Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
In toenemende mate horen we de laatste tijd geruchten van producenten en leveranciers dat de alphacrypt op zwart gaat. Voor de mensen onder ons die niet precies weten wat de alphacrypt is; De alpacrypt is een Common Interface Module (ook wel CI) genoemd waarmee Digitale Televisie zenders gedecodeerd kunnen worden. Naast de Alphacrypt Classic Module heeft de fabrikant Masscom ook de Alphacrypt TC Module.

De inmiddels welbekende problemen met de SONY W3000 / X3000 / X3500 serie lijken opgelost te zijn door het gebruik van een Alphacrypt TC Module. De module is overigens over het algemeen iets duurder dan de Classic Module.

De reden dat de Alphacrypt TC Module werkt en de Alphacrypt Classic niet of slecht ligt vermoedelijk aan de hardware tolerantie van de Sony Toestellen. De TC Modules van Masscom werken met Rev. 1.1 en de Classic Modules met Rev. 1.3.

Met de classic modules blijft het russisch roulette totdat een werkende gevonden is.

De Alphacrypt Classic Module ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.uva.nl/n.minnee/AlphaCrypt.gif

De Alphacrypt TC Module ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.belsat.ch/Produkte/Receiver/CAM/img/100-1797.jpg

Het voorbeeld, waar je de volgende onderdelen ziet
[A] Smartcard
[B] Conditional Acces Module (CAM)
[C] Common Interface (CI)

Afbeeldingslocatie: http://www.gebruikers.tv/wordpress/wp-content/uploads/2008/11/ci-slot-300x201.gif

Mensen met een Loewe/Sony/Sharp/Philips toestel hebben gekozen voor de alphacrypt om te kunnen genieten van digitale televisie en voornamelijk vanwege het bedieningsgemak. Geen extra apparaat (decoder) maar zappen met de afstandsbediening van het toestel zelf. Bezitters van een Loewe toestel hebben de mogelijkheid om opnames te maken van digitale televisie, mits het toestel de DR+ functie heeft.

Stel dat over 1.5 maand de alphacrypt op zwart gaat? Zullen de bezitters van Loewe en Sony toestellen dan toch een externe decoder moeten aanschaffen?
Of kan er gebruik gemaakt gaan worden van de CI+ Module die op dit moment in ontwikkeling is?

http://www.digitalekabelt...iggo_ci_ondersteune.shtml

Met dit topic wil ik reacties en meningen horen, en elkaar op de hoogte houden van de stand van zaken.

Inmiddels zijn we een jaar verder en werkt het kijken van Digitale Televisie over de Kabel met een Cam nog zoals voorheen...

Steeds meer merken bregen LCD-TV's uit die de CAM-mogelijkheid hebben maar niet officieel ondersteunen. Ziggo zelf geeft ook geen enkele support wanneer het om CAM modules gaat.

Verdere en/of uitgebreide informatie is te lezen op http://www.gebruikers.tv in de volgende berichten:
http://www.gebruikers.tv/wordpress/?p=167
http://www.gebruikers.tv/wordpress/?p=183

In dit bericht worden de volgende onderdelen uiteengezet:
  • SI = Service Information
  • CAS = Conditional Acces System
  • CSA = Common Scrambling Algorithm encrypter
  • SC = Smartcard
  • CAM = Conditional Acces Module
  • DVB = DVB Engine
  • MPEG = MPEG decoder
  • TS = Transport Stream
ArChie in "Digitale TV problemen bij Ziggo/Casema/M..."

UPDATE 31/03/09: Ontwikkelingen CI+ (Common Interface Plus) & CI+ CAM Modules

FAQ

1. Werkt met de nieuwe codering mijn huidige DVB-C Decoder straks niet meer?

Jouw settopbox blijft gewoon werken, en de andere gecertificeerde boxen ook. Dat zijn namelijk apparaten met 'Embedded CI' de ontvanger en de Irdeto decoder zitten in één apparaat ingebouwd. Je hebt bij die apparaten ook geen CAM nodig, je steekt de smartcard rechtstreeks in het apparaat. Wellicht dat er in de nabije toekomst een firmware update voor de embedded CI ontvangers gaat komen, maar deze zullen ook na de introductie van CI+ gewoon blijven werken.

Uitzonderingen zijn wellicht de hele oude decoders van Panasonic en Nokia, aangezien daarvoor mogelijk geen software meer gemaakt wordt.

2. Ik heb een toestel met een CI-slot en gebruik een Alphacrypt Module, werkt mijn digitale TV straks nog?

Uit het persbericht van hardware.info valt op te maken dat Ziggo niet welwillend het gebruik van Alphacrypt Modules gaat saboteren. Er worden echter geen garanties gegeven op een blijvende werking, daar er in de toekomst updates verschijnen voor CI+.

3. Ik heb een toestel met een CI-slot, kan ik daar een CI+ slot van maken?

In veel van de gevallen zal dit niet gaan, daar de hardware aangepast moet worden. Diverse merken zijn in onderhandeling om CI+ op te nemen in hun nieuwe producten.

UPDATE 03/02/10: Ziggo update website betreft certificatie

De volgende tekst is extra opgenomen op de website van Ziggo.

Let op: de CI+ oplossing werkt alleen als zowel de tv als de Digitale Televisie Module CI+ ondersteunen. Vanaf 2 februari 2010 kunnen CI+ televisies die een oude Alphacrypt, danwel Mascom CAM gebruiken geen signaal meer ontvangen. De CI+ cam herkent u aan een "Geschikt voor Ziggo" of "Ziggo certified"-logo.

Belangrijk: deze verandering heeft alleen betrekking op CI+ Televisies en NIET de eerder verschenen common interface (CI versie 1) televisies. CI+ televisies zijn sinds begin 2009 op de markt. Televisies die eerder zijn verschenen zijn CI versie 1 televisies. Er zijn nog een aantal CI versie 1 televisies te krijgen, mocht jij jouw televisie tussen nu en begin 2009 hebben aangeschaft, kijk dan in de handleiding van de televisie om er zeker van te zijn welke CI versie wordt ondersteunt.

Link: https://www.ziggo.nl/#pro...sie-module-ci/televisies/

In het gedeelte Let op beschrijf Ziggo dat jouw toestel geen signaal meer kan ontvangen. Dit is een onjuiste formulering. De TV ontvangt het signaal nog wel, alleen kan deze niet overweg met de opgelegde beperking van Ziggo.

[ Voor 149% gewijzigd door Friedchicken op 03-02-2010 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-03 21:17

xyl

Friedchicken schreef op maandag 14 april 2008 @ 12:43:
JVC Claimt de nieuwe CI+ modules te gaan ondersteunen.
Waar heb je dat gelezen? JVC komt juist met een ingebouwde Humax decoder in hun tv's, beetje nutteloos dan? Of ondersteunen "op termijn"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
xyl schreef op maandag 14 april 2008 @ 20:31:
[...]

Waar heb je dat gelezen? JVC komt juist met een ingebouwde Humax decoder in hun tv's, beetje nutteloos dan? Of ondersteunen "op termijn"?
Recente voorlichtingen in leiderdorp Beurs/Seminar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
xyl schreef op maandag 14 april 2008 @ 20:31:
JVC produceert niet enkel voor de Nederlandse markt. Dat zou wel erg dom zijn, omdat in Nederland koppelverkoop tussen content en hardware gewoon wordt toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
Beuzelarij schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 12:07:
[...]

JVC produceert niet enkel voor de Nederlandse markt. Dat zou wel erg dom zijn, omdat in Nederland koppelverkoop tussen content en hardware gewoon wordt toegestaan.
Zal eens proberen concrete informatie op tafel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74303

Dit verhaal heeft mij ook tegengehouden om een FireDTV kaart in mn PC te zetten. Het is eeuwig zonde natuurlijk als je honderden euro's uitgeeft om toegang te krijgen tot DVB-C en dan er af getrapt wordt.

Inmiddels zijn we meer dan een jaar verder dat ik voor die keuze stond en het werkt nog steeds. Vraag me af of en wanneer hier duidelijkheid over komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
Waarschuwing: Er is geen enkele garantie dat deze methode van ontvangst werkt of blijft werken. Gebruik van de informatie op deze pagina's is zoals altijd geheel voor eigen risico. Het zou kunnen dat de kabelbedrijven morgen hun codering aanpassen zodat de AlphaCrypt niet meer werkt.

Er wordt vastgehouden aan bovenstaande tekst. Alle alphacryptkaarten die via Loewe geleverd worden hebben een sticker met de melding. Voor de consument niet echt duidelijk. Wordt conventionele CAM gedogen? Wordt consument verplicht tot aanschaf nieuwe CAM?

Die tekst heb ik overigens van deze site geplukt: http://www.digitalekabelt...er/alphacrypt/index.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Als ze echt zelf met iets komen, is er wel een kans dat ze de Alphacrypt de nek gaan omdraaien. De Opta en overheid laat alles op z'n beloop, waardoor de (kabel-)aanbieders lekker alles zelf kunnen bepalen. Je kunt wel net doen alsof de consument vrije keuze heeft, maar dan moet je wel meteen een overstap maken naar een ander type aanbieder, met alle gevolgen van dien. Je wordt dan namelijk ook gedwongen andere hardware aan te schaffen, waardoor consumenten in de praktijk alles maar slikken.

Het zou mij niet verbazen dat als HD meer gemeengoed wordt, en vooral wanneer ze in staat zijn om pay-per-view werkend te krijgen, ze enkel hun eigen CAM gaan toestaan vanwege die HDCP. Ze willen simpelweg totale controle krijgen, met name over wat je wel en niet kunt opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart44
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:06
Beuzelarij schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 14:56:
Als ze echt zelf met iets komen, is er wel een kans dat ze de Alphacrypt de nek gaan omdraaien.
Ja en wat let het Duitse Mascom de producent en eigenaar van het merk Alphacrypt dan om als ze iets in de codering veranderen het ook aan te passen??
Mascom heeft een officiele licentie van Irdeto de gebruikte codering en betaalt voor iedere ci module de rechten dat de kabelboeren daar niet zo gelukkig mee zijn is een tweede.
Veel kunnen ze niet veranderen dan doen al hun decoders het ook niet meer, dus het lijkt me vooralsnog niet iets om bang van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
Volgens mij moeten we wel duidelijk onderscheid maken tussen de (externe)decoders en de CAM Modules.

Een CAM is niet hetzelfde als een externe decoder. Een televisie van Sony / Loewe / Sharp heeft intern een decoder en de CAM is laatste stap om digitaal te kijken.

Vraag is nu of kabelexploitanten in staat zijn de "codering" te wijzigen en daarmede CAM's uit te sluiten van ontvangst zonder dat dit effect heeft op externe decoders zoals die van Samsung / Humax / Siemens / Philips e.a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
aart44 schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 15:12:
Mascom heeft een officiele licentie van Irdeto de gebruikte codering en betaalt voor iedere ci module de rechten dat de kabelboeren daar niet zo gelukkig mee zijn is een tweede.
Veel kunnen ze niet veranderen dan doen al hun decoders het ook niet meer, dus het lijkt me vooralsnog niet iets om bang van te worden.
Het probleem zit 'm nu juist in het feit dat de meeste kabelboeren geen kale standaard Irdeto2-codering toepassen. Was dat maar waar, dan kon je een namelijk elke willekeurige Irdeto2-ontvanger gebruiken. Het feit dat dit niet kan, geeft al aan dat er wat meer aan de hand is: Irdeto2 biedt klanten (i.e. de kabelboeren) de mogelijkheid om een extra beveiligings-sleutel toe te passen, en daarmee andere hardware uit te schakelen. Daardoor word je gedwongen om ook je hardware bij de kabelboer aan te schaffen. Alphacrypt heeft wellicht een (tijdelijke) licentie genomen, of een manier bedacht om het te omzeilen. Sowieso schijnt Irdeto2 gekraakt te zijn, en wel op zo'n manier dat de beveiliging d.m.v. updates ook niet meer gecorrigeerd kan worden. Dus zo onwaarschijnlijk lijkt het me niet dat ze op termijn wel eens zouden kunnen overgaan op een andere codering. Om dat niet al te drastisch te doen, zouden ze dat wellicht geleidelijk met enkel HD-content kunnen gaan invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:58

mphilipp

Romanes eunt domus

Beuzelarij schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 16:13:
[...]
Sowieso schijnt Irdeto2 gekraakt te zijn, en wel op zo'n manier dat de beveiliging d.m.v. updates ook niet meer gecorrigeerd kan worden.
Dat verhaal duikt zo'n beetje elke 6 maanden op. Ik geloof het niet totdat ik het zelf gezien heb. No offense.

Ik vraag me af in hoeverre bv een standaard Samsung decoder zoals Casema die aanbiedt afwijkt van een, laten we zeggen een PC en een FloppyDTV kaart en Alphacrypt CAM. Of een Dreambox. Ofwel: kunnen zij zomaar iets doen waardoor alleen de Alphacrypt en andere 'alternatieve' decoders niet meer werken? Blijven dan die Samsungs en Humaxen gewoon doordraaien? Ik vraag me dat af. In principe zijn dat ook decoders met een interne CAM. Aangezien er hier sprake is van DVB-C ga ik ervan uit dat het allemaal standaard spul is en dat een kabelboer alleen kan afwijken door een andere CAM te kiezen (al dan niet customized). Camema heeft idd behoorlijk lopen klooien, want Dreamboxen werkten eerst niet zonder meer met een Casema abo kaart. UPC heeft het helemaal leuk voor elkaar door voor Nagravision te kiezen icm een boxkey. Zo af en toe kraakt iemand het weer, maar UPC zet dan weer de knop om en het feest is weer voorbij. Bij Casema ea is alleen cardsharen een haalbare optie.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
mphilipp schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 16:24:
Dat verhaal duikt zo'n beetje elke 6 maanden op. Ik geloof het niet totdat ik het zelf gezien heb. No offense.
Ik ging uit van Wikipedia, waarin het zowel bij de Nederlandse als Engelse variant vermeld staat. Nu weet ik wel dat dat nog geen bewijs is, daar had ik de uitzending van Tegenlicht ook niet voor nodig, maar toch. Ik heb trouwens ook nog nergens bewijs gezien, hoor.
Misschien heeft Mascom de ontdekker(s) een leuk bedrag geboden? :D
Ik vraag me af in hoeverre bv een standaard Samsung decoder zoals Casema die aanbiedt afwijkt van een, laten we zeggen een PC en een FloppyDTV kaart en Alphacrypt CAM. Of een Dreambox. Ofwel: kunnen zij zomaar iets doen waardoor alleen de Alphacrypt en andere 'alternatieve' decoders niet meer werken?
Dat is nu toch ook het geval? Aan een PC of Dreambox kun je knutselen, maar je kunt nu niet een standaard Irdeto2-ontvanger kopen, en daar gewoon je kaartje in stoppen.
Dat kán natuurlijk wel, maar af en toe verlang je ook naar beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyzor
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-04 21:13
Ik heb ook in het bezit van een Loewe in kijk digitaal met een AlphaCrypt CAM. Zover ik het artikel van digitalekabeltelevisie goed begrijp zouden de nieuwe CI+ CAMs kunnen werken in CIv1 apparatuur zoals een FloppyDTV kaart of een Loewe TV. Dat zou dus betekenen mocht Ziggo CI+ gaan ondersteunen en het gebruik van de AlphaCrypt CAMs blokkeren alle AlphaCrypt gebruikers een nieuwe officiële "Ziggo CI+ CAM" moeten kopen. Waarmee hun oude CIv1 apparatuur alleen nog de zenders zonder extra beveiliging kan decrypten.
Daarnaast zou na eventuele invoering van een CI+ systeem de AlphaCrypt CAMs nog steeds gedoogt kunnen worden al doet dat de extra beveiliging verkregen met CI+ weer teniet.
Voor 'gewone' zenders zal een CI+ CAM werken als een gewone CAM. Een CI+ cam in een gewone CI-decoder zou moeten werken als een gebruikelijke CAM, maar dan alleen voor kanalen waarvan de provider heeft aangegeven dat er geen extra beveiliging nodig is.
Ook al krijg ik misschien last van de invoering van een dergelijk systeem vind ik het een grote stap voorwaarts mocht Ziggo hiervoor kiezen. Het stelt gebruikers in staat uit veel meer apparatuur te kiezen, zoals tv's met ingebouwde digitale tuner (IDTV) zodat je officieel zonder zo'n lelijk los kastje digitaal kan kijken. Alleen moeten er niet te veel beperkingen worden opgelegd, zo moeten tv's met ingebouwde harddisk, zoals Loewe's, nog steeds in staat zijn op te nemen zonder dat dit wordt geblokkeerd.

Anderhalve maand, zover ik weet is de standaard nog geeneens voltooit dus zo'n vaart zal het niet lopen als je ziet hoelang 802.11n nu al in ontwikkeling is...

[ Voor 5% gewijzigd door Cyzor op 16-04-2008 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
Volgens mij zijn alle toestellen voorzien van een CI slot en geen CI+ slot. Of zeg ik nu gekke dingen???

Heb overigens een document online gevonden welk iets meer verteld over de CI+ techniek.

Klik!

Een CI+ cam in een gewone CI-decoder zou moeten werken als een gebruikelijke CAM, maar dan alleen voor kanalen waarvan de provider heeft aangegeven dat er geen extra beveiliging nodig is.

[ Voor 71% gewijzigd door Friedchicken op 16-04-2008 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyzor
Het verschil tussen CIv1 en CI+ zover als ik dat nu begrijp zit vooral in de software (een chipje extra). Een PCMCIA slot is een PCMCIA dus een CI+ CAM "past" in CIv1 apparatuur maar kan alleen niet alle functies gebruiken en werkt daarom alleen voor de "normale" zenders waar geen extra "CI+ beveiliging" op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Beuzelarij schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 17:46:
[...]
Dat is nu toch ook het geval? Aan een PC of Dreambox kun je knutselen, maar je kunt nu niet een standaard Irdeto2-ontvanger kopen, en daar gewoon je kaartje in stoppen.
Dat kán natuurlijk wel, maar af en toe verlang je ook naar beeld.
Dat was de vraag niet. Kunnen zij iets veranderen zodat alleen de alternatieve ontvangers niet meer werken. Dát was de vraag. Momenteel werkt een Dreambox en een PC gewoon zonder ingewikkelde knutselarijen. Je zet gewoon een Gemini image op de Dreambox, installeert CCcam en gaan met die banaan. Niet geschikt voor mijn moeder, maar het kán en je hoeft echt niet elke maand iets te veranderen. Als het loopt, dan loopt het.

Maar de vraag was:
als ze die CI+ invoeren, werken dan de decoders die ze tot nu toe hebben uitgeleverd (Samsung, Humax) ook nog gewoon? Want volgens mij zijn dat ook decoders met intern een CAM module (allemaal standaard hardware volgens mij) en ik vraag me af of ze die zomaar kunnen updaten dat ze ook CI+ aan kunnen.

Jaren geleden begon Casema als een van de eersten met digitale TV en toe hadden ze het allang gekraakt Viaccess. Toen kon je nog helemaal makkelijk gratis kijken met een emulator. Alleen af en toe de key aanpassen. Dat hebben ze toen vervangen door Irdeto2, maar dat ging natuurlijk niet zonder slag of stoot. Iedereen die een oude decoder had, moest gratis een nieuwe krijgen. Zo'n actie moeten ze lang vantevoren aankondigen en op enig moment ook de apparatuur waarmee ze uitzenden aanpassen dat ze beide systemen hanteren. Vanaf dat moment moeten ze ook alleen maar nieuwe decoders in de markt zetten zodat de schade beperkt blijft.
Mijn inschatting is dus dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen en men alleen iedereen bang probeert te maken zodat ze braaf apparatuur van Casema blijven kopen. Casema verdient daar immers dik aan. FUD dus. Prove me wrong, want dit is ook alleen maar mijn inschatting. Punt is dat ik niet geloof dat die Samsungs zomaar zonder probleem CI+ aan kunnen.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

mphilipp schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:56:
[...]Maar de vraag was:[/b] als ze die CI+ invoeren, werken dan de decoders die ze tot nu toe hebben uitgeleverd (Samsung, Humax) ook nog gewoon? Want volgens mij zijn dat ook decoders met intern een CAM module (allemaal standaard hardware volgens mij) en ik vraag me af of ze die zomaar kunnen updaten dat ze ook CI+ aan kunnen.
Bij mijn weten zijn dat allemaal softcams. Ik kon in mijn Panasonic decoder ook de software versie van de softcam uitlezen. Mits de hardware snel genoeg is, lijkt het me dan enkel een kwestie van een firmware update...

Al vraag ik me echt af of de kabelmaatschappijen deze (kostbare) aanpassing gaan doen voor dat kleine handjevol Nederlanders die een AlphaCrypt oid gebruiken. De kosten (nieuwe softcams voor elke ondersteunde decoder, testen, uitrol en nazorg) zijn vele malen hoger dan de opbrengsten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyzor
De vraag was of de niet officiële ontvangers die nu een niet officiële AlphaCrypt CAM gebruiken blijven werken. De officiële decoders blijven natuurlijk gewoon werken gezien die geeneens een Common Interface hebben. Zie deze post van "anoniem" op het Ziggo gebruikers forum voor een perfecte uitleg.
Een CAM staat voor Conditional Access Module. Zo'n module lijkt op een soort PCMCIA kaart zoals je die in labtops tegen kunt komen.
Bij alle Zesko gecertificeerde ontvangers wordt geen gebruik gemaakt van een separate module maar is de specifieke (conditional access) software ondergebracht in de decoder, dit wordt ookwel embedded CA genoemd. De interface die je hier tegen komt is de smartcard interface en niet de CAM interface of Common Interface.

Deze ontvangers maken dus uberhaupt geen gebruik van een Common Interface, daarvoor is CI of CI+ dus ook helemaal NIET van toepassing. Indien wij op termijn gebruik gaan maken van CI+ oplossingen, dan heeft zo'n besluit geen enkel (nadelig) effect op de bestaande goedgekeurde ontvangers.

De Common Interface waar de Conditional Access Module ingeschoven kan worden, wordt met name toegepast bij TV's (bv Loewe / Sony) waarin een digitale ontvanger is ondergebracht. Zo'n TV wordt ookwel een Integrated Decoder TV genoemd en heeft vaak een kenmerk DVB-C. Dergelijke (ID)TV's kennen tot dusver alleen een Common Interface versie 1. Deze Common Interface kan NIET opgewaardeerd worden omdat het verschil tussen CIv1 en CI+ alleen met nieuw te ontwikkelen hardware wordt opgelost.

Kortom CI+ is ALLEEN van toepassing op IDTV's en NIET op door Zesko goedgekeurde digitale ontvangers.

Zie voor nadere informatie
http://www.digitalekabelt...er/alphacrypt/index.shtml

Ter voorkoming van evt. misverstanden, de informatie op bovengenoemde URL heeft betrekking op CIv1 wat wij NIET ondersteunen evenals de bijbehorende CAM.
Zesko overweegt op termijn ALLEEN goedgekeurde IDTV's met CI+ te ondersteunen en daarvoor ook een CI+ compliant CAM te leveren.
Nogmaals alle lof voor deze duidelijke uitleg gaat naar "anoniem" op het Ziggo-gebruikers forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Cyzor schreef op woensdag 16 april 2008 @ 15:10:
De vraag was of de niet officiële ontvangers die nu een niet officiële AlphaCrypt CAM gebruiken blijven werken. De officiële decoders blijven natuurlijk gewoon werken gezien die geeneens een Common Interface hebben.
Ok, dan is mijn vraag ook beantwoord. Ik maak me dan geen zorgen: als het een softcam is, krijgen we er vanzelf een aan de praat op een Dreambox. En dat is waar ik mee kijk. Straks met een HTPC, maar ook dan met een softcam. Ik heb nl een cardserver in de kast staan met 2 abokaartjes in een cardreader. Die softcams zijn in no time nagebouwd en functioneel op een Dreambox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyzor
mphilipp schreef op woensdag 16 april 2008 @ 15:35:
[...]

Ok, dan is mijn vraag ook beantwoord. Ik maak me dan geen zorgen: als het een softcam is, krijgen we er vanzelf een aan de praat op een Dreambox. En dat is waar ik mee kijk. Straks met een HTPC, maar ook dan met een softcam. Ik heb nl een cardserver in de kast staan met 2 abokaartjes in een cardreader. Die softcams zijn in no time nagebouwd en functioneel op een Dreambox.
Dat weet ik niet, heb daar geen verstand van. De invoering van een eventueel CI+ systeem heeft totaal geen invloed op de nu in gebruik zijnde goedgekeurde decoders met embedded CA. CI+ is dus geen softcam maar een extra naast de bestaande embedded CA decoders en stelt gebruikers in staat eventueel een TV met ingebouwde digitale ontvanger (IDTV) officieel te gebruiken, zoals het hoort. Maar ze kunnen natuurlijk wel wat aan hun codering systeem veranderen en een software update over alle huidige decoders uitrollen. Maar als jij zegt dat dat zo gekopieerd is voor een Dreambox moet dat (zo ver ik dat kan overzien) geen probleem opleveren.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyzor op 16-04-2008 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 16 april 2008 @ 11:56:
Dat was de vraag niet. Kunnen zij iets veranderen zodat alleen de alternatieve ontvangers niet meer werken. Dát was de vraag.
Ah, misverstand.
Momenteel werkt een Dreambox en een PC gewoon zonder ingewikkelde knutselarijen. Je zet gewoon een Gemini image op de Dreambox, installeert CCcam en gaan met die banaan. Niet geschikt voor mijn moeder, maar het kán en je hoeft echt niet elke maand iets te veranderen. Als het loopt, dan loopt het.
We zijn het erover eens dat een standaard Irdeto2-ontvanger niet werkt. Dus bovenop die kale standaard Irdeto2-codering, is nog een extra beveiliging ingebouwd.
Naast de officiële ontvangers, werken alleen PC-oplossingen (Dreambox is in feite een Linux-PC). De crux zit 'm volgens mij in de manier hoe er daarbij met die extra beveiliging wordt omgegaan. Enkele softcams zijn in staat die kaartjes te laten functioneren, en van alle Irdeto2-CAM's lukt dat alleen de Alphacrypt. Weet iemand eigenlijk wat het fundamentele verschil is tussen een Alphacrypt die wel werkt, en een willekeurig andere Irdeto2-CAM die niet werkt? Dat verschil zou duidelijkheid kunnen verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyzor
Beuzelarij schreef op woensdag 16 april 2008 @ 20:19:
[...]
Weet iemand eigenlijk wat het fundamentele verschil is tussen een Alphacrypt die wel werkt, en een willekeurig andere Irdeto2-CAM die niet werkt? Dat verschil zou duidelijkheid kunnen verschaffen.
Ik weet dat ik dit ergens had gelezen, zo frustrerend weet nu even niet meer waar. Ga er meteen naar zoeken, het wat iets met een key op de smardcard (camkey, zoek nog even verder).

Gevonden! GoT gebruiker ArChie legt het hier uit:
ArChie schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 21:48:
[...]

Totdat iemand daadwerkelijk bevestigd dat de bewering op die website klopt ga ik er vanuit dat de AlphaCrypt Classic CAM de enige CAM is die geschikt is. In het verleden zijn al de nodige Irdeto 2 CAM's geprobeerd en elke keer zonder resultaat omdat de smartcard van de Irdeto 2 kabelbedrijven een extra beperking hebben, namelijk de camkey. Een aanbevolen kabel ontvanger voor de Irdeto 2 kabelbedrijven geeft die speciale camkey voor de Nederlandse Irdeto 2 kabelbedrijven af waardoor de smartcard wil functioneren. Andere Irdeto 2 DVB-C apparatuur en Irdeto 2 CAM's geven geen camkey af omdat dit geen standaard beperking is in het Irdeto 2 systeem, maar speciaal op verzoek van de Nederlandse Irdeto 2 kabelbedrijven door Irdeto is toegevoegd om te voorkomen dat klanten andere apparatuur gaan gebruiken dan de aanbevolen kabelontvangers. Tot dusver heeft alleen de fabrikant van de AlphaCrypt Classic CAM deze speciale camkey toegevoegd, bij andere Irdeto 2 CAM's ontbreekt die speciale camkey en dus weigert de smartcard te functioneren. Ik denk dus dat deze webshop abuis is.

[ Voor 58% gewijzigd door Cyzor op 16-04-2008 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Zit 'm daarin dan niet ook de crux?
Die camkeys zijn volgens mij inmiddels bekend. Als iemand moeite heeft met het laten functioneren van een softcam, wordt er vaak gevraagd naar wat voor soort kaartje iemand heeft, en aan de hand daarvan moet een camkey in de softcam worden ingevuld. Dat onderschrijft die post van ArChie.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kan zo'n camkey niet met een simpele lezer worden gevonden. Ik meen ooit te hebben gelezen, dat ze daarvoor een decoder gebruiken waarbij ergens de data-stroom kan worden uitgelezen. Zolang dit mogelijk blijft, zou het moeten kunnen blijven werken, zou je zeggen.

Ik vraag me wel af waarom andere fabrikanten die camkey niet gewoon willen of kunnen toevoegen. Wellicht is de Nederlandse markt te klein, maar aan de andere kant, hoeveel moeite kost dat nou? Misschien ligt het toch wat complexer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Inderdaad...de camkey. Ik heb in mijn cardserver (newcs) config idd een camkey staan. Het gekke is dat als ik CCcam op mijn Dreambox gebruik en de Casema kaart erin steek, ik helemaal geen camkey meer hoef in te voeren. Ooit is dat zo geweest, maar wellicht hebben ze in CCcam iets gedaan om dat op te lossen. En als je CCcam gebruikt als client in een cs opstelling, is het ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyzor
Maar het blijft de vraag mocht CI+ ingevoerd gaan worden of en dan hoeveel last mensen die nu met een onofficieel decoder kijken en in het bijzonder de mensen met een AlphaCrypt CAM gaan krijgen. Een nieuwe CAM aanschaffen vind ik nog wel te doen, welke natuurlijk niet officieel ondersteund gaat worden in CIv1 apparatuur maar als het werkt vind ik het best. Zolang er niet te veel met die "extra beveiliging" wordt gespeeld zou het allemaal moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyl

xyl

Friedchicken schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 14:14:
[...]

Zal eens proberen concrete informatie op tafel te krijgen.
Nog iets vernomen toevallig...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
Schijnt toch een integrated decoder te zijn, slechts een SmartCard aanschaffen en inprikken is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyl

xyl

Aha, de LT-32DC9 en LT-26DC9 dus. De overgang van CI- naar CI+ heeft voor zo'n tv met geintegreerde decoder geen gevolgen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
xyl schreef op woensdag 23 april 2008 @ 16:19:
Aha, de LT-32DC9 en LT-26DC9 dus. De overgang van CI- naar CI+ heeft voor zo'n tv met geintegreerde decoder geen gevolgen toch?
Nee, ik ben abuis geweest. Mijn collegae melde dat ze een integrated decoder gebruiken en geen CI(+) Slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 21:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Volg de ontwikkeling van het probleem al tijdje een beetje. Ik wil namelijk een sony lcd gaan aanschaffen. Maar dit is dus ook van toepassing op harddisrecoders? Je moet dus een hdrecorder van de casema aanschaffen ( of ingewikkeld gaan doen met een decoder + recorder)? Er zijn nl momenteel mooie aanbieden met een lcd + recorder maar als je dan niks aan de recorder hebt schiet het ook niet op.

Ik vind dit eigenlijk wel een beetje een soort koppelverkoop, maar daar zal de opta wel anders over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Vind de openingspost uit onderstaand bericht eigenlijk wel hoopgevend:
alphacrypt sony tv het werkt maar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 17:53
Eurm, ik heb er net 1 gekocht voor 80EUR voor mijn Sony 40V3000 icm Multikabel. Bestaat er dus een kans dat het niet gaat werken (meer) in de nabije toekomst? :X Dat zou wel zuur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WidgetTWW
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-04 21:00
Ik kan jullie ook bevestigen dat de alphacrypt binnenkort(lees augustus/september) op zwart gaat.Er zullen 2 fabrikanten zijn die volledige ondersteuning gaan bieden voor DVB-C. Dat is Philips en Jvc.

Met ondersteuning bedoel ik, van casema, multikabel,etc. Dus die merken hebben exclusief de rechten om dvb-c te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
mrc16 schreef op maandag 28 april 2008 @ 10:07:
Ik kan jullie ook bevestigen dat de alphacrypt binnenkort(lees augustus/september) op zwart gaat
Bronvermelding zou erg fijn zijn.
Er zullen 2 fabrikanten zijn die volledige ondersteuning gaan bieden voor DVB-C. Dat is Philips en Jvc.

Met ondersteuning bedoel ik, van casema, multikabel,etc. Dus die merken hebben exclusief de rechten om dvb-c te gebruiken.
Bedoel je dat deze 2 merken een officieel ondersteunde CAM voor (o.a.) Ziggo/Zesko gaan uitbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
Beuzelarij schreef op maandag 28 april 2008 @ 10:18:

Bedoel je dat deze 2 merken een officieel ondersteunde CAM voor (o.a.) Ziggo/Zesko gaan uitbrengen?
Wat mij bekend is van JVC dat ze een integrated Decoder gaan gebruiken. Net als Humax een LCD heeft met decoder ingebouwd.

@MRC16: Kan je iets over je bron melden?

[ Voor 8% gewijzigd door Friedchicken op 28-04-2008 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WidgetTWW
Friedchicken schreef op maandag 28 april 2008 @ 10:46:
[...]

Wat mij bekend is van JVC dat ze een integrated Decoder gaan gebruiken. Net als Humax een LCD heeft met decoder ingebouwd.

@MRC16: Kan je iets over je bron melden?
Nee ik vermeld geen bron, dit is mij onder embargo verteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WidgetTWW
Beuzelarij schreef op maandag 28 april 2008 @ 10:18:
[...]

Bronvermelding zou erg fijn zijn.

[...]

Nee er worden geen CAM modules meer uitgebracht. En deze worden na de zomer ook als illegaal bestempeld. De merken JVC en Philips hebben het er dan ingebouwd, geen cam module meer nodig gewoon je casema,etc smartcard erinsteken.

Het idee achter de blokkade zit hem in het protocol wat mee word gestuurd. Casema, multikabel, etc sturen een bepaald soor code mee die de cam modules zullen blokkeren.

[ Voor 14% gewijzigd door WidgetTWW op 28-04-2008 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
mrc16 schreef op maandag 28 april 2008 @ 12:28:
[...]
Bij de dealershows dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
Kort gezegt, ik heb een Sony FullHD, ik heb een Alphacrypt net besteld voor mijn Multikabel. Maar die kan ik het beste weer in de verkoop gooien want ik heb er over een paar maanden niets aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
nudie schreef op maandag 28 april 2008 @ 13:03:
Kort gezegt, ik heb een Sony FullHD, ik heb een Alphacrypt net besteld voor mijn Multikabel. Maar die kan ik het beste weer in de verkoop gooien want ik heb er over een paar maanden niets aan?
Wanneer we de geruchten moeten geloven, JA. Heb ook het gerucht gehoord dat ter compensatie een "goedkope" decoder wordt aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
Door wie? Lijkt mij dat het multikabel mij niet tegemoet gaat komen omdat ik een AlphaCrypt gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
nudie schreef op maandag 28 april 2008 @ 13:52:
Door wie? Lijkt mij dat het multikabel mij niet tegemoet gaat komen omdat ik een AlphaCrypt gekocht heb.
Of ze verliezen heel wat klanten, de alphacrypt bezitters hebben natuurlijk ook een smartcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
Ah ja, goed punt. Mij ontbreekt de logica nog volledig. Ik snap dat ze deals met decoder fabrikanten hebben maar ik zie niet in waarom ze specifieke merken moeten benadelen t.o.v anderen. Het is of alles wel, of alles niet, nu naai je in principe klanten die een TV gekocht hebben met in feite dezelfde techniek. Of gaan ze ze het hele codering systeem veranderen en alleen de Philips en JVC schermen toegang hiervoor geven?

Hoe dan ook, erg krom en ik ga zeker klagen indien dit het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
nudie schreef op maandag 28 april 2008 @ 14:15:
Ah ja, goed punt. Mij ontbreekt de logica nog volledig. Ik snap dat ze deals met decoder fabrikanten hebben maar ik zie niet in waarom ze specifieke merken moeten benadelen t.o.v anderen. Het is of alles wel, of alles niet, nu naai je in principe klanten die een TV gekocht hebben met in feite dezelfde techniek. Of gaan ze ze het hele codering systeem veranderen en alleen de Philips en JVC schermen toegang hiervoor geven?

Hoe dan ook, erg krom en ik ga zeker klagen indien dit het geval is.
Probleem wat jij/ik en vele hebben. Bij wie zou je moeten gaan klagen? Bij alphacrypt? Nee, het product werkt immers. Bij je Kabelexploitant? Nee, ze hebben nooit de Alphacrypt ondersteund! Bij je leverancier? Nee, deze geeft wel garantie op het product echter m.u.v. wijzigingen in de codering.

We staan volgens mij met onze rug tegen de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
Wat is jouw advies? Ik heb mijn Alphacrypt besteld+betaald maar kan hem nog cancellen. Voor 80EUR 2e hands gekocht zou vandaag op de post gaan.

Ik baal overigens echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
mrc16 schreef op maandag 28 april 2008 @ 12:29:
Het idee achter de blokkade zit hem in het protocol wat mee word gestuurd. Casema, multikabel, etc sturen een bepaald soor code mee die de cam modules zullen blokkeren.
En diezelfde meegestuurde code laat wel alle huidige officiële decoders correct blijven functioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-04 21:40

Indoubt

Always be indoubt until sure

mrc16 schreef op maandag 28 april 2008 @ 10:07:
Ik kan jullie ook bevestigen dat de alphacrypt binnenkort(lees augustus/september) op zwart gaat.Er zullen 2 fabrikanten zijn die volledige ondersteuning gaan bieden voor DVB-C. Dat is Philips en Jvc.

Als dat echt zo is voorspel ik een re-start van KPN mine en dergelijke initiatieven. Ik denk dat er heel wat mensen ongeloofelijk zullen balen en het gewoon over een andere boeg gaan gooien.

Ik zit nou al een tijd tegen aanschaf van nieuwe apparatuur aan te hikken en het blijft klooien :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
Beuzelarij schreef op maandag 28 april 2008 @ 17:03:
[...]

En diezelfde meegestuurde code laat wel alle huidige officiële decoders correct blijven functioneren?
Ja die blijven functioneren. Zal dat precieze verhaal even opzoeken. Archie heeft een keer een goede/nette verklaring gegeven. Heeft volgens mij te maken met het feit dat een decoder software matige decoding toepast en de Alphacrypt dat hardwarematig doet. Wijzigingen kunnen er dus voor zorgen dat de hardware/Aphacrypt "waardeloos" wordt.

[ Voor 37% gewijzigd door Friedchicken op 28-04-2008 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
En de technische reden dat die wel blijven functioneren, mag vanwege een embargo niet wereldkundig gemaakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
Ik voorzie een stormloop op marktplaats dan en een heleboel minder klanten bij onze kabelmaatschappij vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-04 17:12
En weer wordt om de zoveel tijd hetzelfde verhaaltje afgedraait.
En, stel.. de alphacrypt werkt niet meer over een paar maand.. de jongens van mascom gaan sleutelen. nieuwe firmware en je kan weer kijken.
Ik schrik er niet meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
job schreef op maandag 28 april 2008 @ 19:23:
[...]

En weer wordt om de zoveel tijd hetzelfde verhaaltje afgedraait.
En, stel.. de alphacrypt werkt niet meer over een paar maand.. de jongens van mascom gaan sleutelen. nieuwe firmware en je kan weer kijken.
Ik schrik er niet meer van.
Begrijp dat een soortgelijke ontwikkeling zich eerder heeft voorgedaan? Kan je dat concreet aangeven? Stel voor dat de wijziging zodanig groot is, dat de alphacrypt niet meer werkt en ook met software niet te fixen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Dan raakt @home een heleboel klanten en dus geld kwijt.

Een dusdanig grote verandering verwacht ik niet. De huidige decoders kan je niet blijven updaten.
Er zijn een aantal ondersteunde decoders waarvan al jaren geen nieuwe firmware is uitgekomen, de ontwikkeling daarvan ligt plat. Het zal me verbazen als @home/irdeto iets introduceert waarmee ze alle decoders probleemloos mee kunnen laten werken maar waar alleen de alphacrypt over valt.

En concrete voorbeelden. Op het tvhome forum is zoiets al vaker ter sprake gekomen.
Een dusdanig grote verandering waardoor alleen de alphacrypt niet meer werkt. Maar zoals je weet kan je daarmee nog steeds probleemloos kijken.

[ Voor 97% gewijzigd door job op 28-04-2008 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 236367

mrc16 schreef op maandag 28 april 2008 @ 12:28:
"Onder embargo" betekent dat je een bericht niet vóór een bepaalde datum mag publiceren, niet dat je de bron geheim moet houden. Je hebt het embargo dus al doorbroken door het bericht in dit forum te plaatsen...

Zonder goede bronvermelding of andere feiten is dit voor mij gewoon wéér een gerucht. Het bericht spoort ook niet goed met wat we weten over de mogelijke invoering van CI+ slots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:57

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ben benieuwd of dit nog impact gaat hebben voor mijn Dreambox 7025 en Dbox2 Cable. Ik kijk nu eindelijk digitale tv zoals ik het graag wil, na al die rommeldecoders van Casema geprobeerd te hebben. Echt niet dat ik weer terugga naar zo'n wanproduct van die kabelproviders.

offtopic:
Maar ja, alleen bij kabel hebben ze alle Sport1 kanalen, anders had ik allang op satelliet gezeten.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WidgetTWW
Anoniem: 236367 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 08:12:
[...]

"Onder embargo" betekent dat je een bericht niet vóór een bepaalde datum mag publiceren, niet dat je de bron geheim moet houden. Je hebt het embargo dus al doorbroken door het bericht in dit forum te plaatsen...

Zonder goede bronvermelding of andere feiten is dit voor mij gewoon wéér een gerucht. Het bericht spoort ook niet goed met wat we weten over de mogelijke invoering van CI+ slots.
We wachten het gewoon af. :X :*)

[ Voor 11% gewijzigd door WidgetTWW op 29-04-2008 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Friedchicken schreef op maandag 28 april 2008 @ 14:42:
[...]
Probleem wat jij/ik en vele hebben. Bij wie zou je moeten gaan klagen? Bij alphacrypt? Nee, het product werkt immers. Bij je Kabelexploitant? Nee, ze hebben nooit de Alphacrypt ondersteund! Bij je leverancier? Nee, deze geeft wel garantie op het product echter m.u.v. wijzigingen in de codering
Het is simpeler als je denkt hoor. Kijk, Casema kan wel doen of haar neus bloedt, maar ze weten (of horen te weten) dat vele duizenden mensen met andere spullen kijken. Ze verkopen er gewoon abonnementen aan, dus dat schept op enig moment wél verplichtingen. En dan heb je (juridisch) ook helemaal niets te maken met het niet actief ondersteunen van de apparatuur.

Daarnaast moet ik nog maar zien of ze het werkelijk doen. Ze hebben er namelijk geen enkele reden toe. Die paar mensen die aan cardsharen doen kost hen de kop niet. De werkelijke reden voor hen is de koppelverkoop van hun eigen decoders. Ik denk dat als ze het tóch doen, ze een gigantisch probleem gaan krijgen. UPC gaat blij zijn dat zij nu een keer niet het mikpunt zijn van Radar en Kassa. Ik geloof pas dat ze het doen als het zover is. Een dergelijke aanpassing moeten ze gewoon ruim van tevoren aankondigen. Je kunt niet zomaar een paar duizend abonnees onaangekondigd op zwart zetten, ook al hebben ze een niet ondersteunde ontvanger. Casema heeft het namelijk ook nooit verboden. Juridisch kun je daar na enige tijd wel degelijk rechten aan ontlenen.

Kortom: ik geloof er niet veel van. Bangmakerij. Zeker als het op een dealershow is verteld. Ik weet dat fabrikanten de grootste onzin verkopen op dealerdagen om al die onwetende verkopers desinformatie te voeren zodat zij dit weer aan de klanten in de winkel verkopen. Dus: meer 'legale' decoders voor Casema. Misschien kan Mevrouw Kroes hier wat mee, want het zaakje stinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

nudie schreef op maandag 28 april 2008 @ 19:20:
Ik voorzie een stormloop op marktplaats dan en een heleboel minder klanten bij onze kabelmaatschappij vrienden.
Precies! Als ze dat soort geintjes gaan uithalen, koop ik een schotel. Dááág, Casema!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mphilipp schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 11:29:
Daarnaast moet ik nog maar zien of ze het werkelijk doen. Ze hebben er namelijk geen enkele reden toe. Die paar mensen die aan cardsharen doen kost hen de kop niet.
Naar mijn smaak zijn cardsharen (bijv. met SmartWi of Diablo) en het gebruik van de Alphacrypt CAM verschillende issues. Ook als de Alphacrypt geblokkeerd zou worden blijft cardsharen mogelijk, ook met de goedgekeurde Settopboxen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
mphilipp schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 11:31:
Precies! Als ze dat soort geintjes gaan uithalen, koop ik een schotel. Dááág, Casema!
Dat is ook meteen 1 van de grote voordelen van een PC/Dreambox oplossing: Je hoeft dan niet meteen complete decoders te vervangen, maar je kunt volstaan met het vervangen van de tuner-kaart. Het is al erg genoeg dat je niet naar een andere kabelaanbieder kunt overstappen (voor zover er al sprake van concurrentie zou kúnnen zijn, gezien het feit dat er zich grote machtsblokken hebben gevormd), maar je kunt tenminste nog satelliet-tuners in die apparaten zetten. Op zich natuurlijk ook een duur geintje als je verschillende toestellen hebt, maar minder duur dan het vervangen van complete decoders.

Als ze je dan écht op zo'n manier willen wegtreiteren, kun je op die manier met een gerust gevoel je broek op de enkels laten zakken, om met je bips een laatste groet aan de kabelaars te brengen. :w
Anoniem: 236367 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 19:17:
Naar mijn smaak zijn cardsharen (bijv. met SmartWi of Diablo) en het gebruik van de Alphacrypt CAM verschillende issues. Ook als de Alphacrypt geblokkeerd zou worden blijft cardsharen mogelijk, ook met de goedgekeurde Settopboxen...
Volgens mij was het punt dat mphilipp wilde maken, dat bezitters van een Alphacrypt in het algemeen ook een abonnement hebben. M.a.w.: Er is niets illegaals aan, deze mensen betalen gewoon!

Maar dat is blijkbaar niet genoeg, ze willen ook nog geld opstrijken aan de kastjes. Dat is gewoonweg koppelverkoop, en daar zou de Opta tegen moeten optreden. Dikwijls wordt er een drogreden ten tonele gevoerd door te beweren dat enkel op die manier een goede ontvangst gegarandeerd kan worden. Dat kan dan best zo zijn, het is prima dat er een aantal officieel ondersteunde ontvangers zijn, maar dat betekent natuurlijk niet dat je zomaar even alle andere ontvangers actief mag gaan tegenwerken. Want dan verwordt het namelijk simpelweg tot ordinaire koppelverkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij was het punt dat mphilipp wilde maken, dat bezitters van een Alphacrypt in het algemeen ook een abonnement hebben. M.a.w.: Er is niets illegaals aan, deze mensen betalen gewoon!
Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Ik ben zelf één van die mensen en betaal toch zo'n 300 Eurootjes per jaar aan de Casema, en wens dus ook als fatsoenlijke klant behandeld te (blijven) worden.
Maar er is dus geen verband tussen cardsharen en Alphacrypt, hetgeen het door jou genoemde punt alleen maar versterkt!

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 236367 op 29-04-2008 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Anoniem: 236367 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 19:17:
[...]
Ik zeg ook niet dat ze het daarom doen:
Ze hebben er namelijk geen enkele reden toe. Die paar mensen die aan cardsharen doen kost hen de kop niet. De werkelijke reden voor hen is de koppelverkoop van hun eigen decoders.
En ik zie de SmartWi niet als cardsharen. Met cardsharen bedoel ik mensen die voor geld hun card sharen. Daar loopt Casema geld door mis. Dingen als de SmartWi zijn straks overbodig als je bij Casema ook voor een een prikkie een tweede kaart kunt krijgen. Dat zou ergens juni/juli ofzo moeten plaatsvinden. Dat is onderdeel van de harmonisatie tussen Multikabel/@Home/Casama. Bij MK kreeg je namelijk voor maar €5 een tweede kaartje met daarop dezelfde abo's als op je hoofdkaart. Dat kan dus bij Casema ook straks. Heb je ook geen SmartWi of interne CS meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Prima.
Ik heb me er even wat meer in verdiept (http://www.smartwi.net/press/smartwi_hopper_guide.pdf) en begrijp nu dat jij met cardsharen doelt op cardsharen m.b.v. een Dreambox en een Internetaansluiting. "Dit niet-huiselijke gebruik is echter eenduidig strafbaar èn in strijd met de contractvoorwaarden van de betaalomroepen."
Het lijkt me inderdaad nogal krom om de grote meerderheid die legaal van de Alphacrypt oplossing gebruik maken te blokeren omdat een kleine minderheid aan een illegale vorm van cardsharen zou doen.

[ Voor 77% gewijzigd door Anoniem: 236367 op 30-04-2008 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Anoniem: 236367 schreef op woensdag 30 april 2008 @ 09:44:
Prima.
Ik heb me er even wat meer in verdiept (http://www.smartwi.net/press/smartwi_hopper_guide.pdf) en begrijp nu dat jij met cardsharen doelt op cardsharen m.b.v. een Dreambox en een Internetaansluiting.
Precies. De SmartWi is duidelijk bedoeld voor in de eigen woning en je eigen kaart met jezelf delen is geen delen in mijn optiek. Als ik mijn abokaart met de buurman deel over internet om samen Sport1/Film1 te kunnen kijken voor half geld is dat pas cardsharen. Het hoeft ook niet altijd commercieel te zijn. Er zijn zat mensen die via cardshareforums hun abokaart met anderen willen delen voor nop. Meestal gaat dat dan op voor satelliet. Daar is het aanbod veel groter natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
Heeft iemand uberhaupt al een concrete bron ergens gezien? Ik kan nog steeds niet geloven dat ze het zomaar op zwart gooien en zoveel abonnee's in de kou zetten / potentieel verliezen. Okee ze onderstunen het niet maar niet ondersteunen is iets anders als het concreet blokkeren.

Was laatst bij een buurman (zo a-technisch als een doperwt) en die had zelfs zo'n kaart in z'n 40V3000. Wordt ook overal vermeld dat het zo kan, die van mij zit er ondertussen ook in en werkt perfect (muv RTL4) en als het op zwart gaat verwacht ik een stormloop op marktplaats en heel wat minder klantjes voor onze kabelmaatschappij "vrienden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Anoniem: 236367 schreef op woensdag 30 april 2008 @ 09:44:
Prima.
Ik heb me er even wat meer in verdiept (http://www.smartwi.net/press/smartwi_hopper_guide.pdf) en begrijp nu dat jij met cardsharen doelt op cardsharen m.b.v. een Dreambox en een Internetaansluiting. "Dit niet-huiselijke gebruik is echter eenduidig strafbaar èn in strijd met de contractvoorwaarden van de betaalomroepen."
Het lijkt me inderdaad nogal krom om de grote meerderheid die legaal van de Alphacrypt oplossing gebruik maken te blokeren omdat een kleine minderheid aan een illegale vorm van cardsharen zou doen.
De mensen met een dreambox (waaronder ik) hebben niet eens alphacrypt nodig om te kijken, noch om te cardsharen. De interne lezer van de dreambox werkt icm een softcam probleemloos met @home/casema/multikabel enz...

Het op zwart zetten van de kijkers van de alphacrypt (als het uberhaupt gaat gebeuren) is ook niet om cardsharing tegen te gaan, maar een bijwerking van de strijd tegen alternatieve decoders.
Het komt er opneer dat de kabelboeren controle wil hebben over de apparaten die de consument thuis heeft staan. De kabelboeren kunnen zo een signaal meesturen dat bepaalde zenders niet opgenomen kunnen worden (bijvoorbeeld een EK/WK voetbal) of alleen gecodeerd opgenomen.
Kabelboeren kunnen op die manier kortingen bedingen bij de zenders, of zenders toevoegen die anders niet op de kabel willen. Met alternatieve decoder is er meer mogelijk dan wat de kabelboeren met de zenders hebben afgesproken.

Het is echter de vraag of de kabelboeren het voorelkaar krijgen om alternatieve decoders en de alphacrypt kunnen blokkeren. Ik denk dat ze dat echter niet voorelkaar krijgen. Dus dan blijft er eigenlijk niets anders over dan een afschrikbeleid naar de klant toe.
Zeggen dat het nu inderdaad werkt, maar dat het zo maar afgelopen kan zijn. En om de zoveel tijd komt het verhaal van op zwart gaan weer langs.
Tot nu werkt de alphacrypt al meer dan 2 jaar probleemloos icm @home/casema/multikabel.
Er is alleen een paar keer een firmware update nodig geweest om nieuwere smartcards te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Het is ook gewoon niet waar. Het is gewoon wat FUD die ze in de hoofden van verkopers stoppen zodat die zeggen dat ze vooral die ellendige Samsung en Humax bakkies moeten kopen zodat Casema et al lekker hun zakken kunnen vullen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
Dat is in mijn ogen ook de meeste rationale verklaring/antwoord. En tevens lijkt het me voor hun erg lastig om te verwezenlijken omdat ze moeten garanderen dat ook hele oude decoders blijven werken en een verandering als deze is volgens mij vrij pittig en sommige oude decoders niet updaten dus die zouden ze dan ook op zwart zetten.

We wachten het allemaal maar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Toch zou het me niet verbazen als ze op den duur overgaan op een andere versleuteling/beveiliging. Misschien maken we hier de denkfout door af te vragen of de huidige systemen dan zouden blijven werken. Zo'n nieuwe beveiliging zou natuurlijk ook gewoon náást het huidige systeem kunnen functioneren: Het huidige pakket blijft zoals het nu is (Irdeto2), met parallel daaraan een nieuw systeem.
Daarin kunnen bijvoorbeeld pay-per-view en video-on-demand worden ondergebracht. Als iemand daarin interesse heeft, dan moet hij bijvoorbeeld een decoder aanschaffen die dat kan weergeven (bijvoorbeeld voorzien van een HDCP-achtig iets), en ook nog gewoon het huidige Irdeto2-systeem aankan. Op die manier blijven de huidige systemen gewoon functioneren. Je krijgt dan natuurlijk wel acties in de trant van "Krijg nu toegang tot pay-per-view/video-on-demand voor xxx, met een decoder voor maar xxx, en gebruik Uw oude decoder in de slaapkamer!".

In de link uit de openingspost wordt ook gesproken over een HDCP-achtige beveiliging. Het zou me dus niet verbazen als een gedeelte van de content (bepaalde extra-pakketten wellicht) enkel met een nieuwe generatie decoders bekeken kan gaan worden. Of en wanneer zo'n nieuwe beveiliging wellicht gekraakt/omzeild kan worden, is dan nog de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Beuzelarij schreef op maandag 05 mei 2008 @ 11:24:
Toch zou het me niet verbazen als ze op den duur overgaan op een andere versleuteling/beveiliging.
Maar natuurlijk! Ik ben er van overtuigd dat ergens in een lade Irdeto3 (oid) klaar ligt. Ze gaan dat natuurlijk meteen uitbrengen als de boel gekraakt is, of ze genoeg krijgen van dat card sharen. Maar dat is iets anders als CAM+ of wat dan ook. Irdeto is content scrambling.

Punt is natuurlijk dat ze niet zo makkelijk ineens een nieuw systeem kunnen introduceren. Voor satelliet hebben ze dat een paar jaar geleden wél gedaan, maar als je het over kabeltv hebt, is dat wel weer wat anders. Satelliet is iets extra's; kabel is voor het gros van de mensen de enige manier van TV kijken (op digitenne na dan). Daarbij komt dat de kabelexploitant zélf de decoders neerzet bij iedereen. Toen men een jaar of 2 geleden definitief van Viaccess stapte, kreeg men ruim de tijd om over te stappen en de decoder in te ruilen. Op de kabel kunnen ze gewoon niet zomaar de boel omgooien. Ook al gaat het om 'niet ondersteunde' apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Daarom heb ik het ook juist niet over omgooien, maar over parallel aan het huidige Irdeto2.
Als ze echt videotheekje willen gaan spelen, verwacht ik niet dat de content-leveranciers daarvan akkoord gaan met de huidige mate van beveiliging, waarbij iedere film opgenomen kan worden. Zeker niet als ze dat straks ook in HD gaan aanbieden, met eventueel meerdere audio-sporen in diverse talen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
Goed punt, maar als er dan een paralel netwerk komt voor de premium kanalen en video on demand etc dan zouten we nog met onze CAM+ nog via het oude netwerk "gewone" TV moeten kunnen kijken. Dus dat is geen rampen scenario, wellicht wat eerder denkbaar maar alsnog ver van huis (in mijn ogen). Ik houdt het dan ook maar op een schrikbeleid en verwacht geen concrete actie snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
nudie schreef op maandag 05 mei 2008 @ 12:09:
Goed punt, maar als er dan een paralel netwerk komt voor de premium kanalen en video on demand etc dan zouten we nog met onze CAM+ nog via het oude netwerk "gewone" TV moeten kunnen kijken.
Dat denk ik dus ook, zoals ik al aangaf.
Dus dat is geen rampen scenario, wellicht wat eerder denkbaar maar alsnog ver van huis (in mijn ogen). Ik houdt het dan ook maar op een schrikbeleid en verwacht geen concrete actie snel.
Nee, rampenscenario niet nee. Concrete actie, tja, dat weet ik eigenlijk niet precies. Ik weet niet welke decoders ze op korte termijn willen gaan introduceren, en welke beveiligings-mogelijkheden deze bieden. Er zijn wel geruchten over verschillende apparaten, maar concreet (incl. alle technische details) wordt het vooralsnog niet. Die al genoemde link uit de openings-post, onderschrijft echter wel dat ze toch op een of andere manier op zoek zijn naar een aanvullende beveiliging.

Sowieso is dit wel allemaal hypothese, hè. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
Wel een goed onderbouwde rationele mening. Liever dat als ingaan op praatjes van verkopers op beurzen die hun ook gewoon ingeprent krijgen zonder concrete bron of wat dan ook.

Kortgezegt, de conclusie is hoe dan ook dat we het gewoon af moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToWi1989
  • Registratie: December 2006
nudie schreef op maandag 05 mei 2008 @ 13:04:
Wel een goed onderbouwde rationele mening. Liever dat als ingaan op praatjes van verkopers op beurzen die hun ook gewoon ingeprent krijgen zonder concrete bron of wat dan ook.

Kortgezegt, de conclusie is hoe dan ook dat we het gewoon af moeten wachten.
ja dáááág ik ga niet eerst zo'n alphacrypt module kopen om er vervolgens na een maand achter te komen dat het afgeschaft gaat worden! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
nudie schreef op maandag 05 mei 2008 @ 12:09:
Goed punt, maar als er dan een paralel netwerk komt voor de premium kanalen en video on demand etc dan zouten we nog met onze CAM+ nog via het oude netwerk "gewone" TV moeten kunnen kijken. Dus dat is geen rampen scenario, wellicht wat eerder denkbaar maar alsnog ver van huis (in mijn ogen). Ik houdt het dan ook maar op een schrikbeleid en verwacht geen concrete actie snel.
Dat andere systeem komt er ook.
Er zal over een paar maand een decoder van scientific atlanta komen die naast irdeto2 dmv docsis video on demand kan leveren. Hoe, of en wanneer ze deze mogelijkheden ook gaan gebruiken is afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
job schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 10:54:
Dat andere systeem komt er ook.
Er zal over een paar maand een decoder van scientific atlanta komen die naast irdeto2 dmv docsis video on demand kan leveren. Hoe, of en wanneer ze deze mogelijkheden ook gaan gebruiken is afwachten.
Het systeem waarmee de Scientific Atlanta ontvanger onder andere Video on Demand kan weergeven is geen "ander systeem", maar een uitbreiding (middleware) op het huidige DVB systeem. Irdeto 2 is geen digitaal TV systeem op zich, maar alleen het Conditional Access System (CAS) onderdeel om toegang te verlenen tot de digitale kanalen in het digitale TV signaal. Een onderdeeltje van het totale DVB systeem van de kabelbedrijven dus.

De Video on Demand signalen die de Scientific Atlanta ontvanger door de ondersteuning van middleware begrijpt worden ook net als de digitale TV kanalen gewoon toegankelijk gemaakt door middel van de juiste tijdelijke rechten in het Irdeto 2 CAS die samen met het programma worden aangevraagd via de Docsis verbinding. Het gekozen VoD programma zelf komt gewoon weer via een Transport Stream binnen bij de ontvanger net als de andere Transport Stream voor digitale TV kanalen. Door de ondersteuning van de middleware laag weet de Scientific Atlanta ontvanger waar die VoD Transport Streams te vinden zijn terwijl een normale ontvanger daar geen weet van heeft.

Geen ander systeem dus, maar een uitbreiding op het DVB systeem. Aan het normale digitale TV gebeuren verandert niets, er komen alleen wat diensten bij in het digitale TV signaal op een in de DVB specificaties beschreven manier van uitbreidingen via zogenaamde private data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248134

precies

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 248134 op 09-05-2008 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
ArChie schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:11:
Geen ander systeem dus, maar een uitbreiding op het DVB systeem. Aan het normale digitale TV gebeuren verandert niets, er komen alleen wat diensten bij in het digitale TV signaal op een in de DVB specificaties beschreven manier van uitbreidingen via zogenaamde private data.
Duidelijk verhaal :).
Ik gebruikte de woorden "ander systeem" omdat ik verwacht had dat de aangevraagde film via het docsis signaal zou binnenkomen. Maar blijkbaar gaat dat dus via het dvb systeem en had ik het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
Interessant topic omdat ik net aan het overwegen was een HTPC met DVB-C kaarten te kopen. Maar nu ik dit lees ga ik niets kopen voordat iemand mij kan garanderen dat die digitale tuners in die HTPC ook daadwerkelijk blijven werken.

Ook al is het FUD, het is dan wel erg effectieve FUD: de kostprijs van de apparatuur is zo hoog dat iig ik niet bereid ben de gok te nemen zolang ik niet meer zekerheid heb.

Overigens niet dat Ziggo daar veel wijzer van wordt: mijn reactie is dat ik voorlopig maar even lekker analoog blijf doorkijken met mijn huidige HTPC. Gelukkig heb ik uitstekend analoog signaal en mis ik de extra zenders niet echt (jaren wel digitale TV gehad toen ik nog in UPC gebied woonde, dus, ja, ik weet wat ik mis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sinds exact 00.00 uur heb ik opeen geen beeld meer via Ziggo i.c.m. de AlphaCrypt module. Hebben andere mensen ook problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:27

OMD

yep hier ook... het zal toch niet he.... :/

[EDIT]

History Channel HD doet het hier ook inderdaad... :?

[ Voor 43% gewijzigd door OMD op 22-05-2008 00:33 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennie1981
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-01 09:43
Ik heb ook precies hetzelfde. Het gekke is dat ik nog wel naar History Channel HD kan kijken. Alle andere zenders staan op zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-04 18:27
Mijn Humax decoder laat ook niet meer zien (Casema/Ziggo), die decoder is verder gecertificeerd voor hun netwerk dus die zou het wel moeten doen. Lijkt dus op een algemene storing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:27

OMD

Mijn beeld staat nog steeds op zwart bij digitaal. Nog steeds mensen last van?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
OMD schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 08:24:
Mijn beeld staat nog steeds op zwart bij digitaal. Nog steeds mensen last van?
Hier werkt alles weer gelukkig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-04 09:49
Hier werkt het gelukkig ook nog (2 FloppyDTV kaartjes met deze AlphaCrypt modules). Nu nog proberen SmartWi aan de praat te krijgen!

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
Op diverse plekken in het Ziggo dekkingsgebied zijn onderhoudswerkzaamheden. Ten gevolge van deze werkzaamheden kan het zijn dat decoders/alphacrypts tijdelijk op zwart gaan. Momenteel werken en de decoders en de alphacrypt kaarten weer naar behoren.

Overigens heb ik op de dag van de fusie een aantal uur vrij naar ieder kanaal kunnen kijken zonder Alphacrypt module. Ziggo gaf de digitale zenders namelijk ongecodeerd door.

Voor de liefhebber heb ik hier een "actueel" overzicht gemaakt van de beschikbare kanalen Ziggo en hun frequenties.

PDF

[ Voor 20% gewijzigd door Friedchicken op 23-05-2008 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Uit ander topic:
BlackiE1982 schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 12:09:
Mensen,
die een AlphaCrypt Classic CAM gaan kopen.... WACHTEN!!!

Kom net van BCC om zo'n kaart te kopen en daar werd mij verteld dat Ziggo (Casema,
@home en Multikabel) in september de AlphaCrypt Classic CAM op zwart gaat :(
Om toch gebruik kunnen te maken, moet je een nieuwere CAM kopen.
Dat is lekker voor degene die al zo'n kaart heeft gekocht...
Vanwege het makkelijk gratis kijken van extra kanalen 8)

Misschien dat jullie het kunnen bevestigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
Voor de geinteresseerde onder ons lees ik net dat er een nieuwe versie beschikbaar is. Ik heb het nog niet geprobeerd maar mogelijkerwijs zien we veranderingen bij SONY en LOEWE toepassingen.

Het nieuwsbericht : http://www.marcush.de/200...rypt-software-update-315/

Locatie waar Software te downloaden is: http://www.alphacrypt.de/Updates.36.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
V3.13 vom 26.11.2007
  • Unterstützung weiterer Smartkarten (nur Classic, Pro und TC-Version)
  • diverse Verbesserungen für aktuelle Kabelsmartkarten (zB Umschaltzeiten, Stabilität)
  • Cryptoworks: Freischaltungen für die neuen ORF-Karten wurden teilweise ausgelassen, dadurch konnten Verzögerungen innerhalb dieser bis zu 1 Stunde auftreten. Dies machte sich nur bei noch unbenutzten oder lange nicht benutzten Smartkarten bemerkbar - das Problem ist jetzt behoben.
V3.14 vom 03.02.2008
  • PMT-Kommando PMT_ADD verhält sich nun bei gleichem Service wie PMT_UPDATE und löscht alle zugehörigen Einträge zuerst (nur für gleichzeitige Entschlüsselung mehrerer Services von Bedeutung)
  • Fehlerbehandlung auf CI-Kommunikations-Ebene zur STB erweitert. Die Signale WE, RE und FR werden nun auch vom Betriebssystem überwacht und ggf zurückgesetzt/gesetzt, sobald eine Ausnahme erkannt wird. (dies verhindert das komplette Zurücksetzen durch die STB und die dadurch entstehenden Bildausfälle -> aktuelle Probleme bei einigen Kabel-Umsetzern damit beseitigt).
  • Start-, Umschalt- und Aufschaltprobleme im TC- und EasyTV Modul mit 2 Smartkarten bestimmter Kombinationen beseitigt (hauptsächlich waren Smartkarten deutscher und österreichischer Anbieter betroffen)
  • PMT-Suche für Humaxreceiver verbessert (Service-ID wird vom Gerät fehlerhaft übergeben) - nur im Modus AUTO von Bedeutung, empfohlene Einstellung nach wie vor: AUS.
  • Im TC- und EasyV Modul wurde bei Betreten des JS-Menus teilweise die externe Smartkarte nicht korrekt angezeigt (keine Smartkartennummer). Die Auswahl war aber trotzdem möglich. Fehler ist nun beseitigt.