Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:36
PilatuS schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 22:27:
Met een D5 word ruimte dan wel weer een probleem. Mijn pomp staat nu in een 3 hoge 3.5" ruimte wat maar net past. Een D5 gaat daar niet passen. Sowieso maar eens een keer met een volgende upgrade naar een andere kast toe. De PC-71 die ik nu heb staat er alweer 8 jaar en is nog uitgerust met 80mm fans voor in en outake.
De 71 is een prima kast voor waterkoeling, heb bij een vriend een PC-70 omgebouwd voor waterkoeling, gewoon op schilders tape een gat en gaatjes getekend voor een 420 rad, in de top, was letterlijk een werkje van een uurtje, als je gebruik maakt van een rad grill.
Als ik dan ga upgraden wil ook wel gelijk naar PWM toe i.c.m. softwarematige aansturing. Tijdje terug een filmpje gezien hiervan. Prachtig om te zien dat je de boel zo in kan stellen dat de pomp en fans automatisch zich aanpassen aan de temps. Nu zet ik de boel nog handmatig hoger wanneer ik ga gamen.
Ja werkt perfect, aan de hand van de water temperatuur gaan de pompen en fans harder draaien, waar bij ze op 30c op minimale snelheid werken draait alles op max op 32c, en de spin-up/down gaat heel geleidelijk, is echt een prettige manier van aansturen.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die 4x120mm rad zit er al :) Was wel wat langer bezig dan 1 uur om de gaten zo te maken. Vond dit toch mooier dan met een rad grill.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HT1n8gSuRWszJipkXbpPewVc/medium.jpg

Op de onderstaande foto is wel te zien dat er niet echt veel ruimte meer over is. Vooral een grotere pomp plaatsen word lastig.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PVWkJJP9pGr6KyfX3Hksc0kv/thumb.jpg

Gelijk maar even een overzicht van het geheel.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/N2uOkawlQvtKXOAe66rFsIvh/thumb.jpg

Als ik weer ga upgraden ga ik toch voor een ander kast. Opzich kan het allemaal nog wel zo maar ik zou toch liever meer ruimte willen en 120mm fans of groter ipv 80mm voor in en outtake.

Ik denk dat er dan maar gelijk iets komt als een Little Devil of 900D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Waarom ga je niet voor een pomp/tube-res combo, als ruimte een probleem is, daar zijn er genoeg verschillende types van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je het tegen mij hebt, ik heb het t-line idee maar afgelatenen ben ,maar eens naar en res.top gaan kijken. Ik kwam er 1 van Alphacool tegen en gisteren binnen gekregen past perfect op m'n DDC 1 plus.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1IsDhcn.jpg

M'n setup is nu bijna klaar, heb m'n rads. zitten zoals ik wou, een 240er boven en een 280er voorin verticaal. Ik moet alleen nog even bekijken wat de standaard corsair 140 mm fans qua geluid gaan doen, als het te hard gaat zoeven zijn ze gewoon weg imo.

Gelijk ook maar nieuwe slangen geplaatst, werd even tijd, m'n oude waren toch aardig verkleurd en geven nu met met ze weer een helder aanzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Nee ik had het tegen PilatuS, over zijn ruimte gebrek argumentf, er zijn namelijk tops waar je een tube-res op kan monteren.

http://www.highflow.nl/po...bp-d5topuk250ac-clcl.html
http://www.highflow.nl/po...x-res-140-csq-acetal.html

Maar deze, als Highflow berijd is om de pomp uit te wisselen voor een PWM model met deze set, is het imho waarschijnlijk de mooiste/beste keuze.
Afbeeldingslocatie: http://www.highflow.nl/images/detailed/23/270_1__41948_1380177851_1280_1280.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nah, toch bedankt dat ik naar een res.top ben gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is wel een mooie oplossing inderdaad. Toch maar eens kijken of ik dat ga doen of naar een compleet andere kast ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-10 20:41
Ik denk dat ik persoonlijk naar een Corsair D900 over zou stappen, aangezien deze er een tikie "aangekleder" uit ziet dan de Little Devil V8.
De V8 is echt puur "bare", zit geeneens een power of reset knop op...

Maar ik heb ook mijn desktop op mijn bureau staan :/
Ik heb nog steeds geen kast gevonden die op alle vlakken beter is dan mijn HAF932 en een beetje betaalbaar is :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 900D is wel erg mooi inderdaad. Dan een quad rad bovenin de kast en onder hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
De 900D is een mooie kast, maar houd er rekening mee dat de 900D een enorme kast is, heb zelf een TJ11 en het is dat ik de ruimte er voor heb, maar de kast is enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik mag aannemen dat hij dat wel weet XD
De Little devil V8 is ook niet bepaald little ;)

Maar het is natuurlijk altijd handig om de exacte afmetingen nog even na te kijken :)
Waar heb jij je pc eigenlijk staan player-x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ding is nogal groot inderdaad maar dat maakt mij niet uit. Mijn huidige kast is ook al flink. De 900D is 65cm diep en mijn huidige is 61,5 cm diep. Toen ik deze kast kocht heb ik al een stuk van het bureau moeten afzagen :P Dat de 900D wat hoger en breder is maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
DCG909 schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 17:06:
Waar heb jij je pc eigenlijk staan player-x?
Mijn PC staat gewoon onder mijn bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In plaats van een D5 vind ik het volgende ook wel een erg mooie oplossing.

Afbeeldingslocatie: http://www.relaxedtech.com/news/2014/ek-introduces-a-new-dual-ddc-3-2-pwm-pump-setup/EK-CSQ.jpg

Mocht er dan iets mis gaan met 1 van de pompen is dat ook geen probleem. Maximale opvoerhoogte 10 meter, lol :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
PilatuS schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 23:34:
In plaats van een D5 vind ik het volgende ook wel een erg mooie oplossing.

Mocht er dan iets mis gaan met 1 van de pompen is dat ook geen probleem. Maximale opvoerhoogte 10 meter, lol :P
Zeker een oplossing maar hoewel een dual DCC oplossing een hogere druk heeft, heeft de de D5 een hogere doorvoer.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar hogere doorvoer, daar je dan een meer turbulente flow hebt, en dus iets betere koeling.

Afbeeldingslocatie: http://www.howequipmentworks.com/images/physics_images/fluid_images/flow_images/basics/laminar_turbulent_flow.gif

Bij een gelamineerde flow stroomt het verwarmde water langs de oppervlakte van de radiator en koelblok, en heeft daardoor een lagere warmte overdracht.

Bij een turbulente flow word al het water dat langs het oppervlakte stroomt, snel gemixt met het water in de center van de flow, dat dat bij de langzamere gelamineerde flow minder verwarmt wordt.

De verschillen zijn met de huidige efficiënte blokken zijn niet heel erg schokkend meer maar er is zeker een duidelijk meetbaar verschil, denk aan 1~3c temp verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024
Dan zet je de 2 pompen parallel 😉
2maal de doorvoer en nog steeds een backup pomp.

Maar een erg hoge doorvoer haal je toch nooit.
De highflow blokken zitten rond de 600liter p/u
ongeveer de hoeveelheid van een mcp 355.
Ik heb liever meer druk zodat alles door geperst wordt ipv een pomp die in kakt qua flow na elk blok.

Ik kan m,n mcp355 pompen switchen tussen 7 / 12 volt. Das 4500 rpm / 2000rpm.
De flow halveert en de temp stijgt ietsje, maar dat kun je bv opvangen door andre fans / snelheid fans.

Het is wat je wilt, enkele pomp is makkelijker.
Dubbele pomp oogt leuker (meningen verschillen) en is betrouwbaarder. Plus je kunt kiezen tussen dubbele druk of dubbele doorvoer, enkele loop of dubbele loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik heb altijd geleerd dat het niet echt verstandig is om pompen parallel te zetten, als er één uitvalt zoekt het water de weg van de minste weerstand, dus door de pomp heen die uit staat.

Maar aan de andere kant.
Wat is de kans daarop?
En tenzij je de computer echt nodig hebt kun je hem ook een paar dagen uitzetten tot het probleem is opgelost. Met een enkele pomp heb je als nog een probleem als deze uitvalt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Swiftech MCP35X2-BK dual pomp heeft een tijdje op 1 brakke motor gelopen, voor mijn loop heeft het niet veel uitgemaakt in de performances. De BK trok vrolijk het water door de stilstaande pomp en vermoed zelfs dat de rotor van de stilstaande dankzij de kracht van de andere toch lichtelijk heeft gedraaid. Tijdens load merkte ik geen verschil qua temp verhoging ,en nu al helemaal niet nu ik de zelfde setup heb met een enkele mcp355, temps blijven net als toen met de bk op 1 motor bijna hetzelfde in vergelijking met beide mcp355's operationeel.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2014 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
DCG909 schreef op zondag 15 juni 2014 @ 10:53:
Ik heb altijd geleerd dat het niet echt verstandig is om pompen parallel te zetten, als er één uitvalt zoekt het water de weg van de minste weerstand, dus door de pomp heen die uit staat.
Dat werkt zo niet met een pomp 😉
Aangezien een pomp het water zelf in beweging zet.
Een pomp is geen weerstand maar een "bron".
zuigt en duwt. Er zal juist amper water stromen door de uitgevallen pomp.

[ Voor 6% gewijzigd door mukkel op 15-06-2014 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
mukkel schreef op zondag 15 juni 2014 @ 17:34:
Er zal juist amper water stromen door de uitgevallen pomp.
Incorrect, als je twee pompen parallel hebt staan, en als er daar bij een uitvalt, zal 75 tot 95% van de flow door de pomp die uit staat stromen, vandaar dat je als je pompen parallel zet je altijd ook een terugslagventiel moet plaatsen op beide pompen.

Een pomp heeft veel minder weerstand dan een koelblok(en) en de rest van de loop, en de flow zal altijd de weg van de minste weerstand zoeken.

Want als wat, wat jij zegt waar is, dan zou bij het uitvallen van een pomp in een seriële opstelling, je opeens een hoop weerstand zou hebben, en je drastische lagere flow zou hebben.

Dit is mijn volgorde van keuzes van pomp opstellingen.
  • 1x DCC-1T - (lage weerstand laag budget en/of geluidsdruk opstelling)
  • 1x DCC-1Tplus PWM - (medium weerstand laag/medium budget en/of geluidsdruk opstelling)
  • 1x D5 PWM - (medium weerstand medium/hoog budget opstelling)
  • 2x DCC-1Tplus PWM serieel - (hoge weerstand medium budget en/of geluidsdruk opstelling met failover)
  • 2x D5 PWM serieel - (hoge weerstand hoog budget opstelling met failover)
  • 4x DCC-1Tplus PWM serieel - (hoge weerstand overkill budget en/of medium geluidsdruk opstelling met failover)
Is uitval een probleem dan kan je een reserve pomp bestellen, maar de kans op een acute fatale uitval van een Laing pomp zonder waarschuwing is zeer klein, uitgezonderd droog pompen.

heb zelf 2x D5 PWM daar ik een opstelling heb met een zwaar restrictie, 1x CPU, 4x VGA, 1x chipset/mosfet, 1x mosfet, 2x mem, 4x radiator.
Uiteraard bewaar ik mijn twee oude D5s als reserve, maar dat is omdat ik ze nog heb, en pompen met +/-35.000 uur op de klok zijn 2de hands niet echt veel waard, hoewel ze bij lange na nog niet dood zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door player-x op 16-06-2014 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb hier een Swiftech H220 maar nu wil ik de loop groter maken door een 2e radiator er tussen te zetten, maar nu de grote vraag welke 120mm radiator/slang/fittingen raden jullie mij aan?
Zowel op de Swiftech H220 als op de toekomstige 120mm radiator zitten Noctua NF-P12 ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een kapitalistische tafelmanieren zeg, pronken doe je ook je best wel mee hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
player-x schreef op zondag 15 juni 2014 @ 20:03:
[...]
Incorrect, als je twee pompen parallel hebt staan, en als er daar bij een uitvalt, zal 75 tot 95% van de flow door de pomp die uit staat stromen, vandaar dat je als je pompen parallel zet je altijd ook een terugslagventiel moet plaatsen op beide pompen.

Een pomp heeft veel minder weerstand dan een koelblok(en) en de rest van de loop, en de flow zal altijd de weg van de minste weerstand zoeken.
Ja oke inderdaad een terugslagklep achter de pompjes, ik begreep het verkeerd / half slaperig. :+
Maar een pomp valt amper uit. Persoonlijk vind ik het leuker om met 2 pompjes te spelen ipv een enkele.
Iets flexibeler en je kunt met twee lichtere/goedkopere pompjes dezelfde / betere resultaten boeken als een enkele / duurdere.

Vergelijkbaar met graka's in SLI. Het heeft z'n voor en nadelen, maar vooral een persoonlijke voorkeur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
mukkel schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 00:52:
en je kunt met twee lichtere/goedkopere pompjes dezelfde / betere resultaten boeken als een enkele / duurdere.
Ja en nee, maar in dit geval vooral nee, een D5 heeft gewoon meer flow dan een DCC-1T plus, of het nu serieel of zelfs parallel is, en daarnaast is een DCC net zo duur als een D5, dus waarom voor de DCC gaan, tenzij je ruimte gebrek hebt?

En hoewel ik niet ontzettend veel ervaring heb met de DCC pompen, is de D5 volgens mij bij de zelfde flow stiller dan de DCC, daar as de DCC op 100% draait, draait de D5 op nog geen 40%.

Als je toch echt voor een dual setup wilt gaan, kan je imho net zo goed, of zelfs beter voor een dual D5 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Flow is een verkoop cijfertje. Leuk op papier, maar in praktijk haal je dit nooit.
Als je veel flow hebt, mat amper druk dan valt je flow in een diep gat na de eerste weerstand / blok.

Met goekopere pompjes bedoel ik meer de Eheim en de EK variantjes. Nieuw zijn die net in de 3 - 4 tientjes.
en in combi kun je een opvoerhoogte van 8mtr halen / maw veel druk zodat je flow in je loop niet veel zakt.

In praktijk worden pompen amper parallel gezet, omdat dit tov een enkele pomp niet echt veel uitmaakt.
Serie daarin tegen is vrij populair juist doordat je de druk verdubbelt en hierdoor amper flow verliest.

Hier een leuke thread
http://www.xtremesystems....nnee-Labs-The-Pump-thread

Verder scrollen naar beneden en je ziet een tabel met allerlei pompen / top combies.
bv zakt een stock D5 al terug naar de 500ltr/pu (2.2gallon / per minute) met een enkele CPU blok (EK HF) en radiator.

maw :) liever een hogere druk met een lagere flow pomp. ipv een "high flow pomp" met minder druk.

Afbeeldingslocatie: http://skinneelabs.com/assets/images/Pumps/SL-FlowRates-CPU.png

[ Voor 8% gewijzigd door mukkel op 17-06-2014 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Ook hier kan het niet lang meer duren dat ik met bouwen beginnen kan. Nog wat kleinspul denk ik, sleeve gereedschap, en een zootje para cord voor het sleeven.

Moet me alleen n beetje over het gevoel heenzetten dat het geern zin meer heeft om deze machine nog op watercooling te zetten, want dat is niet waar. Maar 'What has been seen, can not be made unseen." En om een beetje op de hoogte te blijven, volg ik wel elke week trouw wat geek news op youtube. En dus lijkt mijn FX8350 op een, al dik een jaar niet meer ondersteunde, Crosshair V Formula soms wel heel erg bejaard.

Maar het goede nieuws is dus dat ik binnenkort iig lekker aan de slag kan. :)

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bent snel tot pro activiteit gekomen, ik herinner me nog dat schedel idee en dan ook het futuristische rood / zwart. Ik heb het niet verder gevolgd, maar het cannes dus ook zomaar de chieftech gaan zijn. maar je primochill buisjes gaan wel gewoon door? ach een verfbrander is altijd wel handig, folie aanbrengen of pannen testen bij tommy teleshop, ik ben hier gallisch aant worden, ik krijg mijn laing ddc niet werkend icm m'n aquacomputer aquaero 5 pro. Ik dacht nadat ik m'n MCP35X2-BK (Dual) volop lopend had aan de controller ik dat ook wel met m'n enkele ddc plus kon, maar demme nog niet gelukt. Ik heb de molex van de pomp geknipt en er een speciaal stekkertje aan gezet, deze heb ik vast gezet aan 1 van punten op de controller, vervolgens de gehele firmware doorgelopen, maar met geen mogelijkheid krijg ik de pomp draaiend..weet jij hier wat van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-03 11:00
Je had je pompen toch op die 2-pin pwm headers aangesloten toch?

Probeer anders de 4pin pwm fan header eens.
En dan via de software de pomp op dezelfde wijze als de fans aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De pompen kregen aangesloten aan de twee pwm headers bedoelt signaal, nu een enkele mcp355 aangesloten werkt het niet. Met exact de zelfde parameters in de firmwarel. Je zou bijna aan geknapte header lijnen gaan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-10 22:48
Ik ga in de nabije toekomst een custom loop voor mijn FX8320 bouwen en ik heb een paar onderdelen bij elkaar gezocht :) Ik heb mij gebaseerd op een kit van Alphacool, maar ik wil geen bay res en de radiator mag maar 30 mm zijn omdat dikkere niet passen in mijn case. Indien nodig kan ik nog een 240/280 vooraan in mijn case (Obisidian 450D) monteren. Die mag zo dik zijn als maar kan ;)

Onderdelen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Tgm8dET.png

Fittingen heb ik tweedehands gevonden: http://www.highflow.nl/aa...4-2-stuks-matt-black.html

Tips zijn natuurlijk altijd welkom, maar ik zou het toch graag rond deze prijs houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn 450 D heb ik bovenin een 45mm 240 radiator weten te schroeven, je beperking tot 30mm kun je daardoor nog eens in overweging nemen.

De 45mm geinstalleerd zorgt hier exact het beeld zoals in je plaatje, ook een kleine overlapping van de fans over de schroefjes..

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fKSiugf.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
Ja ik zal alles nog eens goed nameten. Eerst zien of de problemen met mijn cpu opgelost zijn als ik een nieuwe heb gekregen van AMD. Anders heeft een loop niet veel nut ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:07

Fordox

00101010

Hose cutters heb je niet nodig. Ik doe dit altijd met een grote stofschaar en dat gaat perfect.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2014 @ 13:31:
In mijn 450 D heb ik bovenin een 45mm 240 radiator weten te schroeven, je beperking tot 30mm kun je daardoor nog eens in overweging nemen.
Het verschil tussen een 120x240x45 (radiatie oppervlakte 1296cm3) en een 140x280x30 (1176cm3) rad is miniem, en `40mm fans zijn stiller, als ik naar de foto kijk gaat een 140x280x45 rad niet passen, ik zou dan ook voor een 140x280x30 gaan.

Weet je niet of het wel of niet past, persoonlijk zou ik gewoon verschijnende formaten radiatoren bestellen, en kijken wat wel en niet past, en wat niet past gewoon terug sturen, je hebt je twee weken wettelijke bedenk tijd op bestellingen.

Zo lang je voorzichtig bent met de verpakking is terugsturen geen probleem, daarnaast zijn die paar euro porto kosten ook niet iets waar je echt moeilijk over hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
player-x schreef op maandag 23 juni 2014 @ 12:14:
[...]

Het verschil tussen een 120x240x45 (radiatie oppervlakte 1296cm3) en een 140x280x30 (1176cm3) rad is miniem, en `40mm fans zijn stiller, als ik naar de foto kijk gaat een 140x280x45 rad niet passen, ik zou dan ook voor een 140x280x30 gaan.

Weet je niet of het wel of niet past, persoonlijk zou ik gewoon verschijnende formaten radiatoren bestellen, en kijken wat wel en niet past, en wat niet past gewoon terug sturen, je hebt je twee weken wettelijke bedenk tijd op bestellingen.

Zo lang je voorzichtig bent met de verpakking is terugsturen geen probleem, daarnaast zijn die paar euro porto kosten ook niet iets waar je echt moeilijk over hoeft te doen.
Die foto is een H100i in mijn vorige case :) Zo zou het er uit zien als ik een 45 mm radiator in mijn 450D zou hangen. Ik ga gewoon een 120x360x30 mm radiator bovenaan hangen. Dat is evenveel oppervlakte als een 120x240x45. Moest dat niet voldoende zijn hang ik er vooraan nog eentje bij. Ik woon in België dus als ik iets moet retourneren naar bijvoorbeeld Highflow in NL, dan kost mij dat 16 euro dus ik ga niet gewoon dingen kopen en retourneren ;)

Hebben jullie nog opmerkingen over de andere onderdelen? Vooral de pomp was lastig. Ik weet dat een D5 meestal het beste is, maar die kost veel meer dan deze pomp. Ik heb de huidige gekozen omdat jayztwocents op youtube deze aanraadde voor een eerste loop met een beperkt budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Linus_BE schreef op maandag 23 juni 2014 @ 12:44:
Die foto is een H100i in mijn vorige case :)
De foto waar ik het over had is die van Fishsmell, en als je kijkt is het een 50/50 kans dat een 45mm ook bij jouw zal passen.
Ik woon in België
Tja dat je een Belg ben kan jij ook zelf weinig aan doen. :+
Ehhh het is een te lange tijd geweest dat ik een Belg kon plagen, sinds ik nu al 10j in Noorwegen woon, zie ik er niet zoveel meer. ;-)
dus als ik iets moet retourneren naar bijvoorbeeld Highflow in NL, dan kost mij dat 16 euro dus ik ga niet gewoon dingen kopen en retourneren ;)
De laatste keer dat ik bestelde had ik verschillende dingen dubbel, van mijn aansluiting had ik zelfs 5 verschillende sets, en alles dat niet paste, of ik niet mooi vond heb ik gewoon terug gestuurd, en is 16 euro of zo een kleine prijs te betalen om alles te hebben zo als je wilt.
Hebben jullie nog opmerkingen over de andere onderdelen? Vooral de pomp was lastig. Ik weet dat een D5 meestal het beste is, maar die kost veel meer dan deze pomp. Ik heb de huidige gekozen omdat jayztwocents op youtube deze aanraadde voor een eerste loop met een beperkt budget.
Als voor echt budget gaat zou ik deze set nemen, met een extra pomp heeft de set een zeer goede prijs/prestatie verhouding.

Daarnaast zijn de pompen klein genoeg om ze probleemloos met je mobo aan te sturen, met de mobo fan controller software, lees er hier meer over, hoewel ik het hier over PWM heb, kan met de kleine pompjes in deze set je ze ook gewoon analoog aansturen met je mobo.

En daarnaast zijn de onderdelen goedkoop genoeg om ze zonder problemen te vervangen voor betere onderdelen, en niet het gevoel te hebben dat je geld heb weg gegooid, daar het prima reserve onderdelen zijn, of her gebruikt kan worden in een tweede PC voor weinig.

[ Voor 6% gewijzigd door player-x op 23-06-2014 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
Die set had ik ook al gezien maar een bay res vind ik echt niet zo mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Je kan het frontje er afschroeven en de verf weg schuren met fijn schuurpapier voor een frost look, met nog fijner schuurpapier weer blank maken, of een nieuw frontje maken, eventueel van een 5.25 bay afdek plaatje.

Goedkoop en alles 100% naar wens zijn twee dingen die meestal niet goed samen gaan, maar als je er wat werk in steekt kom je al een heel eind in de buurt.

Het alternatief is gewoon meer uit je portemonnee trekken.

Video review

[ Voor 13% gewijzigd door player-x op 23-06-2014 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Die uhhh..... watercooling mag er wezen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:32

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

maks11223344 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 01:14:
Die uhhh..... watercooling mag er wezen :X
Oh gaat het filmpje over watercooling dan ? ;) (geen watercooling gezien hoor)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Een kennis heeft aan mij gevraagd of ik een PC met een custom watercool setje voor hem kan bouwen, om zodoende met name een zo stil mogelijke PC te krijgen.
Nu is het alweer zo'n 6 a 7 jaar geleden wanneer ik voor het laatst voor mijnzelf iets gebouwd had, er is nogal wat keuze bijgekomen.

Een belangrijke eis is alleen, het moet geheel, of zoveel mogelijk onderhoudsvrij zijn!
Omdat het systeem oa. een Titan-Z bevat, kan er geen onderhoudsvrije kant-en-klaar Corsair setje worden gebruikt.
Uit eigen ervaringen, weet ik nog dat je een keer per jaar de reservoir moet bijvullen, dit lag hoofdzakelijk aan de flexibele siliconen slangen die ik altijd gebruikte.
Op Highflow zie ik dat er tegenwoordig Acrylic tube's zijn, wel meer werk, maar zou dit het effect van het verdampen door de slangen tegen kunnen gaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik Tygon slangen en hoef nooit water bij te vullen. Hangt natuurlijk wel af van het reservoir. In die van mij gaat 500ml en is niet eens helemaal gevult. Het is wel aan te raden om het water 1x per jaar te vervangen. In dat ene jaar hoef ik dus nooit bij te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Madshark schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 14:42:
Een belangrijke eis is alleen, het moet geheel, of zoveel mogelijk onderhoudsvrij zijn!
Omdat het systeem oa. een Titan-Z bevat.
Waarom een Z?, en niet 2x een black, heeft betere prestaties en en is ook nog eens 800 euro goedkoper in aanschaf, heb zelf 3 watergekoelde v1 Titans en bevalt prima.

Gaat hij toch voor de Z, dan is er dit blok.
Uit eigen ervaringen, weet ik nog dat je een keer per jaar de reservoir moet bijvullen, dit lag hoofdzakelijk aan de flexibele siliconen slangen die ik altijd gebruikte.
Op Highflow zie ik dat er tegenwoordig Acrylic tube's zijn, wel meer werk, maar zou dit het effect van het verdampen door de slangen tegen kunnen gaan ?
Gewoon Tygon R3400 laboratorium slang gebruiken, maar er is best wel iets leuks samen te stellen als je een budget hebt waar een Titan-Z in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
player-x schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 16:01:
[...]

Waarom een Z?, en niet 2x een black, heeft betere prestaties en en is ook nog eens 800 euro goedkoper in aanschaf, heb zelf 3 watergekoelde v1 Titans en bevalt prima.

Hij wil in de toekomst nog een 2e of zelfs een 4e Z bij gaan plaatsen als ie multi 4K schermen wilt gaan gebruiken. Vandaar er even een of meerdere PCIe sloten vrij moet blijven.
[...]

Gewoon Tygon R3400 laboratorium slang gebruiken, maar er is best wel iets leuks samen te stellen als je een budget hebt waar een Titan-Z in past.
Budget heeft hij wel, hence dat er ook een 12 of 16 core Xeon in het systeem moet, Revo SSD's en een hoeveelheid geheugen waar een ESX server jaloers op kan worden ;)
Ik heb de hele setup nog niet helemaal samengesteld, maar het zal zowieso EK blokken bevatten. Nog aan het twijfelen om 1 grote loop te maken, of dat de GPU en CPU+mainbord ieder een eigen loop krijgt. Kast wordt een Define R4, dus heb 2x140mm en 1x 140mm aan bruikbare rad outtakes. (evt. nog een 2e 1x 140mm die aan de onderkant de warmte wegblaast)
Verder Alphacool rad's en D5 pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
PilatuS schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 15:54:
Ik gebruik Tygon slangen en hoef nooit water bij te vullen. Hangt natuurlijk wel af van het reservoir. In die van mij gaat 500ml en is niet eens helemaal gevult. Het is wel aan te raden om het water 1x per jaar te vervangen. In dat ene jaar hoef ik dus nooit bij te vullen.
Ah ok, dat is in iedergeval goed om te weten. Ik was zelf al aan het kijken naar EK-Tube ZMT Matte Black slangen, is wellicht wat minder mooi, maar als het pak em beet 5 jaar goed blijft dan is het dat wel waard.
player-x schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 16:01:
[...]

Hij wil in de toekomst nog een 2e of zelfs een 4e Z bij gaan plaatsen als ie multi 4K schermen wilt gaan gebruiken. Vandaar er even een of meerdere PCIe sloten vrij moet blijven.
[...]

Ga zeker even kijken naar die Tygon slangen.
Budget heeft hij wel, hence dat er ook een 12 of 16 core Xeon in het systeem moet, Revo SSD's en een hoeveelheid geheugen waar een ESX server jaloers op kan worden ;)
Ik heb de hele setup nog niet helemaal samengesteld, maar het zal zowieso EK blokken bevatten. Nog aan het twijfelen om 1 grote loop te maken, of dat de GPU en CPU+mainbord ieder een eigen loop krijgt. Kast wordt een Define R4, dus heb 2x140mm en 1x 140mm aan bruikbare rad outtakes. (evt. nog een 2e 1x 140mm die aan de onderkant de warmte wegblaast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:02
Madshark schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 16:16:
[...]
Als je een Titan Z gebruikt kun je er hooguit 2 nemen, aangezien dat 4 GPU's zijn. Daarbij moet gezegd worden dat de scaling van SLI en Crossfire na de 2e (en zeker na de 3e) GPU behoorlijk kan afnemen; in sommige games wordt een triple GPU setup nog redelijk ondersteunt, een 4e GPU levert vaak niets meer op (meestal alleen maar meer problemen).

Ik zeg niet dat hij geen Titan Z moeten halen (alhoewel ik het zelf nooit zou doen, price/performance ratio is heel slecht), maar lees je goed in bij zoiets. Een Titan Z is heel duur en de waardedaling zal aanzienlijk zijn, zeker in vergelijking met andere opties (2x 780Ti, 2x R9 290X, R9 295X2).

offtopic:
Persoonlijk zou ik nu 2 of misschien 3 R9 290X kaarten halen voor gaming op een enkel 4K scherm. Mocht dit later een Surround/Eyefinity setup worden met b.v. 3x 4K, dan zijn tegen die tijd nieuwe GPU series uit die een stuk sneller zijn. Dat kost je nu zo'n 1000 tot 1500 euro (400 euro per reference GPU + 100 euro voor het waterblok). Komt er uiteindelijk een nieuwe GPU serie uit en heb je meer power nodig, verkoop je de oude kaarten (zeg 700-1100 euro) en koop je weer nieuwe (zeg 600 per kaart met blok). Netto ben je dan (1500-1100) + 1800 = 2200 euro kwijt, minder dan de kosten van 1 Titan Z.

Zie bijvoorbeeld de GTX Titan, die was sneller dan een GTX680 of GTX780, maar toen de GTX780Ti uitkwam was deze vrijwel even snel als de Titan, voor iets meer dan de helft van de prijs.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
Moi_in_actie schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 16:48:
[...]

Als je een Titan Z gebruikt kun je er hooguit 2 nemen, aangezien dat 4 GPU's zijn. Daarbij moet gezegd worden dat de scaling van SLI en Crossfire na de 2e (en zeker na de 3e) GPU behoorlijk kan afnemen; in sommige games wordt een triple GPU setup nog redelijk ondersteunt, een 4e GPU levert vaak niets meer op (meestal alleen maar meer problemen).

Ik zeg niet dat hij geen Titan Z moeten halen (alhoewel ik het zelf nooit zou doen, price/performance ratio is heel slecht), maar lees je goed in bij zoiets. Een Titan Z is heel duur en de waardedaling zal aanzienlijk zijn, zeker in vergelijking met andere opties (2x 780Ti, 2x R9 290X, R9 295X2).

offtopic:
Persoonlijk zou ik nu 2 of misschien 3 R9 290X kaarten halen voor gaming op een enkel 4K scherm. Mocht dit later een Surround/Eyefinity setup worden met b.v. 3x 4K, dan zijn tegen die tijd nieuwe GPU series uit die een stuk sneller zijn. Dat kost je nu zo'n 1000 tot 1500 euro (400 euro per reference GPU + 100 euro voor het waterblok). Komt er uiteindelijk een nieuwe GPU serie uit en heb je meer power nodig, verkoop je de oude kaarten (zeg 700-1100 euro) en koop je weer nieuwe (zeg 600 per kaart met blok). Netto ben je dan (1500-1100) + 1800 = 2200 euro kwijt, minder dan de kosten van 1 Titan Z.

Zie bijvoorbeeld de GTX Titan, die was sneller dan een GTX680 of GTX780, maar toen de GTX780Ti uitkwam was deze vrijwel even snel als de Titan, voor iets meer dan de helft van de prijs.
Klopt, je hebt helemaal gelijk betreft de keuze van de kaarten. Een single Titan-Z was al een compromis wat ik met enige moeite hem heb kunnen aanpraten. Hij stond al op het punt om via eBay een Quad Titan-Z PC te kopen voor $ 18k, terwijl de rest van de spec's enorm ruk waren.
Zou mijn eerste keuze ook niet zijn, verre van zelfs, mja, hij wil het zo |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Madshark schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 16:16:
Je kan maar twee Titan-Z's in een systeem plaatsen daar het gewoon SLI op een kaart is, en je dus met twee Z's, je quad SLI hebt.
Ga zeker even kijken naar die Tygon slangen.
Je heb de slang in transparant, en in het zwart, welke een fractie beter is voor je koelvloeistof, of transparant, en Tygon is de RR onder de slangen.
Budget heeft hij wel, hence dat er ook een 12 of 16 core Xeon in het systeem moet,
Dat is altijd lekker werken
Revo SSD's
Revo's zijn maar zeer beperkt nuttig, daar het gewoon 4 losse SSDs in raid 0 is, dat kan je ook gewoon op het moederbord voor veel minder geld, pas als er SSDs uitkomen die native PCIe ondersteuning, zou ik het gewoon bij losse SSDs houden.

Daarnaast gaat het quad Titan-Z plan niet werken, en gaat de Revo-kaart in de weg zitten als je 4 Titans Black in quad SLI plaatst.
en een hoeveelheid geheugen waar een ESX server jaloers op kan worden ;)
Heb zelf 64GB in mijn systeem, dat ik voor eensuper snelle RAMdisk gebruik.
Ik heb de hele setup nog niet helemaal samengesteld.
Ik zou nog eens goed kijken naar de hardware, heb je daar ook een draadje voor geopend?
maar het zal zowieso EK blokken bevatten.
EK is prima spul maar zeker niet de ''only game in town''!
Nog aan het twijfelen om 1 grote loop te maken, of dat de GPU en CPU+mainbord ieder een eigen loop krijgt.
Enkele loop is altijd beter en meer efficiënt, de myth dat twee loops beter is, is al lang door geprikt.
Kast wordt een Define R4,
De R4 is niet echt de ideale kast voor 4 Titans en waterkoeling, zou zelf eerder voor de Corsair Obsidian 900D gaan welke bveel meer ruimte heeft voor echt goede waterkoeling, zelf ben ik zeer tevreden met mijn Silverstone TJ11 met daar in 1x 560x140x85,1x 280x140x85 en 2x 180x180, en absolute stil, zelfs onder 100% GPU en CPU stress.
Alphacool rad's zijn prima keuzes, en D5 pompen ook, maar alleen zolang je er twee gebruikt.
Moi_in_actie schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 16:48:
Daarbij moet gezegd worden dat de scaling van SLI en Crossfire na de 2e (en zeker na de 3e) GPU behoorlijk kan afnemen;
Incorrect voor hogere resoluties, zelf gebruik ik drie uiteraard watergekoelde v1 Titans, en heb gemiddeld 80~90% schaaling van zelfs de 3de kaart, maar ik speel dan ook wel op 3x30'' (Yamakasi 301 Sparta) voor 7680x1600 = 12.3MP.

Hogere resoluties hebben een veel betere schaaling, en zelfs mijn in mijn oude opstelling deed de 4de 5870 voor mijn 5760x1200 scherm meestal nog steeds een goede bijdrage, en minder bij de nVidia titels, meer bij de AMD titels
in sommige games wordt een triple GPU setup nog redelijk ondersteunt, een 4e GPU levert vaak niets meer op (meestal alleen maar meer problemen).
Correct het is soms een probleem, maar met een beetje ervaring prima snel te doen in de driver, om de derde of vierde kaart uit te zetten.
Nee al die kaarten zijn onbruikbaar, daar je voor +8MP eigenlijk gewoon meer dan 4GB aan geheugen nodig hebt, als ik op mijn GPU meter kijk zie ik regelmatig 5GB geheugen gebruik.

Voor zijn doel is een Titan Black de beste keuze, en dan nog kan bij gamen op 3x 4K = 24MP, 6GB misschien/waarschijnlijk regelmatig te weinig zijn.

Tenzij hij niet gamed, en zijn PC voor wat anders gebruikt, is 3x30'' waarschijnlijk een betere keuze, ik ben iig prima tevreden met mijn 12MP schermoppervlakte, het heeft imho de beste prijs en prestatie balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:02
player-x schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 17:36:
[...]
Nee al die kaarten zijn onbruikbaar, daar je voor +8MP eigenlijk gewoon meer dan 4GB aan geheugen nodig hebt, als ik op mijn GPU meter kijk zie ik regelmatig 5GB geheugen gebruik.

Voor zijn doel is een Titan Black de beste keuze, en dan nog kan bij gamen op 3x 4K = 24MP, 6GB misschien/waarschijnlijk regelmatig te weinig zijn.

Tenzij hij niet gamed, en zijn PC voor wat anders gebruikt, is 3x30'' waarschijnlijk een betere keuze, ik ben iig prima tevreden met mijn 12MP schermoppervlakte, het heeft imho de beste prijs en prestatie balans.
Ik weet dat die kaarten niet afdoende zullen zijn voor een 3x4K setup, maar grote kans dat de volgende generatie GPU's meer geheugen gaan krijgen. De AMD's hebben nu al 4GB, dus hierna 5 of 6GB lijkt mij een logische stap. Het is dan de vraag hoe snel hij wil overstappen van een enkel 4K scherm naar een triple 4K setup.

Even een gekke gedachte, maar is een triple SLI setup met GTX780 6GB kaarten geen idee? Kijkend naar onderstaande review doen 2 van deze kaarten het op een enkel 4K scherm niet veel slechter dan 2 Titans. Bij meerdere 4K schermen heb je uiteindelijk net zoveel VRAM per GPU als een Titan Z. Op pure GPU power zullen 2 GTX780 6GB wel onderdoen voor een Titan Z, maar ik gok dat 3 GTX780 6GB's wel een stuk sneller zullen zijn (en veel goedkoper).

http://www.tomshardware.c...q321q-4k-gaming,3620.html

Het is maar een idee, mij lijkt alleen die enorme extra investering voor een of meerdere Titan Z's zo zonde van het geld :)

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die 900D is inderdaad een stuk beter geschikt dan die Fractal. In die 900D prop je dan 2 stuks 4x120mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Moi_in_actie schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 18:43:
Ik weet dat die kaarten niet afdoende zullen zijn voor een 3x4K setup, zelfs voor een enkele 4K scherm zijn ze al krap.

Even een gekke gedachte, maar is een triple SLI setup met GTX780 6GB kaarten geen idee?
Zelf zou ik er wel voor kiezen, bij mijn setup, maar zolang er geen 6GB 780Ti's uit zijn, heb je voor 3x 4K de laatste extra PK nodig waar je je hand op kan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Een titan Z heeft totaal geen meerwaarde over 2x een titan black dus waarom?
En wat is precies de bedoeling van de machine dat je zoveel ram en cpu cores wil nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
player-x schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 17:36:
[...]

Je kan maar twee Titan-Z's in een systeem plaatsen daar het gewoon SLI op een kaart is, en je dus met twee Z's, je quad SLI hebt.
Ja dat dacht ik ook, maar het was 'm aangepraat dat ie gewoon 4 Z's moest hebben.
Vandaar ik hem al enigzins kon overtuigen dat ie aan een enkele Z (wat eigenlijk al 2 GPU's zijn) meer dan voldoende heeft.
[...]

Je heb de slang in transparant, en in het zwart, welke een fractie beter is voor je koelvloeistof, of transparant, en Tygon is de RR onder de slangen.
Ok, ja ga daar zeker naar kijken. Afgezien van het uiterlijk en installatie gemak, dus puur op duurzaamheid, zou men dan een Tygon verkiezen boven de EK-Tube ZMT Matte Black ?
[...]

Dat is altijd lekker werken
Ja op zich wel, is alleen jammer dat ze vaak verkeerd ingelicht worden door verkopers die alleen maar $$$$ zien.
[...]

Revo's zijn maar zeer beperkt nuttig, daar het gewoon 4 losse SSDs in raid 0 is, dat kan je ook gewoon op het moederbord voor veel minder geld, pas als er SSDs uitkomen die native PCIe ondersteuning, zou ik het gewoon bij losse SSDs houden.

Daarnaast gaat het quad Titan-Z plan niet werken, en gaat de Revo-kaart in de weg zitten als je 4 Titans Black in quad SLI plaatst.
Nieuwe generatie PCIe SSD slots zullen denk ik niet meer voor socket 2011 verschijnen, en X79 heeft maar 2x 6G sata ondersteuning. Dan zou ik evt. met een losse controller kunnen werken, maar dan mis je weer de TRIM. Een kant en klare PCIe kaart lijkt me dan ook wel wat praktischer en minder fout gevoellig.

Ik heb er eigenlijk de volste vertrouwen in dat ie met 1 Titan-Z voldoede performance heeft dat ie echt geen 2e meer zou willen, welke overigens wel zou passen in het mainbord waar al een Titan-Z en REVO zit.
[...]

Ik zou nog eens goed kijken naar de hardware, heb je daar ook een draadje voor geopend?
Mhoa, lijkt me op zich niet zo nodig, afgezonderd van de Titan-Z, Revo en de custom WC wordt de PC ongeveer wel gelijk aan mijn huidige PC.
[...]

EK is prima spul maar zeker niet de ''only game in town''!
Agree. Hoewel het wel 'mooier' is om zoveel mogelijk van 1 merk aan te houden.
Uiteindelijk ontloopt het allemaal niet zo heel erg veel van elkaar.

Primair is het bedoeld om de PC zo stil mogelijk te maken, maar toch voldoende koeling bied mocht de omgevingstemperatuur soms erg hoog uitvallen. (PC gaat naar het MO, verklaard natuurlijk gelijk het budget)
Overclocking zal niet gedaan worden nl.
[...]

Enkele loop is altijd beter en meer efficiënt, de myth dat twee loops beter is, is al lang door geprikt.
Ja, ik heb zelf in het verleden ook altijd met single loops gewerkt. Is het allemaal ook wat beter te managen, zeker met 2 pompen en een terugslag ventiel is het ook aardig redundant te bouwen.
De R4 is niet echt de ideale kast voor 4 Titans en waterkoeling, zou zelf eerder voor de Corsair Obsidian 900D gaan welke bveel meer ruimte heeft voor echt goede waterkoeling, zelf ben ik zeer tevreden met mijn Silverstone TJ11 met daar in 1x 560x140x85,1x 280x140x85 en 2x 180x180, en absolute stil, zelfs onder 100% GPU en CPU stress.
Gezien de warmte dissipatie, lijkt me een 2x140mm en 1x140mm toch wel voldoende om op zijn minst 1 Titan-Z en een Xeon CPU+Mb VRM's op de juiste bedrijfstemperatuur te houden.
Hoewel inderdaad de Corsair en Silverstone hierin wat praktischer zijn, zijn die kasten ook een flink stuk groter, en missen ze de geluidsabsorbtie van de Define R4. En ach, het is ook smaak, de ene vind Corsair weer mooier, en in ons geval, duidelijk de Fractal Design ;)
[...]

Alphacool rad's zijn prima keuzes, en D5 pompen ook, maar alleen zolang je er twee gebruikt.
Ja, zijn mooie dikke rad's, en pompen zien er een stuk leuker uit dan de Eheim'pjes 'uit mijn tijd' ;)
Zit te denken aan zo'n tube reservior waar zo'n D5 pomp onder gemonteerd wordt. Hiervan 2 naast elkaar en een terugslag ventiel mocht er 1 pomp uitvallen. Is er ook gelijk meer 'reserve' water voor de verdamping.

Zonder het topic te willen kapen voor een discussie over welke videokaart het beste is, hij gaat uiteindelijk 90% van de tijd gamen op een 1920x1080 144Hz scherm, dus eigenlijk is een halve Titan-Z al een overkill ;) . Als ik het goed begrepen heb wil ie 2x30" 4K en in het midden een 23/24" 144Hz om daarop te gamen.
De 4K schermen zullen meer gebruikt worden voor een hele boel kleine vensters, waarop ie stevig een MMO erop wilt gaan multiboxen.
Moi_in_actie schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 18:43:
[...]
http://www.tomshardware.c...q321q-4k-gaming,3620.html

Het is maar een idee, mij lijkt alleen die enorme extra investering voor een of meerdere Titan Z's zo zonde van het geld :)
I know, mja, dat is wat ie wil.
maks11223344 schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 19:59:
Een titan Z heeft totaal geen meerwaarde over 2x een titan black dus waarom?
En wat is precies de bedoeling van de machine dat je zoveel ram en cpu cores wil nemen?
Hij wil naast reguliere gaming ook een stevig gaan multiboxen met een MMO game, hiernaast wil ie ze ook nog eens allemaal afzonderlijk gaan streamen. 1 van de meer zeldzame momenten dat zo'n 10 of 12 core CPU dan toch wel nut kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Madshark schreef op maandag 07 juli 2014 @ 16:58:
Ok, ja ga daar zeker naar kijken. Afgezien van het uiterlijk en installatie gemak, dus puur op duurzaamheid, zou men dan een Tygon verkiezen boven de EK-Tube ZMT Matte Black ?
Er zijn geen slechte merk slangen meer, maar de Tygon slangen zijn de beter slangen.

Zie het als het verschil tussen een VW en een Lexus,bijde voldoen prima voor jaren, alleen is de Tygon net een klasse beter.
Nieuwe generatie PCIe SSD slots zullen denk ik niet meer voor socket 2011 verschijnen, en X79 heeft maar 2x 6G sata ondersteuning. Dan zou ik evt. met een losse controller kunnen werken, maar dan mis je weer de TRIM. Een kant en klare PCIe kaart lijkt me dan ook wel wat praktischer en minder fout gevoellig.
Nu een X79 kopen is gewoon stom, als X99 in twee manden uit komt, en aanzienlijke voordelen heeft qua chipset, (SATA-Express, extra SATA III, DDR4 en Thunderbold)
Ik heb er eigenlijk de volste vertrouwen in dat ie met 1 Titan-Z voldoede performance heeft dat ie echt geen 2e meer zou willen
De Titan Z is om het bot te zeggen een redelijk bagger product, waarom niet gewoon twee Titan black's?

20% lagere klok (en dus prestaties) en ongeveer 50% duurder dan twee Titan Black's, voor het zelfde geld heb je dus ongeveer 3 Titan Black's, en 2x de prestatie van een enkele Titan-Z.

Zelfs als een Titan-Z, 20% goedkoper was dan twee Titan Black's, zou iik nog steeds voor de Black's gaan.
welke overigens wel zou passen in het mainbord waar al een Titan-Z en REVO zit.
Tenzij je hele speciale dingen doet, zal een Samsung 850 series Pro 1TB je in de praktijk echt betere prestaties leveren dan een RevoDrive.

Heb zelf een 240GGB Revo 2 MaxIOPS, en in de praktijk was hij vaak langzamer dan een Samsung 830, mijn Revo zit dus nu dan ook gewoon i mijn HTPC, waar hij mij daar prima zit.
Agree. Hoewel het wel 'mooier' is om zoveel mogelijk van 1 merk aan te houden.
Wel nee, je kies gewoon de mooiste artikelen uit per onderdeel.
Primair is het bedoeld om de PC zo stil mogelijk te maken, maar toch voldoende koeling bied mocht de omgevingstemperatuur soms erg hoog uitvallen. (PC gaat naar het MO, verklaard natuurlijk gelijk het budget)
Hoe meer rad je hebt des te stiller je de PC kan maken.

Mijn oude opstelling met 3930K@5GHz en 4x 5879 2GB matrix kaarten @1.1GHz, trok mijn systeem 1100W uit de muur en nog steeds was hij compleet stil, nu met drie Titans .
Gebruikte toen: VGA 4x EK, CPU EK-Supreme HF, 2x 180x180 rad, 1x 560x140 rad, 1x 280x140 rad
En gebruik nu: VGA 3x Aqua-Computer, CPU EK-Supreme HF, 2x 180x180 rad, 1x 560x140 rad, 1x 280x140 rad
En nu met de koelere Titans, en een kaart minder moet ik onder load zelfs mijn oor op de kast legen om hem te horen.
Overclocking zal niet gedaan worden nl.
Waarom niet?

Het is gratis prestatie voor 0% risico, daar je componenten met waterkoeling veel koeler blijven.

Mijn huidige drie Titans van 830Mhz nu op 1150MHz, en presteren 30~35% beter dan op standaard klok.
Ja, ik heb zelf in het verleden ook altijd met single loops gewerkt. Is het allemaal ook wat beter te managen, zeker met 2 pompen en een terugslag ventiel is het ook aardig redundant te bouwen.
Je wild juist je pompen inline gebruiken, voor een hogere druk, zeker als je D5s gebruikt, heb je aan extra druk meer dan aan extra doorstroming, en je hebt ook geen terugslag ventiel meer nodig.
Gezien de warmte dissipatie, lijkt me een 2x140mm en 1x140mm toch wel voldoende om op zijn minst 1 Titan-Z en een Xeon CPU+Mb VRM's op de juiste bedrijfstemperatuur te houden.
Is zeker voldoende, maar compleet stil zal het niet helemaal zijn.
Hoewel inderdaad de Corsair en Silverstone hierin wat praktischer zijn, zijn die kasten ook een flink stuk groter,
Correct, maar mijn kast staat naast mijn bureau, en staat echt niet veel meer in de weg dan een R4.

Maar watergekoeld is de TJ11 een van de mooiste kasten die er op de markt is, daarnaast denk ik dat met dat budget, er vast wel een ervaren waterkoeler of een case modder die wild helpen met het bouwen van het systeem.
en missen ze de geluidsabsorbtie van de Define R4.
En waar heb je die geluidsabsorptie voor nodig?

Door het gebruik van van meer radiatoren, kunnen je fans veel langzamer draaien, de mijne schakelen zelfs vaak uit als mine systeem idle draait, en zijn de pompen die op 30% draaien het enige dat een beetje geluid maakt.
En ach, het is ook smaak, de ene vind Corsair weer mooier, en in ons geval, duidelijk de Fractal Design ;)
Vind zelf ook de R4 een hele mooie kast, alleen nou niet echt geschikt voor waterkoeling, te weinig airflowin de kast.
Ja, zijn mooie dikke rad's, en pompen zien er een stuk leuker uit dan de Eheim'pjes 'uit mijn tijd' ;)
Zit te denken aan zo'n tube reservior waar zo'n D5 pomp onder gemonteerd wordt.
Ja die zijn best mooi, alleen zal daar twee van gebruiken behoorlijk lastig worden, maar je kan nog steeds een tweede pomp zonder res gebruiken.
Is er ook gelijk meer 'reserve' water voor de verdamping.
Dat is niet echt nodig, zo hard verdampt het water ook weer niet, ik ververs mijn water 1x per jaar, wat ook aan te reden is, maar denk dat het, het gemakkelijk 2~3 jaar uit houd als je echt lui bent

[quote]Zonder het topic te willen kapen voor een discussie over welke videokaart het beste is, hij gaat uiteindelijk 90% van de tijd gamen op een 1920x1080 144Hz scherm, dus eigenlijk is een halve Titan-Z al een overkill ;) . Als ik het goed begrepen heb wil ie 2x30" 4K en in het midden een 23/24" 144Hz om daarop te gamen.
De 4K schermen zullen meer gebruikt worden voor een hele boel kleine vensters, waarop ie stevig een MMO erop wilt gaan multiboxen.

Ok nu kan ik het echt niet meer volgen, als gamen en zoveel mogelijk beeldscherm het hoofd doel is, is 3x 30'' de beste keuze, zelf gebruik ik 3 ''goedkope'' Koreanse 30'' schermen, en dat gaat prima met 3 Titans, zou nooit meer terug willen qua gamen en gewone desktop, daarnaast Windows nog steeds niet echt geschikt voor hoge PPI schermen, en is de PPI hoger dan 100ppi dan dat van een 30'', dan gaat dat het gebruiksgemak van desktop gebruik tegen.

Een goed alternatief voor als jje veel shoters speelt is de Asus Republic Of Gamers Swift PG278Q, die 120Hz verversing heeft en ook G-sync ondersteund.

Ik zou het nog eens goed doorspreken want nu worden er een hoop redelijk domme keuzes gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
player-x schreef op maandag 07 juli 2014 @ 19:23:
[...]

Er zijn geen slechte merk slangen meer, maar de Tygon slangen zijn de beter slangen.

Zie het als het verschil tussen een VW en een Lexus,bijde voldoen prima voor jaren, alleen is de Tygon net een klasse beter.
Thnxs, dan ga ik hiervoor Tygons bestellen.
[...]

Nu een X79 kopen is gewoon stom, als X99 in twee manden uit komt, en aanzienlijke voordelen heeft qua chipset, (SATA-Express, extra SATA III, DDR4 en Thunderbold)
Ja, maar geen 12 core XEON's zoals de E5-2697 v2.
En het zal nog wel langer duren voordat dit spul erg goed te verkrijgen zal zijn, en zolang wil ie zeker niet wachten.
[...]

De Titan Z is om het bot te zeggen een redelijk bagger product, waarom niet gewoon twee Titan black's?

20% lagere klok (en dus prestaties) en ongeveer 50% duurder dan twee Titan Black's, voor het zelfde geld heb je dus ongeveer 3 Titan Black's, en 2x de prestatie van een enkele Titan-Z.

Zelfs als een Titan-Z, 20% goedkoper was dan twee Titan Black's, zou iik nog steeds voor de Black's gaan.
Heh, zoals ik al aangaf, het is zeker mijn keuze niet, in eerste instantie moest ik 4 Titan-Z's bestellen (wat niet eens zal werken) omdat ie ergens gehoord had dat ie dit moest hebben. Nu was het mij al gelukt om te downplayen naar 1 kaart, liefst gooi ik er Titan Black's in of evt zelfs een R9 295X2.
Tenzij je hele speciale dingen doet, zal een Samsung 850 series Pro 1TB je in de praktijk echt betere prestaties leveren dan een RevoDrive.

Heb zelf een 240GGB Revo 2 MaxIOPS, en in de praktijk was hij vaak langzamer dan een Samsung 830, mijn Revo zit dus nu dan ook gewoon i mijn HTPC, waar hij mij daar prima zit.
IOPS en doorvoer zullen het belangrijkste zijn, er worden veel mutliboxes gedraait, die allemaal wel wat nodige read/write zullen doen. Zijn die REVO's echt zo uberslecht ? Met zo'n 1800MB/sec en zo'n 175 a 180K IOPS lijkt het me toch wel beter moeten kunnnen performen dan een oude trouwe 830. Let wel, ik heb het over de Revodrive 350.
Wel nee, je kies gewoon de mooiste artikelen uit per onderdeel.
True true. Hoewel EK best mooi spul heeft, snel geneigd om daar dan meteen alles van te nemen.
Uiteindelijk bestel ik het Highflow, gewoon door de goede ervaringen die ik in het verleden met ze gehad heb.
En gebruik nu: VGA 3x Aqua-Computer, CPU EK-Supreme HF, 2x 180x180 rad, 1x 560x140 rad, 1x 280x140 rad
En nu met de koelere Titans, en een kaart minder moet ik onder load zelfs mijn oor op de kast legen om hem te horen.
Yep, dat is wat het uiteindelijk moet gaan worden: onhoorbaar bij een normale kamertemp, maar nog steeds bruikbaar als het binnen oploopt naar de 55 a 60 graden. (zo warm kan het binnen worden als ze niet thuis zijn en de airco dan perongeluk uitstaat)
[...]

Waarom niet?

Het is gratis prestatie voor 0% risico, daar je componenten met waterkoeling veel koeler blijven.

Mijn huidige drie Titans van 830Mhz nu op 1150MHz, en presteren 30~35% beter dan op standaard klok.
Ik vraag me zowieso al ten eerste af of het uberhaupt wel een goed idee is, laat staan of mogelijk is om een E5-2697 v2 op zijn staart te kunnen trappen, daargelaten dat ik (nog) niet weet of deze eigenlijk wel een unlocked multiplier heeft.
Qua GPU is het zowieso wel te doen, betwijfel alleen of het nut heeft, gezien ie nu al de kaart mogelijk niet kan maxxen door 1920x1080.
Je wild juist je pompen inline gebruiken, voor een hogere druk, zeker als je D5s gebruikt, heb je aan extra druk meer dan aan extra doorstroming, en je hebt ook geen terugslag ventiel meer nodig.
Parallel zou in theorie dezelfde extra druk moeten geven, daarentegen loop je minder risico dan met inline als de boel stagneerd omdat er 1 pomp defect raakt en bijvoorbeeld helemaal vast komt te zitten.
Is zeker voldoende, maar compleet stil zal het niet helemaal zijn.
Mijn huidig systeem, Define R4, R9-295X2 met een single Noctua NF-F12 op een aangepaste airflow, samen met een i7-3960x (5Ghz) op een H100, met dezelfde NF-F12 in een gemodde airflow is mede dankzij de Seasonic Platinum in zijn geheel onhoorbaar.
Met veel betere blocks, rad's en pompen verwacht ik eigenlijk toch wel minstens hetzelfde ;)
Maar watergekoeld is de TJ11 een van de mooiste kasten die er op de markt is, daarnaast denk ik dat met dat budget, er vast wel een ervaren waterkoeler of een case modder die wild helpen met het bouwen van het systeem.
Zonder meer een hele mooie kast om er in te modden, mja, smaken verschillen, hij wil een witte R4 O-)
En waar heb je die geluidsabsorptie voor nodig?
Om het laatste beetje geluid, van bijv. de pompen nog te kunnen dempen.
Maargoed, bij een andere kast zou men dan weer losse matten kunnen kopen.
Vind zelf ook de R4 een hele mooie kast, alleen nou niet echt geschikt voor waterkoeling, te weinig airflowin de kast.
Toch vind ik het nog wel meevallen, de airflow in mijn huidige R4 is al ruim voldoende om de VRM's en chipset koel genoeg te houden, terwijl ik bij dit nieuw systeem dit zelfs allemaal in de loop meeneem.
Let wel, ik zeg koel genoeg, een ander kast zal wellicht nog eens 10 graden eraf kunnen halen, maar dat vind ik min of meer onnodig. Zolang alle temp's maar ruim onder de limiten liggen is het eigenlijk al prima.
Echt veel meer airflow heb je eigenlijk niet meer nodig imho.
Dat is niet echt nodig, zo hard verdampt het water ook weer niet, ik ververs mijn water 1x per jaar, wat ook aan te reden is, maar denk dat het, het gemakkelijk 2~3 jaar uit houd als je echt lui bent
De kant en klaar setjes (Asetek, Corsair etc) geven vaak 5 jaar als minimum levensduur op. Dat zou ik wel willen proberen te evenaren, vandaar mijn oorspronkelijke vraag over de te kiezen slangen. Hoewel mijn kennis hele specifieke eisen heeft aan zijn PC, ik zie hem nog geen water bijvullen ;)
Ok nu kan ik het echt niet meer volgen, als gamen en zoveel mogelijk beeldscherm het hoofd doel is, is 3x 30'' de beste keuze, zelf gebruik ik 3 ''goedkope'' Koreanse 30'' schermen, en dat gaat prima met 3 Titans, zou nooit meer terug willen qua gamen en gewone desktop, daarnaast Windows nog steeds niet echt geschikt voor hoge PPI schermen, en is de PPI hoger dan 100ppi dan dat van een 30'', dan gaat dat het gebruiksgemak van desktop gebruik tegen.

Een goed alternatief voor als jje veel shoters speelt is de Asus Republic Of Gamers Swift PG278Q, die 120Hz verversing heeft en ook G-sync ondersteund.
60Hz schermen op dit soort high-end videokaarten vind ik persoonlijk dan weer heel erg zonde, maar dat is voor ieder verschillend, hence de felle discussies over 120/144hz vs 60Hz IPS.
Hij wil min of meer beiden, links en rechts een Asus 30" 4K scherm, zodat ie zoveel mogelijk windowtjes kan proppen voor zijn multibox toepassingen, en in het midden een Eizo Foris 23" VA 120/240Hz scherm om daarop te gamen.
Of het allemaal wel zo fijn werkt, ik betwijfel het een beetje, maar op dit moment doet ie dat al, alleen heeft ie nu een Alienware 18 tussen de 2 30" schermen staan.
Ik zou het nog eens goed doorspreken want nu worden er een hoop redelijk domme keuzes gemaakt.
Tja, videokaart keuze is zeker wel voor enige verbetering vatbaar, is ook niet mijn keuze. Ik vind de Titan-Z een overpriced product, wat weinig toevoegd t.o.v. een black of zelfs een R9.
Kast is een grote voorkeur voor hem, (want strak WIT), die ik wellicht niet kan veranderen. Storage is wellicht voor verbetering vatbaar als de Revodrive 350 inderdaad geen toegevoegde waarde heeft t.o.v. een 840 of 850.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 21:47:
Je bent snel tot pro activiteit gekomen, ik herinner me nog dat schedel idee en dan ook het futuristische rood / zwart. Ik heb het niet verder gevolgd, maar het cannes dus ook zomaar de chieftech gaan zijn. maar je primochill buisjes gaan wel gewoon door?
Het gaat nog steeds allemaal in de Cooler Master HAFX. Ik heb in Juni de plexiglas panelen besteld. Voor de zijpanelen heb ik 8mm dik rookgrijs 20% lichtdoorlatend besteld. Het voor en boven panneel wordt van 10mm dik plexiglas met een carbon effect.
CAfront

Dat heeft geen betrekking op de loop, maar heeft wel invloed op de start van het bouwen. Ik gebruik overigens géén Primochill tubing, omdat die niet de standaard Europese maten hanteert, maar uitgaat van de standaard maten in de VS. Waarbij er ongeveer een mm verschil in zit met de Bitspower fittingen die ik al had besteld. En dat is écht te veel, waardoor het alleen maar lekkage tot gevolg kan hebben.
ach een verfbrander is altijd wel handig, folie aanbrengen of pannen testen bij tommy teleshop,
of bij het buigen van de harde plexi tubing. Wat weer tot gevolg heeft dat ik minder fittingen nodig heb, waardoor er meer tubing zichtbaar is.
ik ben hier gallisch aant worden, ik krijg mijn laing ddc niet werkend icm m'n aquacomputer aquaero 5 pro. Ik dacht nadat ik m'n MCP35X2-BK (Dual) volop lopend had aan de controller ik dat ook wel met m'n enkele ddc plus kon, maar demme nog niet gelukt. Ik heb de molex van de pomp geknipt en er een speciaal stekkertje aan gezet, deze heb ik vast gezet aan 1 van punten op de controller, vervolgens de gehele firmware doorgelopen, maar met geen mogelijkheid krijg ik de pomp draaiend..weet jij hier wat van?
Dat kan ik me heel goed voorstellen. Voor zover ik me herinner wat ik gelezen heb, gaat de stroomvoorziening iig via één van de standaard fan aansluitingen, en is de de tacho draad niet méér dan alleen bedoeld voor t uitlezen van het toerental dat de pomp draait. Zelf gebruik ik de D5 Vario's, maar heb ze nog altijd niet aangesloten omdat ik nog niet kon beginnen met bouwen. (niet heel erg slim in geval van fabrieksfouten btw)

Maar ik moet toegeven dat ik ook in even goed moest zoeken om uit te vinden hoe het hele zaakje werkend te krijgen is. De tacho aansluiting is, voor zover ik kon nagaan, niet bedoeld om de tacho draad van de pomp aan te sluiten, maar zou rechtstreeks op het mobo moeten worden aangesloten(?) En ik las ook dat hij op de high aansluiting kon van de sensors. Maar die worden bij mij gebruikt door een temp meter en een aparte flow meter. (die laatste was ik overigens vergeten en moet nog besteld worden.) De tacho draad van de pomp is volgens mij niet eens echt noodzakelijk, omdat deze alleen het toerental doorgeeft en verder niets met de aansturing van de pomp doet. Het is dus géén PWM signaal dat de aansturing van de pomp regelt.

Het zoeken naar info heeft me bijna doen overwegen om gewoon twee pompen aan te schaffen met een Aquabus aansluiting. Maar uiteindelijk leek t allemaal toch wel haalbaar met de setup zoals ik die nu heb. Maar daarvoor heb ik me wél op het Duitstalige deel van het Aquacomputer forum moeten storten. (een taal die overigens iets natuurlijker op mij overkomt dan het Engels)

Maar omdat het allemaal langer ging duren dan ik verwacht had, heb ik dat deel van informatie vergaren even naast me neergelegd. Omdat ik de kleine maar belangrijke bijzonderheden waarschijnlijk zou zijn vergeten wanneer ik kan beginnen met bouwen.

Het is erg degelijk spul, maar het is me tegelijk ook wel opgevallen dat de ondersteuning lang niet voor iedereen ideaal te noemen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Madshark schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 04:39:
Ja, maar geen 12 core XEON's zoals de E5-2697 v2.
En het zal nog wel langer duren voordat dit spul erg goed te verkrijgen zal zijn, en zolang wil ie zeker niet wachten.
Tuurlijk komen die ook, samen met meer cores voor de zelfde prijs, en bij Intel hoef je nooit lang te wachten, zeker niet bij server producten!
Heh, zoals ik al aangaf, het is zeker mijn keuze niet, in eerste instantie moest ik 4 Titan-Z's bestellen (wat niet eens zal werken) omdat ie ergens gehoord had dat ie dit moest hebben. Nu was het mij al gelukt om te downplayen naar 1 kaart, liefst gooi ik er Titan Black's in of evt zelfs een R9 295X2.
Dus hij is ongeneselijk dom, wat is heet nut om hem dan te helpen?
IOPS en doorvoer zullen het belangrijkste zijn, er worden veel mutliboxes gedraait, die allemaal wel wat nodige read/write zullen doen. Zijn die REVO's echt zo uberslecht ? Met zo'n 1800MB/sec en zo'n 175 a 180K IOPS lijkt het me toch wel beter moeten kunnnen performen dan een oude trouwe 830. Let wel, ik heb het over de Revodrive 350.
Er zijn omstandigheden waar een Revo voordelen heeft, maar die zijn er maar beperkt, en ik denk dat er meestal alternatieven zijn die beter werken, maar zou zeggen omschrijf pressies wat je doel en je gebruik is, en vraag op http://www.storagereview.com/ forum wat de beste oplossing is.
True true. Hoewel EK best mooi spul heeft, snel geneigd om daar dan meteen alles van te nemen.
Uiteindelijk bestel ik het Highflow, gewoon door de goede ervaringen die ik in het verleden met ze gehad heb.
Highflow is een prima winkel, maar http://www.aquatuning.nl/ heeft zijn zaakjes ook prima voor elkaar, en is vaak ietsjes goedkoper, en heeft een ander assortiment, ik zou bij beiden bestellen.
Yep, dat is wat het uiteindelijk moet gaan worden: onhoorbaar bij een normale kamertemp, maar nog steeds bruikbaar als het binnen oploopt naar de 55 a 60 graden. (zo warm kan het binnen worden als ze niet thuis zijn en de airco dan perongeluk uitstaat)
Daar heb je zoveel mogelijk rad voor nodig, iets dat lastig gaat in een R4.
Ik vraag me zowieso al ten eerste af of het uberhaupt wel een goed idee is, laat staan of mogelijk is om een E5-2697 v2 op zijn staart te kunnen trappen, daargelaten dat ik (nog) niet weet of deze eigenlijk wel een unlocked multiplier heeft.
Nee een Xeon kan je niet over klokken, maar de opkomende 8 core Haswel-E wel, je moet gewoon uitrekenen wat je de meeste IPS geeft.

De E5-2697 v2 heeft 12 x 2.6GHz is effectief 31.2GHz waar de i7 5960X met een redelijke over klok 8 x 4.8GHz is effectief 38.4Ghz.
Qua GPU is het zowieso wel te doen, betwijfel alleen of het nut heeft, gezien ie nu al de kaart mogelijk niet kan maxxen door 1920x1080.
Als dat het doel is , is een enkele 780Ti al meer dan voldoende!
Parallel zou in theorie dezelfde extra druk moeten geven
Nee serieel geeft meer druk, en dat helpt veel beter om de weerstand van de blokken te overkomen, een pomp heeft een druk van 0.4 bar en 1500l/u doorstroming, waar twee pompen parallel ook 0.4 bar druk heeft maar 3000l/u doorstroming geeft.

Maar serieel geeft je 0.8 bar druk en 1500l/u doorstroming, waar de hogere druk meer helpt.

De DCC pompen met een lagere doorstroming, maar met zijn hogere druk van 0.5 bar, presteren ze vaak beter dan de D5.

Lees dit draadje waar zeer veel verschillende opstellingen zijn getest, persoonlijk zit ik zelfs te denken om over te stappen van mijn dual D5s naar dual DCC PWM pompen, of zelfs een triple of quad opstelling.
daarentegen loop je minder risico dan met inline als de boel stagneerd omdat er 1 pomp defect raakt en bijvoorbeeld helemaal vast komt te zitten.
Zelfs als dat gebeurd, stroomt het water gewoon nog door het pomphuis, en zelfs een pomphuis dat helemaal vast zit, heeft waarschijnlijk nog steeds minder weerstand dan een een CPU blok.
Mijn huidig systeem, Define R4, R9-295X2 met een single Noctua NF-F12 op een aangepaste airflow, samen met een i7-3960x (5Ghz) op een H100, met dezelfde NF-F12 in een gemodde airflow is mede dankzij de Seasonic Platinum in zijn geheel onhoorbaar.
Met veel betere blocks, rad's en pompen verwacht ik eigenlijk toch wel minstens hetzelfde ;)
Vast wel,maar het kan nog steeds een stuk beter.
Zonder meer een hele mooie kast om er in te modden, mja, smaken verschillen, hij wil een witte R4 O-)
De 900D, TJ11 of Cosmos II of welke andere kast dan ook kan je ook gewoon wit overspuiten, als wit meer je smaak is.
Om het laatste beetje geluid, van bijv. de pompen nog te kunnen dempen.
Maargoed, bij een andere kast zou men dan weer losse matten kunnen kopen.
Is echt iet nodig, mijn pompen staan op een set rubberen decopelers, en is gewoon stil, en DCC pompen zijn zelfs nog wat stiller.
Let wel, ik zeg koel genoeg, een ander kast zal wellicht nog eens 10 graden eraf kunnen halen, maar dat vind ik min of meer onnodig. Zolang alle temp's maar ruim onder de limiten liggen is het eigenlijk al prima.
Vooral de videokaarten hebben baad bij lagere temperaturen, daar van de huidige generatie kaarten, de klok temperatuur afhankelijk is,
Echt veel meer airflow heb je eigenlijk niet meer nodig imho.
Bij goede koeling geld maar een ding, zoveel mogelijk airflow voor betere prestaties, en met zo min mogelijk weerstand voor stillere werking.
De kant en klaar setjes (Asetek, Corsair etc) geven vaak 5 jaar als minimum levensduur op. Dat zou ik wel willen proberen te evenaren, vandaar mijn oorspronkelijke vraag over de te kiezen slangen. Hoewel mijn kennis hele specifieke eisen heeft aan zijn PC, ik zie hem nog geen water bijvullen ;)
Als je kleurloos water neemt zal het dat vast wel uithouden, zolang het water niet groen word, verdamping is met een goed gebouwd systeem geen echt probleem meer.
60Hz schermen op dit soort high-end videokaarten vind ik persoonlijk dan weer heel erg zonde
Vandaar ook dat ik de pricewatch: Asus Republic Of Gamers Swift PG278Q Zwart voorstelde, persoonlijk draai ik op goedkope 30'' 60Hz schermen, daar ik schermoppervlakte belangrijker vind dan hogere verversing voor de games die ik het meest speel, maar die 30'' schermen raak ik ook weer gemakkelijk kwijt met weinig verlies, als er betere free of G-sync alternatieven komen.
Tja, videokaart keuze is zeker wel voor enige verbetering vatbaar, is ook niet mijn keuze. Ik vind de Titan-Z een overpriced product, wat weinig toevoegd t.o.v. een black of zelfs een R9.
Een ieder die een Z koopt is imho gewoon idioot bezig, er zijn veel betere alternatieven die goedkoper en sneller zijn.
Kast is een grote voorkeur voor hem, (want strak WIT),
Zo als ik al zij, je kan een kast gewoon over laten spuiten bij een autospuiterij, kost je zwart iets van 100 euro, in dat geval is de TJ11 waarschijnlijk de beste kast daar je de gehele kast uit elkaar kan schroeven, zit geen enkele pop-nagel in.
die ik wellicht niet kan veranderen. Storage is wellicht voor verbetering vatbaar als de Revodrive 350 inderdaad geen toegevoegde waarde heeft t.o.v. een 840 of 850.
Zo als ik al zij, ga naar storagereview of/en hier op het forum in de Opslagtechnologie sectie, en omschrijf het gebruik goed, en vraag advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
Wilde eigenlijk het topic niet kapen met deze erg lange postings, hoewel ik het wel super interessant vind ;)
Ik zal ze wat inkorten.
player-x schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 12:19:
[...]

Tuurlijk komen die ook, samen met meer cores voor de zelfde prijs, en bij Intel hoef je nooit lang te wachten, zeker niet bij server producten!
PC moet eind deze maand al klaar zijn. En de kans is groot dat ie straks gewoon weer een nieuwe koopt.
Dus hij is ongeneselijk dom, wat is heet nut om hem dan te helpen?
Tja, met een unlimited budget kan ie nemen wat ie wil, ik kan hem alleen maar adviseren, naar wie hij luisterd is zijn eigen keuze ;)
Er zijn omstandigheden waar een Revo voordelen heeft, maar die zijn er maar beperkt, en ik denk dat er meestal alternatieven zijn die beter werken, maar zou zeggen omschrijf pressies wat je doel en je gebruik is, en vraag op http://www.storagereview.com/ forum wat de beste oplossing is.
Heb me er flink op ingelezen, toch zie ik je gemelde tegenvallende performance niet echt terug hierin.
De 850Pro's zijn een mooi alternatief, maar nog niet op zeer korte termijn verkrijgbaar. Daarbij is het nog een nieuw product, wellicht krijgt het nog kinderziektes en moeten er de nodige maanden overheen wil het net zo betrouwbaar worden als de voorgaande 840/830 serie.
Alhoewel OCZ op zich ook een niet al te beste reputatie heeft betreft SSD's :+
Toepassing is duidelijk, ontzettend veel multiboxing van een MMO game.
Daar heb je zoveel mogelijk rad voor nodig, iets dat lastig gaat in een R4.
Het is me intussen gelukt om hem van een TJ11 te overtuigen *O* *O*
Nu alleen nog een goede spuiter/airbrusher vinden.
Nee een Xeon kan je niet over klokken, maar de opkomende 8 core Haswel-E wel, je moet gewoon uitrekenen wat je de meeste IPS geeft.

De E5-2697 v2 heeft 12 x 2.6GHz is effectief 31.2GHz waar de i7 5960X met een redelijke over klok 8 x 4.8GHz is effectief 38.4Ghz.
Helaas deze week niet bestelbaar, dus valt het af :'(
Nee serieel geeft meer druk, en dat helpt veel beter om de weerstand van de blokken te overkomen, een pomp heeft een druk van 0.4 bar en 1500l/u doorstroming, waar twee pompen parallel ook 0.4 bar druk heeft maar 3000l/u doorstroming geeft.

Maar serieel geeft je 0.8 bar druk en 1500l/u doorstroming, waar de hogere druk meer helpt.

De DCC pompen met een lagere doorstroming, maar met zijn hogere druk van 0.5 bar, presteren ze vaak beter dan de D5.
Heb het eens voorgelegd aan een bekende watercool leverancier. Oplossing, 2x2 setup van 4 D5 pompen >:)
Want het mag gewoon niet uitvallen, gezien die PC ergens verweg komt te staan.
Vandaar ook dat ik de pricewatch: Asus Republic Of Gamers Swift PG278Q Zwart voorstelde, persoonlijk draai ik op goedkope 30'' 60Hz schermen, daar ik schermoppervlakte belangrijker vind dan hogere verversing voor de games die ik het meest speel, maar die 30'' schermen raak ik ook weer gemakkelijk kwijt met weinig verlies, als er betere free of G-sync alternatieven komen.
Ontzettend gaaf scherm, vooral met G-sync. Nu hem alleen nog zien te krijgen ergens.

Maargoed, TJ11 it is, straks even de shoppinglist maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Als ik een nieuwe kast zou nemen voor mn waterkoeling, dan zou het zeer waarschijnlijk de Themraltake Urban T81 zijn :)
linkje:
www.thermaltake.com/products-model.aspx?id=C_00002239
Alles in deze kast is ook volledig modulair, alleen heb ik geen idee hoe al dat spul eruit gaat zien als je het over laat spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Madshark schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 16:16:
Wilde eigenlijk het topic niet kapen met deze erg lange postings, hoewel ik het wel super interessant vind ;)
Ik zal ze wat inkorten.
Dat is ok, hoewel zo als ik zij het beter was geweest als je er een apart topic voor had geopend.
PC moet eind deze maand al klaar zijn. En de kans is groot dat ie straks gewoon weer een nieuwe koopt.
Waarom alles in een PC, gaming heeft flinke voordelen aan een hoge CPU klok, maar waar voor een multiboxing systeem je meer hebt aan meer cores.

Waarom geen 4930K systeem voor gaming, en een dual Xeon board voor multiboxing systeem, met twee Xeon's voor een hogere IPS.

Een 10 core E5-2660 v2 voor 2 x 10 x 2.2GHz = effectief 44GHz (2x € 1.507,95)
Of 8 core E5-2650 v2 voor 2 x 8 x 2.7GHz = effectief 41.6GHz (2x € 1.016,-)

beter dan een E5-2697 v2 want die heeft 12 x 2.6GHz is effectief 31.2GHz, (€ 3.487,89)
Tenzij hij er daar 2 van neemt en dan zit hij effectief op 62.4GHz

Zo een systeem kan prima af met lucht koeling, en kan je prima in de kelder of op zolder zetten, zodat je het systeem niet meer hoort.
Tja, met een unlimited budget kan ie nemen wat ie wil, ik kan hem alleen maar adviseren, naar wie hij luisterd is zijn eigen keuze ;)
Heb zelf ook een redelijk onbeperkt budget, als piping supervisor in de Noorse olie, en een vriendin die zelfs meer als ik verdiend, sinds ik ben gestopt met mijn overwerk, en meer de kleinere leuke klusjes doe als voorman.

Maar onzinnig geld verspillen gaat me toch echt te ver.
Heb me er flink op ingelezen, toch zie ik je gemelde tegenvallende performance niet echt terug hierin.
De 850Pro's zijn een mooi alternatief, maar nog niet op zeer korte termijn verkrijgbaar. Daarbij is het nog een nieuw product, wellicht krijgt het nog kinderziektes en moeten er de nodige maanden overheen wil het net zo betrouwbaar worden als de voorgaande 840/830 serie.
Alhoewel OCZ op zich ook een niet al te beste reputatie heeft betreft SSD's :+
Toepassing is duidelijk, ontzettend veel multiboxing van een MMO game.
Zoals ik zij, waarschijnlijk zijn twee systemen beter voor hem, want bij mij gaat de gedachte van, "Jack of all trades, master of none" op.
Het is me intussen gelukt om hem van een TJ11 te overtuigen
Zou de zelfde raddiator opstelling gebruiken als ik heb
Nu alleen nog een goede spuiter/airbrusher vinden.
Zou niet zo moeilijk moeten zijn.
Heb het eens voorgelegd aan een bekende watercool leverancier. Oplossing, 2x2 setup van 4 D5 pompen >:)
Want het mag gewoon niet uitvallen, gezien die PC ergens verweg komt te staan.
Beter is nog steeds 4x DCC 3.2 PWM te kiezen, als je dan nog steeds een hogere flow zal hebben dan met D5s, daar je nog steeds een hoge druk uit de DCCs hebt, iets dat met hogere flow alleen maar belangrijker word.

En zou ook een PWM uitvoering nemen van de pomp DCC of D5 hebben beide PWM pompen.
PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp
Ontzettend gaaf scherm, vooral met G-sync. Nu hem alleen nog zien te krijgen ergens.
Heeft hij niet al een scherm, een paar weekjes wachten moet vast lukken
Fordox schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 17:13:
Als ik een nieuwe kast zou nemen voor mn waterkoeling, dan zou het zeer waarschijnlijk de Themraltake Urban T81 zijn :)
linkje:
www.thermaltake.com/products-model.aspx?id=C_00002239
Alles in deze kast is ook volledig modulair, alleen heb ik geen idee hoe al dat spul eruit gaat zien als je het over laat spuiten.
Het is zeker een mooi kast, maar denk niet dat je er, 1x 560x140x85mm en 1x 280x140x60mm en 2x 180x180mm rad's in krijgt.

En de enige kast die een beetje in de buurt komt van de bouwkwaliteit van de TJ11 is de Cosmos II, maar qua waterkoeling inbouw is de TJ gemakkelijker imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Ik denk dat ie alleen last heeft met de 2x 180, maar volgens mij heeft alleen Silverstone daar kasten en fans voor.
De tj11 is zo duur dat ik liever naar andere rads wil kijken bijna :P

[ Voor 31% gewijzigd door Fordox op 08-07-2014 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toon voorbeeld niet ingedrukt, ben richting Phaerion bezig...

[ Voor 155% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2014 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Fordox schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 20:57:
Ik denk dat ie alleen last heeft met de 2x 180, maar volgens mij heeft alleen Silverstone daar kasten en fans voor.
En zie twee 180mm fans waar je prime twee 180x180 rads onder kan plaatsen. :+

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hmEM8Q66krfswdLnchSCbVUP/medium.jpg
De tj11 is zo duur dat ik liever naar andere rads wil kijken bijna :P
Jep hij kost een hoop maar het is waarschijnlijk de laatste kast die je koopt, hij is dat iig zeker voor mij.

Tenzij ik toch zelf een eigen kast ga bouwen van scratch, als ik er zin in krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 21:16:
toon voorbeeld niet ingedrukt, ben richting Phaerion bezig...
Hmm ik zie een 'Gewijzigd bericht.' Ben momenteel vooral 's nachts op 't forum actief. (overdag scheur ik weer wat rond op mijn gitaar.) Dus neem 't me maar niet kwalijk al ik zo hier en daar een bericht mis loop. Met die lange reacties er tussen wil het nog wel eens gebeuren dat ik een bericht soms niet gelijk zie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
player-x schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 17:58:
[...]

Dat is ok, hoewel zo als ik zij het beter was geweest als je er een apart topic voor had geopend.
Mhoa niet nodig, mijn vraag ging eigenlijk over tubes anno 2014 gezien ik al een poosje geen custom watercooling meer gebouwd heb. Voor de rest heb ik genoeg gecasemod in mijn leven dat dit me prima afgaat.
Waarom alles in een PC, gaming heeft flinke voordelen aan een hoge CPU klok, maar waar voor een multiboxing systeem je meer hebt aan meer cores.
Omdat ie dat niet wil. Er zijn nog 100 andere wegen die te bewandelen zijn, hij heeft voor 1 gekozen.
Heb zelf ook een redelijk onbeperkt budget, als piping supervisor in de Noorse olie, en een vriendin die zelfs meer als ik verdiend, sinds ik ben gestopt met mijn overwerk, en meer de kleinere leuke klusjes doe als voorman.
Mocht je de hint van MO nog niet gesnapt hebben, probeer het nog es, de branche is ongeveer wel hetzelfde ;)
Maar onzinnig geld verspillen gaat me toch echt te ver.
Wat ie wil moet hij toch echt helemaal zelf weten, en als iemand hem verteld dat ie een stapel Titan-Z's moet nemen, kan ik hem alleen maar adviseren om dat niet te doen, wat ie ermee doet is zijn eigen keuze. Ik probeer hem te helpen als vriendendienst, het is nou niet echt mijn broodwinning.
Zou de zelfde raddiator opstelling gebruiken als ik heb
Nu ik wat meer in de TJ11 verdiept heb gaat het gewoon niet worden die kast.
Behalve de belachelijke prijs, ja hij is helemaal modbaar, alles kan losgeschoeft worden, maar zijn enorme afmetingen en die 2 gaten in het midden is niet echt weg te modden. Het is gewoon geen praktische kast.

Ja ik kan hem volproppen met rad's, met wat voor doel |:(
Leuk dat er 4 rad's in kunnen met een koeloppervlakte van bijna een halve vierkante meter, maar dat is vreselijk overdone. Een goede 3x140 (2x140 +1x140) zou al lang genoeg moeten zijn om de warmte ruimschoots weg te voeren. Met daarbij, minder fan's, dus minder geluid.
Ik vind het fijn dat je mee wilt denken, en ik apprecieer ook zeer zeker alle input, maar soms is over-engineering niet altijd de beste keuze ;)

Vooralsnog, even terug aan de tekentafel met een Define R4 O-)
Beter is nog steeds 4x DCC 3.2 PWM te kiezen, als je dan nog steeds een hogere flow zal hebben dan met D5s, daar je nog steeds een hoge druk uit de DCCs hebt, iets dat met hogere flow alleen maar belangrijker word.

En zou ook een PWM uitvoering nemen van de pomp DCC of D5 hebben beide PWM pompen.
PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp
Mooi stukje van je over PWM! Ik ga ook zeer zeker voor PWM. Welke pomp het precies wordt weet ik nog niet, advies van de leverancier was de D5 vanwege de hogere betrouwbaarheid na enige jaren gebruik.
Moet die claim nog ergens bevestigd zien worden.
En de enige kast die een beetje in de buurt komt van de bouwkwaliteit van de TJ11 is de Cosmos II, maar qua waterkoeling inbouw is de TJ gemakkelijker imho.
Vinden van een kast is toch wel een wat lastige klus, maar altijd nog makkelijker dan een dag tekenen en een lasersnijder aan het werk te zetten ;)
Hoewel ik erken dat de R4 wellicht niet de meest geschikte kast is, is het wel 1 van de meest strakke (let wel, persoonlijke voorkeur).
No offense, sommigen hebben de tijd van de Xaser, Alienware en ander van dit soort opzichtige kasten wel min of meer een beetje gehad. Maar dat is echt ieder voor zich natuurlijk.

Vrijdag weer terug in NL, dan eens even wat winkels bezoeken om wat kasten te bezichtigen, in het echt zien en voelen, doe ik toch liever dan alleen van foto's uitgaan. (en ja, ga voor de zekerheid ook ergens een TJ11 proberen op te zoeken, just to be sure)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phaerion schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 04:12:
[...]

Hmm ik zie een 'Gewijzigd bericht.' Ben momenteel vooral 's nachts op 't forum actief. (overdag scheur ik weer wat rond op mijn gitaar.) Dus neem 't me maar niet kwalijk al ik zo hier en daar een bericht mis loop. Met die lange reacties er tussen wil het nog wel eens gebeuren dat ik een bericht soms niet gelijk zie staan.
Ik heb een writersblock.Ik zie wel wanneer ik weer ga typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
@player-x
Ik dacht dat de Cosmos II niet zo gek veel ruimte bood voor radiatoren?

Wat ik mij altijd afvraag als ik nadenk over het zelf maken van een kast is wat de toleranties in godsnaam zijn :s
Bij massaproductie gebruiken ze waarschijnlijk een stans (ben even de exacte naam kwijt :s ), dus zal de tolerantie anders zijn dan bij een enkelstuks product :/

Overigens heb ik nog steeds "last" van verdamping in mijn loop. Ongeveer eens per halfjaar moet ik het bijvullen met water/pre-mix.
Moet bijv. vandaag weer pre-mix erbij gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

player-x schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 22:47:
[...]

En zie twee 180mm fans waar je prime twee 180x180 rads onder kan plaatsen. :+

[afbeelding]
Lees nog eens, de TJ11 is een Silverstone kast :9
Dat "hij" er last van krijgt, bedoel ik met "hij" de Thermaltake Urban T81 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
Om even op mijnzelf terug te komen, de R4 gaat even van tafel, totnutoe raak ik aardig gecharmeerd van de TJ07, minder groot dan de 11, mogelijkheid voor een quad rad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-10 16:19
Ik heb een antec one, eigenlijk geen al te beste kast voor WC maar goed.
Ik vroeg mij af of ik winst haal met één 120mm rad T.o.v een scythe mugen 2?
De scythe hangt een beetje zwaar aan het mobo volgens mij en misschien niet helemaal goed gemonteerd aangezien mijn temperaturen van mijn 3570k stock al op de 60 Graden zit. Natuurlijk niks mis mee dit kan tot 4Ghz 60 graden blijven maar ik had het liever lager gezien.

Maar goed dus terug komend op mijn vraag, maak je met een enkele 120mm radiator winst?
Aangezien een 3570k op 5Ghz bijna 300 watt verbruikt (ga ik natuurlijk niet stable halen met één 120mm).
Wat kan een single radiator maximaal afhandelen?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
@alaintje

Mijn huidige i7-3960x op 5Ghz wordt bij 30min Prime95 max 76 graden, op een H100 (2x120mm)
Hiervoor had ik een i7-3930K, 4.4Ghz geclocked, op een H80 (1x120mm, eerste model), kwam niet hoger dan 68 graden uit.
Lijkt me dat een 120mm custom of kant-en-klaar-setje 3570k voldoende moet kunnen koelen.
Maar zit je niet met het IvyBridge TIM probleem ? (verklaring van de hogere temps)

[ Voor 49% gewijzigd door Madshark op 11-07-2014 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Persoonlijk vind ik waterkoeling pas interessant worden bij 2x120mm of groter. Dan heb je meer koeloppervlakte dan bij een luchtkoeler. Een 1x120mm rad heeft soms zelfs minder koeloppervlakte dan een luchtkoeler, dat er dan water doorheen loopt maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
@PilatuS
Er zijn meer redenen waarom je zou kiezen voor waterkoeling.
Oa, dat je meer controle hebt over je warmte afvoer. Een luchtkoeler verwarmd de lucht om zich heen, het verwamd dus je PC van binnenuit. Met een rad direct op een uitgang, gaat het van de bron direct je kast uit.
Hiernaast kan het voordelen hebben op het geluid, een 120mm fan is doorgaans stiller dan een stock nVidia/AMD fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Liefste zou ik 360 mm willen ivm laagste temps en stabiele temp natuurlijk.
Er zit max 6-7 graden verschil tussen een core. Best veel eigenlijk maar wel nog te doen.
Helaas moet ik weer even wachten want mijn mobo kreeg corrupte bios met updaten...
Tevens wil ik geen kant-en-klare hap. Gewoon niet mijn ding. Als ik voor waterkoeling ga trek ik er denk ik wel 200€ voor uit. Daar moet een 240/360 set up wel voor te krijgen zijn. Maar dit past niet in mijn antec one dus die droom komt even niet uit.
Sowieso eerst een nieuw moederbord scoren.

Tevens zit op mijn HD 6970 een van de beste aftermarket koelers met 2*140mm.
De kaart kan stevig geoverclockt worden maar dit is niet nodig op het moment.
Ik had vandaag mijn 3570k stabiel op 5Ghz met 80-85 graden ofzo voor 15 minuten op prime 95 maar de bios flash ging later verkeerd. Dus het moederbord is naar de tweaker hemel.

[ Voor 23% gewijzigd door alaintje op 11-07-2014 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Madshark schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 18:04:
@PilatuS
Er zijn meer redenen waarom je zou kiezen voor waterkoeling.
Oa, dat je meer controle hebt over je warmte afvoer. Een luchtkoeler verwarmd de lucht om zich heen, het verwamd dus je PC van binnenuit. Met een rad direct op een uitgang, gaat het van de bron direct je kast uit.
Hiernaast kan het voordelen hebben op het geluid, een 120mm fan is doorgaans stiller dan een stock nVidia/AMD fan.
De meeste luchtkoelers blazen naar de achterkant van de kast. Daar zit of een gat, of er zit een fan die naar buiten blaast. Ik denk niet dat het om die reden veel uitmaakt hoeveel warmte in de kast blijft. Dit natuurlijk bij een niet stock koeler.

Tuurlijk zal een 120mm fan van een rad stiller zijn dan de fan van een stock koeler. Maar een waterkoeler vergelijken met een stock koeler is niet eerlijk. Ik vergelijk het met een aftermarket luchtkoeler. Dan maakt het niets uit of het dan gaat om een waterkoeler met een bepaalde koeloppervlakte met 120mm fan, of een andere koeler met gelijke oppervlakte en 120mm fan.

Waterkoeling met een kleine rad heeft gewoon geen nut tegenover een goede luchtkoeler. Dat het er leuk uitziet of dat iemand kan zeggen dat ie 'waterkoeling' heeft is een ander verhaal. Pas als je gaat werken met een grote rad heeft het nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Ik neem denk ik mijn woorden terug over kant en klare waterkoelingen.
pricewatch: Cooler Master Nepton 280L
Ding kost nog geen 100€ en wordt als de beste verklaard http://www.frostytech.com/top5_liquid_heatsinks.cfm .
Hmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
PilatuS schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 20:31:
[...]

De meeste luchtkoelers blazen naar de achterkant van de kast. Daar zit of een gat, of er zit een fan die naar buiten blaast. Ik denk niet dat het om die reden veel uitmaakt hoeveel warmte in de kast blijft. Dit natuurlijk bij een niet stock koeler.
Ook al zit het gat vlak daarachter, er zal altijd wel wat warme lucht rond in de kast gaan, de meeste fan's hebben een aardige wijde flow hoek. Maargoed, je hebt wel een punt dat het minimaal uitmaakt, echter hoef je in veel gevallen geen (extra) casefans's te gebruiken als je rad direct op de uitgang zit. En dan win je dus op geluid.
Tuurlijk zal een 120mm fan van een rad stiller zijn dan de fan van een stock koeler. Maar een waterkoeler vergelijken met een stock koeler is niet eerlijk. Ik vergelijk het met een aftermarket luchtkoeler. Dan maakt het niets uit of het dan gaat om een waterkoeler met een bepaalde koeloppervlakte met 120mm fan, of een andere koeler met gelijke oppervlakte en 120mm fan.
Eigenlijk hetzelfde, vrijwel iedere aftermarktet non-refference GPU cooler verwarmd je kast vanbinnenuit, deze 150 totwel 350watt aan warmte moet toch ergens de kast uitgetrokken worden, dus weer extra casefans, dus weer potentieel extra geluid.
Waterkoeling met een kleine rad heeft gewoon geen nut tegenover een goede luchtkoeler. Dat het er leuk uitziet of dat iemand kan zeggen dat ie 'waterkoeling' heeft is een ander verhaal. Pas als je gaat werken met een grote rad heeft het nut.
Ben ik dus niet mee eens, vanuit het geluidsproductie oogpunt dan.
In mijn huidige PC heb ik 1x 120mm (GPU) en 2x 120mm (CPU) aan rads, heb dus in totaal ook maar 3 fan's in mijn PC zitten. Doordat je met rad's efficientere warmte afvoer heeft dan losse finnen/ribben, behaal ik veel winst in geluidsproductie.
Hiervoor had ik een HD7970 en een i7-3930k, beiden op een eigen H80, heeft ook ruim een jaar perfect zonder extra casefan's gedraait. Ik denk niet dat je met luchkoeling de hele PC boel gekoeld kunt krijgen met alleen maar 2 Noctua fan's (die ook nog eens in low-rpm mode zaten).

Voor overclocking ben ik geheel met je eens, dan heeft een single 1x120mm rad weinig toegevoegde waarde op een flinke luchtkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Je haalt verschillende dingen door elkaar, waterkoeling is zeker geen ''magic bullet''.

Lucht koeling op zich is tegenwoordig heel efficiënt en een D14 of een Dark Rock Pro doet niet onder aan een H100 of zo, en een GPU met een goede koeler, in een kast met genoeg luchtstroming.

Maar niet elke kast is daar geschikt voor, de R4 bv is een hele stille kast, maar niet echt geschikt voor overklockers op luchtkoeling.

En meer fans betekend niet meteen meer geluid, heb pas geleden een zware Eyefinity game back gebouwd met een oudere maar nog steeds prima mee gaande 4.7GHz lopende 2600K met een Dark Rock Pro 3, en 290X CF in een Obsidian 450D, en 7 Scythe PWM fans 4x 140mm en 3x 120mm.

Het gebruik van meer fans betekend niet meteen meer geluid, je kan die meerdere fans ook zachter laten draaien voor de zelfde of zelfs meer luchtdoorvoer, maar waar de fans nog steeds in hun stille range zitten.

En dat systeem was geheel stil tijdens idle, en tijdens gamen maakte hij een niet storende luchtverplaatsingsgeluid, wat nog steeds onder de omgevings achtergrond geluid zat.

Een stil systeem, zij het water, zij het met lucht koeling, is gewoon de juiste onderdelen kiezen, vooral de behuizing is daar de grootste factor voor, het voordeel van waterkoeling is dat de luchflow in de behuizing minder belangrijke keuze wordt, en dat je een betere schaaling hebt als je meer rad gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 11:48:
[...]

Ik heb een writersblock.Ik zie wel wanneer ik weer ga typen.
Mocht ik nog iets tegenkomen zet ik het er, hier in het topic, in ieder geval even bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Heb gisteren maar zo'n Shoggy geval gekocht, ik werd gek van het resoneren van mijn pomp in mijn kast en heb gelijk de aansluitingen op de pomp veranderd.
Wat een rot klus was dat weer... alles uiteindelijk maar gedraineerd (ontsnapte lucht naar het gpu blok door de bijna lege res :/ )
En het herplaatsen van de pomp was ook k.u.t. ....

Gelukkig is mijn systeem nu wel echt onhoorbaar stil geworden, de HDD is nu het luidste onderdeel, samen met wat fan geluid, maar het is bijna niks :)

Moet wel zeggen dat de temperaturen echt idioot zijn... fans op zacht en 100% maakt maximaal 5 graden uit :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:30

NoFearCreations

3DPrint the world!

Ik heb op dit moment dit systeem:
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y42/NoFear-QV/WP_000188-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y42/NoFear-QV/WP_000190.jpg

Cpu: X6 1075T @3.3Ghz
GPU: GTX560Ti

Custom loop, met een 240mm rad met 4 fans in pushpull, 1 120mm rad met 2 fans in pushpull, Thermaltake Bigwater pomp+res en een extra EK dualbay res.

Loop gaat van Pomp>GPU>120mm>CPU>240mm>Bayres>BWres.

Heb nu idle rond de 36c op me cpu, 48 tijden gamen. Vroeg me af wat ik het beste kan upgraden om nog een paar graden er vanaf te knibbelen. 120mm rad vervangen voor een grotere? Betere loop? Sterkere pomp? Groter reservoir?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De grootste winst ga je denk ik halen met een beter cpu blokje, je hebt al een wat verouderd Thermaltake cpu blokje erop zitten.
Verander deze naar een nieuwer model en je zal wss wat temp verschil gaan zien.
Maar verwacht geen wereld schokkende verschillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb nu idle rond de 36c op me cpu, 48 tijden gamen.
Prima temps. Ik zou het lekker zo laten. Waarom zou het koeler moeten dan dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2014 @ 09:03:
De grootste winst ga je denk ik halen met een beter cpu blokje, je hebt al een wat verouderd Thermaltake cpu blokje erop zitten.
De Aquacomputer cuplex kryos HF of EK-Supremacy zou een verbetering zijn.

Een dikke 120x240 rad als vervanging van je 120x120 rad aan de achterkant, vast gezet met een set spacers, zou redelijk kunnen helpen.
Maar een nieuwe kast met betere waterkoelingsmogelijkheden zou waarschijnlijk een betere oplossing zijn.

En een betere pomp zou ook een redelijk goed plan zijn.
Verander deze naar een nieuwer model en je zal wss wat temp verschil gaan zien.
Maar verwacht geen wereld schokkende verschillen
Correct.
PilatuS schreef op zondag 20 juli 2014 @ 10:32:
Prima temps. Ik zou het lekker zo laten. Waarom zou het koeler moeten dan dit ?
En hier is ook zeker wat voor te zeggen, want hoewel je temperaturen zeker niet echt super zijn, zijn ze zeker ook weer niet heel erg slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:30

NoFearCreations

3DPrint the world!

Weet dat de temps goed zijn, vooral met dit warme weer, en toch wat budget spul wat ik gebruik. Bij normalere buiten temperaturen komt kom ik niet boven de 42c uit.

Grotere rad aan de achterzijde gaat niet passen, die zou dan naar de zijkant of onderkant gaan. Pomp zou kunnen, moet ik iets vinden wat op het Thermaltake reservoir past. Ga eerst maar is opzoek naar een ander CPU blokje denk ik.

Bedankt voor de tips!

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Vandaag weer wat geleerd :/
Acryl wordt aangetast door polymeer houdende materialen

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hz68Fb5F3Sd3hiKPbMBRLt9R/medium.jpg
Een of ander gooey goedje op de plek waar de slang tegen de side window kwam...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IcYE8tIydGdxVlBHcmb3mQmv/medium.jpg
Geen aantasting op de slang zelf (wel een schaduw)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mbRNwPNHCzP5FaydBpSqwYQX/medium.jpg
Het is eraf te halen, maar er zit een afdruk in het paneel :/

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QctOLUdlSJTz9V8PHkNwAx9z/medium.jpg
Wa wa wawawa.... paneel naar de ballen :/

Misschien kan ik het nog vervangen door een plaat doorzichtig acryl dat ik nog over had, maar ik moet dan even kijken hoe ik het vast zet :/
Kan dubbelzijdige tape gebruiken, maar dan moet ik eerst uitzoeken welke ik nu heb (groene "scheidings" tape en een vrij grote diameter rol) want die ik nu heb is echt perfect voor computer gebruik :)

Edit.
Volgens mij hoort een scythe gentle typhoon ap-29 (3000 rpm) niet het geluid te maken van een aanlopend tandwiel...

YouTube: Gentle Typhoon AP-29 Defective?
Het gaat om het RRRRR geluid, het ZZZZ is normaal, voor zover ik weet.
Ik wil er graag 100% zeker van zijn voor ik de ventilator rma stuur :/
Lijkt mij dat 2x verzendkosten + onderzoekskosten meer zullen zijn dan 20 euro...

[ Voor 25% gewijzigd door DCG909 op 30-07-2014 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Heeft er iemand wat advies voor mij?
Ik draai sinds kort een AMD FX-9590 met een Zalman Reserator 3 MAX set erop.
Idle draait die setup 34-35 graden, maar zodra ik even Prime95 draai dan loopt de temperatuur in 6 minuten op naar de 75 graden.
Ga ik ook nog mijn grafische kaarten belasten dan kom ik al gauw aan 80 graden, hetgeen ik veel te veel vind.
Echt goed mee gamen heb ik dan ook nog niet gedaan,helaas!
Is die reserator 3 niet goed genoeg? En welke set is aangeraden, de Corsair H110 misschien? Of de Zalman Skadi LQ520?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Jep de Zalman Reserator 3 MAX is niet echt een hoogvlieger qua prestaties, hij ziet er wel cool uit, maar daar houd het mee op.

Wil je een echte goede set, dan is deze 360x120 set wel wat, heb je er geen plaats voor, dan kan je deze 240x120 set gebruiken.

Wil je een kant en klare set, of een goedkopere, dan is de H110 een oplossing of een van de andere 280x140 sets een goede optie als het past.

[ Voor 72% gewijzigd door player-x op 29-08-2014 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
Mijn FX8350 draait op 4.8 GHz en 1.488V met een H100i en met prime95 zweven de cores rond 62 graden.

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Bedankt heren. Ik ben na een paar dagen wikken en wegen dan toch maar gegaan voor de eerste aangeraden set. Qua afmetingen kan ik het er wel in kwijt, al zal het ff modden zijn. Wel leuk dat ze dit voordoen in de instructiefilmpjes van Alphacool.
Kosten en baten zaten me wel dwars, maar voor zover ik één en ander heb kunnen vergelijken denk ik dat deze kit het beest wel onder de 60 graden kan houden. Met wat ademruimte voor overklokken,hoop ik!

• player-x
Als je hem gemonteerd heb, maak een foto en omschrijf hoe de set je bevalt qua inbouwen en prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiyeko
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-09 01:18
productreview: Alphacool NexXxoS Cool Answer 360 DDC/XT review door Chiyeko

Mijn review van de Alphacool 360 ddc-xt

Kan zijn dat ik een grote idoot ben, maar over het algemeen ben ik toch vrij handig en zonder dat te zijn had ik dit ding niet eens kunnen installeren :(

• LByronC
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-07 15:05
Chiyeko schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 23:24:
productreview: Alphacool NexXxoS Cool Answer 360 DDC/XT review door Chiyeko

Kan zijn dat ik een grote idoot ben, maar over het algemeen ben ik toch vrij handig en zonder dat te zijn had ik dit ding niet eens kunnen installeren :(
Waarschijnlijk heb je een slechte productie gekregen aangezien ik ook een Alphacool set gebruik. Hierbij had ik geen problemen, Alles was er netjes bijgeleverd en past mooi in elkaar.

• player-x
Chiyeko schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 23:24:
Sorry maar ik kan me niet echt vinden in je review, en ook heb online nergens een negatieve review gelezen van deze sets.

Je negatieve punten
Schroef koppen zijn te klein en gaan dwars door standaard fan mounts heen.
Resevoir was net iets dikker als mijn 5.25 inch bays.
Ik heb zelf drie van deze sets gemonteerd bij een vrienden zijn PC, maar had geen noemenswaardige problemen met de schroeven of de bay res, wel was de bay net iets te groot, en moest er iets meer kracht gebruikt worden dan normaal.
Bijgeleverde fans zijn niet hoogstaand.
Correct het zijn geen top fans, maar voldoen nog steeds prima, en maken niet teveel lawaai.

Maar persoonlijk denk ik ook dat ze beter geen fans kunnen mee leveren, en dat aan de klanten zelf overlaten, maar dan is het weer geen complete set.
Front cover van het resevoir is fragiel (bij mij nu al 2 hoeken afgebroken.) en zit los.
Je krijgt waar je voor betaald, en het is zeker niet het beste van het beste, en hoe heb je de hoekjes afgebroken? (kan je een paar foto's van de installatie maken)

En de prijs geef je maar 3 sterren?, vergelijkbare sets van losse onderdelen zitten gemiddeld 50% hoger qua prijs, wat had je verwacht voor dat geld?, een top set?

En installatiegemak 1 ster, waar baseer je dat op?, puur op jouw problemen met de bay res?, en de schroefjes?, dat vind ik wel een hele behoorlijke zware aftrek.

En zelfs een dom blondje heeft er geen noemenswaardige problemen. :+

Unboxing...

Installatie...

• Fordox

Fordox

00101010

dom blondje
Valt best mee, haar content is redelijk inhoudelijk.

• player-x
Fordox schreef op woensdag 24 september 2014 @ 12:10:
Valt best mee, haar content is redelijk inhoudelijk.
Ja dat weet ik wel, was meer een beetje sarcasme en humor opmerking over zijn opmerking.
Het is toch grappig om te zeggen dat een blondje handiger is dan iemand die van zig zelf zecht da hij best handig is.

Ook al heeft hij gedeeltelijk gelijk, de EK-KIT X360 die vergelijkbaar en misschien ietsjes beter koelt, is een stuk degelijker en beter uitgevoerd, maar dat kost dan wel even meteen € 365.

Je krijgt waar je betaalt voor, en ik denk dat de Alphacool een prima begin set is voor zijn € 200, en waar je stap voor stap enkele onderdelen kan upgraden waar je denkt dat het nodig is, en je bij geen enkelonderdeel het gevoel krijgt dat je echt geld hebt verspilt aan de eerste onderdelen.

Verwijderd

Dan is zo'n barpop dan voor je buizenstelsel in het petrochemisch park de vloek ook niet den kick..

• player-x
Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2014 @ 15:47:
Dan is zo'n barpop dan voor je buizenstelsel in het petrochemisch park de vloek ook niet den kick..
Ehhhh ........ :? .. Uhhh ... :? ........ :D

Fishsmell, soms heb ik echt geen idee waar je het over hebt, er staan een hoop Nederlandse woorden, maar in een volgorde die ik echt niet begrijp. :'(

Echt niet om te trollen, flamen of wat dan ook, maar waar heb je het hier over, en wat betekend barpop?

Verwijderd

Ok, ik begrijp je onrust nu met al dat vuur in de wereld, wel makkelijk zo te roepen, "ik begrijp je niet". Dezer dames zijn toch onderdeel van een gamers campagne wier vrouwen richting hardware brengen omdat men ze niet met gamen willlen laten zijn toch? Althans, dat las ik ergens..

• maks11223344
Sluit me bij playerx aan he tekst is voor de gemiddelde tweaker onbegrijpelijk en ooja kan je misschoen een foto of kan je een filmpje maken als je die vrouwen naar je hardware gaat brengen? :p
eerlink wat probeer je nu te zeggen?...
Pagina: 1 ... 46 ... 67 Laatste