Meerdere overkill rad's zijn heerlijk
Ik draai hier met 2 stuks 4x120mm die ook nog eens dubbel zo dik zijn als standaard. De fans van de onderste rad staan standaard uit en gaan alleen aan tijdens gamen. Die van de bovenste rad gaan pas aan bij een watertemp van 32 graden. Onder de 32 graden draaien alleen 2 intake fans op 32% en 1 outtake fan op 32%. De PC is dan zo goed als onhoorbaar.
Komt de watertemp boven de 32 graden gaan de 4 fans op de bovenste rad aan op 28%. Tijdens desktop werk draaien de bovenste fans maar iets van 40% van de tijd. Zelfs al gaan deze fans aan dan nog is de PC zo goed als onhoorbaar.
De fans op de onderste rad gaan aan bij een watertemp van 33.5 graden, dus alleen bij gamen. Verder staat de fancurve zo ingestelt dat zowel de bovenste als onderste radatiatorfans langzaam harder gaan draaien zodra de watertemp omhoog gaat. De maximale ingestelde fan snelheid is 80% voor de rad's maar dit is nog nooit voorgekomen. Max wat ik gezien heb is iets van 65%.
De fans die ik gebruik zijn Be Quiet! Silent Wings 2 PWM. Wat ik koel is een 6700K met EK monoblock voor de VRM's en CPU. Verder 2x GTX 980 met EK blokken. Pompen zijn 2x D5 met Bitspower Dual-Pomp top en de pompen draaien op stand anderhalf van de 5. Om alles aan te sturen gebruik ik een Aquaero 6 Pro. Wat je hiermee kan doen is echt geweldig. Vroeger zat ik nog te prutsen met een fancontroller die ik handmatig moest aanpassen als ik ging gamen. Nu gaat alles automatisch.
Hier nog een screenshot van Aquasuite.
Ik heb deze PC dan ook volledig gebouwd om zo stil mogelijk te zijn. Ieder onderdeel is gekozen voor de stilte. Of de CPU temp nou 35 of 45 graden is boeit mij dan ook niet.