Dan kun je het beter formuleren als een TV met een standaard DVB CI slot i.p.v. een CI+ slot. Een CI+ slot is immers per definitie gecertificeerd door de CI Plus LLP authorized certificate agent anders mag het geen CI+ slot genoemd worden.
Dat lijkt me ook. Zeker omdat die CI+ TV's nu echt zo'n beetje beginnen te komen, en ze meteen gaan blokkeren wat ze redelijkerwijs kunnen, om later geen verontwaardigde gebruikers te krijgen waarbij de Alphacrypt opeens in hun TV niet meer werkt. Dan is het publicitair gezien beter om het in die CI+ toestellen nooit werkend te hebben gehad. En de OPTA, die moet ondertussen een wel heel schone neus hebben, geeft ze daartoe immers ook alle gelegenheid.
Hier verschillen wij dan van mening. Ik vind namelijk dat het best mogelijk is om aan de klant uit te leggen dat alleen de combinatie van CI+ CAM met CI+ slot op alle kanalen werkt en alle andere combinaties tot beperkingen leidt op sommige kanalen als de zender dat vereist. Voor de mensen die nu een nieuwe TV kopen met CI+ slot is het slimste wat ze kunnen doen uiteraard zo'n CI+ CAM te kopen, maar als ze toevallig al een AlphaCrypt Classic CAM hebben en de kanalen die ze in hun pakket vereisen niet dat er speciaal een CI+ CAM gebruikt moet worden voor weergave dan zie ik geen absolute noodzaak om die klanten ook te verplichten om een CI+ CAM aan te schaffen. Omgekeerd wordt het nog vervelender. Waarschijnlijk zal Ziggo in samenwerking met Irdeto de AlphaCrypt Classic CAM gaan blokkeren. Dan mogen die klanten ook van Ziggo niet de CI+ CAM gaan gebruiken in hun TV met standaard DVB CI slot om de kanalen te kunnen bekijken die niet speciaal de volledige CI+ beperkingen geactiveerd willen zien. Dergelijke klanten worden dan door de beperkingen van Ziggo gedwongen om toch een losse ontvanger te gaan gebruiken hoewel hun TV in feite prima een groot deel van de kanalen kan weergeven.
Door bijvoorbeeld een CI+ symbooltje op te nemen in de kanalenlijst publicaties bij kanalen die een CI+CAM in een CI+ slot vereisen en dat even uit tekstueel uit te leggen valt er volgens voor veel mensen prima te leven met wat kanalen die zij met hun afwijkende CI/CI+ combinatie niet kunnen bekijken. Ik heb Eredivisie Live niet in mijn pakket en het zal mij worst zijn als Eredivisie Live de CI+/CI+ combinatie bijvoorbeeld zou vereisen. Wil ik in de toekomst die kanalen wel zien dan kan ik tegen die tijd alsnog een losse ontvanger nemen.
Verder vraag ik mij af of die generieke instelling om het gebruik van de CI+ CAM af te dwingen in een apparaat met een CI+ slot ook consequenties heeft voor kanalen die nu nog zonder encryptie worden doorgegeven. Caiway geeft bijvoorbeeld het basis pakket van 60 kanalen zonder encryptie door. Als die generieke instelling er dan voor zorgt dat ook de kanalen zonder encryptie niet meer te bekijken zijn dan moet je dus al een CI+ CAM in het CI+ slot hebben om die kanalen weer te kunnen geven. Vreemde gang van zaken.