Acties:
  • 0 Henk 'm!
mace schreef op maandag 20 juli 2009 @ 09:47:
[...]
Het was me meer om het feit dat de officiële cam net zo duur is, en dan weet je zeker dat je ondersteuning hebt.
Ach ja, wat stelt die "ondersteuning" van Ziggo nu eigenlijk in de praktijk voor? Ik heb hier ook een "ondersteunde" Humax IR-FOX C die na drie jaar nog steeds diverse bugs heeft. Ziggo weet daar vanaf, maar ze doen net alsof hun neus bloedt met het gevolg dat ik regelmatig de boel weer eens kan volledig kan resetten. Handig die "ondersteuning" van Ziggo, daar heb je wat aan.
En een CI+ cam is backwards compatible met oude CI sloten.

Je hebt natuurlijk wel dat als ze die DRM op bepaalde uitzendingen gaan zetten dat je dan geen beeld meer hebt, maar dat zou je met die Alphacrypt ook niet hebben dus dan maakt het niks uit.
Of je de voor Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM ook in backwards compatible mode mag gebruiken bepaalt Ziggo. Zij kunnen namelijk bij alle kanalen eenvoudig met CI+ instructies aangeven dat hun CI+ CAM ook in een CI+ slot moet zitten. Zit de CI+ CAM dan in een standaard DVB CI slot dan heb je geen beeld op alle kanalen. De AlphaCrypt CAM trekt zich niets aan van die CI+ instructies en geeft dus gewoon de kanalen weer zolang Ziggo niets verandert aan het Irdeto protocol. Als ze dat wel doen dan is het in één keer afgelopen voor de AlphaCrypt CAM en hebben alle aanbevolen kabel ontvangers een firmware update gekregen voor de Irdeto softCAM, SoftCell genaamd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:43

mace

Sapere Aude

ArChie schreef op maandag 20 juli 2009 @ 10:11:
Ach ja, wat stelt die "ondersteuning" van Ziggo nu eigenlijk in de praktijk voor? Ik heb hier ook een "ondersteunde" Humax IR-FOX C die na drie jaar nog steeds diverse bugs heeft. Ziggo weet daar vanaf, maar ze doen net alsof hun neus bloedt met het gevolg dat ik regelmatig de boel weer eens kan volledig kan resetten. Handig die "ondersteuning" van Ziggo, daar heb je wat aan.
Ja, ondersteuning is misschien het verkeerde woord ervoor. ;) Wat ik bedoel is dat je met de officiële Ziggo cam er zeker van kan zijn dat de cam niet buiten spel wordt gezet. Iets wat je met een AlphaCrypt nooit zeker kan weten.
Of je de voor Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM ook in backwards compatible mode mag gebruiken bepaalt Ziggo. Zij kunnen namelijk bij alle kanalen eenvoudig met CI+ instructies aangeven dat hun CI+ CAM ook in een CI+ slot moet zitten. Zit de CI+ CAM dan in een standaard DVB CI slot dan heb je geen beeld op alle kanalen.
Ja oke. Ik verwacht alleen niet dat ze dat gaan doen, hooguit de DRM forceren op de film- en sportkanalen lijkt mij. Immers zijn de meeste TV's op de markt nog voorzien van gewone CI sloten, al dan niet met AlphaCrypt. Stel dat Ziggo de AlphaCrypt op zwart zet en als mensen dan die TV's gaan voorzien van de Ziggo cam denkende dat dat de oplossing is, maar dan zet Ziggo die gebruikers ook weer op zwart. Dan heb je weer een hele bult boze klanten.

Als het Ziggo écht alleen om de contentproviders te doen is dan laten ze de backwards compatibility van de CI+ cam gewoon aanstaan lijkt mij. Misschien niet op alle kanalen maar wel op het totaalpakket (dus zonder film en sport)

Echte zekerheid heb je dan helaas nog niet inderdaad.
De AlphaCrypt CAM trekt zich niets aan van die CI+ instructies en geeft dus gewoon de kanalen weer zolang Ziggo niets verandert aan het Irdeto protocol. Als ze dat wel doen dan is het in één keer afgelopen voor de AlphaCrypt CAM en hebben alle aanbevolen kabel ontvangers een firmware update gekregen voor de Irdeto softCAM, SoftCell genaamd.
Waren er niet een aantal ontvangers waar de softcam niet meer geupdate kon worden en waarbij je die decoders dus al waardeloos maakt? Dan moeten ze daar een omruilactie voor organiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mace schreef op maandag 20 juli 2009 @ 12:20:
Ja oke. Ik verwacht alleen niet dat ze dat gaan doen, hooguit de DRM forceren op de film- en sportkanalen lijkt mij. Immers zijn de meeste TV's op de markt nog voorzien van gewone CI sloten, al dan niet met AlphaCrypt. Stel dat Ziggo de AlphaCrypt op zwart zet en als mensen dan die TV's gaan voorzien van de Ziggo cam denkende dat dat de oplossing is, maar dan zet Ziggo die gebruikers ook weer op zwart. Dan heb je weer een hele bult boze klanten.

Als het Ziggo écht alleen om de contentproviders te doen is dan laten ze de backwards compatibility van de CI+ cam gewoon aanstaan lijkt mij. Misschien niet op alle kanalen maar wel op het totaalpakket (dus zonder film en sport)

Echte zekerheid heb je dan helaas nog niet inderdaad.
Over de backwards compabiliteit en en mogen gebruiken van de voor Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM in de standaard DVB CI sloten heb ik diverse keren rechtstreekse vragen gesteld aan Ziggo medewerkers op het Ziggo gebruikers forum, maar die weigeren om daar antwoord op te geven. Aangezien Ziggo tegen het gebruik van apparatuur met DVB-C tuner en standaard DVB CI slot is die zij niet hebben goedgekeurd vrees ik dat het beleid van Ziggo er op gericht is om direct vanaf de introductie er voor te zorgen dat hun Irdeto CI+ CAM alleen werkt in apparatuur met CI+ slot en dat ze daarom niet eens willen toelichten wat het beleid van Ziggo is t.a.v. het gebruik van hun Irdeto CI+ CAM in een standaard DVB CI slot. Zouden ze dat namelijk wel gaan toestaan dan is het vanuit Ziggo gezien dus beter om dat ook direct wereldkundig te maken om te voorkomen dat hun klanten de AlphaCrypt CAM blijven aanschaffen. Door nu geen uitspraken hierover te doen blijft de onzekerheid voor de klanten met een standaard DVB CI slot waardoor ze net zo goed een AlphaCrypt kunnen aanschaffen in de hoop dat die nog zo lang mogelijk blijft functioneren.
Waren er niet een aantal ontvangers waar de softcam niet meer geupdate kon worden en waarbij je die decoders dus al waardeloos maakt? Dan moeten ze daar een omruilactie voor organiseren.
Hoe kom je daarbij? Het gebruikerstesten van ontvangers door Ziggo stellen niet veel voor, maar wat er wel intensief wordt getest zijn alle beveiliging en beperkingen gerelateerde zaken wat door Irdeto wordt gedaan. Een van die dingen die wel getest wordt is de mogelijkheid om de softCAM library apart te vervangen van de rest de firmware en dat wordt ook gefaciliteerd door een proprietary Irdeto ontvanger firmware update protocol dat door Ziggo gebruikt wordt voor de door hen goedgekeurde kabel ontvangers. Dat firmware update protocol wijkt dus af van het standaard DVB firmware update protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Officiële mededeling van mijn werkgever (samengevat):

CI+ vol kinderziektes.

Nog minimaal 2 jaar voordat tv's 100% gecertificeerd worden.

Ziggo heeft in Zwolle een update uitgevoerd m.b.t. de gevreesde beveiligingsupdate, en hierdoor valt bij Alphacrypt gebruikers het geluid weg. Alphacrypt en CI poort zijn software matig niet te updaten, dus in dat geval is een decoder verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bram1984 schreef op maandag 20 juli 2009 @ 13:11:
Even voor de duidelijkheid: Wie is je werkgever?
Ziggo heeft in Zwolle een update uitgevoerd m.b.t. de gevreesde beveiligingsupdate, en hierdoor valt bij Alphacrypt gebruikers het geluid weg. Alphacrypt en CI poort zijn software matig niet te updaten, dus in dat geval is een decoder verplicht.
Vooralsnog bij mij gewoon beeld en geluid met de AlphaCrypt Classic CAM en ik zie nog nergens opeens veel reacties dat het niet meer functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Dat doet er even niet toe, aangezien ik niet namens mijn werkgever spreek, maar het is een van de grotere electro-retailers in het land. Ik heb bovendien geen zin in welles/nietes discussies met mensen over service/prijs etc.

De mededeling stond in een officiële mailing vanuit onze inkoopafdeling.

Gebruik je Alphacrypt, of CI+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

bram1984 schreef op maandag 20 juli 2009 @ 13:46:
De CI+ is nog niet eens uit man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Okay, sorry "man".

Heb me de laatste tijd niet verdiept in DVB-C aangezien ik niet meer in de winkel sta.

Daarnaast wil ik kunnen opnemen, en dan heb je sowieso een decoder nodig, dus voor mij verder ook niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bram1984 schreef op maandag 20 juli 2009 @ 13:46:
Dat doet er even niet toe, aangezien ik niet namens mijn werkgever spreek, maar het is een van de grotere electro-retailers in het land. Ik heb bovendien geen zin in welles/nietes discussies met mensen over service/prijs etc.

De mededeling stond in een officiële mailing vanuit onze inkoopafdeling.
Het doet er in zoverre toe dat alleen al in dit topic al meerdere medewerkers van retailers hebben gemeld dat de AlphaCrypt op zwart zal gaan en dat die dus nog steeds werkt. Ziggo is al langere tijd bezig om via het dealer kanaal hun dealers te informeren dat ze de boel binnenkort op zwart gaan zetten om zo de verkopen van de AlphaCrypt af te remmen. Als de klanten dan in opstand komen dan weet Ziggo volgens hun bedrijfsfantast Gradus Vos weer van niets en verkondigt deze persoon rustig dat de AlphaCrypt nog wel anderhalf of twee jaar blijft werken. Ziggo blijft op die manier dus verwarring zaaien
Dat gaf ik in mijn reactie al aan: Een AlphaCrypt Classic CAM. Kan ook niet anders, want er zijn volgens mij nog geen voor Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAMs te koop.

Vreemd overigens dat volgens jouw werkgever het nog minimaal 2 jaar gaat duren totdat tv's 100% gecertificeerd worden, terwijl Ziggo onlangs in een nieuwsbrief aankondigt dat de CI+ CAM nog deze zomer op de markt komt zonder daarbij aan te geven dat er dan nog wel twee jaar gewacht op 100% door Ziggo "gecertificeerde" TV's. Ik mag toch hopen dat Ziggo niet net als bij de door hen "gecertificeerde" kabel ontvangers weer dezelfde fout gaat maken door aan hun klanten te doen voorkomen dat ze te maken hebben met door Ziggo "gecertificeerde" producten terwijl ze weten dat ze eigenlijk fabeltjes aan het verkopen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Ja het hele verhaal blijft vreemd, maar dit is puur wat ik vanuit onze inkoop afdeling door krijg, en zij zullen dit ongetwijfeld van Ziggo/televisie fabrikanten door krijgen, dus wat dat betreft is het allemaal niet echt duidelijk aangezien Ziggo naar de consument toe andere dingen communiceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Er zijn overigens nu 3 cam modules die goed werken op het netwerk van Ziggo.
  • Alphacrypt Classic
  • Alphacrypt TC
  • Alphacryt IC
De IC is een goedkopere variant en kan uitsluitend overweg met Irdeto2 codering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 18:58
Friedchicken schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 00:31:
Er zijn overigens nu 3 cam modules die goed werken op het netwerk van Ziggo.
  • Alphacrypt Classic
  • Alphacrypt TC
  • Alphacryt IC
De IC is een goedkopere variant en kan uitsluitend overweg met Irdeto2 codering.
Grrr, ook lekker. Heb ik net een paar weken terug een Classic gekocht.

Even een ander vraagje : heb bij het begin van mijn abonnement een scan gedaan van mijn ziggo abonnement (regio Den Bosch) + HD extra pakket met volgende instellingen met een W5500 van Sony + Classic CAM :
  • Quick Scan
  • Netwerk ID = 1111
  • Frequentie = 356.00
  • Free services
Alles goed en wel en ik kreeg alles netjes te zien. Maar inmiddels zijn de eerste twee weken om en dan gaan een aantal kanalen (film, sport, playboy ;) etc) op slot. Het vervelende is echter als ik opnieuw een scan doe dat ik die kanalen nog steeds in de lijst krijg en met gevolg geregeld de melding "you are not authorized to view this program" :(

Mijn vraag : hoe krijg ik die kanalen uit mijn lijst ? ik ga het niet handmatig doen, dan ben ik heeeel lang bezig. Wat moet ik aangeven in de scan parameters ?

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spam schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 12:47:
[...]
Mijn vraag : hoe krijg ik die kanalen uit mijn lijst ? ik ga het niet handmatig doen, dan ben ik heeeel lang bezig. Wat moet ik aangeven in de scan parameters ?
Wil je ze echt uit de lijst hebben dan zul je ze toch echt handmatig moeten wissen. Wat ik zelf heb gedaan is de zenders die ik wel kan zien vooraan in de lijst plaatsen en de zenders die niet werken achteraan de lijst, daar zap je dan toch nooit naar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Je kan toch gewoon een favorietenlijst samenstellen met alle kanalen die je wél wilt zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Spam schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 12:47:
[...]

Grrr, ook lekker. Heb ik net een paar weken terug een Classic gekocht.

Even een ander vraagje : heb bij het begin van mijn abonnement een scan gedaan van mijn ziggo abonnement (regio Den Bosch) + HD extra pakket met volgende instellingen met een W5500 van Sony + Classic CAM :
  • Quick Scan
  • Netwerk ID = 1111
  • Frequentie = 356.00
  • Free services
Alles goed en wel en ik kreeg alles netjes te zien. Maar inmiddels zijn de eerste twee weken om en dan gaan een aantal kanalen (film, sport, playboy ;) etc) op slot. Het vervelende is echter als ik opnieuw een scan doe dat ik die kanalen nog steeds in de lijst krijg en met gevolg geregeld de melding "you are not authorized to view this program" :(

De zenderscan heeft geen weet van welke zenders jij wel of niet mag kijken, dus je zult het toch echt handmatig moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keess
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-09 14:54
Even een klein vraagje tussendoor, ik las in de topic dat NL 1,2 en 3 in HD werden uitgezonden, die heb ik gelijk even geprobeerd, maar wanneer ik deze selecteer hoor ik wel het geluid maar MCE zegt dat het een "Digitale radio" kanaal is, iemand enig idee?

Heb versie 3.18 van de Alphacrypt CAM, nieuwste MCE updates en ffdshow/matroska splitter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:16
Keess schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 15:33:
Even een klein vraagje tussendoor, ik las in de topic dat NL 1,2 en 3 in HD werden uitgezonden, die heb ik gelijk even geprobeerd, maar wanneer ik deze selecteer hoor ik wel het geluid maar MCE zegt dat het een "Digitale radio" kanaal is, iemand enig idee?

Heb versie 3.18 van de Alphacrypt CAM, nieuwste MCE updates en ffdshow/matroska splitter...
Volgens mij ondersteunt Windows MCE geen MPEG4 gecodeerde HD kanalen. Probeer eens DVBviewer Pro voor 15 Euro is dat een geweldige applicatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keess
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-09 14:54
OK, op deze link http://www.mceforum.nl/index.php?topic=361.0 staat een beschrijving om een link in MCE toe te voegen naar FireDTV zodat je vanuit MCE naar FireDTV kan switchen, ben ik nu aan het proberen, ben benieuwd. Bedankt.

Edit:

Werkt (via FireDTV), maar het schokt gigantisch, ffMPG loopt vast, morgen eens een andere codec proberen...

[ Voor 20% gewijzigd door Keess op 21-07-2009 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:02
Zo te zien is het dus gewoon raadzaam om even te wachten totdat ziggo met een "officiele" release komt.
Zelf heb ik niet zo'n zin in, Ohh nu doet ie het wel... ooh nu doet ie het niet. Of oohh Klap dicht...

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 18:58
bram1984 schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 13:11:
Je kan toch gewoon een favorietenlijst samenstellen met alle kanalen die je wél wilt zien?
Misschien is dat nog het snelste. Ik merk namelijk dat het verschuiven van kanalen (zoals bijvoorbeeld bij ned 1/2/3 HD op kanaal 1/2/3 zetten) dit niet altijd onthouden word. Wat erg irritant is :(

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bram1984 schreef op maandag 20 juli 2009 @ 13:11:

CI+ vol kinderziektes.

Nog minimaal 2 jaar voordat tv's 100% gecertificeerd worden.

als dit gebeurt zou het betekenen dat ook bij de gewone decoders het geluid zou moeten wegvallen. Lijkt me dus niet dat het aan de cam ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Nee, want gewone decoders kunnen wél een update verwerken, cams niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Dit zijn de 3 cams die werken i.c.m. Ziggo Digitale Televisie

Afbeeldingslocatie: http://www.gebruikers.tv/uploads/3x_alphacrypt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
Had net een monteur van ziggo over de vloer en die vertelde dat ziggo weer helemaal van het idee is afgestapt omdat er teveel soorten merken zijn waarop het dan zou moeten werken?
Terwijl er vandeweek nog werd gezegd in de winkel eind mei had ik ze moeten hebben.
Blijft een wazig iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dj Neo Ziggy schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 14:57:
Had net een monteur van ziggo over de vloer en die vertelde dat ziggo weer helemaal van het idee is afgestapt omdat er teveel soorten merken zijn waarop het dan zou moeten werken?
Ziggo zou eens van het idee af moeten stappen dat ze alle apparaten moeten ondersteunen. Ze moeten gewoon een signaal aanbieden wat aan de standaard voldoet, daana kunnen de leveranciers van de hardware mooi de support doen. Zeker als ze 1 of 2 standaard decoders leveren waar ze wel support op leveren.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Woy schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 15:31:
Ziggo zou eens van het idee af moeten stappen dat ze alle apparaten moeten ondersteunen. Ze moeten gewoon een signaal aanbieden wat aan de standaard voldoet, daana kunnen de leveranciers van de hardware mooi de support doen. Zeker als ze 1 of 2 standaard decoders leveren waar ze wel support op leveren.
Inderdaad, Ziggo is signaal leverancier en hun verantwoordelijkheid stopt bij de CAM. De hardware fabrikanten zijn zelf verantwoordelijk voor de DVB implementaties in hun apparatuur. Daar hebben we die schijn garantie met het Ziggo "gecertificeerd" label niet voor nodig. Mijn Humax IR-FOX C is na drie jaar nog steeds niet bugvrij ondanks al die mooie beloftes van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
De Humax IR-FOX C is idd een grote ramp. Sinds de langere guides beschikbaar zijn ( Waar ik overigens wel blij mee ben icm met mijn Sony ) heeft mijn Humax die ik op de slaapkamer gebruik er duidelijk problemen mee. Als ik de guide opvraag doet hij er lang over en als ik er een beetje snel doorheen wil bladeren freezed hij af en toe. Gisteren was hij weer eens helemaal vast gelopen.

De spullen die Ziggo levert zijn dus zeker niet kwalitatief te noemen, dan moeten ze daar ook niet de hele tijd mee schermen. Wees dan gewoon eerlijk en geef toe dat je alle controle wil houden. Maar als geïntegreerde decoders meer gemeengoed gaan worden gaan ze vanzelf merken dat het geen houdbare situatie is denk ik.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:56
Een medewerker van Ziggo heeft gisteren op het Ziggo gebuikersforum een uitspraak gedaan over de levensduur van de Alphacrypt oplossing.
In deze post wordt gesproken over "korte termijn" wat toch korter lijkt dan de anderhalf jaar die ons "beloofd" is. Het kan uiteraard ook nieuwe bangmakerij zijn.

Voor de context: De reactie staat op deze pagina van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De betreffende uitspraak gaat over alphacrypt modules in nieuwere televisies met een CI+ slot, niet over het gebruik van alphacrypt in oudere televisies met CI-slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 16:39:
De betreffende uitspraak gaat over alphacrypt modules in nieuwere televisies met een CI+ slot, niet over het gebruik van alphacrypt in oudere televisies met CI-slot.
Daar is geen verschil tussen. Op het moment dat een CI-module in een CI+ slot gebruikt wordt, zal dat slot zich gedragen als een CI slot. Als er vervolgens CI+ instructies binnenkomen, kan een CICAM hier niets mee en zal het kanaal niet kunnen laten weergeven.
De conclusie die op dat forum getrokken wordt, dat de Alphacrypt dan in CI TV's wel zal werken en in CI+ TV's niet, is niet juist. Het probleem ligt bij de CAM die niks met CI+ kan, niet bij de combinatie CAM&slot.

Simpel gezegd: een kanaal waarop CI+ instructies meegegeven worden, kan door een CI CAM niet ontsleuteld worden. Als Ziggo dit op alle kanalen gaat doen, gaat de Alphacrypt dus op zwart, ongeacht het slot waarin hij gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:16

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ach, er zou ook op korte termijn een software-update voor mijn panasonic decoder uitkomen en die is er na drie jaar ook nog niet....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjoop1985 schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 23:14:
Daar is geen verschil tussen. Op het moment dat een CI-module in een CI+ slot gebruikt wordt, zal dat slot zich gedragen als een CI slot. Als er vervolgens CI+ instructies binnenkomen, kan een CICAM hier niets mee en zal het kanaal niet kunnen laten weergeven.
De conclusie die op dat forum getrokken wordt, dat de Alphacrypt dan in CI TV's wel zal werken en in CI+ TV's niet, is niet juist. Het probleem ligt bij de CAM die niks met CI+ kan, niet bij de combinatie CAM&slot.

Simpel gezegd: een kanaal waarop CI+ instructies meegegeven worden, kan door een CI CAM niet ontsleuteld worden. Als Ziggo dit op alle kanalen gaat doen, gaat de Alphacrypt dus op zwart, ongeacht het slot waarin hij gebruikt wordt.
Dit klopt niet. We hebben het hier over het geval waarbij een standaard DVB CAM in een CI+ slot gestoken wordt. Een CI+ slot is default backwards compatible met standaard DVB CAM's. De meest digitale TV providers werken immers met de standaard DVB CAM en als die niet zouden werken in een apparaat met CI+ slot, dan zouden de fabrikanten dus twee soorten CI sloten in hun apparaten moeten stoppen. Niet handig en nodeloos complex, dus is er voor gekozen om het CI+ slot backwards compatible te houden met de standaard DVB CAM qua functioneren en qua hardware.

Omdat er digitale TV providers zijn zoals Ziggo die eisen dat zij niet alleen alle controle hebben over hun CI+ CAM, maar ook over de apparatuur met CI+ slot is een mechanisme uitgedacht waarbij een apparaat met CI+ CAM toch door de digitale TV provider geïnstrueerd kan worden dat deze voor een kanaal alleen de content mag weergeven indien die content afkomstig is uit een CI+ CAM. De CI+ specificatie noemt dat "Host Service Shunning". In de CAM en slot functionaliteitsmatrix wordt over het functioneren van een standaard DVB CAM in een CI+ slot het volgende gezegd:
Host shunning may optionally protect controlled content when signalled in the broadcast stream.
Default CI behaviour as described by EN 50221513H[7] if host shunning is not activated by the broadcaster.
Content decrypted by the CI CICAM is not re-encrypted on the Common Interface.
Aan die "Host Service Shunning" is een heel hoofdstuk gewijd in de CI+ specificatie. Samengevat komt het neer op het volgende:
Host Service Shunning allows the Service Operator to inform the Host of services that require CI Plus protection allowing the Host to prevent the display of content when the CICAM is not CI Plus conformant. Host Service Shunning ensures that DVB CICAMs are not able to display content on services where they are not permitted.
Ofwel, Ziggo krijgt de mogelijkheid om bij de kanalen (in DVB termen een service genoemd) aan te geven dat er een CI+ CAM in het CI+ slot van het apparaat (de host genoemd) moet zitten. Als dat niet het geval is dan mag het apparaat het kanaal niet weergeven ongeacht of de ingestoken standaard DVB CAM in staat is om het kanaal te decrypten of niet. Ziggo kan dat aangeven via de Service Description Table (SDT) met behulp van een descriptor die speciaal voor de CI+ specificatie is bedacht, namelijk de ci_protection_descriptor. Als die ci_protection_descriptor aanwezig is in de SDT voor een kanaal en de waarde van de free_ci_mode_flag van die descriptor staat op 1, dan moet er een CI+ CAM in het CI+ slot zitten, anders mag het CI+ apparaat het kanaal niet weergeven. Daarbij maakt het dan niet uit of de standaard DVB CAM wel in staat is om het kanaal te decrypten of dat het kanaal eventueel door Ziggo al zonder encryptie wordt doorgegeven. Geen CI+ CAM in het CI+ slot, dan geen weergave van het kanaal als de ci_protection_descriptor aanwezig is.

Voor alle duidelijkheid: Dit heeft dus geen invloed op de werking van de standaard DVB CAM, deze kan nog steeds het kanaal decrypten indien de gebruiker een abonnement heeft op het kanaal. Het apparaat met CI+ slot waarin die standaard DVB CAM gaat wil het kanaal echter niet meer weergeven, dus heb je er niets aan.

Dit is één van de CI+ beperkingen waarover in dit topic en de topics van het gebruikers forum gesproken wordt. Ziggo medewerkers hebben nooit op vragen over deze mogelijke beperking willen reageren en officieel geeft Ziggo altijd aan dat zij deze beperkingen alleen maar moeten gebruiken vanwezge de eisen van de zenders zelf. Dat blijkt dus de zoveelste leugen van Ziggo aangezien Ziggo er nu expliciet voor gekozen heeft om uit eigen beweging op alle kanalen deze beperking aan te zetten om klanten te dwingen een voor Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM te gaan gebruiken i.p.v. een standaard DVB CAM zoals de AlphacCrypt Classic CAM die de klanten mogelijk al hebben. Als opeens alle zenders zelf immers met deze extra beperkingseis zouden zijn gekomen, waarom mogen andere digitale TV providers zoals Caiway van diezefde kanalen dan zonder encryptie (FTA) doorgeven zodat bij die digitale TV providers helemaal geen CAM in het apparaat hoeft te zitten.

En zoals gewoonlijk probeert Ziggo weer van alles recht te praten als er nu naar gevraagd wordt. Bedrijfsfantast Vos had immers aangegeven dat de AlphaCrypt Classic CAM nog wel een anderhalf tot twee jaar zou blijven functioneren waarbij hij nooit expliciet had aangegeven dat dit niet het geval zal zijn in apparaten met een CI+ slot. Onmiddelijk gaan nu dus Ziggo medewerkers weer de boel omdraaien door aan te geven dat Vos het alleen had over apparatuur met een standaard DVB CI slot. De motieven voor deze klant onvriendelijke acties van Ziggo laten zich raden, zoals financieel voordeel omdat ze ongetwijfeld royalties gaan vangen per verkochte voor Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM zodat het dan in hun voordeel werkt om apparatuur met CI+ slot dusdanig te instrueren dat deze alleen werken met hun CI+ CAM. Verder is het weer een mooi staaltje van machtsmisbruik, klantje pesten en het tegenwerken van de verspreiding van de AlphaCrypt Classic CAM.

Als Ziggo echt niets te verbergen zou hebben, dan waren vragen over deze beperkingen immers allang beantwoord en hadden klanten met een TV met CI+ slot al kunnen weten dat het niet verstandig was om niet langer te wachten op het zeer trage "certificeringsproces" van Ziggo en toch maar een AlphaCrypt Classic CAM aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Wat ik me afvraag, Ziggo heeft vele duizenden 'losse' decoders uitgegeven (zoals de humax, samsung etc). Deze zijn naar mijn weten allemaal niet CI+.

Als ze besluiten om CI+ toch doordrukken en activeren zullen de mensen met een losse decoder ook het haasje zijn, omdat ze die kanalen niet meer kunnen bekijken.

Waarom zouden we dan bang zijn dat het dan alleen voor AlphaCrypt zwart gaat?

Pak je rust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Den the Man schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 10:31:
Wat ik me afvraag, Ziggo heeft vele duizenden 'losse' decoders uitgegeven (zoals de humax, samsung etc). Deze zijn naar mijn weten allemaal niet CI+.

Als ze besluiten om CI+ toch doordrukken en activeren zullen de mensen met een losse decoder ook het haasje zijn, omdat ze die kanalen niet meer kunnen bekijken.
Dat is ondertussen al vele malen in dit topic uitgelegd. CI+ is geen vervanging van de encryptie beveiliging en het Irdeto Conditional Access System (CAS) tussen headend en apparaat met DVB-C tuner. CI+ is een specificatie voor de hardware en het protocol tussen apparaat en CI+ CAM. Er is ook een standaard DVB Common Interface (DVB-CI) specificatie waarin de hardware en het protocol wordt beschreven voor een standaard DVB CAM waartoe de AlphaCrypt Classic CAM behoort.
Waarom zouden we dan bang zijn dat het dan alleen voor AlphaCrypt zwart gaat?
Omdat Ziggo in samenwerking met Irdeto een wijziging van het Irdeto protocol kan laten doorvoeren waar de AlphaCrypt Classic CAM niet mee kan omgaan. Dat geldt dan ook voor de losse aanbevolen kabel ontvangers, maar op die ontvangers kan Ziggo de Irdeto softCAM library vervangen door een exemplaar dat wel kan omgaan met het aangepaste Irdeto protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Omdat het kennelijk toch moeilijk te begrijpen is waar het Conditional Access System (CAS), het Common Scrambling Algorithm (CSA) voor de encryptie van kanalen, de Conditional Access Module (CAM) en de Common Interface (CI) zich bevinden heb ik wat schematische overzichten gemaakt.

Om te beginnen een ontvanger waarbij gebruik wordt gemaakt van een software CAM, ook wel softCAM genoemd. De door Ziggo aanbevolen kabel ontvangers maken gebruik van een Irdeto softCAM library die SoftCell wordt genoemd. De versie informatie van die Irdeto SoftCell library is opvraagbaar via de status menu's. Een dergelijke ontvanger heeft als hardware alleen een smartcard lezer voor communicatie met de smartcard. Qua specificaties is zo'n smartcard lezer gelijk aan hetgeen dat ook voor bankpassen e.d. gebruikt wordt, de EMV specificatie. Die smartcard lezer is dus niet de CAM, alleen een interface om vanuit de softCAM library met de smartcard te kunnen communiceren. Andere voorbeelden van apparatuur met softCAM zijn bijvoorbeeld de Dreamboxen.

Afbeeldingslocatie: http://img198.imageshack.us/img198/1739/transportstreamandcompo.png

Vervolgens het overzicht waar gebruik wordt gemaakt van een hardware CAM en een Common Interface slot in de ontvanger (of ieder apparaat dat geschikt is voor de ontvangst van digitale kanalen). De oplettende kijker zal het opvallen dat er nauwelijks verschil is. Er komt een protocol en interface bij zodat de ontvanger kan communiceren met de hardware CAM in het Common Interface (CI) slot. Die interface is voor alle hardware CAM's hetzelfde waardoor het apparaat niet hoeft te weten hoe het protocol tussen CAM en de headend van het kabelbedrijf werkt. Vandaar de naam Common Interface. In zo'n verwisselbare hardware CAM zit de smartcard lezer geïntegreerd en in feite draait er op de hardward CAM ook een softCAM library of in geval van de AlphaCrypt Classic CAM meerdere softCAM libraries.

Afbeeldingslocatie: http://img442.imageshack.us/img442/7600/transportstreamandcompou.png

En als laatste het overzicht waarbij gebruik wordt gemaakt van een CI+ slot i.p.v. een standaard DVB CI slot. Merk op dat er aan de werking van de protocollen tussen headend en ontvanger in principe niets verandert. Bij Ziggo blijft men dus gebruik maken van Irdeto zodat de standaard ontvangers (en de AlphaCrypt Classic CAM) blijven werken. Na de CI+ CAM in de ontvanger verandert er wel iets. Indien Ziggo dat aangeeft bij kanalen dan is het signaal van het kanaal dat de CI+ CAM verlaat weer opnieuw van encryptie voorzien door de CI+ CAM wat de ontvanger zelf moet gaan decrypten met sleutels die tussen CI+ CAM en apparaat met CI+ slot zijn afgesproken. Hoewel de hardware interface van de CI+ CAM gelijk is aan die van de standaard DVB CAM is die hernieuwde encryptie van een kanaal dat de de CI+ CAM verlaat de oorzaak van het feit dat een apparaat met een standaard DVB CI slot het kanaal niet kan weergeven. Als de digitale TV provider die CI+ beperking niet aanzet op het weer te geven kanaal, dan verlaat het kanaal ook de CI+ CAM zonder hernieuwde encryptie. In dat geval is een CI+ CAM dus voor dergelijke niet extra CI+ beperkte kanalen ook in het standaard DVB CI slot van het voorgaande overzicht te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://img442.imageshack.us/img442/2365/transportstreamandcompob.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
Dan heb ik iets verkeerd begrepen denk ik. Een CI CAM kan dus alleen buitenspel gezet worden in een CI+ slot, door middel van HSS?
Mijn gedachte was, dat op het moment dat een kanaal voorzien wordt van CI+ instructies (anders dan HSS, dus bijvoorbeeld een opnamebeveiliging of zapblokkade) dat kanaal in zijn geheel niet meer te begrijpen was voor een CI CAM. Maar blijkbaar werkt het dus zoals in de situatie dat nog niet alle internetbrowsers met zaken als frames en javascript overweg konden: de rest van de pagina/het signaal wordt wel gewoon getoond.

Als ik er baat bij had om het gebruik van CI CAMs aan banden te leggen, zou ik het zo construeren dat een met CI+ instructies uitgerust signaal onbegrijpelijk werd voor oudere hardware, in plaats van een shunning-beleid dat alleen kan in de nieuwere sloten.

Ik zou me echter wel kunnen voorstellen als tegen dit soort misbruik (vrijwel totale blokkade van enige backwards compatibility) al maatregelen opgenomen zijn in de CI+ specificatie (is dat zo?).

(Zoals uit mijn posts wel duidelijk wordt, ben ik niet thuis in alle standaarden, maar maak ik gewoon gebruik van begrijpend lezen van andere bronnen, wat kennelijk niet altijd foutloos gaat. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjoop1985 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 14:17:
Dan heb ik iets verkeerd begrepen denk ik. Een CI CAM kan dus alleen buitenspel gezet worden in een CI+ slot, door middel van HSS?
Mijn gedachte was, dat op het moment dat een kanaal voorzien wordt van CI+ instructies (anders dan HSS, dus bijvoorbeeld een opnamebeveiliging of zapblokkade) dat kanaal in zijn geheel niet meer te begrijpen was voor een CI CAM. Maar blijkbaar werkt het dus zoals in de situatie dat nog niet alle internetbrowsers met zaken als frames en javascript overweg konden: de rest van de pagina/het signaal wordt wel gewoon getoond.
Zolang het signaal niet wijzigt zoals ik dat met de voorgaande plaatjes duidelijk probeerde duidelijk te maken blijft een standaard DVB CAM gewoon functioneren net zoals de Irdeto SoftCell softCAM library blijft functioneren. Komt er echter een update van het Irdeto protocol (de gele lijnen in die plaatjes) dan is het afgelopen voor de AlphaCrypt Classic CAM. Zo'n update van het Irdeto CAS geldt dan uiteraard voor alle kanalen.
Als ik er baat bij had om het gebruik van CI CAMs aan banden te leggen, zou ik het zo construeren dat een met CI+ instructies uitgerust signaal onbegrijpelijk werd voor oudere hardware, in plaats van een shunning-beleid dat alleen kan in de nieuwere sloten.
Ze zorgen met dat shunning beleid er in ieder geval voor dat klanten verplicht worden om bij aanschaf van een apparaat met CI+ slot ook een voor Ziggo geschikte CI+ CAM aan te schaffen zodat zij volledig controle krijgen over de onze apparatuur. Dat hadden ze nog niet als de klant de AlphaCrypt Classic CAM bleef gebruiken en laten we het de verdiensten van Ziggo aan de verkoop van de CI+ CAM niet vergeten. Het is dan toch mooi dat je de klanten kan verplichten alleen maar Ziggo spullen aan te schaffen als je ook gebruik wilt maken van die digitale TV functionaliteit in de TV's.

Om dezelfde financiele redenen verplicht Ziggo ons ook om de veel te dure smartcard aan te schaffen. Een smartcard die inkoop nog niet eens € 2,50 kost moeten wij aanschaffen voor € 29,95 willen we uberhaupt iets kunnen zien van het digitale pakket dat we al betalen via het basis tarief voor de kabel. Toch handig dat Ziggo zelf kan bepalen dat de encryptie aan moet op alle kanalen. Een bedrijf dat wel iets op heeft met haar klanten zoals bijvoorbeeld Caiway geeft het basis pakket gewoon zonder encryptie door zodat je niet opgescheept zit met allerlei door Ziggo opgelegde extra kosten. En volgens de voorwaarden van Ziggo hebben we die duur betaalde smartcard dan ook nog in bruikleen.

Het is dat ze even te veel negatieve publiciteit kregen met hun plannen voor de AlphaCrypt Classic bij de introductie van de CI+ CAM dat ze kennelijk hebben besloten om nog even uitstel van executie te geven, maar je kan er op wachten dat er een moment komt dat ze met een Irdeto protocol update de boel uitzetten en dan hebben ze uiteindelijk toch weer alle macht en controle die ze altijd al wilden hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door ArChie op 04-08-2009 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03

MrScratch

I am rubber, you are glue

Wat ik me nog afvraag is hoe dit gaat werken voor de dreambox. Als ik naar bovenstaande verhaal kijk, moet er een update voor de dreambox softcam geprogrammeerd worden, zodat de wijziging in het Irdeto protocol weer wordt opgevangen en zal alles weer werken als vanouds. Of zit er nog een addertje onder het gras?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrScratch schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 16:53:
Wat ik me nog afvraag is hoe dit gaat werken voor de dreambox. Als ik naar bovenstaande verhaal kijk, moet er een update voor de dreambox softcam geprogrammeerd worden, zodat de wijziging in het Irdeto protocol weer wordt opgevangen en zal alles weer werken als vanouds.
Klopt.
Of zit er nog een addertje onder het gras?
Het addertje is natuurlijk dat eerst het protocol weer gereversed engineered moet worden. Of dat kan en/of lukt is de vraag omdat Irdeto natuurlijk niet publiekelijk bekend maakt hoe hun protocol in elkaar zit en werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-X
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-03-2024

F-X

Waarschijnlijk zal een alphacrypt cam in een gewoon CI slot (dus niet +) (voorlopig) blijven werken.
Maar wat als je nu een Ziggo CI+ CAM in een gewoon CI slot steekt?
Het gewone CI slot zal de hernieuwde cryptie welke dan uit de CI+ CAM komt niet 'begrijpen' an dus ook op zwart gaan.

maw, wanneer je een gewoon CI slot hebt, is het dan het verstandigst om een alphacrypt cam of een ziggo ci+ cam te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
F-X schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 10:50:
Waarschijnlijk zal een alphacrypt cam in een gewoon CI slot (dus niet +) (voorlopig) blijven werken.
Maar wat als je nu een Ziggo CI+ CAM in een gewoon CI slot steekt?
Het gewone CI slot zal de hernieuwde cryptie welke dan uit de CI+ CAM komt niet 'begrijpen' an dus ook op zwart gaan.
Als Ziggo opzettelijk ervoor gaat zorgen dat een standaard DVB CAM zoals de AlphaCrypt Classic CAM niet geaccepteerd wordt door een apparaat met CI+ slot, dan zullen ze er waarschijnlijk ook voor zorgen dat het het omgekeerde, dus de voor Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM in een standaard DVB CI slot, ook niet gaat werken om de klanten te dwingen alleen nog maar TV's aan te schaffen die zij "gecertificeerd" hebben en dus beschikken over een CI+ slot. Bij de CI+ CAM kunnen ze er ook voor zorgen dat hij niet wil functioneren in een standaard DVB CI slot door op alle kanalen de CI+ beperkingen aan te zetten.

Ik heb over deze twee beperkingen van de functionaliteit van de CI+ CAM en het CI+ slot meerdere keren expliciet gevraagd wat het beleid van Ziggo zou worden en daarop iedere keer weer geen antwoord gekregen van de op de forums dagelijks meelezende Ziggo medewerkers. Voor het geval AlphaCrypt Classic CAM in een CI+ slot is nu de aap uit de mouw gekomen. Ik begrijp niet waarom Ziggo over dit soort zaken toch altijd zo achterbaks moet doen. Het gevolg van dit stilzwijgen is dat er nu klanten zijn met een TV dat een CI+ slot heeft waarvoor men vanwege het voortdurende uitstel van Ziggo toch maar een AlphaCrypt Classic CAM heeft aangeschaft omdat men niet wist dat het Ziggo beleid erop gericht is om ervoor te zorgen dat die straks niet meer werkt in TV's met CI+ slot ongeacht of het nu om een door Ziggo "gecertificeerde" TV gaat of niet. Dat onderscheid valt namelijk niet te maken door het CI+ slot.
maw, wanneer je een gewoon CI slot hebt, is het dan het verstandigst om een alphacrypt cam of een ziggo ci+ cam te gebruiken?
Aangezien Ziggo een bedrijf is dat van alles en nog wat te verbergen heeft en het niet nodig vindt om klanten goed in te lichten over het te volgen beleid kan er op deze vraag geen goed antwoord gegeven worden. Ziggo is van mening dat als je geen losse externe ontvanger wil dat je dan maar een door hun "gecertificeerde" TV moet aanschaffen met een voor hen geschikte CI+ CAM. Over alle andere mogelijke combinaties willen of kunnen ze niet nadenken. Hadden die klanten maar niet zo dom moeten zijn om zonder toestemming van Ziggo iets anders te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik het goed begrijp kan de Alphacrypt i.c.m. met de FloppyDTV alleen worden uitgeschakeld met een update van het irdeto protocol. Zou het mogelijk zijn dat Mascom dan gewoon een nieuwe CI CAM maakt met hierin ondersteuning voor het nieuwe irdeto protocol, of is dit te simpel gedacht? Mascom betaalt nu netjes licenties voor irdeto2, waarom zou dit niet voor irdeto3 kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Dat is geen irdeto 3 te noemen, ze gebruiken al een aangepaste irdeto 2, dan zou je die ook al irdeto 3 of 2.5 moeten noemen ofzo. (anders zou de standaard I2 cam al moeten werken en dat doet hij niet).

De update van het protocol zal misschien wel te omzeilen zijn, misschien niet. En of het omzeilen daarvan legaal is is dan nog de vraag.

[ Voor 11% gewijzigd door mace op 05-08-2009 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 11:53:
Zou het mogelijk zijn dat Mascom dan gewoon een nieuwe CI CAM maakt met hierin ondersteuning voor het nieuwe irdeto protocol, of is dit te simpel gedacht? Mascom betaalt nu netjes licenties voor irdeto2, waarom zou dit niet voor irdeto3 kunnen?
Zeer Interessante vraag natuurlijk.
Vooral ook als je nagaat dat Irdeto blijkbaar een paar maanden geleden nog stappen heeft ondernomen tegen een andere Irdeto CAM (Aston).

TotaalTV.nl: Irdeto Richt Pijlen op Winkelier
Irdeto richt pijlen op winkelier
Een conflict tussen coderingsspecialisten Irdeto en Aston heeft zich uitgebreid naar de Nederlandse winkelbranche. Irdeto Access stelt dat Common Access modules die onder de merknaam Aston op de markt zijn gebracht inbreuk maken op de copyrights van Irdeto. Het gaat hierbij om modules die geschikt zijn voor het digitale kabelaanbod van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Dat moet Mascom zijn, niet Aston. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
mace schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 13:43:
Nee 8)7
Aston is een andere producent van Conditional Access Modules en wordt in het gelinkte artikel ook als zodanig benoemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart44
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
mace schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 13:43:
Echt niet Aston France maakt ook Irdeto modules of ze geschikt zijn voor Ziggo geen idee.

http://www.aston-france.com/modules.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 11:53:
Als ik het goed begrijp kan de Alphacrypt i.c.m. met de FloppyDTV alleen worden uitgeschakeld met een update van het irdeto protocol. Zou het mogelijk zijn dat Mascom dan gewoon een nieuwe CI CAM maakt met hierin ondersteuning voor het nieuwe irdeto protocol, of is dit te simpel gedacht? Mascom betaalt nu netjes licenties voor irdeto2, waarom zou dit niet voor irdeto3 kunnen?
Benader je vraag nu eens vanuit de positie van Ziggo en Irdeto. Ziggo wijzigt niet zelf het Irdeto protocol, daar hebben ze Irdeto voor nodig. Denk je dan echt dat Irdeto Ziggo tegemoet gaat komen met een protocol update zodat de AlphaCrypt Classic CAM en eventueel andere hardware en software Irdeto CAM's buiten werking worden gesteld en direct daarna gaan ze Mascom weer een licentie verstrekken om een nieuwere versie van de AlphaCrypt Classic CAM uit te brengen? Lijkt mij toch niet erg logisch, want dan hadden ze net zo goed die hele update operatie niet hoeven uitvoeren.

Kennelijk heeft Mascom bij de huidige Irdeto 2 versie de camkey van Ziggo zodanig op een legale manier geïmplementeerd dat Mascom niet aan te pakken valt door Irdeto en/of Ziggo. Je kan er dan donder op zeggen dat de licentie voorwaarden voor een volgende versie worden aangepast zodat Mascom geen licentie meer gaat krijgen. Aston die ook met een voor Ziggo geschikte Irdeto CAM is gekomen (lees voor "Ziggo geschikt" "met de Ziggo door extra toegepaste camkey") heeft zich kennelijk niet aan hun licentie overeenkomst met Irdeto gehouden zodat ze wel aan te pakken waren. Vraag me niet wat de verschillen in licentie overeenkomsten waren die Mascom en Aston hebben met Irdeto, maar volgens mij is Mascom een kleiner bedrijfje dan Aston en toch is daar door Irdeto al die jaren dat de AlphaCrypt Classic CAM op de markt is niets aan gedaan. Er zijn nog veel meer fabrikanten van Irdeto CAM's en die hebben het ook nooit aangedurfd om de door Ziggo gebruikte camkey te implementeren, vandaar dat die Irdeto CAM's niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Sjoop1985 schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 15:08:
[...]

Nee 8)7
Aston is een andere producent van Conditional Access Modules en wordt in het gelinkte artikel ook als zodanig benoemd...
Ja maar ze maken geen modules voor ziggo.
aart44 schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 15:40:
[...]

Echt niet Aston France maakt ook Irdeto modules of ze geschikt zijn voor Ziggo geen idee.

http://www.aston-france.com/modules.html
Dat het een echt bedrijf is wat ook CAMs maakt weet ik, maar ze maken geen modules voor ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
ArChie schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 19:49:
Kennelijk heeft Mascom bij de huidige Irdeto 2 versie de camkey van Ziggo zodanig op een legale manier geïmplementeerd dat Mascom niet aan te pakken valt door Irdeto en/of Ziggo.
Ik vraag me ook al tijden af hoe ze dat nou gedaan hebben bij Mascom. Bij softcams moeten afhankelijk van het type kaartje soms sleutels worden ingevoerd, maar die Alphacrypt werkt altijd. Het lijkt bijna of ze officieel gewoon een Irdeto-licentie kopen, maar op een of andere manier in staat zijn dat sleutel-gedeelte te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Beuzelarij schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 20:17:
[...]

Ik vraag me ook al tijden af hoe ze dat nou gedaan hebben bij Mascom. Bij softcams moeten afhankelijk van het type kaartje soms sleutels worden ingevoerd, maar die Alphacrypt werkt altijd. Het lijkt bijna of ze officieel gewoon een Irdeto-licentie kopen, maar op een of andere manier in staat zijn dat sleutel-gedeelte te omzeilen.
Volgens mij hoeft dat bij nieuwere versies van newcs niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
mace schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 20:11:
[...]

Ja maar ze maken geen modules voor ziggo.

[...]

Dat het een echt bedrijf is wat ook CAMs maakt weet ik, maar ze maken geen modules voor ziggo.
Your point being?
Mascom maakt ook geen modules in opdracht van Ziggo, de module die Mascom maakt, werkt met Ziggo, dat is wat anders ;)
En als je bovenstaand verhaal van Archie leest, zie je dat Aston ook CAMs maakt die met Ziggo werken.

Dat alles staat los van het feit dat in het eerder genoemde artikel toch echt Aston bedoeld werd en dat veranderd niet omdat jij denkt dat het over Mascom gaat.

[ Voor 2% gewijzigd door Sjoop1985 op 06-08-2009 13:45 . Reden: Semantics, semantics... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Sjoop1985 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 02:01:
[...]

Your point being?
Mascom maakt ook geen modules voor Ziggo, de module die Mascom maakt, werkt toevallig met Ziggo, dat is wat anders ;)
En als je bovenstaand verhaal van Archie leest, zie je dat Aston ook CAMs maakt die met Ziggo werken.
Dat is niet wat anders, ze hebben het bewust geïmplementeerd bij Mascom, zulke dingen werken niet "toevallig". ;) Ze lopen er alleen niet zo mee te koop geloof ik.
Dat alles staat los van het feit dat in het eerder genoemde artikel toch echt Aston bedoeld werd en dat veranderd niet omdat jij vindt dat het over Mascom gaat.
Ik vind het niet, ik dacht het, ik zal er dan blijkbaar wel naast zitten, maar deze opmerking vind ik een beetje teveel op de man spelen. Dat had je ook wel iets vriendelijker kunnen melden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downing
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-07-2024
Zoals het er nu naar uitziet, en ik houd nog een kleine slag om de arm, liggen de eerste CI+ modules in de laatste week van augustus in de winkels. De adviesprijs is 79,50 inclusief de smartcard. (...) Binnen twee weken komen wij ook met de eerste lijst van CI+ gecertificeerde en door ons ondersteunde toestellen." aldus Grads Vos in een verklaring tegenover Hardware.Info.

Ook had Vos nieuws over de werking van Alphacrypt CAM's in CI+ gecrertificeerde TV's: "Zoals je weet gaan wij gebruikers van Alphacrypt modules het kijken niet actief onmogelijk maken. Er is echter één uitzondering: op toestellen die geschikt zijn voor CI+ gaat een Alphacrypt CAM binnenkort niet meer werken. Er zijn mensen die nu al een toestel kopen, of dat onlangs gedaan hebben, waarvan zij denken dat die door ons gecertificeerd gaat worden. En omdat de CI+ module nog niet beschikbaar is hebben zij een Alphacrypt aangeschaft (...). Deze mensen hebben helaas pech, want over uiterlijk twee weken doet deze het niet meer in ons netwerk. Op alle door ons gecertificeerde toestellen zal dus alleen een CI+ module gebruikt kunnen worden. Natuurlijk doen wij dat niet omdat wij geld willen verdienen aan de verkoop van CI+ modules, die in eerste instantie alleen door de retail verkocht worden. Wij doen dat omdat de contentproviders van ons eisen dat wij hun programma’s, films, series, etc. beschermen. Doen wij dat niet, dan krijgen wij eenvoudig weg die content niet meer."

In oudere CI televisies van vóór 2009 zal de Alphacrypt CAM dus gewoon blijven werken, maar op nieuwe TV's die in het tweede kwartaal van 2009 geintroduceerd zijn en over CI+ beschikking is het dus zeer waarschijnlijk dat de Alphacrypt CAM binnen enkele weken geen beeld meer zal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:20
Als dat zo is word ik echt niet blij. Ik heb dat ding pas een maand ofzo.

[ Voor 0% gewijzigd door tiguan op 07-08-2009 11:59 . Reden: spelfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brooky
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:51

sphere

Debian abuser

Heb het Ziggo gebruikersforum uit lopen pluizen, maar wat daar niet zo sterk in naar voren komt, is of Alphacrypt Classis in standaard CI slot het tot in lengte van dagen blijft doen. Is het denkbaar dat contentproviders (bijv. RTL tijdens Formule 1, of recente speelfilm) een bit meestuurt dat het signaal alleen gedecodeerd kan worden voor CI+?

Vergelijkbaar met nu RAI die op zwart gaat als er Formule 1 op is...

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sphere schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 13:35:
Heb het Ziggo gebruikersforum uit lopen pluizen, maar wat daar niet zo sterk in naar voren komt, is of Alphacrypt Classis in standaard CI slot het tot in lengte van dagen blijft doen. Is het denkbaar dat contentproviders (bijv. RTL tijdens Formule 1, of recente speelfilm) een bit meestuurt dat het signaal alleen gedecodeerd kan worden voor CI+?

Vergelijkbaar met nu RAI die op zwart gaat als er Formule 1 op is...
Als ik Archie goed heb begrepen is dit (het uitschakelen van de Alphacrypt in CI-sloten) alleen mogelijk indien er wordt overgestapt op een nieuwe Irdeto codering.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2009 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
downing schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 11:13:
Natuurlijk doen wij dat niet omdat wij geld willen verdienen aan de verkoop van CI+ modules, die in eerste instantie alleen door de retail verkocht worden. Wij doen dat omdat de contentproviders van ons eisen dat wij hun programma’s, films, series, etc. beschermen. Doen wij dat niet, dan krijgen wij eenvoudig weg die content niet meer."
Dat is natuurlijk weer de grootste onzin die die vent uitkraamt. Het is echt niet zo dat alle contentproviders dat doen. Zeker NL1/2/3 eisen dat niet, want die mogen bij andere gewoon FTA doorgegeven worden. Ook geloof ik er weinig van dat RTL/SBS het eisen. Misschien dat zenders als Film1 het eisen, maar dan zetten ze toch fijn alleen bij die zenders de beperking aan. Het is gewoon duidelijk dat er een andere reden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woy schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 14:33:
[...]

Dat is natuurlijk weer de grootste onzin die die vent uitkraamt. Het is echt niet zo dat alle contentproviders dat doen. Zeker NL1/2/3 eisen dat niet, want die mogen bij andere gewoon FTA doorgegeven worden. Ook geloof ik er weinig van dat RTL/SBS het eisen. Misschien dat zenders als Film1 het eisen, maar dan zetten ze toch fijn alleen bij die zenders de beperking aan. Het is gewoon duidelijk dat er een andere reden is.
Die Vos is blijkbaar erg goed in zijn werk, want kritische vragen krijgt hij niet. Of zijn de tweakers hier zoveel slimmer dan al die websites die dit "goede nieuws" brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
(...)

"Zoals je weet gaan wij gebruikers van Alphacrypt modules het kijken niet actief onmogelijk maken. Er is echter één uitzondering: op toestellen die geschikt zijn voor CI+ gaat een Alphacrypt CAM binnenkort niet meer werken. (...) Wij doen dat omdat de contentproviders van ons eisen dat wij hun programma’s, films, series, etc. beschermen. Doen wij dat niet, dan krijgen wij eenvoudig weg die content niet meer."
Op 10-4-2009 had Gradus Vos een interview met HardwareInfo.
http://www.hardware.info/...al_CI_en_Interactieve_TV/

Transcriptie van het essentiële gedeelte:
(let niet op het grammaticale juistheid van de spreektaal van de heren)
Hwinfo:

Wat is zo speciaal aan CI+ ten opzichte van CI? Want er zijn TV’s met een DBV-C tuner aan boord (Sony heeft ze, Loewe heeft ze). Daar kun je een normale CI module in stoppen, zoals de Alphacrypt (waar we het dadelijk uitgebreid over gaan hebben). Waarom moet er een nieuwe standaard komen, willen jullie dit kunnen doen.

Vos:

Er zijn twee redenen.
De eerste is, en dat is wel de belangrijkste, dat heeft te maken met de beveiligingseisen, die de contentleveranciers ons opleggen. Dat is echt de allerbelangrijkste.
De tweede is, dat we ook met de leveranciers van TV’s en andere apparatuur gewoon eigenlijk één standaard willen afspreken die door iedereen gebruikt kan worden.
Belangrijkste is echter de beveiligingseisen die ons opgelegd worden.

(….)

Vos:

Wat zo’n leverancier dan zegt tegen ons, is bijvoorbeeld: jullie mogen dat uitzenden, maar we willen niet hebben dat die (film) gekopieerd wordt of meer dan één keer gekopieerd wordt. Om daaraan te kunnen voldoen moet je bepaalde eisen in je beveiliging inbouwen. En dat zie je steeds vaker.

Hwinfo:

En dan heb je dus het grote verschil waarbij dat bij CI niet kan.

Vos:

Dan is het gelijk “open en bloot”.

Hwinfo:

En bij CI+ kunnen jullie dat bij wijze van spreken per zender aangeven.

Vos:

Ja. Per zender, zelfs per programma zou je dat kunnen aangeven. Maar nogmaals, dat is niet iets dat wij gaan doen, maar iets wat op een gegeven moment zo’n contentprovider kan eisen van je.

(…)

Hwinfo:

Voor alle duidelijkheid. We praten over de “premium content”.
Dus zeg maar de “normale” zenders Nederland 1, 2 en 3s, de RTL 4, 5 en 7s. Speelt dat daar ook?
Of vinden die alles prima?

Vos:

Nee, daar speelt het op dit moment niet. Zij het, dat de enigen waarvoor dit echt geregeld is, zijn de Nederlandse publieke zenders.

(…)

Hwinfo:

Maar als we dan concreet kijken naar de introductie van CI+: er zijn technische mogelijkheden, bijvoorbeeld om opnemen te vermijden, maar dat betekent dus niet, dat dat direct op al die zenders wordt ingeschakeld?

Vos:

Nee, zeker niet.
Op de zenders, die op dit moment “normaal” uitgezonden worden, die hebben ons niet aangegeven, dat er niet op gekopieerd mag worden. Dus gaan we dat ook niet instellen.
De interviewer maakte gebruik van voorbeelden om het (technische) verhaal te verduidelijken. Het nadeel van voorbeelden is, dat sommigen achteraf zullen zeggen: ja, maar dat was een antwoord dat alleen gold voor dat voorbeeld.

De strekking van het verhaal was echter, dat men NIET collectief de CI+ functies over alle zenders zou activeren. Het blijft beperkt tot de zenders of programma's met premium content op last van de contentaanbieder.

Luttele weken later ligt dat 180 graden anders:
in TV's, voorzien van CI+ hardware, gaat alleen een CI+ CAM van Ziggo werken. En het is Ziggo, die andere CAM-oplossingen actief onmogelijk maakt. En collectief invoert in plaats van per zender.
Het is dan maar jammer als je TV (nog) niet is gecertificeerd om met de door Ziggo opgelegde specs om te gaan.

Koppelverkoop anyone?

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:19
Ik kan me niet voorstellen dat Ziggo dit alleen doet voor de contentproviders..
Als Ziggo zou zeggen dat ze geen CI+ willen, tegen de contentproviders dan zou de helft van Nederland zonder TV zitten?
En het monopolie wat ze hebben op de kabel per regio, zoiets zou ik chantage noemen. De contentproviders chanteren Ziggo, en Ziggo uiteindelijk de klant, die kan namelijk niet overstappen naar een (in mijn ogen) redelijk alternatief.
Vraag me af wanneer de politiek hier zich een keer mee gaat bemoeien...opengooien die kabel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sillymidget schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 16:13:
Ik kan me niet voorstellen dat Ziggo dit alleen doet voor de contentproviders..
Als Ziggo zou zeggen dat ze geen CI+ willen, tegen de contentproviders dan zou de helft van Nederland zonder TV zitten?
En het monopolie wat ze hebben op de kabel per regio, zoiets zou ik chantage noemen. De contentproviders chanteren Ziggo, en Ziggo uiteindelijk de klant, die kan namelijk niet overstappen naar een (in mijn ogen) redelijk alternatief.
Vraag me af wanneer de politiek hier zich een keer mee gaat bemoeien...opengooien die kabel!
Volgens mij gaat die kabel open: http://www.telecompaper.com/nl/article.aspx?cid=657277. Vooral de tekst "Daarnaast worden UPC, Ziggo, CAIW en Delta verplicht digitale TV signalen van alternatieve TV-aanbieders over hun kabelnetwerken te leveren aan de consument." vind ik interessant, ik dacht namelijk dat het alleen het analoge signaal betrof, maar hier staat toch wat leukers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:51

sphere

Debian abuser

Ik zeg niet dat Ziggo er geen belang bij kan hebben, om CI+ er door te drukken, maar dat contentproviders limitaties opleggen aan kabelaars staat buiten kijf; zij worden namelijk zelf ook kort gehouden door studio's, FIA enz enz. Gewoon een keten van contracten.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook had Vos nieuws over de werking van Alphacrypt CAM's in CI+ gecrertificeerde TV's: "Zoals je weet gaan wij gebruikers van Alphacrypt modules het kijken niet actief onmogelijk maken. Er is echter één uitzondering: op toestellen die geschikt zijn voor CI+ gaat een Alphacrypt CAM binnenkort niet meer werken. Er zijn mensen die nu al een toestel kopen, of dat onlangs gedaan hebben, waarvan zij denken dat die door ons gecertificeerd gaat worden. En omdat de CI+ module nog niet beschikbaar is hebben zij een Alphacrypt aangeschaft (...). Deze mensen hebben helaas pech, want over uiterlijk twee weken doet deze het niet meer in ons netwerk. Op alle door ons gecertificeerde toestellen zal dus alleen een CI+ module gebruikt kunnen worden. Natuurlijk doen wij dat niet omdat wij geld willen verdienen aan de verkoop van CI+ modules, die in eerste instantie alleen door de retail verkocht worden. Wij doen dat omdat de contentproviders van ons eisen dat wij hun programma’s, films, series, etc. beschermen. Doen wij dat niet, dan krijgen wij eenvoudig weg die content niet meer."
Zo te zien is bedrijfsfantast Vos weer bezig met het afschuiven van de verantwoordelijkheid van door Ziggo genomen beleidsbeslissingen. Technisch gezien kan Ziggo per doorgegeven kanaal aanzetten dat een TV met CI+ slot vereist dat de voor Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM gebruikt wordt. Daarmee kan dus iedere zender zelf beslissen of deze wel een niet het gebruik van de CI+ CAM wil forceren. Kanalen waarop deze CI+ beperking niet aan staat kunnen dan gewoon worden weergegeven met een AlphaCrypt Classic CAM, alleen de kanalen waarop die CI+ beperking wel op verzoek van de zender is aan gezet zijn dan niet weer te geven met de AlphaCrypt Classic CAM.

Dat Ziggo nu opeens zelf de beslissing heeft genomen om direct op alle kanalen deze CI+ beperking aan te zetten geeft aan dat Ziggo andere motieven heeft. Immers, bij Caiway hebben minimaal 60 van die kanalen die nu volgens Ziggo verantwoordelijk zijn voor deze beslissing er zelfs geen enkel probleem mee dat ze zonder CAM en smartcard te bekijken en zelfs op te nemen zijn. Ziggo is dus weer eens aan het liegen. We hebben het hier trouwens over TV's met CI+ slot waarbij de content alleen maar te bekijken valt. Tot dusver is er geen enkele TV (of apparaat) met CI+ slot in omloop dat de content kan opnemen en ook nog voorzieningen heeft getroffen om de content er af te kunnen halen. Dus de beslissing van Ziggo om deze CI+ beperking op alle kanalen te activeren is zelfs niet eens genomen om de content te beschermen.

Wat zijn dan wel de motieven? Klanten dwingen om geen AlphaCrypt Classic CAM meer aan te schaffen en/of te gebruiken en pure koppelverkoop. Ongetwijfeld zal Ziggo van de twee CI+ CAM fabrikanten voor iedere verkochte Irdeto CI+ CAM die geschikt is voor Ziggo royalties ontvangen en ook wordt die CI+ CAM samen verkocht met een Ziggo smartcard die velen niet nodig zullen hebben waar Ziggo ook nog eens keer aan verdiend. Dan is het dus wel zeer handig dat je apparatuur van derden, die niet speciaal voor Ziggo ontwikkeld worden, toch kan verplichten dat ze alleen de voor Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM accepteren voor de weergave van kanalen. Een beter voorbeeld van koppelverkoop is er niet.

En had bedrijfsfantast Vos bij het vorige interview met Hardware.info niet toegezegd dat Ziggo voor gedupeerden met een oplossing zou proberen te komen. Dat blijkt dus ook weer een leugentje om eigen bestwil te zijn geweest om toen de indruk te wekken dat Ziggo heel erg begaan is met haar klanten. Nu met de introductie van de voor Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM laat Ziggo haar ware aard zien en zeggen ze alleen dat het jammer is voor de klanten die geen zin meer hadden om te blijven wachten op de steeds weer uitgestelde CI+ CAM en alvast een AlphaCrypt Classic CAM hadden aangeschaft. Als Ziggo werkelijk begaan is met haar klanten dat had Ziggo er voor gekozen om alleen op die kanalen de CI+ beperking aan te zetten waarvan de zender dat ook expliciet vereist zodat deze groep klanten hun AlphaCrypt Classic CAM tenminste nog op het grootste deel van de, en misschien zelfs alle, kanalen kan blijven gebruiken. Altijd maar weer die leugens en het afschuiven van de verantwoordelijkheden door Ziggo.

De echte content providers waar Ziggo overigens mee te maken heeft zijn de Video On Demand (VOD) content providers. Deze VOD content kan helemaal niet worden weergegeven met apparatuur met een CI+ slot, alleen met speciaal voor Ziggo ontwikkelde kabel ontvangers die de OpenTV middleware ondersteunen zoals de Cisco 8455DVB HDTV/VOD/PVR. En in die kabel ontvangers hebben niet eens een CI+ slot maar een Irdeto SoftCell softCAM library. En aan de bescherming van die VOD content doet Ziggo helemaal niets aangezien de films en series gewoon zonder enige vorm van encryptie via de kabel worden verzonden. Daaruit valt ook weer af te leiden dat Ziggo een loopje neemt met de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die CI+ modules zijn al de helft goedkoper dan de Alphacrypt, daar zit het geld niet. Het geld zit in de diensten die Ziggo over de kabel verkoopt, minimaal al 200 Euro per klant per jaar, en daar willen ze graag additionele diensten zoals extra content en video on demand bij verkopen. Uiteindelijk willen ze de Alphacrypt helemaal weghebben en dat zal binnen anderhalf jaar wel gebeuren door een update van het Irdeto protocol. Dit is gewoon stap 1 daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 12:41:
Die CI+ modules zijn al de helft goedkoper dan de Alphacrypt, daar zit het geld niet. Het geld zit in de diensten die Ziggo over de kabel verkoopt, minimaal al 200 Euro per klant per jaar, en daar willen ze graag additionele diensten zoals extra content en video on demand bij verkopen. Uiteindelijk willen ze de Alphacrypt helemaal weghebben en dat zal binnen anderhalf jaar wel gebeuren door een update van het Irdeto protocol. Dit is gewoon stap 1 daarvan.
Ziggo krijgt in ieder geval geen royalties van de AlphaCrypt Classic CAM. Met de voor Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM's en de smartcard vangen ze waarschijnlijk voor beiden. En zoals ik al uitgelegd heb heeft CI+ niets te maken met Video On Demand aangezien daar speciale ontvangers voor nodig zijn en de boel momenteel zelfs zonder encryptie over de kabel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nogmaals, met een additionele dienst vangen ze per klant veel meer dan ze met royalties op die CI+ modules kunnen vangen (en de smarcard verkochten ze ook al aan Alphacrypt bezitters). Ziggo zal ongetwijfeld met additionele diensten komen die enabled zijn via die C+ modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 13:24:
Nogmaals, met een additionele dienst vangen ze per klant veel meer dan ze met royalties op die CI+ modules kunnen vangen (en de smarcard verkochten ze ook al aan Alphacrypt bezitters). Ziggo zal ongetwijfeld met additionele diensten komen die enabled zijn via die C+ modules.
En dat is goed voor de klanten omdat...? Dan mag je straks tegen betaling aan Ziggo gebruik maken van de PVR functionaliteit in nieuwe apparatuur met CI+ slot net zoals Ziggo nu ook al beschikt over dergelijke beperkende maatregelen die ze commercieel kunnen uitbaten in de door hen "gecertificeerde" losse kabel PVR's. Voor Video On Demand is er middleware ondersteuning nodig in de apparatuur met DVB-C tuner die er niet in zit en waarschijnlijkk ook nooit in deze TV's zal komen. De klanten met een AlphaCrypt Classic CAM die geraakt worden door dit besluit van Ziggo om over te gaan tot koppelverkoop beschikken al over een smartcard. Nu moeten ze weer onnodig extra meebetalen voor een smartcard omdat Ziggo de CI+ CAM alleen maar samen met een smartcard op de markt brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is vooral goed voor Ziggo. Voor klanten die een nieuw toestel kopen is er het beperkte voordeel dat ze nu iets goedkoper uitzijn dan met de CI+ module dan met de Alphacrypt en een ondersteunde oplossing hebben, maar ze halen ook een paard van Troye in huis. We weten nog niet waartoe CI+ allemaal in staat is...

Wanneer gaat de concurrentie op de kabel eigenlijk open? Er werd gesproken over eind 2009. Ik zou dan voor Caiway kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:15

nFo

http://www.hardware.info/...ind_augustus_beschikbaar/

Eind maart kondigde Ziggo aan als eerste kabeloperator aan ondersteuning voor CI+ te gaan bieden, waardoor het officieel mogelijk wordt om op het netwerk van Ziggo digitale TV te kijken met de DVB-C tuner die in veel nieuwe TV's is ingebouwd. Sinds die aankondiging bleef het echter stil en de geplande introductiedatum in mei werd niet gehaald. Maar inmiddels lijkt de lancering van CI+ dan toch écht nabij. Woorvoerder Gradus Vos van Ziggo liet ons weten dat de eerste CI+ modules waarschijnlijk vanaf eind augustus verkrijgbaar zullen zijn.

"Zoals het er nu naar uitziet, en ik houd nog een kleine slag om de arm, liggen de eerste CI+ modules in de laatste week van augustus in de winkels. De adviesprijs is 79,50 inclusief de smartcard. (...) Binnen twee weken komen wij ook met de eerste lijst van CI+ gecertificeerde en door ons ondersteunde toestellen." aldus Grads Vos in een verklaring tegenover Hardware.Info.

In oudere CI televisies van vóór 2009 zal de Alphacrypt CAM dus gewoon blijven werken, maar op nieuwe TV's die in het tweede kwartaal van 2009 geintroduceerd zijn en over CI+ beschikking is het dus zeer waarschijnlijk dat de Alphacrypt CAM binnen enkele weken geen beeld meer zal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 13:52:
Het is vooral goed voor Ziggo. Voor klanten die een nieuw toestel kopen is er het beperkte voordeel dat ze nu iets goedkoper uitzijn dan met de CI+ module dan met de Alphacrypt en een ondersteunde oplossing hebben, maar ze halen ook een paard van Troye in huis. We weten nog niet waartoe CI+ allemaal in staat is...
Klanten die beschikken over een apparaat met CI+ slot en nog een CAM moeten aanschaffen worden door Ziggo met dit koppelverkoop besluit onnodig gedwongen om een CI+ CAM aan te schaffen. Daar valt niets meer aan te veranderen. Dergelijke klanten kunnen sowieso beter een CI+ CAM aanschaffen als ze toch nog niets hebben.

Dit topic gaat echter over de AlphaCrypt Classic CAM en dus ook over de personen die al een AlphaCrypt Classic CAM hadden aangeschaft die ze nu van Ziggo niet meer in hun apparaat met CI+ slot mogen gebruiken. Die klanten worden nu extra geraakt omdat ze weer een CI+ CAM moeten kopen en daarbij weer een smartcard worden opgedrongen door Ziggo die uiteraard ook weer betaald moeten worden. En dat is dus niet overeenkomstig met eerdere toezeggingen van bedrijfsfantast Vos om tot oplossingen te komen. Het omgekeerde is van toepassing aangezien Ziggo uit eigen beweging juist extra barricades opwerpt.
Wanneer gaat de concurrentie op de kabel eigenlijk open? Er werd gesproken over eind 2009. Ik zou dan voor Caiway kiezen.
Helaas zal Caiway nooit geen toegang gaan krijgen tot de kabel van de huidige kabelbedrijven. Dat is voorbehouden aan nieuwkomers op de kabel als ik het goed begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Terwijl ik aan de ene kant openheid op het medium kabel toejuich, denk ik dat het onrealistisch is om maar iedereen toe te laten op de kabel, we komen nu toch al wat ruimte te kort of niet?

Gewoon het analoge pakket er af en de gewone kanalen FTA, dat zou al een grote stap vooruit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mace schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 14:30:
Terwijl ik aan de ene kant openheid op het medium kabel toejuich, denk ik dat het onrealistisch is om maar iedereen toe te laten op de kabel, we komen nu toch al wat ruimte te kort of niet?
Zeker bij digitale Radio en TV stelt het niets voor om kanalen éénmalig op de kabel te zetten en door meerdere aanbieders te laten gebruiken. Iedere aanbieder zal namelijk zijn eigen Conditional Access System (CAS) hebben en de daarbij behorende smartcard. In Ziggo/Casema en Ziggo/Multikabel gebied werkt dit al zo sinds het signaal voor het Multikabel abonnees uit de Ziggo/Casema headend vandaan komt. Daar is dus sprake van twee Irdeto CAS'sen.
Gewoon het analoge pakket er af en de gewone kanalen FTA, dat zou al een grote stap vooruit zijn.
Het analoge pakket zit voorlopig de digitale diensten als TV, Video On Demand en Internet nog helemaal niet in de weg gezien de nog vrije ruimte op de kabel. En aangezien Ziggo de klanten met een TV met CI+ slot nu ook wil gaan dwingen om niet alleen een smartcard aan te schaffen maar ook hun CI+ CAM hoef je er niet op te rekenen dat men het basispakket FTA gaat doorgeven. Het zal mij niets verbazen als blijkt dat de paar FTA kanalen die er nu zijn ook de CI+ beperking gaan krijgen dat er een voor Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM in de TV moet zitten anders geen beeld ondanks dat het kanaal FTA wordt doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziggo heeft intussen laten weten dat de CI+ module niet zal werken in een TV met CI-slot. Dat betekent dus dat bezitters van een ouder toestel met CI-sot blijven aangewezen op Alphacrypt, maar ook dat er geen garanties zijn op blijvende goede werking over anderhalf jaar of zo. En dit geldt ook voor b.v. bezitters van een recent Samsung toestel zonder P in het typenummer, want die zijn ook CI en niet CI+.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2009 15:14 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04
Woy schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 14:33:
Misschien dat zenders als Film1 het eisen, maar dan zetten ze toch fijn alleen bij die zenders de beperking aan.
Bij CanalDigitaal kan je gewoon Film1 kijken met een normale CAM. Dus nee.
Het is gewoon duidelijk dat er een andere reden is.
Dat is zeker.
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 14:51:
[...]

Die Vos is blijkbaar erg goed in zijn werk, want kritische vragen krijgt hij niet. Of zijn de tweakers hier zoveel slimmer dan al die websites die dit "goede nieuws" brengen?
Als ik hem zou mogen interviewen zou ik hem wel eens het vuur aan de schenen leggen. Maar let maar op: dan loopt hij gewoon weg, wedden? En dan zou ik hem ook nooit meer mogen interviewen, dus geen toekomstige artikelen meer. Want de waarheid wil je niet publiek hebben natuurlijk.
Er zijn twee redenen.
De eerste is, en dat is wel de belangrijkste, dat heeft te maken met de beveiligingseisen, die de contentleveranciers ons opleggen. Dat is echt de allerbelangrijkste.
Bullshit. CanalDigitaal heeft daar geen last van. Het basispakket van Caiw heeft daar geen last van. Digitenne heeft daar geen last van.
De tweede is, dat we ook met de leveranciers van TV’s en andere apparatuur gewoon eigenlijk één standaard willen afspreken die door iedereen gebruikt kan worden.
Bullshit. Het systeem van de andere grote DVB-C aanbieder, UPC, is op geen enkele manier compatible hiermee. En een standaard was er al: Irdeto2. Hadden ze normale smartcards gebruikt zonder de "truck" die ze nu gebruiken, dan had iedere Irdeto2 CAM gewerkt. En daarmee iedere CI-ontvanger zoals televisies, HTPC's etc.

Zie ook mijn reactie op het nieuws: Mentalist in 'nieuws: Introductie CI+-modules bij Ziggo zet Alphacrypt deels op zwart'. Bottom line: aan een klant die zelf opneemt valt niets te verdienen. Aan een klant die een dienst als "ooitgemist" gebruikt wel.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 15:14:
Ziggo heeft intussen laten weten dat de CI+ module niet zal werken in een TV met CI-slot. Dat betekent dus dat bezitters van een ouder toestel met CI-sot blijven aangewezen op Alphacrypt, maar ook dat er geen garanties zijn op blijvende goede werking over anderhalf jaar of zo.
Nauwelijks een verrassing. Toen ik in de CI+ specficatie las dat Ziggo de mogelijkheid krijgt om voor ieder kanaal zelf te bepalen dat hun Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM niet mag functioneren was het voor mij eigenlijk al duidelijk dat ze deze beperking op alle kanalen zouden activeren. Ook hiervoor geldt weer dat Ziggo de klanten tegemoet had kunnen komen door iedere zender zelf uit te laten maken of die deze CI+ beperking aan wil hebben. Bij het gros van de kanalen werkt de CI+ CAM dan in backwards compatible mode in een standaard DVB CI slot zodat ze klanten niet altijd door Ziggo verplicht worden om of losse buggy kabel ontvanger aan te schaffen of een TV met CI+ slot aan te schaffen als ze geen losse ontvanger willen. Maar zoals verwacht is Ziggo geen klantvriendelijk bedrijf en dus activeren ze onmiddelijk alle beperkingen die ze hebben om klanten en fabrikanten te dwingen te doen wat zij willen.

Het zal mij ook niets vebazen als straks blijkt of uitkomt dat Ziggo ook TV fabrikanten chanteert om hun apparatuur eerst voor Ziggo te laten aanpassen en door hen te laten keuren of anders komt dat apparaat op de CI+ blacklist van Ziggo te staan zodat hun CI+ CAM niet wil werken in dergelijke apparatuur met CI+ slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=32381706,noline]
Zie ook mijn reactie op het nieuws: Mentalist in 'nieuws: Introductie CI+-modules bij Ziggo zet Alphacrypt deels op zwart'. Bottom line: aan een klant die zelf opneemt valt niets te verdienen. Aan een klant die een dienst als "ooitgemist" gebruikt wel.
Inderdaad, zie ook het bericht van Ziggo dat CI+ modules time-shift recording mogelijk maken. Dat zal wel tegen betaling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rashied
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-01-2018
Ik had een vraag over de DVB-C

Als ik deze kaart hier in mijn tv steek. Moet ik de coax kabel nog wel aansluiten dan op mijn tv ?

Ik neem aan van wel toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:19
Rashied schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 15:58:
Ik had een vraag over de DVB-C

Als ik deze kaart hier in mijn tv steek. Moet ik de coax kabel nog wel aansluiten dan op mijn tv ?

Ik neem aan van wel toch ?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 11:43
W3ird_N3rd schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 15:14:
[...]

[...]

Bottom line: aan een klant die zelf opneemt valt niets te verdienen. Aan een klant die een dienst als "ooitgemist" gebruikt wel.
Tja, als ik dit allemaal zo lees... Ik woon in Ziggo gebied, en ben al jaren geleden van kabeltv afgestapt. (tevreden Canal Digitaal klant!) Recente ontwikkelingen op HD gebied hebben me doen twijfelen of ik niet een combi-ontvanger wil gaan aanschaffen zodat ik DVB-S én DVB-C kan ontvangen. Maar waar je bij Canal Digitaal nog zelf de vrijheid hebt over welke CI ontvanger je aanschaft perkt Ziggo die vrijheid steeds meer in. Ofwel: ik zie me toch voorlopig nog geen Ziggo klant worden, of Canal Digitaal moet al op de fles gaan of zo(en ik hoop vurig dat dat niet gebeurt...).

Het wordt hoog tijd dat de kabel wordt opengegooid, en wel volledig. Dan zou theoretisch zelfs Canal Digitaal combipakketen van DVB-S en DVB-C zenders kunnen gaan aanbieden...

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
W3ird_N3rd schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 15:14:
[...]
Het is natuurlijk mogelijk dat Film1 per provider verschillende eisen stelt, het lijkt me niet logisch, maar het is wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 17:53
Heren, kort vraagje.. als ik 't goed begrijp gaat mijn Alphacrypt 3.14c i.c.m. Ziggo en een Sony V3000 vanaf eind Augustus niet meer werken? Ik ga verhuizen naar UPC gebied dus ik wou hem verkopen maar als ik het goed begrijp staan er straks honderden op Marktplaats (waarschijnlijk nu al...)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WidgetTWW
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 20:08
nudie schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 14:39:
Heren, kort vraagje.. als ik 't goed begrijp gaat mijn Alphacrypt 3.14c i.c.m. Ziggo en een Sony V3000 vanaf eind Augustus niet meer werken? Ik ga verhuizen naar UPC gebied dus ik wou hem verkopen maar als ik het goed begrijp staan er straks honderden op Marktplaats (waarschijnlijk nu al...)?
Goed lezen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Sony V3000 heeft een CI slot (dus géén CI+). Dit blijft vooralsnog gewoon werken icm Alphacrypt CAM. Alleen de combinatie CI+ slot met Alphacrypt zal eind augustus geblokkeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:58
Laatst voor iemand ook alfacrypt besteld, nadat ervaringen bij mij goed waren. Alleen heeft de nieuwe kaart een 'kinderslot'. Bij een leeftijd rating van +6 vraagt hij steeds om een code. Is deze er ook af te halen? Dit is behoorlijk irritant. Als je eenmaal de code hebt ingesteld wordt er niet meer om gevraagd, mits ik de tv weer uit doe en weer aan zet.

[ Voor 2% gewijzigd door Mattie84 op 10-08-2009 10:53 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
Mattie84 schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 16:39:
Laatst voor iemand ook alfacrypt besteld, nadat ervaringen bij mij goed waren. Alleen de nieuwe kaart een 'kinderslot'. Bij een leeftijd rating van +6 vraagt hij steeds om een code. Is deze er ook af te halen? Dit is behoorlijk irritant. Als je eenmaal de code hebt ingesteld wordt er niet meer om gevraagd, mits ik de tv weer uit doe en weer aan zet.
Gewoon de "Parental Control" optie uitzetten bij de Alphacrypt settings?
"Jugendschutz" als je Alphacrypt nog op Duits staat ingesteld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downing
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-07-2024
Ziggo heeft op zijn site lcd's staan die goedgekeurd zijn voor ci+.
voor als nog gaan het om de sony bravia kdl xxV5500/5610 serie (52inch niet) en de LG series LF7300 en de LH3300. Er zullen hopelijk ook andere series van sony snel komen. In ieder geval begin het balletje eindelijk te rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
ArChie schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 15:31:
[...]

Toen ik in de CI+ specficatie las dat Ziggo de mogelijkheid krijgt om voor ieder kanaal zelf te bepalen dat hun Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM niet mag functioneren was het voor mij eigenlijk al duidelijk dat ze deze beperking op alle kanalen zouden activeren.
Ziggo heeft bij monde van woordvoerder Gradus Vos begin april aangegeven (interview met HardwareInfo), dat Ziggo de CI+ functionaliteit niet in één keer over alle zenders zou introduceren. Dat zou per zender gebeuren, indien dat vanwege de contentprovider vereist zou worden.

Waarom houdt niemand Ziggo aan die toezegging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Claude schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 11:31:
[...]
Ziggo heeft bij monde van woordvoerder Gradus Vos begin april aangegeven (interview met HardwareInfo), dat Ziggo de CI+ functionaliteit niet in één keer over alle zenders zou introduceren. Dat zou per zender gebeuren, indien dat vanwege de contentprovider vereist zou worden.
Die "toezegging" ging over de CI+ functionaliteit om het opnemen te blokkeren.
Ik zou ze er wel aan willen houden, maar meer dan je ongenoegen uiten kun je niet doen. ( Ja je kunt natuurlijk je abo opzeggen, maar dan ben je nog verder van huis ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Claude schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 11:31:
[...]

Ik ben zelf niet gedupeerd hierdoor, maar laat de gedupeerden maar een klacht indienen bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Ze schakelen op TVs met CI+ interface doelbewust concurrent-modules uit, althans dat hebben ze recent aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 11:44:
[...]
Ik ben zelf niet gedupeerd hierdoor, maar laat de gedupeerden maar een klacht indienen bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Ze schakelen op TVs met CI+ interface doelbewust concurrent-modules uit, althans dat hebben ze recent aangekondigd.
Het is dan natuurlijk alleen de vraag of andere CI+ modules wel werken. Ze schakelen wel CI modules uit, maar ze zullen dan waarschijnlijk met het argument komen dat andere CI+ modules wel werken ( Al weet ik niet of er al CI+ modules zijn die met de Irdeto II encoding om kunnen gaan. ). Ik ben ook benieuwd of Mascom nog met een CI+ module gaat komen ( En of ze dus uberhaupt CI+ gecertificeerd worden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
Woy schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 11:42:
[...]

Die "toezegging" ging over de CI+ functionaliteit om het opnemen te blokkeren.
Nee, die toezegging werd gedaan toen HWinfo concreet informeerde naar de wijze van introductie van de CI+ mogelijkheden op het netwerk van Ziggo.

En ja, HWinfo noemde in de vraagstelling terloops als voorbeeld van een CI+ functionaliteit de opnameblokkade. De strekking van de vraag was echter breder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Claude schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 12:11:
[...]

Nee, die toezegging werd gedaan toen HWinfo concreet informeerde naar de wijze van introductie van de CI+ mogelijkheden op het netwerk van Ziggo.

En ja, HWinfo noemde in de vraagstelling terloops als voorbeeld van een CI+ functionaliteit de opnameblokkade. De strekking van de vraag was echter breder.
En dus zal Ziggo altijd beweren dat ze het over die CI+ functionaliteiten hadden. Ze hebben nergens expliciet beweert nooit CI+ verplicht te stellen in CI+ televisies.

Ik ben met je eens dat het erg dubieus is, maar het is geen verassing meer dat Ziggo ( en Gradus V. in het bijzonder ) uitspraken binnen de kortste keren weer anders interpreteren, op de manier dat het hun het best uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
@ Woy

Conclusie is dus: voor waarheidsvinding heb je niets aan HWinfo en Ziggo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
Uiteindelijk is het gewoon klote voor alle mensen die een alphacrypt hebben.
Maar Ziggo moet dat ook wel rap kopen met die kaarten, en niet allemaal op zwart zetten, en dan vervolgens 3 jaar wachten met het implenteren met de ci standaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woy schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 11:55:
[...]

Het is dan natuurlijk alleen de vraag of andere CI+ modules wel werken. Ze schakelen wel CI modules uit, maar ze zullen dan waarschijnlijk met het argument komen dat andere CI+ modules wel werken ( Al weet ik niet of er al CI+ modules zijn die met de Irdeto II encoding om kunnen gaan. ). Ik ben ook benieuwd of Mascom nog met een CI+ module gaat komen ( En of ze dus uberhaupt CI+ gecertificeerd worden )
Toch lijkt het me de moeite waard dit officieel aan te kaarten. Volgens de Mededingingswet is misbruik van een monopoliepositie verboden, en daar lijkt dit erg op. Laat Ziggo maar eens duidelijk maken dat het blokkeren van de AlphaCrypt in een CI+ slot noodzakelijk is. Uit de Ziggo FAQ:
Om verwarring in de toekomst te voorkomen kunnen de nieuwe CI+ televisies alleen gebruik maken van de CI+ module. De CI+ televisies werken naast de CI+ CAM natuurlijk ook met de door ons gecertificeerde digitale ontvangers.
Dat is wel een erg zwakke redenering. En de AlphaCrypt werkt al een tijdje uitstekend in CI+ sloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 13:59:
[...]
Dat is wel een erg zwakke redenering. En de AlphaCrypt werkt al een tijdje uitstekend in CI+ sloten.
Idd ze hadden er net zo goed voor kunnen kiezen om allen CI+ verplicht te stellen op de kanalen die extra CI+ beperkingen hebben/krijgen. Als dat dan alleen op premium content gebeurd was, had je denk niet veel mensen horen klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
Er staat ook een gloednieuwe disclaimer op ziggo:
http://blob.ziggo.nl/dyna...o_Certificatie_CIplus.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 13:59:
[...]
Toch lijkt het me de moeite waard dit officieel aan te kaarten. Volgens de Mededingingswet is misbruik van een monopoliepositie verboden, en daar lijkt dit erg op. Laat Ziggo maar eens duidelijk maken dat het blokkeren van de AlphaCrypt in een CI+ slot noodzakelijk is.
Inderdaad! Dit kan via http://www.nmanet.nl/nede...n_overtredingen/Index.asp

Overigens is koppelverkoop in Nederland niet per definitie verboden, zie de voorbeelden op Wikipedia: Koppelverkoop

Als het om de CI+ CAMs gaat, deze CAMs worden niet door Ziggo gemaakt maar door andere ondernemingen (SMiT en Neotion). Net als bij de Apple iPhone i.c.m. T-Mobile abonnement zou dit dus wel mogen.

Wél denk ik dat Ziggo misbruik maakt van zijn economische machtspositie door het onnodig coderen van het digitale basispakket, door het onnodig uitsluiten van CI CAMs in CI+ sloten en door de hoge prijs voor het in bruikleen (!) krijgen van de opgedrongen Smartcards. Dit kunnen ze alleen doen doordat consumenten niet makkelijk over zullen stappen naar een concurrent, m.a.w. vanwege hun machtspositie.
Pagina: 1 ... 10 ... 15 Laatste

Let op:
Let Op:
Als je TV een CI+ slot heeft zal de Alphacrypt NIET meer werken, in een gewoon (non-plus) CI-slot werkt de Alphacrypt nog WEL

Hier hoef je dus ook geen vragen meer over te stellen.