotoalbum_medium

Tot slot wil ik jullie nog een tip geven voor een fijn adres voor goede kwaliteit o-ringen.
Het type met FDA certificaat (foodsafe) en waarbij de uitharding met peroxide is gedaan i.p.v. zwavel (dat is goedkoper). Zwavel kan uit rubber zweten en ik vermoed dat mijn problemen uit 2021 daarmee zijn begonnen.

Bestellen is alleen mogelijk met grote(re) hoeveelheden. Kleine o-ringen gaan bijv. vanaf ca. 50 stuks per bestelling. Het voordeel is wel dat de ringetjes relatief goedkoop zijn (de 1.78 x 10.82 mm EPDM ringetjes zijn nog geen 20 eurocent per stuk) en je dus niet wordt afgezet bij Techniparts.
Het is trouwens een Nederlands bedrijf met een EU website en levert vrij snel: https://www.o-ring-stocks...0-shore-a-black-ors116310

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JoJelsgoM7ByR4hKoBy3bQAUMeQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEX2BG30RN75Ac570wO8lqt2.jpg?f=fotoalbum_medium

De testmonsters die ik gemaakt heb vertonen na 3 weken nog steeds geen spoor van een reactie.
Dat was met de o-ringen van Aquacomputer en Tameson.nl wel anders.

[ Voor 103% gewijzigd door CMT op 14-06-2024 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

Skyline GT-R schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:38:
Alweer een tijdje geleden dat ik hier nog gepost heb, maar ik heb onlangs mijn build/loop omgebouwd van mijn Corsair 7000D naar een Corsair 5000D. Een maatje kleiner dus. Kwam koelvermogen ga ik er iets op achteruit, van 2x S480 + P360 naar 2x P360, maar de temps blijven prima.

[Afbeelding]
Wat jammer dat niemand er nog op gereageerd heeft, want dit is ook een erg mooie build en strak gedaan!
Uit eigen ervaring weet ik hoe moeilijk het is om dit in een 5000D passend te krijgen.
Helemaal met zulke radiatoren. Mijn complimenten.

Ik moet bekennen dat het mij een beetje een raadsel is hoe je de loep hebt weten te vullen.
Gebruik je daar speciale Skyline GT-R power skills voor ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

CMT schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:01:
[...]

Wat jammer dat niemand er nog op gereageerd heeft, want dit is ook een erg mooie build en strak gedaan!
Uit eigen ervaring weet ik hoe moeilijk het is om dit in een 5000D passend te krijgen.
Helemaal met zulke radiatoren. Mijn complimenten.

Ik moet bekennen dat het mij een beetje een raadsel is hoe je de loep hebt weten te vullen.
Gebruik je daar speciale Skyline GT-R power skills voor ;)?
Thanks man! En het is zeker een leuke opgave om 2x P360 rads kwijt te raken in een 5000D. Ik zal proberen om ook een gelijkaardig verslag/post te maken zoals de jouwe over mijn build. Gewoon even kijken wanneer ik daar de tijd voor ga vinden maar komt goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GamerDaddy NL
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-05 23:48
M van Lent schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:27:
Goedemiddag allemaal,
Ik ben kortgeleden begonnen met het plannen om mijn pc om te bouwen naar waterkoeling.
Ik heb vernomen dat het undervolten van de 4070 het verbruik met ~50Watt kan laten dalen tegen 5% minder prestaties; dit vind ik eventueel acceptabel.

Graag wil ik een 200mm radiator (Phobya Xtreme 200x35) gebruiken zoals op de foto:
[Afbeelding]

Deze wil ik combineren met een High speed versie van de Noctua NF-A20-pwm welke 1200 rpm kan draaien. Deze zuigt koele lucht aan van buiten de behuizing.
Ondanks dat ik al best wat door het forum heb gezocht weet ik niet zeker of deze setup onder full load voldoende koelvermogen heeft. Hieronder wat gebruiksdoelen/omstandigheden.

Voor mijn opleiding maak ik nog renders van stedelijke omgevingen in Enscape maar hoewel de 4070 hier wat harder moet werken is er hierbij geen full load.
In de toekomst ga ik voor de renders mogelijk het geavanceerdere Lumion gebruiken.

De omgevingstemperatuur kan in de zomer wel oplopen tot 35 graden en ook dan moeten bovenstaande programma's wel redelijk blijven draaien.

Als jullie ervaring hebben met het koelen van een vergelijkbaar TDP of het gebruik van een vergelijkbare radiator hoop ik op jullie kundige advies.
Over radiators heb ik een interessante blog gevonden: https://www.ekwb.com/blog/radiators-part-2-performance/

In de eerste grafiek zie je, dat de CoolStream XE 240 (een 240 rad van 26mm dik) een koelcapaciteit heeft van (ongeveer) 250 Watt bij een 1200 RPM van de fans en een verschil van 10 C in temperatuur tussen je koelwater en de lucht die door je rad stroomt.

Deze gegevens kunnen we gebruiken om de koelcapaciteit van je 20x20 rad te schatten:
Oppervlakte van het 240 rad = 12 x 24 cm = 288 cm2
Oppervlakte van je 20x20 rad= 20 x 20 cm = 400 cm2
Koelcapaciteit/cm2: 250/288 = 0.868 W/cm2
Koelcapaciteit van je 20x20rad = 0.868 * 400 = 347 Watt

Dit is dus de koelcapaciteit bij 1200 RPM van je fan en een temperatuurverschil van 10 C; dus als je kamertemperatuur bijvoorbeeld 25 C is en je watertemperatuur 35 C.

Met deze radiator zou ik het wel aandurven om 300 Watt te koelen.

Verderop in de blog kun je lezen, dat de koelcapaciteit stijgt wanneer het temperatuurverschil stijgt. Deze kun je laten stijgen door je fan langzamer te laten draaien.
Doorgaans mag het koelwater maximaal 60 C worden; bij een kamertemperatuur van 25 C is het verschil 35 C en daarmee is de koelcapaciteit van je rad enorm toegenomen.
Hoe langzaam je fans kunnen draaien, is een kwestie van uitproberen.

Je zou de watertemperatuur kunnen monitoren met een temp sensor. Je hebt dan wel een temp-sensor-in connector op je mobo nodig. Alternatief kun je een temp sensor met apart display gebruiken zoals de Alphacool Core Temperature Sensor.

Je bericht was van 1 mei en mogelijk heb je het al uitgeprobeerd. Ik ben benieuwd hoe het is gegaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

@GamerDaddy NL Ik denk dat je ergens een kleine misser hebt. De CoolStream XE 240 is geen 26mm dik, dat is de SE 240. Een Coolstream XE is 60mm dik!
Uit het gelinkte artikel:
So finally, let’s compare some radiators. Here is a performance comparison of the EK-CoolStream SE 240 26mm thick radiator with an FPI of 22, EK-CoolStream PE 38mm thick radiator with an FPI of 19, and the EK-CoolStream XE 60mm thick radiator with an FPI count of 16.
Echter zijn de EKWB Coolstream radiatoren al een heel tijdje EOL. Deze zijn vervangen door hun EK-Quantun Surface lijn, met daar een S, P en X optie in. Deze zijn respectivelijk 30mm, 44mm, 58mm dik. Meer info over hun rads: link.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnBvXAkn9tuyTRxaoUUyHbHho6U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GyIoVH9G0vEV9L0gF86dLCzp.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Skyline GT-R op 15-06-2024 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GamerDaddy NL
@Skyline GT-R je hebt gelijk. De XE is (was) 60 mm dik en de SE 26.
De SE heeft 200 W/10K bij 1200 RPM.

Dan wordt de rekensom:
200/288 = 0.694 W/cm2
0.694 * 400 = 277 Watt bij dT=10 en 1200 RPM

Dat betekent dat het koelwater iets warmer wordt om voldoende te koelen, bijv. 15 graden verschil met de lucht, of 20 als je de RPM lager houdt. Dan zou ik het alsnog wel aandurven.
Dit blijft theoretisch; ik ben wel benieuwd naar de praktijk.

Eigenlijk wel gek dat de koelcapaciteit niet bij de specs van een radiator wordt genoemd. Het zou ons beter in staat stellen om passende radiator uit te kiezen bij een nieuwe build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GamerDaddy NL schreef op zondag 16 juni 2024 @ 00:40:
Eigenlijk wel gek dat de koelcapaciteit niet bij de specs van een radiator wordt genoemd. Het zou ons beter in staat stellen om passende radiator uit te kiezen bij een nieuwe build.
In de praktijk is het nogal afhankelijk van een aantal variabelen die voor iedere PC anders zijn. De 2 grote factoren zijn dan fans en kamertemp. De ene fan op 1200 toeren is de andere niet. Maar ook dingen als wat er nog na een rad komt of er voor scheelt een hoop. Een rad die direct uit de kast blaast is weer anders dan dat er nog wat boven die rad zit. Op de bovenkant van mijn PC zit een stuk plastic dat flink wat restrictie toevoegt. Ook zit er warme lucht uit de kast voor de fans, dus koel je met lucht die boven de kamertemp zit.

Mijn eigen situatie vind ik ook wel interessant qua wat er mogelijk is. Ik wil graag zonder fans draaien als ik niet game en dat lukt dan ook prima. Dit met 2 stuks 4x120mm van 5cm dik. Is de kamertemp 22 graden of lager dan hoeven de fans niet te draaien als ik niet game. Het water wordt dan max 35 graden en de fans gaan draaien bij 37 graden. Ik heb echter wel dus 8x120mm van 5cm dik nodig om misschien 100w max aan te kunnen zonder fans. Gaat de kamertemp echter naar 24 graden dan draaien de fans bijna de hele dag, ook idle. Dan is het verschil tussen water van 37 graden met een kamertemp van 24 graden al niet meer genoeg om max 100w passief weg te krijgen.

Als fabrikant zou ik het niet aandurven om te stellen dat een rad 400w kan afvoeren zonder te weten wat de rest van de situatie is. Fans en kamertemp alleen al is een enorm verschil. Laat staan alle andere factoren. Heb je een RTX4090 die de lucht in de kast aan het verwarmen is, dan krijgt de rad zulke warme lucht dat het niet meer te vergelijken is met een externe rad. Voor mijn eigen setup is het verschil in kamertemp van 2 graden dus al het verschil tussen max 100w passief kunnen doen of niet. Verder geen idee hoe warm het water zou worden als ik die 37 graden grens zou verwijderen. Passief moet vast nog wel kunnen met een hogere kamertemp, maar geen idee hoe ver het water dan zou gaan. Ik weet dat passief niet echt een goed voorbeeld is, maar vind het wel interessant wat 2 graden kamertemp verschil al kan doen bij slechts 50 tot 100w.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M van Lent
Goedenacht, bedankt voor jullie reacties. Ik ben momenteel bezig met de bouw van de pc en deel alvast een kleine tussenstand. De loop loopt parallel over de cpu & gpu om vlak voor de radiator weer bij elkaar te komen. Dit heeft natuurlijk geen invloed op de temperatuur maar zorgt ervoor dat ik kleinere slangetjes kan gebruiken die wat flexibeler zijn. Ook zou het tot iets minder weerstand voor de pomp moeten leiden hoewel de VCP655 sowieso voldoende krachtig is.
Een aantal fittingen moet ik nog bestellen en het waterblock voor de videokaart is besteld en komt rond het einde van de maand binnen. Het reservoir heb ik om ruimte te besparen in een 3d-geprinte bracket geplaatst .zo past dit voor de helft van zijn dikte tussen de horizontale balkjes van het pc-frame, zie ook de foto's.
Voor de aansturing van de loop heb ik een Aquacomputer Quadro klaar liggen zodat de vloeistoftemperatuur als input kan worden gebruikt.
Zolang ik nog moet wachten op het gpu-block ga ik een begin maken met het ontwerpen van een behuizing welke ook met de 3d-printer gemaakt gaat worden. Deze zal worden voorzien van veel ventilatiegaten om de uitstroom zo vrij mogelijk te laten.
De ventilator is de NF-A20-HS PWM die 1200 rpm kan draaien (50% meer dan de standaardversie) Deze heb ik al even getest en hij verplaatst zeer veel lucht; ook met de 3d-geprinte spacer en de radiator erachter. Het geluidsniveau op volle snelheid is wel hoorbaar maar een stuk stiller dan de pc nu is. Bovendien is de frequentie prettiger dan die van de 3 92mm fans die nu de pc koel houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyfM0v0YbtWhsYoi9QPEO78bFKM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6KvmHIBdBHHdx8mDe6mihOS8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0rnfWm-KQiGQTNoBzmsVxllGgM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbWLbcJq5DV887Hi8Obq0R9u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qjXpvCS-3OU_TdknCITEmmMY5g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMywWsT59uDFohkMASNcSxcH.jpg?f=fotoalbum_tile

De voeding en videokaart zijn nog niet ingebouwd omdat ze nog dienst doen in de oude build. Die worden verhuisd zodra alle componenten voor de upgrade binnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-06 06:32
M van Lent schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 01:07:
Goedenacht, bedankt voor jullie reacties. Ik ben momenteel bezig met de bouw van de pc en deel alvast een kleine tussenstand. De loop loopt parallel over de cpu & gpu om vlak voor de radiator weer bij elkaar te komen. Dit heeft natuurlijk geen invloed op de temperatuur maar zorgt ervoor dat ik kleinere slangetjes kan gebruiken die wat flexibeler zijn. Ook zou het tot iets minder weerstand voor de pomp moeten leiden hoewel de VCP655 sowieso voldoende krachtig is.
Parallel aansluiten van je blokken is niet geheel aan te bevelen, vooral als een blok een hogere restrictie heeft dan de andere, zal het werken, gegarandeerd, maar in mijn ervaring met SLI is serieel beter qua temperatuur.

Alle slangen/tubing met een ID van minimaal 10mm is voldoende.

En wat voor een Videokaart (hoeveel Watt) ga je gebruiken, een 1x 30x140mm?? is wat aan de magertjes kant.

[ Voor 3% gewijzigd door player-x op 19-06-2024 08:22 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GamerDaddy NL
M van Lent schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:27:
Goedemiddag allemaal,

[Afbeelding]

@player-x check de quote hierboven, daar staat het antwoord op je vragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

M van Lent schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 01:07:
Een aantal fittingen moet ik nog bestellen en het waterblock voor de videokaart is besteld en komt rond het einde van de maand binnen. Het reservoir heb ik om ruimte te besparen in een 3d-geprinte bracket geplaatst .zo past dit voor de helft van zijn dikte tussen de horizontale balkjes van het pc-frame, zie ook de foto's.
Voor de aansturing van de loop heb ik een Aquacomputer Quadro klaar liggen zodat de vloeistoftemperatuur als input kan worden gebruikt.
Zolang ik nog moet wachten op het gpu-block ga ik een begin maken met het ontwerpen van een behuizing welke ook met de 3d-printer gemaakt gaat worden. Deze zal worden voorzien van veel ventilatiegaten om de uitstroom zo vrij mogelijk te laten.
De ventilator is de NF-A20-HS PWM die 1200 rpm kan draaien (50% meer dan de standaardversie) Deze heb ik al even getest en hij verplaatst zeer veel lucht; ook met de 3d-geprinte spacer en de radiator erachter. Het geluidsniveau op volle snelheid is wel hoorbaar maar een stuk stiller dan de pc nu is. Bovendien is de frequentie prettiger dan die van de 3 92mm fans die nu de pc koel houden.

De voeding en videokaart zijn nog niet ingebouwd omdat ze nog dienst doen in de oude build. Die worden verhuisd zodra alle componenten voor de upgrade binnen zijn.
Wat een hoog tweaker gehalte heeft het. Ik hoop van harte dat jouw project slaagt d:)b .
Het antwoord is al min of meer gegeven, de "400 cm2" rad moet in principe voldoende zijn voor het beoogde vermogen van 230-290W. Het zal wel vergelijkbaar zijn aan een 360mm rad qua capaciteit.
Het voordeel van een grote ventilator is dat verhoudingsgewijs de dode zone (lucht achter de fanhub) kleiner is, dus effectief is er ook meer van het rad oppervlak gebruik te maken.
GamerDaddy NL schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:44:
[...]

Over radiators heb ik een interessante blog gevonden: https://www.ekwb.com/blog/radiators-part-2-performance/

In de eerste grafiek zie je, dat de CoolStream XE 240 (een 240 rad van 26mm dik) een koelcapaciteit heeft van (ongeveer) 250 Watt bij een 1200 RPM van de fans en een verschil van 10 C in temperatuur tussen je koelwater en de lucht die door je rad stroomt.

Deze gegevens kunnen we gebruiken om de koelcapaciteit van je 20x20 rad te schatten:
Oppervlakte van het 240 rad = 12 x 24 cm = 288 cm2
Oppervlakte van je 20x20 rad= 20 x 20 cm = 400 cm2
Koelcapaciteit/cm2: 250/288 = 0.868 W/cm2
Koelcapaciteit van je 20x20rad = 0.868 * 400 = 347 Watt

Dit is dus de koelcapaciteit bij 1200 RPM van je fan en een temperatuurverschil van 10 C; dus als je kamertemperatuur bijvoorbeeld 25 C is en je watertemperatuur 35 C.

Met deze radiator zou ik het wel aandurven om 300 Watt te koelen.

Verderop in de blog kun je lezen, dat de koelcapaciteit stijgt wanneer het temperatuurverschil stijgt. Deze kun je laten stijgen door je fan langzamer te laten draaien.
Doorgaans mag het koelwater maximaal 60 C worden; bij een kamertemperatuur van 25 C is het verschil 35 C en daarmee is de koelcapaciteit van je rad enorm toegenomen.
Hoe langzaam je fans kunnen draaien, is een kwestie van uitproberen.

Je zou de watertemperatuur kunnen monitoren met een temp sensor. Je hebt dan wel een temp-sensor-in connector op je mobo nodig. Alternatief kun je een temp sensor met apart display gebruiken zoals de Alphacool Core Temperature Sensor.

Je bericht was van 1 mei en mogelijk heb je het al uitgeprobeerd. Ik ben benieuwd hoe het is gegaan!
Leuke vondst :).
https://www.xtremerigs.net/ heeft in het verleden veel van dit soort curves gemaakt bij de radiator reviews. Helaas zijn ze daarmee gestopt en is het al bijna een decennia geleden sinds de laatste review.
Het is ook erg tijdrovend om te doen voor een kleine niche aan waterkoeling liefhebbers.

Zoiets is ook zelf te doen met m.b.v. 2 lineaire en gekalibreerde temperatuursensoren.
Software/spreadsheet gecorrigeerd met min. 0.01°C nauwkeurigheid.

M.b.v. de warmtecapaciteit en soortelijke warmte van het koelmedium is direct uit te rekenen hoeveel vermogen een radiator op elke moment (grofweg) dissipeert.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtecapaciteit
https://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_warmte

Met PC waterkoeling is sprake van een bepaalde warmtecapaciteit (de hoeveelheid koelwater dat rond wordt gepompt), dus zal het toevoegen of afvoeren van warmte min of meer rechtevenredig voor een temperatuurverandering zorgen.

Het temperatuurverlies van het systeem is kortweg een optelsom aan verliezen dat in elke onderdeel apart wordt veroorzaakt (radiatoren, koppelingen, leidingen, reservoir etc).

Door met 2 nauwkeurige temperatuursensoren op twee plekken te meten in het systeem is te bepalen hoeveel vermogen daartussen wordt opgenomen of afgegeven.
Dit kan ook gedaan worden voor enkel de radiator :), dus bij de inlaat en de uitlaat.

Edit:
Toch nog even gekeken naar het omschrijven van de formule en het blijkt héél erg mee te vallen.
Aangenomen dat ik geen denk & rekenfout heb gemaakt ;).

Formule voor warmtecapaciteit is: C = m * c
Formule warmtehoeveelheid is: Q = C * ΔT = m * c * ΔT
Dichtheid wordt gegeven door: ρ = m / V
Debiet noem ik maar even X = V / t
Vermogen P = Q / t

m = ρ * V = ρ * X * t
Q = ρ * X * t * c * ΔT

Dus P = ρ * X * c * ΔT

De soortelijke warmte 'c' van water = 4186
Dichtheid van water bij 35° = 0.995 kg / dm3 (zie ook de tabel op: https://nl.econologie.com/massa-volume-temperatuur-water/).

Dan komen we uit op een eenvoudige formule van: P = 3997.63* X * ΔT, waarbij P = Watt, X = debiet in liter/seconde, ΔT = temperatuurdelta in K of °C.

Dit zal wel kort door de bocht zijn, maar wie weet geeft dit wel een aardige schatting wat een rad aan vermogen afgeeft. Aan de formule is wel meteen te zien dat het bij lage vermogen van 10W - 100W om kleine temperatuurverschillen gaat tussen instroom en uitstroom. Of het debiet moet heel laag zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door CMT op 20-06-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:00
Wat is jullie mening over de draai snelheid van je water pomp(en) ?

- Gewoon de hele tijd op 100% laten draaien
of
- RPM curve maken afhankelijk van temperatuur.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dierkx36 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:26:
Wat is jullie mening over de draai snelheid van je water pomp(en) ?

- Gewoon de hele tijd op 100% laten draaien
of
- RPM curve maken afhankelijk van temperatuur.
Net genoeg zodat de pompen stil zijn :P

Heb hier 2 stuks D5 op 35% van het maximale vermogen want pas dan zijn ze stil. Dit geeft een flow van 85 liter per uur, en ja, da's niet veel. Je kan het wel verdubbelen maar de temps worden er niet echt beter op. Scheelt misschien wel een graad of 2, maar dat is het dan ook. Persoonlijk zet ik ze dus zo laag mogelijk en op een vaste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
PilatuS schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:41:
[...]

Net genoeg zodat de pompen stil zijn :P

Heb hier 2 stuks D5 op 35% van het maximale vermogen want pas dan zijn ze stil. Dit geeft een flow van 85 liter per uur, en ja, da's niet veel. Je kan het wel verdubbelen maar de temps worden er niet echt beter op. Scheelt misschien wel een graad of 2, maar dat is het dan ook. Persoonlijk zet ik ze dus zo laag mogelijk en op een vaste stand.
Ik gebruik een EKWB dual D5 serial pump, beetje overkill maar ja.

Nu gebruik ik een rpm/temp curve waarbij tussen de 37 en 40 graden koelvloeistof temperatuur er een balans is.

Vreemd genoeg merk ik wel een duidelijk verschil tussen de rmp/temp curve of allebei 100 % : vermoed dat er weer ergens een luchtbel zit.

Moet nog uitdokteren vanaf welk rpm je de pompen echt begin te horen :
Voorheen hoorde je tussen 60 en 70 % rpm een schriel geluid waarna het weer verdween.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dierkx36 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:06:
[...]

Ik gebruik een EKWB dual D5 serial pump, beetje overkill maar ja.

Nu gebruik ik een rpm/temp curve waarbij tussen de 37 en 40 graden koelvloeistof temperatuur er een balans is.

Vreemd genoeg merk ik wel een duidelijk verschil tussen de rmp/temp curve of allebei 100 % : vermoed dat er weer ergens een luchtbel zit.

Moet nog uitdokteren vanaf welk rpm je de pompen echt begin te horen :
Voorheen hoorde je tussen 60 en 70 % rpm een schriel geluid waarna het weer verdween.
Ik heb hier ook een balans waarbij er genoeg radiatoroppervlakte is waarbij de fans niet hoeven te draaien. Bij mij wordt de watertemp stabiel zo rond de 35 graden zonder gamen. De fans gaan aan bij 37 graden en dan naar max 80% bij 42 graden. Die max 80% zullen ze nooit halen in de praktijk.

Ik heb echter niet het idee dat de pomp hier wat uitmaakt. Het doel is zonder radiatorfans draaien en dat lukt makkelijk. Of de pompen nou harder of zachter draaien maakt niet uit.

Qua lucht krijg ik het er bij mij makkelijk uit omdat er nergens een uitgang van een radiator onder de ingang zit. Dan is het na het vullen even flink schudden met de kast en alle lucht schiet los.

Qua geluid vind ik een D5 boven de 50% te veel herrie maken. De mijne staan nu net ietsjes boven het minimale en pas dan vind ik ze echt stil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dierkx36
JayzTwoCent had een tijd geleden een how-to gepost over je custom loop vullen met behulp van een vacuum hand pomp (brake fluid bleeder)

Gezien ik ALTIJD :X lucht in de loop over hou, zelfs na 15 minuten dans met de kast :
Weet je wat , we gaan het eens proberen.

Voor 16 euro een cheap ass brake bleeder gekocht bij een grote pakketduwer, en net uitgeprobeerd.

Werkt PERFECT _/-\o_
Je moet er effe handigheid in krijgen, een extra ball valve monteren (heb em halve wege de loop bij de hoogste radiator) maar je krijg er op die manier echt heel veel lucht uit.

Geen iedere keer voeding aan, voeding uit, bijvullen, voeding aan etc en, heel belangerijk, eindelijk niet meer dansen met kast van rond de 20 kilo :')

[ Voor 6% gewijzigd door dierkx36 op 30-11-2024 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@dierkx36 Hier zit er nog iets lucht in, als het systeem een tijdje uitstaat zie ik het kleine beetje lucht iets omhoog komen in de 2 slangen tussen uitvoering: Alphacool Eisbaer (Solo) en de radiator. Maar als de loop eenmaal stroomt dan is er niks aan de hand (geen bellen zichtbaar in de slangen), het ene belletje zit dan bovenin de grote (dual 180) radiator en iets bovenin het reservoir van de Eisbaer.

De meeste lucht eruit krijgen was al lastig genoeg met het gewicht van alles :X

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
Raven schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:15:
@dierkx36 Hier zit er nog iets lucht in, als het systeem een tijdje uitstaat zie ik het kleine beetje lucht iets omhoog komen in de 2 slangen tussen uitvoering: Alphacool Eisbaer (Solo) en de radiator. Maar als de loop eenmaal stroomt dan is er niks aan de hand (geen bellen zichtbaar in de slangen), het ene belletje zit dan bovenin de grote (dual 180) radiator en iets bovenin het reservoir van de Eisbaer.

De meeste lucht eruit krijgen was al lastig genoeg met het gewicht van alles :X
Vandaar dat ik dus die brake bleeder gekocht heb :
Brake bleeder ergens bovenin op een koppeling zetten, reservoir vullen (of een extra aansluiting ergens onderin maken waar je een slang kan plaatsen die in je fles coolant hangt) en knijpen maar :)
Zodra de lucht uit je loop is, komt er alleen coolant via de brake bleeder eruit :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Iemand een idee welke Nvidia RTX 5090 ik moet halen voor waterkoeling in ITX SFFPC?

Ik heb nu een RTX 3080 Founders Edition met het EKWB limited blok erop, erg tevreden mee. Maar de nieuwe RTX5090 lijkt het PCB in het midden te hebben, waardoor ik me erg af vraag hoe het PCB aan het PCI-e slot vast zit.

Als dat een soort riser is, dan gaat het erg lastig worden voor 3rd party waterblokken... Dan kan ik wellicht beter een al watergekoelde board partner halen. Ik zag bv dat Gigabyte al een watergekoelde 5090 aangekondigd heeft.

Mooiste voor mij is wateruitgang aan de achterkant / kont van de kaart zoals op het RTX3080 blok, maar ben er bang voor dat die er niet meer zijn. Of Alphacool moet weer met een ES blok komen, dat zou nog het mooiste zijn.

Maar welke variant / board partner?

[ Voor 11% gewijzigd door _eLMo_ op 10-01-2025 00:12 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
Alphacool heeft al een aankondiging gedaan voor welke versies ze waterblocks maken, ze maken zowel de normale variant als een enterprise variant (ES), deze heeft zoals jij wil de ports aan de achterkant van de kaart.

Persoonlijk zou ik gewoon even afwachten tot eind januari om te kijken wat de beschikbaarheid is van verschillende opties. Ik hoop zelf op een nieuwe Watercool Heatkiller voor de 50 serie.

🇺🇦

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Nycrea schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 06:43:
Alphacool heeft al een aankondiging gedaan voor welke versies ze waterblocks maken, ze maken zowel de normale variant als een enterprise variant (ES), deze heeft zoals jij wil de ports aan de achterkant van de kaart.

Persoonlijk zou ik gewoon even afwachten tot eind januari om te kijken wat de beschikbaarheid is van verschillende opties. Ik hoop zelf op een nieuwe Watercool Heatkiller voor de 50 serie.
Heatkiller beschikbaar vanaf 30-1 voor palit en gainward.

https://www.reddit.com/r/...killer_v_proultra_cooler/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hf6IJ5Tg70Bm3zWIPE2D8B_nbmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oXyTllHPt9eli6MUsxEeURPx.png?f=fotoalbum_large

De FE bestaat waarschijnlijk uit meerdere pcb’s met flatcable ertussen. Dus word lastig.

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 10-01-2025 16:27 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

Phoe ik heb gisteren een onderzoeksvideo van HWnexus gezien over de shitshow bij EKWB.
Het schijnt veel erger te zijn dan de problemen van een jaartje geleden doen vermoeden.
Het ziet ernaar uit dat EKWB definitief gaat verdwijnen ;w

YouTube: How 4 People Destroyed a $250 Million Tech Company (lange video btw)

Is het jullie ook opgevallen dat er haast niets meer nieuws uit komt voor custom waterkoeling in het algemeen?
Het lijkt allemaal een beetje dood te zijn of op z'n minst gezegd gestagneerd.
  • Alphacool is aktief.
  • Watercool komt soms nog met wat dingen aan, zei het beperkt. Zo was er deze keer geen 7900XT(X) blok.
  • Aquatuning Aquacomputer is al sinds RDNA2 (2020) niet met nieuwe blokken tevoorschijn gekomen en lijkt zich puur op software & meet/sensor apparatuur te richten.
  • XSPC is verder een beetje op de achtergrond geraakt en lijkt ook niet meer met nieuwe dingen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
Aquatuning = Alphacool = Phobya btw.
Het lijkt er op dat Alphacool het gat wil vullen dit jaar, maar er zijn ook jongere vendors zoals barrow die nu wellicht meer een slag gaan slaan.

EKWB is dood, maar watercooling is dat zeker niet.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

Sorry, het moest Aquacomputer zijn (ik verwissel die twee altijd).

Vind het allemaal zo tegenvallen sinds corona.
Dat niet voor elk merk een blok uit komt kan ik begrijpen, maar voor de 7900XTX was er praktisch maar 1 keuze (en er is veel op het Alphacool blok aan te merken).

En nu de 5090FE met modulair PCB ontwerp komt, vrees ik het ergste.
AIB modellen met een referentie ontwerp beschouw ik niet als optie.
De meerprijs die ze vragen + vaak middelmatige tot slechte PCB kwaliteit is het gewoon niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
Er zijn zat goede AIB kaarten beschikbaar, ik snap je wantrouwen hier niet zo goed. De reference PCB was in het verleden vaak wat matig (deze werd toen ook nog gebruikt voor de FE) maar inmiddels zijn ze over het algemeen adequaat, en er zit zeker altijd wel een vendor tussen die wel een goed (niet reference) PCB maakt als de reference echt kut is.

Het FE design van de 50 serie gaat in ieder geval binnenkort geen waterblock zien schat ik in, deze is simpelweg te custom en echt gemaakt in combinatie met de koeler. De koeler hier afhalen maakt het heel makkelijk voor een user om iets stuk te maken, ik denk niet dat waterblock fabrikanten zich hieraan willen branden. Maar, het kan zijn dat er een exclusief waterblock komt van watercool ofzo voor de founders, maar dat zal denk ik niet eerder dan eind 2025 zijn als het al gebeurd.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat het voor de 5090 wel mee valt eigenlijk. Er zullen wel normale kaarten komen die niet modulair zijn. Als dit zo is dan hebben we het over normale blokken.

Verder zie ik voor de founder ook niet echt een probleem. Je pakt een normaal klein waterblok en alle andere onderdelen schroef of klik je aan het blok vast. Tuurlijk wel flink meer lastig, maar moet wel te doen zijn gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
De IO en PCIe zijn verbonden met flex PCBs, daarbij komt dan ook nog dat de flex pcbs door de koeler heen lopen op een niet triviale manier. Dat gaat echt te vaak fout als gebruikers dit zelf moeten overzetten naar een waterblock. Ik denk echt niet dat er een FE waterblock komt.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nycrea schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:36:
Dat gaat echt te vaak fout als gebruikers dit zelf moeten overzetten naar een waterblock.
Da's wel een ding inderdaad. Ik zat meer te denken aan dat wel mogelijk is, niet of het handig is.

Het heeft dan inderdaad weinig nut om iets voor de founder te maken met het mogelijk gezeur dat het kan opleveren.

Edit: Vind alle ellende van EKWB trouwens wel heel jammer. Hier al meer dan 15 jaar vrijwel alleen blokken van hun voor CPU, GPU en mobo. Dat zo'n bedrijf met mooie producten dan mogelijk aan een eind komt door mismanagement zou erg jammer zijn. Nu nog blokken van hun op mijn 7800X3D en 7900XTX zitten, hopelijk niet de laatste.

[ Voor 28% gewijzigd door PilatuS op 16-01-2025 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lindenberger
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-06 20:38
CMT schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:37:
Phoe ik heb gisteren een onderzoeksvideo van HWnexus gezien over de shitshow bij EKWB.
Het schijnt veel erger te zijn dan de problemen van een jaartje geleden doen vermoeden.
Het ziet ernaar uit dat EKWB definitief gaat verdwijnen ;w

YouTube: How 4 People Destroyed a $250 Million Tech Company (lange video btw)

Is het jullie ook opgevallen dat er haast niets meer nieuws uit komt voor custom waterkoeling in het algemeen?
Het lijkt allemaal een beetje dood te zijn of op z'n minst gezegd gestagneerd.
Ik zag gisteren nog een bericht over de EK-Quantum Vector² op Facebook voorbij komen. In januari 4 berichten over hun producten alsnog!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Nu online

CMT

Lindenberger schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:56:
[...]

Ik zag gisteren nog een bericht over de EK-Quantum Vector² op Facebook voorbij komen. In januari 4 berichten over hun producten alsnog!
Ooh ik hou mijn hart wel vast, want ik zie niet hoe EKWB door kan gaan zonder drastisch te krimpen /onderdelen van het bedrijf af te stoten en zich op de core business te richten. Ze zullen door de vele niet betaalde rekeningen ook geen vrienden gemaakt hebben.

Ik hoop wel dat ze een doorstart kunnen maken met nieuw management.
Of dat er spinoff van komt van oud medewerkers O-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EKWB is zo enorm veel gaan maken dat het nergens meer op slaat. Tuurlijk kan je prima wat meer producten maken, maar ze zijn veel te ver gegaan. Als je kijkt wat ze allemaal wel niet hebben zijn ze compleet doorgeslagen. Heb je dan 500 distroplates liggen voor een kast die bijna niemand heeft en niemand koopt het, dan heb je snel een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
Tja, zelfs als ze nog met producten komen koop ik het niet meer. De manier waarop ze hun werknemers behandeld hebben is niet oke. Alle goede engineering staff is ook opgestapt, dus ze kunnen denk ik niet meer dezelfde kwaliteit hanteren als in het begin.
Je ziet ook op hun eigen shop dat er bijvoorbeeld staat "restock expected december 23" terwijl het januari is. Dat geeft al aan dat er iets aan de hand is en er geen "business as usual" plaatsvindt. Dan is er ook nog het stukje garantie, daar kun je niet meer echt op rekenen nu, ook als je wel nog een product weet te kopen ergens.

Ik ben al deels over en van plan om ook mijn blocks te kopen van watercool, zij maken nog steeds hoge kwaliteit.

🇺🇦

Pagina: 1 ... 66 67 Laatste