Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 18:44:
[...]
Dit kunnen ze alleen doen doordat consumenten niet makkelijk over zullen stappen naar een concurrent, m.a.w. vanwege hun machtspositie.
Of erger nog niet kunnen overstappen omdat het dekkingsgebied van andere niet toereikend zijn.
Om maar een voorbeeld te geven, wij zitten hier met veel bomen waardoor sat ontvangst bemoeilijkt word.
En KPN levert nog steeds geen Digitene in dit gebied. Zelfs interactieve TV (IPTV) kunnen ze niet aanbieden omdat we hier te ver van de centrale zitten. Met andere woorden het Ziggo of anders niets. Komt ook nog eens bij dat KPN HD twee keer niks is en sat ontvangst ook al niet de beste HD geeft. Zeker niet voor het Nederlandse pakket. Er zijn helaas gewoon geen alternatieve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themace
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-05 13:36
Wat nu echt zo jammer is dat ze dit CI+ gebeuren gewoonweg te laat is..... Half nederland heeft vorig jaar een nieuwe tv gekocht. En ik gok dat 75% geen CI+ heeft. Net als ik want dat was mij veeeeeel te duur om het nieuwste van het nieuwste te kopen. Ik heb een mooie sony 32W4000 waar ik heel erg tevreden mee ben. Hopelijk komt er geen reden om de komende 10 jaar een nieuwe te kopen. En zodra er een alternatief is voor ziggo zonder sateliet dan stap ik lekker over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop557
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-07-2021
Lijkt me dat al die kabelontvangers, die via Ziggo verkocht zijn, ook geen CI+ slot hebben en dus gewoon irdeto decryptie doen, niet zo maar door Ziggo aan de kant kunnen worden geschoven, inclusief hun klanten. Veel klanten zullen dan heel erg boos worden. Klanten van Ziggo verzamelt u!! en naar de rechter zullen stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 13:12

mace

Sapere Aude

Joop557 schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 16:10:
Lijkt me dat al die kabelontvangers, die via Ziggo verkocht zijn, ook geen CI+ slot hebben en dus gewoon irdeto decryptie doen, niet zo maar door Ziggo aan de kant kunnen worden geschoven, inclusief hun klanten. Veel klanten zullen dan heel erg boos worden. Klanten van Ziggo verzamelt u!! en naar de rechter zullen stappen.
Dat heeft er totaal niks mee te maken, CI+ is helemaal niet van toepassing op zulke decoders.
Ze maken gebruik van een softwarematige irdeto descrambler, er zit helemaal geen CI interface in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
ok ik snap er geen jota meer van ook na zoeken kom ik niet verder. ik heb de sony 32u4000 hier zit een CI slot in. kan ik de alphacrypt kopen en lekker digitale tv kijken met de originele afstandsbediening.

als dit eruit gaan kan ik dan nog wel een HTPC kopen? daar zitten toch ook alphcrypt kaarten in?

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

raydekok schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 10:44:
ok ik snap er geen jota meer van ook na zoeken kom ik niet verder. ik heb de sony 32u4000 hier zit een CI slot in. kan ik de alphacrypt kopen en lekker digitale tv kijken met de originele afstandsbediening.
Nóg wel.
als dit eruit gaan kan ik dan nog wel een HTPC kopen? daar zitten toch ook alphcrypt kaarten in?
Ze kunnen er wel in ja, als je een met CI slot koopt. Volgens mij krijg je de Alphacrypt er doorgaans niet bij dus die moet je dan los kopen. (Als je er al 1 voor je TV hebt gekocht dan kan je die gebruiken natuurlijk.)

Maar als de Alphacrypt niet meer in je TV werkt, dan doet hij het ook niet meer in een HTPC dus dat heeft geen zin.

[ Voor 14% gewijzigd door mace op 16-08-2009 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:24
mace schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 11:19:
[...]

Nóg wel.

[...]

Ze kunnen er wel in ja, als je een met CI slot koopt. Volgens mij krijg je de Alphacrypt er doorgaans niet bij dus die moet je dan los kopen. (Als je er al 1 voor je TV hebt gekocht dan kan je die gebruiken natuurlijk.)

Maar als de Alphacrypt niet meer in je TV werkt, dan doet hij het ook niet meer in een HTPC dus dat heeft geen zin.
Tot nu toe staat nergens dat de oude CI-modules (dus niet CI+) in combinatie met Alphacrypt (al) geblokkeerd gaan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

D-e-n schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 11:41:
[...]

Tot nu toe staat nergens dat de oude CI-modules (dus niet CI+) in combinatie met Alphacrypt (al) geblokkeerd gaan worden
Nee, dat weet ik wel. Ik zeg toch ook niet dat dat zo is?

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat een HTPC geen alternatief is voor een TV want áls de alphacrypt geblokkeerd gaat worden dan werken ze allebei niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:24
mace schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 11:44:
[...]

Nee, dat weet ik wel. Ik zeg toch ook niet dat dat zo is?

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat een HTPC geen alternatief is voor een TV want áls de alphacrypt geblokkeerd gaat worden dan werken ze allebei niet meer.
Oké, voor de duidelijkheid dan :)

p.s.
Ik zit zelf in UPC-gebied dus voor mij is de situatie helemaal hopeloos op dat vlak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
raydekok schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 10:44:
Allereerst moet er in je TV een tuner zitten die ondersteuning biedt voor digitale TV via de kabel. Zo'n tuner wordt een DVB-C tuner genoemd. Zoek dus uit aan de hand van de specificaties van de TV in onder meer de handleiding of de TV een DVB-C tuner heeft. Een DVB-T tuner is niet hetzelfde als een DVB-C tuner. Een DVB-T tuner is geschikt voor digitale TV via de ether zoals in Nederland geboden wordt door Digitenne van KPN.

Als er een DVB-C tuner in de TV zit kan je zonder CAM en smartcard alleen kanalen bekijken die niet van encryptie voorzien zijn. Als Caiway je kabelbedrijf is dan kan je op die manier het hele basis kanalen pakket bekijken. Bij Ziggo en UPC worden er echter nauwelijks kanalen doorgegeven zonder encryptie. Kanalen die wel encryptie hebben kun je alleen bekijken met een CAM, smartcard en abonnement. Voor de meeste kabelbedrijven in Nederland kan je daarvoor de AlphaCrypt Classic CAM gebruiken met uitzondering van UPC. De smartcard gaat in de CAM en de CAM gaat in het CI slot van de TV.

Er zijn tegenwoordig twee types CI sloten, namelijk het standaard DVB CI slot en een CI+ slot. De AlphaCrypt is een standaard DVB CAM die in een standaard DVB CI slot gaat. Technisch gezien kan een AlphaCrypt Classic CAM ook functioneren in een CI+ slot omdat CI+ sloten backwards compatible zijn met het standaard DVB CI slot. Het kabelbedrijf heeft echter de controle over apparatuur met CI+ sloten en kan bepalen dat in dergelijke apparatuur met CI+ slot alleen hun CI+ CAM gebruikt mag worden. Dat is dus precies wat Ziggo doet om af te dwingen dat hun klanten geen AlphaCrypt Classic CAM meer mogen gebruiken in nieuwe apparatuur met CI+ slot.

In jouw TV zit een standaard DVB CI slot, dus daarin is de AlphaCrypt Classic CAM te gebruiken zolang Ziggo geen update laat doorvoeren aan het Irdeto Conditional Access System (CAS) als er tenminste een ook een DVB-C tuner in je TV zit. Zelf uitzoeken.
Mocht Ziggo wel met een Irdeto CAS update komen zodat de AlphaCrypt Classic CAM niet meer werkt, dan kan je die AlphaCrypt Classic CAM ook niet meer gebruiken in een HTPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
thanx allemaal ik koop een alphacrypt, die werken nog wel even. ben het zat dat kut ding van humax

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Joop557 schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 16:10:
Ik denk dat ze daar dan het volgende op verzinnen: zogenaamde nieuwe 'functionaliteit' die je alleen met een nieuwe decoder kunt bekijken. Je moet dan upgraden om de 'premium' kanalen te kunnen blijven bekijken.

Als ze al die CI+ ellende écht in gaan schakelen denk ik dat ze voorlopig eerste Film1/Sport1 daar achter zullen verstoppen. En ze weten natuurlijk precies hoeveel mensen een dergelijk abo hebben, dus de 'schade' is goed in te schatten.

Ik ben overigens benieuwd of mijn constructie met de interne cardserver gewoon blijft werken. Ik heb dat indertijd opgezet omdat ik meerdere dreamboxen en een HTPC in huis heb en maar één abokaartje. De HTPC heeft een DVB-C kaart, maar zonder de Alphacrypt CAM omdat ik een softcam gebruik. Hopelijk blijft het allemaal gewoon werken, anders moet ik iets gaan bedenken...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
mphilipp schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:33:
[...]
Ik ben overigens benieuwd of mijn constructie met de interne cardserver gewoon blijft werken. Ik heb dat indertijd opgezet omdat ik meerdere dreamboxen en een HTPC in huis heb en maar één abokaartje. De HTPC heeft een DVB-C kaart, maar zonder de Alphacrypt CAM omdat ik een softcam gebruik. Hopelijk blijft het allemaal gewoon werken, anders moet ik iets gaan bedenken...
De grote vraag is ook of, mocht ziggo een wijziging in het Irdeto II protocol doorvoeren, of de SoftCam's ook weer snel geupdate worden zodat ze nog wel werken. Het lijkt me dat een dergelijke update wel te reverse engineeren moet zijn. Voor de Alphacrypt heb je daar minder aan, want dan zou Mascom dat ook moeten implementeren. Maar voor de SoftCam's is iets dergelijks wel degelijk goed mogelijk.

De uiteindelijke decryptie sleutels/methodes kunnen immers niet veel veranderen, of ze moeten ook alle smart-cards vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 17-08-2009 16:41 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

raydekok schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 12:35:
thanx allemaal ik koop een alphacrypt, die werken nog wel even. ben het zat dat [censuur] ding van humax
Er is inmiddels ook een ietwat voordeliger alternatief voor het Ziggo netwerk.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04
Woy schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:40:
[...]

De grote vraag is ook of, mocht ziggo een wijziging in het Irdeto II protocol doorvoeren, of de SoftCam's ook weer snel geupdate worden zodat ze nog wel werken. Het lijkt me dat een dergelijke update wel te reverse engineeren moet zijn. Voor de Alphacrypt heb je daar minder aan, want dan zou Mascom dat ook moeten implementeren. Maar voor de SoftCam's is iets dergelijks wel degelijk goed mogelijk.
De meeste dingen zijn inderdaad wel te vangen in een softcam. Het enige wat nog altijd moeilijk is gebleken zijn boxen en smartcards die worden uitgehuwelijkt, maar ik weet niet of Ziggo daar plannen voor heeft.
hardware-lover schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:47:
[...]

Wtf, zit er nu censuur op GoT? Zou me wat worden, even checken :? : "kut", "klote", "fuck".

[edit]Gelukkig, geen censuur. :) Ik schrok al. :X

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

W3ird_N3rd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 19:49:
Wtf, zit er nu censuur op GoT? Zou me wat worden, even checken :? : "kut", "klote", "fuck".

[edit]Gelukkig, geen censuur. :) Ik schrok al. :X
Lol. :+

Ik moest meteen aan die southpark-aflevering denken, die ene met de "chicken lover". :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

W3ird_N3rd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 19:49:
[...]
De meeste dingen zijn inderdaad wel te vangen in een softcam. Het enige wat nog altijd moeilijk is gebleken zijn boxen en smartcards die worden uitgehuwelijkt, maar ik weet niet of Ziggo daar plannen voor heeft.
Ze kunnen daar niet zoveel aan doen. Ik denk ook niet dat ze er veel aan willen doen, want het is betrekkelijk marginaal. Een dreambox is nog altijd een beetje te ingewikkeld voor Jan met de Pet. Dus of ze iets ingewikkelds willen bedenken voor die paar mensen die het doen...ik weet het niet.

Het UPC systeem is waterdicht, het verbaast me eigenlijk dat de andere kabelaars dat niet overnemen. Niet te kraken (praktisch gezien).

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik denk dat Ziggo het nu niet meer voor elkaar krijgt om kaarten aan boxen te koppelen, dan moeten ze het hele codeersysteem weer op de schop gooien, net zoals toen ze van viaccess afstapten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25
mphilipp schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 21:02:
Het UPC systeem is waterdicht, het verbaast me eigenlijk dat de andere kabelaars dat niet overnemen. Niet te kraken (praktisch gezien).
Goed beveiligd zeker maar daarom ook heel erg veel beperkingen voor de gebruikers.
Voor veel mensen daardoor misschien juist weer een barriere om naar Digitale TV over te stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

De meeste mensen vinden het wel makkelijk geloof ik.
Gewoon een vast maandbedrag, geen aanschaf van apparatuur, en je abonnement bepaalt of je HD hebt of dat je kunt opnemen etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-snel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-03 13:24
Volgens mij is de handel van Ziggo om abonnementen te verkopen en zo veel mogelijk abonnees te krijgen/houden. Ik snap de actie van het moedwillig uitschakelen van CI dan ook niet (nu alleen nog op CI+ apparatuur maar dan nog). Als je toevallig een CI+ tv hebt en een CI module werkt dit toch? Maak het dan niet expres en onnodig moeilijk door dit uit te zetten (dat je geen ondersteuning geeft vind ik prima en begrijp ik heel goed, maar het uitzetten... heeft de klantenservice tijd teveel). Je wil het de klant toch niet moeilijker maken om een abbo af te nemen (of op extra kosten jagen door iets wat tot nu toe werkte ineens uit te schakelen)?

Die eisen van de contentaanbieders geloof ik niet. Ziggo is de eerste die aangeeft het te gaan gebruiken op de hele wereld, lijkt me sterk dat Hollywood zich enorm druk maakt om een landje als Nederland en alleen hier en bij één provider de eis neerlegt.

Ziggo had bij mij een positieve associatie aangezien ze klanten de mogelijkheid gaven eigen apparatuur te gebruiken zoals eigen decoders, HTPC's etc. (in tegenstelling tot UPC welke je hun decoders door de strot duwen en verder alles blokkeren). Maar dit is weer gedrag van een arrogante monopolist (wij bepalen wel wat goed voor je is).

Ik kijk even aan hoe dit loopt (ook met de aankomende concurrentie op de kabel lijkt het me toch dat je graag zo positief mogelijk bij mensen in het geheugen zit) maar als mijn smartcard niet meer werkt in mijn DM8000 is het dag Ziggo en hallo Canal Digitaal. Misschien qua zenders en bitrate iets minder als Ziggo digitaal, maar voor mij is dit ondergeschikt aan het gebukt gaan onder een totalitaire aanbieder die moedwillig en zonder reden bepaalt wat ik in huis moet hebben om het privelege te hebben om hun abbo af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
hardware-lover schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:47:
[...]

Hoe is dat een alternatief voor het Ziggo netwerk? Ik zie op de pagina's die je aanhaalt alleen 3 CAM modules staan.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Woy schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 11:19:
[...]

Hoe is dat een alternatief voor het Ziggo netwerk? Ik zie op de pagina's die je aanhaalt alleen 3 CAM modules staan.
Hij bedoelt de Alphacrypt IC. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
mace schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 11:54:
[...]

Hij bedoelt de Alphacrypt IC. :)
Ah, hij bedoelde een alternatief voor de Alphacrypt Classic, en niet voor het Ziggo netwerk ;). Dat was in het topic idd al langs geweest.

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
Heeft het nu nog zin om een CI kaart te kopen voor m'n Sony 40W3000 TV op het ziggo netwerk?

Instagram

• Slurf1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 10:22
Furfoot schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 11:43:
Heeft het nu nog zin om een CI kaart te kopen voor m'n Sony 40W3000 TV op het ziggo netwerk?
Ik zou even wachten totdat Ziggo de CI+ modules daadwerkelijk gaat verkopen, dan komen er vast een hoop goedkope tweedehands alphacrypts op de markt...

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Furfoot schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 11:43:
Ik zou eerst even zoeken naar ervaringen van mensen met hetzelfde model, volgens mij waren er met deze tv af en toe problemen, met een bepaald frequentie bereik wat niet goed ontvangen werd ( Maar het kan ook bij een andere serie geweest zijn ). De Sony DVB-C decoder heeft in het verleden nog wel eens wat bugjes gehad, op zich niet altijd een probleem, maar wel handig om van tevoren te weten.

Verder is het nog steeds een afweging die je moet maken, niemand die je kan garanderen dat het volgend jaar nog werkt. Ik ben ieder geval blij dat ik er gewoon een gekocht heb, en als het niet meer werkt kijk ik wel weer verder of ik nog bij Ziggo blijf.

Verwijderd

Vrijdag 14 aug. mijn nieuwe plasma scherm ontvangen, Panasonic TX-P50V10. Hierin is DVB-C aanwezig en ik woon ook nog eens in een Caiway gebied. Tja over geluk gesproken :)
Omdat ik geabonneerd ben op Eredivisie Live was ik wel verplicht om een alpha crypt CAM kaart erbij te kopen. Redelijk duur maar dan ben je wel verlost van een of ander wazig decoder kastje.
Installatie, ach mijn zoontje van 8 had het ook kunnen doen.
Resultaat......WOOOOOHHHHHH
Functies: beter als op de standaard Samsung box, EPG is mooi overzichtelijk, Teletext razendsnel.
En natuurlijk kan ik nu gewoon de AB van de TV gebruiken ipv zo'n beknopt plastic dingetje.

Dus al met al ben ik tevreden....ja heel erg.
Het geeft me in ieder geval nog een extra reden om niet uit een Caiway gebied te verhuizen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:40
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:11:
Het geeft me in ieder geval nog een extra reden om niet uit een Caiway gebied te verhuizen O-)
Lucky you! (een gedwongen Ziggo klant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyddil
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-01-2021
Ik heb de thread even zitten doornemen, ik heb mijn sony 32v4500 tv opgehangen en ik wil geen kast aanschaffen en op de grond neerleggen om digitale tv te kijken. Nu heeft mijn toestel geen CI+ maar wel CI.. ik las paar x dat een alphacrypt module wel gaat werken en dat Ziggo het (nog) niet gaat blokkeren.. klopt dit? Zo ja welk Alphacrypt kaart is het beste voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 11:43
Het is misschien een beetje offtopic, maar, voor wie de Duitse taal machtig is, is dit een interessante tekst:

Van de fabrikant van CI modules Mascom

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
kyddil schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 00:45:
Ik heb de thread even zitten doornemen, ik heb mijn sony 32v4500 tv opgehangen en ik wil geen kast aanschaffen en op de grond neerleggen om digitale tv te kijken. Nu heeft mijn toestel geen CI+ maar wel CI.. ik las paar x dat een alphacrypt module wel gaat werken en dat Ziggo het (nog) niet gaat blokkeren.. klopt dit? Zo ja welk Alphacrypt kaart is het beste voor mij?
Als je het topic doorleest vind je alle antwoorden. Het komt er op neer dat je een Alphacrypt Classic of Alphacrypt IC moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyddil
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-01-2021
Woy schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 11:46:
[...]

Als je het topic doorleest vind je alle antwoorden. Het komt er op neer dat je een Alphacrypt Classic of Alphacrypt IC moet hebben.
Oke en als het goed is gaat ziggo het alleen "afsluiten" voor mensen die alphacrypt gebruiken met een CI+ tv. Dus ik ben op dit moment veilig maar we hebben daar voor de toekomst nog geen garantie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zou er in de firmware van de TV eventueel ook geregeld kunnen worden, dat de CI+ functies van de TV worden uitgeschakeld en dat het ingebouwde CI+ slot zich identificeert als "gewoon" CI slot? (CI+ is backwards compatible.)

Met de menu-keuze: "CI+ uitgeschakeld" zou je het dan bij Ziggo nog een tijdje kunnen uitzingen met je Alphacrypt CAM en alle gedoe rond CI+, certificering en daarbij behorende kinderziektes voorlopig aan je voorbij kunnen laten gaan.

Is zo'n oplossing technisch mogelijk?

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[b][message=32465375,noline]Is zo'n oplossing technisch mogelijk?
Technisch is natuurlijk alles mogelijk, maar ik denk niet dat de fabrikant dan van het CI Plus LLP authorized certificate agent een certificaat gaat krijgen voor zijn CI+ implementatie. Dergelijke CI+ beperkingen zijn nu juist bedacht om tegemoet te komen aan de wensen van de digitale TV providers en de content providers, dus zou het vreemd zijn als de fabrikanten dan de mogelijkheid zouden krijgen om die via een menu optie te omzeilen. Het is de keuze van Ziggo om haar klanten te dwingen alleen de voor Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM te gebruiken in apparatuur met CI+ slot, dus zal je bij die partij moeten aankaarten dat je het daar niet mee eens bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
Ik dacht dus aan een menu-optie bij de TV, waarbij je instelt of je in CI modus of in CI+ modus wilt werken.

En dan kan die CI+ modus gewoon compliant zijn aan de CI+ standaard. Geen probleem.

Kies je voor CI modus, dan gaan de voordelen van CI+ aan je voorbij (video on demand, etc.), maar ook de huidige perikelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Claude schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:07:
Ik dacht dus aan een menu-optie bij de TV, waarbij je instelt of je in CI modus of in CI+ modus wilt werken.

En dan kan die CI+ modus gewoon compliant zijn aan de CI+ standaard. Geen probleem.
Daar reageerde ik juist op door aan te geven dat de fabrikant dan juist geen CI+ certificaat gaat krijgen voor zijn product omdat een dergelijke optie het mogelijk maakt om één van de mogelijke CI+ beperkingen voor de digitale TV providers of de content providers te omzeilen.
Kies je voor CI modus, dan gaan de voordelen van CI+ aan je voorbij (video on demand, etc.), maar ook de huidige perikelen...
Voordelen van CI+? Hopelijk denk je toch niet dat CI+ ook functionaliteit biedt als Video On Demand. Voor dat soort zaken heb je apparatuur nodig die beschikt over de juiste middleware, zoals bijvoorbeeld OpenTV dan Ziggo en UPC toepassen, en retourkanaal mogelijkheden. Bij Ziggo zal je daarvoor een Cisco 8455DVB HDTV/VOD/PVR moeten aanschaffen en bij UPC een Mediabox die in samenwerking met de digitale TV provider ontwikkeld worden zodat ze aansluiten op de achterliggende server systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Idd, CI+ bied volgens mij 0,0 voordelen voor de consument. Het geeft alleen de kabel provider mogenlijkheden om beperkingen op te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:49

CodeIT

Code IT

Woy schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:36:
Idd, CI+ bied volgens mij 0,0 voordelen voor de consument. Het geeft alleen de kabel provider mogenlijkheden om beperkingen op te leggen.
Volgens mij 1 voordeel, in het geval van Ziggo, nl. een gesupporte CAM oplossing. Qua functionaliteit en mogelijkheden verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gugger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 19:52
CodeIT schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:50:
[...]

Volgens mij 1 voordeel, in het geval van Ziggo, nl. een gesupporte CAM oplossing. Qua functionaliteit en mogelijkheden verder niet.
Alleen is dat geen voordeel dat ook maar iets met CI+ te maken heeft. Ziggo had er ook prima voor kunnen kiezen om een CI CAM te gaan ondersteunen, maar daar was blijkbaar minder mee te verdienen. Sterker nog, Ziggo had ervoor kunnen kiezen om een signaal te leveren dat conform de afgesproken standaard is i.p.v. allerlei aanvullende eisen te stellen aan hardware leveranciers. Dan hadden ze namelijk helemaal geen support hoeven leveren, want dan hadden de fabrikanten dat zelf kunnen doen.

Ziggo wil dus gewoon bepalen welke apparatuur haar klanten gebruikt en de enige reden die ik hiervoor kan bedenken is ofwel winst uit verkoop van Ziggo gecertificeerd spul ofwel klantenbinding (klanten stappen niet zo snel over naar een andere kabelaar als ze net apparatuur hebben gekocht die alleen bij Ziggo werkt).

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
waneer gaat het nou op zwart? ik heb nog beeld met een Philips 7404 CI+ tv

[ Voor 44% gewijzigd door Slux op 25-08-2009 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik gok dat dat zal zijn als de CI+ modules goed leverbaar zijn. Ik weet niet hoe het op het moment met de levering staat, maar Ziggo krijgt natuurlijk een hoop commentaar als ze nog niet genoeg CI+ modules kunnen leveren, en toch de alphacrypt uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennie1981
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-01 09:43
Vandaag heb ik geprobeerd om mijn Alphacrypt Classic Cam v. 3.14 te upgraden naar v. 3.19. Daarvoor had ik de update gedownload. Ik deed mijn module in het PCMCIA-slot van mijn laptop. De laptop probeerde de kaart te herkennen maar dit lukte niet. Na een paar keer proberen ben ik ermee gestopt.

Vervolgens stopte ik de Alphacrypt opnieuw in mijn tv, de Sony KDL-40X3500. Echter, nu krijg ik alleen maar Nederland 1 HD te zien en verder niets. Hij geeft ook de melding Wrong smartcard inserted. Ik heb de Alphacrypt er een paar keer uitgehaald en opnieuw ingestopt, maar dat helpt ook niet. De Alphacrypt heeft hiervoor altijd perfect gewerkt. Weet iemand wat hier aan de hand is, en zo ja, hoe ik dit kan verhelpen?

Edit: Het is al opgelost! Het bleek dat de smartcard omgedraaid in de module zat. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Dennie1981 op 30-08-2009 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:02
Damn, het word echt tijd dat ze de LED versie's van Samsung gaan goedkeuren.
Word gek van de decoder van me.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Dennie1981 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 23:16:
Vandaag heb ik geprobeerd om mijn Alphacrypt Classic Cam v. 3.14 te upgraden naar v. 3.19. Daarvoor had ik de update gedownload. Ik deed mijn module in het PCMCIA-slot van mijn laptop. De laptop probeerde de kaart te herkennen maar dit lukte niet. Na een paar keer proberen ben ik ermee gestopt.
Je kan hem ook updaten via de satelliet, als je iemand kent met een schotel en een ontvanger met CI-slot (op Astra 1 19,2grO 12.693 GHz H, Symbolrate 22.000, FEC 5/6)
Edit: Het is al opgelost! Het bleek dat de smartcard omgedraaid in de module zat. 8)7
Lol, n00b. :+

[ Voor 4% gewijzigd door mace op 31-08-2009 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dj Neo Ziggy schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 13:39:
Damn, het word echt tijd dat ze de LED versie's van Samsung gaan goedkeuren.
Word gek van de decoder van me.
Kun je niet gewoon proberen of het werkt? Is het niet gewoon zo dat alle tv's met een CI+ slot in principe werken, maar dat Ziggo het alleen niet getest/goedgekeurd heeft. Eventueel kan je bij de winkel nog vragen of je eerst een leen-exemplaar van de CI+ module kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennie1981 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 23:16:
Dit is een bekend probleem, zie bijv. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1248599 en http://board.satshop.com/showthread.php?t=20130

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2009 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poplitius
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:27
downing schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 11:13:
Zoals het er nu naar uitziet, en ik houd nog een kleine slag om de arm, liggen de eerste CI+ modules in de laatste week van augustus in de winkels. De adviesprijs is 79,50 inclusief de smartcard.
Misschien offtopic omdat het niet over Alphacrypt gaat, maar we zijn op de drempel van september nu. Op ziggo.nl staat: "Deze zomer is de Digitale Televisie Modules verkrijgbaar. In beginsel zullen alle Digitale Televisie Modules alleen via onze verkooppunten te krijgen zijn.". Zowel 'deze zomer' als 'de laatste week van augustus' zijn aangebroken, iemand deze module reeds in gebruik? Ik ben erg benieuwd of al iemand de gok heeft genomen en een niet-gecertificeerd toestel met Ziggo module heeft gecombineerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:49

CodeIT

Code IT

Poplitius schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 20:41:
[...]

Misschien offtopic omdat het niet over Alphacrypt gaat, maar we zijn op de drempel van september nu. Op ziggo.nl staat: "Deze zomer is de Digitale Televisie Modules verkrijgbaar. In beginsel zullen alle Digitale Televisie Modules alleen via onze verkooppunten te krijgen zijn.". Zowel 'deze zomer' als 'de laatste week van augustus' zijn aangebroken, iemand deze module reeds in gebruik? Ik ben erg benieuwd of al iemand de gok heeft genomen en een niet-gecertificeerd toestel met Ziggo module heeft gecombineerd.
Op een ander forum (http://ziggo-gebruikers.n...thread.php?t=20087&page=6) vertelt ene 'Anoniem' van Ziggo dat ze nu worden verpakt. De dealers hebben een sample gehad en binnen enkele weken liggen ze in de winkel (nog steeds zomer :)) De eerste batch zou 15000 stuks betreffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

1500? Die zijn toch zo op?

edit: ah, 15.000, dat is al een ander getal. :)

[ Voor 49% gewijzigd door mace op 01-09-2009 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V3g3ta
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:30

V3g3ta

Fueled by Games!

Gaat CI+ bij mijn Samsung LE37B650T2WXXH nou werken?

Op de lijst van Samsung staat deze tv maar dan met PXXN. Echter volgens Samsung zijn deze tv's verder identiek!

PS5 DE, PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Het is te vroeg om dat soort vragen te gaan beantwoorden, je zult het zelf moeten proberen, of wachten totdat iemand anders het heeft geprobeerd, maar omdat de CAM's nog niet uit zijn......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
V3g3ta schreef op woensdag 02 september 2009 @ 00:52:
Gaat CI+ bij mijn Samsung LE37B650T2WXXH nou werken?

Op de lijst van Samsung staat deze tv maar dan met PXXN. Echter volgens Samsung zijn deze tv's verder identiek!
De handleidingen van Samsung geven aan dat 'P' uitvoeringen een CI+ slot hebben en de 'W' uitvoeringen een standaard DVB CI slot. Verder heeft Ziggo er voor gekozen dat hun Irdeto CI+ CAM's niet mogen functioneren in apparatuur met een standaard DVB CI slot om zo klanten te dwingen alleen nog maar CI+ apparatuur te kopen.

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06 15:57

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Zojuist even bij een Ziggo verkoop punt geweest en even wat navraag gedaan wat betreft het afsluiten van een nieuw abbonnement. Ik sprak over de losse digitale decoder e.d. en hij zei dat ik dat moest vergeten daar de nieuwe alphacrypt modules met CI+ certificering door Ziggo een dezer dagen binnen gaan komen. Kosten 150 euro incl. smartcard. Engeneering sample had hij al rond zien zwerven en het kon een dag duren of een week maar ze komen er aan.

Blijf ik alleen nog steeds twijfelen of die nieuwe cam alsnog gaat werken icm Phillips CI+ aangezien er nou redelijk wat problemen zijn met de huidige modules. Volgens de verkoper zouden die problemen dan opgelost zijn.

• rhos
maar goed ik met mijn sony bravia 32u4000 kan dus een CI+ wel vergeten en moet het gaan doen met een CI?

vervelend want ik wil zo graag naar een afstandbediening.

• Claude
  • Niet online
Deathscythehell schreef op donderdag 03 september 2009 @ 12:57:
Zojuist even bij een Ziggo verkoop punt geweest en even wat navraag gedaan wat betreft het afsluiten van een nieuw abbonnement. Ik sprak over de losse digitale decoder e.d. en hij zei dat ik dat moest vergeten daar de nieuwe alphacrypt modules met CI+ certificering door Ziggo een dezer dagen binnen gaan komen. Kosten 150 euro incl. smartcard. Engeneering sample had hij al rond zien zwerven en het kon een dag duren of een week maar ze komen er aan.
Ehh.. je bedoelt natuurlijk de Ziggo-CI+ CAM met smartcard (i.p.v. alphacrypt).

De Ziggo CI+ CAM zou incl. smartcard zo'n 80 euro gaan kosten.
Dat is een stuk minder dan die 150 euro, die jij noemt. :?

Lijkt me niet het meest betrouwbare verkooppunt van Ziggo.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
raydekok schreef op donderdag 03 september 2009 @ 13:02:
maar goed ik met mijn sony bravia 32u4000 kan dus een CI+ wel vergeten en moet het gaan doen met een CI?

vervelend want ik wil zo graag naar een afstandbediening.
Je kan dus gewoon een AlphaCrypt nemen, en zoals in het topic te lezen is, kan niemand je garanties geven hoe lang het nog blijft werken, of dat Ziggo er uberhaupt wat aan gaat doen.

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06 15:57

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Claude schreef op donderdag 03 september 2009 @ 13:09:
[...]

Hmmm zou best kunnen, het is immers een dure electronica zaak waar ze meer verdienen met stilstaan dan mensen helpen :+
Anyways, hij had het echt specifiek over truecrypt i.p.v. de Ziggo CAM.

Quote uit het Philips 2009/2010 modellen topic:
PK schreef op donderdag 03 september 2009 @ 15:28:
[...]

Beetje Klok en klepel verhaal dit.
Dit is het echte verhaal: De ci+ modules van Ziggo komen waarschijnlijk eind deze maand en kosten nog geen 80 euro inclusief smartcard.
Het probleem is echter dat ze op dit moment niet werken in de uitgeleverde Philips ci+ toestellen (blijkt uit field testen).
Op het moment dat de ci+ kaarten beschikbaar worden gaat de alphacrypt niet meer werken in ci+ toestellen dus als eigenaar van een Philips toestel van de ***4 serie vis je dan achter het net.

[ Voor 35% gewijzigd door ScytheNL op 03-09-2009 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Samenvattend:

TV met CI Slot:
Alphacrypt Classic/TC/IC - JA (Zolang Ziggo het toestaat)
CI+ Module - NEE

TV met CI+ Slot:
Alphacrypt Classic/TC/IC - NEE (Ziggo vereist CI+ CAM's)
CI+ Module - JA (Ziggo bepaald welke content er bekeken/opgenomen mag worden)

[ Voor 13% gewijzigd door Friedchicken op 05-09-2009 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Friedchicken schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 12:14:
TV met CI Slot:
Alphacrypt Classic/TC/IC - JA
CI+ Module - JA (gedraagt zich als alphacrypt)
Dit is niet correct, Ziggo vereist namelijk ook dat hun CI+ CAM alleen in een CI+ slot functioneert. De enige combinatie die straks gaat werken is de voor Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM in een apparaat met CI+ slot. Alle combinaties van standaard DVB CI en CI+ gaan niet werken als gevolg van de beperkingen die Ziggo oplegt. En de combinatie van AlphaCrypt Classic CAM in een standaard DVB CI slot werkt nog zo lang Ziggo het gebruik van de AlphaCrypt Classic CAM niet blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Samenvattend:

TV met CI Slot:
Alphacrypt Classic/TC/IC - JA
CI+ Module - JA (gedraagt zich als alphacrypt)
Ik weet niet waar dit een samenvatting van is, maar Ziggo beweert erg stellig dat een CI+ module niet werkt in een CI slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
69 Euro zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Herstel, ik was van mening dat een CI+ cam zich backwards compatible gedraagde in een CI slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 10:28
Zover mij bekend is werkt Alphacrypt op dit moment bij kabel provider "Delta" (Zeeland).
Nu heb ik de delta al een mail gestuurd of dat ze ci kaarten gaan ondersteunen, waar ik op terug kreeg dat alphacrypt werkt en dat ci in de toekomst ondersteund gaat worden.

Nu vroeg ik me af of ik niet gewoon zo'n CI+ kaart kan kopen die ziggo nu gaat aanbieden en die dan gebruiken voor mijn kabel provider, delta.
Zou dat werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-08 16:31
[...]

idd, ben zelf werkzaam in Scheer en Foppen. Deze kaarten komen volgende week of die week er op binnen. Kosten zijn 79,95 incl smartkaart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Friedchicken schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 13:08:
Herstel, ik was van mening dat een CI+ cam zich backwards compatible gedraagde in een CI slot.
Een CI+ CAM kan ook gewoon functioneren in een standaard DVB CI slot als een bij een kanaal de CI+ beperkingen niet zijn ingeschakeld. Ziggo schakelt echter op ieder kanaal direct dergelijke CI+ beperkingen in zodat ze de klanten kunnen dwingen om alleen de combinatie van CI+ CAM en CI+ slot te gebruiken. Ziggo is er dus de oorzaak van dat de combinaties van standaard DVB CI en CI+ op geen enkel digitaal kanaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Laatst online: 03:21

OMD

Samenvattend:

TV met CI Slot:
Alphacrypt Classic/TC/IC - JA (Zolang Ziggo het toestaat)
CI+ Module - NEE

TV met CI+ Slot:
Alphacrypt Classic/TC/IC - NEE (Ziggo vereist CI+ CAM's)
CI+ Module - JA (Ziggo bepaald welke content er bekeken/opgenomen mag worden)
LCD 5 Series
LE32B550A5PXXN
LE32B551A6PXXN
LE32B553M3PXXN
LE32B554M2PXXN
LE37B550A5PXXN
LE37B551A6PXXN
LE37B553M3PXXN
LE37B554M2PXXN
LE40B550A5PXXN
LE40B551A6PXXN
LE40B553M3PXXN
LE40B554M2PXXN
LE46B550A5PXXN
LE46B551A6PXXN
LE46B553M3PXXN
LE46B554M2PXXN

LCD 6 Series
LE40B620R3PXXN
LE46B620R3PXXN
LE52B620R3PXXN
LE32B650T2PXXN
LE32B651T3PXXN
LE32B652T4PXXN
LE32B653T5PXXN
LE37B650T2PXXN
LE37B651T3PXXN
LE37B652T4PXXN
LE37B653T5PXXN
LE40B650T2PXXN
LE40B651T3PXXN
LE40B652T4PXXN
LE40B653T5PXXN
LE46B650T2PXXN
LE46B651T3PXXN
LE46B652T4PXXN
LE46B653T5PXXN
LE55B650T2PXXN
LE55B651T3PXXN
LE55B652T4PXXN
LE55B653T5PXXN

LCD 7 Series
LE40B750U1PXXN
LE46B750U1PXXN
LE52B750U1PXXN

Dit zijn de tv's die ondersteund worden. Let vooral op de PXXN aanduiding, tv's met WXXN in hun type nummer worden niet ondersteund of hebben geen CI+ maar gewoon DVB-C.

UE lijn ( LED lijn ) werkt niet met CI+. Zelf ervaren, heb zo een module namelijk.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Squall schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 13:10:
Nu vroeg ik me af of ik niet gewoon zo'n CI+ kaart kan kopen die ziggo nu gaat aanbieden en die dan gebruiken voor mijn kabel provider, delta.
Zou dat werken ?
In theorie zou het moeten werken, maar ik vraag mij af of het verstandig is. Net als bij de aanbevolen kabel ontvangers voor de Irdeto kabelbedrijven moet jouw digitale TV provider Delta ook de CI+ CAM gaan supporten met firmware updates omdat de kans groot is dat er na de introductie van deze CI+ CAM's nog wel de nodige firmware updates nodig zijn om alle bugs eruit te krijgen. Verder kan jouw kabelbedrijf de CI+ CAM gaan aansturen via het digitale TV signaal. Als Delta er straks voor kiest om met een voor Delta geschikte Irdeto CI+ CAM te komen met een andere identificatie dan heb je kans dat jouw voor Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM toch niet gaat werken als Delta bij de digitale TV kanalen vereist dat hun CI+ CAM aanwezig is. Je kan dus beter afwachten wat Delta in de toekomst gaat doen met CI+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OMD schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 13:21:
Dit zijn de tv's die ondersteund worden. Let vooral op de PXXN aanduiding, tv's met WXXN in hun type nummer worden niet ondersteund of hebben geen CI+ maar gewoon DVB-C.

UE lijn ( LED lijn ) werkt niet met CI+. Zelf ervaren, heb zo een module namelijk.
TV's met een 'P' in de type aanduiding hebben ook een DVB-C tuner, anders gaat het sowieso niet werken. CI+ of CI Plus staat voor Common Interface Plus ofwel een hardware en protocol specificatie voor het slot in apparatuur en de CAM die je daar in kan steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

ArChie schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 13:31:
[...]

TV's met een 'P' in de type aanduiding hebben ook een DVB-C tuner, anders gaat het sowieso niet werken. CI+ of CI Plus staat voor Common Interface Plus ofwel een hardware en protocol specificatie voor het slot in apparatuur en de CAM die je daar in kan steken.
Ja dat begrijp ik, dat weet ik wel maar de gemiddelde consument niet dus maakte het even makkelijk ;)
Het is makkelijker aan te duiden en dat merk ik ook in de winkel.

DVB-C is ''oud''
CI+ is ''nieuw''

Mensen komen echt binnen wat nou het verschil is tussen DVB-C en CI+

Dus breng de praktijkervaring naar hier :+

PS:

Ik zeg het zelfs ook in mijn post hierboven. CI+ en gewoon DVB-C

[ Voor 5% gewijzigd door OMD op 05-09-2009 13:58 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OMD schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 13:56:
Ja dat begrijp ik, dat weet ik wel maar de gemiddelde consument niet dus maakte het even makkelijk ;)

DVB-C is ''oud''
CI+ is ''nieuw''
Ik betwijfel het of je het wel begrijpt. DVB-C is niet oud. DVB staat voor Digital Video Broadcasting en het "-C" duidt het kabel transmissie systeem aan. Die 'C' staat dus voor Cable en is een indicatie voor het type tuner in het apparaat. "CI+" heeft niets met het type tuner te maken aangezien CI+ ook door Digitenne van KPN (met DVB-T tuner) of door CanalDigitaal (met DVB-S/DVB-S2 tuner) kan worden toegepast. Een TV met CI+ slot zegt dus niets over het type tuner dat in die TV zit. In de meeste TV's met zo'n CI+ slot zit een gecombineerde DVB-T/C tuner.

En voor de zekerheid: Een (CI+) CAM is geen digitale TV ontvanger in PCMCIA kaartvorm. Een (CI+) CAM is een decryptie module die jou onder conditities toegang (Conditional Access) verleent tot het kanaal dat je wilt bekijken. En de conditie is dat je een smartcard hebt met een abonnement op het kanaal. In een (CI+) CAM zit dus geen tuner, die tuner zit in de TV. In de (CI+) CAM zit ook geen MPEG chipset voor de weergave van kanalen, die zit in de TV. Het type kanalen dat je kan weergeven, SD en HD, wordt dus bepaald door de MPEG chipset in de TV.

[ Voor 24% gewijzigd door ArChie op 05-09-2009 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 12:40
[...]

DVB-C is ''oud''
CI+ is ''nieuw''

Mensen komen echt binnen wat nou het verschil is tussen DVB-C en CI+

Dus breng de praktijkervaring naar hier :+

PS:

Appels en peren: DVB-C is transmissietechniek, CI+ is een restrictieve techniek. Samen een manier om consumenten te beperken in het kijken van TV.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

ArChie schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 14:11:
[...]

Ik betwijfel het of je het wel begrijpt. DVB-C is niet oud. DVB staat voor Digital Video Broadcasting en het "-C" duidt het kabel transmissie systeem aan. Die 'C' staat dus voor Cable en is een indicatie voor het type tuner in het apparaat. "CI+" heeft niets met het type tuner te maken aangezien CI+ ook door Digitenne van KPN (met DVB-T tuner) of door CanalDigitaal (met DVB-S/DVB-S2 tuner) kan worden toegepast. Een TV met CI+ slot zegt dus niets over het type tuner dat in die TV zit. In de meeste TV's met zo'n CI+ slot zit een gecombineerde DVB-T/C tuner.

En voor de zekerheid: Een (CI+) CAM is geen digitale TV ontvanger in PCMCIA kaartvorm. Een (CI+) CAM is een decryptie module die jou onder conditities toegang (Conditional Access) verleent tot het kanaal dat je wilt bekijken. En de conditie is dat je een smartcard hebt met een abonnement op het kanaal. In een (CI+) CAM zit dus geen tuner, die tuner zit in de TV. In de (CI+) CAM zit ook geen MPEG chipset voor de weergave van kanalen, die zit in de TV. Het type kanalen dat je kan weergeven, SD en HD, wordt dus bepaald door de MPEG chipset in de TV.
Geloof me, ik begrijp het wel, loop al iets langer in het vak dan jij denkt, denk ik :X
Ik praat alleen in wat makkelijkere taal, iets wat ik er bij jou niet in krijg.

Ik bedoelde dus te zeggen dat CONSUMENTEN in mijn WINKEL binnenkomen met het feit dat ze op zoek zijn naar een CI+ toestel ipv een ''oud'' DVB-C toestel, vandaar ook de aanhalingstekens, zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laten we het omdraaien. Leg jij me nu eens uit wat het verschil is tussen CI+ en "gewoon" DVB-C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

ArChie schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 15:14:
[...]

Laten we het omdraaien. Leg jij me nu eens uit wat het verschil is tussen CI+ en "gewoon" DVB-C.
By implementing SECURE PLUS CAM,
a. Ziggo could easily increase subscribers number by marketing potential customers who already possessed a set of iDTV;
b. honored to supply customer a highly secure solution, protecting the market from unofficial or pirate products;
c. End users, benefiting by saving of additional STB, remote control and electricity power, could enjoy more user-friendly services and the fun bring by iDTV&CAM in bundle advantage, in the meanwhile.

:+

Maar je hebt wel gelijk, als je het echt goed wil gaan uitleggen komt er veel technisch geneuzel bij kijken, of het gewoon Common Interface of CI+ is.

Vooralsnog werkt de Alphacrypt gewoon op een CI+ toestel, maar niet voor lang (zeggen ze)

CI+ module werkt gewoon in een CI toestel maar ook niet voor lang ( zeggen ze )

CI+ module werkt dus niet in CI+ toestellen die nog GEEN certificaat dragen.

[ Voor 22% gewijzigd door OMD op 05-09-2009 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OMD schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 15:26:
By implementing SECURE PLUS CAM,
a. Ziggo could easily increase subscribers number by marketing potential customers who already possessed a set of iDTV;
b. honored to supply customer a highly secure solution, protecting the market from unofficial or pirate products;
c. End users, benefiting by saving of additional STB, remote control and electricity power, could enjoy more user-friendly services and the fun bring by iDTV&CAM in bundle advantage, in the meanwhile.
Leuke poging van Ziggo en/of de CI+ CAM fabrikant om een positieve draai te proberen te geven aan het feit dat CI+ alleen maar meer beperkingen voor de consument brengt in vergelijking met standaard DVB CI. Voor punt a geldt dat Ziggo een grote groep potentiele klanten links laat liggen die allang over apparatuur met DVB-C tuner en standaard DVB CI slot beschikken. Voor punt b geldt dat klanten al helemaal geen boodschap hebben aan een "highly secure solution" omdat ze er zelf geen baat bij hebben en alleen maar last ondervinden van de mogelijke CI+ beperkingen die Ziggo "vergeet" aan te stippen. De "fun" en voordelen voor het milieu van punt c zijn al jaren door Ziggo genegeerd bij apparatuur met DVB-C tuner en standaard DVB CI slot. Bij Digitenne van KPN en CanalDigitaal is het gebruik van de standaard DVB CAM al jaren gemeengoed en wordt ook door beide bedrijven gewoon ondersteund.
Maar je hebt wel gelijk, als je het echt goed wil gaan uitleggen komt er veel technisch geneuzel bij kijken, of het gewoon Common Interface of CI+ is.
Nu heb je het over "gewoon Common Interface" i.p.v. "gewoon DVB-C", waardoor er nu sprake is van een vergelijking tussen twee soorten Common Interfaces. Daarvoor vergeleek je een ontvangsttechniek met een Common Interface wat technisch gezien twee hele verschillende zaken zijn.
Als een apparaat met CI+ slot geen certificaat heeft gekregen van een CI Plus LLP authorized certificate agent, dan mag de fabrikant dat slot geen CI+ slot noemen en mag die fabrikant ook geen CI+ logo voeren op dat apparaat of in de handleiding/verpakking. Voor alle duidelijkheid: Het door Ziggo "certificeren" van apparatuur heeft niets te maken met een CI+ certificaat dat nodig is voor de werking van het CI+ slot en de CI+ CAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

ArChie schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 16:00:

[...]

Nu heb je het over "gewoon Common Interface" i.p.v. "gewoon DVB-C", waardoor er nu sprake is van een vergelijking tussen twee soorten Common Interfaces. Daarvoor vergeleek je een ontvangsttechniek met een Common Interface wat technisch gezien twee hele verschillende zaken zijn.
je hebt gelijk, was even niet duidelijk, zit op me werk en het is zaterdag, alles moet dus beetje vlug :o
Als een apparaat met CI+ slot geen certificaat heeft gekregen van een CI Plus LLP authorized certificate agent, dan mag de fabrikant dat slot geen CI+ slot noemen en mag die fabrikant ook geen CI+ logo voeren op dat apparaat of in de handleiding/verpakking. Voor alle duidelijkheid: Het door Ziggo "certificeren" van apparatuur heeft niets te maken met een CI+ certificaat dat nodig is voor de werking van het CI+ slot en de CI+ CAM.
Hoe heet dan een toestel die een CI+ module kan lezen? wat heeft die dan aan boord wat de anderen niet hebben? De CI+ module lezen ze wel maar blijven op autorisatie process hangen of ze passeren de test niet.
En staat toch echt in onze technische gegevens dat er CI+ in het toestel zit maar ze zijn nog niet gecertificeerd (dus doen het ook dus niet met een CI+ CAM).

Wat doe jij voor werk? moet namelijk weten wie ik nu moet geloven, Ziggo, mijn kontakten bij de fabrikanten of jou...

alle drie vertellen jullie een ander verhaal en dacht dat ik het wist maar nu ben ik helemaal de weg kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
OMD schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 15:26:
[...]

Om het nog wat ingewikkelder te maken, is de volgende combinatie ook nog mogelijk:
de CI+ module werkt wel technisch in een CI + toestel, dat (nog) niet is gecertificeerd door Ziggo.

De hele ellende met Ziggo CI+ is vooral te wijten aan het feit, dat Ziggo extra eisen bovenop de CI+ standaard oplegt.

Voor een deel waren die extra eisen nodig omdat --volgens Ziggo-- de vastgestelde CI+ standaard nog teveel ruimte voor interpretatie overliet.
Tijdens de Ziggo-certificatiefase probeert Ziggo nu bij elke TV-fabrikant en voor elke modellijn (ga er maar aan staan...) de fabrikant te overtuigen van de technische noodzaak van de extra eisen bovenop de CI+ standaard.

In dat certificatieproces probeert Ziggo daarnaast ook eisen die zij als kabelboer hebben ten aanzien van bijvoorbeeld EPG en ten aanzien van het veranderen van de programmaindeling op de TV (gebruik van een basislijst) er door te drukken.

Het kan zijn dat fabrikanten uiteindelijk wel met het ene aspect, het technisch noodzakelijke, instemmen, maar niet met de specifieke voorkeuren van Ziggo ten aanzien van andere onderdelen.

Gevolg is dan dat het wel technisch werkt, maar dat er nog "blocking issues" zijn, zoals Ziggo dat noemt, voor het verstrekken van het Ziggo certificaat.

Edit: toegevoegd gecertificeerd door Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OMD schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 16:13:
Hoe heet dan een toestel die een CI+ module kan lezen? wat heeft die dan aan boord wat de anderen niet hebben? De CI+ module lezen ze wel maar blijven op autorisatie process hangen of ze passeren de test niet.
En staat toch echt in onze technische gegevens dat er CI+ in het toestel zit maar ze zijn nog niet gecertificeerd (dus doen het ook dus niet met een CI+ CAM).
In feite is het heel eenvoudig. Als een fabrikant in de handleiding zet dat er een CI+ compatible slot in zijn apparaat zit en ook het CI+ logo overal gebruikt op het apparaat, de verpakking en de handleiding, dan mag ik er als consument vanuit gaan dat die fabrikant zijn apparaat heeft laten keuren bij CI Plus LLP authorized certificate agent en na goedkeuring een software certificaat heeft ontvangen. Als dan het apparaat niet blijkt te werken met een CI+ CAM die ook door CI Plus LLP authorized certificate agent is gekeurd en een certificaat heeft ontvangen, dan is er sprake van een bug in één van beide apparaten waarop je beide fabrikanten kan aanspreken en ook een klacht bij CI Plus LLP kan dan geen kwaad. Eén van beide partijen heeft immers ten onrechte een CI+ certificaat gekregen waardoor de combinatie nu niet werkt en dat was nu net hetgeen wat die CI+ certificering door CI Plus LLP moet voorkomen. Als blijkt dat een fabrikant nooit zijn CI+ apparaat heeft laten keuren en dus niet over een CI+ certificaat beschikt dan liegt die fabrikant zijn potentiële kopers voor wat ook weer via die CI Plus LLP organisatie aangepakt moet worden.
Wat doe jij voor werk? moet namelijk weten wie ik nu moet geloven, Ziggo, mijn kontakten bij de fabrikanten of jou...
Je moet niemand zomaar geloven, maar liever zelf uitzoeken hoe zaken als CI+ in elkaar zitten. Er is een officiële CI+ website, namelijk www.ci-plus.com, opgericht door de bedrijven achter de CI+ specificatie waar je allerlei algemene informatie over CI+ kan vinden inclusief een FAQ. Ziggo probeert zich alleen maar belangrijker voor te doen dan ze in werkelijkheid zijn. Ziggo bepaalt niet de CI+ specificaties, ze zijn namelijk geen lid van het CI Plus organisatie. Ze kunnen als integrator hooguit gevonden problemen aandragen aan de
CI Plus organisatie in de hoop dat een volgende officiële versie van de CI+ specificatie een oplossing biedt voor die problemen. Helaas wekt Ziggo ook nog eens een keer extra verwarring door te doen voorkomen dat hun "certificering" hetzelfde is als CI+ certificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Claude schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 16:41:
Om het nog wat ingewikkelder te maken, is de volgende combinatie ook nog mogelijk:
de CI+ module werkt wel technisch in een CI + toestel, dat (nog) niet is gecertificeerd.
Omdat Ziggo de boel er niet duidelijker op maakt met haar eigen "certificatie" is het van belang dat je aangeeft over welke certificering je het hebt. De CI+ certificering waarbij echt een software certificaat wordt uitgereikt dat nodig is voor de CI+ werking of de Ziggo "certificering" wat alleen maar een marketing term is zonder inhoud.
De hele ellende met Ziggo CI+ is vooral te wijten aan het feit, dat Ziggo extra eisen bovenop de CI+ standaard oplegt.

Voor een deel waren die extra eisen nodig omdat --volgens Ziggo-- de vastgestelde CI+ standaard nog teveel ruimte voor interpretatie overliet.
Die indruk probeert Ziggo te wekken, maar als ik de volgende webpagina bekijk:
http://www.ci-plus.com/index.php?page=changeControlNotes
Dan zie ik nog nauwelijks Change Control Notes met aanvullingen op de huidige versie 1.2 van de CI+ specificatie. Als er dan zoveel onduidelijk was en extra aanvullingen nodig waren, dan had ik wel meer van die Change Control Notes verwacht.

De overige wijzigingen die Ziggo graag wil in de DVB firmware van apparaten zoals hun kanalen volgorde of kanalen zoek methoede hebben verder niets CI+ te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
ArChie schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 16:59:

Omdat Ziggo de boel er niet duidelijker op maakt met haar eigen "certificatie" is het van belang dat je aangeeft over welke certificering je het hebt.
De Ziggo-certificatie.
De overige wijzigingen die Ziggo graag wil in de DVB firmware van apparaten zoals hun kanalen volgorde of kanalen zoek methoede hebben verder niets CI+ te maken.
Volgens mij geef ik dat ook aan. Het zijn Ziggo voorkeuren.
In het geval van Sony leverde dat kreupele TV's op. Daar zitten we niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:22
[...]

Hier kan je de CI+ cam plus smartcard al bestellen: https://www.sluitallesaan.nl/shop/prod/1047158.jsf
69 euro voor het CI+ startpakket. duurt nog wel 12 week voor ze uitleveren.

Ik geloof dat ziggo deze website ook aanraadt aan klanten om hun spullen bij te kopen. Normaal gesproken is die website duurder dan een normale dealer... maar voor de cam is het dus even afwachten totdat de cam ook echt bij winkels te koop is.

edit: ik loop al weer achter zie ik :)

[ Voor 11% gewijzigd door job op 05-09-2009 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 17:51:
Ik geloof dat ziggo deze website ook aanraadt aan klanten om hun spullen bij te kopen. Normaal gesproken is die website duurder dan een normale dealer...
Niet echt vreemd dat Ziggo deze website aanraadt, want:
Deze webshop is een samenwerking tussen Ziggo en Service Planet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

ArChie schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 16:47:
[...]

In feite is het heel eenvoudig. Als een fabrikant in de handleiding zet dat er een CI+ compatible slot in zijn apparaat zit en ook het CI+ logo overal gebruikt op het apparaat, de verpakking en de handleiding, dan mag ik er als consument vanuit gaan dat die fabrikant zijn apparaat heeft laten keuren bij CI Plus LLP authorized certificate agent en na goedkeuring een software certificaat heeft ontvangen. Als dan het apparaat niet blijkt te werken met een CI+ CAM die ook door CI Plus LLP authorized certificate agent is gekeurd en een certificaat heeft ontvangen, dan is er sprake van een bug in één van beide apparaten waarop je beide fabrikanten kan aanspreken en ook een klacht bij CI Plus LLP kan dan geen kwaad. Eén van beide partijen heeft immers ten onrechte een CI+ certificaat gekregen waardoor de combinatie nu niet werkt en dat was nu net hetgeen wat die CI+ certificering door CI Plus LLP moet voorkomen. Als blijkt dat een fabrikant nooit zijn CI+ apparaat heeft laten keuren en dus niet over een CI+ certificaat beschikt dan liegt die fabrikant zijn potentiële kopers voor wat ook weer via die CI Plus LLP organisatie aangepakt moet worden.

[...]

Je moet niemand zomaar geloven, maar liever zelf uitzoeken hoe zaken als CI+ in elkaar zitten. Er is een officiële CI+ website, namelijk www.ci-plus.com, opgericht door de bedrijven achter de CI+ specificatie waar je allerlei algemene informatie over CI+ kan vinden inclusief een FAQ. Ziggo probeert zich alleen maar belangrijker voor te doen dan ze in werkelijkheid zijn. Ziggo bepaalt niet de CI+ specificaties, ze zijn namelijk geen lid van het CI Plus organisatie. Ze kunnen als integrator hooguit gevonden problemen aandragen aan de
CI Plus organisatie in de hoop dat een volgende officiële versie van de CI+ specificatie een oplossing biedt voor die problemen. Helaas wekt Ziggo ook nog eens een keer extra verwarring door te doen voorkomen dat hun "certificering" hetzelfde is als CI+ certificatie.
Thanx :)

hier heb ik wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Hier kan je de CI+ cam plus smartcard al bestellen: https://www.sluitallesaan.nl/shop/prod/1047158.jsf
Die week 48/49 lijkt me een type-fout, ik denk dat ze week 38/39 bedoelen, Komplett noemt 21 september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArChie schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 16:47:
[...]

In feite is het heel eenvoudig. Als een fabrikant in de handleiding zet dat er een CI+ compatible slot in zijn apparaat zit en ook het CI+ logo overal gebruikt op het apparaat, de verpakking en de handleiding, dan mag ik er als consument vanuit gaan dat die fabrikant zijn apparaat heeft laten keuren bij CI Plus LLP authorized certificate agent en na goedkeuring een software certificaat heeft ontvangen.
Helaas wordt het CI certificaat gegeven op basis van onvolledige testen:
The purpose of the Test Lab is NOT to fully exercise all aspects of compliance to the CI Plus Specification as that remains the responsibility of implementers. However the tests are specifically designed to confirm that critical aspects of the content protection mechanisms such as the following are all correctly implemented and follow the specification:

- Device mutual authentication
- Content Encryption
- URI signalling and responses

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 19:59:
Helaas wordt het CI certificaat gegeven op basis van onvolledige testen:
Klopt, maar de belangrijke zaken worden wel getest. De authenticatie die nu bijvoorbeeld niet lijkt te werken tussen (één van de?) Ziggo CI+ CAM's en de Philips TV's komt dus wel aan het bod bij de CI+ certificatie testen, waaruit dus te concluderen valt dat één van beide CI+ apparaten niet geheel terecht gebruik maakt van het CI+ logo. De foutmelding die optreed tijdens die authenticatie is volgens de CI+ specificatie overigens afkomstig van de CI+ CAM waarbij in die specificaties wordt aangegeven dat de CI+ CAM vervolgens over moet gaan in standaard DVB CI compatibility mode. Daar hoor ik de "field tester" dan weer niet over of dat ook inderdaad gebeurd. Misschien een aanwijzing dat die Neotion Irdeto CI+ CAM niet helemaal lekker werkt wat ook al duidelijk werd tijdens testen met Sony TV's terwijl die Sony TV's geen probleem hadden met de Smit Irdeto CI+ CAM. Joost mag weten wat Ziggo misschien allemaal nog na de initiele CI+ certificatie van de CI+ CAM's heeft laten wijzigen door de CI+ CAM fabrikanten en zijn die CI+ CAM's na die wijzigingen weer opnieuw CI+ gecertificeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArChie schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 20:17:
[...]

Klopt, maar de belangrijke zaken worden wel getest.
Dat is nog maar de vraag, volledig testen wordt aan de verantwoordelijkheid van de implementatoren overgelaten, en in feite geeft Ziggo daar ruimte voor door test-facilitieten ter beschikking te stellen.
Verder is versie 1.2 van de CI+ specificatie nog erg jong (van april 2009), dus het is erg waarschijnlijk dat recente TV's daar nog niet helemaal aan voldoen, nog los van het feit dat jonge standaards altijd veel kinderziektes bevatten.
Ik ben geen fan van Ziggo, maar het is wat te makkelijk om alle problemen rond CI+ op hen af te schuiven.

Ik keur wel hun uitsluiten van AlphaCrypt en CI-TV's af, dat is gewoon misbruik van hun monopoliepositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 20:40:
Dat is nog maar de vraag, volledig testen wordt aan de verantwoordelijkheid van de implementatoren overgelaten, en in feite geeft Ziggo daar ruimte voor door test-facilitieten ter beschikking te stellen.
Ziggo is voornamelijk bezig met de integratie van één en ander. Irdeto is verantwoordelijk voor het keuren van de Irdeto protocol implementatie die door de CI+ CAM gebruikt wordt en de uitbreidingen die op dat Irdeto protocol gemaakt zijn om Ziggo in staat te stellen om de mogelijke CI+ beperkingen zoals beschreven in de CI+ specificatie toe te passen. Daarbij stelt Irdeto weer in publicaties dat de fabrikanten die CI+ CAM's voor Irdeto produceren zelf verantwoordelijk zijn voor CI+ certificatie.
Verder is versie 1.2 van de CI+ specificatie nog erg jong (van april 2009), dus het is erg waarschijnlijk dat recente TV's daar nog niet helemaal aan voldoen, nog los van het feit dat jonge standaards altijd veel kinderziektes bevatten.
De hele CI+ specificatie is nog jong. Dat weet Ziggo ook en daar gaan ze dus bewust een risico mee aan. Ziggo hoopt echter door de eerste van Nederland te zijn dat zij nog de nodige invloed kunnen uitoefenen op de implementatie van zowel de CI+ CAM als de implementatie van het CI+ slot in apparatuur. Daarbij proberen ze dan en passant ook nog even de DVB implementaties van dergelijke apparatuur met CI+ slot naar hun zin voor alle Nederlandse kabelbedrijven te laten aanpassen met een eigen Ziggo "gecertificeerd" marketing programmaatje. Deze keer wel voorzien van de nodige disclaimers voor hun klanten omdat ze zelf ook wel weten dat ze niet goed testen en niet willen dat die klanten straks aanspraak gaan maken op die door Ziggo gegeven "garantie" via dat Ziggo "gecertificeerd" logootje.
Ik ben geen fan van Ziggo, maar het is wat te makkelijk om alle problemen rond CI+ op hen af te schuiven.
Ik ben ook geen fan van Ziggo en vind dat Ziggo weer zeer eenzijdig is met de berichtgeving door alle problemen onmiddelijk weer op andere partijen af te schuiven zoals ze dat gewend zijn te doen met alles dat bij Ziggo verkeerd gaat. Vooral de amateuristische manier waarop de voortgang en status van het "certificatie" proces met Philips naar buiten wordt gebracht is geeft mij zeer te denken over de professionele capaciteiten van Ziggo. Eerst rapporteert men via een forum dat de TV's van Philips niet werken met de Ziggo CI+ CAM in test lab condities en vervolgens gaat met toch aan de slag met een "field tester" om dit te laten valideren en die "field tester" rapporteert vervolgens ook weer via de forums over zijn bevindingen. Wat heeft dat voor een zin anders dan te proberen de zwarte Piet toe te spelen aan een fabrikant wanneer de samenwerking tussen die fabrikant en Ziggo niet naar het zin van Ziggo verloopt. Het lijkt wel alsof ze met die negatieve publicaties op forums proberen de fabrikant weer in het gareel te krijgen. Ik ben ook geen fan van Philips producten, maar ik vind de manier van handelen van Ziggo in dit geval zeer onder de maat. Je zal als bedrijf toch op de één of ander manier zaken (moeten) doen met Ziggo, dan kan je erop rekenen dat je uiteindelijk de schuld gaat krijgen als Ziggo zaken nalaat of fouten maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
ArChie schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 20:17:
[...]

Klopt, maar de belangrijke zaken worden wel getest. De authenticatie die nu bijvoorbeeld niet lijkt te werken tussen (één van de?) Ziggo CI+ CAM's en de Philips TV's komt dus wel aan het bod bij de CI+ certificatie testen, waaruit dus te concluderen valt dat één van beide CI+ apparaten niet geheel terecht gebruik maakt van het CI+ logo. De foutmelding die optreed tijdens die authenticatie is volgens de CI+ specificatie overigens afkomstig van de CI+ CAM waarbij in die specificaties wordt aangegeven dat de CI+ CAM vervolgens over moet gaan in standaard DVB CI compatibility mode. Daar hoor ik de "field tester" dan weer niet over of dat ook inderdaad gebeurd.
Dat gaat natuurlijk sowieso nooit gebeuren. Als dat kan dan kan je die Ziggo CAM ook in je HTPC proppen en lekker opnemen ermee, en dat wil Ziggo natuurlijk niet.

Dus of die CAM nou gaar is en ontploft als hij eigenlijk in CI compatiblity mode moet gaan of dat hij wel in compatibility mode gaat maar vervolgens van Ziggo geen enkel kanaal meer mag decoderen is niet zo heel erg relevant: het resultaat is dat je met twee veel te dure boekenleggers bent opgescheept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
W3ird_N3rd schreef op zondag 06 september 2009 @ 02:35:
Dat gaat natuurlijk sowieso nooit gebeuren. Als dat kan dan kan je die Ziggo CAM ook in je HTPC proppen en lekker opnemen ermee, en dat wil Ziggo natuurlijk niet.

Dus of die CAM nou gaar is en ontploft als hij eigenlijk in CI compatiblity mode moet gaan of dat hij wel in compatibility mode gaat maar vervolgens van Ziggo geen enkel kanaal meer mag decoderen is niet zo heel erg relevant: het resultaat is dat je met twee veel te dure boekenleggers bent opgescheept.
Dat Ziggo dit functioneel gaat blokkeren zodra de CI+ CAM's verkrijgbaar zijn is bekend. Dat is nu echter nog niet van toepassing aangezien de AlphaCrypt Classic CAM vooralsnog ook nog steeds werkt in de CI+ sloten, dus is mijn verwachting op basis van de specificaties dat de CI+ CAM dan verder hoort te werken in CI compatible mode. Als die CI+ CAM dat niet doet dan is er sprake van een bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag op de Neotion site dat er een Europese richtlijn is die een CI-slot voorschrijft in digitale televisies. Het relevante deel van die richtlijn is:
Article 24

Interoperability of consumer digital television equipment

In accordance with the provisions of Annex VI, Member States shall ensure the interoperability of the consumer digital television equipment referred to therein.
[...]
ANNEX VI

INTEROPERABILITY OF DIGITAL CONSUMER EQUIPMENT REFERRED TO IN ARTICLE 24

1. The common scrambling algorithm and free-to-air reception

All consumer equipment intended for the reception of digital television signals, for sale or rent or otherwise made available in the Community, capable of descrambling digital television signals, is to possess the capability to:

- allow the descrambling of such signals according to the common European scrambling algorithm as administered by a recognised European standards organisation, currently ETSI;

- display signals that have been transmitted in clear provided that, in the event that such equipment is rented, the rentee is in compliance with the relevant rental agreement.

2. Interoperability for analogue and digital television sets

Any analogue television set with an integral screen of visible diagonal greater than 42 cm which is put on the market for sale or rent in the Community is to be fitted with at least one open interface socket, as standardised by a recognised European standards organisation, e.g. as given in the CENELEC EN 50 049-1:1997 standard, permitting simple connection of peripherals, especially additional decoders and digital receivers.

Any digital television set with an integral screen of visible diagonal greater than 30 cm which is put on the market for sale or rent in the Community is to be fitted with at least one open interface socket (either standardised by, or conforming to a standard adopted by, a recognised European standards organisation, or conforming to an industry-wide specification) e.g. the DVB common interface connector, permitting simple connection of peripherals, and able to pass all the elements of a digital television signal, including information relating to interactive and conditionally accessed services.
Aangezien CI+ compatibel is met CI, zou dat ook toegestaan zijn, maar wat Ziggo aankondigt is eigenlijk dat hun signaal het CI deel van CI+ gaat uitschakelen om gebruik van de AlphaCrypt in een CI+ slot onmogelijk te maken. Dat lijkt me tegen de intentie van deze richtlijn in te gaan.

Ziggo volgt verder deze richtlijn wel, IRDETO heeft een licentie van ETSI.
Ik vraag me ook af in hoeverre UPC door kan gaan met digitale televisie die niet op huidige televisies te decoderen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
ArChie schreef op zondag 06 september 2009 @ 10:02:
[...]

Dat Ziggo dit functioneel gaat blokkeren zodra de CI+ CAM's verkrijgbaar zijn is bekend. Dat is nu echter nog niet van toepassing aangezien de AlphaCrypt Classic CAM vooralsnog ook nog steeds werkt in de CI+ sloten, dus is mijn verwachting op basis van de specificaties dat de CI+ CAM dan verder hoort te werken in CI compatible mode. Als die CI+ CAM dat niet doet dan is er sprake van een bug.
Dat bedoel ik niet. Jij hebt het over een Alphacrypt in een CI+ slot, ik heb het over net het tegenovergestelde: een Ziggo CAM in een CI slot. Dat zou in principe ook mogelijk zijn (CI compatibility mode), ware het niet dat Ziggo hier een stokje voor gaat steken. Dit zouden ze waarschijnlijk wel per kanaal kunnen bepalen, maar Ziggo zal er wel voor zorgen dat geen enkel kanaal op deze manier is te decoderen. Anders zou je die Ziggo CAM ook weer in je HTPC kunnen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
W3ird_N3rd schreef op maandag 07 september 2009 @ 17:02:
Dat bedoel ik niet. Jij hebt het over een Alphacrypt in een CI+ slot, ik heb het over net het tegenovergestelde: een Ziggo CAM in een CI slot.
Ik heb het niet over een AlphaCrypt in een CI+ slot, maar over een CI+ CAM die in standaard DVB CI compatible modus draait in een CI+ slot omdat de authenticatie van het apparaat met CI+ slot niet gelukt is. De CI+ CAM zou in een dergelijk geval moeten gaan functioneren als een standaard DVB CAM op die kanalen waar geen extra CI+ beperkingen zijn ingesteld. Als de CI+ CAM dat niet doet is er volgens mij sprake van een bug in die CI+ CAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 20:40:
[...]
Je kunt de problemen idd niet zomaar op Ziggo afschuiven, echter doen ze alsof alleen door hun gecertificeerde TV's goed gaan werken met CI+. Daardoor vind ik wel dat je Ziggo verantwoordelijk kunt houden als het niet mocht werken! Dat ze zich daar niet verantwoordelijk voor voelen vind ik echt ronduit schandalig. Voer dat helemaal geen certificering uit, maar zorg gewoon dat je je signaal op orde hebt, en dat je fouten af kunt schuiven op de leveranciers van de Hardware!

Het is echt een dooddoener om TV's te gaan certificeren, maar daar wel meteen de disclaimer bij te geven dat de je geen garanties geeft dat het werkt.

Verder vind ik het ook terecht dat mensen met bijvoorbeeld een Philips tv met CI+ slot zowel Ziggo als Philips verantwoordelijk houden mocht het niet werken. Het is tussen die 2 om er een oplossing voor te zoeken. Zolang niet bekend is of het probleem in de CI+ Cam of het CI+ slot zit, moeten zei maar uitzoeken wie verantwoordelijk is en er actie moet ondernemen. Het is daarbij Ziggo die meteen forceert dat je een CI+ CAM moet hebben, en zeker zo meteen bij de introductie, waar je gewoon bugs bij beide partijen kunt verwachten, zou ik als eigenaar van een dergelijk apparaat eerder de schuld bij Ziggo leggen. Een Alphacrypt was in dat geval namelijk een perfecte oplossing geweest, maar Ziggo weert die oplossing en laat dus alleen de optie voor een externe decoder over.

Dus eigenlijk ben ik wel van mening dat je bijna alle problemen met de introductie van CI+ op Ziggo kunt betrekken. Misschien veroorzaken ze niet alle problemen, maar ze zorgen er wel voor dat je er extra hard mee geconfronteerd word.

Het is IMHO gewoon echt te belachelijk voor woorden dat Ziggo CI+ modules verplicht voor kanalen waar helemaal geen extra beperkingen op gelden. Dat ze dat straks doen bij de kanalen waar ze wel beperkingen op wil is logisch, maar meer IMHO niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
Woy schreef op maandag 07 september 2009 @ 18:15:
[...]
Het is IMHO gewoon echt te belachelijk voor woorden dat Ziggo CI+ modules verplicht voor kanalen waar helemaal geen extra beperkingen op gelden. Dat ze dat straks doen bij de kanalen waar ze wel beperkingen op wil is logisch, maar meer IMHO niet.
Mee eens.
Maar misschien speelt Ziggo met de gedachte, dat ze straks minder hoeven te betalen voor de uitzendrechten van, noem maar eens wat, SBS6 als Ziggo kan zeggen, dat ze een signaal meesturen, dat voorkomt dat je de reclame kunt skippen... |:(

Tis maar een voorbeeld, hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik geloof dat ziggo deze website ook aanraadt aan klanten om hun spullen bij te kopen. Normaal gesproken is die website duurder dan een normale dealer... maar voor de cam is het dus even afwachten totdat de cam ook echt bij winkels te koop is.

edit: ik loop al weer achter zie ik :)
Heb ze vandaag gebeld en hij schijnt gewoon op voorraad te zijn en word binnen 5 dagen geleverd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
ArChie schreef op maandag 07 september 2009 @ 17:15:
De CI+ CAM zou in een dergelijk geval moeten gaan functioneren als een standaard DVB CAM op die kanalen waar geen extra CI+ beperkingen zijn ingesteld.
En dat zijn er bij Ziggo vervolgens dus nul. Dan gaat Ziggo het niet moeilijker maken dan het is en zeggen ze gewoon dat het niet werkt. Als ze uit zouden leggen waarom niet zouden klanten doorkrijgen dat ze opgelicht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woy schreef op maandag 07 september 2009 @ 18:15:
[...]

Dus eigenlijk ben ik wel van mening dat je bijna alle problemen met de introductie van CI+ op Ziggo kunt betrekken. Misschien veroorzaken ze niet alle problemen, maar ze zorgen er wel voor dat je er extra hard mee geconfronteerd word.

Je hebt wel gelijk dat de keuze voor CI+ helemaal de verantwoordelijkheid van Ziggo is, ze kiezen heel bewust voor een standaard die zich niet bewezen heeft, en dus de nodige kinderziektes zal hebben. Er zijn al veel CI TV's in omloop, dat is technologie die 10 jaar oud is, dat zouden ze ook kunnen ondersteunen, maar dat willen ze niet.

En de redenen zijn puur commercieel. Net zoals het basispakket eigenlijk ongecodeerd op de kabel gezet zou kunnen worden, je betaalt er immer niet extra voor, en Caiway doet dat ook zo, dan kun je met iedere DVB-C TV die zenders ontvangen, zonder extra module en zonder smartcard. Maar dat doen ze niet, want die module is wel nodig voor de extra pakketten, en door iedereen die digitaal wil kijken met zo'n module en smartcard op te zadelen, verlagen ze de drempel voor de extra pakketten.

Zo zullen er ook wel wat extra's zijn die alleen mogelijk zijn met de extra kopieer beveiliging die CI+ biedt (HD film of zo). Maar ze dringen iedereen de problematiek op om dat mogelijk te maken, en niet allen de mensen die die extra's willen.

En wat betreft dat zappen, de Duitse RTL vindt CI+ niet ver genoeg gaan, ze willen dat je geen reclame kunt skippen in opnames die je van hun zenders maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Squall schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 13:10:
Zover mij bekend is werkt Alphacrypt op dit moment bij kabel provider "Delta" (Zeeland).
Nu heb ik de delta al een mail gestuurd of dat ze ci kaarten gaan ondersteunen, waar ik op terug kreeg dat alphacrypt werkt en dat ci in de toekomst ondersteund gaat worden.

Zou dat werken ?
Geen idee of dat laatste werkt, maar Alphacrypt werkt iig wel (eigen ervaring).
Koop anders gewoon een 2ehands Alphacrypt van een zenuwachtige Ziggo gebruiker op marktplaats. Ben je ook voor de helft van het geld in business. (Een paar weken terug stonden er iig genoeg op tussen de 60-80euro.)
Pagina: 1 ... 11 ... 15 Laatste

Let op:
Let Op:
Als je TV een CI+ slot heeft zal de Alphacrypt NIET meer werken, in een gewoon (non-plus) CI-slot werkt de Alphacrypt nog WEL

Hier hoef je dus ook geen vragen meer over te stellen.