Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
je pomp mag niet droog draaien dus ik vrees dat je wat anders moet verzinnen
je kan bijvoorbeeld proberen om je loop leeg te blazen ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:36
Voor het jaarlijkse reinigen van het systeem gebruik ik de volgende methode.
  • Koppel los de slang (snelkoppeling) in mijn systeem
  • Zuig systeem leeg met stofzuiger, in stevige jerrycan. (zie plaatje)
  • Vul systeem met 50/50 schoonmaak azijn en demi-water oplossing.
  • 24 uur systeem gebruiken.
  • Stap 1 en 2 herhalen
  • Vul systeem met demi-water.
  • Systeem 30min burnin-load. (niet noodzakelijk maar in warm water lossen restanten beter op)
  • Stap 1 en 2 herhalen. (deze stap een keer herhalen)
  • Vul systeem met normale oplossing
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Yrl8gfnso83ygjtZoiZ1xDYm/thumb.jpg
Slang vastgemaakt met een doorvoer koppeling.
Het mooie van dit systeem is dat je het systeem letterlijk 100% droog zuigt, en je een gewone stofzuiger kan gebruiken, en je met de hand de zuigkracht kan regelen.

Heb met ongeveer 5~10 min het hele systeem leeg en droog.

Die hele constructie had ik letterlijk in minder dan 20min in elkaar zitten.

Stevige doorzichtige 5L jerrycan + 2x mannetjes en 2x vrouwtjes koppelingen + 2m slang + doorvoer.

Hier zijn letterlijk alle stappen om het ook te maken.
  • +/-15cm slang vol met 3mm gaatjes geboord, aan een kant. (houtboor gebruikt)
  • Slangetje aan doorvoer monteren.
  • Gat in jerrycan boren voor doorvoer.
  • Touw door gat in jerrycan proppen.
  • Uiteinde door vulopening laten gaan.
  • Touw door doorvoer en slang voeren.
  • Doorvoer en slang in jerrycan en doorvoer door het doorvoer gat lijden.
  • Doorvoer vast zetten, met gaatjes van slang naar onderzijde.
  • Slang met genoeg lengte aan doorvoer monteren
  • Aan andere einde lekvrije koppeling monteren.
  • 2 koppelingen op de juiste plaats in kast monteren.
  • Koppeling aan rest slang monteren.
Mijn systeem heb ik letterlijk onder 1min leeg en in 5min droog.

[ Voor 28% gewijzigd door player-x op 07-07-2014 18:56 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-10 20:41
Ik tap het meestal via mijn res leeg.

slang erop, res naar het laagste punt en alles erboven loopt zo goed als leeg.
kast kantelen en herhalen.

Als ik het echt uit elkaar wil halen haal ik de componenten (cpu blok, radiator) uit de kast, GPU's moet ik nog even bekijken hoe ik dat ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jee, wat een constructie zeg, ik haal een compressiefitting los van het res. hang het res. in een maatbeker, blaas vervolgens m'n adem dwars door de pompen, blocken en rad. en geeft een prima resultaat, niet een volledig droog systeem, maar kom toch wel ver. En aangezien ik voldoende innovatek anticorrosie middel heb mag er heus wel wat van achter blijven in de loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

Stevige doorzichtige 5L jerrycan + 2x mannetjes en 2x vrouwtjes koppelingen + 2m slang + doorvoer.

1. +/-15cm slang vol met 3mm gaatjes geboord, aan een kant. (houtboor gebruikt)
  2. Slangetje aan doorvoer monteren.
  3. Gat in jerrycan boren voor doorvoer.
  4. Touw door gat in jerrycan proppen.
  5. Uiteinde door vulopening laten gaan.
  6. Touw door doorvoer en slang voeren.
  7. Doorvoer en slang in jerrycan en doorvoer door het doorvoer gat lijden.
  8. Doorvoer vast zetten, met gaatjes van slang naar onderzijde.
  9. Slang met genoeg lengte aan doorvoer monteren
  10. Aan andere einde lekvrije koppeling monteren.
  11. 2 koppelingen op de juiste plaats in kast monteren.
  12. Koppeling aan rest slang monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
player-x schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 20:21:
Voor het jaarlijkse reinigen van het systeem gebruik ik de volgende methode.
  • Koppel los de slang (snelkoppeling) in mijn systeem
  • Zuig systeem leeg met stofzuiger, in stevige jerrycan. (zie plaatje)
  • Vul systeem met 50/50 schoonmaak azijn en demi-water oplossing.
  • 24 uur systeem gebruiken.
  • Stap 1 en 2 herhalen
  • Vul systeem met demi-water.
  • Systeem 30min burnin-load. (niet noodzakelijk maar in warm water lossen restanten beter op)
  • Stap 1 en 2 herhalen. (deze stap een keer herhalen)
  • Vul systeem met normale oplossing
[afbeelding]
Slang vastgemaakt met een doorvoer koppeling.
Het mooie van dit systeem is dat je het systeem letterlijk 100% droog zuigt, en je een gewone stofzuiger kan gebruiken, en je met de hand de zuigkracht kan regelen.

Heb met ongeveer 5~10 min het hele systeem leeg en droog.
Mooi systeem idd. Maar dat moet toch ook te automatiseren zijn? En dan denk ik aan bijvoorbeeld een mooi (mobiel) systeem met een pomp uit een oude wasmachine ofzo. Compleet met een kleine watertank, voeding, en de hele rataplan die je erbij nodig hebt. En het zou helemaal mooi zijn als je met hetzelfde syteem daarna ook de loop weer kunt vullen.

Lijkt misschien wat overbodig wanneer je het maar ééns in het jaar nodig hebt. Maar wanneer je meer systemen hebt staan die op waterkoeling draaien, is zoiets ook wel weer handig om te hebben.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Phaerion schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 04:27:
En dan denk ik aan bijvoorbeeld een mooi (mobiel) systeem met een pomp uit een oude wasmachine ofzo. Compleet met een kleine watertank, voeding, en de hele rataplan die je erbij nodig hebt. En het zou helemaal mooi zijn als je met hetzelfde syteem daarna ook de loop weer kunt vullen.
Het doel van mijn opstelling is, is dat ik mijn systeem geheel droog zuig, en dat het "relatief" goedkoop is, als je net onder de 50 euro aan koppelingen en andere onderdelen betaal baar vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

player-x schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 22:35:
[...]

1. +/-15cm slang vol met 3mm gaatjes geboord, aan een kant. (houtboor gebruikt)
  2. Slangetje aan doorvoer monteren.
  3. Gat in jerrycan boren voor doorvoer.
  4. Touw door gat in jerrycan proppen.
  5. Uiteinde door vulopening laten gaan.
  6. Touw door doorvoer en slang voeren.
  7. Doorvoer en slang in jerrycan en doorvoer door het doorvoer gat lijden.
  8. Doorvoer vast zetten, met gaatjes van slang naar onderzijde.
  9. Slang met genoeg lengte aan doorvoer monteren
  10. Aan andere einde lekvrije koppeling monteren.
  11. 2 koppelingen op de juiste plaats in kast monteren.
  12. Koppeling aan rest slang monteren.
Vat de jee maar niet op als denigrerend ozid, het is een mooi systeem en zeer zeker functioneel. Ik moet alleen als ik touw lees wel even nadenken hoe of wat, wikkel je dat ergens omheen nadat je het door een gat hebt gepropt? Of moet ik nu denken aan het reinigen van je slangen,ik bedoel, dat je een lappenpropje door je slangen trekt in die trant denk ik wat. nah, hoe het ook zij, mooie manier je systeem te drainen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-07 00:33
ik ben aan het kijken op men gpu's mee in de loop te zetten, momenteel zijn de air cooled maar zou ze graag mee wc'ed hebben.

huidige setup:

Block CPU
XSPC RayStorm

Rads
XSPC RX240 Black
XSPC EX240 Black

Pomp + Res
XSPC X2O 750 Bayres/Pump

Wil graag toevoegen:
2* XSPC Razor 7970 (New Style) GPU Full Cover Waterblock

Hardware:
Asus Sabertooth x79
32gb Corsair ram
i7 3930k

2* R9 280x

De vraag is kan dit in de huidige loop of gaat het niet voldoende zijn de 240 dunne en 240 dikke rad.
Ik denk dat ik niet echt plek heb om nog meer rads te zetten in de pc.

Welke link pipe zou ik best nemen, ik meet de afstand tussen de 2 gpu's om daaruit te bepalden welke ik kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik heb zelf een enkele 360 rad voor een 4770K @ 4.3 Ghz en 2x 7970 DCII top's (1000 Mhz).
Dit blijft in de koudere periode redelijk koud met de juiste fans.

De 3930 kan zijn hitte echter wel beter kwijt dan de haswell chip, maar ik verwacht dat de rads wel genoeg zullen zijn. Je moet echter wel even zoeken naar goede fans :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
elke cpu kan je prima met een 240 rad koelen, gpu's daarin tegen.....
ik kon bijvoorbeeld mijn 580's *(930core) niet koelhouden met 1 dikke 120 en een normale 360 rad waar ap 15 op steken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
  • Laatst online: 26-07 00:33
Fans is geen probleem, dikke 240 rad heeft push pulls, dus 4 120mm fans Gentle Typhoons 1500 rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
player-x schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 07:45:
[...]

Het doel van mijn opstelling is, is dat ik mijn systeem geheel droog zuig, en dat het "relatief" goedkoop is, als je net onder de 50 euro aan koppelingen en andere onderdelen betaal baar vind.
Ja, dat had ik zo ook wel begrepen. Ik probeerde je ook niet iets anders op te dringen, maar liet voor mezelf mijn eigen fantasie even de vrije loop, en probeerde het te visualiseren. En wat de kosten aan gaat, dacht ik zelf ook meer aan scrap enzo. Oude knelkoppelingen van gas of waterleidingen enzo. De pc en de waterkoeling zelf slurpen al genoeg geld op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Phaerion schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 01:36:
En wat de kosten aan gaat, dacht ik zelf ook meer aan scrap enzo. Oude knelkoppelingen van gas of waterleidingen enzo.
Dat zou iig niet mijn eerste keuze zijn, de lekvrije Koolance koppelingen zijn gewoon erg handig, daarnaast de koppelingen waar jij aan denkt zijn niet 100% lekvrij (water) of niet geschikt (gas), en nieuw (veel) duurder dan deze (gas & water).

Ik koop altijd 5L koelvloeistof, heeft het voordeel als ik mijn systeem weer vul, ik dat kan doen met 2 slangen met snel koppelingen, 1 die ik al gebruik met draineren van het systeem en een extra die ik heb voor het vullen.

Ik steek de slang net voor de pomp in 5L koelvloeistof die ik heb, zuig de pomp vol, en hang daarna de andere slang in de koelvloeistof, zet de pomp aan en pomp het hele systeem vol, en wacht tot totdat alle bubbels weg zijn en ontkoppel de vul slangen, en mijn systeem is klaar voor gebruik.
De pc en de waterkoeling zelf slurpen al genoeg geld op. ;)
Zeer waar, mijn koelsysteem kost +1500 euro, maar het grootste deel van de loop is gewoon jaren lang her gebruikbaar, daarnaast ziet een TJ11 er water gekoeld gewoon beter uit met een flinke loop. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
player-x schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 02:06:
[...]

Dat zou iig niet mijn eerste keuze zijn, de lekvrije Koolance koppelingen zijn gewoon erg handig, daarnaast de koppelingen waar jij aan denkt zijn niet 100% lekvrij (water) of niet geschikt (gas), en nieuw (veel) duurder dan deze (gas & water).
Oh je hebt het over die koppelingen. Klopt, de nieuwe zijn ook echt 100% lekvrij. Het oudere type kon nog wel eens een druppeltje achterlaten. Daar heb ik er ook nog wat van nodig. Al koop ik die wanneer ik bijna klaar ben met de build. Dan weet ik waar ik ze het beste kan plaatsen.

[beetje offtopic]
Gas en waterleidingen heb ik hier in huis zelf aan moeten passen, nadat ik een nieuw gasfornuis kreeg en een kapotte waterkraan had. Beide hadden en hebben nu nog knelkoppelingen.De waterleiding is gewoon 12mm. En de stukken leiding die al aan de kraan vastzitten zijn 10mm. Voor die maat zijn ook eindstukken te krijgen met G1/4 draad. Voor mijn nieuwe gasfornuis moest ik een stuk gasleiding verleggen en had ik ook wat nieuwe koppelingen nodig. Maar dat is 15mm of 15,2mm
Hier een voorbeeld van die standaard maatvoering
Flow en druk meters? Ook die heb je in de machinebouw, met wéér die standaard maatvoering. Die kunnen wel prijzig zijn, maar ook kwalitatief heel erg goed. (vanwege de veiligheidsnormen)
[/beetje offtopic]

De knelkoppelingen die ik bedoelde zijn de fittingen om stukken leiding met elkaar te verbinden. Die gebruiken ze tegenwoordig veel, omdat hardsolderen meer risico met zich mee brengt als er een prutser aan het werk is. En niet iedereen kan een waterleiding uit één stuk buigen zonder dat hij koppelstukken nodig heeft.Dat is op zich ook nogal een kunst. Maar wanneer je dus een build ziet met koper of vernikkelde leidingen, zijn daar vaak gewoon fittingen gebruikt voor waterleiding van die maat. Het is, dacht ik, dezelfde maat (G1/4) die ook in apparaten wordt gebruikt, zoals koffieautomaten uit de horeca enzo. In het binnenwerk van een geiser of cv kun je ze ook nog tegenkomen. De messing koppelstukken voor bijv. een waterslang hebben ook gewoon G1/4 draad. Ik heb er voor de gein even één in mijn reservoir gedraaid.

Afbeeldingslocatie: http://daemonart.nl/kplstk.jpg
Met een ringetje er tussen sluit hij, ondanks de draad niet helemaal tot het eind doorloopt, net zo goed af als de gebruikelijke fittingen. En anders pak ik er gewoon een stukje gastape bij.

Dus als afhankelijk van wat je aan het bouwen bent en je daarvoor gebruikt materiaal weer mooi op poetst, kan dat aardig wat geld aan messing fittingen of stukjes koperleiding uitsparen. En wanneer je het vraagt, krijg je het vaak zelfs voor nop mee. Bouwvakkers doen doorgaans niet zo moeilijk over wat stukjes oude leiding. Al zullen ze misschien niet goed begrijpen wat je er nu precies mee moet als je over je pc begint. :P
Ik steek de slang net voor de pomp in 5L koelvloeistof die ik heb, zuig de pomp vol, en hang daarna de andere slang in de koelvloeistof, zet de pomp aan en pomp het hele systeem vol, en wacht tot totdat alle bubbels weg zijn en ontkoppel de vul slangen, en mijn systeem is klaar voor gebruik.
Ik vind het iig wel listig bedacht. En dat mag best gezegd worden. Want niet iedereen komt daar zo maar even op. Er wordt behoorlijk wat gekopieerd omdat lang niet iedereen zo maar even iets kompleet nieuws kan bedenken. (wat natuurlijk ook wel een beetje samenhangt met de opleiding die iemand doet.)
Zeer waar, mijn koelsysteem kost +1500 euro, maar het grootste deel van de loop is gewoon jaren lang her gebruikbaar, daarnaast ziet een TJ11 er water gekoeld gewoon beter uit met een flinke loop. :+
Daar kom ik denk ik ook wel redelijk bij in de buurt als ik klaar ben. En idd, bijna alles behalve de waterblokjes zijn te hergebruiken in een nieuwe build. Dus het verdiend zijn geld ook wel weer terug.

btw.... bijna ongeveer halverwege deze pagina laat iemand zien hoe hij zelf tempsensors heeft gemaakt om in twee bitspower fittingen te verwerken.

[ Voor 22% gewijzigd door Phaerion op 12-03-2014 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Phaerion schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 06:24:
Flow en druk meters? Ook die heb je in de machinebouw, met wéér die standaard maatvoering.
Nee die zijn niet echt bruikbaar van wegen de verschillende metalen die (intern) gebruikt zijn.
De knelkoppelingen die ik bedoelde
Ik las snelkoppelingen, daar we het daar over hadden, knel gebruik je alleen als je echt (zwaar) gaat modden.
Die gebruiken ze tegenwoordig veel, omdat hardsolderen meer risico met zich mee brengt als er een prutser aan het werk is.
Normaal gebruik je voor water geen hardsoldeer maar gewoon soldeer, daar dat sterk genoeg is.
En niet iedereen kan een waterleiding uit één stuk buigen zonder dat hij koppelstukken nodig heeft.
Denk dat dat iig voor mij wel mee valt, heb het wel eens geprobeerd om wat buigwerk te doen op werk. :+
De messing koppelstukken voor bijv. een waterslang hebben ook gewoon G1/4 draad. Ik heb er voor de gein even één in mijn reservoir gedraaid.
Persoonlijk heb ik in mijn loop een hekel aan slangtules, en slangen klemmen, en als ik ze moet gebruiken dan alleen brijvoorkeur alleen met deze klemmen.
Dus als afhankelijk van wat je aan het bouwen bent en je daarvoor gebruikt materiaal weer mooi op poetst, kan dat aardig wat geld aan messing fittingen of stukjes koperleiding uitsparen. En wanneer je het vraagt, krijg je het vaak zelfs voor nop mee. Bouwvakkers doen doorgaans niet zo moeilijk over wat stukjes oude leiding. Al zullen ze misschien niet goed begrijpen wat je er nu precies mee moet als je over je pc begint. :P
Het is een hoop werk om je slangen te vervangen met koperen buizen, als ik het in mijn systeem zou toepassen, denk ik dat ik gouw een paar uur aan het buigen ben daar alles echt op de mm moet passen, anders staat er teveel stress op het systeem en de elektronica.
Ik vind het iig wel listig bedacht. En dat mag best gezegd worden. Want niet iedereen komt daar zo maar even op. Er wordt behoorlijk wat gekopieerd omdat lang niet iedereen zo maar even iets kompleet nieuws kan bedenken.
Tja het zal meer te maken hebben met mijn werk, pijpfitter voorman/supervisor in de on/offshore. ;)
Daar kom ik denk ik ook wel redelijk bij in de buurt als ik klaar ben. En idd, bijna alles behalve de waterblokjes zijn te hergebruiken in een nieuwe build. Dus het verdiend zijn geld ook wel weer terug.
Echt terug verdienen doe je het niet, de pijn in de portemonnee word met de jaren alleen steeds minder.
btw.... bijna ongeveer halverwege deze pagina laat iemand zien hoe hij zelf tempsensors heeft gemaakt om in twee bitspower fittingen te verwerken.
Voor 9 euro koop ik liever een in-lijn sensor, ziet er een heel stuk beter uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.aquatuning.de/images/product_images/600x400/6130_0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
player-x schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 09:03:
[...]

Nee die zijn niet echt bruikbaar van wegen de verschillende metalen die (intern) gebruikt zijn.
Ohja er zaten draaiende onderdelen van staal in idd. En ik gebrukte de term hardsoplderenm, vanwerge de brander. Maar je doet het idd met tin, en dan heet het geen hard solderen. Sorry vergissing..
Tja het zal meer te maken hebben met mijn werk, pijpfitter voorman/supervisor in de on/offshore. ;)
Mijn pa was fotolasser. Veel dingen heb ik dus van hem geleerd. En een beetje tijdens mijn schooltijd. Maar ik besef me dat ik je gewoon voor Jan Doedel van alles sta uit te leggen. Nu snap ik idd ook wel dat je met dat drainage systeem hebt bedacht. Hilarical. Lol :P

Zelf probeer ik dus ook altijd te bedenken of er iets is dat makkelijker of praktischer kan. Dat heeft mijn pa een beetje in mij aangewakkerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Mwa, ik vermoed dat je zoiets niet zomaar gaat terugverdienen... slangen zijn flexibel en kun je nog een aantal mm of cm verplaatsen, gebogen pijpen niet. Dus als ze de socket verplaatsen, of de waterblok fabrikant zet de aansluiting een paar cm of mm anders, dan ben je als de sjaak en moet je alles weer ombuigen, of nieuwe pijp halen (pijpen kun je ook niet oneindig buigen :/ )...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
DCG909 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 10:09:
Mwa, ik vermoed dat je zoiets niet zomaar gaat terugverdienen... slangen zijn flexibel en kun je nog een aantal mm of cm verplaatsen, gebogen pijpen niet. Dus als ze de socket verplaatsen, of de waterblok fabrikant zet de aansluiting een paar cm of mm anders, dan ben je als de sjaak en moet je alles weer ombuigen, of nieuwe pijp halen (pijpen kun je ook niet oneindig buigen :/ )...
Terugverdienen is een verkeerde woordkeuze idd. In wezen verdien je eigenlijk nooit iets terug...tenzij je de pc verkoopt. En een paar plexi buizen van een paar euro zie ik nu niet als kosten waar ik over moet vallen, als sommige fittingen per stuk al €15,- kosten. En om dan te vallen over die paar euro, terwijl ik dik duizend euro uitgeef aan een waterkoelsysteem is niet logisch. (overigens heb ik bij dat kostenplaatje ook de plexiglas panelen meegerekend en wat gereedschap enzo.) .

Het buigen is wel iets waarvan ik hoop dat het me goed af gaat. Maar voor de zekerheid bestel ik dus ook enkele van die nieuwe Bitspower fittingen. Waarvan ik hoop dat ze ongeveer op dezelfde manier klemmen als ide van Primochill. Maar was is op de foto's dus moeilijk te zien, en de omschrijving op der websites gaat dus nergens over. Ja alleen over hoe handig en mooi het is. :P

De pompen de fittingen, de controller, de radiators, daar gaat veel, geld in zitten. En die kunnen allemaal mee naar een eventuele andere build. Maar eerlijk gezegd, denk ik nu al niet dat dat gaat gebeuren.

[edit]
Heb net even een zo'n nieuwe Enhance Multilink For OD 12mm op een stuk plexi buis gemonteerd. En ze zitten strakker dan ik had verwacht.

Het rubber sluitringetje moet wel helemaal doorgeschoven worden tot op de fitting, voor je hem vast draait. De flens die je er op draait lijkt me nog steeds wat lang, zodat ik het compressie idee niet helemaal werkt zoals ik had verwacht. Maar ik denk niet dat het snel er meer kans op lekkage is.

Het logo dat drie keer op de flens/moer staat gedrukt, komt ook wel erg mooi over. 8)

[ Voor 44% gewijzigd door Phaerion op 12-03-2014 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Oh, als je het op die manier bedoeld snap ik het wel XD
Ik dacht dat je het puur over de buizen had, niet over het geheel ;)

Hmm, vraag mij eigenlijk af wat uiteindelijk duurder is, metalen buizen of plexi/acryl?
Metalen buizen hoef je in principe niet te verwarmen, of van binnen te stutten, plexi/acryl wel (dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Dat haalde ik idd ook even aan. Wanner je een waterkoeling ziet met metalen buizen, dan is dat of koper, of vernikkeld koper. Er zijn enkele casemods die het hebben. Het bochtenwerk was wel mooi gemaakt. En niet al te ingewikkeld. Waterleiding heb je in 12mm. En aan de onderkant van mijn waterkraan zit een vernikkeld stuk koperleiding van 10mm. Daar zijn fittingen voor met gewoon G1/4 draad.

Dat hoeft bijmna geen drol te kosten, of soms kun je het zelfs gratis mee nemen als ze ergens aan het slopen zijn. Beetje schuren polijsten en het glimt weer. Eventuele aanslag aan de binnenkant kun je er ook uitkrijgen.

Koperleiding kun je buigen met een pijpenbuiger. Als wel raadzaam want ook dat knikt gewoon als je zonder een haakse bocht maakt.

En 12mm koper past zelfs gewoon in de C47 fitting van Bitspower.

Dit is denk ik 10mm met een ander soort fittingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Phaerion op 12-03-2014 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
DCG909 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 10:44:
Hmm, vraag mij eigenlijk af wat uiteindelijk duurder is, metalen buizen of plexi/acryl?
Metalen buizen hoef je in principe niet te verwarmen, of van binnen te stutten, plexi/acryl wel (dacht ik).
Koper is een stuk goedkoper, maar ook een heel stuk lastiger om mee te werken, zelfs voor mij met +25j ervaring met buizen werk zou het niet meteen mijn eerste keuze zijn, niet dat ik voor weg deins, het is alleen erg bewerkelijk, en gevoel voor het werk, dat voornamelijk met ervaring komt, helpt een hoop.

Plexi/acryl daar in tegen kan je gewoon door wat te verwarmen buigen en op maat maken monteren, stress verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Je moet natuurlijk niet gelijk de meest moeilijke bochten proberen te verzinnen, en de build zo inrichten dat het wel een beetje voldoet aan je eigen kunnen.Desnoods pak je er zooi fittingen bij. Dan heb je zelfs alleen maar rechte leiding nodig. :P

Maar dat geldt ook voor plexi leidingen buigen. Buigen gaat prima, maar kom je ook precies uit als het moet. En vooral met die bitspower fittingen, die het zaakje niet extra aanklemmen, is dat nog best riskant. Vooral op een lang stuk met drie bochten er in, onder een beetje een moeilijke hoek. Dan zijn die compressie fittingen van Primochil net ietsje veiliger. Maar die zijn er niet voor 12mm Tubing.

Tubing met buitendiameter van 1/2" is bijna 13mm. Die zul je dan ook voor dat merk moeten nemen. Het wijkt maar een klein beetje af, maar ik denk dat het wel invloed heet op de stevigheid.

[edit]
DCG909 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 10:44:
Ja idd. Ik heb mijn builsjes bij ModWithMe besteld. En die stoppen er dan Twee stukken silliconeslang bij om er in te stoppen tijdens het buigen. Anders kun je gewoon geen fatsoenlijke bochten maken. Je drukt het materiaal, aan de binnenkant van de bocht, zó ver samen dat het ergens heen wil. Het gaat dan in de breedte zitten en dan krijg je een soort van afgeplatte bocht.
player-x schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 11:38:
zelfs voor mij met +25j ervaring met buizen werk zou het niet meteen mijn eerste keuze zijn,
Ik weet niet waarom. Maar vaak schat ik mensen een stuk jonger in hier op het forum. En dan blijk ik me ineens grandioos te vergissen. :)

p.s.
Heb het eens opgezocht en wat beter bekeken. Maar volgens mijn zijn dit tóch wel gewoon compressie fittingen voor de pc.

Afbeeldingslocatie: http://daemonart.nl/13-3-2014%2020-21-28.jpg

[ Voor 56% gewijzigd door Phaerion op 13-03-2014 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
Heb toevallig net de Swiftec H220 ontdekt. Ik wil alleen mijn CPU gaan overclocken. Ik vroeg me twee dingen af
• Kan ik nog een andere pomp op die H220 gooien als me het niet bevalt qua geluid?
• Hoever denken jullie dat ik m'n CPU (4770k) kan overclocken met de H220

Ik dacht eerst aan een custom setje, maar de Swiftec is erg goedkoop. Misschien ben hiermee klaar. Ik heb geen videokaarten die ik wil coolen, het gaat echt alleen om de CPU. Toch nog een vraagje; zouden jullie dat alsnog voor een custom cool set gaan? Meer bang-voor-de buck? Het gaat me allemaal om max-perfermance. Het liefst stil, en goede overclock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Het is een AIO set, dus nee. Die kun je niet vervangen.

Voor haswell overklok vragen verwijs ik je graag door naar het haswell topic in "overclocking en tweaking". Probeer je daar eerst even in te lezen.
(Water gaat niet spectaculair beter werken dan goede luchtkoeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
DCG909 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 07:43:
Het is een AIO set, dus nee. Die kun je niet vervangen.

Voor haswell overklok vragen verwijs ik je graag door naar het haswell topic in "overclocking en tweaking". Probeer je daar eerst even in te lezen.
(Water gaat niet spectaculair beter werken dan goede luchtkoeling)
Pfffeeew... dank je voor je bericht.

Had echt meer verwacht van waterkoeling voor m'n CPU. Ga me inderdaad nog even goed inlezen in dat topic. Maar als ik het nu goed begrijp, kan ik dus eigenlijk beter een Noctua NH-D14 kopen.

Sowieso stiller, en ook een zeer goede performance? Als het echt maar om een 5% OC gaat, is het me het risico bijna niet waard. Lucht koeling is toch een stuk veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Mwa, het hangt van de exacte configuratie van je koeling af.
Persoonlijk vind ik AIO waterkoeling niet zo slim, tenzij je echt geen ruimte hebt voor een big ass luchtkoeller.

Haswell is gewoon een loterij :/
Je hebt mazzel, of niet....
(Die van mij is nu gewoon stabiel op 4.3 Ghz @ 1.110V, met een max temp van iets van 78 graden oid)

Als je het goed doet is waterkoeling zelfs veiliger dan luchtkoeling ;)
En wel zeker stiller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het voordeel van de H220 is dat die in vergelijking van andere AIO setjes wel aanpasbaar en uitbreidbaar is... Alleen zit de pomp in het cpu blok geïntrigeerd dus is die wat lastiger te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
Als ik nog een keer waterkoeling gaan doen, wordt het zeker zo'n Custom Loop, custom build Water cooling. Niet een Corsair of een H220.

Tomshardware laat zien dat je gewoon betere / stillere performance krijgt met een Noctua NH D14. (misschien its minder dan de Corsair H100i, maar wel stiller).

http://www.tomshardware.c...serator3-max,3607-11.html

Temperature, less is better - Noctua NH-D14 vs Corsair H100i
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/A/5/399533/original/image002.png

Noise, less is better
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/A/7/399535/original/image004.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Mja... de NH-D14 moet dan wel passen en als dat zo is/was dan zou ik ook gelijk voor een ThermalRight koeler gaan of in ieder geval voor één van de concurrenten die altijd bovenaan in de fatsoenlijke benchmarks te vinden zijn :)

Wat ik namelijk bij 99% van de reviews verkeerd vind : Er wordt alleen getest door de koelers te installeren zoals de uit de doos komen en that's it :/

Wat ik dan mis is tenminste een test van alle koelers met de fan(s) op een vast aantal rpm : 500/700/900/1200/1600/2000/enz...
Ideaal zou zijn om met een vaste "test fan" te testen die op dat moment tenminste de stilste is op de markt, maar waarschijnlijk vraag ik weer eens teveel :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
Het zou voor de beeldvorming veel beter zijn als er op al die koelers dezelfde fan word gezet zodat de resultaten 1:1 vergelijkbaar zijn. Ik weet uit ervaring dat de fans van de Corsair H100 enorm veel geluid maakte op 100% maar dat ze ook extreem goed koelde, nu zou het zo kunnen zijn dat de Zalman LQ320 brakke fans heeft maar normaal gesproken veel beter koelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
Goed punt Vicros. Een website zoals Hardware.info zou dat prima kunnen doen. Deze jongens kunnen volgens super goedkoop aan hun test-materiaal komen.

Eigenlijk zou je indeed twee testen onafhankelijk vanelkaar willen doen:
• Heatsink performance.
• Fan performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:35

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Daar hebben we dus iets als SPCR voor... Die meten zowel met stock fan als met hun eigen (stille) testfan. Is soms ook nodig ook, want ThermalRights worden nogal eens zonder fan geleverd.
(silentpcreview.com, you know you want to :))

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

SPCR heeft alleen 2 hele grote nadelen hoe graag ik er ook kijk :

- De website is een zooitje. Er is geen duidelijk overzicht van alle reviews.
- Hoeveelheid hardware die ze testen is erg beperkt.

Verder wel een OK website :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
Ik vond SCPR een fantastische website 5 jaar geleden. Maar het wordt allemaal niet bijgehouden. Echt jammer, want ze hadden wel een goed idee. Er worden zoveel goede nieuwe coolers gemaakt, is jammer dat ze die niet uitgebreid testen.

Ik denk dat als je een custom-loop waterkoeling set bouwt, dat ie veel stiller kan zijn dan zo'n kant-en-klare koeler. Mee eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

iBurger schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 11:55:
Ik denk dat als je een custom-loop waterkoeling set bouwt, dat ie veel stiller kan zijn dan zo'n kant-en-klare koeler. Mee eens?
Sowieso omdat je meer oppervlakte kan creëren en meestal ook stillere fans kiest en dat scheelt enorm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Eens, mits... je een riante kast hebt met isolatie, en een stille pomp. Ik heb nog steeds problemen om mijn Eheim1048 koest te krijgen, en dat was destijds de stilste optie. Maar ja, het oppervlak van een 360-rad is zoveel meer dan je CPU-koeler kan hebben, daar kun je niet snel tegenaan bij grotere vermogens. (hele lichte CPUs kun je passief koelen, of met 1 hele stille fan. Daar wint waterkoeling weinig aan)

Over SPCR: Ja ze zijn absoluut (zeer) beperkt, maar ze focussen wel op de high-end luchtkoelers. Combineren met wat andere sites, en je kunt aardig schatten hoe een koeler het zal doen.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FreezeXJ schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 14:06:
Ik heb nog steeds problemen om mijn Eheim1048 koest te krijgen.
Ik heb nog een behuizing staan voor een 1048.

Deze, alleen dan in het zwart.
Afbeeldingslocatie: http://images.bit-tech.net/content_images/2003/12/orac3_part4/a4ud6.jpg

Mag je gratis van mij overnemen. Met de behuizing kan je ook schroeven gebruiken met een rubberen kern. Daarmee is het bij mij altijd enorm stil geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Oh oh....dilemma. Ergens volgende week krijg ik er nóg een Chieftec case bij

Afbeeldingslocatie: http://images.highspeedbackbone.net/itemdetails/DRG/blue-wg-1.jpg

Dan heb ik dus twee identieke kasten. En u ga ik toch echt eventjes twijfelen of ik mijn HafX beter niet even ongemoeid, laat en van die twee chieftecs één kast ga maken door ze aan elkaar te schakelen. Ze zijn hoog genoeg om beide 420 radiators staande te plaatsen. In de ene kast kan ik dan de pompen, voeding, schijven, en de radiators plaatsen, waarvan de fans van 1 radiator zichtbaar blijven aan de kant met het mobo.

En nu ik alles zo even op 'n rijtje zet kan ik zelfs twee watergekoelde systemen bouwen. Want uit de oude chieftec die ik al had, heb ik nog wat waterkoeling onderdelen. En een watergekoelde FreeNAS router is natuurljik lang zo gek nog niet. Ik word hier wel weer heel erg vrolijk van, nadat ik toch wel even in een dipje zat mbt tot de tijd die er in is gaan zitten tot nu toe. 8)

Ik zou mijn build bijna BGP gaan noemen, Budget Gebonden Pc. :o
Misschien nog niet eens zo'n gek idee :P

[ Voor 8% gewijzigd door Phaerion op 16-04-2014 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

*O* Ik zeg doen !!! d:)b

Ik heb die kast ook gehad in de vorm van een Antec 1035BII en die gebruikt mijn pa nog steeds met een AMD Athlon X2 S939 systeem erin en 4x Papst fans die ik nog had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
nero355 schreef op donderdag 17 april 2014 @ 01:04:
*O* Ik zeg doen !!! d:)b

Ik heb die kast ook gehad in de vorm van een Antec 1035BII en die gebruikt mijn pa nog steeds met een AMD Athlon X2 S939 systeem erin en 4x Papst fans die ik nog had :)
Ik ben er ook wel blij mee...want ik heb mijn oude DDR2 mobo nog van Asus. Een M4A785G htpc. Daar zit nu een AMD 975 BE op. Maar ik heb ook mijn oude Phenom X2 nog die op 4200Gz loopt. En een ASUS 8800GTS, die ook nog steeds als een zonnetje draait. Dus ik kan me daar nog behoorlijk op uitleven als ik wil.

En het idee van een watergekoelde FreeNAS router anex htpc staat me daarbij in het geheel niet tegen. Vooral ook omdat ik nu ook met mijn pc rechstreeks op mijn glasvezel modem zit. En gezien de veiligheid lijkt het me ergens toch wel slim om er een router tussen te gaan zetten. Niet dat ik nu zo paranoïde ben, maar met al die verhalen van de laatste tijd. Een tweedehands koelblokje voor de cpu is vast wel redelijk vlug en goedkoop op de kop getikt als ik weer wat geld vrij heb. En een radiator hoeft ook niet erg veel te kosten. Het Eheim pompje en de controler uit die Chieftec zijn nog ook nog prima in orde. Dus het is idd zonde om het niet te doen dacht ik zo.

En ik wil zo graag verder sleutelen...als is het dan maar alvast aan die router/htpc. Dan heb ik iig weer wat om handen met mijn knutseldrang.

[ Voor 12% gewijzigd door Phaerion op 17-04-2014 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:39
Vorige week vrijdag eindelijk mijn waterkoeling spullen binnen gekregen.
Nu vind ik de fittingen en adapters van EKWB niet netjes in de kleur zitten, vrij veel beschadigingen.
Is dit normaal of? Hebben fittingen en adapters van Bitspower hier ook last van?

https://dl.dropboxusercon...-05-14%2016%2032%2012.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Niet zo'n scherpe foto, maar ziet er niet netjes uit... Bitspower heeft hier zeker geen last van :)
Weet niet hoe erg je het zelf vindt, maar ik zou ze mooi terugsturen.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:55

westergas

rikkie_pc

Tja...mijn fittingen (van Alphacool) waren ook niet 100%. Blijft toch een coating die best kwetsbaar is. Moet je kijken hoe ze er bij staan als je ze met een tang aan draait 8)7 (niet doen dus!)

Ik zou ze niet terug sturen, er zijn andere dingen om je druk over te maken d:)b

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
westergas schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 21:39:
Moet je kijken hoe ze er bij staan als je ze met een tang aan draait
Een tang is wel zo een beetje het laatste wat je nodig hebt bij het monteren van een waterkoeling set.

Heb nog nooit meer dan een schroevendraaier gebruikt op mijn set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik draai mijn bitspower fittingen met de hand aan (wel zorgen dat he genoeg grip hebt en genoeg kracht zet)

Maar ook de bitspower fittingen beschadigen als ze ook maar licht tegen metaal stoten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

player-x schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 02:31:
[...]

Een tang is wel zo een beetje het laatste wat je nodig hebt bij het monteren van een waterkoeling set.

Heb nog nooit meer dan een schroevendraaier gebruikt op mijn set.
Klopt. Daarom zet ik er toch ook bij dat je dat niet moet doen?

Maar goed dat heb ik bij mijn 1e set dus wel gedaan, wist niet beter. Het aandraaien kan behoorlijk stroef gaan, zeker op plaatsen waar wat minder ruimte is en soms ook in een rare bocht oid. Met die piano vingertjes van mij valt het soms niet mee om alles goed strak aan te draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• her0live
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-10-2023
iemand tips voor een custom loop met:
Intel i7 4770k
MSI 780 ti (reference)
in een Fractal Design r4?

Ik wil het budget zo laag mogelijk houden maar voorwaarde is wel dat het lekker stil word al kan het niet veel erger dan mijn systeem op load nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

her0live schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 10:42:
iemand tips voor een custom loop met:
Intel i7 4770k
MSI 780 ti (reference)
in een Fractal Design r4?

Ik wil het budget zo laag mogelijk houden maar voorwaarde is wel dat het lekker stil word al kan het niet veel erger dan mijn systeem op load nu.
Daar is niet echt een kant en klaar antwoord voor. Custom loop en laag budget heb ik geprobeerd, voor je het weet heb je het virus te pakken en ben je een paar 100 ekkies verder.

Kijk anders een of je het eea 2e hands kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• her0live
Ik vind het niet erg om 400 euro uit te geven als het moet. Ik zei ook zo laag mogelijk niet laag!
Maar goed ik snap de verwarring maar hoop wel dat er iets van een idee uit kan komen.
Ik had inderdaad met iemand al overleg gehad over het overnemen van een loop maar dat is helaas niet doorgaan daarom probeer ik het nu zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
her0live schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 20:19:
Ik vind het niet erg om 400 euro uit te geven als het moet. Ik zei ook zo laag mogelijk niet laag!
Dit zou mijn lijstje zijn, er is best her en der een paar tientjes te besparen, maar in deze lijst zitten geen compromissen.Let wel dat je geen optische drive meer kan gebruiken, tenzij je een losse reservoir neemt, persoonlijk vind ik het geen probleem, een losse USB DVD werkt ook prima.

Voor je besteld, meet eerst of de gekozen radiator ook echt past, hij is namelijk redelijk dik met zijn 85mm totaal hoogte (60mm rad + 25mm voor fans), de UT45 is bv een goede dunnere alternatief.
Zelf gebruik ik hele dikke rads, daar hoe dikker de meer radiatie oppervlakte je hebt.

Heb een PWM pomp en fans gekozen, lees hier over de voordelen er van:
PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Ik zit er aan te denken om over te gaan op Bitspower fittingen, maar je hebt nogal wat soorten.

Wat is het verschil tussen G1/4" Matt Black Dual Rotary Angle Compression Fitting CC6 For ID 7/16" OD 5/8" Tube en G1/4" Matt Black Rotary 90-Degree IG1/4" Extender samen met G1/4" Matt Black Compression Fitting CC6 V2 For ID 7/16" OD 5/8”Tube?

Bij de G1/4" Matt Black Rotary 90-Degree IG1/4" Extender zie ik wel staan: Tubing Size : ID 1/4" OD3/8", maar er zit toch nog geen fitting op?

Ik heb gekozen voor ID 7/17 OD 5/8 tubing, maar wil ik dit ook met van die acryl buisjes dan heeft Bitspower daar geen fittingen voor of wel? Dan zou ik voor een dunnere moeten gaan, maar dat lijkt me niet goed voor de flow.

Edit: Nog een vraagje, ik heb een ASUS Maximus VI Hero waarvan ik ook blokken heb voor de MF en SB. Maar nu zit ik te twijfelen of ik toch niet gelijk voor een Crossfire opstelling ga. Het enige wat me een beetje tegen houdt is hoe ik de slang dan moet laten lopen.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/t8phiorliftyehb/Naamloos-1.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Gait op 12-05-2014 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• her0live
player-x schreef op zondag 11 mei 2014 @ 08:52:
[...]

Dit zou mijn lijstje zijn, er is best her en der een paar tientjes te besparen, maar in deze lijst zitten geen compromissen.Let wel dat je geen optische drive meer kan gebruiken, tenzij je een losse reservoir neemt, persoonlijk vind ik het geen probleem, een losse USB DVD werkt ook prima.

Voor je besteld, meet eerst of de gekozen radiator ook echt past, hij is namelijk redelijk dik met zijn 85mm totaal hoogte (60mm rad + 25mm voor fans), de UT45 is bv een goede dunnere alternatief.
Zelf gebruik ik hele dikke rads, daar hoe dikker de meer radiatie oppervlakte je hebt.

Heb een PWM pomp en fans gekozen, lees hier over de voordelen er van:
Het zegt mij helaas niet al te veel. Wat ik wel vreemd vind is dat er maar 1 radiator in zit. Ik dacht dat ik er meer nodig zou hebben voor cpu en gpu.
Als iemand wat meer feedback zou kunnen geven dan graag _/-\o_
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
her0live schreef op maandag 12 mei 2014 @ 14:46:
Wat ik wel vreemd vind is dat er maar 1 radiator in zit. Ik dacht dat ik er meer nodig zou hebben voor cpu en gpu.
Er is maar een ding belangrijk bij radiatoren, en dat is totale radiatie oppervlakte, en de UT60 140x280 heeft ongeveer 3x het oppervlakte van een Corsair Hydro H100i, ruim voldoende voor een 780Ti en een i7.
  • H100i - 120x240 rad 12 x 24 x 2.7 = 777cm3
  • UT60 - 140x280 rad 14 x 28 x 6 = 2352cm3
Effectief dus 3x het oppervlakte, en kan later altijd nog eens uitgebreid worden met een 2de of zelfs 3de rad indien gewenst, maar daar zal weinig winst mee te behalen vallen tenzij je voor een SLI opstelling gaat.

Daarnaast is de pomp veel krachtiger, wat voor een meer turbulente doorstroming zorgt, dat ook weer de koel efficiëntie ten goede komt.
Alvast bedankt
Een beetje takt en eigen onderzoek van je eigen kant maakt dat mensen wat meer je vraag willen beantwoorden.

Want hoe je ze nu stelt is het alsof je alles op een presenteer blaadje wild hebben, en daar naast ook nog eens te beroert bent om bedankt te zeggen, je bent nieuw op het forum dus ben ik wat makkelijker, maar zou zeggen lees eens de forum policy door, geeft een goede uitleg hoe je het forum netjes gebruikt. :+

Policy: Alle regels die op het forum gelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

her0live schreef op maandag 12 mei 2014 @ 14:46:
[...]

Het zegt mij helaas niet al te veel. Wat ik wel vreemd vind is dat er maar 1 radiator in zit. Ik dacht dat ik er meer nodig zou hebben voor cpu en gpu.
Alvast bedankt
Ik wou het vanmiddag al posten, iemand zet zich helemaal in bij het samenstellen van een lijstje, gaat men zo reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

hij heeft al ruimschoots antwoord en uitleg gehad op al zn vragen.. Ik heb vele PM's met die man gewisseld en hij wilde zelfs mn waterset overnemen (of toch niet?).

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2014 @ 19:12:
[...]

Ik wou het vanmiddag al posten, iemand zet zich helemaal in bij het samenstellen van een lijstje, gaat men zo reageren.
Eensch, +1.

Hier overigens zijn topic: Watercooling vragen

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik verrek het ook verder, tikt men een post met ijver en keur, krijg je zo een antwoord en het stopwoord "Thx". nou ja, thof zal het office zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2014 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-03 11:00
Even een vraagje aan fishsmell, ik zie bij jou pc dat jij monsoon fittings gebruikt.
Wat zijn jouw ervaringen daarmee? En hoe is de afwerking van die dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In m'n setup hebben jarenlang slang tules 1/2 (rechte inschroefverbindingen) bevestigd gezeten op m'n componenten om de slang te binden Tijdens een onderhoud eens waarin ik alles los had liggen hier op tafel, kwam ik er achter dat er een soort en met van verweringsplekken her en der op en in de pillaren waren ontstaan, Toch met wat in de richting kiijkend van dat die plekken tot een loopvervuiling zouden kunnen gaan leiden, ben ik naar alternatieven gaan kijken en zag gelijk de Monsoons compressie fittingen ergens staan..De benaming compressie bracht ik in verband met m''n toenmalige pomp de BK mcp x2 355, wier icm de kracht van beide motoren een hoog zekerheids gehalte in de trant van blijven zitten zouden kunnen gaan krijgen..(Ja, ik keek naar mijn pomp compressie verhouding) Misschien dat het woord compressie het idee bracht ik goed zou zitten met ze door ook wel wat de naam De hoofd mood als het gaat over compressiefittingen ligt wel bij het feit ze vaak gebruikt worden bij acrylen- buizen-loops, maar ervaar hier dat het met zachte tubes ook een merkbare grip geeft.

iig. nu ik dan de Monsoons bevestigd heb zitten heb ik een goede ervaring gekregen, de fittingen hebben niet dankzij een elektrolysisch proces de coatingskleur in mijn geval zwart op hun gekregen, maar is met lak of poeder zo gecoat, ze zien er ferm en robuust uit, redelijk aant gewicht ook. Gereedschap hoef je niet uit je kist te halen, met het bijgeleverde stuk gereedschap zijn de schroefringen prima vast te zetten, al heb ik bij het veelvuldig herhalen van het los en vast maken van de schroefringen ervaren dat er flinters lak van de fittingen zijn losgesprongen, nah, als het inner maar in takt blijft wat ik hoogst waarschijnlijk acht, het watercontact op inner in vergelijking met een stuk stalen gereedschap op outer is dus zwaar niet evenredig aan elkaar.

Het coulant wat ik gebruik is Innovatek en heeft me, gezien de blocken het nu volhouden nimmer tot onvrede of vreemde toestanden gelijdt. De Monsoons zijn van gecoated messing en hebben mijnsinziens geen lastfunctie er een slechte consistentie in de loop op na te houden. M'n nickel'n nb / mosfett en koperen cpublock heb ik niet vermeld gekregen tijdens de discussie, regel dat ze een wisselwerking zouden gaan vormen met water icm een coulant, ha, de mijne protekt nickel en koper te zien aan een ellenlange saamhorigheid van demi en coulant int systeem al pozen...De vraag of de monsonen even duurzaam zijn als m'n toenmalige tules moet ik nog zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-03 11:00
Thx voor de info,

een van mijn fittingen (goedkope merkloze compressie) gaf een groene uitslag toen ik mn systeem aan het verversen was, heb toen de boosdoener vervangen met eenzelfde fitting dat ik nog had liggen met het idee nieuwe te kopen. denk dat het de monsoons gaan worden.

ik moet wel zeggen, jij kunt iets wat je in drie zinnen kunt zeggen, knap in drie alineas vertellen.
dat die ik je niet na

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou de in en outtake voor de slangen van de rad aan de voorkant van de kast maken. Niet nu zo dichtbij het moederbord wat onhandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timfoes schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 18:17:
Thx voor de info,

een van mijn fittingen (goedkope merkloze compressie) gaf een groene uitslag toen ik mn systeem aan het verversen was, heb toen de boosdoener vervangen met eenzelfde fitting dat ik nog had liggen met het idee nieuwe te kopen. denk dat het de monsoons gaan worden.

ik moet wel zeggen, jij kunt iets wat je in drie zinnen kunt zeggen, knap in drie alineas vertellen.
dat die ik je niet na
Voor de looks zijn ze ook wel in orde, de naam compressie komt ten goede nu ik ze met tygon 1/2/3/4 gebruik.

Knellen als je welste, prima stuks. die drie alinea's zijn gekomen doordat ik het wat puristisch wil houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
PilatuS schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 18:35:
[...]

Ik zou de in en outtake voor de slangen van de rad aan de voorkant van de kast maken. Niet nu zo dichtbij het moederbord wat onhandig is.
Ja oké dat moet ik nog even gaan bekijken, heb ik zelf ook al aan gedacht, maar het gaat me meer om hoe ik om moet gaan met de crossfire opstelling en de SB. Misschien is het wel beter om alleen crossfire of alleen een enkele kaart en SB te doen en niet beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gait schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 10:11:
[...]

Ja oké dat moet ik nog even gaan bekijken, heb ik zelf ook al aan gedacht, maar het gaat me meer om hoe ik om moet gaan met de crossfire opstelling en de SB. Misschien is het wel beter om alleen crossfire of alleen een enkele kaart en SB te doen en niet beide.
Van wat ik zo zie aan plaatjes blokkeerd een SB blok de onderste PCI-e poort. Zodra je fittingen gaat plaatsen kan er geen kaart meer in die poort. Het is sowieso totaal niet nodig om daar een waterblok op te zetten. Ik heb het zelfde bord en de SB word vrijwel niet warm zonder dat er direct een fan op blaast. De mosfets worden wel erg heet maar dit is verder geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Volgens de installatie-handleiding kan het bij de Gene niet, maar bij de Hero wel. Tevens doe ik het niet omdat het nut heeft, maar omdat het kan ;) . Het blokje heb ik terug gestuurd, omdat de verkeerde was geleverd. Ik denk dat crossfire en de SB waterkoelen niet mooi wordt als het al zou kunnen dus misschien is het verstandiger om gewoon een keuze te maken. Of crossfire of een enkele kaart en de SB waterpoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misthafalls
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-10 01:42
Sinds gisteren heb ik waterkoeling van het merk Syscooling (China) ingebouwd. Ik heb een volledig koper kit gekocht voor $195,- en het bevatte de volgende onderdelen:
  • Pomp: SC-750 (reguleerbaar d.m.v. schroef aan de onderkant)
  • CPU: SC-C16
  • GPU: SC-VG31
  • North: SC-VB31
  • Radiator: PD240
  • Reservoir: XS30
  • Fans: 2x 120mm (+ Blauw LED)
  • Tubing 8mm / 10 mm (inner / outer)
Voor alle onderdelen zijn ook de benodigde compressie fittings meegeleverd, wat natuurlijk zeer fijn is :). De verkoper is te vinden op aliexpress en de levering werd afgehandeld via FedEx en duurde bij mij twee dagen.

Heb nog een issue met de fans die niet willen aanslaan, terwijl de Ledjes het wel doen. Moet nog een multimeter er bij pakken (heb er zelf geen, dus moet even aan iemand die ik ken vragen).

Nog een link naar de kit: http://www.aliexpress.com...per-block/1569063365.html

Ik zal later nog proberen wat foto's toe te voegen. De foto's die ik nu heb zijn van redelijk slechte kwaliteit :(

Sparql WIKI + issuelijst : https://github.com/NovapaX/sparqltv/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
misthafalls schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 13:47:
Sinds gisteren heb ik waterkoeling van het merk Syscooling (China) ingebouwd.
Op zich een redelijke set voor zijn geld, ik zie alleen een probleem er mee, als je een redelijke high-end videokaart hebt, moet je ook de VRM koelen, die normaal ook door de standaard lucht koeler ook gekoeld wordt.

Dit is een geschikt blok voor de VRMs, kies de gene die het beste past, en zaag/slijp hem op maat, daarnaast heb je ook warmtegeleidende-pad nodig, en twee extra aansluitingen, misschien heb je 90o versie nodig als je SLI/CF wil gebruiken.

Ook is het aan te bevelen om de VRAM chips, koelblokjes te geven.

Het is een leuke set, waar je als je wild stap voor stap dingen van kan vervangen voor betere als gewenst of indien noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misthafalls
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-10 01:42
Voor de VRM's heb ik inderdaad extra koelblokjes genomen :). Was ik dan ook vergeten erbij te vermelden. Daarbij had mijn videokaart (AMD R9 280x) al een koelblok aanwezig dat na verwijderen van de main body nog bruikbaar was.

Maar misschien dat wat jij hebt geplaatst een leuk alternatief is :D. Is natuurlijk beter dan heatsinks met wat airflow.

[ Voor 21% gewijzigd door misthafalls op 17-05-2014 23:09 ]

Sparql WIKI + issuelijst : https://github.com/NovapaX/sparqltv/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
misthafalls schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 23:07:
Voor de VRM's heb ik inderdaad extra koelblokjes genomen :).
Daarbij had mijn videokaart (AMD R9 280x) al een koelblok aanwezig dat na verwijderen van de main body nog bruikbaar was.
Zou zeggen draai een game of eventueel Furmark voor 30min of zo, en kijk hoe heet de VRMs worden, als je niet je vinger 5sec op het koelichaam kan houden, dan is het meer dan ongeveer 55c, en worden ze zelf te heet, want de VRMs zelf zijn dan waarschijnlijk rond of zelfs plus 90c.
Maar misschien dat wat jij hebt geplaatst een leuk alternatief is :D. Is natuurlijk beter dan heatsinks met wat airflow.
Ja en nee, als je huidige koeling voldoende is, dan zou ik het niet doen, daar extra fittings extra potentiële lek punten zijn, en daar naast ook extra de flow belemmeren.

[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 18-05-2014 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb al een 360 WC set in mijn corsair big tower. Nu heb ik recentelijk een amd R9 290 aangeschaft een echte heethoofd. Nu overweeg ik deze ook op mijn wc setup aan te sluiten, omdat ik het idee heb dat deze veel thermal throttled. Nu zijn die kaarten echter heethoofden met temps van wel 92 graden.

Nu is mijn vraag. Trekt mijn 360WC het die kaart erbij te koelen? Of kan ik beter een aparte WC setup voor videokaarten aanleggen? En als dat het geval is, wat denken jullie dat ik dan minimaal aan radiator nodig zal hebben?

Ik heb toen der tijd een 5.25 reservoir genomen waar m'n liang dcc pomp ingeklikt wordt. Dat was trouwens een hele slechte keuze. Nu vibreert de pomp m'n hele kast, wat een rot herrie maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Wat hangt er nu precies aan, wat zijn je temps, en hoe dik is je rad? Oh, en hoeveel geluid ben je bereid te accepteren? Met een Monsta-120.3 (80 mm dik dus) en een paar Delta-fans hou je desnoods 4 GPUs koel, maar dan klinkt het wel alsof je naast een vliegtuig staat.

Ik lees zo gauw niet dat er al een GPU onder water staat, dus dan zou het kunnen, 1 CPU en 1 GPU kan goed op een normale (60 mm dikke) 120.3, bij een dunnetje krijg je meer geluid voor dezelfde koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Seth_Chaos schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 12:14:
Nu zijn die kaarten echter heethoofden met temps van wel 92 graden.
Ja een water blok helpt daar een hoop mee, en je zal een veel stabielere kaart door krijgen.
wat denken jullie dat ik dan minimaal aan radiator nodig zal hebben?
De minimale vuistregel is een 120x120x30mm rad per warmte bron + een extra 120mm.

Dus met 3x 120mm zit je wel goed, tot dat je met CF gaat werken.

Persoonlijk houd ik meer van 45mm of bij voorkeur zelfs dikkere rads, en(/of) het gebruik van 140x140 rads, daar je met dergelijke rads de zelfde koel prestaties kan halen met minder geluidsdruk.
Ik heb toen der tijd een 5.25 reservoir genomen waar m'n liang dcc pomp ingeklikt wordt. Dat was trouwens een hele slechte keuze. Nu vibreert de pomp m'n hele kast, wat een rot herrie maakt.
Je moet pech hebben gehad met je pomp, en dat hij niet goed is gebalanceerd, want heb verscheidende DCCs in bay res ingebouwd zonder problemen.

Er zijn verscheidende oplossingen, wat voor mij altijd goed werkt is dakdekkers bitumen, waar ik passende stukken van knip, en daar dubbelzijdig plakplastic op plak, en op alle grotere delen van de kast plak, inc. achterkant van motherboard tray (gebruik een haardroger om de bitumen te verzachten en het zo beter plakt), dit scheelt een hoop qua geluid een PC maakt.

Maar je (daarnaast) ook voor een losse opstelling gaan, met een bay of pomp res, en een anti vibratie sponsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het betreft een NexXxoS XT45 360 rad 45mm dus. Zit nu alleen een Phenom II CPU op. Dus ik zou de kaart erbij kunnen hangen.

Wat betreft dat reservoir. Het probleem is dat het reservoir zelf in de bay begint te resoneren tegen de bay aan. Voorheen had ik een externe waterkoeling setup waarbij ik het pompje in mn kast geplaatst had op een antivibratie pad. Dat was echt een pak stiller dan mijn nieuwe setup. En dat betrof exact dezelfde liang dcc pomp die ik er nu in heb hangen. Ik overweeg dan ook weer een los reservoir in mijn kast te monteren en de pomp weer op een anti vibratie pad te plaatsen. Wel hoor ik minder kletterend water in dit lage reservoir. Dat was bij mijn externe setup wel anders.

Ik wil zo min mogelijk herrie. De pc staat weggewerkt in de woonkamer achter mijn eettafel. Op den duur wordt de bestaande eettafel vervangen door een nieuw model waarbij ik mijn pc in zijn geheel wil wegwerken onder het tafelblad (is ook wat veiliger in verband met drank wat nog wel eens omgegooid wordt op tafel). Ik wil zo min mogelijk van mijn pc zien en of horen. Op dit moment hoor ik enkel nog de voeding, de pomp en die straaljager van een AMD R9 290 tijdens het gamen.

Het scherm heb ik al netjes aan de muur gehangen me een zwenk arm die strak tegen de muur geklapt kan worden. Met openhaard filmpje ziet iedereen het aan voor een openhaard.

[ Voor 31% gewijzigd door Seth_Chaos op 27-05-2014 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Seth_Chaos schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:26:
Het probleem is dat het reservoir zelf in de bay begint te resoneren tegen de bay aan.
Heb je geprobeerd papier of wat dun karton tussen de res en de bay te stoppen zodat het niet meer kan resoneren, mogelijk is het ook noodzakelijk voor de andere bay devices, en check dat alle schroeven en dergelijk voldoende vast zitten.

Het verdiend geen schoonheidsprijs maar wat werkt, werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Als het goed is ben ik vanavond in het bezit van een Zalman Reserator 1 v2 van een medetweaker.

Hier wil ik een R9 290 mee gaan koeler welke in een Fractal Design Node 605 zit. Er is dus geen ruimte voor interne waterkoeling.

Ik vind de slangmaat welke op de site van Zalman staat nogal vreemd. (12 x 8 mm).
Deze maat kan ik nergens terugvinden in de fittingen.

Op de 290 wil de EK-FC R9-290X - Acetal [Rev.2.0] plaatsen.
Gaat de optionele backplate extra voordeel opleveren aan koeling? Dit lijkt me meer voor het oog? De kaart komt in een gesloten kast, dus mooi hoeft het niet persee te zijn.

Jullie nog tips en tricks? Weet iemand of de fittingen op de reserator te vervangen zijn zodat ik een dikkere slangmaat kan gebruiken? Welke fittingen heb ik nodig?

// Edit. Ik bedenk me net dat ik beter voor een nikkel blok kan gaan, omdat de reserator van aluminium is?

[ Voor 6% gewijzigd door Extera op 02-06-2014 12:47 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyyyyy
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:24
Eindelijk na jaren de knoop doorgehakt om zelf een waterkoeling setje te bouwen. Ik lees al tijden mee en denk dat ik het meeste wel goed samen heb gesteld. Echter is het altijd fijn meningen van anderen te horen.

Ik ga het volgende koelen:
i7 4770K
ASUS GTX 770 DCII

Hiervoor heb ik de volgende componenten geselecteerd:Het doel van de waterkoeling is het systeem zo stil mogelijk te maken, alle HDD's zijn al vervangen voor SSD's maar de huidige koeling is te luidruchtig.
Mijn idee was een zo groot mogelijk oppervlak te creëren, dit is het maximale wat er aan radiator in mijn kast past.
De Noctua's heb ik gekozen vanwege PWM aansturing waarmee ze op 300 RPM kunnen lopen als het stil moet zijn of harder indien nodig (dit wordt aangestuurd door het mobo via de powered PWM splitter)

Ik hoop dat iemand hier zijn mening wilt geven over de door mij uitgekozen onderdelen, wat kan beter, en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Denken jullie dat een Eheim station II (600l/h) afdoende is voor de volgende setup:

Alphacool ST30 240mm
Thermochill P120.2
RASA CPU block
2 x een GTX 670 met FC?

Zit te neigen naar een mcp350 oid, maar weet niet of het echt nodig is.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moet wel lukken. Er blijft dan alleen weinig flow over en werkt niet optimaal, maar werken doet het wel. Heb een wat zwaardere setup gehad met meer blokken met een Eheim 1048 600l/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Het is de ondergrens, maar 600l/u moet voldoende zijn, hoewel je CPU blok wel een vrij hoge weerstand heeft.

Ga je nu of later voor een zwaardere pomp, dan is er van zowel de DCC en de D5 tegenwoordig PWM uitvoeringen te krijgen, met behoorlijke voordelen in gebruik.

Maar als je de pomp al hebt, zou ik dat gewoon eerst uitproberen.

Als je voor een nieuwe pomp gaat, lees dan dit topic eerst: PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Haha goede info bedankt. Ga ik me eens in de pwm pompen verdiepen.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met de "AlphaCool NexXxoS Cool Answer 360 DDC/XT" set? Dit lijkt me een interessante set aangezien hij veel kwaliteit geeft voor weinig (relatief) geld.
Lijkt dit een goede set? Of is er commentaar op de onderdelen?

Dit is allemaal inbegrepen voor ongeveer 200 euro:
Block: Alphacool NexXxoS XP³ Light - Acetal Edition
Reservoir: Alphacool Repack - Laing DDC - 5,25 Single Bay Station
Pomp: Liang DDC-1T
Rad: Alphacool NexXxoS XT45 360mm
Tubing: AlphaTube HF 13/10 helder
Fittingen: Alphacool (geen type gegeven)
Fans: Type weet ik niet maar redelijk goede (vooral stil)
Vloeistof: 1 liter heldere van alphacool ook

In een review was hij wat beter dan een corsair h110, maar vooral veel stiller. Dit lijkt me ook een leuke basis om nadien uit te breiden naar waterkoeling voor videokaarten ook. Een zelf samengesteld equivalent is veel duurder en de misschien wat betere looks zijn het me niet waard. Nu vraag ik me af hoe zoiets het doet in vergelijking met een swiftech h320, die zou ook uitbreidbaar zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag een 2e GTX 780 in SLI gezet. Had er al 1tje watergekoeld inzitten. Iedere keer verbaas ik mij weer hoe enorm veel werk zoiets is. Met luchtkoeling ben je binnen 5 min klaar. Ben er nu meer dan 4 uur mee bezig geweest.

De verbinding tussen de 2 kaarten was nogal lastig om te doen. Volgende keer koop ik zeker een SLI koppeling.

Waarom 2 van deze dingen in SLI ? Op dit moment heb ik een 21:9 scherm met een res van 2560x1080. Binnenkort word dit een 21:9 scherm met een res van 3440x1440. Dan heb ik die 2e kaart wel nodig.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pQzuzqTqtvtSTzhwCWf7tfoN/medium.jpg

Ziet er wel weer leuk uit zo :P

@FuzzyGreenBalls.

Prima set om mee te beginnen. Niet duur voor wat je krijgt en het is zeker geen slecht spul. Sowieso een veel beter idee dan een gesloten H110.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 18:46:
Iemand ervaring met de "AlphaCool NexXxoS Cool Answer 360 DDC/XT" set?
Nee geen ervaring met de set maar de onderdelen zien er prima uit.

Als je altijd 1 cpu en eventueel 1 High End videokaart wilt koelen zal het zeker voldoende zijn.

Wil later mogelijk verdere uitbreiding doen (SLI/CF) is de set met de D5 pomp te over wegen.

Dit is de zelfde set als je nu hebt alleen met een sterkere pomp Alphacool NexXxoS Cool Answer 360 D5/XT - Set, en deze set heeft ook nog eens een nog dikkere rad Alphacool NexXxoS Cool Answer 360 D5/UT - Set, alleen let wel op of de dikte geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

PilatuS schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 19:20:
Vandaag een 2e GTX 780 in SLI gezet. Had er al 1tje watergekoeld inzitten. Iedere keer verbaas ik mij weer hoe enorm veel werk zoiets is. Met luchtkoeling ben je binnen 5 min klaar. Ben er nu meer dan 4 uur mee bezig geweest.

De verbinding tussen de 2 kaarten was nogal lastig om te doen. Volgende keer koop ik zeker een SLI koppeling.

Waarom 2 van deze dingen in SLI ? Op dit moment heb ik een 21:9 scherm met een res van 2560x1080. Binnenkort word dit een 21:9 scherm met een res van 3440x1440. Dan heb ik die 2e kaart wel nodig.

[afbeelding]

Ziet er wel weer leuk uit zo :P

@FuzzyGreenBalls.

Prima set om mee te beginnen. Niet duur voor wat je krijgt en het is zeker geen slecht spul. Sowieso een veel beter idee dan een gesloten H110.
Gruwelijke set, mag je trost op zijn.
Lekker hé, zo veel GPU geweld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

player-x schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 22:52:
[...]

Nee geen ervaring met de set maar de onderdelen zien er prima uit.

Als je altijd 1 cpu en eventueel 1 High End videokaart wilt koelen zal het zeker voldoende zijn.

Wil later mogelijk verdere uitbreiding doen (SLI/CF) is de set met de D5 pomp te over wegen.

Dit is de zelfde set als je nu hebt alleen met een sterkere pomp Alphacool NexXxoS Cool Answer 360 D5/XT - Set, en deze set heeft ook nog eens een nog dikkere rad Alphacool NexXxoS Cool Answer 360 D5/UT - Set, alleen let wel op of de dikte geen probleem is.
Moest ik naar crossfire gaan (als er weer wat budget is) met r9 290 en een i5 4690k is dit wat weinig zeker? Zou ik nadien kunnen uitbreiden met een 280mm radiator of is daarvoor de pomp niet geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
westergas schreef op zondag 08 juni 2014 @ 01:15:
[...]

Gruwelijke set, mag je trost op zijn.
Lekker hé, zo veel GPU geweld ;)
Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2014 @ 15:52:
[...]

Moest ik naar crossfire gaan (als er weer wat budget is) met r9 290 en een i5 4690k is dit wat weinig zeker? Zou ik nadien kunnen uitbreiden met een 280mm radiator of is daarvoor de pomp niet geschikt?
Een extra kaart en rad kan die wel aan hoor. Ik heb exact dezelfde pomp met een 4x120mm rad en SLI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
PilatuS schreef op zondag 08 juni 2014 @ 16:03:
Een extra kaart en rad kan die wel aan hoor. Ik heb exact dezelfde pomp met een 4x120mm rad en SLI.
De set komt met de DCC-1T,die met zijn 460L/h, de goedkoopste versie is, nog steeds een prima pomp, maar een D5 doet 3x zo veel.

Welke versie heb jij, de 460, 600 of de 900L/h versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
player-x schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 03:24:
[...]

De set komt met de DCC-1T,die met zijn 460L/h, de goedkoopste versie is, nog steeds een prima pomp, maar een D5 doet 3x zo veel.

Welke versie heb jij, de 460, 600 of de 900L/h versie?
Volgens mij heb ik de 600l/u versie. Dus wel wat sterker. Toch is deze pomp met 420l/u wel beter dan bijvoorbeeld een 600l/u Eheim 1048. Ookal heeft ie maar 420l/u heeft ie wel een opvoerhoogte van 3.7 meter. Er blijft van de 420 liter veel meer over dan bij de 600 liter van de Eheim.

Tuurlijk is een D5 een stuk beter, maar ook met deze pomp kom je een heel eind. Voor de prijs van de set vind ik dat er een behoorlijk goede pomp bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Zo als ik ook al zij blijf je het simpel houden, dan is de DCC set een goede set.

Wil je de optie om later ook wat extra te kunnen doen is de D5 optie beter voor die extra 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel ik heb me bedacht, ik ga beginnen met de 240 rad, die kan ik zonder problemen vanboven hangen.
Dit koelt dan enkel cpu, nadien ga ik mijn kaarten waterkoelen, dan heb ik meer plek voor mijn 360 radiator en kan ik een dikkere nemen.
Dan zit ik met 1 cpu, 2 gpu's, een 240rad en een 360 rad. Is de d5 dan genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Een D5 is altijd voldoende, tenzij je iets absurds extreem's gaat doen.

En ja zelfs met alleen een 360XT rad zit je al goed, met een extra 240 rad kan je echt super stil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is de bedoeling :) Nu nog ff sparen dan voor die betere pomp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Een andere optie is gewoon voor de ''360 DDC/XT'' set te gaan en dat als basis te gebruiken, en de pomp en reservoir later te vervangen voor een D5 een D5 top en res of een D5 en betere/mooiere bay-res.

De set is zo goedkoop, dat het niet echt een probleem is om de pomp/bay te vervangen als je weer geld hebt, daarnaast kan je de DCC + bayres doorverkopen, of als reserve houden.

Je kan dan ook denken aan een pomp met PWM sturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kom er net achter dat ik toch de 400l/u versie heb. Namelijk de Swiftech MCP350. Pomp is ook alweer een paar jaar oud. Volgens mij waren er op dat moment niet echt betere alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Die kun je redelijk makkelijk omtoveren naar een MCP355, mits je de goede printplaat hebt.. 1 klein stukje soldeer is het verschil tussen de pompen. Kijk hier even hoe precies.

Ik heb het zo ook gedaan, vervolgens een profiel gemaakt voor de pomp, liep altijd prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
PilatuS schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 20:43:
Kom er net achter dat ik toch de 400l/u versie heb. Namelijk de Swiftech MCP350.
Je zou naar de DCC-1T Plus PWM kunnen kijken als een upgrade.

Heb zelf net mijn twee D5's vervangen voor PWM D5's, een van mijn pompen begon iets lawaai te maken na ruim 5j bijna 24/7 gebruik, samen met de koelvloeistof daar die ook aan vervanging toe was.

En moet zeggen het bevalt prima, de pomp heeft nu een stuk lagere minimale toerental, en het systeem is nu tijdens idle zelfs niet meer te horen als je oor op het systeem legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die mod is opzich wel leuk om te doen. Nadeel is alleen dat de pomp flink wat meer geluid gaat maken. Ik heb mijn setup nou juist met als hoofdoel stilte. Temps met de extra videokaart zijn ook wel aardig wat omhoog gegaan tijdens gamen, maar het nog wel prima te doen.

Met een D5 word ruimte dan wel weer een probleem. Mijn pomp staat nu in een 3 hoge 3.5" ruimte wat maar net past. Een D5 gaat daar niet passen. Sowieso maar eens een keer met een volgende upgrade naar een andere kast toe. De PC-71 die ik nu heb staat er alweer 8 jaar en is nog uitgerust met 80mm fans voor in en outake.

Als ik dan ga upgraden wil ook wel gelijk naar PWM toe i.c.m. softwarematige aansturing. Tijdje terug een filmpje gezien hiervan. Prachting om te zien dat je de boel zo in kan stellen dat de pomp en fans automatisch zich aanpassen aan de temps. Nu zet ik de boel nog handmatig hoger wanneer ik ga gamen.

[ Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 10-06-2014 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond het na 7 jaar zoiets wel welletjes geworden met m'n systeem en heb drastische maatregelen getroffen met een nieuwe kast, de Corsair D450, radiatoren van alphacool. afmetingen 240 en 280mm beide 45mm dik
Ik heb de mcp355 als enkele pomp, een halvering van de swiftech mcp35x2bk welke ik een poos heb gebruikt, ik heb ervaren dat de enkele zeer zeker geen moeite had het vloeisfof rond te houden in een setup met een cpu en vga en een tt.120.4. Ik denk dat ik met de huidige loop genoeg zal hebben aan de mcp355 (liang ddc 1plus). Ik zit er alleen een beetje mee dat ik m"n res. niet meer kwijt kan en zodoende richting een t-line moet gaan. ik zie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
@Pilatus,
EK heeft een beugel voor de D5 waarmee je hem aan de HDD bay's kunt hangen.
Iig dat zag ik op foto's. Ik weet alleen niet of het met andere tops werkt dan die van EK zelf (zou kunnen werken bij mijn bitspower, want die heeft soortgelijke schroef gaten)
Pagina: 1 ... 45 ... 67 Laatste