Dat ik jullie mooi tot vriendjes heb gegemaaktmaks11223344 schreef op woensdag 24 september 2014 @ 18:34:
Sluit me bij playerx aan he tekst is voor de gemiddelde tweaker onbegrijpelijk en ooja kan je misschoen een foto of kan je een filmpje maken als je die vrouwen naar je hardware gaat brengen?
eerlink wat probeer je nu te zeggen?...
Ik sluit me aan bij de vriendjes, lijkt een poging tot gevat of humoristisch Nederlands, wat uiteindelijk niet duidelijk is voor in ieder geval 3 lezers hier.Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2014 @ 18:56:
[...]
Dat ik jullie mooi tot vriendjes heb gegemaakt
[ Voor 14% gewijzigd door Gizzy op 30-09-2014 15:11 ]
flickr - WOT Profile - Game PC
Verwijderd
Mooi, popnagels aan je systeem, kan zijn dat er bij player x een bordje staat not wanted.
Meestal begrijp ik er genoeg van om het te kunnen begrijpen, maar deze keren ben je mij ook kwijt 
En je bedoeld toch niet gamergate?
Of de sjw kant van dat verhaal? (Dat alle gamers mannen zijn die racistische en vrouwen haten zijn? En dat de focus zoveel mogelijk op vrouwen moet komen?)
Of de sjw kant van dat verhaal? (Dat alle gamers mannen zijn die racistische en vrouwen haten zijn? En dat de focus zoveel mogelijk op vrouwen moet komen?)
Verwijderd
Normaliter kijk ik niet zo snel op bij een opkomende post met plaatjes, maar deze, ja helemaal waar dat jullie met elkaar uit dezer index zijn gestapt en een blondie evenredig hebben gemaakt aan een generatie wier niet van Dangerden afweet.
Naarstig vroeg ik me riekend af, he? waarom dezer actie mbv wat vrouwen wier nagelkenser moeten oplopen bij nota bene gerenommeerde merken, ja gamergate maar dan vanuit een bron elders bij ze weg.DCG909 schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 20:07:
Meestal begrijp ik er genoeg van om het te kunnen begrijpen, maar deze keren ben je mij ook kwijt
Kan je mischien wat plaatjes posten van de vrouwen wier uit de index van dangerden zijn gestapt en daarbij nagelkenser opgelopen hebben?
en riekt deze post normaliter niet naarstig af naar wat verdere uitleg mischien?
en riekt deze post normaliter niet naarstig af naar wat verdere uitleg mischien?
Hey guys,vanaf gisteren de Alphacool NexXxoS Cool Answer 360 DDC/XT geïnstalleerd en getest.
Qua montage lijkt het meer werk dan het eigenlijk is. Door het grote aantal doosjes en onderdeeltjes in het pakket raakte ik even ontmoedigd, maar gewoon stuk voor stuk mee aan de slag gegaan en een paar uur later draaide het.
Geen noemenswaardige problemen tegengekomen bij de montage.
In werking vind ik de pomp wel wat luidruchtig, klinkt als een 60mm fan die hard draait=irri!
Jammer dat de stroomvoorziening van een molex moet komen ipv een fanheader, het aantal RPM afregelen gaat nu niet.
Prestaties van de set zijn een stuk beter dan de Reserator 3 MAX die ik eerst had gemonteerd, al ben ik nog niet geheel tevreden. Want de heethoofd (AMD FX9590) haalt nog wel de 65 graden.
Bij licht gebruik houdt de processor zich rond de 28 graden. Ga ik Primen, dan loopt het in 8 minuten op naar de 60 graden. Na een uur zit hij aan 65... En terug afkoelen naar 28 graden duurt ook 8 minuten.
Wat ik me nu afvraag; kan ik nog iets doen om de koelprestaties te verbeteren?
Ik denk alvast aan vervangende fans,welke zijn aanraders?
Stats:
Qua montage lijkt het meer werk dan het eigenlijk is. Door het grote aantal doosjes en onderdeeltjes in het pakket raakte ik even ontmoedigd, maar gewoon stuk voor stuk mee aan de slag gegaan en een paar uur later draaide het.
Geen noemenswaardige problemen tegengekomen bij de montage.
In werking vind ik de pomp wel wat luidruchtig, klinkt als een 60mm fan die hard draait=irri!
Jammer dat de stroomvoorziening van een molex moet komen ipv een fanheader, het aantal RPM afregelen gaat nu niet.
Prestaties van de set zijn een stuk beter dan de Reserator 3 MAX die ik eerst had gemonteerd, al ben ik nog niet geheel tevreden. Want de heethoofd (AMD FX9590) haalt nog wel de 65 graden.
Bij licht gebruik houdt de processor zich rond de 28 graden. Ga ik Primen, dan loopt het in 8 minuten op naar de 60 graden. Na een uur zit hij aan 65... En terug afkoelen naar 28 graden duurt ook 8 minuten.
Stats:

Jep het is een echte heet hoofd, en het lijkt er op alsof je niet genoeg airflow of rad hebt.I Am Weasel schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 02:04:
Want de heethoofd (AMD FX9590) haalt nog wel de 65 graden.
Bij licht gebruik houdt de processor hij zich rond de 28 graden. Ga ik Primen, dan loopt het in 8 minuten op naar de 60 graden. Na een uur zit hij aan 65... En terug afkoelen naar 28 graden duurt ook 8 minuten.
Afhankelijk van budget zou ik uit dit lijstje een aantal onderdelen kiezen.
Het gebruik van push-pull opstelling,verbetert je airflow behoorlijk.
- Arctic Cooling Fan F12 PWM ( 120x120x25mm ) 1x € 3,89 - 6x € 23,34
- Phobya PWM 8x 4Pin Splitter 1x € 6,99
- Phobya 120x120x20mm Shroud Plexi 1x € 6,89 3x 21.--
- Aquacomputer aquaero 5 LT USB Fan-Controller 1x € 57,79
- Aquacomputer passive cooler for aquaero 5 € 9,89
[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 02-10-2014 04:00 ]
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
Hehehe, de huidige cpu's (ook de 4770k) kunnen redelijk warm worden met zware belasting, ook onder waterkoeling 
De reden dat ik naar waterkoeling ben gegaan is dat ik ook mijn gpu's kon koelen, scheelt toch bijna 40 graden in de huidige situatie (37 tegenover 80 en dat met DCII kaarten).
En het is wat stiller dan 6 fans van verschillende makelij
De reden dat ik naar waterkoeling ben gegaan is dat ik ook mijn gpu's kon koelen, scheelt toch bijna 40 graden in de huidige situatie (37 tegenover 80 en dat met DCII kaarten).
En het is wat stiller dan 6 fans van verschillende makelij
Verwijderd
Google kijkt met je mee, exploits overigens verboden..maks11223344 schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 23:41:
Kan je mischien wat plaatjes posten van de vrouwen wier uit de index van dangerden zijn gestapt en daarbij nagelkenser opgelopen hebben?
Bedankt voor al je hulp en advies!player-x schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 03:54:
[...]
Jep het is een echte heet hoofd, en het lijkt er op alsof je niet genoeg airflow of rad hebt.
Afhankelijk van budget zou ik uit dit lijstje een aantal onderdelen kiezen.
Het gebruik van push-pull opstelling,verbetert je airflow behoorlijk.Als je ruimte hebt gebruik een shroud, verbeterd de airflow met ongeveer 20%, en verlaagt het geluidsniveau van je fans.
- Arctic Cooling Fan F12 PWM ( 120x120x25mm ) 1x € 3,89 - 6x € 23,34
- Phobya PWM 8x 4Pin Splitter 1x € 6,99
Een pomp/fan controller kan je nog meer helpen met je geluidsproblemen, vooral tijdens idle kan het de geluidsproductie aanzienlijk verminderen, en ook de levensduur van je pomp.
- Phobya 120x120x20mm Shroud Plexi 1x € 6,89 3x 21.--
Nuttige info: PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp
- Aquacomputer aquaero 5 LT USB Fan-Controller 1x € 57,79
- Aquacomputer passive cooler for aquaero 5 € 9,89
Ik ging eens goed kijken en opmeten wat ik er nog voor onderdelen kan bijsteken in mijn kast, en deed 2 facepalmwaardige ontdekkingen

1 Radfan zat geblokkeerd door een sata stekker die erin was beland...waarschijnlijk door het kantelen van de kast voor het ontluchten... en één waterslang zat een knikje in...
Na dit verholpen te hebben zijn de statistieken al verbeterd.
Verder heb ik een extra casefan van 14cm aangehaakt aan de voorkant, en die van de achterkant laat ik nu naar binnen blazen.3 totaal dus.
Dit heeft gelukkig allemaal geholpen!
Hij komt amper boven de 60 graden uit,en zakt zelfs terug naar 54 als Prime95 even wat milder gaat.
Wat betreft je push/pull idee,ik kan slechts fans van 2 cm dikt gebruiken als ik dat ga doen,anders krijg ik het niet passend. Ik ga dit zeker nog uitzoeken... lijkt me wel de moeite,of niet?
Shrouds heb ik geen plaats voor...
Wat de pomp RPM controle betreft... Ik heb opgezocht hoeveel watt deze pomp trekt,dit zijn er 18. Als ik het op de goede pomp heb tenminste. Dat zijn net een paar watts teveel om een aansluiting van het moederbord te gebruiken? In dat topic over PWM staat 15 watt max.
Ik heb namelijk deze gevonden en het is heel verleidelijk om te bestellen. Maar gaat dat wel werken?
I Am Weasel schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 16:29:
Dit heeft gelukkig allemaal geholpen!

Kan zeker de moeite waard zijn, meet nog eens, en als 2 fans net niet passen, kan je voor fan plus shroud gaan als dat wel past, maar de 3 fans zouden het nu wel houden denk ik.Wat betreft je push/pull idee,ik kan slechts fans van 2 cm dikt gebruiken als ik dat ga doen,anders krijg ik het niet passend. Ik ga dit zeker nog uitzoeken... lijkt me wel de moeite,of niet?
Correct.Wat de pomp RPM controle betreft... Ik heb opgezocht hoeveel watt deze pomp trekt,dit zijn er 18. Als ik het op de goede pomp heb tenminste. Dat zijn net een paar watts teveel om een aansluiting van het moederbord te gebruiken? In dat topic over PWM staat 15 watt max.
Nee dat gaat niet werken daar je pomp geen PWM heeft, alleen een rpm signaal draad.Ik heb namelijk deze gevonden en het is heel verleidelijk om te bestellen. Maar gaat dat wel werken?
Om je pomp aan te sturen zijn er twee oplossingen, deze goedkope, of deze luxe, meer op de toekomst voorbereide oplossing, of je kan gewoon nog een tijdje wachten.
Zijn er hier mensen met ervaring van het bouwen van watercooled builds in regio Eindhoven? Ik overweeg om dit te doen in de toekomst, hoogswaarschijnlijk wordt het weer een zomerproject. Ik heb alleen geen vrienden die zich echt interreseren voor PC's en al helemaal geen mensen die ervaring hebben met het opzetten van een custom liquid cooling. Iemand in de buurt die ervaring heeft en ooit bereid is om te helpen:)?
Met de nodige watercooling guides en youtube video's (van bijvoorbeeld Singularity Computers, LinusTechTips en TinyTomLogan) lukt het je wel om het alleen te doen.
Misschien is het wel handig om een 'klusser' in de buurt te hebben die verstand heeft van fittingen e.d. Bij mij was dat mn vader
Misschien is het wel handig om een 'klusser' in de buurt te hebben die verstand heeft van fittingen e.d. Bij mij was dat mn vader
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Ja ik ben zelf ook redelijk handig en mijn vader zeker (heeft MTS en HTS gedaan).
Echter zou ik het de eerste keer van een goede leermeester afkijken, het zijn geen malse bedragen als ik even een heel setje in een winkelmandje gooi (ik ben 17 en spaar met mijn baan).
Dus een ervaren waterkoeler zou wel fijn zijn als ondersteuning. Geen zin om voor duizend euro aan hardware te vernaggelen:) Ik heb wel gewoon alle gereedschappen die je je kunt wensen dus dat is wel fijn (we komen niks te kort thuis
)
Echter zou ik het de eerste keer van een goede leermeester afkijken, het zijn geen malse bedragen als ik even een heel setje in een winkelmandje gooi (ik ben 17 en spaar met mijn baan).
Dus een ervaren waterkoeler zou wel fijn zijn als ondersteuning. Geen zin om voor duizend euro aan hardware te vernaggelen:) Ik heb wel gewoon alle gereedschappen die je je kunt wensen dus dat is wel fijn (we komen niks te kort thuis
Even afwachten op de levering van 6x Deepcool fans van 2cm dik. De fans van nu houden het niet koel genoeg als zowel CPU en GPU's tegelijk volle bak belast worden.player-x schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 17:32:
[...]
Kan zeker de moeite waard zijn, meet nog eens, en als 2 fans net niet passen, kan je voor fan plus shroud gaan als dat wel past, maar de 3 fans zouden het nu wel houden denk ik.
[...]
Correct.
[...]
Nee dat gaat niet werken daar je pomp geen PWM heeft, alleen een rpm signaal draad.
Ik las in het manual van mijn bord; The fan connectors support cooling fans 250 mA ~ 2000 mA (24 Watt max) or a total of 1A ~ 7A (84W max) at +12 Volt.
Ik hoef dus niet zo in te zitten met het eerder vermelde limiet van 15W per fanheader.
Met de toekomstige setup kom ik op een totaal van ongeveer 45W. (radfans 18 + pomp 18 + casefans 9)
Dat stekkerverloop voor de pomp heb ik inmiddels in huis en gemonteerd...ik zag niet in waarom het niet zou werken en de conclusie is: werkt goed! Hij krijgt nu netjes zijn stroom van de fanheader,waar eerst slechts de pomp z'n rpm meting op aan zat gesloten.
Netjes regelbaar. Draait op 35% minimaal, ik hou hem op 50%.
Er gaat niks mis als je gewoon lek test zonder dat je pc aan staat. Mocht er een lek zijn, mooi laten drogen en er is niks aan de handGeen zin om voor duizend euro aan hardware te vernaggelen
Vind je het erg wanneer ik dat even nuanceer met "wanneer er géén spanning op je moederbord staat." Dus het veiligste is eigenlijk om de voeding gewoon in zijn geheel te ontkoppelen van het mobo.
En zou de CMOS batterij ook schade kunnen veroorzaken bij kortsluiting door lekkage? Daar heb ik eigenlijk nog nooit over nagedacht. 't is toch zo'n drie volt dacht ik, dat er op staat.
Snoep verstandig, lik m'n reet! :P
Ik bedoel hiermee dat de voeding in je pc niet aangesloten is op het stroomnet. Ik gebruik zelf altijd een aparte externe voeding voor de pomp met lektesten.Vind je het erg wanneer ik dat even nuanceer met "wanneer er géén spanning op je moederbord staat." Dus het veiligste is eigenlijk om de voeding gewoon in zijn geheel te ontkoppelen van het mobo.
In theorie wel ja.. Maar dat is een klein stukje van je moederbord, namelijk het bios circuit dat eigenlijk alleen bestaat uit een stuk of 4-5 kleine componentjes. De kans dat je die raakt met water is zeer klein, zolang er maar geen slangen los schieten.En zou de CMOS batterij ook schade kunnen veroorzaken bij kortsluiting door lekkage? Daar heb ik eigenlijk nog nooit over nagedacht. 't is toch zo'n drie volt dacht ik, dat er op staat.
Ook heb je moederborden met een 'water-resistant' coating. Volgens mij deed gigabyte daar aan mee.
[ Voor 5% gewijzigd door Fordox op 08-10-2014 08:08 ]
Yep dat werkt het handigste, maar de groene draad overbruggen werkt ook prima, zie startpost.Fordox schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 08:07:
Ik bedoel hiermee dat de voeding in je pc niet aangesloten is op het stroomnet. Ik gebruik zelf altijd een aparte externe voeding voor de pomp met lektesten.
Zelf dan is de 3V van de CMOS batterij niet echt een probleem, heb verscheidende keren, zeer vuile moederborden (en (video)kaarten) gewoon onder de warme kraan afgespoeld, zonder de CMOS batterij te verwijderen.In theorie wel ja.. Maar dat is een klein stukje van je moederbord, namelijk het bios circuit dat eigenlijk alleen bestaat uit een stuk of 4-5 kleine componentjes. De kans dat je die raakt met water is zeer klein, zolang er maar geen slangen los schieten.
En ze daarna een (paar) uur laten drogen in oven op 70c, nooit problemen mee gehad.
Vooral lucht gekoelde videokaarten en CPU koelers zijn zo makkelijk stof vrij te maken, wel zoveel mogelijk water uit de koeler zwaaien/blazen.
Want zolang je geen spanning op je elektronica hebt staan, doet water geen schade.
Voor ik waterkoeling op een mobo of videokaart installeer spray ik een auto bobine beschermingsspray op mijn mobo en kaarten, een soort beenscheringslak voor elektronica, en daarna spuit ik daar nog eens PTFE spray er overheen.Ook heb je moederborden met een 'water-resistant' coating. Volgens mij deed gigabyte daar aan mee.
In de PCIe sloten steek ik stukken karton, alle andere stekkers en DIMM sloten plak ik af met schilders tape.
Al met al is dat ongeveer een uurtje werk, waarvan ongeveer 55min besteed is aan het wachten voor de lak te drogen.
Is allemaal behoorlijk overbodig, maar baad het niet schaad het ook niet, en met een 350 euro mobo en 4x Titan kaarten, ben ik best berijd een extra uurtje in extra en zeer waarschijnlijke overbodige bescherming te steken.
Ik ben momenteel bezig met een nieuwe build.
Heb er al diverse gehad,maar heb het nooit helemaal 100% voor elkaar gekregen
Ditmaal wil ik het goed doen.
Ik heb nou diverse fans aangesloten op de cpu header dmv Swiftech 8 Way PWM Splitter
Ik heb volgens mij maar 1 pwm aansluiting op mijn moederbord zitten waar door ik genoodzaakt ben om de pomp ook op die splitter te zetten.
Helaas kan de pomp dan niet zijn gehele toerenbereik behalen.
Iemand enig idee hoe ik de pomp zou moeten aansluiten?
Heb er al diverse gehad,maar heb het nooit helemaal 100% voor elkaar gekregen
Ditmaal wil ik het goed doen.
Ik heb nou diverse fans aangesloten op de cpu header dmv Swiftech 8 Way PWM Splitter
Ik heb volgens mij maar 1 pwm aansluiting op mijn moederbord zitten waar door ik genoodzaakt ben om de pomp ook op die splitter te zetten.
Helaas kan de pomp dan niet zijn gehele toerenbereik behalen.
Iemand enig idee hoe ik de pomp zou moeten aansluiten?
Niet voor het een of het ander en wellicht ietwat ot: het lijkt er sterk op dat je probeert om jezelf archaisch uit te drukken, hetgeen in mijn opinie niet geheel een succes is. Dat ontbreken van dat succes is niet zozeer te wijten aan de onbegrijpelijkheid van wat je schrijft maar vooral vanwege wat foutjes hier en daar. Als voorbeeld wil ik jouw gebruik van het woord 'wier' niet onthouden: volgens de grammatica die het nog steeds toestaat om dergelijke ouderwetse woorden te gebruiken zou je dit woord, in een aantal contexten zoals jij ze benut, moeten veranderen in 'wiens'.Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2014 @ 17:34:
Ok, ik begrijp je onrust nu met al dat vuur in de wereld, wel makkelijk zo te roepen, "ik begrijp je niet". Dezer dames zijn toch onderdeel van een gamers campagne wier vrouwen richting hardware brengen omdat men ze niet met gamen willlen laten zijn toch? Althans, dat las ik ergens..
Succes met de Watercooling allemaal, en weer beetje ot: Omg waar blijven due blikken voor de gtx970.
mixing a drink and music
Ik heb eergisteren mijn ap-15's vervangen door Corsai sp120 high performance's.
en ik moet zeggen, zolang ik onder de 1850 rpm blijf zijn dit voor mij gewoon prima ventilatoren
Boven de 1850 rpm ga je de lagers horen... maar ik heb die extra rpm gelukkig niet nodig.
had ook een noctua nf-f12 geprobeerd, maar dat was een ramp
en ik moet zeggen, zolang ik onder de 1850 rpm blijf zijn dit voor mij gewoon prima ventilatoren
Boven de 1850 rpm ga je de lagers horen... maar ik heb die extra rpm gelukkig niet nodig.

Verwijderd
Ik weet ook niet, maar mijn verzameling polygoon journaals in mpeg geven de waan richting het gesloten archief in Maastricht schel..Jij ook hoor, succes met je watergekoel.Boefmans schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 19:43:
[...]
Niet voor het een of het ander en wellicht ietwat ot: het lijkt er sterk op dat je probeert om jezelf archaisch uit te drukken, hetgeen in mijn opinie niet geheel een succes is. Dat ontbreken van dat succes is niet zozeer te wijten aan de onbegrijpelijkheid van wat je schrijft maar vooral vanwege wat foutjes hier en daar. Als voorbeeld wil ik jouw gebruik van het woord 'wier' niet onthouden: volgens de grammatica die het nog steeds toestaat om dergelijke ouderwetse woorden te gebruiken zou je dit woord, in een aantal contexten zoals jij ze benut, moeten veranderen in 'wiens'.
Succes met de Watercooling allemaal, en weer beetje ot: Omg waar blijven due blikken voor de gtx970.
wiens wier het overigens kan gaan zijn weten de fitten welke met de hakken in het zand op weg gaan richting waar opgesteld tijdens het refo plantencongres.
@Boefmans en fishsmell; Ieder zn zegje gedaan, kunnen we nu weer volwassen doen?
QFT, kunnen we meer on topic blijven, want dergelijke post horen niet echt op het forum, en iig zeker niet in deze sectie, maar op zijn best in General Chat sectiePAPPLE schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 15:11:
@Boefmans en fishsmell; Ieder zn zegje gedaan, kunnen we nu weer volwassen doen?
Ja ik wert het, het was eigenlijk vooral een poging om die rare discussie over taalgebruik weer te ontopicen.
En dan maar ontopic: heeft iemand ervaring met de sentry lxe (een fancontroller die extern schermpje heeft). Af en toe geeft die geen rpm door en draaien de fans dus gewoon keihard niet, niet echt ideaal met watercooling. De pompen hebben gelukkig een wat degelijkere controller en door de overkill aan rads lukt het nog redelijk qua Temps, maar vertrouw het niet natuurlijk.
Anders maar op zoek naar een goede 5.25 single bay controller met heul veel kanalen, als iemand tips heeft
En dan maar ontopic: heeft iemand ervaring met de sentry lxe (een fancontroller die extern schermpje heeft). Af en toe geeft die geen rpm door en draaien de fans dus gewoon keihard niet, niet echt ideaal met watercooling. De pompen hebben gelukkig een wat degelijkere controller en door de overkill aan rads lukt het nog redelijk qua Temps, maar vertrouw het niet natuurlijk.
Anders maar op zoek naar een goede 5.25 single bay controller met heul veel kanalen, als iemand tips heeft
mixing a drink and music
Ik heb het niet zo op die NZXT setjes, waar ik goede ervaring mee heb zijn de Aquacomputer Aquaero controllers, die je zowel voor de fans als de pomp(en) kan gebruiken.Boefmans schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 20:38:
De Aquaero LT is voor de meeste doeleinde al voldoende, maar zelf gebruik ik een Aquaero 6 XT.
Het mooie van de Aquaero controllers is, is dat ze degelijk zijn, en geheel onafhankelijk van je PC werken, maar je ze ook prima via je PC kan monitoren en instellen, op geheel een automatisch profiel naar jouw wensen.
Maar voor je iets koopt zou ik de volgende post eens goed doorlezen:
PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp
Staat veel nuttige informatie in hoe je het beste je pomp(en) en fans kan aansturen.
Verwijderd
je hebt gelijk, ik ga m'n leven beteren en zal me verder aan het reglement houden.PAPPLE schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 15:11:
Ik werd wat boos doordat er een huidige pcgeneratie moet worden afgeschilderd alzijnde bijna tastbaar schuwen en passend moeten gaan zijn met de tastypc dames.player-x schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 16:27:
[...]
QFT, kunnen we meer on topic blijven, want dergelijke post horen niet echt op het forum, en iig zeker niet in deze sectie, maar op zijn best in General Chat sectie
Dank je wel voor de informatie. Ik ga even herbezinnen en puzzelen. De topic over pwm ken ik, alsmede zeer veel topic op andere fora.player-x schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 22:24:
[...]
Ik heb het niet zo op die NZXT setjes, waar ik goede ervaring mee heb zijn de Aquacomputer Aquaero controllers, die je zowel voor de fans als de pomp(en) kan gebruiken.
De Aquaero LT is voor de meeste doeleinde al voldoende, maar zelf gebruik ik een Aquaero 6 XT.
Het mooie van de Aquaero controllers is, is dat ze degelijk zijn, en geheel onafhankelijk van je PC werken, maar je ze ook prima via je PC kan monitoren en instellen, op geheel een automatisch profiel naar jouw wensen.
Maar voor je iets koopt zou ik de volgende post eens goed doorlezen:
Staat veel nuttige informatie in hoe je het beste je pomp(en) en fans kan aansturen.
Wellicht handig om iets over de situatie en mijn uitgangspunten te melden:
Dual loop met twee pompen, 35x, allebei op een apart kanaal aangesloten op een 5.25 8 kanaals lamptron (ding levert 30w per kanaal).
Een 480 rad voor de CPU met twee groepen fans, beide op aparte kanalen op de nzxt. (Push pull, Max rpm 1750 oid)
2 rads met drie groepen fans (beetje sandwich methode) voor de grakas, dus 12 fans, in drie groepen op de lamptron.
Nog wat losse casefans op de lamptron.
Ik heb natuurlijk overkill aan koeling, reden dat ik alles zoveel mogelijk op losse kanalen wil is om de beste balans te vinden tussen geluid en koeling, de fans zijn redelijk stil maar luchtverplaatsing :-)
Optie is natuurlijk om alles op de lamptron te zetten, 30w moet genoeg zijn lijkt me. Dus 2 kanalen voor de pompen, 5 kanalen voor de radiatoren en 1 kanaal voor alle casefans. Dan gooi ik dat nzxt ding eruit. Enige nadeel is dat gepruts met de kabels en dat een van de knoppen van de lamptron gaar is :-) daarom leek me die nzxt wel praktisch maar ja als die stuk gaat zo snel,,, (iets langer dan twee jaar in gebruik).
mixing a drink and music
Huh, NF-F12 een ramp ? VertelDCG909 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 10:15:
...
Iemand hier ervaring met het watercoolen in een nzxt h440?
Qua wat je er allemaal in kwijt kan
Qua wat je er allemaal in kwijt kan
[ Voor 24% gewijzigd door Uberdude op 25-10-2014 18:41 ]
Het geluid dat de NF-F12 produceert valt precies in de tonen die ik blijkbaar irritant vind

Koel prestaties vallen zeer tegen in vergelijking met een GT AP-15 (op gelijke snelheden).
Gewoon geen fan voor mij

Dag mede tweakers,
Ik ben sinds twee weken eigenaar van een Corsair H110. Nu valt me op dat hij af en toe een geluid maakt dat klinkt als lekken, maar als ik controleer is er niets aan de hand. Weten jullie of dit normaal is of niet?
Ik heb nog een filmpje gemaakt voor het geluid:
YouTube: Watercooling Noise
(Let niet op de stof, ik moet nog schoonmaken...
)
Hier is een duidelijker hoorbaar filmpje:
YouTube: Corsaire H110 pump noise
Ik ben sinds twee weken eigenaar van een Corsair H110. Nu valt me op dat hij af en toe een geluid maakt dat klinkt als lekken, maar als ik controleer is er niets aan de hand. Weten jullie of dit normaal is of niet?
Ik heb nog een filmpje gemaakt voor het geluid:
YouTube: Watercooling Noise
(Let niet op de stof, ik moet nog schoonmaken...

Hier is een duidelijker hoorbaar filmpje:
YouTube: Corsaire H110 pump noise
Ik moest mijn geluid in ieder geval flink hard zetten om iets te horen, maar het lijkt mij niets al te bijzonders. Waarschijnlijk een klein beetje lucht in het systeem waardoor de pomp wat geluid maakt.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Daar doe ik het voor, thanks!Moi_in_actie schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 09:03:
Ik moest mijn geluid in ieder geval flink hard zetten om iets te horen, maar het lijkt mij niets al te bijzonders. Waarschijnlijk een klein beetje lucht in het systeem waardoor de pomp wat geluid maakt.
Bij het 2e filmpje uit dit topic hoor je iets soortgelijks, alleen dan volgens mij een heel stuk erger dan bij jou. Natuurlijk kan je wanneer je twijfelt het ding altijd voor RMA retour sturen, alleen mijn inziens is dit niet iets om je zorgen over te maken.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Wanneer je twee pompen gebruikt (D5 zónder aquasbus) plus de nodige fans (6 stuks op de rad's) kan hij het dan nog steeds af zonder Poweradjust, of is het wel fijn om die er bij te hebben? Want voor zover ik kan zien is er maar één aansluiting die het meest geschikt is voor de pomp. En zal ik de tweede pomp op één van de gewone fan aansluitingen moeten aansluiten.
En dan komt er nog een tempsensor en een flow sensor tussen. Dus ik weet eigenlijk ook niet of ik wel uitkomt met de rpm aansluiting van de twee pompen. *(ja...idd,. De boel is nog strééds niet ingebouwd.)
Phaerion schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 20:14:Wanneer je twee pompen gebruikt (D5 zónder aquasbus) plus de nodige fans (6 stuks op de rad's) kan hij het dan nog steeds af zonder Poweradjust,
Technische Details: Aquaero 6 XT. |
Aantal uitgangen: 4x 4Pin PWM |
Display beschikbaar: ja |
Max. vermogen per kanaal: 30W |
Stroomvoorziening: 4Pin Molex 5V/12V DC |
Temperatuuringang: 8x 2Pin (10kOhm) |
Uitgangspanning: 5 - 12V DC |
Dus ja, want een D5 verbruikt 23W, maar je hebt wel het koelblok nodig, en eventueel zelfs de extra waterkoel blok dat je daar weer op kan schroeven als hij echt heet wordt, maar denk niet dat dat echt nodig is.
Zelf gebruik ik de PWM D5, en gebruik ik een 24V trafo als voeding voor extra vermogen.
Duidelijk zichtbaar hier ook de twee PWM headers. niet bruikbaar voor de pomp.of is het wel fijn om die er bij te hebben? Want voor zover ik kan zien is er maar één aansluiting die het meest geschikt is voor de pomp. En zal ik de tweede pomp op één van de gewone fan aansluitingen moeten aansluiten.

Ik geloof dat je twee van deze stekkers nodig hebt daar voor, en je stopt alleen de rpm draad op de aansluiting
De fan headers kunnen (mits de Aquaero is goed gekoeld) 12v 3A aan, of te wel 36W, als de PWM controller te heet wordt schakelt hij de PWM uit, en zet hij de pomp op 100%.
Maar geheel zeker weet ik het niet want ik gebruik PWM pompen, en hoef mij daar niet druk over te maken.
Bel HighFlow of Aquacomputer eerst even even op of vraag het op het Aquacomputer forum hoe je het moet doen
Of als je niet te lui bent lees eerst eens de gebruiksaanwijzing
Moet lukken volgens mij, en de temp sensors hebben hun eigen aansluiting.En dan komt er nog een tempsensor en een flow sensor tussen.
Op deze manier.
- Fan 1 - pomp 1
- Fan 2 - pomp 2
- Fan 3 - flowmeter
- Fan 4 - 6x PWM fans via een fan splitter
[ Voor 11% gewijzigd door player-x op 02-11-2014 13:17 ]
Waarom zou je de flowmeter op Fan3 zetten? Er is een speciale Flow header voor, dus lijk mij dat je die dan kan gebruiken, toch
[ Voor 7% gewijzigd door player-x op 03-11-2014 12:06 ]
pfew nou die nxzt troep uit de pc gehaald en alles op een goede fanctonroller gezet. Omg wat een gepruts met al die kabeltjes :-)
Nu de nieuwe kaarten erin.
De loop moet wel echt schoongemaakt worden (zit een soort prut in de slangen van de cpu loop, kan nooit de bedoeling zijn
). maar jah boel draait ook al meer dan 2 jaar. Nu ik toch bezig ben meteen maar even aanpakken :-)
Nu de nieuwe kaarten erin.
De loop moet wel echt schoongemaakt worden (zit een soort prut in de slangen van de cpu loop, kan nooit de bedoeling zijn
mixing a drink and music
Verwijderd
Ik heb maar een filtertje op de inlet van mijn cpu waterblock gezet, een maandje of twee geleden nieuwe slangen geinstalleerd, rad. een nachtje in het azijn, res. grondig gepoetst. Alles weer op de plek gezet, afgevuld met demi een verhouding coulant en vervolgens twee maanden de loop ongemoeid gelaten totdat ik van de week m'n fx9370 binnen kreeg en het cpublock moest verwijderen, bleek dat 1 schroef meedraaide waardoor ik het block niet te verwijderen was. Heel m'n loop weer uitelkaar waarna ik het filtertje checkte en dus weer helemaal volgepropt zat met pulp. Demme, ik dacht dat azijn goed hielp, of het is zo dat de mijn rad. nu alweer 11 jaar in gebruik nu zo smerig vanbinnen is dat azijn geen impact meer levert. iig ruikt m'n thermochil wel weer naar het olieachtige vanuit het begin van installeren..
Maar zelf gebruik je dus 'n 24V voeding. En da's dus ook niet voor niets. m.a.w. Heb ik nu een geheel verkeerde set up aangeschaft dan? Want dat idee krijg ik nu wel een beetje. Beetje lulilg om daaar nu nog achter te komen terwijl de spullen al zo lang liggen dat ik er niet eens meer garantie op heb. En er zelfs al bijna twee jaar geen ondersteuning is voor t mobo waar ik het voor aan heb geschaft.player-x schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 22:23:
[...]
Zelf gebruik ik de PWM D5, en gebruik ik een 24V trafo als voeding voor extra vermogen.
Ik geloof dat je twee van deze stekkers nodig hebt daar voor, en je stopt alleen de rpm draad op de aansluiting
De fan headers kunnen (mits de Aquaero is goed gekoeld) 12v 3A aan, of te wel 36W, als de PWM controller te heet wordt schakelt hij de PWM uit, en zet hij de pomp op 100%.
Maar geheel zeker weet ik het niet want ik gebruik PWM pompen, en hoef mij daar niet druk over te maken.
Luiheid is het probleem niet... maar zolang ik toch niet kan bouwen, verdiep ik me er niet te veel in, want ik word alleen maar sjagrijnig als ik niet verder kan. Ik heb al meer tegenslag te verwerken gehad dan een normaal mens kan verdragen. Waaronder ook twee uitvaarten.Of als je niet te lui bent lees eerst eens de gebruiksaanwijzing[/i]
[ Voor 5% gewijzigd door Phaerion op 04-11-2014 18:25 ]
24V doet op zich niet enorm veel extra, maar daar ik een behoorlijke loop heb, en het vooral de pomp druk wat verhoogt, iets dat ik redelijk kon gebruiken, en het prijs verschil tussen een 12V en 24V travo is verwaarloosbaar (3 euro of zo bij http://Conrad.nl/).Phaerion schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 18:19:
Maar zelf gebruik je dus 'n 24V voeding. En da's dus ook niet voor niets.
En PWM het gemakkelijk maakt om te gebruiken heb ik het gebruikt, mede omdat ik ook mijn PSU wilde ontlasten.
.
Nee hoor niet echt, alleen als je nu nieuw koopt, is PWM de betere keuze, maar dat wil niet zeggen dat je pompen zonder PWM nutteloos zijn, want die gaan nog prima mee, PWM maakt het alleen allemaal een stuk makkelijker.m.a.w. Heb ik nu een geheel verkeerde set up aangeschaft dan?
Waarom zou je de flowmeter op Fan3 zetten? Er is een speciale Flow header voor, dus lijk mij dat je die dan kan gebruiken, toch
De RPM aansluiting is er dus om een RPM signaal te genereren, om je moederbord te laten denken dat er CPU aan hangt, en je geen fout meldingen krijgt van je mobo, of juist je mobo fanheader als alarm wilt gebruiken.quote: Aquacomputer manual4.7. Connector „RPM/Tacho“
Depending on configuration, the aquaero 5/6 can generate a speed signal which is available for processing through this connector. This speed signal can for example be configured to cease function upon alarm events and thereby relay the alarm status to a fan connector of your motherboard. Func- tionality of the speed signal can be configured using the menu entries “Alarm” and “Timer”. For details on how to configure your motherboard to process the speed signal, please refer to the manual of your motherboard
Achso... (onnodige paniek dus) 't is ook mijn eerste loop en ik wilde het gelijk goed doen, vanwege het geld dat ik er in steek. Voor sommigen lijkt het misschien n beetje over the top, maar ik kies dan toch sneller voor kwaliteit. Met die pompen had ik iig wel wat beter uit mijn doppen moeten kijken. Maar goed.player-x schreef op woensdag 05 november 2014 @ 07:50:
[...]
24V doet op zich niet enorm veel extra, maar daar ik een behoorlijke loop heb, en het vooral de pomp druk wat verhoogt, iets dat ik redelijk kon gebruiken, en het prijs verschil tussen een 12V en 24V travo is verwaarloosbaar (3 euro of zo bij http://Conrad.nl/).
En PWM het gemakkelijk maakt om te gebruiken heb ik het gebruikt, mede omdat ik ook mijn PSU wilde ontlasten.
.
[...]
Nee hoor niet echt, alleen als je nu nieuw koopt, is PWM de betere keuze, maar dat wil niet zeggen dat je pompen zonder PWM nutteloos zijn, want die gaan nog prima mee, PWM maakt het alleen allemaal een stuk makkelijker.
Ik had bijna alles op 'n rijtje en toen merkte ik dat ik toch nog wel het enige aan gereedschap nodig had, omdat ik niet alles kon lenen. Al met al heb ik me goed verkeken op wat het allemaal nog met zich mee brengt wanneer je een casemod en een waterkoeling tegelijk wilt bouwen. Maar het gereedschap kan iig weer een hele tijd mee, dus ik kan voorlopig wel knutselen tot ik een ons weeg.
Verwijderd
Dit voegt niets aan het topic toe. Gelieve dergelijke reacties in het vervolg achterwege te laten.
[ Voor 113% gewijzigd door Rone op 06-11-2014 19:00 ]
@player-x
Ik bedoel ook de RPM header niet, maar de Flow header, in de plaatjes staat deze boven de "nl" van het highflow.nl watermerk.
Wel netjes overigens dat de RPM header zo'n alarm door kan sturen, ik neem aan dat dit voor de situaties is waarin de usb niet met de host pc verbonden is, want die kan waarschijnlijk zelfs meer aansturen op de host pc.
Ik bedoel ook de RPM header niet, maar de Flow header, in de plaatjes staat deze boven de "nl" van het highflow.nl watermerk.
Wel netjes overigens dat de RPM header zo'n alarm door kan sturen, ik neem aan dat dit voor de situaties is waarin de usb niet met de host pc verbonden is, want die kan waarschijnlijk zelfs meer aansturen op de host pc.
Misschien een leuk weetje....
Ik kwam van de week geheel gratis een stuk U-profiel tegen voor metal stud gispwanden. De bouwvakkers waren het na hun klus vergeten in te laden, en het lag gewoon buiten de tuin op de stoep langs het hek. Natuurlijk kon ik het dus niet laten liggen, want ik zag er gelijk een toepassing in om mijn rad's en ven's in te monteren. Het is een hele lengte van 4m, en zéér licht materiaal. Dus ik kan er makkelijk genoeg stukken uithalen om een behuizing te maken voor alle twee mijn rad's. En ook als je het zou kopen is het redelijk betaalbaar.

Ik denk dat er niet veel fantasie voor nodig is om te zien waarom ik het een zéér welkome toevalstreffer vond. Als ik op de juiste afstanden een V'tje uit het materiaal zaag, kan ik het uit één stuk maken, en het geheel in vorm buigen.
Dus voor ieder die ergens iets dergelijks heeft liggen. Go ahead en leef je uit.
Ik kwam van de week geheel gratis een stuk U-profiel tegen voor metal stud gispwanden. De bouwvakkers waren het na hun klus vergeten in te laden, en het lag gewoon buiten de tuin op de stoep langs het hek. Natuurlijk kon ik het dus niet laten liggen, want ik zag er gelijk een toepassing in om mijn rad's en ven's in te monteren. Het is een hele lengte van 4m, en zéér licht materiaal. Dus ik kan er makkelijk genoeg stukken uithalen om een behuizing te maken voor alle twee mijn rad's. En ook als je het zou kopen is het redelijk betaalbaar.

Ik denk dat er niet veel fantasie voor nodig is om te zien waarom ik het een zéér welkome toevalstreffer vond. Als ik op de juiste afstanden een V'tje uit het materiaal zaag, kan ik het uit één stuk maken, en het geheel in vorm buigen.
Dus voor ieder die ergens iets dergelijks heeft liggen. Go ahead en leef je uit.
Verwijderd
Hoe breed is de kant dan die nu met de onderkant op het hout ligt? Is dat de afmeting welke de dikte is van je radiatoren en dus als de omlijsting gaat zijn? Of hoe moet ik het zien..En je vens zet je dus vast op je radiatoren waarna het een rechthoekig frame gaat zijn dus?
Maar hoe kom je dan uit met je fittingen?
Maar hoe kom je dan uit met je fittingen?

Mijn rads zijn 30mm dik. Het profiel 45mm breed. Dus ik kan er een shroud van maken. Mocht de afstand tussen de ven's en het rad te groot blijken, kan ik met afstandhoudertjes werken.
Ik heb er geen tekening van gemaakt, maar ik heb al wel het gehele plaatje in mijn hoofd. En met een klein beetje fantasie is het ook niet zo heel moeilijk om hier een voorstelling van te maken, lijkt me.
Het rad komt in de U vorm te liggen. Ik heb een stuk zwarte schuimrubberen anti slipmat voor onder een vloerkleed. Daar snijd ik een stuk uit, en bevestig het aan de buitenkant van het profiel. Van te voren steek ik er op de juiste afstanden van die trillingsvrije rubberen ventilator bevestigingen in. Dan kan ik de fans er wel trillingsvrij op monteren.
Voor de fittingen maak ik gewoon gaten of uitsparingen. Aan de kant van het rad kan ik nog. Het gebruik maken van een stoffilter. Afhankelijk van de beschikbare ruimte kan het dan als één geheel in, op, en ook buiten de case gemonteerd kan gaan worden. Dat geeft wat extra ruimte voor het geval ik, al knutselend, besluit dat ik van het basis idee voor de loop, dat ik in mijn hoofd heb, wil afwijken.
Ik heb er geen tekening van gemaakt, maar ik heb al wel het gehele plaatje in mijn hoofd. En met een klein beetje fantasie is het ook niet zo heel moeilijk om hier een voorstelling van te maken, lijkt me.
Het rad komt in de U vorm te liggen. Ik heb een stuk zwarte schuimrubberen anti slipmat voor onder een vloerkleed. Daar snijd ik een stuk uit, en bevestig het aan de buitenkant van het profiel. Van te voren steek ik er op de juiste afstanden van die trillingsvrije rubberen ventilator bevestigingen in. Dan kan ik de fans er wel trillingsvrij op monteren.
Voor de fittingen maak ik gewoon gaten of uitsparingen. Aan de kant van het rad kan ik nog. Het gebruik maken van een stoffilter. Afhankelijk van de beschikbare ruimte kan het dan als één geheel in, op, en ook buiten de case gemonteerd kan gaan worden. Dat geeft wat extra ruimte voor het geval ik, al knutselend, besluit dat ik van het basis idee voor de loop, dat ik in mijn hoofd heb, wil afwijken.
[ Voor 25% gewijzigd door Phaerion op 10-11-2014 04:25 ]
Verwijderd
Ik snap het, je shroud idee komt dan op de 15mm vanaf je fan tot lamellen van je rad. moet toch voldoende zijn, wel gaaf maatwerkschap, is het de bedoeling dat het frame onderdeel word van je constructie of iets in de trant van een bench table opzet achtig iets wat je ook niet een kast mag noemen denk ik?
Samen met de schuimrubberen strip, om geluidstrillingen op te vangen, wordt die afstand ongeveer 2 cm, denk ik. Maar met afstandhouders kan ik de radiator iets meer richting de ventilators verplaatsen als dat nodig mocht zijn.
Het fijne is dat ik met die shroud dus nog steeds alle kanten op kan. Als de Koolance radiator hard genoeg koelt om cpu, mobo én gpu te koelen, kan ik het tweede rad idd altijd nog gebruiken voor bijv een bench set up.
En wanneer ik listig om ga met lekvrije snelkoppelingen zou ik zelfs een soort van modulair systeem kunnen bouwen, waarbij vrij gemakkelijk radiator en/of pompen even uit het systeem kan halen. Dat die snelkoppelingen een beetje prijzig zijn, wordt door de toepasbaarheid ervan wel weer helemaal goed gemaakt. Tenslotte is een fatsoenlijk watergekoeld systeem niet bepaald goedkoop, zoals ik ondertussen wel heb ondervonden. En nu het me dan toch al een hoop geld heeft gekost, kan ik net zo goed verbeteringen proberen te verzinnen waardoor ik er méér uit kan halen dan uit een waterkoeling zonder modulaire elementen. Dat maakt tevens ook al die verloren tijd goed. Want hoe lang ben ik nu al bezig met alléén al dit systeem?
Een voordeel van het modulaire is óók, dat je veel gemakkelijker aan het systeem kunt werken wanneer je upgrades wilt gaan uitvoeren. Want je koppelt dan gewoon het zaakje af zonder dat je per se het hele hele systeem moet laten leeglopen. En dat is iets wat ik tot nu toe eigenlijk ook nog niet ergens anders heb gezien. Dus wellicht is het zelfs beter om de pompen samen met de reservoirs als één geheel aan de shroud te bouwen.
Het fijne is dat ik met die shroud dus nog steeds alle kanten op kan. Als de Koolance radiator hard genoeg koelt om cpu, mobo én gpu te koelen, kan ik het tweede rad idd altijd nog gebruiken voor bijv een bench set up.
En wanneer ik listig om ga met lekvrije snelkoppelingen zou ik zelfs een soort van modulair systeem kunnen bouwen, waarbij vrij gemakkelijk radiator en/of pompen even uit het systeem kan halen. Dat die snelkoppelingen een beetje prijzig zijn, wordt door de toepasbaarheid ervan wel weer helemaal goed gemaakt. Tenslotte is een fatsoenlijk watergekoeld systeem niet bepaald goedkoop, zoals ik ondertussen wel heb ondervonden. En nu het me dan toch al een hoop geld heeft gekost, kan ik net zo goed verbeteringen proberen te verzinnen waardoor ik er méér uit kan halen dan uit een waterkoeling zonder modulaire elementen. Dat maakt tevens ook al die verloren tijd goed. Want hoe lang ben ik nu al bezig met alléén al dit systeem?
Een voordeel van het modulaire is óók, dat je veel gemakkelijker aan het systeem kunt werken wanneer je upgrades wilt gaan uitvoeren. Want je koppelt dan gewoon het zaakje af zonder dat je per se het hele hele systeem moet laten leeglopen. En dat is iets wat ik tot nu toe eigenlijk ook nog niet ergens anders heb gezien. Dus wellicht is het zelfs beter om de pompen samen met de reservoirs als één geheel aan de shroud te bouwen.
[ Voor 7% gewijzigd door Phaerion op 11-11-2014 19:12 ]
Jah leuk systeem? Ik heb het wel eens voorbij zien komen maar weet niet meer waar
mixing a drink and music
Good morning.
gister m'n graka weer op lucht gezet ivm verkoop.
Ruim een jaar gedraaid enkel op demi + PT nuke.
Geen verversing of onderhoud gehad en zo schoon als het maar kan.

(op de foto lijken er puntjes in te zitten, maar dat zijn druppeltjes)
gister m'n graka weer op lucht gezet ivm verkoop.
Ruim een jaar gedraaid enkel op demi + PT nuke.
Geen verversing of onderhoud gehad en zo schoon als het maar kan.

(op de foto lijken er puntjes in te zitten, maar dat zijn druppeltjes)
Graag wat advies in verband met een nieuwe waterkoeling setup. Ik heb een H100i gehad maar deze is na een dik jaar defect gegaan, de pomp ratelde als een dolle en ik heb hem dan maar RMA gestuurd. Omdat de webshop mij dit product niet meer kon leveren en hun overige voorstellen niet goed waren heb ik dan maar 3x Noctua NF-P12 en 2x NF-F12 laten sturen, met het oog op stille case cooling en 2 deftige en stille fans voor op een nieuwe rad.
Het is de bedoeling om de radiator aan de bovenkant te monteren met een push opstelling zodat warme lucht uit de kast wordt geblazen. Zo was ook de opstelling met de H100i.
Dus even verder gekeken naar AIO setjes en er is vanalles en nog wat te krijgen. Nu was ik ondertussen ook de Alphacool NexXxos Cool Answer set tegengekomen.
Van de Alphacool setjes kwam ik volgende 2 tegen:
AlphaCool NexXxoS Cool Answer 240 D5/ST
Alphacool NexXxoS Cool Answer 240 LT/ST
Er zit nogal een prijs verschil op en dit lijkt mij vooral veroorzaakt door de pomp. Maakt dit zoveel verschil uit? En ook belangrijk zal er een verschil zijn in geluid?
Ik las ergens in dit topic dat bij de LT set je een 2de pomp kunt plaatsen, is dit dan mogelijks ook een goede oplossing? En ze dan eventueel laten draaien op 7v of 9v voor wat minder lawaai?
Is het mogelijks interessant om de LT set aan te passen met bv. een 2de pomp of een ander CPU block zodat dit wat meer performant wordt? (aangezien er wat verschil is qua budget tussen beide sets)
Dit alles zal gebruikt worden om een Intel 3930k te koelen, plannen om videokaart te koelen zijn er niet aangezien deze bij normaal pc gebruik nagenoeg geen lawaai maakt. Het moet passen in een Antec P280 vandaar de 'smalle' 30mm radiator.
Vanavond ga ik wel nog even kijken wat ik kan doen bij de drivebays, misschien best daar wel een 45mm of 60mm rad. Er zit toch slechts 1 harde schijf in. Kan het dan kwaad dat er een ruimte zal zijn tussen de rad en de fans? Ik bedoel hiermee dat de fan niet rechtstreeks op de rad zal geschroefd zijn.
EDIT:
Zo te zien moet ik iets kunnen doen bij de drivebays, ik heb wat fotos gevonden op internet om daar een 45mm of 60mm te plaatsen. Dus als dit lukt lijkt me dit wel een fijne oplossing. Dan lijkt me de belangrijkste vraag nog de pomp, waarschijnlijk is het beste om een setje te nemen met een betere pomp dan? Wat raden jullie aan? Uitbreiding van de loop zit niet in de planning.
Het is de bedoeling om de radiator aan de bovenkant te monteren met een push opstelling zodat warme lucht uit de kast wordt geblazen. Zo was ook de opstelling met de H100i.
Dus even verder gekeken naar AIO setjes en er is vanalles en nog wat te krijgen. Nu was ik ondertussen ook de Alphacool NexXxos Cool Answer set tegengekomen.
Van de Alphacool setjes kwam ik volgende 2 tegen:
AlphaCool NexXxoS Cool Answer 240 D5/ST
Alphacool NexXxoS Cool Answer 240 LT/ST
Er zit nogal een prijs verschil op en dit lijkt mij vooral veroorzaakt door de pomp. Maakt dit zoveel verschil uit? En ook belangrijk zal er een verschil zijn in geluid?
Ik las ergens in dit topic dat bij de LT set je een 2de pomp kunt plaatsen, is dit dan mogelijks ook een goede oplossing? En ze dan eventueel laten draaien op 7v of 9v voor wat minder lawaai?
Is het mogelijks interessant om de LT set aan te passen met bv. een 2de pomp of een ander CPU block zodat dit wat meer performant wordt? (aangezien er wat verschil is qua budget tussen beide sets)
Dit alles zal gebruikt worden om een Intel 3930k te koelen, plannen om videokaart te koelen zijn er niet aangezien deze bij normaal pc gebruik nagenoeg geen lawaai maakt. Het moet passen in een Antec P280 vandaar de 'smalle' 30mm radiator.
Vanavond ga ik wel nog even kijken wat ik kan doen bij de drivebays, misschien best daar wel een 45mm of 60mm rad. Er zit toch slechts 1 harde schijf in. Kan het dan kwaad dat er een ruimte zal zijn tussen de rad en de fans? Ik bedoel hiermee dat de fan niet rechtstreeks op de rad zal geschroefd zijn.
EDIT:
Zo te zien moet ik iets kunnen doen bij de drivebays, ik heb wat fotos gevonden op internet om daar een 45mm of 60mm te plaatsen. Dus als dit lukt lijkt me dit wel een fijne oplossing. Dan lijkt me de belangrijkste vraag nog de pomp, waarschijnlijk is het beste om een setje te nemen met een betere pomp dan? Wat raden jullie aan? Uitbreiding van de loop zit niet in de planning.
[ Voor 7% gewijzigd door PuijkeN op 28-11-2014 15:28 ]
De LT pompen zijn al fluister stil, en daar ze maar 5W verbruiken kan je ze gewoon aan je mobo's fan-headers hangen, Eventueel wel of niet met een Y-splitter.
Twee vragen, heb je geen plaats voor een 3x 120mm rad, en/of heb je geen plaats voor een XT rad (45mm ipv 30mm dikke ST), beide geven een aanzienlijke prestatie boost qua koeling, en een 3x120mm XT rad geeft je zelfs ruimte voor een latere videokaart in de loop, voor een redelijke meer prijs.
btw de D5 is waarschijnlijk niet echt de betere pomp, maar juist de goedkopere DCC, hoewel het verschil tussen deze budget DCC en de D5 erg klein is, is een systeem op basis van de DCC makkelijker op te waarderen later, onder deel voor onderdeel.
Aan de andere kant is de LT pomp zo goedkoop in verhouding, dat het niet echt verloren geld is als je hem als reserve pomp later in
de kast legt na een upgrade.
Mijn eerste tot derde keuze.
Twee vragen, heb je geen plaats voor een 3x 120mm rad, en/of heb je geen plaats voor een XT rad (45mm ipv 30mm dikke ST), beide geven een aanzienlijke prestatie boost qua koeling, en een 3x120mm XT rad geeft je zelfs ruimte voor een latere videokaart in de loop, voor een redelijke meer prijs.
btw de D5 is waarschijnlijk niet echt de betere pomp, maar juist de goedkopere DCC, hoewel het verschil tussen deze budget DCC en de D5 erg klein is, is een systeem op basis van de DCC makkelijker op te waarderen later, onder deel voor onderdeel.
Aan de andere kant is de LT pomp zo goedkoop in verhouding, dat het niet echt verloren geld is als je hem als reserve pomp later in
de kast legt na een upgrade.
Mijn eerste tot derde keuze.
Ik heb ongeveer 6cm tussen de bovenkant van de case en het moederbord. Met een rad dikker dan 35mm kan zal ik dus een probleem hebben met het moederbord. Vandaar dat men keuze initieel uitging naar een 30mm rad.
Ik heb ondertussen enkele foto's bekeken van anderen met een P280 en ik heb gezien dat als je de drivecage een beetje mod, er plots wel veel ruimte komt en plaats genoeg is voor een 2x120mm radiator. De dikte speelt dan weinig rol en ik zou zelfs tot een 60mm rad kunnen gaan. (de haalbaarheid hiervan moet ik echter vanavond even bekijken).
Er moet wel plaats zijn voor 3x120mm, maar ik denk dat het dan wel zeer druk in de case wordt. Dan zou ik eentje vanboven, eentje achteraan en eentje achter men drivecage moeten plaatsen. Nogal ingewikkeld lijkt mij? Wat misschien wel kan (weet niet of dit helpt) is een 240mm boven zoals in de ST-kit, en dan een extra 120mm achter, dat lijkt me redelijk doenbaar en scheelt toch wat aan tubing.
Zou deze laatste oplossing de prestaties veel ten goede komen? Ik kwam van een H100i met moderate overclock (4.4Ghz) uit op een +70° na wat PRIME. De fans stonden toen wel niet voluit maar dat wil ik ook niet, is de bedoeling dat het redelijk stil blijft tijdens normaal computer gebruikt.
Voor de 360 rad is zeker geen plaats, dan moet ik gaten maken en dat wil ik ook niet
Met de gpu moet geen rekening gehouden worden want ik heb het gevoel dat die ook vaker vervangen moet worden (SB-E systeem kan nog mee, maar de videokaart is na 2 jaar niet high-end meer). Vandaar naar mijn gevoel zal ik videokaart minder snel onder water stoppen (dure blokken en snel outdated).
Ik ga vanavond maar eens kijken wat er mogelijk is vooraan in de case. In ieder geval alvast bedankt over de pompinfo, dat helpt al!
Ik heb ondertussen enkele foto's bekeken van anderen met een P280 en ik heb gezien dat als je de drivecage een beetje mod, er plots wel veel ruimte komt en plaats genoeg is voor een 2x120mm radiator. De dikte speelt dan weinig rol en ik zou zelfs tot een 60mm rad kunnen gaan. (de haalbaarheid hiervan moet ik echter vanavond even bekijken).
Er moet wel plaats zijn voor 3x120mm, maar ik denk dat het dan wel zeer druk in de case wordt. Dan zou ik eentje vanboven, eentje achteraan en eentje achter men drivecage moeten plaatsen. Nogal ingewikkeld lijkt mij? Wat misschien wel kan (weet niet of dit helpt) is een 240mm boven zoals in de ST-kit, en dan een extra 120mm achter, dat lijkt me redelijk doenbaar en scheelt toch wat aan tubing.
Zou deze laatste oplossing de prestaties veel ten goede komen? Ik kwam van een H100i met moderate overclock (4.4Ghz) uit op een +70° na wat PRIME. De fans stonden toen wel niet voluit maar dat wil ik ook niet, is de bedoeling dat het redelijk stil blijft tijdens normaal computer gebruikt.
Voor de 360 rad is zeker geen plaats, dan moet ik gaten maken en dat wil ik ook niet

Met de gpu moet geen rekening gehouden worden want ik heb het gevoel dat die ook vaker vervangen moet worden (SB-E systeem kan nog mee, maar de videokaart is na 2 jaar niet high-end meer). Vandaar naar mijn gevoel zal ik videokaart minder snel onder water stoppen (dure blokken en snel outdated).
Ik ga vanavond maar eens kijken wat er mogelijk is vooraan in de case. In ieder geval alvast bedankt over de pompinfo, dat helpt al!
[ Voor 6% gewijzigd door PuijkeN op 28-11-2014 16:46 ]
Na wat sloopwerk moet het mogelijk zijn om in mijn P280 een 45mm of 60mm rad te plaatsen vooraan. Hiervoor zal de drivecage moeten verdwijnen maar dit is niet erg.
Aangezien hierboven werd gezegd dat de DDC pomp waarschijnlijk toch de betere is, en ik het single slot reservoir mooier vind, zou mijn keuze uitgaan naar de DDC/XT set.
Alphacool NexXxoS Cool Answer 240 DDC/XT
Ik kwam echter op Aquatuning nog volgende set tegen, specificaties lijken zeer goed op de Alphacool set alleen heeft deze een 60mm rad ipv een 45mm. Ook wordt een andere pomp gebruikt.
Phobya Pure Performance Kit 240LT
Maakt de extra dikte van de 60mm rad nog veel uit? Rekening houdende dat ik met Noctua NF-F12 fans lig om op de rad te monteren, welke rad kies ik best? Het is de bedoeling om ze PWM te regelen en dus meestal zo stil mogelijk te laten draaien.
Aangezien de prijs van de Phobya set lager ligt is het wel interessant natuurlijk, maar zal deze set ook beter koelen of kies ik beter voor de Alphacool set?
EDIT:
Ondertussen de Alphacool set gekocht en ingebouwd... zag er allemaal deftig materiaal uit. Enige waar ik toch een beetje van schrok is pomplawaai...
Ga eens kijken om er iets tussen te plaatsen en zo op 8 - 9 volt te draaien...
Verder wel een stuk beter dan de H100i waar ik vandaan kwam, temps zijn een stuk aangenamer.
Aangezien hierboven werd gezegd dat de DDC pomp waarschijnlijk toch de betere is, en ik het single slot reservoir mooier vind, zou mijn keuze uitgaan naar de DDC/XT set.
Alphacool NexXxoS Cool Answer 240 DDC/XT
Ik kwam echter op Aquatuning nog volgende set tegen, specificaties lijken zeer goed op de Alphacool set alleen heeft deze een 60mm rad ipv een 45mm. Ook wordt een andere pomp gebruikt.
Phobya Pure Performance Kit 240LT
Maakt de extra dikte van de 60mm rad nog veel uit? Rekening houdende dat ik met Noctua NF-F12 fans lig om op de rad te monteren, welke rad kies ik best? Het is de bedoeling om ze PWM te regelen en dus meestal zo stil mogelijk te laten draaien.
Aangezien de prijs van de Phobya set lager ligt is het wel interessant natuurlijk, maar zal deze set ook beter koelen of kies ik beter voor de Alphacool set?
EDIT:
Ondertussen de Alphacool set gekocht en ingebouwd... zag er allemaal deftig materiaal uit. Enige waar ik toch een beetje van schrok is pomplawaai...
Ga eens kijken om er iets tussen te plaatsen en zo op 8 - 9 volt te draaien...
Verder wel een stuk beter dan de H100i waar ik vandaan kwam, temps zijn een stuk aangenamer.
[ Voor 11% gewijzigd door PuijkeN op 03-12-2014 02:28 ]
Is de pomp luider dan die van een H100i? Die pomp is namelijk momenteel het luidste onderdeel in mijn pc. Ben ook aan het twijfelen tussen een 360 ST/LT set met extra pomp (er past geen dikkere rad bovenaan mijn case) of zelf onderdelen bij elkaar te zoeken. Stilte is het hoofdpunt voor mij.
Dit filmpje is ook net opgedoken:
Zou dit iets kunnen worden?
[ Voor 18% gewijzigd door Linus_BE op 05-12-2014 15:48 ]
Zal dit wat zijn?
http://nl.aliexpress.com/...k-Version/1932409715.html
Lijkt me een beetje goedkoop...
http://nl.aliexpress.com/...k-Version/1932409715.html
Lijkt me een beetje goedkoop...
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat!
Vooraleer ik de H100i voor RMA opgestuurd is hij een tijdje niet gebruikt geweest (heeft ongeveer 1 maand op mijn kast gelegen). Dus het is moeilijk in te schatten omdat het al een tijdje geleden is.Linus_BE schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 15:48:
Is de pomp luider dan die van een H100i? Die pomp is namelijk momenteel het luidste onderdeel in mijn pc. Ben ook aan het twijfelen tussen een 360 ST/LT set met extra pomp (er past geen dikkere rad bovenaan mijn case) of zelf onderdelen bij elkaar te zoeken. Stilte is het hoofdpunt voor mij.
[video]
In eerste instantie zou ik denken dat de H100i stiller was, ik draaide met een push config bovenaan de case met de fans op ongeveer 900rpm. Daardoor was alles vrij stil, gewoon een continu geluid van de fans.
Nu draai ik met de nieuwe Noctua fans op 300rpm (rad) en 600rpm (case) en deze zijn dus onhoorbaar. Het enige dat ik nu hoor is de DDC pomp (niet dezelfde pomp als jouw set).
Deze zit echter wel op het reservoir en veroorzaakt lichte trillingen op mijn case. Ik heb daarom nog wat onderdelen besteld om de pomp los te maken van het res en hoop het dan nog iets stiller te krijgen.
Om het dus wat in perspectief te zetten, ik schrok van het geluid tijdens de testrun (zonder extra geluid van de fans, toen ook geen omgevingsgeluid). Bij absolute stilte in je kamer en fans op laag rpm zal je dus zeker wel iets horen. Bij normaal omgevingsgeluid of een stil muziekje op de achtergrond is het bijna onhoorbaar. Wanneer de fans 950 - 1000rpm draaien, zakt het geluid van de pomp ook weg in het geluid van de fans.
Na een 4-tal dagen moet ik echter wel toegeven dat ik misschien wat overdreven heb tijdens mijn eerste reactie. Maar het materiaal om de pomp los te maken van het res is in ieder geval besteld, ik hoop het dan nog iets beter te krijgen.
Onder load is de koeling ook gewoon een stuk beter dan de H100i set!
Edit:
Volgens player-x (enkele posts boven mijn posts) zouden de LT pompen in ieder geval fluisterstil moeten zijn.
Ik ben uiteindelijk voor een XT set gegaan omwille van de dikkere rad en de zwaardere pomp (met dus waarschijnlijk meer geluid)De LT pompen zijn al fluister stil, en daar ze maar 5W verbruiken kan je ze gewoon aan je mobo's fan-headers hangen, Eventueel wel of niet met een Y-splitter.
[ Voor 10% gewijzigd door PuijkeN op 07-12-2014 23:42 ]
Ik heb hier een tweetal mcp355 pompjes inzitten. Niet de stlste, maar dat kun je makkelijk veranderen mocht je dat willen.
Gewoon de 7 volt mod voor fans toepassen alleen dan op de pompjes.
Ben je aan het gamen of iets dergelijks 12V.
Downloaden , surfen werk ect. 7V.
De pompjes zijn onhoorbaar op 7v.
Gewoon de 7 volt mod voor fans toepassen alleen dan op de pompjes.
Ben je aan het gamen of iets dergelijks 12V.
Downloaden , surfen werk ect. 7V.
De pompjes zijn onhoorbaar op 7v.
Correct, maar dat gaat ook gepaard met een lagere prestatie, maar nog steeds betere prestaties dan een H100PuijkeN schreef op zondag 07 december 2014 @ 23:36:
Volgens player-x (enkele posts boven mijn posts) zouden de LT pompen in ieder geval fluisterstil moeten zijn.
Voor de gene die problemen hebben met de geluidsproductie die de DCC maakt, die kunnen een DCC top nemen en een Shoggy anti vibratie spons, en eventueel een top ress, of, en ik weet niet of het werkt, de achter plaat van je huidige DCC res vervangen met deze, daar ik slecht op foto's kan zien hoe de bay res pressies in elkaar zit.
Dat zijn ook ongeveer de onderdelen die ik besteld heb. Heb alleen gekozen voor de acetal versie van de top en een ander merk vibratie mat genomen.
De achterplaat van de DDC res is inderdaad los te maken en te vervangen door het exemplaar dat jij voorstelt. Op die manier kan ik het reservoir toch houden en moet ik geen nieuw aanschaffen.
Normaal gezien zal dit materiaal vandaag geleverd worden dus ik zal later deze week wel even mijn bevindingen posten.
EDIT: @ mukkel: de pompjes zouden pas opstarten op 8v, hoe draai jij deze dan op 7v? Of start je op 12 om daarna terug te draaien?
De achterplaat van de DDC res is inderdaad los te maken en te vervangen door het exemplaar dat jij voorstelt. Op die manier kan ik het reservoir toch houden en moet ik geen nieuw aanschaffen.
Normaal gezien zal dit materiaal vandaag geleverd worden dus ik zal later deze week wel even mijn bevindingen posten.
EDIT: @ mukkel: de pompjes zouden pas opstarten op 8v, hoe draai jij deze dan op 7v? Of start je op 12 om daarna terug te draaien?
[ Voor 22% gewijzigd door PuijkeN op 08-12-2014 11:35 ]
Ik heb ze 8 van de 10 keer gewoon op 12v draaien.
Maar de pompjes starten gewoon op bij 7v 😊. Theorie en praktijk botsen wel eens.
Maar de pompjes starten gewoon op bij 7v 😊. Theorie en praktijk botsen wel eens.
Volgens deze video zijn ze toch niet stil op 12V:player-x schreef op maandag 08 december 2014 @ 09:34:
[...]
Correct, maar dat gaat ook gepaard met een lagere prestatie, maar nog steeds betere prestaties dan een H100
Voor de gene die problemen hebben met de geluidsproductie die de DCC maakt, die kunnen een DCC top nemen en een Shoggy anti vibratie spons, en eventueel een top ress, of, en ik weet niet of het werkt, de achter plaat van je huidige DCC res vervangen met deze, daar ik slecht op foto's kan zien hoe de bay res pressies in elkaar zit.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=rNgRYSk2h_Q]
De 3600 rpm versie produceert 51 dB en de 2400 rpm 45 dB. Fluisterstil vind ik dat toch niet zoals je ook kan horen in de video. Ik was aan het denken om er 2 te gebruiken en ze op lager voltage te laten draaien, misschien is het dan wel onhoorbaar.
Ik heb geen meetapparatuur dus het is allemaal wat gokwerk, maar ik denk dat de DDC pomp momenteel inclusief trilling niet over de 40 (misschien 45) dB gaat. De PC staat op de bureau (dus op oorhoogte) op 40cm, en eens je begint te praten hoor je de pomp eigenlijk niet meer.
Dit is wel in een Antec P280 welke vrij dikke wanden heeft met wat dempend materiaal op de zijkanten.
Dit is wel in een Antec P280 welke vrij dikke wanden heeft met wat dempend materiaal op de zijkanten.
Je maakt hier twee fundamentele fouten.Linus_BE schreef op maandag 08 december 2014 @ 12:26:
De 3600 rpm versie produceert 51 dB en de 2400 rpm 45 dB. Fluisterstil vind ik dat toch niet zoals je ook kan horen in de video. Ik was aan het denken om er 2 te gebruiken en ze op lager voltage te laten draaien, misschien is het dan wel onhoorbaar.
- Ten eerste, hij meet op 1cm afstand, terwijl je normaal op 1m meet, dus die 51 en 45 db betekenen dus zeer weinig, denk eerder dat het rond de 25db op 1m zit.
- Ten twee, als de pompen op het moederbord worden aangesloten op de fan controller, draait hij idle op veel lagere toeren, en is dan zeker wel helemaal stil.
Dat heb ik inderdaad over het hoofd gezien. Wordt het geluid in die video opgenomen door de decibelmeter of door een andere microfoon die verder verwijderd is van de pomp? Je hoort namelijk zeer duidelijk de pomp, maar als het geluid wordt opgenomen door de meter is dit natuurlijk logisch.player-x schreef op maandag 08 december 2014 @ 13:09:
[...]
Je maakt hier twee fundamentele fouten.De soep wordt dus zeker niet zo heet gegeten als hij nu is opgediend.
- Ten eerste, hij meet op 1cm afstand, terwijl je normaal op 1m meet, dus die 51 en 45 db betekenen dus zeer weinig, denk eerder dat het rond de 25db op 1m zit.
- Ten twee, als de pompen op het moederbord worden aangesloten op de fan controller, draait hij idle op veel lagere toeren, en is dan zeker wel helemaal stil.
Bedankt voor de verduidelijking alvast. Dan ga ik binnenkort waarschijnlijk een Alphacool 360 LT/ST setje aankopen met extra pomp. Ik zou eigenlijk liever een tube res willen, dus misschien ga ik voor een Phobya set (http://www.aquatuning.nl/...formance-kit-240lt?c=4786) met eventueel een extra rad.
Uiteraard wordt het geluid opgenomen door de camera.Linus_BE schreef op maandag 08 december 2014 @ 13:26:
Wordt het geluid in die video opgenomen door de decibelmeter of door een andere microfoon die verder verwijderd is van de pomp?
Dat is omdat hij op volle snelheid werkt, mijn systeem dat echt stil is, hoor je behoorlijk als alles op 100% werkt.Je hoort namelijk zeer duidelijk de pomp.
Dat is het mooie van deze sets, ze zijn zo goedkoop, dat je makkelijk onderdelen kan vervangen, zonder dat je het gevoel hebt/krijgt dat je echt geld weg gooit.Ik zou eigenlijk liever een tube res willen ..... met eventueel een extra rad.
Ik ging nog wat feedback geven,bijna vergeten...
Sinds een maandje heb ik 6 Deepcool Gamer Storm 120x20 fans op mijn Alphacool NexXxoS Cool Answer 360 DDC/XT set gemonteerd. 3xpush/3xpull.
6x 25 mm dikke fans pasten niet vanwege plaatsgebrek voor het moederbord, dus vandaar de keuze voor 20mm dikke fans.
Alweer 10 graden afgesnoept van de setup met de 3 originele fans! De FX9590 (4,7 Ghz) blijft nu onder volledige belasting van CPU en GPU's 55 graden maximaal,ik ben tevreden nu ;-)
De fans hoeven daarvoor maar op 75% te draaien.
Sinds een maandje heb ik 6 Deepcool Gamer Storm 120x20 fans op mijn Alphacool NexXxoS Cool Answer 360 DDC/XT set gemonteerd. 3xpush/3xpull.
6x 25 mm dikke fans pasten niet vanwege plaatsgebrek voor het moederbord, dus vandaar de keuze voor 20mm dikke fans.
Alweer 10 graden afgesnoept van de setup met de 3 originele fans! De FX9590 (4,7 Ghz) blijft nu onder volledige belasting van CPU en GPU's 55 graden maximaal,ik ben tevreden nu ;-)
De fans hoeven daarvoor maar op 75% te draaien.
[ Voor 4% gewijzigd door I Am Weasel op 10-12-2014 11:18 ]
Verwijderd
Ik vind het nog wel warm eigenlijks, ik heb hier m'n goodold thermochill. 120.4 rad met vier noiseblockers nog steeds, maar mijn fx9590 op stock word iets van 35c. Load en dan staat m'n pomp laag op 1150rpm's en m'n fans iets van 1250rpm ingesteld.
Mjah,je setup is beter qua rad-inhoud,en een flink reservoir...die extra sloot water doet al veel.
Ik heb uiteindelijk de 240 DDC/XT set uitgebreid met een nieuw reservoir (Phobya Bayres v2), een top voor de pomp (Alphacool Acetal DDC top) en materiaal om de pomp te monteren in de kast (Phobya Noisedestructor).
Door de montage die nu goed los van de kast staat is het zoals ik verwacht had, fluisterstil.
Er is nog een licht geluid aanwezig maar het kan even goed van de fan van de voeding zijn en totaal niet storend. Verder is het nu vaak de harde schijf die het meest lawaai maakt tijdens het lezen en schrijven van bestanden.
Zo had de set geleverd moeten worden! Uiteindelijk na wat extra's te bestellen ben ik nu ZEER tevreden!
Door de montage die nu goed los van de kast staat is het zoals ik verwacht had, fluisterstil.
Er is nog een licht geluid aanwezig maar het kan even goed van de fan van de voeding zijn en totaal niet storend. Verder is het nu vaak de harde schijf die het meest lawaai maakt tijdens het lezen en schrijven van bestanden.
Zo had de set geleverd moeten worden! Uiteindelijk na wat extra's te bestellen ben ik nu ZEER tevreden!
[ Voor 4% gewijzigd door PuijkeN op 13-12-2014 20:59 ]
Hallo Tweakers,
Ik wil ook aan een custom loop gaan beginnen, aangezien mij H100i veel te wensen overlaat als het om flexibiliteit gaat. Nu is mijn vraag of jullie bekend zijn met de setjes van EK, zo ben ik benieuwd of de rads goed zijn etc.
Ik ben van plan om mijn videokaart te koelen in de loop, dit is nu nog een GTX760, die dat niet echt nodig heeft met een windforce koeler maar ik wil binnenkort naar een betere over gaan, die de koeling wel kan gebruiken. Uiteraard met overklock in het achterhoofd en toch een stil systeem wil ik proberen een 420 in de bovenkant van de kast te plaatsen, deze kan met fan slechts 55mm dik zijn, anders is misschien een dikkere 360 een betere oplossing. Daarbij wil ik een 280 aan de voorkant.
Ook ben ik benieuwd naar de ervaringen met fittingen die los te koppelen zijn. Lekken deze? moet je dan het systeem ontluchten na gebruik?
Budget: niet vast gesteld, maar alles zo rond de € 500,- zou netjes zijn.
Verder sta ik open voor alle adviezen en tips die jullie hebben!
Case: Define R5
CPU: 4770K ( nu op 4,7 Ghz en 1.35v )
GPU: nog een arme GTX760
EDIT:
Het wordt in ieder geval een 360 in de top, er zijn volgens mij bijna geen 420 van 30mm dik te krijgen, daar ik toch voor preformance wil gaan lijkt een dikkere rad dan beter.
En shrouds? werkt dat echt goed?
Ik wil ook aan een custom loop gaan beginnen, aangezien mij H100i veel te wensen overlaat als het om flexibiliteit gaat. Nu is mijn vraag of jullie bekend zijn met de setjes van EK, zo ben ik benieuwd of de rads goed zijn etc.
Ik ben van plan om mijn videokaart te koelen in de loop, dit is nu nog een GTX760, die dat niet echt nodig heeft met een windforce koeler maar ik wil binnenkort naar een betere over gaan, die de koeling wel kan gebruiken. Uiteraard met overklock in het achterhoofd en toch een stil systeem wil ik proberen een 420 in de bovenkant van de kast te plaatsen, deze kan met fan slechts 55mm dik zijn, anders is misschien een dikkere 360 een betere oplossing. Daarbij wil ik een 280 aan de voorkant.
Ook ben ik benieuwd naar de ervaringen met fittingen die los te koppelen zijn. Lekken deze? moet je dan het systeem ontluchten na gebruik?
Budget: niet vast gesteld, maar alles zo rond de € 500,- zou netjes zijn.
Verder sta ik open voor alle adviezen en tips die jullie hebben!
Case: Define R5
CPU: 4770K ( nu op 4,7 Ghz en 1.35v )
GPU: nog een arme GTX760
EDIT:
Het wordt in ieder geval een 360 in de top, er zijn volgens mij bijna geen 420 van 30mm dik te krijgen, daar ik toch voor preformance wil gaan lijkt een dikkere rad dan beter.
En shrouds? werkt dat echt goed?
[ Voor 9% gewijzigd door Kaasbroodje op 21-12-2014 07:34 ]
Wat een optie is, als je toch echt een dikke vette rad wilt, is hem bovenop je kast te monteren, dan kan je zelfs probleemloos een 85mm dikke 420 rad gebruiken.Kaasbroodje schreef op zondag 21 december 2014 @ 07:22:
deze kan met fan slechts 55mm dik zijn, anders is misschien een dikkere 360 een betere oplossing. Daarbij wil ik een 280 aan de voorkant.
Daarnaast gebruikt PWM aangestuurde pompen en fans, maakt het bouwen, en controle over de snelheid er van een stuk makkelijker.
Hallo Player-x,
Bedankt voor je reactie, dat is namelijk een geweldige oplossing. Verder gebruik ik liever geen PWM fans maar een fan controller. Wel één nadeel, ik heb in de define R5 geen gaten voor de slagen van de waterkoeling, en ik zou liever niet gaan zagen in de kast.
Weet je toevallig of een pomp aangesloten kan worden op een fan controller? of kan de pomp daar niet tegen?
Bedankt voor je reactie, dat is namelijk een geweldige oplossing. Verder gebruik ik liever geen PWM fans maar een fan controller. Wel één nadeel, ik heb in de define R5 geen gaten voor de slagen van de waterkoeling, en ik zou liever niet gaan zagen in de kast.
Weet je toevallig of een pomp aangesloten kan worden op een fan controller? of kan de pomp daar niet tegen?
Waarom geld uitgeven voor iets dat gratis is en vooral beter werkt!Kaasbroodje schreef op zondag 21 december 2014 @ 09:34:
Verder gebruik ik liever geen PWM fans maar een fan controller.
Met PWM kan je fan profielen maken die reageren op de verandering van de temperatuur, dat werkt altijd beter dan met de hand inregelen elke keer.
Ik zou als ik jouw was het PWM artikel nog eens goed doorlezen, want simpel mobo PWN is imho de beste manier, na het gebruik van een dure Aquaero 6 controller, om fans en pompen aan te sturen.
Persoonlijk zou ik twee gaten boren voor de slangen, en rubberen grommets te gebruiken voor de doorvoer.Wel één nadeel, ik heb in de define R5 geen gaten voor de slagen van de waterkoeling, en ik zou liever niet gaan zagen in de kast.
Maar als je niet wilt boren is dit een oplossing, maar persoonlijk houd ik van zo min mogelijk verbindingen in mijn systeem, hoewel de kans op lekkage erg klein is in een systeem, is het uiteraard nog steeds altijd beter om zo min mogelijk aansluitingen te gebruiken, maar dit is nog steeds een goede oplossing voor als je niet wilt boren.
Afhankelijk van de controller is dat mogelijk.Weet je toevallig of een pomp aangesloten kan worden op een fan controller?
Eerder andersom.of kan de pomp daar niet tegen?
Hallo allemaal,
Ik ben van plan om een volledige loop in mijn kast de zetten aangezien mijn gpu's (in elk geval de bovenste) bij gamen op 94c blijft plakken (met fans op 100%) en dat hoort niet te kunnen.
Wat er wel bij vermeld moet worden is dat kk game op een resolutie van 5760x1080.
Aangezien dit mijn eerste keer zal worden dat ik zoiets ga doen vraag ik aan jullie om wat tips en of ik mijn loop wel goed heb gemaakt.
Heb er bewust nog geen fans en vloeistof bij besteld want heb niet echt een idee hoeveel ik nodig zal hebben en qua fans moeten ze zo stil mogelijk zijn. Dat zijn die van corsair al niet dus denk dat die al afvallen.
De onderdelen zullen besteld worden bij Highflow want makkelijk.
Winkelmandje met onderdelen: http://www.highflow.nl/in...3df79d189f7a0317ec5d52ff0
Specs van m'n pc:
CPU: Intel Core I7 4790K
GPU: MSI R9 290x 2x
Mobo: MSI Z97 Gaming 7
RAM: Corsair Vengeance Pro 32gb 1600mhz
PSU: Corsair HX1000i
HDD: WD Red 6tb
SSD: Samsung 840 pro 512gb
Case: Corsair 760T
Zo moet het eruit gaan zien:

Alvast bedankt voor de hulp!
Ik ben van plan om een volledige loop in mijn kast de zetten aangezien mijn gpu's (in elk geval de bovenste) bij gamen op 94c blijft plakken (met fans op 100%) en dat hoort niet te kunnen.
Wat er wel bij vermeld moet worden is dat kk game op een resolutie van 5760x1080.
Aangezien dit mijn eerste keer zal worden dat ik zoiets ga doen vraag ik aan jullie om wat tips en of ik mijn loop wel goed heb gemaakt.
Heb er bewust nog geen fans en vloeistof bij besteld want heb niet echt een idee hoeveel ik nodig zal hebben en qua fans moeten ze zo stil mogelijk zijn. Dat zijn die van corsair al niet dus denk dat die al afvallen.
De onderdelen zullen besteld worden bij Highflow want makkelijk.
Winkelmandje met onderdelen: http://www.highflow.nl/in...3df79d189f7a0317ec5d52ff0
Specs van m'n pc:
CPU: Intel Core I7 4790K
GPU: MSI R9 290x 2x
Mobo: MSI Z97 Gaming 7
RAM: Corsair Vengeance Pro 32gb 1600mhz
PSU: Corsair HX1000i
HDD: WD Red 6tb
SSD: Samsung 840 pro 512gb
Case: Corsair 760T
Zo moet het eruit gaan zien:

Alvast bedankt voor de hulp!
Goed dat je even hulp vraagt!
Better safe then sorry..
Paar vraagjes,
- Wil je met stijve slang (acryl pijpjes) gaan werken of met 'gewone' slang? Aangezien je nu stijve slang en fittingen voor normale slang in je winkelmandje hebt zitten..
- In je winkelmandje staat een 280 en 360 rad. Heb je gemeten of deze passen in je kast? Je bent je er hopelijk van bewust dat een 360 staat voor 3 x 120mm en een 280 voor 2 x 140mm. Deze 120mm en 140mm staan voor de grootte van de fans die erop te monteren zijn en de montage van het rad zelf.
In dit geval zou ik een D5 pompje aanraden aangezien je best wel wat restrictie inbouwt in je systeem en de D5 minder luidruchtig is, ook draaien beide de DDC en D5 pompjes op 12V/24V, waardoor je ze dus gewoon aan je PC voeding kunt hangen.
Wat betreft fans zou kun je hier eens kunnen kijken (techpowerup review van 103 fans Dec. 2014).
succes
Better safe then sorry..
Paar vraagjes,
- Wil je met stijve slang (acryl pijpjes) gaan werken of met 'gewone' slang? Aangezien je nu stijve slang en fittingen voor normale slang in je winkelmandje hebt zitten..
- In je winkelmandje staat een 280 en 360 rad. Heb je gemeten of deze passen in je kast? Je bent je er hopelijk van bewust dat een 360 staat voor 3 x 120mm en een 280 voor 2 x 140mm. Deze 120mm en 140mm staan voor de grootte van de fans die erop te monteren zijn en de montage van het rad zelf.
In dit geval zou ik een D5 pompje aanraden aangezien je best wel wat restrictie inbouwt in je systeem en de D5 minder luidruchtig is, ook draaien beide de DDC en D5 pompjes op 12V/24V, waardoor je ze dus gewoon aan je PC voeding kunt hangen.
Wat betreft fans zou kun je hier eens kunnen kijken (techpowerup review van 103 fans Dec. 2014).
succes
[ Voor 51% gewijzigd door PAPPLE op 21-12-2014 16:08 ]
Ik wist niet dat er verschillende soorten slang zijn, was van plan flexibele slang te gebruiken.
De rads gaan wel passen, heb bijna 7 cm tot aan bovenkant mobo.
Mandje is aangepast.
De rads gaan wel passen, heb bijna 7 cm tot aan bovenkant mobo.
Mandje is aangepast.
De gebruikte pomp is niet echt de beste, en je moet slang gebruiken, niet die Acrylic tube (hard plastic pijp).rhwerkman schreef op zondag 21 december 2014 @ 15:50:
Winkelmandje met onderdelen:
Dit zou ik veranderen:
- Tygon R3603 - HighFlow - 3/8 ID - 5/8 OD - Qty:2 x €12,95 = €25,90
- Alphacool HF Screw connector G1/4OD 10mm (3/8 ID - 5/8 OD) - Deep Black - Qty:16 x €5,95 = €95,20
- Shoggy Sandwich Pomp Bevestiging - Black Edition - Qty:1 x €7,95 = €7,95
- Swiftech MCP35X Pump Qty:1 x €109,95 = €109,95
Die Eheim 1048 was 10 jaar terug handig toen er geen andere opties waren. Tegenwoordig zijn er gelukkig veel betere pompen.
Misschien ligt het aan mij maar het winkelmandje kan ik niet zien.
Het ligt niet aan jou, de link is veranderd nadat ik t mandje geweizigd heb.PilatuS schreef op zondag 21 december 2014 @ 16:45:
Die Eheim 1048 was 10 jaar terug handig toen er geen andere opties waren. Tegenwoordig zijn er gelukkig veel betere pompen.
wordt aan gewerkt (ben nog wat aanpassingen aan doen)
Een DCC+ plomp, zoals de Swiftech MCP35X PWM heeft een hogere pomp druk en daardoor presteren DCC pompen beter dan D5 pompen.PAPPLE schreef op zondag 21 december 2014 @ 16:02:
In dit geval zou ik een D5 pompje aanraden aangezien je best wel wat restrictie inbouwt in je systeem en de D5 minder luidruchtig is, ook draaien beide de DDC 12V en D5 pompjes op 12V/24V, waardoor je ze dus gewoon aan je PC voeding kunt hangen.
En ik zou ten zeerste aanraden om PWM pompen en fans te gebruiken, dat maakt het automatisch aansturen van je pompen en fans een heel stuk makkelijker.
PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp < goed lezen, veel nuttige info.
http://www.highflow.nl/in...43c1cdc4ccc385f6e4f7299d9
Bijgewerkt bijgewerkt winkelmandje.
Bijgewerkt bijgewerkt winkelmandje.
[ Voor 37% gewijzigd door rhwerkman op 22-12-2014 17:12 ]
Super handig rhwerkman, kan ik gelijk even meespieken bij een aantal zaken voor mijn eigen to-be loop 
Ik heb overigens maar een paar fan headers, is het wijs deze te splitsen? want ik zou ze niet willen over belasten. Ik denk een pomp op een header en dan max 4 fans op een header?
Ik heb overigens maar een paar fan headers, is het wijs deze te splitsen? want ik zou ze niet willen over belasten. Ik denk een pomp op een header en dan max 4 fans op een header?
[ Voor 46% gewijzigd door Kaasbroodje op 21-12-2014 21:55 ]
Met PWM kan je net zo veel fans of pompen op een header zetten als je wilt.Kaasbroodje schreef op zondag 21 december 2014 @ 18:14:

Het helpt echt als mensen je nuttige info geven, om dat dan ook te lezen.

Op deze Swiftech 8 Way PWM Splitter, kan je dus probleem loos 8 fans aansluiten, en heb je er meer nodig, dan kan je ze zelfs door lussen.
[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 21-12-2014 23:15 ]
Ik heb dit echt gelezen in het artikel, ik maakte me toch alleen zorgen om die headers, thats all
maar met een 8 way splitter neem je natuurlijk alleen het signaal over en de power komt van de splitter
Ik ben volledig nieuw in het custom loop gebeuren dus vraag ik dingen misschien te veel na.
Voornamelijk de fan keuze is erg moeilijk.
Edit:
Een winkelwagen gemaakt: Mis ik iets, tips of suggesties? of gaat er iets volledig verkeerd?
Winkelwagen van een noob :P

Ik ben volledig nieuw in het custom loop gebeuren dus vraag ik dingen misschien te veel na.
Voornamelijk de fan keuze is erg moeilijk.
Edit:
Een winkelwagen gemaakt: Mis ik iets, tips of suggesties? of gaat er iets volledig verkeerd?
Winkelwagen van een noob :P
[ Voor 26% gewijzigd door Kaasbroodje op 22-12-2014 08:49 ]
Wel een dikkere setup van gemaakt? 4-Way-Crossfire? Dual pomp...
Lijkt me natuurlijk een foutje, wellicht van de dual pomp niet, maar ik kan me niet voorstellen dat je het echt nodig hebt.
Oh, doet hij dat weer. Verander het wel zodra ik thuis kom.PAPPLE schreef op maandag 22 december 2014 @ 08:54:
[...]
Wel een dikkere setup van gemaakt? 4-Way-Crossfire? Dual pomp...
Lijkt me natuurlijk een foutje, wellicht van de dual pomp niet, maar ik kan me niet voorstellen dat je het echt nodig hebt.
Waarschijnlijk heb je het lijstje uit je link toegevoegd aan je winkelmandje, terwijl je ook nog alles in je winkelmandje had zitten, vandaar dat je nu alles dubbel had.
Zou trouwens wel iig 2m slang bestellen, beter verlegen dan er onverlegen mee te zitten, want 1m is redelijk krap.
Zou trouwens wel iig 2m slang bestellen, beter verlegen dan er onverlegen mee te zitten, want 1m is redelijk krap.
Hallo heren, en voornamelijk player-x,
Denk je dat ik zo "compleet" ben, zie ik iets over het hoofd of heb ik dingen die ik beter niet kan nemen?
Klik hier voor kwijl lijstje
Denk je dat ik zo "compleet" ben, zie ik iets over het hoofd of heb ik dingen die ik beter niet kan nemen?
Klik hier voor kwijl lijstje
Hoeveel koelvloestof moet ik nemen? Is één liter genoeg? En is het een probleem als ik rode vloestof ga gebruiken met heldere tubing of moet ik bij rode tubing blijven?
Dit is de laatste versie van mijn idee,
http://www.highflow.nl/in...2f86fab2d45ec2004f9eaccb1
Tevens 2x 45 en 2x 90 graden, just in case.
Dit is de laatste versie van mijn idee,
http://www.highflow.nl/in...2f86fab2d45ec2004f9eaccb1
Tevens 2x 45 en 2x 90 graden, just in case.
[ Voor 39% gewijzigd door rhwerkman op 22-12-2014 20:10 . Reden: Aanvulling van mandje en gebruik van google. ]
Het ziet er compleet uit zo.
Enkel nadeel bij gekleurde koelvloeistof is dat de slangen na verloop van tijd kunnen gaan kleuren.
Ook in de componenten kan een residu achterblijven. Dit zal niet de blokken verstoppen, maar wanneer je later wellicht andere vloeistof wilt gebruiken is het handig om alles even goed schoon te spoelen met zeer warm water.
Enkel nadeel bij gekleurde koelvloeistof is dat de slangen na verloop van tijd kunnen gaan kleuren.
Ook in de componenten kan een residu achterblijven. Dit zal niet de blokken verstoppen, maar wanneer je later wellicht andere vloeistof wilt gebruiken is het handig om alles even goed schoon te spoelen met zeer warm water.
Ziet er heel goed uit.
Zou alleen Tygon R3603 slang gebruiken, is een betere (laboratorium) slang, die beter tegen verkleuring en algen kan, en 2m slang zou voldoende moeten zijn, hoewel wat reserve slang hebben nooit kwaad kan natuurlijk.
Een Silver KillCoils is een plus, tegen algen, maar zeker niet absoluut noodzakelijk.
Voor de 280 rad kan je Shrouds gebruiken, verbetert de airflow, en verlaagt de geluidsproductie.
Zijn allemaal niet perse noodzakelijke veranderingen, maar is wat ik zou doen.
Ooo en een tip, knip het dunne uiteinde van de vul fles af, maakt het vullen een stuk makkelijker.
Zou alleen Tygon R3603 slang gebruiken, is een betere (laboratorium) slang, die beter tegen verkleuring en algen kan, en 2m slang zou voldoende moeten zijn, hoewel wat reserve slang hebben nooit kwaad kan natuurlijk.
Een Silver KillCoils is een plus, tegen algen, maar zeker niet absoluut noodzakelijk.
Voor de 280 rad kan je Shrouds gebruiken, verbetert de airflow, en verlaagt de geluidsproductie.
Zijn allemaal niet perse noodzakelijke veranderingen, maar is wat ik zou doen.
Ooo en een tip, knip het dunne uiteinde van de vul fles af, maakt het vullen een stuk makkelijker.