Dan is het een kwestie van je definitie van "basispakket". Tussen UPC en oud-Ziggo (een aantal zaken zijn nu al anders):
Analoog
UPC: inbegrepen bij TV-abo
Ziggo: inbegrepen bij TV-abo
30+ zenders en NPO in HD
UPC: inbegrepen bij TV-abo
Ziggo: bestaat niet
Bekende omroepen (RTL, SBS, Discovery, etc) in HD, Fox, UitzendingGemist
UPC: TV Starter (€5,50/maand inclusief huur module/decoder)
Ziggo: inbegrepen bij TV-abo (TV Standaard), maar zelf een smartcard/module/decoder kopen
Meer zenders
UPC: TV Royaal (€15,50/maand inclusief huur module/decoder)
Ziggo: TV Extra (€14,95/maand, zelf spullen kopen)
Tientallen/honderden all-you-can-eat films/series
UPC: MyPrime (€6,50)
Ziggo: TV Extra (€14,95/maand, zelf spullen kopen)
Zo zie je dus dat Ziggo en UPC wel ongeveer dezelfde producten hebben/hadden, maar de structuur van de abonnementen is/was niet hetzelfde.
De enige vraag is dan nog: wat is het basispakket? (of in jouw woorden: "het volledige basispakket") Voor mij als oud-Ziggo klant is dat dan toch de bekende omroepen in HD en Fox. Dat basispakket van UPC (wat je nu bij geharmoniseerd Ziggo ook hebt) is qua aanbod haast Digitenne met betere beeldkwaliteit. Sterker nog: bij Digitenne krijg je wèl Fox! Dat ongecodeerde UPC pakket durf ik persoonlijk dan niet "volledig" te noemen, daarvoor mist er echt teveel.
Zoals UPC zelf zegt: "
HD is bij UPC de standaard.". Nou, van alleen 3 NPO zenders in HD krijg ik het niet warm. Dan is "starter" dus het standaardpakket, en da's niet ongecodeerd.
Op termijn zullen de basispakketten ook wel gelijk getrokken worden, en dus zullen bij Ziggo de HD zenders uit het bassispakket verdwijnen, of bij UPC toegevoegd worden.
Ik verwacht dan ook dat alle zenders die bij alle klanten in het pakket vallen gewoon FTA zullen worden. Alle zenders die niet voor alle klanten gelden zullen natuurlijk altijd gecodeerd blijven.
Op dit moment is het zo dat HD bij Ziggo dan uit het basispakket gaat. UPC heeft al een wijziging gedaan door alle reguliere HD-zenders in "starter" onder te brengen en dus bewust niet in het ongecodeerde pakket.
Natuurlijk, zodra je geharmoniseerd bent (is hier b.v. al het geval) kan je je Alphacrypt uit je TV trekken. Ga je dan vrolijk worden van dat ongecodeerde pakket van een zender of 30? Dat moet ieder voor zichzelf bepalen, maar "volledig" wil ik het dus niet noemen.
[
Voor 6% gewijzigd door
Mentalist op 04-03-2015 12:21
]